CH649903A5 - Bracelet - Google Patents

Bracelet Download PDF

Info

Publication number
CH649903A5
CH649903A5 CH41483A CH41483A CH649903A5 CH 649903 A5 CH649903 A5 CH 649903A5 CH 41483 A CH41483 A CH 41483A CH 41483 A CH41483 A CH 41483A CH 649903 A5 CH649903 A5 CH 649903A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
elements
stops
slide
chain
bracelet
Prior art date
Application number
CH41483A
Other languages
French (fr)
Inventor
Alain Egger
Original Assignee
Alain Egger
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Alain Egger filed Critical Alain Egger
Priority to CH41483A priority Critical patent/CH649903A5/en
Publication of CH649903A5 publication Critical patent/CH649903A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/02Link constructions
    • A44C5/10Link constructions not extensible
    • A44C5/107Link constructions not extensible with links made of more than two elements including connecting elements

Abstract

A slide (15) is made in each of the lateral faces of the chain consisting of the assembled elements (11). The stops (17) prevent the elements (11) from disengaging by means of lateral sliding in the slides (15). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



  REVENDICATIONS
 1. Bracelet formé d'éléments rigides   (11)    destinés à glisser latéralement les uns dans les autres jusqu'à constituer une chaîne flexible ainsi que de butées (17; 20) en nombre au moins égal à celui des éléments (11) destinées à assurer la rétention latérale des éléments (11) entre eux, caractérisé en ce que l'élément (11) et les butées (17; 20) sont assortis à coulisse   18)    de telle sorte que chaque élément   (Il)    devienne solidaire d'au moins une butée (17; 20) et que les butées (17; 20) forment entre elles au moins une rangée.



   2. Bracelet selon la revendication 1, caractérisé en ce que la coulisse (15; 18) est pratiquée dans au moins une des faces de la chaîne constituée par les éléments assemblés (11), les butées (17; 20) tenant lieu de coulisseaux.



   3. Bracelet selon la revendication 1, caractérisé en ce que la coulisse (15; 18) est donnée par les butées (17; 20) mises bout à bout dans lesquelles elle est pratiquée, les éléments (11) de la chaîne tenant lieu de coulisseaux.



   4. Bracelet selon l'une des revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que l'assemblage du premier et du dernier élément   (I I)    de la chaîne à leurs butées correspondantes (17; 20) est assuré au moyen d'axes télescopiques.



   La présente invention vise la réalisation d'un bracelet, principalement mais non exclusivement de montre, formé d'éléments rigides destinés à glisser latéralement les uns dans les autres jusqu'à constituer une chaîne flexible, ainsi que de butées en nombre au moins égal à celui des éléments destinés à assurer la rétention latérale des éléments entre eux.



   On connaît déjà de tels bracelets. Dans une forme d'exécution courante, chaque élément comporte une gorge à une extrémité et une cheville au bout d'un pont à   l'autre,    destinée à coulisser dans la gorge de l'élément suivant et ainsi de suite jusqu'à constituer la chaîne. Dans une autre forme d'exécution, chaque élément comporte une gorge de part et d'autre et les éléments sont reliés entre eux au moyen d'éléments de liaison constitués de deux chevilles disposées parallélement et fixées entre elles au moyen d'un pont. L'une des chevilles de l'élément de liaison coulisse dans l'une des gorges d'un élément tandis que l'autre des chevilles du même élément de liaison coulisse dans l'une des gorges d'un autre élément et ainsi de suite jusqu'à constituer la chaîne.



   Pour assurer au bracelet une flexibilité adéquate en vue de sa parfaite adaptation au poignet, il faut que, dans la première forme d'exécution décrite, le pont liant le corps de chaque élément à la cheville soit plus petit que l'ouverture de la gorge à l'autre extrémité de l'élément et que, dans la seconde forme d'exécution décrite, le pont
 reliant entre elles les chevilles de l'élément de liaison soit également plus petit que l'ouverture des gorges de part et d'autre de chaque
 élément.



   Dans de tels bracelets, la difficulté réside dans la fixation latérale
 des éléments entre eux ou dans la fixation latérale des éléments de
 liaison et des éléments entre eux. A l'effet de cette fixation, on utilise
 des goupilles ou des vis qui peuvent, par exemple, être respective
 ment chassées ou fixées de part et d'autre dans chaque gorge. Dans
 ce cas, les chevilles des éléments ou des éléments de liaison sont plus
 courtes que les gorges des éléments dans lesquelles elles glissent laté
 ralement de façon à ménager leur place aux goupilles ou aux vis qui
 tiennent lieu de butées. Les goupilles ou les vis peuvent également
 être respectivement chassées ou fixées sur la face interne du bracelet,
 plus précisément dans chaque gorge perpendiculairement.

  Dans ce
 cas, pour ne pas compromettre la flexibilité de l'ensemble, les chevil
 les des éléments ou des éléments de liaison comportent des dégage
 ments dans lesquels s'insinuent les goupilles ou les vis qui fonction
 nent ici également en tant que butées.



   Outre leur défaut d'esthétique dans la mesure où les goupilles ou les vis demeurent visibles, les deux formes de fixation latérale des éléments du bracelet entre eux décrites ci-dessus présentent surtout l'inconvénient d'un   manque    de fiabilité en ce sens que les goupilles ont finalement tendance à sortir de leur logement tandis que les vis ont finalement tendance à se dévisser de par les mouvements imprimés au bracelet lors de son utilisation quotidienne.



   On a proposé de pallier ces inconvénients de nombreuses façons dont l'une consiste à adjoindre une butée vissée de part et d'autre des faces latérales de chaque maillon.   ll a    déjà été question ci-dessus de l'inconvénient d'utiliser des vis pour assurer la fixation latérale des éléments du bracelet entre eux. En fait, plus la solution de cette fixation est complexe, plus la mise à longueur du bracelet se révèle difficile, ce qui n'est pas avantageux.



   L'invention poursuit le but d'une solution simple et fiable pour la fixation latérale des éléments entre eux d'un bracelet répondant aux descriptions ci-dessus en ménageant la possibilité de sa mise à longueur de façon aisée.



   Dans le bracelet selon l'invention, les éléments et les butées sont assortis à coulisse, chaque élément devenant solidaire d'au moins une butée et les butées formant entre elles au moins une rangée.



   La coulisse peut être pratiquée dans au moins une des faces de la chaîne constituée par les éléments assemblés et les butées peuvent tenir lieu de coulisseaux. Au contraire, la coulisse peut être donnée par les butées mises bout à bout dans lesquelles elle est pratiquée et les éléments de la chaîne peuvent tenir lieu de coulisseaux.



   De préférence, I'assemblage du premier et du dernier élément de la chaîne à leurs butées correspondantes est assuré au moyen d'un axe télescopique.



   Les dessins annexés à titre d'exemple représentent deux formes possibles d'exécution de l'invention.



   Les fig. 1 et 2 représentent des vues d'ensemble de portions de chaînes d'éléments et de deux butées des deux formes d'exécution.



   La fig. 3 représente une vue de plan et partiellement en coupe transversale d'un élément selon la fig. 2.



   Chaque élément   1 1    comporte une gorge 12 à une extrémité et une cheville 13 au bout d'un pont 14 à l'autre extrémité. La cheville
 13 d'un élément   1 1    est destinée à glisser latéralement dans la gorge
 12 de l'élément 1 1 suivant et ainsi de suite jusqu'à constituer une chaîne. Pour assurer à la chaîne une flexibilité adéquate en vue de sa parfaite adaptation au poignet, il est nécessaire que le pont 14 reliant le corps de chaque élément 11 à la cheville 13 soit plus petit que l'ouverture de la gorge 12.



   Dans la forme d'exécution représentée à la fig. 1, une coulisse 15 est pratiquée dans chacune des faces latérales de la chaîne constituée par les éléments   1 1 assemblés.   



   L'entrée 16 de la coulisse 15 est en queue d'aigle. Les butées 17 tenant lieu de coulisseaux s'insinuent successivement dans les coulisses 15. Chaque élément   1 1    devient solidaire de deux butées 17. Les butées 17 forment deux rangées et empêchent les éléments 11 de se défaire par glissement latéral en ce sens qu'elles servent d'arrêt à la course des chevilles 13 dans les gorges 12. De préférence, I'assemblage du premier et du dernier élément 11 de la chaîne à leurs butées
 17 est assuré au moyen d'axes télescopiques.



   Dans la forme d'exécution représentée à la fig. 2, une seule cou
 lisse 18 est pratiquée dans la face externe de la chaîne constituée par
 les éléments   1 1    assemblés. L'entrée 19 de la coulisse 18 est également
 en queue d'aigle. Les butées 20 tenant lieu de coulisseaux s'insinuent
 successivement dans la coulisse 18. Chaque élément 11 devient soli
 daire d'une butée 20. Les butées 20 forment une seule rangée et em
 pêchent les éléments   1 1    de se défaire latéralement en ce sens qu'elles
 servent d'arrêt à la course des chevilles 13 dans les gorges 12. Pour
 cela, il faut cependant que, dans cette forme d'exécution, la coulisse
 18 soit suffisamment profonde et que les chevilles 13 des éléments 11
 comportent un dégagement 21 (fig. 3) au passage de la coulisse 18
 pour garantir au bracelet sa flexibilité. 

  De préférence aussi, I'assem
 blage du premier et du dernier élément 11 à leurs butées 20 est
 assuré au moyen d'axes télescopiques.  



   Une seule, voire plusieurs coulisses 15; 18 peuvent aussi bien être



  pratiquées dans la face interne de la chaîne constituée par les éléments 11.



   Les entrées 16; 19 des coulisses 15; 18 peuvent être rondes ou en forme de T ou encore en toute autre forme appropriée. Si elles sont rondes, les butées 17; 20 pourraient n'être que de simples goupilles.



   Une coulisse 15; 18 peut être pratiquée dans une seule des faces latérales de la chaîne constituée par les éléments   1 1    pour autant que, d'autre part, les gorges 12 des éléments   1 1    soient fermées.

 

   Dans la première forme d'exécution décrite, la ou les coulisses 15 peuvent être données par les butées 17 mises bout à bout dans lesquelles elles sont pratiquées. Cas échéant, ce sont les éléments   1 1    qui tiennent lieu de coulisseaux.



   L'assemblage du premier et du dernier élément 11 de la chaîne à leurs butées 17; 20 peut aussi être assuré par des vis ou par tout autre moyen connu, encore que ces moyens manquent parfois de fiabilité.



   On voit que le bracelet selon l'invention se prête à de nombreuses formes d'exécution, ce qui entraîne de nombreuses possibilités de décor. Il est en outre et surtout d'un usinage et d'une mise à longueur aisés. Enfin, il reste solide et fiable. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



  CLAIMS
 1. Bracelet formed of rigid elements (11) intended to slide laterally into each other until constituting a flexible chain as well as stops (17; 20) in number at least equal to that of the elements (11) intended to ensure the lateral retention of the elements (11) between them, characterized in that the element (11) and the stops (17; 20) are matched to slide 18) so that each element (II) becomes integral with at at least one stop (17; 20) and that the stops (17; 20) form between them at least one row.



   2. Bracelet according to claim 1, characterized in that the slide (15; 18) is formed in at least one of the faces of the chain formed by the assembled elements (11), the stops (17; 20) taking the place of slides .



   3. Bracelet according to claim 1, characterized in that the slide (15; 18) is given by the stops (17; 20) placed end to end in which it is practiced, the elements (11) of the chain taking the place of slides.



   4. Bracelet according to one of claims 2 or 3, characterized in that the assembly of the first and the last element (I I) of the chain to their corresponding stops (17; 20) is ensured by means of telescopic axes.



   The present invention relates to the production of a bracelet, mainly but not exclusively a watch, formed of rigid elements intended to slide laterally into each other until constituting a flexible chain, as well as stops in number at least equal to that of the elements intended to ensure the lateral retention of the elements between them.



   We already know such bracelets. In a common embodiment, each element has a groove at one end and a dowel at the end of a bridge to the other, intended to slide in the groove of the next element and so on until constituting the chain. In another embodiment, each element has a groove on either side and the elements are interconnected by means of connecting elements made up of two dowels arranged in parallel and fixed to each other by means of a bridge. One of the pins of the connecting element slides in one of the grooves of one element while the other of the pins of the same connecting element slides in one of the grooves of another element and so on until forming the chain.



   To provide the bracelet with adequate flexibility with a view to its perfect adaptation to the wrist, in the first embodiment described, the bridge connecting the body of each element to the ankle must be smaller than the opening in the throat at the other end of the element and that, in the second embodiment described, the bridge
 connecting together the pins of the connecting element is also smaller than the opening of the grooves on either side of each
 element.



   In such bracelets, the difficulty lies in the lateral attachment
 elements between them or in the lateral attachment of the elements
 bond and elements between them. For the purpose of this fixation, we use
 pins or screws which may, for example, be respective
 ment driven or fixed on both sides in each groove. In
 this case the dowels of the elements or connecting elements are more
 short than the grooves of the elements in which they slide sideways
 so as to make room for the pins or screws which
 act as stops. Pins or screws can also
 be respectively driven out or fixed on the internal face of the bracelet,
 more precisely in each groove perpendicularly.

  In this
 case, so as not to compromise the flexibility of the assembly, the ankles
 elements or connecting elements have clearances
 elements into which the working pins or screws are inserted
 here also arise as stops.



   In addition to their aesthetic defect insofar as the pins or the screws remain visible, the two forms of lateral attachment of the elements of the bracelet to each other described above above all have the drawback of a lack of reliability in that the pins eventually tend to come out of their housing while the screws eventually tend to unscrew from the movements imprinted on the bracelet during daily use.



   It has been proposed to overcome these drawbacks in numerous ways, one of which consists in adding a screwed stop on either side of the lateral faces of each link. It has already been mentioned above of the drawback of using screws to ensure the lateral attachment of the elements of the bracelet between them. In fact, the more complex the solution of this fixation, the more difficult it becomes to lengthen the bracelet, which is not advantageous.



   The invention pursues the aim of a simple and reliable solution for the lateral fixing of the elements between them of a bracelet corresponding to the above descriptions while providing for the possibility of its being easily cut to length.



   In the bracelet according to the invention, the elements and the stops are matched with a slide, each element becoming integral with at least one stop and the stops forming between them at least one row.



   The slide can be practiced in at least one of the faces of the chain formed by the assembled elements and the stops can take the place of slides. On the contrary, the slide can be given by the stops placed end to end in which it is practiced and the elements of the chain can take the place of slides.



   Preferably, the assembly of the first and last element of the chain to their corresponding stops is ensured by means of a telescopic axis.



   The drawings appended by way of example represent two possible embodiments of the invention.



   Figs. 1 and 2 show overall views of portions of chains of elements and of two stops of the two embodiments.



   Fig. 3 shows a plan view and partially in cross section of an element according to FIG. 2.



   Each element 1 1 has a groove 12 at one end and a pin 13 at the end of a bridge 14 at the other end. Ankle
 13 of an element 1 1 is intended to slide laterally in the groove
 12 of the next element 1 1 and so on until forming a chain. To provide the chain with adequate flexibility with a view to its perfect adaptation to the wrist, it is necessary for the bridge 14 connecting the body of each element 11 to the ankle 13 to be smaller than the opening of the groove 12.



   In the embodiment shown in FIG. 1, a slide 15 is formed in each of the side faces of the chain formed by the elements 1 1 assembled.



   Entrance 16 of slide 15 is in an eagle tail. The stops 17 taking the place of slides successively creep into the slides 15. Each element 11 becomes integral with two stops 17. The stops 17 form two rows and prevent the elements 11 from undoing by lateral sliding in that they serve to stop the travel of the pins 13 in the grooves 12. Preferably, the assembly of the first and last element 11 of the chain at their stops
 17 is provided by means of telescopic axes.



   In the embodiment shown in FIG. 2, one neck
 smooth 18 is formed in the external face of the chain constituted by
 elements 1 1 assembled. Entrance 19 of slide 18 is also
 in an eagle tail. The stops 20 acting as slides slide in
 successively in the slide 18. Each element 11 becomes soli
 pair of a stop 20. The stops 20 form a single row and em
 catch the elements 1 1 to undo laterally in the sense that they
 serve to stop the travel of the pins 13 in the grooves 12. For
 this, however, that in this embodiment, the backstage
 18 is sufficiently deep and that the pins 13 of the elements 11
 have a clearance 21 (fig. 3) at the passage of the slide 18
 to guarantee the flexibility of the bracelet.

  Preferably also, the assem
 wiring of the first and last element 11 at their stops 20 is
 ensured by means of telescopic axes.



   A single, even several backstage 15; 18 may as well be



  practiced in the internal face of the chain formed by the elements 11.



   Entrances 16; 19 backstage 15; 18 may be round or T-shaped or in any other suitable form. If they are round, the stops 17; 20 could be just pins.



   A slide 15; 18 can be practiced in only one of the side faces of the chain formed by the elements 1 1 provided that, on the other hand, the grooves 12 of the elements 1 1 are closed.

 

   In the first embodiment described, the slide (s) 15 can be given by the stops 17 placed end to end in which they are made. If necessary, these are the elements 1 1 which act as slides.



   The assembly of the first and last element 11 of the chain at their stops 17; 20 can also be secured by screws or by any other known means, although these means sometimes lack reliability.



   We see that the bracelet according to the invention lends itself to many embodiments, which leads to many possibilities of decoration. It is also and above all easy to machine and cut to length. Finally, it remains solid and reliable.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Bracelet formé d'éléments rigides (11) destinés à glisser latéralement les uns dans les autres jusqu'à constituer une chaîne flexible ainsi que de butées (17; 20) en nombre au moins égal à celui des éléments (11) destinées à assurer la rétention latérale des éléments (11) entre eux, caractérisé en ce que l'élément (11) et les butées (17; 20) sont assortis à coulisse 18) de telle sorte que chaque élément (Il) devienne solidaire d'au moins une butée (17; 20) et que les butées (17; 20) forment entre elles au moins une rangée. CLAIMS  1. Bracelet formed of rigid elements (11) intended to slide laterally into each other until constituting a flexible chain as well as stops (17; 20) in number at least equal to that of the elements (11) intended to ensure the lateral retention of the elements (11) between them, characterized in that the element (11) and the stops (17; 20) are matched to slide 18) so that each element (II) becomes integral with at at least one stop (17; 20) and that the stops (17; 20) form between them at least one row. 2. Bracelet selon la revendication 1, caractérisé en ce que la coulisse (15; 18) est pratiquée dans au moins une des faces de la chaîne constituée par les éléments assemblés (11), les butées (17; 20) tenant lieu de coulisseaux.  2. Bracelet according to claim 1, characterized in that the slide (15; 18) is formed in at least one of the faces of the chain formed by the assembled elements (11), the stops (17; 20) taking the place of slides . 3. Bracelet selon la revendication 1, caractérisé en ce que la coulisse (15; 18) est donnée par les butées (17; 20) mises bout à bout dans lesquelles elle est pratiquée, les éléments (11) de la chaîne tenant lieu de coulisseaux.  3. Bracelet according to claim 1, characterized in that the slide (15; 18) is given by the stops (17; 20) placed end to end in which it is practiced, the elements (11) of the chain taking the place of slides. 4. Bracelet selon l'une des revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que l'assemblage du premier et du dernier élément (I I) de la chaîne à leurs butées correspondantes (17; 20) est assuré au moyen d'axes télescopiques.  4. Bracelet according to one of claims 2 or 3, characterized in that the assembly of the first and the last element (I I) of the chain to their corresponding stops (17; 20) is ensured by means of telescopic axes. La présente invention vise la réalisation d'un bracelet, principalement mais non exclusivement de montre, formé d'éléments rigides destinés à glisser latéralement les uns dans les autres jusqu'à constituer une chaîne flexible, ainsi que de butées en nombre au moins égal à celui des éléments destinés à assurer la rétention latérale des éléments entre eux.  The present invention relates to the production of a bracelet, mainly but not exclusively a watch, formed of rigid elements intended to slide laterally into each other until constituting a flexible chain, as well as stops in number at least equal to that of the elements intended to ensure the lateral retention of the elements between them. On connaît déjà de tels bracelets. Dans une forme d'exécution courante, chaque élément comporte une gorge à une extrémité et une cheville au bout d'un pont à l'autre, destinée à coulisser dans la gorge de l'élément suivant et ainsi de suite jusqu'à constituer la chaîne. Dans une autre forme d'exécution, chaque élément comporte une gorge de part et d'autre et les éléments sont reliés entre eux au moyen d'éléments de liaison constitués de deux chevilles disposées parallélement et fixées entre elles au moyen d'un pont. L'une des chevilles de l'élément de liaison coulisse dans l'une des gorges d'un élément tandis que l'autre des chevilles du même élément de liaison coulisse dans l'une des gorges d'un autre élément et ainsi de suite jusqu'à constituer la chaîne.  We already know such bracelets. In a common embodiment, each element has a groove at one end and a dowel at the end of a bridge to the other, intended to slide in the groove of the next element and so on until constituting the chain. In another embodiment, each element has a groove on either side and the elements are interconnected by means of connecting elements made up of two dowels arranged in parallel and fixed to each other by means of a bridge. One of the pins of the connecting element slides in one of the grooves of one element while the other of the pins of the same connecting element slides in one of the grooves of another element and so on until forming the chain. Pour assurer au bracelet une flexibilité adéquate en vue de sa parfaite adaptation au poignet, il faut que, dans la première forme d'exécution décrite, le pont liant le corps de chaque élément à la cheville soit plus petit que l'ouverture de la gorge à l'autre extrémité de l'élément et que, dans la seconde forme d'exécution décrite, le pont reliant entre elles les chevilles de l'élément de liaison soit également plus petit que l'ouverture des gorges de part et d'autre de chaque élément.  To provide the bracelet with adequate flexibility with a view to its perfect adaptation to the wrist, in the first embodiment described, the bridge connecting the body of each element to the ankle must be smaller than the opening in the throat at the other end of the element and that, in the second embodiment described, the bridge  connecting together the pins of the connecting element is also smaller than the opening of the grooves on either side of each  element. Dans de tels bracelets, la difficulté réside dans la fixation latérale des éléments entre eux ou dans la fixation latérale des éléments de liaison et des éléments entre eux. A l'effet de cette fixation, on utilise des goupilles ou des vis qui peuvent, par exemple, être respective ment chassées ou fixées de part et d'autre dans chaque gorge. Dans ce cas, les chevilles des éléments ou des éléments de liaison sont plus courtes que les gorges des éléments dans lesquelles elles glissent laté ralement de façon à ménager leur place aux goupilles ou aux vis qui tiennent lieu de butées. Les goupilles ou les vis peuvent également être respectivement chassées ou fixées sur la face interne du bracelet, plus précisément dans chaque gorge perpendiculairement.  In such bracelets, the difficulty lies in the lateral attachment  elements between them or in the lateral attachment of the elements  bond and elements between them. For the purpose of this fixation, we use  pins or screws which may, for example, be respective  ment driven or fixed on both sides in each groove. In  this case the dowels of the elements or connecting elements are more  short than the grooves of the elements in which they slide sideways  so as to make room for the pins or screws which  act as stops. Pins or screws can also  be respectively driven out or fixed on the internal face of the bracelet,  more precisely in each groove perpendicularly. Dans ce cas, pour ne pas compromettre la flexibilité de l'ensemble, les chevil les des éléments ou des éléments de liaison comportent des dégage ments dans lesquels s'insinuent les goupilles ou les vis qui fonction nent ici également en tant que butées. In this  case, so as not to compromise the flexibility of the assembly, the ankles  elements or connecting elements have clearances  elements into which the working pins or screws are inserted  here also arise as stops. Outre leur défaut d'esthétique dans la mesure où les goupilles ou les vis demeurent visibles, les deux formes de fixation latérale des éléments du bracelet entre eux décrites ci-dessus présentent surtout l'inconvénient d'un manque de fiabilité en ce sens que les goupilles ont finalement tendance à sortir de leur logement tandis que les vis ont finalement tendance à se dévisser de par les mouvements imprimés au bracelet lors de son utilisation quotidienne.  In addition to their aesthetic defect insofar as the pins or the screws remain visible, the two forms of lateral attachment of the elements of the bracelet to each other described above above all have the drawback of a lack of reliability in that the pins eventually tend to come out of their housing while the screws ultimately tend to unscrew from the movements imprinted on the bracelet during daily use. On a proposé de pallier ces inconvénients de nombreuses façons dont l'une consiste à adjoindre une butée vissée de part et d'autre des faces latérales de chaque maillon. ll a déjà été question ci-dessus de l'inconvénient d'utiliser des vis pour assurer la fixation latérale des éléments du bracelet entre eux. En fait, plus la solution de cette fixation est complexe, plus la mise à longueur du bracelet se révèle difficile, ce qui n'est pas avantageux.  It has been proposed to overcome these drawbacks in numerous ways, one of which consists in adding a screwed stop on either side of the lateral faces of each link. lt has already been mentioned above of the drawback of using screws to ensure the lateral fixing of the elements of the bracelet between them. In fact, the more complex the solution of this fixation, the more difficult it becomes to lengthen the strap, which is not advantageous. L'invention poursuit le but d'une solution simple et fiable pour la fixation latérale des éléments entre eux d'un bracelet répondant aux descriptions ci-dessus en ménageant la possibilité de sa mise à longueur de façon aisée.  The invention pursues the aim of a simple and reliable solution for the lateral fixing of the elements between them of a bracelet corresponding to the above descriptions while providing for the possibility of its being easily cut to length. Dans le bracelet selon l'invention, les éléments et les butées sont assortis à coulisse, chaque élément devenant solidaire d'au moins une butée et les butées formant entre elles au moins une rangée.  In the bracelet according to the invention, the elements and the stops are matched with a slide, each element becoming integral with at least one stop and the stops forming between them at least one row. La coulisse peut être pratiquée dans au moins une des faces de la chaîne constituée par les éléments assemblés et les butées peuvent tenir lieu de coulisseaux. Au contraire, la coulisse peut être donnée par les butées mises bout à bout dans lesquelles elle est pratiquée et les éléments de la chaîne peuvent tenir lieu de coulisseaux.  The slide can be practiced in at least one of the faces of the chain formed by the assembled elements and the stops can take the place of slides. On the contrary, the slide can be given by the stops placed end to end in which it is practiced and the elements of the chain can take the place of slides. De préférence, I'assemblage du premier et du dernier élément de la chaîne à leurs butées correspondantes est assuré au moyen d'un axe télescopique.  Preferably, the assembly of the first and last element of the chain to their corresponding stops is ensured by means of a telescopic axis. Les dessins annexés à titre d'exemple représentent deux formes possibles d'exécution de l'invention.  The drawings appended by way of example represent two possible embodiments of the invention. Les fig. 1 et 2 représentent des vues d'ensemble de portions de chaînes d'éléments et de deux butées des deux formes d'exécution.  Figs. 1 and 2 show overall views of portions of chains of elements and of two stops of the two embodiments. La fig. 3 représente une vue de plan et partiellement en coupe transversale d'un élément selon la fig. 2.  Fig. 3 shows a plan view and partially in cross section of an element according to FIG. 2. Chaque élément 1 1 comporte une gorge 12 à une extrémité et une cheville 13 au bout d'un pont 14 à l'autre extrémité. La cheville 13 d'un élément 1 1 est destinée à glisser latéralement dans la gorge 12 de l'élément 1 1 suivant et ainsi de suite jusqu'à constituer une chaîne. Pour assurer à la chaîne une flexibilité adéquate en vue de sa parfaite adaptation au poignet, il est nécessaire que le pont 14 reliant le corps de chaque élément 11 à la cheville 13 soit plus petit que l'ouverture de la gorge 12.  Each element 1 1 has a groove 12 at one end and a pin 13 at the end of a bridge 14 at the other end. Ankle  13 of an element 1 1 is intended to slide laterally in the groove  12 of the next element 1 1 and so on until forming a chain. To provide the chain with adequate flexibility with a view to its perfect adaptation to the wrist, it is necessary for the bridge 14 connecting the body of each element 11 to the ankle 13 to be smaller than the opening of the groove 12. Dans la forme d'exécution représentée à la fig. 1, une coulisse 15 est pratiquée dans chacune des faces latérales de la chaîne constituée par les éléments 1 1 assemblés.  In the embodiment shown in FIG. 1, a slide 15 is formed in each of the side faces of the chain formed by the elements 1 1 assembled. L'entrée 16 de la coulisse 15 est en queue d'aigle. Les butées 17 tenant lieu de coulisseaux s'insinuent successivement dans les coulisses 15. Chaque élément 1 1 devient solidaire de deux butées 17. Les butées 17 forment deux rangées et empêchent les éléments 11 de se défaire par glissement latéral en ce sens qu'elles servent d'arrêt à la course des chevilles 13 dans les gorges 12. De préférence, I'assemblage du premier et du dernier élément 11 de la chaîne à leurs butées 17 est assuré au moyen d'axes télescopiques.  Entrance 16 of slide 15 is in an eagle tail. The stops 17 taking the place of slides successively creep into the slides 15. Each element 11 becomes integral with two stops 17. The stops 17 form two rows and prevent the elements 11 from undoing by lateral sliding in that they serve to stop the travel of the pins 13 in the grooves 12. Preferably, the assembly of the first and last element 11 of the chain at their stops  17 is provided by means of telescopic axes. Dans la forme d'exécution représentée à la fig. 2, une seule cou lisse 18 est pratiquée dans la face externe de la chaîne constituée par les éléments 1 1 assemblés. L'entrée 19 de la coulisse 18 est également en queue d'aigle. Les butées 20 tenant lieu de coulisseaux s'insinuent successivement dans la coulisse 18. Chaque élément 11 devient soli daire d'une butée 20. Les butées 20 forment une seule rangée et em pêchent les éléments 1 1 de se défaire latéralement en ce sens qu'elles servent d'arrêt à la course des chevilles 13 dans les gorges 12. Pour cela, il faut cependant que, dans cette forme d'exécution, la coulisse 18 soit suffisamment profonde et que les chevilles 13 des éléments 11 comportent un dégagement 21 (fig. 3) au passage de la coulisse 18 pour garantir au bracelet sa flexibilité.  In the embodiment shown in FIG. 2, one neck  smooth 18 is formed in the external face of the chain constituted by  elements 1 1 assembled. Entrance 19 of slide 18 is also  in an eagle tail. The stops 20 acting as slides slide in  successively in the slide 18. Each element 11 becomes soli  pair of a stop 20. The stops 20 form a single row and em  catch the elements 1 1 to undo laterally in the sense that they  serve to stop the travel of the pins 13 in the grooves 12. For  this, however, that in this embodiment, the backstage  18 is sufficiently deep and that the pins 13 of the elements 11  have a clearance 21 (fig. 3) at the passage of the slide 18  to guarantee the flexibility of the bracelet. De préférence aussi, I'assem blage du premier et du dernier élément 11 à leurs butées 20 est assuré au moyen d'axes télescopiques. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. Preferably also, the assem  wiring of the first and last element 11 at their stops 20 is  ensured by means of telescopic axes. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH41483A 1983-01-26 1983-01-26 Bracelet CH649903A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH41483A CH649903A5 (en) 1983-01-26 1983-01-26 Bracelet

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH41483A CH649903A5 (en) 1983-01-26 1983-01-26 Bracelet

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH649903A5 true CH649903A5 (en) 1985-06-28

Family

ID=4186485

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH41483A CH649903A5 (en) 1983-01-26 1983-01-26 Bracelet

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH649903A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2655246A1 (en) * 1989-12-01 1991-06-07 Bouder Ets Serge Jewel, particularly a bracelet or wrist watch, constituted by the assembly of modular elements nested in one another, as well as method for manufacturing such a jewel

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2655246A1 (en) * 1989-12-01 1991-06-07 Bouder Ets Serge Jewel, particularly a bracelet or wrist watch, constituted by the assembly of modular elements nested in one another, as well as method for manufacturing such a jewel

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1173074B1 (en) Watch band with removable links
FR2463591A1 (en) CONNECTING PIN FOR BRACELETS WITH LINKS
FR2705419A3 (en) Bicycle chain with improved inner and outer plates
FR2548879A1 (en) DETACHABLE HINGE FOR BRACELET
CH649903A5 (en) Bracelet
EP0115364B1 (en) Bracelet fastener with extending buckle
EP0109997B1 (en) Wristlet fastening device for a watch provided with protrusions
CH646851A5 (en) Bracelet
FR2707825A1 (en) Electrical and electronic connection terminal for printed circuit board, its manufacturing method and its method of attachment to said circuit.
FR2693355A1 (en) Right and left bracelet link elements - held together by complementary hollows in each element and fixed together by pin also fixing links together
EP0050629A1 (en) Elastic assembly, for example bracelet or ring.
EP3593667B1 (en) Link for bracelet
CH621255A5 (en)
CH630789A5 (en) Articulated bracelet
FR2712739A1 (en) Female electrical contact member.
CH664475A5 (en) Articulated bracelet for watch-strap - has plates joining links having holes that pins engage in, are held by screw in one end and screw head on other end
FR2727168A1 (en) Securing system for holding shaft within bore for jewellery assembly
CH641332A5 (en) Clasp
CH713108A2 (en) Device for attaching a watch strap.
EP0670122A1 (en) Connection device for a wrist watch strap
CH602034A5 (en) Watch bracelet with articulated links
CH646852A5 (en) Bracelet clasp
FR2659702A1 (en) Clamp (peg) for assembling two profiled components
FR2780205A1 (en) Secondary loop primary cable connection
FR2728112A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased