CH647045A5 - Installation for pumping and transferring products of any viscosity - Google Patents

Installation for pumping and transferring products of any viscosity Download PDF

Info

Publication number
CH647045A5
CH647045A5 CH349882A CH349882A CH647045A5 CH 647045 A5 CH647045 A5 CH 647045A5 CH 349882 A CH349882 A CH 349882A CH 349882 A CH349882 A CH 349882A CH 647045 A5 CH647045 A5 CH 647045A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
product
piston
products
cylindrical chamber
installation
Prior art date
Application number
CH349882A
Other languages
French (fr)
Inventor
Frederic Dietrich
Original Assignee
Frederic Dietrich
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Frederic Dietrich filed Critical Frederic Dietrich
Priority to CH349882A priority Critical patent/CH647045A5/en
Publication of CH647045A5 publication Critical patent/CH647045A5/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04BPOSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS
    • F04B15/00Pumps adapted to handle specific fluids, e.g. by selection of specific materials for pumps or pump parts
    • F04B15/02Pumps adapted to handle specific fluids, e.g. by selection of specific materials for pumps or pump parts the fluids being viscous or non-homogeneous

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding, Discharge, Calcimining, Fusing, And Gas-Generation Devices (AREA)

Abstract

A piston (15) moves in a sealed fashion in a cylindrical chamber (8) selectively communicating, by means of a three-way valve (9), either with a pipe (5) for pumping a product (4) or with a second pipe (11) for conveying the product. The container (3) containing the product (4) is hermetically closed by a plate (1) provided on its perimeter with an inflatable seal (2). The plate (1) is fitted with a sealed passage (7) for the pipe (5). The piston (15) is actuated by a dual-acting cylinder (10). A vacuum pump (13) allows the pumping to be accelerated. The product introduced into the cylindrical chamber (8) when the piston (15) is withdrawn is conveyed into the transfer container (12) via the second pipe (11) when the piston (15) advances. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Installation de pompage et de transfert de produits de toutes viscosités stockés dans des récipients, caractérisée par le fait qu'elle comprend un plateau muni sur son pourtour d'une garniture d'étanchéité extensible et destiné à fermer hermétiquement un desdits récipients contenant le produit à pomper et à transférer, un piston se déplaçant de façon étanche dans une chambre cylindrique fermée, à une de ses extrémités, par une vanne à trois voies mettant sélectivement en communication la chambre cylindrique avec un orifice dudit plateau, pendant le recul du piston, permettant au produit de remplir la chambre cylindrique sous l'effet du vide ainsi créé, et avec une conduite de transfert, pendant l'avance du piston, pour l'expulsion du produit contenu dans ladite chambre cylindrique.



   2. Installation selon la revendication 1, caractérisée par le fait que le piston est commandé par un vérin à double effet.



   3. Installation selon la revendication 2, caractérisée par le fait que la chambre cylindrique est reliée à une source de dépression par une vanne commandée par un détecteur de proximité pour fermer ladite vanne lorsque le produit arrive dans la chambre cylindrique du piston.



   4. Installation selon l'une des revendications   I    à 3, caractérisée par le fait que la chambre cylindrique est un cylindre volumétrique.



   La présente invention concerne une installation de pompage et de transfert de produits de toutes viscosités stockés dans des récipients, cette installation étant plus particulièrement destinée à l'industrie chimique.



   Les produits de base utilisés par l'industrie chimique pour la production des encres, des vernis, des peintures, des produits alimentaires, des cosmétiques, des produits pharmaceutiques et autres sont stockés dans des récipients habituellement cylindriques et de grandeurs normalisées. Les produits sont extraits de ces récipients par des pompes électriques ou pneumatiques et sont acheminés dans les cuves de mélange pour la confection du produit final. Les produits de base sont des produits pulvérulents, liquides ou pâteux, présentant donc des viscosités diverses. Il n'est pas possible d'extraire complètement les produits présentant une grande viscosité par le simple pompage. Ce fait implique une perte de la masse du produit de base restée à l'intérieur du récipient, perte qui n'est pas acceptable tant au point de   we    économique qu'écologique.

  Bien sûr, il est possible de récupérer une partie de cette masse en raclant l'intérieur du récipient, mais cette opération demande une main-d'oeuvre supplémentaire et elle est souvent fastidieuse. Il faut également souligner que les pompes pneumatiques ou électriques utilisées pour le pompage de ces produits sont relativement coûteuses.



   L'invention se propose de remédier à ces inconvénients en proposant une installation de pompage et de transfert de ces produits d'un coût moins élevé que les pompes traditionnelles et permettant l'extraction quasi complète de tous les produits de base, indépendamment de leur viscosité.



   A cet effet, l'installation selon l'invention est caractérisée par le fait qu'elle comprend un plateau muni sur son pourtour d'une garniture d'étanchéité extensible et destiné à fermer hermétiquement un desdits récipients contenant le produit à pomper et à transférer, un piston se déplaçant de façon étanche dans une chambre cylindrique fermée, à une de ses extrémités, par une vanne à trois voies mettant sélectivement en communication la chambre cylindrique avec un orifice dudit plateau, pendant le recul du piston, permettant au produit de remplir la chambre cylindrique sous l'effet du vide ainsi créé, et avec une conduite de transfert, pendant l'avance du piston, pour l'expulsion du produit contenu dans ladite chambre cylindrique.



   En fermant hermétiquement le récipient par le plateau, le produit, sous l'effet du vide créé par le recul du piston, remplit la chambre cylindrique. Par la suite, sous l'effet de l'avance du piston et après avoir mis en communication la chambre cylindrique avec la conduite de transfert en manipulant la vanne à trois voies, il est poussé dans la conduite de transfert et acheminé dans la cuve de mélange.



   Sous l'effet du vide créé par le recul du piston et maintenu grâce à la présence de la garniture d'étanchéité, le produit, quelle que soit sa viscosité, est décollé de la paroi du récipient.



   Selon une variante destinée aux produits très visqueux, pour accélérer le pompage, la chambre du piston est reliée à une pompe à vide par une vanne qui est commandée par un détecteur de proximité détectant l'arrivée du produit dans la chambre, pour éviter que le produit soit aspiré par le circuit de la pompe à vide.



   Selon une autre variante, la chambre cylindrique est un cylindre volumétrique permettant ainsi à une intallation de fonctionner en tant que doseuse.



   Un avantage supplémentaire de cette installation est que les produits sont transférés dans une atmosphère de vide, éliminant ainsi l'air qui peut fausser les mesures volumétriques de produits.



   L'invention sera décrite, à titre d'exemple, à l'aide du dessin annexé.



   La fig. 1 représente une vue schématique d'une première variante de l'installation.



  La fig. 2 représente une vue schématique d'une installation légèrement modifiée.



   L'installation (fig. 1) comprend un plateau 1 muni d'un joint gonflable 2 permettant d'épouser parfaitement la paroi du récipient 3 contenant le produit 4 à transférer. Une conduite 5, raccordée de façon étanche à un orifice 7 du plateau 1, permet de mettre en communication une chambre cylindrique 8, par l'intermédiaire d'une vanne à trois voies 9, avec le récipient 3. A l'intérieur de la chambre cylindrique 8, un piston 15 peut se déplacer de façon étanche sous l'effet d'un vérin à double effet 10. Une conduite de transfert 11 aboutit également à la vanne à trois voies 9, permettant d'acheminer le produit dans une cuve 12 de mélange ou de transfert.



  En mettant en communication, par la manipulation adéquate de la vanne 9, la chambre 8 avec la conduite 5 et en faisant reculer le piston 15, on crée une dépression qui permet d'extraire le produit 4 de son récipient. Le produit contenu dans la chambre 8 est expulsé dans la cuve 11 en faisant avancer le piston 15, après avoir mis en communication la chambre 8 avec la conduite de transfert   1 1    et fermé le passage vers la conduite 5 par   rinterrnédiaire    de la vanne 9.



   Bien sûr, au départ, il faudra amorcer l'installation en évacuant l'air se trouvant dans la conduite 5 en faisant fonctionner le piston 15.



   Pour des produits extrêmement visqueux et pour permettre l'accélération du transfert, on peut relier la chambre cylindrique 8 à une pompe à vide 13 par l'intermédiaire d'une vanne 14 commandée par un détecteur de proximité, non représenté. Lorsque le produit arrive dans la chambre 8, le piston étant en position reculée, le détecteur de proximité ferme la vanne 14 pour éviter l'entrée du produit dans le circuit de vide. Le vérin à double effet 10 permet d'assurer que le piston restera immobile pendant la phase d'aspiration et, par la suite, assure l'avance du piston et le transfert du produit dans la conduite 11 et dans la cuve 12.

 

   Selon la variante de la fig. 2, pour éviter les pertes de charge lors de l'aspiration, on a supprimé la conduite 5 et placé directement la vanne à trois voies 9 à la sortie de l'orifice 7 du plateau 1. La conduite   1 1    est plus longue, permettant ainsi d'acheminer le produit 4 à des distances plus longues.



   Enfin, la chambre 8 peut être un cylindre volumétrique permettant en même temps à l'installation d'assurer le dosage des produits. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Installation for pumping and transferring products of all viscosities stored in containers, characterized in that it comprises a tray provided on its periphery with an expandable sealing gasket and intended to hermetically seal one of said containers containing the product to be pumped and transferred, a piston moving in a sealed manner in a closed cylindrical chamber, at one of its ends, by a three-way valve selectively placing the cylindrical chamber in communication with an orifice of said plate, during the recoil of the piston , allowing the product to fill the cylindrical chamber under the effect of the vacuum thus created, and with a transfer line, during the advance of the piston, for the expulsion of the product contained in said cylindrical chamber.



   2. Installation according to claim 1, characterized in that the piston is controlled by a double-acting cylinder.



   3. Installation according to claim 2, characterized in that the cylindrical chamber is connected to a vacuum source by a valve controlled by a proximity sensor to close said valve when the product arrives in the cylindrical chamber of the piston.



   4. Installation according to one of claims I to 3, characterized in that the cylindrical chamber is a volumetric cylinder.



   The present invention relates to an installation for pumping and transferring products of all viscosities stored in containers, this installation being more particularly intended for the chemical industry.



   The basic products used by the chemical industry for the production of inks, varnishes, paints, food products, cosmetics, pharmaceutical products and others are stored in containers which are usually cylindrical and of standardized sizes. The products are extracted from these containers by electric or pneumatic pumps and are conveyed in the mixing tanks for the preparation of the final product. The basic products are powdery, liquid or pasty products, therefore having various viscosities. It is not possible to completely extract products with high viscosity by simple pumping. This fact implies a loss of the mass of the basic product remaining inside the container, a loss which is not acceptable both from an economic and ecological point of view.

  Of course, it is possible to recover part of this mass by scraping the interior of the container, but this operation requires additional labor and is often tedious. It should also be noted that the pneumatic or electric pumps used for pumping these products are relatively expensive.



   The invention proposes to remedy these drawbacks by proposing an installation for pumping and transferring these products at a lower cost than traditional pumps and allowing almost complete extraction of all the basic products, regardless of their viscosity. .



   To this end, the installation according to the invention is characterized in that it comprises a tray provided on its periphery with an expandable sealing gasket and intended to hermetically seal one of said containers containing the product to be pumped and transferred , a piston moving in a sealed manner in a closed cylindrical chamber, at one of its ends, by a three-way valve selectively placing the cylindrical chamber in communication with an orifice of said plate, during the recoil of the piston, allowing the product to fill the cylindrical chamber under the effect of the vacuum thus created, and with a transfer line, during the advance of the piston, for the expulsion of the product contained in said cylindrical chamber.



   By hermetically closing the container through the tray, the product, under the effect of the vacuum created by the recoil of the piston, fills the cylindrical chamber. Subsequently, under the effect of the advance of the piston and after having put the cylindrical chamber in communication with the transfer line by manipulating the three-way valve, it is pushed into the transfer line and conveyed to the tank. mixed.



   Under the effect of the vacuum created by the recoil of the piston and maintained thanks to the presence of the seal, the product, whatever its viscosity, is detached from the wall of the container.



   According to a variant intended for very viscous products, to accelerate pumping, the piston chamber is connected to a vacuum pump by a valve which is controlled by a proximity detector detecting the arrival of the product in the chamber, to prevent the product is sucked in by the vacuum pump circuit.



   According to another variant, the cylindrical chamber is a volumetric cylinder thus allowing an installation to function as a metering device.



   An additional advantage of this installation is that the products are transferred to a vacuum atmosphere, thus eliminating the air which can distort the volumetric measurements of products.



   The invention will be described, by way of example, using the attached drawing.



   Fig. 1 shows a schematic view of a first variant of the installation.



  Fig. 2 shows a schematic view of a slightly modified installation.



   The installation (fig. 1) comprises a tray 1 provided with an inflatable seal 2 making it possible to perfectly fit the wall of the container 3 containing the product 4 to be transferred. A pipe 5, tightly connected to an orifice 7 of the plate 1, allows a cylindrical chamber 8 to be placed in communication, via a three-way valve 9, with the container 3. Inside the cylindrical chamber 8, a piston 15 can move in sealed manner under the effect of a double-acting cylinder 10. A transfer pipe 11 also leads to the three-way valve 9, making it possible to convey the product in a tank 12 mixing or transfer.



  By putting in communication, by the appropriate manipulation of the valve 9, the chamber 8 with the pipe 5 and by making the piston 15 move back, a vacuum is created which makes it possible to extract the product 4 from its container. The product contained in the chamber 8 is expelled into the tank 11 by advancing the piston 15, after having put the chamber 8 in communication with the transfer line 1 1 and closed the passage to the line 5 via the valve 9.



   Of course, at the start, the installation will have to be started by evacuating the air in line 5 by operating the piston 15.



   For extremely viscous products and to allow the acceleration of the transfer, the cylindrical chamber 8 can be connected to a vacuum pump 13 via a valve 14 controlled by a proximity detector, not shown. When the product arrives in chamber 8, the piston being in the retracted position, the proximity sensor closes the valve 14 to prevent the product from entering the vacuum circuit. The double-acting cylinder 10 ensures that the piston will remain stationary during the suction phase and, thereafter, ensures the advance of the piston and the transfer of the product in the pipe 11 and in the tank 12.

 

   According to the variant of FIG. 2, to avoid pressure drops during suction, line 5 has been removed and the three-way valve 9 has been placed directly at the outlet of orifice 7 of plate 1. Line 1 1 is longer, allowing thus to route product 4 at longer distances.



   Finally, the chamber 8 can be a volumetric cylinder allowing the installation at the same time to ensure the dosing of the products.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Installation de pompage et de transfert de produits de toutes viscosités stockés dans des récipients, caractérisée par le fait qu'elle comprend un plateau muni sur son pourtour d'une garniture d'étanchéité extensible et destiné à fermer hermétiquement un desdits récipients contenant le produit à pomper et à transférer, un piston se déplaçant de façon étanche dans une chambre cylindrique fermée, à une de ses extrémités, par une vanne à trois voies mettant sélectivement en communication la chambre cylindrique avec un orifice dudit plateau, pendant le recul du piston, permettant au produit de remplir la chambre cylindrique sous l'effet du vide ainsi créé, et avec une conduite de transfert, pendant l'avance du piston, pour l'expulsion du produit contenu dans ladite chambre cylindrique.  CLAIMS  1. Installation for pumping and transferring products of all viscosities stored in containers, characterized in that it comprises a tray provided on its periphery with an expandable sealing gasket and intended to hermetically seal one of said containers containing the product to be pumped and transferred, a piston moving in a sealed manner in a closed cylindrical chamber, at one of its ends, by a three-way valve selectively placing the cylindrical chamber in communication with an orifice of said plate, during the recoil of the piston , allowing the product to fill the cylindrical chamber under the effect of the vacuum thus created, and with a transfer line, during the advance of the piston, for the expulsion of the product contained in said cylindrical chamber. 2. Installation selon la revendication 1, caractérisée par le fait que le piston est commandé par un vérin à double effet.  2. Installation according to claim 1, characterized in that the piston is controlled by a double-acting cylinder. 3. Installation selon la revendication 2, caractérisée par le fait que la chambre cylindrique est reliée à une source de dépression par une vanne commandée par un détecteur de proximité pour fermer ladite vanne lorsque le produit arrive dans la chambre cylindrique du piston.  3. Installation according to claim 2, characterized in that the cylindrical chamber is connected to a vacuum source by a valve controlled by a proximity sensor to close said valve when the product arrives in the cylindrical chamber of the piston. 4. Installation selon l'une des revendications I à 3, caractérisée par le fait que la chambre cylindrique est un cylindre volumétrique.  4. Installation according to one of claims I to 3, characterized in that the cylindrical chamber is a volumetric cylinder. La présente invention concerne une installation de pompage et de transfert de produits de toutes viscosités stockés dans des récipients, cette installation étant plus particulièrement destinée à l'industrie chimique.  The present invention relates to an installation for pumping and transferring products of all viscosities stored in containers, this installation being more particularly intended for the chemical industry. Les produits de base utilisés par l'industrie chimique pour la production des encres, des vernis, des peintures, des produits alimentaires, des cosmétiques, des produits pharmaceutiques et autres sont stockés dans des récipients habituellement cylindriques et de grandeurs normalisées. Les produits sont extraits de ces récipients par des pompes électriques ou pneumatiques et sont acheminés dans les cuves de mélange pour la confection du produit final. Les produits de base sont des produits pulvérulents, liquides ou pâteux, présentant donc des viscosités diverses. Il n'est pas possible d'extraire complètement les produits présentant une grande viscosité par le simple pompage. Ce fait implique une perte de la masse du produit de base restée à l'intérieur du récipient, perte qui n'est pas acceptable tant au point de we économique qu'écologique.  The basic products used by the chemical industry for the production of inks, varnishes, paints, food products, cosmetics, pharmaceutical products and others are stored in containers which are usually cylindrical and of standardized sizes. The products are extracted from these containers by electric or pneumatic pumps and are conveyed in the mixing tanks for the preparation of the final product. The basic products are powdery, liquid or pasty products, therefore having various viscosities. It is not possible to completely extract products with high viscosity by simple pumping. This fact implies a loss of the mass of the basic product remaining inside the container, a loss which is not acceptable both from an economic and ecological point of view. Bien sûr, il est possible de récupérer une partie de cette masse en raclant l'intérieur du récipient, mais cette opération demande une main-d'oeuvre supplémentaire et elle est souvent fastidieuse. Il faut également souligner que les pompes pneumatiques ou électriques utilisées pour le pompage de ces produits sont relativement coûteuses. Of course, it is possible to recover part of this mass by scraping the interior of the container, but this operation requires additional labor and is often tedious. It should also be noted that the pneumatic or electric pumps used for pumping these products are relatively expensive. L'invention se propose de remédier à ces inconvénients en proposant une installation de pompage et de transfert de ces produits d'un coût moins élevé que les pompes traditionnelles et permettant l'extraction quasi complète de tous les produits de base, indépendamment de leur viscosité.  The invention proposes to remedy these drawbacks by proposing an installation for pumping and transferring these products at a lower cost than traditional pumps and allowing almost complete extraction of all the basic products, regardless of their viscosity. . A cet effet, l'installation selon l'invention est caractérisée par le fait qu'elle comprend un plateau muni sur son pourtour d'une garniture d'étanchéité extensible et destiné à fermer hermétiquement un desdits récipients contenant le produit à pomper et à transférer, un piston se déplaçant de façon étanche dans une chambre cylindrique fermée, à une de ses extrémités, par une vanne à trois voies mettant sélectivement en communication la chambre cylindrique avec un orifice dudit plateau, pendant le recul du piston, permettant au produit de remplir la chambre cylindrique sous l'effet du vide ainsi créé, et avec une conduite de transfert, pendant l'avance du piston, pour l'expulsion du produit contenu dans ladite chambre cylindrique.  To this end, the installation according to the invention is characterized in that it comprises a tray provided on its periphery with an expandable sealing gasket and intended to hermetically seal one of said containers containing the product to be pumped and transferred , a piston moving in a sealed manner in a closed cylindrical chamber, at one of its ends, by a three-way valve selectively placing the cylindrical chamber in communication with an orifice of said plate, during the recoil of the piston, allowing the product to fill the cylindrical chamber under the effect of the vacuum thus created, and with a transfer line, during the advance of the piston, for the expulsion of the product contained in said cylindrical chamber. En fermant hermétiquement le récipient par le plateau, le produit, sous l'effet du vide créé par le recul du piston, remplit la chambre cylindrique. Par la suite, sous l'effet de l'avance du piston et après avoir mis en communication la chambre cylindrique avec la conduite de transfert en manipulant la vanne à trois voies, il est poussé dans la conduite de transfert et acheminé dans la cuve de mélange.  By hermetically closing the container through the tray, the product, under the effect of the vacuum created by the recoil of the piston, fills the cylindrical chamber. Subsequently, under the effect of the advance of the piston and after having put the cylindrical chamber in communication with the transfer line by manipulating the three-way valve, it is pushed into the transfer line and conveyed to the tank. mixed. Sous l'effet du vide créé par le recul du piston et maintenu grâce à la présence de la garniture d'étanchéité, le produit, quelle que soit sa viscosité, est décollé de la paroi du récipient.  Under the effect of the vacuum created by the recoil of the piston and maintained thanks to the presence of the seal, the product, whatever its viscosity, is detached from the wall of the container. Selon une variante destinée aux produits très visqueux, pour accélérer le pompage, la chambre du piston est reliée à une pompe à vide par une vanne qui est commandée par un détecteur de proximité détectant l'arrivée du produit dans la chambre, pour éviter que le produit soit aspiré par le circuit de la pompe à vide.  According to a variant intended for very viscous products, to accelerate pumping, the piston chamber is connected to a vacuum pump by a valve which is controlled by a proximity detector detecting the arrival of the product in the chamber, to prevent the product is sucked in by the vacuum pump circuit. Selon une autre variante, la chambre cylindrique est un cylindre volumétrique permettant ainsi à une intallation de fonctionner en tant que doseuse.  According to another variant, the cylindrical chamber is a volumetric cylinder thus allowing an installation to function as a metering device. Un avantage supplémentaire de cette installation est que les produits sont transférés dans une atmosphère de vide, éliminant ainsi l'air qui peut fausser les mesures volumétriques de produits.  An additional advantage of this installation is that the products are transferred to a vacuum atmosphere, thus eliminating the air which can distort the volumetric measurements of products. L'invention sera décrite, à titre d'exemple, à l'aide du dessin annexé.  The invention will be described, by way of example, using the attached drawing. La fig. 1 représente une vue schématique d'une première variante de l'installation.  Fig. 1 shows a schematic view of a first variant of the installation. La fig. 2 représente une vue schématique d'une installation légèrement modifiée. Fig. 2 shows a schematic view of a slightly modified installation. L'installation (fig. 1) comprend un plateau 1 muni d'un joint gonflable 2 permettant d'épouser parfaitement la paroi du récipient 3 contenant le produit 4 à transférer. Une conduite 5, raccordée de façon étanche à un orifice 7 du plateau 1, permet de mettre en communication une chambre cylindrique 8, par l'intermédiaire d'une vanne à trois voies 9, avec le récipient 3. A l'intérieur de la chambre cylindrique 8, un piston 15 peut se déplacer de façon étanche sous l'effet d'un vérin à double effet 10. Une conduite de transfert 11 aboutit également à la vanne à trois voies 9, permettant d'acheminer le produit dans une cuve 12 de mélange ou de transfert.  The installation (fig. 1) comprises a tray 1 provided with an inflatable seal 2 allowing to perfectly fit the wall of the container 3 containing the product 4 to be transferred. A pipe 5, tightly connected to an orifice 7 of the plate 1, allows a cylindrical chamber 8 to be placed in communication, via a three-way valve 9, with the container 3. Inside the cylindrical chamber 8, a piston 15 can move in sealed manner under the effect of a double-acting cylinder 10. A transfer pipe 11 also leads to the three-way valve 9, making it possible to convey the product in a tank 12 mixing or transfer. En mettant en communication, par la manipulation adéquate de la vanne 9, la chambre 8 avec la conduite 5 et en faisant reculer le piston 15, on crée une dépression qui permet d'extraire le produit 4 de son récipient. Le produit contenu dans la chambre 8 est expulsé dans la cuve 11 en faisant avancer le piston 15, après avoir mis en communication la chambre 8 avec la conduite de transfert 1 1 et fermé le passage vers la conduite 5 par rinterrnédiaire de la vanne 9. By putting in communication, by the appropriate manipulation of the valve 9, the chamber 8 with the pipe 5 and by making the piston 15 move back, a vacuum is created which makes it possible to extract the product 4 from its container. The product contained in the chamber 8 is expelled into the tank 11 by advancing the piston 15, after having put the chamber 8 in communication with the transfer line 1 1 and closed the passage to the line 5 via the valve 9. Bien sûr, au départ, il faudra amorcer l'installation en évacuant l'air se trouvant dans la conduite 5 en faisant fonctionner le piston 15.  Of course, at the start, the installation will have to be started by evacuating the air in line 5 by operating the piston 15. Pour des produits extrêmement visqueux et pour permettre l'accélération du transfert, on peut relier la chambre cylindrique 8 à une pompe à vide 13 par l'intermédiaire d'une vanne 14 commandée par un détecteur de proximité, non représenté. Lorsque le produit arrive dans la chambre 8, le piston étant en position reculée, le détecteur de proximité ferme la vanne 14 pour éviter l'entrée du produit dans le circuit de vide. Le vérin à double effet 10 permet d'assurer que le piston restera immobile pendant la phase d'aspiration et, par la suite, assure l'avance du piston et le transfert du produit dans la conduite 11 et dans la cuve 12.  For extremely viscous products and to allow the acceleration of the transfer, the cylindrical chamber 8 can be connected to a vacuum pump 13 via a valve 14 controlled by a proximity detector, not shown. When the product arrives in the chamber 8, the piston being in the retracted position, the proximity detector closes the valve 14 to prevent the product from entering the vacuum circuit. The double-acting cylinder 10 ensures that the piston will remain stationary during the suction phase and, thereafter, ensures the advance of the piston and the transfer of the product in the pipe 11 and in the tank 12.   Selon la variante de la fig. 2, pour éviter les pertes de charge lors de l'aspiration, on a supprimé la conduite 5 et placé directement la vanne à trois voies 9 à la sortie de l'orifice 7 du plateau 1. La conduite 1 1 est plus longue, permettant ainsi d'acheminer le produit 4 à des distances plus longues.  According to the variant of FIG. 2, to avoid pressure drops during suction, line 5 has been removed and the three-way valve 9 has been placed directly at the outlet of orifice 7 of plate 1. Line 1 1 is longer, allowing thus to route product 4 at longer distances. Enfin, la chambre 8 peut être un cylindre volumétrique permettant en même temps à l'installation d'assurer le dosage des produits. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  Finally, the chamber 8 can be a volumetric cylinder allowing the installation at the same time to ensure the dosing of the products. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH349882A 1982-06-07 1982-06-07 Installation for pumping and transferring products of any viscosity CH647045A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH349882A CH647045A5 (en) 1982-06-07 1982-06-07 Installation for pumping and transferring products of any viscosity

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH349882A CH647045A5 (en) 1982-06-07 1982-06-07 Installation for pumping and transferring products of any viscosity

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH647045A5 true CH647045A5 (en) 1984-12-28

Family

ID=4257290

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH349882A CH647045A5 (en) 1982-06-07 1982-06-07 Installation for pumping and transferring products of any viscosity

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH647045A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0983123B1 (en) Articulated piston pump
US3926229A (en) Viscous material filling device
EP0855349B1 (en) Cartridge assembly for the use of an invertible package
US4364718A (en) Disposable pump for dispensing small metered amounts of liquid from a container and a control unit for operating said pump
FR2425382A1 (en) DISCHARGE DEVICE FOR LIQUIDS
EP0869554A3 (en) Dispensing pump for epoxy encapsulation of integrated circuits
FR2700851A1 (en) Device and method for taking samples of a material.
EP0167190B1 (en) Method of transferring powdery products out of a reservoir and installation for carrying out the method
FR2633249A1 (en) PROCESS FOR VACUUM CONDITIONING LIQUIDS AND SOFT TUBE PASTES WITH VALVE OR DELIVERY PUMP AND DEVICE FOR IMPLEMENTING SAID METHOD
FI73943C (en) TVAOKOMPONENTPORTIONERINGSANORDNING.
CH647045A5 (en) Installation for pumping and transferring products of any viscosity
CA1295977C (en) Process and apparatus for filling containers with a mixed product comprising at least two semiliquid and/or liquid materials
EP0452385B1 (en) Device for dosing products in paste form, in particular meat or other protein emulsions
FR2463864A1 (en) HIGH-PRESSURE PUMPING PROCESS FOR IMPLEMENTING IT
DE2963376D1 (en) Apparatus for dispensing viscous substances such as pastes or creams
CH652100A5 (en) POWDER TRANSPORT PROCESS AND IMPLEMENTATION DEVICE.
FR2807520A1 (en) DEVICE FOR SAMPLING SAMPLES
NO771024L (en) DOSAGE HEAD OF THE PISTON TYPE.
ES483291A1 (en) Apparatus for filling and emptying storage containers containing gaseous and/or liquid matter, and application to a pump and/or dosing apparatus.
FR2815675A1 (en) Distribution pump, for fluid products, has chamber formed between upper and lower pistons, with lower piston cooperating with outlet valve to open valve and eject product
FR2639066A1 (en) Metering pump with a spool
RU2244700C2 (en) Device for mixing of components of explosives and molding of items out of the mix
BE834961A (en) FILLING VALVE
JPS62208303A (en) Distributor for filler having deformation property and fluidity
FR2835912A1 (en) Differential volumetric doser for small quantities of liquid product has hollow body and piston with sections of different diameters

Legal Events

Date Code Title Description
PUE Assignment

Owner name: DEC MACHINERY S.A.

PL Patent ceased