CH645256A5 - Watch bracelet clasp - Google Patents

Watch bracelet clasp Download PDF

Info

Publication number
CH645256A5
CH645256A5 CH754181A CH754181A CH645256A5 CH 645256 A5 CH645256 A5 CH 645256A5 CH 754181 A CH754181 A CH 754181A CH 754181 A CH754181 A CH 754181A CH 645256 A5 CH645256 A5 CH 645256A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
bracelet
opening
clasp
fixed
plate
Prior art date
Application number
CH754181A
Other languages
French (fr)
Inventor
Norio Tomita
Tsuyoshi Onodera
Koichi Yokosuka
Original Assignee
Seiko Instr & Electronics
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Seiko Instr & Electronics filed Critical Seiko Instr & Electronics
Publication of CH645256A5 publication Critical patent/CH645256A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/20Fasteners for straps, chains or the like for open straps, chains or the like
    • A44C5/2042Fasteners provided with a turnable clamping lever

Abstract

The clasp consists of the fixed receptacle (3) and of the articulated device (5), each of these parts being fastened to one end of an element (1 or 2) of the bracelet. The lateral elements (31), the base (32) and the upper plate (4) of the receptacle (3) delimit the opening (35) which, in plan view, has the shape of a T. The linking tongue (52), integral with the fixed element (51), engages in this opening and under the inner lip (36) of the upright. The articulated cover (53) fastened in the opening (35) by the element (53a) prevents any release of the tongue (52). The total thickness of the clasp may be less than double the thickness of the bracelet if the latter is a bracelet with flexible metallic links. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



  REVENDICATIONS
 1. Fermoir d'un bracelet de montre comportant un réceptacle rigide, fixé à une extrémité du bracelet, et un dispositif de connexion à articulation, rattaché à l'autre extrémité du bracelet et coopérant avec le réceptacle rigide, caractérisé en ce que le réceptacle rigide et formé de deux plaques latérales, d'une plaque de fond, d'une plaque intermédiaire et d'une plaque supérieure et présente un logement entre la plaque de fond et la plaque supérieure, recevant et fixant le dispositif au bracelet, en ce que la plaque intermédiaire présente une ouverture avec une partie large et une partie étroite, I'extrémité de cette dernière partie s'ouvrant sur un côté interne et un montant en forme de r bordant l'ouverture dans sa partie étroite, en ce que le dispositif de connexion comprend un organe fixe fixé au bracelet,

   une langue de jonction dont l'épaisseur correspond au décrochement de l'élément en forme de r et une plaque de couverture articulée sur l'élément fixe par une goupille ou une tige à ressort et qui recouvre la plaque intermédiaire du réceptacle rigide, et en ce qu'un élément de blocage s'étend en saillie de la surface intérieure de la plaque de couverture, de façon à s'engager dans un espace libre dans l'ouverture de jonction lorsque la langue de connexion est engagée dans ladite ouverture et s'engage dans le montant en forme de   F.   



   2. Fermoir selon la revendication 1, caractérisé en ce que la largeur de la plaque de couverture est supérieure à la distance entre les plaques latérales du réceptacle rigide, de sorte que la plaque de couverture peut être manoeuvrée à l'ouverture et à la fermeture en agissant sur ses portions qui débordent au-delà des plaques latérales.



   3. Fermoir selon la revendication 1, caractérisé en ce que son épaisseur totale est inférieure au double de l'épaisseur du bracelet, la plaque supérieure et la plaque intermédiaire étant superposées et disposées dans l'épaisseur du bracelet.



   La présente invention se rapporte à un fermoir d'un bracelet de montre, et plus précisément à un fermoir destiné à un bracelet du type destiné à être solidarisé de la boîte de la montre, par exemple par soudage ou brasage.



   De façon générale, on utilise pour ce type de bracelet des bandes à mailles métalliques. La bande souple est réalisée d'une pièce avec la boîte de la montre et les deux extrémités du bracelet, ou tout au moins une de celles-ci, sont coupées selon les dimensions du poignet de l'utilisateur, le fermoir étant monté de façon amovible sur les extrémités du bracelet. Cependant, comme le fermoir comporte des axes d'articulation et des axes de fixation au bracelet, son épaisseur totale est en général plusieurs fois celle du bracelet. De plus, comme l'épaisseur des montres-bracelets se réduit de plus en plus, avec les progrès de la technologie horlogère, il arrive maintenant que l'épaisseur du fermoir soit égale ou même supérieure à celle de la montre.



  Cette circonstance est excessivement désavantageuse en ce qui concerne l'apparence extérieure et le style de la montre-bracelet.



   La présente invention vise à éliminer les inconvénients susmentionnés et, dans ce but, elle réalise un fermoir pour bracelet de montre et, notamment, pour bracelet dont   l'un    des éléments est de longueur fixe et l'autre est ajusté aux dimensions du poignet de l'utilisateur, dont l'épaisseur soit nettement plus faible que celle des fermoirs traditionnels présentant une possibilité d'ajustage de la longueur. En fait, le but de l'invention est de réaliser un fermoir dont l'épaisseur est de moins de deux fois l'épaisseur du bracelet.



   Dans ce but, le fermoir selon l'invention présente les caractéristiques de la revendication 1.



   On va décrire ci-après, à titre d'exemple, une forme de réalisation du fermoir selon l'invention, en se référant au dessin annexé dont:
 la fig.l est une vue en perspective du fermoir;
 la fig.2 une vue en élévation latérale en position fermée, et
 la fig.3 une vue en élévation dans le sens du bracelet.



   Au dessin, on voit un élément 1 d'un bracelet souple fixé à une boîte de montre et un autre élément 2. L'élément 2 est de longueur fixe, tandis que l'élément 1 peut être ajusté dans sa longueur. A son extrémité la, l'élément de bracelet 1 de longueur ajustable est coupé en fonction du poignet de l'utilisateur, et il est fixé à un réceptacle rigide 3. Le réceptacle rigide 3 comprend des plaques latérales 31, une plaque de fond 32 et une plaque supérieure 4. L'élément de bracelet 1 est inséré dans un logement concave 33 ménagé sur un des côtés frontaux du réceptacle 3. Il est fixé dans ce logement par une vis 33a engagée dans la plaque de fond 32 et par une goupille.

  Le réceptacle 3 comporte une plaque intermédiaire 34 et, dans la surface supérieure de cette plaque, une ouverture de liaison 35 dont la forme est telle qu'elle comporte une partie large 35a et une partie étroite 35b, ces parties étant situées l'une à côté de l'autre dans le sens du bracelet et l'extrémité de la partie étroite s'ouvrant sur un des bords frontaux de la plaque intermédiaire 34. Alors que l'ouverture de liaison 35 présente en profil une forme en   r    dans la partie large 35a et dans la partie étroite 35b, on notera que cette forme peut être modifiée. La plaque intermédiaire 34 présente sur le côté étroit de l'ouverture 35 un rebord 36 en forme de r s'étendant vers l'arrière. Un dispositif articulé 5, destiné à s'accrocher au réceptacle 3, est monté sur l'autre extrémité de l'élément de bracelet 2.

  Le dispositif articulé 5 est constitué d'un élément fixe 51 fixé à l'élément de bracelet 2, d'une langue de liaison 52 formée d'une pièce avec l'élément fixe 51 ou fixée à ce dernier par brasage, rivetage, soudage par points, etc., et une plaque de couverture 53 qui pivote sur l'élément fixe 51 grâce à une goupille transversale ou à une tige élastique 54.



  L'élément fixe 51 présente en profil longitudinal une forme en U. La langue d'accrochage 52 présente une forme qui correspond sensiblement à celle de l'ouverture 35, et elle s'engage dans cette ouverture depuis le haut de façon à pouvoir glisser dans la direction du bracelet et s'engager sous le rebord interne 36. La partie arrière de la langue de fixation 52 est fixée à la partie centrale du profil en U de l'élément 51. La plaque de couverture 53 qui recouvre la langue 52 présente la forme d'une plaque s'étendant au-dessus de la plaque intermédiaire 34 du réceptacle 3. Sa partie arrière forme une articulation qui peut tourner sur une goupille transversale ou sur une goupille élastique 54 montée dans l'étrier en forme de U de l'élément 51.



  La surface inférieure de la plaque de couverture 53 porte un élément saillant 53a qui, dans la position de fermeture du fermoir, s'engage sur un bord de l'ouverture 35 du réceptacle 3 et se presse contre ce bord. Cette partie de l'ouverture 35 correspond au jeu qui se forme quand la langue d'accrochage 52 s'engage dans l'ouverture 35, c'està-dire dans sa partie large 35a, puis glisse sous la partie étroite 35b afin de venir se placer en position adjacente au montant 36.



   Le montage du fermoir décrit se réalise de la façon suivante:   I'ex-    trémité la de l'élément de bracelet 1 est coupée en fonction des dimensions du bracelet de l'utilisateur et elle est liée au logement 33 du réceptacle 3, ce logement étant formé dans la plaque supérieure 4 et le réceptacle comprenant en outre les plaques latérales 31 et le fond 32. L'extrémité la du bracelet est fixée par une vis (ou une goupille ou tout autre moyen) engagée dans le trou taraudé 33a de la plaque 32. La langue de liaison 52 du dispositif articulé 5 est engagée dans l'ouverture 35 après que le dispositif 52 a été fixé à l'élément de bracelet 2 et est déplacée dans la direction du bracelet afin de venir buter contre le montant en forme de   r    36. Son déplacement vertical est alors bloqué. 

  Ensuite, la plaque de couverture 53 est rabattue et amenée en position fermée. L'élément saillant 53a vient occuper le jeu laissé libre par la langue 52 lors de son mouvement de coulissement, de sorte que le mouvement inverse est bloqué et que les éléments de bracelet 1 et 2 sont alors reliés directement   l'un    à l'autre.



  Lors de ce mouvement de blocage, la plaque de couverture 53 et la plaque supérieure 4 se trouvent à fleur l'une de l'autre et à la même hauteur, comme on le voit à la fig.2. Pour l'ouverture du fermoir, comme cette plaque 53 déborde latéralement d'une largeur 1, comme on le voit à la fig.3, par rapport aux plaques latérales 31, I'opération d'ouverture est très simple à réaliser.



   Le réceptacle fixe 3 et le dispositif articulé 5 peuvent être réalisés  



  en n'importe quel métal ou en une résine synthétique comme une matière plastique ou un autre matériau.



   Comme on le voit, sur la base des dessins, puisque la langue de liaison 52 s'engage dans l'ouverture 35 et glisse dans cette ouverture, le fermoir ne peut pas se dégager lorsque l'utilisateur porte la montre. De plus, la construction ne comporte aucune superposition d'axes et de goupilles.

 

   On réalise ainsi un fermoir extrêmement mince. L'épaisseur totale est en effet inférieure à l'épaisseur du bracelet augmentée de
I'épaisseur des plaques utilisées (par exemple la plaque de couverture ou le fond). On a donc une épaisseur qui est inférieure au double de celle du bracelet et un fermoir dans lequel les deux éléments de bracelet ne se superposent pas. Finalement, le fermoir décrit présente un blocage par engagement à cran de l'élément 53a, de sorte que la position de fermeture est assurée et l'utilisateur n'éprouve aucune crainte que l'articulation du couvercle se dégage et que la montre tombe sous l'effet de son poids, par suite d'une ouverture intempestive de la plaque de couverture. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



  CLAIMS
 1. Clasp of a watch strap comprising a rigid receptacle, fixed to one end of the strap, and a hinged connection device, attached to the other end of the strap and cooperating with the rigid receptacle, characterized in that the receptacle rigid and formed by two side plates, a bottom plate, an intermediate plate and a top plate and has a housing between the bottom plate and the top plate, receiving and fixing the device to the bracelet, that the intermediate plate has an opening with a wide part and a narrow part, the end of this last part opening on an internal side and a r-shaped upright bordering the opening in its narrow part, in that the connection device comprises a fixed member fixed to the bracelet,

   a junction tongue whose thickness corresponds to the recess of the r-shaped element and a cover plate articulated on the fixed element by a pin or a spring rod and which covers the intermediate plate of the rigid receptacle, and in a blocking element projecting from the inner surface of the cover plate, so as to engage in a free space in the junction opening when the connection tongue is engaged in said opening and s 'engaged in the amount in the form of F.



   2. Clasp according to claim 1, characterized in that the width of the cover plate is greater than the distance between the side plates of the rigid receptacle, so that the cover plate can be operated at the opening and closing by acting on its portions which extend beyond the side plates.



   3. Clasp according to claim 1, characterized in that its total thickness is less than twice the thickness of the bracelet, the upper plate and the intermediate plate being superimposed and arranged in the thickness of the bracelet.



   The present invention relates to a clasp for a watch strap, and more specifically to a clasp for a strap of the type intended to be secured to the watch case, for example by welding or soldering.



   Generally, metal mesh bands are used for this type of bracelet. The flexible band is made in one piece with the watch case and the two ends of the bracelet, or at least one of these, are cut according to the dimensions of the user's wrist, the clasp being mounted so removable on the ends of the bracelet. However, as the clasp has hinge pins and pins for fixing to the bracelet, its total thickness is generally several times that of the bracelet. In addition, as the thickness of wristwatches is reduced more and more, with advances in watchmaking technology, it now happens that the thickness of the clasp is equal to or even greater than that of the watch.



  This circumstance is excessively disadvantageous as regards the external appearance and the style of the wristwatch.



   The present invention aims to eliminate the aforementioned drawbacks and, for this purpose, it provides a clasp for a watch strap and, in particular, for a strap of which one of the elements is of fixed length and the other is adjusted to the dimensions of the wrist. the user, the thickness of which is considerably smaller than that of traditional clasps which have the possibility of adjusting the length. In fact, the object of the invention is to produce a clasp whose thickness is less than twice the thickness of the bracelet.



   For this purpose, the clasp according to the invention has the characteristics of claim 1.



   An embodiment of the clasp according to the invention will be described below, by way of example, with reference to the attached drawing, in which:
 fig.l is a perspective view of the clasp;
 fig.2 a side elevation view in the closed position, and
 fig.3 an elevational view in the direction of the bracelet.



   In the drawing, we see an element 1 of a flexible bracelet attached to a watch case and another element 2. Element 2 is of fixed length, while element 1 can be adjusted in its length. At its end la, the bracelet element 1 of adjustable length is cut according to the wrist of the user, and it is fixed to a rigid receptacle 3. The rigid receptacle 3 comprises side plates 31, a bottom plate 32 and an upper plate 4. The bracelet element 1 is inserted into a concave housing 33 formed on one of the front sides of the receptacle 3. It is fixed in this housing by a screw 33a engaged in the bottom plate 32 and by a pin .

  The receptacle 3 comprises an intermediate plate 34 and, in the upper surface of this plate, a connection opening 35 whose shape is such that it comprises a wide part 35a and a narrow part 35b, these parts being located one to side of the other in the direction of the bracelet and the end of the narrow part opening onto one of the front edges of the intermediate plate 34. While the connection opening 35 has a r-shaped profile in the part wide 35a and in the narrow part 35b, it will be noted that this shape can be modified. The intermediate plate 34 has on the narrow side of the opening 35 a r-shaped rim 36 extending backwards. An articulated device 5, intended to hang on the receptacle 3, is mounted on the other end of the bracelet element 2.

  The articulated device 5 consists of a fixed element 51 fixed to the bracelet element 2, of a connecting tongue 52 formed in one piece with the fixed element 51 or fixed to the latter by soldering, riveting, welding by points, etc., and a cover plate 53 which pivots on the fixed element 51 by means of a transverse pin or an elastic rod 54.



  The fixed element 51 has a U-shaped profile in longitudinal profile. The hooking tongue 52 has a shape which corresponds substantially to that of the opening 35, and it engages in this opening from the top so as to be able to slide. in the direction of the bracelet and engage under the internal rim 36. The rear part of the fixing tongue 52 is fixed to the central part of the U-shaped profile of the element 51. The cover plate 53 which covers the tongue 52 has the form of a plate extending above the intermediate plate 34 of the receptacle 3. Its rear part forms a joint which can rotate on a transverse pin or on an elastic pin 54 mounted in the U-shaped bracket of element 51.



  The lower surface of the cover plate 53 carries a projecting element 53a which, in the closed position of the clasp, engages on one edge of the opening 35 of the receptacle 3 and presses against this edge. This part of the opening 35 corresponds to the play which is formed when the hooking tongue 52 engages in the opening 35, that is to say in its wide part 35a, then slides under the narrow part 35b in order to come place yourself in position adjacent to the upright 36.



   The described clasp is assembled as follows: the end 1a of the bracelet element 1 is cut according to the dimensions of the user's bracelet and it is linked to the housing 33 of the receptacle 3, this housing being formed in the upper plate 4 and the receptacle further comprising the side plates 31 and the bottom 32. The end 1a of the bracelet is fixed by a screw (or a pin or any other means) engaged in the tapped hole 33a of the plate 32. The connecting tongue 52 of the articulated device 5 is engaged in the opening 35 after the device 52 has been fixed to the strap element 2 and is moved in the direction of the strap in order to abut against the upright. form of r 36. Its vertical displacement is then blocked.

  Then, the cover plate 53 is folded down and brought into the closed position. The protruding element 53a occupies the play left free by the tongue 52 during its sliding movement, so that the reverse movement is blocked and the bracelet elements 1 and 2 are then connected directly to each other .



  During this locking movement, the cover plate 53 and the upper plate 4 are flush with each other and at the same height, as seen in fig.2. For the opening of the clasp, as this plate 53 extends laterally by a width 1, as can be seen in FIG. 3, relative to the side plates 31, the opening operation is very simple to carry out.



   The fixed receptacle 3 and the articulated device 5 can be produced



  any metal or synthetic resin such as plastic or other material.



   As can be seen, on the basis of the drawings, since the connecting tongue 52 engages in the opening 35 and slides in this opening, the clasp cannot be released when the user is wearing the watch. In addition, the construction does not include any superposition of axes and pins.

 

   An extremely thin clasp is thus produced. The total thickness is indeed less than the thickness of the bracelet increased by
The thickness of the plates used (for example the cover plate or the bottom). There is therefore a thickness which is less than twice that of the bracelet and a clasp in which the two bracelet elements do not overlap. Finally, the clasp described has a locking by detent engagement of the element 53a, so that the closed position is ensured and the user has no fear that the articulation of the cover will come off and that the watch will fall under the effect of its weight, due to an untimely opening of the cover plate.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Fermoir d'un bracelet de montre comportant un réceptacle rigide, fixé à une extrémité du bracelet, et un dispositif de connexion à articulation, rattaché à l'autre extrémité du bracelet et coopérant avec le réceptacle rigide, caractérisé en ce que le réceptacle rigide et formé de deux plaques latérales, d'une plaque de fond, d'une plaque intermédiaire et d'une plaque supérieure et présente un logement entre la plaque de fond et la plaque supérieure, recevant et fixant le dispositif au bracelet, en ce que la plaque intermédiaire présente une ouverture avec une partie large et une partie étroite, I'extrémité de cette dernière partie s'ouvrant sur un côté interne et un montant en forme de r bordant l'ouverture dans sa partie étroite, en ce que le dispositif de connexion comprend un organe fixe fixé au bracelet, CLAIMS  1. Clasp of a watch strap comprising a rigid receptacle, fixed to one end of the strap, and a hinged connection device, attached to the other end of the strap and cooperating with the rigid receptacle, characterized in that the receptacle rigid and formed by two side plates, a bottom plate, an intermediate plate and a top plate and has a housing between the bottom plate and the top plate, receiving and fixing the device to the bracelet, that the intermediate plate has an opening with a wide part and a narrow part, the end of this last part opening on an internal side and a r-shaped upright bordering the opening in its narrow part, in that the connection device comprises a fixed member fixed to the bracelet, une langue de jonction dont l'épaisseur correspond au décrochement de l'élément en forme de r et une plaque de couverture articulée sur l'élément fixe par une goupille ou une tige à ressort et qui recouvre la plaque intermédiaire du réceptacle rigide, et en ce qu'un élément de blocage s'étend en saillie de la surface intérieure de la plaque de couverture, de façon à s'engager dans un espace libre dans l'ouverture de jonction lorsque la langue de connexion est engagée dans ladite ouverture et s'engage dans le montant en forme de F.  a junction tongue whose thickness corresponds to the recess of the r-shaped element and a cover plate articulated on the fixed element by a pin or a spring rod and which covers the intermediate plate of the rigid receptacle, and in a blocking element projecting from the inner surface of the cover plate, so as to engage in a free space in the junction opening when the connection tongue is engaged in said opening and s 'engaged in the amount in the form of F. 2. Fermoir selon la revendication 1, caractérisé en ce que la largeur de la plaque de couverture est supérieure à la distance entre les plaques latérales du réceptacle rigide, de sorte que la plaque de couverture peut être manoeuvrée à l'ouverture et à la fermeture en agissant sur ses portions qui débordent au-delà des plaques latérales.  2. Clasp according to claim 1, characterized in that the width of the cover plate is greater than the distance between the side plates of the rigid receptacle, so that the cover plate can be operated at the opening and closing by acting on its portions which extend beyond the side plates. 3. Fermoir selon la revendication 1, caractérisé en ce que son épaisseur totale est inférieure au double de l'épaisseur du bracelet, la plaque supérieure et la plaque intermédiaire étant superposées et disposées dans l'épaisseur du bracelet.  3. Clasp according to claim 1, characterized in that its total thickness is less than twice the thickness of the bracelet, the upper plate and the intermediate plate being superimposed and arranged in the thickness of the bracelet. La présente invention se rapporte à un fermoir d'un bracelet de montre, et plus précisément à un fermoir destiné à un bracelet du type destiné à être solidarisé de la boîte de la montre, par exemple par soudage ou brasage.  The present invention relates to a clasp for a watch strap, and more specifically to a clasp for a strap of the type intended to be secured to the watch case, for example by welding or soldering. De façon générale, on utilise pour ce type de bracelet des bandes à mailles métalliques. La bande souple est réalisée d'une pièce avec la boîte de la montre et les deux extrémités du bracelet, ou tout au moins une de celles-ci, sont coupées selon les dimensions du poignet de l'utilisateur, le fermoir étant monté de façon amovible sur les extrémités du bracelet. Cependant, comme le fermoir comporte des axes d'articulation et des axes de fixation au bracelet, son épaisseur totale est en général plusieurs fois celle du bracelet. De plus, comme l'épaisseur des montres-bracelets se réduit de plus en plus, avec les progrès de la technologie horlogère, il arrive maintenant que l'épaisseur du fermoir soit égale ou même supérieure à celle de la montre.  Generally, metal mesh bands are used for this type of bracelet. The flexible band is made in one piece with the watch case and the two ends of the bracelet, or at least one of these, are cut according to the dimensions of the user's wrist, the clasp being mounted so removable on the ends of the bracelet. However, as the clasp has hinge pins and pins for fixing to the bracelet, its total thickness is generally several times that of the bracelet. In addition, as the thickness of wristwatches is reduced more and more, with advances in watchmaking technology, it now happens that the thickness of the clasp is equal to or even greater than that of the watch. Cette circonstance est excessivement désavantageuse en ce qui concerne l'apparence extérieure et le style de la montre-bracelet. This circumstance is excessively disadvantageous as regards the external appearance and the style of the wristwatch. La présente invention vise à éliminer les inconvénients susmentionnés et, dans ce but, elle réalise un fermoir pour bracelet de montre et, notamment, pour bracelet dont l'un des éléments est de longueur fixe et l'autre est ajusté aux dimensions du poignet de l'utilisateur, dont l'épaisseur soit nettement plus faible que celle des fermoirs traditionnels présentant une possibilité d'ajustage de la longueur. En fait, le but de l'invention est de réaliser un fermoir dont l'épaisseur est de moins de deux fois l'épaisseur du bracelet.  The present invention aims to eliminate the aforementioned drawbacks and, for this purpose, it provides a clasp for a watch strap and, in particular, for a strap of which one of the elements is of fixed length and the other is adjusted to the dimensions of the wrist. the user, the thickness of which is considerably smaller than that of traditional clasps which have the possibility of adjusting the length. In fact, the object of the invention is to produce a clasp whose thickness is less than twice the thickness of the bracelet. Dans ce but, le fermoir selon l'invention présente les caractéristiques de la revendication 1.  For this purpose, the clasp according to the invention has the characteristics of claim 1. On va décrire ci-après, à titre d'exemple, une forme de réalisation du fermoir selon l'invention, en se référant au dessin annexé dont: la fig.l est une vue en perspective du fermoir; la fig.2 une vue en élévation latérale en position fermée, et la fig.3 une vue en élévation dans le sens du bracelet.  An embodiment of the clasp according to the invention will be described below, by way of example, with reference to the attached drawing, in which:  fig.l is a perspective view of the clasp;  fig.2 a side elevation view in the closed position, and  fig.3 an elevational view in the direction of the bracelet. Au dessin, on voit un élément 1 d'un bracelet souple fixé à une boîte de montre et un autre élément 2. L'élément 2 est de longueur fixe, tandis que l'élément 1 peut être ajusté dans sa longueur. A son extrémité la, l'élément de bracelet 1 de longueur ajustable est coupé en fonction du poignet de l'utilisateur, et il est fixé à un réceptacle rigide 3. Le réceptacle rigide 3 comprend des plaques latérales 31, une plaque de fond 32 et une plaque supérieure  In the drawing, we see an element 1 of a flexible bracelet attached to a watch case and another element 2. Element 2 is of fixed length, while element 1 can be adjusted in its length. At its end la, the bracelet element 1 of adjustable length is cut according to the wrist of the user, and it is fixed to a rigid receptacle 3. The rigid receptacle 3 comprises side plates 31, a bottom plate 32 and a top plate 4. L'élément de bracelet 1 est inséré dans un logement concave 33 ménagé sur un des côtés frontaux du réceptacle 3. Il est fixé dans ce logement par une vis 33a engagée dans la plaque de fond 32 et par une goupille. 4. The bracelet element 1 is inserted into a concave housing 33 formed on one of the front sides of the receptacle 3. It is fixed in this housing by a screw 33a engaged in the bottom plate 32 and by a pin. Le réceptacle 3 comporte une plaque intermédiaire 34 et, dans la surface supérieure de cette plaque, une ouverture de liaison 35 dont la forme est telle qu'elle comporte une partie large 35a et une partie étroite 35b, ces parties étant situées l'une à côté de l'autre dans le sens du bracelet et l'extrémité de la partie étroite s'ouvrant sur un des bords frontaux de la plaque intermédiaire 34. Alors que l'ouverture de liaison 35 présente en profil une forme en r dans la partie large 35a et dans la partie étroite 35b, on notera que cette forme peut être modifiée. La plaque intermédiaire 34 présente sur le côté étroit de l'ouverture 35 un rebord 36 en forme de r s'étendant vers l'arrière. Un dispositif articulé 5, destiné à s'accrocher au réceptacle 3, est monté sur l'autre extrémité de l'élément de bracelet 2. The receptacle 3 comprises an intermediate plate 34 and, in the upper surface of this plate, a connection opening 35 whose shape is such that it comprises a wide part 35a and a narrow part 35b, these parts being located one to side of the other in the direction of the bracelet and the end of the narrow part opening onto one of the front edges of the intermediate plate 34. While the connection opening 35 has a r-shaped profile in the part wide 35a and in the narrow part 35b, it will be noted that this shape can be modified. The intermediate plate 34 has on the narrow side of the opening 35 a r-shaped rim 36 extending backwards. An articulated device 5, intended to hang on the receptacle 3, is mounted on the other end of the bracelet element 2. Le dispositif articulé 5 est constitué d'un élément fixe 51 fixé à l'élément de bracelet 2, d'une langue de liaison 52 formée d'une pièce avec l'élément fixe 51 ou fixée à ce dernier par brasage, rivetage, soudage par points, etc., et une plaque de couverture 53 qui pivote sur l'élément fixe 51 grâce à une goupille transversale ou à une tige élastique 54. The articulated device 5 consists of a fixed element 51 fixed to the bracelet element 2, of a connecting tongue 52 formed in one piece with the fixed element 51 or fixed to the latter by soldering, riveting, welding by points, etc., and a cover plate 53 which pivots on the fixed element 51 by means of a transverse pin or an elastic rod 54. L'élément fixe 51 présente en profil longitudinal une forme en U. La langue d'accrochage 52 présente une forme qui correspond sensiblement à celle de l'ouverture 35, et elle s'engage dans cette ouverture depuis le haut de façon à pouvoir glisser dans la direction du bracelet et s'engager sous le rebord interne 36. La partie arrière de la langue de fixation 52 est fixée à la partie centrale du profil en U de l'élément 51. La plaque de couverture 53 qui recouvre la langue 52 présente la forme d'une plaque s'étendant au-dessus de la plaque intermédiaire 34 du réceptacle 3. Sa partie arrière forme une articulation qui peut tourner sur une goupille transversale ou sur une goupille élastique 54 montée dans l'étrier en forme de U de l'élément 51. The fixed element 51 has a U-shaped profile in longitudinal profile. The hooking tongue 52 has a shape which corresponds substantially to that of the opening 35, and it engages in this opening from the top so as to be able to slide. in the direction of the bracelet and engage under the internal rim 36. The rear part of the fixing tongue 52 is fixed to the central part of the U-shaped profile of the element 51. The cover plate 53 which covers the tongue 52 has the form of a plate extending above the intermediate plate 34 of the receptacle 3. Its rear part forms a joint which can rotate on a transverse pin or on an elastic pin 54 mounted in the U-shaped bracket of element 51. La surface inférieure de la plaque de couverture 53 porte un élément saillant 53a qui, dans la position de fermeture du fermoir, s'engage sur un bord de l'ouverture 35 du réceptacle 3 et se presse contre ce bord. Cette partie de l'ouverture 35 correspond au jeu qui se forme quand la langue d'accrochage 52 s'engage dans l'ouverture 35, c'està-dire dans sa partie large 35a, puis glisse sous la partie étroite 35b afin de venir se placer en position adjacente au montant 36. The lower surface of the cover plate 53 carries a projecting element 53a which, in the closed position of the clasp, engages on one edge of the opening 35 of the receptacle 3 and presses against this edge. This part of the opening 35 corresponds to the play which is formed when the hooking tongue 52 engages in the opening 35, that is to say in its wide part 35a, then slides under the narrow part 35b in order to come place yourself in position adjacent to the upright 36. Le montage du fermoir décrit se réalise de la façon suivante: I'ex- trémité la de l'élément de bracelet 1 est coupée en fonction des dimensions du bracelet de l'utilisateur et elle est liée au logement 33 du réceptacle 3, ce logement étant formé dans la plaque supérieure 4 et le réceptacle comprenant en outre les plaques latérales 31 et le fond 32. L'extrémité la du bracelet est fixée par une vis (ou une goupille ou tout autre moyen) engagée dans le trou taraudé 33a de la plaque 32. La langue de liaison 52 du dispositif articulé 5 est engagée dans l'ouverture 35 après que le dispositif 52 a été fixé à l'élément de bracelet 2 et est déplacée dans la direction du bracelet afin de venir buter contre le montant en forme de r 36. Son déplacement vertical est alors bloqué.  The described clasp is assembled as follows: the end 1a of the bracelet element 1 is cut according to the dimensions of the user's bracelet and it is linked to the housing 33 of the receptacle 3, this housing being formed in the upper plate 4 and the receptacle further comprising the side plates 31 and the bottom 32. The end 1a of the bracelet is fixed by a screw (or a pin or any other means) engaged in the tapped hole 33a of the plate 32. The connecting tongue 52 of the articulated device 5 is engaged in the opening 35 after the device 52 has been fixed to the strap element 2 and is moved in the direction of the strap in order to abut against the upright. form of r 36. Its vertical displacement is then blocked. Ensuite, la plaque de couverture 53 est rabattue et amenée en position fermée. L'élément saillant 53a vient occuper le jeu laissé libre par la langue 52 lors de son mouvement de coulissement, de sorte que le mouvement inverse est bloqué et que les éléments de bracelet 1 et 2 sont alors reliés directement l'un à l'autre. Then, the cover plate 53 is folded down and brought into the closed position. The protruding element 53a occupies the play left free by the tongue 52 during its sliding movement, so that the reverse movement is blocked and the bracelet elements 1 and 2 are then connected directly to each other . Lors de ce mouvement de blocage, la plaque de couverture 53 et la plaque supérieure 4 se trouvent à fleur l'une de l'autre et à la même hauteur, comme on le voit à la fig.2. Pour l'ouverture du fermoir, comme cette plaque 53 déborde latéralement d'une largeur 1, comme on le voit à la fig.3, par rapport aux plaques latérales 31, I'opération d'ouverture est très simple à réaliser. During this locking movement, the cover plate 53 and the upper plate 4 are flush with each other and at the same height, as seen in fig.2. For the opening of the clasp, as this plate 53 extends laterally by a width 1, as can be seen in FIG. 3, relative to the side plates 31, the opening operation is very simple to carry out. Le réceptacle fixe 3 et le dispositif articulé 5 peuvent être réalisés **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The fixed receptacle 3 and the articulated device 5 can be produced ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH754181A 1980-11-25 1981-11-25 Watch bracelet clasp CH645256A5 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP16869580U JPS5790618U (en) 1980-11-25 1980-11-25

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH645256A5 true CH645256A5 (en) 1984-09-28

Family

ID=15872742

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH754181A CH645256A5 (en) 1980-11-25 1981-11-25 Watch bracelet clasp

Country Status (2)

Country Link
JP (1) JPS5790618U (en)
CH (1) CH645256A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN108283347A (en) * 2018-02-05 2018-07-17 深圳市奔跑科技有限公司 Attachment device and watchband structure

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JPS5760510B2 (en) * 1972-11-22 1982-12-20 Fumya Yoshasu

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN108283347A (en) * 2018-02-05 2018-07-17 深圳市奔跑科技有限公司 Attachment device and watchband structure

Also Published As

Publication number Publication date
JPS5790618U (en) 1982-06-04

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0047024B1 (en) Closure device for a sports shoe
CH645003A5 (en) Clasp bracelet watch.
EP1128237B1 (en) Device for fastening a bracelet to a watch case
EP0242531A1 (en) Closure means for shoes and ski boot provided therewith
FR2631905A1 (en) ANCHORING DEVICE
EP0093458B1 (en) Closing device for a sports shoe
FR2749411A1 (en) ATTACHING AN ACCESSORY FOR A WRISTBAND ASSEMBLY AND WRIST CASE
CH690116A5 (en) Device for adjusting the length of a wristband with a clasp with unfolding blades.
CH653531A5 (en) SKI BOOT.
CH672234A5 (en)
CH645256A5 (en) Watch bracelet clasp
EP0115364B1 (en) Bracelet fastener with extending buckle
FR2474287A1 (en) BRACELET FOR FASTENING A WATCH OR OTHER JEWELERY ARTICLE, AND COUPLING DEVICE FOR SUCH A BRACELET
FR2493114A1 (en) ELASTIC FASTENER
FR2481895A1 (en) ADJUSTABLE CLOSET FOR CONNECTING TWO BRACELET STRINGS
CH695656A5 (en) Adjustable link for e.g. wrist-watch strap, has locking units with pushbutton placed near lower side of link, where pushbutton acts along direction perpendicular to plane of strap to control bolt cooperating with notches of one link unit
EP0116384B1 (en) Leather strap provided with a foldable clasp
FR2589533A1 (en) Adjustable linkage fastener
EP0784251B1 (en) Device for connecting a band to a watch case
EP0287475B1 (en) Adjustable strap fastener, especially for a watch strap
FR2489113A1 (en) FOLDING CLASP FOR SOFT BRACELET, IN PARTICULAR FOR WATCH BRACELET
FR2710503A1 (en) Adjustable clamping device for watch bracelets (straps)
FR2490082A1 (en) Articulated fixing for watch strap - has two bent rods joined to watch case and pin of wrist strap
FR2646326A1 (en) LESTE FLAP SHOE
FR2555873A1 (en) Retention element for elongate articles, particularly belts, and belt buckles comprising such an element

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased