CH622598A5 - Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe - Google Patents

Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe Download PDF

Info

Publication number
CH622598A5
CH622598A5 CH774778A CH774778A CH622598A5 CH 622598 A5 CH622598 A5 CH 622598A5 CH 774778 A CH774778 A CH 774778A CH 774778 A CH774778 A CH 774778A CH 622598 A5 CH622598 A5 CH 622598A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
collar
teeth
pipe
rows
male end
Prior art date
Application number
CH774778A
Other languages
French (fr)
Inventor
Gianni Zanichelli
Original Assignee
Raci Spa
Gianni Zanichelli
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Raci Spa, Gianni Zanichelli filed Critical Raci Spa
Priority to CH774778A priority Critical patent/CH622598A5/en
Publication of CH622598A5 publication Critical patent/CH622598A5/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L7/00Supporting of pipes or cables inside other pipes or sleeves, e.g. for enabling pipes or cables to be inserted or withdrawn from under roads or railways without interruption of traffic
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L57/00Protection of pipes or objects of similar shape against external or internal damage or wear

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Mutual Connection Of Rods And Tubes (AREA)

Abstract

The collar consists of a single piece in the form of a flexible strip whose thickness may be between 1 and 10 mm according to the applications. The collar serves to provide the connection between two pipes, for example two elements of a gas pipe engaged in one another. At one end, the strip has extensions (1) with the teeth (4) separated from the extension itself by slits (3) whilst at the other end it has elements with internal teeth (11). The ribs (12) and the domed parts (10) facilitate fitting the collar. The projecting elements (13 and 9) serve as an application point for pliers or tongs during tightening. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Collier formé d'une bande flexible et destiné à être fixé sur une tuyauterie, caractérisé en ce qu'il comprend une extrémité mâle pourvue de deux rangées de dents qui s'étendent parallèlement à l'axe de la bande vers l'extérieur et latéralement par rapport à cette dernière, une extrémité opposée pourvue de deux rangées distinctes de dents d'engrènement agencées de façon à coopérer et réaliser la fixation de l'extrémité mâle, et des nervures de centrage qui traversent la largeur du collier et qui sont placées perpendiculairement à l'axe de la bande.



   2. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les extrémités sont équipées d'organes de guidage au moyen desquels le pincement du collier sur le tube est facilité.



   3. Collier selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que les dents de chaque extrémité présentent des décrochements.



   4. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents de chaque extrémité sont obliques.



   5. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents sont de profil triangulaire, l'angle de la pointe des dents étant un angle aigu (4).



   6. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents présentent un profil à flancs parallèles et à pointe triangulaire (23, fig. 10), le pas de la denture étant de 4 mm.



   7. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les extrémités sont pourvues de saillies transversales pour pincer le collier sous l'effet d'un effort de traction exercé une fois que les extrémités opposées ont été amenées en contact.



   8. Collier selon la revendication 7, caractérisé en ce que les saillies transversales sont de la même hauteur que les nervures de centrage.



   9. Collier selon la revendication 7, caractérisé en ce que les nervures de centrage et les saillies transversales sont pourvues d'extrémités inclinées destinées à faciliter l'introduction du tube dont le collier est équipé dans un autre tube.



   10. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que des saillies longitudinales de section triangulaire sont prévues sur sa surface interne.



   11. Collier selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'extrémité mâle présente deux languettes (7) destinées à permettre le serrage du collier sur le tube et agencées de façon à faciliter l'enlèvement du collier.



   12. Collier selon la revendication 1, caractérisé par des saillies longitudinales qui sont destinées à augmenter l'adhérence du collier sur le tube sur lequel il est monté.



   13. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'extrémité femelle est équipée de deux guides dentés (28) ayant une section en C, les dents étant disposées sur le côté vertical du C.



   La présente invention concerne un collier destiné à être adapté sur un gazoduc ou, de façon générale, sur un tuyau, afin par exemple d'insérer ce tuyau dans un autre, sans risque d'endommager le revêtement appliqué sur le tuyau de plus petit diamètre.



  C'est ce qui se produit par exemple lorsqu'on doit faire passer une canalisation de gaz à travers un ballast de chemin de fer.



   Un autre but du collier selon l'invention est d'isoler   électrique-    ment   l'un    des tuyaux par rapport à l'autre, dans le cas où il s'agit de tuyaux métalliques.



   Un autre but est de fournir des moyens par lesquels un tuyau, qui est inséré dans un autre tuyau, puisse être centré coaxialement avec celui-ci, de sorte qu'en cas de fuite de gaz à partir du tuyau intérieur, le gaz ait la possibilité de s'écouler librement dans l'espace compris entre les tuyaux, pour être acheminé vers des points prédéterminés.



   Dans l'état le plus récent de la technique, les colliers du genre concerné par l'invention sont formés de deux (ou davantage) serments de matière plastique réunis par des boulons de métal.



  Ces colliers connus sont compliqués et il faut autant de colliers qu'il y a de diamètres de tuyaux.



   Or, il a été trouvé un nouveau modèle de collier qui, tout en atteignant les buts précités, élimine également les inconvénients des colliers connus et offre d'autres avantages qui seront évidents pour le spécialiste d'après la description donnée ci-après.



   Dans ce but, le collier selon l'invention est caractérisé en ce qu'il comprend une extrémité mâle pourvue de deux rangées de dents qui s'étendent parallèlement à Taxe de la bande vers l'extérieur et latéralement par rapport à cette dernière, une extrémité opposée pourvue de deux rangées distinctes de dents d'engrènement agencées de façon à coopérer et réaliser la fixation de l'extrémité mâle, et des nervures de centrage qui traversent la largeur du collier et qui sont placées perpendiculairement à l'axe de la bande.



   Le collier est constitué essentiellement par une bande flexible d'épaisseur adéquate, comprise par exemple entre 1 et 10 mm, qui est enroulée autour du tuyau et dont les extrémités, qui sont munies de rangées de dents parallèles à l'axe de la bande, peuvent être insérées l'une dans l'autre par engrènement des dents de ces rangées, ces dents ayant un profil qui se prête à cette insertion et les empêche de se détacher.



   En outre, les dents de chaque extrémité sont de préférence décalées: on a constaté avec surprise que cela facilitait l'introduction de l'extrémité mâle dans l'extrémité femelle et assurait un meilleur serrage.



   La bande flexible peut être en un quelconque matériau approprié, par exemple une matière plastique renforcée.



   Afin de faciliter l'insertion, des fentes peuvent être pratiquées à   ¯   proximité des rangées de dents, de préférence dans une direction parallèle à ces rangées.



   Pour faciliter le serrage du collier autour du tuyau, le collier peut être muni à ses extrémités de saillies par lesquelles on peut exercer une action de serrage. A cet effet, on utilise de préférence des tenailles appropriées, comportant deux branches dont les extrémités saisissent les saillies. Lorsqu'on ferme les tenailles, l'extrémité mâle est insérée de force dans l'extrémité femelle, ce qui serre parfaitement le collier.



   L'extrémité mâle peut être, par exemple, réalisée en une seule pièce ou en deux parties. Dans le premier cas, la saillie de serrage correspondante peut être placée vers le bout de l'extrémité mâle.



  Cette position de la saillie est à conseiller: en effet, une fois que l'extrémité mâle a été introduite dans l'extrémité femelle, on peut exercer une traction sur les extrémités du collier plutôt qu'une poussée, ce qui contribue à un serrage rapide.



   De préférence, le collier est également muni extérieurement de nervures perpendiculaires à l'axe de la bande, nervures qui permettent de centrer le tuyau intérieur par rapport au tuyau extérieur. Les nervures de centrage peuvent avoir des hauteurs différentes, ce qui permet de faire varier l'espace compris entre les tubes. Ces nervures peuvent être au nombre de trois, disposées à   1200    les unes des autres. Ce nombre peut évidemment varier, notamment lorsqu'un certain nombre de colliers doivent être réunis entre eux, comme on le verra au cours de la description donnée ci-après. Il est avantageux de munir les nervures d'une surface de guidage à leur extrémité pour faciliter l'introduction du tuyau intérieur.



   De préférence, le collier est également muni, sur sa face intérieure, de protubérances longitudinales qui ont de préférence un profil triangulaire, de façon à améliorer son adhérence au tuyau sur lequel il est adapté, l'empêchant ainsi de glisser, en particulier au moment de l'insertion d'un tuyau dans l'autre.  



   Selon une forme d'exécution, le collier décrit dans la présente



  demande est fixé sur un tube et comporte une bande flexible comprenant:
 une extrémité mâle pourvue de deux rangées de dents qui s'étendent parallèlement à l'axe de la bande vers l'extérieur et latéralement par rapport à celle-ci,
 une extrémité opposée qui présente deux rangées distinctes de dents d'engrènement qui coopèrent avec et fixent les dents de l'extrémité mâle, et
 des nervures de centrage qui traversent la largeur du collier et qui sont disposées perpendiculairement à l'axe de la bande.



   Pour utiliser ce collier, l'extrémité mâle est dentée et fixée aux dents d'engrènement de l'autre extrémité par insertion à travers une ouverture qui amène les dents de l'extrémité mâle et les dents d'engrènement en contact intime, afin de réaliser la fixation des deux extrémités par rapport à l'autre.



   Ce contact est facilité par une ouverture dans laquelle s'engage l'extrémité dentée mâle et qui la guide de façon à entrer en contact intime avec les dents d'engrènement. Lorsque l'extrémité mâle est insérée dans cette ouverture, plusieurs plaques disposées au-dessus des dents d'engrènement et un organe de guidage surplombant disposé à l'opposé de ces plaques maintiennent l'extrémité dentée mâle sur un plan parallèle à celui des dents d'engrènement. Il en résulte que l'extrémité dentée mâle et les dents d'engrènement entrent en contact intime les unes par rapport aux autres et ainsi sont fixées les uns aux autres. Dans ce dispositif, les organes de guidage et les plaques sont disposés sensiblement à la même hauteur par rapport à la base du collier.



   Dans une forme d'exécution préférée du collier selon l'invention, les dents de l'extrémité mâle et les dents d'engrènement de l'autre extrémité sont inclinées, afin d'assurer un contact réalisant la fixation des deux extrémités l'une par rapport à l'autre.



   Les possibilités de réalisation pratique du collier selon l'invention sont illustrées en outre par la forme d'exécution décrite ci   aprés.   



   Les avantages pratiques du collier selon l'invention sont mis en évidence par les caractéristiques suivantes:
 Au lieu d'utiliser un collier pour chaque diamètre de tuyau, il est possible et commode de réunir plusieurs colliers et d'adapter le nouveau collier ainsi obtenu sur le tuyau. Ainsi, en n'utilisant par exemple que deux modèles de colliers,   l'un    de type B mesurant 295 mm de longueur (développement) et l'autre de type A mesurant 180 mm, ces types constituant des colliers-éléments, il est possible de couvrir toute la gamme des diamètres nominaux de tuyaux entre 3 et 30 pouces.

  Cela est mis en évidence par le tableau suivant:
 ( Tableau en tête de la colonne suivante)
 Comme on peut l'observer d'après le tableau, il est possible de former un collier avec n colliers élémentaires de type A et m colliers élémentaires de type B, combinés opportunément en fonction du diamètre du tuyau, n pouvant varier de   0    à 11 et m pouvant prendre les valeurs suivantes: 0, 1, 2, 3, 6 et 7.



   L'invention est illustrée en détail par les dessins ci-annexés qui représentent des exemples non limitatifs.



   La fig. I est une vue en plan de la surface extérieure du collier à l'état étendu,
 la fig. 2 est une vue latérale du collier de la fig. 1,
 la fig. 3 est une vue en élévation de l'extrémité femelle du collier de la fig. 1,
 la fig. 4 est une vue en élévation de l'extrémité mâle du collier de la fig. 1,
 la fig. 5 est une vue en plan de la surface extérieure d'un autre modèle de collier selon l'invention à l'état étendu,
 la fig. 6 est une vue en coupe du collier de la fig. 5, faite selon la ligne A-A,
 la fig. 7 est une vue en élévation de l'extrémité femelle du collier de la fig.

   5,
 Tableau
Diamètre nominal Nombre de colliers du tuyau (pouces) Type A Type B
 3 - 1
 4 2 
 5 1 1
 6 3    -   
 7 - 2
 8 4    -    10   -    3 10 (variante) 5 
 12 4 1
 14 3 2
 16 4 2
 18 8    -    20 9 22 10    -    24   11      11    24 (variante) 1 6 26 10 1 28 1 7 30 10 2 30 (variante) 2 7
 la fig. 8 est une vue latérale du collier de la fig. 5,
 la fig. 9 est une vue en plan de la surface intérieure du collier de la fig. 5,
 la fig. 10 est une vue en plan des dents de l'extrémité mâle, et
 la fig. 1 1 est une vue latérale faite selon la ligne B-B de la fig. 10.



   On va décrire ci-après, à titre d'exemple, deux formes d'exécution de l'objet de l'invention.



   La première de ces formes d'exécution, décrite dans l'exemple 1, concerne le collier représenté aux fig. 1 à 4, tandis que l'exemple 2 constitue une forme d'exécution préférée et illustrée par les fig. 5 à 11.



  Exemple 1:
 Comme on peut le voir d'après les fig. 1 à 4, l'extrémité 1 du collier 20 est faite de deux parties semblables, munies de dents 4 du côté extérieur. Des fentes 3 sont disposées parallèlement à la rangée de dents 4 pour faciliter l'introduction de l'extrémité 1 dans l'extrémité 2. L'extrémité 2 est munie de plaques de guidage 5 au-dessous desquelles se trouvent les rangées de dents 11, ainsi que d'un pont 9, muni de saillies 6 dont le rôle est de coopérer avec les plaques 5 pour maintenir l'extrémité mâle 1 en position abaissée au moment ou elle est insérée dans l'extrémité femelle 2. Les dents 11 et les dents 4 qui engrènent mutuellement ont un profil en angle aigu et sont orientées de telle manière que les extrémités 1 et 2 ne puissent pas être détachées l'une de l'autre.



   A l'extrémité 1 sont formées deux languettes 7 qui peuvent être détachées facilement, pour assurer un serrage supplémentaire du collier sur le tuyau. Ces languettes sont prévues pour tenir compte d'une éventuelle variation de l'épaisseur du revêtement du tuyau.



   On peut voir que le collier 20 est muni de trois nervures transversales de centrage 12, de deux ondulations 10 qui facilitent l'enroulement du collier autour du tuyau et de saillies longitudinales 8 qui empêchent le collier de se déplacer le long du tuyau   une    fois qu'il a été mis en place et serré sur celui-ci.



   Le serrage du collier sur le tuyau est facilité par des saillies 13 et 9 servant de points d'application pour une force exercée, par
 exemple, au moyen de tenailles.  



  Exemple 2:
 Cet exemple représente un mode de réalisation préféré de l'invention. D'après les fig. 5 à 9, on peut voir que l'extrémité 21 du collier 40 est en une seule partie et est munie de deux rangées de dents 23 mutuellement décalées, présentant un profil en angle aigu. L'extrémité 21 est également munie de fentes évidées 24 qui ont aussi pour rôle de donner une plus grande flexibilité, ainsi que d'une nervure 25 percée en 31 qui, outre qu'elle concourt au centrage, facilite aussi la prise des tenailles de serrage du collier au moyen des trous 31.



   Dans sa région moyenne, le collier est muni de deux surélévations élastiques 33, en partie creuses intérieurement, pour conférer une bonne souplesse au collier, ainsi que de nervures de centrage 26 et 26a, cette dernière étant percée de deux trous 31 qui, avec ceux de la nervure 25, permettent d'appliquer les tenailles.



  Les nervures 26, 26a et les pattes 29, prévues de préférence pour concourir au centrage, présentent une surface de guidage 27 à leur extrémité pour qu'au moment où le collier est monté sur le tuyau, il puisse franchir des obstacles éventuels, par exemple des cordons de soudure, et pour qu'il glisse mieux.



   L'extrémité 22 du collier est munie de deux guides dentés 28 à section en C, les dents étant formées sur l'âme verticale du C, guides qui reçoivent l'extrémité 21 et l'empêchent de se détacher, ainsi que de deux languettes 32 en saillie vers l'extérieur pour faciliter l'insertion de l'extrémité 21 dans l'extrémité 22. Les dents des deux extrémités engrènent mutuellement pour empêcher une séparation. Les guides 28 sont ajourés latéralement en 35 et vers le bas en 34, ce qui augmente leur élasticité.



   La surface intérieure du collier est munie de saillies longitudinales 30 de profil triangulaire, destinées à augmenter l'adhérence au tuyau ou à un revêtement éventuellement appliqué sur celui-ci, et à empêcher un déplacement du collier.



   On obtient des résultats particulièrement satisfaisants avec les dents 23 qui font partie de l'extrémité 21 du collier et sont représentées sur les fig. 10 et 11. La forme des dents 23 a été mise au point à la suite de nombreuses études et de multiples essais. Les dents de l'autre extrémité 22 ont évidemment un profil complémentaire, mais leur hauteur est approximativement égale à la moitié de celle des dents 23. Les dimensions optimales des dents 23, qui ont un écartement de 4 mm, sont les suivantes, exprimées en millimètres: a=b=4; c variant de 4,8 à 6,2;   d=2,5,      e = 45 ;    f=   10 ;    g=   200.    Comme on peut le voir d'après les valeurs de c, l'extrémité 21 s'amincit légèrement en direction du bord extérieur, ce qui facilite l'insertion de l'extrémité 21 dans l'extrémité 22.

   De même que dans l'exemple 1, les dents de chaque extrémité sont de préférence décalées, et leur nombre est de 17 d'un côté et de 18 de l'autre côté. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Collar formed of a flexible band and intended to be fixed on a pipe, characterized in that it comprises a male end provided with two rows of teeth which extend parallel to the axis of the band towards the outside and laterally with respect to the latter, an opposite end provided with two distinct rows of meshing teeth arranged so as to cooperate and achieve the fixing of the male end, and centering ribs which cross the width of the collar and which are placed perpendicular to the axis of the strip.



   2. Collar according to claim 1, characterized in that the ends are equipped with guide members by means of which the clamping of the collar on the tube is facilitated.



   3. Collar according to one of claims 1 or 2, characterized in that the teeth of each end have recesses.



   4. Necklace according to claim 1, characterized in that the teeth of each end are oblique.



   5. Necklace according to claim 1, characterized in that the teeth are of triangular profile, the angle of the tip of the teeth being an acute angle (4).



   6. Necklace according to claim 1, characterized in that the teeth have a profile with parallel sides and a triangular point (23, fig. 10), the pitch of the toothing being 4 mm.



   7. Collar according to claim 1, characterized in that the ends are provided with transverse projections to pinch the collar under the effect of a tensile force exerted once the opposite ends have been brought into contact.



   8. Collar according to claim 7, characterized in that the transverse projections are of the same height as the centering ribs.



   9. Collar according to claim 7, characterized in that the centering ribs and the transverse projections are provided with inclined ends intended to facilitate the introduction of the tube with which the collar is fitted in another tube.



   10. Collar according to claim 1, characterized in that longitudinal projections of triangular section are provided on its internal surface.



   11. Collar according to claim 2, characterized in that the male end has two tongues (7) intended to allow the clamping of the collar on the tube and arranged so as to facilitate the removal of the collar.



   12. Collar according to claim 1, characterized by longitudinal projections which are intended to increase the adhesion of the collar to the tube on which it is mounted.



   13. Collar according to claim 1, characterized in that the female end is equipped with two toothed guides (28) having a C section, the teeth being arranged on the vertical side of C.



   The present invention relates to a collar intended to be fitted on a gas pipeline or, in general, on a pipe, in order for example to insert this pipe into another, without risk of damaging the coating applied to the pipe of smaller diameter. .



  This is what happens, for example, when a gas pipeline has to be passed through a railway ballast.



   Another object of the collar according to the invention is to electrically isolate one of the pipes from the other, in the case where they are metallic pipes.



   Another object is to provide means by which a pipe, which is inserted into another pipe, can be centered coaxially therewith, so that in the event of a gas leak from the inner pipe, the gas has the possibility of flowing freely in the space between the pipes, to be routed to predetermined points.



   In the most recent state of the art, necklaces of the type concerned by the invention are formed from two (or more) plastic oaths joined by metal bolts.



  These known collars are complicated and as many collars are needed as there are pipe diameters.



   However, a new model of collar has been found which, while achieving the aforementioned aims, also eliminates the drawbacks of known collars and offers other advantages which will be obvious to the specialist from the description given below.



   For this purpose, the collar according to the invention is characterized in that it comprises a male end provided with two rows of teeth which extend parallel to the edge of the band towards the outside and laterally with respect to the latter, a opposite end provided with two separate rows of meshing teeth arranged to cooperate and secure the male end, and centering ribs which cross the width of the collar and which are placed perpendicular to the axis of the strip .



   The collar essentially consists of a flexible band of adequate thickness, for example between 1 and 10 mm, which is wound around the pipe and the ends of which are provided with rows of teeth parallel to the axis of the band, can be inserted into each other by meshing the teeth of these rows, these teeth having a profile which lends itself to this insertion and prevents them from coming off.



   In addition, the teeth of each end are preferably offset: it has been surprisingly found that this facilitates the introduction of the male end into the female end and ensures better tightening.



   The flexible strip may be of any suitable material, for example a reinforced plastic.



   In order to facilitate insertion, slots may be made in the vicinity of the rows of teeth, preferably in a direction parallel to these rows.



   To facilitate the clamping of the collar around the pipe, the collar can be provided at its ends with projections by which a clamping action can be exerted. For this purpose, suitable pincers are preferably used, comprising two branches, the ends of which grip the projections. When closing the pincers, the male end is forcibly inserted into the female end, which tightens the collar perfectly.



   The male end can be, for example, made in one piece or in two parts. In the first case, the corresponding clamping projection can be placed towards the end of the male end.



  This position of the projection is advisable: indeed, once the male end has been introduced into the female end, one can exert a traction on the ends of the collar rather than a push, which contributes to a tightening fast.



   Preferably, the collar is also provided externally with ribs perpendicular to the axis of the strip, ribs which allow the inner pipe to be centered relative to the outer pipe. The centering ribs can have different heights, which makes it possible to vary the space between the tubes. These ribs can be three in number, arranged at 1200 from one another. This number can obviously vary, in particular when a certain number of collars must be joined together, as will be seen in the description given below. It is advantageous to provide the ribs with a guide surface at their end to facilitate the introduction of the inner pipe.



   Preferably, the collar is also provided, on its inner face, with longitudinal protuberances which preferably have a triangular profile, so as to improve its adhesion to the pipe on which it is adapted, thus preventing it from slipping, in particular at the time inserting one pipe into the other.



   According to one embodiment, the collar described in this



  request is attached to a tube and has a flexible band comprising:
 a male end provided with two rows of teeth which extend parallel to the axis of the strip towards the outside and laterally with respect thereto,
 an opposite end which has two separate rows of meshing teeth which cooperate with and fix the teeth of the male end, and
 centering ribs which cross the width of the collar and which are arranged perpendicular to the axis of the strip.



   To use this collar, the male end is toothed and fixed to the meshing teeth of the other end by insertion through an opening which brings the teeth of the male end and the meshing teeth into intimate contact, in order to secure the two ends relative to the other.



   This contact is facilitated by an opening in which engages the male toothed end and which guides it so as to come into intimate contact with the meshing teeth. When the male end is inserted into this opening, several plates arranged above the meshing teeth and an overhanging guide member disposed opposite these plates maintain the male toothed end on a plane parallel to that of the teeth. of meshing. As a result, the male toothed end and the meshing teeth come into intimate contact with each other and thus are fixed to each other. In this device, the guide members and the plates are arranged substantially at the same height relative to the base of the collar.



   In a preferred embodiment of the collar according to the invention, the teeth of the male end and the meshing teeth of the other end are inclined, in order to ensure contact making the fixing of the two ends one compared to each other.



   The possibilities of practical realization of the collar according to the invention are further illustrated by the embodiment described below.



   The practical advantages of the necklace according to the invention are highlighted by the following characteristics:
 Instead of using a collar for each pipe diameter, it is possible and convenient to join several collars and to adapt the new collar thus obtained on the pipe. Thus, by using for example only two models of collars, one of type B measuring 295 mm in length (development) and the other of type A measuring 180 mm, these types constituting collars-elements, it is possible to cover the whole range of nominal pipe diameters between 3 and 30 inches.

  This is highlighted in the following table:
 (Table at the top of the next column)
 As can be seen from the table, it is possible to form a collar with n elementary collars of type A and m elementary collars of type B, suitably combined according to the diameter of the pipe, n being able to vary from 0 to 11 and m can take the following values: 0, 1, 2, 3, 6 and 7.



   The invention is illustrated in detail by the appended drawings which represent nonlimiting examples.



   Fig. I is a plan view of the outer surface of the collar in the extended state,
 fig. 2 is a side view of the collar of FIG. 1,
 fig. 3 is an elevational view of the female end of the collar of FIG. 1,
 fig. 4 is an elevational view of the male end of the collar of FIG. 1,
 fig. 5 is a plan view of the external surface of another model of collar according to the invention in the extended state,
 fig. 6 is a sectional view of the collar of FIG. 5, made along line A-A,
 fig. 7 is an elevational view of the female end of the collar of FIG.

   5,
 Board
Nominal diameter Number of hose clamps (inches) Type A Type B
 3 - 1
 4 2
 5 1 1
 6 3 -
 7 - 2
 8 4 - 10 - 3 10 (variant) 5
 12 4 1
 14 3 2
 16 4 2
 18 8 - 20 9 22 10 - 24 11 11 24 (variant) 1 6 26 10 1 28 1 7 30 10 2 30 (variant) 2 7
 fig. 8 is a side view of the collar of FIG. 5,
 fig. 9 is a plan view of the interior surface of the collar of FIG. 5,
 fig. 10 is a plan view of the teeth of the male end, and
 fig. 1 1 is a side view taken along line B-B of FIG. 10.



   Two embodiments of the subject of the invention will be described below, by way of example.



   The first of these embodiments, described in Example 1, relates to the collar shown in FIGS. 1 to 4, while example 2 constitutes a preferred embodiment and illustrated by FIGS. 5 to 11.



  Example 1:
 As can be seen from Figs. 1 to 4, the end 1 of the collar 20 is made of two similar parts, provided with teeth 4 on the outside. Slots 3 are arranged parallel to the row of teeth 4 to facilitate the introduction of the end 1 into the end 2. The end 2 is provided with guide plates 5 below which are the rows of teeth 11 , as well as a bridge 9, provided with projections 6 whose role is to cooperate with the plates 5 to maintain the male end 1 in the lowered position when it is inserted into the female end 2. The teeth 11 and the teeth 4 which mesh with each other have an acute angle profile and are oriented in such a way that the ends 1 and 2 cannot be detached from one another.



   At the end 1 are formed two tongues 7 which can be detached easily, to ensure additional tightening of the collar on the pipe. These tongues are provided to take account of any variation in the thickness of the coating of the pipe.



   It can be seen that the collar 20 is provided with three transverse centering ribs 12, two undulations 10 which facilitate the winding of the collar around the pipe and longitudinal projections 8 which prevent the collar from moving along the pipe once 'it was put in place and tightened on it.



   The clamping of the collar on the pipe is facilitated by projections 13 and 9 serving as points of application for a force exerted, by
 example, using pincers.



  Example 2:
 This example represents a preferred embodiment of the invention. According to Figs. 5 to 9, it can be seen that the end 21 of the collar 40 is in a single part and is provided with two rows of teeth 23 mutually offset, having an acute angle profile. The end 21 is also provided with recessed slots 24 which also have the role of giving greater flexibility, as well as a rib 25 pierced at 31 which, apart from contributing to centering, also facilitates the gripping of the pincers. tightening the collar by means of the holes 31.



   In its middle region, the collar is provided with two elastic elevations 33, partially hollow internally, to give good flexibility to the collar, as well as centering ribs 26 and 26a, the latter being pierced with two holes 31 which, with those of the rib 25, make it possible to apply the pincers.



  The ribs 26, 26a and the tabs 29, preferably provided to assist in centering, have a guide surface 27 at their end so that when the collar is mounted on the pipe, it can pass over any obstacles, for example weld beads, and so that it slides better.



   The end 22 of the collar is provided with two toothed guides 28 with a C section, the teeth being formed on the vertical core of the C, guides which receive the end 21 and prevent it from coming off, as well as two tongues 32 projecting outward to facilitate insertion of the end 21 into the end 22. The teeth of the two ends mesh with each other to prevent separation. The guides 28 are perforated laterally at 35 and downwards at 34, which increases their elasticity.



   The inner surface of the collar is provided with longitudinal projections 30 of triangular profile, intended to increase the adhesion to the pipe or to a coating optionally applied thereto, and to prevent movement of the collar.



   Particularly satisfactory results are obtained with the teeth 23 which form part of the end 21 of the collar and are shown in FIGS. 10 and 11. The shape of teeth 23 has been developed after numerous studies and trials. The teeth of the other end 22 obviously have a complementary profile, but their height is approximately half that of the teeth 23. The optimal dimensions of the teeth 23, which have a spacing of 4 mm, are the following, expressed in millimeters: a = b = 4; c varying from 4.8 to 6.2; d = 2.5, e = 45; f = 10; g = 200. As can be seen from the values of c, the end 21 tapers slightly towards the outer edge, which facilitates the insertion of the end 21 into the end 22.

   As in Example 1, the teeth of each end are preferably offset, and their number is 17 on one side and 18 on the other side.


    

Claims (13)

REVENDICATIONS 1. Collier formé d'une bande flexible et destiné à être fixé sur une tuyauterie, caractérisé en ce qu'il comprend une extrémité mâle pourvue de deux rangées de dents qui s'étendent parallèlement à l'axe de la bande vers l'extérieur et latéralement par rapport à cette dernière, une extrémité opposée pourvue de deux rangées distinctes de dents d'engrènement agencées de façon à coopérer et réaliser la fixation de l'extrémité mâle, et des nervures de centrage qui traversent la largeur du collier et qui sont placées perpendiculairement à l'axe de la bande.  CLAIMS  1. Collar formed of a flexible band and intended to be fixed on a pipe, characterized in that it comprises a male end provided with two rows of teeth which extend parallel to the axis of the band towards the outside and laterally with respect to the latter, an opposite end provided with two separate rows of meshing teeth arranged so as to cooperate and secure the male end, and centering ribs which cross the width of the collar and which are placed perpendicular to the axis of the strip. 2. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les extrémités sont équipées d'organes de guidage au moyen desquels le pincement du collier sur le tube est facilité.  2. Collar according to claim 1, characterized in that the ends are equipped with guide members by means of which the clamping of the collar on the tube is facilitated. 3. Collier selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que les dents de chaque extrémité présentent des décrochements.  3. Collar according to one of claims 1 or 2, characterized in that the teeth of each end have recesses. 4. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents de chaque extrémité sont obliques.  4. Collar according to claim 1, characterized in that the teeth of each end are oblique. 5. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents sont de profil triangulaire, l'angle de la pointe des dents étant un angle aigu (4).  5. Necklace according to claim 1, characterized in that the teeth are of triangular profile, the angle of the tip of the teeth being an acute angle (4). 6. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les dents présentent un profil à flancs parallèles et à pointe triangulaire (23, fig. 10), le pas de la denture étant de 4 mm.  6. Necklace according to claim 1, characterized in that the teeth have a profile with parallel sides and a triangular point (23, fig. 10), the pitch of the toothing being 4 mm. 7. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que les extrémités sont pourvues de saillies transversales pour pincer le collier sous l'effet d'un effort de traction exercé une fois que les extrémités opposées ont été amenées en contact.  7. Collar according to claim 1, characterized in that the ends are provided with transverse projections to pinch the collar under the effect of a tensile force exerted once the opposite ends have been brought into contact. 8. Collier selon la revendication 7, caractérisé en ce que les saillies transversales sont de la même hauteur que les nervures de centrage.  8. Collar according to claim 7, characterized in that the transverse projections are of the same height as the centering ribs. 9. Collier selon la revendication 7, caractérisé en ce que les nervures de centrage et les saillies transversales sont pourvues d'extrémités inclinées destinées à faciliter l'introduction du tube dont le collier est équipé dans un autre tube.  9. Collar according to claim 7, characterized in that the centering ribs and the transverse projections are provided with inclined ends intended to facilitate the introduction of the tube with which the collar is fitted in another tube. 10. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que des saillies longitudinales de section triangulaire sont prévues sur sa surface interne.  10. Collar according to claim 1, characterized in that longitudinal projections of triangular section are provided on its internal surface. 11. Collier selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'extrémité mâle présente deux languettes (7) destinées à permettre le serrage du collier sur le tube et agencées de façon à faciliter l'enlèvement du collier.  11. Collar according to claim 2, characterized in that the male end has two tongues (7) intended to allow the clamping of the collar on the tube and arranged so as to facilitate the removal of the collar. 12. Collier selon la revendication 1, caractérisé par des saillies longitudinales qui sont destinées à augmenter l'adhérence du collier sur le tube sur lequel il est monté.  12. Collar according to claim 1, characterized by longitudinal projections which are intended to increase the adhesion of the collar to the tube on which it is mounted. 13. Collier selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'extrémité femelle est équipée de deux guides dentés (28) ayant une section en C, les dents étant disposées sur le côté vertical du C.  13. Necklace according to claim 1, characterized in that the female end is equipped with two toothed guides (28) having a C section, the teeth being arranged on the vertical side of the C. La présente invention concerne un collier destiné à être adapté sur un gazoduc ou, de façon générale, sur un tuyau, afin par exemple d'insérer ce tuyau dans un autre, sans risque d'endommager le revêtement appliqué sur le tuyau de plus petit diamètre.  The present invention relates to a collar intended to be adapted on a gas pipeline or, in general, on a pipe, in order for example to insert this pipe into another, without risk of damaging the coating applied to the pipe of smaller diameter. . C'est ce qui se produit par exemple lorsqu'on doit faire passer une canalisation de gaz à travers un ballast de chemin de fer. This is what happens, for example, when a gas pipeline has to be passed through a railway ballast. Un autre but du collier selon l'invention est d'isoler électrique- ment l'un des tuyaux par rapport à l'autre, dans le cas où il s'agit de tuyaux métalliques.  Another object of the collar according to the invention is to electrically isolate one of the pipes from the other, in the case where they are metallic pipes. Un autre but est de fournir des moyens par lesquels un tuyau, qui est inséré dans un autre tuyau, puisse être centré coaxialement avec celui-ci, de sorte qu'en cas de fuite de gaz à partir du tuyau intérieur, le gaz ait la possibilité de s'écouler librement dans l'espace compris entre les tuyaux, pour être acheminé vers des points prédéterminés.  Another object is to provide means by which a pipe, which is inserted into another pipe, can be centered coaxially therewith, so that in the event of a gas leak from the inner pipe, the gas has the possibility of flowing freely in the space between the pipes, to be routed to predetermined points. Dans l'état le plus récent de la technique, les colliers du genre concerné par l'invention sont formés de deux (ou davantage) serments de matière plastique réunis par des boulons de métal.  In the most recent state of the art, necklaces of the type concerned by the invention are formed from two (or more) plastic oaths joined by metal bolts. Ces colliers connus sont compliqués et il faut autant de colliers qu'il y a de diamètres de tuyaux. These known collars are complicated and as many collars are needed as there are pipe diameters. Or, il a été trouvé un nouveau modèle de collier qui, tout en atteignant les buts précités, élimine également les inconvénients des colliers connus et offre d'autres avantages qui seront évidents pour le spécialiste d'après la description donnée ci-après.  However, a new model of collar has been found which, while achieving the above-mentioned aims, also eliminates the drawbacks of known collars and offers other advantages which will be obvious to the specialist from the description given below. Dans ce but, le collier selon l'invention est caractérisé en ce qu'il comprend une extrémité mâle pourvue de deux rangées de dents qui s'étendent parallèlement à Taxe de la bande vers l'extérieur et latéralement par rapport à cette dernière, une extrémité opposée pourvue de deux rangées distinctes de dents d'engrènement agencées de façon à coopérer et réaliser la fixation de l'extrémité mâle, et des nervures de centrage qui traversent la largeur du collier et qui sont placées perpendiculairement à l'axe de la bande.  For this purpose, the collar according to the invention is characterized in that it comprises a male end provided with two rows of teeth which extend parallel to the edge of the band towards the outside and laterally with respect to the latter, a opposite end provided with two separate rows of meshing teeth arranged to cooperate and secure the male end, and centering ribs which cross the width of the collar and which are placed perpendicular to the axis of the strip . Le collier est constitué essentiellement par une bande flexible d'épaisseur adéquate, comprise par exemple entre 1 et 10 mm, qui est enroulée autour du tuyau et dont les extrémités, qui sont munies de rangées de dents parallèles à l'axe de la bande, peuvent être insérées l'une dans l'autre par engrènement des dents de ces rangées, ces dents ayant un profil qui se prête à cette insertion et les empêche de se détacher.  The collar essentially consists of a flexible band of adequate thickness, for example between 1 and 10 mm, which is wound around the pipe and the ends of which are provided with rows of teeth parallel to the axis of the band, can be inserted into each other by meshing the teeth of these rows, these teeth having a profile which lends itself to this insertion and prevents them from coming off. En outre, les dents de chaque extrémité sont de préférence décalées: on a constaté avec surprise que cela facilitait l'introduction de l'extrémité mâle dans l'extrémité femelle et assurait un meilleur serrage.  In addition, the teeth of each end are preferably offset: it has been surprisingly found that this facilitates the introduction of the male end into the female end and ensures better tightening. La bande flexible peut être en un quelconque matériau approprié, par exemple une matière plastique renforcée.  The flexible strip may be of any suitable material, for example a reinforced plastic. Afin de faciliter l'insertion, des fentes peuvent être pratiquées à ¯ proximité des rangées de dents, de préférence dans une direction parallèle à ces rangées.  In order to facilitate insertion, slots may be made near the rows of teeth, preferably in a direction parallel to these rows. Pour faciliter le serrage du collier autour du tuyau, le collier peut être muni à ses extrémités de saillies par lesquelles on peut exercer une action de serrage. A cet effet, on utilise de préférence des tenailles appropriées, comportant deux branches dont les extrémités saisissent les saillies. Lorsqu'on ferme les tenailles, l'extrémité mâle est insérée de force dans l'extrémité femelle, ce qui serre parfaitement le collier.  To facilitate the clamping of the collar around the pipe, the collar can be provided at its ends with projections by which a clamping action can be exerted. For this purpose, suitable pincers are preferably used, comprising two branches, the ends of which grip the projections. When closing the pincers, the male end is forcibly inserted into the female end, which tightens the collar perfectly. L'extrémité mâle peut être, par exemple, réalisée en une seule pièce ou en deux parties. Dans le premier cas, la saillie de serrage correspondante peut être placée vers le bout de l'extrémité mâle.  The male end can be, for example, made in one piece or in two parts. In the first case, the corresponding clamping projection can be placed towards the end of the male end. Cette position de la saillie est à conseiller: en effet, une fois que l'extrémité mâle a été introduite dans l'extrémité femelle, on peut exercer une traction sur les extrémités du collier plutôt qu'une poussée, ce qui contribue à un serrage rapide. This position of the projection is advisable: indeed, once the male end has been introduced into the female end, one can exert a traction on the ends of the collar rather than a push, which contributes to a tightening fast. De préférence, le collier est également muni extérieurement de nervures perpendiculaires à l'axe de la bande, nervures qui permettent de centrer le tuyau intérieur par rapport au tuyau extérieur. Les nervures de centrage peuvent avoir des hauteurs différentes, ce qui permet de faire varier l'espace compris entre les tubes. Ces nervures peuvent être au nombre de trois, disposées à 1200 les unes des autres. Ce nombre peut évidemment varier, notamment lorsqu'un certain nombre de colliers doivent être réunis entre eux, comme on le verra au cours de la description donnée ci-après. Il est avantageux de munir les nervures d'une surface de guidage à leur extrémité pour faciliter l'introduction du tuyau intérieur.  Preferably, the collar is also provided externally with ribs perpendicular to the axis of the strip, ribs which allow the inner pipe to be centered relative to the outer pipe. The centering ribs can have different heights, which makes it possible to vary the space between the tubes. These ribs can be three in number, arranged at 1200 from one another. This number can obviously vary, in particular when a certain number of collars must be joined together, as will be seen in the description given below. It is advantageous to provide the ribs with a guide surface at their end to facilitate the introduction of the inner pipe. De préférence, le collier est également muni, sur sa face intérieure, de protubérances longitudinales qui ont de préférence un profil triangulaire, de façon à améliorer son adhérence au tuyau sur lequel il est adapté, l'empêchant ainsi de glisser, en particulier au moment de l'insertion d'un tuyau dans l'autre. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  Preferably, the collar is also provided, on its inner face, with longitudinal protuberances which preferably have a triangular profile, so as to improve its adhesion to the pipe on which it is adapted, thus preventing it from slipping, in particular at the time inserting one pipe into the other. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH774778A 1978-07-18 1978-07-18 Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe CH622598A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH774778A CH622598A5 (en) 1978-07-18 1978-07-18 Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH774778A CH622598A5 (en) 1978-07-18 1978-07-18 Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH622598A5 true CH622598A5 (en) 1981-04-15

Family

ID=4329861

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH774778A CH622598A5 (en) 1978-07-18 1978-07-18 Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH622598A5 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2007140803A1 (en) * 2006-06-07 2007-12-13 Franken Plastik Gmbh Runner ring
RU189052U1 (en) * 2018-10-06 2019-05-07 Александр Викторович Новиков Pipeline Centering Support

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2007140803A1 (en) * 2006-06-07 2007-12-13 Franken Plastik Gmbh Runner ring
RU189052U1 (en) * 2018-10-06 2019-05-07 Александр Викторович Новиков Pipeline Centering Support

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2481532A1 (en) RETAINING MEMBER FOR FIXING ON A BASE OF ELECTRICAL CONDUCTORS, TUBES OR THE LIKE
FR2705414A1 (en) T-nut comprising a body and a base with pawls.
EP0378035A1 (en) Gripping member for a fluid line coupling of the quick-acting type, and device provided with such a gripping member
FR2598905A1 (en) Device for interrupting the flow of a fluid in a duct with a flexible wall, in particular a hollow viscus and clamp assembly comprising this device
FR2579685A1 (en) FIXING DEVICE FORMING CLAMP
FR2533645A1 (en) BAND SHAPED TIGHTENING COLLAR
FR2549923A1 (en) CABLE CLAMP
CH625864A5 (en)
CA1176325A (en) Tightening collar
FR2489442A1 (en) ELASTIC RETENTION CLIP FOR TUBULAR ELEMENTS OF CYLINDRICAL SHAPE OF VARIABLE DIAMETERS
FR2933459A1 (en) NECKLACE FOR FASTENING A TUBULAR OR CYLINDRICAL ELEMENT ON A COMPONENT
EP0006069A1 (en) Clamping-strap type fastener
EP0403379A1 (en) Connecting ring for exhaust pipes
EP0028951A2 (en) Heat exchanger comprising a bundle of tubes opening into collector panels mechanically associated with water vessels
FR2507259A1 (en) TIGHTENING COLLAR WITHOUT SCREWS
CH622598A5 (en) Collar formed from a flexible strip and intended to be fastened to a pipe
FR2561851A1 (en) DIVIDABLE BAR FOR HOLDING, LAYING ACCORDING TO A DETERMINED STEP, AND PROTECTION OF CONTACTS, PARTICULARLY FEMALE CONTACTS, TO BE WELDED ON A PRINTED CIRCUIT BOARD
FR2470276A1 (en) Elastic open circlip for securing hose - uses interfitting ends capable of relative circumferential sliding and which latch with clip expanded
FR2817924A1 (en) Rapid fixing tie by which a bunch of cables, tubes, or flexible pipes can be fixed to a slotted tray
FR2465852A1 (en) FENCE OR TRAINING POST WITH AT LEAST ONE WIRE RACK
FR2595973A1 (en) PROTECTION DEVICE FOR THE OPENING OF THE HAND PASS IN A HOLLOW PROFILE
CH414448A (en) Sheet material closure element for clamping overlapping sections of a plastic tie
FR2513449A1 (en) Mounting clip for bundles of small electronic cables - uses flexible band with compressible inner lining formed with inward facing serrations cooperating with cable dia.
FR2741419A1 (en) ELASTIC TAPE TIGHTENING COLLAR
FR2580591A1 (en) Package handle

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased