CH611748A5 - Installation for controlling and powering at least one two-speed motor - Google Patents

Installation for controlling and powering at least one two-speed motor

Info

Publication number
CH611748A5
CH611748A5 CH137177A CH137177A CH611748A5 CH 611748 A5 CH611748 A5 CH 611748A5 CH 137177 A CH137177 A CH 137177A CH 137177 A CH137177 A CH 137177A CH 611748 A5 CH611748 A5 CH 611748A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
motor
motors
control
installation
phase
Prior art date
Application number
CH137177A
Other languages
French (fr)
Inventor
Gerard Friedling
Original Assignee
Gerard Friedling
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Gerard Friedling filed Critical Gerard Friedling
Priority to CH137177A priority Critical patent/CH611748A5/en
Publication of CH611748A5 publication Critical patent/CH611748A5/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02PCONTROL OR REGULATION OF ELECTRIC MOTORS, ELECTRIC GENERATORS OR DYNAMO-ELECTRIC CONVERTERS; CONTROLLING TRANSFORMERS, REACTORS OR CHOKE COILS
    • H02P1/00Arrangements for starting electric motors or dynamo-electric converters
    • H02P1/16Arrangements for starting electric motors or dynamo-electric converters for starting dynamo-electric motors or dynamo-electric converters
    • H02P1/26Arrangements for starting electric motors or dynamo-electric converters for starting dynamo-electric motors or dynamo-electric converters for starting an individual polyphase induction motor
    • H02P1/32Arrangements for starting electric motors or dynamo-electric converters for starting dynamo-electric motors or dynamo-electric converters for starting an individual polyphase induction motor by star/delta switching

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Control Of Multiple Motors (AREA)
  • Control Of Positive-Displacement Air Blowers (AREA)

Abstract

The installation for enabling a reduction in the number of power and control lines, comprises a control board linked to a three-phase motor (25) solely by the power lines (20, 21, 22, 23 and 24) of the motor, a control circuit placed in proximity to the motor being interposed between the power lines and the motor. The control circuit comprises coupling means (28, 29) which enable the coupling of the coils of the motor to be switched and which are a responsive to a pulse produced on a power line by a breaker switch sited on the control board. The installation is used for powering and controlling fan motors inside buildings. <IMAGE>

Description

  

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Installation de commande et d'alimentation d'au moins un moteur à deux vitesses, notamment d'un moteur de ventilateur d'immeuble, comprenant un tableau général de commande relié au moteur,   caractérisé    en ce que le tableau général de commande est relié au moteur par l'intermédiaire d'une seule ligne d'alimentation et d'un circuit de commande associé au moteur et placé à proximité de celui-ce, le circuit de commande associé au moteur présentant des moyens de couplage permettant de faire passer le moteur d'une vitesse de rotation à une autre vitesse de rotation et agencés pour être sensibles à une impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur.



   2. Installation selon la revendication 1, caractérisée en ce que l'impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur est produite par un relais actionnant un interrupteur agencé pour interrompre momentanément une ligne d'alimentation sur le tableau général de commande.



   3. Installation selon la revendication 2, caractérisée en ce que le relais actionnant l'interrupteur produisant l'interruption momentanée d'une ligne d'alimentation est commandé par une horloge programmée.



   4. Installation selon la revendication 3,   caractérisée    en ce que l'horloge programmée excite simultanément avec le relais de l'interrupteur un deuxième relais commandant un dispositif d'affichage d'indication de la vitesse choisie du moteur.



   5. Installation selon la revendication 2,   caractérisée    en ce qu'un galvanomètre de contrôle est branché sur une ligne d'alimentation sur le tableau général.



   6. Installation selon la revendication 1, caracterisée en ce que les moyens de couplage du circuit comprennent un relais commandé par l'impulsion sur une ligne d'alimentation.



   7. Installation selon la revendication 1,   caractérisée    en ce qu'elle comprend un interrupteur d'arrêt commandé par un relais relié à un thermostat de bobinage du moteur.



   8. Installation selon la revendication 1, dans laquelle le moteur est un moteur triphasé, caractérisée en ce que les moyens de couplage du circuit de commande associés au moteur comprennent un commutateur multiple et un réseau de lignes de phase agencés pour permettre sur le moteur le passage du couplage en triangle en couplage en étoile ou inversément.



   9. Installation selon une des revendications 1 à 7, caractéri   sée    en ce qu'elle comprend plusieurs moteurs reliés en parallèle, un circuit de commande étant   associé    à chaque moteur et une seule ligne triphasée reliant le tableau général de commande aux circuits de commande associés aux moteurs.



   10. Installation selon la revendication 1, caractérise en ce que le circuit de commande associé à chaque moteur est monté sur chaque moteur ou sur chaque ensemble moteur-ventilateur.



   L'invention a pour objet une installation de commande et d'alimentation d'au moins un moteur à deux vitesses, notamment d'un moteur de ventilateur d'immeuble.



   La commande de plusieurs moteurs et en particulier la commande de plusieurs moteurs de ventilateurs d'immeubles nécessite un tableau général de commande placé à distance des moteurs. Dans le cas de la ventilation d'immeubles, les ventilateurs, et par conséquent les moteurs de ces ventilateurs sont placés sur le toit de l'immeuble ou au sommet des colonnes d'aspiration, alors que le tableau général de commande est placé à la conciergerie au bas de l'immeuble.



   Les moteurs entraînant les ventilateurs d'immeubles sont généralement des moteurs triphasés à deux vitesses, que   l'on    obtient par des bobinages séparés ou par couplage étoile-triangle. Deux modes de protection des moteurs sont généralement appliqués: - par contacteurs thermiques   - par    thermostat de bobinage.



   Dans tous ces cas, pour lesquels la commande des moteurs peut se faire manuellement ou automatiquement par horloge à programme journalier avec réserve de marche, il est nécessaire de tirer un grand nombre de lignes d'alimentation et de commande. Vers chaque ventilateur, il est nécessaire de tirer depuis le tableau six fils de phase (trois phases pour chaque vitesse), le neutre et la terre dans le cas de la protection par   thermique    et six fils de phase, le neutre et la terre, et séparément deux fils pour le thermostat dans le cas de la proctection par thermostat de bobinage. Le coût des lignes est important dans le coût total de l'installation de ventilation.



   Le but de l'invention est de remédier à ces inconvénients et de proposer une installation d'alimentation et de commande de moteur dans laquelle une seule ligne d'alimentation est tirée entre le tableau et les moteurs.



   L'installation selon l'invention, comprenant un tableau   général    de commande relié au moteur est caractérisée en ce que le tableau général de commande est relié au moteur par   l'inter-    médiaire d'une seule ligne d'alimentation et d'un circuit de commande associé au moteur et placé à proximité de celui-ci, le circuit de commande associé au moteur présentant des moyens de couplage permettant de faire passer le moteur d'une vitesse de rotation à une autre vitesse de rotation et agencés pour être sensibles à une impulsion produite sur une ligne de   l'alimen-    tation du moteur.



   Dans une mode d'exécution préféré, l'impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur est produite par un relais actionnant un interrupteur agencé pour interrompre momentanément une ligne d'alimentation sur le tableau général de commande, et le relais actionnant l'interrupteur produisant l'interruption   momentanée    d'une ligne d'alimentation est commandé par une horloge programmée.



   Selon une   variante    où le moteur est un moteur   triphasé,    les moyens de couplage du circuit de commande associés au moteur comprennent un commutateur multiple et un réseau de lignes de phase agencés pour permettre le passage sur le moteur du couplage en triangle en couplage en étoile ou inversément.



   L'installation est finalement particulièrement intéressante du point de vue du prix de revient lorsqu'elle commande plusieurs moteurs reliés en parallèle, un circuit de commande étant associé à chaque moteur et une seule ligne   triphasée    reliant le tableau général de commande aux circuits de commande associés aux moteurs.



   Le dessin   représente, à    titre d'exemple, un mode d'exécution d'une installation de commande de marche de plusieurs moteurs de ventilateurs d'immeubles à deux vitesses, selon l'invention.



   Dans le dessin:
 La fig. 1 représente schématiquement une disposition générale d'un schéma des conduites   électriques    d'alimentation et de commande des moteurs des ventilateurs placés au sommet des colonnes de ventilation d'un immeuble,
 la fig. 2 représente un circuit de commande associé à et placé adjacent à chaque moteur de ventilateur, et
 la fig. 3 est une vue d'un circuit d'un tableau de commande général des moteurs de ventilateurs destiné à être relié aux circuits de commande de la fig. 2.



   La disposition générale représentée dans la fig. 1 montre schématiquement un immeuble 1 présentant trois colonnes de ventilation   2,    3 et 4. Au sommet de chacune des colonnes   2,      3,    4 se trouve un ventilateur 5, respectivement   6,    7 entraîné par un moteur non représenté.

 

   L'alimentation et la commande des moteurs des trois ventilateurs   5,      6,    7 se fait au moyen d'une seule ligne triphasée avec la neutre et la terre. Comme montré dans la fig.   1,    les trois phases R, S, T, le neutre et la terre sont représentés respectivement par les bornes d'entrée   8,      9,      10,    11 et 12 reliées à des lignes correspondantes aboutissant à un tableau de commande représenté en détail dans la fig. 3. De la sortie du tableau de  



  commande 13, qui se trouve en général dans le local du concierge au bas de l'immeuble, les trois phases R, S, T, le neutre et la terre parviennent aux circuits de commande   14,15,    respectivement 16 associés à chaque moteur.



   L'installation représentée très schématiquement dans la fig.



  1 et qui sera décrite en détail en regard des   fig.2    et 3 montrant respectivement un circuit de commande intermédiaire associé à chaque moteur de ventilateur et un tableau général de commande de tous les moteurs de ventilateurs est particulièrement destinée à être reliée à des moteurs de ventilateurs à deux vitesses du type à couplage   étoile-triangle.    Il est cependant évident pour l'homme du métier que l'installation peut être adaptée à tous les types de moteurs à enroulement séparés.

  Il est visible dans la   fig.1    que l'alimentation et la commande avec les contrôles et les dispositifs de sécurité est réalisée au moyen d'une seule ligne triphasée, y   compris    le neutre et la terre, alors que dans les installations de   l'art    antérieur, une ligne triphasée est prévue pour chaque moteur, souvent avec des lignes supplémentaires de sécurité, par exemple des lignes pour les thermostats de bobinage des moteurs (contrôle de température des moteurs). La commutation d'une vitesse à l'autre est obtenue comme expliqué plus loin en regard des   fig.2    et 3 au moyen d'une impulsion donnée sur une des phases par interruption de la tension sur cette phase pendant une fraction de seconde.



  Etant très courte, cette interruption ne perturbe pas le fonctionnement des ventilateurs qui passent ainsi d'une vitesse à   l'autre.   



   Le circuit de commande intégré à chaque moteur de ventilateur et représenté dans la   fig.2    comprend des bornes d'entrée   20,21,22,23    et 24 respectivement pour les phases R, S, T, le neutre et la terre. Les trois lignes de phases R, S,   T provenant    des bornes   20,21,22    parviennent à un moteur 25 par   l'inter-    médiaire d'un interrupteur d'arrêt 26 commandé par un relais 27 et d'un dispositif de connexion 28 également commandé par un relais 29. Le dispositif 28 est destiné à permettre alternativement l'établissement des connexions en étoile et en triangle au moment où le relais 29 est actionné comme expliqué plus loin.



  Le dispositif de connexion 28 ainsi que la manière dont on passe du couplage en triangle au couplage en étoile et inversément est parfaitement connue de l'homme du métier. L'agencement des trois phases et des bornes Z, X, Y et U, V, W permettant le couplage étoile-triangle ne sera par conséquent pas décrit en détail.

  La protection du moteur 25 contre une   éléva-    tion anormale de température est réalisée au moyen d'un thermostat dont les conduites aboutissent aux bornes   30,31    du circuit de la   fig.2.    Comme mentionné plus haut, le moteur 25 est un moteur   triphasé    à deux vitesses obtenues par un couplage   étoile-triangle.    Le circuit de la   fig.2    peut être finalement monté dans la carcasse de chaque ventilateur, à proximité du moteur ou sur celui-ci. Il est évident que le circuit de commande de la   fig.2    peut également être livré par le fabricant monté avec le moteur ou l'ensemble moteur-ventilateur.



   Il a été dit plus haut que la commutation d'une vitesse à l'autre est obtenue par une coupure de tension sur las phase R.



  Il sera expliqué en regard de la   fig.3    comment cette coupure de tension est réalisée. Reportons nous à la   fig.2    et supposons que la phase R reçoit cette impulsion consistant en une coupure de tension. Cette impulsion parvient à un relais flip-flop 32 qui commande le relais de couplage 29 par   l'intenmédiaire    de l'interrupteur 33. Le relais de couplage 29 fait basculer le commutateur 28 qui passe du couplage en triangle au couplage en étoile ou inversément.



   Le relais flip-flop 32 peut éventuellement être commandé par un redresseur 34 s'il fonctionne à courant continu ou s'il est de type électronique. Deux lampes 35 et 36 permettent de visualiser la position de l'interrupteur 33 du relais 32 et par conséquent la position du commutateur 28 (couplage triangle ou étoile). Un bouton poussoir 37 permet de faire commuter le relais 32 par une impulsion manuelle si le ventilateur associé au circuit représenté ne tourne pas à la bonne vitesse par rapport aux autres ventilateurs. Le commutateur d'arrêt 26 n'a comme fonction que l'arrêt du moteur sur la commande du relais 27 en cas de surchauffe détectée par le thermostat de bobinage du moteur 25. Un groupe de microfusibles non représentés peut protéger le thermostat du moteur 25.



   L'arrêt total des ventilateurs est effectué par un interrupteur manuel sur la ligne du tableau de commande décrit plus loin en regard de la   fig.2.    L'arrêt d'un seul ventilateur de l'installation est possible au moyen d'un interrupteur manuel 38 placé sur le circuit du thermostat ou par un interrupteur triphasé non représenté placé entre la boîte de dérivation de la ligne principale et le ventilateur. Cette disposition est souvent exigée des   services de sécurité.   



   Comme mentionné plus haut, chaque circuit associé à un moteur de ventilateur est relié à un même tableau général de commande du type représenté dans la   fig.3.    Le tableau général de la   fig.3    est placé habituellement dans le local de conciergerie d'un immeuble et comprend une horloge de commande permettant de contrôler la vitesse de rotation des ventilateurs montés dans l'immeuble selon un programme. Les connexions établies entre les circuits de commande de la   fig.2    et le tableau général consistent en une seule ligne triphasée avec ses trois phases R, S, T, le neutre et la terre.



   Le tableau de la   fig.3    comprend des fusibles d'entrée non représentés et un interrupteur manuel triphasée 40 commandé au moyen d'un bouton 41. Une horloge de commande 41 programme les vitesses choisies (dans le cas de la ventilation des immeubles par programme de 24 heures).



   Un relais 42 est conçu de manière à ouvrir un contact principal 43 sur la phase R pendant une fraction de seconde à chaque enclenchement ou déclenchement du contact de l'horloge 41.



  Cette ouverture momentanée du conctact 43 permet d'obtenir sur la phase R l'impulsion nécessaire pour provoquer le changement de vitesse de marche des moteurs. Un bouton poussoir 50 manuel permet de provoquer le changement de vitesse des ventilateurs indépendamment de l'horloge 41.



   Un relais flip-flop 44 et des lampes 45 et 46 identiques à ceux installés sur les circuits adjacents aux ventilateurs permettent de contrôler la position des relais, après une panne de courant par exemple (une panne de courant a pour effet de faire basculer tous les relais flip-flop des ventilateurs et d'inverser le programme de marche - grande vitesse, petite vitesse ou in   versément).   



   Il peut être également envisagé d'insérer entre le relais 44 et l'horloge 41 un circuit électronique de comparaison de la position des contacts respectifs non représentés, circuit qui ferait fonctionner le relais 42 (en cas de désaccord) pour remettre le programme normal en route. En effet, le contact de l'horloge 41 garde en mémoire (quels que soient les changements) la position correcte, cette horloge étant du type à réserve de marche mécanique.



   Pour permettre le contrôle à distance du fonctionnement correct de tous les ventilateurs, un galvanomètre 47 est monté en ampèremètre par exemple sur une phase (autre que la phase
R) et un potentiomètre 48 permet de mettre à zéro ou à un point de consigne déterminé l'appareil lors de la mise en service de l'installation selon la procédure ci-après:
 Contrôler in situ par les lampes témoins et/ou par la pression des ventilateurs que tous les appareils tournent en grande vitesse par exemple. Mettre l'appareil 47 à son point de consigne par le potentiomètre 48. Contrôler à nouveau que les ventilateurs tournent tous à grande vitesse. Faire ensuite commuter tous les appareils en petite vitesse, marquer la position de l'appareil 47 sans toucher le potentiomètre 48.

 

   Contrôler in situ que tous les ventilateurs tournent en petite vitesse. Remettre en grande vitesse et contrôler le premier étalonnage.  



   Si en cours de fonctionnement un ventilateur se déclenche
 par surchauffe, le courant total sera moindre et l'appareil 47
 montrera un écart.



   De même, si un ventilateur commute accidentellement sur
 l'autre vitesse que celle du programme, le courant total variera.



   Il sera nécessaire à ce moment là de voir in situ quel ventilateur
 est arrêté ou dérégélé.



   Il est évidemment possible de remplacer l'appareil 47 et le
 potentiomètre 48 par des ponts de mesure de chute de potentiel sur une résistance en série sur une phase, ponts de mesure qui par déséquilibre allumeront une lampe signal de dérangement (ou un circuit de signalisation extérieur accoustique,   etc.).   



   Ces ponts de mesure en grande et petite vitesse pouvant être commutés par le relais 44 par exemple.



   L'avantage principal de ce système est que le tableau selon
 le schéma de la   fig.3    est absolument standard quel que soit le
 nombre des ventilateurs. Il doit être réglé à la mise en service
 par l'installateur en ventilation.

 

   Le circuit des ventilateurs de la   fig.2    est également absolu
 ment le même pour tous les ventilateurs, la limitation d'utili
 sation n'étant imposée que par la grandeur des courants maxi
 mum pouvant traverser les éléments.



   Si   l'on    admet un courant maximum de deux ampères pour les éléments ventilateurs et de dix ou quinze ampères pour les tableaux, le   99Wo    des cas d'installations peut être résolu au moyen des éléments qui viennent d'être décrits.



   Bien que l'installation qui vient d'être décrite est destinée à commander des moteurs triphasés, il est évident pour l'homme du métier qu'elle peut être adaptée sans difficulté dans le cas   d'une    installation pour des moteurs monophasés. 



  
 

** ATTENTION ** start of DESC field can contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Installation for controlling and supplying at least one two-speed motor, in particular a building fan motor, comprising a general control panel connected to the motor, characterized in that the general control panel is connected to the motor by means of a single supply line and a control circuit associated with the motor and placed near the latter, the control circuit associated with the motor having coupling means making it possible to pass the motor from one rotational speed to another rotational speed and arranged to be responsive to a pulse produced on a line of the motor power supply.



   2. Installation according to claim 1, characterized in that the pulse produced on a motor supply line is produced by a relay actuating a switch arranged to momentarily interrupt a supply line on the general control panel.



   3. Installation according to claim 2, characterized in that the relay actuating the switch producing the momentary interruption of a supply line is controlled by a programmed clock.



   4. Installation according to claim 3, characterized in that the programmed clock simultaneously energizes with the switch relay a second relay controlling a display device for indicating the selected engine speed.



   5. Installation according to claim 2, characterized in that a control galvanometer is connected to a supply line on the general board.



   6. Installation according to claim 1, characterized in that the circuit coupling means comprise a relay controlled by the pulse on a supply line.



   7. Installation according to claim 1, characterized in that it comprises a stop switch controlled by a relay connected to a motor winding thermostat.



   8. Installation according to claim 1, wherein the motor is a three-phase motor, characterized in that the control circuit coupling means associated with the motor comprise a multiple switch and a network of phase lines arranged to allow the motor the change from delta coupling to star coupling or vice versa.



   9. Installation according to one of claims 1 to 7, characterized in that it comprises several motors connected in parallel, a control circuit being associated with each motor and a single three-phase line connecting the general control board to the associated control circuits. to the engines.



   10. Installation according to claim 1, characterized in that the control circuit associated with each motor is mounted on each motor or on each motor-fan assembly.



   The subject of the invention is an installation for controlling and supplying at least one two-speed motor, in particular a motor for a building fan.



   The control of several motors and in particular the control of several motors of building fans requires a general control panel placed at a distance from the motors. In the case of the ventilation of buildings, the fans, and therefore the motors of these fans are placed on the roof of the building or at the top of the suction columns, while the general control panel is placed at the top of the building. concierge at the bottom of the building.



   The motors driving building fans are generally three-phase two-speed motors, obtained by separate windings or by star-delta coupling. Two types of motor protection are generally applied: - by thermal contactors - by winding thermostat.



   In all these cases, for which the motors can be controlled manually or automatically by a daily program clock with power reserve, it is necessary to draw a large number of supply and control lines. To each fan, it is necessary to draw from the panel six phase wires (three phases for each speed), the neutral and the earth in the case of thermal protection and six phase wires, the neutral and the earth, and separately two wires for the thermostat in the case of protection by winding thermostat. The cost of the lines is important in the total cost of the ventilation installation.



   The object of the invention is to remedy these drawbacks and to provide a power supply and motor control installation in which a single power supply line is drawn between the switchboard and the motors.



   The installation according to the invention, comprising a general control panel connected to the motor, is characterized in that the general control panel is connected to the motor by means of a single supply line and a circuit. control associated with the motor and placed near the latter, the control circuit associated with the motor having coupling means making it possible to change the motor from one speed of rotation to another speed of rotation and arranged to be sensitive to a pulse produced on a line of the motor power supply.



   In a preferred embodiment, the pulse produced on a motor power line is produced by a relay actuating a switch arranged to momentarily interrupt a power supply line on the general control panel, and the relay actuating the switch. The switch producing the momentary interruption of a supply line is controlled by a programmed clock.



   According to a variant where the motor is a three-phase motor, the control circuit coupling means associated with the motor comprise a multiple switch and a network of phase lines arranged to allow the passage on the motor from delta coupling to star coupling or Conversely.



   The installation is finally particularly interesting from the point of view of cost price when it controls several motors connected in parallel, a control circuit being associated with each motor and a single three-phase line connecting the general control panel to the associated control circuits. to the engines.



   The drawing shows, by way of example, an embodiment of an installation for controlling the operation of several two-speed building fan motors, according to the invention.



   In the drawing:
 Fig. 1 schematically represents a general arrangement of a diagram of the electrical supply and control conduits for the motors of the fans placed at the top of the ventilation columns of a building,
 fig. 2 shows a control circuit associated with and located adjacent to each fan motor, and
 fig. 3 is a view of a circuit of a general control panel for fan motors intended to be connected to the control circuits of FIG. 2.



   The general arrangement shown in FIG. 1 schematically shows a building 1 having three ventilation columns 2, 3 and 4. At the top of each of the columns 2, 3, 4 is a fan 5, respectively 6, 7 driven by a motor not shown.

 

   The supply and control of the motors of the three fans 5, 6, 7 is done by means of a single three-phase line with neutral and earth. As shown in fig. 1, the three phases R, S, T, neutral and earth are respectively represented by input terminals 8, 9, 10, 11 and 12 connected to corresponding lines leading to a control panel shown in detail in the fig. 3. From the output of the table



  control 13, which is generally located in the janitor's room at the bottom of the building, the three phases R, S, T, neutral and earth reach the control circuits 14, 15, 16 respectively associated with each motor.



   The installation shown very schematically in FIG.



  1 and which will be described in detail with reference to FIGS. 2 and 3 showing respectively an intermediate control circuit associated with each fan motor and a general control panel for all fan motors is particularly intended to be connected to cooling motors. two-speed fans of the star-delta type. However, it is obvious to those skilled in the art that the installation can be adapted to all types of motors with separate windings.

  It can be seen in fig. 1 that the power supply and control with the controls and safety devices is carried out by means of a single three-phase line, including neutral and earth, while in the installations of the prior art, a three-phase line is provided for each motor, often with additional safety lines, for example lines for the motor winding thermostats (motor temperature control). Switching from one speed to another is obtained as explained below with regard to FIGS. 2 and 3 by means of a given pulse on one of the phases by interrupting the voltage on this phase for a fraction of a second.



  Being very short, this interruption does not disturb the operation of the fans which thus change from one speed to another.



   The control circuit integrated into each fan motor and shown in fig. 2 comprises input terminals 20, 21, 22, 23 and 24 respectively for phases R, S, T, neutral and earth. The three phase lines R, S, T coming from the terminals 20, 21, 22 reach a motor 25 via a stop switch 26 controlled by a relay 27 and a connection device 28 also controlled by a relay 29. The device 28 is intended to enable the star and delta connections alternately to be established when the relay 29 is actuated as explained below.



  The connection device 28 as well as the way in which one passes from the delta coupling to the star coupling and vice versa is well known to those skilled in the art. The arrangement of the three phases and of the Z, X, Y and U, V, W terminals allowing star-delta coupling will therefore not be described in detail.

  The motor 25 is protected against an abnormal rise in temperature by means of a thermostat, the pipes of which terminate at terminals 30, 31 of the circuit of FIG. As mentioned above, the motor 25 is a three-phase motor with two speeds obtained by a star-delta coupling. The circuit of fig. 2 can finally be mounted in the casing of each fan, near the motor or on it. It is obvious that the control circuit of fig. 2 can also be delivered by the manufacturer assembled with the motor or the motor-fan assembly.



   It was said above that the switching from one speed to another is obtained by a voltage cut on the phase R.



  It will be explained with regard to FIG. 3 how this voltage cut is carried out. Let us refer to fig. 2 and suppose that phase R receives this pulse consisting of a voltage cut. This pulse arrives at a flip-flop relay 32 which controls the coupling relay 29 through the intermediary of the switch 33. The coupling relay 29 switches the switch 28 which changes from delta coupling to star coupling or vice versa.



   The flip-flop relay 32 can optionally be controlled by a rectifier 34 if it operates with direct current or if it is of the electronic type. Two lamps 35 and 36 make it possible to view the position of switch 33 of relay 32 and consequently the position of switch 28 (delta or star coupling). A push button 37 makes it possible to switch the relay 32 by a manual pulse if the fan associated with the circuit shown is not rotating at the correct speed relative to the other fans. The stop switch 26 only has the function of stopping the motor on the control of relay 27 in the event of overheating detected by the motor winding thermostat 25. A group of micro-fuses, not shown, can protect the motor thermostat 25. .



   The fans are completely stopped by a manual switch on the line of the control panel described later with regard to fig. 2. The stopping of a single fan of the installation is possible by means of a manual switch 38 placed on the thermostat circuit or by a three-phase switch, not shown, placed between the junction box of the main line and the fan. This provision is often required of the security services.



   As mentioned above, each circuit associated with a fan motor is connected to the same general control panel of the type shown in fig.3. The general panel in fig. 3 is usually placed in the janitor's room of a building and includes a control clock making it possible to control the speed of rotation of the fans mounted in the building according to a program. The connections established between the control circuits in fig. 2 and the general panel consist of a single three-phase line with its three phases R, S, T, neutral and earth.



   The table in fig.3 includes input fuses not shown and a three-phase manual switch 40 controlled by means of a button 41. A control clock 41 programs the speeds chosen (in the case of ventilation of buildings by program 24 hours).



   A relay 42 is designed so as to open a main contact 43 on phase R for a fraction of a second each time the contact of the clock 41 is switched on or off.



  This momentary opening of the contact 43 makes it possible to obtain on phase R the necessary impulse to bring about the change of operating speed of the motors. A manual push button 50 makes it possible to cause the fans to change speed independently of the clock 41.



   A flip-flop relay 44 and lamps 45 and 46 identical to those installed on the circuits adjacent to the fans make it possible to control the position of the relays, after a power failure for example (a power failure has the effect of switching all the flip-flop relay of the fans and to reverse the running program - high speed, low speed or vice versa).



   It can also be envisaged to insert between the relay 44 and the clock 41 an electronic circuit for comparing the position of the respective contacts not shown, a circuit which would operate the relay 42 (in the event of disagreement) to reset the normal program. road. In fact, the contact of the clock 41 keeps in memory (whatever the changes) the correct position, this clock being of the type with mechanical power reserve.



   To allow remote control of the correct operation of all the fans, a galvanometer 47 is mounted as an ammeter for example on a phase (other than the phase
R) and a potentiometer 48 is used to reset the device to zero or to a determined set point when the installation is put into service according to the following procedure:
 Check in situ by means of the pilot lights and / or by the pressure of the fans that all the devices are running at high speed, for example. Set the device 47 to its set point using potentiometer 48. Check again that the fans are all running at high speed. Then switch all the devices to low speed, mark the position of device 47 without touching potentiometer 48.

 

   Check in situ that all the fans are running at low speed. Return to high speed and check the first calibration.



   If during operation a fan is triggered
 due to overheating, the total current will be less and the device 47
 will show a gap.



   Likewise, if a fan accidentally switches to
 other speed than the program, the total current will vary.



   It will be necessary at this time to see in situ which fan
 is stopped or frozen.



   It is obviously possible to replace the device 47 and the
 potentiometer 48 by means of potential drop measurement bridges on a resistor in series on one phase, measurement bridges which by imbalance will light a fault signal lamp (or an external acoustic signaling circuit, etc.).



   These high and low speed measurement bridges can be switched by relay 44 for example.



   The main advantage of this system is that the table according to
 the diagram in fig. 3 is absolutely standard whatever the
 number of fans. It must be set at commissioning
 by the ventilation installer.

 

   The fan circuit in fig. 2 is also absolute
 the same for all fans, the limitation of use
 tion being imposed only by the magnitude of the maximum currents
 mum able to cross the elements.



   If we admit a maximum current of two amperes for the fan elements and ten or fifteen amperes for the switchboards, the 99Wo of the installation cases can be solved by means of the elements which have just been described.



   Although the installation which has just been described is intended for controlling three-phase motors, it is obvious to those skilled in the art that it can be adapted without difficulty in the case of an installation for single-phase motors.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Installation de commande et d'alimentation d'au moins un moteur à deux vitesses, notamment d'un moteur de ventilateur d'immeuble, comprenant un tableau général de commande relié au moteur, caractérisé en ce que le tableau général de commande est relié au moteur par l'intermédiaire d'une seule ligne d'alimentation et d'un circuit de commande associé au moteur et placé à proximité de celui-ce, le circuit de commande associé au moteur présentant des moyens de couplage permettant de faire passer le moteur d'une vitesse de rotation à une autre vitesse de rotation et agencés pour être sensibles à une impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur. CLAIMS 1. Installation for controlling and supplying at least one two-speed motor, in particular a building fan motor, comprising a general control panel connected to the motor, characterized in that the general control panel is connected to the motor by means of a single supply line and a control circuit associated with the motor and placed near the latter, the control circuit associated with the motor having coupling means making it possible to pass the motor from one rotational speed to another rotational speed and arranged to be responsive to a pulse produced on a line of the motor power supply. 2. Installation selon la revendication 1, caractérisée en ce que l'impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur est produite par un relais actionnant un interrupteur agencé pour interrompre momentanément une ligne d'alimentation sur le tableau général de commande. 2. Installation according to claim 1, characterized in that the pulse produced on a motor supply line is produced by a relay actuating a switch arranged to momentarily interrupt a supply line on the general control panel. 3. Installation selon la revendication 2, caractérisée en ce que le relais actionnant l'interrupteur produisant l'interruption momentanée d'une ligne d'alimentation est commandé par une horloge programmée. 3. Installation according to claim 2, characterized in that the relay actuating the switch producing the momentary interruption of a supply line is controlled by a programmed clock. 4. Installation selon la revendication 3, caractérisée en ce que l'horloge programmée excite simultanément avec le relais de l'interrupteur un deuxième relais commandant un dispositif d'affichage d'indication de la vitesse choisie du moteur. 4. Installation according to claim 3, characterized in that the programmed clock simultaneously energizes with the switch relay a second relay controlling a display device for indicating the selected engine speed. 5. Installation selon la revendication 2, caractérisée en ce qu'un galvanomètre de contrôle est branché sur une ligne d'alimentation sur le tableau général. 5. Installation according to claim 2, characterized in that a control galvanometer is connected to a supply line on the general board. 6. Installation selon la revendication 1, caracterisée en ce que les moyens de couplage du circuit comprennent un relais commandé par l'impulsion sur une ligne d'alimentation. 6. Installation according to claim 1, characterized in that the circuit coupling means comprise a relay controlled by the pulse on a supply line. 7. Installation selon la revendication 1, caractérisée en ce qu'elle comprend un interrupteur d'arrêt commandé par un relais relié à un thermostat de bobinage du moteur. 7. Installation according to claim 1, characterized in that it comprises a stop switch controlled by a relay connected to a motor winding thermostat. 8. Installation selon la revendication 1, dans laquelle le moteur est un moteur triphasé, caractérisée en ce que les moyens de couplage du circuit de commande associés au moteur comprennent un commutateur multiple et un réseau de lignes de phase agencés pour permettre sur le moteur le passage du couplage en triangle en couplage en étoile ou inversément. 8. Installation according to claim 1, wherein the motor is a three-phase motor, characterized in that the control circuit coupling means associated with the motor comprise a multiple switch and a network of phase lines arranged to allow the motor the change from delta coupling to star coupling or vice versa. 9. Installation selon une des revendications 1 à 7, caractéri sée en ce qu'elle comprend plusieurs moteurs reliés en parallèle, un circuit de commande étant associé à chaque moteur et une seule ligne triphasée reliant le tableau général de commande aux circuits de commande associés aux moteurs. 9. Installation according to one of claims 1 to 7, characterized in that it comprises several motors connected in parallel, a control circuit being associated with each motor and a single three-phase line connecting the general control board to the associated control circuits. to the engines. 10. Installation selon la revendication 1, caractérise en ce que le circuit de commande associé à chaque moteur est monté sur chaque moteur ou sur chaque ensemble moteur-ventilateur. 10. Installation according to claim 1, characterized in that the control circuit associated with each motor is mounted on each motor or on each motor-fan assembly. L'invention a pour objet une installation de commande et d'alimentation d'au moins un moteur à deux vitesses, notamment d'un moteur de ventilateur d'immeuble. The subject of the invention is an installation for controlling and supplying at least one two-speed motor, in particular a motor for a building fan. La commande de plusieurs moteurs et en particulier la commande de plusieurs moteurs de ventilateurs d'immeubles nécessite un tableau général de commande placé à distance des moteurs. Dans le cas de la ventilation d'immeubles, les ventilateurs, et par conséquent les moteurs de ces ventilateurs sont placés sur le toit de l'immeuble ou au sommet des colonnes d'aspiration, alors que le tableau général de commande est placé à la conciergerie au bas de l'immeuble. The control of several motors and in particular the control of several motors of building fans requires a general control panel placed at a distance from the motors. In the case of the ventilation of buildings, the fans, and therefore the motors of these fans are placed on the roof of the building or at the top of the suction columns, while the general control panel is placed at the top of the building. concierge at the bottom of the building. Les moteurs entraînant les ventilateurs d'immeubles sont généralement des moteurs triphasés à deux vitesses, que l'on obtient par des bobinages séparés ou par couplage étoile-triangle. Deux modes de protection des moteurs sont généralement appliqués: - par contacteurs thermiques - par thermostat de bobinage. The motors driving building fans are generally three-phase two-speed motors, obtained by separate windings or by star-delta coupling. Two types of motor protection are generally applied: - by thermal contactors - by winding thermostat. Dans tous ces cas, pour lesquels la commande des moteurs peut se faire manuellement ou automatiquement par horloge à programme journalier avec réserve de marche, il est nécessaire de tirer un grand nombre de lignes d'alimentation et de commande. Vers chaque ventilateur, il est nécessaire de tirer depuis le tableau six fils de phase (trois phases pour chaque vitesse), le neutre et la terre dans le cas de la protection par thermique et six fils de phase, le neutre et la terre, et séparément deux fils pour le thermostat dans le cas de la proctection par thermostat de bobinage. Le coût des lignes est important dans le coût total de l'installation de ventilation. In all these cases, for which the motors can be controlled manually or automatically by a daily program clock with power reserve, it is necessary to draw a large number of supply and control lines. To each fan, it is necessary to draw from the panel six phase wires (three phases for each speed), the neutral and the earth in the case of thermal protection and six phase wires, the neutral and the earth, and separately two wires for the thermostat in the case of protection by winding thermostat. The cost of the lines is important in the total cost of the ventilation installation. Le but de l'invention est de remédier à ces inconvénients et de proposer une installation d'alimentation et de commande de moteur dans laquelle une seule ligne d'alimentation est tirée entre le tableau et les moteurs. The object of the invention is to remedy these drawbacks and to provide a power supply and motor control installation in which a single power supply line is drawn between the switchboard and the motors. L'installation selon l'invention, comprenant un tableau général de commande relié au moteur est caractérisée en ce que le tableau général de commande est relié au moteur par l'inter- médiaire d'une seule ligne d'alimentation et d'un circuit de commande associé au moteur et placé à proximité de celui-ci, le circuit de commande associé au moteur présentant des moyens de couplage permettant de faire passer le moteur d'une vitesse de rotation à une autre vitesse de rotation et agencés pour être sensibles à une impulsion produite sur une ligne de l'alimen- tation du moteur. The installation according to the invention, comprising a general control panel connected to the motor, is characterized in that the general control panel is connected to the motor by means of a single supply line and a circuit. control associated with the motor and placed near the latter, the control circuit associated with the motor having coupling means making it possible to change the motor from one speed of rotation to another speed of rotation and arranged to be sensitive to a pulse produced on a line of the motor power supply. Dans une mode d'exécution préféré, l'impulsion produite sur une ligne de l'alimentation du moteur est produite par un relais actionnant un interrupteur agencé pour interrompre momentanément une ligne d'alimentation sur le tableau général de commande, et le relais actionnant l'interrupteur produisant l'interruption momentanée d'une ligne d'alimentation est commandé par une horloge programmée. In a preferred embodiment, the pulse produced on a motor power line is produced by a relay actuating a switch arranged to momentarily interrupt a power supply line on the general control panel, and the relay actuating the switch. The switch producing the momentary interruption of a supply line is controlled by a programmed clock. Selon une variante où le moteur est un moteur triphasé, les moyens de couplage du circuit de commande associés au moteur comprennent un commutateur multiple et un réseau de lignes de phase agencés pour permettre le passage sur le moteur du couplage en triangle en couplage en étoile ou inversément. According to a variant where the motor is a three-phase motor, the control circuit coupling means associated with the motor comprise a multiple switch and a network of phase lines arranged to allow the passage on the motor from delta coupling to star coupling or Conversely. L'installation est finalement particulièrement intéressante du point de vue du prix de revient lorsqu'elle commande plusieurs moteurs reliés en parallèle, un circuit de commande étant associé à chaque moteur et une seule ligne triphasée reliant le tableau général de commande aux circuits de commande associés aux moteurs. The installation is finally particularly interesting from the point of view of the cost price when it controls several motors connected in parallel, a control circuit being associated with each motor and a single three-phase line connecting the general control panel to the associated control circuits. to the engines. Le dessin représente, à titre d'exemple, un mode d'exécution d'une installation de commande de marche de plusieurs moteurs de ventilateurs d'immeubles à deux vitesses, selon l'invention. The drawing shows, by way of example, an embodiment of an installation for controlling the operation of several two-speed building fan motors, according to the invention. Dans le dessin: La fig. 1 représente schématiquement une disposition générale d'un schéma des conduites électriques d'alimentation et de commande des moteurs des ventilateurs placés au sommet des colonnes de ventilation d'un immeuble, la fig. 2 représente un circuit de commande associé à et placé adjacent à chaque moteur de ventilateur, et la fig. 3 est une vue d'un circuit d'un tableau de commande général des moteurs de ventilateurs destiné à être relié aux circuits de commande de la fig. 2. In the drawing: Fig. 1 schematically represents a general arrangement of a diagram of the electrical supply and control conduits for the motors of the fans placed at the top of the ventilation columns of a building, fig. 2 shows a control circuit associated with and located adjacent to each fan motor, and fig. 3 is a view of a circuit of a general control panel for fan motors intended to be connected to the control circuits of FIG. 2. La disposition générale représentée dans la fig. 1 montre schématiquement un immeuble 1 présentant trois colonnes de ventilation 2, 3 et 4. Au sommet de chacune des colonnes 2, 3, 4 se trouve un ventilateur 5, respectivement 6, 7 entraîné par un moteur non représenté. The general arrangement shown in FIG. 1 schematically shows a building 1 having three ventilation columns 2, 3 and 4. At the top of each of the columns 2, 3, 4 is a fan 5, respectively 6, 7 driven by a motor not shown. L'alimentation et la commande des moteurs des trois ventilateurs 5, 6, 7 se fait au moyen d'une seule ligne triphasée avec la neutre et la terre. Comme montré dans la fig. 1, les trois phases R, S, T, le neutre et la terre sont représentés respectivement par les bornes d'entrée 8, 9, 10, 11 et 12 reliées à des lignes correspondantes aboutissant à un tableau de commande représenté en détail dans la fig. 3. De la sortie du tableau de **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The supply and control of the motors of the three fans 5, 6, 7 is done by means of a single three-phase line with neutral and earth. As shown in fig. 1, the three phases R, S, T, neutral and earth are respectively represented by input terminals 8, 9, 10, 11 and 12 connected to corresponding lines leading to a control panel shown in detail in the fig. 3. From the output of the table ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
CH137177A 1977-02-04 1977-02-04 Installation for controlling and powering at least one two-speed motor CH611748A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH137177A CH611748A5 (en) 1977-02-04 1977-02-04 Installation for controlling and powering at least one two-speed motor

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH137177A CH611748A5 (en) 1977-02-04 1977-02-04 Installation for controlling and powering at least one two-speed motor

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH611748A5 true CH611748A5 (en) 1979-06-15

Family

ID=4208850

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH137177A CH611748A5 (en) 1977-02-04 1977-02-04 Installation for controlling and powering at least one two-speed motor

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH611748A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2634332A1 (en) ELECTRIC MOTOR EQUIPPED WITH A MODULAR JUNCTION MEANS
US4820964A (en) Solid state motor start circuit
EP0736946B1 (en) Interface module for a field bus and electrical apparatus for controlling and protecting an electrical motor
EP0531230A1 (en) Electrical energy distributing device with monitoring of isolation
BE897389A (en) MICROPROCESSOR OPERATING APPARATUS,
FR2616600A1 (en) ELECTRIC MAGNETOTHERMIC AND DIFFERENTIAL PROTECTION APPARATUS
FR2827703A1 (en) Multi-pole contactor-circuit breaker type switch has control and communication module removably fixed below protection module, to communicate processing circuit of protection module, through connectors
US4762463A (en) Fan having speed indicator
US3491249A (en) Timer switch with double winding electric clock
EP0493322B1 (en) Assembly for driving a motor for blinds and similar in both directions of rotation
CH611748A5 (en) Installation for controlling and powering at least one two-speed motor
FR2530091A1 (en) CIRCUIT FOR CONTROLLING THE STOPPING OF DEVICES, USED IN PARTICULAR FOR EXTINGUISHING LIGHTING MEANS
FR2602926A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING AND DIALOGUE, IN PARTICULAR FOR A SPEED VARIATOR
US2324424A (en) Battery protection and indicating system
EP1035328B1 (en) Submersible motor pump set with integrated start-up circuit
GB1604498A (en) Time counter
CA2256161A1 (en) Control device for an electric motor
EP0792096A1 (en) Electronic relais for a multifunctional protection
FR2717641A1 (en) Device indicating the state of a single-phase asynchronous motor.
FR2605466A1 (en) DEVICE FOR MONITORING AN ELECTRIC MOTOR
FR2681459A1 (en) Device for indicating limitation of utilisation for taxi
CA2143990C (en) Heat protection electronic device
US3327192A (en) Two-speed motor control
US796821A (en) Switchboard for meter tests.
EP3874534B1 (en) Electrical installation system

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased