CH611142A5 - Fantasy (fashion) article - Google Patents

Fantasy (fashion) article

Info

Publication number
CH611142A5
CH611142A5 CH1418976A CH1418976A CH611142A5 CH 611142 A5 CH611142 A5 CH 611142A5 CH 1418976 A CH1418976 A CH 1418976A CH 1418976 A CH1418976 A CH 1418976A CH 611142 A5 CH611142 A5 CH 611142A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
windows
ball
article
hole
holes
Prior art date
Application number
CH1418976A
Other languages
French (fr)
Inventor
Francois Desponds
Original Assignee
Francois Desponds
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Francois Desponds filed Critical Francois Desponds
Priority to CH1418976A priority Critical patent/CH611142A5/en
Publication of CH611142A5 publication Critical patent/CH611142A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C27/00Making jewellery or other personal adornments
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C25/00Miscellaneous fancy ware for personal wear, e.g. pendants, crosses, crucifixes, charms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Adornments (AREA)

Abstract

The article comprises a hollow outer part (1) having windows (3), for example six windows, and another piece (4) inside the first. The particular feature of the article is that the two pieces are made from a single piece and that the inner piece is incapable of passing through the windows. In order to obtain this result, machining is performed on a solid body in which blind holes corresponding to the windows are hollowed out and, through the holes, the inner piece is freed by machining from the rest of the body. The article is used as jewellery. <IMAGE>

Description

  

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Article de fantaisie comprenant un premier élément dans lequel est ménagée une chambre communiquant avec l'extérieur par des fenêtres pratiquées dans la paroi de l'élément, et un deuxième élément à l'intérieur de la chambre et pouvant s'y mouvoir, caractérisé en ce que chacun des deux éléments est d'un seul tenant et que les dimensions du deuxième élément et celles des fenêtres sont telles que le deuxième élément est incapable de passer par les fenêtres.



   2. Procédé de fabrication d'un article selon la revendication I, caractérisé en ce que. dans un corps solide, I'on creuse un nombre de trous borgnes de profondeur déterminée correspondant au nombre desdites fenêtres, I'on creuse des rainures latérales circon   férentielles    au fond des trous, et ce à une profondeur suffisante pour libérer un noyau interne, correspondant audit deuxième élément, à l'intérieur d'une cage formée par la partie externe du corps, cette cage correspondant audit premier élément.



   3. Article selon la revendication 1, caractérisé en ce que, dans le deuxième élément, est ménagée une chambre communiquant avec la chambre du premier élément par plusieurs fenêtres pratiquées dans la paroi de ce deuxième élément, et en ce qu'un troi   sième    élément, mobile et venant d'une pièce, se trouve dans la deuxième chambre.



   4. Article selon la revendication 1 ou 3, caractérisé en ce qu'au moins chaque élément emprisonné présente un nombre n de faces équilatérales et que chaque élément emprisonnant présente un nombre n de fenêtres disposées symétriquement.



   5. Article selon la revendication 3, caractérisé en ce qu'au moins chaque élément emprisonné est de forme cubique.



   La présente invention a pour objet un article de fantaisie, notamment un bijou ou un colifichet, comprenant un premier élément dans lequel est ménagée une chambre communiquant avec l'extérieur par des fenêtres pratiquées dans la paroi de l'élément, et un deuxième élément à l'intérieur de la chambre et pouvant s'y mouvoir, caractérisé en ce que chacun des deux éléments est d'un seul tenant et que les dimensions du deuxième élément et celles des fenêtres sont telles que le deuxième élément est incapable de passer par les fenêtres.



   L'invention a aussi pour objet un procédé de fabrication de cet article. Il est caractérisé en ce que, dans un corps solide, I'on creuse un nombre de trous borgnes de profondeur déterminée correspondant au nombre desdites fenêtres, I'on creuse des rainures latérales circonférentielles au fond des trous, et ce à une profondeur suffisante pour libérer un noyau interne, correspondant audit deuxième élément, à l'intérieur d'une cage formée par la partie externe du corps, cette cage correspondant audit premier élément.



   Aux dessins schématiques annexés, donnés à titre d'exemple:
 la fig. 1 est une vue en coupe diamétrale d'une première forme d'exécution de l'article selon l'invention;
 la fig. 2 montre l'article représenté à la fig. 1 en élévation, sous forme de pendentif:
 la fig. 3 est une vue en élévation montrant l'article représenté à la fig. I lors d'un premier stade de sa fabrication:
 la fig. 4 est une vue en coupe axiale montrant le même article lors d'un autre stade de sa fabrication;
 la fig. 5 est une vue en coupe diamétrale de l'article représenté à la fig. I illustrant, de façon groupée, les différentes opérations intervenant dans sa fabrication;
 la fig. 6 montre une forme particulière d'outil pouvant être utilisé dans le procédé de fabrication selon l'invention, et
 la fig. 7 est une vue en perspective d'une deuxième forme d'exécution de l'article selon l'invention.



   L'article représenté aux fig. I et   7    comprend une boule sphérique creuse I dont la paroi présente six fenetres circulaires 2 de même diamètre disposées symétriquement les unes par rapport aux autres. A l'intérieur de la chambre 3 que forme la boule I se trouve un cube 4 qui peut se mouvoir librement dans la chambre 3. mais dont les dimensions sont telles qu'il ne peut pas quitter la chambre 3 à travers les fenêtres 2, les diagonales de ses facettes 5 étant supérieures au diamètre des fenêtres 2.



   La boule 1 et le cube 4 sont chacun d'un seul tenant et d'un même matériau. Comme matériau, on peut par exemple utiliser divers métaux. comme   l'or.    I'argent. le cuivre, le bronze. le laiton et l'aluminium, ou diverses pierres. notamment semi-précieuses, ou encore de l'os.



   Pour fabriquer un article en métal de forme extérieure sphérique, on prend une barre 6 de ce métal qu'on fixe en bout dans une pince 7 (fig. 3) ou mandrin de tour, on usine la barre pour obtenir en 8 la forme extérieure sphérique requise sauf à l'emplacement de liaison 9 avec le reste de la barre, on creuse avec une fraise en bout 10 (fig. 5) quatre trous borgnes orthogonaux Il (dont seuls deux sont visibles à la fig. 3) dans un plan diamétral 12 perpendiculaire à l'axe longitudinal 13 de la pince 7. on creuse ensuite avec la même fraise 10 un cinquième trou borgne 14 dans l'axe 13 de la pince 7 du côté opposé à la liaison 9 avec le reste de la barre 6, et on coupe la liaison 9 avec ce reste de barre.



   Pour une boule de 16 mm de diamètre, on creuse des trous d'environ 8 mm de diamètre et de 4 mm de profondeur calculée le long d'un axe diamétral de la boule à partir de la surface primitive de la boule.



   La boule est ensuite transférée (fig. 4) dans une pince de tour 15, cette pince étant pourvue intérieurement d'une pièce 16 présentant à son extrémité une butée 17 avec en son centre un téton circulaire 18 venant s'engager dans le cinquième trou 14 de la boule, celle-ci venant appuyer contre la butée 17 pour assurer son positionnement précis.



   On creuse alors en 19, toujours avec la même fraise, un sixième trou. de mêmes dimensions que les autres, dans l'axe du cinquième. A ce stade, tous les trous communiquent les uns avec les autres, par leur fond, sur une petite partie de leur circonférence, comme en 20 de la fig. 5.



   Après avoir terminé le sixième trou, on introduit dans ce dernier, comme représenté en traits pleins en 21A à la fig. 5, un burin à aléser à crochet 21 pour agrandir le diamètre du fond du trou par la formation d'une rainure circonférentielle 22. En l'occurrence, cette rainure aura une profondeur d'environ 1,4 mm, de sorte que le fond du trou aura un diamètre d'environ 10,8 mm.



   On enfonce ensuite, comme représenté en traits interrompus en 21B à la fig. 5, le burin 21 d'une faible distance a le long de l'axe du trou, par exemple de 0,5 mm, et on déplace le burin diamétralement en travers du trou pour amener, comme représenté en 21C et par la flèche à la fig. 5, la pointe de coupe intérieure 23 du burin 21 au centre du trou pour ménager une surface plate et propre au fond de celui-ci.



   Cette double opération de rainurage et de surfaçage est répétée pour quatre des cinq autres trous de la boule, cela en repositionnant chaque fois de façon adéquate la boule dans la pince 15.

 

   Pour éliminer les diverses arêtes, par exemple 24, formées à l'intérieur de la boule par la pointe de coupe extérieure 25 du burin, on introduit, immédiatement après chaque double opération de rainurage et de surfaçage effectuée avec le burin 21 et avant le repositionnement de la boule, un burin à aléser coudé 26 pour ménager une surface annulaire plate correspondante 27, inclinée d'un angle d'environ   30    par rapport à l'axe du trou.



   On répète ensuite ces trois opérations de burinage pour le trou restant, mais de façon quelque peu différente de celle employée pour les trous précédents, du moins en ce qui concerne les deux premières opérations de burinage, celles-ci étant effectuées avec l'outil 21 en une seule passe (mais en prenant davantage de soin et de précautions que pour les autres trous), en plaçant la pointe de  



  coupe intérieure 23 de l'outil au centre du trou et en chariotant l'outil radialement vers le bord du trou et le long du fond de celuici, de sorte qu'on commence par l'opération de surfaçage du fond pour finir avec l'opération de rainurage au bout de laquelle est libéré le cube 4 qui sera alors libre de se mouvoir à l'intérieur d'une cage formée par la partie extérieure, ou enveloppe, ajourée de la boule.



   De préférence, on enlève les bavures éventuelles du cube 4, et on polit ses diverses faces pour aboutir à un article de fantaisie original pouvant notamment être utilisé comme bijou, par exemple sous forme de boucle d'oreille, de breloque et de pendentif, comme colifichet, ou encore comme jouet,   dé à jouer,    bouton et bouton de manchette. En tant que bijou, par exemple, il y aurait lieu de prévoir une boucle de suspension sur l'enveloppe extérieure, comme à la fig. 2 en 28, et, en tant que bouton, il y aurait lieu de prévoir une boucle de fixation soit sur l'enveloppe extérieure, ou sur l'une des pointes du cube intérieur.



   Lorsque l'article est fabriqué à partir d'une pierre, par exemple semi-précieuse, ou en os, le procédé de fabrication sera dans ce cas quelque peu différent du mode d'exécution décrit cidessus, vu que le premier stade de fabrication (fig. 3) devra être exécuté dans la pince 7 et non à l'extérieur de celle-ci, comme représenté.



   Suivant la dureté du matériau devant être usiné, on peut utiliser à la place des burins des meules, diamantées ou non.



   D'autre part, les trois opérations de burinage décrites plus haut peuvent, suivant le matériau utilisé, être exécutées par un seul burin, comme celui représenté à la fig. 6, celui-ci étant pourvu de deux bords de coupe ou tranchants 29 et 30, le bord 29 effectuant les opérations de rainurage et de surfaçage et le bord 30 effectuant l'opération de facettage interne.

 

   L'article représenté à la fig. 7 comprend trois éléments 31, 32 et 33, tous cubiques et   l'un    à l'intérieur de l'autre. Cet article est fabriqué de façon analogue à la première forme d'exécution sauf que, pour obtenir le cube 33, il faut travailler à travers les fenêtres du cube 31.



   Dans d'autres formes d'exécution non représentées de l'article selon l'invention, les fenêtres des éléments creux peuvent ne pas être circulaires et, au lieu d'un élément intérieur cubique, on pourrait réaliser un élément intérieur en forme de tétraèdre régulier, auquel cas l'élément extérieur présenterait quatre fenêtres disposées symétriquement les unes par rapport aux autres. 



  
 

** ATTENTION ** start of DESC field can contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Novelty article comprising a first element in which is formed a chamber communicating with the outside by windows made in the wall of the element, and a second element inside the chamber and able to move therein, characterized in that each of the two elements is integral and that the dimensions of the second element and those of the windows are such that the second element is unable to pass through the windows.



   2. A method of manufacturing an article according to claim I, characterized in that. in a solid body, we dig a number of blind holes of determined depth corresponding to the number of said windows, we dig circumferential lateral grooves at the bottom of the holes, and this to a sufficient depth to release an internal core, corresponding to said second element, inside a cage formed by the external part of the body, this cage corresponding to said first element.



   3. Article according to claim 1, characterized in that, in the second element, there is provided a chamber communicating with the chamber of the first element by several windows formed in the wall of this second element, and in that a third element , mobile and coming from one room, is in the second bedroom.



   4. Article according to claim 1 or 3, characterized in that at least each trapped element has a number n of equilateral faces and that each trapping element has a number n of windows arranged symmetrically.



   5. Article according to claim 3, characterized in that at least each trapped element is cubic in shape.



   The present invention relates to a fancy article, in particular a piece of jewelry or a jewelry box, comprising a first element in which is formed a chamber communicating with the outside by windows made in the wall of the element, and a second element with inside the chamber and able to move therein, characterized in that each of the two elements is in one piece and that the dimensions of the second element and those of the windows are such that the second element is unable to pass through them. Windows.



   The subject of the invention is also a method of manufacturing this article. It is characterized in that, in a solid body, we dig a number of blind holes of determined depth corresponding to the number of said windows, we dig circumferential lateral grooves at the bottom of the holes, and this at a depth sufficient to releasing an internal core, corresponding to said second element, inside a cage formed by the external part of the body, this cage corresponding to said first element.



   In the attached schematic drawings, given by way of example:
 fig. 1 is a diametral sectional view of a first embodiment of the article according to the invention;
 fig. 2 shows the article shown in FIG. 1 in elevation, in the form of a pendant:
 fig. 3 is an elevational view showing the article shown in FIG. I during a first stage of its manufacture:
 fig. 4 is an axial sectional view showing the same article during another stage of its manufacture;
 fig. 5 is a diametrical sectional view of the article shown in FIG. I illustrating, in a grouped manner, the various operations involved in its manufacture;
 fig. 6 shows a particular form of tool that can be used in the manufacturing process according to the invention, and
 fig. 7 is a perspective view of a second embodiment of the article according to the invention.



   The article shown in Figs. I and 7 comprises a hollow spherical ball I whose wall has six circular windows 2 of the same diameter arranged symmetrically with respect to each other. Inside the chamber 3 formed by the ball I is a cube 4 which can move freely in the chamber 3. but whose dimensions are such that it cannot leave the chamber 3 through the windows 2, the diagonals of its facets 5 being greater than the diameter of the windows 2.



   The ball 1 and the cube 4 are each one piece and made of the same material. As the material, for example, various metals can be used. like gold. The money. copper, bronze. brass and aluminum, or various stones. especially semi-precious, or bone.



   To manufacture a metal article of spherical exterior shape, we take a bar 6 of this metal which is fixed at the end in a clamp 7 (fig. 3) or lathe mandrel, we machine the bar to obtain in 8 the outer shape. spherical required except at the location of connection 9 with the rest of the bar, we hollow with an end mill 10 (fig. 5) four orthogonal blind holes II (of which only two are visible in fig. 3) in a plane diametral 12 perpendicular to the longitudinal axis 13 of the clamp 7. then dig with the same cutter 10 a fifth blind hole 14 in the axis 13 of the clamp 7 on the side opposite to the connection 9 with the rest of the bar 6 , and we cut the link 9 with this bar rest.



   For a 16 mm diameter ball, holes of about 8 mm in diameter and 4 mm in depth calculated along a diametral axis of the ball from the pitch surface of the ball are drilled.



   The ball is then transferred (fig. 4) into a lathe clamp 15, this clamp being provided internally with a part 16 having at its end a stop 17 with at its center a circular stud 18 which engages in the fifth hole. 14 of the ball, the latter pressing against the stopper 17 to ensure its precise positioning.



   We then dig at 19, still with the same cutter, a sixth hole. of the same dimensions as the others, in the axis of the fifth. At this stage, all the holes communicate with each other, by their bottom, over a small part of their circumference, as at 20 of FIG. 5.



   After completing the sixth hole, it is introduced into the latter, as shown in solid lines at 21A in FIG. 5, a hook reamer 21 for enlarging the diameter of the bottom of the hole by forming a circumferential groove 22. In this case, this groove will have a depth of about 1.4 mm, so that the bottom of the hole will have a diameter of approximately 10.8 mm.



   Then, as shown in broken lines at 21B in FIG. 5, the chisel 21 from a small distance a along the axis of the hole, for example 0.5 mm, and the chisel is moved diametrically across the hole to bring, as shown at 21C and by the arrow to fig. 5, the inner cutting tip 23 of the chisel 21 in the center of the hole to provide a flat and clean surface at the bottom thereof.



   This double operation of grooving and surfacing is repeated for four of the other five holes of the ball, each time repositioning the ball in an adequate manner in the clamp 15.

 

   To eliminate the various edges, for example 24, formed inside the ball by the outer cutting tip 25 of the chisel, immediately after each double grooving and surfacing operation carried out with the chisel 21 and before repositioning, is introduced of the ball, an angled reamer 26 to provide a corresponding flat annular surface 27, inclined at an angle of about 30 relative to the axis of the hole.



   These three chiseling operations are then repeated for the remaining hole, but in a somewhat different way from that used for the previous holes, at least as regards the first two chiselling operations, these being carried out with tool 21 in a single pass (but taking more care and precautions than the other holes), placing the tip of



  internal cutting 23 of the tool in the center of the hole and by sliding the tool radially towards the edge of the hole and along the bottom thereof, so that one begins with the operation of surfacing the bottom to finish with the grooving operation at the end of which is released the cube 4 which will then be free to move inside a cage formed by the outer part, or envelope, perforated of the ball.



   Preferably, any burrs are removed from the cube 4, and its various faces are polished to produce an original novelty item which can in particular be used as a piece of jewelry, for example in the form of an earring, a charm and a pendant, such as trinket, or as a toy, a playing thimble, button and cufflink. As a piece of jewelry, for example, it would be appropriate to provide a suspension loop on the outer casing, as in fig. 2 in 28, and, as a button, it would be necessary to provide a fixing loop either on the outer casing, or on one of the points of the inner cube.



   When the article is made from a stone, for example semi-precious, or from bone, the manufacturing process in this case will be somewhat different from the embodiment described above, since the first manufacturing stage ( fig. 3) must be executed in the clamp 7 and not outside it, as shown.



   Depending on the hardness of the material to be machined, it is possible to use grinding wheels, diamond-coated or not, instead of the chisels.



   On the other hand, the three chiselling operations described above can, depending on the material used, be performed by a single chisel, such as that shown in FIG. 6, the latter being provided with two cutting or cutting edges 29 and 30, the edge 29 performing the grooving and surfacing operations and the edge 30 performing the internal faceting operation.

 

   The article shown in FIG. 7 comprises three elements 31, 32 and 33, all cubic and one inside the other. This article is manufactured in a similar way to the first embodiment except that, to obtain the cube 33, it is necessary to work through the windows of the cube 31.



   In other embodiments of the article according to the invention, not shown, the windows of the hollow elements may not be circular and, instead of a cubic interior element, an interior element in the form of a tetrahedron could be produced. regular, in which case the outer element would have four windows arranged symmetrically with respect to each other.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Article de fantaisie comprenant un premier élément dans lequel est ménagée une chambre communiquant avec l'extérieur par des fenêtres pratiquées dans la paroi de l'élément, et un deuxième élément à l'intérieur de la chambre et pouvant s'y mouvoir, caractérisé en ce que chacun des deux éléments est d'un seul tenant et que les dimensions du deuxième élément et celles des fenêtres sont telles que le deuxième élément est incapable de passer par les fenêtres. CLAIMS 1. Novelty article comprising a first element in which is formed a chamber communicating with the outside by windows made in the wall of the element, and a second element inside the chamber and able to move therein, characterized in that each of the two elements is integral and that the dimensions of the second element and those of the windows are such that the second element is unable to pass through the windows. 2. Procédé de fabrication d'un article selon la revendication I, caractérisé en ce que. dans un corps solide, I'on creuse un nombre de trous borgnes de profondeur déterminée correspondant au nombre desdites fenêtres, I'on creuse des rainures latérales circon férentielles au fond des trous, et ce à une profondeur suffisante pour libérer un noyau interne, correspondant audit deuxième élément, à l'intérieur d'une cage formée par la partie externe du corps, cette cage correspondant audit premier élément. 2. A method of manufacturing an article according to claim I, characterized in that. in a solid body, we dig a number of blind holes of determined depth corresponding to the number of said windows, we dig circumferential lateral grooves at the bottom of the holes, and this to a sufficient depth to release an internal core, corresponding to said second element, inside a cage formed by the external part of the body, this cage corresponding to said first element. 3. Article selon la revendication 1, caractérisé en ce que, dans le deuxième élément, est ménagée une chambre communiquant avec la chambre du premier élément par plusieurs fenêtres pratiquées dans la paroi de ce deuxième élément, et en ce qu'un troi sième élément, mobile et venant d'une pièce, se trouve dans la deuxième chambre. 3. Article according to claim 1, characterized in that, in the second element, there is provided a chamber communicating with the chamber of the first element by several windows formed in the wall of this second element, and in that a third element , mobile and coming from one room, is in the second bedroom. 4. Article selon la revendication 1 ou 3, caractérisé en ce qu'au moins chaque élément emprisonné présente un nombre n de faces équilatérales et que chaque élément emprisonnant présente un nombre n de fenêtres disposées symétriquement. 4. Article according to claim 1 or 3, characterized in that at least each trapped element has a number n of equilateral faces and that each trapping element has a number n of windows arranged symmetrically. 5. Article selon la revendication 3, caractérisé en ce qu'au moins chaque élément emprisonné est de forme cubique. 5. Article according to claim 3, characterized in that at least each trapped element is cubic in shape. La présente invention a pour objet un article de fantaisie, notamment un bijou ou un colifichet, comprenant un premier élément dans lequel est ménagée une chambre communiquant avec l'extérieur par des fenêtres pratiquées dans la paroi de l'élément, et un deuxième élément à l'intérieur de la chambre et pouvant s'y mouvoir, caractérisé en ce que chacun des deux éléments est d'un seul tenant et que les dimensions du deuxième élément et celles des fenêtres sont telles que le deuxième élément est incapable de passer par les fenêtres. The present invention relates to a fancy article, in particular a piece of jewelry or a jewelry box, comprising a first element in which is formed a chamber communicating with the outside by windows made in the wall of the element, and a second element with inside the chamber and able to move therein, characterized in that each of the two elements is in one piece and that the dimensions of the second element and those of the windows are such that the second element is unable to pass through them. Windows. L'invention a aussi pour objet un procédé de fabrication de cet article. Il est caractérisé en ce que, dans un corps solide, I'on creuse un nombre de trous borgnes de profondeur déterminée correspondant au nombre desdites fenêtres, I'on creuse des rainures latérales circonférentielles au fond des trous, et ce à une profondeur suffisante pour libérer un noyau interne, correspondant audit deuxième élément, à l'intérieur d'une cage formée par la partie externe du corps, cette cage correspondant audit premier élément. The subject of the invention is also a method of manufacturing this article. It is characterized in that, in a solid body, we dig a number of blind holes of determined depth corresponding to the number of said windows, we dig circumferential lateral grooves at the bottom of the holes, and this at a depth sufficient to releasing an internal core, corresponding to said second element, inside a cage formed by the external part of the body, this cage corresponding to said first element. Aux dessins schématiques annexés, donnés à titre d'exemple: la fig. 1 est une vue en coupe diamétrale d'une première forme d'exécution de l'article selon l'invention; la fig. 2 montre l'article représenté à la fig. 1 en élévation, sous forme de pendentif: la fig. 3 est une vue en élévation montrant l'article représenté à la fig. I lors d'un premier stade de sa fabrication: la fig. 4 est une vue en coupe axiale montrant le même article lors d'un autre stade de sa fabrication; la fig. 5 est une vue en coupe diamétrale de l'article représenté à la fig. I illustrant, de façon groupée, les différentes opérations intervenant dans sa fabrication; la fig. 6 montre une forme particulière d'outil pouvant être utilisé dans le procédé de fabrication selon l'invention, et la fig. 7 est une vue en perspective d'une deuxième forme d'exécution de l'article selon l'invention. In the attached schematic drawings, given by way of example: fig. 1 is a diametral sectional view of a first embodiment of the article according to the invention; fig. 2 shows the article shown in FIG. 1 in elevation, in the form of a pendant: fig. 3 is an elevational view showing the article shown in FIG. I during a first stage of its manufacture: fig. 4 is an axial sectional view showing the same article during another stage of its manufacture; fig. 5 is a diametrical sectional view of the article shown in FIG. I illustrating, in a grouped manner, the various operations involved in its manufacture; fig. 6 shows a particular form of tool that can be used in the manufacturing process according to the invention, and fig. 7 is a perspective view of a second embodiment of the article according to the invention. L'article représenté aux fig. I et 7 comprend une boule sphérique creuse I dont la paroi présente six fenetres circulaires 2 de même diamètre disposées symétriquement les unes par rapport aux autres. A l'intérieur de la chambre 3 que forme la boule I se trouve un cube 4 qui peut se mouvoir librement dans la chambre 3. mais dont les dimensions sont telles qu'il ne peut pas quitter la chambre 3 à travers les fenêtres 2, les diagonales de ses facettes 5 étant supérieures au diamètre des fenêtres 2. The article shown in Figs. I and 7 comprises a hollow spherical ball I whose wall has six circular windows 2 of the same diameter arranged symmetrically with respect to each other. Inside the chamber 3 formed by the ball I is a cube 4 which can move freely in the chamber 3. but whose dimensions are such that it cannot leave the chamber 3 through the windows 2, the diagonals of its facets 5 being greater than the diameter of the windows 2. La boule 1 et le cube 4 sont chacun d'un seul tenant et d'un même matériau. Comme matériau, on peut par exemple utiliser divers métaux. comme l'or. I'argent. le cuivre, le bronze. le laiton et l'aluminium, ou diverses pierres. notamment semi-précieuses, ou encore de l'os. The ball 1 and the cube 4 are each one piece and made of the same material. As the material, for example, various metals can be used. like gold. The money. copper, bronze. brass and aluminum, or various stones. especially semi-precious, or bone. Pour fabriquer un article en métal de forme extérieure sphérique, on prend une barre 6 de ce métal qu'on fixe en bout dans une pince 7 (fig. 3) ou mandrin de tour, on usine la barre pour obtenir en 8 la forme extérieure sphérique requise sauf à l'emplacement de liaison 9 avec le reste de la barre, on creuse avec une fraise en bout 10 (fig. 5) quatre trous borgnes orthogonaux Il (dont seuls deux sont visibles à la fig. 3) dans un plan diamétral 12 perpendiculaire à l'axe longitudinal 13 de la pince 7. on creuse ensuite avec la même fraise 10 un cinquième trou borgne 14 dans l'axe 13 de la pince 7 du côté opposé à la liaison 9 avec le reste de la barre 6, et on coupe la liaison 9 avec ce reste de barre. To manufacture a metal article of spherical exterior shape, we take a bar 6 of this metal which is fixed at the end in a clamp 7 (fig. 3) or lathe mandrel, we machine the bar to obtain in 8 the outer shape. spherical required except at the location of connection 9 with the rest of the bar, we hollow with an end mill 10 (fig. 5) four orthogonal blind holes II (of which only two are visible in fig. 3) in a plane diametral 12 perpendicular to the longitudinal axis 13 of the clamp 7. then dig with the same cutter 10 a fifth blind hole 14 in the axis 13 of the clamp 7 on the side opposite to the connection 9 with the rest of the bar 6 , and we cut the link 9 with this bar rest. Pour une boule de 16 mm de diamètre, on creuse des trous d'environ 8 mm de diamètre et de 4 mm de profondeur calculée le long d'un axe diamétral de la boule à partir de la surface primitive de la boule. For a 16 mm diameter ball, holes of about 8 mm in diameter and 4 mm in depth calculated along a diametral axis of the ball from the pitch surface of the ball are drilled. La boule est ensuite transférée (fig. 4) dans une pince de tour 15, cette pince étant pourvue intérieurement d'une pièce 16 présentant à son extrémité une butée 17 avec en son centre un téton circulaire 18 venant s'engager dans le cinquième trou 14 de la boule, celle-ci venant appuyer contre la butée 17 pour assurer son positionnement précis. The ball is then transferred (fig. 4) into a lathe clamp 15, this clamp being provided internally with a part 16 having at its end a stop 17 with at its center a circular stud 18 which engages in the fifth hole. 14 of the ball, the latter pressing against the stopper 17 to ensure its precise positioning. On creuse alors en 19, toujours avec la même fraise, un sixième trou. de mêmes dimensions que les autres, dans l'axe du cinquième. A ce stade, tous les trous communiquent les uns avec les autres, par leur fond, sur une petite partie de leur circonférence, comme en 20 de la fig. 5. We then dig at 19, still with the same cutter, a sixth hole. of the same dimensions as the others, in the axis of the fifth. At this stage, all the holes communicate with each other, by their bottom, over a small part of their circumference, as at 20 of FIG. 5. Après avoir terminé le sixième trou, on introduit dans ce dernier, comme représenté en traits pleins en 21A à la fig. 5, un burin à aléser à crochet 21 pour agrandir le diamètre du fond du trou par la formation d'une rainure circonférentielle 22. En l'occurrence, cette rainure aura une profondeur d'environ 1,4 mm, de sorte que le fond du trou aura un diamètre d'environ 10,8 mm. After completing the sixth hole, it is introduced into the latter, as shown in solid lines at 21A in FIG. 5, a hook reamer 21 for enlarging the diameter of the bottom of the hole by forming a circumferential groove 22. In this case, this groove will have a depth of about 1.4 mm, so that the bottom hole will have a diameter of approximately 10.8mm. On enfonce ensuite, comme représenté en traits interrompus en 21B à la fig. 5, le burin 21 d'une faible distance a le long de l'axe du trou, par exemple de 0,5 mm, et on déplace le burin diamétralement en travers du trou pour amener, comme représenté en 21C et par la flèche à la fig. 5, la pointe de coupe intérieure 23 du burin 21 au centre du trou pour ménager une surface plate et propre au fond de celui-ci. Then, as shown in broken lines at 21B in FIG. 5, the chisel 21 from a small distance a along the axis of the hole, for example 0.5 mm, and the chisel is moved diametrically across the hole to bring, as shown at 21C and by the arrow to fig. 5, the inner cutting tip 23 of the chisel 21 in the center of the hole to provide a flat and clean surface at the bottom thereof. Cette double opération de rainurage et de surfaçage est répétée pour quatre des cinq autres trous de la boule, cela en repositionnant chaque fois de façon adéquate la boule dans la pince 15. This double operation of grooving and surfacing is repeated for four of the other five holes of the ball, each time repositioning the ball in an adequate manner in the clamp 15. Pour éliminer les diverses arêtes, par exemple 24, formées à l'intérieur de la boule par la pointe de coupe extérieure 25 du burin, on introduit, immédiatement après chaque double opération de rainurage et de surfaçage effectuée avec le burin 21 et avant le repositionnement de la boule, un burin à aléser coudé 26 pour ménager une surface annulaire plate correspondante 27, inclinée d'un angle d'environ 30 par rapport à l'axe du trou. To eliminate the various edges, for example 24, formed inside the ball by the outer cutting tip 25 of the chisel, immediately after each double grooving and surfacing operation carried out with the chisel 21 and before repositioning, is introduced of the ball, an angled reamer 26 to provide a corresponding flat annular surface 27, inclined at an angle of about 30 relative to the axis of the hole. On répète ensuite ces trois opérations de burinage pour le trou restant, mais de façon quelque peu différente de celle employée pour les trous précédents, du moins en ce qui concerne les deux premières opérations de burinage, celles-ci étant effectuées avec l'outil 21 en une seule passe (mais en prenant davantage de soin et de précautions que pour les autres trous), en plaçant la pointe de **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. These three chiseling operations are then repeated for the remaining hole, but in a somewhat different way from that used for the previous holes, at least as regards the first two chiselling operations, these being carried out with tool 21 in a single pass (but taking more care and precautions than the other holes), placing the tip of ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
CH1418976A 1976-11-11 1976-11-11 Fantasy (fashion) article CH611142A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1418976A CH611142A5 (en) 1976-11-11 1976-11-11 Fantasy (fashion) article

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1418976A CH611142A5 (en) 1976-11-11 1976-11-11 Fantasy (fashion) article

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH611142A5 true CH611142A5 (en) 1979-05-31

Family

ID=4398686

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1418976A CH611142A5 (en) 1976-11-11 1976-11-11 Fantasy (fashion) article

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH611142A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6499314B1 (en) * 1998-09-03 2002-12-31 Weinmann + Stapff Decorated pearl with integrated ornamental element

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6499314B1 (en) * 1998-09-03 2002-12-31 Weinmann + Stapff Decorated pearl with integrated ornamental element

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1825773B1 (en) Method for setting a gem in a support element
FR2677699A1 (en) DRILLING TOOL WITH ROTARY CONICAL WHEELS.
EP0197871B1 (en) Method of manufacturing jewels with one or more rows of stones, and jewels obtained by this method
CH382452A (en) Scribe point
US20090293541A1 (en) Jewelry Item Having Reduced Weight and Enhanced Strength
US4463494A (en) Apparatus for shaping precious metals
CH611142A5 (en) Fantasy (fashion) article
EP2369954B1 (en) Concentric rotatable rings having ornament support structure
EP1174091A2 (en) Surgical drill
US5036682A (en) Jewelry utilizing cylindrical gemstones
JP4384476B2 (en) Connecting structure for jewelry
CA2585132C (en) Method for manufacturing a jewelry item enabling a jeweled bearing to be held and immobilized
JP4669985B2 (en) Sphere for jewelery, jewelery made of sphere for jewelery, and method for manufacturing the same
JPH03112502A (en) Metal substrate for setting cut gem therein and personal ornament having at least one gem set therein
CH634475A5 (en) Decoration with one or more movable elements, particularly for jewellery
EP1048241A1 (en) Method for setting soft precious stones in a piece of hard metal
FR2569141A1 (en) Process and tool for drilling holes with a chamber, in particular in walls made of concrete, plaster or similar material
JP2003102524A (en) Catch for ornament such as necklace
JP7486359B2 (en) Manufacturing method of ornaments
FR2606661A1 (en) Method for differentiating sets of pétanque bowls, bowls and sets of bowls marked correspondingly and methods for manufacturing marked bowls
JP3110417U (en) pendant
JP6777709B2 (en) How to join precious stones and metals
JP3106233B2 (en) Earrings
JP3103495B2 (en) Jewelry
JP3990700B2 (en) Jewelry goods

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased