CH555136A - CANNE A PECHE A MOULINET. - Google Patents

CANNE A PECHE A MOULINET.

Info

Publication number
CH555136A
CH555136A CH1482972A CH1482972A CH555136A CH 555136 A CH555136 A CH 555136A CH 1482972 A CH1482972 A CH 1482972A CH 1482972 A CH1482972 A CH 1482972A CH 555136 A CH555136 A CH 555136A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
fishing rod
reel
motor
rod according
handle
Prior art date
Application number
CH1482972A
Other languages
German (de)
French (fr)
Original Assignee
Giraldez Francisco
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Giraldez Francisco filed Critical Giraldez Francisco
Priority to CH1482972A priority Critical patent/CH555136A/en
Publication of CH555136A publication Critical patent/CH555136A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; AVICULTURE; APICULTURE; PISCICULTURE; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K89/00Reels
    • A01K89/015Reels with a rotary drum, i.e. with a rotating spool
    • A01K89/017Reels with a rotary drum, i.e. with a rotating spool motor-driven
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; AVICULTURE; APICULTURE; PISCICULTURE; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K87/00Fishing rods
    • A01K87/04Fishing-line guides on rods, e.g. tips

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Animal Husbandry (AREA)
  • Biodiversity & Conservation Biology (AREA)
  • Marine Sciences & Fisheries (AREA)

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet une canne à pêche à mouli
 net entraîné par un moteur.



   On a déjà proposé d'adjoindre à une canne à pêche à moulinet
 un petit moteur entraîné par une pile et capable de faire tourner le
 moulinet lorsqu'il est nécessaire d'enrouler rapidement une
 grande longueur de fil. On sait en effet qu'il est avantageux de
 pouvoir utiliser sur une canne à pêche à moulinet un fil aussi long
 que possible, mais que les opérations d'enroulement du fil
 prennent alors plus de temps ou sont plus difficiles.



   Le but de la présente invention est de réaliser une canne à
 pêche du genre mentionné au début dans le manche de laquelle
 soient incorporés, non seulement tous les éléments nécessaires à
 l'entraînement du moulinet et le moulinet lui-même, mais égale
 ment dans certaines formes d'exécution, un émetteur de signal uti
 lisant une partie de la puissance disponible dans la source du cou
 rant du moteur.



   Dans ce but, la canne à pêche selon l'invention est caractérisée
 par le fait que le moulinet et le moteur sont logés dans le manche
 coaxialement à ce dernier.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme
 d'exécution de la canne à pêche selon l'invention.



   La fig. 1 est une vue en coupe axiale d'une extrémité du manche de la canne, et
 la fig. 2 une vue en plan de cette même partie de la canne.



   Le manche de la canne décrite ici est constitué d'une série d'éléments qui s'emboîtent télescopiquement les uns dans les autres à l'exception du dernier et qui sont réalisés par exemple en fibre de verre ou en une matière du même genre. Quant au dernier élément dont une partie est représentée au dessin, il comporte une armature métallique constituée par deux pièces tubulaires 1 et 2 qui sont par exemple en aluminium et qui sont réunies par une enveloppe cylindrique 3, par exemple en tôle. Entre une extrémité de l'enveloppe 3 et la pièce d'aluminium 1 se trouve encore un manchon métallique 4 qui supporte un dispositif auxiliaire de signalisation comme on le verra plus loin. Les pièces 1, 2, 3,4 sont reliées les unes aux autres par vissage ou par collage ou par tout autre moyen.

  On notera que les éléments d'aluminium 1 et 2 ont des dimensions suffisantes pour pouvoir constituer une masse dans un circuit électrique à courant continu alimenté par une source de courant, constitué ici par un certain nombre de piles 5 logées précisément à l'intérieur du manchon tubulaire 1. Une des piles extrêmes de la série est en contact par l'intermédiaire d'un ressort 6 fixé à une vis 7 avec le couvercle 8 qui ferme la pièce 1 et qui est vissé à l'intérieur de cette pièce. On notera que le tube 1 est conformé de façon à constituer une poignée arrière de la canne à pêche et que, pour cela, il est revêtu d'une couche de liège par exemple. La garniture 9 qui recouvre la pièce 8 est également en une matière isolante.



   La pièce 2, également en aluminium, est conformée de la même façon que la pièce 1. Elle est également revêtue d'une couche mince de liège de façon à constituer la seconde poignée de la canne à pêche. C'est entre ces deux poignées, c'est-à-dire à l'intérieur des pièces 3 et 4 et sur ces pièces que sont logés et montés tous les éléments qui permettent l'utilisation de la canne à pêche.



  Ainsi, le moulinet proprement dit 10 est constitué par une bobine dont les deux flasques ont presque le même diamètre que l'enveloppe 3. Cette bobine est solidaire des chemins de roulement intérieurs de deux paliers à billes 11 dont les chemins extérieurs sont fixés dans des bagues 12 qui sont réunies l'une à l'autre et qui peuvent coulisser axialement à l'intérieur de l'enveloppe 3. Le coulisseau mobile 13 équipé du bouton de manoeuvre 14 et monté sur l'enveloppe 3 sert à commander le support du moulinet 10. Il permet ainsi de le déplacer sur une distance qui est donnée par la longueur des fentes 15 traversées l'une par une vis de retenue et
 I'autre par un téton engagé dans la rainure périphérique de l'une
 des bagues 12.

  Du côté opposé au coulisseau 13, l'enveloppe 3 porte un galet fixe 16 qui sert au guidage du fil 17 et qui s'étend
 au-dessus d'un oeillet 18 par lequel le fil peut pénétrer à l'intérieur de l'enveloppe 3 et parvenir sur le fût de la bobine 10. A l'extrémité droite de la bobine 10, il est prévu une ouverture carrée ménagée dans la bobine elle-même et dont les dimensions sont ajustées à celles de l'extrémité 19 de l'arbre du moteur 20. Ce dernier est un moteur à réducteur d'un type usuel, qui peut être obtenu dans le commerce. Il est maintenu à   l'intérieur   de l'enveloppe 3 dans une position fixe, son arbre 19 étant coaxial à ladite enveloppe. Le moteur est alimenté à partir des piles 5 par diverses connexions qui ne sont pas représentées au dessin mais dont les fonctions seront expliquées.



   Cependant, avant de pouvoir parler de ces diverses fonctions, il convient de décrire encore le manchon extérieur 21 qui est fixé autour de l'enveloppe 3 au niveau de l'extrémité gauche du moteur 20 comme on le voit à la fig. 2. Ce manchon n'est pas représenté à la fig. 1 afin que soient visibles les trois plots 22, 23 et 24 qui peuvent coulisser chacun dans une fente correspondante dans le sens axial, de façon à occuper soit l'une, soit l'autre des extrémités de cette fente. A chacun des plots 22, 23, 24 correspond un des trois boutons 25 maintenus en place autour de l'enveloppe 3 par le manchon 21. Chacun de ces boutons peut être déplacé dans le sens circonférentiel sur un angle donné et actionne alors une transmission (non représentée) qui déplace un des plots 22, 23 ou 24.

  On comprend que les plots 22,23 et 24 commandent chacun un des étages du réducteur de vitesse incorporé au moteur 20 et enclenchent le moteur en arrivant en fin de course d'enclenchement. Devant l'extrémité droite du moteur est monté un commutateur 26 qui est commandé par un levier de manoeuvre 27 fixé sur l'enveloppe 3. Des voyants lumineux 28 et 29, situés chacun devant une des deux flèches 30 et 31, sont enclenchés quand le levier 27 est basculé de leur côté. Les connexions étant alors telles que le sens de rotation du moteur corresponde au sens de déplacement du fil indiqué par la flèche.



  Le commutateur 26 règle donc le sens de rotation du moteur 20 tandis que l'enclenchement ou le déclenchement du moteur sont commandés par celui des plots 22, 23 ou 24 qui est amené en position d'enclenchement.



   Ainsi, les éléments décrits jusqu'à maintenant permettent d'opérer les fonctions suivantes:
 Tout d'abord, le moulinet étant en position débrayée, le fil peut être lancé de la façon usuelle. Ensuite, on accouplera le moulinet au moteur par manoeuvre du bouton 14. Dès ce moment, le bouton 27 étant placé soit sur la position d'enroulement, soit sur la position de déroulement, il suffira de manoeuvrer l'un ou l'autre des boutons 25 pour provoquer la mise en route du moteur à l'une ou l'autre de trois vitesses différentes, ce qui donne au total six possibilités différentes.



   Dans la forme d'exécution représentée au dessin, il est prévu encore, comme on l'a déjà indiqué, un manchon intermédiaire 4 qui porte une lampe 32 ainsi qu'un vibreur 33 et deux leviers 34 et 35 sollicités par des ressorts tarés de manière à basculer dans le sens de l'axe de la canne sous l'action d'une force déterminée avec une bonne précision. Chacun de ces leviers est en outre solidaire d'un contact branché en série, soit avec la lampe 32, soit avec le vibreur 33, ces divers éléments étant naturellement branchés dans le circuit des piles 5 de façon à être alimentés en courant quand les contacts sont fermés. Ainsi, après avoir lancé la ligne, on pourra tirer le fil 17 légèrement en arrière de façon à former une boucle qui sera accrochée à l'un des leviers 34 ou 35. Ces leviers fonctionneront dès lors comme détecteurs.

   En effet, dés que le fil est soumis à une traction dépassant la force pour laquelle le ressort a été taré, le levier bascule et ferme le contact, ce qui allume la lampe 32 ou fait vibrer le vibreur 33. Ainsi, on pourra utiliser à choix l'un ou l'autre des systèmes de détection prévus, c'est-à-dire soit le système visuel, soit le système auditif. 



  
 



   The present invention relates to a fishing rod for mouli
 net driven by a motor.



   It has already been proposed to add a reel fishing rod
 a small motor driven by a battery and capable of turning the
 reel when it is necessary to quickly wind up a
 large length of wire. We know that it is advantageous to
 be able to use such a long line on a reel fishing rod
 as possible, but that the wire winding operations
 then take longer or are more difficult.



   The object of the present invention is to provide a cane
 fishing of the kind mentioned at the beginning in the handle of which
 are incorporated, not only all the elements necessary to
 the reel drive and the reel itself, but equal
 In some embodiments, a signal transmitter uses
 reading part of the power available in the neck source
 rant of the engine.



   For this purpose, the fishing rod according to the invention is characterized
 by the fact that the reel and the motor are housed in the handle
 coaxially with the latter.



   The accompanying drawing shows, by way of example, a shape
 execution of the fishing rod according to the invention.



   Fig. 1 is an axial sectional view of one end of the handle of the cane, and
 fig. 2 a plan view of this same part of the rod.



   The handle of the cane described here consists of a series of elements which fit together telescopically with the exception of the last one and which are made for example of fiberglass or a similar material. As for the last element, part of which is shown in the drawing, it comprises a metal frame consisting of two tubular parts 1 and 2 which are for example made of aluminum and which are joined by a cylindrical casing 3, for example made of sheet metal. Between one end of the casing 3 and the aluminum part 1 there is also a metal sleeve 4 which supports an auxiliary signaling device as will be seen below. The parts 1, 2, 3, 4 are connected to each other by screwing or gluing or by any other means.

  It will be noted that the aluminum elements 1 and 2 have sufficient dimensions to be able to constitute a mass in a direct current electrical circuit supplied by a current source, constituted here by a certain number of cells 5 housed precisely inside the tubular sleeve 1. One of the end cells of the series is in contact by means of a spring 6 fixed to a screw 7 with the cover 8 which closes the part 1 and which is screwed inside this part. It will be noted that the tube 1 is shaped so as to constitute a rear handle of the fishing rod and that, for this, it is coated with a layer of cork for example. The gasket 9 which covers the part 8 is also made of an insulating material.



   Part 2, also made of aluminum, is shaped in the same way as part 1. It is also coated with a thin layer of cork so as to constitute the second handle of the fishing rod. It is between these two handles, that is to say inside parts 3 and 4 and on these parts that are housed and mounted all the elements which allow the use of the fishing rod.



  Thus, the actual reel 10 is constituted by a reel whose two flanges have almost the same diameter as the casing 3. This reel is integral with the inner raceways of two ball bearings 11, the outer races of which are fixed in rings 12 which are joined together and which can slide axially inside the casing 3. The movable slide 13 equipped with the operating button 14 and mounted on the casing 3 is used to control the support of the casing. reel 10. It thus makes it possible to move it over a distance which is given by the length of the slots 15 one traversed by a retaining screw and
 The other by a pin engaged in the peripheral groove of one
 rings 12.

  On the side opposite to the slide 13, the casing 3 carries a fixed roller 16 which serves to guide the wire 17 and which extends
 above an eyelet 18 through which the wire can penetrate inside the casing 3 and reach the barrel of the spool 10. At the right end of the spool 10, a square opening is provided. in the coil itself and the dimensions of which are adjusted to those of the end 19 of the shaft of the motor 20. The latter is a reduction motor of a conventional type, which can be obtained commercially. It is held inside the casing 3 in a fixed position, its shaft 19 being coaxial with said casing. The motor is supplied from the batteries 5 by various connections which are not shown in the drawing but whose functions will be explained.



   However, before being able to talk about these various functions, it is necessary to further describe the outer sleeve 21 which is fixed around the casing 3 at the level of the left end of the engine 20 as seen in FIG. 2. This sleeve is not shown in FIG. 1 so that the three studs 22, 23 and 24 are visible which can each slide in a corresponding slot in the axial direction, so as to occupy either one or the other of the ends of this slot. To each of the pads 22, 23, 24 corresponds one of the three buttons 25 held in place around the casing 3 by the sleeve 21. Each of these buttons can be moved in the circumferential direction through a given angle and then actuates a transmission ( not shown) which moves one of the pads 22, 23 or 24.

  It is understood that the pads 22, 23 and 24 each control one of the stages of the speed reducer incorporated in the motor 20 and engage the motor when it reaches the end of the engagement stroke. In front of the right end of the engine is mounted a switch 26 which is controlled by an operating lever 27 fixed on the casing 3. Indicator lights 28 and 29, each located in front of one of the two arrows 30 and 31, are engaged when the lever 27 is tilted to their side. The connections then being such that the direction of rotation of the motor corresponds to the direction of movement of the wire indicated by the arrow.



  The switch 26 therefore regulates the direction of rotation of the motor 20 while the engagement or the release of the motor are controlled by that of the pads 22, 23 or 24 which is brought into the engagement position.



   Thus, the elements described up to now make it possible to operate the following functions:
 First, with the reel in the disengaged position, the line can be launched in the usual way. Then, the reel will be coupled to the motor by operating the button 14. From this moment, the button 27 being placed either on the winding position or on the unwinding position, it will suffice to operate one or the other of the buttons 25 to start the engine at one or the other of three different speeds, which gives a total of six different possibilities.



   In the embodiment shown in the drawing, there is also provided, as already indicated, an intermediate sleeve 4 which carries a lamp 32 as well as a vibrator 33 and two levers 34 and 35 biased by calibrated springs of so as to tilt in the direction of the axis of the rod under the action of a determined force with good precision. Each of these levers is also integral with a contact connected in series, either with the lamp 32 or with the vibrator 33, these various elements being naturally connected in the battery circuit 5 so as to be supplied with current when the contacts are closed. Thus, after having launched the line, the wire 17 can be pulled back slightly so as to form a loop which will be hooked to one of the levers 34 or 35. These levers will therefore function as detectors.

   Indeed, as soon as the wire is subjected to a traction exceeding the force for which the spring has been calibrated, the lever rocks and closes the contact, which lights the lamp 32 or makes the vibrator 33 vibrate. choice of one or the other of the detection systems provided, that is to say either the visual system or the hearing system.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Canne à pêche à moulinet entraîné par un moteur, caractérisée par le fait que le moulinet et le moteur sont logés dans le manche coaxialement à ce dernier. Motor driven reel fishing rod, characterized by the fact that the reel and the motor are housed in the handle coaxially with the latter. SOUS-REVENDICATIONS 1. Canne à pêche selon la revendication, caractérisée par un accouplement débrayable entre le moulinet et le moteur, cet accouplement étant commandé par un organe de commande manuelle accessible de l'extérieur. SUB-CLAIMS 1. Fishing rod according to claim, characterized by a disengageable coupling between the reel and the motor, this coupling being controlled by a manual control member accessible from the outside. 2. Canne à pêche selon la sous-revendication 1, caractérisée en ce que la bobine du moulinet est montée sur un support à l'intérieur du manche de la canne par l'intermédiaire de roulements à billes, ce support se déplaçant axialement entre deux limites déterminées pour assurer l'embrayage ou le débrayage du moulinet avec l'arbre du moteur. 2. Fishing rod according to sub-claim 1, characterized in that the reel of the reel is mounted on a support inside the handle of the rod by means of ball bearings, this support moving axially between two limits determined to ensure engagement or disengagement of the reel with the motor shaft. 3. Canne à pêche selon la revendication, caractérisée par des moyens de commande du moteur accessibles de l'extérieur du manche et permettant de faire varier la vitesse et le sens de marche du moteur. 3. Fishing rod according to claim, characterized by motor control means accessible from outside the handle and making it possible to vary the speed and direction of travel of the motor. 4. Canne à pêche selon la sous-revendication 3, caractérisée en ce que les moyens de commande du moteur comprennent un levier d'inversion du sens de marche et trois boutons d'enclenchement correspondant chacun à une vitesse de rotation différente. 4. Fishing rod according to sub-claim 3, characterized in that the motor control means comprise a lever for reversing the direction of travel and three latching buttons each corresponding to a different speed of rotation. 5. Canne à pêche selon la revendication, caractérisée en ce que la source de puissance du moteur est constituée par une série de piles également logées à l'intérieur du manche de la canne. 5. Fishing rod according to claim, characterized in that the motor power source is constituted by a series of batteries also housed inside the handle of the rod. 6. Canne à pêche selon la sous-revendication 5, caractérisée par un levier extérieur mobile contre l'action d'un ressort taré à une force déterminée par un contact commandé par ledit levier, par un émetteur d'un signal connecté en série avec le contact et par des moyens permettant de guider le fil depuis le moulinet jusque sur ledit levier. 6. Fishing rod according to sub-claim 5, characterized by an external lever movable against the action of a spring calibrated to a force determined by a contact controlled by said lever, by a transmitter of a signal connected in series with the contact and by means for guiding the line from the reel to said lever. 7. Canne à pêche selon la sous-revendication 6, caractérisée en ce qu'elle comporte au moins deux émetteurs de signaux différents. 7. Fishing rod according to sub-claim 6, characterized in that it comprises at least two transmitters of different signals. 8. Canne à pêche selon la revendication, caractérisée en ce que le manche comporte au moins une pièce métallique de forme tubulaire constituant son armature et reliée à un des pôles de la source de puissance. 8. Fishing rod according to claim, characterized in that the handle comprises at least one metal part of tubular shape constituting its frame and connected to one of the poles of the power source.
CH1482972A 1972-10-11 1972-10-11 CANNE A PECHE A MOULINET. CH555136A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1482972A CH555136A (en) 1972-10-11 1972-10-11 CANNE A PECHE A MOULINET.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1482972A CH555136A (en) 1972-10-11 1972-10-11 CANNE A PECHE A MOULINET.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH555136A true CH555136A (en) 1974-10-31

Family

ID=4404151

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1482972A CH555136A (en) 1972-10-11 1972-10-11 CANNE A PECHE A MOULINET.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH555136A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0302830A2 (en) * 1987-08-03 1989-02-08 Daniel Schmidt Fishing line reel and fishing pole

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0302830A2 (en) * 1987-08-03 1989-02-08 Daniel Schmidt Fishing line reel and fishing pole
EP0302830A3 (en) * 1987-08-03 1989-03-15 Daniel Schmidt Fishing line reel and fishing pole

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2790434A1 (en) Motorised wheelbarrow has tubular frame with legs and arms which supports load tray, electric motor, two batteries, single wheel and also a sliding handle and lever for speed and direction control
EP0121497B1 (en) Linear actuator with an electric motor
FR2653160A1 (en) GENDER CLOSURE WINDING DEVICE WITH LOGE DRIVE MECHANISM IN THE MANOEUVER DRUM.
FR2627233A1 (en) COAXIAL STARTER
FR2567979A1 (en) LINEAR ACTUATOR WITH VIS-NUT SYSTEM
FR2557397A1 (en) Motor control device for foil dispenser
CA1067056A (en) Rotary reel susceptible of being motorized, for cast fishing
CH555136A (en) CANNE A PECHE A MOULINET.
FR2611549A3 (en) Self-powered motorised shears
FR2559343A1 (en) CUTTING DEVICE FOR A TURF MOWER
FR2462863A1 (en) FISHING REEL MECHANISM FOR COMPENSATION OF THE LINE RECOVERY EFFECT IN RELATION TO THE BRAKING FORCE DURING THE LINE EXTRACTION
FR2651335A1 (en) MOTORIZED PHOTOGRAPHIC APPARATUS.
FR2492605A1 (en) ELECTRIC MOTOR TRANSFORMING PULSES OF MAGNETIC ATTRACTION OF THE ROTOR BY THE STATOR IN A ROTATING ROTOR MOTION
FR2483164A1 (en) BINDING DEVICE FOR CYLINDRICAL BALE PRESSES
FR2628792A1 (en)
EP0412918B1 (en) Fishing reel with a freewheeling spool
FR2552823A1 (en) Starter for internal combustion engine
WO2003012309A1 (en) Clutch sleeve coupling device
EP0071687B1 (en) Binding device for rotobalers
FR3044338A1 (en) MOTORIZATION SYSTEM FOR WINDING A SHEET ON A TUBE, COMPRISING AN AUTOMATIC CLUTCH FOR THE RUNNING OF THE SHEET
EP0221826B1 (en) End stop device for automatically operating roller blinds, roller shutters and other lifting means with rollers
EP1331355A1 (en) Device for blocking the winding tube of a roller shutter
CH258217A (en) Reel for casting fishing.
FR2740658A1 (en) FISHING REEL
CH171771A (en) Projection device allowing the projection of each image to be varied in size.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased