CH515005A - Bracelet and method of manufacturing this bracelet - Google Patents

Bracelet and method of manufacturing this bracelet

Info

Publication number
CH515005A
CH515005A CH1195969A CH1195969A CH515005A CH 515005 A CH515005 A CH 515005A CH 1195969 A CH1195969 A CH 1195969A CH 1195969 A CH1195969 A CH 1195969A CH 515005 A CH515005 A CH 515005A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
plates
bracelet
cable
elements
openings
Prior art date
Application number
CH1195969A
Other languages
French (fr)
Inventor
Gisiger-Lusa Armin
Original Assignee
Gisiger Lusa Armin
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Gisiger Lusa Armin filed Critical Gisiger Lusa Armin
Priority to CH1195969A priority Critical patent/CH515005A/en
Publication of CH515005A publication Critical patent/CH515005A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/02Link constructions
    • A44C5/022Link constructions with links threaded on at least one filamentary core

Description

  

  
 



  Bracelet et procédé de fabrication de ce bracelet
 La présente invention a pour objets un bracelet, notamment un bracelet de montre, constitué d'une série de plaquettes rigides assemblées par deux éléments de câble, ainsi qu'un procédé de fabrication de ce bracelet.



   On a déjà proposé de réaliser des bracelets, notamment des bracelets de montre, au moyen d'éléments métalliques identiques qui présentent des ouvertures parallèles et qui sont liés les uns aux autres par deux éléments de câble s'étendant dans le sens de la longueur du bracelet. Cependant, ce mode de réalisation d'un bracelet de montre présentait, dans les conditions dans lesquelles il a été proposé, l'inconvénient que les éléments métalliques du bracelet pouvaient se déplacer le long des éléments de câble, de sorte qu'il apparaissait à certains endroits des intervalles de grandeur inadmissible.



  Toutefois, il est nécessaire de laisser un certain jeu entre les plaquettes qui constituent les éléments du bracelet afin de permettre au câble de s'incurver et de conférer au bracelet la souplesse nécessaire.



   Par ailleurs, les bracelets connus du genre mentionné plus haut n'étaient pas conçus de façon à pouvoir être fabriqués en mettant en oeuvre des moyens automatiques.



   Le but de la présente invention est de réaliser un bracelet et un procédé de fabrication de ce bracelet qui soient d'une mise en   oeuvre    rationnelle, rapide et simple, tout en permettant de réaliser des bracelets susceptibles d'être utilisés facilement.



   Dans ce but, le bracelet selon l'invention est caractérisé en ce que les plaquettes présentent chacune deux ouvertures dans lesquelles les éléments de câble sont engagés et en ce qu'elles sont fixées auxdits éléments de câble par adhérence des faces internes des ouvertures du câble.



   Le procédé de l'invention est caractérisé en ce qu'on prépare des ébauches de plaquettes dont les faces supérieure et inférieure sont terminées, lesdites ébauches de plaquettes étant identiques, on engage les éléments de câble successivement dans les ouvertures des différentes plaquettes, on sertit les plaquettes au câble au moyen d'une sertissure effectuée dans la face inférieure des plaquettes afin de fixer ces dernières au câble dans des positions où elles sont légèrement écartées l'une de l'autre, puis on coupe les deux extrémités des plaquettes à l'extérieur des ouvertures de façon à donner à au moins une partie du bracelet une largeur progressivement décroissante.



   Diverses formes d'exécution du bracelet selon l'invention sont représentées au dessin annexé, dont
 la fig. 1 est une vue en perspective schématique d'une portion de bracelet en cours de fabrication, et les
 les fig. 2, 3 et 4 sont des vues en coupe partielle dans le sens transversal à travers diverses formes de réalisation du bracelet de la fig. 1.



   La fig. 1 montre une étape de la fabrication du bracelet, objet de l'invention. Les éléments de câble 1 et 2 sont disposés parallèlement   l'un    à l'autre par un posage qui n'a pas été représenté et qui peut être d'un type quelconque. Pour réaliser le bracelet, on utilise des plaquettes 3 de forme rectangulaire, de faible épaisseur et qui, à l'origine sont de même dimensions. Alors que les éléments de câble seront de préférence formés chacun d'une multitude de fils fins en acier tordus ensemble, les plaquettes 3 peuvent être en un métal plus tendre comme le laiton par exemple.

  Les plaquettes 3 étant au départ identiques les unes aux autres, peuvent être réalisées par un équipement plus ou moins automatisé sectionnant à partir d'une barre pleine des éléments de faible épaisseur après avoir percé deux ouvertures parallèles 4 et 5 dans le sens qui constitue le sens transversal de la plaquette. En outre, la face destinée à former la face supérieure du bracelet peut être munie d'un décor par une opération d'usinage quelconque. Des plaquettes de ce genre peuvent être obtenues par décolletage à partir  d'une barre dont le profil correspond à la forme des plaquettes en plan.



   Les ouvertures 4 et 5 qui sont formées à une déstance déterminée des bords latéraux de chaque plaquette peuvent être par exemple des forures cylindriques ayant un diamètre tel qu'elles peuvent s'engager facilement sur les éléments de câble 1 et 2 et coulisser sur ces éléments pour venir à leur emplacement définitif. On peut utiliser un transporteur d'un type quelconque pour saisir les plaquettes à la fin de leur usinage et les engager sur les éléments de câble. Pour la mise en place des plaquettes, on peut faire usage d'un posage assurant le positionnement de chaque plaquette à une distance déterminée de la plaquette précédente.



   Dans une exécution pratique où les plaquettes avaient environ 1 mm 1/2 d'épaisseur et où les faces frontales avant et arrière de chaque plaquette étaient planes et perpendiculaires aux axes des ouvertures, la distance ménagée entre les plaquettes était de 0,2 mm.



   On voit à la fig. 1 les faces inférieures des plaquettes.



  Celles-ci présentent des sertissures 6 et 7 qui sont formées au moyen d'un poincon après leur mise en place.



  La fig. 2 montre que ces sertissures ont pour effet de solidariser, par adhérence des surfaces en contact, la plaquette 3 avec les éléments de câble 1 et 2. Grâce à la distance maintenue entre les plaquettes, le bracelet est facilement pliable. En outre, I'élasticité propre du câble provoque son retour dans une position plane lorsqu'il n'est soumis à aucune force.



   Pour terminer l'élément de bracelet dont la fabrication vient d'être décrite, on peut encore sectionner les extrémités des plaquettes de façon à donner aux deux bords longitudinaux du bracelet une allure telle que ces bords convergent   l'un    vers l'autre. Cette opération peut être effectuée facilement après le sertissage des plaquettes.



  Pour permettre de donner au bracelet une telle forme, il est bien entendu nécessaire que les ouvertures 4 et 5 soient prévues suffisamment en retrait des bords extérieurs des ébauches de plaquettes 3. La distance entre les ouvertures des câbles et les bords des plaquettes peut être par exemple de l'ordre de 2 mm et se réduire pratiquement à zéro après l'opération de découpe.



   A la fig. 3, on voit une autre forme d'exécution dans laquelle une plaquette 13 montée sur un câble 11 présente dans ses bords latéraux, non pas des ouvertures cylindriques 4 et 5 mais des gorges 14 ayant un profil en
U. La sertissure 6 est remplacée ici par une opération au cours de laquelle les flancs de la gorge 14 sont rabattus sur l'élément de câble 11. Cet élément de câble est ainsi rendu pratiquement invisible sur le côté du bracelet.



   Bien entendu, des exécutions de ce genre ne conviennent pas pour des bracelets auxquels on désire donner une forme allant en s'amincissant vers l'extrémité.



  De nombreuses autres variantes de réalisation des ouvertures 5 ou 14 peuvent être imaginées.



   Cependant, on montrera encore à la fig. 4 une plaquette 23 qui est réalisée en matière plastique par surmoulage direct sur le câble 21. Un second câble identique est disposé parallèlement au câble 21 pour assurer la fixation des plaquettes 23. Ces câbles peuvent être conduits dans des moules ayant, en creux, la forme des plaquettes 23 et la matière plastique peut être injectée directement sur les câbles à l'intérieure de ces moules.



  On obtient ainsi l'adhérence voulue entre les plaquettes et les câbles. Grâce à la présence de moules, les plaquettes sont, d'autre part, maintenues espacées l'une de l'autre. Après démoulage, les surfaces extérieures des pla- quettes 23 pourront être métallisées. Pour donner à leurs faces visibles un décor en relief, il suffira de reproduire ce décor dans les fonds du moule.



   Un procédé de ce genre a également été appliqué avec succès en remplaçant la matière plastique par un métal à faible point de fusion. Ainsi, on peut réaliser des bracelets du genre décrit ici en plaçant deux câbles métalliques parallèlement   l'un    à l'autre dans un moule qui présente une série de cavités destinées à former les plaquettes. Les câbles traversent les parois du moule pour passer d'une cavité à l'autre. Dans ce moule, on injecte ensuite du zinc en fusion ou un autre métal du même genre qui vient remplir les cavitésenconstituant les diverses plaquettes 6. En se solidifiant, les plaquettes sont soudées aux câbles et le zinc crée en même temps un revêtement mince sur les éléments de câble qui s'étendent d'une plaquette à l'autre.

  Les faces internes des cavités du moule peuvent présenter n'importe quelle forme convenable et donner ainsi aux plaquettes un aspect de surface varié.



   Bien que trois formes d'exécution aient été décrites ici, il est évident que   l'on    peut imaginer encore d'autres variantes, dans lesquelles les câbles sont ou entièrement ou partiellement noyés dans les ouvertures ménagées entre la face antérieure et la face postérieure de la plaquette constitutive du bracelet. Les plaquettes peuvent notamment être soudées ou collées sur les câbles.



   On remarquera que, comme toutes les plaquettes sont rigidement fixées au câble, il n'est pas nécessaire de réaliser différemment les éléments situés aux extrémités du bracelet. La seule condition qu'il convienne de respecter est celle qui a trait à la fixation des éléments de fermoir aux extrémités des éléments du bracelet. Le cas échéant, selon le fermoir que   l'on    désire utiliser, les plaquettes 3, 13 ou 23 pourront être pourvues d'une gorge transversale peu profonde destinée à assurer l'accrochage d'un élément de liaison que comporte le fermoir pour assurer la fermeture du bracelet. Des encoches de ce genre sont connues en soi.



   Les liaison entre les éléments de fermoir et les éléments du bracelet, de même qu'entre les éléments du
 du bracelet et la boîte, ne sont pas représentées et peuvent être d'un type quelconque.



   Le grand avantage du bracelet décrit ci-dessus réside dans sa grande simplicité, laquelle entraîne, d'une part, la possibilité d'assurer la fabrication par des moyens entièrement automatiques, et d'autre part, un prix de revient très bas.

 

   REVENDICATION I
 Bracelet, notamment bracelet de montre, constitué d'une série de plaquettes rigides assemblées par deux éléments de câble, caractérisé en ce que les plaquettes présentent chacune deux ouvertures dans lesquelles les
 éléments de câble sont engagés et en ce qu'elles sont fixées auxdits éléments de câble par adhérence des faces
 internes des ouvertures au câble.



   SOUS -REVENDICATIONS
 1. Bracelet selon la revendiction I, caractérisé en ce
 que les plaquettes sont espacées l'une de l'autre d'un
 intervalle fixe.



   2. Bracelet selon la revendication I, caractérisée en ce
 que les plaquettes sont constituées par des éléments mé
 talliques ou en matière plastique massifs de forme plane. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



  Bracelet and method of manufacturing this bracelet
 The present invention relates to a bracelet, in particular a watch bracelet, made up of a series of rigid plates assembled by two cable elements, as well as a method of manufacturing this bracelet.



   It has already been proposed to produce bracelets, in particular watch bracelets, by means of identical metal elements which have parallel openings and which are linked to each other by two cable elements extending in the direction of the length of the strap. bracelet. However, this embodiment of a watch strap had, under the conditions in which it has been proposed, the drawback that the metal elements of the strap could move along the cable elements, so that it appeared to some places have intervals of inadmissible magnitude.



  However, it is necessary to leave a certain clearance between the plates which constitute the elements of the bracelet in order to allow the cable to curve and to give the bracelet the necessary flexibility.



   Moreover, the known bracelets of the type mentioned above were not designed so as to be able to be manufactured by using automatic means.



   The aim of the present invention is to provide a bracelet and a method of manufacturing this bracelet which are rational, quick and simple to use, while allowing bracelets to be produced which can be used easily.



   For this purpose, the bracelet according to the invention is characterized in that the plates each have two openings in which the cable elements are engaged and in that they are fixed to said cable elements by adhesion of the internal faces of the openings of the cable. .



   The method of the invention is characterized in that one prepares the blanks of plates whose upper and lower faces are finished, said blanks of plates being identical, one engages the cable elements successively in the openings of the different plates, one crimping the plates to the cable by means of a crimp made in the underside of the plates in order to fix the latter to the cable in positions where they are slightly apart from each other, then the two ends of the plates are cut off. 'outside the openings so as to give at least part of the bracelet a gradually decreasing width.



   Various embodiments of the bracelet according to the invention are shown in the accompanying drawing, including
 fig. 1 is a schematic perspective view of a portion of a bracelet during manufacture, and the
 figs. 2, 3 and 4 are partial cross-sectional views in the transverse direction through various embodiments of the bracelet of FIG. 1.



   Fig. 1 shows a step in the manufacture of the bracelet, object of the invention. The cable elements 1 and 2 are arranged parallel to each other by a fitting which has not been shown and which may be of any type. To make the bracelet, plates 3 of rectangular shape, of small thickness and which originally have the same dimensions are used. While the cable elements will preferably each be formed of a multitude of fine steel wires twisted together, the pads 3 may be of a softer metal such as brass for example.

  The plates 3 being initially identical to each other, can be produced by a more or less automated equipment cutting from a solid bar thin elements after having pierced two parallel openings 4 and 5 in the direction which constitutes the transverse direction of the insert. In addition, the face intended to form the upper face of the bracelet can be provided with a decoration by any machining operation. Inserts of this type can be obtained by turning from a bar whose profile corresponds to the shape of the inserts in plan.



   The openings 4 and 5 which are formed at a determined distance from the side edges of each plate can be for example cylindrical bores having a diameter such that they can easily engage on the cable elements 1 and 2 and slide on these elements. to come to their final location. Any type of conveyor can be used to pick up the inserts at the end of their machining and engage them on the cable elements. For the positioning of the plates, use can be made of a positioning ensuring the positioning of each plate at a determined distance from the previous plate.



   In a practical embodiment where the pads were about 1 1/2 mm thick and the front and rear end faces of each pad were flat and perpendicular to the axes of the openings, the distance between the pads was 0.2 mm.



   We see in fig. 1 the undersides of the pads.



  These have crimps 6 and 7 which are formed by means of a punch after they have been put in place.



  Fig. 2 shows that these crimps have the effect of securing, by adhesion of the surfaces in contact, the plate 3 with the cable elements 1 and 2. Thanks to the distance maintained between the plates, the bracelet is easily foldable. In addition, the inherent elasticity of the cable causes it to return to a flat position when it is not subjected to any force.



   To complete the bracelet element, the manufacture of which has just been described, the ends of the plates can also be sectioned so as to give the two longitudinal edges of the bracelet an appearance such that these edges converge towards one another. This can be done easily after crimping the pads.



  To allow the bracelet to be given such a shape, it is of course necessary for the openings 4 and 5 to be sufficiently set back from the outer edges of the blanks of the pads 3. The distance between the openings of the cables and the edges of the pads may be by example of the order of 2 mm and be reduced to practically zero after the cutting operation.



   In fig. 3, we see another embodiment in which a plate 13 mounted on a cable 11 has in its side edges, not cylindrical openings 4 and 5 but grooves 14 having a profile in
U. The crimp 6 is replaced here by an operation during which the sides of the groove 14 are folded over the cable element 11. This cable element is thus made practically invisible on the side of the bracelet.



   Of course, executions of this kind are not suitable for bracelets to which it is desired to give a shape which tapers towards the end.



  Many other alternative embodiments of the openings 5 or 14 can be imagined.



   However, we will still show in fig. 4 a plate 23 which is made of plastic material by direct overmolding on the cable 21. A second identical cable is arranged parallel to the cable 21 to ensure the fixing of the plates 23. These cables can be conducted in molds having, hollow, the forms plates 23 and the plastic material can be injected directly onto the cables inside these molds.



  This gives the desired adhesion between the pads and the cables. Thanks to the presence of molds, the plates are, on the other hand, kept spaced apart from one another. After demoulding, the outer surfaces of the plates 23 can be metallized. To give their visible faces a relief decoration, it will suffice to reproduce this decoration in the base of the mold.



   A method of this kind has also been successfully applied by replacing the plastic with a low melting point metal. Thus, bracelets of the type described here can be made by placing two metal cables parallel to one another in a mold which has a series of cavities intended to form the plates. The cables pass through the walls of the mold to pass from one cavity to another. In this mold, one then injects molten zinc or another metal of the same kind which fills the cavities constituting the various plates 6. By solidifying, the plates are welded to the cables and the zinc creates at the same time a thin coating on them. cable elements that extend from one plate to another.

  The internal faces of the mold cavities can have any suitable shape and thus give the wafers a varied surface appearance.



   Although three embodiments have been described here, it is obvious that one can imagine still other variants, in which the cables are or entirely or partially embedded in the openings made between the anterior face and the posterior face of the plate constituting the bracelet. The plates can in particular be welded or glued to the cables.



   It will be noted that, as all the plates are rigidly fixed to the cable, it is not necessary to make the elements located at the ends of the bracelet differently. The only condition that should be observed is that relating to the attachment of the clasp elements to the ends of the bracelet elements. Where appropriate, depending on the clasp that is desired to be used, the plates 3, 13 or 23 may be provided with a shallow transverse groove intended to ensure the attachment of a connecting element that the clasp comprises to ensure the bracelet closure. Notches of this kind are known per se.



   The connections between the clasp elements and the bracelet elements, as well as between the elements of the
 bracelet and case, are not shown and can be of any type.



   The great advantage of the bracelet described above lies in its great simplicity, which entails, on the one hand, the possibility of ensuring production by fully automatic means, and on the other hand, a very low cost price.

 

   CLAIM I
 Bracelet, in particular watch strap, consisting of a series of rigid plates assembled by two cable elements, characterized in that the plates each have two openings in which the
 cable elements are engaged and in that they are fixed to said cable elements by adhesion of the faces
 internal cable openings.



   SUB-CLAIMS
 1. Bracelet according to claim I, characterized in that
 that the pads are spaced from each other by a
 fixed interval.



   2. Bracelet according to claim I, characterized in that
 that the platelets are made of metal elements
 solid or solid plastic in a planar shape.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. d'une barre dont le profil correspond à la forme des plaquettes en plan. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. a bar whose profile corresponds to the shape of the plates in plan. Les ouvertures 4 et 5 qui sont formées à une déstance déterminée des bords latéraux de chaque plaquette peuvent être par exemple des forures cylindriques ayant un diamètre tel qu'elles peuvent s'engager facilement sur les éléments de câble 1 et 2 et coulisser sur ces éléments pour venir à leur emplacement définitif. On peut utiliser un transporteur d'un type quelconque pour saisir les plaquettes à la fin de leur usinage et les engager sur les éléments de câble. Pour la mise en place des plaquettes, on peut faire usage d'un posage assurant le positionnement de chaque plaquette à une distance déterminée de la plaquette précédente. The openings 4 and 5 which are formed at a determined distance from the side edges of each plate can be for example cylindrical bores having a diameter such that they can easily engage on the cable elements 1 and 2 and slide on these elements. to come to their final location. Any type of conveyor can be used to pick up the inserts at the end of their machining and engage them on the cable elements. For the positioning of the plates, use can be made of a positioning ensuring the positioning of each plate at a determined distance from the previous plate. Dans une exécution pratique où les plaquettes avaient environ 1 mm 1/2 d'épaisseur et où les faces frontales avant et arrière de chaque plaquette étaient planes et perpendiculaires aux axes des ouvertures, la distance ménagée entre les plaquettes était de 0,2 mm. In a practical embodiment where the pads were about 1 1/2 mm thick and the front and rear end faces of each pad were flat and perpendicular to the axes of the openings, the distance between the pads was 0.2 mm. On voit à la fig. 1 les faces inférieures des plaquettes. We see in fig. 1 the undersides of the pads. Celles-ci présentent des sertissures 6 et 7 qui sont formées au moyen d'un poincon après leur mise en place. These have crimps 6 and 7 which are formed by means of a punch after they have been put in place. La fig. 2 montre que ces sertissures ont pour effet de solidariser, par adhérence des surfaces en contact, la plaquette 3 avec les éléments de câble 1 et 2. Grâce à la distance maintenue entre les plaquettes, le bracelet est facilement pliable. En outre, I'élasticité propre du câble provoque son retour dans une position plane lorsqu'il n'est soumis à aucune force. Fig. 2 shows that these crimps have the effect of securing, by adhesion of the surfaces in contact, the plate 3 with the cable elements 1 and 2. Thanks to the distance maintained between the plates, the bracelet is easily foldable. In addition, the inherent elasticity of the cable causes it to return to a flat position when it is not subjected to any force. Pour terminer l'élément de bracelet dont la fabrication vient d'être décrite, on peut encore sectionner les extrémités des plaquettes de façon à donner aux deux bords longitudinaux du bracelet une allure telle que ces bords convergent l'un vers l'autre. Cette opération peut être effectuée facilement après le sertissage des plaquettes. To complete the bracelet element, the manufacture of which has just been described, it is also possible to cut the ends of the plates so as to give the two longitudinal edges of the bracelet an appearance such that these edges converge towards one another. This can be done easily after crimping the pads. Pour permettre de donner au bracelet une telle forme, il est bien entendu nécessaire que les ouvertures 4 et 5 soient prévues suffisamment en retrait des bords extérieurs des ébauches de plaquettes 3. La distance entre les ouvertures des câbles et les bords des plaquettes peut être par exemple de l'ordre de 2 mm et se réduire pratiquement à zéro après l'opération de découpe. To allow the bracelet to be given such a shape, it is of course necessary for the openings 4 and 5 to be sufficiently set back from the outer edges of the blanks of the pads 3. The distance between the openings of the cables and the edges of the pads may be by example of the order of 2 mm and be reduced to practically zero after the cutting operation. A la fig. 3, on voit une autre forme d'exécution dans laquelle une plaquette 13 montée sur un câble 11 présente dans ses bords latéraux, non pas des ouvertures cylindriques 4 et 5 mais des gorges 14 ayant un profil en U. La sertissure 6 est remplacée ici par une opération au cours de laquelle les flancs de la gorge 14 sont rabattus sur l'élément de câble 11. Cet élément de câble est ainsi rendu pratiquement invisible sur le côté du bracelet. In fig. 3, we see another embodiment in which a plate 13 mounted on a cable 11 has in its side edges, not cylindrical openings 4 and 5 but grooves 14 having a profile in U. The crimp 6 is replaced here by an operation during which the sides of the groove 14 are folded over the cable element 11. This cable element is thus made practically invisible on the side of the bracelet. Bien entendu, des exécutions de ce genre ne conviennent pas pour des bracelets auxquels on désire donner une forme allant en s'amincissant vers l'extrémité. Of course, executions of this kind are not suitable for bracelets to which it is desired to give a shape which tapers towards the end. De nombreuses autres variantes de réalisation des ouvertures 5 ou 14 peuvent être imaginées. Many other alternative embodiments of the openings 5 or 14 can be imagined. Cependant, on montrera encore à la fig. 4 une plaquette 23 qui est réalisée en matière plastique par surmoulage direct sur le câble 21. Un second câble identique est disposé parallèlement au câble 21 pour assurer la fixation des plaquettes 23. Ces câbles peuvent être conduits dans des moules ayant, en creux, la forme des plaquettes 23 et la matière plastique peut être injectée directement sur les câbles à l'intérieure de ces moules. However, we will still show in fig. 4 a plate 23 which is made of plastic material by direct overmolding on the cable 21. A second identical cable is arranged parallel to the cable 21 to ensure the fixing of the plates 23. These cables can be conducted in molds having, hollow, the forms plates 23 and the plastic material can be injected directly onto the cables inside these molds. On obtient ainsi l'adhérence voulue entre les plaquettes et les câbles. Grâce à la présence de moules, les plaquettes sont, d'autre part, maintenues espacées l'une de l'autre. Après démoulage, les surfaces extérieures des pla- quettes 23 pourront être métallisées. Pour donner à leurs faces visibles un décor en relief, il suffira de reproduire ce décor dans les fonds du moule. This gives the desired adhesion between the pads and the cables. Thanks to the presence of molds, the plates are, on the other hand, kept spaced apart from one another. After demoulding, the outer surfaces of the plates 23 can be metallized. To give their visible faces a relief decoration, it will suffice to reproduce this decoration in the base of the mold. Un procédé de ce genre a également été appliqué avec succès en remplaçant la matière plastique par un métal à faible point de fusion. Ainsi, on peut réaliser des bracelets du genre décrit ici en plaçant deux câbles métalliques parallèlement l'un à l'autre dans un moule qui présente une série de cavités destinées à former les plaquettes. Les câbles traversent les parois du moule pour passer d'une cavité à l'autre. Dans ce moule, on injecte ensuite du zinc en fusion ou un autre métal du même genre qui vient remplir les cavitésenconstituant les diverses plaquettes 6. En se solidifiant, les plaquettes sont soudées aux câbles et le zinc crée en même temps un revêtement mince sur les éléments de câble qui s'étendent d'une plaquette à l'autre. A method of this kind has also been successfully applied by replacing the plastic with a low melting point metal. Thus, bracelets of the type described here can be made by placing two metal cables parallel to one another in a mold which has a series of cavities intended to form the plates. The cables pass through the walls of the mold to pass from one cavity to another. In this mold, one then injects molten zinc or another metal of the same kind which fills the cavities constituting the various plates 6. By solidifying, the plates are welded to the cables and the zinc creates at the same time a thin coating on them. cable elements that extend from one plate to another. Les faces internes des cavités du moule peuvent présenter n'importe quelle forme convenable et donner ainsi aux plaquettes un aspect de surface varié. The internal faces of the mold cavities can have any suitable shape and thus give the wafers a varied surface appearance. Bien que trois formes d'exécution aient été décrites ici, il est évident que l'on peut imaginer encore d'autres variantes, dans lesquelles les câbles sont ou entièrement ou partiellement noyés dans les ouvertures ménagées entre la face antérieure et la face postérieure de la plaquette constitutive du bracelet. Les plaquettes peuvent notamment être soudées ou collées sur les câbles. Although three embodiments have been described here, it is obvious that one can imagine still other variants, in which the cables are or entirely or partially embedded in the openings made between the anterior face and the posterior face of the plate constituting the bracelet. The plates can in particular be welded or glued to the cables. On remarquera que, comme toutes les plaquettes sont rigidement fixées au câble, il n'est pas nécessaire de réaliser différemment les éléments situés aux extrémités du bracelet. La seule condition qu'il convienne de respecter est celle qui a trait à la fixation des éléments de fermoir aux extrémités des éléments du bracelet. Le cas échéant, selon le fermoir que l'on désire utiliser, les plaquettes 3, 13 ou 23 pourront être pourvues d'une gorge transversale peu profonde destinée à assurer l'accrochage d'un élément de liaison que comporte le fermoir pour assurer la fermeture du bracelet. Des encoches de ce genre sont connues en soi. It will be noted that, as all the plates are rigidly fixed to the cable, it is not necessary to make the elements located at the ends of the bracelet differently. The only condition that should be observed is that relating to the attachment of the clasp elements to the ends of the bracelet elements. Where appropriate, depending on the clasp that is desired to be used, the plates 3, 13 or 23 may be provided with a shallow transverse groove intended to ensure the attachment of a connecting element that the clasp comprises to ensure the bracelet closure. Notches of this kind are known per se. Les liaison entre les éléments de fermoir et les éléments du bracelet, de même qu'entre les éléments du du bracelet et la boîte, ne sont pas représentées et peuvent être d'un type quelconque. The connections between the clasp elements and the bracelet elements, as well as between the elements of the bracelet and case, are not shown and can be of any type. Le grand avantage du bracelet décrit ci-dessus réside dans sa grande simplicité, laquelle entraîne, d'une part, la possibilité d'assurer la fabrication par des moyens entièrement automatiques, et d'autre part, un prix de revient très bas. The great advantage of the bracelet described above lies in its great simplicity, which entails, on the one hand, the possibility of ensuring production by fully automatic means, and on the other hand, a very low cost price. REVENDICATION I Bracelet, notamment bracelet de montre, constitué d'une série de plaquettes rigides assemblées par deux éléments de câble, caractérisé en ce que les plaquettes présentent chacune deux ouvertures dans lesquelles les éléments de câble sont engagés et en ce qu'elles sont fixées auxdits éléments de câble par adhérence des faces internes des ouvertures au câble. CLAIM I Bracelet, in particular watch strap, consisting of a series of rigid plates assembled by two cable elements, characterized in that the plates each have two openings in which the cable elements are engaged and in that they are fixed to said cable elements by adhesion of the faces internal cable openings. SOUS -REVENDICATIONS 1. Bracelet selon la revendiction I, caractérisé en ce que les plaquettes sont espacées l'une de l'autre d'un intervalle fixe. SUB-CLAIMS 1. Bracelet according to claim I, characterized in that that the pads are spaced from each other by a fixed interval. 2. Bracelet selon la revendication I, caractérisée en ce que les plaquettes sont constituées par des éléments mé talliques ou en matière plastique massifs de forme plane. 2. Bracelet according to claim I, characterized in that that the platelets are made of metal elements solid or solid plastic in a planar shape. 3. Bracelet selon la revendication I, caractérisé en ce 3. Bracelet according to claim I, characterized in that que les dites ouvertures sont parallèles et dirigées dans le sens longitudinal du bracelet. that said openings are parallel and directed in the longitudinal direction of the bracelet. 4. Bracelet selon la sous-revendication 3, caractérisé en ce que lesdites ouvertures sont de forme cylindrique et s'étendent en retrait des bords latéraux des plaquettes, d'une face frontale à l'autre. 4. Bracelet according to sub-claim 3, characterized in that said openings are cylindrical in shape and extend back from the side edges of the plates, from one end face to the other. 5. Bracelet selon la sous-revendication 3, caractérisé en ce que lesdites ouvertures sont formées par des gorges pratiquées dans les faces latérales des plaquettes. 5. Bracelet according to sub-claim 3, characterized in that said openings are formed by grooves formed in the side faces of the plates. 6. Bracelet selon la revendication I, caractérisé en ce que les plaquettes présentent des faces frontales avant et arrière perpendiculaires aux éléments de câble. 6. Bracelet according to claim I, characterized in that the plates have front and rear end faces perpendicular to the cable elements. 7. Bracelet selon la revendication I, caractérisé en ce que les plaquettes sont fixées au câble par surmoulage. 7. Bracelet according to claim I, characterized in that the plates are fixed to the cable by overmolding. REVENDICATION II Procédé de fabrication du bracelet selon la revendication I et les sous-revendications 2 et 3, caractérisé en ce qu'on prépare des ébauches de plaquettes dont les faces supérieure et inférieure sont terminées, lesdites ébauches de plaquettes étant identiques, on engage les éléments de câble successivement dans les ouvertures des différentes plaquettes, on sertit les plaquettes au câble au moyen d'une sertissure effectuée dans la face inférieure des plaquettes afin de fixer ces dernières au câble dans des positions où elles sont légèrement écartées l'une de l'autre, puis on coupe les deux extrémités des plaquettes à l'extérieur des ouvertures de façon à donner à au moins une partie du bracelet une largeur progressivement décroissante. CLAIM II A method of manufacturing the bracelet according to claim I and sub-claims 2 and 3, characterized in that plate blanks are prepared, the upper and lower faces of which are finished, said plate blanks being identical, the elements of cable successively in the openings of the different plates, the plates are crimped to the cable by means of a crimp made in the underside of the plates in order to fix the latter to the cable in positions where they are slightly apart from each other , then the two ends of the plates are cut outside the openings so as to give at least part of the bracelet a progressively decreasing width.
CH1195969A 1969-08-06 1969-08-06 Bracelet and method of manufacturing this bracelet CH515005A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1195969A CH515005A (en) 1969-08-06 1969-08-06 Bracelet and method of manufacturing this bracelet

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1195969A CH515005A (en) 1969-08-06 1969-08-06 Bracelet and method of manufacturing this bracelet

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH515005A true CH515005A (en) 1971-11-15

Family

ID=4378513

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1195969A CH515005A (en) 1969-08-06 1969-08-06 Bracelet and method of manufacturing this bracelet

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH515005A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2625879A1 (en) * 1988-01-14 1989-07-21 Savignac Jean Pierre Flexible article such as a bracelet or belt and method for manufacturing it
US7472564B2 (en) 2005-06-10 2009-01-06 The Swatch Group Management Services Ag Necklace or bracelet with regularly spaced links on a flexible connecting member.

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2625879A1 (en) * 1988-01-14 1989-07-21 Savignac Jean Pierre Flexible article such as a bracelet or belt and method for manufacturing it
US7472564B2 (en) 2005-06-10 2009-01-06 The Swatch Group Management Services Ag Necklace or bracelet with regularly spaced links on a flexible connecting member.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0669088B1 (en) Hair clip with elastic rings
EP0868863B1 (en) Watchband
FR2622956A1 (en) PROFILE IN TWO SECTIONS, ESPECIALLY BODY CHUTE AND COVER
EP2949965B1 (en) Connecting arrangement for joining ends of an elongated member and an elongated member comprising said connecting arrangement
FR2666527A1 (en) METHOD OF MANUFACTURING JOINTING DEVICES FOR CONVEYOR OR SIMILAR MATS, AND JOINING DEVICES THUS MANUFACTURED.
EP0466656B1 (en) Bracelet fastener
EP0847848B1 (en) Article comprising a moulded body and an inlaid decorative element and process for its manufacture
FR2685614A1 (en) LINK STRAP, ESPECIALLY FOR A WATCH.
WO2005002382A1 (en) Strap connection, especially watch strap, that can be shortened by cutting
CH515005A (en) Bracelet and method of manufacturing this bracelet
EP0198279B1 (en) Fancy article
FR2579427A1 (en) FANCY ARTICLE
EP1714573A1 (en) Metalic accessory for sport shoe
EP0200871B1 (en) Bracelet and method of composing it
EP0160114B1 (en) Process for making a strap, especially a watch strap, and strap produced by this process
BE1006261A5 (en) Manufacture of articles plastic.
CH692468A5 (en) Bracelet
FR2507447A1 (en) PROCESS FOR FORMING AN ESSENTIALLY FILIFORMED SEMI-OPENED PRODUCT FOR THE PRODUCTION OF ORNAMENT CHAINS AND OTHER USES, EQUIPMENT FOR IMPLEMENTING SAME AND SEMI-OPENED PRODUCT OBTAINED
FR2654593A1 (en) Object with closed contour in two separable parts
CH667784A5 (en) Articulated bracelet with plastics covered metallic links - has links formed by parallel segments of tubes and joined by bars and shorter tube segments
FR2525191A1 (en) TRANSPORTING BAND OF MATERIAL IN AN OVEN
EP0923890B1 (en) Bracelet
CH666994A5 (en) Articulated bracelet with links made of plastics - has thin metallic plates being bonded in hollow in upper surface of link
FR2561956A1 (en) Process for automatically manufacturing surface-decorated profiled links, for bracelets and/or belts, links thus obtained and bracelets composed of these links
FR2738122A1 (en) Link for articulated watch bracelet

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased