CH361354A - Liquid fuel burner - Google Patents

Liquid fuel burner

Info

Publication number
CH361354A
CH361354A CH361354DA CH361354A CH 361354 A CH361354 A CH 361354A CH 361354D A CH361354D A CH 361354DA CH 361354 A CH361354 A CH 361354A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
filament
control means
lever
fuel
valve
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Stockdale Ernest
Edward Tyler Kenneth
Staples John
Original Assignee
Electro Mechanisms Limited
Hurst Eric
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Electro Mechanisms Limited, Hurst Eric filed Critical Electro Mechanisms Limited
Publication of CH361354A publication Critical patent/CH361354A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03CPHOTOSENSITIVE MATERIALS FOR PHOTOGRAPHIC PURPOSES; PHOTOGRAPHIC PROCESSES, e.g. CINE, X-RAY, COLOUR, STEREO-PHOTOGRAPHIC PROCESSES; AUXILIARY PROCESSES IN PHOTOGRAPHY
    • G03C7/00Multicolour photographic processes or agents therefor; Regeneration of such processing agents; Photosensitive materials for multicolour processes
    • G03C7/18Processes for the correction of the colour image in subtractive colour photography
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65BMACHINES, APPARATUS OR DEVICES FOR, OR METHODS OF, PACKAGING ARTICLES OR MATERIALS; UNPACKING
    • B65B13/00Bundling articles
    • B65B13/02Applying and securing binding material around articles or groups of articles, e.g. using strings, wires, strips, bands or tapes
    • B65B13/025Hand-held tools
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D3/00Burners using capillary action
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2900/00Special features of, or arrangements for burners using fluid fuels or solid fuels suspended in a carrier gas
    • F23D2900/31016Burners in which the gas produced in the wick is not burned instantaneously

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Lighters Containing Fuel (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 Brûleur à    combustible      liquide   Les brûleurs à combustible liquide, par exemple de l'huile de paraffine, kérosène et combustibles analogues sont actuellement très répandus, mais jusqu'ici l'inflammation du combustible a toujours été obtenue par mise en contact de celui-ci avec une flamme extérieure. 



  L'invention est fondée sur la    découverte   qu'en dépit de leur point    d'inflammation   relativement élevé, ces combustibles peuvent être    enflammés   par un filament chauffé au rouge électriquement. Elle a pour objet un brûleur à combustible liquide comprenant un organe de vaporisation du combustible, qui est caractérisé par un dispositif d'allumage électrique comportant un filament chauffé électriquement, monté sur un support mobile, et par des moyens de commande pour déplacer ce support mobile à sa position d'allumage dans laquelle le support du filament vient prendre appui de telle façon sur l'organe de vaporisation de combustible qu'il maintient le filament hors de    contact   avec ledit organe,

   et en ce que le support est porté par un organe mobile commandé avec jeu par lesdits moyens de commande. Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution du dispositif d'allumage du brûleur qui fait l'objet de l'invention. 



  La    fig.   1 est une vue schématique de certaines parties du brûleur comportant le dispositif. 



  La    fig.   2 est une vue de profil de la partie principale du dispositif. 



  La    fig.   3 est une vue montrant certains organes du dispositif dans des positions différentes. 



  La    fig.   4 est une vue du dispositif prise de l'autre côté. La    fig.   5 est une vue avec les organes dans les positions montrées à la    fig.   3. 



  La    fig.   6 est une vue en perspective agrandie d'un détail du dispositif. 



  La    fig.   7 est une vue en bout du dispositif, montrant son raccordement à une vanne de commande d'alimentation du brûleur en combustible. 



  La fi-. 8 est une vue semblable à la    fig.   7, avec certains organes dans des positions    différentes.   Les    fig.   9 et 10 sont des vues de    détails   représentés aux    fig.   7 et 8. 



  Le brûleur représenté    schématiquement   à la    fig.   1 est un appareil de chauffage de locaux domestiques comprenant un organe de vaporisation constitué par une mèche annulaire 10 logé dans une cuvette 12 surmontée d'un capuchon ou cache 14. Le capuchon 14 a un dôme de treillis 16 qui est chauffé au rouge par la combustion d'huile de paraffine, de kérosène ou autre combustible liquide amené dans la cuvette 12 à partir d'un réservoir 18, par un tuyau 20. Le passage du combustible dans le tuyau 20 est commandé par un mécanisme de vanne 22, décrit en détail plus loin, et l'allumage du combustible imprégnant la mèche 10 est effectué par un dispositif d'allumage 24, qui est représenté en détail aux    fig.   2-6. 



  Le dispositif d'allumage 24 comprend un socle 26 portant un support vertical 28, sur lequel un levier de commande 30 est monté à pivotement en 32. L'extrémité externe du levier 30 n'est pas représentée aux    fig.   2-5. Elle est munie d'un bouton ou poignée permettant d'actionner le levier à la main. 



  La tête 34 à l'autre extrémité du levier 30 traverse une fente sensiblement verticale (non représentée) d'un organe de guidage 36 qui est fixé rigi- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dément par son extrémité inférieure au socle 26. L'organe de guidage 36 sert à guider une potence 38 qui enserre la tète 34 du levier 30 de telle manière que, lorsque l'extrémité externe du levier 30 est abaissée, la    potence   38 monte jusqu'à la position montrée à la fia. 3. Le sommet de la potence 38 porte un étrier 40, engagé et supportant un côté du capuchon 14. Il en résulte que le mouvement de la potence 38 de la position    représentée   à la    fig.   2 à la position représentée à la fia. 3 provoque une montée ou un    basculement   du capuchon 14. 



  Le support 28 porte également un organe basculant 42 qui sert de monture pour un ensemble 44 à filament d'allumage chauffé électriquement. Cet ensemble 44 est représenté en    détail   à la fia. 6, où l'on voit qu'il comporte un filament métallique 46 monté entre deux tiges 48 qui traversent un bloc 50 en matière électriquement isolante, le bloc 50 étant vissé par une vis ou un écrou 52 sur l'organe basculant 42. Ce dernier est monté à pivotement sur un pivot 54 fixé sur le support 28, et il présente une fente 56 qui reçoit un piton 58 (fia. 4) du levier de commande 50, à travers une fente 60 du support 28, de sorte que lorsque l'extrémité externe du levier 30 est abaissée, l'organe 42 et l'ensemble à filament 44 sont déplacés dans la position représentée aux fia. 3 et 5.

   Cette position est la position    d'allumage   du filament 46, déterminée de façon que le filament se trouve très près de la mèche 10, avec les extrémités 62 (fia. 6) des tiges 48 recourbées reposant sur cette mèche. 



  On voit aux fia. 2 et 3 que le levier de commande 30 porte une lame élastique 64 de contact électrique montée sur un bloc isolant 66. La lame 64 est connectée par un fil d'alimentation 68 à une source de courant électrique, et elle est disposée de façon à entrer en contact avec l'extrémité arrière de l'une des tiges 48 de l'ensemble à filament 44 lorsque le levier 30 est déplacé jusque dans la position représentée à la fia. 3. L'autre tige 48 est connectée par un contact 70 (fia. 4 et 5) monté sur l'organe 42,à un fil da retour 72. Il en résulte que le filament 46 est chauffé au rouge par le courant électrique qui le parcourt chaque fois que l'ensemble à filament 44 est dans la position représentée aux fia. 3 et 5. 



  Le dispositif d'allumage 24 représenté aux    fig.   1-6 fonctionne comme suit Les diverses parties du dispositif prennent d'elles-mêmes les    positions   de    non-utilisation   représentées aux fi-. 2 et 4 sous l'influence du ressort 7 entourant le pivot 32. Si l'extrémité externe du levier de commande 30 est abaissée, les parties sont déplacées par le levier 30 jusque dans les positions montrées aux fia. 3 et 5. Ainsi, la potence 38 est élevée de façon à soulever le capuchon 14 et à le séparer de la mèche 10, l'ensemble à filament 44 est basculé vers le bas, ce qui rapproche le filament 46 de la mèche et un contact électrique est établi entre la lame 64 et la tige 48 qui se trouve du même côté (fia. 2 et 3), ce qui permet le passage d'un courant électrique dans le filament 46.

   Le résultat est que le combustible se trouvant sur la mèche 10 est    enflammé,   et on a constaté expérimentalement que l'allumage se produit une ou deux secondes après que le filament 46 est parvenu à proximité du brûleur ou mèche. 



  L'expérience a aussi montré que pour les meilleurs résultats, le    filament   doit de préférence être en platine et avoir un diamètre d'environ 0,125 mm. La partie centrale du filament est enroulée en hélice, le diamètre interne de l'enroulement étant de l'ordre de 0,38 mm, et les tours de l'enroulement étant séparés les uns des autres par une distance de 0,15 à 0,2 mm. Le nombre de tours de l'enroulement peut bien entendu varier dans de grandes limites, mais l'expérience a montré qu'un filament dont l'enroulement comporte 7 tours fonctionne apparemment mieux qu'un    filamant   ayant un nombre de tours d'enroulement supérieur ou inférieur. 



  Comme mentionné, dans la position de l'ensemble 44 où le filament 46 peut allumer le combustible sur la mèche,    les   tiges 62 reposent sur la surface supérieure de celle-ci et le filament se trouve à environ 0,25 mm verticalement au-dessus de cette surface. Cet écart entre le filament et cette surface est assez critique, si une bonne inflammation du combustible doit être assurée dans tous les cas. 



  L'ensemble à    filament   44 est monté sur le dispositif de manière à pouvoir être facilement enlevé et remplacé, tout en assurant un bon contact électrique lorsqu'il est en place. Il convient que la température du filament 46 chauffé soit de l'ordre de 1000 C, et le filament décrit permet d'atteindre cette température avec une faible consommation de courant provenant d'une batterie ou autre source de courant électrique. 



  En conséquence, le pivot fixe 54, monté sur le support 28, est logé avec jeu dans une courte fente 74 (fia. 2) de l'organe basculant 42. Un ressort 76 sollicite l'organe basculant 42 dans une position dans laquelle le pivot 54 est placé à une extrémité de la fente 74, et conserve normalement cette position lorsque l'organe 42 bascule autour du pivot afin d'amener le filament 46 auprès de la mèche. Si toutefois le filament 46 atteint sa position d'allumage    correcte   pendant que l'organe 42 poursuit son mouvement de basculement, le filament 46 reste dans cette position et l'organe basculant 42 se déplace en bloc contre l'action du ressort 76 jusque dans une position dans laquelle la broche de pivot 54 est placée à l'autre extrémité de la fente 74 en un point compris entre les extrémités de la fente.

   En d'autres termes, le montage à pivotement de l'organe 42 permet une    certaine   perte de travail, qui est normalement absorbée par le    ressort   76. Exprimé d'une autre façon, l'organe 42 déplace normalement le    filament   46 avec lui, mais le dispositif est agencé de façon que l'ensemble à filament 44 puisse provoquer un mouvement d'ensemble de l'organe bascu- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tant 42 lorsque le filament 46 a atteint la position d'allumage correcte, avec les pieds 62 reposant sur la mèche 10. Il n'y a donc que peu ou pas de risque que les pieds 62 pénètrent dans celle-ci à la suite d'un effort excessif exercé sur le levier de commande actionné à la main 30. En outre, le montage de l'organe 42 permet de petites variations de l'emplacement de la mèche. 



  Le dispositif d'allumage décrit ci-dessus a pour avantage important que le levier de commande 30 peut lui-même être commandé par la vanne 22 de réglage de l'alimentation de combustible, représentée à la    fig.   1. On décrit ci-après, en référence aux    fig.   7 et 8, la vanne elle-même, ainsi que sa liaison avec le dispositif d'allumage. 



  La vanne 22 comprend un corps cylindrique 78 muni d'un bras en saillie 80 sur l'extrémité externe duquel un levier 82 est monté à pivotement. Le corps cylindrique 78 renferme un piston 84 mû par une tige de commande de vanne 86. Le levier 82 est fourchu à son extrémité libre et la fourche 88 est conformée de façon à pouvoir recevoir une butée 90 fixée en son centre à l'extrémité supérieure de la tige de commande 86 de la vanne. Ainsi, le mouvement ascendant du levier 82 autour de son pivot 92 entraîne la montée de la tige de commande de vanne contre l'action d'un ressort à    boudin   à compression 94 qui l'entoure. 



  Le levier 82 est commandé par une came 96, qui porte contre le levier 82, entre ses extrémités. L'arbre 98 de la came est monté sur le bras en saillie 80, de sorte que la came est bien dégagée du corps cylindrique 78 et ne gêne pas l'extraction de la tige de commande 86 et du piston 84 en vue de nettoyages ou de réparations. Cette disposition a pour autre avantage que la rotation de la came 96 peut être    réglée   avec précision au moyen d'un bouton rotatif ou organe analogue. 



  A la    fig.   7, les diverses parties de la vanne sont en position de fermeture, alors que la    fig.   8 montre les parties en position d'ouverture maximum. A la    fig.   7, la tige de commande 86 presse le piston 84 vers le bas, jusque dans sa position la plus basse, sans aucun risque que le levier 82. la maintienne légèrement au-dessus de cette position, en raison de la came 96 portant sur le levier. La came 96 a un profil tel que sitôt qu'elle est tournée en direction    anti-horaire   à partir de sa position de fermeture, elle ouvre la vanne en position de débit minimum. La came est conformée de façon à ouvrir progressivement la vanne jusqu'à la position d'ouverture maximum. 



  Lorsqu'on désire inspecter la tige de commande 86 et le piston 84, on relève légèrement la tige de commande 86 de façon à dégager la butée 90, placée à son extrémité supérieure, du    berceau   formé par la fourche 88 du levier. On tourne    alors   la butée 90 d'un quart de tour et le levier 82 peut être basculé et éloigné de    l'extrémité   supérieure du corps cylindrique 78. Il est ensuite facile de dévisser le capuchon 100 et d'extraire la tige de commande 86 et le piston 84 du corps cylindrique. 



  Comme    mentionné   précédemment, le mécanisme de commande du piston de vanne 84 agit également sur le levier de commande d'allumage 30. Ceci est obtenu au moyen d'une liaison comprenant un bras 102 monté sur l'arbre de came 98, un bras à mentonnet 104 monté à pivotement en 106 sur une partie verticale 108 du socle 26, et une biellette 110 montée à pivotement sur le bras 102 d'une part et sur le bras 104 d'autre part, et les reliant l'un à l'autre. 



  Lorsque la vanne 22 est en position d'ouverture, par exemple dans la position de pleine ouverture montrée à la    fig.   8, le bras à mentonnet 104 est dans une position dans laquelle il est dégagé du levier de commande d'allumage 30 et n'entrave pas son mouvement. Par contre, lorsque la    vanne   est en position de fermeture, comme représenté à la    fig.   7, le mentonnet 112 du bras 104 se trouve en regard du bord inférieur du levier de commande 30 et empêche le levier de descendre.    Il   en résulte que le dispositif d'allumage ne peut pas être actionné avant que l'alimentation de combustible soit enclenchée par la rotation de l'arbre 98. Un autre avantage de cette disposition est de prévenir une décharge inutile de la batterie du dispositif d'allumage. 



  A cet effet, le dispositif comporte des moyens empêchant d'abaisser le levier de commande d'allumage 30 lorsque le combustible a été enflammé et que le capuchon de la mèche et le filament 46 sont revenus dans leurs positions de repos. Sans cela, un enfant pourrait facilement abaisser le levier de commande 30 pendant que le    brûleur   fonctionne, ce qui ferait monter le capuchon 14 et plongerait le filament 46 dans. la flamme. Ceci n'aurait pas seulement pour effet d'endommager le filament 46 mais aurait pour conséquence plus grave que le combustible vaporisé se trouvant à l'intérieur du capuchon 14 s'enflammerait, et produirait un    jaillissement   de flammes dangereux. 



  Ce risque est évité dans la position représentée aux    fig.   7-10 par le montage d'un verrou 114 latéralement au bras à mentonnet 104. Le verrou 114 est monté à pivotement en 106 sur la même broche que le bras 104, et est sollicité dans la position montrée aux    fig.   7 et 10 par un ressort de traction 116. Lorsque le bras 104 est mis dans la position représentée à la    fig.   8, préalablement à l'allumage du combustible, le verrou 114 se déplace avec lui grâce à une languette 118 solidaire dudit verrou qui s'engage avec un bord du bras 104, comme on le voit aux    fig.   8 et 9.

   Lorsque les diverses parties sont dans les positions représentées à la    fig.   8, le levier de commande 30 peut être abaissé une fois pour allumer le combustible, mais un organe 120 en équerre    fixé   sur ce levier écarte le verrou 114 du bras à mentonnet 104, comme représenté en lignes interrompues à la    fig.   9. Il en résulte que la languette 118 se dégage du bord du bras 104, et le verrou 114 retombe dans la position représentée à la    fig.   10 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 lorsque le levier 30 est revenu dans sa position de repos. Le bord supérieur du verrou 114 empêche désormais d'abaisser à nouveau le levier 30 aussi    longtemps   que la vanne 22 n'a pas été refermée et ouverte à nouveau.

   On peut voir que le mouvement d'écartement du verrou 114 par rapport au bras 104 est permis par la longueur de la broche de pivot 106 et par un ressort à boudin 122 qui entoure une partie de celle-ci.



   <Desc / Clms Page number 1>
 Liquid fuel burner Burners using liquid fuel, for example paraffin oil, kerosene and the like are now widely used, but hitherto the ignition of the fuel has always been obtained by contacting it with an external flame.



  The invention is based on the discovery that despite their relatively high flash point, these fuels can be ignited by an electrically red-hot filament. It relates to a liquid fuel burner comprising a fuel vaporization member, which is characterized by an electric ignition device comprising an electrically heated filament, mounted on a mobile support, and by control means for moving this mobile support. in its ignition position in which the filament support comes to rest in such a way on the fuel vaporization member that it keeps the filament out of contact with said member,

   and in that the support is carried by a movable member controlled with play by said control means. The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the burner ignition device which is the subject of the invention.



  Fig. 1 is a schematic view of certain parts of the burner comprising the device.



  Fig. 2 is a side view of the main part of the device.



  Fig. 3 is a view showing certain members of the device in different positions.



  Fig. 4 is a view of the device taken from the other side. Fig. 5 is a view with the members in the positions shown in FIG. 3.



  Fig. 6 is an enlarged perspective view of a detail of the device.



  Fig. 7 is an end view of the device, showing its connection to a control valve for supplying the burner with fuel.



  The fi-. 8 is a view similar to FIG. 7, with some organs in different positions. Figs. 9 and 10 are detail views shown in FIGS. 7 and 8.



  The burner shown schematically in fig. 1 is a domestic space heater comprising a vaporization member constituted by an annular wick 10 housed in a bowl 12 surmounted by a cap or cover 14. The cap 14 has a mesh dome 16 which is heated red by the combustion of paraffin oil, kerosene or other liquid fuel supplied to the bowl 12 from a reservoir 18, through a pipe 20. The passage of the fuel in the pipe 20 is controlled by a valve mechanism 22, described in detail below, and the ignition of the fuel impregnating the wick 10 is effected by an ignition device 24, which is shown in detail in FIGS. 2-6.



  The ignition device 24 comprises a base 26 carrying a vertical support 28, on which a control lever 30 is pivotally mounted at 32. The outer end of the lever 30 is not shown in FIGS. 2-5. It is equipped with a button or handle allowing the lever to be operated by hand.



  The head 34 at the other end of the lever 30 passes through a substantially vertical slot (not shown) of a guide member 36 which is rigidly fixed.

 <Desc / Clms Page number 2>

 from its lower end to the base 26. The guide member 36 serves to guide a bracket 38 which encloses the head 34 of the lever 30 so that, when the outer end of the lever 30 is lowered, the bracket 38 rises to 'to the position shown in fia. 3. The top of the bracket 38 carries a yoke 40, engaged and supporting one side of the cap 14. As a result, the movement of the bracket 38 from the position shown in FIG. 2 to the position shown in fia. 3 causes the cap 14 to rise or tilt.



  The support 28 also carries a rocking member 42 which serves as a mount for an assembly 44 with electrically heated ignition filament. This assembly 44 is shown in detail at fia. 6, where it can be seen that it comprises a metal filament 46 mounted between two rods 48 which pass through a block 50 of electrically insulating material, the block 50 being screwed by a screw or a nut 52 on the rocking member 42. This the latter is pivotally mounted on a pivot 54 fixed on the support 28, and it has a slot 56 which receives a stud 58 (fia. 4) of the control lever 50, through a slot 60 of the support 28, so that when the outer end of the lever 30 is lowered, the member 42 and the filament assembly 44 are moved to the position shown in fia. 3 and 5.

   This position is the ignition position of the filament 46, determined so that the filament is very close to the wick 10, with the ends 62 (fia. 6) of the curved rods 48 resting on this wick.



  We see at the fia. 2 and 3 that the control lever 30 carries an elastic blade 64 of electrical contact mounted on an insulating block 66. The blade 64 is connected by a power wire 68 to a source of electrical current, and is arranged so as to contact the rear end of one of the rods 48 of the filament assembly 44 when the lever 30 is moved to the position shown in fig. 3. The other rod 48 is connected by a contact 70 (fia. 4 and 5) mounted on the member 42, to a return wire 72. As a result, the filament 46 is heated red by the electric current which traverses it each time the filament assembly 44 is in the position shown in fia. 3 and 5.



  The ignition device 24 shown in FIGS. 1-6 operates as follows. The various parts of the device take the non-use positions shown in fig. 2 and 4 under the influence of the spring 7 surrounding the pivot 32. If the outer end of the control lever 30 is lowered, the parts are moved by the lever 30 to the positions shown in fig. 3 and 5. Thus, the bracket 38 is raised so as to lift the cap 14 and separate it from the wick 10, the filament assembly 44 is tilted downwards, which brings the filament 46 closer to the wick and a electrical contact is established between the blade 64 and the rod 48 which is on the same side (fia. 2 and 3), which allows the passage of an electric current in the filament 46.

   The result is that the fuel on the wick 10 is ignited, and it has been experimentally found that ignition occurs one or two seconds after the filament 46 has come near the burner or wick.



  Experience has also shown that for best results the filament should preferably be platinum and have a diameter of about 0.125mm. The central part of the filament is wound in a helix, the internal diameter of the winding being of the order of 0.38 mm, and the turns of the winding being separated from each other by a distance of 0.15 to 0 , 2 mm. The number of turns of the winding can of course vary within wide limits, but experience has shown that a filament with a winding of 7 turns apparently works better than a filament with a higher number of winding turns. or lower.



  As mentioned, in the position of the assembly 44 where the filament 46 can ignite the fuel on the wick, the rods 62 rest on the upper surface of the wick and the filament is about 0.25mm vertically above. of this surface. This distance between the filament and this surface is quite critical, if good ignition of the fuel must be ensured in all cases.



  The filament assembly 44 is mounted to the device so that it can be easily removed and replaced, while still ensuring good electrical contact when in place. The temperature of the heated filament 46 should be of the order of 1000 ° C., and the filament described enables this temperature to be reached with low current consumption from a battery or other source of electric current.



  Accordingly, the fixed pivot 54, mounted on the support 28, is accommodated with play in a short slot 74 (fia. 2) of the rocker member 42. A spring 76 biases the rocker member 42 into a position in which the pivot 54 is placed at one end of slot 74, and normally maintains this position when member 42 swings around pivot in order to bring filament 46 to the wick. If, however, the filament 46 reaches its correct ignition position while the member 42 continues its tilting movement, the filament 46 remains in this position and the tilting member 42 moves as a block against the action of the spring 76 into a position in which the pivot pin 54 is placed at the other end of the slot 74 at a point between the ends of the slot.

   In other words, the pivotal mounting of member 42 allows for some loss of work, which is normally absorbed by spring 76. Expressed another way, member 42 normally moves filament 46 with it. but the device is arranged so that the filament assembly 44 can cause an overall movement of the tilting member.

 <Desc / Clms Page number 3>

 as long as the filament 46 has reached the correct firing position, with the feet 62 resting on the wick 10. There is therefore little or no risk that the feet 62 will enter the wick as a result of Excessive strain on the hand operated control lever 30. Further, the mounting of member 42 allows for small variations in the location of the bit.



  The ignition device described above has the important advantage that the control lever 30 can itself be controlled by the fuel supply adjustment valve 22, shown in FIG. 1. A description will be given below, with reference to FIGS. 7 and 8, the valve itself, as well as its connection with the ignition device.



  The valve 22 comprises a cylindrical body 78 provided with a projecting arm 80 on the outer end of which a lever 82 is pivotally mounted. The cylindrical body 78 contains a piston 84 moved by a valve control rod 86. The lever 82 is forked at its free end and the fork 88 is shaped so as to be able to receive a stop 90 fixed at its center at the upper end. of the control rod 86 of the valve. Thus, the upward movement of the lever 82 around its pivot 92 causes the rise of the valve control rod against the action of a compression coil spring 94 which surrounds it.



  The lever 82 is controlled by a cam 96, which bears against the lever 82, between its ends. The cam shaft 98 is mounted on the projecting arm 80, so that the cam is clear of the cylindrical body 78 and does not interfere with the extraction of the control rod 86 and the piston 84 for cleaning or repairs. This arrangement has the further advantage that the rotation of the cam 96 can be adjusted with precision by means of a rotary knob or the like.



  In fig. 7, the various parts of the valve are in the closed position, while FIG. 8 shows the parts in the maximum open position. In fig. 7, the control rod 86 presses the piston 84 down, to its lowest position, without any risk that the lever 82 will keep it slightly above this position, due to the cam 96 bearing on the the sink. Cam 96 has a profile such that as soon as it is rotated counterclockwise from its closed position, it opens the valve to the minimum flow position. The cam is shaped so as to gradually open the valve to the maximum open position.



  When it is desired to inspect the control rod 86 and the piston 84, the control rod 86 is slightly raised so as to release the stopper 90, placed at its upper end, from the cradle formed by the fork 88 of the lever. The stopper 90 is then turned a quarter of a turn and the lever 82 can be tilted and moved away from the upper end of the cylindrical body 78. It is then easy to unscrew the cap 100 and extract the control rod 86 and the piston 84 of the cylindrical body.



  As mentioned previously, the valve piston control mechanism 84 also acts on the ignition control lever 30. This is achieved by means of a link comprising an arm 102 mounted on the camshaft 98, an arm to chin 104 pivotally mounted at 106 on a vertical portion 108 of the base 26, and a link 110 pivotally mounted on the arm 102 on the one hand and on the arm 104 on the other hand, and connecting them to one another. other.



  When the valve 22 is in the open position, for example in the fully open position shown in FIG. 8, the chin arm 104 is in a position in which it is disengaged from the ignition control lever 30 and does not impede its movement. On the other hand, when the valve is in the closed position, as shown in fig. 7, the chin 112 of the arm 104 is located opposite the lower edge of the control lever 30 and prevents the lever from lowering. As a result, the ignition device cannot be actuated before the fuel supply is engaged by the rotation of the shaft 98. Another advantage of this arrangement is to prevent unnecessary discharge of the battery of the device. 'ignition.



  To this end, the device comprises means preventing the ignition control lever 30 from being lowered when the fuel has been ignited and the wick cap and the filament 46 have returned to their rest positions. Without it, a child could easily lower the control lever 30 while the burner is operating, which would cause the cap 14 to rise and the filament 46 to sink into. the flame. This would not only damage the filament 46 but would have the more serious consequence that the vaporized fuel inside the cap 14 would ignite, and produce a dangerous spurt of flames.



  This risk is avoided in the position shown in FIGS. 7-10 by mounting a latch 114 laterally to the chin arm 104. Latch 114 is pivotally mounted at 106 on the same pin as arm 104, and is biased in the position shown in Figs. 7 and 10 by a tension spring 116. When the arm 104 is placed in the position shown in FIG. 8, prior to ignition of the fuel, the latch 114 moves with it thanks to a tongue 118 integral with said latch which engages with an edge of the arm 104, as seen in FIGS. 8 and 9.

   When the various parts are in the positions shown in FIG. 8, the control lever 30 can be lowered once to ignite the fuel, but an angled member 120 attached to this lever moves the latch 114 away from the chin arm 104, as shown in broken lines in FIG. 9. As a result, the tongue 118 is released from the edge of the arm 104, and the latch 114 falls back into the position shown in FIG. 10

 <Desc / Clms Page number 4>

 when the lever 30 has returned to its rest position. The upper edge of the latch 114 now prevents the lever 30 from being lowered again as long as the valve 22 has not been closed and reopened.

   It can be seen that the movement of the latch 114 away from the arm 104 is permitted by the length of the pivot pin 106 and by a coil spring 122 which surrounds a portion thereof.

 

Claims (1)

REVENDICATION Brûleur à combustible liquide, comprenant un organe de vaporisation du combustible, caractérisé par un dispositif d'allumage électrique comportant un filament chauffé électriquement, monté sur un support mobile, et par des moyens de commande pour, déplacer ce support mobile à sa position d'allumage, dans laquelle le support (48) du filament vient prendre appui de telle façon sur l'organe de vaporisation de combustible (10) qu'il maintient le filament (46) hors de contact avec ledit organe (10), et en ce que le support (48) est porté par un organe mobile (42) commandé avec jeu par lesdits moyens de commande. SOUS-REVENDICATIONS 1. CLAIM Liquid fuel burner, comprising a fuel vaporization member, characterized by an electric ignition device comprising an electrically heated filament, mounted on a movable support, and by control means for moving this movable support to its position of ignition, in which the support (48) of the filament comes to rest in such a way on the fuel vaporization member (10) that it keeps the filament (46) out of contact with said member (10), and in that the support (48) is carried by a movable member (42) controlled with play by said control means. SUB-CLAIMS 1. Brûleur selon la revendication, caractérisé en ce que l'organe mobile (42) est monté de façon basculante sur un pivot (54) disposé dans une courte fente (74) ménagée dans ledit organe mobile (42), un ressort (76) sollicitant une extrémité de la fente (74) contre le pivot (54). 2. Brûleur selon la revendication, caractérisé en ce que les moyens de commande (30) sont dépendants d'une vanne (22) de réglage de l'alimentation de combustible, en étant reliés à celle-ci par une liaison mécanique (102, 110, 104). 3. Brûleur selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce que la liaison mécanique comprend un élément oscillant (104) qui est agencé de façon à empêcher l'actionnement des moyens de commande (30) pendant que la vanne (22) est en position de fermeture. 4. Burner according to claim, characterized in that the movable member (42) is tiltably mounted on a pivot (54) disposed in a short slot (74) formed in said movable member (42), a spring (76) biasing one end of the slot (74) against the pivot (54). 2. Burner according to claim, characterized in that the control means (30) are dependent on a valve (22) for adjusting the fuel supply, being connected thereto by a mechanical link (102, 110, 104). 3. Burner according to sub-claim 2, characterized in that the mechanical connection comprises an oscillating element (104) which is arranged to prevent actuation of the control means (30) while the valve (22) is in operation. closed position. 4. Brûleur selon la sous-revendication 3, caractérisé en ce qu'un verrou (114) coopère avec l'élément oscillant (104) de façon telle que lorsque les moyens de commande (30) ont été actionnés une fois, le verrou (114) prend une position qui empêche un nouvel actionnement des moyens de commande. Burner according to sub-claim 3, characterized in that a latch (114) cooperates with the oscillating element (104) such that when the control means (30) have been actuated once, the latch (114) takes a position which prevents further actuation of the control means.
CH361354D 1958-08-07 1959-08-07 Liquid fuel burner CH361354A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB361354X 1958-08-07

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH361354A true CH361354A (en) 1962-04-15

Family

ID=10385318

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH361354D CH361354A (en) 1958-08-07 1959-08-07 Liquid fuel burner

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH361354A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH619765A5 (en)
FR2541426A1 (en) TYPE LIGHTING APPARATUS USING FLAMMABLE LIQUID FUEL
FR2749646A1 (en) GAS SAFETY LIGHTER FEATURING A PYROPHORIC STONE AND WHEEL IGNITION SYSTEM
EP1632600A1 (en) Iron with a handle having a tank filling opening
CH361354A (en) Liquid fuel burner
CH363735A (en) Electric heating element
FR2662236A1 (en) Economiser device for gas cooking top
FR2539434A3 (en) Domestic appliance boiler
FR2509885A1 (en) PEDAL CONTROL BLOCK
CH268015A (en) Pyrophoric lighter.
FR2498418A3 (en) Mouthpiece for animal watering feed - has outer sleeve housing spring loaded valve, plunger and pivoted opening lever
BE554419A (en)
EP0347384A2 (en) Device for igniting fuels
BE462283A (en)
BE638983A (en)
EP0689008A1 (en) Fluid flow control device with dual actuation
FR2573284A1 (en) Improved device for diffusing a perfumed, deodorising or insecticidal product into the atmosphere
BE849712A (en) PIEZO-ELECTRIC GAS IGNITION DEVICE
BE485808A (en)
BE541658A (en)
CH268619A (en) Pyrophoric lighter.
BE359938A (en)
CH380426A (en) Gasoline lighter
BE353926A (en)
BE405258A (en)