CH329948A - Equipment for radio-relay telecommunications installation - Google Patents

Equipment for radio-relay telecommunications installation

Info

Publication number
CH329948A
CH329948A CH329948DA CH329948A CH 329948 A CH329948 A CH 329948A CH 329948D A CH329948D A CH 329948DA CH 329948 A CH329948 A CH 329948A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
frame
sub
waveguide
equipment according
uprights
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Lebedinsky Myron
Original Assignee
Telecommunications Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Telecommunications Sa filed Critical Telecommunications Sa
Publication of CH329948A publication Critical patent/CH329948A/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05KPRINTED CIRCUITS; CASINGS OR CONSTRUCTIONAL DETAILS OF ELECTRIC APPARATUS; MANUFACTURE OF ASSEMBLAGES OF ELECTRICAL COMPONENTS
    • H05K7/00Constructional details common to different types of electric apparatus
    • H05K7/18Construction of rack or frame

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Microelectronics & Electronic Packaging (AREA)
  • Variable-Direction Aerials And Aerial Arrays (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
    Equipement   pour    installation   de    télécommunication   par faisceaux    hertziens   La présente    invention   a    pour   objet un équipement pour installation de télécommunication par faisceaux hertziens. Cet équipement peut être utilisé dans des stations-relais, intermédiaires ou terminales, devant être implantées en des points jouissant d'une visibilité dégagée, par exemple sur des pylônes métalliques ou en des points situés à haute altitude et vers lesquels ne mène en général aucune route carrossable. 



  Les équipements de ce genre connus à ce jour, sont constitués par un bâti lourd entièrement monté en usine, c'est-à-dire équipé dans cette dernière de tous ses appareils électroniques et éléments en guide d'ondes, et transporté au lieu d'implantation au prix de grosses difficultés. Le plus souvent, on est obligé d'installer, entre la route carrossable située au pied de la    colline   plus ou moins élevée où a été construit le bâtiment recevant un tel équipement et ce bâtiment, un câble    autoporteur,   relativement cher pour monter le bâti. 



  Un autre inconvénient de ce genre de bâti équipé et réglé en usine réside    dans   les difficultés que l'on    rencontre,   lors du raccordement de l'ensemble en guide d'ondes de l'équipement avec les feeders des antennes réceptrice et émettrice, pour des postes    intermédiaires.   Le bâti comporte, en effet, une partie d'équipement réalisé en guide d'ondes constitué par un as-    semblage   d'éléments    rectilignes,   coudés en T, et cet assemblage est solidement    fixé   au bâti.

   Les angles des coudes et des T étant    réalisés   avec une certaine tolérance, il est fréquent que les extrémités de l'assemblage en guide d'ondes, quand le bâti est mis en place, ne se situent pas exactement en face des extrémités du feeder, également réalisées en guide d'ondes, le raccord .nécessitant des travaux d'assemblage ne pouvant être réalisés que par une    main-      d'oeuvre   spécialisée. 



  Enfin le genre d'équipement décrit ci-dessus et constitué par un bâti monté en usine dans lequel les éléments sont    fixés   à demeure, oblige, pour l'exploitation, la    présence   constante, en ces lieux relativement isolés, d'une équipe    spécialisée   pour la maintenance du matériel, devant procéder sur place aux travaux de dépannage. 



     _   L'équipement conforme à la présente invention permet de remédier à tous ces inconvénients. Il est caractérisé par le fait qu'il est constitué par des châssis et par des    blocs   amovibles disposés comme des tiroirs dans un bâti comprenant deux montants creux dans l'épaisseur desquels sont logés des câblages aboutissant sur des réglettes portant des organes de connexion et prévues sur la face avant de ces montants, cette disposition permettant, au moyen de cavaliers, d'assurer les    liaisons   élec- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 triques entre les divers    appareils   et leurs organes    d'alimentation.   



  A titre d'exemple, on a décrit ci-dessous et représenté au dessin    annexé   une forme d'exécution de l'objet de la présente invention. 



  La    fig.   1 représente le schéma électrique d'un équipement constituant ladite forme d'exécution. 



  Les    fig.   2, 3 et 4 représentent respectivement la face frontale, la face interne et la coupe    d'un.montant   du bâti de cet équipement. 



  Les    fig.   5, 6 et 7 représentent des réglettes à    douilles   et des réglettes à broches portées par des montants tels que celui représenté aux    fig.   2 à 4. 



  La    fig.   8 représente une vue en perspective du bâti monté, montrant des cases pour l'insertion de blocs et châssis. 



  La    fig.   9 est une vue en    perspective   d'in châssis    équipé   de    guide   d'ondes. 



  La    fig.   10 est une vue en perspective d'un châssis de mesure, de signalisation et de commutation. 



  La    fig.   11 représente schématiquement un bloc d'appareil électronique. 



  La    fig.   12 représente le bloc de la    fig.   11 vu de dos. 



  La    fig.   13 représente le bâti de la    fig.   8 équipé de tous ses organes. 



  Ainsi que cela ressort de la    fig.   1, la    sta-      tion-relais   que l'on va décrire comporte deux chemins    d'amplification   1 et 2; montés en parallèle entre l'antenne réceptrice 3 et l'antenne émettrice 18, par l'intermédiaire des commutateurs 4 et 17 qui permettent la mise en circuit de l'un ou de l'autre des chemins d'amplification 1, 2. Chaque commutateur est constitué par un T en guide d'ondes dont les bras latéraux sont munis de volets pouvant occuper l'une ou l'autre de deux    positions   possibles.

   Une commande unique agit simultanément sur les deux volets de façon que les ondes qui parviennent par le bras    commun   ou shunt du T soient orientées vers un seul des bras latéraux et permettent la transmission, soit par le chemin d'amplification 1 ou par le chemin d'amplification 2, identique au précédent. Celui-ci comporte un    filtre   coupe-bande 5 constitué par un guide d'ondes muni de deux cavités en shunt, accordées sur des fréquences voisines de la fréquence    hétérodyne   de réception, et il laisse passer la bande des fréquences occupée par le signal.

   Le filtre coupe-bande est relié à un T d'aiguillage 6 qui est un T en guide d'ondes, recevant par le bras shunt, par    l'intermédiaire   d'un filtre passe-bande 25, la tension de sortie de la source hétérodyne locale (décrite en détail ci-dessous) ; les bras latéraux du T    d'aiguillage   sont respectivement reliés à la sortie du filtre coupe-bande 5 et à l'entrée du mélangeur de réception 7. Celui-ci est constitué par un cristal monté dans un guide d'ondes et reçoit    simultanément   le signal de sortie du filtre 5 et celui de la source hétérodyne.

   Le signal de battement de 70    Mc/s   obtenu est amené à l'entrée de    l'amplificateur   moyenne fréquence 8, au moyen d'une douille coaxiale prévue sur l'élément de guide d'ondes constituant le mélangeur de réception 7 et à laquelle est relié le bloc contenant l'appareillage électronique qui constitue    l'amplificateur   moyenne fréquence 8, ce bloc comportant deux sorties coaxiales    St,   -    Stz   montées en parallèle. 



  La sortie    Ste   est reliée à un détecteur de réception comportant, dans un boîtier unique, un démodulateur 19 et un amplificateur vidéo, 20. Ce démodulateur 19 comprend deux étages limiteurs suivis d'un    discriminateur.   



  La sortie    St,   de l'amplificateur moyenne fréquence est reliée à l'amplificateur d'émission    _   9 composé de deux voies en parallèle comprenant chacune deux étages    écréteurs   et un étage de puissance. Les sorties coaxiales des deux voies fournissent    _   des signaux identiques mais en opposition de phase et appliqués respectivement aux bornes de chacun des cristaux de germanium 10 et 11 du mélangeur d'émission 12. 



  Celui-ci comprend un guide en T dont le bras shunt est    relié   par 1a liaison 12' à la    source   hétérodyne d'émission (décrite plus 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 loin) et dont les bras latéraux sont munis des cristaux de    germanium   qui ont été mentionnés ci-dessus et qui sont logés dans des montures sur lesquelles viennent s'enfiler les sorties coaxiales de    l'amplificateur   d'émission 9.

   Le signal quitte le mélangeur 12 par un autre bras du T et pénètre dans le filtre d'émission 13 qui est un filtre à trois cavités en guide d'ondes et dont la fonction est de    sélecter   l'une des bandes latérales fournies par le mélangeur d'émission 12 et de transmettre la bande    sélec-      tée   au tube à ondes progressives 14 qui permet d'obtenir une puissance d'émission de 1 watt à    partir   d'une puissance d'environ 25    milliwatts   provenant du mélangeur d'émission 12.    Le   signal est ensuite transmis à l'antenne émettrice 18, par le T commutateur 17 dont le volet a été correctement placé, après avoir traversé une sonde 15 permettant d'appliquer, au moyen d'une prise    coaxiale,   un.

      signal   à l'entrée d'un équipement de mesure 16 relié à un indicateur de puissance. 



  Les tensions hétérodynes nécessaires pour le mélangeur    d'émission   12 et pour le mélangeur de réception 7 sont créées à partir d'un même klystron 30 auquel est associé un dispositif- stabilisateur de    fréquence.   



  Les ondes fournies par le klystron 30 traversent: un premier coupleur    directif   en    croix   33 qui sert à alimenter un stabilisateur de fréquence ; un second coupleur en croix 24 qui sert à produire, avec le dispositif 23, la fréquence locale nécessaire. au premier changement de fréquence décrit et, enfin, une ligne d'atténuation variable 26. Les ondes    passant-      par   cette voie arrivent par la liaison 12' au bras shunt du mélangeur d'émission 12. 



  L'énergie prélevée par le premier coupleur directif 33 (qui, comme le second coupleur directif, est un coupleur en    croix   en guide, dans lequel le couplage entre le bras principal et le bras secondaire se fait par des trous circulaires dont le diamètre est fonction du couplage désiré) traverse une cavité de référence 29 et va se réfléchir sur un cristal modulateur 28 alimenté par du 18    kc/s      fourni   par le générateur 27. L'énergie réfléchie repasse par la cavité 29 et le coupleur 33 pour être détectée par un cristal 31.

   En comparant dans un    discriminateur   32 la tension 18    kc/s   appliquée par le cristal modulateur 28 et la tension à 18    kc/s   fournie par le cristal détecteur 31, on obtient une tension continue de commande qui est appliquée sur le réflecteur du klystron dans un sens tel que la fréquence de celui-ci soit ramenée au voisinage de la fréquence de la cavité. 



  L'énergie prélevée par le second coupleur 24 va se réfléchir sur un cristal 23    alimenté   par    un   générateur à quartz 22 qui fournit la fréquence de transposition dé la station-relais. L'énergie modulée traverse en sens inverse le coupleur 24, puis un    filtre   passe-bas (non représenté) qui    élimine   les    harmoniques   élevés, ensuite le filtre passe-bande 25 qui sélectionne une bande latérale de modulation qui est appliquée au bras shunt du T    d'aiguillage   6. 



  Dans le schéma de la    fig.   1, on a entouré, dans le chemin    amplificateur   1, d'un contour tracé en pointillé tous les éléments en guide d'ondes et les organes tels que klystron ou tube à ondes progressives qui sont montés directement dans et sur un châssis comprenant des éléments en guide d'ondes. Les autres organes qui constituent des appareils électroniques sont constitués par des blocs    reliés   par des douilles    coaxiales   à des broches coaxiales prévues sur des éléments en guide d'ondes ou reliés à ces dernières par des câbles coaxiaux souples.

   L'équipement comprend aussi    un   bloc comprenant l'amplificateur moyenne fréquence 8, un bloc renfermant le détecteur de réception 19- 20, un bloc    renfermant   l'amplificateur 9, un bloc renfermant le générateur de transposition 22, un bloc renfermant le générateur 27 du système de    stabilisation   de fréquence, et un bloc renfermant le démodulateur 32. 



  Le bâti recevant l'équipement est essentiellement constitué, comme cela est visible aux    fig.   2 à 4, 8 et 13, par quatre montants 41, 42, 41', 42', assemblés deux à deux, ayant un profil couramment    utilisé   dans le matériel de télécommunications, et une longueur hors tout pouvant être, par exemple, de 2640 mm. Les montants sont équipés en usine de la fa- çon suivante 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Les montants avant 41-41' sont munis d'un câblage 43 en    fils   téléphoniques normaux, ce câblage se terminant sur différentes pièces de raccordement destinées à    alimenter   et à    relier   les divers organes électroniques qui prendront place dans le bâti.

   Les pièces de raccordement sont des    réglettes   à broches 47 et à douilles 48 fixées sur la face frontale des montants 41-41'. Certaines    réglettes   à douilles 49 portent des douilles    coaxiales   49' (voir    fig.   7). Le câblage est maintenu en place par des    guide-      câbles   50. 



  Dans les montants 42-42' sont disposés des fers en    lJ   39 constituant des conduites de ventilation 44 et maintenus en place par des fers cornières    @51   .qui forment des glissières pour la mise en place de    différents   organes    réalisés   sous forme de   tiroirs  . Les montants associés 42-42' portent en outre des feeders en guide d'ondes 45    fixés   par des    colliers   46 à la face arrière des montants et constituant les départs vers les    aériens.   



  Entre les    montants   est    fixé   par vis, un châssis 40 présentant un    panneau   55 sur lequel sont montés des organes de protection, de    si-      gnalisation,   de mesure et de commutation. 



     Dans   la partie intérieure du bâti, en dessous du châssis 40, les cornières 51 délimitent    cinq   cases dans lesquelles prennent place, de bas en haut, comme visible en    fig.   13, un bloc    d'alimentation   générale AL, un bloc    A1   contenant les    organes   pour l'alimentation du    klystron   du chemin    d'amplification   1, un bloc A2 contenant les organes pour    l'alimentation   du klystron du chemin    d'amplification   2, un bloc A3 contenant les organes pour    l'alimentation   du tube à ondes progressives du chemin d'amplification 1 et un bloc A4 contenant les organes pour l'alimentation du tube à ondes progressives du chemin d'amplification 2.

   Tous    ces   blocs sont munis sur leur face avant, dans le voisinage des montants, de réglettes à douilles permettant d'établir, au moyen de cavaliers engagés dans ces douilles et    dans   celles correspondantes prévues sur les réglettes des montants, les liaisons nécessaires passant par les montants pour    alimenter   les appareils électriques. Au-dessus du châssis 40, les glissières 51 délimitent deux jeux superposés de quatre cases Cl 1    C2,      C3,      C4   et CI,    C"2,      C'3   et    C'41      les   deux glissières    inférieures   de chaque jeu intéressant la moitié antérieure seulement de la profondeur. 



  Dans la partie du bâti intéressée par les cases CI à C4 sont placés les organes du chemin d'amplification 1, et dans celle intéressée par les .cases    C'1   à C'4 sont placés, de manière identique, les organes du chemin d'amplification 2. 



     Dans   la partie    arrière   de l'espace du bâti    intéressant   la hauteur des cases Cl à    C4'est   disposé un châssis 53 comprenant des éléments en guide d'ondes, représenté    en.   détail à la    fig.   9 et schématiquement à la    fig.   8, et dans lequel se trouvent incorporés tous les éléments entourés d'un pointillé dans le chemin amplificateur 1 de la    fig.   1. 



  Les éléments en guide d'ondes sont assemblés, suivant la technique connue, par leurs brides, et cet    ensemble   rigide est suspendu    élastiquement   par exemple au moyen d'amortisseurs en caoutchouc, en des points judicieusement choisis, sur le châssis 53. Une telle suspension n'est pas représentée à la    fig:   9, pour ne pas surcharger le dessin. Elle comprend un amortisseur se présentant sous la forme d'un    cylindre   en caoutchouc engagé, d'une part, sur une tige fixée sur un élément du châssis 53 et, d'autre part, sur une tige rigide vissée sur une bride d'un élément de guide. 



  Grâce à une telle suspension, on dispose, lors du montage, pour le raccord de la bride terminale du châssis de guide d'ondes à la bride correspondante du feeder    d'antenne,   d'un certain degré de liberté pour réaliser cette liaison. Avantageusement, un élément en guide d'ondes sera réalisé à l'aide d'un élément souple, ce qui augmente cette liberté d'ajustement au montage. 



  Le châssis 53 (voir    fig.   9) dont la platine supérieure    53S   comporte, dans sa partie arrière, une    échancrure   53E pour le passage du feeder, porte    dans   sa partie avant le tube à ondes progressives 14.    Il   repose sur la partie 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 arrière des troisièmes cornières par des cornières latérales 53'.    Les   éléments en guide d'ondes comportent des fiches coaxiales    F,,      F@,   F3 (cette dernière n'étant pas visible au dessin) sur lesquelles viennent se    relier   les blocs d'appareils électroniques dont il a été question ci-dessus et qui sont conçus tous sur le même    principe.   



  Un bloc d'appareils semblable à ceux utilisés est représenté à titre d'exemple aux    fig.   11 et 12.    Il   est constitué par une platine 57 sur laquelle sont montés, vers l'avant, les lampes 58, les organes de réglage et les dispositifs de liaison : à l'arrière de la platine sont montés les éléments entrant dans la constitution de l'appareil. Ces éléments sont protégés par un capot 59 fixé par vis sur des étriers soudés à l'arrière de la platine. Ce capot présente des découpages pour le passage des douilles 60 venant s'enfiler dans les fiches coaxiales correspondantes des éléments de guide d'ondes. Les blocs sont amovibles et la jonction entre eux et avec le câblage du bâti se fait par l'intermédiaire des cavaliers, comme cela est visible à la    fig.   13 montrant le bâti équipé. 



  Sur cette figure, on retrouve les montants 41, 41', 42' sur lesquels est vissé le châssis 40 représenté par ailleurs en    fig.   10 et dans lequel est monté le panneau de contrôle 55. 



  En dessous de ce châssis, on retrouve les divers blocs d'alimentation énumérés ci-dessus. Au-dessus de ce châssis, on trouve successivement - le bloc 8 comportant les éléments amplificateurs moyenne fréquence qui, par l'arrière, est relié à la fiche coaxiale FI ; - en 9 le bloc amplificateur d'émission relié aux fiches    Fz   (voir    fig.   9) et à côté de lui le bloc générateur 22 relié à la fiche    F.;   , non visible ; - le bloc détecteur de réception 19-20, le bloc générateur 27 et, au-dessus de ce dernier, à droite, - le bloc démodulateur 32 ayant, à sa gauche, une ouverture de ventilation O à la hauteur où se trouve le    klystron   ; - le tube à ondes progressives 14 porté par le    châssis   comprenant des éléments en guide d'ondes. 



  Cet ensemble constitue le    chemin   d'ampli- ;    fication   1 et il est    surmonté   par un ensemble identique constituant le chemin d'amplification 2. 



  Les blocs 8, 22, 19-20, 27 et 32 portent des réglettes à douilles au moyen desquelles sont réalisées, à l'aide de    cavaliers   engagés par ailleurs sur les douilles des réglettes des montants, certaines des liaisons représentées au schéma de montage de la    fig.   1 et celles nécessaires aux alimentations. 



  L'équipement décrit ci-dessus comprend des ensembles indépendants, montés et réglés en usine, ou en station suivant le cas, d'encombrement réduit, faciles à assembler et à    remplacer,   ce qui est particulièrement intéressant pour du matériel destiné à "être placé, soit en haut d'une tour élevée, soit en un point situé en altitude et dont l'accès est toujours    difficile.  



   <Desc / Clms Page number 1>
    Equipment for radio-relay telecommunications installation The present invention relates to equipment for radio-relay telecommunications installation. This equipment can be used in relay stations, intermediate or terminal, to be located in points enjoying unobstructed visibility, for example on metal pylons or in points located at high altitude and towards which no one generally leads. motorable road.



  The equipment of this type known to date consists of a heavy frame entirely assembled in the factory, that is to say equipped in the latter with all its electronic devices and waveguide elements, and transported instead of implantation at the cost of great difficulties. Most often, one is obliged to install, between the motorable road located at the foot of the more or less elevated hill where the building receiving such equipment was built and this building, a self-supporting cable, relatively expensive to mount the frame.



  Another drawback of this type of frame equipped and adjusted in the factory lies in the difficulties encountered when connecting the waveguide assembly of the equipment with the feeders of the receiving and transmitting antennas, for intermediate positions. The frame comprises, in fact, a piece of equipment produced as a waveguide consisting of an assembly of rectilinear elements, bent in a T, and this assembly is firmly fixed to the frame.

   The angles of the elbows and T's being made with a certain tolerance, it is common for the ends of the waveguide assembly, when the frame is in place, not to be located exactly opposite the ends of the feeder, also produced as a waveguide, the connection requiring assembly work that can only be carried out by specialized labor.



  Finally, the type of equipment described above and consisting of a factory-mounted frame in which the elements are permanently fixed, requires, for operation, the constant presence, in these relatively isolated places, of a specialized team for maintenance of the equipment, having to carry out repair work on site.



     _ The equipment according to the present invention overcomes all these drawbacks. It is characterized by the fact that it is constituted by frames and by removable blocks arranged as drawers in a frame comprising two hollow uprights in the thickness of which are housed cabling ending on strips carrying connection members and provided on the front face of these uprights, this arrangement making it possible, by means of jumpers, to ensure the electrical connections.

 <Desc / Clms Page number 2>

 triques between the various devices and their power supply units.



  By way of example, an embodiment of the object of the present invention has been described below and shown in the accompanying drawing.



  Fig. 1 represents the electrical diagram of an item of equipment constituting said embodiment.



  Figs. 2, 3 and 4 respectively represent the front face, the internal face and the section of un.montant of the frame of this equipment.



  Figs. 5, 6 and 7 show socket strips and pin strips carried by uprights such as that shown in FIGS. 2 to 4.



  Fig. 8 is a perspective view of the mounted frame, showing boxes for inserting blocks and frames.



  Fig. 9 is a perspective view of a chassis equipped with a waveguide.



  Fig. 10 is a perspective view of a measuring, signaling and switching frame.



  Fig. 11 schematically represents a block of electronic apparatus.



  Fig. 12 represents the block of FIG. 11 seen from behind.



  Fig. 13 shows the frame of FIG. 8 equipped with all its organs.



  As can be seen from FIG. 1, the relay station which will be described comprises two amplification paths 1 and 2; connected in parallel between the receiving antenna 3 and the transmitting antenna 18, by means of switches 4 and 17 which allow the switching on of one or the other of the amplification paths 1, 2. Each The switch consists of a waveguide T whose side arms are fitted with flaps which can occupy one or the other of two possible positions.

   A single control acts simultaneously on the two components so that the waves which arrive by the common arm or shunt of the T are directed towards only one of the lateral arms and allow transmission, either by the amplification path 1 or by the path d amplification 2, identical to the previous one. This comprises a notch filter 5 formed by a waveguide provided with two shunt cavities, tuned to frequencies close to the heterodyne reception frequency, and it allows the band of frequencies occupied by the signal to pass.

   The notch filter is connected to a routing T 6 which is a waveguide T, receiving by the shunt arm, via a bandpass filter 25, the output voltage of the source local heterodyne (described in detail below); the lateral arms of the routing T are respectively connected to the output of the notch filter 5 and to the input of the reception mixer 7. The latter consists of a crystal mounted in a waveguide and simultaneously receives the output signal of filter 5 and that of the heterodyne source.

   The 70 Mc / s beat signal obtained is fed to the input of the medium frequency amplifier 8, by means of a coaxial socket provided on the waveguide element constituting the reception mixer 7 and to which is connected the block containing the electronic equipment which constitutes the medium frequency amplifier 8, this block comprising two coaxial outputs St, - Stz connected in parallel.



  The output Ste is connected to a reception detector comprising, in a single housing, a demodulator 19 and a video amplifier, 20. This demodulator 19 comprises two limiting stages followed by a discriminator.



  The output St, of the medium-frequency amplifier is connected to the transmission amplifier _ 9 composed of two channels in parallel each comprising two clipping stages and a power stage. The coaxial outputs of the two channels supply _ identical signals but in phase opposition and applied respectively to the terminals of each of the germanium crystals 10 and 11 of the emission mixer 12.



  This comprises a T-guide whose shunt arm is connected by link 12 'to the heterodyne emission source (described in more detail).

 <Desc / Clms Page number 3>

 far) and whose side arms are provided with germanium crystals which were mentioned above and which are housed in mounts onto which are threaded the coaxial outputs of the transmit amplifier 9.

   The signal leaves the mixer 12 through another arm of the T and enters the transmit filter 13 which is a three-cavity waveguide filter whose function is to select one of the sidebands supplied by the mixer. transmission 12 and transmitting the selected band to traveling wave tube 14 which provides a transmission power of 1 watt from a power of about 25 milliwatts coming from the transmission mixer 12. The signal is then transmitted to the transmitting antenna 18, by the T switch 17 whose shutter has been correctly placed, after having passed through a probe 15 making it possible to apply, by means of a coaxial socket, a.

      signal at the input of a measuring device 16 connected to a power indicator.



  The heterodyne voltages necessary for the transmit mixer 12 and for the receive mixer 7 are created from the same klystron 30 with which a frequency stabilizer device is associated.



  The waves supplied by the klystron 30 pass through: a first directional cross coupler 33 which serves to supply a frequency stabilizer; a second cross coupler 24 which serves to produce, with the device 23, the necessary local frequency. the first frequency change described and, finally, a variable attenuation line 26. The waves passing through this channel arrive via the link 12 ′ to the shunt arm of the transmission mixer 12.



  The energy taken by the first directional coupler 33 (which, like the second directional coupler, is a guide cross coupler, in which the coupling between the main arm and the secondary arm is made by circular holes whose diameter is a function of of the desired coupling) passes through a reference cavity 29 and will be reflected on a modulator crystal 28 supplied with 18 kc / s supplied by the generator 27. The reflected energy passes back through the cavity 29 and the coupler 33 to be detected by a crystal 31.

   By comparing in a discriminator 32 the voltage 18 kc / s applied by the modulator crystal 28 and the voltage at 18 kc / s supplied by the detector crystal 31, we obtain a direct control voltage which is applied to the reflector of the klystron in a direction such that the frequency thereof is brought to the vicinity of the frequency of the cavity.



  The energy taken by the second coupler 24 will be reflected on a crystal 23 supplied by a quartz generator 22 which supplies the transposition frequency of the relay station. The modulated energy passes through coupler 24 in the reverse direction, then a low pass filter (not shown) which eliminates high harmonics, then band pass filter 25 which selects a sideband of modulation which is applied to the shunt arm of the T. switch 6.



  In the diagram of fig. 1, we have surrounded, in the amplifier path 1, with a dotted outline all the waveguide elements and members such as klystron or traveling wave tube which are mounted directly in and on a frame comprising elements in waveguide. The other members which constitute electronic devices consist of blocks connected by coaxial sockets to coaxial pins provided on waveguide elements or connected to the latter by flexible coaxial cables.

   The equipment also comprises a block comprising the medium-frequency amplifier 8, a block containing the reception detector 19-20, a block containing the amplifier 9, a block containing the transposition generator 22, a block containing the generator 27 of the device. frequency stabilization system, and a block enclosing the demodulator 32.



  The frame receiving the equipment is essentially constituted, as can be seen in FIGS. 2 to 4, 8 and 13, by four uprights 41, 42, 41 ', 42', assembled in pairs, having a profile commonly used in telecommunications equipment, and an overall length which can be, for example, 2640 mm. The uprights are factory fitted as follows

 <Desc / Clms Page number 4>

 The front uprights 41-41 ′ are provided with wiring 43 of normal telephone wires, this wiring terminating on various connection pieces intended to supply and connect the various electronic components which will take place in the frame.

   The connecting pieces are strips with pins 47 and sockets 48 fixed on the front face of the uprights 41-41 '. Some socket strips 49 have coaxial sockets 49 '(see fig. 7). The wiring is held in place by cable guides 50.



  In the amounts 42-42 'are arranged irons by lJ 39 constituting ventilation ducts 44 and held in place by angle irons @ 51 .which form slides for the establishment of various members made in the form of drawers. The associated uprights 42-42 'further carry waveguide feeders 45 fixed by collars 46 to the rear face of the uprights and constituting the departures to the overheads.



  Between the uprights is fixed by screws, a frame 40 having a panel 55 on which are mounted protection, signaling, measuring and switching members.



     In the interior part of the frame, below the frame 40, the angles 51 delimit five boxes in which take place, from bottom to top, as visible in FIG. 13, a general power supply unit AL, a block A1 containing the organs for supplying the klystron of amplification path 1, a block A2 containing the organs for supplying the klystron of amplification path 2, a block A3 containing the components for supplying the traveling wave tube of amplification path 1 and a block A4 containing the components for supplying the traveling wave tube of amplification path 2.

   All these blocks are provided on their front face, in the vicinity of the uprights, with socket strips making it possible to establish, by means of jumpers engaged in these sockets and in the corresponding ones provided on the upright strips, the necessary connections passing through the uprights to power electrical devices. Above the frame 40, the slides 51 delimit two superimposed sets of four compartments C1 1 C2, C3, C4 and CI, C "2, C'3 and C'41 the two lower slides of each set involving the front half only depth.



  In the part of the frame interested in the boxes CI to C4 are placed the organs of the amplification path 1, and in that interested in the cases C'1 to C'4 are placed, in an identical manner, the organs of the path d amplification 2.



     In the rear part of the space of the frame interesting the height of the boxes C1 to C4 ′ is disposed a frame 53 comprising waveguide elements, shown in. detail in fig. 9 and schematically in FIG. 8, and in which are incorporated all the elements surrounded by a dotted line in the amplifier path 1 of FIG. 1.



  The waveguide elements are assembled, according to the known technique, by their flanges, and this rigid assembly is suspended elastically, for example by means of rubber shock absorbers, at carefully chosen points, on the frame 53. Such a suspension is not shown in fig: 9, so as not to overload the drawing. It comprises a shock absorber in the form of a rubber cylinder engaged, on the one hand, on a rod fixed to an element of the frame 53 and, on the other hand, on a rigid rod screwed onto a flange of a guide element.



  By virtue of such a suspension, during assembly, for the connection of the end flange of the waveguide frame to the corresponding flange of the antenna feeder, there is available a certain degree of freedom to achieve this connection. Advantageously, a waveguide element will be produced using a flexible element, which increases this freedom of adjustment during assembly.



  The frame 53 (see fig. 9) whose upper plate 53S comprises, in its rear part, a notch 53E for the passage of the feeder, carries in its front part the traveling wave tube 14. It rests on the part.

 <Desc / Clms Page number 5>

 rear of the third angles by lateral angles 53 '. The waveguide elements comprise coaxial plugs F ,, F @, F3 (the latter not being visible in the drawing) to which are connected the blocks of electronic devices mentioned above and which are all designed on the same principle.



  A block of devices similar to those used is shown by way of example in FIGS. 11 and 12. It consists of a plate 57 on which are mounted, towards the front, the lamps 58, the adjustment members and the connecting devices: at the rear of the plate are mounted the elements entering into the constitution. of the device. These elements are protected by a cover 59 fixed by screws on brackets welded to the rear of the plate. This cover has cutouts for the passage of the sockets 60 which are inserted into the corresponding coaxial plugs of the waveguide elements. The blocks are removable and the junction between them and with the cabling of the frame is made via jumpers, as can be seen in fig. 13 showing the fitted frame.



  In this figure, we find the uprights 41, 41 ', 42' on which is screwed the frame 40 shown elsewhere in FIG. 10 and in which the control panel 55 is mounted.



  Below this chassis are the various power supplies listed above. Above this frame, we find successively - the block 8 comprising the medium frequency amplifying elements which, from the rear, is connected to the coaxial plug FI; - at 9 the transmission amplifier unit connected to the Fz plugs (see fig. 9) and next to it the generator unit 22 connected to the F plug; , non visible ; - the reception detector block 19-20, the generator block 27 and, above the latter, on the right, - the demodulator block 32 having, to its left, a ventilation opening O at the height where the klystron is located ; - The traveling wave tube 14 carried by the frame comprising waveguide elements.



  This set constitutes the path of ampli-; fication 1 and it is surmounted by an identical assembly constituting the amplification path 2.



  Blocks 8, 22, 19-20, 27 and 32 carry socket strips by means of which are produced, using jumpers engaged also on the sockets of the upright strips, some of the connections shown in the assembly diagram of fig. 1 and those necessary for the power supplies.



  The equipment described above comprises independent assemblies, assembled and adjusted in the factory, or in the station as the case may be, of reduced size, easy to assemble and replace, which is particularly advantageous for equipment intended to be placed. , either at the top of a high tower, or at a point located in altitude and whose access is always difficult.

 

Claims (1)

REVENDICATION Equipement pour installation de télécommunication par faisceaux hertziens, caractérisé par le fait qu'il est. constitué par des châssis et par des blocs amovibles disposés comme des tiroirs dans. un bâti comprenant deux montants creux dans l'épaisseur desquels sont logés des câblages aboutissant sur des réglettes portant des organes de connexion et prévues sur la face avant de ces montants, cette disposition permettant, au moyen de cavaliers, d'assurer les liaisons électriques entre les divers appareils et leurs organes d'alimentation. SOUS-REVENDICATIONS 1. CLAIM Equipment for radio-relay telecommunications installation, characterized by the fact that it is. consisting of frames and removable blocks arranged like drawers in. a frame comprising two hollow uprights in the thickness of which are housed cabling leading to strips carrying connection members and provided on the front face of these uprights, this arrangement allowing, by means of jumpers, to ensure the electrical connections between the various devices and their power supplies. SUB-CLAIMS 1. Equipement suivant la revendication, dans lequel se trouvent des circuits qui sont réalisés en guide d'ondes, caractérisé en ce que ceux-ci sont assemblés dans au moins un châssis amovible, logé dans une demi-profondeur du bâti, qui présënte des organes sur lesquels viennent se connecter, de bas en haut, un bloc amplificateur MF, un bloc comprenant un <Desc/Clms Page number 6> amplificateur d'émission et un générateur four- nisssant une fréquence - de transposition, tous deux situés au même niveau, un bloc détecteur de réception et un bloc de stabilisation de fréquence, ces blocs étant disposés les uns au- dessus des autres. 2. Equipment according to claim, in which there are circuits which are produced as a waveguide, characterized in that these are assembled in at least one removable frame, housed in a half-depth of the frame, which presents organs on which are connected, from bottom to top, an amplifier block MF, a block comprising a <Desc / Clms Page number 6> transmission amplifier and a generator providing a transposition frequency, both located at the same level, a reception detector block and a frequency stabilization block, these blocks being arranged one above the other. 2. Equipement suivant la sous-revendica- tion 1, caractérisé par le fait qu'il comprend deux autres montants pourvus, chacun, de part et d'autre dudit châssis, d'un canal de ventilation constitué par un fer en -U maintenu en place par des fers cornières délimitant dans le bâti des cases pour les divers châssis et blocs. 3. Equipement suivant la sous-revendica- tion 2, caractérisé par le fait qu'un montant au moins porte des colliers de serrage servant de supports à un feeder en guide d'ondes constituant la liaison entre les guides d'ondes incorporés dans le châssis et une antenne. 4. Equipment according to sub-claim 1, characterized in that it comprises two other uprights each provided, on either side of said frame, with a ventilation channel consisting of a -U iron held in place. by angle irons delimiting boxes in the frame for the various frames and blocks. 3. Equipment according to sub-claim 2, characterized in that at least one upright carries clamping collars serving as supports for a waveguide feeder constituting the connection between the waveguides incorporated in the chassis and an antenna. 4. Equipement suivant la sous-revendica- tion 3, caractérisé par le fait que, pour faciliter la fixation du circuit réalisé en guide d'ondes au feeder d'antenne, ledit circuit est suspendu élastiquement dans le châssis. 5. Equipement suivant la sous-revendica- tion 4, caractérisé par le fait que l'un au moins des éléments du circuit en guide d'ondes présente un certain degré d'élasticité. 6. Equipment according to sub-claim 3, characterized in that, to facilitate the fixing of the circuit produced as a waveguide to the antenna feeder, said circuit is resiliently suspended in the frame. 5. Equipment according to sub-claim 4, characterized in that at least one of the elements of the waveguide circuit has a certain degree of elasticity. 6. Equipement suivant la revendication et les sous-revendications 1 à 5, caractérisé par le fait qu'il comporte, à mi-hauteur environ des montants, un cadre uni à ces derniers et dans lequel est engagé une sorte de tiroir portant du matériel de surveillance, de mesure et de protection. 7. Equipment according to claim and sub-claims 1 to 5, characterized in that it comprises, at approximately mid-height of the uprights, a frame united to the latter and in which is engaged a sort of drawer carrying monitoring equipment , measurement and protection. 7. Equipement suivant la sous-revendica- tion 6, caractérisé par le fait que, dans la partie supérieure du bâti, située au-dessus du cadre, sont superposés deux châssis distincts comprenant des éléments en guide d'ondes, munis chacun de blocs d'appareils électriques correspondants et constituant avec ces derniers deux chemins d'amplification dont l'un est de réserve, et par le fait qu'en dessous dudit châssis sont disposés, comme des tiroirs, un bloc d'alimentation générale et des blocs pour l'alimentation de klystrons et tubes à ondes progressives relatifs à ces deux chemins, Equipment according to sub-claim 6, characterized in that, in the upper part of the frame, located above the frame, are superimposed two separate frames comprising waveguide elements, each provided with blocks of corresponding electrical devices and constituting with the latter two amplification paths, one of which is spare, and by the fact that below said chassis are arranged, such as drawers, a general power supply unit and blocks for the supply of klystrons and traveling wave tubes relating to these two paths, les organes de commutation pour passer d'un chemin d'amplification à l'autre étant prévus dans le tiroir coulissant dans le cadre vissé aux montants. 8. Equipement suivant la sous-revendica- tion 7, caractérisé par le fait que le klystron et le tube à ondes progressives d'un chemin d'amplification sont tous deux portés par le châssis comprenant des éléments en guide d'ondes correspondants. the switching members for passing from one amplification path to another being provided in the sliding drawer in the frame screwed to the uprights. 8. Equipment according to sub-claim 7, characterized in that the klystron and the traveling wave tube of an amplification path are both carried by the frame comprising corresponding waveguide elements.
CH329948D 1954-04-09 1955-03-29 Equipment for radio-relay telecommunications installation CH329948A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR329948X 1954-04-09

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH329948A true CH329948A (en) 1958-05-15

Family

ID=8890833

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH329948D CH329948A (en) 1954-04-09 1955-03-29 Equipment for radio-relay telecommunications installation

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH329948A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1284495B (en) * 1965-08-09 1968-12-05 Siemens Ag Frame for holding device units for electrical communications engineering
DE1591442B1 (en) * 1967-02-28 1971-09-09 Siemens Ag ARRANGEMENT FOR ACCOMMODATION OF DEVICE UNITS OF ELECTRICAL COMMUNICATION TECHNOLOGY

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1284495B (en) * 1965-08-09 1968-12-05 Siemens Ag Frame for holding device units for electrical communications engineering
DE1591442B1 (en) * 1967-02-28 1971-09-09 Siemens Ag ARRANGEMENT FOR ACCOMMODATION OF DEVICE UNITS OF ELECTRICAL COMMUNICATION TECHNOLOGY

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2514970A1 (en) SYSTEM FOR RECEIVING RADIO SATELLITE SIGNALS
EP0918385B1 (en) Interface device for use between units of an installation
EP1032074A1 (en) Antenna with adjustable tilt
EP0275587B1 (en) Very high frequency electronic switch
Simsarian et al. Fast-tuning coherent burst-mode receiver for metropolitan networks
FR2459565A1 (en) Medium voltage metal encased gas filled switchgear - has circuit breaker sharing casing with disconnector and bus=bar system
Cochrane et al. Future optical fiber transmission technology and networks
CH329948A (en) Equipment for radio-relay telecommunications installation
Shams et al. Multichannel 200GHz 40Gb/s wireless communication system using photonic signal generation
CN113169800A (en) Method and device for receiving data
EP1788599B1 (en) Apparatus and monitoring method for electrical plants
WO2015071287A1 (en) Multifunctional interconnection system for an electronic cabinet and cabinet comprising such a system
FR2723801A1 (en) INTERVAL DIPLEXER OF AN OCTAVE BETWEEN BANDS.
FR2463520A1 (en) QUADRIPOR NETWORK FOR THE SEPARATION OF TWO SIGNALS CONSISTED OF DUAL-POLARIZED FREQUENCY BANDS
FR2689688A1 (en) Dual purpose radio aerial for use in vehicle - has inner wire core projecting beyond shorter cylindrical casing with separate connections to two radio circuits
BE1009818A4 (en) Device for ground elements modular cabinet.
Choi et al. An Si Schottky diode demultiplexer circuit for high bit-rate optical receivers
EP0389341A1 (en) Transmission line compensating apparatus for teledistribution network
FR2794904A1 (en) DEVICE FOR CONNECTING ELECTRONIC DEVICES OR MODULES
Borkowski et al. Experimental evaluation of prefiltering for 56 Gbaud DP-QPSK signal transmission in 75 GHz WDM grid
FR2512300A1 (en) Bidirectional digital data transmission system - uses switching circuit at subscriber equipment to connect variable attenuator controlled from peak power detector memory
Shams et al. Multiband transmission for sub-THz wireless over fibre communication system
CH271977A (en) Direction-finding installation.
EP3799544A1 (en) Device for controlling a home automation installation
CH290752A (en) Assembly device with component housing for telecommunications equipment.