Dispositif de commande d'un é4uipement de traction électrique. L'invention a pour objet un dispositif<B>de</B> commande d'un équipement de traction élec trique, pouvant servir pour le démarrage et la régulation de la marche de moteurs ou de groupes de moteurs électriques de traction de grande puissance et de tension relativement élevée.
Dans de tels équipements les contacts qui commandent les circuits de distribution des moteurs et des machines ou appareils auxi liaires revêtent la forme de contacteurs sépa rés avec pièces de contacts<B>à</B> grande pression et soufflage magnétique énergique.
Ces contacteurs, constitués respectivement comme des interrupteurs, sont man#uvrés dans les équipements modernes au moyen d'un arbre<B>à</B> cames actionné par un système moteur quelconque et ont pour bat d'effec tuer les combinaisons habituelles successives du circuit desservi; dans chacune des posi tions de l'arbre<B>à</B> cames une série de cames appropriées viennent soulever le levier des contacteurs qui doivent être enclenchés. Ce mode de commande<B>ne</B> convient que pour les équipements simples et de puissance réduite; dans les équipements comportant un grand nombre de contacteurs parcourus par des courants de'forte intensité et de haut vol tage, il nécessite des arbres<B>à</B> cames d'un dia mètre, d'une longueur et d'un poids inadmis sibles.
Toutefois, on peut utiliser dans ce dernier cas plusieurs arbres<B>à</B> cames actionnant clia- c <B>1</B> un un groupe de contacteurs; mais cette subdivision rend la commande de l'équipe ment plus compliquée.- La man#uvre et<B>le</B> maintien en position de contacteurs puissants au moyen de galets et de cames exigent une construction lourde ainsi que de gros efforts de commande; en outre, la nécessité d'action ner et d'arrêter brusquement après de faibles déplacements des masses aussi importanies risque de déterminer l'usure et le déréglage des organes.
Ces inconvénients sont ëvités-dans le dis positif suivant l'invention; au lieu de deman der<B>à</B> un organe unique, l'arbre<B>à,</B> cames, d'as- surer la sélection des contacteurs<B>à</B> enclencher et<B>à</B> déclencher, l'exécution de l'une ou l'au tre de ces man#uvres et le maintien des con tacteurs en position, on -utilise pour chacune de ces opérations un organe approprié et dis tinct.
Cette sélection préalable permet dès lors <B>de</B> désigner mécaniquement<B>à</B> l'enclenchement ou au déclenchement d'autres appareils de l'équipement et d'opérer ces man#uvres au moyen d'un organe unique de commande. Le mouvement même de cet organe, qui est uti lisé normalement pour la sélection, pourra également être employé pour opérer la ma- nceuvre de certains appareils dont la sélec tion aura été effectuée au préalable par d'au tres organes, d'une façon quelconque.
Le dispositif objet de la présente inven tion comporte donc un sélecteur ou combina- teur mécanique agissant pour déterminer, aux différents moments de la commande, lesquels des contacteurs doivent être man#uvrés, et un organe oscillant agissant ensuite pour ma- n#uvrer celui ou ceux des contacteurs qui ont été ainsi choisis, des organes d'accrochage étant prévus pour maintenir ces derniers dans la position voulue.
Le dessin ci-annex6 représente,<B>à</B> titre d'exemple, en fig. <B>1.1,</B> schématiquement, un dispositif selon l'invention, et aux fig. <B>1 à 10</B> des détails de ce dispositif ainsi que des va riantes.
Les fig. <B>1-1</B> 2 et<B>3</B> représentent un contac teur avec ses éléments de commande, dans les différentes phases de son fonctionnement; La fig. 4 est un schéma d'un exemple de commande automatique du sélecteur ou com- binaieur et de l'organe oscillant<B>de</B> man#u- vre réalisé d'après l'invention, chacun de ceux-ci étant commandé par un organe mo teur propre;
La, fig. <B>à</B> montre un mode<B>de</B> réalisation d'un organe principal du sélecteur ou combi- nateur; La fig. <B>6</B> est une variante de la commande représentée fig.- 4; La fig. <B>7</B> représente un autre dispositif de commande du sélecteur ou combinateur et de Por-ane oscillant de manceuvre, un organe moteur unique étant prévu pour leur coin- mande successive; La fig. <B>8</B> montre un mode de commande de rupteur de ligne;
La fig. <B>9</B> est un dispositif<B>de</B> commande des inverseurs de marche utilisant la pre mière partie du mouvement de l'organe de commande du sélecteur et de l'organe oscil lant de manceuvre; La fig. <B>10</B> montre un dispositif de com mande d'un commutateur de freinage, ac- tionn6 comme le précédent; La fig. <B>11</B> représente l'agencement des circuits de contrôle.
Le levier principal<B>1</B> du contacteur (fig. <B>1</B> <B>à 3)</B> est articulé<B>à</B> une<B>de</B> ses extrémités en 4 sur un support fixe<B>18</B> auquel il est relié par une connexion souple<B>18,</B> et porte<B>à</B> son autre extrémité une pièce de contact mobile 2 des tinée<B>à</B> jouer en combinaison avec une pièce de contact fixe<B>3</B> et un doigt de contact auxi liaire 31.
Les pièces de contact 2,<B>3, 3,</B> pourront être quelconques, mais seront de préférence agencées comme indiqué dans le brevet suis,#e no <B>115196.</B>
Les mouvements d'enclenchement et de déclenchement du contacteur sont obtenus au moyen d'un arbre oscillant<B>10,</B> muni de<B>ga-</B> lets<B>13,</B> 14 assujettis sur une pièce solidaire de l'arbre<B>10,</B> mais isolée de<B>ce</B> dernier.
<B>.</B> Le combinateur ou sélecteur est repré- sent6 schématiquement par une de ses roues telles que<B>là à</B> cames de profil prédéterminé, <B>16,</B> agissant sur un galet 21 fixé<B>à</B> l'extré mité d'un levier<B>17,</B> articulé en<B>19</B> sur le sup port fixe<B>18,</B> terminé par deux branches por tant respectivement des galets 22 et<B>23.</B>
Les galets 22 et<B>23</B> commandent respec tivement des leviers auxiliaires<B>5</B> et<B>6</B> de forme spéciale, articulés en<B>7</B> et<B>8</B> sur le le vier principal<B>1,</B> et constamment rappelés contre lesdits galets par des ressorts<B>51</B> et<B>61.</B>
Le levier<B>6</B> porte<B>à</B> une de ses extrémités un crochet 25, terminé par une branche 25, qui peut, venir buter contre le bouton 252 fixé sur la roue<B>15.</B> L'autre extrémité du levier<B>6</B> porte arti culé en<B>6,</B> un bec<B>9</B> solidaire d'un doigt 6# présentant une rampe<B>29.</B> Ces deux pièces<B>9</B> et<B><U>6..</U></B> sont constamment rappelées dans la po sition de repos (fig. <B>1)</B> par un ressoit <B>6,</B> et leur rôle sera indiqué ci-après.
Quand la, roue<B>15</B> du combinateur tourne d'un angle voulu, une de ses cames<B>16</B> vient so alever le galet<B>2 1,</B> le levier<B>17</B> entraîné pivote autour<B>de</B> l'axe<B>19,</B> son galet 22 repousse le levier<B>5</B> qui bascule autour de l'articulation <B>7</B> et vient présenter une rampe 24 sur la tra jectoire du galet<B>13</B> de l'arbre oscillant<B>10</B> (fig. 2).
Si on fait alors osciller ce dernier dans le sens des aiguilles d'une montre, le galet<B>13</B> s'engage sous la rampe 24 et déterminé<B>le</B> soulèvement du levier auxiliaire<B>5</B> qui conti nue<B>à</B> basculer et vient prendre appui sur une butée<B>5,</B> le levier principal<B>1</B> solidaire est entraîné ainsi -que la pièce de contact mobile <B>-9</B> qui vie-ut s'appuyer sur la pièce de contact fixe<B>3;</B> un frottement et une pression énergi que entre les pièces 2 et<B>3</B> sont assurés par des ressorts % et<B>3,</B> aménagés sur les parties articulées des contacts, le circuit desservi est fermé.
En même temps, le crochet<B>25</B> de l'autre levier auxiliaire<B>6,</B> animé du même mouve ment que le levier<B>1,</B> s'engage sur un appui <B>26</B> 'du support<B>18</B> et maintient le contacteur enclenché aussi longtemps que l'ensemble oc cupe la position représentée fig. 2 des dessins, et que le galet 21 est repoussé par une came telle que<B>16,</B> toutefois l'arbre<B>10</B> reprend sa position de repos (fig. <B>1).</B>
Si la roue<B>15</B> poursuit alors son mouve ment de rotation et que la came<B>16</B> s'efface sous le galet 21, un ressort<B>27</B> aménagé entre le levier<B>17</B> et le support<B>18</B> -repousse le levier <B>17</B> vers la gauche de la figure, la branche<B>20</B> de ce dernier appuie alors son galet<B>23</B> sur le bec<B>9</B> du levier auxiliaire<B>6.</B> Le doigt<B>6!1</B> soli daire tourne autour de l'articulation<B>6.1</B> jus qu'à, ce que le bec<B>9</B> vienne buter en<B>30</B> con tre la pièce principale<B>du</B> levier<B>6</B> (fig. <B>3),</B> le doigt 6,, présente alors sa rampe<B>29</B> sur le trajet du galet 14 de-l'arbre <B>10.</B> Si on fait<B>à</B> nouveau osciller l'arbre<B>10</B> dans le sens des aiguilles d'une montre,
son galet 14 repousse le levier<B>6</B> dont le déplace ment est limité par une butée<B>6,,</B> puis le fait basculer autour de l'articulation<B>8</B> par l'in termédiaire du doigt<B>6,</B> et du bec<B>9.</B> Le cro chet 2.5 s'écarte de son appui<B>9-6,</B> le levier principal<B>1</B> du contactein libéré pivote autour de l'articulation 4 en écartant la pièce de con tact mobile 2 de la pièce de contact fixe<B>3,</B> le circuit desservi est coupé (fig. <B>3).</B> Dès que l'oscillation de l'arb#e <B>10</B> et par spite le<B>dé-</B> placement du galet 14 libèrent le levier<B>6,</B> tous les organes du système reprennent la po sition de repos (fig. <B>1)
</B> et sont prêts pour de nouvelles manceuvres.
La réalisation de la commande des con tacteurs, après sélection préalable, telle que décrite ci-dessus, n'est donnée qu'à titre d'exemple et peut évidemment être obtenue de bien d'autres manières.
<B>.</B> Le déclenchement de tous les contacteurs peut être réalisé par le retour<B>à</B> zéro du sé- ecteur. <B>A</B> cet effet, la branche 9#5, du cro- cliet <B>6</B> est de forme tellequ'elle est seulement attaquée par l'ergot<B>25,</B> port6 par la roue<B>1,5</B> du sélecteur clans le mouvement de retour<B>à</B> zéro de celui-ci.
L'ergot<B>25,</B> fait alors reculer la branche <B>25,,</B> le crochet<B>25</B> entraîné sécarte de l'appui <B>26,</B> le levier<B>6</B> reprend sa position de repos (fig. <B>1)</B> et les pièces de contact<B>2, 3</B> s'ouvrent de la -manière indiquée précédemment.
<B>.</B> Le dispositif représentér fig. <B>1</B> et<B>3</B> com porte un cliquet 48, articulé<B>à</B> une de ses ex trémités sur un axe fixe 49 et en son milieu <B>à</B> l'armature mobile de P61ectro <B><I>D</I></B><I> V,</I> pou vant s'engager<B>à,</B> l'autre extrémité dans les encoches d'une roue<B>50</B> calée sur l'arbre du sélecteur oi combinateur. Quand cet électro DV est exeit6, son armature mobile attirée entraîne le cliquet 48 qui pivote autour de l'axe 49 et s'engage sur une dent de la roue <B>50,</B> mais dès que cette excitation cesse,
un ressort<B>51</B> aménagé entre l'armature fixe de l'électro <B>D Y</B> et le eliquet 48 dégage celui-ci des encoches de la roue<B>50..</B> La commande de l'équipement, comporte un système moteur provoquant d'abord la ro tation du sélecteur ou combinateur mécani que, puis la commande de l'arbre oscillant provoquant l'enclenchement ou le déclenche ment des contacteurs désignés par le sélec teur.
Suivant que la marche devra être automa tique ou non, la commande du système mo teur se poursuivra automatiquement une fois mise en route, ou bien sous l'intervention de circuits ou de contacts commandés par le manipulateur, dans chaque position de marche.
La commande des contacteurs est réalisée dans l'exemple représent6 en fig. 4 au moyen d'un électro-aimant<B>b,</B> mis<B>à</B> la terre et con- necM <B>à</B> un fil a dont l'alimentation est réglée par un commutateur ou un manipulateur quelconque. Cet électro <B>b</B> peut être excité d'une manière intermittente, par exemple au moyen d'un contact<B>à</B> bascule b,,. Ce genre de contact est bien connu des hommes du mé tier et ne nécessite pas d'explication particu lière. On peut par exemple employer celui décrit au brevet français no <B>587188.</B>
L'électro <B>b</B> porte, articuM <B>à</B> son armature mobile<B>b,,</B> un cliquet <B>b,</B> qui s'engage sur les dents d'une roue dentée<B>b.,</B> et la fait avancer d'un angle déterminé pour chaque course de ladite armature bi. Cette roue b#. est calée<B>à</B> l'extrémité de l'arbre<B>y</B> portant les roues<B>à</B> cames telles,que <B>là, là, ..</B> etc. <B>du</B> combina- teur ou sélecteur (fig. <B>1 à 3).</B>
En. outre, l'armature mobile<B>b,</B> est munie d'une pièce de contact c appropriée qui vient fermer le circuit d'alimentation<B>d</B> d'un se cond électro-aimant e chaque fois que cefte armature est arrivée<B>à</B> fin de course. Sur le noyau el de l'électro e est articulée une sort-(- de manivelle e2 assujettie<B>à</B> une extrém <B>6<I>0</I></B> l'arbre oscillant<B>10,</B> portant les galets<B>13,</B> 14, <B>13,,</B> 14,<B>...</B> etc. de commande des leviers<B>1,</B> <B>1,</B> des contacteurs non représentés fig. 4.
Le déplacement du noyau el provoque l'oscillation de l'arbre<B>10</B> par l'intermédiaire de la manivelle e,. D'autre part, sur le fil a est mont6 <B>un</B> contact f, commandé par un relais d'accéléra tion ou limiteur de courànt <B>f</B> contrôlant la rotation de l'arbre<B>g</B> et par suite les combi naisons successives des contacteurs, les autres éléments de l'équipement étant constitués comme d'usage.
On conçoit aisément, d'après ce qui a été dit ci-dessus en regard des fig. <B>1 à</B> 4 des des sins, que les man#uvres effectuées par le combirrateur ou sélecteur ne nécessiteront que des efforts très faibles puisqu'elles consiste ront uniquement<B>à</B> modifier la position de l'un ou l'autre des leviers tels que<B>5</B> et<B>6</B> ou <B>à.</B> les maintenir au repos (fig. <B>1 à 3);</B> ces ap pareils seront donc des organes de faible puissance et de dimensions réduites.
Si-l'équipement comporte un grand nom bre de combinaisons, le diamètre des roues <B>15, 151. .</B> etc. (fig. <B>1 à</B> 4) pourra néanmoins être réduit, en disposant les cames non plus suivant une circonférence, mais suivant une ou plusieurs hélices, comme cela est repré senté<B>à</B> la fig. <B>5,</B> dans laquelle les roues<B>15,</B> l5l. <B>. .</B> etc ont le profil d'une vis<B>à</B> filet carré pourvue de cames telles que<B>1</B> m.
L'arbre<B>y</B> est terminé par une vis j tournant dans un palier<B>k</B> formant écrou de même pas que la roue<B>là,</B> de sorte qu'à chaque tour de l'arbre <B><I>g</I></B> les cames telles que<B>1</B> d'un filet<B>h</B> par exemple, s'effacent latéralement et sont ùm- placées par les cames telles que in du filet adjacent i. Ce mode de construction permet d'établir facilement des sélecteurs de plus de quarante positions avec une roue<B>à</B> cames d'un diamètre de quinze centimètres au maximum.
Dans certains cas, notamment pour le freinage, il peut être nécessaire, après avoir ,ramené les combi-nateurs ou sélecteurs<B>à</B> la position de repos, de leur faire attaquer dans une nouvelle rotation des contacteurs destinés <B>à</B> effectuer des combinaisons différentes des précédentes ou bien des contacteurs non utili- sùs antérieurement.
<B>A</B> cet effet, l'arbre<B>g</B> peut être déplacé dans la direction de, son axe au moyen d'un électro-aimant n dont le circuit d'excitation sera fermé par un contact spécial dès que le wattmann aura poussé la manette du mani pulateur au premier cran de freinage; ce qui permettra d'effectuer rapidement les combi- liaisons indispensables audit freinage.
Le déplacement sus-visé peut d'ailleurs être quelconque, le palier-écrou <B>k</B> sera par exemple solidaire du plongeur p de l'électro n qui l'entraînera dans sa course, en le déga geant d'une butée ou glissière q. Dès que l'électro n n'est plus excité, l'arbre<B>g</B> se re met en place.
Dans la position de freinage, une autre roue, r, solidaire de la roue<B>là</B> par exemple, et po-rtant des cames, viendra alors se présen ter sous les galets tels que 21 (fig. <B>1 à 3)</B> des leviers i7. Il,doit être entendu que l'on pour rait également utiliser une roue r<B>à</B> cames hélicoïdales fonctionnant de la- même manière que ladite roue<B>là.</B>
Pour accélérer la manceuvre de freinage, on a disposé entre le filet h de cette rouie<B>1.5</B> et la roue<B>à</B> cames r une rampe s qui gîis,,2 latéralement sous les galets tels que 21 des leviers<B>17</B> des contacteurs (fig. <B>1</B> à<B>3)</B> qui doivent être actionnés<B>à</B> la première position de freinage.
Pour l'avancement, cran par cran, et pour le retour brusque au zéro, du sélecteur ou combinateur, on peut également utiliser le dispositif comporta-nt une roue dentée<B>V3</B> (fig. <B>6)</B> avec cliquet <B>b%</B> ainsi qu'un pignon denté t avec secteur denté it, respectivement commandés par des électro-aimants<B>b' V.</B>
L'électro-aimant b' d'avancement de la roue dentée<B>Y,</B> calée sur l'arbre<B>g,</B> analogue <B>à</B> celui des fig. 4 et<B>5,</B> ferme en fin de course le contact c' aménagé sur le circuit d'alimen tation cl' de l'électro de commande e' de l'ar bre oscillant<B>10,</B> ainsi qu'il a été dit ci-dessus en regard de la fig. 4.
L'invention peut d'ailleurs s'appliquer<B>à</B> un système de commande quelconque: électro aimant, moteur auxiliaire, piston et cylindre <B>à</B> air comprimé, etc. déterminant successive ment l'avancement ou le retour, cran par cran, du combinatear et les oscillations simul tanées de l'arbre<B>10.</B> Le retour. au zéro du combinateur pourra également être réalisé au moyen d'jin ressort approprié agissant sur l'arbre dudit combinateur, comme il est d#u- sage dans certains contrôleurs.
Toutefois, après avoir opéré le retour<B>à</B> zéro du combinateur, il pourra être nécessaire d'effectuer l'ouverture de certains contacteurs encore enclenchés, et par suite de provoquer une oscillation supplémentaire de l'arbre<B>1G</B> de commande, de ces c7ontacteurs, sans action ner les organes moteurs du combinateur qui se iiiettrait dans la, première position de marche.
<B>A</B> cet eff et, le secteur denté<B>u</B> est assem <B>blé à</B> l'électro, b' par l'intermédiaire d'une bielle<B> </B> v et d'une manivel le w articulées;
cette dernière porte une pièce de contact u,, qui fermera en fin de course, c'est-à-dire après le retour<B>à</B> zéro'du combinateur, un circuit auxi liaire x, d'alimentation de lélectro e' de com mande de l'arbre<B>10.</B> Cet élèctro e' excité fera osciller l'arbre<B>10</B> qui déterminera le dé- clencliement des confaeteurs encore fermés, puisqu'au zéro le combinateur désigne l'en semble des contacteurs pour l'ouverture, ou tout au moins ceux qui doivent être décleu- chés dans la position zéro du manipulateur.
Le dispositif représenté fig. <B>6</B> comporte trois électro-aimants de commande; l'inven tion peut aussi être réalisée avec le dispositif décrit ci-après en regard de la fig. <B>7,</B> qui ne nécessite que deux électro-aimants, dont un de sélection de faible puissance.
Sijr l'arbre oscillant<B>10</B> (fig. <B>7)</B> est mon- tëe une douille folle F commandée d'une ma nière quelconque par un électro <B>G</B> ou par tout autre"organe d'une.puissance suffisante pour enclencher trois<B>à</B> quatre contacteurs<B>à</B> la f ois.
Ledit électro <B>G</B> est excité sous le contrôle du manipulateur,<B>à</B> chaque<B>'</B> cran de marche, ou bien oscille en trembleur sous l'action d'un contact<B>à</B> bascule.
Une manivelle<B>-A</B> calée sur la douille folle F est assemblée<B>à</B> une bielle B terminée par un talon B, de forme spéciale, qui prend ap pui, au repos sur un ergot<B>C</B> fixé<B>à</B> une sorte de palonnier K. 'Un autre système de bielle-manivelle <B>Il<I>N</I></B> est assujetti, du côté opposé au. système<B><I>A</I></B><I> B,</I> mais directement sur l'arbre oscillant<B>10.</B>
Le palonnier K porte articulés<B>à</B> une de ses extrémités en L, la bielle jT1, et<B>à</B> l'autre extrémité, le cliquet <B>D</B> d'avancement de la roue dentée<B>b",,</B> calée sur l'arbre<B>g</B> du com- binateur.
L'élettro <B>G</B> excité détermine la rotation dans le sens des aiguilies d'une montre de la douille F, l'arbre<B>10.</B> restant immobile, la manivelle<B>A</B> et la bielle B entraînées font basculer le palonnier K, autour de l'articula tion L, par l'intermédiaire de l'ergot C et du talon B,. Dans cette man#uvre, le palonnier K tend<B>à</B> abaisser la bielle 111, et la manivelle N, mais ce mouvement est empêché par la résistance -qu'éprouve l'arbre<B>10 à</B> osciller pour fermer les contacteurs et qui est réalisée par un ressort P approprié.
Le palonnier K abaisse le cliquet <B>D</B> qui s'engage sur une des dents de la roue<B>b",,</B> fait avancer celle-ci d'un cran, tend un res sort P, puis vient prendre appui sur une bu tée<B>Q;</B> l'effort de la manivelle<B>-A</B> est alors transmis par le palonnier K<B>à</B> la bielle<B>31</B> ci <B>à</B> la manivelle<B>N,</B> l'arbre<B>10</B> oseille en enclen chant les contacteurs désionés par le combi nateur qui aura au préalable avancé d'un cran.
Si l'excitation de l'électro <B>G</B> cesse,<B>à</B> ce moment, le palonnier K reprendra sa position de repos sous l'action des ressorts P et P:t et tous les éléments du système seront prêts<B>à</B> effectuer de nouvelles man#uvres telle que celle décrite ci-dessus, dès que l'électro <B>G</B> sera<B>à</B> nouveau excité.
Pour opérer le retour du combinateur au zéro, on ouvrira le circuit de l'61ectro <B>G</B> et on alimentera le circuit<B>S</B> d'un électro de sé- leetion <B>B</B> automatiquement, soit par le retour <B>à</B> zéro du manipulateur, soit par des contacts auxiliaires des rupteurs ou disjoncteurs de ligne, suivant des procédés connus ou<B>déjà</B> employés (voir par exemple le brevet ±rail- çais no <B>594573).</B>
L'armature mobile<B>B,</B> de l'électro <B>B,</B> est reliée<B>à</B> la bielle B par -une tige R2 articulée. Zn Cet télectro R, excité, repousse vers la gauche ladite bielle B, son talon B, se<B>dé-</B> gage de l'ergot<B>C</B> et vient présenter une rampe B, sur la trajectoire d'un autre ergot T, porté par un levier<B>U</B> articulé, d'une part, en L, avec le palonnier K et la bielle M, et, 'd'autre part, en U:
15 <B>à</B> l'extrémité de la bielle V de commande du secteur t' engrenant avec le pignon m' de retour<B>à</B> zéro du combina- teur.
L'armature mobile<B>B,</B> porte une pièce de contact R., qui vient en fin de course fermer <B>à</B> nouveau en<B>G,</B> le circuit d'alimentation de l'électro <B>G.</B> La douille F actionnée entraîne la manivelle -4, la rampe<U>B.</U> de la bielle B vient s'appuyer sur l'ergot T et attire le le vier U et la bielle<B>Y</B> ', jusqu'à ce que leur arti culation Ui. rencontre une butée X,, l'articu lation L commune aux pièces<B>31</B><I>K<B>U</B></I> étant immobilisée jusque<B>là</B> par le ressort P.
Le eombinateur est ainsi ramené<B>à</B> zéro par t'<I>W.</I> La bielle B poursuivant son mouvement-, le levier<B>U</B> pivote autour du point d'appui<B><I>U,</I></B> puis s'abaisse en tendant le ressort P., la bielle M entraînée provoque<B>la</B> rotation de<B>là</B> manivelle<B>N,</B> et l'arbre<B>10</B> oseille. Le palon nier K s'abaissera également en même temps que L, mais sans actionner le cliquet<B>D,</B> en tournant simplement autour de l'articulation de K et<B>D.</B>
Il convient de remarquer que les enclen- cliements et déclenchements successifs des contacteurs étant déterminés d'une façon<B>po-</B> sitive par la position et la forme des cames du combinateur, il n'y a. aucune erreur<B>pos-</B> sible dans la man#uvre desdits contacteurs et tout verrouillage destiné<B>à</B> prévenir leur ou verture ou fermeture intempestive devient inutile;
ce dispositif présente donc un grand avantaue sur les contrôleurs<B>à</B> Cames usuels, dans lesquels les contacteurs peuvent rester ,4oudés, sans que la rotation de l'arbre<B>à</B> cames soit arrêtée, et provoquer des court- circuits sur le circuit de traction.
Avec le dispositif représenté aux fi,0,1. <B>1 à</B> <B>3,</B> les efforts de déclenchement seront, en général, suffisants pour ouvrir des contacts légèrement soudés, mais si ces contacts résis taient<B>à</B> l'action de l'arbre. ascillant, celui-ci ne pourrait plus enclencher ni déclencher les contacteurs des positions suivantes de marche, parce que son galet 14 viendrait s'immobili ser sur la rampe #9 (fig. <B>1,</B> 2 et<B>3).</B> Cette particularité donne un moyea de mettre hors service le circuit de.'traction en coupant le circuit de commande.
<B>A</B> cet effet, un.des organes agissant sur l'arbre oscillant<B>10,</B> la bielle B (fig. <B>7)</B> est constituée en deux pièces, la pièce inférieure porte une tige Z pouvant coulisser<B>à</B> l'inté rieur de la pièce supérieure, en s'appuyant sur un ressort Z, approprié, l'entourant et tendant<B>à</B> rapproclier les deux pièces.
Si l'arbre<B>10</B> et, par conséquent, le palon nier K et le talon BI de la bielle B sont blo qués par suite de la soudure des contacts d'un contacteur, la douille folle F seule tourne sous l'action de l'éclectro <B>G</B> et entraîne la pièce inférieure de la bielle B qui s'abaisse en déterminant l'ouverture d'un contact<B>J,</B> ce dernier entraînera l'ouverture des contacteurs de ligne par exemple en supprimant leur ali mentation et toute la commande est arrêtée.
Dans le cas d'un équipement automatique ,avec élect-ro de commande fonctionnant- en trembleur, le noyau de l'électro se trouvera arrêté dans sa, course, par suite du blocage de l'arbre<B>10</B> par les contacts soudés, et toute la commande est encore arrêtée, sans autre pré caution.
La fig. <B>8</B> représente un dispositif de com mande des rupteurs de ligne ou des disjonc" teurs destinés<B>à</B> couper les circuits de trac tion en cas de surcharge ou de baissé de ten sion utilisant: Pour l'enclenchement, l'arbre oscillant des contacteurs de marche, ce' qui supprime l'or gane habituellement nécessaire,<B>à</B> la man#u- vre des appareils commandés.
Pour le déclencliement, un électro-aimant <B>à</B> minima de tension.
L'arbre oscillant<B>10</B> (fig. <B>8)</B> peut attaquer par un seul de ses galets,<B>13</B> par exemple, la rampe<B>3,3</B> du levier auxiliaire 35, fixé sur le levier principal<B>37,</B> ce dernier est articulé au support<B>38</B> et porte les pièces de contact<B>39</B> et 40 du rupteur.
D'a,utre part,<B>-</B> une extrémité du levier auxiliaire<B>35</B> est assemblée par une tige 41 dont le rôle sera indiqué ci-après,<B>-à</B> l'extré mité opposée du levier auxiliaire<B>36,</B> égale ment articulé sur le levier principale<B>37.</B> Le. levier<B>36</B> est articulé<B>à</B> son autre extrémité<B>à</B> l'armature mobile d'un électro-aimant 42, monté sur le support<B>38,</B> et qui est alimenté par un fil 43 connecté au circuit de traction, soit directement, soit avec interposition de résistances convenables. L'électro 42 joue donc le rôle d'un relais de tension.
Si l'électro 42 est excité, le levier<B>35</B> poussé par le levier<B>36</B> et la tige 41 bascule. dans le sens inverse des aiguilles d'une montre.
Quand l'arbre<B>10</B> oseille dans le sens Us aiguilles d'une montre son galet<B>13</B> s'engage sous la rampe<B>33</B> du levier auxiliaire<B>35</B> et soulève celui-ci, le levier principal<B>37</B> soli daire est entraîné et ferme les contacts du rupteur de ligne. Le levier<B>36</B> vient en même temps présenter son crochet 44, en regard d'un appui 45 du support<B>38.</B>
Si<B>à</B> ce moment, l'électro-aimant 42 est excité, soli armature mobile attirée comprime un ressort 46 aménagé entre le levier<B>36</B> et le support<B>38,</B> le crochet 44 s'engage sur l'ap pui 45 pressé par une lame flexible 47 et le rupteur ou disjoncteur restera enclenché aussi longtemps que l'électro 42 sera' excité, l'arbre oscillant<B>10</B> reprenant sa, position de repos.
L'excitation de l'électro 42 devient insuf fisante dès que la tension de ligne baisse d'une valeur prédéterminée, le ressort 46 re pousse alors le levier<B>36</B> dont le crochet 44 se dégage de l'appui<B>45</B> et tous les organes re prennent leur position de repos représentée fig. <B>8,</B> le rupteur de ligne s'ouv- re et le sys tème se trouve en place pour de nouvelles man#uvres qui s'opéreront successivement comme il vient d'être indiqué.
Pour obtenir Fouverture des rupteurs de ligne sous l'action du relais de sureharge, ce dernier est muni d'un contact R<B>8,</B> (fig. <B>8)</B> qui coupera le fil 43 dès que le relais de sur charge fonctionnera.
Si l'équipement comporte le freinage, par exemple, par moteurs fonctionnant en géné ratrices sur résistances, les rupteurs de ligne devant rester ouverts dans ce mode de marche, on commandera<B>le</B> levier auxiliaire <B>35</B> (fig. <B>8)</B> par exemple par une came du eombinateur, et un levier tel que<B>17</B> (fig. <B>1,</B> 2 et<B>3),</B> pour l'enclenchement des rupteurs dans la marche en puissance. Comme pour la préparation de la marche en freinage, l'arbre du combinateur est préalablement déplacé dans le sens de son axe,<B>la</B> came d'enclenche ment %'efface devant le galet tel que 21, et les rupteurs ne seront pas actionnés par l'ar bre oscillant.
Avec un dispositif comme celui repré- sent6 aux fig. <B>7</B> et<B>8,</B> il est avantageux que la commande de l'inverseur, par lequel le mo teur est amené<B>à</B> fonctionner en génératrice sur résistance, ait lieu par la douille folle F (fig. <B>7).</B> De la.
sorte les rupteurs de ligne, qui sont actionnés par l'arbre<B>10</B> agissant sur <B>35</B> (fig. <B>8)</B> ne pourront jamais être fermés avant que l'inverseur ait été actionné et réci proquement l'inverseur ne pourra être ma- n#uvr6 sans que les rupteurs de ligne soient ouverts puisque la rotation de la douille<B>È</B> précède nécessairement celle de l'arbre oscil lant<B>10.</B>
Dans la marche en freinage, on pourra<B>de</B> même aetionner un commutateur de freinage avec la douille F, en même temps que l'inver seur avant d'actionner avec l'arbre oscillant <B>10</B> les contacteurs de la, première position de freinace.
La fig. <B>9</B> représente,<B>à</B> titre d'exemple, un mode de réalisation de la commande de l'in verseur basé sur ce principe.
Dans cette figure, la. douille folle<B>T'</B> ac tionnée par le système moteur unique de la commande de l'équirement, agit par un sys tème de bielles sur le palonnier K,.<B>"</B> L'ex#ré- mité libre du palonnier K, attaque l'une ou l'autre des bielles<B>51, 52,</B> qui entraînent cha cune l'arbre<B>53</B> de l'inverseur dans un sens de rotation différent. Sur chacune de ces bielles <B>51,</B> 52 agissent en sens inverse deux ressorts exposés ci-après.
La discrimination du sens de rotation de l'inverseur s'effeetuera par l'engagement de l'extrémité en forme de crochet de l'une ou l'autre des bielles<B>51,, 52,</B> sur le bouton 54 'du palonnier K, suivant que l'une ou l'autre de ces bielles est attirée vers le palonnier par l'oscillation d'un arbre intermédiaire<B>55</B> dans un sens ou dans l'autre.<B>.</B> Cet arbre<B>55</B> porte deux leviers<B>56, 57,</B> qui agissent par l'inter médiaire de ressorts<B>58, 59</B> respectivement sur les bielles<B>51,</B> 52. Deux autres leviers <B>60, 61</B> solidaires de l'arbre<B>55</B> sont attaqués respectivement par deux petits électros 62,, <B>63</B> commandés par les deux fils habituels de contrôle de l'inverseur.
Comme<B>déjà</B> dit, sur chacune des bielles agit un autre ressort en sens inverse<B>à</B> celui des ressorts<B>58</B> resp. <B>59.</B> Les forces respeaives de ces ressorts et leurs points d'attache sont tels que chacune des bielles, dès qu'elle est abandonnée par le bouton 54, est ramenée vers la, gauche (fig. <B>9),</B> hors du chemin dudit bouton (traits pleins, fig. <B>9).</B> Un fonctionnement subsé quent de l'arbre<B>55</B> amènera l'autre bielle dans une position où le bouton 54 pourra, s'y accrocher.
-On voit aisément que, suivant qQe l'un ou l'autre de ces électros est excité, le mouvement du palonnier KI entraînera l'une ou l'autre des bielles<B>51,</B> ou<B>52.</B> Ce mouve ment effectué, le palonnier K, viendra buter contre un support 64 et la douille F entrai- liera alors l'arbre oscillant<B>10</B> comme il a été dit précédemment. Dans les oscillations sui vantes du palonnier, ce dernier n'aura plus d'action sur la bielle<B>51,</B> ou<B>52</B> qu'il vient d'entraîner, et l'inverseur sera maintenu en place.
Si<B>à</B> un moment convenable, l'autre électro <B>62</B> und <B>63</B> est excité, l'inverseur bas- cale en sens inverse.
La fig. <B>10</B> représente une commande ana- lognie d'un commutateur de freinage.
Dans cette figure, le palonnier K2 atta que la bielle<B>65,</B> quand cette dernière s'est engagée sur le bouton<B>66</B> du palonnier sous l'action du ressort<B>67</B> tendu par l'attraction du noyau de F61ectro <B>68.</B> Le mouvement du palonnier provoque ainsi la rotation de l'ar bre<B>70</B> du commutateur de freinage, en ten dant un ressort<B>71</B> destiné<B>à</B> rappeler l'arbre <B>70</B> dans la position de repos.
En même temps que le palonnier s'arrête sur la butée<B>69,</B> Par- bre <B>70</B> est immobilisé par un cliquet <B>72</B> qui sera libéré par une tringle<B>73,</B> solidaire du noyau de l'électro <B>68,</B> dès que cedernier n'est plus excité. Alors Farbre'70 revient au re pos, et la bielle<B>65</B> se dégage du bouton<B>66,</B> sous l'action du ressort 74, le ressort<B>67</B> étant détendu<B>à</B> ce moment.
La succession des opérations de sélection et de man#uvre des appareils est assurée par l'emploi de contacts auxiliaires montés sur les arbres tels -que<B>53, 55, 70,</B> ou sur toute autre partie mobile des systèmes. Ces contacts suivant les procédés connus, mais dont il est fait ici une application très particulière, ont pour objet: d'une part, de ne mettre en mou vement l'organe moteur de la commande qu'après sélection des appareils<B>à</B> actionner, puis de couper les alimentations des organes s6lectifs ou moteurs, quand ils ont joué leur rôle.
Ainsi, par exemple, les contacts 201, 202 et<B>203,</B> 204-(fig. <B>11)</B> sont commandés par des segments 210, 211 du cylindre<B><I>C</I></B><I> V</I> montés sur l'arbre de l'inverseur. Les contacts 201, 202 seront fermés par 210 si l'inverseur est dans la, position marche avant,<B>203,</B> 204 se ront fermés par- 211, si l'inverseur est sur marche arrière.
Les contacts<B>205, 206, 207</B> sont commandés par les segments<B>208, 209</B> du cylindre<B><I>C</I></B><I> V,,</I> montés sur l'arbre de sélection <B>55</B> (fig. <B>9)</B> ou sont solidaires des armatures mobiles des électros de sélection 62,<B>63.</B> Les contacts 205,<B>206</B> ou<B>206, 207</B> seront fermés par leurs segments respectifs quand l'un des électros de sélection<B>62, 63</B> sera alimenté.
Dans la fig. <B>10,</B> on a également repré senté les organes de-sélection nécessaires pour obtenir d'un seul coup la position du combi- nateur qui désigne les contacteurs correspon dant au freinage d'urgence, avec moteurs en court-circuit.
Dans cette figure le palonnier K, ou un organe solidaire de ce dernier ou de la douille F actionne, une biellé <B>75</B> qui porte un croclie.t <B>80</B> et -qui est attirée vers l'arbre<B>g</B> du coin- binateur en s'engageant sur une dent<B>76</B> por tée par un manchon de cet arbre, quand l'élec- tre, <B>77</B> sera alimenté par un fil spécial issu du manipulateur et tendra le ressort<B>78,
</B> atta- clié <B>à</B> la bielle<B>75.</B> La dent<B>76</B> se trouvant sur un rayon de l'arbre<B>g</B> plus petit que celui de la roue dentée b"#, (fig. <B>7),</B> la course<B>du</B> palonnier K, permettra<B>à</B> l'arbre<B>g</B> d'effec tuer une rotation correspondant<B>à</B> plusieurs positions du combinateur et d'atteindre d'un seul coup la position de freinage en court- circuit. Quand on supprime l'excitation de l'électro <B>77,</B> le ressort<B>79</B> ramène la bielle<B>75</B> en arrière.
Les exemples ci-dessus montrent comment on peut actionner successivement plusieurs appareils de 1'6quipement par l'organe de commande de l'arbre<B>g</B> du sélecteur (fig. 4,<B>6</B> et<B>7),</B> puis par l'organe de commande de Par- bre oscillant<B>10</B> (fig. 4,<B>6</B> et<B>7),</B> dans le cas ou cette succession<B>de</B> commandes présente un intérêt au point de vue de la sécurité de fonc tionnement.
Mais il peut arriver-aussi que l'on ait<B>à</B> actionner divers appareils<B>à</B> la fin d'un des divers couplages, série, parallèle, etc. comme cela a lieu, par exemple, pour un commuta teur de shuutage des inducteurs, sans qu'il<B>y</B> ait nécessité d'assurer une succession de ma- n#uvres de ces appareils avec d'autres.
Dans ce cas, le dispositif peut être établi pour per mettre d'effectuer ces man#uvres simplement avec l'arbre oscillant tel que<B>10,</B> que l'on en- clenchera avec l'arbre des appareils<B>à.</B> com mander, au moyen de systèmes d'électros et de bielles de sélection, analogues<B>à</B> ceux des fig. <B>9, 10.</B> Le mouvement de ces 6lectros, en déterminant l'enclenchement avec l'arbre<B>10,</B> et non plus avec la douille F, comme dans les figures précitées, provoquera une alimen tation de l'organe moteur de l'arbre<B>10</B> et une position supplémentaire de marche.
Quand cette position aura été effectuée, l'alimenta tion de l'organe moteur pourra être suppri mée par le mouvement de l'appareil man#u- vré, et les choses pourront être remises dans Pfta,t après cessation de Putilisation de cet appareil, par le simple mouvement de retour au repos de l'électro de sélection.
La fig. <B>Il</B> représente schématiquement un montage des circuits et appareils destinés<B>à</B> réaliser la commande automatique d'un équi pement<B>à</B> contacteurs avec les dispositifs dé- c rits ci-dessus, en regard des fig. <B>1 à 9</B> du dessin.
Un tel équipement comporte un certain nombre de contacteurs dont le rôle est d'effec tuer dans un ordre prédéterminé, les diverses combinaisons de couplage des circuits de trac tion, non représentés, ainsi que les man#u- vres nécessaires<B>à</B> leur protection.
Le contrôle est prévu pour démarrage rhéosiatique et freinage sur résistance, avec un cran de freinage par moteur en court-cir cuit.
Sur cette fig% <B>Il:</B> 111 est le cylindre du manipulateur, V est le cylindre de commande de l'inverseur, C <I>V</I> et<B><I>C</I></B> V, sont les contacts auxiliaires de l'inverseur, le commutateur<B><I>C</I></B><I> V,</I> est monté par exemple sur l'arbre<B>55</B> de la fig. <B>9</B> et le commutateur<B>C</B> V est monté sur l'arbre <B>53</B> de l'inverseur, <B><I>E A</I></B> est l'électro-aimant de commande du sys tème, <B><I>8 C</I></B> est un segment prévu pour la marche en surcharge, <B><I>8</I></B> L sont les contacts auxiliaires actionnés par l'arbre du combinateur ou sélecteur, <I>R L</I> sont les contacts auxiliaires des ruptures de ligne,
B <B><I>S</I></B> sont les contacts auxiliaires du relais de surcharge, <I>R<B>A</B></I> est le contact auxiliaire du relais d'ac- célération, <I>B</I> P est le contact auxiliaire du relais de marche en surcharge, <I>B<B>-A</B></I> est un contact commandé par un relais auxiliaire, <B><I>8</I></B> F est Pêlectro <B>68</B> de sélection de freinage de la fig. <B>10,</B> B P désigne l'électro n de roquage de l'arbre du combinateur (fig. <B>5),
</B> FU est l'électro <B>77</B> déterminant la rotation du combinateur d'un seul coup jusqu'à la position de freinage d'urgence (fig. <B>10),</B> V, V,# désignent les électros de sélection<B>62)</B> et<B>63</B> du sens de marche (fig. <B>9).</B>
Les différents appareils ne sont figurés que par leurs contacts ou les bobines de leurs électros de commande.
Le manipulateur comporte trois manettes, savoir: Une manette principale de marche comman dant le cylindre M, Une manette d'inverseur commandant le c-y- lindre V, Une manette de marche en surcharge com mandant le segment<B>8<I>C.</I></B>
La manette principale en franchissant la position de zéro, dans la rotation de retour, passera sur les positions de freinage, mais on pourrait également employer une manette spéciale de freinage.
La manette du cylindre ill est verrouillée mécaniquement par un dispositif quelconque non représenté, avec la manette du cylin dre V.
On a supposé le manipulateur constitué par une série de segments et doigts eorres- pondants, mais il doit être entendu que cet appareil pourra être réalisé d'une manière quelconque<B>à</B> condition que l'alimentation du circuit de contrôle soit assurée de la façon in diquée ci-après.
La nature et le rôle des divers, appareils du dispositif seront précisés au cours de la description, ces appareils sont en général montrés dans leurs position de repos, on in diquera d'ailleurs par la suite leurs positions respectives dans les différentes phases du fonctionnement.
Pour mettre en marche le dispositif de contrôle, le manipulateur au zéro, on place la manette du cylindre V de commande de l'inverseur sur la position de marche<B>A</B> V ou <B><I>À</I></B> R désirée, puis on pousse la manette du cylindre<B>M</B> du manipulateur au premier cran de marche, des segments<B>106, 107</B> et<B>108</B> du- dit cylindre<B>M,</B> reliés électriquement, viennent respectivement en prise avec des doigts:<B>109</B> branché sur le fil<B>139</B> d'alimentation du con trôle,<B>105</B> connecté au doigt 104 par le fil<B>111</B> et<B>110</B> aménagé sur le conducteur<B>116</B> du cir cuit de contrôle.
Une des bobines V, <B>ou</B> VI de sélection de marelle de l'inverseur (fig. <B>9)</B> est alors ali mentée par le fil<B>139,</B> le doigt<B>109,</B> les seg ments<B>106</B> et<B>107,</B> le doigt<B>105,</B> le fil<B>1.11,</B> le doigt 104 du cylindre V, et soit un plot<B>100,</B> un doigt<B>103,</B> un fil 112 et les contacts auxi liaires inférieurs de C V, pour la bobine VI <B>de</B> marche<B><I>A</I></B><I> V,</I> ou bien un plot<B>101,</B> un doigt 102, un fil<B>113</B> et les contacts auxiliaires su périeurs de<B><I>C</I></B><I> V,</I> pour la<B>-</B>bobine V, de marche<B>À B.</B>
Les bobines V, et VI sont dérivées sur le contact auxiliaires<B><I>B</I></B><I> L,</I><B>à</B> la terre, des rup teurs de ligne et il est indispensable que ce dernier contact soit<B>f</B> ermé et que lesdits rup teurs soient ouverts pour que l'une ou l'autre des bobines V, VI puisse être actionnée.
Dès que la sélection représentée fig. <B>9</B> a, fonctionné un des contacts auxiliaires de C V, se ferme en provoquant l'alimentation du con ducteur principal 114 du circuit de contrôle.
Dès que l'inverseur a fonctionné, les cou- tacts auxiliaires de<B><I>C</I></B><I> V</I> qui ont été -utilisé, s'ouvrent et coupent le circuit de la bobine V, <B>ou</B> VI, -qui vient d'être excitée.
Dans des dispositifs connus ce conduc teur 114 alimente les électro-aimants qui commandent directement ou par un agent in- termé4iaire les rupteurs de ligne, mais dans le dispositif décrit ici, le conducteur 114 est connecté<B>à</B> des doigts<B>119</B> et<B>118</B> du sélecteur réuni par un plot<B>115</B> dans la position<B>0,</B> puis au contact auxiliaire<B>B</B> 8, du relais de sur charge et aboutit<B>à</B> l'électro-aimant<B>E À</B> qui règle la marche du sélecteur mécanique et de l'arbre oscillant de la. manière indiquée pré cédemment. L'électro <B><I>E -A</I></B> est mis<B>à</B> la, terre par l'intermédiaire d'un contact<B>à</B> bascule<B>117</B> et du contact<B>B À</B> du relais d'accélération.
L'alimentation de l'électro <B><I>E A</I></B> par le conducteur 114 n'aura lieu que dans le cas où le combinateur ainsi que le relais de sur charge seront<B>à</B> la position<B>de</B> repose avec leurs contacts auxiliaires -respectifs<B>119, 115,</B> <B>118</B> et R<B>8,</B> fermés.
Si. ces conditions sont satisfaites, l'électro aimant<B><I>E A</I></B> sera excité dans la position I du manipulateur et son noyau oscillera sous le contrôlé du contact<B>à</B> basculé<B>117</B> en déter minant, s.'il <B>y</B> a lieu, le mouvement de l'in verseur par le palonnier K, (fig. <B>9)</B> et l'avan cement d'un cran du sélecteur qui passera de la-position <B>0 à</B> la position<B>0',</B> puis l'enclen chement palr l'arbre oscillant<B>10</B> des contac- tours de-ligne, non représentés sur le dessin.
Le plât <B>115</B> s'est écarté alors des doigts<B>118</B> et<B>119</B> et a coup6 ledit circuit -d'alimentation <B>de</B> l'électro-aimant EA, tandis que des seg- ments# 122 et<B>128</B> du sélecteur ou combina- teur -viennent respectivement en prise -avec les doigts 120, 121,<B>129, 130</B> dont le rôle sera indiqué ultérieurement.
<B>A</B> pàrtir de ce moment, l'excitation dudit électro-aimant<B><I>E -A</I></B> est assurée par un autre circuit- comprenant le doigt<B>110,</B> le segment <B>108,</B> Ie conducteur lla sur lequel est aménagé le contact auxiliaire<I>R L,</I> des rupteurs de ligne, alors fermés, et les doigts 120 et 1.21 du sélecteur réunis par le segment 122 sauf <B>à</B> la position<B>0</B> de cet appareil.
L'élec'tro <B>E À</B> effectue* une nouvelle oscil lation sous le contrôle de son contact<B>à</B> bas culé<B>117,</B> ce qui provoqué l'avancement d'un cran du sélecteur, qui prend la position<B>1</B> et détermine la fermeture des contacteurs<B>dé-</B> signés<B>p</B> ar celui-ci au moyen des dispositifs décrits précédemment;
'en outre, une toucbe 124 et un segmeiit <B>127</B> du sélecteur viennent respectivement en prise avec les doigts 12,#. <B>125,</B> 131, <B>132. -</B> Les combinaisons du circuit de traction ainsi réalisées correspondent, par exemple,<B>à</B> la marche en série des moteurs_ avec toutes les résistances- en circuit.
Si on désire que cette marelle soit pour suivie jusqu'à une nouvelle intervention<B>du</B> mécanicien, le contact<B>à</B> bascule<B>117</B> sera court-circuité par le conducteur<B>126</B> dérivé sur le conducteur<B>116</B> après Pérlectro <B>E A</B> et branché aux doigts<B>123, 125</B> du sélecteur alors réunis -par la. touche 124. Sur ce con- ducteur <B>126</B> sont ainénagés les contacts<I>B<B>A,</B></I> du relais auxiliaire.
L'électro <B><I>E A</I></B> sera ainsi excité d'une ma nière continue et son noyau arrivé<B>à</B> fond de course sera immobilisé, ainsi que le sélecteur et l'arbre oscillant; la marche série avec toutes les résistances en circuit continuera aussi longtemps que le manipulateur occu pera la position I.
Quand le mécanicien poussera la, manette du manipulateur de la position I<B>à</B> la posi tion II, un segment<B>133,</B> relié électriquement aux segments<B>106, 107, 108</B> précités, viendra en prise avec un doigt<B>135</B> aménagé sur un conducteur relié au doigt<B>132</B> du sélecteur alors réuni au doigt correspondant<B>131,</B> par le segment<B>127.</B>
Ledit doigt<B>131</B> est connecté au fil<B>138</B> d'alimentation du relais auxiliaire dont le contact,<I>B<B>A,</B></I> est normalement fermé; ce re lais excité ouvre le contact BA, et supprime le court-circuit sur le contact<B>à</B> bascule<B>117,</B> l'électro EA oseille<B>à</B> nouveau automatique ment sous l'action de ce dernier, en détermi- na-ni l'avancement, cran par cran, du sélec teur et le mouvement de va-et-vient ide l'ar bre oscillant, ces appareils effectuant les combinaisons successives prédéterminées du circuit de contrôle.
Cette marche automati que s'effectue sous le contrôle<B>du</B> relais d'ac- c6lération dont le contact<I>R<B>A</B></I> coupe le fil <B>116</B> dès que le courant de traction dépasse une valeur donnée.
Pour arrêter la marche automatique du système<B>à</B> une position quelconque, fin série par exemple, il suf fit de court-circuiter<B>à</B> nouveau le contact<B>à</B> bascule<B>117. A</B> cet ef fet, le segment<B>127 du</B> sélecteur s'écarte des doigts<B>131, 132</B> quand le sélecteur passe<B>à</B> la dernière position série et coupe l'excitation du relais auxiliaire, son contact<I>B<B>-A,</B></I> se ferme, tandis qu'une autre touche<B>137</B> iilen- tique <B>à</B> la touche 124 précitée vient réunir les doigts<B>123, 125.</B>
Pour éviter une intervention prématurée du relais d'accélération ainsi que l'ouverture de son contaet auxiliaire<B>B -A</B> et l'arrêt de l'électro <B><I>E A,</I></B> avant que son noyau soit ar- rivé<B>à</B> fond de course, un contact 140 com mandé par ce noyau et branché sur un fil <B>123,</B> dérivé du fil<B>116,</B> court-circuitera ledit contact<B>B À</B> et son enroulement, aussitôt que le noyau clé l'électro <B><I>E A</I></B> se déplacera et ne s'ouvrira que lorsque ce noyau aura, repris sa position clé repos.
Quand le mécanicien poussera la manette du manipulateur de la position II<B>à</B> la posi tion III, la touche 134 du cylindre<B>M</B> reliée électriquement aux segments<B>106, 107, 108</B> et <B><U>1</U></B> q1# précités viendra se placer sous un doigt <B>136,</B> connecté au doigt 143 du cylindre V par le fil 142; de cette manière, dans la marche avant seulement, le doigt 143 sera réuni par un plot 145<B>à</B> un doigt 144 aménagé sur un fil 141 aboutissant au doigt 146 du sélec teur relié au doigt 147, monté sur le fil<B>138,</B> par un segment 148 au dernier cran de marche en série, par exemple.
L'oscillation automatique de 1'61ectro EA pourra ainsi être reprise dans la marche avant, en paral lèle, le relais auxiliaire étant excité par le fil 142, le doigt 143, le plot 145, le doigt 144, le fil 141, le doigt 146, le segment 148,<B>M</B> doigt 147 et le fil<B>138.</B> Le fil<B>126</B> est alors coupé# par le contact<I>B</I> A:L.
Sur le conducteur<B>116</B> précité est prise une dérivation<B>116,</B> alimentant l'électro aimant auxiliaire<B><I>D</I></B><I> V</I> (fig. <B>1);</B> sur cette<B>dé-</B> rivation<B>116,</B> sont aménagés les contacts auxiliaires<B>B</B> Ls des rupteurs de ligne, R<B><I> & </I></B> du relais de surcharge ainsi qu'un contact spécial 154 décrit ci-après, en regard de la fig. <B>1,</B> commandé par l'électro-aimant<B><I>E -A;</I></B> et enfin le doigt<B>130</B> relié au doigt<B>129 à</B> la terre par le segment<B>128</B> du sélecteur, dès que cet appareil a quitté la position zéro.
Pour que l'électro-aimant<B><I>D</I></B> V soit excité, il est nécessaire, d'une part, que les contacts<I>R</I> T,3, R S. soient fermés, c'est-à-dire que les rup teurs de ligne soient également fermés et les relais de surcharge au repos, et, d'a-Litre part, que l'électro-aimant<B>E À</B> eff ectue un dépla cement prédéterminé,
le sélecteur occupant une position quelconque autre que la posi tion<B>0.</B> L'alimentation de l'électro <B><I>D</I></B><I> V</I> est réglée par le contact 154 commandé par l'armature mobile de l'électro-aimant principal<B>E A</B> au moyen d'un dispositif quelconque àpproprié.
La mise en mouvement<B>de</B> l'électro <B><I>E A</I></B> agissant sur le contact 154 aura pour effet d'ouvrir celui-ci et de couper l'excitation de l'électro <B><I>D</I></B><I> V;</I> la roue<B>50</B> est débloquée ainsi que le sélecteur -qui peut avancer d'un cran.
Mais le contact 154 se referme aussitôt que l'électro. <B>E À</B> a effectué une certaine course, l'électro <B><I>D</I></B><I> V</I> excité attire le cliquet 48 dans l'encoche suivante de la roue<B>50</B> dès qu'elle se présente. On conçoit aisément, d'après ce qui précède, que les positions du sélecteur seront ainsi rigoureusement réglées et maintenues en dehors de l'action directe de l'électro <B><I>E -A.</I></B>
L'ouverture des rupteurs de ligne aura pour effet de rompre le circuit de l'électio <B><I>D</I></B><I> V</I> en B <I>L,</I> (fig. <B>11),</B> le cliquet 48 sera écarté des encoches de la roue<B>50</B> par le res sort<B>51</B> et le sélecteur pourra revenir au zéro sous l'action d'un ressort ou d'un électro ap proprié.
La marche en surcharge peut avoir lieu malgré l'intervention du relais d'accélération par la man#uvre du segment<B>SC</B> qui vient réunir un doigt 149, branché sur le fil<B>111,</B> <B>à</B> un doigt<B>150</B> connecté au fil<B>151</B> d'alimen tation de la bobine du relais de marche e#i surcharge, mise<B>à</B> la terre. Ladite bobine ex citée détermine la fermeture de son contaet auxiliaire BP, aménagé sur une dérivation <B>126,</B> du fil<B>116</B> et met en court-circuit le con tact<B>à</B> bascule<B>117</B> et le relais d'accélération de la manière indiquée ci-dessus.
En conséquence, l'électro <B>E À</B> sera immo- bilis6 <B>à f</B> ond de course, malgré l'ouverture du contact auxiliaire<I>R<B>-A,</B></I> du relais d'ace6lé- ration, et ce, aussi longtemps que le segment <B><I>S</I>C</B> réunira les doigts de contact 149,<B>150,</B> sous l'action de la manette de marche en sur charge.
On conçoit aisément, d'après ce qui pré cède, que l'on pourra réaliser toutes les coin- binaisons voulues du circuit de traction au moyen d'organes ou d'éléments tels que ceux utilisés pour la marche en série et en paral lèle décrite ci-dessus.
La protection du circuit de traction est assurée comme d'usage par les relais de sur charge et de tension, ainsi que par la sup pression de l'alimentation du circuit de cou- trôle lorsqu'on ramène au zéro la manette du cylindre<B>M</B> du manipulateur.
<U>Comme</U><B>déjà</B> dit, le relais de tension est avantageusement constitué par l'électro aimant 42<B>à</B> minima de tension (fig. <B>8)</B> qui provoque le déclenchement des rupteurs de ligne, dès que son excitation cesse, de la ma nière sus-indiquée.
Cet électro 42 (fig. <B>8</B> et<B>11)</B> mis<B>à</B> la terre est monté sur un circuit comportant le fil<B>153</B> (fig. <B>11),</B> dérivé du fil<B>116</B> et un con tact auxiliaire B <B> & </B> du relais de surcharge, de telle sorte que ledit circuit sera coupé et que les rupteurs de ligne se déclencheront: <B>10</B> Si le relais de surcharge fonctionne en ouvrant le contact auxiliaire<B>B</B> S, 20 Si la tension de la ligne d'alimenta tion baisse d'une valeur prédéterminée.
<B>30</B> Si le cylindre M du manipulateur est ramené au zéra.
Les rupteurs de ligne ne doivent pas pou voir être enclenchés, s'il<B>y</B> a. manqué de ten- âon; <B>à</B> cet effet, la tige 41 (fig. <B>8),</B> assem blée aux extrémités opposées des leviers<B>35</B> et <B>36,</B> sera poussée vers la gauche par l'action du ressort<B>46</B> sur le levier<B>36</B> tant que l'électro 42 ne sera pas excité. Le levier<B>36</B> reste donc effacé devant le galet<B>13</B> et ne pourra pas ae# tionner le levier<B>37</B> du contaeteur. L'enclen chement<B>de</B> ce dernier est ainsi ,empêché" en cas de manque de tension.
Dans la fig. <B>11,</B> on a également repré senté les particularités des circuits de con trôle dans le<I>cas</I> où l'on utilise le freinage rhéostatique, ave <B>c</B> moteurs en court-circuit au dernier cran de freinage.
<B>-</B> Dans ce cas, les rupteurs de ligne doivent rester ouverts dans la, marche en freinage rhéostatique, et ce résultat est obtenu auto matiquement par la suppression -de l'alimen tation du fil<B>116</B> et par suite aussi du fil<B>153</B> qui alimente l'électro 42 (fig. <B>11</B> et<B>8)</B> dès que le cylindre 111 du manipulateur est poussé sur la première position de freinage, ce qui laisse ouverts les contacts<B>109, 105, 110.</B>
En dépassant le zéro, du côté freinage,<B>le</B> cylindre M passe d'abord dans une position <B>0,</B> où il alimente un fil<B>158</B> par l'arrivée du segment<B>155</B> sur les touches<B>156, 157.</B>
Ce fil<B>158</B> passe par des contacts<B>159, 160</B> du commutateur<B><I>C</I></B><I> V.</I> Ces contacts sont fer més par un segment<B>161</B> du commutateur eV, si l'inverseur est sur la position de marche avant. Dans<B>ce</B> cas, le freinage ne sera donc possible qu'en marche avant.
Le fil<B>158</B> alimente F61ectro <B>8</B> F ou<B>68</B> (fig. <B>11</B> et<B>10)</B> qui désigne<B>à</B> Paetionnement le commutateur de freinage. Aussitôt que cet appareil a baseulé, il ferme les contacts<B>162,</B> <B>163,</B> au moyen du segment 164 qui par le fil <B>167</B> relié au fil<B>113</B> alimente l'électro V, de sélection de marche arrière de l'inverseur.
Aussitôt que cette opération est effectuée (fig. <B>9),</B> le commutateur eV, ouvre les con tacts<B>168, 169</B> par un segment<B>170,</B> ce qui détermine l'alimentation de l'électro BP qui commande le roquage longitudinal de l'arbre <B>g</B> du combinateur.
Dès que le commutateur<B><I>C</I></B><I> V,</I> a tourné, il provoque par son segment supérieur l'alimen tation<B>du</B> fil 114 et par suite du fil<B>116</B> de commande de l'électro <B>E<I>A,</I></B> si le combina- teur est au zéro et si les contacts<B>118, 119</B> sont fermés.
L'électro <B>E À</B> actionne alors les palon niers<I>K K, K.,,</I> place d'abord l'inverseur sur la marche arrière, et le commutateur de frei nage sur la position de freinage, en même temps qu'il fait avancer d'un cran le com- binateur.
Ensuite, l'action des palonniers enclenche les contacteurs de la première position de freinaue qui -viennent d'être désignés par le combinateur.
Le commutateur<B><I>C</I></B><I> V,</I> dans le mouvement de l'arbre de l'inverseur, coupe l'alimenta tion des électros <B>Y,</B> et<B>8</B> F. Mais l'alimenta tion du fil<B>158,</B> qui serait en même temps coupée auxecntacts <B>159, 160,</B> est rétablie par les contacts<B>171, 172</B> fermés par un segment <B>173</B> placé sur l'arbre du commutateur de frei nage. Ce dernier reste donc en place, et l'ar bre du combinateur reste déplacé latérale ment, tant que le fil<B>158</B> est alimenté pen dant la marche en freinage, par le seg ment 155.
Le combinateur ayant avancé d'un cran, l'électro <B><I>E -A</I></B> n'est plus alimenté.
On passe au deuxième cran de freinage, en poussant le cylindre M sur la position I, et en alimentant le fil<B>180</B> dérivé sur le<B>fil</B> <B>151</B> ainsi que le fil<B>181,</B> dérivé sur le fil<B>116</B> respectivement au moyen des touches 184, <B>185</B> et<B>182, 183</B> et des segments<B>186, 187.</B>
Sur le fil<B>181</B> est d'ailleurs dérivé le fil <B>213</B> qui produira l'alimentation de l'électro <B><I>D</I> Y</B> et libèrera le verrou de l'arbre<B>g</B> du sé lecteur<B>à</B> chaque changement de position, comme il a été décrit précédemment.
On voit aisément qu'ainsi l'électro <B>E<I>A</I></B> fait avancer le système d'une position, et que les choses restent en place sous l'action du contact<I>B P,</I> comme il a été indiqué pour la marche en surcharge.
Le passage aux positions suivantes de freinage s'opèrera en poussant le cylindre<B>M</B> aux positions II,, III,, etc. en laissant ainsi les segments<B>186, 187</B> quitter leurs touches, provoquer alors la rupture de l'alimentation de l'électro E-A qui retombe, et est de nou veau actionné par le contact de nouveaux seg ments tels que<B>186, 187</B> avec les touches 184, <B>185</B> et<B>182, 183.</B>
La dernière position de freinage corres pond aux moteurs en court-circuit. Elle peut être réalisée par le passage par les positions successives de freinage du cylindre M ou en poussant d'un seul coup le cylindre<B>11</B> dans cette position.
<B>A</B> cet effet, quand on passe<B>à</B> la dernière position de freinage, les segments tels que <B>187</B> sont supprimés, et un nouveau segment <B>189</B> vient réunir les touches<B>190, 191,</B> ce qui amène l'alimentation du fil<B>1.92,</B> passant par un contact<B>193,</B> 194 fermé par un segment <B>195</B> disposé sur l'arbre du commutateur de freinage,<B>à</B> condition que ce dernier soit dans la position de freinage.
Le<B>fil 192</B> alimente l'électro FU qui<B>dé-</B> termine l'accrochage du levier<B>75</B> (fig. <B>10)</B> sur une dent de l'arbre<B>g</B> du sélecteur. Il ali mente en même temps par une dérivation<B>196</B> l'électro <B>E<I>A,</I> à</B> condition que l'électro <I>F</I> U ait fonctionné et par son segment 200 ait fermé les contacts<B>197, 198.</B>
L'électro <B><I>E A</I></B> actionné place d'abord le sélecteur dans la dernière position de frei nage, puis enclenche les contacteurs corres pondant<B>à</B> cette position.
Le dispositif décrit s'applique 6videm- ment <B>à la</B><U>commande</U> d'unités multiples, dans ce cas il suffira<B>dé</B> relier les fils<B>139, 116,</B> 141,<B>113,</B> 112 et<B>151</B> aux fils correspondants des autres motrices par des fils d'intercom- munication parcourant tout le train.
Device for controlling an electric traction equipment. The invention relates to a device <B> for </B> control of an electric traction equipment, which can be used for starting and regulating the operation of high-power electric traction motors or groups. and relatively high voltage.
In such equipment, the contacts which control the distribution circuits of motors and auxiliary machines or devices take the form of separate contactors with high pressure <B> </B> contact parts and energetic magnetic blowing.
These contactors, respectively constituted as switches, are operated in modern equipment by means of a <B> camshaft </B> actuated by any engine system and have the effect of performing the usual successive combinations. the circuit served; in each of the positions of the <B> to </B> camshaft a series of suitable cams lift the lever of the contactors which must be engaged. This control mode <B> </B> is only suitable for simple equipment with reduced power; in equipment comprising a large number of contactors carrying currents of high intensity and high vol tage, it requires <B> with </B> camshafts of a diameter, length and inadmissible weights.
However, in the latter case it is possible to use several <B> with </B> camshafts actuating <B> 1 </B> a group of contactors; but this subdivision makes the control of the equipment more complicated - The operation and <B> the </B> maintaining in position of powerful contactors by means of rollers and cams require heavy construction as well as great efforts control; moreover, the need to act and stop abruptly after small movements of the masses so intrusive risks determining the wear and maladjustment of the organs.
These drawbacks are avoided in the positive say according to the invention; instead of asking <B> to </B> a single component, the <B> to, </B> camshaft, to ensure the selection of contactors <B> to </B> engage and <B> to </B> trigger, the execution of one or the other of these maneuvers and the maintenance of the contactors in position, an appropriate and distinct organ is used for each of these operations .
This prior selection therefore allows <B> </B> to mechanically designate <B> to </B> the engagement or release of other devices of the equipment and to perform these maneuvers by means of a single control unit. The very movement of this organ, which is normally used for selection, may also be used to operate certain devices, the selection of which will have been carried out beforehand by other organs, in any way. .
The device which is the subject of the present invention therefore comprises a mechanical selector or combiner acting to determine, at the various times of the control, which contactors must be operated, and an oscillating member then acting to operate the one. or those of the contactors which have been chosen in this way, hooking members being provided to maintain the latter in the desired position.
The accompanying drawing6 shows, <B> to </B> by way of example, in fig. <B> 1.1, </B> schematically, a device according to the invention, and in FIGS. <B> 1 to 10 </B> of the details of this device as well as the variations.
Figs. <B> 1-1 </B> 2 and <B> 3 </B> represent a contactor with its control elements, in the different phases of its operation; Fig. 4 is a diagram of an example of automatic control of the selector or combinator and of the oscillating <B> operating </B> member produced according to the invention, each of these being controlled by its own motor organ;
The, fig. <B> to </B> shows a <B> </B> embodiment of a main component of the selector or combiner; Fig. <B> 6 </B> is a variant of the command shown in fig.- 4; Fig. <B> 7 </B> represents another control device for the selector or combiner and for the oscillating control unit, a single motor member being provided for their successive control; Fig. <B> 8 </B> shows a line breaker command mode;
Fig. <B> 9 </B> is a device <B> for </B> control of the reversers using the first part of the movement of the control member of the selector and of the oscillating member of maneuver; Fig. <B> 10 </B> shows a control device for a brake switch, operated like the previous one; Fig. <B> 11 </B> represents the arrangement of the control circuits.
The main lever <B> 1 </B> of the contactor (fig. <B> 1 </B> <B> to 3) </B> is articulated <B> at </B> a <B> of < / B> its ends in 4 on a fixed support <B> 18 </B> to which it is connected by a flexible connection <B> 18, </B> and carries <B> at </B> its other end a movable contact piece 2 of the tines <B> to </B> to play in combination with a fixed contact piece <B> 3 </B> and an auxiliary contact finger 31.
The contact pieces 2, <B> 3, 3, </B> can be any, but will preferably be arranged as indicated in the suis patent, # e no <B> 115196. </B>
The contactor closing and tripping movements are obtained by means of an oscillating shaft <B> 10, </B> fitted with <B> ga- </B> lets <B> 13, </B> 14 secured to a part integral with the tree <B> 10, </B> but isolated from <B> the latter </B>.
<B>. </B> The combiner or selector is represented schematically by one of its wheels such as <B> there </B> cams of predetermined profile, <B> 16, </B> acting on a roller 21 fixed <B> to </B> the end of a lever <B> 17, </B> articulated at <B> 19 </B> on the fixed support <B> 18, </ B> terminated by two branches carrying respectively pebbles 22 and <B> 23. </B>
The rollers 22 and <B> 23 </B> respectively control auxiliary levers <B> 5 </B> and <B> 6 </B> of special shape, articulated in <B> 7 </B> and <B> 8 </B> on the main lever <B> 1, </B> and constantly biased against said rollers by springs <B> 51 </B> and <B> 61. </B>
The lever <B> 6 </B> carries <B> at </B> one of its ends a hook 25, terminated by a branch 25, which may abut against the button 252 fixed on the wheel <B> 15 . </B> The other end of the lever <B> 6 </B> carries articulated in <B> 6, </B> a spout <B> 9 </B> secured to a finger 6 # presenting a ramp <B> 29. </B> These two parts <B> 9 </B> and <B> <U> 6 .. </U> </B> are constantly recalled in the rest position ( fig. <B> 1) </B> by a pattern <B> 6, </B> and their role will be indicated below.
When the wheel <B> 15 </B> of the combiner turns at a desired angle, one of its cams <B> 16 </B> comes to lift the roller <B> 2 1, </B> the lever The driven <B> 17 </B> pivots around <B> of </B> the axis <B> 19, </B> its roller 22 pushes back the lever <B> 5 </B> which swings around the 'articulation <B> 7 </B> and presents a ramp 24 on the path of the roller <B> 13 </B> of the oscillating shaft <B> 10 </B> (fig. 2).
If the latter is then made to oscillate clockwise, the roller <B> 13 </B> engages under the ramp 24 and determines <B> the </B> lifting of the auxiliary lever <B > 5 </B> which continues <B> to </B> tilt and comes to rest on a stop <B> 5, </B> the main lever <B> 1 </B> integral is driven as well - that the movable contact piece <B> -9 </B> which life-ut lean on the fixed contact piece <B> 3; </B> a friction and an energetic pressure between the pieces 2 and < B> 3 </B> are ensured by springs% and <B> 3, </B> fitted on the articulated parts of the contacts, the circuit served is closed.
At the same time, the hook <B> 25 </B> of the other auxiliary lever <B> 6, </B> animated by the same movement as the lever <B> 1, </B> engages on support <B> 26 </B> 'on the support <B> 18 </B> and keep the contactor engaged as long as the assembly occupies the position shown in fig. 2 of the drawings, and that the roller 21 is pushed back by a cam such as <B> 16, </B> however the shaft <B> 10 </B> returns to its rest position (fig. <B> 1) . </B>
If the wheel <B> 15 </B> then continues its rotational movement and the cam <B> 16 </B> disappears under the roller 21, a spring <B> 27 </B> fitted between the lever <B> 17 </B> and the support <B> 18 </B>-pushes the lever <B> 17 </B> towards the left of the figure, the branch <B> 20 </B> of the latter then presses its roller <B> 23 </B> on the spout <B> 9 </B> of the auxiliary lever <B> 6. </B> The finger <B> 6! 1 </B> solidary turns around the articulation <B> 6.1 </B> until the nozzle <B> 9 </B> abuts at <B> 30 </B> against the main part < B> of </B> lever <B> 6 </B> (fig. <B> 3), </B> the finger 6 ,, then presents its ramp <B> 29 </B> on the path of the roller 14 of the shaft <B> 10. </B> If we make <B> to </B> again oscillate the shaft <B> 10 </B> in a clockwise direction,
its roller 14 pushes back the lever <B> 6 </B> whose movement is limited by a stop <B> 6 ,, </B> then swings it around the articulation <B> 8 </B> through the finger <B> 6, </B> and the beak <B> 9. </B> The hook 2.5 moves away from its support <B> 9-6, </B> the main lever <B> 1 </B> of the released contact pivots around the articulation 4, moving the movable contact part 2 away from the fixed contact part <B> 3, </B> the circuit served is cut ( fig. <B> 3). </B> As soon as the oscillation of the arb # e <B> 10 </B> and in spite of the <B> displacement- </B> of the roller 14 release the lever <B> 6, </B> all the organs of the system return to the rest position (fig. <B> 1)
</B> and are ready for new maneuvers.
Carrying out the control of the contactors, after prior selection, as described above, is only given by way of example and can obviously be obtained in many other ways.
<B>. </B> Tripping of all the contactors can be achieved by returning the selector to <B> to </B> zero. <B> A </B> this effect, branch 9 # 5, of hook <B> 6 </B> is shaped such that it is only attacked by pin <B> 25, </ B > carried by the <B> 1,5 </B> wheel of the selector in the return movement <B> to </B> zero of the latter.
The lug <B> 25, </B> then pushes back the branch <B> 25 ,, </B> the hook <B> 25 </B> driven away from the support <B> 26, </ B> the lever <B> 6 </B> returns to its rest position (fig. <B> 1) </B> and the contact pieces <B> 2, 3 </B> open from - previously indicated.
<B>. </B> The device shown in fig. <B> 1 </B> and <B> 3 </B> com carries a pawl 48, articulated <B> to </B> one of its ends on a fixed axis 49 and in its middle <B> to </B> the movable frame of P61ectro <B><I>D</I></B> <I> V, </I> able to engage <B> to, </B> the other end in the notches of a <B> 50 </B> wheel wedged on the shaft of the oi combiner selector. When this electro DV is exeit6, its attracted mobile armature drives the pawl 48 which pivots around the axis 49 and engages on a tooth of the wheel <B> 50, </B> but as soon as this excitation ceases,
a spring <B> 51 </B> fitted between the fixed armature of the electro <B> DY </B> and the eliquet 48 releases the latter from the notches of the wheel <B> 50 .. </ B > The control of the equipment comprises a motor system causing first the rotation of the selector or mechanical combiner, then the control of the oscillating shaft causing the contactors designated by the selector to switch on or off.
Depending on whether or not the operation must be automatic, control of the engine system will continue automatically once started, or else under the intervention of circuits or contacts controlled by the manipulator, in each operating position.
The contactors are controlled in the example shown in fig. 4 by means of an electromagnet <B> b, </B> put <B> to </B> the earth and connectM <B> to </B> a wire a whose power supply is adjusted by any switch or manipulator. This <B> b </B> electro can be excited intermittently, for example by means of a <B> to </B> rocker contact b ,,. This kind of contact is well known to those skilled in the art and does not require any special explanation. One can for example use that described in French patent no <B> 587188. </B>
The electronic <B> b </B> carries, articuM <B> to </B> its mobile armature <B> b ,, </B> a pawl <B> b, </B> which engages on the teeth of a toothed wheel <B> b., </B> and causes it to advance by an angle determined for each stroke of said bi armature. This wheel b #. is wedged <B> at </B> the end of the shaft <B> y </B> carrying the wheels <B> to </B> cams such, that <B> there, there, .. < / B> etc. <B> of the </B> combiner or selector (fig. <B> 1 to 3). </B>
In. In addition, the mobile armature <B> b, </B> is provided with a suitable contact piece c which closes the supply circuit <B> d </B> of a second electromagnet cond each time this armature has reached <B> at </B> end of travel. On the core el of the electro e is articulated a sort - (- of crank e2 subject <B> to </B> one extrem <B>6<I>0</I> </B> the oscillating shaft <B> 10, </B> carrying the rollers <B> 13, </B> 14, <B> 13 ,, </B> 14, <B> ... </B> etc. for controlling the levers <B> 1, </B> <B> 1, </B> of the contactors not shown in fig. 4.
The displacement of the core el causes the oscillation of the shaft <B> 10 </B> by means of the crank e ,. On the other hand, on wire a is mounted <B> a </B> contact f, controlled by an acceleration relay or current limiter <B> f </B> controlling the rotation of the shaft < B> g </B> and consequently the successive combinations of the contactors, the other elements of the equipment being constituted as usual.
It is easy to see, from what has been said above with reference to FIGS. <B> 1 to </B> 4 of the sins, that the maneuvers carried out by the combirrator or selector will only require very low efforts since they will only consist of <B> </B> modifying the position of one or the other of the levers such as <B> 5 </B> and <B> 6 </B> or <B> to. </B> keep them at rest (fig. <B> 1 to 3); </B> these devices will therefore be low-power and small-sized components.
If the equipment has a large number of combinations, the diameter of the wheels <B> 15, 151.. </B> etc. (fig. <B> 1 to </B> 4) may nevertheless be reduced, by arranging the cams no longer along a circumference, but along one or more propellers, as shown <B> to </B> the fig. <B> 5, </B> in which the wheels <B> 15, </B> l5l. <B>. . </B> etc have the profile of a <B> with </B> square thread screw provided with cams such as <B> 1 </B> m.
The shaft <B> y </B> is terminated by a screw j rotating in a bearing <B> k </B> forming a nut in the same way as the wheel <B> there, </B> so that at each revolution of the shaft <B><I>g</I> </B> the cams such as <B> 1 </B> of a thread <B> h </B> for example, s 'erase laterally and are placed by the cams such as in of the adjacent thread i. This method of construction makes it easy to establish selectors of more than forty positions with a <B> with </B> cam wheel with a diameter of fifteen centimeters at most.
In certain cases, in particular for braking, it may be necessary, after having returned the combiners or selectors <B> to </B> the rest position, to make them engage in a new rotation of the contactors intended <B > to </B> carry out combinations different from the previous ones or contactors not previously used.
<B> A </B> this effect, the shaft <B> g </B> can be moved in the direction of, its axis by means of an electromagnet n whose excitation circuit will be closed by a special contact as soon as the Wattmann has pushed the joystick to the first braking step; which will make it possible to quickly carry out the combinations essential to said braking.
The above-mentioned displacement can also be any, the bearing-nut <B> k </B> will for example be integral with the plunger p of the electro n which will drag it along in its course, by releasing it from a stop or slide q. As soon as the electro n is no longer excited, the <B> g </B> shaft is put back into place.
In the braking position, another wheel, r, integral with the wheel <B> there </B> for example, and bearing cams, will then come under the rollers such as 21 (fig. <B > 1 to 3) </B> of the i7 levers. It should be understood that one could also use a wheel r <B> with </B> helical cams functioning in the same way as said wheel <B> there. </B>
To accelerate the braking maneuver, a ramp s is placed between the net h of this <B> 1.5 </B> wheel and the cam wheel <B> with </B> r which lies ,, 2 laterally under the rollers such as 21 of the <B> 17 </B> contactor levers (fig. <B> 1 </B> to <B> 3) </B> which must be actuated <B> at </B> the first braking position.
For the advancement, step by step, and for the abrupt return to zero, of the selector or combiner, it is also possible to use the device comprising a toothed wheel <B> V3 </B> (fig. <B> 6) </B> with ratchet <B> b% </B> as well as a toothed pinion t with toothed sector it, respectively controlled by electromagnets <B> b 'V. </B>
The electromagnet b 'for advancing the toothed wheel <B> Y, </B> wedged on the shaft <B> g, </B> similar <B> to </B> that of fig. 4 and <B> 5, </B> closes at the end of travel the contact c 'fitted on the supply circuit key of the control electro e' of the oscillating shaft <B> 10, < / B> as stated above with reference to FIG. 4.
The invention can moreover be applied <B> to </B> any control system: electromagnet, auxiliary motor, piston and cylinder <B> with </B> compressed air, etc. successively determining the advancement or return, step by step, of the combinator and the simultaneous oscillations of the <B> 10. </B> shaft. zero of the combiner may also be achieved by means of an appropriate spring acting on the shaft of said combiner, as is customary in certain controllers.
However, after having operated the <B> to </B> zero return of the combiner, it may be necessary to open some contactors which are still engaged, and consequently cause an additional oscillation of the shaft <B> 1G </B> control, these c7ontacteurs, without actuating the motor components of the combiner which iiiettait in the first operating position.
<B> A </B> this effect, the toothed sector <B> u </B> is assembled <B> wheat with </B> the electro, b 'by means of a connecting rod <B > </B> v and a crank the articulated w;
the latter carries a contact part u ,, which will close at the end of the stroke, that is to say after the switchgear has returned <B> to </B> zero ', an auxiliary circuit x, supplying the <B> 10 </B> shaft control electro e '. This energized electro will cause the <B> 10 </B> shaft to oscillate which will determine the triggering of the confaeteurs still closed, since at zero, the combiner designates all the contactors for opening, or at least those which must be released in the zero position of the manipulator.
The device shown in fig. <B> 6 </B> has three control electromagnets; the invention can also be carried out with the device described below with reference to FIG. <B> 7, </B> which requires only two electromagnets, including a low power selection.
If the oscillating shaft <B> 10 </B> (fig. <B> 7) </B> is fitted an idle bush F controlled in any way by an electro <B> G </ B > or by any other "device with sufficient power to engage three <B> to </B> four contactors <B> to </B> at a time.
Said <B> G </B> electro is excited under the control of the manipulator, <B> at </B> every <B> '</B> step, or else oscillates in a trembler under the action of a <B> to </B> contact switches.
A <B> -A </B> crank wedged on the loose socket F is assembled <B> to </B> a connecting rod B terminated by a heel B, of special shape, which takes support, at rest on a lug <B> C </B> attached <B> to </B> a kind of spreader K. 'Another <B>Il<I>N</I> </B> rod-crank system is attached, on the side opposite to. system <B> <I> A </I> </B> <I> B, </I> but directly on the oscillating shaft <B> 10. </B>
The lifter K carries articulated <B> at </B> one of its L-shaped ends, the connecting rod jT1, and <B> at </B> the other end, the pawl <B> D </B> of advancement of the toothed wheel <B> b ",, </B> wedged on the shaft <B> g </B> of the combinator.
The energized <B> G </B> elettro determines the clockwise rotation of the sleeve F, the shaft <B> 10. </B> remaining stationary, the crank <B> A </B> and the driven connecting rod B cause the rudder bar K to swing around the articulation L, via the lug C and the heel B ,. In this maneuver, the lifter K tends <B> to </B> lower the connecting rod 111, and the crank N, but this movement is prevented by the resistance experienced by the shaft <B> 10 to </ B> oscillate to close the contactors and which is carried out by a suitable P spring.
The rudder K lowers the pawl <B> D </B> which engages on one of the teeth of the wheel <B> b ",, </B> moves the latter one notch, tightens a res out P, then comes to rest on a stopper <B> Q; </B> the force of the crank <B> -A </B> is then transmitted by the rudder K <B> to </B> the connecting rod <B> 31 </B> ci <B> to </B> the crank <B> N, </B> the shaft <B> 10 </B> sorrel by engaging the contactors deioned by the combi nateur who will have advanced a notch beforehand.
If the excitation of the electro <B> G </B> ceases, <B> at </B> this moment, the lifter K will return to its rest position under the action of the springs P and P: t and all the elements of the system will be ready <B> to </B> perform new maneuvers such as the one described above, as soon as the <B> G </B> electro is <B> at </B> again excited.
To bring the combiner back to zero, open the <B> G </B> electro circuit and supply the <B> S </B> circuit with a <B> B selection electro </B> automatically, either by returning <B> to </B> zero of the manipulator, or by auxiliary contacts of breakers or line circuit breakers, according to known or <B> already </B> used methods (see for example the ± rail- çais patent no <B> 594573). </B>
The mobile armature <B> B, </B> of the electro <B> B, </B> is connected <B> to </B> the connecting rod B by an articulated rod R2. Zn This telectro R, excited, pushes said connecting rod B to the left, its heel B, <B> disengage- </B> from the lug <B> C </B> and presents a ramp B, on the trajectory of another lug T, carried by a <B> U </B> lever articulated, on the one hand, in L, with the beam K and the connecting rod M, and, on the other hand, in U :
15 <B> at </B> the end of the control rod V of the sector t 'meshing with the gear m' of return <B> to </B> zero of the combiner.
The mobile armature <B> B, </B> carries a contact piece R., which comes at the end of its stroke to close <B> to </B> again at <B> G, </B> the circuit d 'power supply to the <B> G. </B> electro socket F actuated drives the crank -4, the ramp <U> B. </U> of the connecting rod B comes to rest on the lug T and attracts the lever U and the connecting rod <B> Y </B> ', until their articulation Ui. meets a stop X ,, the joint L common to the <B> 31 </B> <I> K <B> U </B> </I> parts being immobilized until <B> there </B> by the spring P.
The combination is thus brought back <B> to </B> zero by t '<I> W. </I> As the connecting rod B continues its movement, the lever <B> U </B> pivots around the point of support <B> <I> U, </I> </B> then lower by tensioning the spring P., the driven rod M causes <B> the </B> rotation of <B> there </ B > crank <B> N, </B> and the tree <B> 10 </B> sorrel. The lifting beam K will also lower at the same time as L, but without activating the pawl <B> D, </B> by simply turning around the joint of K and <B> D. </B>
It should be noted that the successive interlocking and tripping of the contactors being determined in a <B> positive way </B> by the position and the shape of the cams of the combiner, there is no. no <B> possible- </B> error in the operation of said contactors and any locking intended <B> to </B> prevent their or untimely opening or closing becomes unnecessary;
this device therefore presents a great advantage over the usual <B> with </B> Cam controllers, in which the contactors can remain, bent, without the rotation of the <B> with </B> camshaft being stopped, and cause short circuits on the traction circuit.
With the device shown in fi, 0.1. <B> 1 to </B> <B> 3, </B> the tripping forces will, in general, be sufficient to open lightly soldered contacts, but if these contacts resist <B> to </B> the action of the tree. ascending, it could no longer engage or disengage the contactors for the following running positions, because its roller 14 would come to rest on ramp # 9 (fig. <B> 1, </B> 2 and <B > 3). </B> This feature provides a means of disabling the extraction circuit by cutting the control circuit.
<B> A </B> this effect, one of the components acting on the oscillating shaft <B> 10, </B> the connecting rod B (fig. <B> 7) </B> is made up of two parts , the lower part carries a Z rod which can slide <B> inside </B> the interior of the upper part, resting on a suitable Z spring, surrounding it and stretching <B> to </ B > bring the two parts together.
If the shaft <B> 10 </B> and, consequently, the bearing block K and the heel BI of the connecting rod B are blocked as a result of the welding of the contacts of a contactor, the idle sleeve F alone turns under the action of the <B> G </B> electro and drives the lower part of the connecting rod B which is lowered by determining the opening of a contact <B> J, </B> the latter will cause opening of the line contactors for example by removing their power supply and the entire control is stopped.
In the case of automatic equipment, with control electro-shaker, the core of the electro will be stopped in its course, due to the blocking of the shaft <B> 10 </B> by the welded contacts, and the entire control is still stopped, without any further precaution.
Fig. <B> 8 </B> represents a control device for line breakers or circuit breakers intended <B> </B> to cut traction circuits in the event of overload or drop in voltage using: For the engagement, the oscillating shaft of the operating contactors, which eliminates the usual necessary organ, <B> to </B> the operation of the controlled devices.
For tripping, an electromagnet <B> at </B> minimum voltage.
The swinging shaft <B> 10 </B> (fig. <B> 8) </B> can attack with only one of its rollers, <B> 13 </B> for example, the ramp <B> 3 , 3 </B> of the auxiliary lever 35, fixed to the main lever <B> 37, </B> the latter is articulated to the support <B> 38 </B> and carries the contact parts <B> 39 < / B> and 40 of the breaker.
On the other hand, <B> - </B> one end of the auxiliary lever <B> 35 </B> is assembled by a rod 41 whose role will be indicated below, <B> -à </ B> the opposite end of the auxiliary lever <B> 36, </B> also articulated on the main lever <B> 37. </B> The. lever <B> 36 </B> is articulated <B> at </B> its other end <B> to </B> the mobile armature of an electromagnet 42, mounted on the support <B> 38 , </B> and which is supplied by a wire 43 connected to the traction circuit, either directly or with the interposition of suitable resistors. Electro 42 therefore acts as a voltage relay.
If the electro 42 is energized, the lever <B> 35 </B> pushed by the lever <B> 36 </B> and the rod 41 switches. counterclockwise.
When the tree <B> 10 </B> sorrel in a clockwise direction, its roller <B> 13 </B> engages under the ramp <B> 33 </B> of the auxiliary lever < B> 35 </B> and raises it, the main solid-state <B> 37 </B> lever is driven and closes the contacts of the line breaker. The lever <B> 36 </B> comes at the same time to present its hook 44, opposite a support 45 of the support <B> 38. </B>
If <B> at </B> this moment, the electromagnet 42 is energized, the attracted movable armature soli compresses a spring 46 arranged between the lever <B> 36 </B> and the support <B> 38, < / B> the hook 44 engages on the support 45 pressed by a flexible blade 47 and the breaker or circuit breaker will remain engaged as long as the electro 42 is energized, the oscillating shaft <B> 10 </ B > resuming its rest position.
The excitation of the electro 42 becomes insufficient as soon as the line voltage drops by a predetermined value, the spring 46 then pushes the lever <B> 36 </B> whose hook 44 is released from the support <B> 45 </B> and all the organs take their rest position shown in fig. <B> 8, </B> the line breaker opens and the system is in place for new maneuvers which will take place successively as described above.
To obtain the opening of the line breakers under the action of the overload relay, the latter is fitted with a contact R <B> 8, </B> (fig. <B> 8) </B> which will cut the wire. 43 as soon as the overload relay operates.
If the equipment includes braking, for example, by motors operating in generators on resistors, the line breakers having to remain open in this operating mode, <B> the </B> auxiliary lever <B> 35 < / B> (fig. <B> 8) </B> for example by a cam of the combinator, and a lever such as <B> 17 </B> (fig. <B> 1, </B> 2 and <B> 3), </B> for engaging the breakers in power operation. As for the preparation for braking, the combiner shaft is first moved in the direction of its axis, <B> the </B> engagement cam% 'clears in front of the roller such as 21, and the breakers will not be actuated by the oscillating shaft.
With a device like that shown in fig. <B> 7 </B> and <B> 8, </B> it is advantageous that the control of the inverter, by which the motor is brought <B> to </B> operate as a generator on resistance, takes place through the idle bush F (fig. <B> 7). </B> From the.
so the line breakers, which are actuated by the shaft <B> 10 </B> acting on <B> 35 </B> (fig. <B> 8) </B> can never be closed before the reverser has been actuated and reciprocally the reverser cannot be operated without the line breakers being open since the rotation of the <B> È </B> bush necessarily precedes that of the oscil shaft lant <B> 10. </B>
When braking, it is possible to <B> </B> even activate a brake switch with socket F, at the same time as the reverser before activating with the oscillating shaft <B> 10 </ B> the contactors for the first brake position.
Fig. <B> 9 </B> represents, <B> to </B> by way of example, an embodiment of the control of the inverter based on this principle.
In this figure, the. idle bush <B> T '</B> actuated by the single motor system of the equilibration control, acts by a system of connecting rods on the beam K ,. <B> "</B> The former # free motion of the lifter K, attacks one or the other of the connecting rods <B> 51, 52, </B> which each drive the shaft <B> 53 </B> of the reverser in a different direction of rotation On each of these connecting rods <B> 51, </B> 52, two springs act in the opposite direction, as described below.
Discrimination of the direction of rotation of the reverser will be effected by the engagement of the hook-shaped end of either of the connecting rods <B> 51 ,, 52, </B> on the button 54 'of the lifter K, depending on whether one or the other of these rods is attracted towards the lifter by the oscillation of an intermediate shaft <B> 55 </B> in one direction or the other. < B>. </B> This <B> 55 </B> shaft carries two levers <B> 56, 57, </B> which act through springs <B> 58, 59 </B> respectively on the connecting rods <B> 51, </B> 52. Two other levers <B> 60, 61 </B> integral with the shaft <B> 55 </B> are respectively attacked by two small electros 62, , <B> 63 </B> controlled by the two usual control wires of the inverter.
As <B> already </B> said, on each of the connecting rods acts another spring in the opposite direction <B> to </B> that of the springs <B> 58 </B> resp. <B> 59. </B> The respective forces of these springs and their attachment points are such that each of the connecting rods, as soon as it is released by button 54, is returned to the left (fig. <B > 9), </B> out of the way of said button (solid lines, fig. <B> 9). </B> Subsequent operation of the <B> 55 </B> shaft will bring the other connecting rod in a position where the button 54 can hang on it.
-We can easily see that, depending on whether one or the other of these appliances is excited, the movement of the lifter KI will cause one or the other of the connecting rods <B> 51, </B> or <B> 52 . </B> This movement carried out, the lifter K, will come up against a support 64 and the bushing F will then engage the oscillating shaft <B> 10 </B> as has been said previously. In the following oscillations of the lifter, the latter will no longer have any action on the connecting rod <B> 51, </B> or <B> 52 </B> that it has just driven, and the reverser will be kept in place.
If <B> at </B> a suitable moment, the other <B> 62 </B> und <B> 63 </B> electro is energized, the inverter switches in the opposite direction.
Fig. <B> 10 </B> shows a similar control of a brake switch.
In this figure, the lifter K2 attacks the connecting rod <B> 65, </B> when the latter is engaged on the button <B> 66 </B> of the lifter under the action of the spring <B> 67 </B> tensioned by the attraction of the core of F61ectro <B> 68. </B> The movement of the rudder thus causes the rotation of the shaft <B> 70 </B> of the brake switch, in ten with a spring <B> 71 </B> intended <B> to </B> return the shaft <B> 70 </B> to the rest position.
At the same time that the lifter stops on the stop <B> 69, </B> Part <B> 70 </B> is immobilized by a pawl <B> 72 </B> which will be released by a rod <B> 73, </B> integral with the core of the electro <B> 68, </B> as soon as it is no longer excited. Then Farbre'70 returns to idle, and the connecting rod <B> 65 </B> is released from the button <B> 66, </B> under the action of the spring 74, the spring <B> 67 </ B > being relaxed <B> at </B> this time.
The succession of operations for selecting and operating the devices is ensured by the use of auxiliary contacts mounted on shafts such as <B> 53, 55, 70, </B> or on any other moving part of the systems . These contacts according to the known methods, but of which a very particular application is made here, have as their object: on the one hand, to set the motor of the control in motion only after selection of the devices <B> to </B> activate, then cut off the power supplies to the selective or motor components, when they have played their role.
Thus, for example, the contacts 201, 202 and <B> 203, </B> 204- (fig. <B> 11) </B> are controlled by segments 210, 211 of the cylinder <B> <I> C </I> </B> <I> V </I> mounted on the reverser shaft. Contacts 201, 202 will be closed by 210 if the inverter is in the forward position, <B> 203, </B> 204 will close by 211, if the inverter is in reverse.
Contacts <B> 205, 206, 207 </B> are controlled by segments <B> 208, 209 </B> of cylinder <B> <I> C </I> </B> <I> V ,, </I> mounted on the selection shaft <B> 55 </B> (fig. <B> 9) </B> or are integral with the mobile armatures of the selection electros 62, <B> 63. </B> Contacts 205, <B> 206 </B> or <B> 206, 207 </B> will be closed by their respective segments when one of the selection appliances <B> 62, 63 </ B > will be powered.
In fig. <B> 10, </B> have also been shown the selection devices necessary to obtain at one stroke the position of the combiner which designates the contactors corresponding to emergency braking, with motors running. circuit.
In this figure, the lifter K, or a member integral with the latter or with the sleeve F actuates a connecting rod <B> 75 </B> which carries a croclie.t <B> 80 </B> and - which is attracted towards the shaft <B> g </B> of the wedge-binator by engaging a tooth <B> 76 </B> carried by a sleeve of this shaft, when the elec- tric, <B> 77 </B> will be fed by a special wire coming from the manipulator and will tension the spring <B> 78,
</B> attached <B> to </B> the connecting rod <B> 75. </B> The tooth <B> 76 </B> lying on a radius of the shaft <B> g < / B> smaller than that of toothed wheel b "#, (fig. <B> 7), </B> the stroke <B> of the </B> spreader K, will allow <B> to </B> the shaft <B> g </B> to perform a rotation corresponding <B> to </B> several positions of the combiner and suddenly reach the short-circuited braking position. suppresses the excitation of the electro <B> 77, </B> the spring <B> 79 </B> brings the connecting rod <B> 75 </B> back.
The above examples show how several devices of the equipment can be operated successively by the control unit of the selector shaft <B> g </B> (fig. 4, <B> 6 </B> and <B> 7), </B> then by the oscillating Par- ber control unit <B> 10 </B> (fig. 4, <B> 6 </B> and <B> 7) , </B> in the event that this succession of <B> </B> commands is of interest from the point of view of operational safety.
But it can also happen that one has <B> to </B> actuate various devices <B> at </B> the end of one of the various couplings, series, parallel, etc. as takes place, for example, for an inductor shunt switch, without <B> y </B> having to ensure a succession of operations of these devices with others.
In this case, the device can be established to allow these maneuvers to be carried out simply with the oscillating shaft such as <B> 10, </B> which will be engaged with the apparatus shaft < B> to. </B> command, by means of electro systems and selection rods, similar <B> to </B> those of fig. <B> 9, 10. </B> The movement of these 6 electros, determining the engagement with the shaft <B> 10, </B> and no longer with the sleeve F, as in the aforementioned figures, will cause a power supply for the motor organ of the shaft <B> 10 </B> and an additional running position.
When this position has been carried out, the power supply to the motor organ can be suppressed by the movement of the device being operated, and things can be put back in Pfta, t after the use of this device has ceased. , by the simple return to rest movement of the selection electro.
Fig. <B> It </B> schematically represents an assembly of circuits and devices intended <B> to </B> achieve the automatic control of a <B> contactor </B> equipment with the devices described above, with regard to fig. <B> 1 to 9 </B> of the drawing.
Such equipment comprises a certain number of contactors whose role is to perform in a predetermined order, the various coupling combinations of the traction circuits, not shown, as well as the necessary maneuvers <B> to < / B> their protection.
The control is designed for rheosiatic starting and braking on resistance, with a braking step per motor in short-circuit.
In this fig% <B> Il: </B> 111 is the manipulator cylinder, V is the reverse gear control cylinder, C <I> V </I> and <B> <I> C </ I> </B> V, are the auxiliary contacts of the changeover switch, the switch <B> <I> C </I> </B> <I> V, </I> is mounted for example on the tree <B> 55 </B> of fig. <B> 9 </B> and the switch <B> C </B> V is mounted on the shaft <B> 53 </B> of the inverter, <B> <I> EA </I> </B> is the system control electromagnet, <B> <I> 8 C </I> </B> is a segment designed for overload operation, <B> <I> 8 < / I> </B> L are the auxiliary contacts actuated by the switch or selector shaft, <I> RL </I> are the auxiliary contacts for line breaks,
B <B><I>S</I> </B> are the auxiliary contacts of the overload relay, <I>R<B>A</B> </I> is the auxiliary contact of the ac relay - celeration, <I> B </I> P is the auxiliary contact of the overload run relay, <I>B<B>-A</B> </I> is a contact controlled by an auxiliary relay, < B> <I> 8 </I> </B> F is Pêlectro <B> 68 </B> for braking selection of fig. <B> 10, </B> B P designates the rocking electro n of the combiner shaft (fig. <B> 5),
</B> FU is the <B> 77 </B> electro that determines the rotation of the combiner at a single stroke to the emergency braking position (fig. <B> 10), </B> V, V, # designate the <B> 62) </B> and <B> 63 </B> selection appliances for the direction of travel (fig. <B> 9). </B>
The various devices are only represented by their contacts or the coils of their control electros.
The manipulator has three levers, namely: A main operating lever controlling cylinder M, A reversing lever controlling cylinder V, An overloaded operating lever controlling segment <B> 8 <I> C. </I> </B>
The main lever, crossing the zero position, in the return rotation, will switch to the braking positions, but a special brake lever could also be used.
The cylinder lever ill is mechanically locked by any device not shown, with the cylinder lever dre V.
It has been assumed that the manipulator consists of a series of corresponding segments and fingers, but it must be understood that this device can be produced in any way <B> provided </B> that the power supply to the control circuit is ensured as indicated below.
The nature and role of the various devices of the device will be specified in the course of the description, these devices are generally shown in their rest position, moreover their respective positions will be indicated later in the various phases of operation.
To start the control device, with the manipulator at zero, the lever of the reverser control cylinder V is placed in the operating position <B> A </B> V or <B> <I> À < / I> </B> R desired, then push the lever of the cylinder <B> M </B> of the manipulator to the first notch, segments <B> 106, 107 </B> and <B> 108 </B> said cylinder <B> M, </B> electrically connected, respectively engage with fingers: <B> 109 </B> connected to the wire <B> 139 </B> of control power supply, <B> 105 </B> connected to finger 104 by the wire <B> 111 </B> and <B> 110 </B> fitted on the conductor <B> 116 </B> of the control circuit.
One of the inverter hopscotch selection coils V, <B> or </B> VI (fig. <B> 9) </B> is then fed by the wire <B> 139, </B> the finger <B> 109, </B> the segments <B> 106 </B> and <B> 107, </B> the finger <B> 105, </B> the thread <B> 1.11, </B> the finger 104 of the cylinder V, and either a stud <B> 100, </B> a finger <B> 103, </B> a wire 112 and the lower auxiliary contacts of CV, for the coil VI <B> of </B> step <B> <I> A </I> </B> <I> V, </I> or a plot <B> 101, </B> a finger 102 , a <B> 113 </B> wire and the auxiliary contacts on the sides of <B> <I> C </I> </B> <I> V, </I> for the <B> - </ B> coil V, running <B> TO B. </B>
The coils V, and VI are branched on the auxiliary contact <B> <I> B </I> </B> <I> L, </I> <B> to </B> earth, breakers line and it is essential that this last contact is <B> f </B> closed and that said breakers are open so that one or other of the coils V, VI can be actuated.
As soon as the selection shown in fig. <B> 9 </B> a, when one of the C V auxiliary contacts has operated, closes causing the main conductor 114 to be supplied to the control circuit.
As soon as the inverter has operated, the auxiliary switches of <B> <I> C </I> </B> <I> V </I> which have been -used, open and cut the circuit. coil V, <B> or </B> VI, -which has just been energized.
In known devices, this conductor 114 powers the electromagnets which directly or through an intermediary control the line breakers, but in the device described here, the conductor 114 is connected <B> to </B> fingers. <B> 119 </B> and <B> 118 </B> of the selector connected by a pin <B> 115 </B> in position <B> 0, </B> then to the auxiliary contact <B> B </B> 8, of the overload relay and leads <B> </B> to the electromagnet <B> E À </B> which regulates the operation of the mechanical selector and of the oscillating shaft of the. as indicated above. The electronic <B> <I> E -A </I> </B> is put <B> to </B> the, earth via a contact <B> to </B> rocking <B> 117 </B> and contact <B> B À </B> of the acceleration relay.
The power supply of the electro <B><I>EA</I> </B> by the conductor 114 will only take place if the combiner as well as the overload relay are <B> to < / B> position <B> of </B> rests with their respective auxiliary contacts <B> 119, 115, </B> <B> 118 </B> and R <B> 8, </B> closed.
If these conditions are satisfied, the electromagnet <B> <I> EA </I> </B> will be excited in the position I of the manipulator and its core will oscillate under the control of the contact <B> to </ B > tilted <B> 117 </B> determining, if <B> y </B> takes place, the movement of the reverser by the lifter K, (fig. <B> 9) < / B> and advancing the selector by one notch which will go from position <B> 0 to </B> position <B> 0 ', </B> then the engagement of the shaft oscillating <B> 10 </B> line contacts, not shown in the drawing.
The plate <B> 115 </B> then moved away from the fingers <B> 118 </B> and <B> 119 </B> and cut off said <B> power supply circuit of </ B > the electromagnet EA, while segments # 122 and <B> 128 </B> of the selector or combiner - respectively engage - with the fingers 120, 121, <B> 129, 130 </B> whose role will be indicated later.
<B> A </B> From this moment, the excitation of said electromagnet <B> <I> E -A </I> </B> is ensured by another circuit- including the finger <B> 110, </B> segment <B> 108, </B> the conductor lla on which is fitted the auxiliary contact <I> RL, </I> line breakers, then closed, and fingers 120 and 1.21 of the selector joined by segment 122 except <B> at </B> position <B> 0 </B> of this unit.
The elec'tro <B> E TO </B> carries out * a new oscillation under the control of its contact <B> at </B> bottom end <B> 117, </B> which caused the advancement of the selector by one notch, which takes position <B> 1 </B> and determines the closing of the contactors <B> de- </B> signed <B> p </B> by it by means of devices described above;
furthermore, a button 124 and a selector segment <B> 127 </B> respectively engage the fingers 12, #. <B> 125, </B> 131, <B> 132. - </B> The combinations of the traction circuit thus produced correspond, for example, <B> to </B> the series operation of the motors_ with all the resistors in circuit.
If you want this hopscotch to be followed until a new intervention <B> by the </B> mechanic, the contact <B> to </B> rocker <B> 117 </B> will be short-circuited by the conductor <B> 126 </B> derived from conductor <B> 116 </B> after Pérlectro <B> EA </B> and connected to the selector fingers <B> 123, 125 </B> then joined together - over there. key 124. On this conductor <B> 126 </B> are arranged the contacts <I> B <B> A, </B> </I> of the auxiliary relay.
The <B><I>EA</I> </B> electro will thus be continuously excited and its core having reached <B> at </B> end of travel will be immobilized, as will the selector and the oscillating shaft; series operation with all resistors in circuit will continue as long as the manipulator occupies position I.
When the mechanic pushes the joystick from position I <B> to </B> position II, a segment <B> 133, </B> electrically connected to segments <B> 106, 107, 108 < / B> above, will engage with a finger <B> 135 </B> arranged on a conductor connected to the finger <B> 132 </B> of the selector then joined to the corresponding finger <B> 131, </B> by segment <B> 127. </B>
Said finger <B> 131 </B> is connected to the power supply wire <B> 138 </B> of the auxiliary relay whose contact, <I> B <B> A, </B> </I> is normally closed; this re-energized opens the BA contact, and removes the short circuit on the <B> to </B> switch <B> 117, </B> the electro EA sorrel <B> to </B> again automatically under the action of the latter, by determining the advancement, step by step, of the selector and the back and forth movement of the oscillating shaft, these devices performing the successive predetermined combinations of the control circuit.
This automatic operation is carried out under the control <B> of the </B> acceleration relay whose contact <I> R <B> A </B> </I> cuts the wire <B> 116 </B> as soon as the traction current exceeds a given value.
To stop the automatic operation of the system <B> at </B> any position, end of series for example, it suffices to short-circuit <B> to </B> again the contact <B> to </B> switch <B> 117. To </B> this effect, the <B> 127 </B> selector segment moves away from the fingers <B> 131, 132 </B> when the selector switches <B> to </B> the last one. series position and cuts off the excitation of the auxiliary relay, its contact <I> B <B> -A, </B> </I> closes, while another button <B> 137 </B> iilen- tick <B> to </B> the aforementioned key 124 brings together the fingers <B> 123, 125. </B>
To avoid premature intervention of the acceleration relay as well as the opening of its auxiliary contact <B> B -A </B> and the stopping of the electro <B> <I> EA, </I> < / B> before its core has reached <B> at </B> full stroke, a contact 140 controlled by this core and connected to a wire <B> 123, </B> derived from wire <B > 116, </B> will short circuit said <B> B TO </B> contact and its winding, as soon as the key core of the electro <B><I>EA</I> </B> moves and will only open when this core has resumed its key rest position.
When the mechanic pushes the joystick from position II <B> to </B> position III, button 134 of cylinder <B> M </B> electrically connected to segments <B> 106, 107, 108 </B> and <B><U>1</U> </B> q1 # above will be placed under a finger <B> 136, </B> connected to finger 143 of cylinder V by wire 142; in this way, in forward travel only, the finger 143 will be joined by a stud 145 <B> to </B> a finger 144 arranged on a wire 141 ending in the finger 146 of the selector connected to the finger 147, mounted on the wire <B> 138, </B> by a segment 148 to the last step in series, for example.
The automatic oscillation of the electro EA can thus be resumed in forward gear, in parallel, the auxiliary relay being energized by wire 142, finger 143, pad 145, finger 144, wire 141, finger 146, segment 148, <B> M </B> finger 147 and wire <B> 138. </B> Wire <B> 126 </B> is then cut # by contact <I> B < / I> A: L.
On the aforementioned conductor <B> 116 </B> is taken a branch <B> 116, </B> supplying the auxiliary electromagnet <B> <I> D </I> </B> <I> V </I> (fig. <B> 1); </B> on this <B> branch </B> <B> 116, </B> the auxiliary contacts <B> B </ B > Ls of line breakers, R <B> <I> & </I> </B> of the overload relay as well as a special contact 154 described below, opposite fig. <B> 1, </B> controlled by the electromagnet <B> <I> E -A; </I> </B> and finally the finger <B> 130 </B> connected to the finger < B> 129 to </B> earth via the <B> 128 </B> segment of the selector, as soon as this device has left the zero position.
In order for the <B> <I> D </I> </B> V electromagnet to be excited, it is necessary, on the one hand, that the <I> R </I> T, 3, R S. are closed, that is to say that the line breakers are also closed and the overload relays at rest, and, a-Litre starts, that the electromagnet <B> E À </B> performs a predetermined movement,
the selector occupying any position other than <B> 0. </B> The power supply to the electro <B><I>D</I></B> <I> V </I> is regulated by the contact 154 controlled by the movable armature of the main electromagnet <B> EA </B> by means of any suitable device.
The setting in motion <B> of </B> the electro <B><I>EA</I> </B> acting on the contact 154 will have the effect of opening the latter and cutting off the excitation of the electro <B><I>D</I></B> <I> V; </I> the wheel <B> 50 </B> is unlocked as well as the selector -which can advance by a notch.
But the contact 154 closes as soon as the electro. <B> E À </B> has done some stroke, the excited <B><I>D</I></B> <I> V </I> electro pulls pawl 48 into the notch next from the <B> 50 </B> wheel as soon as it occurs. It is easy to see, from the foregoing, that the positions of the selector will thus be rigorously adjusted and maintained outside the direct action of the electro <B> <I> E -A. </I> </ B >
The opening of the line breakers will have the effect of breaking the circuit of the electio <B><I>D</I></B> <I> V </I> in B <I> L, </ I> (fig. <B> 11), </B> the pawl 48 will be moved away from the notches of the wheel <B> 50 </B> by the res sort <B> 51 </B> and the selector can return to zero under the action of a spring or an appropriate electro.
Overload operation can take place despite the intervention of the acceleration relay by the operation of the segment <B> SC </B> which brings together a finger 149, connected to the wire <B> 111, </ B > <B> with </B> a finger <B> 150 </B> connected to the power supply wire <B> 151 </B> of the start relay coil e # i overload, put <B> to the earth. Said above-mentioned coil determines the closing of its auxiliary contact BP, arranged on a branch <B> 126, </B> of the wire <B> 116 </B> and short-circuits the contact <B> to < / B> switches <B> 117 </B> and the throttle relay as shown above.
Consequently, the <B> E À </B> electro will be immobilized 6 <B> to f </B> ond of travel, despite the opening of the auxiliary contact <I> R <B> -A, < / B> </I> of the aeration relay, and this, as long as the segment <B> <I> S </I> C </B> meets the contact fingers 149, <B> 150 , </B> under the action of the on-load drive lever.
It is easy to see, from what precedes, that we can achieve all the desired joint combinations of the traction circuit by means of organs or elements such as those used for walking in series and in parallel. described above.
The traction circuit protection is ensured as usual by the overload and voltage relays, as well as by suppressing the power supply to the control circuit when the cylinder lever is brought back to zero <B > M </B> of the manipulator.
<U> As</U> <B> already </B> said, the voltage relay is advantageously constituted by the electromagnet 42 <B> at </B> minimum voltage (fig. <B> 8) </B> which causes the line breakers to trigger, as soon as its excitation ceases, in the manner indicated above.
This electro 42 (fig. <B> 8 </B> and <B> 11) </B> put <B> to </B> the earth is mounted on a circuit comprising the wire <B> 153 </ B > (fig. <B> 11), </B> derived from wire <B> 116 </B> and an auxiliary contact B <B> & </B> of the overload relay, so that said circuit will be cut and the line breakers will trip: <B> 10 </B> If the overload relay operates by opening the auxiliary contact <B> B </B> S, 20 If the supply line voltage is tion decreases by a predetermined value.
<B> 30 </B> If the cylinder M of the manipulator is brought back to zero.
Line breakers must not be able to be engaged if they are <B> y </B> a. lack of tenon; <B> to </B> this end, the rod 41 (fig. <B> 8), </B> assembled at the opposite ends of the levers <B> 35 </B> and <B> 36, </ B> will be pushed to the left by the action of the spring <B> 46 </B> on the lever <B> 36 </B> as long as the electro 42 is not energized. The lever <B> 36 </B> therefore remains hidden in front of the roller <B> 13 </B> and will not be able to operate the lever <B> 37 </B> of the switch. The <B> of </B> engagement is thus prevented "in the event of a lack of voltage.
In fig. <B> 11, </B> the peculiarities of the control circuits have also been shown in the <I> case </I> where rheostatic braking is used, with <B> c </B> motors short-circuited at the last braking step.
<B> - </B> In this case, the line breakers must remain open in rheostatic braking mode, and this result is obtained automatically by removing the wire supply <B> 116 < / B> and consequently also of the wire <B> 153 </B> which supplies the electro 42 (fig. <B> 11 </B> and <B> 8) </B> as soon as the cylinder 111 of the manipulator is pushed to the first braking position, which leaves the contacts <B> 109, 105, 110. </B> open.
When going beyond zero, on the braking side, <B> the </B> cylinder M first goes into a position <B> 0, </B> where it feeds a wire <B> 158 </B> through the 'arrival of segment <B> 155 </B> on keys <B> 156, 157. </B>
This wire <B> 158 </B> goes through contacts <B> 159, 160 </B> of the switch <B> <I> C </I> </B> <I> V. </I> These contacts are closed by a segment <B> 161 </B> of the eV switch, if the changeover switch is in the forward position. In <B> this </B> case, braking will therefore only be possible in forward gear.
The <B> 158 </B> wire feeds F61ectro <B> 8 </B> F or <B> 68 </B> (fig. <B> 11 </B> and <B> 10) </ B > which designates <B> to </B> Operation the brake switch. As soon as this device has failed, it closes the contacts <B> 162, </B> <B> 163, </B> by means of the segment 164 which by the wire <B> 167 </B> connected to the wire < B> 113 </B> supplies the electro V, for reverse gear selection of the inverter.
As soon as this operation is carried out (fig. <B> 9), </B> the switch eV, opens the con tacts <B> 168, 169 </B> by a segment <B> 170, </B> this which determines the power supply to the electro BP which controls the longitudinal rocking of the <B> g </B> shaft of the combiner.
As soon as the <B> <I> C </I> </B> <I> V, </I> switch has turned, it causes the <B> wire </B> to be supplied via its upper segment. 114 and consequently of the <B> 116 </B> control wire of the electro <B>E<I>A,</I> </B> if the combiner is at zero and if the contacts < B> 118, 119 </B> are closed.
The electronic <B> E À </B> then actuates the lifting beams <I> KK, K. ,, </I> first places the reverser in reverse gear, and the brake switch in reverse gear. braking position, at the same time as it advances the combination one notch.
Then, the action of the pedals engages the contactors of the first braking position which have just been designated by the combiner.
The switch <B> <I> C </I> </B> <I> V, </I> in the movement of the inverter shaft, cuts the power supply to the <B> Y appliances, </B> and <B> 8 </B> F. But the feed to the wire <B> 158, </B> which would at the same time be cut off at the contacts <B> 159, 160, </B> is restored by contacts <B> 171, 172 </B> closed by a segment <B> 173 </B> placed on the brake switch shaft. The latter therefore remains in place, and the shaft of the combiner remains displaced laterally, as long as the wire <B> 158 </B> is fed during braking, by segment 155.
The combiner having moved forward a notch, the <B> <I> E -A </I> </B> electro is no longer powered.
We go to the second braking notch, by pushing the cylinder M to position I, and by feeding the wire <B> 180 </B> derivative on the <B> wire </B> <B> 151 </B> as well as the wire <B> 181, </B> derived on the wire <B> 116 </B> respectively by means of the keys 184, <B> 185 </B> and <B> 182, 183 </ B > and segments <B> 186, 187. </B>
On the wire <B> 181 </B> is also derived the wire <B> 213 </B> which will produce the power supply of the electro <B> <I> D </I> Y </ B > and will release the lock of the <B> g </B> tree of the drive <B> at </B> every change of position, as described previously.
We can easily see that the electro <B>E<I>A</I> </B> moves the system forward one position, and that things remain in place under the action of the contact <I> BP, </I> as indicated for overload walking.
The change to the following braking positions will be effected by pushing the <B> M </B> cylinder to positions II, III, etc. thus letting the segments <B> 186, 187 </B> leave their keys, causing the power supply to the electro EA to be cut off, which drops out, and is again actuated by the contact of new segments such as <B> 186, 187 </B> with the keys 184, <B> 185 </B> and <B> 182, 183. </B>
The last braking position corresponds to short-circuited motors. It can be carried out by passing through the successive braking positions of cylinder M or by pushing cylinder <B> 11 </B> into this position all at once.
<B> A </B> this effect, when passing <B> to </B> the last braking position, segments such as <B> 187 </B> are deleted, and a new segment <B> 189 </B> comes together the keys <B> 190, 191, </B> which brings the power supply of the wire <B> 1.92, </B> passing through a contact <B> 193, </B> 194 closed by a segment <B> 195 </B> placed on the brake switch shaft, <B> provided </B> that the latter is in the braking position.
The <B> wire 192 </B> feeds the electro FU which <B> determines </B> the hooking of the lever <B> 75 </B> (fig. <B> 10) </ B > on a tooth of the selector shaft <B> g </B>. It powers at the same time by a bypass <B> 196 </B> the electro <B> E <I> A, </I> on the condition that the electro <I> F </ I > U has operated and by its segment 200 has closed contacts <B> 197, 198. </B>
The electro <B> <I> E A </I> </B> activated first places the selector in the last braking position, then engages the corresponding contactors <B> to </B> this position.
The device described applies obviously <B> to the </B> <U> command </U> of multiple units, in this case it will suffice <B> de </B> to connect the wires <B> 139, 116, </B> 141, <B> 113, </B> 112 and <B> 151 </B> to the corresponding wires of the other motor cars by intercommunication wires running through the whole train.