CH117193A - Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths. - Google Patents

Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths.

Info

Publication number
CH117193A
CH117193A CH117193DA CH117193A CH 117193 A CH117193 A CH 117193A CH 117193D A CH117193D A CH 117193DA CH 117193 A CH117193 A CH 117193A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
tank
electrolyte
tubes
tube
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Henri Dolter
Original Assignee
Henri Dolter
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Henri Dolter filed Critical Henri Dolter
Publication of CH117193A publication Critical patent/CH117193A/en

Links

Landscapes

  • Electrolytic Production Of Metals (AREA)
  • Vertical, Hearth, Or Arc Furnaces (AREA)

Description

  

  Procédé et appareil pour l'obtention de métaux par électrolyse de     bains    fondus.    La présente invention est relative à un  procédé et un appareil pour l'obtention de  métaux par électrolyse de bains fondus.  



  Ce procédé peut servir, par exemple, à la  préparation de l'aluminium, du magnésium, etc.  Il est caractérisé en ce que la fusion de  l'électrolyte dans la cuve électrolytique, et le  maintien de cet électrolyte à l'état liquide  pendant toute la durée de l'électrolyse, sont  obtenus au moyen de radiateurs à combustion  interne de gaz plongeant dans l'électrolyte,  la presque totalité du courant électrique étant  utilisée pour décomposer l'électrolyte déjà  fondu, l'effet Joule étant ainsi considérable  ment réduit.  



  On emploiera avantageusement des radia  teurs contenant des matières réfractaires gra  nulées et poreuses, lesdits radiateurs étant  chauffés au moyen de gaz mélangé d'air qui  brûlera sans     flamme    en provoquant l'incan  descence desdites matières réfractaires.  



  On comprend qu'avec un tel procédé  l'effet Joule du courant pourra être réduit au  minimum correspondant à la résistance élec-    trique du bain. Comme cet effet Joule cesse  d'avoir     titi    rôle utile, on pourra réduire au  minimum la résistance des cuves au passage  du courant, ce qui permettra, pour un vol  tage déterminé du courant utilisé, de monter  en tension un plus grand nombre de ces cuves  qu'actuellement. On réalise donc une très  grande économie d'énergie électrique, ce qui  permet d'abaisser considérablement le prix de  revient du métal dans les régions où l'em  ploi du courant électrique pour le chauffage  est moins économique que l'emploi d'un     coui-          bustible    gazeux.  



  Le procédé peut être effectué dans une  cuve électrolytique de construction quelconque,  ayant une résistance au passage du courant  aussi faible que possible. On peut l'exécuter  par exemple comme suit: Tout d'abord on       introduit    dans la cuve les composés : sels,  oxydes, formant l'électrolyte, et on     chauffe     celui-ci au moyen de radiateurs à gaz plon  geant dans la masse de l'électrolyte en em  ployant de préférence des radiateurs à com  bustion sans flamme, comportant intérieure  ment des fragments de matière réfractaire      poreuse, comme cela est généralement le cas  dans les appareils de chauffage de ce type.

    Le réglage de la combustion est naturelle  ment     effectué    de toute faon connue, suivant  la nature de l'électrolyte et le métal qu'on  désire obtenir, de manière que la température  atteinte dans la cuve soit au moins égale à  la température de fusion des sels et oxydes  composant l'électrolyte. Seulement lorsque la  fusion est complètement terminée et que l'élec  trolyte a sa composition normale, on fait  passer le courant dans la cuve ; l'électrolyse  du bain d'électrolyte fondu se produit et le  métal est séparé. Au fur et à mesure que le  métal se dépose on ajoute de nouvelles quan  tités de sels on oxydes solides, dont la fusion  est toujours obtenue par la chaleur produite  par la combustion dans les radiateurs, dont  le fonctionnement est continu pendant toute  l'opération.

   La coulée du métal obtenu, de  même que le réglage du courant suivant la  résistance du bain d'électrolyte, peuvent na  turellement être effectués suivant les procédés  employés dans les appareils actuellement eu  usage, tel que le four Héroult ou autres.  



  Dans ces conditions, la presque totalité  < lu  courant électrique est utilisée pour la décom  position de l'électrolyte, puisque le courant  passe dans une masse d'électrolyte maintenue  en fusion par les radiateurs plongeant dans  cette masse.  



  Le dessin annexé représente un exemple  de construction de l'appareil suivant l'inven  tion pour la préparation de l'aluminium.  



  La     fig.    1 est une vue en plan de l'appa  reil, les plaques recouvrant la cuve étant  enlevées;  La     fig.    2 est une coupe transversale sui  vant 2-2     (fig.    1) ;  La     fig.    3 est une coupe longitudinale de  la cuve suivant 3-3     (fig.    1), et  La     fig.    4 est un plan schématique d'une  installation constituée au moyen de plusieurs  appareils suivant l'invention.  



  L'appareil représenté se compose d'une  cuve métallique 1 renforcée extérieurement  par des ferrures 2 et garnie intérieurement  d'un revêtement très bon conducteur 3. Ce    revêtement conducteur est constitué de pré  férence par des briques de charbon de coke  de pétrole comprimé et qui, après cuisson,  sont dressées mécaniquement sur toutes les  faces. Ces briques sont assemblées au moyen  d'un coulis de     lamême    matière mélangée de glu  cose et broyée en     poudre    impalpable.

   Dans cer  tains cas il peut     être        avantageux    de recouvrir  les parties du revêtement qui ne doivent pas  entrer en contact avec l'électrolyte, d'une  couche métallique, par exemple du métal  devant être obtenu dans la cuve, ou de cuivre,  cette couche étant déposée par électrolyse,  ou au moyen d'appareils de pulvérisation.  Toutefois, dans le cas particulier de l'alumi  nium, l'emploi de cette couche n'est pas né  cessaire.    La cuve ainsi obtenue constitue une masse  très conductrice et elle est reliée électrique  ment au     pôle    négatif de la source électrique.  La cuve et son revêtement sont isolés élec  triquement du sol, au moyen de supports  isolants 4 en toute     matière    convenable.  



  Les radiateurs à gaz destinés au chauf  fage de l'électrolyte sont constitués par un  ou deux, ou (in plus grand nombre de tubes  métalliques 5, par exemple en acier, ou en  nickel, traversant longitudinalement la cuve  et disposés dans des logements 6     pratiqués     dans le revêtement conducteur de la cuve.  Ces tubes sont reliés électriquement au corps de  la cuve, c'est-à-dire à la cathode, afin qu'au  cune     différence    de potentiel ne puisse exister  entre les radiateurs et le revêtement interne  de la cuve, pour éviter. toute attaque de ces  tubes.

   Dans ce but, les tubes 5 sont immergés  dans une masse     d'aluminium    fondu 7 emplis  sant chacun des logements 6, cette masse       d'aluminium    étant par exemple obtenue lors  de la première opération effectuée avec l'ap  pareil et étant constituée par la partie du  métal fondu qui se trouve au-dessous de l'ori  fice d'entrée 8 de la goulotte 9 servant à la  coulée du métal ; cette goulotte est normale  ment fermée par un bouchon de charbon 35.  



  Le mode ci-dessus décrit de connexion des  tubes de radiateur à la cuve électrolytique a      été reconnu particulièrement avantageux dans  -le cas de la fabrication de l'aluminium. Mais  il est évident que cette connexion pourrait  être effectuée de toute autre façon; par  exemple les différents tubes de radiateur pour  raient être reliées et suspendus à une entre  toise métallique amovible de la cuve, reliée  électriquement soit directement au pôle né  gatif de la source électrique, soit aux parois  de la cuve. Dans ce cas pour éviter l'oxyda  tion et la destruction de ces tubes il serait  nécessaire de recouvrir ceux-ci, soit par élec  trolyse, soit par pulvérisation, d'une couche  de même métal que celui qui est obtenu dans  la cuve, c'est-à-dire d'aluminium dans le cas  présent.  



  L'intérieur des tubes 5 est rempli de ma  tières réfractaires granulées et poreuses,  comme cela est le cas dans les radiateurs à  gaz à combustion sans flamme.  



  L'extrémité d'entrée de chacun des tubes  5 est reliée simultanément à la canalisation  d'alimentation de gaz et à la canalisation  d'alimentation d'air comprimé tout en étant  isolée     électriquement    de ces canalisations.  Cette connexion est     effectuée    de la façon  suivante  L'extrémité d'entrée de chaque tube 5 est  raccordée par une bride 10 à un manchon 11  dans lequel débouchent un branchement 12  de la canalisation d'alimentation de gaz et  un branchement 13 de la canalisation d'ali  mentation d'air comprimé.

   Le branchement 12  d'arrivée de gaz est raccordé au manchon 11  par un raccord isolant électriquement 14, par  exemple en porcelaine ; le branchement 13  d'arrivée d'air comprimé est raccordé au man  chon 11 par     un    raccord isolant 15 et un     tuyau\     16 entouré sur une partie de sa longueur par  une boite 17 dans laquelle débouche, par l'in  termédiaire d'un robinet     amorceur    à trois  voies 18, l'extrémité d'échappement des gaz  brûlés d'un autre tube 5 qui se trouve être  voisine de l'extrémité d'entrée considérée et  du même côté de l'appareil que celle-ci.

   Cette  boite 17 constitue ainsi un échangeur de tem  pérature servant au     réchauffage    de l'air com-    primé avant le mélange de celui-ci avec le  gaz combustible dans chacun des manchons  11. La boite 17 est raccordée, d'autre part,  à la conduite générale d'échappement de l'ins  tallation par un raccord isolant 19 et un  branchement 36.     L'ensemble    des tubes 5 du  radiateur reliés à la cathode se trouve donc  ainsi parfaitement isolé des canalisations. On  voit sur le dessin à la     fig.    1 que l'appareil  comporte de chaque côté des connexions iden  tiques des tubes 5 avec les canalisations de  gaz, d'air comprimé et d'échappement, et que  la circulation des gaz se fait en sens inverse  dans deux tubes voisins, suivant les flèches  28 et 29.  



  Bien entendu,     quoique    les radiateurs re  présentés sur le dessin soient constitués par  des tubes rectilignes, il est bien évident que  ces tubes pourraient avoir toute autre forme  appropriée. De même, quoiqu'il ait été indiqué  que ces tubes sont métalliques, ils pourraient  être établis en toute autre matière bonne con  ductrice de la chaleur, par exemple en gra  phite, alumine ou silice.  



  Dans la cuve on plonge l'anode consti  tuée par un ou plusieurs blocs de charbon 20  et dans chacun desquels est scellée une tige  métallique de suspension 21. La partie su  périeure de cette tige constitue une crémail  lère 22, ou une vis, cette crémaillère ou cette        vis    étant commandée de toute façon connue,  soit à la main, soit par un petit moteur élec  trique, de manière à être abaissée ou élevée,       automatiquement    ou non, suivant la résis  tance de la cuve. Cette électrode est reliée  au pôle positif de la source électrique.  



  La cuve peut être recouverte par des pla  ques . 23, par exemple en charbon, laissant  toutefois passage à l'anode. Ces plaques sont  percées d'ouvertures 24, qui sont fermées  pendant la période initiale de fusion par des  tampons munis de poignées, et par lesquelles       ôn    alimente périodiquement la cuve en sels  ou oxydes. Ces ouvertures laissent également  échapper les gaz provenant de la cuve.  



  Chaque opération effectuée au moyen de  l'appareil ci-dessus décrit peut être conduite  de la façon suivante:      Au début on introduit dans la cuve les  sels ou oxydes composant l'électrolyte, c'est  à-dire un mélange d'alumine et de cryolithe.  Puis on ouvre les robinets 25 d'admission de  gaz dans les radiateurs et on     tourne    les ro  binets à trois voies 18 de façon que ces ro  binets fassent communiquer directement l'in  térieur des tubes 5 avec l'atmosphère par       l'ajutage    26 des robinets 18. On présente  alors une     flamme    aux extrémités des     ajutages     26, ce qui enflamme le gaz, et on ouvre  ensuite progressivement les robinets 27 com  mandant l'arrivée de l'air comprimé.

   Petit à  petit les flammes diminuent, puis disparais  sent complètement, et à ce moment la ma  tière réfractaire poreuse contenue dans les  tubes 5, qui est devenue incandescente, est  suffisamment chaude pour que la température  atteinte dans l'intérieur de la cuve soit su  périeure à 050  , et les sels et oxydes com  posant l'électrolyte fondent, de même que la  masse d'aluminium entourant les tubes 5.  



  Lorsque les sels et oxydes composant  l'électrolyte sont fondus, au fur et à mesure  de la dissolution de l'alumine, on ajoute de  nouvelles quantités d'alumine et lorsque le  bain a sa composition normale; on lance le  courant dans la cuve. Le métal réduit se dé  pose au fond de la cuve, et on continue à  ajouter de l'alumine dans la cuve au fur  à mesure que l'aluminium se dépose.  



  Comme indiqué ci-dessus, le réglage de  la position de l'anode suivant la résistance  de l'ensemble: cuve-bain, peut être effectué  automatiquement de façon connue au moyen  d'un moteur électrique commandé par un  celai.  



  De temps à autre on coule le métal con  tenu dans la cuve en enlevant le bouchon de  charbon 35 qui, normalement, ferme la     gou-          lotte    9.  



  La construction de la cuve elle-même et  de son revêtement intérieur étant telle que sa  résistance électrique est très faible, et d'autre  part la tension de décomposition de l'alumine  variant de 2, 8 v. à 3 v., il devient possible  de constituer l'installation complète de fabri-    cation de l'aluminium en montant en tension       pai    exemple quarante appareils semblables à  celui décrit ci-dessus, ce qui permet d'em  ployer des génératrices de courant d'une cons  truction courante. fonctionnant sous une ten  sion normale de<B>110</B> v. à 120 v.  



  Une telle installation est représentée sché  matiquement en plan sur la     fig.    4. Sur cette  figure on voit que, pour les appareils suc  cessifs 30, l'anode de chaque appareil est  reliée à la cuve de l'appareil suivant, l'anode  du premier appareil étant seule reliée au  pôle positif de la source électrique 31, tandis  que la cuve du dernier appareil est seule  reliée au pôle négatif de cette source.  



  Les     branchements    12, 13 et 36 de gaz,  d'air comprimé et d'échappement, pour cha  que appareil, sont reliés respectivement aux  conduites générales 32. 33 et 34 de gaz,  d'air comprimé et d'échappement de l'instal  lation.  



  Bien entendu l'invention n'est pas stric  tement limitée aux détails indiqués     ci-dessus     pour la marche du procédé et la construc  tion de l'appareil, auxquelles de nombreuses       modifications    de détail peuvent être apportées  saris sortir du domaine de l'invention.



  Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths. The present invention relates to a process and an apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths.



  This process can be used, for example, in the preparation of aluminum, magnesium, etc. It is characterized in that the melting of the electrolyte in the electrolytic tank, and the maintenance of this electrolyte in the liquid state throughout the duration of the electrolysis, are obtained by means of internal combustion radiators of gas immersed in the electrolyte, almost all of the electric current being used to decompose the already molten electrolyte, the Joule effect being thus considerably reduced.



  Use will advantageously be made of radiators containing grained and porous refractory materials, said radiators being heated by means of gas mixed with air which will burn without flame, causing the incanescence of said refractory materials.



  It will be understood that with such a process the Joule effect of the current could be reduced to the minimum corresponding to the electrical resistance of the bath. As this Joule effect ceases to have a useful role, the resistance of the tanks to the passage of current can be reduced to a minimum, which will make it possible, for a determined vol tage of the current used, to increase in voltage a greater number of these tanks. than currently. A very large saving of electrical energy is therefore achieved, which makes it possible to considerably lower the cost of metal in regions where the use of electric current for heating is less economical than the use of an electric current. - gas bustible.



  The process can be carried out in an electrolytic cell of any construction having as low a resistance to current flow as possible. It can be done for example as follows: First of all the compounds: salts, oxides, forming the electrolyte, are introduced into the tank, and the latter is heated by means of gas radiators immersed in the mass of the electrolyte. 'electrolyte, preferably employing flameless combustion heaters, internally comprising fragments of porous refractory material, as is generally the case in heaters of this type.

    The combustion control is naturally carried out in any known manner, depending on the nature of the electrolyte and the metal which is desired to be obtained, so that the temperature reached in the tank is at least equal to the melting temperature of the salts. and oxides composing the electrolyte. Only when the melting is completely finished and the electrolyte has its normal composition, the current is passed through the tank; electrolysis of the molten electrolyte bath occurs and the metal is separated. As the metal is deposited, new quantities of salts or solid oxides are added, the fusion of which is always obtained by the heat produced by combustion in the radiators, the operation of which is continuous throughout the operation.

   The casting of the metal obtained, as well as the adjustment of the current according to the resistance of the electrolyte bath, can naturally be carried out according to the methods employed in the devices currently in use, such as the Héroult furnace or others.



  Under these conditions, almost all the electric current is used for the decomposition of the electrolyte, since the current passes through a mass of electrolyte maintained in fusion by the radiators immersed in this mass.



  The accompanying drawing shows an example of the construction of the apparatus according to the invention for the preparation of aluminum.



  Fig. 1 is a plan view of the apparatus, the plates covering the tank being removed; Fig. 2 is a cross section following 2-2 (fig. 1); Fig. 3 is a longitudinal section of the tank along 3-3 (fig. 1), and fig. 4 is a schematic plan of an installation formed by means of several devices according to the invention.



  The apparatus shown consists of a metal tank 1 reinforced on the outside by fittings 2 and lined on the inside with a very good conductive coating 3. This conductive coating is preferably made up of bricks of compressed petroleum coke coal and which , after cooking, are erected mechanically on all sides. These bricks are assembled by means of a grout of the same material mixed with glue and crushed into an impalpable powder.

   In certain cases it may be advantageous to cover the parts of the coating which must not come into contact with the electrolyte, with a metallic layer, for example of the metal to be obtained in the tank, or with copper, this layer being deposited by electrolysis, or by means of spraying devices. However, in the particular case of aluminum, the use of this layer is not necessary. The tank thus obtained constitutes a very conductive mass and it is electrically connected to the negative pole of the electrical source. The tank and its lining are electrically insulated from the ground, by means of insulating supports 4 made of any suitable material.



  Gas radiators intended for heating the electrolyte consist of one or two, or (a greater number of metal tubes 5, for example of steel, or of nickel, traversing the vessel longitudinally and arranged in housings 6 made in the conductive coating of the vessel These tubes are electrically connected to the body of the vessel, that is to say to the cathode, so that no potential difference can exist between the radiators and the internal coating of the vessel. tank, to prevent any attack on these tubes.

   For this purpose, the tubes 5 are immersed in a mass of molten aluminum 7 filling each of the housings 6, this mass of aluminum being for example obtained during the first operation carried out with the apparatus and being constituted by the part molten metal which is located below the inlet port 8 of the chute 9 for pouring the metal; this chute is normally closed by a charcoal plug 35.



  The above-described method of connecting the radiator tubes to the electrolytic tank has been recognized as particularly advantageous in the case of the manufacture of aluminum. But it is obvious that this connection could be made in any other way; for example, the various radiator tubes could be connected and suspended from a removable metal rod between the tank, electrically connected either directly to the negative pole of the electric source, or to the walls of the tank. In this case, to avoid oxidation and destruction of these tubes, it would be necessary to cover them, either by electrolysis or by spraying, with a layer of the same metal as that obtained in the tank, c that is to say aluminum in the present case.



  The interior of the tubes 5 is filled with granulated and porous refractory materials, as is the case in flameless combustion gas heaters.



  The inlet end of each of the tubes 5 is simultaneously connected to the gas supply pipe and to the compressed air supply pipe while being electrically isolated from these pipes. This connection is made as follows The inlet end of each tube 5 is connected by a flange 10 to a sleeve 11 into which open a connection 12 of the gas supply pipe and a connection 13 of the gas supply pipe. compressed air supply.

   The gas inlet connection 12 is connected to the sleeve 11 by an electrically insulating connector 14, for example made of porcelain; the compressed air inlet connection 13 is connected to the sleeve 11 by an insulating connector 15 and a pipe \ 16 surrounded over part of its length by a box 17 into which opens, via a valve three-way initiator 18, the exhaust end of the burnt gases of another tube 5 which happens to be close to the inlet end in question and on the same side of the device as the latter.

   This box 17 thus constitutes a temperature exchanger serving to heat the compressed air before mixing the latter with the combustible gas in each of the sleeves 11. The box 17 is connected, on the other hand, to the general exhaust pipe of the installation by an insulating connector 19 and a connection 36. All the tubes 5 of the radiator connected to the cathode are thus perfectly isolated from the pipes. It can be seen in the drawing in FIG. 1 that the device has on each side identical connections of the tubes 5 with the gas, compressed air and exhaust pipes, and that the gas flows in the opposite direction in two neighboring tubes, according to the arrows 28 and 29.



  Of course, although the radiators shown in the drawing are constituted by rectilinear tubes, it is obvious that these tubes could have any other suitable shape. Likewise, although it has been stated that these tubes are metallic, they could be made of any other material which is a good conductor of heat, for example graphite, alumina or silica.



  In the tank is immersed the anode constituted by one or more blocks of carbon 20 and in each of which is sealed a metal suspension rod 21. The upper part of this rod constitutes a 1st rack 22, or a screw, this rack or this screw being controlled in any known manner, either by hand or by a small electric motor, so as to be lowered or raised, automatically or not, depending on the resistance of the tank. This electrode is connected to the positive pole of the electrical source.



  The tank can be covered with plates. 23, for example in carbon, however leaving passage to the anode. These plates are pierced with openings 24, which are closed during the initial period of melting by buffers provided with handles, and through which the tank is periodically supplied with salts or oxides. These openings also allow the gases coming from the tank to escape.



  Each operation carried out by means of the apparatus described above can be carried out as follows: At the start, the salts or oxides composing the electrolyte, that is to say a mixture of alumina and of cryolite. Then the gas inlet valves 25 in the radiators are opened and the three-way valves 18 are rotated so that these valves communicate the interior of the tubes 5 directly with the atmosphere through the nozzle 26 of the tubes. taps 18. A flame is then presented at the ends of the nozzles 26, which ignites the gas, and the taps 27 are then gradually opened, controlling the arrival of the compressed air.

   Little by little, the flames decrease, then completely disappear, and at this moment the porous refractory material contained in the tubes 5, which has become incandescent, is hot enough for the temperature reached inside the tank to be higher. at 050, and the salts and oxides making up the electrolyte melt, as does the mass of aluminum surrounding the tubes 5.



  When the salts and oxides composing the electrolyte are melted, as the alumina dissolves, new amounts of alumina are added and when the bath has its normal composition; we run the current in the tank. The reduced metal settles to the bottom of the vessel, and alumina is continued to be added to the vessel as the aluminum settles.



  As indicated above, the adjustment of the position of the anode according to the resistance of the assembly: tank-bath, can be carried out automatically in a known manner by means of an electric motor controlled by a celai.



  From time to time the metal held in the tank is poured by removing the charcoal plug 35 which normally closes the spout 9.



  The construction of the tank itself and of its interior lining being such that its electrical resistance is very low, and on the other hand the decomposition voltage of the alumina varying from 2, 8 v. at 3 v., it becomes possible to constitute the complete installation for the manufacture of aluminum by increasing the voltage by, for example, forty devices similar to that described above, which makes it possible to use current generators of 'a common construction. operating at a normal voltage of <B> 110 </B> v. at 120 v.



  Such an installation is shown schematically in plan in FIG. 4. In this figure we see that, for the successive devices 30, the anode of each device is connected to the tank of the next device, the anode of the first device being alone connected to the positive pole of the electric source 31. , while the tank of the last device is alone connected to the negative pole of this source.



  The gas, compressed air and exhaust connections 12, 13 and 36, for each appliance, are respectively connected to the general pipes 32. 33 and 34 of gas, compressed air and exhaust of the installation. lation.



  Of course, the invention is not strictly limited to the details indicated above for the operation of the method and the construction of the apparatus, to which numerous modifications of detail can be made without departing from the scope of the invention.

 

Claims (1)

REVEND1CATIOI\S 1 Procédé pour l'obtention de métaux par électrolyse de bains fondus, caractérisé en ce que la fusion de l'électrolyte dans la cuve électrolytique, et le maintien de cet électrolyte à l'état liquide pendant toute la durée de l'électrolyse, sont obtenus au moyen de radiateurs à combustion interne de gaz, plongeant dans l'électrolyte, la presque totalité dit courant électrique étant utilisée pour décomposer l'électrolyte déjà fondu. REVEND1CATIOI \ S 1 Process for obtaining metals by electrolysis of molten baths, characterized in that the melting of the electrolyte in the electrolytic cell, and the maintenance of this electrolyte in the liquid state throughout the duration of the electrolysis, are obtained by means of internal combustion gas heaters, immersed in the electrolyte, almost all of the said electric current being used to decompose the already molten electrolyte. <B>Il</B> Appareil pour la mise cri pratique du pro cédé suivant la revendication 1, caractérisé cri ce que le radiateur à gaz est constitué par au moins un tube traversant Finté- rieur de la cuve et relié électriquement à celle-ci, ce tube étant entouré d'une masse du métal obtenu dans la cuve. S 0<B>US-REVENDICATIONS</B> '. 1 Procédé suivant la revendication I, carac térisé en ce que les radiateurs à gaz em ployés sont des radiateurs à combustion sans flamme contenant des matières réfrac taires granulées et poreuses et dans les quels on fait arriver un mélange de gaz combustible et d'air comprimé. <B> II </B> Apparatus for the practical implementation of the process according to claim 1, characterized in that the gas radiator consists of at least one tube passing through the interior of the tank and electrically connected to it. Ci, this tube being surrounded by a mass of the metal obtained in the tank. S 0 <B> US-CLAIMS </B> '. 1 A method according to claim I, charac terized in that the gas heaters employed are flameless combustion heaters containing granulated and porous refractory materials and in which a mixture of combustible gas and compressed air is brought in . 2 Appareil suivant la revendication II, ca ractérisé en ce que la cuve électrolytique est constituée par un bac métallique garni intérieurement d'un revêtement en briques de charbon dressées sur toutes leurs faces. 3 Appareil suivant la revendication II et la sous-revendication 2, caractérisé en ce que les briques sont recouvertes d'un enduit métallique du même métal que celui qui est obtenu dans la cuve. 4 Appareil suivant la revendication II, ca ractérisé en ce que ce ou ces tubes sont reliés à une extrémité aux canalisations de gaz et d'air comprimé, et à l'autre extré- mité à, la canalisation d'échappement, au moyen de raccords isolant électriquement. 2 Apparatus according to claim II, ca ractérisé in that the electrolytic tank consists of a metal tank lined internally with a coating of coal bricks erected on all their faces. 3 Apparatus according to claim II and sub-claim 2, characterized in that the bricks are covered with a metallic coating of the same metal as that obtained in the tank. 4 Apparatus according to claim II, characterized in that this or these tubes are connected at one end to the gas and compressed air pipes, and at the other end to the exhaust pipe, by means of electrically insulating fittings. 5 Appareil suivant la revendication II et la sous-revendication 2, caractérisé en ce qu'une liaison électrique du ou des tubes avec la cuve est réalisée en noyant ces tubes dans une masse de métal fondu, con tenue dans des évidements pratiqués dans le revêtement intérieur du fond de la cuve. 6 Appareil suivant la revendication II, com portant plusieurs tubes, caractérisé en ce que, pour chaque tube, le branchement amenant l'air comprimé à ce tube est ré chauffé par les gaz brûlés sortant d'un tube voisin. 7 Appareil suivant la revendication II, établi comme décrit en référence aux fig. 1 à 3 du dessin annexé. 5 Apparatus according to claim II and sub-claim 2, characterized in that an electrical connection of the tube or tubes with the tank is made by embedding these tubes in a mass of molten metal, con held in recesses made in the coating inside the bottom of the tank. 6 Apparatus according to claim II, comprising several tubes, characterized in that, for each tube, the connection supplying the compressed air to this tube is reheated by the burnt gases leaving a neighboring tube. 7. Apparatus according to claim II, set up as described with reference to FIGS. 1 to 3 of the accompanying drawing.
CH117193D 1924-09-17 1925-09-07 Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths. CH117193A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR117193X 1924-09-17

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH117193A true CH117193A (en) 1926-11-01

Family

ID=8872987

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH117193D CH117193A (en) 1924-09-17 1925-09-07 Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH117193A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2030727C (en) Rotary arc furnace for treating aluminum dross
CH684461A5 (en) Dental metal molding.
FR2459952A1 (en) CONTINUOUS CURRENT ARC OVEN WITH SOLE CONNECTION
CH117193A (en) Method and apparatus for obtaining metals by electrolysis of molten baths.
FR2556166A1 (en) PROCESS FOR THE CONTINUOUS PRODUCTION OF CARBON LONG BODIES
BE487192A (en) METHOD AND APPARATUS FOR EXTRACTING ZINC FROM COPPER-BASED ALLOYS
FR2628993A3 (en) Ceramic lateral sealing device - used for sealing mould gap between rollers of a continuous casting mould
CH247957A (en) Process and furnace for the manufacture of glass.
BE1008485A3 (en) Method and four for the manufacture of a product fade.
RU67500U1 (en) DISPOSABLE TIGEL TERMIT WELDING FORM
EP0633709A1 (en) Operating process of a DC arcfurnace with a bottom electrode and refractory part for its realisation
BE1010986A3 (en) Method of carbon enrichment of an iron sponge
CH348024A (en) Process for heating and maintaining in the molten state a metal intended to constitute a coating for articles made of iron or an iron alloy, and apparatus for its implementation
BE851926A (en) ELECTRIC RESISTANCE OVEN
CH257161A (en) Method and device for bringing and maintaining molten metal at constant temperature and pressure for casting.
SU2889A1 (en) Electric resistance furnace for melting quartz, etc. high-refractory materials
FR2488245A1 (en) Direct induction melting of refractory metal oxide(s) mixt. - where initial charge contains metal reacting exothermally with air to provide heat aiding start=up
EP1021687B1 (en) Gas water heater
BE891980A (en) PROCESS FOR DEPOSITING A PROTECTIVE COATING ON THE INTERIOR WALL OF A CONTINUOUS CASTING DISTRIBUTOR BASKET
EP0127504A1 (en) Metallurgical melting process, and direct current arc furnace therefor
CH253434A (en) Process for the continuous melting of vitreous materials, and electric furnace for carrying out this process.
BE364466A (en)
CH255479A (en) Process and furnace for the thermal treatment of solid materials, in particular for the production of magnesium from its ores.
BE521678A (en)
CH248742A (en) Process for the continuous melting of vitrifiable mixtures and the refining of the glass formed by electric heating, and furnace for the implementation of this process.