BE897575A - Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players - Google Patents

Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players Download PDF

Info

Publication number
BE897575A
BE897575A BE0/211389A BE211389A BE897575A BE 897575 A BE897575 A BE 897575A BE 0/211389 A BE0/211389 A BE 0/211389A BE 211389 A BE211389 A BE 211389A BE 897575 A BE897575 A BE 897575A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ball
game
miniature
players
ball game
Prior art date
Application number
BE0/211389A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Marloye Denis
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Marloye Denis filed Critical Marloye Denis
Priority to BE0/211389A priority Critical patent/BE897575A/en
Publication of BE897575A publication Critical patent/BE897575A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63FCARD, BOARD, OR ROULETTE GAMES; INDOOR GAMES USING SMALL MOVING PLAYING BODIES; VIDEO GAMES; GAMES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • A63F3/00Board games; Raffle games
    • A63F3/00003Types of board games
    • A63F3/00028Board games simulating indoor or outdoor sporting games, e.g. bowling, basketball, boxing, croquet, athletics, jeu de boules, darts, snooker, rodeo
    • A63F3/00041Football, soccer or rugby board games

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Educational Technology (AREA)
  • Multimedia (AREA)
  • Management, Administration, Business Operations System, And Electronic Commerce (AREA)
  • Toys (AREA)

Abstract

The miniature ball game is played on a chequered board, being modelled on association football e.g. The subdivided playing surface has line-markings similar to the full size pitch and a line of squares separates the edges of the pitch from the edges of the board. The playing equipment comprises movable miniature players or pawns together with a ball which can be immobilised on any square, the number of players being dictated by the rules of the particular game. Ball and player movements are determined in accordance with the rules. The ball may have a flat face or may be mounted on a flat plate, each player having a reception surface upon which the ball can be placed when the ball and a player occupy the same square.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   MEMOIRE DESCRIPTIF déposé à l'appui d'une demande de 
BREVET D'INVENTION formée par
Denis MARLOYE pour : "Jeu de ballon miniature" 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 "Jeu de ballon miniature"
La présente invention est relative à un jeu de ballon miniature, en particulier de football. 



   On connaît déjà des jeux de ballon miniatures, tels que le football de table, qui comprend une bille et un terrain de jeu, en forme de boîtier ouvert vers le haut, la bille étant déplaçable à l'aide de joueurs fixés au-dessus du terrain sur des barres horizontales que l'on peut faire pivoter manuellement pour propulser la bille dans la direction souhaitée lorsqu'elle est à proximité du joueur concerné. 



   La présente invention a pour but de mettre au point un jeu de ballon miniature, en particulier de football, qui permette la réalisation sensiblement exacte du jeu réel, non pas sur un terrain grandeur nature mais sur un terrain miniature, suivant les règles en vigueur de ce jeu. 



   Pour résoudre ce problème, on a prévu, suivant l'invention. un jeu de ballon miniature, en particulier de football, qui comprend un damier présentant des cases formant ensemble un terrain dont les proportions correspondent à celles du terrain de jeu grandeur nature, et des cases périphériques, séparées des cases de terrain par une ligne de démarcation, le terrain formé par les cases de terrain présentant des lignes de démarcation de zones et des marquages correspondant à ceux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du terrain de jeu grandeur nature et proportionnels à ces derniers, le jeu de ballon miniature comprenant en outre des joueurs miniatures déplaçables, en un nombre au maximum égal au nombre de joueurs pouvant jouer au cours d'une partie d'après les règles en vigueur pour ce jeu de ballon,

   un ballon sphérique présentant des moyens de stabilisation sur la surface plane des cases du damier et des moyens de détermination du déplacement du ballon et/ou des pions sur le damier, en accord avec les règles appliquées pour le jeu de ballon. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description donnée ci-dessous, à titre non limitatif et avec référence aux dessins annexés. 



   La figure l représente une vue en plan du damier d'une forme de réalisation suivant l'invention d'un jeu de football miniature. 



   La figure 2 représente une vue d'une forme de réalisation d'un ballon présentant un moyen de stabilisation pour son utilisation sur le damier. 



   La figure 3 représente une vue d'une forme de réalisation d'un joueur présentant un moyen de réception du ballon. 



   Sur les différentes figures, les éléments identiques ou analogues sont désignés par les mêmes références. 



   Le damier 1 représenté sur la figure l comprend des cases 2 formant ensemble un terrain, dans le cas illustré un terrain de football, dont les proportions correspondent sensiblement à celles du terrain 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de jeu grandeur nature, ainsi que des cases périphériques 3, séparées des cases de terrain 2 par une ligne de démarcation 4. Le terrain formé par les cases de terrain 2 présente à son tour des lignes de démarcations de zones, comme sur le terrain de jeu grandeur nature, et notamment une ligne médiane 5, une ligne de grand cercle central 6, des lignes de grands rectangles 7, des lignes semi-circulaires 8 devant les grands rectangles 7, et des lignes de petits rectangles 9.

   Le terrain formé par les cases de terrain 2 présente également des marquages correspondant à ceux du terrain de jeu grandeur nature, et notamment des limites de but 10, des points de coup de   réparaticnll,   un centre de terrain 12, et des points de coup de coin 13. Le terrain peut enfin présenter des indications d'emplacement des joueurs sur le terrain au moment du commencement du jeu, par exemple des symboles X pour les joueurs avant dits attaquants, des symboles D pour les joueurs arrière dits défenseurs, et des symboles G pour les gardiens de but
Le jeu de ballon miniature suivant l'invention comprend en outre un certain nombre de joueurs 14 qui sont divisés en deux équipes, le nombre de joueurs de chaque équipe étant au maximum égal au nombre de joueurs pouvant jouer au cours d'une partie d'après les règles en vigueur pour ce jeu de ballon.

   Donc dans le cas du football, on peut prévoir 14 joueurs par équipe, lorsqu'on prévoit des remplacements en cours de jeu. 



   Le ballon 17 doit présenter des moyens de stabilisation sur la surface plane des cases 2,3 du damier 1. Sur la figure 2, est illustré un ballon 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 miniature 17 fixé sur une plaque 18 dont la face 19 opposée à celle du ballon 17 est plane et peut être déposée sur le damier 1. On pourrait évidemment prévoir d'autres moyens de stabilisation ; par exemple le ballon 17 pourrait présenter un pan coupé formant une face plane pour son appui sur le damier. 



   Comme il estprévu qu'un joueur et le ballon soient ensemble sur la même case, on peut avantageusement prévoir que le joueur dispose d'un moyen de réception du ballon. Sur la figure 3, est illustré un joueur sous la forme d'un cylindre 20 dont la surface supérieure 21 est horizontale et peut donc recevoir le moyen de stabilisation du ballon 17. Evidemment les joueurs 14, selon qu'ils sont attaquants, défenseurs ou gardiens de but peuvent eux aussi porter les symboles X, D, G en plus du numéro qu'ils reçoivent habituellement en début de partie. De même une ou des couleurs différentes sont prévues pour distinguer les joueurs des deux équipes. 



   Le jeu de ballon miniature suivant l'invention comprend enfin des moyens de détermination du déplacement du ballon et/ou des pions sur le damier, en accord avec les règles appliquées pour le jeu de ballon. Des dés seront par exemple utilisés pour déterminer la force du tir imparti au ballon par un joueur, tandis qu'un règlement englobant et permettant l'application de toutes les règles en vigueur du jeu de ballon concerné vont permettre un déroulement et un arbitrage du jeu comme dans le jeu réel sur le terrain grandeur nature. 



   Dans le cas du football, un règlement avantageux est le suivant : 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 A. Présentation du jeu   1.   Présentation et disposition des joueurs sur le damier
Deux équipes formées chacune de : 
 EMI6.1 
 - gardien de but (G) placé sur la case marquée G. 



  - défenseurs (D) placés sur les cases marquées D. l- Les 6 autres joueurs sont placés sur les cases marquées d'une croix (X). 



  - 3 remplaçants (1 défenseur, l attaquant, 1 gardien de but), tenus en réserve"sur la touche". 



   En début de jeu, tous les joueurs d'une équipe doivent être obligatoirement placés sur leur case respective, d'un seul côté de la ligne médiane, et à l'exception bien entendu des remplaçants. 



   Début de jeu
L'équipe qui a gagné le tirage au sort devra amener deux joueurs au centre du jeu pour faire la mise en jeu. L'équipe qui a perdu le tirage au sort remettra le ballon en jeu au début de la deuxième mi-temps. 



   Le ballon devra immédiatement franchir la ligne médiane. 



   II. Utilisation des dés. 



   Les dés servent uniquement au déplacement du ballon. 



  B. Description du jeu. 



    Déplacement des joueurs.   



  III. Joueurs de champ. 



   Les joueurs sont déplacés avant le jet des 2 dés. Un joueur est placé sur la case du ballon selon les modalités prévues à l'article VI, ci-dessous, et un autre joueur peut être avancé ou reculé sur une seule 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ligne, aussi bien transversalement que diagonalement, et ce sur la distance désirée, mais il ne peut passer au-dessus d'un équipier ou d'un adversaire. 



  IV. Défenseurs. 



   Les 4 défenseurs (D) ont une fonction défensive et ont l'avantage, dans leur camp, de ne pouvoir être lobés, c'est-à-dire que, si le ballon attaquant passe par la case d'un défenseur, ce dernier le renvoie perpendiculairement à la ligne de but, vers le camp adverse, et le ballon continue sa trajectoire (voir article VI). 



   Un défenseur situé dans le camp adverse devient attaquant et perd le privilège qui vient d'être décrit. 



  V. Gardien de but. 



  - Dans son grand rectangle. 



   Le gardien de but (G) a la même autonomie qu'un joueur de champ (article III). a) S'il est placé sur la trajectoire du ballon, il l'arrête. Pour dégager le ballon, le gardien de but pourra se déplacer de 1 case (4 pas) dans les limites de son grand rectangle avant de dégager après un jet des deux dés. 



   S'il fait plus de 1 case (4 pas) il y aura contrôle de mains (Quarry), donc coup franc indirect pour le camp adverse (article XV). b) Lorsque le ballon termine sa course sur le gardien de but, il pourra le renvoyer de n'importe quelle case vide de son grand rectangle (contrôle de pied). 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   - Jamais un gardien dans son grand rectangle ne peut être lobé, possibilité pour un partenaire de lui faire une passe. 



  - Dans son camp. 



   Hors de son grand rectangle, il devient défenseur (v. article IV) et il perd son privilège de gardien de but. 



  - Dans le camp adverse. 



   Il devient attaquant et perd ses privilèges de gardien de but et de défenseur. 



  VI. Déplacement du ballon. 



   Le ballon progresse suivant le jet des deux dés. Comme les joueurs, il peut avancer ou reculer, transversalement ou en diagonale. Il peut changer de direction lorsqu'il passe sur un coéquipier (déviation) et doit continuer sa trajectoire initiale lorsqu'il passe sur un adversaire, sauf sur un défenseur et un gardien de but dans leur situation de privilège (v. articles IV et V). Le ballon ne pourra terminer sa course dans la case où un joueur se trouve   déjà :   a) Si il termine sa course sur un partenaire, il refait alors le nombre de points indiqués par les dés. b) Si il termine sa course sur un adversaire, le coup sera considéré comme nul, et le ballon est ramené à sa case de départ d'où un coup franc est tiré par l'adversaire (coup franc, voir article XIV). 



   La seule exception à cette règle est le cas de la passe à son gardien de but (v. article V), ou celui où le ballon rencontre le gardien de but adverse (v. article V). 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Pour pouvoir déplacer le ballon, il faut amener un partenaire sur la case du ballon. Ce partenaire peut être n'importe lequel. Mais, un partenaire sorti pour faire une remise en jeu doit obligatoirement rentrer au jeu. 



  VII. Le jeu se déroule donc en 3 temps :
I) Déplacer un joueur (article III)
2) Placer un joueur quelconque sur la case du ballon (article VI)
3) Jeter les deux dés et avancer le ballon du nombre de points désignés. 



  VIII. On joue chacun à son tour, sauf en cas de remise en jeu, coup de coin, coup de réparation ou remise au gardien de but, hors jeu, coup franc. 



  IX. Coup de coin. 



   Il y a coup de coin lorsque le ballon est mis hors des limites de jeu le long d'une ligne de but, en dehors des piquets du but, s'il touche en dernier lieu un joueur de l'équipe défendant le but menacé. 



  Aménagements : - L'équipe de défense du but doit. amener deux défenseurs (D) sur les cases situées à l'intérieur du but et adjacentes aux piquets du but. 



   - Le ballon est dégagé de la case de coup de coin suivant les règles normales (article VI). 



   - Si le ballon passe sur un défenseur placé près des piquets, il continuera sa trajectoire perpendiculairement, conformément à l'article IV. 



  X. Coup de pied de but. 



   Le ballon terminant sa course derrière la ligne de but, en dehors des piquets, sera remis au gardien de but qui dégagera son camp, le ballon étant posé dans son petit 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 rectangle, sauf si il a été touché en dernier lieu par un joueur de l'équipe défendant ce but,   carfil   y a alors coup de coin (v. article IX). 



   Un joueur pourra être ramené sur la case du ballon ou le gardien pourra le faire lui-même. 



   Il y aura aussi la possibilité de passer le ballon à un partenaire qui pourra le remettre au gardien de but, mais ce ballon devra obligatoirement sortir du grand rectangle pour y rentrer et être ensuite dégagé par le gardien de but (article   V).   



  XI. Le but. 



   Lorsque le ballon passe derrière la ligne de but, entre les piquets, ce sera but. La remise en jeu se fera par l'équipe ayant encaissé le but et ce, au centre du jeu, avec les joueurs remis dans leur case de début de jeu. 



  XII. Remise en jeu latérale. 



   - Lorsque le ballon est envoyé par un joueur d'une équipe en dehors des limites de jeu, le long des lignes latérales du terrain, il sera remis en jeu par l'équipe adverse. 



   - Si le ballon touche en dernier un adversaire, avant sa sortie de jeu, il sera remis en jeu par un partenaire qui rejouera et déplacera un joueur comme s'il jouait pour la première fois (article VI). 



   - Le ballon ne pourra dans ce cas jamais rentrer directement dans le but, sans passer sur un joueur adverse ou un partenaire car, au football, un but ne peut être validé, s'il est marqué de la main. Donc le but éventuellement marqué sera refusé et dégagé en coup de pied de but (article X). 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  XIII. Hors jeu. 



   Dans le camp adverse, il devra toujours y avoir entre la ligne de but et le premier attaquant deux adversaires. Si cette condition n'est pas remplie, il y aura hors jeu. 



   - Sur la même ligne il n'y a pas de hors jeu. 



   Le hors jeu est de rigueur, sauf exception, comme au football : - Remise en jeu. 



   - Coup de coin. 



   - Si le joueur part de son camp. 



   - Coup de pied de but. 



   Le (s) joueur (s) hors jeu reprendront place dans son (leur) camp sur le (les) case (s) de départ le plus près de son but, y compris la case du gardien de but (G) si elle est libre. 



   La remise en jeu se fait par l'équipe adverse à partir de la case du joueur fautif, où le ballon est placé. 



   - Pour la remise en jeu il n'y aura pas de coup de dés mais le ballon est avancé de 12 cases obligatoirement. 
 EMI11.1 
 



  - qui dégage place un joueur sur la case du ballon mais, contraire des déplacements de joueur décrits à l'art. VII, elle ne peut pas en déplacer un autre. 



  XIV. Coup franc. 



   Comme aucun contact ni faute de main ne peuvent être sanctionnés hors du grand rectangle, le coup franc ne pourra être appliqué que dans les cas suivants : 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 a) Si le ballon termine sa course sur la case d'un adversaire, il y aura coup franc (article VIb). b) Si une faute de jeu est commise, exemple : passage d'un défenseur sans appliquer la déviation (article IV). c) Si on oublie de placer un partenaire sur la case du ballon avant de jeter les dés. d) Si on passe plusieurs fois le ballon entre deux joueurs qui se trouvent sur deux cases voisines. 



   Dans ces cas il y aura coup franc et donc le tour sera perdu pour l'équipe pénalisée. Le ballon est ramené à sa place initiale et l'adversaire joue à son tour depuis la case fautive. 



   Le joueur fautif reprend une place dans son camp sur une case de départ la plus près de son but y compris la case de gardien de but (G) si elle est vide. 



  XV. Coup franc indirect. 



   Le quarry est pénalisé par un coup franc indirect. 



   Il se tire de la case où le gardien a commis la faute et se tire comme un coup franc (article XIV). 



  Pour que le but soit accordé, il faut que le ballon soit touché par 2 joueurs. 



   Avant que le coup franc ne soit tiré, le gardien est replacé sur la case vide marquée d'un G la plus près de son but. 



  XVI. Anti jeu. 



   Si trois défenseurs se trouvent en même temps dans le petit rectangle, il y aura faute (anti jeu). 



  Cette faute sera sanctionnée par un coup de réparation. 



   Si cette faute volontaire ou non se répète 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 deux fois dans une même partie, un défenseur fautif sera exclu. Le jeu continuera donc à dix joueurs dans une équipe. 



    XVII. Le coup de réparation.   



   Comme aucun contact ni faute de main ne peuvent être sanctionnés dans le rectangle, il ne sera appliqué qu'en cas de faute grave ou tricherie, ici seul le"fair play"peut jouer. 



   Pour tirer le coup de réparation, il faut : - Libérer le grand rectangle, les joueurs présents dans le grand rectangle devront le libérer (la priorité du choix des cases à l'équipe défendante). 



   - Placer le tireur, le ballon et le gardien de but sur les cases réservées à cet effet. a) Le tireur joue seulement avec un dé donc le but n'est possible que s'il fait 3,4, 5 ou 6 et choisit de placer la trajectoire de son ballon vers un piquet ou vers le centre du but. 



   Si le tireur fait 1 ou 2, le ballon sera donné au gardien de but qui le dégagera normalement. b) Le gardien de but joue aussi avec un dé, après le jeu du tireur. De sa case il se déplace vers un piquet et revient vers le centre de son but, s'il s'arrête sur la case de passage du ballon il l'arrête. 



   Donc s'il fait 2 ou 6 il peut arrêter le ballon dans une case du coin adjacente à un piquet, et s'il fait 4, il peut l'arrêter au centre de son but. c) Le tireur tire dans un premier temps puis, dans un deuxième temps, le gardien tente de sauver son but (comme au football).



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of a request for
PATENT OF INVENTION formed by
Denis MARLOYE for: "Miniature ball game"

 <Desc / Clms Page number 2>

 "Miniature ball game"
The present invention relates to a miniature ball game, in particular football.



   Miniature ball games are already known, such as table football, which includes a ball and a playing field, in the form of an open box upwards, the ball being movable using players fixed above the field on horizontal bars that can be manually rotated to propel the ball in the desired direction when it is near the player concerned.



   The present invention aims to develop a miniature ball game, in particular football, which allows the substantially exact realization of the real game, not on a full-size field but on a miniature field, according to the rules in force. this game.



   To solve this problem, provision has been made, according to the invention. a miniature ball game, in particular a soccer game, which includes a checkerboard having squares which together form a field whose proportions correspond to those of the full-size playing field, and peripheral squares, separated from the field squares by a dividing line , the terrain formed by the terrain squares presenting zone demarcation lines and markings corresponding to those

 <Desc / Clms Page number 3>

 of the size of the playing field and proportional to the latter, the miniature ball game further comprising movable miniature players, in a number at most equal to the number of players who can play during a game according to the rules in force for this ball game,

   a spherical ball having means for stabilizing on the flat surface of the checkerboard boxes and means for determining the movement of the ball and / or the checkers on the checkerboard, in accordance with the rules applied for the game of ball.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the description given below, without implied limitation and with reference to the attached drawings.



   FIG. 1 represents a plan view of the checkerboard of an embodiment according to the invention of a miniature football game.



   FIG. 2 represents a view of an embodiment of a ball having a stabilization means for its use on the checkerboard.



   FIG. 3 represents a view of an embodiment of a player presenting a means for receiving the ball.



   In the various figures, identical or analogous elements are designated by the same references.



   The checkerboard 1 shown in Figure l includes boxes 2 together forming a field, in the illustrated case a football field, the proportions of which correspond substantially to those of the field

 <Desc / Clms Page number 4>

 of full-size play, as well as peripheral boxes 3, separated from the field boxes 2 by a line of demarcation 4. The land formed by the field boxes 2 in turn presents lines of demarcation of zones, as on the field of life-size game, and in particular a center line 5, a line of large central circle 6, lines of large rectangles 7, semi-circular lines 8 in front of the large rectangles 7, and lines of small rectangles 9.

   The field formed by the field squares 2 also has markings corresponding to those of the full-size playing field, and in particular goal limits 10, repair hit points, a center of field 12, and hit points corner 13. The field may finally present indications of the players' location on the field at the time of the start of the game, for example X symbols for the front players called attackers, D symbols for the rear players called defenders, and symbols G for goalkeepers
The miniature ball game according to the invention further comprises a number of players 14 which are divided into two teams, the number of players of each team being at most equal to the number of players who can play during a game of after the rules in force for this ball game.

   So in the case of football, we can plan 14 players per team, when we plan substitutions during the game.



   The balloon 17 must have stabilization means on the flat surface of the boxes 2,3 of the checkerboard 1. In FIG. 2, a balloon is illustrated

 <Desc / Clms Page number 5>

 miniature 17 fixed on a plate 18 whose face 19 opposite to that of the balloon 17 is flat and can be deposited on the checkerboard 1. One could obviously provide other means of stabilization; for example the balloon 17 could have a cutaway forming a flat face for its support on the checkerboard.



   As it is expected that a player and the ball are together on the same square, it can advantageously be provided that the player has a means of receiving the ball. In FIG. 3, a player is illustrated in the form of a cylinder 20, the upper surface 21 of which is horizontal and can therefore receive the means for stabilizing the ball 17. Obviously the players 14, depending on whether they are attackers, defenders or goalkeepers can also wear the symbols X, D, G in addition to the number they usually receive at the start of the game. Likewise, one or more different colors are provided to distinguish the players of the two teams.



   The miniature ball game according to the invention finally comprises means for determining the movement of the ball and / or the pieces on the checkerboard, in accordance with the rules applied for the ball game. Dice will, for example, be used to determine the strength of the shot given to the ball by a player, while a regulation encompassing and allowing the application of all the rules in force of the ball game concerned will allow the course and arbitration of the game just like in real life field play.



   In the case of football, an advantageous rule is as follows:

 <Desc / Clms Page number 6>

 A. Presentation of the game 1. Presentation and arrangement of the players on the board
Two teams each formed from:
 EMI6.1
 - goalkeeper (G) placed on the box marked G.



  - defenders (D) placed on the boxes marked D. l- The 6 other players are placed on the boxes marked with a cross (X).



  - 3 substitutes (1 defender, attacker, 1 goalkeeper), kept in reserve "on the sidelines".



   At the start of the game, all players of a team must be placed on their respective space, on one side of the center line, and of course with the exception of substitutes.



   Beginning of the game
The team that has won the draw will have to bring two players to the center of the game to put the ball into play. The team that has lost the draw will put the ball into play at the start of the second half.



   The ball should immediately cross the center line.



   II. Use of dice.



   The dice are used only for moving the ball.



  B. Description of the game.



    Movement of players.



  III. Field players.



   The players are moved before the roll of the 2 dice. A player is placed on the ball square in the manner provided for in article VI, below, and another player may be moved forward or backward on one

 <Desc / Clms Page number 7>

 line, both transversely and diagonally, and this over the desired distance, but it cannot pass over a teammate or an opponent.



  IV. Defenders.



   The 4 defenders (D) have a defensive function and have the advantage, in their court, of not being able to be lobed, that is to say that, if the attacking ball passes through the box of a defender, the latter returns it perpendicular to the goal line, towards the opponent's court, and the ball continues its trajectory (see article VI).



   A defender on the opposing side becomes an attacker and loses the privilege just described.



  V. Goalkeeper.



  - In its large rectangle.



   The goalkeeper (G) has the same autonomy as a field player (article III). a) If it is placed in the path of the ball, it stops it. To clear the ball, the goalkeeper may move 1 space (4 steps) within the limits of his large rectangle before disengaging after a roll of the two dice.



   If it is more than 1 square (4 steps) there will be hand control (Quarry), therefore indirect free kick for the opposing side (article XV). b) When the ball ends up on the goalkeeper, he may return it from any empty square in his large rectangle (foot control).

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   - Never a guard in his large rectangle can be lobed, possibility for a partner to pass him.



  - In his camp.



   Outside his large rectangle, he becomes a defender (see article IV) and he loses his goalkeeper privilege.



  - In the opposing camp.



   He becomes a striker and loses his goalkeeper and defender privileges.



  VI. Moving the ball.



   The ball progresses following the roll of the two dice. Like the players, he can move forward or backward, transversely or diagonally. He can change direction when he passes over a teammate (deflection) and must continue his initial trajectory when he passes over an opponent, except over a defender and a goalkeeper in their privileged position (see Articles IV and V ). The balloon cannot end its run in the square where a player is already: a) If it ends its run on a partner, it then redoes the number of points indicated by the dice. b) If he finishes his race on an opponent, the stroke will be considered as null, and the ball is returned to his starting square from where a free kick is drawn by the opponent (free kick, see article XIV).



   The only exception to this rule is the pass to the goalkeeper (see article V), or the ball where the ball meets the opposing goalkeeper (see article V).

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   To be able to move the ball, a partner must be brought to the ball square. This partner can be any. However, a partner who has left to make a throw-in must necessarily return to the game.



  VII. The game therefore takes place in 3 stages:
I) Move a player (article III)
2) Place any player on the ball square (article VI)
3) Throw the two dice and advance the ball by the number of designated points.



  VIII. We play in turn, except in the event of a throw-in, corner kick, repair shot or delivery to the goalkeeper, offside, free kick.



  IX. Corner kick.



   A corner kick occurs when the ball is put outside the limits of play along a goal line, outside the goal posts, if it ultimately touches a player of the team defending the threatened goal.



  Facilities: - The goal defense team must. bring two defenders (D) to the spaces inside the goal and adjacent to the goal posts.



   - The ball is released from the corner kick box in accordance with the normal rules (article VI).



   - If the ball passes over a defender placed near the stakes, it will continue its trajectory perpendicularly, in accordance with article IV.



  X. Goal kick.



   The ball ending its race behind the goal line, outside the stakes, will be given to the goalkeeper who will release his court, the ball being placed in his small

 <Desc / Clms Page number 10>

 rectangle, unless it was last touched by a player of the team defending this goal, carfil there is corner kick (see article IX).



   A player can be brought back to the ball or the goalkeeper can do it himself.



   There will also be the possibility of passing the ball to a partner who will be able to hand it over to the goalkeeper, but this ball must necessarily leave the large rectangle to enter it and then be released by the goalkeeper (article V).



  XI. The goal.



   When the ball passes behind the goal line, between the stakes, it will be goal. The throw-in will be made by the team having conceded the goal and this, in the center of the game, with the players put back in their box at the start of the game.



  XII. Lateral throw-in.



   - When the ball is sent by a player from a team outside the playing limits, along the side lines of the field, it will be put into play by the opposing team.



   - If the ball touches an opponent last, before leaving the game, it will be put back into play by a partner who will replay and move a player as if he were playing for the first time (article VI).



   - In this case, the ball can never return directly to the goal without passing over an opposing player or a partner because, in football, a goal cannot be validated if it is scored by hand. Therefore the goal possibly scored will be refused and released as a goal kick (article X).

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  XIII. Off-side.



   In the opposing camp, there must always be between the goal line and the first attacker two opponents. If this condition is not met, there will be an out of play.



   - On the same line there is no offside.



   Offside is mandatory, with some exceptions, as in football: - Throw-in.



   - Corner kick.



   - If the player leaves his camp.



   - Goal kick.



   The player (s) out of play will resume their place on their side on the starting square (s) closest to their goal, including the goalkeeper's box (G) if it is free.



   The throw-in is made by the opposing team from the square of the player at fault, where the ball is placed.



   - For the throw-in there will be no dice but the ball must be advanced 12 spaces.
 EMI11.1
 



  - which releases places a player on the ball, but, contrary to the player movements described in art. VII, she cannot move another.



  XIV. Free kick.



   As no contact or fault of the hand can be sanctioned outside the large rectangle, the free kick can only be applied in the following cases:

 <Desc / Clms Page number 12>

 a) If the ball ends its course on an opponent's square, there will be a free kick (article VIb). b) If a foul is committed, example: passing of a defender without applying the deflection (article IV). c) If we forget to place a partner on the square of the ball before throwing the dice. d) If the ball is passed several times between two players who are in two neighboring spaces.



   In these cases there will be a free kick and therefore the round will be lost for the penalized team. The ball is returned to its original place and the opponent plays in turn from the offending square.



   The offending player takes a place in his camp on a starting square closest to his goal including the goalkeeper box (G) if it is empty.



  XV. Indirect free kick.



   The quarry is penalized by an indirect free kick.



   He is shot from the square where the goalkeeper committed the foul and is shot like a free kick (article XIV).



  For the goal to be awarded, the ball must be touched by 2 players.



   Before the free kick is taken, the goalkeeper is returned to the empty space marked with a G closest to his goal.



  XVI. Anti game.



   If three defenders are at the same time in the small rectangle, there will be a fault (anti-play).



  This fault will be penalized by a repair stroke.



   Whether this willful misconduct or not is repeated

 <Desc / Clms Page number 13>

 twice in the same game, a faulty defender will be excluded. The game will therefore continue to ten players in a team.



    XVII. The repair hit.



   As no contact or hand fault can be sanctioned in the rectangle, it will only be applied in the event of serious fault or cheating, here only "fair play" can play.



   To fire the repair hit, you must: - Release the large rectangle, the players present in the large rectangle must release it (the priority of the choice of boxes for the defending team).



   - Place the shooter, the ball and the goalkeeper in the spaces reserved for this purpose. a) The shooter only plays with a dice so the goal is only possible if he rolls 3,4, 5 or 6 and chooses to place the trajectory of his ball towards a stake or towards the center of the goal.



   If the shooter scores 1 or 2, the ball will be given to the goalkeeper, who will normally untap it. b) The goalkeeper also plays with a die after the shooter's play. From his box he moves to a stake and returns to the center of his goal, if he stops on the ball passing box he stops it.



   So if he rolls 2 or 6 he can stop the ball in a corner box adjacent to a stake, and if he rolls 4, he can stop it in the center of his goal. c) The shooter shoots first and then the goalkeeper tries to save his goal (as in football).


    

Claims (7)

XVIII. Changement de joueurs.   XVIII. Change of players. Il est mis à la disposition de chaque équipe, un défenseur, un gardien de but et un attaquant de réserve. Ces joueurs pourront remplacer obligatoirement un autre défenseur ou autre attaquant, et 1 gardien de but. Ils pourront se placer sur n'importe quelle case dans le jeu, à plus de 2 cases de la case du ballon.  It is made available to each team, a defender, a goalkeeper and a reserve striker. These players may replace another defender or attacker, and 1 goalkeeper. They can be placed on any square in the game, more than 2 squares from the square of the ball. Ce changement pourra s'effectuer à tous moments au cours du jeu, avant le jet des deux dés, mais chaque équipe ne disposera que de deux changements maximum au cours de la partie.  This change may be made at any time during the game, before the roll of the two dice, but each team will only have two changes maximum during the game. XIX. Durée. XIX. Duration. La durée est conventionnelle. On peut noter qu'un match de : - Préminimes se joue en 2 x 25 minutes.  The duration is conventional. It can be noted that a match of: - Primes is played in 2 x 25 minutes. - Minimes 2 x 30 minutes.  - Minimal 2 x 30 minutes. - Cadets 2 x 30 minutes.  - Cadets 2 x 30 minutes. - Scolaires 2 x 35 minutes.  - School 2 x 35 minutes. - Juniors 2 x 45 minutes.  - Juniors 2 x 45 minutes. - Seniors 2 x 45 minutes.  - Seniors 2 x 45 minutes. Il doit être entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée à la forme de réalisation décrite ci-dessus et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre du présent brevet.  It should be understood that the present invention is in no way limited to the embodiment described above and that many modifications can be made without departing from the scope of this patent. On peut par exemple prévoir un aménagement correspondant du damier et du règlement pour permettre la réalisation d'un jeu miniature de minifootball, hockey, handball, rugby, etc...  We can for example provide a corresponding layout of the checkerboard and the rules to allow the realization of a miniature game of minifootball, hockey, handball, rugby, etc ... REVENDICATIONS 1. Jeu de ballon miniature, en particulier de football, caractérisé en ce qu'il comprend un damier <Desc/Clms Page number 15> présentant des cases formant ensemble un terrain dont les proportions correspondent à celles du terrain de jeu grandeur nature, et des cases périphériques, séparées des cases de terrain par une ligne de démarcation, en ce que le terrain formé par les cases de terrain présente des lignes de démarcation de zones et des marquages correspondant à ceux du terrain de jeu grandeur nature et proportionnels à ces derniers, et en ce que ledit jeu de ballon miniature comprend en outre des joueurs miniatures déplaçables, en un nombre au maximum égal au nombre de joueurs pouvant jouer au cours d'une partie d'après les règles en vigueur pour ce jeu de ballon,  CLAIMS 1. Miniature ball game, in particular for football, characterized in that it includes a checkerboard  <Desc / Clms Page number 15>  presenting boxes which together form a field whose proportions correspond to those of the full-size playing field, and peripheral boxes, separated from the field boxes by a dividing line, in that the field formed by the field boxes has lines of demarcation of zones and markings corresponding to those of the life-size playing field and proportional to the latter, and in that said miniature ball game also comprises movable miniature players, in a number at most equal to the number of players able to play during a game according to the rules in force for this ball game, un ballon sphérique présentant des moyens de stabilisation sur la surface plane des cases du damier et des moyens de détermination du déplacement du ballon et/ou des pions sur le damier, en accord avec les règles appliquées pour le jeu de ballon.  a spherical ball having means for stabilizing on the flat surface of the checkerboard boxes and means for determining the movement of the ball and / or the checkers on the checkerboard, in accordance with the rules applied for the game of ball. 2. Jeu de ballon miniature suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le ballon miniature présente au moins une face plane, comme moyen de stabilisation.  2. Miniature ball game according to claim 1, characterized in that the miniature ball has at least one flat face, as a stabilization means. 3. Jeu de ballon miniature suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le ballon est fixé sur une plaque dont la face opposée au ballon est plane, cette plaque servant de moyen de stabilisation du ballon.  3. miniature ball game according to claim 1, characterized in that the ball is fixed on a plate whose face opposite to the ball is planar, this plate serving as means for stabilizing the ball. 4. Jeu de ballon miniature suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les joueurs présentent une surface de réception qui permet de déposer le ballon de manière stable sur cette surface lorsqu'un joueur et le ballon se trouvent ensemble sur une même case. <Desc/Clms Page number 16>  4. Miniature ball game according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the players have a receiving surface which makes it possible to deposit the ball stably on this surface when a player and the ball are together on the same box.  <Desc / Clms Page number 16>   5. Jeu de ballon miniature suivant la revendication 4, caractérisé en ce que les joueurs sont des cylindres dont la surface supérieure est horizontale.  5. Miniature ball game according to claim 4, characterized in that the players are cylinders whose upper surface is horizontal. 6. Jeu de ballon miniature suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que les moyens de détermination du déplacement du ballon et/ou des pions sur le damier consistent en des dés et en un règlement englobant et permettant l'application de toutes les règles en vigueur du jeu de ballon concerné.  6. miniature ball game according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the means for determining the movement of the ball and / or the pawns on the checkerboard consist of dice and a regulation encompassing and allowing the application of all applicable rules of the ball game concerned. 7. Jeu de ballon miniature, tel que décrit ci-dessus et/ou tel qu'illustré sur les dessins annexés.  7. Miniature ball game, as described above and / or as illustrated in the accompanying drawings.
BE0/211389A 1983-08-22 1983-08-22 Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players BE897575A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/211389A BE897575A (en) 1983-08-22 1983-08-22 Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/211389A BE897575A (en) 1983-08-22 1983-08-22 Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players
BE897575 1983-08-22

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE897575A true BE897575A (en) 1983-12-16

Family

ID=25653747

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/211389A BE897575A (en) 1983-08-22 1983-08-22 Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE897575A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US6926624B1 (en) Hockey practice system
US20100066023A1 (en) Outdoor game board
US6669583B1 (en) Paddle ball game
US5779239A (en) Chip-A-tak board and dice game
BE897575A (en) Miniature ball game played on chequered board - may be based on football using similarly marked pitch with pedestal-mounted ball and players
US8961327B1 (en) Sharp shooter billiards systems
US6386539B1 (en) Golf ball board game
US7192030B1 (en) Ballgame
FR2573666A1 (en) Educational sports parlour game
FR2502505A1 (en) FOOTBALL GAME
Frazier et al. The Complete Idiot's Guide to Basketball
US6682072B2 (en) Game piece with adjustable center of gravity
US20230115638A1 (en) Table game including modular goals and modular obstacles
US11839825B1 (en) Portable indoor-outdoor board game
Bryant Legends: The Best Players, Games, and Teams in Basketball
Sawiuk Euro 2020 set England up for a strong World Cup in 2022
US20100187758A1 (en) Casino board game of three-dice football
US20190126133A1 (en) City capturing board game
Scotting NSW v Victoria barristers hockey match
Dawkins et al. Joe Louis and the struggle of African American golfers for visibility and access
CA2507069C (en) Hockey practice system
BE625473A (en)
Stewart The Phoenix Suns
Donnelly Best NBA Forwards of All Time
FR2593405A3 (en) BASKETBALL GAME

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: MARLOYE DENIS

Effective date: 19840822