BE896071A - Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface - Google Patents

Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface Download PDF

Info

Publication number
BE896071A
BE896071A BE0/210249A BE210249A BE896071A BE 896071 A BE896071 A BE 896071A BE 0/210249 A BE0/210249 A BE 0/210249A BE 210249 A BE210249 A BE 210249A BE 896071 A BE896071 A BE 896071A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chassis
frame
sealing
assembly according
support
Prior art date
Application number
BE0/210249A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Selflevel Covers Jersey Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Selflevel Covers Jersey Ltd filed Critical Selflevel Covers Jersey Ltd
Priority to BE0/210249A priority Critical patent/BE896071A/en
Publication of BE896071A publication Critical patent/BE896071A/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02DFOUNDATIONS; EXCAVATIONS; EMBANKMENTS; UNDERGROUND OR UNDERWATER STRUCTURES
    • E02D29/00Independent underground or underwater structures; Retaining walls
    • E02D29/12Manhole shafts; Other inspection or access chambers; Accessories therefor
    • E02D29/14Covers for manholes or the like; Frames for covers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Paleontology (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Underground Structures, Protecting, Testing And Restoring Foundations (AREA)

Abstract

The manhole cover and frame (14) reduces cover rocking and uses pairs of opposed inclined upwardly facing cover surfaces (29) to support frame surfaces of complementary form. The seal is provided by the interhousing of nominally continuous tongue (19) and groove formations on both the cover and the frame. The cover has a vertical flange (18) sited outside the seal zone. The flange ends at the top of the cover are level whilst the unit can be of a single or a multi-cover type. In the latter case, cross bars (29) with externally inclined upper side wall facets (21) are used to support intermediate cover edges.

Description

       

  Ensembles de tampon et de châssis de regard de visite comportant des moyens évitant les mouvements d'oscillation L'invention concerne des ensembles de tampons et de châssis de regard de visite. L'invention est particulièrement applicable à des ensembles où le tampon et le châssis sont tous deux en fonte mais elle n'est pas limitée à de tels ensembles.

  
Il est fréquemment nécessaire de rendre étanche aux gaz, à l'air et à l'eau un ensemble de tampon et de châssis de regard de visite. Cela est normalement nécessaire, par exemple, quand l'ensemble est placé à l'intérieur d'une zone de construction de logements et couvre par exemple un décanteur d'eaux pluviales ou une chambre d'égout. Pour réaliser le joint nécessaire, il est classique de munir le tampon et le châssis de surfaces d'étanchéité coopérantes qui s'étendent de façon continue à la périphérie du tampon et entre lesquelles on peut étaler une composition d'étanchéité, habituellement de la graisse, pour former un joint efficace.

   Dans les ensembles classiques de ce type, les surfaces d'étanchéité coopérantes constituent aussi le support du tampon à l'intérieur du châssis qui l'entoure de sorte qu'en théorie le tampon est supporté à toute sa périphérie. Toutefois-,étant donné que le tampon et le châssis sont normalement coulés en fonte, il est difficile de réaliser une précision parfaite dans le façonnage et la finition des surfaces d'étanchéité et en pratique, la plupart des châssis et des tampons sont légèrement mal formés pour une raison ou une autre. Etant donné cette forme défectueuse, le tampon a tendance à osciller dans le châssis et cette oscillation finit par détruire le joint de graisse à la périphérie du châssis, le rendant inefficace.

  
Un moyen de surmonter cet inconvénient est d'assurer que le tampon soit fermement fixé au châssis, par exemple en utilisant des vis en laiton aux angles d'un tampon rectangulaire. Les vis doivent aussi être rendues étanches là où elles entrent dans le sommet du tampon et on comprendra que cette solution est à la fois coûteuse

  
 <EMI ID=1.1> 

  
la machine les surfaces coopérantes du tampon et du châs-sis pour assurer un ajustement meilleur que celui que donnent le tampon et le châssis bruts de coulée, mais à nouveau cela augmente le prix de revient de l'ensemble.

  
L'invention vise à fournir un ensemble de tampon et de châssis de regard de visite qui puisse assurer un joint étanche aux gaz, à l'air et à l'eau sans risque d'oscillation du tampon, le tampon et le châssis pouvant o tout de même être utilisés à l'état "brut de fonderie".

  
Selon l'invention, on propose un ensemble de tampon et de châssis de regard de visite caractérisé par

  
le fait que le tampon est supporté sur le châssis par au moins une paire de surfaces supports tournées vers le

  
bas, inclinées en sens opposé, qui peuvent s'adapter respectivement à des surfaces supports correspondantes du châssis , tournées vers le haut, inclinées en sens opposé, et que le tampon présente-une surface d'étanchéité péri-  phérique pratiquement continue, tournée vers le bas et

  
 <EMI ID=2.1> 

  
plique par dessus'une surface d'étanchéité périphérique du châssis, pratiquement continue, tournée vers le haut, la coopération entre les surfaces supports susdites ayant pour effet de mettre en place le tampon relativement au châssis de sorte que les surfaces d'étanchéité périphériques sont maintenues hors de contact de soutien entre elles, pratiquement sur toute leur longueur.

  
On voit donc que le tampon n'est pas supporté par le châssis au moyen des surfaces d'étanchéité mais est supporté par des paires inclinées de surfaces de supports qui coopèrent avec une action de coinçage de sorte que le tampon est retenu fermement contre le mouvement d'oscillation. Dans la position supportée du tampon, les surfaces d'étanchéité périphériques sont maintenues hors de contact entre elles. Dans l'utilisation de l'ensemble, on étale de la graisse ou une autre composition d'étan,chéité sur les surfaces d'étanchéité avant de mettre en place le tampon sur le châssis de sorte que lorsque le couvercle est placé en position, le petit interstice entre les surfaces d'étanchéité est bouché et rempli par la composition d'étanchéité.

   Etant donné que le couvercle est maintenu contre le mouvement d'oscillation, le joint n'a aucune tendance à se rompre. Les tolérances dimensionnelles nécessaires pour assurer que les surfaces d'étanchéité soient maintenues hors de contact de soutien entre elles pratiquement sur toute leur longueur rentrent dans les tolérances de coulée permises par les techniques de fonderie actuellement connues pour des pièces coulées de bonne qualité.

  
De préférence, les surfaces d'étanchéité périphériques du tampon et du châssis sont munies de crêtes dirigées longitudinalement qui se chevauchent pour définir un espacement tortueux entre les surfaces d'étanchéitê. De préférence, sur une surface d'étanchéité est formée au moins une crête qui s'avance entre deux crêtes de l'autre surface d'étanchéité. 

  
Le châssis peut être muni d'une paroi périphérique dressée située à l'extérieur des surfaces d'étanchéité périphériques, la surface intérieure de la paroi étant étroitement adjacente, mais avec espacement, à une surface marginale périphérique extérieure du tampon quand celui-ci est supporté par le châssis. De préférence, le haut de la paroi est pratiquement au niveau du haut du tampon. Avec une telle disposition, en service, la composition d'étanchéité peut alors remplir aussi l'interstice entre la paroi et la surface marginale périphérique extérieure du tampon.

  
L'ensemble peut comprendre un seul châssis supportant un seul tampon ou bien il peut comprendre un seul châssis supportant plusieurs tampons. Dans ce dernier cas, le châssis peut comprendre une ou plusieurs barres supports s'étendant chacune en travers du châssis entre deux tampons adjacents pour supporter les bords adjacents de ceux-ci, chaque barre support présentant aussi une surface d'étanchéité tournée vers le haut pour coopérer avec les parties correspondantes des surfaces d'étanchéité périphériques des tampons.

  
Bien que chaque barre support puisse faire corps  <EMI ID=3.1> 

  
avec une partie principale-du châssis, elle est de préférence formée séparément et reliée à la partie principale

  
 <EMI ID=4.1> 

  
le bas, inclinées en sens opposé, qui peuvent coopérer.

  
avec des surfaces supports correspondantes tournées vers

  
le haut, inclinées en sens opposé, prévues sur la partie principale du châssis. On comprendra que dans une telle disposition, les extrémités de la barre support sont fermement supportées contre l'oscillation par l'action de

  
coinçage de la coopération entre les surfaces supports.

  
Dans la dernière disposition mentionnée, chaque extrémité de la barre support peut être munie d'une surface d'étanchéité qui s'applique par dessus une surface d'étanchéité correspondante de la partie principale du  châssis mais est maintenue hors de contact avec celle-ci

  
quand la barre support est adaptée à la partie principale du châssis. Les surfaces d'étanchéité coopérantes de

  
la barre support et du châssis peuvent, comme les surfaces d'étanchéité périphériques, être munies de crêtes qui

  
se chevauchent pour définir un espacement tortueux entre

  
les surfaces d'étanchéité. A nouveau, sur une surface d'étanchéité est de préférence formée au moins une crête qui s'avance entre deux crêtes de l'autre surface d'étanchéité.

  
Dans l'une quelconque des dispositions décrites ci-dessus, la surface d'étanchéité périphérique et la paroi périphérique dressée où celle-ci est prévue peuvent

  
être formées de plusieurs éléments allongés qui sont formés séparément d'une partie principale du châssis et lui

  
sont reliés.

  
Dans l'une quelconque des dispositions ci-dessus, le châssis de l'ensemble peut comprendre plusieurs éléments de châssis formés séparément et fixés ensemble.

  
On donne ci-après une description détaillée de

  
modes d'exécution particuliers de l'invention en se référant aux dessins annexés sur lesquels : la figure 1 est une perspective d'une partie de l'ensemble de tampon et de châssis, la figure 2 une coupe verticale d'un élément latéral d'un châssis et d'une partie d'un tampon supporté par cet élément, la figure 3 un plan d'une partie d'un ensemble de tampons et de châssis assemblés dans lequel plusieurs tampons sont supportés par un seul châssis, la figure 4 est une perspective en coupe partielle d'une partie d'un châssis à nivellement automatique d'un ensemble selon l'invention., et, la figure 5 est une vue similaire à la figure 4;  montrant une variante de châssis à nivellement automatique.

  
On se référera aux figures 1 à 3 ; un ensemble de tampons et de châssis de regard de visite comprend un châssis rectangulaire 10 supportant deux ou plusieurs tampons rectangulaires 11, le châssis aussi bien que les tampons étant en fonte. Les parties centrales des tampons peuvent être munies de zones évidées 12 pour recevoir un remplissage de béton indiqué en 13.

  
Le châssis 10 peut être formé d'une seule pièce ou être formé d'éléments latéraux et terminaux allongés fixés ensemble. Un élément latéral de châssis est indique par la référence générale 14. Les éléments terminaux de châssis, non représentés, sont de structure similaire.

  
Comme on le voit surtout par les figures 1 et

  
2, chaque élément latéral de châssis 14 présente une section généralement en U renversé, les ailes extérieure et intérieure de l'U étant indiquées respectivement en 15 et

  
16. Un rebord horizontal 17 fait saillie vers l'intérieur en partant du bord inférieur de l'aile intérieure 16 et

  
se

  
une paroi périphérique dressée 18/dirige vers le haut en partant de l'âme supérieure de l'élément latéral.

  
Auprès de la paroi périphérique 18 de l'élément latéral est disposée, vers l'intérieur, une surface d'étanchéité périphérique 18 munie de deux crêtes dressées
19 situées dans la direction longitudinale de l'élément latéral. La surface d'étanchéité et les crêtes 19 qui y sont formées s'étendent tout le long des éléments latéraux et terminaux du châssis, de même que la paroi 18.

  
A la jonction entre les deux tampons 11 destinés à être supportés par le châssis, une poutre support

  
20 s'étend en travers du châssis, d'un élément latéral 14

  
à l'autre (non représenta. Comme on le voit surtout par la figure 1, la poutre support 20 est munie à ses côtés opposés de deux surfaces supports 21 inclinées vers le bas. Chaque extrémité de la poutre est logée dans un évidement 22 formé dans une saillie 23 de l'aile intérieure
16 de l'élément latéral. Les parties supérieures des côtés de l'évidement 22 sont munies de surfaces supports
24 inclinées vers le haut qui s'adaptent aux surfaces supports inclinées 21 de l'extrémité de la poutre 20 lorsqu' elle est logée à l'intérieur de l'évidement 22. Les surfaces supports inclinées coopérantes 21 et 24 mettent ainsi fermement en place l'extrémité de la poutre à l'intérieur de l'évidement avec une action de coinçage, empêchant ainsi l'oscillation de la poutre.

  
La surface supérieure de la poutre 20 est munie de deux paires de crêtes parallèles 25 dirigées-longitudinalement qui sont déviées de 90[deg.] en sens opposé à chaque extrémité de la poutre, comme indiqué en 26, de manière à s'aligner sur les crêtes 19 situées dans la direction longitudinale de l'élément latéral 14.

  
Le côté inférieur de chaque extrémité de la poutre support 20 est muni de trois gorges transversales qui définissent deux crêtes.27 dirigées vers le bas et qui, lorsque la poutre support 20 est engagée dans l'évidement 22, viennent alterner avec des crêtes correspondantes 28 faisant saillie vers le haut, prévues sur le fond de l'évidement. Les dimensions des composants sont telles que lorsque la poutre support 20 est adaptée à l'élément latéral de châssis, les crêtes alternées 27 et 28 restent légèrement hors de contact entre elles. Avant d'adapter

  
la poutre support dans l'évidement 22, on remplit les gorges entre les crêtes 27 et 28 d'une composition d'étanchéi-té, par exemple de graisse qui bouche et remplit alors

  
les interstices entre les crêtes quand la poutre support est en position. 

  
Les côtés opposés de la saillie 23 de l'élément latéral de châssis 14 sont formés de faces supports 29 inclinées vers le haut et en sens opposé. Des faces supports similaires sont formées sur d'autres saillies (non représentées) espacées le long de l'élément latéral 14

  
et sur un côté seulement des saillies adjacentes aux angles du châssis.

  
Les surfaces supports inclinées 29 de l'élément de châssis coopèrent avec des surfaces inclinées correspondantes prévues sur des saillies 30 dirigées vers le

  
bas (voir figure 2) sur les côtés des tampons. Les surfaces supports inclinées complémentaires servent à supporter les tampons sur le châssis avec une action de coinçage,  assurant ainsi que les tampons n'oscillent pas lorsqu'ils sont en position sur le châssis. On comprendra que le nombre et la disposition nécessaires des saillies 23 et 30 dépendent de la grandeur et du nombre des tampons à supporter par le châssis.

  
Comme on le voit surtout sur les figures 2 et

  
3, la partie supérieure de chaque tampon 11 est munie

  
d'un rebord périphérique 31 faisant saillie vers l'extérieur qui a une largeur telle que son bord extérieur est étroitement adjacent, mais avec espacement, à la paroi périphérique dressée 18 dé l'élément latéral de châssis.

  
La surface supérieure du tampon 11 est pratiquement au niveau du bord supérieur de la paroi 18. 

  
La surface inférieure du rebord périphérique 31 est munie de deux gorges longitudinales parallèles 32 qui définissent entre elles une crête 33 faisant saillie vers le bas et qui s'étend de façon continue à la périphérie

  
du tampon. La profondeur du rebord 31 et l'emplacement

  
des surfaces supports inclinées 29 et 30 sont tels que lorsque les surfaces supports sont adaptées pour supporter chaque tampon 11 sur le châssis, la crête 33 du bas

  
du rebord du tampon fait saillie vers le bas entre les crêtes dressées 19 de l'élément latéral de châssis, comme le montre la figure 2, mais que le côté inférieur du rebord et les parties adjacentes de l'élément latéral restent hors de contact entre eux pratiquement sur toute la périphérie du tampon. Un espacement -tortueux 34 est ainsi formé entre les surfaces d'étanchéité du rebord 31 et de l'élément latéral 14.

  
Avant d'adapter les tampons au châssis, on enduit les crêtes 19 des éléments latéraux et terminaux de châssis et le côté inférieur du rebord 31 d'une composition d'étanchéité telle que de la graisse pour remplir les gorges entre les crêtes. Ainsi, quand on applique les tampons au châssis, la graisse remplit l'espacement tortueux 34 à la périphérie de chaque tampon et forme un joint efficace, étanche aux gaz, à l'air et à l'eau. Comme le montre la figure 2,'la graisse peut aussi remplir l'interstice entre la paroi périphérique 18 et le bord périphérique extérieur du tampon 11.

  
On voit donc que la disposition décrite assure un joint efficace étanche aux gaz, à l'air et à l'eau, à la périphérie des tampons d'un ensemble de tampons et de châssis, tout en assurant en même temps que les tampons soient assujettis contre le mouvement d'oscillation. On y parvient en utilisant des composants "bruts de fonderie" sans qu'il soit nécessaire de les usiner.

  
Des crêtes coopérantes, destinées à être garnies de graisse, peuvent aussi être prévues sur les surfaces supports inclinées complémentaires 29 et 30 pour améliorer encore le joint.

  
Bien que dans la disposition représentée les crêtes 19 et la paroi périphérique 18 fassent corps avec l'élément latéral 14, elles pourraient aussi être formées sur des bandes allongées séparées, boulonnées ou fixées autrement aux éléments latéraux et terminaux de châssis.

  
Les parties marginales des tampons 11 et le bord supérieur de la paroi périphérique 18 peuvent être munis d'agencements antidérapants comme indiqué respectivement en 35 et 36 sur la figure 3. 

  
Bien que la disposition décrite ci-dessus montre un certain nombre de tampons montés sur un seul châssis, on comprendra que l'on peut utiliser une disposition similaire pour monter un seul tampon sur un seul châssis. Dans ce cas, on n'a pas besoin de poutres supports 20 puisque les quatre côtés du tampon sont supportés par les éléments latéraux et terminaux de châssis.

  
Bien que l'on ait décrit l'invention à propos

  
de tampons et châssis rectangulaires, on comprendra qu' elle est aussi applicable à des tampons et châssis circulaires, ainsi qu'à d'autres formes.

  
Les figures 4 et 5 montrent l'application des ensembles de tampons et de châssis de regard de visite du type à nivellement automatique. Le châssis peut être circulaire ou rectangulaire et on décrira un châssis circulaire à titre d'exemple. Dans chaque cas, le châssis 40 ou 50 présente unrebord périphérique continu 41 ou 5<1> faisant saillie extérieurement.

  
Pour installer le châssis dans une surface de route, on commence par placer en dessous du niveau de la surface de route une poutre annulaire en béton à section rectangulaire (non représentée) et le châssis circulaire repose initialement sur la poutre annulaire. A mesure que l'on applique de la matière de revêtement à la route autour du châssis et qu'on la roule, la matière s'écoule vers l'intérieur en dessous du rebord 41 ou 51 et soulève le châssis jusqu'à ce qu'il soit automatiquement amené au niveau de la surface de la route.

  
Le rebord périphérique intérieur tourné vers le haut 43 ou 53 du châssis 40 ou 50 est muni de crêtes dressées parallèles 44 ou 54 qui coopèrent avec des crêtes périphériques parallèles situées autour du côté inférieur du tampon de regard de visite (non représenté).

  
Dans la disposition représentée sur la figure

  
4, le châssis 40 est muni d'un certain nombre de saillies
46 dirigées vers l'intérieur, espacées à sa périphérie intérieure. Les côtés opposés de chaque saillie sont munis de faces supports 47 inclinées vers le haut et en sens opposé. Les faces supports inclinées 47 coopèrent avec des surfaces inclinées correspondantes du côté inférieur du tampon (non représenté). Les faces supports inclinées complémentaires du tampon et du châssis servent à supporter le tampon sur le châssis avec une action de coinçage, assurant ainsi que le tampon n'oscille pas quand il est en position sur le châssis, les crûtes du côté inférieur du tampon et les crêtes 44 du châssis, bien qu'elles alternent, sont maintenues hors de contact entre elles pratiquement sur toute la périphérie du tampon de sorte qu' un espacement tortueux est prévu entre les crêtes.

  
Comme dans la disposition décrite précédemment, on enduit les crêtes d'une composition d'étanchéité telle que de la graisse avant d'appliquer le tampon au châssis, pour remplir l'espacement entre les crêtes et assurer un joint efficace, étanche aux gaz, à l'air et à l'eau.

  
Dans la variante de la figure 5, la périphérie intérieure du châssis est munie d'une face oblique conti-nue 56 qui s'adapte à une face oblique continue correspondante située autour du côté inférieur du tampon (non représenté). Comme dans la disposition décrite précédemment, les faces obliques complémentaires supportent le tampon, les crêtes alternées du tampon et du châssis étant hors de contact entre elles de manière à former un espacement tortueux à remplir de graisse.

  
Dans les réalisations selon l'invention les crêtes d'étanchéité intercalaires peuvent avoir n'importe quelle section convenable. Par exemple, les crêtes montrées dans la figure 1 ont une section carrée, les crêtes de la figure 2 ont une section ronde, et celles des figures 4 et 5 ont des côtés inclinés. Dans une autre réalisation (non représentée) la face latérale extérieure de chaque crête du châssis est verticale et la face latérale intérieure est inclinée. On préférera les réalisations comportant une ou deux faces latérales car l'enlèvement du tampon du châssis est facilitée.

  
Au lieu de remplir les crêtes intermédiaires de graisse ou d'une autre composition d'étanchéité, on peut obtenir l'étanchéité en mettant entre les crêtes des bandes de caoutchouc, de néoprène, de plastique, de fibre ou autre matériau d'étanchéité élastique convenable.

  
On a constaté que dans toutes les réalisations selon l'invention, les surfaces supports du tampon sont séparées des faces d'étanchéité, tandis que dans les ensembles classiques l'étanchéité est réalisée par les mêmes surfaces qui supportent le tampon. La présente invention permet l'emploi, dans un ensemble d'étanchéité, de surfaces supports inclinés (en particulier la surface d' appui non oscillante connue comme siège Gloster). En outre, comme les surfaces d'étanchéité sont séparées des surfaces supports, elles peuvent être mises par rapport à celles-ci dans n'importe quelle position. En particulier, dans les réalisations montrées sur les figures, les surfaces supports sont disposées au dessous des surfaces d'étanchéité.

   C'est la caractéristique la plus importante et avantageuse de la présente invention puisqu'elle permet un accès aux surfaces d'étanchéité, qui sont à la partie supérieure de l'ensemble, tandis que dans les réalisations classiques connues, les surfaces combinées d'étanchéité et supports sont nécessairement dans la partie inférieure de l'ensemble. 

REVENDICATIONS

  
1. Ensemble de tampon et de châssis de regard de visite,caractérisé par le fait que le tampon (11) est

  
 <EMI ID=5.1> 

  
surfaces supports (30) tournées vers le bas, inclinées

  
en sens opposé, qui peuvent s'adapter respectivement à des surfaces supports correspondantes (29) du châssis, tournées vers le haut, inclinées en sens opposé, et que le tampon présente une surface d'étanchéité périphérique

  
(32, 33) pratiquement continue, tournée vers le bas et qui, lorsque le tampon est supporté par le châssis, s'applique par dessus une surface d'étanchéité périphérique

  
(20) du châssis, pratiquement continue, tournée vers le haut, la coopération entre les surfaces supports (29, 30) susdites ayant pour effet de mettre en place le tampon relativement au châssis de sorte que les surfaces- d'étanchéité périphériques sont maintenues hors de contact de soutien entre elles, pratiquement sur toute leur longueur.



  The invention relates to sets of plugs and manhole frames. The invention is particularly applicable to assemblies where the buffer and the chassis are both made of cast iron, but it is not limited to such assemblies.

  
It is frequently necessary to make gas, air and water tight a set of inspection manhole cover and frames. This is normally necessary, for example, when the assembly is placed inside a housing construction area and covers, for example, a rainwater clarifier or a sewer chamber. To make the necessary seal, it is conventional to provide the tampon and the frame with cooperating sealing surfaces which extend continuously around the periphery of the tampon and between which a sealing composition, usually grease, can be spread. , to form an effective joint.

   In conventional assemblies of this type, the cooperating sealing surfaces also constitute the support for the tampon inside the frame which surrounds it so that in theory the tampon is supported at its entire periphery. However, since the pad and the frame are normally cast in cast iron, it is difficult to achieve perfect precision in the shaping and finishing of the sealing surfaces and in practice, most of the frames and pads are slightly poorly trained for one reason or another. Given this defective shape, the pad tends to oscillate in the chassis and this oscillation eventually destroys the grease seal at the periphery of the chassis, making it ineffective.

  
One way to overcome this drawback is to ensure that the pad is firmly attached to the frame, for example by using brass screws at the corners of a rectangular pad. The screws must also be sealed where they enter the top of the pad and it will be understood that this solution is both expensive

  
 <EMI ID = 1.1>

  
the machine the cooperating surfaces of the pad and chassis to ensure a better fit than that given by the pad and the rough casting frame, but again this increases the cost price of the assembly.

  
The invention aims to provide a set of plug and manhole chassis which can ensure a gas, air and water tight seal without risk of oscillation of the buffer, the buffer and the chassis being able to o still be used in the "raw foundry" state.

  
According to the invention, there is provided a set of plugs and inspection manholes characterized by

  
the fact that the pad is supported on the chassis by at least one pair of support surfaces facing the

  
bottom, inclined in opposite directions, which can be adapted respectively to corresponding support surfaces of the frame, turned upwards, inclined in opposite directions, and the pad has a practically continuous peripheral sealing surface, facing the bottom and

  
 <EMI ID = 2.1>

  
folds over a peripheral sealing surface of the chassis, practically continuous, facing upwards, the cooperation between the aforementioned support surfaces having the effect of placing the pad relative to the chassis so that the peripheral sealing surfaces are kept out of support contact with each other, practically over their entire length.

  
It can therefore be seen that the pad is not supported by the chassis by means of the sealing surfaces but is supported by inclined pairs of support surfaces which cooperate with a wedging action so that the pad is held firmly against the movement oscillation. In the supported position of the pad, the peripheral sealing surfaces are kept out of contact with each other. In the use of the assembly, grease or another composition of etan, chewed, is spread over the sealing surfaces before putting the pad on the chassis so that when the cover is placed in position, the small gap between the sealing surfaces is plugged and filled with the sealing composition.

   Since the cover is held against the oscillating movement, the seal has no tendency to break. The dimensional tolerances necessary to ensure that the sealing surfaces are kept out of support contact with one another for practically their entire length fall within the casting tolerances permitted by the foundry techniques currently known for good quality castings.

  
Preferably, the peripheral sealing surfaces of the pad and the frame are provided with overlapping longitudinally directed ridges to define a tortuous spacing between the sealing surfaces. Preferably, on one sealing surface is formed at least one crest which projects between two crests of the other sealing surface.

  
The chassis can be provided with an erected peripheral wall situated outside the peripheral sealing surfaces, the internal surface of the wall being closely adjacent, but with spacing, to an external peripheral peripheral surface of the tampon when the latter is supported by the chassis. Preferably, the top of the wall is practically at the top of the pad. With such an arrangement, in use, the sealing composition can then also fill the gap between the wall and the outer peripheral marginal surface of the tampon.

  
The assembly can comprise a single chassis supporting a single buffer or it can comprise a single chassis supporting several buffers. In the latter case, the chassis may include one or more support bars each extending across the chassis between two adjacent pads to support the adjacent edges thereof, each support bar also having a sealing surface facing upwards. to cooperate with the corresponding parts of the peripheral sealing surfaces of the pads.

  
Although each support bar can form a body <EMI ID = 3.1>

  
with a main part of the chassis, it is preferably formed separately and connected to the main part

  
 <EMI ID = 4.1>

  
the bottom, inclined in opposite directions, which can cooperate.

  
with corresponding support surfaces facing

  
the top, inclined in opposite directions, provided on the main part of the chassis. It will be understood that in such an arrangement, the ends of the support bar are firmly supported against oscillation by the action of

  
wedging of the cooperation between the support surfaces.

  
In the last mentioned arrangement, each end of the support bar can be provided with a sealing surface which is applied over a corresponding sealing surface of the main part of the chassis but is kept out of contact therewith.

  
when the support bar is adapted to the main part of the chassis. The cooperating sealing surfaces of

  
the support bar and the chassis may, like the peripheral sealing surfaces, be provided with ridges which

  
overlap to define a tortuous spacing between

  
sealing surfaces. Again, on one sealing surface is preferably formed at least one crest which projects between two crests of the other sealing surface.

  
In any of the arrangements described above, the peripheral sealing surface and the erected peripheral wall where this is provided may

  
be formed of several elongated elements which are formed separately from a main part of the chassis and

  
are related.

  
In any of the above arrangements, the frame of the assembly may include several frame elements formed separately and fixed together.

  
A detailed description is given below

  
particular embodiments of the invention with reference to the accompanying drawings in which: FIG. 1 is a perspective view of part of the buffer and chassis assembly, FIG. 2 a vertical section of a lateral element d 'a frame and part of a pad supported by this element, Figure 3 a plan of a part of a set of pads and assembled chassis in which several pads are supported by a single frame, Figure 4 is a perspective in partial section of a part of a self-leveling chassis of an assembly according to the invention., and, Figure 5 is a view similar to Figure 4; showing a variant of the self-leveling chassis.

  
Reference is made to FIGS. 1 to 3; a set of plugs and manhole frames comprises a rectangular frame 10 supporting two or more rectangular pads 11, the frame as well as the pads being made of cast iron. The central parts of the buffers can be provided with recessed areas 12 to receive a filling of concrete indicated at 13.

  
The chassis 10 can be formed in one piece or be formed from elongated side and terminal elements fixed together. A lateral chassis element is indicated by the general reference 14. The chassis terminal elements, not shown, are of similar structure.

  
As can be seen especially in Figures 1 and

  
2, each lateral frame element 14 has a generally U-shaped cross section, the outer and inner wings of the U being indicated respectively at 15 and

  
16. A horizontal flange 17 projects inwards from the lower edge of the inner wing 16 and

  
get

  
an erected peripheral wall 18 / directs upwards starting from the upper core of the lateral element.

  
Near the peripheral wall 18 of the lateral element is disposed, towards the inside, a peripheral sealing surface 18 provided with two erected ridges
19 located in the longitudinal direction of the lateral element. The sealing surface and the ridges 19 which are formed therein extend along the lateral and terminal elements of the chassis, as does the wall 18.

  
At the junction between the two buffers 11 intended to be supported by the chassis, a support beam

  
20 extends across the chassis, a side element 14

  
to the other (not shown. As can be seen especially in FIG. 1, the support beam 20 is provided at its opposite sides with two support surfaces 21 inclined downward. Each end of the beam is housed in a recess 22 formed in a projection 23 of the inner wing
16 of the side element. The upper parts of the sides of the recess 22 are provided with support surfaces
24 inclined upwards which adapt to the inclined support surfaces 21 of the end of the beam 20 when it is housed inside the recess 22. The cooperating inclined support surfaces 21 and 24 thus firmly put in place the end of the beam inside the recess with a wedging action, thus preventing the oscillation of the beam.

  
The upper surface of the beam 20 is provided with two pairs of longitudinally-directed parallel ridges 25 which are deviated by 90 [deg.] In opposite directions at each end of the beam, as indicated at 26, so as to align with the ridges 19 situated in the longitudinal direction of the lateral element 14.

  
The lower side of each end of the support beam 20 is provided with three transverse grooves which define two ridges. 27 directed downwards and which, when the support beam 20 is engaged in the recess 22, alternate with corresponding ridges 28 projecting upward, provided on the bottom of the recess. The dimensions of the components are such that when the support beam 20 is adapted to the lateral frame element, the alternating ridges 27 and 28 remain slightly out of contact with one another. Before adapting

  
the support beam in the recess 22, the grooves are filled between the ridges 27 and 28 with a sealing composition, for example grease which plugs and then fills

  
the gaps between the ridges when the support beam is in position.

  
The opposite sides of the projection 23 of the lateral frame element 14 are formed of support faces 29 inclined upwards and in opposite directions. Similar support faces are formed on other projections (not shown) spaced along the lateral element 14

  
and on one side only protrusions adjacent to the corners of the chassis.

  
The inclined support surfaces 29 of the chassis element cooperate with corresponding inclined surfaces provided on projections 30 directed towards the

  
bottom (see Figure 2) on the sides of the pads. The additional inclined support surfaces serve to support the buffers on the chassis with a wedging action, thus ensuring that the buffers do not oscillate when in position on the chassis. It will be understood that the number and the necessary arrangement of the projections 23 and 30 depend on the size and the number of the buffers to be supported by the chassis.

  
As can be seen especially in Figures 2 and

  
3, the upper part of each buffer 11 is provided

  
a peripheral rim 31 projecting towards the outside which has a width such that its outside edge is closely adjacent, but with spacing, to the raised peripheral wall 18 of the lateral frame element.

  
The upper surface of the pad 11 is practically at the level of the upper edge of the wall 18.

  
The lower surface of the peripheral rim 31 is provided with two parallel longitudinal grooves 32 which define between them a ridge 33 projecting downwards and which extends continuously at the periphery

  
buffer. The depth of the rim 31 and the location

  
inclined support surfaces 29 and 30 are such that when the support surfaces are adapted to support each pad 11 on the frame, the crest 33 from the bottom

  
of the rim of the pad protrudes downward between the raised ridges 19 of the side frame member, as shown in Figure 2, but that the underside of the rim and the adjacent parts of the side member remain out of contact between them practically on the entire periphery of the tampon. A tortuous spacing 34 is thus formed between the sealing surfaces of the rim 31 and of the lateral element 14.

  
Before adapting the buffers to the chassis, the ridges 19 are coated with the lateral elements and terminals of the chassis and the lower side of the rim 31 with a sealing composition such as grease to fill the grooves between the ridges. Thus, when the pads are applied to the frame, the grease fills the tortuous space 34 at the periphery of each pad and forms an effective seal, gas, air and water tight. As shown in FIG. 2, the grease can also fill the gap between the peripheral wall 18 and the external peripheral edge of the tampon 11.

  
It can therefore be seen that the arrangement described provides an effective gas, air and water tight seal at the periphery of the pads of a set of pads and chassis, while at the same time ensuring that the pads are secured against the oscillating movement. This is achieved by using "raw foundry" components without the need to machine them.

  
Cooperating ridges, intended to be filled with grease, can also be provided on the complementary inclined support surfaces 29 and 30 to further improve the seal.

  
Although in the arrangement shown the ridges 19 and the peripheral wall 18 are integral with the lateral element 14, they could also be formed on separate elongated strips, bolted or otherwise fixed to the lateral elements and chassis terminals.

  
The marginal parts of the pads 11 and the upper edge of the peripheral wall 18 can be provided with non-slip arrangements as indicated at 35 and 36 respectively in FIG. 3.

  
Although the arrangement described above shows a number of buffers mounted on a single chassis, it will be understood that a similar arrangement can be used to mount a single buffer on a single chassis. In this case, there is no need for support beams 20 since the four sides of the pad are supported by the lateral and terminal chassis elements.

  
Although the invention has been described in connection

  
of rectangular buffers and chassis, it will be understood that it is also applicable to circular buffers and chassis, as well as to other forms.

  
Figures 4 and 5 show the application of the sets of buffers and manhole frames of the self-leveling type. The frame can be circular or rectangular and a circular frame will be described by way of example. In each case, the chassis 40 or 50 has a continuous peripheral edge 41 or 5 <1> projecting externally.

  
To install the chassis in a road surface, we start by placing below the level of the road surface a concrete annular beam with rectangular section (not shown) and the circular chassis initially rests on the annular beam. As coating material is applied to the road around the chassis and rolled, the material flows inward below the flange 41 or 51 and lifts the chassis until '' it is automatically brought to the level of the road surface.

  
The upwardly turned inner peripheral rim 43 or 53 of the frame 40 or 50 is provided with parallel erected ridges 44 or 54 which cooperate with parallel peripheral ridges situated around the lower side of the inspection manhole cover (not shown).

  
In the arrangement shown in the figure

  
4, the frame 40 is provided with a certain number of projections
46 directed inward, spaced at its inner periphery. The opposite sides of each projection are provided with support faces 47 inclined upwards and in opposite directions. The inclined support faces 47 cooperate with corresponding inclined surfaces on the lower side of the pad (not shown). The complementary inclined support faces of the pad and the chassis serve to support the pad on the frame with a wedging action, thus ensuring that the pad does not oscillate when it is in position on the frame, the crusts on the bottom side of the pad and the crests 44 of the chassis, although they alternate, are kept out of contact with each other practically over the entire periphery of the pad so that a tortuous spacing is provided between the crests.

  
As in the arrangement described above, the ridges are coated with a sealing composition such as grease before applying the pad to the chassis, to fill the space between the ridges and to ensure an effective gas-tight seal, air and water.

  
In the variant of Figure 5, the inner periphery of the frame is provided with a conti-bare oblique face 56 which adapts to a corresponding continuous oblique face located around the lower side of the pad (not shown). As in the arrangement described above, the complementary oblique faces support the tampon, the alternating ridges of the tampon and of the frame being out of contact with each other so as to form a tortuous space to fill with grease.

  
In the embodiments according to the invention the intermediate sealing ridges can have any suitable section. For example, the ridges shown in Figure 1 have a square section, the ridges in Figure 2 have a round section, and those in Figures 4 and 5 have inclined sides. In another embodiment (not shown) the external lateral face of each crest of the chassis is vertical and the internal lateral face is inclined. We prefer the designs with one or two side faces because the removal of the frame buffer is facilitated.

  
Instead of filling the intermediate ridges with grease or other sealing composition, the sealing can be obtained by putting between the ridges strips of rubber, neoprene, plastic, fiber or other elastic sealing material. suitable.

  
It has been found that in all of the embodiments according to the invention, the support surfaces of the tampon are separated from the sealing faces, while in conventional assemblies the sealing is carried out by the same surfaces that support the tampon. The present invention allows the use, in a sealing assembly, of inclined support surfaces (in particular the non-oscillating support surface known as a Gloster seat). In addition, since the sealing surfaces are separate from the support surfaces, they can be placed in relation to the latter in any position. In particular, in the embodiments shown in the figures, the support surfaces are arranged below the sealing surfaces.

   This is the most important and advantageous characteristic of the present invention since it allows access to the sealing surfaces, which are at the top of the assembly, while in the known conventional embodiments, the combined surfaces of sealing and supports are necessarily in the lower part of the assembly.

CLAIMS

  
1. Set of buffer and manhole chassis, characterized in that the buffer (11) is

  
 <EMI ID = 5.1>

  
support surfaces (30) facing downwards, inclined

  
in opposite directions, which can be adapted respectively to corresponding support surfaces (29) of the frame, turned upwards, inclined in opposite directions, and that the pad has a peripheral sealing surface

  
(32, 33) practically continuous, facing downwards and which, when the pad is supported by the frame, is applied over a peripheral sealing surface

  
(20) of the chassis, practically continuous, facing upwards, the cooperation between the aforementioned support surfaces (29, 30) having the effect of placing the pad relative to the chassis so that the peripheral sealing surfaces are maintained out of support contact with each other, practically over their entire length.


    

Claims (1)

2. Ensemble selon la revendication 1, caractérisé par le fait que les surfaces d'étanchéité périphériques du tampon et du châssis sont munies de crêtes (20., 33) dirigées longitudinalement qui se chevauchent pour définir un espacement tortueux (34) entre les surfaces d'étanchéité. 2. Assembly according to claim 1, characterized in that the peripheral sealing surfaces of the buffer and of the chassis are provided with ridges (20., 33) directed longitudinally which overlap to define a tortuous spacing (34) between the surfaces sealing. 3. Ensemble selon la revendication 2, caractérisé par le fait que sur une surface d'étanchéité est formée au moins une crête (33) qui s'avance entre deux crêtes 3. Assembly according to claim 2, characterized in that on a sealing surface is formed at least one crest (33) which advances between two crests (20) de l'autre surface d'étanchéité. <EMI ID=6.1> (20) of the other sealing surface. <EMI ID = 6.1> caractérisé par le fait que le châssis est muni d'une paroi périphérique dressée (18) située à l'extérieur des surfaces d'étanchéité périphériques, la surface intérieure de la paroi étant étroitement adjacente, mais avec espacement, à une surface marginale périphérique extérieure du tampon (11) quand celui-ci est supporté par le châssis. characterized in that the frame is provided with an erected peripheral wall (18) situated outside the peripheral sealing surfaces, the internal surface of the wall being closely adjacent, but with spacing, to an external peripheral marginal surface buffer (11) when the latter is supported by the chassis. 5. Ensemble selon la revendication 4, caractérisé par le fait que le haut de la paroi (18) est pratiquement au niveau du haut du tampon (11).. 6. Ensemble selon les revendications 1 à 5, caractérisé par le fait qu'il comporte un seul châssis supportant plusieurs tampons. 5. Assembly according to claim 4, characterized in that the top of the wall (18) is practically at the top of the pad (11) .. 6. Assembly according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises a single chassis supporting several buffers. 7. Ensemble selon la revendication 6, caractérisé par le fait que le châssis comprend une ou plusieurs barres supports (20) s'étendant chacune en travers du châssis entre deux tampons adjacents (11) pour supporter les bords adjacents de ceux-ci, chaque barre support (20) présentant aussi une surface d'étanchéité (25) tournée vers le haut pour coopérer avec les parties correspondantes des surfaces d'étanchéité périphériques des tampons. 7. An assembly according to claim 6, characterized in that the chassis comprises one or more support bars (20) each extending across the chassis between two adjacent pads (11) to support the adjacent edges thereof, each support bar (20) also having a sealing surface (25) turned upwards to cooperate with the corresponding parts of the peripheral sealing surfaces of the pads. 8. Ensemble selon la revendication 7, caractérisé par le fait que chaque barre support (20) est formée séparément et reliée par des extrémités opposées à la partie principale du châssis (10). 8. An assembly according to claim 7, characterized in that each support bar (20) is formed separately and connected by ends opposite to the main part of the frame (10). 9. Ensemble selon la revendication 8, caractérisé par le fait que chaque extrémité de la barre support (20) est munie d'une paire de surfaces supports (21) tournées vers le bas, inclinées en sens opposé, qui peuvent coopérer avec des surfaces supports correspondantes (24) tournées vers le haut, inclinées en sens opposé, prévues sur la partie principale du châssis. 9. An assembly according to claim 8, characterized in that each end of the support bar (20) is provided with a pair of support surfaces (21) turned downwards, inclined in opposite directions, which can cooperate with surfaces corresponding supports (24) facing upwards, inclined in opposite directions, provided on the main part of the chassis. 10. Ensemble selon la revendication 9, caractérisé par le fait que chaque extrémité de la barre support (20) est munie d'une surface d'étanchéité (27) qui s'applique par dessus une surface d'étanchéité correspondante (28) 10. Assembly according to claim 9, characterized in that each end of the support bar (20) is provided with a sealing surface (27) which is applied over a corresponding sealing surface (28) de la partie principale du châssis mais est maintenue hors de contact avec celle-ci quand la barre support est adaptée à la partie principale du châssis. of the main part of the chassis but is kept out of contact with it when the support bar is adapted to the main part of the chassis. 11. Ensemble selon la revendication 9, caractérisé par le fait que les surfaces d'étanchéité coopérantes de la barre support (20) et du châssis (10) sont munies de crêtes (27, 28) qui se chevauchent pour définir un espacement tortueux entre les surfaces d'étanchéité. 11. The assembly of claim 9, characterized in that the cooperating sealing surfaces of the support bar (20) and the frame (10) are provided with ridges (27, 28) which overlap to define a tortuous spacing between sealing surfaces. 12. Ensemble selon la revendication 11, caractérisé par le fait que sur une surface d'étanchéité de la barre support et du châssis est formée au moins une crête (27) qui s'avance entre deux crêtes (28) de l'autre surface d'étanchéité. 13. Ensemble selon l'une des revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que la surface d'étanchéité périphérique du châssis et la paroi périphérique dressée lorsqu'elle est prévue sont formées de plusieurs éléments allongés qui sont formés séparément d'une partie principale du châssis et lui sont reliées. 12. The assembly of claim 11, characterized in that on a sealing surface of the support bar and the frame is formed at least one crest (27) which projects between two crests (28) of the other surface sealing. 13. Assembly according to one of claims 1 to 12, characterized in that the peripheral sealing surface of the frame and the erected peripheral wall when it is provided are formed from several elongated elements which are formed separately from and connected to a main part of the frame.
BE0/210249A 1983-03-03 1983-03-03 Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface BE896071A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/210249A BE896071A (en) 1983-03-03 1983-03-03 Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/210249A BE896071A (en) 1983-03-03 1983-03-03 Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface
BE896071 1983-03-03

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE896071A true BE896071A (en) 1983-07-01

Family

ID=25653582

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/210249A BE896071A (en) 1983-03-03 1983-03-03 Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE896071A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2520027A1 (en) BUFFER ASSEMBLIES AND CHASSIS OF VIEWS HAVING MEANS FOR AVOIDING OSCILLATION MOVEMENTS
FR2648611A2 (en) STORAGE CONTAINER FOR RADIOACTIVE WASTE
EP0191672B1 (en) Basin, especially a deactivation pool for a nuclear-power plant
FR2629551A1 (en) INTERNAL ELASTIC SEAL TRIM FOR UNIVERSAL JOINT
BE896071A (en) Manhole cover and frame - has rebated frame seat with upward facing inclined bottom riser with tongue and groove seal shelf interface
EP3300196A1 (en) Connection chamber with adjustable height frame
WO2002086247A1 (en) Ready-to-install road equipment and corresponding installation method
FR2597826A1 (en) Modular float and method for assembling a plurality of such floats in order to form a floating device
FR2711692A1 (en) Invisible straps designed for joining framework elements together
FR2502221A1 (en) Cement or concrete tank - has cylindrical shape made up of interconnected flat slabs optimising surface to volume ratio
CH651087A5 (en) SUPPORT FRAME ELEMENT FOR COVERING PLATES OR GRIDS AND CORRESPONDING COVERING PLATE OR GRID.
BE896072A (en) Frame for manhole cover - uses openings and notches in outer leg to allow flow of concrete into inner cavity
EP0919263A1 (en) Supporting and wear resistant element for in-line skate frames
EP0268529B1 (en) Oscillating supports for heavy loads
EP0165856A1 (en) Set of building elements for the erection of walls by post-tensioning
EP1013199B1 (en) Support system for the slats of a bed base
CH652780A5 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING A WELL COVER OR AN ACCESS MOUTH, FRAME ELEMENT FOR IMPLEMENTING THE PROCESS AND COVER MADE ACCORDING TO THE PROCESS.
FR2628519A1 (en) Construction block esp. of refractory material for furnace lining - has flat front and rear faces and sides with alternating interlocking projections and recesses
FR2743100A1 (en) Retaining/storage wall for bulk product
EP0005575A1 (en) Prefabricated chimney
FR2659108A1 (en) Assembly part for multiple glazing frame
FR2826389A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR LOCKING A WALL ON A BEAM
FR2493386A1 (en) Prefabricated sectional funeral cask - has prefabricated panels which allow casks to be stacked vertically
BE1014365A3 (en) Auxiliary device for strengthening the maintenance of facing slabs of a wall.
EP0119119A1 (en) Race ring for roller or needle bearings, and rolling bearing comprising it

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: SOCIETE DE BREVETS INDUSTRIELS ET METALLURGIQUES *

Effective date: 20020331