BE843540A - WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC - Google Patents

WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC

Info

Publication number
BE843540A
BE843540A BE168422A BE168422A BE843540A BE 843540 A BE843540 A BE 843540A BE 168422 A BE168422 A BE 168422A BE 168422 A BE168422 A BE 168422A BE 843540 A BE843540 A BE 843540A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
winding device
fin
annular
rapid rotation
emi
Prior art date
Application number
BE168422A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE168422A priority Critical patent/BE843540A/en
Publication of BE843540A publication Critical patent/BE843540A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60RVEHICLES, VEHICLE FITTINGS, OR VEHICLE PARTS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60R22/00Safety belts or body harnesses in vehicles
    • B60R22/34Belt retractors, e.g. reels
    • B60R22/46Reels with means to tension the belt in an emergency by forced winding up
    • B60R22/4628Reels with means to tension the belt in an emergency by forced winding up characterised by fluid actuators, e.g. pyrotechnic gas generators

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Automotive Seat Belt Assembly (AREA)

Description

       

  Dispositif d'enroulement pour ceintures de sécurité avec

  
système de rotation rapide entraîné par voie pyrotechnique.

  
La présente invention se rapporte à un dispositif

  
d'enroulement pour ceintures de sécurité à monter dans des

  
véhicules, ce dispositif étant constitué par un système de

  
rotation rapide entraîné par des gaz pyrotechniques et coopérant avec un limiteur de force de traction et par un enrouleur de ceinture qui est équipé d'un dispositif d'encliquetage soumis à l'action d'un balancier à inertie et qui

  
peut être relié au système de rotation rapide au moyen des

  
gaz propulseurs. 

  
En raison de la faible place disponible dans les 

  
véhicules et les avions, on s'efforce de faire en sorte que

  
les dimensions de ces dispositifs d'enroulement pyrotechniques ne soient pas ou guère plus grandes que celles des 

  
dispositifs automatiques d'enroulement fonctionnant mécani- 

  
quement. Une autre difficulté consiste à garantir l'étanchéi- 

  
té aux gaz des éléments soumis à l'action des gaz  propulseurs tout en limitant le frottement. Ce dernier point est important pour obtenir une bonne efficacité avec une faible charge de matière propulsive.

  
Par la demande de brevet R.A.F. 22 62 889, on connaît, pous assurer la tension de la ceinture des passagers d'un avion ou des occupants d'un véhicule, un dispositif d'enroulement dans lequel le cylindre ou tambour d'enroulement pour la ceinture est; un piston rotatif réalisé sous la forme d'une poulie à ceinture et actionné par les gaz propulseurs. Avec ce dispositif d'enroulement, on ne peut faire tourner le piston rotatif muni d'une ailette que d'environ 310[deg.], ce qui n'est généralement pas suffisant pour tendre la ceinture.

  
La présente invention a par conséquent pour objet de créer pour des ceintures de sécurité un dispositif d'enroulement compact qui permette d'éviter les inconvénients de dispositifs connus et en particulier qui permette, pour assurer la tension de la ceinture, une rotation suffisante du cylindre d'enroulement.

  
Dans un dispositif d'enroulement du type précité ce résultat est atteint selon l'invention par le fait que le système de rotation rapide monté avec l'enrouleur de ceinture dans un boîtier commun est constitué de deux chambres annulaires délimitées par un arbre, une enveloppe, un couvercle avant et un couvercle arrière et séparées l'une de l'autre par un disque annulaire, installé entre l'arbre et l'enveloppe, et de deux paires d'ailettes occupant chacune la surface de rotation totale de leur chambre annulaire respective, dans les deux chambres, ? chaque fois une première et une deuxième ailettes étant solidaires de l'arbre et du disque annulaire, dans la chambre annulaire avant, 

  
la troisième ailette étant solidaire du couvercle avant et,  <EMI ID=1.1> 

  
étant solidaire du couvercle arrière, ce dernier étant rattaché à l'enveloppe, et que les gaz propulseurs parviennent dans les deux chambres annulaires par deux perçages aménagés dans l'arbre, dans la chambre annulaire avant la première ailette et dans la chambre annulaire arrière la quatrième ailette pouvant être soumises à l'action des gaz et entraînées en rotation indépendamment l'une de l'autre ou ensemble avec les éléments qui leur sont associés et ce jusqu'à ce que la première ailette vienne heurter la troisième ailette et la quatrième ailette la deuxième ailette.

  
Dans un mode de réalisation préféré de l'invention, l'arbre du système de rotation rapide est creux et renferme une charge propulsive solide avec pastille d'allumage.

  
Selon l'invention il est prévu, raccordé à l'arbre, un pivot ou tourillon à deux côtés, le couvercle arrière du système de rotation rapide étant monté mobile en rotation sur un côté, et un disque latéral de l'enrouleur de ceinture étant monté mobile en rotation sur l'autre côté, ce disque latéral étant réalisé sous la forme d'une roue à rochet et comportant une pluralité de trous répartis sur sa périphérie.

  
Selon une autre particularité de l'invention, il est prévu d'installer dans la chambre annulaire arrière, de préférence dans le bord supérieur du couvercle arrière, une cheville susceptible d'être soumise à l'action des gaz propulseurs et de pénétrer dans un des trous du disque latéral de l'enrouleur de la ceinture.

  
Le dispositif selon l'invention comporte en outre un balancier à inertie raccordé à un petit cliquet qui, lors du basculement du balancier, peut être soulevé par une bas-  cule ou levier et pénétrer alors dans un entredent de la roue à rochet où il soulève un cliquet principal et l'engage  avec ménagement dans l'entredent.

  
L'invention permet de réunir en un très petit espace un dispositif automatique usuel d'enroulement de ceinture mécanique à un tendeur de ceinture pyrotechnique cet agencement compact étant essentiellement favorisé par

  
 <EMI ID=2.1> 

  
bre creux du système de rotation rapide.

  
Malgré cette construction compacte, le système d rotation rapide renferme deux chambres annulaires avec pi ton rotatif qui permettent, avec leurs ailettes entraînée par les gaz propulseurs, une rotation de presque deux tou:
du tambour de la ceinture. Cette construction compacte es' en outre facilitée par le fait que l'enrouleur de la ceinture et l'arbre du système de rotation rapide sont montés sur un tourillon ou pivot commun en ne laissant subsister qu'un étroit espace intermédiaire. Cet agencement permet un raccordement rapide des deux groupes précités par les chevilles soumises à l'action des gaz propulseurs.

  
Il est déjà connu de munir les dispositifs d'enrc lement de ceinture d'un système d'encliquetage qui provoqi un verrouillage du tambour de la ceinture lors d'une décélération du véhicule, causée par exemple par un freinage.

  
 <EMI ID=3.1> 

  
dispositif de ce genre, un cliquet d'arrêt est soulevé pai un balancier à inertie et pénètre dans une des dents de le roue de blocage. Cette introduction immédiate du cliquet dans les dents acérées de la roue à rochet soumet les deux éléments à des sollicitations excessives. L'agencement sel l'invention d'un petit cliquet an tant que préblocage et q s'engage dans l'entredent avant le cliquet principal perme un encliquetage plus doux de ce cliquet principal d'où une augmentation considérable de la durée de vie de l'ensemble du dispositif d'encliquetage. Par ailleurs, le cliquet principal peut comporter un bord antérieur arrondi et le fond de la dent un arrondi correspondant, ce qui permet une meilleure assise et la transmission d'effort? plus importants.

  
Selon une autre particularité de l'invention, dans une première fente annulaire comprise entre le boîtier et l'enveloppe est disposée une crémaillère qui, lors d'une rotation du système de rotation rapide provoquée par les gaz propulseurs, peut tourner librement dans un élargissement et qui, en cas de rotation inverse du système de rotation rapide, roule entre le boîtier et l'enveloppe avec une grande consommation d'énergie.

  
Après le choc d'un véhicule et la tension consécutive de la ceinture, pour obtenir une courbe d'amortissement qui soit la moins désagréable possible, pour les occupants du véhicule retenus par la ceinture, l'énergie cinétique, agissant sur cette dernière par suite de la propulsion en avant des occupants, est transformée de façon simple en énergie de déformation par la crémaillère disposée entre la paroi interne du boîtier et l'enveloppe cylindrique. Ce limiteur d'effort selon l'invention permet ainsi une course de limitation de force d'environ deux tours et ne nécessite, par conséquent, qu'à peine de place supplémentaire, à l'inverse des autres dispositifs connus.

  
Selon une autre particularité de l'invention, le couvercle arrière du système de rotation rapide comporte sur sa périphérie externe un ressaut façonné au tour et forme ainsi, entre le disque latéral agissant en tant que roue à rochet et le boîtier, une deuxième fente annulaire dans laquelle s'engage un coin qui est doté d'une languette élastique et qui, lors d'une rotation, provoquée par les gaz propulseurs, du système de rotation rapide, est entraîné jusqu'à ce qu'il vienne s'appliquer contre une butée du cliquet principal, sa languette faisant saillie à l'avant

  
et prenant appui sur un bord de la deuxième fente annulaire empêchant son retour en arrière et l'encliquetage du cliquet principal. Ce dispositif constitue un moyen facile à réaliser pour soulever le verrouille du cliquet principal dans

  
la roue à rochet, car pendant la rotation inverse consécutive à la retenue du passager et pendant le déroulement de 

  
la ceinture, le tambour de celle-ci ne doit pas être ver-  rouillé, 

  
L'étanchéité des ailettes et du disque annulaire  les uns vis-à-vis des autres et vis-à-vis de l'enveloppe est 

  
 <EMI ID=4.1> 

  
des éléments en matière synthétique appliqués sur ces ailet-  tes et sur le disque et devenant plastiques ou déformables  sous l'effet de l'échauffement provoqué par les gaz propul- 

  
 <EMI ID=5.1> 

  
ou en partie réalisés sous la forme de revêtements. 

  
 <EMI ID=6.1> 

  
dément des gaz propulseurs, il était nécessaire de réaliser  une étanchéité, efficace même aux hautes températures, des  surfaces des ailettes dans les chambres annulaires. En re-  couvrant selon l'invention les surfaces des ailettes de pla-  ques ou d'éléments en polystyrène expansible par exemple, 

  
il se produit, sous l'influence des gaz chauds, une mousse  de structure cellulaire relativement fermés garantissant  une étanchéité parfaite. 

  
Pour garantir la plage des températures d'utilisa- 

  
 <EMI ID=7.1> 

  
sous réserve que, lors de la combustion de la matière pro-  pulsive, aucune matière corrosive ne pénètre entre les  éléments en rotation, il est proposé, selon une autre particularité de l'invention, d'utiliser comme charge propulsive solide une composition pyrotechnique en forme de poudre ou de granulés et constituée par 55 à 75 % d'azide de sodium

  
 <EMI ID=8.1> 

  
L'avantage de la matière propulsive selon l'invention réside dans sa plage d'utilisation de -40 à +120[deg.] et lors de la combustion, la formation de Cu qui, en particulier pendant le déroulement de la crémaillère, sert de lubrifiant et empêche son coincement entre le boîtier et l'enveloppe cylindrique.

  
La charge propulsive est de préférence allumée par une pastille d'allumage qui, selon l'invention, est munie d'un point de claquage de consigne ou d'un système capacitif en cas de résistance de contact non amortie ou amortie. Ce point de claquage de consigne répond déjà à une tension définie qui est essentiellement inférieure à la tension de claquage entre le boîtier et le pont d'amorçage. Le système capacitif agit de façon que, par exemple une charge électrostatique de au maximum 500 pF et 5 kV pour une décharge

  
 <EMI ID=9.1> 

  
l'amorçage de la pastille.

  
L'invention sera mieux comprise à l'aide de la description d'un mode de réalisation pris comme exemple,.. mais non limitatif, et illustré par le dessin annexé, sur lequel 

  
- la figure 1 est une coupe longitudinale d'un dispositif d'enroulement suivant I-I des figures 2a et 3a;
- la figure 2a est une coupe suivant Il-Il de la figure 1;
- la figure 2b est une coupe suivant la figure 2a avec positions des ailettes telles qu'elles apparaissent lors de la mise sous tension de la ceinture;
- la figure 3a est une coupe suivant III-III de la figure 1;
- la figure 3b est une coupe suivant la figure 3a avec positions des ailettes correspondant à la figure 2b;
- la figure 3c est une coupe suivant la figure 3a lors de la rotation inverse du dispositif d'enroulement;
- la figure 4 est une coupe suivant IV-IV de la figure 1; 
- la figure 5 est.une coupe suivant V-V de la figure 4;

   
- la figure 6 est une coupe suivant VI-VI de la  figure 1;
- la figure 7 est une coupe suivant VII-VII de la figure 1;
- la figure 8 est une vue en perspective de la partie médiane d'un système de rotation rapide;
- la figure 9 est une coupe suivant la figure 2a avec un sachet d'étanchéité;
- la figure 10 est une pastille d'allumage avec point de claquage de consigne;
- la figure 11 est une pastille d'allumage avec système capacitif.

  
Les principaux composants d'un dispositif d'enroulement suivant la figure 1 sont un système de rotation rapide

  
 <EMI ID=10.1> 

  
tier commun 3. le système de rotation rapide 1 est constitué par un arbre 4 avec disque annulaire 5, un couvercle avant 6, un couvercle arrière 7 et par des ailettes rotatives 8 à

  
11. L'arbre 4 est monté mobile en rotation sur les couvercles avant et arrière et renferme, dans un alésage 12, les pivots ou tourillons 13 et 14 munis chacun d'un collet, le tourillon arrière 14 à deux côtés étant réalisé avec une portée arrière 14a. Le couvercle arrière 7 est muni d'une enveloppe 15 formant cuvette, s'étendant jusqu'au couvercle avant 6 sur lequel il repose. Il en résulte entre l'arbre 4 et l'enveloppe 15 deux chambres annulaires 16 et 17 séparées l'une de l'autre par le disque annulaire 5. Dans chacune des chambres annulaires sont disposées deux ailettes rotatives, les ailettes 8 et 9 étant solidaires de l'arbre 4 et du disque annulaire 5, l'ailette 10 rattachée au couvercle avant 6 (voir figure 2a) et l'ailette 11 au couvercle arrière 7 (voir figure 3a).

   Comme le couvercle avant 6 est rigidement raccordé au boîtier 3 et que le couvercle arrière 7 est monté mobile en rotation sur l'arbre 4 et le tourillon 14, il s'ensuit que c'est seulement l'ailette 10 dans la chambre annulaire avant 16 qui n'est pas rotative. Dans la transmission entre le couvercle arrière 7 et l'enveloppe
15 est insérée une petite cheville 18. Par ailleurs, le couvercle arrière comporte un ressaut 19. A partir des chambres annulaires, des alésages, dont la moitié se trouve dans les ailettes, sortent vers l'extérieur en passant par les 

  
 <EMI ID=11.1> 

  
 <EMI ID=12.1> 

  
arrière, l'alésage 21 (voir figure 3a). 

  
 <EMI ID=13.1> 

  
 <EMI ID=14.1> 

  
 <EMI ID=15.1>  .i <EMI ID=16.1> 

  
 <EMI ID=17.1> 

  
de sodium et 25 à 45 % d'oxyde de cuivre (II) qui présente 

  
 <EMI ID=18.1> 

  
propulsive solide 22 est allumée par une pastille d'allumage 

  
 <EMI ID=19.1>  

  
de l'arbre, sont pratiqués un perçage 24- allant vers la

  
chambre annulaire avant 16 (voir figure 2a) et un perçage correspondant 25 allant vers la chambre annulaire arrière

  
17 (voir figure 3a).

  
L'enrouleur de ceinture 2 est formé, de façon connue, par un cylindre ou tambour 30 sur lequel s'enroule une ceinture 31, par les disques latéraux avant et arrière 32 et 33

  
et par un ressort d'enroulement 34 réalisé sous la forme

  
d'un ressort hélicoïdal. Le cylindre 30 est monté mobile en rotation sur la portée 14a. du système de rotation rapide et

  
un tourillon 35 monté dans le boîtier 3. Le disque latéral

  
avant 32, venu d'une seule pièce avec le cylindre 30, est,

  
sur son côté tourné vers le système de rotation rapide, réalisé sous la forme d'une roue à rochet comportant les dents

  
36 et les entredents 37 et est percé d'un certain nombre de trous 38 répartis sur sa périphérie.

  
Suivant les figures 4 et 5, un dispositif d'encliquetage 40 réagissant à l'inertie et coopérant avec la roue

  
à rochet 32 est logé dans un appendice 3a du boîtier 3. Ce dispositif d'encliquetage comporte, installé dans une garniture 41 du boîtier, un balancier 42 engagé dans un alésage 

  
 <EMI ID=20.1> 

  
dement conique 44 dans lequel est installée une calotte hémisphérique 45 d'une bascule ou levier 46. Sur cette dernière  est, en outre, monté un ergot 47 qui peut soulever un petit ..:

  
 <EMI ID=21.1> 

  
 <EMI ID=22.1> 

  
pal &#65533; ;. L'ensemble du dispositif d'enroulement peut, par une bride 3b de l'appendice 3a du boîtier, être monté à l'aide  d'un axe, non représenté, à enfiler à travers un perçage 39.

  
Entre la paroi interne du boîtier 3 et l'enveloppe 

  
15 est, conformément aux figures 1 et 3a, insérée dans un  élargissement 50, d'une première fente annulaire 51 comprise  entre le ressaut 19 du couvercle et le bottier 3, une crémaillère 52 qu'un bec 53 ou un appui 61 empêche de sortir accidentellement de la fente annulaire. Cette première fente annulaire 51 est limitée à l'autre extrémité par un bourrelet 54.

  
De l'autre côté de ce ressaut 19 du couvercle 7 est

  
 <EMI ID=23.1> 

  
tier 3, une deuxième fente annulaire 55 dans laquelle est inséré un coin ou cale 56 suivant la figure 6. Ce coin 56, de préférence réalisé en matière plastique présentant des propriétés élastiques, est inséré de façon à ne pas être entraîné lors d'une rotation unique du cylindre 30 de la ceinture. Ce n'est qu'en cas de rotation du système de rotation rapide 1 qu'il est entraîné par le couvercle 7 et

  
 <EMI ID=24.1> 

  
cliquet principal 49. Une languette 59 du coin 56 est alors libérée et peut venir s'appliquer contre un bord 60 à l'extrémité de la fente annulaire 55.

  
Les figures 8 et 9 représentent différents modes

  
de réalisation pour un joint entre les parties rotatives

  
du système de rotation rapide 1. Dans la vue en perspective

  
de la figure 8 on a appliqué sur les ailettes 8 et 9 des revêtements triangulaires 65 en matière plastique. Ces revêtements, constitués de préférence de polystyrène expansi-  ble, étanchéifient les ailettes rotatives pendant l'action  des gaz propulseurs chauds traversant par les alésages 66  dont seuls sont visibles ceux se trouvant sur l'ailette 9,  cette étanchéité étant réalisée par le fait qu'ils deviennent pâteux ou gonflent assurant alors, dans les deux cas,  l'étanchéité des bords externes 67 et 68 des ailettes 8 et 

  
9. Sur les ailettes 10 et 11 reliées aux couvercles, on peut, conform ément à l'exemple représenté pour l'ailette 11, utiliser un revêtement 69 en matière plastique carré recouvrant la totalité de la surface de l'ailette. Un autre mode  de réalisation de l'étanchéité est représenté sur la figure  9 qui correspond à la figure 2a. Ici, entre les ailettes 8  et 10, on insère un sachet en matière plastique 70 ouvert  en direction du perçage 24. Le sachet 70 est, au niveau de  son coude 71, réalisé si mince qu'il se déchire sous l'ac-  tion des gaz chauds produits par la charge propulsive 22,  de sorte que lors de la rotation des ailettes 8 et/ou 10,  les deux parties du sachet restent sur celles-ci assurant  leur étanchéité. 

  
La pastille d'allumage 23 doit, selon les figures 
10 et 11, être assurée contre tout allumage intempestif en  cas de tension provoquée par une charge électro-statique.  En cas d'une pastille d'allumage non assurée contre tout  allumage intempestif de ce genre, une telle tension peut  faire l'effet d'un claquage interne entre un pont 77 cons-  titué par les fils d'allumage 75 et 76 et une enveloppe 78  de la pastille d'amorçage, enflammant de ce fait la charge  d'amorçage 79 et la charge d'allumage 80. Selon la figure 
10, la sécurité est assurée par un point de claquage de  consigne 81 (éclateur), placé entre le fil d'allumage 75 

  
et l'enveloppe 78. Cet éclateur réagit à une tension définie 

  
 <EMI ID=25.1> 

  
l'intérieur de la pastille d'allumage. Conformément à la fi-  gure 11, on a prévu entre le fil d'allumage 75 et l'envelop-  pe 78, un condensateur 83 ponté par une résistance de sécu- 

  
 <EMI ID=26.1> 

  
tension de claquage entre le pont 77 et l'enveloppe 78. 

  
Le mode de fonctionnement du dispositif d'enroule-  ment selon l'invention est le suivant : 

  
En cas d'utilisation normale, le dispositif  d'enroulement fonctionne de. manière connue de façon que le ressort hélicoïdal 34 enroule la ceinture 31 avec une force donnée sur le cylindre 30. En cas de décélération du véhicule, provoquée par exemple par un coup de frein brutal, le balancier 42 dans le dispositif d'encliquetage 40 bascule dans le sens de la flèche 85 et le levier ou bascule 46 et

  
 <EMI ID=27.1> 

  
met en prise avec un entredent 37 de la roue à rochet 32
(figure 4). Le petit cliquet 48, qui sert ainsi de blocage préliminaire, soulève alors le cliquet principal 49 pour l'amener dans ce même entredent 37 bloquant de ce fait la roue à rochet 32 et empêchant tout autre déroulement de la ceinture 31. Grâce à ce verrouillage par étapes avec le petit cliquet 48 servant de blocage préliminaire, le cliquet principal 49 et la roue à rochet 32 sont extrêmement ménagés et le verrouillage peut, en raison de la faible masse du petit cliquet 48, se produire très rapidement.

   Le support plat en forme de corps de révolution du balancier 42 dans la garniture 41 du boîtier permet une position de repos stable de ce balancier en cas de déplacements normaux du véhicule et, en même temps, un déclenchement du verrouillage pour tous effets de ralentissement intervenant dans toutes les directions. Lorsque la charge exercée sur la ceinture et la décélération du véhicule cessent, toutes les pièces du dispositif d'encliquetage 40 reviennent à leur position de repos.

  
En cas de choc du véhicule, un palpeur, non repré-  senté, engendre une impulsion dans la pastille d'allumage 
23 qui allume la charge propulsive 22 se trouvant dans l'arbre 4. Les gaz propulseurs dégagés pénètrent en même temps par les perçages 24 et 25 dans les deux chambres annulaires 16 et 17 entre les ailettea 8 et 10 (figure 2a) et 9 et 11 (figure 3a). Dans la chambre annulaire 17, la petite cheville 18 est immédiatement soumise à une force qui la fait pénétrer rapidement dans un des trous 38 de la roue à rochet 32 et accoupler de ce fait le système de rotation rapide 1 à l'enrouleur 2 de la ceinture.

   Les gaz propulseurs provoquent dans la chambre annulaire 16 une rotation de l'ailette 8 dans le sens de la flèche 86 (figure 2) et dans la chambre annulaire 17 une rotation de l'ailette 11, fixée sur le couvercle arrière 7, dans le sens de la flèche 87
(figure 3a), l'ailette 9 rigidement raccordée à l'ailette 8 par le disque annulaire 5 étant en même temps entraînée. Dans la position de la figure 2b, l'ailette 8 a, par rapport à l'ailette 10 qui est la seule fixée en rotation, parcouru à peu près une demi-rotation dans la chambre annulaire 16 et ce dans le sens de la flèche 86. La figure 3b correspond à cette position de rotation avec l'ailette 9 dans la chambre annulaire 17.

   On peut voir sur cette figure que l'ailette 11, et par conséquent le cylindre 30, a parcouru dans le même temps une rotation presque complète, la ceinture 31 étant enroulée dans le sens de la flèche 88.

  
Le système de rotation rapide peut au maximum tendre la ceinture jusqu'à ce que l'ailette 8 vienne s'appliquer sur l'ailette fixe 10 et que l'ailette 11 vienne s'appliquer sur l'ailette 9 après deux rotations pas tout à fait complètes. Ce cas est représenté sur les figures 2b et 3b par des lignes en tirets, les ailettes dans leur position finale

  
 <EMI ID=28.1> 

  
dans les chambres annulaires 16 et 17 est amortie dans la dernière partie de leur course par le fait que l'air se trouvant dans les chambres annulaires entre les ailettes se trouve comprimé avant de pouvoir, s'échapper par les petits perçages 20 et 21. En jouant sur la dimension de ces perçages on peut donc faire varier l'amortissement de la tension de 

  
 <EMI ID=29.1> 

  
 <EMI ID=30.1> 

  
ceinture. Lorsqu'un angle de rotation plus petit suffit 

  
 <EMI ID=31.1> 

  
énergie sur le trajet de rotation raccourci avec une plus  grande force. 

  
Après que, pendant le choc, la ceinture a comprimé 

I

  
contre son siège l'occupant du véhicule, l'énergie cinéti-  que encore existante inhérente au corps et agissant avec  la déformation du véhicule doit être diminuée par la cré- 

  
 <EMI ID=32.1> 

  
 <EMI ID=33.1> 

  
flèches 89 (voir figure 3c). Alors que la crémaillère, lors  de la mise sous tension de la ceinture, tourne librement  dans l'élargissement 53 de la première fente annulaire 51 

  
 <EMI ID=34.1> 

  
 <EMI ID=35.1> 

  
roule dans la première fente annulaire 51 entre ladite en-  veloppe 15 et le boîtier 3 d'où une absorption d'énergie due  à l'incrustation du profil des dents (voir figure 3c). Les  dimensions de la crémaillère 52 peuvent avantageusement être % calculées de façon que le système de rotation rapide 

  
 <EMI ID=36.1> 

  
ron deux rotations complètes avec absorption équivalente  d'énergie. 

  
 <EMI ID=37.1> 

  
coin 56, comme déjà expliqué à l'aide de la figure 6 est  entraîné et empêché, en venant heurter la butée 57, un en- 

  
 <EMI ID=38.1> 



  Winding device for seat belts with

  
pyrotechnically driven rapid rotation system.

  
The present invention relates to a device

  
winder for seat belts to be mounted in

  
vehicles, this device being constituted by a system of

  
rapid rotation driven by pyrotechnic gases and cooperating with a traction force limiter and by a belt retractor which is equipped with a ratchet device subjected to the action of an inertia balance and which

  
can be connected to the rapid rotation system by means of

  
propellants.

  
Due to the limited space available in the

  
vehicles and planes, efforts are made to ensure that

  
the dimensions of these pyrotechnic winding devices are not or not much larger than those of

  
automatic winding devices operating mechanically

  
cally. Another difficulty consists in ensuring the waterproofing

  
gas element subjected to the action of propellant gases while limiting friction. This last point is important for obtaining good efficiency with a low charge of propellant.

  
By the patent application R.A.F. 22 62 889, it is known, for tensioning the belt of passengers of an airplane or of occupants of a vehicle, a winding device in which the roller or drum for winding the belt is; a rotary piston made in the form of a belt pulley and actuated by the propellants. With this winding device, the rotary piston fitted with a vane can only be rotated by about 310 [deg.], Which is generally not sufficient to tighten the belt.

  
The object of the present invention is therefore to create a compact winding device for seat belts which makes it possible to avoid the drawbacks of known devices and in particular which allows, to ensure the belt tension, sufficient rotation of the cylinder. winding.

  
In a winding device of the aforementioned type, this result is achieved according to the invention by the fact that the rapid rotation system mounted with the belt retractor in a common housing consists of two annular chambers delimited by a shaft, a casing , a front cover and a rear cover and separated from each other by an annular disc, installed between the shaft and the casing, and by two pairs of fins each occupying the total surface of rotation of their annular chamber respective, in the two rooms,? each time a first and a second fins being integral with the shaft and the annular disc, in the front annular chamber,

  
the third fin being integral with the front cover and, <EMI ID = 1.1>

  
being integral with the rear cover, the latter being attached to the casing, and that the propellants reach the two annular chambers through two holes made in the shaft, in the annular chamber before the first fin and in the rear annular chamber the fourth fin which can be subjected to the action of gases and driven in rotation independently of one another or together with the elements which are associated with them and this until the first fin strikes the third fin and the fourth fin the second fin.

  
In a preferred embodiment of the invention, the shaft of the rapid rotation system is hollow and contains a solid propellant charge with ignition pellet.

  
According to the invention there is provided, connected to the shaft, a two-sided pivot or trunnion, the rear cover of the rapid rotation system being mounted movably in rotation on one side, and a lateral disc of the belt retractor being mounted so as to be able to rotate on the other side, this lateral disc being produced in the form of a ratchet wheel and comprising a plurality of holes distributed over its periphery.

  
According to another feature of the invention, provision is made to install in the rear annular chamber, preferably in the upper edge of the rear cover, a pin capable of being subjected to the action of the propellant gases and of entering a the holes in the side disc of the belt retractor.

  
The device according to the invention further comprises an inertia balance connected to a small pawl which, when the balance is tilted, can be lifted by a rocker or lever and then enter a recess of the ratchet wheel where it lifts. a main pawl and engages it carefully in the entry.

  
The invention makes it possible to combine in a very small space a usual automatic device for winding a mechanical belt with a pyrotechnic belt tensioner, this compact arrangement being essentially favored by

  
 <EMI ID = 2.1>

  
short hollow of the rapid rotation system.

  
Despite this compact construction, the rapid rotation system contains two annular chambers with rotary feet which allow, with their fins driven by the propellant gases, a rotation of almost two times:
of the belt drum. This compact construction is further facilitated by the fact that the belt retractor and the shaft of the rapid rotation system are mounted on a common journal or pivot leaving only a narrow gap in between. This arrangement allows rapid connection of the two aforementioned groups by the pins subjected to the action of the propellant gases.

  
It is already known to provide the belt reentering devices with a ratchet system which causes locking of the belt drum during deceleration of the vehicle, caused for example by braking.

  
 <EMI ID = 3.1>

  
device of this type, a stop pawl is lifted by an inertia balance and enters one of the teeth of the locking wheel. This immediate introduction of the pawl into the sharp teeth of the ratchet wheel subjects the two elements to excessive stresses. The arrangement according to the invention of a small pawl as a pre-locking and q engages in the gap before the main pawl allows a smoother latching of this main pawl where a considerable increase in the service life of the entire snap-in device. Furthermore, the main pawl may have a rounded front edge and the bottom of the tooth a corresponding rounded, which allows better seating and transmission of force? more important.

  
According to another feature of the invention, in a first annular slot between the housing and the casing is arranged a rack which, during a rotation of the rapid rotation system caused by the propellant gases, can rotate freely in an enlargement and which, in the event of reverse rotation of the rapid rotation system, rolls between the housing and the casing with a large consumption of energy.

  
After the impact of a vehicle and the subsequent tension of the belt, in order to obtain a damping curve which is as unpleasant as possible for the occupants of the vehicle retained by the belt, the kinetic energy acting on the latter as a result forward propulsion of the occupants, is transformed in a simple manner into deformation energy by the rack arranged between the internal wall of the housing and the cylindrical casing. This force limiter according to the invention thus allows a force limiting stroke of about two turns and therefore hardly requires additional space, unlike other known devices.

  
According to another feature of the invention, the rear cover of the rapid rotation system comprises on its outer periphery a projection shaped by a lathe and thus forms, between the lateral disc acting as a ratchet wheel and the housing, a second annular slot in which engages a wedge which is provided with an elastic tongue and which, during a rotation, caused by the propellants, of the rapid rotation system, is driven until it comes to rest against a main pawl stopper, its tongue protruding at the front

  
and resting on an edge of the second annular slot preventing its return to the rear and the locking of the main pawl. This device provides an easy to achieve means of lifting the main pawl lock into

  
the ratchet wheel, because during the reverse rotation following the restraint of the passenger and during the unwinding of

  
the belt, its drum must not be locked,

  
The airtightness of the fins and the annular disc with respect to each other and to the casing is

  
 <EMI ID = 4.1>

  
elements of synthetic material applied to these fins and to the disc and becoming plastic or deformable under the effect of the heating caused by the propellant gases

  
 <EMI ID = 5.1>

  
or partly produced in the form of coatings.

  
 <EMI ID = 6.1>

  
Despite the propellant gases, it was necessary to achieve a seal, effective even at high temperatures, of the surfaces of the fins in the annular chambers. By covering according to the invention the surfaces of the fins with plates or elements in expandable polystyrene for example,

  
under the influence of hot gases, a foam of relatively closed cellular structure is produced, guaranteeing perfect sealing.

  
To ensure the temperature range of use

  
 <EMI ID = 7.1>

  
with the proviso that, during the combustion of the propellant material, no corrosive material enters between the rotating elements, it is proposed, according to another feature of the invention, to use as solid propellant a pyrotechnic composition in powder or granular form and consisting of 55 to 75% sodium azide

  
 <EMI ID = 8.1>

  
The advantage of the propellant according to the invention lies in its range of use from -40 to +120 [deg.] And during combustion, the formation of Cu which, in particular during the unwinding of the rack, serves lubricant and prevents its jamming between the housing and the cylindrical shell.

  
The propellant charge is preferably ignited by an ignition pellet which, according to the invention, is provided with a set point breakdown point or with a capacitive system in the event of a contact resistance which is not damped or damped. This set-point breakdown point already responds to a defined voltage which is substantially lower than the breakdown voltage between the housing and the boot bridge. The capacitive system acts in such a way that, for example an electrostatic charge of at most 500 pF and 5 kV for a discharge

  
 <EMI ID = 9.1>

  
priming of the pellet.

  
The invention will be better understood with the aid of the description of an embodiment taken as an example, but not limiting, and illustrated by the accompanying drawing, in which

  
- Figure 1 is a longitudinal section of a winding device along I-I of Figures 2a and 3a;
- Figure 2a is a section on II-II of Figure 1;
- Figure 2b is a section according to Figure 2a with positions of the fins as they appear when the belt is put under tension;
- Figure 3a is a section along III-III of Figure 1;
- Figure 3b is a section on Figure 3a with positions of the fins corresponding to Figure 2b;
- Figure 3c is a section on Figure 3a during the reverse rotation of the winding device;
- Figure 4 is a section along IV-IV of Figure 1;
- Figure 5 est.une section along V-V of Figure 4;

   
- Figure 6 is a section along VI-VI of Figure 1;
- Figure 7 is a section along VII-VII of Figure 1;
- Figure 8 is a perspective view of the middle part of a rapid rotation system;
- Figure 9 is a section on Figure 2a with a sealing bag;
- Figure 10 is an ignition pellet with set point breakdown;
- Figure 11 is an ignition pellet with a capacitive system.

  
The main components of a winding device according to figure 1 are a rapid rotation system

  
 <EMI ID = 10.1>

  
common tier 3. the rapid rotation system 1 consists of a shaft 4 with annular disc 5, a front cover 6, a rear cover 7 and by rotating vanes 8 to

  
11. The shaft 4 is rotatably mounted on the front and rear covers and encloses, in a bore 12, the pivots or journals 13 and 14 each provided with a collar, the rear journal 14 with two sides being produced with a rear reach 14a. The rear cover 7 is provided with a casing 15 forming a bowl, extending to the front cover 6 on which it rests. This results in between the shaft 4 and the casing 15 two annular chambers 16 and 17 separated from each other by the annular disc 5. In each of the annular chambers are arranged two rotary fins, the fins 8 and 9 being integral with the shaft 4 and the annular disc 5, the fin 10 attached to the front cover 6 (see Figure 2a) and the fin 11 to the rear cover 7 (see Figure 3a).

   As the front cover 6 is rigidly connected to the housing 3 and the rear cover 7 is rotatably mounted on the shaft 4 and the journal 14, it follows that it is only the fin 10 in the front annular chamber 16 which is not rotating. In the transmission between the rear cover 7 and the casing
15 is inserted a small peg 18. In addition, the rear cover has a projection 19. From the annular chambers, bores, half of which are in the fins, exit outwards through the

  
 <EMI ID = 11.1>

  
 <EMI ID = 12.1>

  
rear, bore 21 (see figure 3a).

  
 <EMI ID = 13.1>

  
 <EMI ID = 14.1>

  
 <EMI ID = 15.1> .i <EMI ID = 16.1>

  
 <EMI ID = 17.1>

  
sodium and 25 to 45% copper (II) oxide which has

  
 <EMI ID = 18.1>

  
solid propellant 22 is ignited by an ignition pellet

  
 <EMI ID = 19.1>

  
of the tree, a hole 24- going towards the

  
front annular chamber 16 (see figure 2a) and a corresponding bore 25 going towards the rear annular chamber

  
17 (see figure 3a).

  
The belt retractor 2 is formed, in a known manner, by a cylinder or drum 30 on which a belt 31 is wound, by the front and rear side discs 32 and 33

  
and by a winding spring 34 made in the form

  
of a coil spring. The cylinder 30 is rotatably mounted on the bearing surface 14a. rapid rotation system and

  
a journal 35 mounted in the housing 3. The lateral disc

  
before 32, come in one piece with cylinder 30, is,

  
on its side facing the rapid rotation system, produced in the form of a ratchet wheel comprising the teeth

  
36 and the entredents 37 and is pierced with a number of holes 38 distributed around its periphery.

  
According to Figures 4 and 5, a latching device 40 reacting to inertia and cooperating with the wheel

  
ratchet 32 is housed in an appendix 3a of the housing 3. This latching device comprises, installed in a gasket 41 of the housing, a rocker 42 engaged in a bore

  
 <EMI ID = 20.1>

  
conical dement 44 in which is installed a hemispherical cap 45 of a lever or lever 46. On the latter is, in addition, mounted a lug 47 which can lift a small ..:

  
 <EMI ID = 21.1>

  
 <EMI ID = 22.1>

  
pal &#65533;;. The entire winding device can, by a flange 3b of appendix 3a of the housing, be mounted using a pin, not shown, to be threaded through a bore 39.

  
Between the internal wall of the housing 3 and the casing

  
15 is, in accordance with Figures 1 and 3a, inserted into an enlargement 50, of a first annular slot 51 between the projection 19 of the cover and the casing 3, a rack 52 that a spout 53 or a support 61 prevents from coming out accidentally from the annular gap. This first annular slot 51 is limited at the other end by a bead 54.

  
On the other side of this projection 19 of the cover 7 is

  
 <EMI ID = 23.1>

  
tier 3, a second annular slot 55 into which is inserted a wedge or wedge 56 according to FIG. 6. This wedge 56, preferably made of plastic material having elastic properties, is inserted so as not to be entrained during a single rotation of the belt cylinder 30. It is only in case of rotation of the rapid rotation system 1 that it is driven by the cover 7 and

  
 <EMI ID = 24.1>

  
main pawl 49. A tongue 59 of the corner 56 is then released and can come to rest against an edge 60 at the end of the annular slot 55.

  
Figures 8 and 9 represent different modes

  
realization for a joint between the rotating parts

  
of the rapid rotation system 1. In the perspective view

  
of FIG. 8, triangular plastic coverings 65 have been applied to the fins 8 and 9. These coatings, preferably made of expandable polystyrene, seal the rotating fins during the action of the hot propellant gases passing through the bores 66, of which only those located on the fin 9 are visible, this sealing being achieved by the fact that 'they become pasty or swell then ensuring, in both cases, the sealing of the outer edges 67 and 68 of the fins 8 and

  
9. On the fins 10 and 11 connected to the covers, it is possible, in accordance with the example shown for the fin 11, to use a coating 69 of square plastic material covering the entire surface of the fin. Another embodiment of the seal is shown in Figure 9 which corresponds to Figure 2a. Here, between the fins 8 and 10, is inserted a plastic bag 70 open in the direction of the hole 24. The bag 70 is, at its bend 71, made so thin that it tears under the action. hot gases produced by the propellant charge 22, so that during the rotation of the fins 8 and / or 10, the two parts of the bag remain thereon ensuring their sealing.

  
The ignition pellet 23 must, according to the figures
10 and 11, be ensured against any untimely ignition in the event of voltage caused by an electrostatic charge. In the event of an ignition pellet not secured against any untimely ignition of this kind, such a voltage can have the effect of an internal breakdown between a bridge 77 formed by the ignition wires 75 and 76 and a envelope 78 of the ignition pellet, thereby igniting the initiating charge 79 and the ignition charge 80. According to the figure
10, safety is ensured by a set point breakdown 81 (spark gap), placed between the ignition wire 75

  
and the envelope 78. This spark gap reacts to a defined voltage

  
 <EMI ID = 25.1>

  
inside the ignition pellet. According to FIG. 11, there is provided between the ignition wire 75 and the casing 78, a capacitor 83 bridged by a safety resistor.

  
 <EMI ID = 26.1>

  
breakdown voltage between bridge 77 and casing 78.

  
The operating mode of the winding device according to the invention is as follows:

  
In normal use, the winding device operates from. known manner so that the helical spring 34 winds the belt 31 with a given force on the cylinder 30. In the event of deceleration of the vehicle, caused for example by a sudden braking, the balance 42 in the locking device 40 switches in the direction of arrow 85 and lever or rocker 46 and

  
 <EMI ID = 27.1>

  
engages with an entredent 37 of the ratchet wheel 32
(figure 4). The small pawl 48, which thus serves as a preliminary locking, then lifts the main pawl 49 to bring it into this same entredent 37 thereby blocking the ratchet wheel 32 and preventing any further unwinding of the belt 31. Thanks to this locking in stages with the small pawl 48 serving as a preliminary locking, the main pawl 49 and the ratchet wheel 32 are extremely sparing and the locking can, due to the low mass of the small pawl 48, occur very quickly.

   The flat support in the form of a body of revolution of the balance 42 in the trim 41 of the box allows a stable rest position of this balance in the event of normal movements of the vehicle and, at the same time, triggering of the locking for any slowing effects occurring. in all directions. When the load exerted on the belt and the deceleration of the vehicle cease, all the parts of the ratchet device 40 return to their rest position.

  
In the event of a collision with the vehicle, a sensor, not shown, generates an impulse in the ignition pellet.
23 which ignites the propellant charge 22 located in the shaft 4. The released propellants enter at the same time through the bores 24 and 25 into the two annular chambers 16 and 17 between the fins a 8 and 10 (figure 2a) and 9 and 11 (figure 3a). In the annular chamber 17, the small peg 18 is immediately subjected to a force which causes it to penetrate rapidly into one of the holes 38 of the ratchet wheel 32 and thereby couple the rapid rotation system 1 to the reel 2 of the belt.

   The propellants cause in the annular chamber 16 a rotation of the fin 8 in the direction of arrow 86 (figure 2) and in the annular chamber 17 a rotation of the fin 11, fixed on the rear cover 7, in the direction of the arrow 87
(Figure 3a), the fin 9 rigidly connected to the fin 8 by the annular disc 5 being at the same time driven. In the position of FIG. 2b, the fin 8 a, with respect to the fin 10 which is the only one fixed in rotation, traversed approximately a half-rotation in the annular chamber 16 and this in the direction of the arrow 86. FIG. 3b corresponds to this position of rotation with the fin 9 in the annular chamber 17.

   It can be seen in this figure that the fin 11, and consequently the cylinder 30, has at the same time gone through an almost complete rotation, the belt 31 being wound in the direction of the arrow 88.

  
The rapid rotation system can tighten the belt as much as possible until the fin 8 comes to rest on the fixed fin 10 and that the fin 11 comes to rest on the fin 9 after two rotations not all completely complete. This case is represented in Figures 2b and 3b by dashed lines, the fins in their final position

  
 <EMI ID = 28.1>

  
in the annular chambers 16 and 17 is damped in the last part of their travel by the fact that the air in the annular chambers between the fins is compressed before being able to escape through the small bores 20 and 21. By adjusting the dimension of these holes, it is therefore possible to vary the damping of the tension of

  
 <EMI ID = 29.1>

  
 <EMI ID = 30.1>

  
belt. When a smaller angle of rotation is sufficient

  
 <EMI ID = 31.1>

  
energy on the shortened rotational path with greater force.

  
After that, during the shock, the belt compressed

I

  
against his seat the occupant of the vehicle, the still existing kinetic energy inherent in the body and acting with the deformation of the vehicle must be reduced by the cre-

  
 <EMI ID = 32.1>

  
 <EMI ID = 33.1>

  
arrows 89 (see figure 3c). While the rack, when tensioning the belt, rotates freely in the widening 53 of the first annular slot 51

  
 <EMI ID = 34.1>

  
 <EMI ID = 35.1>

  
rolls in the first annular slot 51 between said casing 15 and casing 3, resulting in energy absorption due to the encrustation of the profile of the teeth (see FIG. 3c). The dimensions of the rack 52 can advantageously be% calculated so that the rapid rotation system

  
 <EMI ID = 36.1>

  
ron two full rotations with equivalent energy absorption.

  
 <EMI ID = 37.1>

  
corner 56, as already explained with the aid of FIG. 6, is driven and prevented, by striking the stop 57, an en-

  
 <EMI ID = 38.1>


    

Claims (1)

Cette disposition est nécessaire attendu que, pendant la This provision is necessary since, during the rotation inverse du dispositif d'enroulement pour neutraliser l'énergie cinétique au moyen de la crémaillère 52 absor- <EMI ID=39.1> reverse rotation of the winding device to neutralize the kinetic energy by means of the rack 52 absor- <EMI ID = 39.1> 1. Dispositif d'enroulement pour ceintures de sécurité à monter dans des véhicules, ce dispositif étant 1. Winding device for seat belts to be fitted in vehicles, this device being constitué par un système de rotation rapide entraîné par constituted by a rapid rotation system driven by des gaz pyrotechniques et coopérant avec un limiteur de force pyrotechnic gases and cooperating with a force limiter de traction et par un enrouleur de ceinture qui est équipé traction and by a belt retractor which is equipped d'un dispositif d'encliquetage actionné par un balancier fonctionnant par inertie et qui peut être raccordé au système de rotation rapide au moyen des gaz propulseurs, caractérisé par le fait que le système de rotation rapide monté a latching device actuated by a balance operating by inertia and which can be connected to the rapid rotation system by means of propellants, characterized in that the rapid rotation system mounted avec l'enrouleur de ceinture dans un bottier commun est constitué de deux chambres annulaires délimitées par un arbre, with the belt reel in a common shoemaker consists of two annular chambers delimited by a shaft, une enveloppe, un couvercle arrière et un couvercle avant an envelope, a back cover and a front cover et séparées l'une de l'autre par un disque annulaire placé and separated from each other by an annular disc placed entre l'arbre et l'enveloppe ainsi que deux paires d'ailettes occupant chacune la surface de rotation totale de leur chambre annulaire respective, dans les deux chambres annulaires, between the shaft and the casing as well as two pairs of fins each occupying the total surface of rotation of their respective annular chamber, in the two annular chambers, à chaque fois une première et une deuxième ailettes étant solidaires de l'arbre et du disque annulaire, dans la chambre annulaire avant, la troisième ailette étant solidaire du couvercle avant et, dans la chambre annulaire arrière, la each time a first and a second fin being integral with the shaft and the annular disc, in the front annular chamber, the third fin being integral with the front cover and, in the rear annular chamber, the quatrième ailette étant solidaire du couvercle arrière lui- fourth fin being integral with the rear cover itself même fixé à l'enveloppe et que les gaz propulseurs parviennent dans les deux chambres annulaires par deux perçages even fixed to the casing and that the propellants reach the two annular chambers through two holes aménagés dans l'arbre, dans la chambre annulaire avant la arranged in the shaft, in the annular chamber before the première ailette et dans la chambre annulaire arrière la first fin and in the rear annular chamber the quatrième ailette pouvant être soumise à l'action des gaz fourth fin which can be subjected to the action of gases et entraînées en rotation indépendamment l'une de l'autre ou ensemble avec les éléments qui leur sont associés et ce jusqu'à ce que la première ailette vienne s'appliquer contre la troisième ailette, la quatrième ailette contre la deuxième ailette. and rotated independently of one another or together with the elements associated with them until the first fin comes to rest against the third fin, the fourth fin against the second fin. 2. Dispositif d'enroulement selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'arbre du système de rotation rapide est creux et renferme une charge propulsive solide avec pastille d'allumage. 2. Winding device according to claim 1, characterized in that the shaft of the rapid rotation system is hollow and contains a solid propellant charge with ignition pellet. 3. Dispositif d'enroulement selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comporte un tourillon à deux côtés solidaire de l'arbre et sur un côté duquel est monté mobile en rotation le couvercle arrière du système 3. Winding device according to claim 1, characterized in that it comprises a two-sided journal secured to the shaft and on one side of which is mounted movably in rotation the rear cover of the system. de rotation rapide et sur l'autre côté un disque latéral of rapid rotation and on the other side a lateral disc de l'enrouleur de la ceinture, ce disque latéral étant réalisé sous la forme d'une roue à rochet et comportant un certain nombre de trous répartis sur sa périphérie. of the belt retractor, this lateral disc being produced in the form of a ratchet wheel and comprising a certain number of holes distributed around its periphery. 4. Dispositif d'enroulement selon les revendications 1 et 3, caractérisé par le fait que dans la chambre annulaire arrière et de préférence dans le bord supérieur du couvercle arrière est engagée une cheville qui peut être soumise à l'action des gaz propulseurs et pénétrer dans un des trous du disque latéral de l'enrouleur de la ceinture. 4. Winding device according to claims 1 and 3, characterized in that in the rear annular chamber and preferably in the upper edge of the rear cover is engaged a pin which can be subjected to the action of the propellants and penetrate in one of the holes in the side disc of the belt retractor. 5. Dispositif d'enroulement selon les revendications 1 et 3, caractérisé par le fait qu'il comporte un balancier fonctionnant par inertie et qui est raccordé à une petit cliquet qui, lors du basculement du balancier, 5. Winding device according to claims 1 and 3, characterized in that it comprises a balance operating by inertia and which is connected to a small pawl which, when tilting the balance, est soulevé par un levier et pénètre dans un entredent de la roue à rochet et soulève un cliquet principal qu'il engage dans l'entredent. is lifted by a lever and enters an entredent of the ratchet wheel and raises a main pawl which it engages in the entredent. 6. Dispositif d'enroulement selon l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé par le fait qu'il comporte, disposée dans une première fente annulaire entre le boîtier et l'enveloppe, une crémaillère qui, lors de la rotation, provoquée par les gaz propulseurs, du système 6. Winding device according to any one of claims 1 to 5, characterized in that it comprises, disposed in a first annular slot between the housing and the casing, a rack which, during rotation, caused by the propellants, from the system de rotation rapide, peut tourner librement dans un élargissement et qui, lors d'une rotation inverse du système of rapid rotation, can rotate freely in an enlargement and which, upon reverse rotation of the system de rotation rapide, roule en absorbant l'énergie entre le boîtier et l'enveloppe. of rapid rotation, rolls by absorbing the energy between the housing and the casing. 7. Dispositif d'enroulement selon l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que 7. Winding device according to any one of claims 1 to 6, characterized in that le couvercle arrière du système de rotation rapide présente, sur sa périphérie externe, un ressaut façonné au tour et formant ainsi, entre le disque latéral agissant en tant que roue à rochet et le boîtier, une deuxième fente annulaire dans laquelle est inséré un coin muni d'une languette élastique, et qui, lors d'une rotation, provoquée par les gaz propulseurs, du système de rotation rapide, est entraîné jusqu'à ce qu'il vienne heurter une butée du cliquet principal, la languette faisant saillie et venant s'appliquer the rear cover of the rapid rotation system has, on its outer periphery, a projection shaped by a lathe and thus forming, between the lateral disc acting as a ratchet wheel and the housing, a second annular slot in which is inserted a wedge provided an elastic tongue, and which, during a rotation, caused by the propellants, of the rapid rotation system, is driven until it strikes a stop of the main pawl, the tongue protruding and coming apply sur un bord de la deuxième fente annulaire empêchant son retour en arrière et l'encliquetage du cliquet principal. on one edge of the second annular slot preventing its return to the rear and the locking of the main pawl. 8. Dispositif d'enroulement selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'étanchéité des ailettes et du disque annulaire les uns vis-à-vis des autres et vis-à- vis de l'enveloppe est assurée par des éléments en matière synthétique appliqués sur ces ailettes et sur le disque et i 8. Winding device according to claim 1, characterized in that the sealing of the fins and of the annular disc vis-à-vis each other and vis-à-vis the casing is ensured by elements in synthetic material applied to these fins and to the disc and i <EMI ID=40.1> <EMI ID = 40.1> ji fement provoqué par les gaz propulseurs. ji ly caused by propellants. 9. Dispositif d'enroulement selon la revendication 8, caractérisé par le fait que les éléments en matière synthétique sont réalisés en tout ou partie sous la forme 9. Winding device according to claim 8, characterized in that the synthetic material elements are produced in whole or in part in the form de revêtements. of coatings. 10. Dispositif d'enroulement selon les revendica- tions 1 et 2, caractérisé par le fait que, comme charge propulsive solide, on utilise une composition pyrotechnique 10. Winding device according to claims 1 and 2, characterized in that, as solid propellant charge, a pyrotechnic composition is used. <EMI ID=41.1> <EMI ID = 41.1> d'azide de sodium et 25 à 45 % d'oxyde de cuivre (II). sodium azide and 25 to 45% copper (II) oxide. 11. Dispositif d'enroulement selon l'une quelconque des revendications 1, 2 et 10, caractérisé par le fait que l'on utilise une pastille d'allumage comportant un point de claquage de consigne ou un système capacitif agissant aussi bien en cas de résistance de contact amorti ou non amorti. 11. Winding device according to any one of claims 1, 2 and 10, characterized in that one uses an ignition pellet comprising a set point breakdown point or a capacitive system acting as well in case of damped or un-damped contact resistance.
BE168422A 1976-06-29 1976-06-29 WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC BE843540A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE168422A BE843540A (en) 1976-06-29 1976-06-29 WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE843540 1976-06-29
BE168422A BE843540A (en) 1976-06-29 1976-06-29 WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE843540A true BE843540A (en) 1976-10-18

Family

ID=25649457

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE168422A BE843540A (en) 1976-06-29 1976-06-29 WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE843540A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0678427A3 (en) * 1994-04-22 1996-03-06 Takata Europ Gmbh Belt tensioner.

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0678427A3 (en) * 1994-04-22 1996-03-06 Takata Europ Gmbh Belt tensioner.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2462916A1 (en) ROTATIONAL FORCE GENERATING ELEMENT, ESPECIALLY FOR SAFETY BELTS TIGHTENING DEVICES
EP0870746B1 (en) Process for assuring the progressive deployment of an airbag and pyrotechnic charge for use in such a process
EP0411996B1 (en) Priming device for the pyrotechnic chain of subprojectiles
FR2878212A1 (en) MECHANICAL ABSORPTION SYSTEMS FOR ACTIVE HOOD JOINTS
FR2795372A1 (en) Hinge mechanism, for vehicle seat, has seat support and back support fitted together by co-axial circular elements, with acceleration sensitive device locking on to toothed outer edge of one of elements.
FR2683310A1 (en) DEVICE FOR EJECTING PAYLOAD ELEMENTS USEFUL OUTSIDE THE ENVELOPE OF AN OBUS CARGO.
FR2579425A1 (en) ATTACHMENT DEVICE FOR SAFETY BELTS OF MOTOR VEHICLES OR OTHER VEHICLES
EP1486697B1 (en) Pyrotechnic gas damper with modulated effect
FR2507485A1 (en) SAFETY BELT SYSTEM WITH ANCHORED HANGING LOOP THROUGH AN EXPANDABLE CONNECTION DEVICE
FR2683492A1 (en) PRE-TENSIONING DEVICE FOR SAFETY BELT STRAP.
EP1496268B1 (en) Pyrotechnical actuator with variable thrust
FR2572695A1 (en) SECURITY BELT REEL
FR2768501A1 (en) ADAPTIVE PYROTECHNIC GAS GENERATOR FOR PROTECTIVE CUSHION WITH NEUTRALIZATION DEVICE
BE843540A (en) WINDING DEVICE FOR SEAT BELT WITH FAST ROTATION SYSTEM DRIVEN BY PYROTECHNIC
EP0089879B1 (en) Fast locking and unlocking safety belt retractor with reduced operating noise
EP0849130B1 (en) Pyrotechnic gas generator with composite loading
FR2875882A1 (en) DEPTH PIVOT SEAT AND TORSION DAMPER INCLUDING
EP1495918A2 (en) damping device for the displacement of a part of a vehicle including a metallic yarn
EP0011347B1 (en) Method of manufacturing a capacitor with a housing having an undulated expanded portion for the event of overpressure
FR2687966A1 (en) PRE-TENSIONING APPARATUS FOR SAFETY BELT.
EP0756151B1 (en) Ignition system for a propulsive charge of a submunition ejected from a cargo munition
FR3032473A1 (en) DOOR HANDLE SYSTEM FOR MOTOR VEHICLE
FR3100262A1 (en) Motor vehicle opening handle fitted with an inertial safety system
WO2004076962A1 (en) Projectile fuze
EP1802871B1 (en) Pyrotechnic actuator with controllable force and optimised geometry

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BAYERN-CHEMIE GESELLSCHAFT FUR FLUGCHEMISCHE ANTR

Effective date: 19900630