<Desc/Clms Page number 1>
Appareil volant à voilure tournante.
<Desc/Clms Page number 2>
'La présente Inventif concerne un appareil volant dont la caracasse est constituée par un corps rotatif sur lequel sont fi xés des ailettes propulsves dont la rotation fournit les poussées sustenatirices et propulsives nécessaires, une carlimgue, crienta- ble indépendamment de la rotation de ladite carcasse, étant loge à l'intérieur de celle-ci..
Plus précisément, ladite carlingue est supportée à l'intérieur de la carcasse de l'appareil par une suspension à la Cardan constituée par une série de trois dispositifs de pivote- ment dont- les axes sont successivement perpendiculaires deux à deux, de sorte que, les forces de frottement étant exceptées, la carlingue n'est affectée ni par la rotation de la carcasse de l'appareil, ni par les inclinaisons que peut prendre l'axe de cet; rotation, POur réaliser cette condition, il est nécessaire d'agen- cer le dispositif moteur de la carcasse de l'appareil de façon que ses forces motrices soient tgransmises à cette carcasse sans provoquer aucune réaction ni sur la carlingue, ni, sur aucune partie de sa suspension à la Cardan.
La carcasse rotative de l'appareil de l'invention fourni une poussée dirige suivant son axe de rotation et, par suite, la direction du vol de l'appareil peut être mocdifiée en modi- :fiant l'inclinaison de cet axe. Du fait que la carcasse extérieure rotative de l'appareil de l'invention constitue un élé= ment soumis à des forces de nature gyroscopique, la présente invention utilise la procession gyroscopique pour faire varier l'inclinaison de cet axe de rotation.
11 est désirable, en vue de diminuer la consommation de combustible, que la traînée de l'appareil de l'invention soit minimale et, à cet égard, il est préférable que la carcasse rotative de l'appareil ait une surface extérieure de révolution
<Desc/Clms Page number 3>
dont l'axe se confonde avec son axe de rotation. Cette carcasse peut être., par exemple, de forme sphérique, ovoïde, ellipsoïda- le., cylindrique, lenticulaire., etc.
Le concept d'un appareil aérienrotatif n'est pas nouveau.
En dehors de la croyance populaire aux "soucoupes volantes**., de nombreuses recherches ont été faites en vue de réaliser des ap- pareils aériens du type décrit., mais aucun des efforts faits dans ce sens n'a permis jusqu'ici la réalisation pratique d'un appareil de ce type dont le fonctionnement soit satisfaisant.
L'un des principaux obstacles qui s'opposent à une telle réali- sation est l'impossibilité de maintenir fixe à l'intérieur d'u- ne carcasse extérieure tournante une carlingue destinée à rece- voir des passagers, du fret, etc. La solution de ce problème est donnée pour la première fois par la présente invention et est obtenue par la mise en application d'un concept entièrement nouveau d'une suspension à la Cardan "inversée" d'un corps en mouvement gyroscopique, c'est-à-dire d'une suspension dans laquelle un corps tournant, au Fieu d'être supporté par une struc- ture extérieure fixe, supporte une structure intérieure, fixe dans l'espace, mais qui tourne par rapport à lui.
L'appareil volant de l'invention est d'une construction, d'un fonctionnement et d'un entretien si simples et si écono- miques qu'il est raisonnable de penser qu'il est appelé à révo- lutionner les moyens de transport terrestres et aériens connus à ce jour. Cet appareil peut notamment être construit à l'aide de pièces et d'éléments d'approximativement facile, couramment offerts sur le marché, et, en tous cas, ne comporte aucun élé- ment compliqué et coûteux. Il n'entre dans sa construction au- cune transmission de mouvement par engrenages, type de trans-
<Desc/Clms Page number 4>
mission qui, ainsi qu'il est bien connu, conduit à l'emploi de mécanismes très coûteux et souvent les premiers à devoir être remplacés dans me machine quelconque.
Par exemple, dans les hélicoptères, il est en général nécessaire de remplacer les en- grenages qu'ils comportent après 1.000 à 2.000 heures de vol.
Les seules parties de l'appareil aérien de l'invention suscep- tibles de s'user sont des portées de rotation, un moteur électrique et un dispositif rfoteur principal qui ne nécessite l'emploi d'aucun organe de transmission.
Par conséquent, un tel appareil volant peut être const pour un prix inférieur à celui d'un véhicule automobile et, en fait, les constructeurs d'automobile pourraient aisément conver tir leurs usines en vue de la construction d'appareils aériens conformes à l'invention, du fait que cette construction ne comporte pas la mise en application de principes d'aérodynamique extrêmement compliqués et nécessitant pour leur utilisation un personnel hautement expert et aéronautique,
Toutefois, la caractéristique la plus importante de l'appareil de l'Invention consiste en ce qu'il est parfaitement capable de décoller et d'atterrir verticalement et peut, en faj être maintenu en vol immobile à touts altitude désirée.
En conséquence, la présente invention permet la toute mière réalisation d'un appareil volant pouvant être construit en grande série et vendu à un prix qui ne dépasse pas les poss: bilités de l'automobiliste moyen.
L'un des objets dela présente invention est dont la réalisation d'un appareil volant comportant un corps rotatif fournissant la poussée et supportant une carlingue intérieure fixe.
<Desc/Clms Page number 5>
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil volant capable d'effectuer parfaitement des décollages et des atterrissages verticaux.
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil volant dont la'puissance motrice et la consommation de combustible sont très inférieures à celles des appareils volants de type antérieurement connu et de charge utile, de vitesse et de rayon d'action comparables.
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil-volant du type rotatif et dont le contrôle de la direc- tion est assuré d'une façon hautement efficace et sûre par un mécanisme simple.
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil volant rotatif extrêmement stable.
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil volant rotatif comportant une carlingue extrêmement stable et dont l'orientation peut être aisément modifiée en fonction des changements de cap de l'appareil.
Un autre objet de l'invention est la réalisation d'un appareil volant du type décrit, nouveau et perfectionné, et d'une construction et d'un fonctionnement si simples et si économiques qu'il peut être vendu à un prix ne dépassant pas celui d'un véhicule automobile de type courant.
D'autres buts, caractéristiques et avantages de la présente invention ressortiront de sa description détaillée,
Les buts définis ci-dessus sont atteints dans la présenta invention au moyen d'un ensemble constitué par une carlingue intérieure fixe montéeà l'intérieur d'une carcasse extérieurecreuse et tournante par l'intermédiaire d'une suspension à la Cardan comportant trois axes de pivotement successifs dont cha-
<Desc/Clms Page number 6>
cun est perpendiculaire à celui qui le précède, cet ensemble oomportant en outre un dispositif moteur qui met en rotation ladite carcasse extérieure et qui agit directement sur celle-ci sans donner naissance à aucun couple de réaction sur aucune autre partie de l'appareil.
En d'autres termes, les buts de l'invention sont atteints par l'emploi d'un ensemble dans lequel les principes du gyroscope sont utilisés de façon "inverse", c'est-à-dire dans lequel le corps en rotation est relié intérieurement, et non extérieurement, à une structure de support par l'intermédiaire d'une suspension à la Cardan. L'appareil aérien de l'invention constitue par conséquent un gyroscope dont l'élément rotatif est une carcasse creusa dans laquelle est logée une structure non tournante qui lui sert de support.
La description qui va suivre, et les dessins annexés donnés surtout à titre d'exemples non limitatifs, feront mieux comprendre comment la présente invention peut être réalisée.
Sur les dessins annexés : - la figure 1 est une vue en perspective de l'appareil aérien de l'invention en attitude de vol horizontal; - la figure 2 est une vue en perspective avec coupes partielles de 1 appareil de la figure 1 tel qu'il se présente en vol immobile ou en décollage ou atterrissage vertical; - la figure 3 est une coupe verticale faite dans l'appareil des figures 1 et 2; - la figure 4 est une coupe axiale faite dans l'un des pivots de support utilisés dans l'appareil de l'invention; - la figure 5 est une coupe verticale faite dans le dispositif de stabilisation de la carlingue de l'appareil de l'invertion ;
<Desc/Clms Page number 7>
- la figure 6 est une coupe axiale et dessinée à plus gran- de échelle faite dans le socle d'atterrissage de l'appareil de l'invention;
- la figure 7 est une vue de détail, dessinée à plus grande échelle, de l'un des modes de réalisation du dispositif de sta- bilisation de la carlingue de l'appareil de l'invention; - la figure 8 est une coupe verticale schématique faite dans un appareil aérien conforme à l'invention, mais qui com- porte un dispositif propulseur conforme à un deuxième mode de réalisation de l'invention différant de celui des figures 1 et
2; - la figure 9 est une vue partielle en plan du dispos'- tif de commande de la direction de vol de l'appareil de l'inven- tion; - la figure 10 est une coupe faite suivant le plan 10-10 de la figure 9 et dessinée à plus grande échelle; - la figure 11 représente schématiquement les circuits électriques du dispositif de stabilisation de la carlingue et du dispositif de commande de la direction de vol de l'appareil de l'invention;
et - les figures 12a, 12b et 12c sont respectivement des coupes faites suivant les plans 12a-12a, 12b-12b et 12c-12c de la figure 3.
Selon son uode de réalisation représenté, l'appareil volant de l'invention comprend une carcasse extérieure 1, sphé- rique et tournante, qui porte une pluralité d'ailettes radiales 2 dont les axes radiaux sont tous situés dans un même plan et dont le pas circonférentiel décroît à partir de la surface extérieure de la carcasse 1, ainsi qu'on le voit sur les figures 12a, 12b et 12c. Il n'est d'ailleurs pas nécessaire que les
<Desc/Clms Page number 8>
axes des ailettes 2 soient tous-situés dans un même plan, des nombres égaux de ces ailettes pouvant, par exemple, être répar- tis dans des plans parallèles différents.
De plus, il n'est pas non plus nécessaire que le plan qui contient les axes de ces ailettes soit., comme représenté, un plan diamétral, Le plan uni- que dans lequel les axes des ailettes de l'appareil ont été re- présentés pourrait être placé plus près de la base ou du sommet de la carcasse de l'appareil et non, comme sur les figures 2 et 3, dans un plan qui passe par le centre géométrique de cette carcasse.
D'autre part, il n'est pas nécessaire que la carcasse 1 ait la forme parfaitement sphérique représentée, cette carcasse pouvant être ovoïde ou avoir une autre forme de révolution quel- conque. Elle pourrait être, par exemple, en forme de sphère aplatie, d'ellipsoïde., de lentille, etc.
La carcasse 1 tourne sur une première couronne intérieure
4 par l'intermédiaire de deux pivots 3, coaxiaux et diamétrale- ment opposés, et cette première couronne intérieure peut tour- ner sur une deuxième 6 par .l'intermédiaire de deux pivots 5, coaxiaux, diamétralement opposés et dont l'axe commun est per- pendiculaire à l'axe commun des pivots 3, Cette deuxième cou- ronne intérieure 6 peut elle-messe tourner sur une carlingue intérieure sphérique 8 par l'intermédiaire de deux pivots 7, coaxiaux, diamétralement opposés et dont l'axe commun est perpendiculaire à l'axe commun des pivots 5.
Les ailettes 2 sont rattachées à la carcasse 1 et tournent avec elle. Ces ailettes sont inclinées transversalement de façon queleur rotation fournisse la force ascentionnelle et la force propulsive nécessaires pour le vol de l'appareil, et, à cet effet, peuvent avoir la
<Desc/Clms Page number 9>
forme aérodynamique Indiquée par les figures 12a, 12b et 12c, ou bien, en variante, peuvent être planes et inclinées suivant un angle d'attaque approprié. De plus, ces,ailettes peuvent être à pas fixe ou vari able et pivoter par rapport é la carcasse 1 par l'intermédiaire de charnières appropriées.
Dans ce dernier cas., ces ailettes sont mises sur leur position des figures 1 et
2 par les forces centrifuges développées par leur rotation, mais, lorsque l'appareil est en repos au sol, elles pivotent sous l'effet de leur propre poids et prennent la position représentée en traits mixtes sur la figure 2.
Ces ailettes peuvent fournir à elles seules les forces de sustentation et de propulsion nécessaires, ou bien, en variante, leur action peut être aidée par l'action de moteurs à réaction 9 utilisés pour la mise en rotation de la carcasse 1.
Si le poids des moteurs 9 représentés sur la figure 2 montés sur des ailettes 2 est trop important pour que ces ailettes puissent âtre montées sur charnière comme représenté, diverses autres solutions peuvent être utilisées, Par exemple, les ailettes pertant chacune un moteur 9 peuvent être . montées rigidement sur la. carcasse 1, les autres étant montées sur charnière comme représenté. En variante., les moteurs 9 peu- vent être montés directement sur la carcasse indépendamment des ailettes qu'elle porte et soit dans le mené Plan que ces ailettes, soit dans un plan différent.
Une ceinture enveloppante 2', fixée sur les ailettes 2 et les circonscrivant toutes, peut être prévue pour constituer une bordure de la surface balayée par ces ailettes dans leur rotation et pour éviter qu'elles ne s'emmêlent avec les ai- lettes d'un autre appareil, dans les branches d'un arbre, etc. la présence d'une telle ceinture est avantageuse en ce qu'elle
<Desc/Clms Page number 10>
augmente la capacité sustentatrice des ailettes. Cette cein-
EMI10.1
ture 2' peut être rigide, ou bien et pr:tnc1pa].ement dans le cas ou les ailettes sept montées sur charnière., flexible.
En résumé, la carlingue 8 peut tourner par rapport à la carcasse 1 et à l'intérieur de celle-ci suivant trois axes de
EMI10.2
pivotement suscessifs détermLU$-,>S -:spee4t-.ivement par les pivots 7, 5 et 3 et qui sont saseessi'res'ent perpendiculaires chacun au précédent.
EMI10.3
La carlingue 8 s dasth3 à loger le pilote de l'appa- feil. le combustible et la charge utile, passagers ou marchan- dises, que l'appareil doit transporter. Cette carlingue 8, en raison de sa suspension à la Cardan qui vient d'être décri- te, demeure stable suivant une certaine orientation par rapport au sol quelles que soient les variations de l'orientation de la carcasse 1.
Il n'est pas nécessaire que la carlingue 8 soit sphéri- que ou même ait une forme arrondie approchante. Elle peut, par exemple., être cubique. Il s'ensuit qu'il n'est pas non plus nécessaire que les supports constitués par les couronnes intérieures 4 et 6 aient la forme circulaire représentée, ces supports pouvant être constitués par des cadres de toute autre forme appropriée.
La carcasse 1 peut être mise en rotation sur ses pivots 3 de plusieurs façons dont deux seulement sont respectivement représentées sur les figures 1, 2, 3, et 8. Sur les figures 1 à3, cette rotation est assurée par les moteurs à réaction 9 qui sont diamétralement opposés deux à deux, montés sur les extrémités des ailettes 2 et dirigés de façon que les jets de gaz qu'ils projettent fassent tourner la carcasse 1 dans le sens
<Desc/Clms Page number 11>
direct comme l'indiquent les flèches des figures 1, 2 et 3.
D'autre part, la figure 8 représente un dispositif de commande du mouvement rotatoire de la carcasse qui comporte une turbine àgaz 10 montée sur Il extérieur de la carcasse 1 et dont l'ensemble rotor-roue à aubes Il est centré sur l'axe de rotation de la carcasse. Les gaz d'échappement de cette turbine cirou- lent dans un espace libre, ménagé entre la surface extérieure de la carcasse et une enveloppe 1' qui entoure l'hémisphère supérieur de cette carcasse, pour venir déboucher à l'extérieur par des tuyères d'éjection 13 diamétralement opposées et diri- zées de façon que les forces de réaction dont elles sont le siège fassent tourner la carcasse 1 dans le sens direct indi- qué par deux flèches sur la figure 8.
L'enveloppe extérieure 1' couvre tout l'hémisphère supérieur de la carcasse de façon à constituer, ainsi qu'il a été indiqué plus haut, une surface de révolution.
Les moteurs à réaction ses figures 1,2, et 3 et les tu- yères 13 de la figure 8 peuvent être placées à diverses dis tances radiales de la surface extérieure de la carcasse 1. Par exemple- les moteurs 9 pourraient être placés en un point in- termédiaire de la longueur des ailettes 2, ou même contre la surface extérieure de la carcasse 1, et, de même, les tuyères 13 pourraient être raccourcies de façon qu'elles éjectent en des points situés plus près de la carcasse de l'appareil que sur la figure 8. D'autre part, il n'est pas nécessaire que ces tuyères 13 soient situées dans le même plan que celui qui passe par les axes radiaux des ailettes 2, et elles pourraient être situées dans un ou plusieurs autres plans.
Le nombre des tuyères 13 et des moteurs 9 peut être quelconque et, en fait,
<Desc/Clms Page number 12>
l'appareil pourrait comporter en combinaison des tuyères et des moteurs à réaction. Sur la figure 8, les jets éjectés par les tuyères pourraient être dirigés vers le bas sur le bord d'atta. que des extrémités des ailettes de façon à contribuer elles-
EMI12.1
:S au développaient d'una force sustentatrice.
L'ensemble roter-roue à aubes 11 de la turbine à gaz tourne dans le même sens que la carcasse 1 pour l'effet des tu yres 13, de sorte que les souples de rotation engendrés res- pectivement par cet ensable et par ces tuyères s'annulent ré-
EMI12.2
ciproquement dans une C3p*:s.is3 r.1'.;:sure.. En fait, le moment diznertie polaire et la vitscse de rotation d. l'ensemble rotorroue à aubes 11 son: ri.:o$s de façon a. contrebalancer le couple de rotation de la : ^.4 1 de ..ESc , l rendre plus aisé le pilotage de l' "'-'-""""r: ".,.
On l"er:-r:< :::':";{:;:t! ;:::;:]nt 1;':-- 1:? disJs1 tif' niGtt} de la carcasse Il :/; ±>#1 ±:..:l:;';Í;:;;;;! .2 qu'elle );n'1;,) est fe' w ",.tl" ST'p'"'o-"'& n e;tt* ,,,......,,, -- -,.., '1,..,. '"-"'Í- 'fiû.âv'â cou, 1 ne pre.-.4. naissance entrs """';:--:;;=""'0-> ¯lJ1 """'>.A....,..<.l.. t.", ,,;:..;;J él@::nts de support 4'> 6 et ? ':1 3:': d sa rotation. L=;J;;r,e réaction ne doit prendre naisEc *;2=+z la carcasse 1 3& ses 61mJats da support 4, 6 et 8 ùi ':r2:t; ':3 âorses qui ¯r ; i1. cette carcans en rotation.
Du fait que la earcasse 1 et ses ailettes 2 constitue
EMI12.3
un corps en nouvesent yroscopique le principe de la proces- = ion gyroscopique est utilisé pour le résiste de la direction de l'axe de rotation de cette carcasse.
A l'orifice, l'appareil repose sur le sol, l'axe de r tion de sa carcasse étant vertical comme représenté sur la figure 2. En vue de provoquer le décollage de l'appareil, sa car casse est mise en ortation à l'aide d'un dispositif moteur tel
<Desc/Clms Page number 13>
que celui représente sur les figures 1,2 et 3 ou que celui représenté sur la figure 8.
L'appareil s'élève alors verticalement sans que la direction verticale de son axe de relation soit modifiée, et le vol peut se poursuivre verticalement ou se transformer en vol Immobile à l'altitude désirée, Le réglage de la force ascensionnelle s'effectue par le réglage de lavitesse de rotation, de la carcasse et (ou) par le réglage du pas des ailettes 2 qui, dans ce cas, sont à pas variable.
En tous cas, la @@ection de l'axe de l'appareil demeure stable et verticale tant @ un couple de rotation n'est pas appliqué sur la carcasse dans un p@@@ perpendiculaire à son plan de rotation, l'applica- tion d'un te @ couple donnant naissance à une précession gyrosco- pique de la carcat 1 qui prend alors une position inclinée
EMI13.1
semblable à cel,â de ' figure 1 et pour 1-souell's l'appareil vo- le suivant la direction -,.liguée par la flèche horizontale de
EMI13.2
cette figure, Ainsi qu'on i ')1t sur cette l'3,gé*:e, le plan dans lequel tournent les ailettes 2 1 ,'z aÎ40e>s ".:5'>F=?.: vers le b3,p. dans la direction du vol.
Cette d1rt.'. r.iOl1; poux. une vitesse de rotation donnée de la carcasse" dépend 6: ''-s. V-2f;,J"" 1a.'1g1.e dent a pivoté sen axe de rotation T-T par rapport à l'horizon- tale.
EMI13.3
La :rl;qre 9 représente un CUSPQ':;1:t;h" <:':i!: Y.. u r P$ de la. direction du vos qui peut àtre utilise L"3t;É? k"'=,?fG;3ï' la. précession précitée de la carcasse 1 dans lF- direction désirée Un tut sirculaire 14, dont la. see'Mon doi?33 peut avoir' une torm,- que2.c,,)i,r4ue, esr oeigiGe >it fj.:-" la în-e6ri-sure 4 dans 1",.'1 plan qui peut %tre, mais 4 ?'i4 '.;x r rw? perpendicu1air au plat. de cette courc'îm.s En iaib, la coupgnse 4 peut CQ!1StH.uel" par <3lle"'E!'3 ce tube 14.
Deux masses pesan- tes égales 15 sont logées dans ce tube, leur position mermale
<Desc/Clms Page number 14>
relative étant une position neutre dans laquelle elles sont diamétralement opposées sur l'axe X-X, ces masses pouvant glia- ser à l'intérieur du tube de façon à se rapprocher l'une de l'autre sur'l'un ou l'autre côté de cet axe X-X. Une butée 16 est fixée dans le tube 14 sur chacune des extrémités d'un dia- mètre perpendiculaire à celui qui passe par les positions neu- tres des masses 15 représentées en traits pleins sur la figure
9.
Un ressort 17 est logé entre chacune des extrémités des mas- ses 15 et des butées 16, ces ressorts repoussant constamment lesdites masses vers leur pôsition neutre, et, tant que ces masses demeurent sur cette position, la carcasse 1 demeure sur la position verticale ou inclinée sur laquelle elle se trouve.
Mais, si les masses 15 sont déplacées de leur position neutre de la figure 9 et sont rapprochées l'une de l'autre de façon qu'elles prennent leurs positions respectives représentées en pointillés sur cette figure, elles exercent un couple de rotation sur la couronne 4, couple dont l'axe se confond avec l'axe X-X qui est perpendiculaire à l'axe ocmmun des pivots 3.
Ce couple de rotation se transmet à la carcasse 1 par ces pivots 3, et, du fait que la carcasse est en mouvement de rotation, elle bascule suivant le principe de la précession gyroscopique, ce qui a pour effet de modifier la direction de son axe.
L'amplitude du basculement de cet axe dépend de la course du mouvement de rapprochement qu'on effectué les masses 15 et du temps pendant lequel elles ont été maintenues rapprochées l'une de l'autre.
Dans le cas où le plan du tube 14 est perpendiculaire à celui de la couronne 4, l'axe neutre X-X est perpendiculaire à l'axe commun des pivots 3. Hais., si la couronne intérieure 4 de la figure 2 constitue elle-mme ce tube 14, l'axe X-X coïncide
<Desc/Clms Page number 15>
avec l'axe commun des pivots 3, lequel coïncide lui-me'me avec l'axe de rotation T-T de la carcasse 1.
La position relative des masses 1µest réglable à l'aide d'un solénorde 18 enroule autour du tube 14, ces masses 15 étant en une matière magnétique de façon à pouvoir constituer des noyaux mobiles susceptibles d'être déplacés par ce solénoïde. La mise sous tension de celui-ci peut être aisément commandée par le pilote qui se trouve dans la carlingue 8.
Le dispositif à masses pesantes représenté sur la figure
9 n'est qu'un exemple de réalisation du système de direction de l'invention. Le dispositif utilisé pour appliquer sur la car- casse les couples d'orientation désirés peut être de toute autre construction appropriée.
Il a été mentionné plus haut avec référence à la figure 8 que le/moment d'inertie polaire et la vitesse et le sens de la rotation de l'ensemble du rotor 11 de la turbine sont choisis de façon à contrebalancer le songent de la quantité de mouvement de la carcasse 1. Cet équilibrage permet de réduire le poids ces nasses 15 par rapport à celui qu'elles devraient avoir dans le cas d'un appareil qui ne réaliserait pas cet équilibrage.
La carlingue 8 est soumises à diverses forces de frotte- ment qui tendent à lui faire suivre le mouvement de rotation de la carcasse 1. Il est nécessaire, pour des raisons évidentes, que cette carlingue soit constamment maintenue sur l'orienta- tion choisie. D'autre part, il est nécessaire que cette carlin- gue tourne lorsque la direction du vol de l'appareil est modi- fiée de façon qu'elle demeure constamment orientée dans cette direction. La figure 5 représente un dispositif de command e de l'orientation de la carlingue conforme à l'invention.
Un groupe moteur-génératrice 19 est monté de façon que son
<Desc/Clms Page number 16>
.'axe se confonde avec celui- de la rotation de la carcasse de l'appareil. la carcasse 20 de ce groupe étant rigidement fixée .-sur la carcasse 1 de 1'appareil, s'étendant à l'extérieur de celle-ci et étant boulonnée directement sur une plaque 22 elle- même fixée de toute façon appropriée sur la carcasse 1, L'in=
EMI16.1
duit 23 du groupe nK<teur-génératriae est rigidement fixé sur la première couronre intérieure 4, de sorte que, en vol normal.
la carcan 20 de ce proupe tourne avec la carcasse 1 de l'ap-
EMI16.2
par.il autour ee 1 1=,5ui 2 L'ai?bre de cet 1<ìiib -0ner dans ra palier T?ett12àùl 25' qui le apporte u-1 2SÙ - 1-=> gi-âeasnt fixé sur la carcasse 1. courant 11ectriqe circule par l iàttir*ÔÉ13$-r± dYY± oc::mutate't.T 26 (figure 1-li eatre le aoipe 19 et ;,,'Oit terle f'acawygalage?UtS SiÔ, soit Un dispositif TQl'WOô3N±1*lW fiey?±,z électrique de .y: quelconque apµàruj±'1.Ô j 'Ie3- ?-= f2T z===,jjlàé , ]¯a rësisne 5. -ss dispc5lt2.Cs (1e Òi125'±ÎiJà à ôjj¯jig3z ,j bniais c'.:.'l!..c ':;<,;;'::'-5 typ . Ct):'1m a..u..
-.....-r-.t-e électrique cz=.;I=µ la carcasse ilj'àZ"±±>t2 se L iLi>iit ##.=,;: <;c;-i#.:##;t éu e-oupa 1 1 dispositif =st =e:>#>-#s.nt4 sui- la figure 5 sous la ±+;jxi ù2 un prêter support anzi'±> it* 27 fixé sur la surface prieure de la e<± é>SS* 1 et cO::L"{,ia.le avec le groupe 29 et diin deuxième support i-8 SiMi1biQ rigidement fixé sur la surface extérieure de 12 couronne 4, Deux bagues collectrices 29 sont fixées sur le support tournant 27 et des balais 60 respectivement associés à ces bagues sont .eûtes sur le support non tournant 28. Ces bagues collectrices et ces
EMI16.3
balais sont évidemment isolés de leurs supportsrespectifs.
Le groupe 19 fonctionne généralement en moteur et. sous l'action du courant qui lui parvient de la batterie d'accus- lateurs, son induit 23 tourne en sens inverse de celui suivant
<Desc/Clms Page number 17>
lequel il tend à tourner sous l'effet ces forces de frottement qui agissent sur la carlingue. Dans le cas considéré, la vitesse relative air,si imprimée à l'induit du groupe est juste suffisante pour contrebalancer les effets de ces forces de frottement qui, en tous cas, sont relativement très faibles.
Lorsque le pilote désire faire pivoter la carlingue 8 de façon qu'elle s'oriente convenablement après un changement de la direction du vol, il lui suffit d'actionner le commutateur 26 de
EMI17.1
façon à s.u-.es2r 1.' int2P...si té du courant envoyé par la batterie dans le 3w ¯ 1. aiin q:.::;: 1 t ,-:::lait de ce groupe tourne dans 11espas 5K #ens j7erE de la carcasse 1., ce qui a pour effet de :-'âa'' 2-¯'-.. pivoter w.i.T'.. :.o. : .: 7C'.llU- 1. et induit., la couronne 4 et 1 a17 -::. r:3 le e::>.s 05 le pilote désire amener la car-
EMI17.2
.::. -:,'. ::-ue ;::;':r sa ni==-5J,1* 4¯r ¯.b..¯¯¯ v; en la faisant tourner dans '. Id:":- . -' - '3 e .::.<=.. ¯.....wb I.
Ll lui suffit d'actionner le :C' ."7":-:,'> - - o :- "'':;::.2 :,::'7¯-:"2:E; =# qui a peur effet de faire -3-:;==--- -'- .' v ¯ -¯ ¯ "L :::. i:-::-2.:;:rice3 le courant fourni ,'r3 ;" ¯. -:;::-::4-' ;f,,:::; 3ci' - :v;Ji': ; 1arlS la rét3istancs 25.. s m .m .... ¯. ¯ ¯ 2=3:'- :...::> -=::: :;3-¯-:'=-r t- = 'ù fouctionnessnt en génsra- "-H,3 .': ':::'-::.1Fs ig :::o::.ir,3 Is --.e.l dn-%É e de rotation de son induit 3 , . -, , ¯ ß. ir=3i==# ?, s<#t v ?: g' la. structure .11'.1 6, 8 de 1 appareil a joirt iii qiz 12 L::! 'i.3:: 8 tourne dans le même sens
EMI17.3
que la créasse 1. .i :
¯.¯. u toutefois que, du fait que l'axe i-ji groupe mots-én3rre 19 se confond avec l'axe de rotation de la carcasse de l'appareil, cette rotation de la
EMI17.4
carlingue a lieu #aT que soit appliqué sur cette carcasse un couple quelconque qui tendrait à lui imprimer une précession qui la mettrait sur une autre inclinaison.
La fonction du relais 24' de la figure 11 est de déconnecter le groupe 19 de la batterie 24 et de le connecter simulta-
<Desc/Clms Page number 18>
nément sur la résistance 25, et inversement, selon le degré de charge de cette batterie, de façon à la protéger contre toute surcharge et à la charger lorsqu'elle ne l'est pas. Un rhéostat
25' permet de régler la tension à laquelle le relais 24' met la batterie hors circuit.
La batterie 24 peut aussi à re branchée., par l'intermé- diaire d'un commutateur 26' logé lui aussi dans la carlingue de l'appareil, sur le solénoïde 18 de la figure 9 qui agit, ainsi qu'il a été décrit plus haut., sur les.sasses pesantes 15 contre la résistance des ressorts 17.
Sur les figures 2, 3 et 6, il est représenté un dispositif auxiliaire de direction et de stabilisation de la carlingue ad- joint à celui de la figure 5, incorporé au socle d'atterrissage
30 de l'appareil et qui se présente sous la forme d'un dôme, en caoutchouc par exemple, qui porte sur sa périphérie des aubes 31 à profil aérodynamique, fixées sur lui ou qui en font partie intégrante, et dont l'angle d'attaque est opposé à celui des ailettes 2. Ce dose 30 peut tourner par rapport à la carcasse 1 suivant l'axe commun des pivots 3 mais est rigidement fixée sur la première couronne intérieure 4.
Le courant d'air descendant créé par la rotation des ailettes 2 donne naissance par son action sur les aubes 31 à un couple de rotation qui tend à faire Tourner le dose 30 et, par suite, la couronne 4, suivant l'axe ocmmun des pivots 3 et en sens inverse de la carcasse.
Ce couple s'oppose à la tendance qu'à la carlingue 8 à suivre la rotation de la carcasse 1, de sorte que cette carlingue demeure immobile. En fait, les aubes 31 peuvent être étudiées de façon qu'elles provoquent la naissance d'un coupe supérieur et de sens opposé à celui appliqué sur la structure intérieure de l'appareil par les forces de frottement qui se développent
<Desc/Clms Page number 19>
entre cette structure et la cardasse 1.
Cet excès de couple four- ni par les aubes 31 est utilisé pour faire .tourner l'induit du groupe moteur-génératrice 19 en sens contraire de la carcasse 1 et ce groupe fonctionne ainsi en génératrice et fournit un cou- rent de faible tension qui est utilise pour charger la batterie.
11y a toutefois lieu,de bien remarquer que, lorsque le groupe 19 fonctionne cornue il vient d'être décrit., son induit., en réalité., ne tourne pas, l'action décrite du groupe s'ajoutant simplement à celles qui tendent à immobiliser son induit.
Un autre dispositif auxiliaire de stabilisation de la car- lingue est représenté sur les figures 3 et 7 sous la forme de trous 32 percés dans la partie supérieure et dans la partie inférieure de la carcasse 1, ceux de ces trous percés dans la partie inférieure de cette carcasse étant répartis sur une même circonférence de diamètre plus grand que celle sur laquelle sont répartis les trous percés dans la partie supérieure de la carcasse, et les centres de ces deux ci--conférences étant situés tous deux sur l'axe de rotation de celle-ci.
En raison de la différence de position radiale entre les trous supérieurs et les trous inférieurs., il se produit, lorsque la carcasse de l'appareil tourne, une action de pompage qui fait pénétrer l'air atmosphérique par les trous supérieurs, le fait circuler d'un mouvement descendant le long de la surface intérieure de la carcasse 1 et le rejette finalement à l'extérieur par les trous 32 inférieurs. Des aubes 33 de forme appropriée sont fixées sur la première couronne intérieure 4 de façon qu'un couple t(figure 7) analogue à eelui fourni par les aubes 31 soit appliqué sur ces aubes 33 et sur la couronne 4.
La figure 6 représente en détail un mode de réalisation de
<Desc/Clms Page number 20>
EMI20.1
la fixation sous l'appareil de son socle d'atterrissage de la figure 2.
EMI20.2
30 Dz da.-e-,/form3 sur sa partie supérieure un plateau 34 qui, par l' ±ntermµGiaiz.:# d'uns biatée a Mlle 5 et d'un roule- -rit i1 rouleau 16, P3<?I; tG?.E #iùi= 11:::' rapp.c=;# lL 1. carcasse de
EMI20.3
t. ..l.é:, bien que. en l.>:..1.¯(;.j" ce soit C-3'5t5± '3t:::(;c,sse qui -:;0rr." le socle ri :':';':;:;:j5¯:::s-..CG (Î;::.::;1.:::ant 2±:ùj±.llYlE ¯, , V. t::.:-:¯¯¯, ;.-:1OG::'le.
V..:l Î3F,.c'.: ,. -' 7J:.l1('; 33 =-.[3:; a:.:= CG1:;: l:{;es c:.:"::.ale8 :.=;t, dô: pr1f'6r,::nG" 1; rsi=1=jn's=?; 3 - :""Y::.:3?,::.", coniques de i.',D.''-:"i! à 1>.s.>:r,J i #? r,;z 5 > ': ::--.!.:' ',::::;:"o 1>1=.;-=. ' : ::",.< i ::,¯:ui ;);3UV'31î.; .Jl'c,:'Jnr ' ::1t;'i,:':Z.'L'";;:o.'.,,J" .:;,',:::,-.:,:'-.: :::--, ,E'::>:,:<:.: ,:::'';L't:-i;.'lG o' ' - " x, "' zr uN-....,.: .. ,- . ':;: : ¯ ' ù¯ ' ji y ' ' 3v'ù L'r 1 ' ," j :',âs 1,', ..o , 11':;0 ":k:3r ,";" <. , ¯ , '.c.' ,"1,:::'::-;. ,'" .- .. ¯ ; :' G'..'.l.;::.., ';::1,';': :;"Cy¯Ü.<},'.'.:: 5') Ct :::}:?,::'..:;", ,Cn::': }.':;..., ,,:u,,",,;.'.:, "-'-'" " ;:';'3:..-2,.: ,J-C [;01:;.::':<:1::'::",:: ..' ¯¯.¯ , , ¯.-¯¯¯. ¯¯. ¯. . ¯ ¯¯ - .. Ù"2 -,".:':};'1'9.7 ;., gàu :'j:Jl..:; ±à'a;±t*ri>1±1:à¯;3n J .'. i s .. ¯ u ' : '--ld± :.s-,-:;'.::::>0:::' ." ¯:"¯3.t;(¯.-t} QUi s.ik.::aLÛv 1':3 chocs. 1:/;
1?<J't2.-z"i:=." -- '?:::''iX "::5 & 5=tll ±S f3v3.L^a...
2,,;,:±';.13::2:1t pli: rapport pl-±'33G#'-1 ';0 :-,'.; ,'X'.7:<:; ""-i12± lz d';:,:Yl2= v L in i3 .-.i e 4 v.r.W.. :-;:7.2 -le Ce r::;Jcy,:::'.l eê;; ;;2.'J" :;:':-; >'i à 1' 1 (µ :.1.';S';"': :',:.:.:.",l Lt2 d;G:: le'
EMI20.4
;3 ta2é; un. t:±0 1"), (;,t:;,:.; ,Z.;;: et ;:;c; ]-);:7';:U :àt±,i16 rendus S"ol=1-- àa±res 1^r3-;.8t gz¯ig= es c2.r..n21u;ces 44 qui ..4 --W;r.v' au. r;':.:re' de coulisser â:i;3 .r..."'ëïv sur la tise. Cette ti(2;e> f2:' prolonge ver. le haut dans l'alésa0 axe-al d'un r.nmn t.tw :=rr. 45 rigide- .-j2nt fixé sur la carcasse 1 et qui dépasse T'=:.3.e;awnt à lnte.
EMI20.5
rieur de cette carcasse en direction de la première couronne ir.
EMI20.6
tér:.eure 4.
Le oanchou 45 est supporté par- Ur!:;'; collerette ([:(1 il
EMI20.7
forme sur son extrémité supérieure et qui est soutenue par
EMI20.8
l'lntern3diae d'un rts:.E.E3i' à rouler: 1%7, pa- un support
<Desc/Clms Page number 21>
solidaire de la couronne intérieure 4. Un évidement annulaire 48 est prévu entre le support 46 et un prolongement axial du manchon 45. Cet évidement est obture sur chacune de ses extrémités par un joint d'étanchéité.
Un orifice d'entrée 49 permet de relier cet évidement annulaire à une tuyauterie d'arrivée de com- bustible en provenance des réservoirs de l'appareil;, lesquels peuvent êtrelogés dans la carlingue 8 ou sur le pourtour de
EMI21.1
1 U:l0 des couronnes là ou 60 Un conduit 50 de 8-:'j;i(m.. droite annulaires ménagé dans le B2:...1i-cl101'2 }!5 est en .'CFi¯:a:"-. 'ié'iâ à 2<:,;'1. extrémité supérieure =sP:; "¯f C'tl'?Cîy!?-' W¯=:. 'v 48 et en L 4: r. poist ds sa Î.1:}.J:J.rc.et:I..J avec Ul1 tuyauterie l.F0' qui cors ::'¯'-;; 11''':-. ':;o:-J1.--1sti!J!...e a,u 6.iS:3:"=::-;; r.L0t:}!1!.. r:::2.1 ':-'-'--'; 2.::- S)\é1j 8t;:=C¯:.'; :'t C---';,G::'::'2 :..
(5-'(- (: :[.:::..r. .-:i 0.;113=c. 5'j;.L ,-- -":-l.:; ¯/nt de '"-':c '-" t11::: nis CGI'lr;5::1.iS G,(? )':->- ::i.t1 0.J;:l:j".l;3:::,::,:- -:..:.8S Q'I';.:=; .:Gl1t <;(:S(;1.tt!.JG JC-l le i:lc:t;,:)r!. }:5 ci; .I îi :rld(=..:J2tL::: c;l:t,"-¯;j-.:::: 48]) ou simtli:}e3.? sont 8"r5¯de!;::;:?i1' prévues : n tous 1;'.-? autres points ..¯ ? .c:=" =Î'v. oh uns C!nn:3:::'fJ1 àz passage du C47.':=:. u..¯.'G' doit .4};::..::;. :rt2:..li sé':: entre Q::::"0::: o!==':::L;;8 en rotation '.'C: -,¯:a:^1'L. Cette i=.i#.-#zoeq*>,# f: f 2,,1)pliqt'!\ <,;,j:#g, \1.: Q¯5^ I:'2..:;tl'2S collectrices et aux halai 'W¯: le...<:'::';:-1.2::'6 5 en ce qui concerne les conn3xious v.>¯"-.':rGtLdU:s il êbli7 enre deux organes de 1?aj#parei" eu rotât''.on relative Dans le node de réalisation de la figur-;;- '5., les S 'C:,.SE'.'a ,;0'::;;'<;;.
Li. ocsbustible peuvent C. 9..'u places contre la paroi i Y3.i.w rieure de la carcasse 1 et être reliés directement sux moteurs à réection 9, les forces centrifuges créées par la. rotation de la carcasse étant alors suffisantes pour assurer l'alimentation
EMI21.2
0 w±W::v.ib.e de -ces ffiotevrs lorsque ladite carcasse tourne...
Les ixoeès de réalisation de 7 'inufenti.oii ê0crits .,^'3fln: SU0cpties de recevoir diverses modifications non "C3ï'é -G'n fées n'ais qui deuwurent dans l'esprit de l' invention. Par exem.
<Desc/Clms Page number 22>
ple, un effet différentiel, comparable à celui qui se produit sur une balle de tennis "coupée", peut se manifester lorsque - l'appareil vole dans une direction quelconque perpendiculaire à l'axe de rotation de sa carcasse. Cet effet différentiel ré- sulte de ce que, en raison de la rotation de la carcasse de l'appareil et du mouvement d'avancement général de celui-ci, la vitesse de l'air par rapport à cette carcasse est plus grande d'un côté que de l'autre, le résultat étant que l'appareil tend à se déplacer sur une trajectoire incurvée analogue à celle d'une boule de billard jouée avec "effet".
La courbure de cette trajectoire étant proportionnelle à la vitesse-- de l'appareil, elle peut être annulée au moyen d'un tube de Pitot s'étendant sur l'extérieur de la carcasse et dirigé dans la direction du vol, ce tube étant monté de façon que la pression d'air dynamique qu'il indique soit utilisée pour provoquer la précession nécessaire pour compenser. ledit effet différentiel.
Par exemple.,, la pression d'air dynamique perçue par ce tube de Pitot peut être utilisée pour faire déplacer les masses pesantes 15 de la figure 19 de façon à les metre sur une position pour laquelle elles sont séparées de leurs positions neutres respectives par une distance juste suffisante pour annuler la courbure précitée de la trajectoire de l'appareil.
La carcasse 1 et la carlingue 8 peuvent être faites toutes deux en deux matière plastique transparente et offrir ainsi aux occupants de la carlingue un champ de visibilité total. En variante, la carcasse 1 peut comporter un certain nombre de fenêtres 31 disposées en couronne face à une coureuse de fenêtres 52 portées par la carlingue, ce qui assure un champ de visibilité continu sur 360 aux occupants de la carlingue.
La figure 4 représente une réalisation pratique du dis-
<Desc/Clms Page number 23>
positif qui assure les connexions pivotantes de l'appareil de l'invention. On remarquera tout d'abord que, en vue d'assurer la rigidité structurelle nécessaire de l'appareil, la carcasse 1 et la carlingue 8 doivent chacune comporter une pluralité de poutrelles circulaires r en forme d'U (visibles aussi sur la figure 3), rigidement reliées les unes aux autres et qui constituent par leur ensemble des ossatures rigides sur lesquelles sont respectivement fixées les parois minces qui for- Ment respectivement la surface extérieure de la carcasse et celle de la carlingue. Chacune des couronnes 4 et 6 peut être forcées par une poutrelle r semblable.,
ainsi qu'on le voit sur les figures 4 et 6 en ce qui concerne la couronne 4 et sur la figure 3 en ce qui concerne la couronne 6, Par raison de simplicité, chacune des couronnes 4 et 6 a été représentée sous la forme d'un profilé r unique du type décrit surlequel sont respectivement montés les pivots 3, 5 et 7; mais chacune de ces couronnes peut être renforcée par d'autres poutrelles cir-
EMI23.1
culaires d . cntae,Vwser..ewl.
La figure 4 représente un mode -de réalisation d'une connexion pivotante reliant la couronne 6 et la poutrelle circulaire r qui torse la couronne 4, laquelle est rigidement so-
EMI23.2
liàaire d'une poutrelle de renforcssenUransversale r' sim- laire, Ainsi, qu'on le voit sur cette figure, un pivot 53 est rigidement fixé sur l'une de ces poutrelles (en l'espèce celle qui constitue la couronne 4)et qui passe dans un trou prévu sur l'autre poutrelle (en l'espaça celle qui constitue la couronne 6), une butéeà billes 54 et un roulement à rouleaux 55 permettant aux couronnes 4 et 6 de prendra des mouvements de rotation relatifs suivant l'axe P-P.
Il est aussi possible, par exemple., de satisfaire à la condition essentielle qu'aucun couple réactif ni qu'aucune
<Desc/Clms Page number 24>
force de réaction ne doit prendre naissance entre 1a carcasse de l'appareil et aucune des parties de la structure de support .,de la carlingue en logeant à l'Intérieur de la carcasse 1 un compresseur supporté par la structure Intérieure 4,6, 8 de
EMI24.1
1 appareil et déb--ar-t d--s conduits q'u.1 se tenineût par des tuyères :.t;L'..;:...â,.4 dns les :
.;;3's.-f= es coaipres-
EMI24.2
5'E:llr et son aoteur ;"'.;.¯â.¯" t::3 2.s 0::.:;i::"eL¯3-:'; :"S25 la ca= lf.Rgue 5 ou sur 11 t:.:::; 2-3± :;.:-::- ';:=2 et 6 3 "'.;1 Telles 5.1,,'i]: tuyères portées par 2.. sss 1 --B 3r-i3::io ibY¯a..3:v'.é ''0' C5'tt:.e *'Ë."*'"- ' ' '"'¯ ' é: .1. "3'"' " " *" -" * "'''' a ¯ a::.r q:1:' p:W'Ulrs.;=-':. ::.=- ¯:--- 2S-S:J8 ,=== --= :.ot::"J(;:--5C -' l src.11re ''@." '' : ¯. ¯ ¯¯ ¯ ¯ " -...¯:.-;. :-1 :--::-=:;J: :3&2:7 ''r ai:.â.l.à. par :le C4':;;:::=2:::. :...-:,.-;;:::.::. ::.3 --:'--.;;,-"'2 0l'! ""[:..:i. se décharge psr ¯-;5 t:":-:'3 ::!::'¯O-B :3 les <::;:::=-::O;;3 (je la figure -8.
EMI24.3
Dànxs les des q=ci =>z=é#é6e=itr '=' ¯ ¯s'zc>. détails de construction qui ne S2i::'"; g.ns ï:. ::â..< ¯ :v p;=r= 3,;, ';')::":::.-él'1'l13:!.on des principes de 1. 'i';",::-:::;iQ>::?' ost été o:-::::'s. ?':-:. 8L,::,:.:ls" il est évident que des portas d'';W.xr:a r'-;,;-'''':'"",,,::-'0: 1*'=5aµtr.*# dans la carlingue en traversE.:'t la carcasse de liappareil doivent 8tr* prévues, mais tout h"-.= eu :Yàtler sÇpariaiterent eap*ble de concevoir et de réaliser de tels accès.
Il est évidemment sous-entendu que le carter du dispositif de stabilisation de la carlingue représenté sur la figure 5 et melui du dispositif moteur de la figure 8, qui dépassent tous deux à l'extérieur de la carcasse de l'appareil, doivent être en forme de surfaces de révolution dont l'axe coïncide avec l'axe de rotation T-T.
<Desc/Clms Page number 25>
Bien entendu., la présente invention n'est pas limitée aux modes de réalisation décrits, mais s'étend à toutes les variantes conformes à son esprit.
REVENDICATIONS.
1, Appareil volant caractérisé en ce comporte une
EMI25.1
carcasse extérieure supportée;, car l'iRtermêdis.ire stru--- ture de support à la Cardans par uns carlingue logée l'inté= rieur 02 cette carcasse., ladite structure de support comportant
EMI25.2
des pivots forcent une série de trois àE.65 de pÉV?h,*l59Lflw SUGc?s.3ifs et perpendiculaires ±2#afED celui qui le suit ou le pr=?!-de i.-'di;n'.3!Të;; e'ë; 0t:' ce ijl? il ÙOiÉj3Of'G± un 'àà#POSiÎii ìI13"=W (lli rI±à ED.
ToÉa5Ô,32 àGàà-à2 CéLbù2SSl t-llÙ±?a' ' 2 de !3-: ":::#; ::0 iJiuc,"ùezin.4. 03 13sj.xsµ-<ôi± Biotem'' E.l#*i#t :.;t2Q de fa ¯-?,:. !lloÉti*= es 9OÉE'iài.Ct É& ÔE,3"ÌSEE de l'appareil EÉ.IXS exer-=- cer force contre aucune partie mi de ladite structure de support, ni de ladite carlingue.
<Desc / Clms Page number 1>
Rotary wing flying device.
<Desc / Clms Page number 2>
'The present inventive relates to a flying device whose caracasse is constituted by a rotating body on which are fixed propellant fins, the rotation of which provides the necessary sustenatirices and propulsive thrusts, a carlimgue, visible independently of the rotation of said carcass, being housed inside it ..
More precisely, said cabin is supported inside the frame of the apparatus by a Cardan suspension constituted by a series of three pivoting devices, the axes of which are successively perpendicular two by two, so that, the frictional forces being excepted, the cabin is affected neither by the rotation of the casing of the apparatus, nor by the inclinations which the axis of this can take; rotation, To achieve this condition, it is necessary to arrange the driving device of the appliance casing so that its driving forces are transmitted to this casing without causing any reaction either on the cabin or on any part. of his suspension at the Cardan.
The rotary carcass of the apparatus of the invention provides thrust directed along its axis of rotation, and hence the direction of flight of the apparatus can be changed by varying the inclination of this axis. Because the rotating outer carcass of the apparatus of the invention constitutes an element subjected to forces of a gyroscopic nature, the present invention uses the gyroscopic procession to vary the inclination of this axis of rotation.
In order to reduce fuel consumption, it is desirable that the drag of the apparatus of the invention be minimal and, in this regard, it is preferable that the rotary carcass of the apparatus has an outer surface of revolution.
<Desc / Clms Page number 3>
whose axis merges with its axis of rotation. This carcass can be, for example, spherical, ovoid, ellipsoidal, cylindrical, lenticular, etc.
The concept of a rotary aircraft is not new.
Apart from the popular belief in "flying saucers **., Much research has been done with a view to producing aerial devices of the type described., But none of the efforts made in this direction have so far allowed the practical realization of an apparatus of this type whose operation is satisfactory.
One of the main obstacles to such an implementation is the impossibility of keeping fixed inside a rotating outer casing a cabin intended to receive passengers, freight, etc. The solution of this problem is given for the first time by the present invention and is obtained by the application of an entirely new concept of an "inverted" Cardan suspension of a body in gyroscopic motion, that is. that is, a suspension in which a rotating body, instead of being supported by a fixed external structure, supports an internal structure, fixed in space, but which rotates with respect to it.
The flying apparatus of the invention is of such simple and economical construction, operation and maintenance that it is reasonable to think that it is called upon to revolutionize the means of transport. land and air known to date. This apparatus can in particular be constructed with the aid of parts and elements of approximately ease, commonly offered on the market, and, in any case, does not include any complicated and expensive element. It does not enter into its construction any transmission of movement by gears, a type of transmission.
<Desc / Clms Page number 4>
mission which, as is well known, leads to the use of very expensive mechanisms and often the first to have to be replaced in any machine.
For example, in helicopters, it is generally necessary to replace the gears they include after 1,000 to 2,000 hours of flight time.
The only parts of the aerial apparatus of the invention liable to wear are the rotational bearing surfaces, an electric motor and a main refotor device which does not require the use of any transmission member.
Therefore, such a flying apparatus can be constructed for a lower price than that of a motor vehicle and, in fact, automobile manufacturers could easily convert their factories for the construction of aircraft conforming to the invention, due to the fact that this construction does not involve the application of extremely complicated aerodynamic principles and requiring for their use highly expert and aeronautical personnel,
However, the most important characteristic of the apparatus of the invention is that it is perfectly capable of taking off and landing vertically and can, in fact, be kept in motionless flight at any desired altitude.
Consequently, the present invention allows the very best realization of a flying apparatus which can be mass-produced and sold at a price which does not exceed the possibilities of the average motorist.
One of the objects of the present invention is the production of a flying apparatus comprising a rotating body providing the thrust and supporting a fixed interior cabin.
<Desc / Clms Page number 5>
Another object of the invention is the production of a flying device capable of performing vertical takeoffs and landings perfectly.
Another object of the invention is the production of a flying device whose driving power and fuel consumption are much lower than those of flying devices of previously known type and of payload, speed and range. comparable.
Another object of the invention is to provide a flying apparatus of the rotary type and the direction control of which is ensured in a highly efficient and safe manner by a simple mechanism.
Another object of the invention is the production of an extremely stable rotary flying device.
Another object of the invention is the production of a rotary flying device comprising an extremely stable cabin and the orientation of which can be easily modified as a function of changes in the heading of the device.
Another object of the invention is the realization of a flying apparatus of the type described, new and improved, and of such simple and economical construction and operation that it can be sold at a price not exceeding that of a standard motor vehicle.
Other objects, characteristics and advantages of the present invention will emerge from its detailed description,
The objects defined above are achieved in the present invention by means of an assembly consisting of a fixed inner cabin mounted inside a hollow outer casing and rotating by means of a Cardan suspension comprising three axes of successive pivoting of which each
<Desc / Clms Page number 6>
cun is perpendicular to that which precedes it, this assembly furthermore oomportant a motor device which rotates said outer casing and which acts directly on the latter without giving rise to any reaction torque on any other part of the apparatus.
In other words, the objects of the invention are achieved by the use of an assembly in which the principles of the gyroscope are used in an "inverse" fashion, that is to say in which the rotating body is used. connected internally, and not externally, to a support structure via a cardan suspension. The aerial apparatus of the invention therefore constitutes a gyroscope whose rotating element is a hollowed-out carcass in which is housed a non-rotating structure which serves as its support.
The description which follows, and the appended drawings given above all by way of non-limiting examples, will make it easier to understand how the present invention can be implemented.
In the accompanying drawings: - Figure 1 is a perspective view of the aerial device of the invention in horizontal flight attitude; - Figure 2 is a perspective view with partial sections of 1 apparatus of Figure 1 as it appears in motionless flight or in vertical takeoff or landing; - Figure 3 is a vertical section taken through the apparatus of Figures 1 and 2; - Figure 4 is an axial section taken in one of the support pivots used in the apparatus of the invention; - Figure 5 is a vertical section taken through the stabilization device of the cabin of the inversion apparatus;
<Desc / Clms Page number 7>
FIG. 6 is an axial section drawn on a larger scale made in the landing base of the apparatus of the invention;
FIG. 7 is a detailed view, drawn on a larger scale, of one of the embodiments of the device for stabilizing the cabin of the apparatus of the invention; FIG. 8 is a schematic vertical section taken in an aerial apparatus according to the invention, but which comprises a propellant device according to a second embodiment of the invention which differs from that of FIGS. 1 and
2; FIG. 9 is a partial plan view of the device for controlling the direction of flight of the apparatus of the invention; - Figure 10 is a section taken along the plane 10-10 of Figure 9 and drawn on a larger scale; FIG. 11 schematically represents the electrical circuits of the device for stabilizing the cabin and of the device for controlling the direction of flight of the apparatus of the invention;
and - Figures 12a, 12b and 12c are sections taken along the planes 12a-12a, 12b-12b and 12c-12c of Figure 3, respectively.
According to its embodiment shown, the flying apparatus of the invention comprises an outer casing 1, spherical and rotating, which carries a plurality of radial fins 2, the radial axes of which are all located in the same plane and whose circumferential pitch decreases from the outer surface of the carcass 1, as seen in Figures 12a, 12b and 12c. Moreover, it is not necessary that the
<Desc / Clms Page number 8>
axes of the fins 2 are all located in the same plane, equal numbers of these fins being able, for example, to be distributed in different parallel planes.
In addition, it is also not necessary that the plane which contains the axes of these fins be., As shown, a diametral plane, The single plane in which the axes of the fins of the apparatus have been re presented could be placed closer to the base or the top of the carcass of the device and not, as in Figures 2 and 3, in a plane which passes through the geometric center of this carcass.
On the other hand, it is not necessary for the carcass 1 to have the perfectly spherical shape shown, this carcass being able to be ovoid or have any other shape of revolution. It could be, for example, in the shape of a flattened sphere, an ellipsoid, a lens, etc.
Carcass 1 rotates on a first inner ring gear
4 by means of two pivots 3, coaxial and diametrically opposed, and this first inner ring can rotate on a second 6 by means of two pivots 5, coaxial, diametrically opposed and whose common axis is perpendicular to the common axis of the pivots 3, This second internal crown 6 can itself turn on a spherical interior cabin 8 by means of two pivots 7, coaxial, diametrically opposed and whose common axis is perpendicular to the common axis of the pivots 5.
The fins 2 are attached to the carcass 1 and rotate with it. These fins are inclined transversely so that their rotation provides the upward force and the propulsive force necessary for the flight of the apparatus, and, for this purpose, can have the
<Desc / Clms Page number 9>
aerodynamic shape Indicated by Figures 12a, 12b and 12c, or alternatively may be flat and inclined at an appropriate angle of attack. In addition, these fins can be fixed or variable pitch and pivot relative to the carcass 1 by means of appropriate hinges.
In the latter case., These fins are placed in their position of Figures 1 and
2 by the centrifugal forces developed by their rotation, but, when the apparatus is at rest on the ground, they pivot under the effect of their own weight and take the position shown in phantom in Figure 2.
These fins can alone provide the necessary lift and propulsion forces, or alternatively, their action can be aided by the action of jet engines 9 used for the rotation of the carcass 1.
If the weight of the motors 9 shown in figure 2 mounted on fins 2 is too great for these fins to be able to be hinged as shown, various other solutions can be used, For example, the fins each pertaining to a motor 9 can be . rigidly mounted on the. carcass 1, the others being mounted on a hinge as shown. As a variant, the motors 9 can be mounted directly on the frame independently of the fins which it carries and either in the driven plane as these fins, or in a different plane.
An enveloping belt 2 ', fixed on the fins 2 and circumscribing them all, can be provided to constitute a border of the surface swept by these fins in their rotation and to prevent them from becoming entangled with the fins of. another device, in the branches of a tree, etc. the presence of such a belt is advantageous in that it
<Desc / Clms Page number 10>
increases the lift capacity of the fins. This belt
EMI10.1
ture 2 'can be rigid, or else and pr: tnc1pa] .ement in the case where the seven fins mounted on a hinge., flexible.
In summary, the cabin 8 can rotate relative to the carcass 1 and inside the latter along three axes of
EMI10.2
pivoting determinLU $ -,> S -: specifically by the pivots 7, 5 and 3 and which are saseessi'res'ent each perpendicular to the previous one.
EMI10.3
The 8 s cabin dasth3 to accommodate the pilot of the aircraft. the fuel and the payload, passengers or goods, that the device must transport. This cabin 8, because of its cardan suspension which has just been described, remains stable in a certain orientation with respect to the ground regardless of the variations in the orientation of the carcass 1.
It is not necessary for the cabin 8 to be spherical or even to have an approximate rounded shape. It can, for example., Be cubic. It follows that it is not necessary either that the supports constituted by the inner rings 4 and 6 have the circular shape shown, these supports being able to be constituted by frames of any other suitable shape.
The carcass 1 can be rotated on its pivots 3 in several ways, only two of which are respectively shown in Figures 1, 2, 3, and 8. In Figures 1 to 3, this rotation is ensured by the jet engines 9 which are diametrically opposed two by two, mounted on the ends of the fins 2 and directed so that the gas jets they project cause the casing 1 to rotate in the direction
<Desc / Clms Page number 11>
direct as indicated by the arrows in figures 1, 2 and 3.
On the other hand, FIG. 8 shows a device for controlling the rotary movement of the casing which comprises a gas turbine 10 mounted on the outside of the casing 1 and of which the rotor-impeller assembly Il is centered on the axis rotation of the carcass. The exhaust gases from this turbine circulate in a free space, formed between the outer surface of the casing and a casing 1 'which surrounds the upper hemisphere of this casing, to come to the outside through nozzles of The ejection 13 diametrically opposed and directed so that the reaction forces of which they are the seat cause the carcass 1 to rotate in the direct direction indicated by two arrows in FIG. 8.
The outer envelope 1 'covers the entire upper hemisphere of the carcass so as to constitute, as indicated above, a surface of revolution.
The jet engines its figures 1, 2, and 3 and the tubes 13 of figure 8 can be placed at various radial distances from the outer surface of the frame 1. For example, the motors 9 could be placed in one. intermediate point of the length of the fins 2, or even against the outer surface of the carcass 1, and likewise the nozzles 13 could be shortened so that they eject at points located closer to the carcass of the 'apparatus as in Figure 8. On the other hand, it is not necessary that these nozzles 13 are located in the same plane as that which passes through the radial axes of the fins 2, and they could be located in one or more other plans.
The number of nozzles 13 and 9 motors can be any and, in fact,
<Desc / Clms Page number 12>
the apparatus could include, in combination, nozzles and jet engines. In Figure 8, the jets ejected by the nozzles could be directed downward on the leading edge. than the ends of the fins so as to contribute
EMI12.1
: S to develop a lifting force.
The rotor-paddle wheel assembly 11 of the gas turbine rotates in the same direction as the casing 1 for the effect of the tubes 13, so that the flexible rotation generated respectively by this silt and by these nozzles cancel each other out re-
EMI12.2
ciprocally in a C3p *: s.is3 r.1 '.;: sure .. In fact, the polar dizziness and the speed of rotation d. the whole rotor blade 11 sound: ri.:o$s so a. counterbalance the torque of the: ^ .4 1 of ..ESc, l make it easier to control the "'-'-" "" "r:".,.
On it: -r: <::: ': "; {:;: t! ; :::;:] nt 1; ': - 1 :? disJs1 tif 'niGtt} of the carcass Il: /; ±> # 1 ±: ..: l:; '; Í;: ;;;;! .2 she); n'1 ;,) is fe 'w ", .tl" ST'p' "'o -"' ≠ tt * ,,, ...... ,,, - - -, .., '1, ..,. '"-"' Í- 'fiû.âv'â neck, 1 ne pre .-. 4. birth entered "" "';: -: ;; =" "' 0-> ¯lJ1" "" '> .A ...., .. <. l .. t. ", ,,;:. . ;; J el @ :: nts of support 4 '> 6 and?': 1 3: ': d its rotation. L =; J ;; r, the reaction must not be bornEc *; 2 = + z the carcass 1 3 & its 61mJats of support 4, 6 and 8 ùi ': r2: t;': 3 âorses which ¯r; i1. This rotating shackles.
Because earcasse 1 and its fins 2 constitute
EMI12.3
a new yroscopic body the principle of the gyroscopic process = ion is used to resist the direction of the axis of rotation of this carcass.
At the orifice, the aircraft rests on the ground, the axis of rotation of its casing being vertical as shown in FIG. 2. In order to cause the aircraft to take off, its broken car is put in ortation to using a motor device such
<Desc / Clms Page number 13>
than that shown in Figures 1, 2 and 3 or that shown in Figure 8.
The aircraft then rises vertically without the vertical direction of its axis of relation being modified, and the flight can continue vertically or transform into motionless flight at the desired altitude, the adjustment of the lifting force is carried out by adjusting the speed of rotation, of the carcass and (or) by adjusting the pitch of the fins 2 which, in this case, are variable pitch.
In any case, the @@ ection of the axis of the device remains stable and vertical as long as @ a torque is not applied to the carcass in a p @@@ perpendicular to its plane of rotation, the applica - tion of a te @ couple giving birth to a gyroscopic precession of the carcat 1 which then takes an inclined position
EMI13.1
similar to that, â of 'figure 1 and for 1-souell's the device flies in the direction - ,. bounded by the horizontal arrow of
EMI13.2
this figure, As we i ') 1t on this l'3, ge *: e, the plane in which the fins turn 2 1,' z aÎ40e> s ".: 5 '> F =?.: towards the b3, p. in the direction of flight.
This d1rt. '. r.iOl1; lice. a given rotational speed of the carcass "depends on 6: '' -s. V-2f;, J" "1a.'1g1.e tooth has rotated its axis of rotation T-T with respect to the horizontal.
EMI13.3
La: rl; qre 9 represents a CUSPQ ':; 1: t; h "<:': i !: Y .. u r P $ of the direction of the vos which can be used L" 3t; É? k "'= ,? fG; 3ï' the aforementioned precession of the carcass 1 in the desired direction A sircular tut 14, of which the. see'Mon doi? 33 can have 'a torm, - que2.c ,,) i, r4ue, esr oeigiGe> it fj.:- "the în-e6ri-sure 4 in 1",. '1 plane which can% be, but 4?' i4 '.; xr rw? perpendicular to the flat. of this courc'îm.s In iaib, the coupgnse 4 can CQ! 1StH.uel "by <3lle" 'E!' 3 this tube 14.
Two equal heavy masses 15 are housed in this tube, their mermal position
<Desc / Clms Page number 14>
relative being a neutral position in which they are diametrically opposed on the axis XX, these masses being able to slide inside the tube so as to approach one another on one or the other side of this axis XX. A stop 16 is fixed in the tube 14 on each end of a diameter perpendicular to that which passes through the neutral positions of the masses 15 shown in solid lines in the figure.
9.
A spring 17 is housed between each of the ends of the masses 15 and the stops 16, these springs constantly pushing the said masses towards their neutral position, and, as long as these masses remain in this position, the carcass 1 remains in the vertical position or inclined on which it is located.
However, if the masses 15 are moved from their neutral position in FIG. 9 and are brought together so that they assume their respective positions shown in dotted lines in this figure, they exert a torque on the crown 4, torque whose axis merges with the axis XX which is perpendicular to the ocmmun axis of the pivots 3.
This torque is transmitted to the carcass 1 by these pivots 3, and, due to the fact that the carcass is in rotational movement, it tilts according to the principle of gyroscopic precession, which has the effect of modifying the direction of its axis .
The amplitude of the tilting of this axis depends on the course of the approaching movement which the masses 15 have made and on the time during which they have been kept close to one another.
In the case where the plane of the tube 14 is perpendicular to that of the ring 4, the neutral axis XX is perpendicular to the common axis of the pivots 3. Hais., If the inner ring 4 of FIG. 2 itself constitutes this tube 14, the axis XX coincides
<Desc / Clms Page number 15>
with the common axis of the pivots 3, which itself coincides with the axis of rotation T-T of the carcass 1.
The relative position of the masses 1µest adjustable using a solenoid 18 wrapped around the tube 14, these masses 15 being made of a magnetic material so as to be able to constitute mobile cores capable of being moved by this solenoid. The power to the latter can be easily controlled by the pilot who is in the cabin 8.
The heavy mass device shown in figure
9 is only one example of an embodiment of the steering system of the invention. The device used to apply the desired orientation torques to the carcass can be of any other suitable construction.
It has been mentioned above with reference to FIG. 8 that the polar moment of inertia and the speed and direction of rotation of the whole of the rotor 11 of the turbine are chosen so as to counterbalance the reason for the quantity movement of the carcass 1. This balancing makes it possible to reduce the weight these traps 15 compared to that which they should have in the case of an apparatus which would not achieve this balancing.
The cabin 8 is subjected to various frictional forces which tend to make it follow the rotational movement of the carcass 1. It is necessary, for obvious reasons, for this cabin to be constantly maintained in the chosen orientation. On the other hand, it is necessary for this pug to turn when the direction of flight of the apparatus is changed so that it remains constantly oriented in that direction. FIG. 5 represents a device for controlling the orientation of the cabin according to the invention.
A motor-generator unit 19 is mounted so that its
<Desc / Clms Page number 16>
.'axis merges with that of the rotation of the frame of the device. the carcass 20 of this group being rigidly fixed to the carcass 1 of the apparatus, extending outside the latter and being bolted directly to a plate 22 which is itself fixed in any suitable manner to the carcass 1, In =
EMI16.1
duit 23 of the group nK <tor-generatriae is rigidly fixed on the first inner crown 4, so that in normal flight.
the yoke 20 of this proup turns with the carcass 1 of the
EMI16.2
par.il around ee 1 1 =, 5ui 2 The airframe of this 1 <ìiib -0ner in ra bearing T? ett12àùl 25 'which brings it u-1 2SÙ - 1 - => gi-âeasnt fixed on the carcass 1. 11ectric current circulates by the iàttir * ÔÉ13 $ -r ± dYY ± oc :: mutate't.T 26 (figure 1-li eatre the aoipe 19 and; ,, 'Oit terle f'acawygalage? UtS SiÔ, that is to say A device TQl'WOô3N ± 1 * lW fiey? ±, electric z of .y: any after µàruj ± '1.Ô j' Ie3-? - = f2T z ===, jjlàé,] ¯a resisne 5. -ss dispc5lt2. Cs (1e Òi125 '± ÎiJà to ôjj¯jig3z, j bniais c'.:. 'L! .. c':; <, ;; '::' - 5 typ. Ct): '1m a..u. .
-.....- electric r-.te cz = .; I = µ the carcass ilj'àZ "± ±> t2 se L iLi> iit ##. =,;: <; c; -i # .: ##; t éu e-oupa 1 1 device = st = e:> #> - # s.nt4 following figure 5 under the ± +; jxi ù2 a lend support anzi '±> it * 27 fixed on the surface prioress of the e <± é> SS * 1 and cO :: L "{, ia.le with group 29 and diin second support i-8 SiMi1biQ rigidly fixed on the outer surface of 12 crown 4, Two slip rings 29 are fixed on the rotating support 27 and brushes 60 respectively associated with these rings are .eûtes on the non-rotating support 28. These slip rings and these
EMI16.3
brushes are obviously isolated from their respective supports.
Group 19 generally operates as an engine and. under the action of the current which reaches it from the battery of accumulators, its armature 23 turns in the opposite direction of the following one
<Desc / Clms Page number 17>
which it tends to turn under the effect of these friction forces which act on the cabin. In the case considered, the relative air speed, if impressed on the armature of the group is just sufficient to counterbalance the effects of these friction forces which, in any case, are relatively very weak.
When the pilot wishes to rotate the cabin 8 so that it is oriented properly after a change in the direction of flight, it suffices to actuate the switch 26 of
EMI17.1
way to s.u-.es2r 1. ' int2P ... if the current sent by the battery is in the 3w ¯ 1. aiin q:. ::;: 1 t, - ::: milk of this group turns in 11espas 5K #ens j7erE of carcass 1., which has the effect of: - 'âa' '2-¯'- .. pivot wiT' ..: .o. :.: 7C'.llU- 1. and induced., Crown 4 and 1 a17 - ::. r: 3 the e ::>. s 05 the pilot wishes to bring the
EMI17.2
. ::. - :, '. :: - ue; ::; ': r sa ni == - 5J, 1 * 4¯r ¯.b..¯¯¯ v; by rotating it in '. Id: ": -. - '-' 3 e. ::. <= .. ¯ ..... wb I.
All he has to do is press: C '. "7": - :,'> - - o: - "'':; ::. 2:, :: '7¯ -:" 2: E; = # who is afraid of doing -3 -:; == --- -'-. ' v ¯ -¯ ¯ "L :::. i: - :: - 2.:;:rice3 the current supplied, 'r3;" ¯. -:; :: - :: 4- '; f ,, :::; 3ci '-: v; Ji':; 1arlS the ret3istancs 25 .. s m .m .... ¯. ¯ ¯ 2 = 3: '-: ... ::> - = ::::; 3-¯ -:' = - r t- = 'ù provided in general- "-H, 3.': ': :: '- ::. 1Fs ig ::: o ::. Ir, 3 Is -. El dn-% É e of rotation of its armature 3,. -,, ¯ ß. Ir = 3i == #? , s <#tv?: g 'the. structure .11'.1 6, 8 of 1 device has joirt iii qiz 12 L ::!' i.3 :: 8 turns in the same direction
EMI17.3
that the creasse 1. .i:
¯.¯. u however that, due to the fact that the axis i-ji group words-en3rre 19 merges with the axis of rotation of the frame of the apparatus, this rotation of the
EMI17.4
cabin takes place #aT that is applied to this carcass any torque which would tend to give it a precession which would put it on another inclination.
The function of the relay 24 'of figure 11 is to disconnect the group 19 from the battery 24 and to connect it simultaneously.
<Desc / Clms Page number 18>
ment on resistor 25, and vice versa, depending on the degree of charge of this battery, so as to protect it against any overload and to charge it when it is not. A rheostat
25 'adjusts the voltage at which relay 24' switches the battery off.
The battery 24 can also be re-connected., By the intermediary of a switch 26 'also housed in the cabin of the apparatus, on the solenoid 18 of FIG. 9 which acts, as it has been. described above., on the heavy cups 15 against the resistance of the springs 17.
In Figures 2, 3 and 6, there is shown an auxiliary device for steering and stabilizing the cabin attached to that of Figure 5, incorporated in the landing base.
30 of the apparatus and which is in the form of a dome, made of rubber for example, which bears on its periphery blades 31 with aerodynamic profile, fixed to it or which form an integral part thereof, and whose angle d 'attack is opposed to that of the fins 2. This dose 30 can rotate relative to the carcass 1 along the common axis of the pivots 3 but is rigidly fixed to the first inner ring 4.
The descending air current created by the rotation of the vanes 2 gives rise, through its action on the vanes 31, to a torque which tends to cause the dose 30 and, consequently, the crown 4 to rotate, along the ocmmun axis of the pivots 3 and in the opposite direction to the carcass.
This couple is opposed to the tendency for the cabin 8 to follow the rotation of the carcass 1, so that this cabin remains stationary. In fact, the vanes 31 can be designed in such a way that they cause the birth of a superior cut and in the opposite direction to that applied to the internal structure of the apparatus by the friction forces which develop.
<Desc / Clms Page number 19>
between this structure and cardass 1.
This excess torque supplied by the vanes 31 is used to rotate the armature of the motor-generator group 19 in the opposite direction to the frame 1 and this group thus operates as a generator and provides a low voltage current which is used to charge the battery.
However, it should be noted that, when the group 19 functions retort as described above, its induced., In reality., Does not rotate, the described action of the group simply being added to those which tend to immobilize its armature.
Another auxiliary device for stabilizing the barrel is shown in FIGS. 3 and 7 in the form of holes 32 drilled in the upper part and in the lower part of the carcass 1, those of these holes drilled in the lower part of the frame. this carcass being distributed over the same circumference of greater diameter than that on which are distributed the holes drilled in the upper part of the carcass, and the centers of these two ci - conferences being both located on the axis of rotation of this one.
Due to the difference in radial position between the upper holes and the lower holes., When the casing of the apparatus turns, a pumping action occurs which makes the atmospheric air penetrate through the upper holes, causing it to circulate of a downward movement along the inner surface of the carcass 1 and finally rejects it to the outside through the lower holes 32. Blades 33 of suitable shape are fixed on the first inner ring 4 so that a torque t (FIG. 7) similar to that provided by the blades 31 is applied to these blades 33 and to the ring 4.
FIG. 6 shows in detail an embodiment of
<Desc / Clms Page number 20>
EMI20.1
the fixing under the apparatus of its landing base of figure 2.
EMI20.2
30 Dz da.-e -, / form3 on its upper part a plate 34 which, by ± ntermµGiaiz.: # Of a biatée a Mlle 5 and a roll- -rit i1 roll 16, P3 <? I ; tG? .E # iùi = 11 ::: 'rapp.c =; # lL 1. carcass of
EMI20.3
t. ..l.é :, although. in l.>: .. 1.¯ (;. j "this is C-3'5t5 ± '3t :: :(; c, sse qui - :; 0rr." the base ri:': ';': ;:;: j5¯ ::: s - .. CG (Î; ::. ::; 1.:::ant 2 ±: ùj ± .llYlE ¯,, V. t ::.: -: ¯¯ ¯,; .-: 1OG :: 'the.
V ..: l Î3F, .c '.:,. - '7J: .l1 ('; 33 = -. [3 :; a:.: = CG1:;: l: {; es c:.: "::. Ale8:. =; T, dô: pr1f ' 6r, :: nG "1; rsi = 1 = jn's = ?; 3 -:" "Y ::.: 3?, ::.", Conics of i. ', D .''-: "i! To 1> .s.>: R, J i #? R,; z 5> ': :: -.!.:' ', ::::;: "o 1> 1 =.; - =.' : :: ",. <i ::, ¯: ui;); 3UV'31î .; .Jl'c,: 'Jnr' :: 1t; 'i,:': Z.'L '";;: o.'. ,, J".:;, ', :::, -.:, : '- .: ::: -,, E' ::>:,: <:.:, ::: ''; L't: -i;. 'LG o' '- "x,"' zr uN -....,.: .., -. ':;:: ¯' ù¯ 'ji y' '3v'ù L'r 1', "j: ', âs 1,', ..o, 11 ':; 0": k: 3r, "; " <. , vs.' , "1, ::: ':: - ;.,'" .- .. ¯; : 'G' .. '. L.; :: ..,'; :: 1, ';'::; "Cy¯Ü. <}, '.'. :: 5 ') Ct :::} :?, :: '..:; ",, Cn ::':}. ':; ..., ,,: u ,," ,,;.'.:, "-'- '" "; : ';' 3: ..- 2,.:, JC [; 01:;. :: ': <: 1 ::' :: ", :: .. '¯¯.¯,, ¯.-¯ ¯¯. ¯¯. ¯.. ¯ ¯¯ - .. Ù "2 -," .: ':};' 1'9.7;., Gàu: 'j: Jl ..:; ± to'a; ± t * ri> 1 ± 1: to¯; 3n J. '. is .. ¯ u': '--ld ±: .s -, -:;'. ::::> 0 ::: '. " ¯: "¯3.t; (¯.-t} QUi s.ik.::aLÛv 1 ': 3 shocks. 1: /;
1? <J't2.-z "i: =." - '? :::' 'iX ":: 5 & 5 = tll ± S f3v3.L ^ a ...
2 ,,;,: ± ';. 13 :: 2: 1t fold: ratio pl- ±' 33G # '- 1'; 0: -, '.; , 'X'.7: <:; "" -i12 ± lz d ';:,: Yl2 = v L in i3 .-. i e 4 v.r.W ..: - ;: 7.2 -le Ce r ::; Jcy, :::'. l eê ;; ;; 2.'J ":;: ': -;>' i to 1 '1 (µ: .1.'; S ';"':: ',:.:.:. ", L Lt2 d; G :: the '
EMI20.4
; 3 ta2e; a. t: ± 0 1 "), (;, t:;,:.;, Z. ;;: and;:; c;] -) ;: 7 ';: U: at t ±, i16 renderings S" ol = 1-- àa ± res 1 ^ r3 - ;. 8t gz¯ig = es c2.r..n21u; these 44 which ..4 --W; rv 'au. r; ':.: re' to slide â: i; 3 .r ... "'ëïv on the tise. This ti (2; e> f2:' extends towards the top in the alésa0 axis-al d 'a r.nmn t.tw: = rr. 45 rigid-.-j2nt fixed on the frame 1 and which exceeds T' = :. 3.e; awnt to lnte.
EMI20.5
laughing of this carcass in the direction of the first crown ir.
EMI20.6
tér: .eure 4.
The oanchou 45 is supported by- Ur!:; '; collar ([: (1 it
EMI20.7
shape on its upper end and which is supported by
EMI20.8
lntern3diae of a rts: .E.E3i 'to roll: 1% 7, pa- a support
<Desc / Clms Page number 21>
integral with the inner ring 4. An annular recess 48 is provided between the support 46 and an axial extension of the sleeve 45. This recess is closed on each of its ends by a seal.
An inlet orifice 49 makes it possible to connect this annular recess to an inlet pipe for fuel coming from the tanks of the apparatus; which can be housed in the cabin 8 or on the periphery of the device.
EMI21.1
1 U: l0 of the crowns there or 60 A conduit 50 of 8 -: 'j; i (m .. straight annular formed in the B2: ... 1i-cl101'2}! 5 is in .'CFī: a : "-. 'ié'iâ at 2 <:,;' 1. upper end = sP :;" ¯f C'tl '? Cîy!? -' W¯ = :. 'v 48 and in L 4: r . poist ds sa Î.1:}. J: J.rc.et: I..J with Ul1 piping l.F0 'which corns ::' ¯'- ;; 11 '' ': -.':; o : -J1 .-- 1sti! J! ... ea, u 6.iS:3:"=::- ;; r.L0t:}! 1! .. r ::: 2.1 ': -'-' - '; 2.::- S) \ é1j 8t;: = C¯ :.';: 't C ---' ;, G :: '::' 2: ..
(5 - '(- (:: [. ::: .. r .-: i 0.; 113 = c. 5'j; .L, - - ": - l.:; ¯ / nt of '"-': c '-" t11 ::: nis CGI'lr; 5 :: 1.iS G, (?)': -> - :: i.t1 0.J;: l: j ".l ; 3 :::, ::,: - -: ..:. 8S Q'I ';.: =;.: Gl1t <; (: S (; 1.tt! .JG JC-l le i: lc : t;, :) r !.}: 5 ci; .I îi: rld (= ..: J2tL ::: c; l: t, "- ¯; j -. :::: 48]) or simtli :} e3.? are 8 "r5¯de!; ::;:? i1 'expected: n all 1;' .-? other points ..¯? .c: =" = Î'v. oh uns C! nn: 3 ::: 'fJ1 toz passage of C47.': = :. u..¯.'G 'must .4}; :: .. ::;.: rt2: .. li se' :: between Q :::: "0 ::: o! == '::: L ;; 8 rotating' .'C: -, ¯: a: ^ 1'L. This i = .i # .- # zoeq *>, # f: f 2,, 1) pliqt '! \ <,;, j: #g, \ 1 .: Q¯5 ^ I:' 2 ..:; tl'2S collectors and at the halai 'W ¯: le ... <: '::';: - 1.2 :: '6 5 with regard to the conn3xious v.> ¯ "-.': RGtLdU: if there are two organs of 1? Aj # parei "eu rotât". on relative In the node of realization of the figure - ;; - '5., the S' C:,. SE '.' a,; 0 ':: ;;' <;;.
Li. Ocsbustible can C. 9 .. 'u places against the wall i Y3.i.w higher of the carcass 1 and be directly connected sux motors to reection 9, the centrifugal forces created by the. rotation of the carcass then being sufficient to ensure feeding
EMI21.2
0 w ± W :: v.ib.e of -these ffiotevrs when said carcass turns ...
The embodiments of the 7 'inufenti.oii are written., ^' 3fln: SU0cpties to receive various modifications not "C3" -G'n fair that were within the spirit of the invention.
<Desc / Clms Page number 22>
ple, a differential effect, comparable to that which occurs on a "cut" tennis ball, can occur when - the apparatus flies in any direction perpendicular to the axis of rotation of its carcass. This differential effect results from the fact that, due to the rotation of the casing of the apparatus and the general forward movement of the latter, the speed of the air relative to this casing is greater by one side than the other, the result being that the apparatus tends to move on a curved path analogous to that of a billiard ball played with "spin".
The curvature of this trajectory being proportional to the speed of the aircraft, it can be canceled by means of a Pitot tube extending over the exterior of the carcass and directed in the direction of flight, this tube being mounted so that the dynamic air pressure it indicates is used to cause the precession necessary to compensate. said differential effect.
For example, the dynamic air pressure perceived by this Pitot tube can be used to move the heavy masses 15 of Figure 19 so as to bring them to a position in which they are separated from their respective neutral positions by a distance just sufficient to cancel the aforementioned curvature of the trajectory of the device.
The carcass 1 and the cabin 8 can both be made of transparent plastic material and thus offer the occupants of the cabin a total field of vision. As a variant, the frame 1 may include a certain number of windows 31 arranged in a crown facing a runner of windows 52 carried by the cabin, which ensures a continuous field of vision over 360 to the occupants of the cabin.
Figure 4 shows a practical embodiment of the dis-
<Desc / Clms Page number 23>
positive which provides the pivoting connections of the apparatus of the invention. It will be noted first of all that, in order to ensure the necessary structural rigidity of the apparatus, the carcass 1 and the cabin 8 must each include a plurality of U-shaped circular beams r (also visible in FIG. 3 ), rigidly connected to each other and which together constitute rigid frames on which are respectively fixed the thin walls which respectively form the outer surface of the carcass and that of the cabin. Each of the rings 4 and 6 can be forced by a similar beam r.,
as can be seen in FIGS. 4 and 6 with regard to crown 4 and in FIG. 3 with regard to crown 6, For the sake of simplicity, each of the crowns 4 and 6 has been shown in the form of 'a single section r of the type described on which the pivots 3, 5 and 7 are respectively mounted; but each of these crowns can be reinforced by other cir-
EMI23.1
culars d. cntae, Vwser..ewl.
FIG. 4 represents an embodiment of a pivoting connection connecting the ring 6 and the circular beam r which twists the ring 4, which is rigidly so-
EMI23.2
linked to a similar cross-sectional reinforcing beam, Thus, as can be seen in this figure, a pivot 53 is rigidly fixed to one of these beams (in this case the one which constitutes the crown 4) and which passes through a hole provided on the other beam (in the space that which constitutes the ring 6), a thrust ball 54 and a roller bearing 55 allowing the rings 4 and 6 to take relative rotational movements according to the PP axis.
It is also possible, for example., To satisfy the essential condition that no reactive couple nor that no
<Desc / Clms Page number 24>
reaction force must not originate between the carcass of the apparatus and any part of the support structure., of the cabin by accommodating inside the carcass 1 a compressor supported by the interior structure 4,6, 8 of
EMI24.1
1 device and deb - ar-t d - s conduits that are held by nozzles: .t; L '..;: ... â, .4 in:
. ;; 3's.-f = es coaipres-
EMI24.2
5'E: llr and its aotor; "'.;. ¯â.¯" t :: 3 2.s 0 ::.:; I :: "eL¯3-:';:" S25 la ca = lf .Rgue 5 or over 11 t:. :::; 2-3 ±:;.: - :: - ';: = 2 and 6 3 "'.; 1 Such as 5.1 ,, 'i]: nozzles carried by 2 .. sss 1 --B 3r-i3 :: io ibY¯a..3: v'.é '' 0 'C5'tt: .e *' Ë. "* '" -' '' "'¯' é: .1. "3 '"' "" * "-" * "'' '' a ¯ a ::. Rq: 1: 'p: W'Ulrs.; = -' :. ::. = - ¯: --- 2S-S: J8, === - =: .ot :: "J (;: - 5C - 'l src.11re' '@."' ': ¯. ¯ ¯¯ ¯ ¯ "- .. .¯: .- ;.: -1: - :: - = :; J:: 3 & 2: 7 '' r ai: .â.l.à. By: the C4 ': ;; ::: = 2 :::.: ...-:, .- ;; :::. ::. ::. 3 -: '-. ;;, - "' 2 0l '!" "[: ..: i. discharges psr ¯-; 5 t: ": -: '3 ::! ::' ¯OB: 3 the <::; ::: = - :: O ;; 3 (i figure -8.
EMI24.3
In the q = ci => z = é # é6e = itr '=' ¯ ¯s'zc>. construction details that do S2i :: '"; g.ns ï :. :: â .. <¯: vp; = r = 3,;,'; ') ::" ::: .- el'1' l13:!. on principles of 1. 'i'; ", :: - :::; iQ> ::? ' ost been o: - :::: 's.?': - :. 8L, ::,:.: ls "it is obvious that ports of; W.xr: a r '-;,; - '' '': '"" ,,, :: -' 0: 1 * '= 5aµtr. * # In the transverse cabin E.:'t the casing of the device must 8tr * provided, but all h "-. = eu: Yàtler would be able to design and implement such accesses.
It is obviously understood that the housing of the stabilization device of the cabin shown in Figure 5 and the motor device of Figure 8, which both protrude outside the frame of the device, must be in form of surfaces of revolution whose axis coincides with the axis of rotation TT.
<Desc / Clms Page number 25>
Of course, the present invention is not limited to the embodiments described, but extends to all variants in accordance with its spirit.
CLAIMS.
1, Flying apparatus characterized in that comprises a
EMI25.1
supported outer carcass ;, because the iRtermêdis.ire support structure to the Cardan shafts by a cabin housed inside this carcass 02, said support structure comprising
EMI25.2
pivots force a series of three toE.65 of pÉV? h, * l59Lflw SUGc? s.3ifs and perpendicular ± 2 # afED the one that follows it or the pr =?! - of i .- 'di; n'.3 !You;; e'ë; 0t: 'this ijl? il ÙOiÉj3Of'G ± a 'àà # POSiÎii ìI13 "= W (lli rI ± at ED.
ToÉa5Ô, 32 àGà-à2 CéLbù2SSl t-llÙ ±? A '' 2 of! 3-: "::: #; :: 0 iJiuc," ùezin.4. 03 13sj.xsµ- <ôi ± Biotem '' E.l # * i # t:.; T2Q de fa ¯ -?,:. ! lloÉti * = es 9OÉE'iài.Ct É & ÔE, 3 "ÌSEE of the device EÉ.IXS exer - = - cer force against any part mi of said support structure, nor of said cabin.