BE729542A - - Google Patents

Info

Publication number
BE729542A
BE729542A BE729542A BE729542A BE729542A BE 729542 A BE729542 A BE 729542A BE 729542 A BE729542 A BE 729542A BE 729542 A BE729542 A BE 729542A BE 729542 A BE729542 A BE 729542A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
propellant
dispenser according
valve
bag
dispenser
Prior art date
Application number
BE729542A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE729542A priority Critical patent/BE729542A/fr
Publication of BE729542A publication Critical patent/BE729542A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D83/00Containers or packages with special means for dispensing contents
    • B65D83/14Containers or packages with special means for dispensing contents for delivery of liquid or semi-liquid contents by internal gaseous pressure, i.e. aerosol containers comprising propellant for a product delivered by a propellant
    • B65D83/60Contents and propellant separated

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Dispersion Chemistry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Containers And Packaging Bodies Having A Special Means To Remove Contents (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET   D'INVENTION   Distributeur aérosol à produit et propulsera* séparés. 



   La présente invention concerne un distributeur aérosol perfectionné pour la pulvérisation d'un produit, géné-   ralement   liquide, au moyen d'un propulseur gazeux liquéfié appelé à s'échapper en phase gazeuse, lors de 2.'actionnement du bouchon-valve par l'utilisateur. 



   Plus précisément, cette invention vise un distribu- teur aérosol à produit et propulseur séparés, c'est-à-dire du genre dans lequel le produit à pulvériser est contenu dans un récipient distinct de celui contenant le propulseru, générale- ment constitué par un gaz liquéfié sous pression- 
Ces distributeurs aérosols se différencient de ceux comportant un récipient   unique   ne comportant qu'une seule charge   liquide,   formée par le mélange du   liquide   à pulvériser et du 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 propulseur, lequel est et partie en phase gazeuse   au-dessus   du liquide. De tels distributeurs nécessitent un récipient rigide et résistant pour contenir les phases liquides et gazeu- ses sous pression. 



   On connaît d'autre part des distributeurs aérosols dans lesquels le liquide à pulvériser est contenu dans un sac souple et extensible, à la manière d'une vessie. Ce sac est logé dans un récipient rigide contenant le propulseur sous pression qui n'est pas ainsi mis pendant le Stockage en contact direct avec la phase liquide à pulvériser., ce qui pré- sente de nombreux avantages. Dans ces distributeurs, la   pres-   sion du gaz régnant à l'extérieur du sac souple sert à compri- mer ce dernier et à expulser le liquide hors du sac des que la valve est ouverte. Le vidage du sac est ainsi réalisé par com- pression. 



   La présente invention concerne des distributeurs dont le produit à pulvériser et le propulseur sont séparés et dans lesquels les sacs souples pour le stockage de la phase à   pul-   vériser sont utilises dans une nouvelle combinaison. 



   Suivant l'invention, le distributeur aérosol pour la pulvérisation d'un produit, généralement liquide, contenu   @   dans un premier récipient, au moyen d'un propulseur gazeux sous pression contenu sans un second récipient séparé du premier, ce distributeur comprenant un bouchon-valve à bouton-poussoir pourvu d'une buse de pulvérisation du type Venturi et d'un circuit d'aspiration, commandé par la valve et s'étendant entre le récipient du produit et la buse de pulvérisation, est   carac-   térisé en ce que le récipient au produit comprend un sac souple étanche qui est logé.

   dans une monture protectrice et en ce que le distributeur présente des orifices permettant une libre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 communication de l'intérieur de la monture avec   l'atmosphère,   de sorte que la paroi extérieure du sa  est toujours à la pression atmosphérique. 



   Le vidage du sac est ainsi effectue par aspiration, grâce à la combinaison de ce sac avec le circuit d'aspiration mis en dépression par la valve de Venturi lors de l'utilisation 
De   plus,, l'application   prévue par l'invention des sacs souples à ce type de distributeur se traduit, comme on le verra, par de nombreux résultats nouveaux intéressants. 



   Suivant une réalisation particulière, le sac souple renferme le réservoir à propulseur, et selon une autre   réalisa-   tion, il constitue une enveloppe ar.nulaire qui entoure le réservoir à propulseur sur une partie au moins de sa surface. 



   Dans ce cas l'enveloppe annulaire formée par le sac souple est, de préférence, enroulée en spirale autour du réservoir à propulseur. 



   Divers moyens sont prévus par l'invention pour la fixation du sac souple. En particulier, il peur, être monté de manière étanche sur le corps du bouchon-valve, ou encore autour du tube plongeur assurant l'alimentation de la buse de pulvé- risation. 



   Selon une autre version, le sac souple est connecté au bouchon-valve par un raccord relié de manière étanche à ce sac et qui dessert la valve contr8lant la circulation de la phase à pulvériser. 



   Dans tous les cas, la valve du distributeur ne doit assurer qu'une double obturation puisqu'on fait en sorte que la monture protectrice présente des orifices de communication avec l'atmosphère extérieure. Ceci garantit le fonctionnement du distributeur dans des conditions telles que la surface 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 extérieure du sac souple reste toujours à la pression atmosphé- rique. De plus la structura et la fabrication du distributeur sont alors grandement simplifiées. 



   L'invention prévoit encore de combiner le distribu-   ceur   tel que défini avec des moyens (notamment utilisation d'un propulseur adsorbé sur une phase pulvérulente) permettant 1'éjection du propulseur en phase gazeuse quelle que soit l'orientation du distributeur, de sorte que ce dernier peut notamment être utilisé la tête en bas. 



   D'autres particularités de l'invention résulterons encore de la description ci-après. 



   Aux dessins annexés, donnés à titre d'exemples non limitatifs,   '-= la   Fig. 3 est une vue en   élévation   après coupe par un plan axial d'une première réalisation de l'invention. 



   - la Fig. 2 montre dans les mêmes conditions une seconde réalisation. 



   - la Fig. 3   correspond à   une   trois! este   réalisation. 



   - la Fig. 4 est une vue en coupe partielle de la par- tie supérieure du distributeur suivant   IV-IV   de la Fig. 3. 



   - la Fig. 5 est un schéma perspectifdu raccord uti- lisa dans le distributeur précédent. 



   - les Fig. 6 et 7 sont des vues partielles de   l'exté-   rieur montrant des variantes du tube de prélèvement du propul- seur pour la réalisation précédente. 



   - la Fig. 8 est une vue partielle en coupe axiale d'une autre variante. 



   - la Fig. 9 est la vue en plan correspondante après coupe   IX-IX   de la Fig. 8. 



   - la Fig.   10   est la vue partielle en coupe axiale 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'une autre variante. 



   - la Fig. Il est une coupe à grande   échelle   d'une partie   de   la Fig. 10. 



   - la Fig. 12 est la coupe XII-XII de la Fig. 11. 



   Dans la réalisation particulière de l'invention repré- sentée à la Fig. 1 le distributeur est destiné à la pulvérisa- tion d'un   pioduit   en phase liquide. Ce distributser   @   une monture protectrice 1 en matière plastique ou en   métal.,   en forme de bidon, qui porte le bouchon-valve 2. Celui-ci comprend par exemple, de façon connue, une coiffe 3 montée sur un rebord   4   de la monture 1. La coiffe 3 porte, dans sa partie centrale, un corps annulaire 5 qui enserre un joint souple, également annulaire 6. Sur le corps 5 est fixé, par exemple par sertissage, le réservoir intérieur 7 contenant le propul- seur 8 sous pression dont une partie importante se trouve à l'état liquéfie.

   Une bague tronconique 9 interposée entre le réservoir 7 et le corps 5, assure la fixation du joint haute pression 11 prévu pour le propulseur. 



   Suivant l'axe du bouchon-valve 2 est montée à cculisse une tige creuse 12, connue sous le nom de " gicleur ", qui comporte d'une   part   un renflement 13 coopérant avec le doint 6 pour constituer un obturateur à basse pression pour le li- quide. D'autre part, la tige 12 porte un second renflement 14 qui coopère avec le joint 11 pour constituer un obturateur à haute pression. 



   Le circuit du liquide comprend une chambre annulaire 15, logée dans le corps 5, alimentée par un tube plongeur 16 et qui est reliée, en cas d'ouverture de la valve, avec un conduit annulaire 17 aboutissant au col d'une buse 18   du¯   type Venturi,, logée dans le bouton-poussoir 19. Il est prévu d'autre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 part un conduit central 21 pour le propulseur relié à des conduits radiaux   20   normalement obturés par le joint 11. Le conduit 21 débouche à la partie arrière de la buse 18. 



   La valve double, ainsi constituée, d'un type en lui- même connu, est combinée avec le fait que le liquide à pulvé- riser est contenu dans un sac souple et étanche 22 qui prend place dans la monture 1. Le sac souple 22 est, de   préférence,   du type à paroi mince et présente une grande flexibilité.

   En particulier, ce sac peut être réalise au moyen de l'un des produits suivants : a) en polyéthylène (soit extrudé soufflé directement dans sa ferme définitive, soit obtenu par soudure à partir de film ou de gaine) si le produit contenu possède une formule aqueuse ou   hydroalcoolîque.   En effet, le polyéthylène présente une excellente imperméabilité à l'eau et aux alcools. b) en chlorure de polyvinyle non plastifié ou en polyamide, si le produit à pulvériser est une solution dans un hydrocarbure, ou contient des substances odoriférantes, car les deux matières ci-dessus présentent une bonne imperméabilité aux   hydre carbures   et aux odeurs.

   c) en métal mince   (aluminium   laminé, par exemple) si la solution contient des solvants très agressifs   vis-à-vis   de la majorité des matières plastiques, comme par exemple,, les solvants halogénés, cétoniques ou benzéniques. d) en matériaux complexes (polyéthylène--cellulose ré- générée, polyéthylène-aluminium,   polyéthylène-polyester,     etc...)   pour des usages particuliers, tels que présence de solvants pour lesquels une seule matière plastique ne convient pas, ou pour une haute   imperméabilité.   La   gamne   très large des matériaux complexes souples qui existent actuellement sur le marché 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 permet de trouver des solutions satisfaisantes à un très grand nombre de problèmes. 



   Dans la version de la Fig. 1, le sac 22 renferme com- plètement le réservoir intérieur7. En effet, ce sac 22 comporte, suivant son ouverture, une bague de renforcement 23 laquelle est fixée de manière étanche, par exemple par soudage, sur le corps annulaire 5 du bouchon 2. Le sac 22 est rempli par le li- quide à pulvériser 24, ce remplissage étant effectué de façon à éviter une introduction   d'air   au moyen d'un dispositif permet- tant, de préférence, d'introduire à la fois le propulseur et le produit à distribuer dans les récipients respectifs. 



   Lorsque le sac 22 est plein, il occupe sensiblement la totalité du volume libre de la monture protectrice 1 et le liquide à pulvériser est directement en contact avec le réser- voir 7. 



   Dans la réalisation décrite, le sac 22 est mis sous tension par le poids du liquide   24   qu'il contient et il est entièrement suspendu à la bague 23. De la sorte, le fond de la monture 1 est facultatif. Ici, ce fond est simplement   consti-   tué par un croisillon 25-réservant entre ses branches de larges orifices 26 de libre communication avec l'atmosphère extérieure. 



   A l'intérieur du sac 22 s'étend le tube plongeur 16 légèrement flexible. L'équipement du distributeur est avantageusement com- plété, de façon connue, par un chapeau amovible 27 protégeant le bouton-poussoir   19.   



   -Si on appuie sur le bouton-poussoir   19,   la tige 12 coulisse vers le réservoir 7 ce qui permet   11-échappement   du propulseur vers la buse   18   et l'aspiration correspondante assu- re la montée du liquide   24   par le tube   16   dans la chambre 15, le conduit 17 et la buse 18 où il est pulvérisé. Le contact 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 direct entre le liquide   24   et le réservoir à propulseur 7 permet   d'éviter   un refroidissement brutal de ce dernier en cas d'usage prolongé du distributeur. A césure du vidage du sac 22, celui-ci diminue de volume. S'il est réalisé en matière élas- tique, il se contracte, sinon ses parois viennent se plaquer progressivement l'une contre l'autre. 



   S'il risque de se produire des interactions nocives entre le liquide   24   et le réservoir 7 (par exemple avec des   formules-   aqueuses et des récipients métalliques) on utilisera de préférence une réalisation conforme aux Fig. 2 ou 3, où une séparation complète est prévue entre le liquide 24 et la paroi du réservoir 7. - 
Dans la version de la Fig. 2, le sac 22a n'a pas de forme propre. Il présente seulement un orifice de sortie étroit pourvu d'une bague 31 dont le diamètre lui permet d'être enfilé autour du tube plongeur 16. La bague 31 est ensuite soudée ou collée à ce tube. Lorsque le sac 22a est mis en place dans la monture 1, il est disposé autour du réservoir 7 et l'entoure sur une partie variable de sa surface. 



     On   notera que dans cette version, le fond 32 de la monture protectrice 1 est plein tandis que la coiffe 3 pré- sente des orifices   33   pour l'entrée de l'air. 



   Pour éviter quel'orifce   34   du tube plongeur soit obturé en cours d'utilisation par la paroi du sac 22a, ce tube présente des perforations 35 échelonnées sur sa longueur. 



   Pour utiliser au maximum l'espace libre existant entre la monture 1 et le réservoir 7, l'intention prévoit encore   (Fig.   3 et 4) d'utiliser pour le liquide 24 un sac souple 22c constituant une enveloppe annulaire enroulée en spirale autour du réservoir 7 et du corps 5. Le sac 22c comporte, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 plus précisément, une paroi extérieure 36 et une paroi   inté-   rieure 37 réunies l'une à l'autre suivant une bande de jonction annulaire 38. De préférence, ces parois sont constituées par une même feuille convenablement repliée et collée ou soudée. 



   On voit, d'après la   Fig. 4,   que le sac 22c se ter- mine par des parties amincies 39a, 39b qui viennent en recou-   vrement   l'une par rapport à l'autre. La liaison entre le sac 
22c et la chambre annulaire 15 du bouchon-valve 2, est assu- rée au moyen d'un raccord 41 (Fig.   5).   Ce dernier comprend une . collerette 42 dans laquelle sont ménagés des canaux radiaux   43   et un corps'-tubulaire 44. Ce raccord 41 est introduit à l'in- térieur du sac 22c de telle sorte que la paroi intérieure 37 soit coincée entre la collerette 42 et une bague rapportée 45 enfilée autour du corps 44. Celui-ci est, d'autre part, enfoncé dans un   cana'¯   prévu à cet effet dans le corps 5 et qui débouche dans la chambre 15.

   La partie inférieure du sac 22c repose sur le fond 32 de la monture 1. 



   Dans cette réalisation, le réservoir 7 comporte des moyens permettant l'éjection du propulseur en phase gazeuse dans toutes les positions du distributeur. A cet effet la liaison entre le corps 5 et le réservoir 7 est assurée par un noyau intercalaire   46   présentant une chambre 47 premetant. passage du renflement   14.   La chambre 47 est prolongée par un tube   48   dont la longueur est sensiblement égale à la moitié de la hauteur du réservoir 7. Parallèlement il est prévu que le niveau de remplissage du réservoir 7 avec le propulseur liquéfié 8 soit, au départ et en position verticale du dis-   tributeur,   au niveau de l'orifice d'aspiration du tube   48.   



   Bien entendu, si on le désire, on peut effectuer un collage ou un soudage à chaud ou par haute fréquence ou par 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ultra-sons de la collerette 42 sur la paroi 37 et avec   l'en-   semble des pièces 41. 45 et 5. 



   Compte tenu des conditions de longueur imposées au tube   48   et au niveau de remplissage du réservoir 7, on comprend qu'en position droite du distributeur, le propulseur est tou- -jours prélevé en phase gazeuse. Même si on retourne le distri- buteur et qu'on l'amène tête en bas, le propulseur 8 suit les parois du réservoir 7 et l'orifice libre du tube de prélève- ment   48   reste toujours en phase gazeuse. A mesure du vidage, le sac 22c s'aplatit, les parois 36 et 37 venant se plaquer l'une contre l'autre.   ±±ne   si la paroi 36 vient s'appliquer sur la collerette 42, les canaux superficiels 43 permettent le passage du liquide vers le corps tubulaire 4 de sorte que la continuité du fonctionnement est assurée. 



   Il peut toutefois arriver, si l'utilisateur retourne brutalement la monture 1, que quelques gouttes de propulseur à l'état liquide qui   n'oiat   pas le temps de suivre les parois pénètrent dans le tube de prélèvement 48, ce qui perturberait le fonctionnement. 



   Pour éviter ce phénomène, l'invention prévoit divers moyens qui sont schématisés aux Fig. 6 à 9. Selon une   preère   variante (Fig.   6),   l'extrémité du tube de prélèvement 48 est fermée par une cloison 61 au voisinage dé laquelle sont ménagées des fentes rectangulaires 62, ou circulaires 63 (Fig. 7). Bien entendu, ce sont ces orifices qui doivent se trouver à hauteur du plan qui sépare le réservoir 7 en deux volumes égaux. 



   Suivant une autre version   (Fig.   8 et 9), l'extrémité du tube   48   est pourvue de deux disques superposés   64,   65 main- tenus par des cloisons radiales   66.   Le double chapeau air.si ménagé évite que les gouttes de propulseur ruisselant le long 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 du tube 48 pénètrent dans   l'orifice   d'entrée de ce tube. Il en va de même pour les gouttes libres. 



   Un autre moyen pour permettre le fonctionnement du distributeur en toute position, est schématisé aux Fig. 10 à 12. Il consiste à remplir le réservoir 7 par un produite par exemple¯ une matière pulvérulente ou spongieuse capable d'adsorber le propulseur ou encore de donner naissance avec lui à un gel.   'Un   tel moyen est avantageusement conforme   à   celui décrit dans la demande de brevet belge de la même Demanderesse déposée le 8 Octobre 1968 sous le N  64 446 et   intitulé :

     ''Perfectionnements aux   distributeurs à   bouton-poussoir. à phases   séparées**-'   
Dans ce cas, il est avantageusement prévu de munir la bague intérieure 51, insérée entre le corps 5 et le réser- voir 7, d'un tamis 52 comprenant une succession de fenêtres 53 obturées par un fond   54   venant directement de moulage avec la bague 51. La largeur des fenêtres   53   est suffisamment faible pour empêcher le passage vers la valve des particules solides contenues dans le réservoir 7. 



   On notera que l'obturateur à basse-pression comprend une collerette 55 servant d'appui au ressort de rappel 56 et qui comporte, du coté opposé au joint 6, une surface de butée 57 capable de prendre appui sur des nervures 58 disposées radia- lement dans la chambre 15. Ces nervures limitent la descente de la tige 12, même en cas de poussée excessive par   l'utilisa-   teur. 



   L'invention apporte, par rapport aux distributeurs connus à phases séparées, les avantages suivants : 
Ces distributeurs peuvent être utilisés en toute position aussi bien tête en haut que tête en bas ou   couch4s   

 <Desc/Clms Page number 12> 

   horizontalement.   Ceci est utile pour un grand nombre de pro- duits tels que peintures, cires, déodorants corporels, etc... 



     On   notera de plus que la combinaison d'un sac souple pour le produit à distribuer et de moyens permettant de faire fonc- tionner le distributeur la tête en bas, permet d'obtenir des distributeurs utilisables en toutes positions, sans risques de fuites ou de fonctionnement défectueux tout   en n'employant   qu'une valve à double obturation, ce qui correspond à une éco- nomie importante sur les frais de fabrication. 



   Les risques de corrosion du réservoir à propulseur sont éliminés même si ce dernier est réalisé en métal et que le produit à pulvériser est agressif vis-à-vis des métaux (cas des solutions aqueuses ou alcooliques). 



   Les risques de dégradation de la monture au contact du liquide à pulvériser sont également éliminés. De même ne se pose pas le problème de la perméabilité de ce récipient à l'égard du produit à pulvériser. 



   La monture peut ainsi être réalisée avec des matières plastiques bon marché et perméables telles que le polyéthylène ou le polystyrène. Elle peut même être réalisée en métal, en bois, en carton, sans limitation de matière ni de forme. 



   L'invention   permet   encore   d'éviter   des risques de dégradation du produit à pulvériser au contact de l'air. Une telle dégradation peut, par exemple, consister dans la forma- tion d'une   pellicule   sur une peinture ou une colle ou dans   l'altération   de   l'odeur   d'un produit parfumé. De même, les risques de   contamination   par bactéries et ceux d'oxydation et de dégradation de denrées alimentaires au contact de l'air peuvent   être   complètement évités. 



   La liaison du bouchon-valve avec la monture extérieure 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 n'a plus besoin d'être étanche. La fixation par collage étan- che ou par soudure peut dès lors être remplacée par un vissa- ge ou un encliquetage plus simples à réaliser. 



   Il est evident que l'invention n'est pas limitée aux réalisations décrites et qu'on peut apporter à celles-ci des variantes d'exécution. Ainsi dans les exemples qui précèdent, le réservoir à propulseur est figuré au centre suivant   l'axe   du distributeur mais il est évident qu'on peut placer celui-ci. 
 EMI13.1 
 dans une position excentrée : par exemple à c5=E uu "''''1.. "''''''''.tJ-'"- contenant le produit à pulvériser si on désire que la forme générale du distributeur ne soit pas de révolution nais soit, par exemple, aplatie, une telle forme étant plus commode à loger dans un sac. On peut placer le réservoir à propulseur en position horizontale   cu   encore au-dessus ou au-dessous du sac souple.

   Dans tous les cas, les liaisons entre le sac souple et. le bouchon-valve ainsi qu'entre le réservoir à propulseur et ce dernier peuvent être réalisées au moyen de tubes, éven- tuellement flexibles, de longueur appropriée. 



   Il est entendu également que l'invention est indé- pendante du type de valve utilisé.   On   peut monter sur le dis- tributeur une   vrlve   dans laquelle l'obturateur haute   pzessiou   et l'obturateur basse pression sont intégrés dans une même monture comma schématisé sur les dessins. On pourrait encore réaliser un assemblage mécanique d'un obturateur haute pres-      sion et d'un obturateur basse pression capables, avant montage, de fonctionner indépendamment l'un de   l'autre.   



   On pourrait, encore, à titre de variante, utiliser deux ou plusieurs poches souples contenant chacune des produits différents qu'il est souhaitable de ne pas mélanger avant emploi et qui ne seront mélangés qu'à la pulvérisation par aspiration simultanée dans les diverses poches souples.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INVENTION Aerosol dispenser with separate product and propellant *.



   The present invention relates to an improved aerosol dispenser for spraying a product, generally liquid, by means of a liquefied gaseous propellant intended to escape in the gaseous phase, upon actuation of the valve cap by the 'user.



   More specifically, this invention relates to an aerosol dispenser with separate product and propellant, that is to say of the kind in which the product to be sprayed is contained in a container separate from that containing the propellant, generally constituted by a liquefied gas under pressure
These aerosol dispensers differ from those comprising a single container comprising only a single liquid charge, formed by the mixture of the liquid to be sprayed and the

 <Desc / Clms Page number 2>

 propellant, which is and partly in the gas phase above the liquid. Such dispensers require a rigid and strong container to contain the liquid and gaseous phases under pressure.



   Aerosol dispensers are also known in which the liquid to be sprayed is contained in a flexible and expandable bag, in the manner of a bladder. This bag is housed in a rigid container containing the pressurized propellant which is not thus placed during Storage in direct contact with the liquid phase to be sprayed, which presents numerous advantages. In these distributors, the pressure of the gas prevailing outside the flexible bag serves to compress the latter and to expel the liquid out of the bag as soon as the valve is opened. The emptying of the bag is thus carried out by compression.



   The present invention relates to dispensers in which the product to be sprayed and the propellant are separated and in which the flexible bags for the storage of the phase to be sprayed are used in a novel combination.



   According to the invention, the aerosol dispenser for spraying a product, generally liquid, contained in a first container, by means of a pressurized gaseous propellant contained without a second container separate from the first, this dispenser comprising a stopper. push-button valve provided with a Venturi-type spray nozzle and a suction circuit, controlled by the valve and extending between the product container and the spray nozzle, is characterized in that the product container includes a sealed flexible bag which is housed.

   in a protective frame and in that the distributor has orifices allowing free

 <Desc / Clms Page number 3>

 communication of the interior of the frame with the atmosphere, so that the outer wall of the sa is always at atmospheric pressure.



   The emptying of the bag is thus carried out by suction, thanks to the combination of this bag with the suction circuit put under pressure by the Venturi valve during use.
In addition, the application provided by the invention of flexible bags to this type of dispenser results, as will be seen, by many interesting new results.



   According to a particular embodiment, the flexible bag encloses the propellant reservoir, and according to another embodiment, it constitutes an annular envelope which surrounds the propellant reservoir over at least part of its surface.



   In this case the annular envelope formed by the flexible bag is preferably wound in a spiral around the propellant tank.



   Various means are provided by the invention for fixing the flexible bag. In particular, it is afraid of being mounted in a sealed manner on the body of the valve cap, or else around the dip tube supplying the supply to the spray nozzle.



   According to another version, the flexible bag is connected to the valve-stopper by a connector sealed to this bag and which serves the valve controlling the circulation of the phase to be sprayed.



   In all cases, the distributor valve must ensure only a double closure since it is ensured that the protective frame has orifices for communication with the external atmosphere. This ensures the operation of the dispenser under conditions such as the surface

 <Desc / Clms Page number 4>

 outside of the flexible bag always remains at atmospheric pressure. In addition, the structure and manufacture of the dispenser are then greatly simplified.



   The invention also provides for combining the distributor as defined with means (in particular the use of a propellant adsorbed on a pulverulent phase) allowing the ejection of the propellant in the gaseous phase regardless of the orientation of the distributor, so that the latter can in particular be used upside down.



   Other features of the invention will result from the following description.



   In the accompanying drawings, given by way of non-limiting examples, '- = FIG. 3 is an elevational view after section through an axial plane of a first embodiment of the invention.



   - Fig. 2 shows a second embodiment under the same conditions.



   - Fig. 3 is a three! this achievement.



   - Fig. 4 is a partial sectional view of the upper part of the distributor according to IV-IV of FIG. 3.



   - Fig. 5 is a perspective diagram of the fitting used in the previous distributor.



   - Figs. 6 and 7 are partial views of the exterior showing variants of the propellant sampling tube for the previous embodiment.



   - Fig. 8 is a partial view in axial section of another variant.



   - Fig. 9 is the corresponding plan view after section IX-IX of FIG. 8.



   - Fig. 10 is the partial view in axial section

 <Desc / Clms Page number 5>

 of another variant.



   - Fig. It is a section on a large scale of part of FIG. 10.



   - Fig. 12 is section XII-XII of FIG. 11.



   In the particular embodiment of the invention shown in FIG. 1 the distributor is intended for spraying a product in the liquid phase. This distributeser @ a protective frame 1 of plastic or metal., In the form of a can, which carries the valve cap 2. This comprises for example, in known manner, a cap 3 mounted on a rim 4 of the frame. 1. The cover 3 carries, in its central part, an annular body 5 which encloses a flexible seal, also annular 6. On the body 5 is fixed, for example by crimping, the internal tank 7 containing the propellant 8 under pressure. a significant part of which is in the liquefied state.

   A frustoconical ring 9 interposed between the reservoir 7 and the body 5, secures the high pressure seal 11 provided for the thruster.



   Along the axis of the valve cap 2 is mounted on cculisse a hollow rod 12, known under the name of "nozzle", which comprises on the one hand a bulge 13 cooperating with the doint 6 to constitute a low pressure shutter for the liquid. On the other hand, the rod 12 carries a second bulge 14 which cooperates with the seal 11 to constitute a high pressure shutter.



   The liquid circuit comprises an annular chamber 15, housed in the body 5, supplied by a dip tube 16 and which is connected, in the event of opening of the valve, with an annular duct 17 terminating at the neck of a nozzle 18 of the valve. ¯ Venturi type ,, housed in push-button 19. Other

 <Desc / Clms Page number 6>

 A central duct 21 starts off for the thruster connected to radial ducts 20 normally closed off by the seal 11. The duct 21 opens out at the rear part of the nozzle 18.



   The double valve, thus constituted, of a type known per se, is combined with the fact that the liquid to be sprayed is contained in a flexible and sealed bag 22 which takes place in the frame 1. The flexible bag 22 is preferably of the thin wall type and exhibits high flexibility.

   In particular, this bag can be made by means of one of the following products: a) in polyethylene (either extruded blown directly in its final farm, or obtained by welding from film or sheath) if the product contained has a aqueous or hydroalcoholic formula. In fact, polyethylene has excellent impermeability to water and to alcohols. b) in unplasticized polyvinyl chloride or in polyamide, if the product to be sprayed is a solution in a hydrocarbon, or contains odoriferous substances, since the above two materials have good impermeability to hydrocarbons and to odors.

   c) thin metal (rolled aluminum, for example) if the solution contains very aggressive solvents vis-à-vis the majority of plastics, such as, for example, halogenated, ketonic or benzene solvents. d) in complex materials (polyethylene - regenerated cellulose, polyethylene-aluminum, polyethylene-polyester, etc.) for particular uses, such as the presence of solvents for which a single plastic material is not suitable, or for a high impermeability. The very wide range of flexible complex materials that currently exist on the market

 <Desc / Clms Page number 7>

 makes it possible to find satisfactory solutions to a very large number of problems.



   In the version of FIG. 1, the bag 22 completely encloses the inner reservoir7. In fact, this bag 22 comprises, depending on its opening, a reinforcing ring 23 which is fixed in a sealed manner, for example by welding, on the annular body 5 of the stopper 2. The bag 22 is filled with the liquid to be sprayed. 24, this filling being carried out so as to avoid an introduction of air by means of a device allowing, preferably, both the propellant and the product to be dispensed to be introduced into the respective containers.



   When the bag 22 is full, it occupies substantially the entire free volume of the protective frame 1 and the liquid to be sprayed is directly in contact with the reservoir 7.



   In the embodiment described, the bag 22 is put under tension by the weight of the liquid 24 which it contains and it is entirely suspended from the ring 23. In this way, the bottom of the frame 1 is optional. Here, this bottom is simply constituted by a cross 25-reserving between its branches large orifices 26 for free communication with the external atmosphere.



   Inside the bag 22 extends the slightly flexible dip tube 16. The dispenser equipment is advantageously completed, in a known manner, by a removable cap 27 protecting the push-button 19.



   -If the push-button 19 is pressed, the rod 12 slides towards the reservoir 7 which allows the propellant to escape to the nozzle 18 and the corresponding suction ensures the rise of the liquid 24 through the tube 16 in the chamber 15, duct 17 and nozzle 18 where it is sprayed. The contact

 <Desc / Clms Page number 8>

 direct between the liquid 24 and the propellant tank 7 prevents sudden cooling of the latter in the event of prolonged use of the distributor. When the bag 22 is emptied, the latter decreases in volume. If it is made of elastic material, it contracts, otherwise its walls are gradually pressed against each other.



   If there is a risk of harmful interactions occurring between the liquid 24 and the reservoir 7 (for example with aqueous formulas and metallic containers), an embodiment in accordance with FIGS. 2 or 3, where a complete separation is provided between the liquid 24 and the wall of the tank 7. -
In the version of FIG. 2, the bag 22a does not have its own shape. It only has a narrow outlet orifice provided with a ring 31, the diameter of which allows it to be threaded around the dip tube 16. The ring 31 is then welded or glued to this tube. When the bag 22a is placed in the frame 1, it is arranged around the reservoir 7 and surrounds it over a variable part of its surface.



     It will be noted that in this version, the bottom 32 of the protective frame 1 is solid while the cap 3 has orifices 33 for the entry of air.



   To prevent the opening 34 of the dip tube from being blocked during use by the wall of the bag 22a, this tube has perforations 35 staggered along its length.



   In order to make maximum use of the free space existing between the frame 1 and the reservoir 7, the intention also provides (Figs. 3 and 4) to use for the liquid 24 a flexible bag 22c constituting an annular envelope wound in a spiral around the. tank 7 and body 5. Bag 22c comprises,

 <Desc / Clms Page number 9>

 more precisely, an outer wall 36 and an inner wall 37 joined to one another along an annular junction strip 38. Preferably, these walls are formed by the same sheet suitably folded up and glued or welded.



   It can be seen from FIG. 4, that the bag 22c ends with thinned parts 39a, 39b which overlap with respect to one another. The connection between the bag
22c and the annular chamber 15 of the valve cap 2, is secured by means of a connector 41 (Fig. 5). The latter includes a. flange 42 in which are formed radial channels 43 and a tubular body 44. This connector 41 is introduced inside the bag 22c so that the inner wall 37 is wedged between the flange 42 and an attached ring 45 threaded around the body 44. The latter is, on the other hand, inserted into a channel provided for this purpose in the body 5 and which opens into the chamber 15.

   The lower part of the bag 22c rests on the bottom 32 of the frame 1.



   In this embodiment, the reservoir 7 comprises means allowing the ejection of the propellant in the gas phase in all the positions of the distributor. For this purpose the connection between the body 5 and the reservoir 7 is provided by an intermediate core 46 having a chamber 47 premetant. passage of the bulge 14. The chamber 47 is extended by a tube 48, the length of which is substantially equal to half the height of the tank 7. In parallel, provision is made for the filling level of the tank 7 with the liquefied propellant 8 to be, at outlet and in the vertical position of the distributor, at the level of the suction port of tube 48.



   Of course, if desired, gluing or welding can be carried out by hot or by high frequency or by

 <Desc / Clms Page number 10>

 ultrasound of the collar 42 on the wall 37 and with the set of parts 41. 45 and 5.



   Taking into account the length conditions imposed on the tube 48 and on the filling level of the reservoir 7, it is understood that in the upright position of the distributor, the propellant is always taken in the gas phase. Even if the distributor is turned upside down and brought upside down, the propellant 8 follows the walls of the reservoir 7 and the free orifice of the sampling tube 48 still remains in the gas phase. As the emptying, the bag 22c flattens, the walls 36 and 37 coming to press against one another. ± ± if the wall 36 comes to rest on the flange 42, the surface channels 43 allow the passage of the liquid to the tubular body 4 so that the continuity of operation is ensured.



   It may however happen, if the user suddenly turns the frame 1 over, that a few drops of propellant in the liquid state which does not have time to follow the walls enter the sampling tube 48, which would disrupt operation.



   To avoid this phenomenon, the invention provides various means which are shown schematically in FIGS. 6 to 9. According to a preère variant (Fig. 6), the end of the sampling tube 48 is closed by a partition 61 in the vicinity of which are formed rectangular slots 62, or circular 63 (Fig. 7). Of course, it is these orifices which must be at the level of the plane which separates the reservoir 7 into two equal volumes.



   According to another version (Fig. 8 and 9), the end of the tube 48 is provided with two superimposed discs 64, 65 held by radial partitions 66. The double air cap, if spared, prevents drops of dripping propellant. along

 <Desc / Clms Page number 11>

 of the tube 48 enter the inlet orifice of this tube. The same goes for free drops.



   Another means of allowing the operation of the distributor in any position is shown diagrammatically in FIGS. 10 to 12. It consists in filling the reservoir 7 with a product for example a pulverulent or spongy material capable of adsorbing the propellant or of giving rise with it to a gel. 'Such a means is advantageously in accordance with that described in the Belgian patent application by the same Applicant filed on October 8, 1968 under number 64,446 and entitled:

     '' Improvements to push-button dispensers. phase-separated ** - '
In this case, it is advantageously provided to provide the inner ring 51, inserted between the body 5 and the reservoir 7, with a screen 52 comprising a succession of windows 53 closed by a bottom 54 coming directly from molding with the ring. 51. The width of the windows 53 is small enough to prevent the passage to the valve of the solid particles contained in the reservoir 7.



   It will be noted that the low-pressure shutter comprises a collar 55 serving as a support for the return spring 56 and which comprises, on the side opposite to the seal 6, a stop surface 57 capable of resting on ribs 58 arranged radially. lement in the chamber 15. These ribs limit the descent of the rod 12, even in the event of excessive thrust by the user.



   The invention provides the following advantages over known phase-separated distributors:
These dispensers can be used in any position, head up, head down or couch4s

 <Desc / Clms Page number 12>

   horizontally. This is useful for a large number of products such as paints, waxes, body deodorants, etc.



     It will also be noted that the combination of a flexible bag for the product to be dispensed and of means allowing the dispenser to operate upside down, makes it possible to obtain dispensers which can be used in all positions, without risk of leaks or leaks. faulty operation while using only a double shut-off valve, which results in significant savings on manufacturing costs.



   The risks of corrosion of the propellant tank are eliminated even if the latter is made of metal and the product to be sprayed is aggressive towards metals (in the case of aqueous or alcoholic solutions).



   The risks of degradation of the frame in contact with the liquid to be sprayed are also eliminated. Likewise, the problem of the permeability of this container with regard to the product to be sprayed does not arise.



   The frame can thus be made with inexpensive and permeable plastics such as polyethylene or polystyrene. It can even be made of metal, wood, cardboard, without limitation of material or shape.



   The invention also makes it possible to avoid risks of degradation of the product to be sprayed on contact with air. Such degradation may, for example, consist in the formation of a film on a paint or glue or in the alteration of the odor of a perfumed product. Likewise, the risks of contamination by bacteria and those of oxidation and degradation of foodstuffs in contact with air can be completely avoided.



   The connection of the valve cap with the outer frame

 <Desc / Clms Page number 13>

 no longer needs to be waterproof. Fixing by watertight gluing or by welding can therefore be replaced by screwing or snapping which is easier to produce.



   It is obvious that the invention is not limited to the embodiments described and that it is possible to provide them with variant embodiments. Thus in the preceding examples, the propellant tank is shown in the center along the axis of the distributor, but it is obvious that the latter can be placed.
 EMI13.1
 in an off-center position: for example at c5 = E uu "'' '' 1 .." '' '' '' ''. tJ - '"- containing the product to be sprayed if it is desired that the general shape of the dispenser does not either no revolution but or, for example, flattened, such a shape being more convenient to house in a bag The propellant tank can be placed in a horizontal position or still above or below the flexible bag.

   In all cases, the connections between the flexible bag and. the valve cap as well as between the propellant reservoir and the latter can be produced by means of tubes, optionally flexible, of suitable length.



   It is also understood that the invention is independent of the type of valve used. A valve can be mounted on the distributor in which the high pzessiou shutter and the low pressure shutter are integrated in the same mount as shown schematically in the drawings. It would also be possible to form a mechanical assembly of a high pressure shutter and a low pressure shutter capable, before assembly, of operating independently of one another.



   We could, again, as a variant, use two or more flexible bags each containing different products which it is desirable not to mix before use and which will only be mixed by spraying by simultaneous suction in the various flexible bags. .

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 ) Distributeur aérosol pour la pulvérisation d'un produit, généralement liquide, contenu dans un premier réci- pient., au moyen d'un propulseur gazeux sous pression contenu dans un second récipient séparé du premier, ce distributeur comprenant un bcuchon-valve à bouton-poussoir pourvu d'une buse de pulvérisation du type Venturi et d'un circuit d'aspira- tîcn, commandé par la valve et s'étendant entre le récipient du produit et la buse de pulvérisation, caractérisé en ce que le récipient du produit comprend un sac souple étanche qui est logé dans une monture protectrice et en ce que le distributeur présente des orifices permettant une lière communication de l'intérieur de la monture avec l'atmosphère, de sorte que la paroi extérieure du sac est toujours à la pression atmosphérique. CLAIMS 1) Aerosol dispenser for spraying a product, generally liquid, contained in a first container., By means of a pressurized gaseous propellant contained in a second container separate from the first, this dispenser comprising a valve cap with push button provided with a spray nozzle of the Venturi type and with a suction circuit, controlled by the valve and extending between the container of the product and the spray nozzle, characterized in that the container of the The product comprises a waterproof flexible bag which is housed in a protective frame and in that the dispenser has openings allowing good communication from the interior of the frame to the atmosphere, so that the outer wall of the bag is always at the bottom. atmospheric pressure. 2 ) Distributeur conforme à la revendication 1 et caractérisé en ce crie la réservoir à propulseur comporte des moyens permettant l'éjection du propulseur en phase, gazeuse quelle que soit l'orientation du distributeur. 2) Dispenser according to claim 1 and characterized in that the propellant tank comprises means for ejection of the propellant in phase, gaseous regardless of the orientation of the distributor. 3 ) Distributeur conforme à la revendication 2 et caractérisé en ce que le réservoir à propulseur contient un produit poreux ou pulvérulent assurant l'adsorption du propul- seur, de sorte que le réservoir à propulseur ne contient pas de liquide susceptible de s'écouler. 3) Dispenser according to claim 2 and characterized in that the propellant reservoir contains a porous or pulverulent product ensuring the adsorption of the propellant, so that the propellant reservoir does not contain any liquid liable to flow. 4 ) Distributeur conforme à la revendication 3 carac- térisé en ce que l'orifice d'entrée de la valve est protégé par un tamis interposé entre celle-ci et le propulseur, ce tamis s'opposant au passage des particules solides sur les- quelles le propulseur es-t adsorbé. 4) Dispenser according to claim 3 charac- terized in that the inlet orifice of the valve is protected by a sieve interposed between the latter and the propellant, this sieve opposing the passage of solid particles on the- which propellant is adsorbed. 5 ) Distributeur conforme à la revendication 1 et caractérisé en ce que le sac souple renferme le réservoir à propulseur. <Desc/Clms Page number 15> 5) Dispenser according to claim 1 and characterized in that the flexible bag contains the propellant tank. <Desc / Clms Page number 15> 6 ) Distributeur conforme à la revendication 1 et caractérisé en ce que le sac souple constitue une enveloppe annulaire qui entoure le réservoir à propulseur sur une partie au moins de sa surface. 6) A dispenser according to claim 1 and characterized in that the flexible bag constitutes an annular envelope which surrounds the propellant reservoir on at least part of its surface. 7 ) Distributeur conforme à la revendication 6 et caractérisé en ce -que l'enveloppe annulaire formée par le sac souple est enrouée en spirale autour du réservoir à propulseur. 7) Dispenser according to claim 6 and characterized in that -that the annular envelope formed by the flexible bag is wound in a spiral around the propellant tank. 8 ) Distributeur conforme à la revendication 5, dans lequel le bouchon-valve comporte un corps faisant saillie vers l'intérieur et qui porte le réservoir à propulseur, caractérisé en ce que le sac souple est fixé de manière étanche sur le corps du bouchon-valve. 8) Dispenser according to claim 5, wherein the valve cap comprises a body projecting inwardly and which carries the propellant tank, characterized in that the flexible bag is tightly attached to the body of the cap- valve. 9 ) Distributeur conforme à la revendication 6, dans lequel le bouchen-valve porte un tube plongeur pour l'adduc- tion du produit à pulvériser, et caractérisé en ce que le sac souple est fixé de manière étanche autour du tube plongeur. 9) Dispenser according to claim 6, wherein the stopper-valve carries a dip tube for the adduc- tion of the product to be sprayed, and characterized in that the flexible bag is fixed in a sealed manner around the dip tube. 10 ) Distributeur confirme à la revendication 1 et caractérisé en ce que la sac souple est connecté au bouchon- valve par un raccord relié ae manière étanche à ce sac et qui dessert la valve contrôlant la circulation de la phase à pul- véris&r. 10) Dispenser confirms to claim 1 and characterized in that the flexible bag is connected to the valve cap by a connection ae sealed to this bag and which serves the valve controlling the circulation of the spray phase & r. Il ) Distributeur conforme à la revendication 1 et caractérisé en ce que la monture protectrice extérieure est constituée par un manchon sans fond. II) A dispenser according to claim 1 and characterized in that the outer protective frame consists of a bottomless sleeve. 12 ) Distributeur conforme à la revendication 2 et caractérisé en ce que le réservcir à propulseur comprend un tube de prélèvement desservant la valve, la longueur de ce tube étant inférieure à la hauteur du réservoir lequel est initiale- ment rempli à un niveau inférieur à celui de l'orifice du tube de prélèvement.. <Desc/Clms Page number 16> 12) Dispenser according to claim 2 and characterized in that the propellant reserve comprises a sampling tube serving the valve, the length of this tube being less than the height of the reservoir which is initially filled to a level lower than that the opening of the sampling tube. <Desc / Clms Page number 16> 13 ) Distributeur conforme à la revendication 12 et caractérisé en ce que l'orifice du tube de prélèvement est ouvert dans la paroi latérale de ce dernier, la partie ter- minale du tube étant obturée par une cloison. 13) Dispenser according to claim 12 and characterized in that the orifice of the sampling tube is open in the side wall of the latter, the end part of the tube being closed by a partition. 14 ) Distributeur conforme à la revendication 12 et caractérisé en ce que l'orifice du tube de prélèvement est garni d'un double chapeau empèchant le liquide ruisselant le long du tube de pénétrer dans cet orifice. 14) Dispenser according to claim 12 and characterized in that the orifice of the sampling tube is lined with a double cap preventing the liquid flowing along the tube from entering this orifice.
BE729542A 1969-03-07 1969-03-07 BE729542A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE729542A BE729542A (en) 1969-03-07 1969-03-07

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE729542A BE729542A (en) 1969-03-07 1969-03-07

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE729542A true BE729542A (en) 1969-09-08

Family

ID=3854404

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE729542A BE729542A (en) 1969-03-07 1969-03-07

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE729542A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1718417B1 (en) Deformable flexible pouch and device for packing and dispensing fluid products
CA2334413C (en) Distributor for the storage of at least two components and the selective distribution of either one of the components or both of them, as well as a process for its implementation
CA2469268C (en) Device with rigid container and multiple flexible bags for packaging and dispensing fluids
CA2159575C (en) Dispensing valve and dispensing container equipped with such valve
CA2507610C (en) Manually-actuated metering pump
CA2474535C (en) Device for conditioning and distributing several fluids, comprising at least two pumps
WO1995015895A1 (en) Rechargeable aerosol can using air as the propellant
FR2684901A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR PREVENTING THE FORMATION OF GAS POCKETS IN A RESERVOIR FOR A FLUID PRODUCT INTENDED TO BE PULVERIZED OR DISPENSED WITHOUT RETURNING AIR.
EP0129465B1 (en) Spray head for a deformable container
US3669313A (en) Aerosol dispenser having flexible collapsible product containing sac
EP1513617B1 (en) Device for dispensing several fluids comprising at least two flexible bags and two pumps
CA2110584A1 (en) Method for forming an extemporaneous mixture of at least two liquid or pasty components, and pressurized can therefor
CA2382335C (en) Device for separate packaging of two products and their distribution under pressure, either separately or in combination
EP0385896A1 (en) Dispenser body, dispenser having such a body and cap therefor
EP0494004A1 (en) Device for dispensing, under pressure, a product, especially a foaming product, and methods of filling a container for such a device
BE729542A (en)
EP0499520B1 (en) Spraying or dispensing device for a fluid product comprising a sliding element within its inlet port
FR2677959A1 (en) Propellent device for products contained in a can of the aerosol type and aerosol containing it
BE701686A (en)
LU81877A1 (en) DIFFUSER DEVICE FOR GASEOUS, LIQUID OR PASTY PRODUCTS, AND METHOD FOR THE PRODUCTION THEREOF