BE719444A - - Google Patents

Info

Publication number
BE719444A
BE719444A BE719444DA BE719444A BE 719444 A BE719444 A BE 719444A BE 719444D A BE719444D A BE 719444DA BE 719444 A BE719444 A BE 719444A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wall
liquid
downstream
casing
coalescing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE719444A publication Critical patent/BE719444A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10GCRACKING HYDROCARBON OILS; PRODUCTION OF LIQUID HYDROCARBON MIXTURES, e.g. BY DESTRUCTIVE HYDROGENATION, OLIGOMERISATION, POLYMERISATION; RECOVERY OF HYDROCARBON OILS FROM OIL-SHALE, OIL-SAND, OR GASES; REFINING MIXTURES MAINLY CONSISTING OF HYDROCARBONS; REFORMING OF NAPHTHA; MINERAL WAXES
    • C10G33/00Dewatering or demulsification of hydrocarbon oils
    • C10G33/06Dewatering or demulsification of hydrocarbon oils with mechanical means, e.g. by filtration
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D17/00Separation of liquids, not provided for elsewhere, e.g. by thermal diffusion
    • B01D17/02Separation of non-miscible liquids
    • B01D17/04Breaking emulsions
    • B01D17/045Breaking emulsions with coalescers

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  "Séparateur"> 
La présente invention se rapporte à un appareil pour séparer des liquides non miscibles. 



   Au cours de la mise en service de navires, dotés d'in- stallations motrices utilisant de l'huile comme combustible, l'espace vide des réservoirs à combustible provoqué par la con sommation des huiles est rempli d'eau   paur   maintenir un arrimage désirable du navire. L'eau utilisée dans ce but est dénommée eau de lestage, Un contact prolongé de l'eau avec toute quantité d'huile subsistant dans le réservoir tend à   émulsifier   l'huile, 
Un facteur favorable à la formation d'émulsions, en particulier d'émulsions stables, se manifeste en prédominance'dans tous les composés de l'huile, dont le poids spécifique est proche de celui de l'eau contenue dans le même réservoir à huile.

   Le poids spéci- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fique de l'eau elle-même peut être différent pour l'eau fraîche comme pour l'eau de mer en fonction du caractère du corps nature de l'eau à partir de laquelle   l'eau   de lestage est   prélevée,   
Etant donné que le réapprovisionnement des navires à service intercontinental s'effectue en pratique à des endroits largement dispersés du point de vue géographique le long des routes commerciales, le caractère chimique et physique des combustibles, qui entrent dans les réservoirs du navire, peut et doit en fait varier en,ce qui concerne le poids spécifique. 



  Au cours du réapprovisionnement, le navire doit décharger l'eau de lestage pour rendre disponibles les réservoirs à combustible. 



   Des restrictions sont actuellement imposées par une convention internationale, lesquelles ne permettent plus la décharge illégale d'eaux polluées en haute mer. Par exemple, l'eau de lestage ne peut pas être déchargée si elle contient plus de 100 parties par million (ppm) d'huile. On sait que des violations à ce règlement se pratiquent très fréquemment, et sont provoquées dans une large mesure par l'absence d'un équi- pement efficace pour réduire l'huile de l'eau de lestage à la limite légale au cours de son élimination à partir du navire, 
La présente invention est applicable à des liquides.

   qui présentent des poids spécifiques similaires ou non   substan-   tiellement différents, et son but spécifique est de prévoir un séparateur efficace pour séparer les liquides dispersés et véhiculeurs de l'eau de lestage pompée à partir des réservoirs à combustible de navires utilisant des huiles de combustion. 



   Par conéquent, l'invention prévoit un appareil comprenant d'une part un séparateur de liquides à écoulement horizontal doté de multiples unités de coalescence d'une forme en général cylindrique, où le liquide affluant dans l'une ou l'autre sec- tion est dirigé dans le sens longitudinal du séparateur contre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une paroi finale, transversale et plane de l'unité de coalescence subséquente et adjacente, montée en aval, en vue d'établir une vitesse désirée de flux d'émulsion à travers les zones   entou   rant l'unité de coalescence et un flux radial à travers ladite unité, et d'autre part une pompe à débit constant fonctionnant en coopération avec la structure interne du séparateur pour créer une vitesse prédéterminée du flux d'émulsion dans le sépa rateur,

   ainsi qu'un logement constituant l'enveloppe extérieure du séparateur, présentant des calottes supérieures et inféd rieures ou des extensions du corps principal du logement, dispo- sées verticalement par rapport à chacune des unités de coalescen ce et formant des chambres pour recueillir les composés combinés de   l'émulsion.,dispersés   initialement et dont les poids spécifi ques sont supérieurs et inférieurs à celui du liquide   véhicu-   leur. 



   La présente invention est décrite en détail ci-après à l'aide d'une forme de réalisation représentée aux dessins annexés, dans lesquels: la figure 1 est une vue longitudinale en élévation et en coupe verticale d'un séparateur de liquides,et représente également sous forme schématique une pompe, un échangeur   thermi-.   que et un réservoir à combustible; la figure 2 est une vue en perspective des éléments séparés d'une unité de coalescence incorporée dans le séparateur de liquides de la figure 1; et la figure 3 est une vue partielle en coupe représentant la.structure détaillée de la jonction de deux sections du sépa- rateur de liquides. 



   Comme représenté schématiquement à la figure 1 le sépa rateur de liquides 5 comprend une enveloppe extérieure 6 consti tuée par une section d'amont 7 une section médiane 8 et une section d'aval 3 Les sections 7,8   et 9   de l'enveloppe renfer- ment des unités de coalescence 11,   12   et 13 respectivement. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  La section   d'amant ?   est pourvue d'un orifice d'admission 16 fixé et passant par la paroi finale amont 17 du corps principal de   l'enveloppe à   un endroit   approximativmeent   centre sur son axe longitudinal. L'enveloppe comprend une paroi finale séparable d'aval 19 équipée d'une bride adaptant et fixant cette paroià la ! section d'aval 9 comme représenté. Un organe d'évacuation de   l'en   -veloppe, par exemple le conduit de sortie   21,   est raccordé et logé à travers la paroi finale d'aval 19 approximativement le   @   long de l'axe longitudinal de l'enveloppe. 



   Les unités de coalescence 11, 12 1!peuvent être d'une construction similaire et-revêtir la forme représentée à la vue séparée des éléments de la figure 2. Ces unités comprennent une bride annulaire 24, un manchon cylindrique perforé 25 logé dans un rebord circulaire de positionnemnet 26 de la bride et fixé à celle-ci par des boulons, une paroi finale plane 27 en forme de disque,perforée uniquement pour l'introduction desboulons 28 fixant la paroi finale au manchon 25 et un cylindre de coalescen- ce 20 se composant de fibres de verre ou d'autres matières fi- breuses ou formées de particules assurant un réseau de petits interstices continus, orientes dans un sens radial à travers la paroi du cylindre.

   Le diamètre de la périphérie intérieure du cylindre 30 est adapté étroitement au diamètre extérieur du manchon   25   et sa longueur est égale à celle de ce Même manchon   25   qui l'adapte étroitement et hermétiquement entre une partie du disque 27 saillant au-delà du manchon et la bride 24, en particulier le rebord 26 de celle-ci. Le diamètre de la   périphé   rie extérieure de la bride   24   est d'une grandeur telle qu'il permet de soutenir celle-ci entre les brides 32 et 33 des sec- tions adjacentes de l'enveloppe, comme représenté à la figure 3, mais néanmoins dans le cercle le long duquel les boulons 35 tra- versent les brides 32 et 33 .

   Pour obtenir un montage correct de la bride   24   dans l'enveloppe, cette bride présente un rebord 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de positionnement 36. Des joints 38et 39 sont disposés entre les surfaces adjacentes d'une section et la bride 24 en vue d'empêcher toute fuite. Les autres sections ou éléments consti- tutifs de l'enveloppe sont raccordés de la même façon. 



   La paroi cylindrique formée par le cylindre de coalescen- ce 30 peut, par exemple au cours de la mise en pratique de la présente invention,comprendre des fibres de verre d'une épais- seur d'approximativement deux pouces (50,8 mm) et d'une densité d'environ trois livres/pied cube (48   k/m3).   De préférence, la paroi se compose d'une couche ou d'un revêtement extérieur de fibres d'un denier plus grossier et d'une densité d'environ 5 livres/pied cube (80   kg/m3)   ct d'une couche intérieure d'un denier plus fin, dont la densité est moindre.

   Toutefois, d'autres matières efficaces de coalescence sont bien connues dans la technique de séparation de liquides non miscibles, par exemple des masses préformées de métaux frittes, des matiïres céramiques dont les particules sont poreuses, des fils métalli- ques fins, des fibres synthétiques et d'autres substances fora- minées essentiellement inertes. 



   Comme représenté aux dessine, chaque section de l'en- veloppe présente des calottes ou des saillies supérieures et inférieures 41 à 47 qui recueillent le liquide dispersé après coalescence en gouttelettes d'une dimension empêchant le passage à travers une unité coalescente d'aval et par conséquent une séparation du liquide véhiculeur.

   Toutes. les calottes de récep- tion sont dotées d'un conduit de sortie (Si à 56), au travers duquel le passage du liquide est contrôlé par des organes sensi- bles à l'huile et à la pression, se composant/par exemple d'une vanne 58 actionnée par un   solénoide,   d'un dispositif de mesure du potentiel électrique 59 sensible aux différences de   conducti- .   bilité de l'huile et de l'eau et d'un dispositif sensible à la pression 61, mis en action   électriquement,   ces appareils étant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 disponibles commercialement,

   Les réponses des dispositifs 59 et 61 aux conditions régnant dans les calottes sont par exemple enregistrées électroniquement dans l'unité de contrôle   électri-   que   63   pour ouvrir la vanne 58 lorsque l'huile est présente dans   l'une'des   calottes, à condition que la pression dans cette section soit au-dessus d'un niveau de contrôle, et pour fermer la vanne lorsque' le liquide véhiculeur contacte l'électrode   64   du dispositif détecteur 59. Bien que le système de contrôle pour l'élimination du liquide soit représenté uniquement en ce qui concerne la calotte 43, des systèmes de contrôle similaires procèdent à la décharge de l'huile à partir de chacune des autres calottes. 



   Le système de décharge des calottes précisément décrit fonctionne en raison des légères variations de pression qui se manifestent dans une section de l'enveloppe lorsque   laquantitc   de matières huileuses a atteint une valeur entravant le passage du liquide véhiculeur ou de l'émulsion dans le cylindre de   coales-   cence de cette section. Les matières huileuses, dont le poids spécifique est proche de celui du liquide véhiculeur, se mélan- gent elles-mêmes au liquide huileux recueilli) remplissant soit la calotte supérieure, soit la calotte inférieure de   la'.section   où la réception s'effectue.

   Au cas où de petites quantités de matières combinées de la phase dispersée passeraient   par l'unité   13 la plus en aval et se rassembleraient sur lasurface inté- rieure de la paroi finale d'aval   19,   des évacuations supérieures et inférieures 66 et 67 incorporant des vannes 66a ,  67à   sont prévues dans   lebut   de purger les matières huileuses de cette zone du séparateur de liquides, 
Le passage du liquide en aval à partir du conduit d'en- trée 16 ou des unités de coalescence 7,8 pour obtenir la      vitesse lente de flux désirée le long des surfaces extérieures 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 des cylindres de coalescence 30 est important au cours du fonctionnement du séparateur 5 De préférence,

   l'écoulement sort part l'orifice 16 ou par les unités 11 et 12 et heurte les parois planes d'amont des unités 11, 12 et 13 pour con- traindre cet écoulement à se répandre dans toutes les directions radiales sur les surfaces extérieures des   cylindres.30.   De cette façon) un système de déviation intérieur est prévu pour éviter la "canalisation" ou des courants rapides dans les zones du séparateur où les gouttelettes de matières huileuses sont suf- fisamment larges pour être empêchées d'entrer dans un cylindre de coalescence. Ces gouttelettes ont ainsi la liberté de se ras- sembler en corps plus grands et de pénétrer dans l'une ou l'autre des calottes de réception. 



   Le liquide est fourni au séparateur par une pompe 70 d'un type approprié, connu dans la technique du pompage pour maintenir constante la décharge dans le séparateur 5 L'organe d'approvisionnement de la pompe est constitué par un réservoir 71 qui, en ce qui concerne l'utilisation envisagée ici,

   est un réservoir à combustible d'un navire   océanique.   Puisque le maintien de la température du liquide entrant dans un sépara teur de liquides utilisant des   milieux   de coalescence est ordi- nairement avantageux l'appareil décrit dans le présent mémoire comprend un échangeur thermique 74par l'intermédiaire duquel l'eau de lestage ou'toute autre émulsion peutêtre   amenée   par le conduit l'entrée 75 et   évacuée   par le conduit de sortie 76 aboutissant à la pompe 70 reliée au séparateur   52 comme   représen   té.   lécheageur thermique 7 comprend un srptentin 77 à travers lequel un milieu fluide, réfrigérant ou chauffant peut circuler, 
Au cours du fonctionnement de l'appareil représenté à la figure   1,

     une émulsion contenant, en phase   dispersée,   un ou plusieurs constituants liquides   d'une   nature huileuse, est pompée de préférence à une vitesse constante   par la   pompe 70 dans le 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 séparateur 5. Etant donné qu'il existe normalement une certaine quantité de liquide huileux, combiné ou flottant librement dans l'écoulement de la pompe, ce liquide est.recueilli dans les calottes 41 ou 46, en fonction -de son poids spécifique relati- vement à celui du liquide véhiculeur.

   L'émulsion est pompée dans le séparateur à une vitesse qui provoque son déplacement longi- tudinal dans'les zones de ce dernier entourant le cylindre de coalescence de chaque unité, cette vitesse n'étant pas supérieure. en substance à un pouce/seconde (25,4mm/sseonde) L'émulsion pénètre dans le cylindre de coalescence et circule en substance sur sa surface entière   extérieure-,   pour autant que la section du séparateur ne soit pas fermée en vue de permettre la décharge du liquide huileux recueilli.      



   En passant sur la surface extérieure entière, du cylindre 25 le liquide dispersé de l'émulsion est soumis à une première coalescence, au cours de laquelle une grande partie de la phase dispersée, c'est-à-dire les plus grandes gouttelettes, se com-      binent en gouttelettes encore/plus grandes qui sont incapables de passer par l'unité de coalescence subséquente !le L'unité de coalescence préliminaire 11 effectue   osaient   la   coalescence   des petites particules de la matière dispersée en gouttelettes      dont les dimensions permettent le passage de celles-ci dans le cylindre de coalescence de l'unité 12 en vue d'être rassemblées en gouttelettes encore plus grandes.

   La coalescence est normale      ment achevée dans la seconde section et la matière combinée de celle-ci atteint une dimension de gouttelette qui empêche son passage à travers la troisième unité   de-.coalescence   13 Cette unité 13 fonctionne ici en principe comme un séparateur, une partie considérable de la matière dispersée initialement dans   l'émulsion   étant recueillie dans les calottes 43 ou   44,   On estime que le séparateur 8 fonctionne normalement si un pour-   centage   minime de matière dispersée est recueilli dans la      

 <Desc/Clms Page number 9> 

 section d'amont 7 si 50% environ de la matière dispersée sont contenus dans la section médiane -8 et si le reste se trouve dans la section d'aval 9.

   Grâce à   la régulation.satisfaisante   de l'alimentation du séparateur, un liquide absolument clair est évacué par le conduit de sortie   21   et aucun dépôt de liquide huileux adjacent aux vannes 66a ou   67a   n'est constaté. 



   Le séparateur et ses appareils associés sont conçus pour fonctionner à la température ambiante approximativement normale, car si une autre température de l'émulsion amenée au séparateur se manifeste ici, un chauffage ou un refroidissement peut être réalisé par un dispositif, tel que l'échangeur thermique 74 
L'élimination de la matière combinée, dispersée à l'origine, par les conduits raccordés aux calottes de réception peut être effectuée manuellement par des soupapes ou vannes ou automati quement par l'organe sensible à la pression et lorgane hydro- phile fonctionnant conjointement pour solliciter la vanne de commande 58 comme expliqué ci-avant, en vue de procédér à la décharge de toutes calottes de réception correspondantes 41 ou 
46 
 EMI9.1 
 REVENDICATIO!-?S. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  "Separator">
The present invention relates to an apparatus for separating immiscible liquids.



   During the commissioning of ships equipped with power plants using oil as fuel, the empty space of the fuel tanks caused by the consumption of oils is filled with water to maintain a desirable stowage. of the ship. The water used for this purpose is called ballast water. Prolonged contact of the water with any amount of oil remaining in the tank tends to emulsify the oil,
A factor favorable to the formation of emulsions, in particular stable emulsions, is manifested predominantly in all the compounds of the oil, the specific weight of which is close to that of the water contained in the same oil tank .

   The specific weight

 <Desc / Clms Page number 2>

 fique of the water itself may be different for fresh water as for sea water depending on the character of the body nature of the water from which the ballast water is taken,
Since the resupply of intercontinental service vessels is practically carried out at widely geographically dispersed locations along trade routes, the chemical and physical character of the fuels entering the vessel's tanks can and should in fact vary in, with regard to specific weight.



  During the replenishment, the vessel must unload the ballast water to make the fuel tanks available.



   Restrictions are currently imposed by an international convention that no longer allow the illegal discharge of polluted water on the high seas. For example, ballast water cannot be discharged if it contains more than 100 parts per million (ppm) of oil. It is known that violations of this regulation occur very frequently, and are caused to a large extent by the lack of effective equipment to reduce the oil in the ballast water to the legal limit during its service life. disposal from the ship,
The present invention is applicable to liquids.

   which have similar or not substantially different specific gravities, and its specific object is to provide an efficient separator for separating dispersed and carrier liquids from ballast water pumped from the fuel tanks of ships using combustion oils .



   Therefore, the invention provides an apparatus comprising on the one hand a horizontal flow liquid separator provided with multiple coalescence units of a generally cylindrical shape, where the liquid flowing in one or the other section is directed in the longitudinal direction of the separator against

 <Desc / Clms Page number 3>

 a final, transverse and planar wall of the subsequent and adjacent coalescence unit, mounted downstream, to establish a desired rate of emulsion flow through the areas surrounding the coalescence unit and a radial flow to through said unit, and on the other hand a constant flow pump operating in cooperation with the internal structure of the separator to create a predetermined speed of the emulsion flow in the separator,

   as well as a housing constituting the outer casing of the separator, having upper and lower caps or extensions of the main body of the housing, arranged vertically with respect to each of the coalescing units and forming chambers for collecting the compounds emulsion compounds, dispersed initially and having specific weights greater and less than that of the carrier liquid.



   The present invention is described in detail below with the aid of an embodiment shown in the accompanying drawings, in which: Figure 1 is a longitudinal elevational view in vertical section of a liquid separator, and shows also in schematic form a pump, a heat exchanger. that and a fuel tank; Figure 2 is a perspective view of the separate elements of a coalescing unit incorporated in the liquid separator of Figure 1; and FIG. 3 is a partial sectional view showing the detailed structure of the junction of two sections of the liquid separator.



   As shown schematically in Figure 1, the liquid separator 5 comprises an outer casing 6 constituted by an upstream section 7, a middle section 8 and a downstream section 3 Sections 7, 8 and 9 of the casing contain - ment of the coalescing units 11, 12 and 13 respectively.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  The lover section? is provided with an inlet port 16 fixed and passing through the upstream end wall 17 of the main body of the casing at a location approximately centered on its longitudinal axis. The envelope includes a separable end wall 19 downstream equipped with a flange adapting and fixing this wall to the! downstream section 9 as shown. A casing discharge member, eg, outlet duct 21, is connected and accommodated through the downstream end wall 19 approximately along the longitudinal axis of the casing.



   The coalescing units 11, 12 1 can be of similar construction and take the form shown in the separate view of the elements of Figure 2. These units comprise an annular flange 24, a perforated cylindrical sleeve 25 housed in a rim. circular position 26 of the flange and fixed to it by bolts, a flat end wall 27 in the form of a disc, perforated only for the introduction of bolts 28 fixing the end wall to the sleeve 25 and a coalescing cylinder 20 consisting of glass fibers or other fibrous materials or formed from particles forming a network of small continuous interstices oriented radially through the wall of the cylinder.

   The diameter of the inner periphery of the cylinder 30 is closely matched to the outer diameter of the sleeve 25 and its length is equal to that of this same sleeve 25 which fits it tightly and hermetically between a portion of the disc 27 protruding beyond the sleeve and the flange 24, in particular the flange 26 thereof. The diameter of the outer periphery of the flange 24 is of such magnitude as to support the latter between the flanges 32 and 33 of the adjacent sections of the casing, as shown in Figure 3, but nevertheless in the circle along which the bolts 35 pass through the flanges 32 and 33.

   To obtain correct mounting of the flange 24 in the enclosure, this flange has a flange

 <Desc / Clms Page number 5>

 locator 36. Seals 38 and 39 are disposed between adjacent surfaces of a section and flange 24 to prevent leakage. The other sections or constituent elements of the envelope are connected in the same way.



   The cylindrical wall formed by the coalescing cylinder 30 may, for example in the practice of the present invention, comprise glass fibers approximately two inches (50.8 mm) thick. and a density of about three pounds / cubic foot (48 k / m3). Preferably the wall consists of an outer layer or coating of fibers of a coarser denier and a density of about 5 lbs / cubic foot (80 kg / m3) plus an inner layer. of a finer denier, of which the density is less.

   However, other effective coalescing materials are well known in the art of separating immiscible liquids, for example, preformed masses of sintered metals, ceramic materials with porous particles, fine metal threads, synthetic fibers. and other predominantly inert substances.



   As shown in the drawings, each section of the casing has upper and lower caps or protrusions 41-47 which collect the dispersed liquid after coalescence into droplets of a size preventing passage through a downstream coalescing unit and consequently a separation of the carrier liquid.

   All. the receiving caps are provided with an outlet duct (Si to 56), through which the passage of the liquid is controlled by parts sensitive to oil and pressure, consisting for example of 'a valve 58 actuated by a solenoid, of a device for measuring the electric potential 59 sensitive to differences in conduct. bility of oil and water and of a pressure sensitive device 61, actuated electrically, these devices being

 <Desc / Clms Page number 6>

 commercially available,

   The responses of the devices 59 and 61 to the conditions prevailing in the caps are, for example, electronically recorded in the electrical control unit 63 to open the valve 58 when oil is present in one of the caps, provided that the pressure in this section is above a control level, and to close the valve when the carrier liquid contacts the electrode 64 of the sensing device 59. Although the control system for liquid removal is shown only with regard to the cap 43, similar control systems discharge the oil from each of the other caps.



   The precisely described cap discharge system operates because of the slight pressure variations which occur in a section of the casing when the amount of oily material has reached a value which impedes the passage of the carrier liquid or emulsion through the cylinder. coalescence of this section. The oily materials, the specific weight of which is close to that of the carrier liquid, themselves mix with the oily liquid collected) filling either the upper cap or the bottom cap of the section where reception takes place.

   In the event that small amounts of the combined dispersed phase material passes through the most downstream unit 13 and collects on the inner surface of the downstream end wall 19, upper and lower drains 66 and 67 incorporating valves 66a, 67a are provided for the purpose of purging oily materials from this zone of the liquid separator,
Passage of liquid downstream from inlet conduit 16 or coalescing units 7,8 to achieve the desired slow rate of flow along exterior surfaces

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the coalescing cylinders 30 is important during the operation of the separator 5 Preferably,

   the flow leaves the orifice 16 or through the units 11 and 12 and hits the flat upstream walls of the units 11, 12 and 13 to force this flow to spread in all radial directions on the outer surfaces of the cylinders. 30. In this way, an internal deflection system is provided to avoid "channeling" or rapid currents in areas of the separator where the droplets of oily material are large enough to be prevented from entering a coalescing cylinder. These droplets thus have the freedom to assemble into larger bodies and to penetrate into one or other of the receiving caps.



   The liquid is supplied to the separator by a pump 70 of a suitable type known in the pumping art to keep the discharge in the separator constant. The pump supply member is constituted by a reservoir 71 which, in this respect which concerns the use envisaged here,

   is a fuel tank of an ocean-going vessel. Since maintaining the temperature of the liquid entering a liquid separator using coalescing media is ordinarily advantageous the apparatus described herein comprises a heat exchanger 74 through which the ballast water or all another emulsion can be brought through the inlet duct 75 and discharged through the outlet duct 76 leading to the pump 70 connected to the separator 52 as shown. thermal leacher 7 comprises a srptentin 77 through which a fluid, refrigerant or heating medium can circulate,
During the operation of the apparatus shown in Figure 1,

     an emulsion containing, in a dispersed phase, one or more liquid constituents of an oily nature, is preferably pumped at a constant speed by the pump 70 in the

 <Desc / Clms Page number 8>

 separator 5. Since there is normally a certain quantity of oily liquid, combined or free floating in the flow of the pump, this liquid is collected in the caps 41 or 46, depending on its relative specific weight. to that of the carrier liquid.

   The emulsion is pumped through the separator at a rate which causes it to move longitudinally through the areas of the latter surrounding the coalescing cylinder of each unit, this rate not being greater. substantially at one inch / second (25.4mm / s) The emulsion enters the coalescing cylinder and circulates substantially over its entire outer surface - provided that the separator section is not closed in order to allow the discharge of the oily liquid collected.



   Passing over the entire outer surface of cylinder 25 the dispersed liquid of the emulsion is subjected to a first coalescence, during which a large part of the dispersed phase, i.e. the larger droplets, settle. combine into even / larger droplets which are unable to pass through the subsequent coalescence unit! The preliminary coalescence unit 11 performs daring coalescence of small particles of the dispersed material into droplets the size of which allows passage of these in the coalescing cylinder of the unit 12 to be collected into even larger droplets.

   Coalescence is normally completed in the second section and the combined material thereof attains a droplet size which prevents its passage through the third coalescence unit 13 This unit 13 functions here in principle as a separator, part Considerable amount of the material dispersed initially in the emulsion being collected in the caps 43 or 44. The separator 8 is believed to operate normally if a minimal percentage of the dispersed material is collected in the.

 <Desc / Clms Page number 9>

 upstream section 7 if about 50% of the dispersed material is contained in the middle section -8 and the remainder is in the downstream section 9.

   Thanks to the satisfactory regulation of the supply to the separator, an absolutely clear liquid is discharged through the outlet pipe 21 and no deposit of oily liquid adjacent to the valves 66a or 67a is observed.



   The separator and its associated apparatus are designed to operate at approximately normal room temperature, since if another temperature of the emulsion supplied to the separator occurs here, heating or cooling can be carried out by a device, such as the exchanger. thermal 74
The removal of the combined material, originally dispersed, through the conduits connected to the receiving caps can be effected manually by valves or valves or automatically by the pressure sensitive member and the hydrophilic member operating jointly to request the control valve 58 as explained above, with a view to discharging all corresponding receiving caps 41 or
46
 EMI9.1
 CLAIM! -? S.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

1 Appareil pour séparer le liquide suspendu du liquide véniculeur d'une suspension constituée par deux liquides non miscibles, caractérisé par une enveloppe s'étendant horizontale- ment, dotée d'une admission à une extrémité et d'une évacuation à l'autre extrémité et de plusieurs parois annulaires de colaes cence, par lesquelles, au cours du fonctionnement, la suspension est contrainte de circuler en série dans un sens radial, des calottes de réception supérieures et/ou inférieures pour la liquide suspendu étant disposées au-dessus et /ou au-dessous de chacune des parois annulaires <Desc/Clms Page number 10> 2. 1 Apparatus for separating the suspended liquid from the poisonous liquid from a suspension consisting of two immiscible liquids, characterized by a horizontally extending envelope, provided with an inlet at one end and an outlet at the other end and several annular walls of colaes cence, by which, during operation, the suspension is forced to circulate in series in a radial direction, the upper and / or lower receiving caps for the suspended liquid being arranged above and / or below each of the annular walls <Desc / Clms Page number 10> 2. - Appareil pour séparer le liquide suspendu du liquide véhiculeur d'une suspension constituée par deux liquides non miscibles, caractérisé par une enveloppe extérieure munie d'une admission montée danssa paroi finale d'amont, d'une évacuation fixée dans sa paroi finale d'aval, la longueur de l'enveloppe étant orientée dans un sens en général horizontal entre lesdites parois finales et déterminant un parcours de liquide s'étendant depuis l'admission jusqu'à l'évacuation, par plusieurs unités de coalescence montées en série à l'intérieur et le long de l'enveloppe; - Apparatus for separating the suspended liquid from the carrier liquid of a suspension consisting of two immiscible liquids, characterized by an outer casing provided with an inlet mounted danssa final upstream wall, an outlet fixed in its final wall of downstream, the length of the casing being oriented in a generally horizontal direction between said end walls and determining a liquid path extending from the inlet to the outlet, by several coalescing units mounted in series at the inside and along the envelope; chaque unité de coalescence présentant une paroi annulaire espacée de l'enveloppe, la section transversale annu- laire étant perpendiculaire à la longueur de l'enveloppe, une paroi finale plane non'perforée fermant l'extrémité d'amont de la paroi annulaire et servant d'organe pour dévier la suspension vers la zone extérieure de la paroi de coalescence et une paroi . non perforée similaire à une bride s'étendant entre la périphé- rie intérieure de la paroi annulaire et la périphérie intérieure¯ de l'enveloppe pour isoler la zone entourant la paroi annulai- re de toute zone d'aval de la paroi similaire à une bride, de façon que le liquide provenant de l'admission soit forcé radiale- ment et intérieure ment àd travers la paroi annulaire; each coalescing unit having an annular wall spaced from the casing, the annular cross section being perpendicular to the length of the casing, a nonperforated planar end wall closing off the upstream end of the annular wall and serving organ to deflect the suspension to the outer region of the coalescing wall and a wall. non-perforated flange-like extending between the inner periphery of the annular wall and the inner periphery of the casing to isolate the area surrounding the annulus wall from any downstream area of the wall similar to a flange, so that liquid from the inlet is forced radially and internally through the annular wall; ladite enveloppe présentant des calottes supérieures et inférieures saillant verticalement par rapport à chaque paroi de coalescence et permettant d'éliminer, à partir du liquide véhiculeur, les liquides combinés d'un poids spécifique supérieur et inférieur audit liquide véhiculeur; ladite évacuation étant constituée par un conduit situé approximativement à mi-hauteur de ladite paroi finale, ce conduit communiquant directement avec l'extré- mité d'aval de la zone intérieure de l'unité de coalescence la plus en aval. said envelope having upper and lower caps projecting vertically with respect to each coalescing wall and making it possible to remove, from the carrier liquid, the combined liquids of a specific weight higher and lower than said carrier liquid; said outlet being constituted by a duct located approximately halfway up said final wall, this duct communicating directly with the downstream end of the interior zone of the most downstream coalescence unit. 3.- Appareil suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les parois de coalescence, à l'exception de celles de <Desc/Clms Page number 11> l'unité la plus aval, sont disposées etmontées de façon à s'oppo- ser et à s'ouvrir approximativement dans la direction aval à l'encontre et endéans les limites radiales de ladite paroi finale de l'unité d'aval adjacente et subséquente, de façon que le liquide soit forcé dans une direction radiale vers l'espace compris entre une surface intérieure de l'enveloppu et une paroi de coalescence et réglé ainsi à une vitesss de débit prédéter- minée, 4.- Appareil suivant la revendication 2 ou 3, 3.- Apparatus according to claim 2, characterized in that the coalescence walls, with the exception of those of <Desc / Clms Page number 11> the most downstream unit, are arranged and mounted so as to oppose and open approximately in the downstream direction against and within the radial limits of said end wall of the adjacent downstream unit and subsequently, so that the liquid is forced in a radial direction towards the space between an interior surface of the casing and a coalescence wall and thus regulated at a predetermined flow rate, 4.- Apparatus according to claim 2 or 3, caractérisé en ce qu'il comprend des conduits incorporant une soupape pour chaque calotte et permettant d'éliminer le liquide suspendu après coalescence et réception de celui-ci dans la calotte, ainsi que des organes de contrôle se composant d'un organe senbible à une augmentation de pression au-delà d'une pression de régime désirée du séparateur et des organes sensibles aux différen ces de conductibilité électrique des liquides non miscibles, coopé- rant avec l'organe précité pour ouvrir et fermer ladite vanne. characterized in that it comprises conduits incorporating a valve for each cap and making it possible to eliminate the suspended liquid after coalescence and reception of the latter in the cap, as well as control members consisting of an organ sensitive to a increase in pressure beyond a desired operating pressure of the separator and of the members sensitive to the differences in electrical conductivity of the immiscible liquids, cooperating with the aforementioned member to open and close said valve. 5,- Séparateur, substantiellement tel que décrit pré- cédemment et illustré aux dessins annexés, 5, - Separator, substantially as described above and illustrated in the accompanying drawings,
BE719444D 1968-08-14 1968-08-14 BE719444A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE719444 1968-08-14

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE719444A true BE719444A (en) 1969-02-14

Family

ID=3853386

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE719444D BE719444A (en) 1968-08-14 1968-08-14

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE719444A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0506571B1 (en) Filtration and communication device between the atmosphere and the interior of a carter
FR2635472A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR SEPARATING CURRENT CONSTITUENTS OF MULTIPLE FLUIDS HAVING DIFFERENT DENSITY
FR2730789A1 (en) LIQUID PACKAGING DEVICE WITH TEMPERATURE REGULATION
FR2484859A1 (en) DEVICE FOR REMOVING IMPURITIES FROM A FLUID, FILTER ASSEMBLY AND SEPARATOR FOR FUEL AND REMOVABLE CARTRIDGE FOR SUCH ASSEMBLY
FR2510193A1 (en) FUEL TREATMENT DEVICE FOR DIESEL ENGINE
EP1800725A1 (en) Element for draining a treatment chamber, in particular of hydrocarbons, and corresponding chamber
WO2007132073A1 (en) System for cleaning an oil tank and method of cleaning an oil tank
FR2878450A1 (en) NOZZLE FOR COLLECTING EXTRACT MATERIAL
EP0413788B1 (en) Device for regulating and reducing a polyphasic flow, and its use
BE719444A (en)
FR2516809A1 (en) DEVICE FOR THE SEPARATION OF WATER AND FOR THE REMOVAL BY FILTRATION OF IMPURITIES IN LIQUID HYDROCARBONS
EP0488838B1 (en) Device for agitating and holding particles in suspension in a polyphasic flow
EP0895020B1 (en) Device for introducing air into a hydropneumatic reservoir
WO2020074795A1 (en) Device for separating liquid and gas and thermodynamic apparatus equipped with such a device
FR2764821A1 (en) Dispenser for reagent in tablet form which is added to liquid
EP0283625B1 (en) Installation for aspiration of a particle-charged fluid, and vehicle equipped with this installation
FR2621083A1 (en) Submerged pump for taking up liquid from a pipe, particularly a deep water-discharge pipe for nuclear power station cooling water
EP0246963B1 (en) Recovering device for floating pollutants
EP0341149B1 (en) Compensation device by overflow of a proportioned quantity of liquid and its application for replenishment of a hydraulic circuit
FR2927099A1 (en) Sequential effluent i.e. waste water, supplying device for filtration tray, has cylindrical pipe section comprising two ends, each being closed and provided with inlet sleeve and outlet sleeve, where sleeve is equipped with valve
FR2874945A1 (en) Liquid material e.g. effluent, receiving and distributing chamber for detached house, has container tilting between receiving and dumping positions, in which container opening is positioned to receive and discharge effluents, respectively
FR2546414A1 (en) CARTRIDGE FILTER, AS WELL AS A FILTRATION SYSTEM INCLUDING SUCH A FILTER
FR2654829A1 (en) DEVICE FOR DISTRIBUTING A LIQUID IN AT LEAST TWO DIRECTIONS.
FR2805474A1 (en) Filtration and temperature regulating unit for liquid containing particles has base sloping at over 45 degrees and inner tubular filter
WO2023073302A1 (en) Detection of the presence of fuel in the oil of an aircraft engine