BE707580A - - Google Patents

Info

Publication number
BE707580A
BE707580A BE707580DA BE707580A BE 707580 A BE707580 A BE 707580A BE 707580D A BE707580D A BE 707580DA BE 707580 A BE707580 A BE 707580A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact
digits
keyboard
recorders
successions
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE707580A publication Critical patent/BE707580A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08BSIGNALLING OR CALLING SYSTEMS; ORDER TELEGRAPHS; ALARM SYSTEMS
    • G08B5/00Visible signalling systems, e.g. personal calling systems, remote indication of seats occupied
    • G08B5/22Visible signalling systems, e.g. personal calling systems, remote indication of seats occupied using electric transmission; using electromagnetic transmission
    • G08B5/221Local indication of seats occupied in a facility, e.g. in a theatre
    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06CDIGITAL COMPUTERS IN WHICH ALL THE COMPUTATION IS EFFECTED MECHANICALLY
    • G06C29/00Combinations of computing machines with other machines, e.g. with typewriter, with money-changing apparatus
    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06KGRAPHICAL DATA READING; PRESENTATION OF DATA; RECORD CARRIERS; HANDLING RECORD CARRIERS
    • G06K17/00Methods or arrangements for effecting co-operative working between equipments covered by two or more of main groups G06K1/00 - G06K15/00, e.g. automatic card files incorporating conveying and reading operations

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Theoretical Computer Science (AREA)
  • Mathematical Physics (AREA)
  • Computer Hardware Design (AREA)
  • Computing Systems (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • Input From Keyboards Or The Like (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "   Agencement pour l'entrée par clavier et la transcription de documents." 
La présente invention est relative à un agencement pour l'entrée par clavier et la transcription de documenta en uti- lisant un grand nombre de postes d'entrée et de dactylographie sé- parés entre eux dans l'espace et un dispositif calculateur électro- nique commun, les valeurs introduites et enregistrées étant véri- fiées et évaluées par le dispositif calculateur avant la transcrip- tion du document. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'on connaît des agencements dits "systèmes en temps réel" dans lesquels un calculateur électronique central est relié à un   gran   nombre de postes d'entrée et de   transcription.   



  Ainsi, par exemple, dans des maisons d'expédition les successions de chiffres d'un document de commande sont introduira par clavier dans un poste d'entrée. Les données introduites sont vérifiées par le calculateur électronique en ce qui concerne la possibilité d'exécution de la commande en fonction de l'état du stock et sont évaluées en ce qui concerne une correction appropriée de l'état de stock et d'autres informations essentielles, telles que le débit journalier, etc.. Lorsque la commande peut être exécutée, le document est transcrit à l'aide d'un poste de transcription ou de dactylographie qui est en général associé au poste d'entrée par clavier. Si la commande ne peut pas être   excutée,   ceci est indiqué au poste d'entrée ou bien l'on offre une fourniture de remplacement à ce sujet.

   De tels agencements offrent par rapport à l'établissement de cartes perforées ou d'autres supports d'in- formation analogues, l'avantage que le calculateur électronique est tenu absolument à jour à tout moment. Si par exemplele stock restant d'un article est demandé par un poste d'entrée, quelques fractions de seconde après, un document ne peut plus être établi en ce qui concerne le même article ou la même mar-   chandise à   partir d'un autre   pos@e   d'entrée. Les postes d'entrée sont alers disposés à une faible   dist@@ce   locale par rapport au calculateur électronique, par exemple dans un seul bâtiment, de telle sorte que les postes d'entrée et de dactylographie   peuvent   être connectés convenablement par des câbles au calculateur élec-   tronique.   



   L'invention a à présent pour base le problème d'une part, de simplifier de tels agencements et, d'autre part, d'établir une indépendance totale dans l'espace des postes d'entrée 

 <Desc/Clms Page number 3> 

      et de dactylographie vis-à-vis d'un ou plusieurs calculateurs électroniques, tandis qu'il n'est pas non plus nécessaire que les postes d'entrée et de transcription soient constamment reliés par des lignes au dispositif de calculateur électronique, de telle sorte que, par exemple, l'on peut connecter des tronçons de ligne utilisés d'autre part et également en utilisation publique d'un réseau de   télescription   ou de téléphonie dans les limites d'un pays aussi bien qu'en dehors de celles-ci.

   Grâce à cette simpli- fication, l'on est arrivé à ce que même de petits bureaux puis- sent exploiter un poste d'entrée et de transcription et puissent se connecter en cas de nécessité au calculateur électronique. 



  Lorsqu'un télescripteur existe déjà, les frais pour le poste d'entrée et de transcription ne doivent être que de l'ordre de grandeur d'une machine à additionner électrique courante. 



   Une forme de réalisation préférée sera utilisée pour la commande préalable de titres de transport et la réservation dans des compagnies aériennes et maritimes. Dans ce cas, à partir d'une multiplicité de postes répartis très largement dans l'espace, l'on peut disposer des places d'un moyen de transport déterminé, tandis qu'à la différence des systèmes connus le calculateur élec-   tronique   non seulement réalise l'accord ou le blocage de l'ordre, mais communique simultanément une information supplémentaire,   cornac   par exemple on ajoutant le numéro d'enregistrement courant des titres de réservation   correspondant &   la succession de chiffres introduits au clavier. 



   L'agencement suivant   l'invention   se distinguo de des machines l'agencement connu on ce que l'on   prévoit/enregistreu@@   courantes avec des claviers de dix chiffres et avec plusieurs compteurs ou enregistreurs en tant que postes d'entrée par clavier, en co que les successions de chiffres introduite. par le clavier et conser- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 vées dans les divers compteurs ou enregistreurs sont à chaque fois inscrites pour la vérification de la machine, de telle sorte que pour une correction l'une ou.

   l'autre succession de chiffres peut être à nouveau portée au clavier et enregistrée, qu'en outre pour chaque poste d'entrée, l'on prévoit un dispositif de codage qui transformes les successions de chiffres enregistrées en si- gnaux de télescription et, après libération les envoie par une ligne à longue distance au dispositif calculateur, tandis qu'à cha- que poste de dactylographie ou de transcription est associé un télescripteur qui transcrit un document sur la base des successions de chiffres fournies et complétées par le dispositif calculateur électronique. 



   L'on connaît déjà des machines comptables et d'autres machines à calculer qui possèdent un clavier et   des   organes de réglage qui   règlent.,   suivant les touches enfoncées, un dispositif enregistreur et de   transmission   électromécanique. 



  Dans ces machines, l'on peut par exemple prévoir deux dispositifs compteurs ou enregistreurs approximativement identiques, qui peu- vent être interrogés ou explorés aussi bien strictement alterna-   tivement   qu'à volonté. Un enregistreur peut par exemple être alors relié à un dispositif do vérification de nombres.   pendant   la vérification du nombre introduit on premier   lieu,   l'on remplit alors le second enregistreur.

   L'exploration ou l'interrogation du   dis@@@tif   enregistreur   pont   alers se   faire 11     l'aida   d'un ap-   paroi...     @@@@ogistrement   ou d'évaluation connu on soi, no travaillant pas en synchronisme avec la machine qui peut, par exemple, être une est machine   comptable.   Il est compréchensible que la problème   qui/à   la base de In présente invention ne pont pas être résolu avec de tels agencoments.

     L'on     connatt   on outre dos enregistrours à con- tact coopérant avec des machinas à   calculer   ou comptables, dans lesquels un nombre à plusieurs chiffres est représenté dans la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 machine à calculer par un groupe d'organes représentant dea va- leurs, par exemple des crémaillères, ce nombre étant transmis pour une reproduction, par l'enregistreur intermédiaire et chiffre décimal par chiffre décimal aux ensembles connectés$ par exemple le mécanisme de transcription de la machine à écrire.

   L'enregis- treur intermédiaire à contact, pour l'introduction de valeurs est constitué indépendantes dans le temps de la réception,/par plusieurs unités enregistreuses qui sont reliées sélectivement ou alternativement aux organes représentant des valeurs pour recevoir ces valeurs, chaque unité enregistreuse étant constituée par plusieurs barres d'enregistrement, parallèles entre elles qui peuvent être dépla- cées transversalement par rapport au mouvement des crémaillères de la machine à calculer. Avec de tels agencements, l'on ne peut pas non plus résoudre le problème qui est à la base de l'inven- tion. 



   Suivant une forme de réalisation préférée de l'agencement suivant   l'invention.,   pour la réservation de titres de transport dans une compagnie aérienne ou maritime, l'on place un document de réservation dans le téléscripteur. Le dispositif calculateur central, lorsque le moyen de transport est entière- ment réservé, bloque la reproduction des successions de chiffres introduites par clavier et contrôlées, tandis que quand l'ordre peut être exécuté, les successions de chiffres conjointement ou avec une/plusieurs successions de chiffres supplémentaires pour l'attribution de place ou   pour/autres   informations sont imprimées sur le document de réservation par l'intermédiaire du télescriptour. 



   En outre, l'on préfère que les moyens de conne- xion, par exemple sous la forme d'un générateur de signal d'appel avec plusieurs signaux d'appel enregistrés, soient prévus pour de connecter le poste d'entrée et le   poste/dactylographie   ou do 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 transcription,par l'intermédiaire d'une liaison par des lignes publiques, sélectivement avec l'un ou l'autre dispositif calcula- teur électronique. Une agence de voyages a alors la possibilité d'obtenir par sélection automatique le service de réservation central de titres de transport représenté dans chaque cas par une unité calculatrice électronique, d'une grande compagnie aérienne, d'une compagnie de navigation, etc...

   L'agencement convient évidemment aussi pour d'autres   buts,   comme par exemple le trafic des marchandises pàr rail et par route, des dépêches des services de police pour la surveillance des frontières et des véhicules, le déroulement d'organisations, etc... 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description ci-après, donnée à titre d'exemple non limitatif et en se référant aux dessins annexés, dans les- quels : 
La figure 1 est une vue en perspective d'un poste d'entrée par clavier. 



   La figure 2 est une vue en coupe schématique d'une rangée de touches du poste d'entrée. 



   La figure 3 est une vue en coupe du clavier de calcul d'un poste d'entrée. 



   La figure 4 est une vue en élévation d'une plaque de contact associée au clavier de calcul. 



   La figure 5 représente schématiquement le fonc- tionnement de la touche de comptabilisation et de la touche d'annulation. 



   La figure 6 représente un télescripteur avec un   document   comptable mis en place. 



   L'agencement est constitué par un poste d'intro- duction ou d'entrée par clavier 1, un appareil de commande et de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 raccordement 2, et   un.téléscripteur   3, ainsi que par un dispositif calculateur électronique connu, non représenté, de construction commerciale courante. Le poste d'entrée 1 se présente sous la forme d'une machine à additionner courante. 



  L'on peut reprendre des éléments constructifs fabriqués en sé- rie, de telle sorte que le poste d'entrée peut être réalisé excessivement économiquement. 



   Le poste d'entrée possède un   clavier &   10 touches 4, un indicateur de rang et un rouleau de papier d'inscription 6. La manipulation du clavier et l'inscription des nombres sont identiques à ce qui se fait avec une machine à additionner courante, c'est-à-dire que la succession des chiffres, en commençant avec le rang le plus élevé, donc de la gauche vers la droite, est portée dans le clavibr décimal 4, une- aiguille de l'indicateur de rang 5 avançant en conséquence. La reproduction du nombre porté au clavier s'effectue de la façon habituelle sur la bande de papier du rouleau de papier d' ins- cription 6. 



   En outre, l'on a prévu des touches d'enregistreur ou de compteur 7, dos touches de calcul 8, une touche d'annula- tion 9 et une touche de comptabilisation 11, ainsi que* des lampes   de   contrôle 12. Le poste d'entrée possède en outre une ficha de réseau 13 pour l'alimentation en courant et une fiche de connexion 14 à l'aide de laquelle il peut être relié   à   l'ap- pareil   de   commande et de connexion 2. 



   La construction schématique du poste d'entrée 1 estg illustrée à la figuro2. Lors do l'enfoncement d'une touche du clavier décimal 4, une goupille do réglage 15 d'un chariot à goupillon 16 est   onfoncéo.   Le chariot à goupilles 16 se déplace à chaque fois après la manipulation du clavier, d'un rang perpen- diculairement au plan du dessin tel qu'illustré à la figure 2. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  A chaque rang est associé un mécanisme du genre illustré à la figure 2. Les goupilles de réglage 15 enfoncées sont explorées chacune par un crochet détecteur 17. Une roue à chiffres 21 est alors amenée par rotation,par l'intermédiaire d'une cré- maillère 18 et d'un pignon 19, dans une position telle que la valeur des chiffres posée au clavier soit imprimée sur la bande tendue sur un rouleau 22, du rouleau de papier d'inscription   6.   Dans la partie inférieure du carter 23 du poste d'entrée 1, l'on a prévu des agencements enregistreurs à contact 24 en nom- bre correspondant à celui des range.

   Chaque agencement   enregis-   treur à contact 24 est constitué par trois   enregistreurs   ou compteurs à contact 3, à savoir les enregistreurs à contact I II et III, dans chacun desquels l'on peut enregistrer une suc- cession de chiffres correspondant à la totalité du nombre des range. 



   Indépendamment de signes particuliers, l'on   peut donc enregistrer dans la machine pour une conception à   11 rangs, trois successions de chiffres avec chacune   11   rangs. 



    Ceci   suffit par exemple pour désigner avec précision sous la forme de chiffres caractéristiques, lors de la réservation de titres de transporta le mode du moyen da transport désiré., la date.   l'heure   de départ ou   d'envol,   le tempe   d'@rricée,   le par- cours désiré et le genre do la plaça assise désirée. 



   Pour transmettre les chiffres portas   auclavier   et   @primés   par la roua à chiffres   21  à l'un dos   enregistreurs   à contact I,II et III, l'on utilise pour chaque rang un levier do renvoi 25 qui déplace d'une   fnçon   corrospondnnto une   crémail-   lière   2@.   Il existe donc par   exemple   10 leviers do renvoi 25 paralleies les uns aux   autre    et pouvant tourner sur un arbre commun 27.

     les     cr@maillières   26   disposées     parallèlement   entre 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 elles glissent sur des barres 28, La transmission de la valeur des chiffres à l'un des enregistreurs à contact I,II ou III, s'effectue, comme il ressort de la description ci-après, lors du retour des crémaillères 26 à leur position primitive. 



   La construction de l'agencement enregistreur à contact 24 est alors le suivant 
Sur des plaques de contact 29 sont placées, dans le sens de la représentation de la figure 2, perpendiculairement au plan du dessin, des bandes conductrices 31 s'étendant/sur les- 10 rangs de la machine et qui sont attaquées à chaque rang par des contacts glissants 32. Les liaisons avec les contacts glis- sants ou à frotteur s'effectuent par l'intermédiaire des conne- xions 33. L'agencement constitue par conséquent une sorte do dis- tributeur à barres croisées.

   Le nombre enregistré peut donc être exploré ou interrogé d'une façon simple, par exemple en connectant d'abord successivement les 10 connexions 33 associées à   l'enregis-   treur à contact I, de telle sorte que suivant la position du contact glissant ou à frotteur 32 une liaison déterminée soit établie avec l'une des bandes conductrices 31 et qu'une succession nt d'impulsions caractéristiques par exemple   soie/transmises.   Après l'interrogation de l'enregistreur à contact I, l'on interroge l'enregistreur à contact II et ensuite l'enregistreur à contact III. 



   Sur des barres 34 s'étendant à travers la machine perpendiculairement au plan du dessin sont fixées des entretoisos en matière isolante 35, qui maintiennent sur leurs faces inférieu- res les . plaques de contact 29 précitées et qui portent une ba- guette de fixation 36 à leurs faces supérieures. Ces baguettes de fixation servent, comme expliqué plus en détails ci-après, à main- tenir les curseurs de contact dans la position de réglage jusqu'à 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 leur effacement, de telle sorte qu'ils ne puissent pas être déplacés par des vibrations. 



   Les entretoises de matière isolante 35 portent des barres 37 sur lesquelles glissent des curseurs métalliques 
38, qui portent les contacts glissants ou de frotteur 32. Les barres 37 et les curseurs 38 servent à établir la liaison con- ductrice électrique depuis les contacts à frotteur 32 jusqu'aux connexions 33. 



   Pour transmettre la valeur des chiffres depuis les crémaillères 36 jusqu'aux enregistreurs à contact I,II et III, l'on utilise des cadres de couplage 39, qui portent chacun une tige 41. Les cadres de couplage 39 avec leurs tiges 41 peuvent se déplacer verticalement vers le haut. Pour le soulèvement et l'a- basisement l'on utilise dans chaque cas un levier coudé de pont d'effacement 42, qui glisse par son extrémité inférieure dans une fente 42a. Lors du soulèvement du cadre d'accouplement 39, l'on effectue simultanément, comme ceci a été représenté pour   l'enregis-   teur à contact II, le retour du curseur 38 avec ses contacts glis- sants 32 à sa position primitive. 



   Sur les tiges 41 glissent des curseurs de réglage 
43 qui possèdent des prolongements 44 faisant saillie vers le haut afin de s'engager dans les crémaillères 26 et un prolongement 45 faisant saillie vers le bas pour l'engagement dans la denture de la   !';'guette   de fixation 36. Les curseurs de réglage 43 s'engagent chacun par un autre prolongement 46 dans des évidements appropriés qui sont prévus sur la face supérieure des curseurs 38. Les cur- seurs 38 suivent par conséquent chacun le déplacement du curseur de réglage 43. 



   Le mode de fonctionnement détaillé est alors le suivant 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
Lors du réglage de la roue à chiffres 21, l'on a déplacé, comme décrit, jusqu'à une position appropriée et par l'intermédiaire du levier de renvoi 25, les crémaillères 26 as- sociées chacune à un rang et glissant sur les barres 28. Pendant l'avance des crémaillères 18, l'enregistreur à contact qui doit être rempli est amené à pivoter par l'intermédiaire d'un bras de levier non représenté du levier coudé de pont d'effacement 42 et disposé sur un levier de groupage 47, de telle sorte que les di- vers contacts glissants 32 associés aux divers rangs de l'enre- gistreur à contact soient ramenés pour effacement à leur position primitive.

   Avant le début du mouvement   d'effacement   du levier coudé du pont d'effacement 42, le cadre de couplage 39 de l'en- registreur à contact intéressé est relevé par l'intermédiaire d'un mécanisme commandé par un arbre principal de la machine et non représenté au dessin pour des raisons de clarté, dans une nt mesire telle que les prolongements 44 n'engrène/pas avec la crémail- lère 26 pas plus que les prolongements 45 avec la baguette de fi- xation 36. Cette position a été illustrée pour l'enregistreur   à   contact II. 



   Après l'achèvement du parcours de réglage des crémaillères 18 et 26 et donc de l'opération d'effacement, grâce à une rotation d'un arbre de verrouillage 49 commandé par l'arbre principal 48, les crémaillères 26 sont alignées et les roues à caractèros2l sont libérées pour l'impression. Ensuite, le cadre de couplage 39 est à nouveau relevé, de tollo sorte qu'à présent les prolongements 44 s'engagent dans la donture correspondante des crémaillères 26.

   Après qu'ainsi les crémaillère* 26 aient été couplées par l'intorm6diaire du curseur de réglage 43 aux contacts glissants 32, les crémaillères 18 et, par   l'intermédiaire   du levier do renvoi /25, les crémaillères 26   également   sont   rassemblée*.   Les contact* glissants 32 sont alors amenés dans une position sur la plaque de 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 contact associée 29 correspondant au chiffre porté au clavier. 



  Pour l'enregistreur à contact III, ceci est illustré par le fait que le curseur s'est précisément arrêté sur la bande conductrice 31 associée au chiffre 9 de la plaque de contact 29. Après que le groupement des crémaillères et par conséquent le réglage des contacts glissants est terminé, le cadre de couplage 39 est encore à nouveau abaissé au cours de la même opération de la machine, de telle sorte qu'alors le prolongement 45 faisant saillie vers le bas depuis le curseur de réglage   43   provoque par l'introduction dans une dent correspondante de la baguette de fixation 36, un blocage sûr du contact de curseur qui a été réglé. 



   L'on peut se rendre compté que chacun des enre- gistreurs   à   contact I,II et III peut être exploré ou interrogé indépendamment des autres. A chaque enregistreur à contact I,II, III est associée une touche d'enregistreur ou de compteur 7, par l'actionnement de laquelle l'on met en oeuvre l'enregistreur à contact désiré, sans que la valeur se trouvant dans les autres en- registreurs à contact en soit influencée. 



   A la figure 3, l'on a représenté le clavier de calcul 8, avec les touches de calcul 1-5 et la mécanisme corres- pondant. Une roue à caractères 51 travaillant sur la bande de papier passant sur le rouloau 22 est amenée à tourner., lors de   l'enfoncement   de   l'une   des touches do calcula   gr@ce à   un diapo- sitif connu en soi, afin d'imprimer des signes de fonction.La rotât on   s'effectua   alors par l'intermédiaire d'un pignon 52 et d'uno crémalllère 53, qui possède un crOchet   détoctour   54. 



   Le clavier de calcul 8 est constitué par un carter 
56 relié rigidement à une plaque supérleure de clavier 55, carter dans lequel sont supportées les   touch@@   do calcul 1-5, les our- seurs de régalage 57 et   58   ainsi qu'une plaque de contact 59 repré- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sentée à la figure 4. En,outre, l'on a prévu un organe de retenue connu en soi et non représenté pour des raisons de clarté, qui retient chaque touche de calcul dans la/position d'enfoncement et ne la libère à nouveau qu'après une opération de la machine, En . outre, l'on a prévu dans le carter 56 un dispositif de blacage également non représenté, qui a pour effet que l'on ne peut jamais enfoncer qu'une seule des touches de calcul 1-5. 



   Aux curseurs de réglage 57 et 58, sont reliées des barres de liaison 61 et 62qui sont reliées, à leur tour , de façon articulée en 63 et 64 à des ponts 65 et 66. Les extrémités des ponts 65 et 66 opposées aux points d'articulation 63 et 64 sont supportées de façon articulée sur des poussoirs de butée 67 et 68 et sur un axe fixe 71 de telle sorte qu'elles puissent être dé- placées verticalement par rotation des ponts 65 et 66. 



   Pour chaque touche de calcul, l'on a prévu un ressort de contact 72. Pour des raisons de clarté, l'on a unique- ment représenté aux figures 3 et 4, le ressort de contact pour la touche de calcul 4. 



   Les ressorts de contact 72 sont chacun fixés à un prolongement de la touche de calcul qui leur est associée, en intercalent une pièce isolante. En enfonçant l'une des touches du clavier de calcul 8, l'on déplace le ressort de contact associé sur la plaque de contact 59, différentes bandes conductrices du circuit imprimé disposées sur la plaque de contact 59 étant alors reliées entre elles. 



   Lorsque toutes les touches de calcul 1-5 du cla- vier de calcul 8 se trouvent dans leur position neutre, les con- nexions 73 et 74 de la plaque de contact seront reliées entre elles. 



   Un aimant situé dans ce circuit et non représenté est alors excité et il bloque la touche de comptabilisation 11 représentée à la 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 figure 5 et la touche d'annulation 9, grâce au fait qu'un pous- soir de blocage supporté sur la plaque supérieure de clavier 55 et actionné par l'aimant, qui n'a pas non plus été représenté , pénètre dans des évidements 75 des touches 9 et 11. Ces dernières sont donc verrouillées électromécaniquement, lorsqu'aucune des touches de calcul 1-5 du clavier de calcul 8 n'est enfoncée. 



   Au début, par exemple de l'enfoncement de la touche de calcul 2 du clavier de calcul 8, le circuit des connexions 74 et 73 est interrompu; cependant, l'aimant bloquant les touches 9, 11 ne retombe provisoirement pas encore, à cause d'un auto-maintien. 



  Lors d'un enfoncement supplémentaire de la touche de calcul 2, les connexions 73,76 sont reliées l'une à l'autre. Par l'intermédiaire du circuit ainsi fermé, l'on prépare alors, par l'intermédiaire de dispositifs électroniques appropriés, le chiffre caractéristique de calcul 2. Lorsque la touche de calcul 2 est totalement enfon- cée, l'organe de retenue précité entre en action par lui-même, Ce n'est qu'ensuite,par l'intermédiaire des connexions 73 et 77 qu' un circuit supplémentaire est fermé, de telle sorte que le courant de maintien pour l'aimant bloquant les touches 9,11 est interrompu. 



   Les connexions 74 et 77 possèdent sur la plaque 59 chacune 5 zones, qui sont reliées entre elles par une bande conductrice s'étendant sur la face dorsale de la plaque de contact 59.   @es   touches 9,11 ne sont donc libérées pour l'actionnement que quand l'organe de retenue maintenant l'une des touches de calcul du clavier 8 en position d'enfoncement est en action et par conséquent que/l'établissement du circuit de chiffrescaractéristiques de calcul est assuré. Pour chacun des chiffres caractéristique de calcul, il existe un circuit propre. L'inscription du chiffre caractéristique de calcul s'effectue pendant une opération de la machine, qui est déclenchée uniquement dans ce but par le signal 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 de fin du télégramme ou message de réponse provenant du dispo- sitif calculateur électronique central. 



   Le chiffre caractéristique du calcul est détecté par un levier 78, articulé sur la crémaillère 53, sur les bords 79 et 81 des poussoirs de butée 67 et 68. 



   Dans ce but, le levier possède des bras détec- teurs ou d'exploration 82 et 83. Lorsque par exemple la touche de calcul 4 est enfoncée, l'arête 79 est amenée dans le parcours du bras détecteur 83 par l'intermédiaire d'une surface oblique sur le poussoir de réglage 57, de la tige de liaison 61 et du pont 65. 



   L'arête 79 limite par conséquent l'avance de la crémaillère 53, lorsque celle-ci est libérée au début de   l'opé-   ration de la machine à partir d'un axe de groupage 84 illustré à la figure 1, de telle sorte qu'alors le chiffre caractéristique de calcul 4 de la roue à caractères 51 se trouve en position d'impression. Si à la place de la touche de calcul 4, l'on a en- foncé la touche de calcul 5,   .le   poussoir de réglage 57 est alors déplacé vers la droite à cause du pan oblique réalisé avec une plus faible pente et du double parcours, de telle sorte que le poussoir de butée 67 est également commandé vers le bas de deux distances partielles. Une seconde arête   05   du poussoir de butée   67     limita   alors l'avance de la crémaillère 53.

   Ceci correspond à la mise en place du chiffre caractéristique de calcul 5 sur la roue à caractères 51. 



   Do la même façon, les chiffres caractéristiques do calcul 2 ot 3 sont fixés et détectés par déplacement du cur- saur da réglage 58, par   l'intermédiaire   de la tige de liaison 62 et grâce à la rotation du pont 66. La touche de calcul 3   amène   une   arOte   86 dans la zone du bras détecteur 83, tandis que la toucha de calcul 2 amène une arête 87 dans la zone du bras dé- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 tecteur 82. Lors de l'actionnement de la touche de calcul 1, les curseurs de réglage 57 et 58 et par conséquent aussi les poussoirs de butée 67 et 68 restent dans leur position neutre illustrée. L'avance de la crémaillère 53 est alors limitée par une arête 87, en combinaison avec le bras détecteur 82.

   Ce der- nier est en outre commandé par les touches de compteur ou d'enre- gistreur 7 de telle sorte que lors de l'inscription ou de l'af- fichage du bloc de chiffres parvenant à l'enregistrement, l'on imprime aussi simultanément sur la bande de rouleau de papier d'inscription, le symbole attribué à l'enregistreur à contact intéressé I,II ou III. 



   Il ressort de la figure 5 que la touche d'annu- lation 9 et la touche de comptabilisation 11 sont guidées dans la plaque supérieure de clavier 55 et dans une plaque inférieure 
88. Elles sont maintenues à leur position neutre   illustrée   par des ressorts 89. Lors de l'enfoncement de la touche de   compta-   bilisation 11, l'on actionne par l'intermédiaire d'un levier de touche 91, un micro-commutateur 92. Lors de l'enfoncement de   la   touche d'annulation 9 l'on fait pivoter un pendule 93, de telle sorte que par l'intermédiaire d'un poussoir de commutation 94 qui lui est articulé, l'on actionne un autre micro-commutateur 
92.

   Los deux touchée sont par conséquent bloquées l'une vis-à- ou   via   da l'autre,   Dana   ce but, le poussoir do   commande/de   commuta- tion 94   po@@ède   un appendice 95 qui a'engage roue un prolonge- ment de la toucha   91,   do telle sorte que   celle-ci   ne put pas   @tre     actionnée   lorsque la touche 9 est enfoncée.

   Invorsément, une mise en action do la toucha 11 empêche un   actionn@@ment   de la touche 9, lorsque la   première   est   @nfoncée,   
La rédaction d'un document de réservation de place    'effectue   do In façon   suivante   1 
Un imprimé approprié 97 est placé dans le téles- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 cripteur 3. Le télégramme ou message de comptabilisation ou de commande à 21 rangs par exemple est porté au clavier divisé en trois blocs de chiffres. Après la manipulation du clavier pour le premier bloc de chiffres, l'on enfonce la touche d'enregistreur I. Le bloc de chiffres est alors inscrit sur la bande de papier d'inscription et emmagasiné dans l'enregistreur à contact I. 



  Etant donné que l'opérateur voit le bloc de chiffres inscrit devant lui, il peut effectuer immédiatement des corrections ap- propriées par une remanipulation des touches ou une nouvelle inscription de l'ensemble du bloc de chiffres. De même, l'on enregistre le second bloc de chiffres dans l'enregistreur à con- tact II et le troisième dans l'enregistreur contact III. Ensuite l'on enfonce l'une des touches de calcul 8. L'on peut alors en- foncer soit la touche d'annulation 9, soit la touche de compta- bilisation 11. Ensuite, par l'intermédiaire de l'appareil do commande et de connexion 2, l'on appelle par sélection le cal- culateur électronique.

   Après l'établissement de la liaison, l'on émet par exemple un chiffre caractéristique à six rangs du poste d'entrée 1, le chiffre caractéristique de calcul et les blocs de chiffres enreqistrés dans les enregistreurs à contact. Ceci est alors suivi d'un signe de fin.Lors de l'annulation, un ordre donné préalablement au calculateur électronique est d6truit. Lors   ,le   la   comptabilisation,   le calculateur électronique vérifie la réservation et comptabilise la place prévue ou le nombre appro- prié de places. Le   document   approprié est rempli à l'aide du   télescripteur,   et il peut être remis immédiatement au client. 



  Les lampes de contrôle 12 indiquent alors si l'on peut introduire un nouvel ordre par le clavier du poste d'entrée. L'inscription du chiffre caractéristique de calcul s'effectue, comme mentionné précédemment, à la fin de la transmission, par un déclenchement 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 sous/l'effet du signal de fin. Par conséquent, le poste d'entrée reçoit ainsi quittance de ce que la transmission   s'est:   effectuée Correctement. Ceci est d'une importance particulière lorsque le poste d'entrée 1 et le téléscripteur 3 sont séparés localement      l'un de l'autre ou lorsque plusieurs postes d'entrée coopèrent      avec un seul télescripteur. 



   Il doit être entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée aux formes de réalisation ci-avant et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre du présent brevet. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Arrangement for keyboard entry and transcription of documents."
The present invention relates to an arrangement for keyboard entry and transcription of documenta using a large number of entry and typing stations spatially separated from each other and an electronic computing device. common, the entered and recorded values being checked and evaluated by the calculating device before the document is transcribed.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   So-called “real-time systems” arrangements are known in which a central electronic computer is connected to a large number of input and transcription stations.



  Thus, for example, in shipping houses the sequences of digits of an order document are keyed in at an entry station. The entered data is checked by the electronic calculator with regard to the possibility of executing the order according to the state of the stock and is evaluated with regard to an appropriate correction of the state of stock and other information. essentials, such as daily flow, etc. When the command can be executed, the document is transcribed using a transcription or typing station which is usually associated with the keyboard entry station. If the order cannot be fulfilled, this is indicated at the entrance station or a replacement supply is offered.

   Such arrangements offer, over the establishment of punch cards or other similar information carriers, the advantage that the electronic computer is kept absolutely up to date at all times. If, for example, the remaining stock of an article is requested by an entry station, a few fractions of a second later, a document can no longer be established with regard to the same article or the same good from another. entry pos @ e. Entrance stations are arranged at a small local distance from the electronic computer, for example in a single building, so that the entrance and typing stations can be conveniently connected by cables to the computer. electronic.



   The invention is now based on the problem, on the one hand, of simplifying such arrangements and, on the other hand, of establishing total independence in the space of the entrance stations.

 <Desc / Clms Page number 3>

      and typing vis-à-vis one or more electronic computers, while it is also not necessary that the entry and transcription stations are constantly connected by lines to the electronic computer device, such so that, for example, it is possible to connect sections of line used on the other hand and also in public use of a telescription or telephony network within the limits of a country as well as outside them. this.

   Thanks to this simplification, it has been possible that even small offices can operate an entry and transcription station and can connect to the electronic computer if necessary.



  Where a teleprinter already exists, the charge for the entry and transcription station should only be of the order of magnitude of a common electric adding machine.



   A preferred embodiment will be used for the prior ordering of transport tickets and the reservation in airlines and shipping companies. In this case, from a multiplicity of stations distributed very widely in space, it is possible to have places for a determined means of transport, while unlike known systems the electronic computer not only carries out the agreement or the blocking of the order, but simultaneously communicates additional information, mahout for example adding the current registration number of the corresponding reservation titles & the succession of digits entered on the keyboard.



   The arrangement according to the invention differs from the known or commonly expected machines with ten-digit keypads and with several counters or loggers as keypad entry stations, in co that the successions of digits introduced. using the keyboard and keep

 <Desc / Clms Page number 4>

 vées in the various counters or recorders are each time entered for the checking of the machine, so that for a correction one or.

   the other succession of digits can be typed again and recorded, that in addition for each entrance station a coding device is provided which transforms the sequences of digits recorded into telescription signals and, after release sends them by a long-distance line to the calculating device, while at each typing or transcription station is associated a teleprinter who transcribes a document on the basis of the series of digits supplied and completed by the electronic calculating device .



   Accounting machines and other calculating machines are already known which have a keyboard and regulating members which regulate, depending on the keys pressed, an electromechanical recording and transmission device.



  In these machines, it is for example possible to provide two approximately identical counter or recorder devices, which can be interrogated or explored as well strictly alternately as at will. A recorder can then be connected, for example, to a number verification device. during the verification of the number entered first, the second recorder is then filled.

   The exploration or the interrogation of the dis @@@ tif recorder bridge alers to be done 11 helped him with an apparatus ... @@@@ ogister or evaluation known to oneself, not working in synchronism with the machine which can, for example, be an accounting machine. It is understandable that the problem which is the basis of the present invention cannot be solved with such arrangements.

     We also know of contact recorders cooperating with calculating or accounting machines, in which a number with several digits is represented in the

 <Desc / Clms Page number 5>

 calculating machine by a group of organs representing values, for example racks, this number being transmitted for reproduction, by the intermediate recorder and decimal digit by decimal digit to the connected sets $, for example the transcription mechanism of the typewriter.

   The intermediate contact recorder, for the introduction of values is made up independent in time of reception, / by several recording units which are connected selectively or alternately to the bodies representing values to receive these values, each recording unit being formed by several recording bars, parallel to each other which can be moved transversely with respect to the movement of the racks of the calculating machine. With such arrangements, it is also not possible to solve the problem which is the basis of the invention.



   According to a preferred embodiment of the arrangement according to the invention, for the reservation of tickets in an airline or maritime company, a reservation document is placed in the teleprinter. The central computer device, when the means of transport is fully reserved, blocks the reproduction of the sequences of digits entered by keyboard and checked, while when the order can be executed, the sequences of digits jointly or with one / more successions additional digits for seat allocation or for / other information are printed on the reservation document via the telescriptour.



   Furthermore, it is preferred that the connection means, for example in the form of a call signal generator with several recorded call signals, are provided for connecting the entrance station and the station. / typing or do

 <Desc / Clms Page number 6>

 transcription, via a link by public lines, selectively with one or the other electronic computing device. A travel agency then has the possibility of obtaining by automatic selection the central reservation service for transport tickets, represented in each case by an electronic calculating unit, from a large airline, a shipping company, etc. .

   The arrangement is obviously also suitable for other purposes, such as for example the traffic of goods by rail and by road, dispatches from the police services for border and vehicle surveillance, the running of organizations, etc.



   Other details and features of the invention will emerge from the description below, given by way of nonlimiting example and with reference to the accompanying drawings, in which:
Figure 1 is a perspective view of a keypad entry station.



   Figure 2 is a schematic sectional view of a row of keys of the entrance station.



   FIG. 3 is a sectional view of the calculation keyboard of an entrance station.



   FIG. 4 is an elevational view of a contact plate associated with the computing keyboard.



   FIG. 5 schematically represents the operation of the accounting key and of the cancel key.



   Figure 6 shows a teleprinter with an accounting document set up.



   The arrangement consists of an entry or keyboard entry station 1, a control and

 <Desc / Clms Page number 7>

 connection 2, and un.téléscripteur 3, as well as by a known electronic calculating device, not shown, of current commercial construction. The entrance station 1 is in the form of a current adding machine.



  It is possible to take back constructive elements produced in series, so that the entry station can be realized excessively economically.



   The entrance station has a keypad & 10 keys 4, a row indicator and a roll of registration paper 6. The handling of the keypad and the writing of numbers are identical to what is done with a common adding machine , that is to say that the succession of digits, starting with the highest row, therefore from left to right, is carried in the decimal clavibr 4, a needle of the row 5 indicator advancing Consequently. The reproduction of the number entered on the keyboard is carried out in the usual way on the paper strip of the roll of inscription paper 6.



   In addition, recorder or counter keys 7, calculation keys 8, a cancel key 9 and an accounting key 11, as well as control lamps 12 are provided. In addition, there is a mains plug 13 for the power supply and a connection plug 14 with the aid of which it can be connected to the control and connection device 2.



   The schematic construction of the entrance station 1 is illustrated in figure2. When depressing a key of the decimal keypad 4, an adjusting pin 15 of a brush carriage 16 is pressed. The pin carriage 16 moves each time after the manipulation of the keyboard, one row perpendicular to the drawing plane as illustrated in FIG. 2.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  Each row is associated with a mechanism of the type illustrated in FIG. 2. The driven adjustment pins 15 are each explored by a detector hook 17. A number wheel 21 is then rotated, by means of a crank. mesh 18 and a pinion 19, in a position such that the value of the digits set on the keyboard is printed on the strip stretched over a roll 22, of the roll of inscription paper 6. In the lower part of the housing 23 of the station input 1, contact recording arrangements 24 are provided in a number corresponding to that of the ranges.

   Each contact recorder arrangement 24 is made up of three contact recorders or counters 3, namely the contact recorders I II and III, in each of which a succession of digits corresponding to the whole number can be recorded. of the range.



   Independently of particular signs, it is therefore possible to register in the machine for an 11-row design, three successions of figures each with 11 rows.



    This is sufficient for example to designate with precision in the form of characteristic figures, when booking tickets, the mode of the desired means of transport., The date. the time of departure or flight, the temple of @ rricée, the desired course and the type of seat desired.



   To transmit the numbers portas to the keyboard and @ awarded by the wheel with numbers 21 to one of the contact recorders I, II and III, a return lever 25 is used for each row which moves a corrospondnnto a rack. - lière 2 @. There are therefore for example 10 return levers 25 parallel to each other and able to rotate on a common shaft 27.

     the racks 26 arranged parallel between

 <Desc / Clms Page number 9>

 they slide on bars 28, The transmission of the value of the digits to one of the contact recorders I, II or III, takes place, as is apparent from the description below, when the racks 26 return to their primitive position.



   The construction of the contact recorder arrangement 24 is then as follows
On contact plates 29 are placed, in the direction of the representation of Figure 2, perpendicular to the plane of the drawing, conductive strips 31 extending / over the rows of the machine and which are attacked at each row by sliding contacts 32. The connections with the sliding or friction contacts are effected by means of the connections 33. The arrangement consequently constitutes a sort of cross-bar distributor.

   The recorded number can therefore be explored or interrogated in a simple way, for example by first successively connecting the 10 connections 33 associated with the contact recorder I, so that depending on the position of the sliding contact or wiper 32 a determined connection is established with one of the conductive bands 31 and that a succession of characteristic pulses, for example silk / transmitted. After interrogation of the contact recorder I, the contact recorder II and then the contact recorder III are interrogated.



   On bars 34 extending through the machine perpendicular to the plane of the drawing are fixed spacers of insulating material 35, which hold them on their lower faces. contact plates 29 mentioned above and which carry a fixing strip 36 on their upper faces. These fixing strips serve, as explained in more detail below, to keep the contact sliders in the adjustment position until

 <Desc / Clms Page number 10>

 their erasure, so that they cannot be moved by vibrations.



   The spacers of insulating material 35 carry bars 37 on which slide metal sliders
38, which carry the sliding or wiper contacts 32. The bars 37 and the sliders 38 serve to establish the electrically conductive connection from the wiper contacts 32 to the connections 33.



   To transmit the value of the digits from the racks 36 to the contact recorders I, II and III, coupling frames 39 are used, each of which carries a rod 41. The coupling frames 39 with their rods 41 can be attached to each other. move vertically up. For the lifting and the base, in each case an angled erase bridge lever 42 is used, which slides through its lower end into a slot 42a. When lifting the coupling frame 39, the return of the cursor 38 with its sliding contacts 32 to its original position is carried out simultaneously, as has been shown for the contact recorder II.



   On the rods 41 slide adjustment sliders
43 which have extensions 44 projecting upwards in order to engage in the racks 26 and an extension 45 projecting downwards for the engagement in the teeth of the! ';' Fixing watch 36. The sliders of The adjustment 43 each engages by another extension 46 in suitable recesses which are provided on the upper face of the sliders 38. The sliders 38 therefore each follow the movement of the adjustment slider 43.



   The detailed operating mode is then as follows

 <Desc / Clms Page number 11>

 
During the adjustment of the number wheel 21, the racks 26, each associated with a row and sliding on the racks, have been moved, as described, to an appropriate position and by means of the return lever 25. bars 28. During the advance of the racks 18, the contact recorder which is to be filled is made to pivot by means of a lever arm, not shown, of the erase bridge lever 42 and disposed on a lever. grouping 47, so that the various sliding contacts 32 associated with the various ranks of the contact recorder are returned to their original position for erasure.

   Before the start of the erasing movement of the elbow lever of the erase bridge 42, the coupling frame 39 of the contact recorder concerned is raised by means of a mechanism controlled by a main shaft of the machine. and not shown in the drawing for reasons of clarity, in such an extent that the extensions 44 do not mesh / not mesh with the rack 26 nor the extensions 45 with the fixing rod 36. This position has been shown for contact recorder II.



   After the completion of the adjustment path of the racks 18 and 26 and therefore of the erasing operation, thanks to a rotation of a locking shaft 49 controlled by the main shaft 48, the racks 26 are aligned and the wheels to caractèros2l are freed for printing. Then, the coupling frame 39 is raised again, so that the extensions 44 now engage in the corresponding length of the racks 26.

   After thus the racks * 26 have been coupled through the adjustment slider 43 to the sliding contacts 32, the racks 18 and, through the return lever / 25, the racks 26 also are assembled *. The sliding contacts * 32 are then brought into a position on the

 <Desc / Clms Page number 12>

 associated contact 29 corresponding to the number entered on the keypad.



  For the contact recorder III, this is illustrated by the fact that the cursor has precisely stopped on the conductive strip 31 associated with the number 9 of the contact plate 29. After the grouping of the racks and consequently the adjustment of the racks sliding contacts is completed, the coupling frame 39 is lowered again again during the same machine operation, so that then the extension 45 projecting downward from the adjustment slider 43 causes by the introduction in a corresponding tooth of the fastening rod 36, a secure locking of the slider contact which has been set.



   It can be seen that each of the contact recorders I, II and III can be explored or interrogated independently of the others. Each contact recorder I, II, III is associated with a recorder or counter key 7, by actuating which the desired contact recorder is implemented, without the value being in the others contact recorders is influenced by this.



   In FIG. 3, the calculation keyboard 8 has been represented, with the calculation keys 1-5 and the corresponding mechanism. A character wheel 51 working on the web of paper passing over the roller 22 is caused to rotate, upon depressing one of the calculator keys by means of a slide known per se, in order to print function signs. The rotat was then carried out by means of a pinion 52 and a rack 53, which has a detoctour hook 54.



   The calculation keyboard 8 is made up of a housing
56 rigidly connected to a keyboard upper plate 55, housing in which are supported the calculator keys 1-5, the adjustment our- ers 57 and 58 as well as a contact plate 59 shown.

 <Desc / Clms Page number 13>

 shown in Figure 4. In addition, there is provided a retainer known per se and not shown for reasons of clarity, which retains each calculation key in the / depression position and does not release it again. that after an operation of the machine, In. In addition, there is provided in the housing 56 a locking device also not shown, which has the effect that one can never press only one of the calculation keys 1-5.



   To the adjustment sliders 57 and 58, are connected connecting bars 61 and 62 which are connected, in turn, in a hinged manner at 63 and 64 to bridges 65 and 66. The ends of bridges 65 and 66 opposite the points of articulation 63 and 64 are supported in an articulated manner on stop pushers 67 and 68 and on a fixed axis 71 so that they can be moved vertically by rotation of the bridges 65 and 66.



   For each calculation key, a contact spring 72 has been provided. For reasons of clarity, only in FIGS. 3 and 4 has been shown the contact spring for the calculation key 4.



   The contact springs 72 are each fixed to an extension of the calculation key which is associated with them, interposing an insulating part thereof. By pressing one of the keys of the calculation keyboard 8, the associated contact spring is moved on the contact plate 59, various conductive strips of the printed circuit arranged on the contact plate 59 then being interconnected.



   When all of the calculation keys 1-5 of the calculation keyboard 8 are in their neutral position, the contacts 73 and 74 of the contact plate will be linked together.



   A magnet located in this circuit and not shown is then energized and it blocks the accounting key 11 shown in

 <Desc / Clms Page number 14>

 figure 5 and the cancel key 9, thanks to the fact that a locking push-button supported on the upper keyboard plate 55 and actuated by the magnet, which has not been shown either, penetrates into recesses 75 of the keys 9 and 11. The latter are therefore locked electromechanically, when none of the calculation keys 1-5 of the calculation keyboard 8 is pressed.



   At the start, for example when the calculation key 2 of the calculation keyboard 8 is pressed, the circuit of the connections 74 and 73 is interrupted; however, the magnet blocking the keys 9, 11 does not drop down temporarily yet, due to self-retention.



  When the calculation key 2 is pressed further, the connections 73, 76 are connected to each other. By means of the circuit thus closed, the characteristic calculation number 2 is then prepared by means of suitable electronic devices. When the calculation key 2 is fully depressed, the aforementioned retaining member enters. in action by itself, It is only then, via the connections 73 and 77 that an additional circuit is closed, so that the holding current for the magnet blocking the keys 9,11 is interrupted.



   The connections 74 and 77 have on the plate 59 each 5 zones, which are interconnected by a conductive strip extending on the dorsal face of the contact plate 59. The keys 9,11 are therefore not released for the actuation only when the retaining member maintaining one of the calculation keys of the keyboard 8 in the depressed position is in action and consequently that the establishment of the circuit of calculation characteristics is ensured. For each of the characteristic calculation digits, there is a specific circuit. The entry of the calculation characteristic number is carried out during a machine operation, which is triggered only for this purpose by the signal

 <Desc / Clms Page number 15>

 end of telegram or response message from the central electronic computer device.



   The characteristic number of the calculation is detected by a lever 78, articulated on the rack 53, on the edges 79 and 81 of the stop pushers 67 and 68.



   For this purpose, the lever has detector or exploration arms 82 and 83. When, for example, the calculation key 4 is depressed, the edge 79 is brought into the path of the detector arm 83 by means of an oblique surface on the adjustment pusher 57, of the connecting rod 61 and of the bridge 65.



   The ridge 79 consequently limits the advance of the rack 53, when the latter is released at the start of the machine's operation from a grouping axis 84 illustrated in FIG. 1, so that then the calculation characteristic number 4 of the character wheel 51 is in the printing position. If, instead of the calculation key 4, the calculation key 5 was pressed, the adjustment push-button 57 is then moved to the right because of the oblique face made with a lower slope and the double path, so that the stopper pusher 67 is also driven down two partial distances. A second edge 05 of the stop pusher 67 then limits the advance of the rack 53.

   This corresponds to the placement of the characteristic calculation number 5 on the character wheel 51.



   In the same way, the characteristic figures of calculation 2 ot 3 are fixed and detected by displacement of the adjustment cur- rior 58, by means of the connecting rod 62 and by means of the rotation of the bridge 66. The calculation key 3 brings an edge 86 in the area of the detector arm 83, while the computation key 2 brings an edge 87 in the area of the de-

 <Desc / Clms Page number 16>

 switch 82. When the calculation key 1 is actuated, the adjustment cursors 57 and 58 and therefore also the stop pushers 67 and 68 remain in their illustrated neutral position. The advance of the rack 53 is then limited by a ridge 87, in combination with the detector arm 82.

   The latter is also controlled by the counter or recorder keys 7 so that when entering or displaying the block of digits resulting in the recording, one prints also simultaneously on the roll tape of writing paper, the symbol assigned to the interested contact recorder I, II or III.



   It can be seen from FIG. 5 that the cancel key 9 and the accounting key 11 are guided in the upper keyboard plate 55 and in a lower plate.
88. They are maintained in their neutral position illustrated by springs 89. When the counting key 11 is pressed, a microswitch 92 is actuated by means of a key lever 91. When the cancellation key 9 is pressed, a pendulum 93 is pivoted, so that by means of a switching pushbutton 94 which is articulated to it, another micro- switch is actuated. switch
92.

   The two touched are therefore blocked against each other or via the other, with this aim the control / switching pushbutton 94 in. Has an appendage 95 which engages an extension wheel. of key 91, so that it cannot be operated when key 9 is pressed.

   Conversely, actuation of the key 11 prevents an actuation of the key 9, when the first is pressed,
Writing a seat reservation document 'performs do In the following way 1
A suitable printout 97 is placed in the teles-

 <Desc / Clms Page number 17>

 criptor 3. For example, the 21-row accounting or control telegram or message is entered on the keypad divided into three blocks of digits. After the keypad has been operated for the first block of digits, the recorder key I is pressed. The block of digits is then written on the writing paper strip and stored in the contact recorder I.



  Since the operator sees the block of digits inscribed in front of him, he can immediately make appropriate corrections by rehandling the keys or rewriting the entire block of digits. Likewise, the second block of digits is recorded in contact recorder II and the third in contact logger III. Then one of the calculation keys 8 is pressed. You can then press either the cancel key 9 or the count key 11. Then, through the instrument do control and connection 2, the electronic calculator is called by selection.

   After the connection has been established, for example, a characteristic six-row digit of the entrance station 1, the characteristic calculation digit and the blocks of digits recorded in the contact recorders are sent. This is then followed by an end sign. When canceled, an order previously given to the electronic computer is destroyed. During the booking, the electronic calculator checks the reservation and records the planned place or the appropriate number of places. The correct document is filled out using the teleprinter and can be returned to the customer immediately.



  The control lamps 12 then indicate whether a new order can be entered using the keypad of the entrance station. The entry of the characteristic calculation figure is carried out, as mentioned previously, at the end of the transmission, by triggering

 <Desc / Clms Page number 18>

 under / the effect of the end signal. Consequently, the entrance station thus receives a receipt that the transmission has been carried out Correctly. This is of particular importance when the entrance station 1 and the teleprinter 3 are locally separated from each other or when several entrance stations cooperate with a single teleprinter.



   It should be understood that the present invention is in no way limited to the above embodiments and that many modifications can be made thereto without departing from the scope of the present patent.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

1. Agencement pour l'introduction par clavier et la transcription de documents en utilisant un grand nombre de ,,postes d'entrée et de dactylographie ou de transcription séparés -les uns des autres dans l'espace et un dispositif calculateur électronique commun, les valeurs introduites par clavier et enre- gistrées étant vérifiées et évaluées par le dispositif calcula- teur avant de remplir ou de transcrire le document {système en temps réel), caractérisé en ce que des machines enregistreuses courantes @v@@ des claviers décimaux ou à 10 touches et avec plu- e sieurs enregistreurs ou compteurs sont prévus en tant que postes d>entrée, 1. Arrangement for keying in and transcribing documents using a large number of, input and typing or transcription stations separated from each other in space and a common electronic computing device, the keyboard input and recorded values being checked and evaluated by the calculating device before filling out or transcribing the document (real-time system), characterized in that current recording machines @ v @@ decimal keyboards or at 10 keys and with several recorders or counters are provided as entry stations, en ce que les successions de chiffres portées au clavier et enregistrées dans les différenta enregistreurs sont chaque fois inscrite la macine pour vérification, avant d'être envoyées au dispos-. @ @aiculateur, de telle sorte que pour effectuer une correction l'une ou l'autre succession de chiffres peut être repar- cée au clavier et réenregistrée, l'on prévoit en outre pour chaque poste d'entrée un dispositif de codage qui transforme les successions de chiffres enregistrées en signaux de télescrip- teur et, après libération,les tran@met par une ligne à longue distance au dispositif calculateur, in that the successions of digits entered on the keyboard and recorded in the different recorders are each time entered in the macine for verification, before being sent to the disposal. @ @aiculator, in such a way that in order to make a correction one or the other succession of digits can be rewritten on the keyboard and re-recorded, there is also provided for each entry station a coding device which transforms the successions of digits recorded in teletypewriter signals and, after release, the trans @ puts them by a long distance line to the calculating device, tandis qu'à chaque poste dac- <Desc/Clms Page number 19> tylographique ou de transcription est associé un téléscripteur qui transcrit ou remplit le document sur la base des successions de chiffres libérées et complétées par le dispositif calculateur électronique. while at each access station <Desc / Clms Page number 19> Typing or transcription is associated with a teleprinter which transcribes or fills out the document on the basis of the sequences of digits released and completed by the electronic calculating device. 2. Agencement suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que pour la réservation de places dans des moyens de transport publics, l'on place dans le téléscripteur un document de réservation et en ce que le dispositif calculateur central, dans le cas d'un moyen de transport entièrement réservé, bloque la reproduction des successions de chiffres portés au clavier et contrôlés, tandis qu'en cas de possibilité d'exécution de l'ordre, il provoque l'impression par l'intermédiaire du téléscripteur sur le document de réservation des successions de chiffres, conjointe- ment avec une ou plusieurs successions de chiffras supplémentaires pour l'attribution de places ou pour d'autres informations. 2. Arrangement according to claim 1, charac- terized in that for the reservation of seats in public transport means, a reservation document is placed in the teleprinter and in that the central calculating device, in the case of '' a fully reserved means of transport, blocks the reproduction of successions of numbers entered on the keyboard and checked, while in the event of possibility of execution of the order, it causes the printing through the teleprinter on the document for reserving successions of digits, together with one or more successions of additional digits for the allocation of places or for other information. 3. Agencement suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que l'on utilise des enregistreurs à contact pour la conservation de l'enregistrement des successions de chif- fres portées au clavier. 3. Arrangement according to claims 1 and 2, characterized in that one uses contact recorders for the conservation of the recording of the successions of figures entered on the keyboard. 4. Agencement suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'on prévoit trois enregistreurs à contact qui pouvant être couplés aux organes de réglage pour les supports de caractères de la machine enregistreuse et en ce qu'à chaque enregistreur à contact est associée une touche d'enregistreur qui provoque la transmission dos successions de chiffres portées au clavier à l'enregistreur à contact sélectionné. Arrangement according to claims 1 to 3, characterized in that there are provided three contact recorders which can be coupled to the regulating members for the character carriers of the recording machine and in that each contact recorder is associated with a recorder key which causes the transmission of successions of digits entered on the keyboard to the selected contact recorder. 5. Agencement suivant les revendications 1 à 4, caractérisa en co qu'un contact de papier est prévu sur le télex- cripteur, empochant qu'un générateur de signal d'appel puisse dé- marrer dans le dispositif do codage associé aussi longtemps qu'au- cun document n'a été Placé dans le téléscripteur. <Desc/Clms Page number 20> 5. Arrangement according to claims 1 to 4, characterized in that a paper contact is provided on the telexter, whereby a call signal generator can be started in the associated coding device as long as No document has been placed in the teleprinter. <Desc / Clms Page number 20> 6. Agencement suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que le dispositif de codage, après l'établisse- ment de la liaison avec le dispositif calculateur central, trans- met d'abord le chiffre caractéristique à plusieurs rangs qui caractérise la poste d'entrée et le mode de calcul, puis ]on successions de chiffres enregistrées dans les enregistreurs à contact et finalement un signe de fin. 6. Arrangement according to claims 1 to 5, characterized in that the coding device, after establishing the connection with the central computer device, first transmits the characteristic number in several rows which characterizes the post. input and the method of calculation, then] there are successions of digits recorded in the contact recorders and finally an end sign. 7. Agencement suivant les revendications 1 à 6, caractérisé en ce qu'aux divers enregistreurs à contact est associéepour chaque rang une crémaillère commune qui est déplacée, par l'intermédiaire d'un dispositif de transmission, conjointement avec la crémaillère associée du mécanisme d'inscription, en ce que lors de la sélection d'un enregistreur à contact déterminé, des contacta glissants associés sont amenés conjointement avec leurs curseurs de réglage à leur position de départ et en prise avec les crémaillères associées, tandis que les contacts glissants et les curseurs de réglage des autres enregistreurs à contact restent dans des positions correspondant aux successions de chiffres enre- gistrées. 7. Arrangement according to claims 1 to 6, characterized in that the various contact recorders is associated for each row a common rack which is moved, by means of a transmission device, together with the associated rack of the mechanism. 'registration, in that upon selection of a determined contact recorder, associated sliding contacts are brought together with their adjustment sliders to their starting position and in engagement with the associated racks, while the sliding contacts and The adjustment sliders of other contact recorders remain in positions corresponding to the sequences of digits recorded. 8. Agencement suivant la revendication 7, caracté- risé en cc que les curseurs de réglée peuvent être relevés par- EMI20.1 penëi1::uJ "irament à leur sono de déplacement pour l'engagement dans les cr",:'!il11.'(!1i associées et pouvant: Otro i'lb" uoc8 pour lc fixa- tion de la valeur réglée do façon à @'encliqueter sur une baguette de @@@ @@@, 'andis quo clan$3 une position radians s'effectue le EMI20.2 rote', Ir" CUr"Ur8 do réglago con1Dlntomnt avoc lois contacts glis8ônt si leur position printitive. 8. Arrangement according to claim 7, characterized in that the adjustment sliders can be raised by- EMI20.1 penëi1 :: uJ "go to their displacement sound system for the engagement in the cr",: '! il11.' (! 1i associated and being able: Otro i'lb "uoc8 for lc fixing of the value set so to @ 'snap on a stick of @@@ @@@,' andis quo clan $ 3 a radians position is carried out on EMI20.2 rote ', Ir "CUr" Ur8 do settling con1Dlntomnt avoc laws contacts slip if their position printitive. 9. Agencement Dulv!':,)l l'une quelconque dos réven- 1iantloe préc6denloD1 caractérisé en co qu'aux touchas do calcul EMI20.3 sont oc16s, d'une part une roue si cntactères et, d'autre part, <Desc/Clms Page number 21> un agencement de ressorts de contact sur une plaque de contact. 9. Arrangement Dulv! ':,) l any one of the preceding cases, characterized in that the calculation keys EMI20.3 are oc16s, on the one hand a wheel if cntactères and, on the other <Desc / Clms Page number 21> an arrangement of contact springs on a contact plate. 10. Agencement suivant les revendications précé- dentes, caractérisé en ce que la touche d'annulation et la tou- che de comptabilisation actionnent chacune en sens opposé un micro-commutateur. 10. Arrangement according to the preceding claims, characterized in that the cancellation key and the accounting key each actuate a microswitch in the opposite direction. 11. Agencement suivant l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que des moyens de conne- xion sont prévus pour connecter le poste d'entrée et le poste de transcription, par l'intermédiaire d'une liaison par une voie de communication publique, sélectivement avec l'un ou l'autre dispositif calculateur électronique. 11. Arrangement according to any one of the preceding claims, characterized in that connection means are provided for connecting the entry station and the transcription station, by means of a link by a path. of public communication, selectively with one or the other electronic calculating device. 12. Poste d'entrée par clavier pour des dispositifs calculateurs électroniques, caractérisé en ce qu'il comprend un clavier/ue touches décimales avec un chariot à goupilles de réglage et un mécanisme d' inscription, plusieurs enregistreurs à contact qui peuvent être effacés et reréglés indépendamment les uns des autres et d'autres touches à l'aide desquelles une information peut être placée, par l'intermédiaire de circuits imprimés, en tête ou à la suite des successions de chiffres enregistrées. 12. Keyboard entry station for electronic calculating devices, characterized in that it comprises a keyboard / decimal keys with an adjustment pin carriage and an inscription mechanism, several contact recorders which can be erased and. re-set independently of each other and of other keys by means of which information can be placed, by means of printed circuits, at the head or following the sequences of stored digits. 13. Agencement pour l'entrée par clavier et la transcription de documents, tel que décrit ci-avant ou conforme aux cessons annexés. 13. Arrangement for keyboard entry and transcription of documents, as described above or in accordance with the appended ceases.
BE707580D 1967-12-05 1967-12-05 BE707580A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE707580 1967-12-05

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE707580A true BE707580A (en) 1968-04-16

Family

ID=3851940

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE707580D BE707580A (en) 1967-12-05 1967-12-05

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE707580A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1992016914A1 (en) Apparatus and method for generating a receipt
FR2502352A1 (en) COPYING APPARATUS FOR COMBINED REPRODUCTION
US2007391A (en) Record controlled punch
BE707580A (en)
US2645551A (en) Time recording machine
US2259677A (en) Elapsed time recording device
CH292952A (en) Cash register.
US3561675A (en) Recording system for business machines
US1325175A (en) skerl
CH129734A (en) Installation for the use of statistical data.
US1747021A (en) Tion of new yoek
US1812576A (en) Apparatus for recording the delivery of measured quantities of liquids
US927805A (en) Workman&#39;s time-recorder.
FR2514592A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONSULTING DATA FILES AND / OR BANKING TRANSACTIONS, PRESERVED FROM FRAUD THANKS TO A COMMUNICATION PROCESS BY RANDOM VARIABLE
EP0330127A1 (en) Device using a printer for printing selected portions of the screen of a personal information terminal
US596692A (en) Assigi
US3169623A (en) Money registers
US723906A (en) Cash-register.
BE478127A (en)
CH353381A (en) Perforating machine for a continuous recording tape which can be used for controlling a typesetting machine
US987364A (en) Registering system and apparatus.
BE518928A (en)
US3472448A (en) Recording system for business machines
CH311279A (en) Accounting machine.
US398833A (en) higgins