BE703422A - - Google Patents

Info

Publication number
BE703422A
BE703422A BE703422DA BE703422A BE 703422 A BE703422 A BE 703422A BE 703422D A BE703422D A BE 703422DA BE 703422 A BE703422 A BE 703422A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
control
electronic
adjustment device
duration
machine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE703422A publication Critical patent/BE703422A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05BCONTROL OR REGULATING SYSTEMS IN GENERAL; FUNCTIONAL ELEMENTS OF SUCH SYSTEMS; MONITORING OR TESTING ARRANGEMENTS FOR SUCH SYSTEMS OR ELEMENTS
    • G05B19/00Programme-control systems
    • G05B19/02Programme-control systems electric
    • G05B19/04Programme control other than numerical control, i.e. in sequence controllers or logic controllers
    • G05B19/0405Programme-control specially adapted for machine tool control and not otherwise provided for
    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05BCONTROL OR REGULATING SYSTEMS IN GENERAL; FUNCTIONAL ELEMENTS OF SUCH SYSTEMS; MONITORING OR TESTING ARRANGEMENTS FOR SUCH SYSTEMS OR ELEMENTS
    • G05B19/00Programme-control systems
    • G05B19/02Programme-control systems electric
    • G05B19/04Programme control other than numerical control, i.e. in sequence controllers or logic controllers
    • G05B19/10Programme control other than numerical control, i.e. in sequence controllers or logic controllers using selector switches

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Automation & Control Theory (AREA)
  • Blow-Moulding Or Thermoforming Of Plastics Or The Like (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif électronique   de   réglage   La.   présente invention   concerne   un dispositif   électronique   de réglage destiné à améliorer et à faciliter le   réglage à   distance d'une   Machine   à fonctionnement continu et à plusieurs postes sur laquelle plusieurs opérations successives et distinctes doivent être coordonnées avec précision. 
 EMI1.1 
 



  Dans la plupart des mahînes à t0n0t1onnement oont1nu et à plueiettrs postes, il est souvent   nécessaire   de réaliser plusieurs opérations succes-   sives   avec un certain décalage   dans   le temps. Le moment et la durée de 
 EMI1.2 
 chaque opération sont ooeditîoenês par le xaoment où s!effeetue l'opération précédente Dans ce cas, la   succession   des   opérations   est généralement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 obtenue par des systèmes à cames réglables montés sur les organes mobiles de la machine ou par des programmateurs. 



   Le premier système nécessite une mise au point très longue avant la mise en régime de l'appareillage et comme ces réglages ne sont pas constants dans le temps,   à   cause des imperfections des organes mécaniques de la machine, il est souvent nécessaire d'arrêter la machine et de stopper la production pour procéder à de nouveaux réglages. 



   Les commandes par programmateur peuvent à la rigueur permettre un réglage durant le fonotionnement de la machine mais cette opération est délicate et doit être répétée très souvent. De plus, les programmateurs ne permettent pas un réglage très fin tel que, par exemple, un décalage de quelques millisecondes. 



   Afin de mieux expliciter le cadre de la présente invention, on se référera dans la suite, au cas particulier du réglage de l'instant et éventuellement de la durée de la découpe de la parais on dans une machine rotative et continue de moulage de corps creux en matière plastique par ex- trusion soufflée. 



   Il est toutefois bien entendu que le dispositif mis au point par la demanderesse et qui sera décrit ultérieurement peut être utilisé pour le ré- glage, soit d'autres opérations réalisées sur ce type de machine, soit pour le réglage d'autres opérations sur d'autres machines telles que, par exemple, des   imprimeuses,   des étiquetteuses, des emballeuses etc.. qui effectuent des opérations successives déoalées dans le temps, les unes par rapport aux autres. 



   Dans le type de machine pris en exemple, la paraison débitée en continu par une extrudeuse est saisie au vol par les unités de soufflage défilant successivement sous le tête d'extrusion. Il importe, dès lors, dans ce type de machine que la découpe de la parais on soit effectuée aveo . LA 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 un léger retard après la fermeture sur la paraison, de chaque moule successif. En effet, si cette opération était effectuée avant la fermeture complète du moule, la paraison découpée"tomberait" dans le moule et le centrage serait incorrect.

   Si, par contre, cette opération était réalisée avec un retard trop long après la fermeture du moule il y aurait risque d'étirage pour la paraison suivante et, de plus, l'entraîne- ment de celle-ci par le moule provoquerait, après découpe, son retour à la position verticale suivant un mouvement pendulaire qui entraînerait son centrage incorrect dans le moule suivant. 



   En outre, dans le cas des machines rotatives à axe vertical, il y a lieu d'utiliser un couteau à mouvement de   va-et -vient   de façon à effectuer une double coupe de la paraison pour éviter tout recollage de la paraison sur elle-même. L'instant de la seconde coupe est dans ce cas conditionné par la durée de la première coupe. 



   Jusqu'à présent, dans ce type de machine l'instant de la découpe de la paraison et éventuellement sa durée ont été commandés par des contacts réglables enclenchés par les unités porte-moule intéressées. Comme chaque unité présente des petites imperfections, le réglage est différent pour chacune des cames de commande montées sur les unités de soufflage successives et doit être effectuée avant la mise en régime de la machine. 



   On pourrait admettre de consacrer un certain temps pour réaliser ces réglages avant chaque démarrage de la machine si les corrections nécessaires étaient stables dans le temps. Malheureusement ces corrections évoluent individuellement de façon différente suivant le degré de rodage ou d'usure de chaque unité, le taux de graissage, la vitesse de fonctionne- ment de l'ensemble etc.. Il est donc nécessaire de procéder souvent à de nouveaux réglages et les arrêts de production sont donc fréquents. 



  La demanderesse a maintenant mis au point un dispositif de réglage 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 qui permet d'éviter les arrêts de production et, dès lors, de supprimer les désavantages sus-mentionnés. 



     .La   présente invention concerne donc un dispositif électronique de réglage pour machine à fonctionnement continu et à plusieurs postes de travail qui reçoit de chacun des postes un signal de synchronisation et qui retransmet, après chaque impulsion de synchronisation, une impulsion de commande avec un retard réglable individuellement pour chaque poste. En outre, ce dispositif permet, si on le désire, de régler la durée de l' impulsion de commande. 



   Le dispositif électronique de réglage comporte deux   circuits   de commande opérant successivement durant un même cycle de travail, le premier circuit déterminant le retard de l'impulsion de commande par rapport à l'impulsion de synchronisation et le second sa durée. 



   Le dispositif conforme   à   l'invention comporte autant de canaux de réglage que la machine à régler comporte de postes de travail, des moyens étant prévus pour commuter le dispositif successivement sur chaque canal. 



  On peut, en outre, prévoir des lampes témoins permettant de contrôler la concordance entre le canal en service et le poste de travail en action, On peut également prévoir un réglage manuel permettant de oommuter les canaux de façon à corriger tout décalage éventuel dû à un double signal de synchronisation ou à un défaut de signal. 



   Enfin, la machine et son dispositif de réglage sont câblés de telle façon qu'en débranchant le dispositif de réglage, le signal de synchroni- sation soit directement dirigé dans la ligne de commande de la machine lui permettant ainsi de continuer à fonotionner avec des retards nuls ou réglables par des moyens classiques. 



   Il existe une grande variété de câblages possibles pour réaliser le dispositif de réglage électronique conforme à l'invention, à titre d'exemple illustratif et non limitatif, on va déorire ci-après une variante de réalisation préférentielle exploitée par la demanderesse. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans cette description, on se réfèrera à la figure unique du dessin annexé qui représente le schéma de câblage du dispositif électronique de réglage sous tension, avec ses contacts dans la position de début d'une nouvelle séquence de fonctionnement. 



   Ainsi qu'il apparaît au schéma, l'appareillage électronique de réglage est alimenté par un courant 1 alternatif de 220 V et le compartiment alimentation comporte un contact bipolaire 2, des fusibles de   protection   3, une lampe témoin 48, un transformateur 4, des redresseurs 5 et 6 et des filtres 7,8 de façon à pouvoir alimenter l'appareillage avec les tensions alternatives ou redressées r-s, m-n et u-v nécessaires à son bon fonction- nement. 



   L'appareillage comporte, en outre, un miorointerrupteur de commande 9, des contacteurs RL1, RL2, RL3 et RL4,deux .thyratrons à cathode froide et à douole stabilisation 10,11, une éleotrovanne de commande 12 du couteau de découpe de la paraison, une résistance variable 13 pour le réglage de la durée de la découpe, des résistances variables 14 pour le réglage du retard de la découpe, un sélecteur rotatif15 pour la commuta- tion des canaux de commande via les résistances variables successives 14, des lampes témoins 16, un bouton-poussoir 17 pour la commande manuelle du sélecteur rotatif 15 et un contacteur 18 pour la mise hors circuit automatique du régulateur électronique lorsqu'on coupe son alimentation. 



   Le fonctionnement du dispositif électronique de réglage est le suivant. 



   Au stade initial, le thyratron à oathode froide 10 est sous tension puisque le contact 19 est fermé et le thyratron à cathode froide 11 est hors circuit puisque le contact   24   est ouvert. 



   A l'instant où la came de commande de la découpe (non représentée) montée sur la machine passe sur le microinterrupteur 9 celui-ci se ferme      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et donne l'impulsion de synchronisation. La fermeture de ce   miorointer-   rupteur provoque l'excitation du contacteur RLI via les contacts 25 et 27. 



   De ce fait sa tige de oommande se soulève, ouvre le contact 19 et ferme les contacts 20-21 et   22-23.   



   - La fermeture des contacts 20-21 verrouille le contacteur RL1 dans sa position enclenchée via le contact 27. Dès cet instant, la séquence reste en cours même lorsque le microinterrupteur 9 s'ouvre après le passage de sa came de commande. 



   - La fermeture des contacts   22 -23   entraîne l'excitation du contacteur 
RL2 via les contacts 20-21 et son verrouillage. Ce dernier contacteur ouvre le contact 25 et ferme le contact 26. L'ouverture du contact 25 provoque la mise hors-circuit du   mierointerrupteur   9 et empêche de ce fait un fonctionnement défectueux du dispositif dans le cas où le microinterrupteur resterait enclenché trop longtemps. La fonction du contact 26 sera décrite ultérieurement. 



   - L'ouverture du   contact   19   ooupe   l'alimentation oathodique du thyratron à cathode froide 10 et partant celle du oontaoteur RL3 qui se relâche instantanément. Le déplacement de la tige de commande de ce con- tacteur provoque la fermeture des contacts 24, 32-34 et 35 et l'ouverture du contact 32-33. 



   - La fermeture du contact 32-34 introduit la résistance variable réglable 13 et la capacité 46 dans le circuit de l'électrode de commande du thyratron à cathode froide 10 qui reste éteint. 



   - La fermeture du contact 35 met sous tension le sélecteur rotatif 15 qui, étant conçu pour provoquer la rotation pas à pas des disques sélecteurs 
39' 40,   44   et   45   à chaque coupure de courant, reste immobile. 



   - La fermeture du contact 24 met sous tension le thyratron à cathode froide 11, qui va provoquer le fonctionnement du couteau de découpe via      

 <Desc/Clms Page number 7> 

 son électrovanne de commande 12 aveo   un   retard réglable. 



   Afin de bien comprendre le processus de cette dernière opération il convient ici d'examiner en détail les organes commandés par le sélecteur rotatif 15. 



   Ainsi qu'il apparaît au schéma, oe sélecteur commande la rotation plot par plot, à chaque ooupure de son alimentation de quatre disques- sélecteurs à douze plots 39, 40,44 et   45.   



   On remarque que les plots 1-7, 2-8, 3-9 etc.. du disque sélecteur 44 sont raccordés en parallèle par les câbles a, b, o etc.. à des résistances variables 14 dont une seule est représentée. De même, les plots 1-7 , 
2-8, 3-9 etc., du disque sélecteur 39 sont raccordés en parallèle sur des lampes témoins Nl, N2, N3 etc.. 



   Ces deux disques opèrent en parallèle par les contacts 41-42 et 36-37 lorsqu'on désire contrôler une machine de soufflage équipée de six unités de soufflage. 



   De façon similaire, on remarque que les disques-sélecteurs   40-45   qui peuvent opérer en parallèle par les contacts 41-43 et 36-38 ont leurs plots 1-5-9, 2-6-10, 3-7-11 et 4-8-12 raccordés en parallèle et reliés respectivement par les câbles a', b', c' et d' à quatre résistances variables similaires à 14 et non représentées et à quatre lampes-témoins 
N'1, N'2, N'3 et N'4. Ces disques sélecteurs sont mis en circuit lorsqu'on utilise le dispositif pour contr8ler une machine à'quatre postes de travail. 



   Il va sans dire que l'on peut prévoir d'autres disques sélecteurs pour contrôler des machines équipées d'un nombre différent de postes de travail. 



   Dans la position représentée au schéma, on utilise le dispositif pour contr8ler une machine de soufflage équipée de six unités de soufflage et la lampe témoins Nl est alimentée indiquant que   l'unité   de soufflage répertoriée n 1 et sous la tête d'extrusion, Dans ce cas, la résistance      

 <Desc/Clms Page number 8> 

 variable 14 est insérée via le câble a et le raccord x-y dans le circuit de l'électrode de commande du thyratron   à   cathode froide 11.

   L'introduction de cette résistance variable jointe à la mise en circuit de la capacité 
47 par le contact fermé 29-30 permet de régler l'espace de temps entre le moment de la mise sous tension par le contact 24 du thyratron   à   cathode froide   11 et   son allumage, en agissant sur la constante de temps RC dans laquelle on peut faire varier la valeur de R. Par ce moyen, on peut donc introduire un certain retard réglable entre le moment où le microinterrupteur 
9 se ferme et le moment où le thyratron à oathode froide 11 s'allume. 



   Dès que ce thyratron 11 est en service, le contacteur RL4 est excité et sa tige de commande ouvre les contact 27 et 29-30 et ferme les contacts 28 et 29-31. 



   - La fermeture du contact 28 provoque l'excitation de l'électrovanne 
12 et le couteau est mis en action pour découper la paraison. 



   - L'ouverture du contact 29-30 et la fermeture du contact 29-31 éli- minent la résistance variable 14 du circuit de l'électrode de commande du thyratron à cathode froide 11 qui reste cependant allumé puisque ce dernier ne peut être éteint qu'en agissant sur son alimentation anode- oathode. 



   L'ouverture du contact 27 élimine le verrouillage du   oontaoteur   
RL1   qui à   son tour par les contacts 22-23 et 20-21   élimine   le verrouillage du   contacteur   RL2. Toutefois, si pour une raison quelconque le mioro- interrupteur 9 était resté enclenché, le contacteur RL2 resterait      enclenché par son contact 26 et empêcherait le démarrage d'une nouvelle séquence en maintenant le contact 25 ouvert. En fonotionnement normal, le contacteur RL2 se déverrouille et le contact 25 se ferme permettant le début d'une nouvelle séquence. 



  Le relâchement du contacteur RL1 provoque également la fermeture du 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 contact 19 qui remet sous tension le thyratron à cathode froide 10. 



  Cependant, comme la résistance variable réglable 13 et le condensateur 46 sont insérés dans le circuit de l'électrode de commande de ce thyratron notamment par le contact   32-34,   ce dernier ne s'allume qu'après un certain temps réglable en agissant, sur la constante de temps RC au moyen de la résistance 13. 



   Dès que le thyratron à cathode froide 10   s'allume,   il excite le contacteur RL3 qui ouvre les contacts 35,   32-34   et 24 et ferme le   contact   32-33. 



   - L'ouverture du contact 32-34 et la fermeture du contact 32-33 éliminent la résistance variable 13 du circuit de l'électrode de commande du thyratron 10 qui reste cependant allumé puisque ce dernier ne peut être éteint qu'en agissant sur son alimentation anode-cathode. 



   - L'ouverture du contact 24 provoque l'extinction immédiate du thyratron à cathode froide 11 et, par suite, le relâchement du oontaoteur   RL4.   Ce dernier revient donc dans sa position initiale coupant ainsi 1'alimentation de l'électrovanne de commande 12. On constate donc que la durée de l'impulsion de commande reçue par l'électrovanne 12 peut être réglée en agissant sur la résistance 13. Dans le cas particulier décrit, cette durée est constante pour tous les postes de travail mais il est évident que l'on peut concevoir un sélecteur rotatif analogue à 15 pour permettre si cela était nécessaire des durées variables en fonction   .   des postes de travail. 



   - Enfin, l'ouverture du contact 35 interrompt l'alimentation du sélecteur rotatif 15 et les disques sélecteurs 39, 40,44 et 45 passent sur le canal suivant   provoquant   l'allumage de la lampe-témoin N2 et la mise en circuit de la résistance variable suivante non représentée par le cable b. Le dispositif est ainsi prêt pour un nouveau cycle de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 fonctionnement qui débutera lorsque la came de l'unité de soufflage répertoriée N 2 fermera à nouveau le microinterrupteur 9. 



   - Il est à noter que le bouton poussoir 17 permet de corriger toute erreur entre le canal a b o... en service et les numéros de repérage des unités de soufflage. 



   Par ailleurs, la mise hors circuit du dispositif électronique de réglage par l'ouverture du contact bipolaire 2 provoque, d'une part, l'extinction de la lampe témoin 48 et, d'autre part, le relâchement du contacteur 18. Le contacteur provoque à son tour le basculement des contacts 49,50 et 51 qui relient l'éleotrovanne de commande 12 du couteau directement avec la source de courant 1 via le miorointerrupteur 9. La machine de soufflage peut dès lors continuer à fonctionner aveo un retard à la découpe nul par rapport au moment de la fermeture du miorointerrupteur par les cames de commande des unités de soufflage. 



   Le réglage de la découpe de la paraison sur les maohines de moulage par extrusion soufflée équipée du dispositif électronique de réglage conforme   à   l'invention est particulièrement aisé. Il suffit, dès que la machine est mise en régime, de régler   successivement   le retard de découpe en agissant à distance sur les résistances variables 14 puis la durée de la découpe en réglant la résistance 13. Si l'opérateur constate un décalage entre les unités de soufflage et les canaux de réglage, il lui suffit de supprimer ce décalage en agissant sur le bouton poussoir 17. 



  Enfin, si le fonctionnement du dispositif se révèle défectueux pour un motif quelconque, il suffit de le déconnecter en ouvrant le contact bipolaire 2, et la machine oontinue à fonctionner indépendamment du dispositif de réglage. Le remplacement du dispositif est, en outre, très aisé puisqu'il suffit de déoonnecter et de reoonneoter les six circuits de leur barre de raccordement 52, par exemple par des broches   multicontacts.   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Il est bien évident que le dispositif décrit en détail oi-dessus peut faire l'objet de nombreuses variantes qui restent comprises dans le cadre de   l'invention.   On peut notamment remplacer les thyratrons à cathode froide par d'autres éléments tels que, par exemple, des transistors.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Electronic adjustment device The present invention relates to an electronic adjustment device intended to improve and facilitate the remote adjustment of a machine with continuous operation and with several stations on which several successive and distinct operations must be coordinated with precision.
 EMI1.1
 



  In most multi-shift and multi-shift machines, it is often necessary to perform several successive operations with a certain time lag. The timing and duration of
 EMI1.2
 each operation are ooeditîoenês by the xaoment where the preceding operation occurs In this case, the succession of operations is generally

 <Desc / Clms Page number 2>

 obtained by adjustable cam systems mounted on the moving parts of the machine or by programmers.



   The first system requires a very long adjustment before putting the apparatus into operation and as these adjustments are not constant over time, due to imperfections in the mechanical parts of the machine, it is often necessary to stop the machine. machine and stop production to make new adjustments.



   At a pinch, programmer controls can allow adjustment during machine operation, but this operation is delicate and must be repeated very often. In addition, programmers do not allow very fine tuning such as, for example, an offset of a few milliseconds.



   In order to better explain the scope of the present invention, reference will be made hereinafter to the particular case of adjusting the time and possibly the duration of the cutting of the parais on in a rotary and continuous hollow body molding machine. made of plastic by blown extrusion.



   It is however understood that the device developed by the applicant and which will be described later can be used for the adjustment, either of other operations carried out on this type of machine, or for the adjustment of other operations on d. other machines such as, for example, printers, labellers, packers, etc. which carry out successive operations staggered over time, with respect to each other.



   In the type of machine taken as an example, the parison delivered continuously by an extruder is picked up on the fly by the blowing units passing successively under the extrusion head. It is therefore important in this type of machine that the cutting of the parais is carried out aveo. THE

 <Desc / Clms Page number 3>

 a slight delay after closing on the parison of each successive mold. Indeed, if this operation were carried out before the complete closure of the mold, the cut parison "would fall" into the mold and the centering would be incorrect.

   If, on the other hand, this operation were carried out with too long a delay after closing the mold, there would be a risk of stretching for the following parison and, moreover, the dragging thereof by the mold would cause, after cutting, its return to the vertical position following a pendulum movement which would cause its incorrect centering in the next mold.



   In addition, in the case of rotary machines with a vertical axis, it is necessary to use a knife moving back and forth so as to make a double cut of the parison to avoid any re-gluing of the parison on it. even. The instant of the second cut is in this case conditioned by the duration of the first cut.



   Until now, in this type of machine the instant of cutting the parison and possibly its duration have been controlled by adjustable contacts engaged by the mold-carrier units concerned. As each unit has small imperfections, the adjustment is different for each of the control cams mounted on the successive blowing units and must be carried out before the machine is put into operation.



   It could be allowed to devote a certain time to carry out these adjustments before each start of the machine if the necessary corrections were stable over time. Unfortunately these corrections evolve individually in a different way depending on the degree of running-in or wear of each unit, the lubrication rate, the operating speed of the assembly, etc. It is therefore often necessary to carry out new adjustments. and production stoppages are therefore frequent.



  The applicant has now developed an adjustment device

 <Desc / Clms Page number 4>

 which makes it possible to avoid production stoppages and, therefore, to eliminate the aforementioned disadvantages.



     The present invention therefore relates to an electronic adjustment device for a machine with continuous operation and with several workstations which receives from each of the stations a synchronization signal and which retransmits, after each synchronization pulse, a control pulse with an adjustable delay. individually for each position. In addition, this device makes it possible, if desired, to adjust the duration of the control pulse.



   The electronic adjustment device comprises two control circuits operating successively during the same work cycle, the first circuit determining the delay of the control pulse with respect to the synchronization pulse and the second its duration.



   The device according to the invention comprises as many adjustment channels as the adjustment machine has workstations, means being provided for switching the device successively to each channel.



  In addition, pilot lamps can be provided for checking the match between the channel in service and the workstation in action. A manual adjustment can also be provided making it possible to switch the channels so as to correct any possible offset due to a double sync signal or signal fault.



   Finally, the machine and its adjustment device are wired in such a way that by disconnecting the adjustment device, the synchronization signal is sent directly to the machine control line, thus allowing it to continue to function with delays. zero or adjustable by conventional means.



   There is a wide variety of possible cabling for producing the electronic adjustment device in accordance with the invention, by way of illustrative and non-limiting example, a preferred embodiment variant used by the applicant will be described below.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In this description, reference will be made to the single figure of the appended drawing which represents the wiring diagram of the electronic adjustment device under voltage, with its contacts in the position for the start of a new operating sequence.



   As shown in the diagram, the electronic control equipment is supplied by a 220 V alternating current 1 and the power supply compartment comprises a two-pole contact 2, protection fuses 3, a pilot light 48, a transformer 4, rectifiers 5 and 6 and filters 7.8 so as to be able to supply the switchgear with the alternating or rectified voltages rs, mn and uv necessary for its correct operation.



   The apparatus further comprises a control miorointer switch 9, contactors RL1, RL2, RL3 and RL4, two cold cathode and stabilizing thyratrons 10,11, a control solenoid valve 12 of the parison cutting knife , a variable resistor 13 for setting the duration of the cut, variable resistors 14 for setting the delay of the cut, a rotary selector 15 for switching the control channels via successive variable resistors 14, pilot lights 16, a push-button 17 for the manual control of the rotary selector 15 and a contactor 18 for the automatic switching off of the electronic regulator when its power is cut.



   The operation of the electronic adjustment device is as follows.



   At the initial stage, the cold cathode thyratron 10 is energized since the contact 19 is closed and the cold cathode thyratron 11 is switched off since the contact 24 is open.



   At the moment when the cutting control cam (not shown) mounted on the machine switches to the microswitch 9, the latter closes

 <Desc / Clms Page number 6>

 and gives the synchronization pulse. Closing this microswitch causes the RLI contactor to be energized via contacts 25 and 27.



   As a result, its control rod rises, opens contact 19 and closes contacts 20-21 and 22-23.



   - Closing of contacts 20-21 locks contactor RL1 in its engaged position via contact 27. From that moment on, the sequence remains in progress even when microswitch 9 opens after its control cam has passed.



   - Closing contacts 22 -23 causes the contactor to be energized
RL2 via contacts 20-21 and its locking. The latter contactor opens the contact 25 and closes the contact 26. The opening of the contact 25 causes the switching off of the mierointer switch 9 and thereby prevents faulty operation of the device in the event that the microswitch remains on for too long. The function of contact 26 will be described later.



   - The opening of the contact 19 outs the oathodic supply of the cold cathode thyratron 10 and hence that of the oontaotor RL3 which is released instantly. The movement of the control rod of this contactor causes the closing of the contacts 24, 32-34 and 35 and the opening of the contact 32-33.



   - The closing of the contact 32-34 introduces the adjustable variable resistor 13 and the capacitor 46 into the circuit of the control electrode of the cold cathode thyratron 10 which remains off.



   - Closure of contact 35 energizes rotary selector 15 which, being designed to cause step-by-step rotation of the selector discs
39 '40, 44 and 45 at each power cut, remains motionless.



   - Closing contact 24 energizes cold cathode thyratron 11, which will cause the cutting knife to operate via

 <Desc / Clms Page number 7>

 its control solenoid valve 12 with an adjustable delay.



   In order to fully understand the process of this last operation, it is necessary here to examine in detail the parts controlled by the rotary selector 15.



   As shown in the diagram, this selector controls the rotation pad by pad, each time its supply of four selector discs with twelve pads 39, 40, 44 and 45 is cut.



   Note that the pads 1-7, 2-8, 3-9, etc. of the selector disk 44 are connected in parallel by cables a, b, o, etc., to variable resistors 14 of which only one is shown. Likewise, pads 1-7,
2-8, 3-9 etc., of the selector disc 39 are connected in parallel to pilot lamps N1, N2, N3 etc.



   These two discs operate in parallel via the contacts 41-42 and 36-37 when it is desired to control a blowing machine equipped with six blowing units.



   Similarly, we notice that the selector discs 40-45 which can operate in parallel via the contacts 41-43 and 36-38 have their pads 1-5-9, 2-6-10, 3-7-11 and 4-8-12 connected in parallel and connected respectively by cables a ', b', c 'and d' to four variable resistors similar to 14 and not shown and to four pilot lights
N'1, N'2, N'3 and N'4. These selector discs are switched on when the device is used to control a four-station machine.



   It goes without saying that other selector discs can be provided to control machines equipped with a different number of workstations.



   In the position shown in the diagram, the device is used to control a blow molding machine equipped with six blow molding units and the pilot lamp Nl is supplied indicating that the blow molding unit listed n 1 and under the extrusion head, In this case, resistance

 <Desc / Clms Page number 8>

 variable 14 is inserted via cable a and the x-y connector in the circuit of the control electrode of the cold cathode thyratron 11.

   The introduction of this variable resistor together with the switching on of the capacitor
47 by the closed contact 29-30 makes it possible to adjust the time space between the moment of energization by the contact 24 of the cold cathode thyratron 11 and its ignition, by acting on the time constant RC in which one can vary the value of R. By this means, it is therefore possible to introduce a certain adjustable delay between the moment when the microswitch
9 closes and when the cold oathode thyratron 11 turns on.



   As soon as this thyratron 11 is in service, contactor RL4 is energized and its control rod opens contacts 27 and 29-30 and closes contacts 28 and 29-31.



   - Closing contact 28 causes the solenoid valve to be energized
12 and the knife is put into action to cut the parison.



   - The opening of the contact 29-30 and the closing of the contact 29-31 eliminate the variable resistor 14 of the circuit of the control electrode of the cold cathode thyratron 11 which remains on, however, since the latter can only be switched off. 'by acting on its anode-oathode supply.



   The opening of contact 27 eliminates the locking of the oontaotor.
RL1 which in turn by contacts 22-23 and 20-21 eliminates the locking of contactor RL2. However, if for some reason the microswitch 9 had remained engaged, the contactor RL2 would remain engaged by its contact 26 and would prevent the start of a new sequence by keeping the contact 25 open. In normal operation, contactor RL2 unlocks and contact 25 closes allowing the start of a new sequence.



  Releasing contactor RL1 also causes the closing of the

 <Desc / Clms Page number 9>

 contact 19 which re-energizes the cold cathode thyratron 10.



  However, as the adjustable variable resistor 13 and the capacitor 46 are inserted into the circuit of the control electrode of this thyratron in particular by the contact 32-34, the latter only lights up after a certain adjustable time by acting, on the RC time constant by means of resistor 13.



   As soon as the cold cathode thyratron 10 turns on, it energizes the contactor RL3 which opens contacts 35, 32-34 and 24 and closes contact 32-33.



   - The opening of the contact 32-34 and the closing of the contact 32-33 eliminate the variable resistor 13 of the circuit of the control electrode of the thyratron 10 which however remains on since the latter can only be switched off by acting on its anode-cathode power supply.



   - The opening of the contact 24 causes the immediate extinction of the cold cathode thyratron 11 and, consequently, the release of the oontaoteur RL4. The latter therefore returns to its initial position thus cutting off the power supply to the control solenoid valve 12. It is therefore noted that the duration of the control pulse received by the solenoid valve 12 can be adjusted by acting on the resistor 13. In In the particular case described, this duration is constant for all the workstations, but it is obvious that a rotary selector similar to 15 can be designed to allow, if necessary, varying durations as a function. workstations.



   - Finally, opening the contact 35 interrupts the power supply to the rotary selector 15 and the selector discs 39, 40, 44 and 45 switch to the next channel, causing the warning light N2 to come on and the switch on. following variable resistor not represented by cable b. The device is thus ready for a new cycle of

 <Desc / Clms Page number 10>

 operation which will start when the cam of the blower unit listed N 2 closes micro-switch 9 again.



   - It should be noted that pushbutton 17 is used to correct any error between channel a b o ... in service and the identification numbers of the blower units.



   Furthermore, switching off the electronic adjustment device by opening the bipolar contact 2 causes, on the one hand, the extinction of the indicator light 48 and, on the other hand, the release of the contactor 18. The contactor in turn causes the switching of contacts 49, 50 and 51 which connect the electrically operated valve 12 of the knife directly with the current source 1 via the micro switch 9. The blowing machine can therefore continue to operate with a delay at the zero cut-out compared to the moment when the micro-switch is closed by the control cams of the blowing units.



   The adjustment of the cutout of the parison on the blow molding machines equipped with the electronic adjustment device according to the invention is particularly easy. As soon as the machine is put into operation, it suffices to adjust the cutting delay successively by acting remotely on the variable resistors 14 then the duration of the cutting by adjusting the resistance 13. If the operator notices a discrepancy between the units air supply and the adjustment channels, it suffices to remove this offset by acting on pushbutton 17.



  Finally, if the operation of the device turns out to be defective for any reason, it suffices to disconnect it by opening the bipolar contact 2, and the machine continues to operate independently of the adjustment device. The replacement of the device is, moreover, very easy since it suffices to deoonnect and reoonneoter the six circuits of their connection bar 52, for example by multicontact pins.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   It is obvious that the device described in detail oi above can be the subject of numerous variants which remain within the scope of the invention. It is in particular possible to replace the cold cathode thyratrons by other elements such as, for example, transistors.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS S 1 - Dispositif électronique de réglage pour machine à fonctionnement continu et à plusieurs postes de travail caractérise en ce qu'il reçoit successivement de chacun des postes un signal de synchronisation et qu'il retransmet après chacune de ces impulsions une impulsion de commande avec un retard réglable individuellement pour chaque poste. CLAIMS S 1 - Electronic adjustment device for continuously operating machine with several workstations, characterized in that it receives successively from each of the stations a synchronization signal and that it retransmits after each of these pulses a control pulse with a delay individually adjustable for each position. 2 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendication 1 caractérisé en ce qu'il comporte deux circuits de commande opérant sucerssivement durant un même cycle de travail, le premier contr8lant le retard de l'impulsion de commande et l'autre sa durée. 2 - Electronic control device according to claim 1 characterized in that it comprises two control circuits operating successively during the same work cycle, the first controlling the delay of the control pulse and the other its duration. 3 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendication 2 caractérisé en ce que les circuits de commande sont équipés de thyratrons à cathode froide, le retard et la durée de l'impulsion de commande étant obtenu en agissant sur la constante de temps RC du circuit de leur électrode de commande. 3 - Electronic control device according to claim 2 characterized in that the control circuits are equipped with cold cathode thyratrons, the delay and the duration of the control pulse being obtained by acting on the time constant RC of the control circuit their control electrode. 4 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendication 1 carac- térisé en ce qu'il comporte autant de canaux de réglage que la machine à régler comporte de postes de travail, des moyens étant prévus pour connecter le dispositif successivement sur chaque oanal de réglage. 4 - Electronic adjustment device according to claim 1 charac- terized in that it comprises as many adjustment channels as the machine to be adjusted comprises workstations, means being provided for connecting the device successively to each adjustment oanal. 5 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendication 4 caractérisé en ce que la commutation des canaux de réglage est obtenue au moyen d'un sélecteur rotatif. 5 - Electronic control device according to claim 4 characterized in that the switching of the control channels is obtained by means of a rotary selector. 6 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendioation 4 caractérisé en ce qu'il comporte des lampes témoine permettant le contrôle visuel de la concordance entre le canal en service et la poète de <Desc/Clms Page number 13> travail en action. 6 - Electronic adjustment device according to revendioation 4 characterized in that it comprises witness lamps allowing the visual control of the concordance between the channel in service and the poet of <Desc / Clms Page number 13> work in action. 7 - Dispositif électronique de réglage suivant la revendication 1 caractérisé en ce qu'il comporte un système de verrouillage permettant un fonotionnement normal même si la durée de 1'impulsion de synchronisation est supérieure à la durée du cycle de fonctionnement du dispositif. 7 - Electronic control device according to claim 1 characterized in that it comprises a locking system allowing normal operation even if the duration of the synchronization pulse is greater than the duration of the operating cycle of the device. 8 - Dispositif électronique de réglage tel que décrit aveo référence au schéma annexé. 8 - Electronic adjustment device as described with reference to the attached diagram. 9 - Machine de moulage par extrusion soufflée caractérisée en ce qu'elle comporte un dispositif de réglage électronique suivant l'une quelconque des revendications précédentes. 9 - Blow extrusion molding machine characterized in that it comprises an electronic adjustment device according to any one of the preceding claims. 10 - Machine de moulage par extrusion soufflée caractérisée en oe que son méoanisme de découpe des paraiaons est contrôlé par un dispositif de réglage électronique suivant l'une quelconque des revendications précé- dentes. 10 - Blow extrusion molding machine characterized in that its paraiaons cutting mechanism is controlled by an electronic adjustment device according to any one of the preceding claims.
BE703422D 1966-09-07 1967-09-04 BE703422A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
NL6612595A NL6612595A (en) 1966-09-07 1966-09-07

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE703422A true BE703422A (en) 1968-03-04

Family

ID=19797594

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE703422D BE703422A (en) 1966-09-07 1967-09-04

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE703422A (en)
ES (1) ES344804A1 (en)
NL (1) NL6612595A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL6612595A (en) 1968-03-08
ES344804A1 (en) 1968-11-01

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1253578A (en) Plasma welding or cutting system equipped with a delay component
FR2734118A1 (en) DEVICE FOR REMOTE CONTROL AND MONITORING OF A DISCHARGE LAMP
US2178423A (en) inman
BE703422A (en)
US3482110A (en) Device for automatically rendering apparatus inoperative when subjected to shock
US2618047A (en) Length control apparatus
US3350022A (en) Winding machine
US2569564A (en) Tube gauging and sorting machine
US2054013A (en) Signal device
US1710367A (en) Time switch
CH260610A (en) Machine for checking the dimensions of mass-produced parts.
FR2548379A3 (en) METHOD FOR GENERATING CONTROL SIGNALS, OF PREDETERMINABLE PHASE, MOUNTING FOR IMPLEMENTING THIS METHOD AND USE OF THIS MOUNTING
US3151819A (en) Detection apparatus
US3470424A (en) Device for the automatic stopping of a machine such as a cigarette-making machine
EP0083536B2 (en) Method of continuously making stacked capacitors comprising an electrical control stage
US3911331A (en) Apparatus for automatically controlling the initiation and/or termination of functions of apparatus or processes using a clock pulse generator
US864048A (en) Electric time-switch.
US4014352A (en) Apparatus for automatically controlling the initiation and/or termination of functions of apparatus or processes using a clock pulse generator
US2598047A (en) Automatic cylindrical printing apparatus
US2422077A (en) Camera shutter system
BE508743A (en)
US1018239A (en) Automatic fuse-resetter.
US1246580A (en) Timing device.
CH309581A (en) Method and apparatus for controlling electromagnetic relays, in particular for automatically starting cinematographic projectors.
CH426293A (en) Process for the regulated distribution of material and machine for its implementation