<Desc/Clms Page number 1>
Appareillage pour la récupération de l'argent dans les installa- tions de traitement photographique.
La présente invention est relative aux installations de traitement photographique et, plus précisment, à un appa- reillage pouvant être ajouté à une instaliation déja existante et servant à récupérer l'argent contenu dans les solutions usagées de traitement. Cet appareillage est par la simplicité de sa manipulation, de sa mise en place et de son remplacement après épuisement.
Dans de nombreuses circonstances, on @ besoin de pouvoir séparer d'un milieu fluide une certaine quantilé d'un produit mis en suspension ou dissous dans ce milieu. Ceci se produit notamment dans le traitement des produits photograp@@es
<Desc/Clms Page number 2>
exposés, tels que des plaques ou des pellicules exposées. Les divers sels d'argent entrant dans la fabrication des papiers et des pellicules photogra- phiques forment. quand on les traite par divers fixateurs ou bains d'arrets, des sels complexes d'argent qui ae dissolvent ou restent en suspension dans la solution de traitement.
Quand le fixateur ou le bain d'arrêt s'épuise, il est nécessaire de le renouveler pour conserver à la solution de traitement une force et une concentration déterminés:! si on veut obtenir des résultats d'une uniformité satisfaisante. Souvent on fait une régénération continue : on ajoute dans la cuve un volume donné de solution concentrée de réactifs de fixage ou d'arret, et on retire en même temps une quantité équivalente de solution usagée. Cette solution contient, en solution ou en suspension, des composés d'argent en quantité justifiant la récupération de ce métal , s'il s'agit d'une grande installation industrielle de traitement photogra- phique.
On a proposé plusieurs moyens de récupérer l'argent des solu- tions photographiques. Il est souhaitable qu'un tel moyen soit simple, peu onéreux à mettre en oeuvre, demande le moins possible de manipulations et puisse facilement s'adapter à une installation existante de traitement.
Ces conditions sont remplies pap la récupération NOMS forme d'argent métalli- que précipité par déplacement au moyen d'un métal anodique par rapport à l'argent, ce métal se dissolvant pendant que l'argent se dépose. Les ins- tallations de récupération d'argent utilisant ce principe fonctionnent notoirement de manière satisfaisante. Néanmoins, leur construction est généralement coûteuse ! d'autre part, ce qui est plus grave, ces installations no peuvent que difficilement être ajoutées à une installation de traitement photographique déjà existante; enfin, la manipulation de 1'argent, récupéré tous forme de boue, n'est pas commode au cours du transport.
<Desc/Clms Page number 3>
On a trouvé, suivant l'invention, qu'on peut réaliser pour un prix dérisoire un ensemble compact de récupération de l'argent, formant une cartouche facile à adapter à un ensemble déjà existant de traitement photographique. La construction de cette cartouche est telle qu'on n'a jamais besoin de sortir le remplissage métallique de l'enveloppe et que les opérations de branchement et de débranchement de la cartouche et de l'ins- tallation de traitement photographique sont pratiquement instantanées.
I.a cartouche peut donc être manipulée, magasinée et expédiée comme un objet d'un seul tenant vers un poste de refonte de l'argent, sans précautions particulières et sans manipulations préliminaires.
Suivant un mode avantageux de réalisation, la cartouche est munie d'un dispositif de fixation et de branchement à baïonnette si bien que son branchement et son débranchement sont aussi simples que ceux d'une ampoule d'éclairage électrique.
La cartouche suivant l'invention comprend essentiellement un récipient unique empli d'un remplissage métallique et muni d'un dispositif de branchement permettant un raccordement quasi-instantané à l'installation de traitement photographique avec le minimum d'efforts, Dans la cartouche suivant l'invention, la solution de traitement contenant l'argent à éliminer ' traverse de part en part la masse de métal actif avant d'être éliminée ou recyclée vers un réservoir de solution de fixage, et elle abandonne dans la ; cartouche l'argent qu'elle contient, sous forme de boue.
Quand le métal actif est épuisé, il suffit de changer la cartouche maintenant emplie de boue d'argent contre une cartouche neuve ou régénérée,
<Desc/Clms Page number 4>
L'appareillage de récupération d'argent des bains photogra- phiques usagés est remarquable notamment en ce qu'il comprend une cartouche formée des éléments suivants :
A- un récipient;
B - un noyau creux disposé à l'intérieur du dit récipient;
C - un remplissage métallique continu, perméable aux fluides, disposé autour du dit noyau et formé par un métal situé au-dessus de l'argent dans le tableau des potentiels normaux d'oxyde-réduction.
D - un dispositif d'alimentation en fluide de la dite cartouche, fixé au dit récipient, et présentant les caractéristiques suivantes t (1)- il comprend au moins deux tubulures coaxiales ; (2) - une des extrémités d'une de ces tubulures est disposée de manière à pénétrer dans le dit récipient par le passage ménagé dans le dit noyau creux et vient jouxter une des extrémités du dit remplissage métallique ; (3) - une des extrémités de l'autre tubulure est disposée de manière à pénétrer dans la cartouche et se termine au contact de l'autre extrémité du dit remplissage métallique; E- un dispositif relié aux autres extrémités des deux tubulures permettant d'assurer la circulation de la solution contenant l'argent dans la cartouche, ce qui permet à cet argent de se déposer sur le dit remplis- sage métallique.
On appellera ci-après le remplissage métallique "la charge*.
Au dessin annexé, qui illustre 1'invention : - la Fig. 1 est une vue de face, avec arrachement partiel, représentant-la cartouche suivant l'invention
<Desc/Clms Page number 5>
- la Fig. 2 est une vue partielle, agrandie, de la partie supérieure de la cartouche, montrant la charge, le couvercle, les tubulures coaxiales et le moyen d'assemblage et de démontage rapide de la cartouche la Fig. 3 est une coupe suivant la liane 3-3 de la Fig. 2, et Montre des détails du moyen d'assemblage - la Fig. 4 est une vue latérale d'un autre mode de réalisa- tion de l'invention, muni d'une dérivation empêchant la production de dangereux à-coup de pression.
A ces figures, où les numéro* de référence identiques désignent les mêmes éléments, quelle que soit la figure, la cartouche suivant l'invention comprend trois éléments principaux, 1 savoir : (1) un récipient 12 (Fig. 1) ; (2) une charge métallique 14, l'ensemble une (1) , (2) formant/cartouche; et (3) un ensemble 16 de branchement et de débranchement rapides. Le récipient 12 peut être construit en tout maté- riau convenable, en métal ou en matiére plastique par exemple, sa forme et ses dimensions peuvent varier en fonction du cas d'espèce considéré.
Normalement, le seul élément de l'installation fixé à la paroi interne 18 du récipient 12 est une plaque 20 perforée ou poreuse servant de plaque de diffusion. La surface 22 circonférentielle de la plaque 20 est repré- sentée ajustée sur la paroi de manière étanche aux liquides, si bien que la totalité du liquide venant de la zone 24 située entre la face inférieure de la plaque 20 et la paroi 26 interne de la cartouche passera par les ouvertures ou pores 28 de la plaque. Néanmoins, cette plaque peut être montée de manière làclie dans la cartouche et supportée par des cales au lieu d'être fixée directement la paroi du récipient, si on juge cette disposition avantageuse.
La couvercle 30 de la cartouche peut être
<Desc/Clms Page number 6>
amovible et maintenu en place de tanière semi-permanente par des griffes 32 d'accrochage et de maintien, si on estime cette disposition avantageuse.
Néanmoins, l'utilisation d'un couvercle amovible n'est pas indispensable, ni même avantageuse si on fabrique la cartouche de manière économiques telle que cette cartouche puisse être tondue avec la charge métallique qu'elle contient, ce qui rend inutile de la vider et de manipuler la charge seule.
La charge 14 est perméable aux fluideselle doit être fabriquée en un métal libre situe au-dessus de l'argent dans le tableau des potentiels normaux bien qu'on connaisse plusieurs métaux qui remplissent cette condi- tion et qui donnent satisfaction, on a trouvé que le fer, sous la forme de "laine d'acier" est celui qui convient le mieux. Il est avantageux que cette laine d'acier forme une bande continue qui est enroulée autour du noyau creux 34 de manière continue et sans laisser d'espace vide, L'utilisation d'une unique bande de laine d'acier est avantageuse, parce que cette bande est facile à enrouler et aussi-parce qu'il ne se forme pas de vidés ou de cavités, comme il arrive souvent quand on introduit dans une cartouche de la laine d'acier non tassée.
Inversement, l'utilisation de cette bande de laine d'acier est une assurance contre un tassement exagéré qui pourrait empêcher le passage du flux liquide à travers la masse métallique dans des conditions satisfaisantes. On peut aussi, si on le juge préférable, constituer l'élément filtrant par assemblage d'un certain nombre de disques préformés en laine d'acier qu'on enfile sur le noyau 34 sans laisser de vides et sans former de zones de tassement exagéré.
Le noyau 34, autour duquel la laine d'acier est enroulée, joue un rôle importantnon seulement, il sert de support à la laine d'acier active, mais il sert de pièce de maintien à l'ensemble 16 de
<Desc/Clms Page number 7>
,branchement et de débranchement en assurant la mise en place correcte de cet ensemble, comme il sera expliqué plus loin. Des oreilles ou autres organes de préhension, représentés en 35, peuvent être prévus à la partie supérieure du noyau pour sa manipulation et pour la mise en position correcte de la charge dans la cartouche, si on le juge utile.
Le diamètre de la charge 14 complètement assemblée est tel qu'il n'existe entre le récipient 12 et la charge aucun espace libre par lequel la solution contenant l'argent pourrait passer, si bien que la totalité de cette solution doit traverser la charge 14 perméable aux fluides.
La longueur de la charge peut varier en fonction de la quantité et de la concentration de l'argent*dans le fluide à manipuler par unité de temps, néanmoins, il est avantageux que la charge occupe presque tout le volume compris entre la plaque 20 de diffusion et un point voisin du couvercle 30 de la cartouche en laissant un petit espace libre entre ce couvercle et la partie supérieure de la charge 14 pour permettre le passage de la solu- tion ne contenant plus d'argent par l'orifice de sortie ménagé dans l'ensem- ble 16 de branchement et de débranchement.
Le dispositif de branchement et de débranchement rapides associé au récipient 12 consiste en un ensemble de tubulures creuses dis- posées coaxialement et servant au passage du fluide une de ces tubulures est indiquée en 42 à la Fig. 2. Cette tubulure 42 est reliée à un raccord 38 par une de ses extrémités et présente une longueur suffisante pour que son autre extrémité 39 libre pénètre dans la plus grande partie du passage 44 ménagé dans le noyau 34 creux quand la cartouche est solidaire de l'ensemble 16; néanmoins, l'extrémité 39 ne doit pas dépasser la plaque 20 et pénétrer dans la zone 24 vide à la partie inférieure du récipient 12.
<Desc/Clms Page number 8>
' ,En effet, si ceci se produisait, ou si l'extrémité 39 était Mise en contact par sa face externe avec la solution contenant l'argent pour quelqu'autre motif, il pourrait se former un dépôt d'argent sur cette extrémité libre, ce qui empêcherait de démonter facilement la cartouche de l'ensemble 16.
C'est pourquoi le diamètre externe de la tubulure 42 est tel qu'un ajus- tage soigné soit réalisé entre la paroi externe de la tubulure 42 et la paroi interne du noyau 34 creux. Cet ajustage soigné est nécessaire aussi pour une autre raison 1 il importe de réduire au minimum la quantité de solution remontant dans le passage 44 et évitant ainsi la traversée de la charge 14. Si on le juge nécessaire, on peut utiliser un joint 46 annulaire pour supprimer toute circulation de liquide entre la paroi externe de la tubulure 42 et la paroi interne du passage 44. Un tube 48 d'alimentation est emmanché à force ou raccordé autrement à l'extrémité 50 du raccord 38 qui peut être uni, fileté ou serré, par exemple, au moyen d'un collier 52 élastique par exemple, l'essentiel étant d'assurer l'étanchéité.
Une soupape 53 de sûreté est disposée sur la tubulure 42 et sert à éliminer tout excès de pression se produisant accidentellement dans l'enveloppe 12.
On a représenté à la Fig. 2 une soupape à pointeau chargée par un ressort, r @ on peut utiliser une soupape de n'importe quel type, s'ouvrant quand la pression dans la tubulure 42 dépasse une valeur donnée,
Le liquide sort en 54 de l'installation de récupération de l'ar- gent en traversant' une tubulure 56 en forme de L. Une branche 58 de cette tubulure 56 est annulaire et entoure la tubulure 42 en laissant un espace
60 suffisant pour le courant de solution débarrassée de l'argent, qui effec- tue un mouvement ascendant. Cette branche verticale est obturée par un joint 62 empêchant toute fuite de liquide par la partie supérieure de la branche 58 du L.
La seconde branche 64 de la tubulure 56 en forme de L est horizontale et présente une surface 66 externe moletée à son extrémité
<Desc/Clms Page number 9>
.54, sur laquelle est enfilé un tuyau 68 d'évacuation, en caoutchouc par exemple, un collier 70 élastique ou autre dispositif équivalent à ressort assurant la fixation de ce tuyau sur labranche 64. Une soupape 71 est également installée sur la tubulure 56 et limite la pression dans cette tubulure à une valeur donnée d'avance.
On peut utiliser des dispositifs limitant la pression autres que les soupapes 53, 71. Par exemple, suivant le mode de réalisation de l'invention représenté à la Fig. 4, une tubulure 73 en forme de U renversé, sert de dérivation fixée par des pièces 75, 77 aux raccords 38, 54 respectivement. Une ouverture 79 ou une soupape de débordement est disposée au sommet du U, si bien qu'une pression suffisante pour faire monter le liquide jusqu'en 79 à rencontre de la pesanteur est automati- quement éliminée par ce dispositif de sécurité.
La cartouche est fixée sur l'ensemble 16 au moyen d'un disposi- tif 72 à baïonnette disposé sur la tubulure 56 comme le montrent les Fig. 2 et 3, ce qui permet un démontage instantané de la cartouche. Ce dispositif comprend deux oreilles ou tenons 74 de blocage fixés sur la branche 58 de la tubulure 56 en forme de L, et pénétrant par des échancrures 76 dans une gorge 78 annulaire, représentée en traits interrompus à la Fig. 3, et ménagée dans le couvercle 30. Un joint torique 90, logé dans une gorge annulaire 91 également ménagée dans le couvercle 30, empêche toute fuite de liquide entre la cartouche et l'ensemble 16, sans géner le montage ou le démontage de la cartouche.
Une rotation d'un quart de tour, à frottement doux, permet ainsi de brancher ou de débrancher la cartouche. D'autres dispositifs équivalents sont également utilisables1 il est avantageux qu'ils ne demandent l'utilisation d'aucun outil ou le débranchement des tuyaux 48, 68 souples, comme le dispositif à baïonnette décrit ci-dessus.
<Desc/Clms Page number 10>
neuve La cartouche/est munie d'un bouchon 80 obturateur fixé dans la gorge 78 annulaire par deux tenons formant un dispositif à baïonnette ce bouchon est relié au couvercle 30 par un cordon 82 pour éviter de le perdre.
Le fonctionnement de l'appareillage décrit ci-dessus est le suivant. On enlève le bouchon 80 d'une cartouche neuve en le faisant tourner d'un quart de tour et on pose ce bouchon sur le couvercle 30, puis on fait pénétrer l'extrémité de la tubulure 42, qui fait partie de l'ensemble 16, dans l'ouverture du dispositif 72, et dans le passage 44 ménagé dans le noyau 34 de la cartouche, en présentant les tenons 74 en face des échancrures 76. On enfonce ces tenons dans des échancrures pour les faire pénétrer dans la gorge 78 annulaire, puis on fait tourner la cartouche d'un quart de tour pour la verrouiller. La cartouche est ainsi maintenue en place de manière étanche aux fluides.
Une fois que l'ensemble 16 est verrouillé ainsi sur la cartou-. che, on fait circuler la solution contenant l'argent dans l'appareillage en la faisant pénétrer par le raccord 38 et la tubulure 42 dans le sens indiqué par la flèche 84. La solution contenant l'argent coule ainsi par l'extrémité inférieure de la tubulure 42 dans la partie inférieure de l'enveloppe 12 qui se remplit, puis le liquide remonte par les ouvertures ou pores 28 dans la charge 14 métallique où cette solution.diffuse. En remontant dans cette charge 14, cette solution abandonne son argent sous forme de boue, si bien qu'il sort par la partie supérieure de la cartouche une solution de fixage pratiquement débarrassée d'argent.
Cette solution remonte sous la pression, se rassemble dans la partie 36 supérieure de la cartouche et sort par la tubulure 56 et le raccord 54 dans le sens indiqué par la flèche 66.
<Desc/Clms Page number 11>
Comme il est visible sur les figures, toute surpression soudaine se produisant dans la tubulure 42 d'entrée ou dans la tubulure 56 ou dans ces deux tubulures est éliminée par une au moins des soupapes 53, 71 sensibles à la pression. Cette ouverture des soupapes de sûreté @ évite tout risque de détérioration de l'appareillage de récupération de l'argent ou de l'ensemble de l'installation de traitement photographique qui alimente cet appareillage.
Quand la cartouche épuisée, a besoin d'être remplacée, ce qui se produit quand elle est pleine de boue d'argent, il suffit de tourner celle-ci d'un quart de tour jusqu'à ce que les tenons 74 soient en face des échancrures 76 pour pouvoir séparer la cartouche de l'ensemble 16.
On replace le bouchon 80 sur le couvercle 30 et la cartouche, formée du récipient 12 et de la charge 14 est prête pour l'expédition à une installa- tion de traitement d'argent. Dans cette installation, on chauffe ce qui subsiste de la charge initiale et la boue d'argent pour séparer l'argent par fusion. Si le récipient 12 ne comprend pas de couvercle 30 amovible, on place l'ensemble de la cartouche dans la four de fusionelle y est brûlée en laissant l'argent liquide, ainsi récupérable sous forme métallique, On évite ainsi de devoir enlever la charge 14 de la cartouche.
L'appareillage suivant l'invention présente donc les avantages suivants : (1) rapidité d'échange de la cartouche sans outils spéciaux et sans devoir recourir à un technicien !(2) inutilité d'interrompre le traitement photographique pour procéder à l'échange ou de consentir à une perte notable d'argent (3) sécurité de fonctionnement, grâce aux soupapes de sûreté ou à la tubulure de dérivation, ce qui permet d'éviter de placer des dispositifs de sécurité sur les tuyaux d'alimentation, comme on est souvent obligé de le faire t (4) suppression de toute
<Desc/Clms Page number 12>
manipulation, l'enceinte servant à la récupération de l'argent servant de conditionnement pour la matière active neuve et pour la boue d'argent récupérée et (5)
utilisation d'une charge métallique ayant une présenta- tion commode et donnant des résultats supérieurs.
Bien entendu, l'invention n'est pas limitée aux modes de réalisation décrits et représentés, choisis seulement à titre d'exemples.
<Desc / Clms Page number 1>
Apparatus for recovering silver in photographic processing installations.
The present invention relates to photographic processing installations and, more precisely, to equipment which can be added to an already existing installation and which serves to recover the silver contained in the used processing solutions. This apparatus is by the simplicity of its handling, its installation and its replacement after exhaustion.
In many circumstances, there is a need to be able to separate from a fluid medium a certain amount of a product suspended or dissolved in this medium. This happens in particular in the processing of photograp @@ es products
<Desc / Clms Page number 2>
exposed, such as exposed plaques or films. The various silver salts used in the manufacture of papers and photographic films form. when treated with various fixatives or stopping baths, complex silver salts which dissolve or remain in suspension in the treatment solution.
When the fixative or the stop bath runs out, it is necessary to renew it to keep the treatment solution at a determined strength and concentration :! if we want to obtain results of satisfactory uniformity. Often a continuous regeneration is carried out: a given volume of concentrated solution of fixing or stopping reagents is added to the tank, and at the same time an equivalent quantity of used solution is withdrawn. This solution contains, in solution or in suspension, silver compounds in an amount justifying the recovery of this metal, in the case of a large industrial photographic processing installation.
Several ways have been proposed to recover silver from photographic solutions. It is desirable that such a means be simple, inexpensive to implement, require the least possible handling and can easily be adapted to an existing treatment installation.
These conditions are met by NOMS recovery as metallic silver precipitated by displacement by means of an anodic metal from silver, which metal dissolves as the silver settles. Silver recovery facilities employing this principle are known to operate satisfactorily. However, their construction is generally expensive! on the other hand, what is more serious, these installations can only with difficulty be added to an already existing photographic processing installation; finally, the handling of the money, recovered in all form of sludge, is not convenient during transport.
<Desc / Clms Page number 3>
It has been found, according to the invention, that one can realize for a ridiculous price a compact assembly of recovery of the silver, forming a cartridge easy to adapt to an already existing assembly of photographic processing. The construction of this cartridge is such that there is never a need to remove the metallic filling from the casing and that the operations of plugging and unplugging the cartridge and the photographic processing plant are practically instantaneous.
The cartridge can therefore be handled, stored and shipped as a single item to a silver remelting station, without special precautions and without preliminary handling.
According to an advantageous embodiment, the cartridge is provided with a bayonet fixing and connection device so that its connection and disconnection are as simple as those of an electric light bulb.
The cartridge according to the invention essentially comprises a single container filled with a metal filling and provided with a connection device allowing an almost instantaneous connection to the photographic processing installation with the minimum of effort, In the cartridge according to the 'invention, the treatment solution containing the silver to be removed' passes right through the mass of active metal before being removed or recycled to a tank of fixing solution, and it leaves in the; cartridge the silver it contains, in the form of mud.
When the active metal is used up, it suffices to change the cartridge now filled with silver sludge for a new or regenerated cartridge,
<Desc / Clms Page number 4>
The apparatus for recovering silver from used photographic baths is remarkable in particular in that it comprises a cartridge formed from the following elements:
A- a container;
B - a hollow core disposed inside said container;
C - a continuous metallic filling, permeable to fluids, arranged around said core and formed by a metal located above silver in the table of normal oxide-reduction potentials.
D - a device for supplying said cartridge with fluid, fixed to said container, and having the following characteristics: t (1) - it comprises at least two coaxial pipes; (2) - one of the ends of one of these tubes is arranged so as to penetrate into said container through the passage made in said hollow core and adjoins one of the ends of said metal filling; (3) - one of the ends of the other tubing is arranged so as to penetrate into the cartridge and ends in contact with the other end of said metal filling; E — a device connected to the other ends of the two tubes making it possible to ensure the circulation of the solution containing the silver in the cartridge, which allows this silver to be deposited on said metallic filling.
The metallic filling will be referred to hereinafter as "the charge *.
In the accompanying drawing, which illustrates the invention: FIG. 1 is a front view, with partial cutaway, showing the cartridge according to the invention
<Desc / Clms Page number 5>
- Fig. 2 is a partial view, enlarged, of the upper part of the cartridge, showing the charge, the cover, the coaxial tubes and the means for assembling and quickly disassembling the cartridge; FIG. 3 is a section taken along line 3-3 of FIG. 2, and shows details of the assembly means - FIG. 4 is a side view of another embodiment of the invention, provided with a bypass preventing the generation of dangerous surges.
In these figures, where the identical reference numbers * designate the same elements, whatever the figure, the cartridge according to the invention comprises three main elements, namely: (1) a container 12 (Fig. 1); (2) a metallic filler 14, the assembly one (1), (2) forming / cartridge; and (3) a quick connect and disconnect assembly 16. The container 12 may be constructed of any suitable material, metal or plastic for example, its shape and dimensions may vary depending on the particular case considered.
Normally, the only element of the installation fixed to the inner wall 18 of the container 12 is a perforated or porous plate 20 serving as a diffusion plate. The circumferential surface 22 of the plate 20 is shown fitted to the wall in a liquid-tight manner so that all of the liquid from the area 24 between the underside of the plate 20 and the inner wall 26 of the plate. cartridge will pass through the openings or pores 28 of the plate. However, this plate can be mounted thereclie in the cartridge and supported by wedges instead of being fixed directly to the wall of the container, if this arrangement is considered advantageous.
The cartridge cover 30 can be
<Desc / Clms Page number 6>
removable and held in place of semi-permanent den by hooking and holding claws 32, if this arrangement is considered advantageous.
However, the use of a removable cover is not essential, nor even advantageous if the cartridge is manufactured economically such that this cartridge can be shorn with the metal charge it contains, which makes it unnecessary to empty it. and to handle the load alone.
Filler 14 is fluid permeable and should be made of a free metal above silver in the normal potential table although several metals are known to meet this condition and to work, it has been found that iron, in the form of "steel wool" is the most suitable. It is advantageous that this steel wool forms a continuous strip which is wound around the hollow core 34 continuously and without leaving any empty space. The use of a single strip of steel wool is advantageous, because this tape is easy to roll up and also-because there are no voids or cavities, as often happens when one introduces into a cartridge of the steel wool not packed.
Conversely, the use of this strip of steel wool is an insurance against excessive settling which could prevent the passage of liquid flow through the metal mass under satisfactory conditions. It is also possible, if it is deemed preferable, to constitute the filtering element by assembling a certain number of preformed steel wool discs which are threaded over the core 34 without leaving any voids and without forming areas of exaggerated compression. .
The core 34, around which the steel wool is wound, not only plays an important role, it serves as a support for the active steel wool, but it serves as a holding part for the assembly 16 of
<Desc / Clms Page number 7>
, connection and disconnection by ensuring the correct installation of this assembly, as will be explained later. Lugs or other grippers, shown at 35, may be provided at the top of the core for handling and for positioning the load in the correct position in the cartridge, if deemed useful.
The diameter of the fully assembled charge 14 is such that there is no free space between the container 12 and the charge through which the solution containing the silver could pass, so that all of this solution must pass through the charge 14. fluid permeable.
The length of the charge may vary depending on the amount and concentration of silver * in the fluid to be handled per unit time, however, it is advantageous if the charge occupies almost the entire volume between the plate 20 of diffusion and a point close to the cover 30 of the cartridge, leaving a small free space between this cover and the upper part of the load 14 to allow the passage of the solution containing no more silver through the outlet orifice provided in the assembly 16 of connection and disconnection.
The quick connection and disconnection device associated with the receptacle 12 consists of a set of hollow tubes arranged coaxially and serving for the passage of the fluid. One of these tubes is indicated at 42 in FIG. 2. This tubing 42 is connected to a connector 38 by one of its ends and has a sufficient length so that its other free end 39 penetrates the greater part of the passage 44 formed in the hollow core 34 when the cartridge is integral with the. 'set 16; however, the end 39 should not protrude from the plate 20 and enter the empty zone 24 at the bottom of the container 12.
<Desc / Clms Page number 8>
', Indeed, if this were to happen, or if the end 39 was brought into contact by its external face with the solution containing the silver for some other reason, a deposit of silver could form on this free end. , which would prevent easy removal of the cartridge from the assembly 16.
This is why the outer diameter of the tubing 42 is such that a careful fit is made between the outer wall of the tubing 42 and the inner wall of the hollow core 34. This careful adjustment is also necessary for another reason 1 it is important to reduce to a minimum the quantity of solution going up in the passage 44 and thus avoiding the passage of the load 14. If it is considered necessary, an annular seal 46 can be used to remove it. eliminate any circulation of liquid between the external wall of the tubing 42 and the internal wall of the passage 44. A supply tube 48 is press-fitted or otherwise connected to the end 50 of the connector 38 which can be united, threaded or tightened , for example, by means of an elastic collar 52 for example, the main thing being to ensure the seal.
A safety valve 53 is disposed on the pipe 42 and serves to eliminate any excess pressure which accidentally occurs in the casing 12.
There is shown in FIG. 2 a needle valve loaded by a spring, r @ a valve of any type can be used, opening when the pressure in the tubing 42 exceeds a given value,
The liquid exits 54 from the silver recovery installation by passing through an L-shaped tube 56. A branch 58 of this tube 56 is annular and surrounds the tube 42, leaving a space.
60 sufficient for the stream of silver-free solution which moves upward. This vertical branch is closed by a seal 62 preventing any leakage of liquid through the upper part of the branch 58 of the L.
The second branch 64 of the L-shaped tubing 56 is horizontal and has a knurled outer surface 66 at its end.
<Desc / Clms Page number 9>
.54, on which is threaded an evacuation pipe 68, made of rubber for example, an elastic collar 70 or other equivalent spring device ensuring the fixing of this pipe on the branch 64. A valve 71 is also installed on the pipe 56 and limits the pressure in this tubing to a given value in advance.
Pressure limiting devices other than valves 53, 71 can be used. For example, according to the embodiment of the invention shown in FIG. 4, a tubing 73 in the form of an inverted U, serves as a bypass fixed by parts 75, 77 to the fittings 38, 54 respectively. An opening 79 or an overflow valve is disposed at the top of the U so that sufficient pressure to cause the liquid to rise to 79 against gravity is automatically removed by this safety device.
The cartridge is attached to assembly 16 by means of a bayonet device 72 disposed on tubing 56 as shown in Figs. 2 and 3, which allows instant removal of the cartridge. This device comprises two locking ears or tenons 74 fixed on the branch 58 of the L-shaped tube 56, and penetrating through notches 76 into an annular groove 78, shown in broken lines in FIG. 3, and provided in the cover 30. An O-ring 90, housed in an annular groove 91 also formed in the cover 30, prevents any leak of liquid between the cartridge and the assembly 16, without hindering the assembly or disassembly of the assembly. cartridge.
A quarter-turn rotation, with gentle friction, thus makes it possible to connect or disconnect the cartridge. Other equivalent devices can also be used. It is advantageous that they do not require the use of any tools or the disconnection of flexible pipes 48, 68, such as the bayonet device described above.
<Desc / Clms Page number 10>
new The cartridge / is provided with a stopper 80 fixed in the annular groove 78 by two tenons forming a bayonet device. This stopper is connected to the cover 30 by a cord 82 to avoid losing it.
The operation of the apparatus described above is as follows. The cap 80 of a new cartridge is removed by rotating it a quarter of a turn and this cap is placed on the cover 30, then the end of the tubing 42, which is part of the assembly 16, is made to penetrate. , in the opening of the device 72, and in the passage 44 formed in the core 34 of the cartridge, with the tenons 74 facing the notches 76. These tenons are driven into the notches to make them penetrate into the annular groove 78 , then turn the cartridge a quarter of a turn to lock it. The cartridge is thus held in place in a fluid-tight manner.
Once the assembly 16 is thus locked on the cartridge. che, the solution containing the silver is circulated in the apparatus by making it penetrate through the connector 38 and the tubing 42 in the direction indicated by the arrow 84. The solution containing the silver thus flows through the lower end of the tubing 42 in the lower part of the casing 12 which fills up, then the liquid rises through the openings or pores 28 into the metal load 14 where this solution.diffuses. By going up in this load 14, this solution gives up its silver in the form of sludge, so that it leaves by the upper part of the cartridge a fixing solution practically free of silver.
This solution rises under the pressure, collects in the upper part 36 of the cartridge and exits through the tubing 56 and the connector 54 in the direction indicated by the arrow 66.
<Desc / Clms Page number 11>
As can be seen in the figures, any sudden overpressure occurring in the inlet pipe 42 or in the pipe 56 or in these two pipes is eliminated by at least one of the pressure sensitive valves 53, 71. This opening of the safety valves @ avoids any risk of deterioration of the silver recovery equipment or of the entire photographic processing installation which supplies this equipment.
When the cartridge runs out, needs to be replaced, which happens when it is full of silver sludge, just turn it a quarter of a turn until the pins 74 are opposite. notches 76 to be able to separate the cartridge from the assembly 16.
Cap 80 is replaced on cover 30 and the cartridge, formed of container 12 and charge 14, is ready for shipment to a silver processing facility. In this installation, what remains of the initial charge and the silver slurry are heated to separate the silver by fusion. If the receptacle 12 does not include a removable cover 30, the whole of the cartridge is placed in the melting furnace and is burned there, leaving the liquid silver, thus recoverable in metallic form, thus avoiding having to remove the load 14 of the cartridge.
The apparatus according to the invention therefore has the following advantages: (1) rapid exchange of the cartridge without special tools and without having to resort to a technician! (2) unnecessary to interrupt the photographic processing to proceed with the exchange or to consent to a significant loss of money (3) operational safety, thanks to the safety valves or the bypass tubing, which avoids placing safety devices on the supply pipes, as on is often required to do this t (4) removal of any
<Desc / Clms Page number 12>
handling, the enclosure used for the recovery of the silver serving as conditioning for the new active material and for the recovered silver sludge and (5)
use of a metal filler having a convenient presentation and giving superior results.
Of course, the invention is not limited to the embodiments described and shown, chosen only as examples.