<Desc/Clms Page number 1>
" Procédé de préparation de .matières
EMI1.1
anûâm3.orb.nnes à partir de fibres ou pellicules Il
<Desc/Clms Page number 2>
La présente invention concerne des procès de préparation des 'fibres et pellicules antimicrobiennes.
Les fibres et pellicules douées de propriété$ antimicrobiennes offrent un intérêt pour un certain nombre de domaines spéciaux, Elles peuvent être uit- lisées dans la chirurgie (bandages, notariaux d'embal- lage pour la conservation d'instruments chirurgiqes stériles), dans la confection de blouses, linges de corps et de lit, housses, portières qui sont utilisés dans des hêpitaux et des laboratoires bactériologiques.
Pour conférer des propriétés antimicrobien- nes, à des fibres et à des pellicules,on peut faire appel à l'imprégnation avec des solutions ou émulsions de pro- duits bactéricides. Toutefois, pendant ce traitement, lesdits produite ne se fixent pas rapidement sur les fi- bres et sur les pellicules et risquent d'en être enlevés au cours de leur service, surtout pendant le lessivage.
La présente invention a pour objet d'éliminer l'inconvénient susmentionné.
L'objectif de la présente invention consistait à élaborer un procédé de préparation des fibres ou des pellicules possédant des propriétés antimicrofbienens, dans lesdites'fibres et pellicules, les corps bactéricides seraient chimiquement liés aux groupements, inongènes du polymère fibre- et filmogène.
<Desc/Clms Page number 3>
Dans ce cas, les matières préparées à partir de ces fibres et pellicules doivent acquérir des propriétés antimicrobiennes constantes qui se conser- versisnt lors du long service ou diminueraient d'une façon négligeable.
L'objectif indiqué a été atteint grâce à un procédé consistant en ce que les fibres ou les pel- licules teintes par des colorants actifs, qui forment lors de la coloration des liaisons covalentes avec lesdites fibres et pellicules et renferment des grou- pements ionogénes, sont traitées, après un traitement préalable avec des solutions d'acides, par des substan- ces contenant des cations bactéricides.
Grâce à la liaison chimique entre les grou- pements ionogènes des colorants actifs et les molé- cules des corps bactéricides, les propriétés antimi- crobiennes des fibres et des pellicules se conservent après des traitements au mouillé répétés. Les trai- tements avec des substances bactéricides peuvent s'opérer sur des matières en cellulose, alcool poly- vinylique, polyamides et autres polymères naturels ou synthétiques, ces matières étant colorées par des colorants actifs de la formule générale A - B - V où A est le groupement actif responsable de la réac- tion chimique entre le colorant et le matériau, à colorer, B est un groupe chromgogène. V est le groupe- ment ionogène avec lequel se combine le produit bactéricide.
Pour mieux faire comprendre la présente invention aux personnes compétentes en la matière,
<Desc/Clms Page number 4>
on donne les exemples suivants qui illustrent la pra- tique de l'invention.
EXEMPLE 1
On trait. pendant 30 mn à 20 C 0,5 kg d'un tissu de fibranne viscose teint par le colorant 1, dont la formule est représentée ci-dessous
EMI4.1
par 10 1 d'une solution à 0,1% d'acide chlorhydrique, on lave avec de l'eau distillée jusqu'à neutralité, puis on traite pendant 30 mn à 20 C par 10 1 d'une solution contenant 1,25.106 d'unités de mycérine (base), on lave à l'eau et on sèche.
Les essais de l'activité antimicrobienne du tissu ont été effectués par la méthode de plaques d'agar, en utilisant comme test- microbes Bac. subtilis 6633, Bac. mycoides 537, Staphylococcus aureus 209.
La densité était de 50 à 70 millions de cellules micro- biennes par 1 cm3 d'agar. Les zones d'inhibition de la propagation des micro-organismes au voisinage des échantillons de 1 cm étaient respectivement de 8,6 et 6 mm. L'activité antimicrobienne du tissu se conserve après un lessivage à 20 reprises par des solutions de savon ou de OP-10 (conditions de lessivage:
température 50 C, durée 30 mn,m module de bain 50:1, concentra- tien de savon 5 g/1, celle de OP-10 g/1). Les zones d'inhibition de la propagation des micro-organismes, après le lessivage par une solution de savon étaient
<Desc/Clms Page number 5>
de ,1 et 1 mm respectivement pour trois micro-orga- nismes précédemment indiqués, et après le lessivage par une solution de OP-10, elles étaient de 5,1 et 2 mm.
Le tissu (500 g) traité par une solution contenant 2,5.106 d'unités de mycérine engendre des zones d'inhibition de la propagation de 10,8 et 6 mm respectivement pour trois micro-organismes précédem- ment indiqués, ces zones étant, après le lessivage à 20 reprises par une solution de OP-10, égales à 6,3 et 4 mm, et après le lessivage à 20 reprises par une solution de savon, à 6, 2 et 3 mm.
EXEMPLE 2.
On traite pendant 30 mn à 20 C 1 kg de tri- cot de coton teint par le colorant II, dont la formule est représentée ci-dessous
EMI5.1
par 10 1 d'une solution à 0,1% d'acide chlorhydrique, on lave avec de l'eau distillée jusqu'à neutralité, puis on traite pendant 30 mn à 20 C par 10 1 d'une solution aqueuse d'acétate d'argent, on lave à l'eau et on sèche.
Les essais de l'activité antiminrobienne du tissu ont été effectués par la méthode de plaques d'agar et par contamination des échantillons de tricot avec la suspension d'une culture de Staphylococcus aureus ou de Bacterium coli, âgée de 24 heures et contenant
<Desc/Clms Page number 6>
2.109 de cellules microbiennes dans 1 cm3. La suspen- sion de germes a été déposée sur un échantillon de tri- cot par la méthode de gouttes, à raison de 1.10 cel- iules microbiennes par 1 cm2.
Le calcul quantitatif des cellules ayant survécu à une exposition de 45 minutes a été effectué sur un milieu nutritif solide dans des boites de Pétri qui avait été ensemencé par la suspension de germes obtenue en agitant ltéchan- tillon contaminé dans de l'eau physiologique contenant des grains de verre. Les essais de l'activité du tri- cot par la méthode de plaques d'agar ont montré que les zones d'inhibition de la propagation des trois micro- organismes indiqués dans l'exemple 1 étaient de 4,4 et 2 mm respectivement*
Aux essais de l'activité antimicrobienne des tissus suivant la deuxième méthode, on n'a pas ob- servé de propagation de bactéries, la destruction de test-microbes étant de 100 %.
Les propriétés antimicrobiehnes du tissu se sont pleinement conservées après 5 lessivages par des solutions de OP-10 et de savon. En même temps, le tricot imbibé d'une solution d'acétate d'argent puis séché à l'air, perd quasi entièrement son'activité an- timicorbienne après 5 lessivages dans les conditions indiquées-
EXEMPLE 3
On traite pendant 30 mn à 20 C 1 kg d'un tissu de fibranne viscose teint par le colorant II, avec la 1 d'une solution à 0,1% d'acide chlorhydrique, on lave avec de l'eau distillée jusqu'à neutralité,
<Desc/Clms Page number 7>
on traite pendant 30 mn à 20 C avec 20 1 d'une solu- tion à 0,2% d'acétate de cuivreon lave à l'eau et on sèche.
Après une exposition de 45 minutes, la dimi- nution de la densité bactérielle obtenue par la méthode de contamination par gouttes, était de 98% dans le cas du Staphylococcus aureus et de 97% dans le cas du Bacyterium coli. Après 10 lessivages par une solution de OP-10 la diminution de densité bactérielle était de 80% pour les deux cultures. En même temps, le tis- su imbibé d'une solution d'acétate de cuivre puis séché à l'air, perd presqu'entièrement ses propriétés anti- microbiennes après 1 ou 2 lessivages..
EXEMPLE 4
On traite pendant 20 mn à 20 C 10 g de pel- licule en alcool polyvinylique teinte par le colorant I avec 200 car d'une solution à 0.1% d'acide chlorhy- drique, on lave avec de l'eau distillée jusqu'à neyutra- lité puis on traite pendant trois heuros à 20 C avec 200 cm3 d'une solution & 0,2% de chlorure de N-céthyl- pyridinium, on lave à l'eau et on sèche. Les essais bactériologiques ont montré qu'en cas de contamina- tion d'un échantillon par la méthode de gouttes dé- posées et après une exposition de 45 mn, la destruction des staphylocoques était de 100%.
EXEMPLE 5.
On traite pendant 20 mn à 20 C 100 g d'un tricot en fibres de capron teint par le colorant II, dont la formule est représentée ci-dessous'
<Desc/Clms Page number 8>
EMI8.1
avec 500 cm3 d'une solution à 0.1% d'acide chlorhy- drique, on lave avec de l'eau distillée jusqu'à neutralité puis on traite pendant 60 mn à 20 C avec 2 1 d'une solution à 0,1% d'acétate d'argent, on lave à l'eau et on sèche. Les essais bactériolo- giques ont montré qu'en cas de contamination d'un échantillon avec une culture de Staphylococcus aureus par la méthode de gouttes déposées, la den- sit é bactérielle de l'échantillon, après une exposi- tion de 45 mn, se voit diminuer à 955.
<Desc / Clms Page number 1>
"Process for the preparation of materials
EMI1.1
anûâm3.orb.nnes from fibers or dandruff It
<Desc / Clms Page number 2>
The present invention relates to processes for the preparation of antimicrobial fibers and films.
The fibers and films endowed with antimicrobial properties are of interest in a number of special fields. They can be used in surgery (bandages, packaging notaries for the preservation of sterile surgical instruments), in the making gowns, body and bed linens, covers, doors which are used in hospitals and bacteriological laboratories.
In order to impart antimicrobial properties to fibers and films, impregnation with solutions or emulsions of bactericidal products can be used. However, during this treatment, the said products do not quickly attach to the fibers and to the films and risk being removed therefrom during their service, especially during washing.
The object of the present invention is to eliminate the aforementioned drawback.
The objective of the present invention was to develop a process for preparing fibers or films having antimicrofbienens properties, in said fibers and films, the bactericidal bodies would be chemically bonded to the groups, inongenes of the fiber- and film-forming polymer.
<Desc / Clms Page number 3>
In this case, the materials prepared from these fibers and films must acquire constant antimicrobial properties which will retain with long service or would diminish negligibly.
The stated objective has been achieved by means of a process consisting in that the fibers or films dyed with active dyes, which form covalent bonds with said fibers and films during the coloring and contain ionogenic groups, are treated, after a preliminary treatment with acid solutions, with substances containing bactericidal cations.
Thanks to the chemical bond between the ionogenic groups of the active dyes and the molecules of the bactericidal bodies, the antimicrobial properties of the fibers and films are preserved after repeated wet treatments. Treatments with bactericidal substances can be carried out on materials made of cellulose, polyvinyl alcohol, polyamides and other natural or synthetic polymers, these materials being colored with active dyes of the general formula A - B - V where A is the active group responsible for the chemical reaction between the dye and the material to be colored, B is a chromogenic group. V is the ionogenic group with which the bactericidal product combines.
To help those skilled in the art understand the present invention better,
<Desc / Clms Page number 4>
The following examples are given which illustrate the practice of the invention.
EXAMPLE 1
We treat. for 30 min at 20 C 0.5 kg of a fabric of viscose fibranne dyed with dye 1, the formula of which is shown below
EMI4.1
with 10 1 of a 0.1% hydrochloric acid solution, washed with distilled water until neutral, then treated for 30 min at 20 C with 10 1 of a solution containing 1.25.106 of units of mycerin (base), washed with water and dried.
The tests for antimicrobial activity of the tissue were carried out by the agar plate method, using Bac microbes as test. subtilis 6633, Bac. mycoides 537, Staphylococcus aureus 209.
The density was 50 to 70 million microbial cells per 1 cm3 of agar. The zones of inhibition of the spread of microorganisms in the vicinity of the 1 cm samples were 8.6 and 6 mm, respectively. The antimicrobial activity of the fabric is preserved after washing 20 times with soap or OP-10 solutions (washing conditions:
temperature 50 C, duration 30 min, m bath module 50: 1, soap concentration 5 g / 1, that of OP-10 g / 1). The zones of inhibition of the spread of microorganisms, after leaching with a soap solution were
<Desc / Clms Page number 5>
of, 1 and 1 mm respectively for three microorganisms indicated above, and after leaching with an OP-10 solution, they were 5.1 and 2 mm.
The tissue (500 g) treated with a solution containing 2.5.106 units of mycerin generates zones of inhibition of propagation of 10.8 and 6 mm respectively for three microorganisms indicated above, these zones being, after leaching 20 times with an OP-10 solution, equal to 6.3 and 4 mm, and after leaching 20 times with a soap solution, at 6, 2 and 3 mm.
EXAMPLE 2.
1 kg of cotton wool dyed with dye II, the formula of which is shown below, is treated for 30 minutes at 20 ° C.
EMI5.1
with 10 1 of a 0.1% hydrochloric acid solution, washed with distilled water until neutral, then treated for 30 min at 20 C with 10 1 of an aqueous acetate solution silver, washed with water and dried.
The tests for the antiminrobial activity of the tissue were carried out by the method of agar plates and by contamination of the knitting samples with the suspension of a culture of Staphylococcus aureus or Bacterium coli, 24 hours old and containing
<Desc / Clms Page number 6>
2.109 microbial cells in 1 cm3. The germ suspension was deposited on a sample of trigot by the drop method, at a rate of 1.10 microbial cells per 1 cm 2.
The quantitative calculation of the cells which survived a 45 minute exposure was carried out on a solid nutrient medium in Petri dishes which had been inoculated with the suspension of germs obtained by shaking the contaminated sample in physiological water containing saline. grains of glass. Tests of the activity of the tri- cot by the method of agar plates showed that the zones of inhibition of the propagation of the three microorganisms indicated in Example 1 were 4.4 and 2 mm respectively *
In the tests for antimicrobial activity of tissues according to the second method, no propagation of bacteria was observed, the destruction of test microbes being 100%.
The antimicrobial properties of the fabric were fully retained after 5 leaches with solutions of OP-10 and soap. At the same time, the knitting soaked in a solution of silver acetate and then dried in the air, almost entirely loses its antimicorbian activity after 5 washes under the conditions indicated.
EXAMPLE 3
1 kg of a fabric of viscose fibranne dyed with dye II is treated for 30 minutes at 20 ° C. with 1 of a 0.1% hydrochloric acid solution, washed with distilled water until neutral,
<Desc / Clms Page number 7>
it is treated for 30 min at 20 ° C. with 20 l of a 0.2% solution of copper acetate, washed with water and dried.
After a 45-minute exposure, the decrease in bacterial density obtained by the droplet contamination method was 98% in the case of Staphylococcus aureus and 97% in the case of Bacyterium coli. After 10 leaches with an OP-10 solution, the decrease in bacterial density was 80% for the two cultures. At the same time, the cloth soaked in a solution of copper acetate and then dried in air almost completely loses its antimicrobial properties after 1 or 2 washings.
EXAMPLE 4
10 g of polyvinyl alcohol film tinted with dye I are treated for 20 minutes at 20 ° C. with 200 because of a 0.1% solution of hydrochloric acid, washed with distilled water until It is then treated for three hours at 20 ° C. with 200 cm3 of a 0.2% solution of N-methylpyridinium chloride, washed with water and dried. Bacteriological tests have shown that in the event of contamination of a sample by the deposited drop method and after an exposure of 45 minutes, the destruction of the staphylococci was 100%.
EXAMPLE 5.
100 g of a knitted fabric made from capron fibers dyed with dye II, the formula of which is shown below, is treated for 20 minutes at 20 ° C.
<Desc / Clms Page number 8>
EMI8.1
with 500 cm3 of a 0.1% hydrochloric acid solution, washed with distilled water until neutral then treated for 60 min at 20 C with 2 1 of a 0.1% solution of silver acetate, washed with water and dried. Bacteriological tests have shown that in the event of contamination of a sample with a culture of Staphylococcus aureus by the deposited drop method, the bacterial density of the sample, after an exposure of 45 minutes, is reduced to 955.