BE656454A - - Google Patents

Info

Publication number
BE656454A
BE656454A BE656454DA BE656454A BE 656454 A BE656454 A BE 656454A BE 656454D A BE656454D A BE 656454DA BE 656454 A BE656454 A BE 656454A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pipe
fuel
burners
group
piping
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE656454A publication Critical patent/BE656454A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60HARRANGEMENTS OF HEATING, COOLING, VENTILATING OR OTHER AIR-TREATING DEVICES SPECIALLY ADAPTED FOR PASSENGER OR GOODS SPACES OF VEHICLES
    • B60H1/00Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices
    • B60H1/22Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices the heat being derived otherwise than from the propulsion plant
    • B60H1/2203Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices the heat being derived otherwise than from the propulsion plant the heat being derived from burners
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60HARRANGEMENTS OF HEATING, COOLING, VENTILATING OR OTHER AIR-TREATING DEVICES SPECIALLY ADAPTED FOR PASSENGER OR GOODS SPACES OF VEHICLES
    • B60H1/00Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices
    • B60H1/22Heating, cooling or ventilating [HVAC] devices the heat being derived otherwise than from the propulsion plant
    • B60H2001/2268Constructional features
    • B60H2001/2284Fuel supply

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Pressure-Spray And Ultrasonic-Wave- Spray Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Dispositif pour un appareil de   chauffage   actionné au moyen d'un combustible liquide, surtout approprié aux véicules-moterus" 
L'invention concerne un dispositif pour appareil de chauffage actionné au moyen d'un combustible liquide, surtout approprié aux véhicules-moteurs, présentant un tube de chauffage agencé centralement dans une tuyauterie à montage coaxial et un groupe de brûleurs à alimentation dosée du combustible, dont le montage dans la tuyauterie et le démontage s'effectue en bloc. 



   Jusqu'à présent le démontage d'un groupe de brûleurs était pénible, du fait qu'il taillait en même temps éloigner la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 conduite d'amenée du combustible qui, par après, devait de nouveau être montée et raccordée. De même une grande compétence était requise pour procéder à la mise au point de la dose de combustible affluant vers les dispositifs d'alimentation et de dosage; cette mise au point étant nécessaire pour obtenir un processus de cou bustion parfait. Souvent des personnes non compétentes procèdent au démontage ou montage, par exemple, lorsqu'il;s'agit d'éloigner le dép8t de calamine dans la tuyauterie. Un montage non conforme aux règles   occasionne   des perturbations dans le fonctionnement du chauffage. 



   Jusqu'à présent diverses mesures furent prises en   consi- j     dération   pour remédier à cet inconvénient et nous connaissons plusieurs possibilités pour résoudre ce problème. Toutefois, il ne fut pas tenu compte du fait que, pour parvenir à un soulagement effectif du montage et du démontage, il s'agit de prendre des mesu- res complexes. Il est de notoriété, en ce qui concerne les appareil)! de chauffage, qu'il faut prévoir un bottier pour les éléments . faisant partie du groupe de   brûleurs,   tels qu'un électro-moteur, un souffleur pour l'air frais et l'air de combustion, un récipient de pulvérisation et éventuellement la pompe d'alimentation pour le combustible. Ce boîtier est introduit dans la tuyauterie et fixé au moyen d'un boulonnage. 



   Cette mesure doit être considérée comme une solution partielle du présent problème, car elle n'élimine pas les   difficul-   tés qui accompagnent les autres manipulations aux dispositifs auxiliaires. 



   En outre, nous connaissons un assemblage détachable en ce qui concerne la conduite du combustible, constituant un raccord à   join   caoutchouté et établissant l'assemblage d'un boulonnage de raccordement, agencé en dehors de la tyuauterie, et d'un orifice .d'introduction se trouvant dans le bottier du groupe de brûleurs. 



  Ce dispositif également'ne permet pas de résoudre le présent qu'il est imparfait et problème, vu\qu'il ne tient pas compte du fait que l'utilisation 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de joints caoutchoutés dans la zone du brûleur est inopportune en vertu de l'échauffement temporaire qui y règne.   L'usure   d'un pareil joint peut provoquer l'écoulement du combustible hors de l'orifice de la conduite ce qui influence la sécurité de fonction- nement de l'appareil. 



   En ce qui concerne le dispositif de dosage, il est de notoriété qu'il est procédé à une mise au point d'un débit moyen pour la pompe d'alimentation en combustible, laquelle est couplée à 1'électro-moteur du groupe de brûleurs. Ce débit varie en fonc- tion du changement de vitesse de rotation. Du fait qu'il en   résul-   te aussi une variation dans l'alimentation en air frais et que le récipient de pulvérisation fonctionne aussi avec un rendement variable, ce mode de dosage du combustible est désavantageux. 



  Une autre solution prévoit une alimentation en combustible, avec un surplus constant, au moyen d'une pompe à membrane à actionne- ment électrique et fonctionnant indépendamment du groupe de brû leurs, ainsi,que l'agencement, dans une conduite annulaire, d'un système de   gicleurs   adapté, partant et rejoignant le réservoir de combustible, et la présence d'une colonne de combustible à hauteur constante dans ces gicleurs grâce à un gicleur de dosage permettant au combustible dosé d'atteindre la zone de combustion. 



  Quoiqu'un dispositif de réglage ait été proposé en ce qui concerne cet agencement, il est un fait que cette proposition présente de grandes imperfections et qu'elle est quasi inapplicable. 



  Une alimentation constante en combustible ne permet par exemple pas le fonctionnement d'un chauffage pour véhicule-moteur) du fait que celui-ci doit être adapté aux caractéristiques du véhicule et aux températures extérieures. 



   Cette invention se propose de conférer une forme avan- tageuse au dispositif pour le montage et le démontage du groupe de brûleurs et de prendre à ce propos, en ce qui concerne les autres dispositifs   existants,   des mesures relatives au raccordement de la conduite d'amenée du combustible et au réglage de la dose du flux de combustible. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'invention a pour tâche de simplifier les manipulations nécessaires au montage et au démontage du groupe de brûleurs et des dispositifs auxiliaires, surtout de conférer aux pièces de raccordement de la conduite de combustible et au dispositif de dosage une forme correspondant à leur fonotion. 



   La solution réside dans le fait qu'un collier de serrage, assemblant le tuyau de chauffage central et l'ajutoir d'un   boîtier   cylindrique pour le groupe de   brûleurs,   est prévu pour fixer ce groupe dans la tuyauterie d'un appareil de chauffage et qu'un bout de tuyau, pénétrant partiellement dans la zone de combustion, est coincé entre le tuyau de chauffage et le bottier ou plutôt l'ajutoir de celui-ci et que le raccordement de ce bout de tuyau au   bottier   est assuré au moyen d'un conduit pour l'amenée du com- bustible.

   Ce bout de tuyau présente une garniture intérieure réfractaire vis-à-vis du groupe de   brûleurs   et est pourvu de palet- tes directrices pour obtenir un meilleur tourbillonnement du mé- lange des gaz, tandis que des fentes radiales permettent le passa- ge de l'air de combustion. 



   Le conduit pour l'amenée du combustible dans le groupe de brûleurs est raccordé de façon détachable avec une pièce de raccordement qui, depuis   l'extérieur,   traversa un tube enjoliveur de la tuyauterie et qui est assemblée par boulonnage avec le con- duit dont l'extrémité aboutit davant la paroi intérieure du tube enjoliveur. Un tuyau ascendant, moyen connu pour représenter une partie d'une conduite annulaire pour combustibel, est pourvu d'un raccord pour la conduite d'amenée du combustible, d'un assemblage à tenons pour le conduit et le gicleur de dosage et d'un raccord pour la conduite de retour.

   L'assemblage à tenons pour le conduit est également conçu comme point d'articulation pour le tuyau ascendant dont l'oscillation autour de la pièce de raccordement, en partant de la position verticale, est limitée à une position approximativement horizontale. A cet effet une anse de support 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 est insérée comme point d'articulation dans le tuyau ascendant. 



  Cette anse est pourvue de perforations transversales pour le passa- ge de l'orifice du tuyau ascendant et enceint un boulon fileté faisant   fonction   de gicleur de dosage, dont la tête constitue en même temps un support et une face de joint, tout en assurant la position du tuyau ascendant articulé par rapport   à   la pièce de raccordement. Une comande par tirants et un ressort de rappel sont prévus pour la télémanipulationdu dispositif d'articulation du tuyau ascendant. Un rhéostatpour   l'éleotro-moteur   est accouplé d'une façon opportune au dispositif d'articulation. 



     'Le   dessin montre un exemple d'exécution de l'invention, à savoir: 
Figure   1  une coupe d'une partie dé l'appareil de chauf :rage et du groupe de brûleurs, l'agencement du dispositif de dosa- ge étant déplacé de 45  et également présenté en coupe 
Figure 2 :une vue du dispositif de dosage 
La tuyauterie de l'appareil de chauffage présente une construction ooaxiale. Elle est composée d'un tube enjoliveur (1) d'un échangeur dé chaleur à double paroi (2) et d'un tuyau de chauffage à agencement central (3), auquel le groupe de brûleurs proprement dit est raccordé. Ce groupe de brûleurs est composé d'un électro-moteur (4), dont l'arbre prolongé est pourvu d'une aile de ventilateur (5), d'un souffleur radial pour l'air de com- bustion et d'un récipient de pulvérisation (6), qui a la forme d'un cône creux. 



   Un tuyau de raccordement (7) pour la conduite de gaz d'échappement mène depuis l'échangeur de chaleur (2) vers l'exté- rieur et un tuyau de raccordement (8) pour l'amenée de l'air de combustion est prévu à un bottier cylindrique (9) pour le groupe de brûleurs. Les deux tuyaux de raccordement (7 et 8) aboutissent immédiatement devant la paroi intérieure du tuyau enjoliveur (1). 



  L'extrémité avant du bottier (9), l'ajutoir (13), pénètre dans le tuyau de chauffage (3), le bout de tuyau   (10)   étant coincé entre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le bottier (9) et le tuyau de chauffage (3). Ce bout de tuyau   (10)   va au-delà du récipient de pulvérisation et présente un orifice latéral pour le passage d'une spirale de cathode incandescente (11) ainsi   qu'une   garniture intérieure réfractaire   (12)   pour protéger le groupe de brûleurs contre les effets de la chaleur émanant de la flamme des brûleurs. Pour permettre le passage de l'air de com- bustion, cette garniture intérieure réfractaire (12) est pourvue de fentes radiales et de palettes directrices   (14)   dans le but de détourner et de redresser le courant de l'air de combustion. 



  La flamme des brûleurs se propage dans le tuyau se chauffage cen tral (3) et les gaz d'échappement chauds parviennent, via l'échan- geur de chaleur (2) et le tuyau de raccordement (7) dans la con- duite de gaz d'échappement. 



   L'air frais, chassé au moyen d'un souffleur, non repré- senté sur le dessin, dans la tuyauterie de l'appareil de chauffage suivant le sens indiqué par la flèche, est réchauffé dans les zones situées entre le tuyau de chauffage eentral (3), l'échangeur de chaleur (2) et le tuyau enjoliveur   (1)   et parvient, via un orifice de sortie suité devant ces éléments, dans la zone à réchauf, fer, Le soffleure d'air frais est raccordé 1'électro-moteur (4) ou groupe de brûleurs. Une pompe d'alimentation en combustible, non représentée sur le dessin, constitue un agrégat autonome en dehors de l'appareil de chauffage et fait par exemple fonction de pompe à membrane électrique. 



   Comme déjà mentionné, le bottier (9) et le tuyau de   chauufage   (3) sont raccordé de façon détachable et, à cet effet, ils sont introduits au moyen d'un ajutoir (13) dans une   prolonga- ,   tion du 'tuyau de chauffage(3). Une nervure do renforcement (35), empreinte sur la circonférence du tuyau de chauffage (3) à l'en- droit de l'introduction de   l'ajutoir,   assure le maintien en place du joint annulaire (36) dans cette zone, tandis qu'un autre joint annulaire (37) est agencé à l'endroit où se butent le tuyau de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 chauffage (3) et le bottier   (9),   Un   collier   de serrage (15)

   assure le maintien en place de ces éléments les uns   vis-à-vis   des autres et permet d'éloigner le groupe de brûleurs de la tuyauterie après le dévissage du boulon   (16).   



   Le combustible est introduit au moyen d'un conduit (17) situé à l'extérieur du tuyau enjoliveur(1), dans le récipient de pulvérisation (6), à savoir,   à   1'extrémité opposée au bord du pulvérisateur. Le conduit (17) coudé   à   deux endroits, est conduit au récipient de pulvérisation (6) de sorte que son orifice de   sor-   tie parvienne   à   l'intérieur dudit récipient. L'intérieur du réci- pient est divisé, au moyen d'une cloison   (18).   La zone située à i l'arrière-plan présente une installation pour le stockage du com      bustible amené.

   Cette installation est oomposée d'une pièce façon-   @   née   (19)   qui, en laissant un certain   espacement,   comble l'intérieur du pécipient de pulvérisation (6), tandis que l'espacement demeu- ré libre est rempli d'une substance accumulant le combustible, ou par exemple de l'amiante\de la laine métallique. Le combustible parvient à la substance accumulante par des perforations dans le bord relevé de la pièce façonnée   (19),   il traverse cette substance et pénètre, par des fentes dans la cloison du récipient de pulvé- risation   (6),   à l'intérieur de celui-ci. Sous l'influence de la force centrifuge du récipient de pulvérisation rotatif (6), le combustible atteint le bord avant du récipient d'où il est éjecté. 



  Ce dispositif à pour but, en cas de brèves interruptions de l'ame- née du combustible, de maintenir le processus de combustion à l'aide du combustible stocké. 



   Le dispositif de dosage (20), présenté en coupe par la figure 1, est dessiné en position   décalée,   c'est-à-dire, qu'en réalité il se trouve du coté latéral de l'appareil de chauffage et, conforme à cela, la partie supérieure du conduit   (17)   est également désanglés 
Le dispositif pour le dosage du combustible (20) est composé de la pièce de raccordement (21) prévue comme prolongation du conduit   ('17),  est assemblée avec celle-ci par un   filet   à pas 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de vis.

   La pièce de raccordement (21) est agencée en position attenante au tube enjoliveur   (1)   ou bien elle est pressée contre celui-ci au moyen du filet à pas de vis du conduit (17) La pièce de raccordement (21) avec une partie cylindrique en porte- à-faux constitue un engin pour l'agencement d'une anse de support (22) en tant qu'élément d'un tuyau ascendant (23). Un boulon fileté (24), dont le corps fait fonction de gicleur de dosage (25) grâce à une perforation oblongue en sens transversal, est vissé à l'intérieur de l'embout (21) pour guider et supporter l'anse de support (22).

   Une pièce intercalaire, en matière flexible, assurant! le mouvement de rotation de l'anse de support (22) et l'articula- ;      tion du tuyau ascendant (23) et garantissant l'étanchéité des fa- ces de l'engin, est agencée entre la tête du boulon fileté (24) et l'anse de support (22). 



   La figure 2 présente le dispositif de dosage (20) en fonction des pièces requises pour sa manipulation. Il en ressort que la partie du tuyau ascendant (23), située au-dessus de l'anse de support (22), est raccordée à un tirant flexible, fixé d'une part à un ressort de rappel (27) et, d'autre part, conduit vers un levier de commande, non représenté sur le dessin, au moyen d'une spirale conductrice (28). Moyennant actionnement de ce levier, le tuyau ascendant (23) exécute, entre les butées (29 et 30), un mouvement oscillatoire autour de son point d'articulation, c'est- à-dire, autour de l'anse de support (22). Conforme à cela, il se forme une colonne de combustible à hauteur variable au-dessus du gicleur de dosage (25) et l'inclinaison de la ligne de chute du combustible est intensifiée ou réduite.

   Le tuyau ascendant (23) est pourvu d'un-raccord inférieur (31) pour l'amenée de combusti- ble sur lequel un flexible est fixé pour le conduit de retour, tel que c'est le cas pour le raccord supérieur (32). Le tuyau en contre-bas pour le raccord (32) du conduit de retour est agencé dans l'angle de pointe du tuyau ascendant (23). La coupe transver- sale de l'orifice du conduit de retour est plus grande que celle 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du tuyau ascendant (23).

   Le sommet de point d'assemblage du tuyau ascendant (23) et du tuyau pour le raccord (32) du conduit de retour règle le niveau de la colonne de combustible, tandis que le combustible superflu parvient, sans causer d'obstruction, dans le réservoir d'limentation L'emploi de gicleurs réducteurs dans la zone de dosage et de recul n'est pas nécessaire, ce qui élimine la sensibilité aux perturbations du dispositif de dosage, provo- quée par une obstruction possible des orifices des gicleurs. 



  Les résidus de combustible qui se forment dans la zone de l'anse de support (22) et dans la zone menant vers le gicleur de dosage (25) sont éloignés radicalement par le balayage puissant que pro- duit le flux ininterrompu du combustible. 



   La phase préliminaire du démontage du groupe de brûleurs consiste dans l'éloignement de la spirale de cathode incandescente (211) de la conduite de gaz d'échappement et de la conduite   d'aspi-   ration. Il est procédé, sans autres formalités, au deserrage de la pièce de raccordement (21) du conduit (17) ce qui ne nécessite pas essentiellement l'éloignement du tuyau ascendant (23) quoique, lorsqu'il s agit par exemple de préoéder au nettoyage, il soit possible de l'éloigner moyennant dévissage du boulon. fileté (24).

     près   le desserrage du collier de serrage (15) moyennant dévissage du boulon (16), ce qui s'effectue le plus efficacement depuis l'extérieur par un orifice prévu à cet effet dans le tube enjoli- veur (1), et après l'éloignement de la chape située sur le coté d'aspiration du tube enjoliveur - ladite chape n'étant pas repré- sentée sur le dessin - on procède à l'enlèvement en bloc du groupe de brûleurs hors de la tuyauterie. Un avantage particulier réside dans le fait qu'il est en mêe temps précédé à l'éloignement du bout de tuyau (10) ce qui permet le nettoyage très aisé de cette pièce excessivement attaquée par les dépôts de calamine.

   Un autre avantage réside dans le fait que lors de travaux de montage et de démontage le bout de tuyau   (10)   enceint d'une façon protectrice 

 <Desc/Clms Page number 10> 

      le récipient de pulvérisation (6), de sorte que l'arbre proportion nellement long de l'électro-moteur (4) ne puisse subir un gauchis sement par suite d'inattention. La mise au point de l'orifice d'émission du conduit (17) menant vers le récipient de pulvérisa- . tion 96) nécessaire lors du premier montage, doit également être effectuée d'une façon sure lors du démontage du groupe de brûleurs son efficacité étant contrôlable en dehora de la tuyauterie. 



   Un rhéostat électrique (33) est associé au dispositif de dosage (2). Conformé,ent à la position du tuyau ascendant (23) il est procédé à sa mise au point pour une consommation de puissan- ce plus ou moins élevée et, en conséquence, le rhéostat règle, suivant   l'alimentation   en combustible, le changement de la vitesse de rotation de l'électro-moteur (4) et, par conséquent, le débit du souffleur aussi bien par rapport à l'air de combustion que par raport à l'air frais. Ordinairement la batterie du démarreur du véhicu moteur, utilisée pour le fonctionnement de l'appareil de ohauffage, fait   fonction   de source de courant.

   L'interconnexion de 
1'électro-moteur (4) de l'appareil de   chauffage,\-rhéostat   (33) et de la source de courant (34) s'effectue d'une part, au moyen d'une ligne isolée et d'autre part, au moyen de l'ensemble des pièces métalliques de l'appareil de chauffage et du véhicule, dénommé "la masse". 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for a heating apparatus operated by means of liquid fuel, especially suitable for veeicles-moterus"
The invention relates to a device for a heating appliance operated by means of liquid fuel, particularly suitable for motor vehicles, having a heating tube arranged centrally in a coaxially mounted piping and a group of burners with metered fuel supply, whose installation in the piping and dismantling is carried out in block.



   Until now the dismantling of a group of burners has been painful, because it simultaneously cuts away the

 <Desc / Clms Page number 2>

 fuel supply line which then had to be fitted and connected again. Likewise, great skill was required to adjust the dose of fuel flowing to the feed and metering devices; this development being necessary to obtain a perfect neck bustion process. Often non-competent persons proceed to disassembly or assembly, for example, when it comes to removing the scale deposit in the piping. Installation that does not comply with the rules causes disturbances in the operation of the heating.



   Hitherto various measures have been taken into consideration to remedy this drawback and we know of several possibilities for solving this problem. However, it was not taken into account that, in order to achieve effective relief from assembly and disassembly, complex measures must be taken. It is notoriety, with regard to the apparatus)! heating, that it is necessary to provide a casing for the elements. forming part of the group of burners, such as an electric motor, a blower for fresh air and combustion air, a spray container and possibly the feed pump for the fuel. This box is introduced into the piping and fixed by means of bolting.



   This measure should be regarded as a partial solution of the present problem, since it does not eliminate the difficulties which accompany other manipulations to the auxiliary devices.



   In addition, we know of a detachable assembly with regard to the fuel line, constituting a rubber joint connection and establishing the assembly of a connection bolt, arranged outside the pipe, and an orifice. introduction located in the housing of the burner group.



  This device also does not solve the present that it is imperfect and problematic, since it does not take into account the fact that the use

 <Desc / Clms Page number 3>

 rubberized seals in the burner area is inappropriate by virtue of the temporary heating therein. The wear of such a seal may cause the fuel to flow out of the opening of the pipe, which affects the safe operation of the appliance.



   With regard to the metering device, it is well known that an average flow rate has been adjusted for the fuel supply pump, which is coupled to the electric motor of the burner group. . This flow varies according to the change in rotational speed. Since this also results in a variation in the supply of fresh air and the spray container also operates with variable efficiency, this method of metering the fuel is disadvantageous.



  Another solution provides for a fuel supply, with a constant surplus, by means of an electrically actuated diaphragm pump operating independently of the group of burners, as well as the arrangement, in an annular duct, of a diaphragm pump. a system of suitable nozzles, starting from and joining the fuel tank, and the presence of a fuel column at constant height in these nozzles thanks to a metering nozzle allowing the metered fuel to reach the combustion zone.



  Although an adjustment device has been proposed with regard to this arrangement, it is a fact that this proposal has great imperfections and that it is almost inapplicable.



  A constant supply of fuel does not, for example, allow the operation of a heater for a motor vehicle) because the latter must be adapted to the characteristics of the vehicle and to the outside temperatures.



   This invention proposes to give an advantageous form to the device for the assembly and disassembly of the group of burners and to take in this connection, with regard to the other existing devices, measures relating to the connection of the supply pipe. fuel flow rate and adjustment of the fuel flow rate.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The task of the invention is to simplify the manipulations necessary for the assembly and disassembly of the group of burners and of the auxiliary devices, above all to give the connecting parts of the fuel line and the metering device a shape corresponding to their function.



   The solution lies in the fact that a clamp, assembling the central heating pipe and the nozzle of a cylindrical housing for the burner group, is provided to fix this group in the piping of a heating device and that a piece of pipe, partially penetrating into the combustion zone, is stuck between the heating pipe and the casing or rather the nozzle of the latter and that the connection of this end of pipe to the casing is ensured by means of 'a conduit for the supply of fuel.

   This end of pipe has an inner lining which is refractory to the burner group and is provided with guide vanes to obtain a better swirling of the gas mixture, while radial slots allow the passage of the gas. combustion air.



   The pipe for supplying the fuel to the burner group is detachably connected with a connecting piece which, from the outside, passes through a fitting tube of the piping and which is assembled by bolting with the pipe whose 'end ends in front of the inner wall of the hubcap tube. An ascending pipe, means known to represent part of an annular fuel line, is provided with a connection for the fuel supply line, a stud assembly for the conduit and the metering nozzle and a fitting for the return line.

   The stud joint for the duct is also designed as a pivot point for the riser pipe, the oscillation of which around the connection piece, starting from the vertical position, is limited to an approximately horizontal position. For this purpose a support handle

 <Desc / Clms Page number 5>

 is inserted as an articulation point in the riser pipe.



  This handle is provided with transverse perforations for the passage of the orifice of the ascending pipe and encloses a threaded bolt acting as a metering nozzle, the head of which constitutes at the same time a support and a seal face, while ensuring the position of the articulated riser pipe in relation to the connecting piece. A control by tie rods and a return spring are provided for the remote handling of the articulation device of the ascending pipe. A rheostat for the electro-motor is conveniently coupled to the articulation device.



     'The drawing shows an exemplary embodiment of the invention, namely:
Figure 1 a sectional view of part of the heating apparatus and of the burner group, the arrangement of the metering device being moved by 45 and also shown in section
Figure 2: a view of the dosing device
The piping of the heater has ooaxial construction. It consists of a cover tube (1), a double-walled heat exchanger (2) and a centrally arranged heating pipe (3), to which the actual burner group is connected. This group of burners is composed of an electro-motor (4), the extended shaft of which is provided with a fan wing (5), a radial blower for the combustion air and a spray container (6), which is shaped like a hollow cone.



   A connection pipe (7) for the exhaust gas line leads from the heat exchanger (2) to the outside and a connection pipe (8) for the combustion air supply is connected. provided with a cylindrical casing (9) for the burner group. The two connection pipes (7 and 8) terminate immediately in front of the inner wall of the cover pipe (1).



  The front end of the casing (9), the nozzle (13), enters the heating pipe (3), the end of the pipe (10) being wedged between

 <Desc / Clms Page number 6>

 the housing (9) and the heating pipe (3). This end of pipe (10) goes beyond the spray container and has a side port for the passage of an incandescent cathode coil (11) as well as a refractory interior lining (12) to protect the burner group against the effects of heat emanating from the flame of the burners. To allow the passage of the combustion air, this refractory interior lining (12) is provided with radial slots and guide vanes (14) for the purpose of diverting and straightening the flow of the combustion air.



  The flame from the burners travels through the central heating pipe (3) and the hot exhaust gases flow through the heat exchanger (2) and the connecting pipe (7) into the heating pipe. exhaust gas.



   The fresh air, expelled by means of a blower, not shown in the drawing, in the piping of the heater in the direction indicated by the arrow, is reheated in the areas located between the central heating pipe. (3), the heat exchanger (2) and the trim pipe (1) and arrives, via an outlet opening in front of these elements, in the heating zone, iron, The fresh air soffleure is connected 1 ' electro-motor (4) or group of burners. A fuel supply pump, not shown in the drawing, constitutes an autonomous unit outside the heater and for example acts as an electric diaphragm pump.



   As already mentioned, the casing (9) and the heating pipe (3) are detachably connected and, for this purpose, they are introduced by means of a nozzle (13) in an extension of the 'heating pipe. heating (3). A reinforcing rib (35), imprinted on the circumference of the heating pipe (3) at the place of the introduction of the nozzle, ensures that the annular seal (36) is held in place in this zone, while another annular seal (37) is arranged at the point where the

 <Desc / Clms Page number 7>

 heater (3) and the casing (9), A clamp (15)

   keeps these elements in place with respect to each other and allows the group of burners to be removed from the piping after unscrewing the bolt (16).



   The fuel is introduced through a conduit (17) located outside the trim pipe (1), into the spray container (6), namely, at the end opposite the edge of the sprayer. The duct (17), bent at two places, is led to the spray container (6) so that its outlet orifice reaches inside said container. The interior of the container is divided by means of a partition (18). The area in the background presents an installation for the storage of the fuel supplied.

   This installation is composed of a shaped part (19) which, leaving a certain space, fills the interior of the spray container (6), while the remaining space is filled with a substance. accumulating fuel, or for example asbestos \ metal wool. The fuel reaches the accumulating substance through perforations in the raised edge of the workpiece (19), passes through this substance and enters, through slits in the wall of the spray container (6), inside the chamber. this one. Under the influence of the centrifugal force of the rotating spray container (6), the fuel reaches the front edge of the container from where it is ejected.



  The purpose of this device is, in the event of brief interruptions in the supply of fuel, to maintain the combustion process using the stored fuel.



   The metering device (20), shown in section in Figure 1, is drawn in an offset position, that is to say, that in reality it is on the lateral side of the heater and, in accordance with this, the upper part of the duct (17) is also de-angled
The fuel metering device (20) is made up of the connecting piece (21) provided as an extension of the duct ('17), is assembled with it by a thread

 <Desc / Clms Page number 8>

 quote.

   The connection piece (21) is arranged in a position adjacent to the cover tube (1) or else it is pressed against the latter by means of the thread of the duct (17) The connection piece (21) with a part Cylindrical cantilever constitutes a device for the arrangement of a support loop (22) as part of a riser pipe (23). A threaded bolt (24), the body of which acts as a dosing nozzle (25) thanks to an oblong perforation in the transverse direction, is screwed inside the nozzle (21) to guide and support the support shackle (22).

   An intermediate piece, in flexible material, ensuring! the rotational movement of the support handle (22) and the articula-; tion of the ascending pipe (23) and guaranteeing the sealing of the faces of the machine, is arranged between the head of the threaded bolt (24) and the support shackle (22).



   Figure 2 shows the metering device (20) as a function of the parts required for its handling. It emerges that the part of the ascending pipe (23), located above the support loop (22), is connected to a flexible tie rod, fixed on the one hand to a return spring (27) and, d 'on the other hand, leads to a control lever, not shown in the drawing, by means of a conductive spiral (28). By actuating this lever, the ascending pipe (23) performs, between the stops (29 and 30), an oscillatory movement around its point of articulation, that is to say, around the support shackle ( 22). In accordance with this, a variable height column of fuel forms above the metering nozzle (25) and the inclination of the fuel drop line is increased or reduced.

   The riser pipe (23) is provided with a lower connector (31) for the fuel supply to which a hose is attached for the return duct, as is the case for the upper connector (32 ). The bottom pipe for the connection (32) of the return duct is arranged in the tip angle of the riser pipe (23). The cross section of the return duct opening is larger than that

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the ascending pipe (23).

   The top of the assembly point of the riser pipe (23) and the pipe for the connection (32) of the return pipe regulates the level of the fuel column, while the excess fuel flows unobstructed into the feed tank The use of reducing jets in the dosing and recoil zone is not necessary, which eliminates the sensitivity to disturbances of the dosing device, caused by possible obstruction of the nozzle orifices.



  The fuel residues which form in the area of the support shackle (22) and in the area leading to the metering nozzle (25) are radically removed by the powerful sweep produced by the uninterrupted flow of fuel.



   The preliminary phase of dismantling the burner group consists in removing the incandescent cathode coil (211) from the exhaust gas line and the suction line. It is carried out, without other formalities, to loosen the connecting piece (21) of the duct (17) which does not essentially require the removal of the ascending pipe (23) although, when it is a question, for example, of preceding the cleaning, it is possible to remove it by unscrewing the bolt. threaded (24).

     fter loosening the clamp (15) by unscrewing the bolt (16), which is done most effectively from the outside through a hole provided for this purpose in the trim tube (1), and after l Removal of the screed located on the suction side of the trim tube - said screed not being shown in the drawing - the burner group is removed en bloc from the piping. A particular advantage lies in the fact that it is at the same time preceded by the removal of the end of the pipe (10), which allows the very easy cleaning of this part excessively attacked by scale deposits.

   Another advantage lies in the fact that during assembly and disassembly work the end of pipe (10) encloses in a protective manner

 <Desc / Clms Page number 10>

      the spray container (6), so that the proportionally long shaft of the electro-motor (4) cannot be bent as a result of inattention. The focus of the outlet of the duct (17) leading to the spray container-. tion 96) required during the first assembly, must also be carried out in a safe manner when dismantling the burner group, its efficiency being controllable outside the piping.



   An electric rheostat (33) is associated with the metering device (2). In accordance with the position of the ascending pipe (23), it is adjusted for a more or less high power consumption and, consequently, the rheostat adjusts, according to the fuel supply, the change of the rotational speed of the electro-motor (4) and, consequently, the flow rate of the blower both in relation to the combustion air and in relation to the fresh air. Usually the battery of the motor vehicle starter, used for the operation of the heater, acts as a current source.

   The interconnection of
The electro-motor (4) of the heater, \ - rheostat (33) and of the current source (34) is carried out on the one hand, by means of an insulated line and on the other hand , by means of all the metal parts of the heater and of the vehicle, referred to as "the mass".

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS DE BREVETS 1 ) Dispositif pour appareil de chauffage actionné.au moyen d'un combustible liquide, surtout approprié aux véhicules- moteurs, présentant un tube de chauffage agencé centralement dans une tuyauterie à montage coaxial et un groupe de brûleurs à ali- mentation dosée du combustible, dont le montage dans la tuyauterie et le démontage s'effectuent en bloc; PATENT CLAIMS 1) Device for a heating appliance operated by means of liquid fuel, especially suitable for motor vehicles, having a heating tube arranged centrally in a coaxially mounted piping and a group of burners with metered fuel supply, the installation of which in the piping and the dismantling of which is carried out as a block; caractérisé par le fait qu'un collier de serrage (15),raccordant le tuyau de chauffage central (3) avec un ajutoir (13) d'un bottier cylindrique (9) pour le groupe de brûleurs, est prévu pour fixer le groupe de brûleurs à l'intérieur de la tuyauterie et qu'un bout de tuyau (10), pénétrant partiellement dans la zone de combustion, est <Desc/Clms Page number 11> coincé entre le tuyau de chauffage (3) et le bottier (9) ou plu- tôt 1'ajutoir de celui-ci--(13), sa jonction avec le bottier étant assurée par un conduit (17) pour l'amenée de combustible. characterized in that a clamp (15), connecting the central heating pipe (3) with a nozzle (13) of a cylindrical housing (9) for the group of burners, is provided to fix the group of burners inside the piping and that a piece of pipe (10), partially penetrating into the combustion zone, is <Desc / Clms Page number 11> wedged between the heating pipe (3) and the casing (9) or rather the nozzle of the latter - (13), its junction with the casing being ensured by a duct (17) for the supply of combustible. 2 ) Dispositif suivant; la revendication 1, caractérisé par le fait que le bout de tuyau (10) présente une garniture inté- rieure réfractaire (12) en signe de protection contre les effets de la chaleur émanant du groupe de brûleurs cette garniture étant pourvue de fentes radiales, ainsi que de palettes directri- ces (14) pour obtenir un meilleur tourbillonnement du mélange des gaz. 2) Next device; Claim 1, characterized in that the end of the pipe (10) has a refractory interior lining (12) as a sign of protection against the effects of the heat emanating from the group of burners, this lining being provided with radial slots, thus than steering vanes (14) to obtain better swirling of the gas mixture. 3 Dispositif suivant la revendication 1 caractérisé par le fait que le conduit (17) pour l'alimentation en combusti- ble du groupe de brûleurs est raccordé d'une façon détachable au moyen d'une pièce de raccordement (21) qui traverse, venant de l'extérieur, un tube enjoliveur (1) de la tuyauterie et qui est assemblée au moyen d'un boulonnage avec le conduit (17) aboutis- sant devant la paroi intérieure du tube enjoliveur. 3 Device according to claim 1 characterized in that the duct (17) for the fuel supply of the group of burners is connected in a detachable manner by means of a connecting piece (21) which passes through, coming from from the outside, a cover tube (1) for the piping and which is assembled by means of bolting with the duct (17) terminating in front of the inner wall of the cover tube. 4 ) Dispositif suivant les revendioations 1 à 3, carac- térisé par le fait qu'un tuyau ascendant (23), moyen connu pour représenter une partie d'une conduite annulaire pour combustible est pourvu d'un raccord (31) pour la conduite d'amenée du combi- stible, d'un assemblage à tenons pour le conduit (17) et le gicleur de dosage (25) et d'un raccord (32) pour la conduite de retour, tandis que l'assemblage à tenons pour le gicleur de dosage (15) est en même temps conçu comme point d'articulation pour le tuyau ascendant (23) dont l'oscillation autour de la pièce de raccorde- ment (21), en partant de la position verticale, est limitée à une position approximativement horizontale. 4) Device according to claims 1 to 3, characterized by the fact that an ascending pipe (23), means known to represent a part of an annular pipe for fuel is provided with a connector (31) for the pipe fuel supply, a stud assembly for the duct (17) and the metering nozzle (25) and a fitting (32) for the return line, while the stud assembly for at the same time the metering nozzle (15) is designed as a pivot point for the riser pipe (23), the oscillation of which around the connection piece (21), starting from the vertical position, is limited to an approximately horizontal position. 5 ) Dispositif suivant les revendications 1 à 4, carac- térisé par le fait qu'une anse de support (22) est insérée comme point d'articulation dans le tuyau ascendant (23), cette anse étant pourvue de perforations transversales, pour le passage de l'orifice du tuyau ascendant et enceignant un boulon fileté (24) <Desc/Clms Page number 12> faisant fonction de gicleur de dosage (25),dont latête constitue en même temps un support et une face de joint, tout en assurant la position du tuyau ascendant articulé (23) par rapport à la pièce de raccordement (21). 5) Device according to claims 1 to 4, charac- terized in that a support loop (22) is inserted as a point of articulation in the riser pipe (23), this handle being provided with transverse perforations, for the passage of the orifice of the rising pipe and enclosing a threaded bolt (24) <Desc / Clms Page number 12> acting as a metering nozzle (25), the head of which constitutes at the same time a support and a joint face, while ensuring the position of the articulated ascending pipe (23) with respect to the connecting piece (21). 6 ) Dispositif suivant les revendications 1à 5, carac- térisé par le fait qu'une commande par tirants et un ressort de rappel (27) constituent la télémanipulation du dispositif d'arti- culation du tuyau ascendant (23). 6) Device according to claims 1 to 5, charac- terized in that a control by tie rods and a return spring (27) constitute the remote handling of the articulation device of the ascending pipe (23). 7 Dispositif suivant les revendications 1 à 6, oarac- térisé par le fait qu'un rhéostat électrique (33) pour l'électro- moteur (4) est accouplé au dispositif d'articulation du tuyau ascendant (23). 7 Device according to claims 1 to 6, oarac- terized in that an electric rheostat (33) for the electro-motor (4) is coupled to the articulation device of the ascending pipe (23).
BE656454D BE656454A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE656454A true BE656454A (en)

Family

ID=206659

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE656454D BE656454A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE656454A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1144915B1 (en) Burner-type apparatus and fuel combustion method
FR2540186A1 (en) PRESSURE ATOMIZED FUEL INJECTOR
EP0313479B1 (en) Heating device with a catalytic burner
BE461566A (en)
EP0291372A1 (en) Gas burner of the cold nozzle type
BE656454A (en)
EP0967434B1 (en) Burner with concentric air ducts and central stabilizer
EP0003000A1 (en) Burner head for a combustion chamber
FR2461196A1 (en) LIQUID HYDROCARBON BURNER PRODUCING A BLUE FLAME
BE1007933A3 (en) Desherbeur independent gas.
CH636023A5 (en) Pipe for injecting and spraying liquid waste (residues)
FR2761284A1 (en) METAL POWDER DISPENSER FOR OXYCOUTING TORCH
CH631004A5 (en) APPARATUS FOR COMBUSTING A MIXTURE OF AIR AND FUEL.
EP0208583A1 (en) Soldering iron
BE385034A (en)
CH522127A (en) Gas turbine and method of activating this turbine
BE375597A (en)
CH137979A (en) Installation for burning liquid fuel.
BE478315A (en)
BE391421A (en)
BE520554A (en)
FR2811410A1 (en) INCREASED GAS AND AIR MIXTURE BURNER
BE499572A (en)
RU2193140C2 (en) Burner for burning liquid fuel
BE478550A (en)