BE639550A - - Google Patents

Info

Publication number
BE639550A
BE639550A BE639550DA BE639550A BE 639550 A BE639550 A BE 639550A BE 639550D A BE639550D A BE 639550DA BE 639550 A BE639550 A BE 639550A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
electrode
helical
cylindrical
cylindrical electrode
coil
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE639550A publication Critical patent/BE639550A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01TSPARK GAPS; OVERVOLTAGE ARRESTERS USING SPARK GAPS; SPARKING PLUGS; CORONA DEVICES; GENERATING IONS TO BE INTRODUCED INTO NON-ENCLOSED GASES
    • H01T1/00Details of spark gaps
    • H01T1/02Means for extinguishing arc
    • H01T1/04Means for extinguishing arc using magnetic blow-out

Landscapes

  • Generation Of Surge Voltage And Current (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Ecréteur électrique multiple. 



   L'invention concerne un écréteur électrique multiple miniature,et plus Particulièrement un écré- teur électrique prévu pour être employé en   protection '   contre les surtensions,en limiteur d'intensité en parafoudre, en protection des redresseurs, en protection des magnétrons, en écréteur de grande courants pour les condensateurs à décharge,en écréteur pour les circuits à relais,en protection contre les surten- sions pour les   câbles*   etc..      



   Des écréteura sont déjà anciens dans la techni- que et sont d'usage courant. Cependant ils sont compli-   qués,     encombrants    coûteux, et sont spécialisés, Ils sont considérablement affectés par les conditions      locales et n'ont pas une surtension d'arc constante* De plus ils n'ont qu'une brève vie utile et ne sont pas capables de couper les extra-courants créés par l'équipement qui leur est associé. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention a pour objet un   écréteur   multiple* 
L'invention concerne un écréteur multiple comprenant un conducteur avec une électrode hélicoïdale de diamètre décroissant dans une direction, une élec- trode cylindrique près et autour de l'électrode hé-   licoïdale,   une troisième électrode près de et exté- rieurement à l'électrode cylindrique, et un bobinage autour de l'électrode cylindrique connecté à l'élec-      trode cylindrique et à ladite troisième électrode, qui est fonctionnellement à la terre. 



   L'invention sera décrite en se référant aux figues suivantes, données à titre d'exemples non   limitatifs!   - la figure 1, une perspective d'ensemble 
 EMI2.1 
 de l'écréteuri - la figure 2, une coupe axiale selon le plan   11-11   de la figure 1; - la figure 3, une coupe transversale selon la ligne   111-111   de la figure 2; - la figure 4, le schéma de principe d'utili- sation de   l'écréteur,   
Ces figures représentent un   écrétour   compor- tant deux éclateurs hélicoïdaux* Four de nombreuses utilisations il suffit d'un seul éclateur   hélicoïdal    Celui qui est inutile peut être laissé en attente comme pièce de rechange ou peut être entièrement supprimé.

   Comme deux éclateurs hélicoïdaux sont nécessaires pour certaines utilisations, par exemple pour les câbles à paires équilibrées, on décrira ici un écréteur à deux éclateurs hélicoïdaux, étant entendu que dans de nombreuses applications un seul éclateur hélicoïdal sera utilisé, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Avec référence aux dessin*$ 
Les références 10 et 11 sont appliquées   à   deux tiges métalliques alignées axialement mais tenues écartées l'une de l'autre par une liaison isolante 12. 



   Les tiges 10 et 11 sont des électrodes et constituent des conducteurs. Sur et autour de la partie interne de la tige 10, et près de la liaison 12, est une électrode 13 en forme de nervure métallique hélicoidale, dont le diamètre décroît en se rapprochant de la liaison 12. Sur et autour de la partie interne et près de la liaison 12, est une électrode 15 en forme de   nervure   métallique   hélicoïdale,   dont le diamètre décroît en se rapprochant de la liaison 12. Chacune de ces nervures hélicoïdales peut être partie intégrale de la tige qu'elle enserre. Chaque tige est entourée, vers sa partie externe, d'un disque isolant 16 ou 17. Ces disques 16 et   17   sont de préférence en verre, afin de permettre la surveillance visuelle de l'état des élec- trodes hélicoïdales 13 et 15.

   Un boîtier cylindrique 19 est monté sur les disques 16 et 17. Dans le boîtier cylindrique 19 et contre sa paroi intérieure est placée une bobine 20 qui reçoit le bobinage 21. Intérieurement à la bobine 20 est un cylindre 22 en matériau isolant tel que du compound de   remplissage.   Une électrode cylindrique métallique 23 est fixée contre la paroi intérieure du cylindre 22. Cette électrode cylindrique   23   est près de et autour des deux électrodes   hélicoïda-   les 13 et 15, ménageant ainsi deux espaces formant éclateurs 25 et 26; l'éclateur 25 est situé entre l'électrode hélicoïdale 13 et l'électrode cylindrique 23, et l'éclateur 26 est situé entre   1'électrode   héli- coidale 15 et l'électrode cylindrique 23.

   Un flanc de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la bobine 20 se prolonge vers l'intérieur mais en ménageant par rapport à l'électrode cylindrique 23 un troisième espace formant éclateur 27.La bobine 20 est une électrode en matériau conducteur et elle est maintenue en position centrale dans   l'appareil   par deux bagues isolantes 29 et 30. Peux autres bagues isolantes 31 et 32 entourent les tiges 10 et 11 pour tenir et centrer   les   électrodes hélicoïdales   13   et 15 en position correcte par rapport à l'électrode   cylin.   drique 23. 



   La figure 4 est le schéma fonctionnel de l'ap- pareil. Un conducteur   33   relie une sortie du bobinage 21 à l'électrode cylindrique 23, et un conducteur 35 relie l'autre sortie du bobinage à la terre 36. Le conducteur 35 et la terre   36   sont connectés à la bobine 20 et ainsi vont à une borne de l'éclateur   27.   



   Pour n'utiliser qu'une seule électrode héli-   coïdale,   on peut enlever soit l'électrode hélicoïdale 13 soit l'électrode hélicoïdale 15, ainsi que la tige 10 ou 11 qui lui est connectée.   On   peut aussi simplement utiliser l'une des tiges, par exemple la tige 10 et connecter l'équipement associé à la fois aux extrémités intérieures et extérieures de la tige   10.   Au besoin on peut employer la tige 11.

   Lorsqu'une seule électrode hélicoïdale est utilisée, il n'y a en service que deux éclateurs, savoir   l'éclateur   entre cette électrode hélicoïdale et le cylindre 23, et l'éclateur   27   entre le cylindre 23 et la bobine 20, 
Comme déjà énoncé,   l'écréteur   multiple miniature peut être employé dans de nombreuses appli- cations variées. En fonctionnement, un courant cons- tant dans le bobinage 21 crée un champ magnétique 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans les éclateurs, ce qui fait tourner les arcs dans les éclateurs hélicoïdaux dans le même sens quel que soit le sens de ce courant.

   L'éclateur hélicoïdal 25 et l'éclateur hélicoïdal 26 font que l'arc tourne vers le bas et en s'éloignant du point d'amorçage ce qui minimise les détériorations possibles aux points d'amorçage des éclateurs 25 et 26. L'arc continuera à tourner vers les points plus bas des hélicoïdes jusqu'à ce que le courant cesse ou que la tension aux bornes de l'appareil tombe en dessous d'une valeur critique. Cette tension critique augmente avec l'al- longement de l'arc pendant sa rotation vers le bas des éclateurs hélicoïdaux. L'arc dans l'éclateur 27 tourne également, entre l'extrémité de la bobine 20 et l'élec- trode cylindrique 23, mais sans se déplacer hélicoïde- lement. La rotation des arcs dans les différents éclateurs empêche les arcs d'éroder sensiblement les différentes électrodes.

   Le déplacement de l'arc dans l'éclateur 25 et dans l'éclateur 26 en s'éloignant du point d'amorçage permet à la tension d'amorçage de l'arc de rester essentiellement constante. L'éclateur 27 cependant n'a aucune action sur la tension initiale d'amorçage puisqu'il est shunté par le bobinage 21. 



  Lorsque l'arc dans l'éclateur 25 ou dans l'éclateur 26 s'allonge en tournant, il demande plus d'énergie à la source de puissance pour son maintien. Cette   condi-   tion permet à l'appareil d'éteindre l'arc qui peut persister sous la tension normale de l'équipement connecté à l'appareil après disparition de la crête de tension. 



   Si désiré, l'appareil peut être employé en coopération avec une impédance qui limite la pointe de courant à travers l'équipement qui est ainsi pro- tégé. L'appareil peut coopérer avec une   capacitance,   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ou une inductance, ou une résistance, ou toute combi- naison de ces circuits élémentaires. L'impédance peut être placée extérieurement à l'appareil, ou intérieurement en allongeant le boîtier extérieur de l'appareil. 



   D'après ce qui a été énoncé, il est clair que, lorsque la crête de courant entre par le bout d'entrée, de l'électrode   hélicoïdale,   elle produit un arc entre cet endroit de l'électrode hélicoïdale qui est près de l'électrode cylindrique et l'électrode cylindrique. 



  En même temps un arc se produit entre l'électrode cy-   lindrique   et l'électrode métallique fixe qui est connec- tée à la terre ou à quelque circuit de retour. La   ten-   sion aux bornes de l'éclateur fixe 27 produit un cou- rant'constant dans le bobinage, parce que la carac- téristique intrinsèque d'un tel éclateur est une ten- sion constante pendant la durée de   l'arc,'.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Multiple electric shredder.



   The invention relates to a miniature multiple electrical limiter, and more particularly to an electrical limiter intended to be used in protection against overvoltages, in current limiter in lightning arresters, in protection of rectifiers, in protection of magnetrons, in limiter. high currents for discharge capacitors, as a limiter for relay circuits, as protection against overvoltages for cables * etc ..



   Skimmers are already old in the art and are in common use. However they are complicated, bulky, expensive, and are specialized. They are considerably affected by local conditions and do not have a constant arc overvoltage * In addition they have only a short useful life and are not capable of cutting extra currents created by the equipment associated with them.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention relates to a multiple skimmer *
The invention relates to a multiple skimmer comprising a conductor with a helical electrode of diameter decreasing in one direction, a cylindrical electrode near and around the helical electrode, a third electrode near and outside the electrode. cylindrical, and a coil around the cylindrical electrode connected to the cylindrical electrode and to said third electrode, which is functionally grounded.



   The invention will be described with reference to the following figs, given by way of non-limiting examples! - figure 1, an overall perspective
 EMI2.1
 of the clipper - Figure 2, an axial section along the plane 11-11 of Figure 1; - Figure 3, a cross section along the line 111-111 of Figure 2; - figure 4, the schematic diagram of the use of the shipper,
These figures show a shield with two helical spark gaps * Oven for many uses, only one helical spark gap is needed. Unnecessary one can be left on standby as a spare or can be removed entirely.

   As two helical spark gaps are necessary for certain uses, for example for cables with balanced pairs, we will describe here a skimmer with two helical spark gaps, it being understood that in many applications a single helical spark gap will be used,

 <Desc / Clms Page number 3>

 
With reference to the drawings * $
The references 10 and 11 are applied to two metal rods aligned axially but held apart from each other by an insulating connection 12.



   The rods 10 and 11 are electrodes and constitute conductors. On and around the internal part of the rod 10, and close to the connection 12, is an electrode 13 in the form of a helical metal rib, the diameter of which decreases as it approaches the connection 12. On and around the internal part and near the connection 12, is an electrode 15 in the form of a helical metal rib, the diameter of which decreases as it approaches the connection 12. Each of these helical ribs may be an integral part of the rod which it encloses. Each rod is surrounded, towards its external part, by an insulating disc 16 or 17. These discs 16 and 17 are preferably made of glass, in order to allow visual monitoring of the state of the helical electrodes 13 and 15.

   A cylindrical housing 19 is mounted on the discs 16 and 17. In the cylindrical housing 19 and against its inner wall is placed a coil 20 which receives the coil 21. Inside the coil 20 is a cylinder 22 of insulating material such as compound. filling. A metallic cylindrical electrode 23 is fixed against the inner wall of the cylinder 22. This cylindrical electrode 23 is near and around the two helical electrodes 13 and 15, thus leaving two spaces forming spark gaps 25 and 26; spark gap 25 is located between helical electrode 13 and cylindrical electrode 23, and spark gap 26 is located between helical electrode 15 and cylindrical electrode 23.

   A flank of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the coil 20 extends inwards but leaving a third space forming a spark gap 27 with respect to the cylindrical electrode 23. The coil 20 is an electrode of conductive material and it is held in a central position in the device by two rings insulating 29 and 30. Two other insulating rings 31 and 32 surround the rods 10 and 11 to hold and center the helical electrodes 13 and 15 in the correct position relative to the cylinder electrode. drique 23.



   FIG. 4 is the functional diagram of the apparatus. A conductor 33 connects one output of the coil 21 to the cylindrical electrode 23, and a conductor 35 connects the other output of the coil to the ground 36. The conductor 35 and the ground 36 are connected to the coil 20 and thus go to a point. spark gap terminal 27.



   In order to use only one helical electrode, it is possible to remove either the helical electrode 13 or the helical electrode 15, as well as the rod 10 or 11 which is connected to it. Alternatively, one can simply use one of the rods, for example rod 10 and connect the associated equipment to both the inner and outer ends of rod 10. If necessary, rod 11 can be used.

   When a single helical electrode is used, there are only two spark gaps in service, namely the spark gap between this helical electrode and cylinder 23, and spark gap 27 between cylinder 23 and coil 20,
As already stated, the miniature multiple clerk can be used in many different applications. In operation, a constant current in the winding 21 creates a magnetic field

 <Desc / Clms Page number 5>

 in the spark gaps, which causes the arcs in the helical spark gaps to rotate in the same direction regardless of the direction of this current.

   The helical spark gap 25 and the helical spark gap 26 cause the arc to rotate downward and away from the ignition point which minimizes possible damage to the ignition points of spark gaps 25 and 26. The arc will continue to rotate towards the lower points of the helicoids until the current ceases or the voltage across the device drops below a critical value. This critical voltage increases with the lengthening of the arc as it rotates downward from the helical spark gaps. The arc in the spark gap 27 also rotates between the end of the coil 20 and the cylindrical electrode 23, but without moving helically. The rotation of the arcs in the different spark gaps prevents the arcs from significantly eroding the different electrodes.

   Moving the arc through spark gap 25 and spark gap 26 away from the point of initiation allows the arc initiation voltage to remain substantially constant. The spark gap 27 however has no effect on the initial starting voltage since it is shunted by the coil 21.



  When the arc in the spark gap 25 or in the spark gap 26 lengthens while rotating, it requires more energy from the power source for its maintenance. This condition allows the device to extinguish the arc which may persist under the normal voltage of the equipment connected to the device after the voltage peak has disappeared.



   If desired, the apparatus can be used in conjunction with an impedance which limits the peak current through the equipment which is thus protected. The device can cooperate with a capacitance,

 <Desc / Clms Page number 6>

 or an inductor, or a resistor, or any combination of these elementary circuits. The impedance can be placed externally to the device, or internally by lengthening the outer casing of the device.



   From what has been stated, it is clear that when the current peak enters through the input end of the helical electrode, it arcs between that location of the helical electrode which is near l cylindrical electrode and cylindrical electrode.



  At the same time an arc occurs between the cylindrical electrode and the fixed metal electrode which is connected to earth or to some return circuit. The voltage across the stationary spark gap 27 produces a constant current in the winding, because the intrinsic characteristic of such a spark gap is a constant voltage over the duration of the arc. .


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Ecréteur électrique multiple, comprenant un conducteuravec une électrode hélicoïdale de dia- mètre décroissant dans une direction, une électrode cylindrique près et autour de l'électrode hélicoidale, " une troisième électrode près de et extérieurement à l'électrode cylindrique, et un bobinage autour de l'électrode cylindrique connecté à l'électrode cylin- drique et à la dite troisième électrode, qui est fonc- tionnellement à la terre. CLAIMS 1.- Multiple electric shredder, comprising a conductor with a helical electrode of decreasing diameter in one direction, a cylindrical electrode near and around the helical electrode, "a third electrode near and outside the cylindrical electrode, and a coil around the cylindrical electrode connected to the cylindrical electrode and to said third electrode, which is functionally earthed. 2.- Ecréteur selon la revendication 1,dans lequel la dite troisième électrode est en forme de bague près et autour de l'électrode cylindrique* 3.- Ecréteur selon la revendication 1,dans lequel un boîtier cylindrique mis à la terre entoure le bobinage et entoure de près l'électrode cylindrique* 4.- Ecréteur selon la revendication 1, dans lequel un bottier entoure l'électrode hélicoïdale, le bobinage, l'électrode cylindrique, et la dite troisiè- me électrode. 2. A skimmer according to claim 1, wherein said third electrode is ring-shaped near and around the cylindrical electrode * 3. A skimmer according to claim 1, wherein a grounded cylindrical housing surrounds the coil and closely surrounds the cylindrical electrode * 4. A shredder according to claim 1, wherein a casing surrounds the helical electrode, the coil, the cylindrical electrode, and said third electrode. 5.- Ecréteur selon la revendication 4, dans o lequel le dit boîtier est au moins en partie en maté- riau transparent. 5. A skimmer according to claim 4, wherein said housing is at least partly made of transparent material. 6.- Ecréteur selon la revendication 1, dans lequel un second conducteur avec une électrode hélicoi- dale de diamètre décroissant dans une direction est monté axialement avec le premier conducteur de façon que les deux électrodes hélicoïdales décroissent de diamètre en se rapprochant l'une de l'autre, et l'élec- trode cylindrique est près et autour des deux électro- des hélicoïdales. <Desc/Clms Page number 8> 6. A shredder according to claim 1, wherein a second conductor with a helical electrode of decreasing diameter in one direction is mounted axially with the first conductor so that the two helical electrodes decrease in diameter as they approach one of them. the other, and the cylindrical electrode is near and around the two helical electrodes. <Desc / Clms Page number 8> 7.- Ecréteur selon la revendication 6, dans @ lequel une liaison isolante relie le premier et le second conducteurs, 8.- Ecréteur selon la revendication 1, compor- tant les combinaisons des caractéristiques de certai- nes des revendications 2 à 7. 7. A skimmer according to claim 6, wherein an insulating link connects the first and second conductors, 8. A skimmer according to claim 1, comprising the combinations of the features of certain of claims 2 to 7.
BE639550D BE639550A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE639550A true BE639550A (en)

Family

ID=203915

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE639550D BE639550A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE639550A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2583590A1 (en) DEVICE FOR PROTECTING AN ELECTRIC POWER LINE AGAINST HIGH TRANSIENT OVERVOLTAGES
EP0139575A2 (en) Self-feeding lightning protection device
EP0911934A1 (en) Lightning conductor device for electrical overhead line with a malfunction indicator
BE639550A (en)
CA2523850C (en) Spark-gap device, particularly high-voltage spark-gap device
EP0782753B1 (en) Lightning arrester device
EP1914850A1 (en) Device for protection against voltage surges with single-piece jointing areas and electrodes
US4161712A (en) Current limiting fuse for capacitor
FR2697666A1 (en) Surge diverter for gas insulated switching device - has intermediate electrode for uniform voltage distribution to stacked resistive elements
EP0645886B1 (en) High energy ignition generator especially for a gas turbine
RU2146847C1 (en) Pulse-operated air-gap lightning arrester
FR2609580A1 (en) Lightning-arrester module for protection against industrial overvoltages
EP0693758A1 (en) Capacitor with overpressure protection
WO2018138431A1 (en) Conductive component that attenuates very fast overvoltages, for very high-voltage electrical substations
BE396356A (en)
FR2629263A1 (en) Protection device for medium-voltage electrical apparatus
EP0219494B1 (en) Arrangement for protection of delicate electric installations against lightning effects and devices provided therefor
BE375996A (en)
EP0402262B1 (en) Protection arrangement against high voltage sparks
FR2554284A1 (en) Method of protecting electrical or electronic installations from lightning.
CA2203176C (en) Gas insulated electrical cable
FR2933806A1 (en) ELECTRICAL DEVICE UNDER METAL ENVELOPE WITH REDUCED VOLTAGE GRADIENT.
BE439820A (en)
JP2002135920A (en) Voltage transformer
BE438538A (en)