BE626924A - - Google Patents

Info

Publication number
BE626924A
BE626924A BE626924DA BE626924A BE 626924 A BE626924 A BE 626924A BE 626924D A BE626924D A BE 626924DA BE 626924 A BE626924 A BE 626924A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cabins
traffic
time
potential
capacitor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE626924A publication Critical patent/BE626924A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66BELEVATORS; ESCALATORS OR MOVING WALKWAYS
    • B66B1/00Control systems of elevators in general
    • B66B1/02Control systems without regulation, i.e. without retroactive action
    • B66B1/06Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric
    • B66B1/14Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric with devices, e.g. push-buttons, for indirect control of movements
    • B66B1/18Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric with devices, e.g. push-buttons, for indirect control of movements with means for storing pulses controlling the movements of several cars or cages
    • B66B1/20Control systems without regulation, i.e. without retroactive action electric with devices, e.g. push-buttons, for indirect control of movements with means for storing pulses controlling the movements of several cars or cages and for varying the manner of operation to suit particular traffic conditions, e.g. "one-way rush-hour traffic"

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Système de commande et régulateur de trafic d'ascenseurs. 



   La présente invention concerne les systemes de commande de cabines d'Ascenseurs travaillant en groupe. 



   Ces systèmes font en sorte que les cabines fonctionnent conformément à des programmes de travail déterminés qui sont calcu- lés de façon à répondre à différentes conditions. La sélection du programme dé travail des cabines se fait occasionnellement à la main en fonction des observations faites par le chef liftier ou un préposé à ce travail. 



   Une telle installation d'ascenseurs est, en outre, habi- tuellement pourvue d'un appareil de dispatching ou régulateur de trafic, permettant de mieux coordonner le fonctionnement des cabines Cet appareil choisit, parai les différentes cabines, celle qui sera la première à se remettre en marche et minute les périodes de temps 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   *. épurant   les départs successifs.. Les cabines partent, lorsqu'elles montent, du palier d'attente principal, habituellement le rez-de-   chaussés   de l'immeuble, tandis que, lors de la descente, les cabines partent soit du palier supérieur, soit d'un autre palier plus bas que ce palier supérieur.

   L'expérience a montré cependant que la   répartition   des cabines le long   du   chemin à parcourir est irrégu-   lière.   



   La présente invention concerne un système de commande de cabine? d'ascenseurs considérablement perfectionné qui est caracté- rise en ce qu'il comporte des circuits contenant plusieurs   dispo-     sitifs   de commande parmi lesquels un premier dispositif de commuta- tion de commandes et un deuxième dispositif de commutation de com- mandes servant   à   modifier le fonctionnement des cabines d'ascenseurs conformément à l'un ou l'autre programme de trafic   préréglé,   un troisième dispositif de commande étant prévu pour mesurer sans   inter-   ruption, relativement à un terminus d'attente, la différence entre lus temps de parcours des cabines montantes et les temps de parcours des cabines descendantes,

   tandis qu'un quatrième dispositif de com- mande répond aux différences de temps de parcours mesurées et choi- sit automatiquement un mode de fonctionnement pour les cabines con- forme à un   programme   de trafic donné en fonction d'une différence mesurée déterminée tout en choisissant un mode de fonctionnement dit' feront pour une différence mesurée différente. l'invention procure des moyens électroniques pour régler automatiquement le temps d'attente conformément aux variations dans les conditions de trafic, ces moyens consistant à choisir automati- quement, parmi plusieurs programmes de travail, le programme conve- nant, le mieux aux conditions de trafic existantes, telles que mesurées par une comparaison entre le temps de montée et le temps de descente des cabines ainsi que par la comparaison des charges de ces cabines. 



   Une autre particularité de l'invention consiste à coor- donner et régler le fonctionnement des cabines, dans le cas d'un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 "départ minuté" des cabines d'un palier d'attente, en réglant automatiquement le temps d'attente en fonction de l'avance et du retard des cabines lors de leur arrivée à ce palier. 



   L'invention est d'application dans un dispositif dans lequel on doit choisir, à un moment donné, l'un d'entre plusieurs programmes de travail déterminés qui commandent les mouvements des cabines, le programme de travail déterminé choisi étant fonction des conditions de trafic réelles existant à ce moment. Ces condi- tions de trafic peuvent être exprimées à   l'aide de   plusieurs fac- teurs.

   Dans une forme d'exécution préférée de l'invention, le temps de parcours des cabines ou la   chart.   des cabines, ou les deux, peu- vent être mesurés pour donner une indication du trafic existant à   c   moment.   C'est   ainsi qu'on peut comparer la charge ces cabines mon- tantes à la charge des cabines   descendantes,   ou tien on peut compa- rer le temps qui s'est écoulé depuis que toutes les cabines montan- tes ont quitté le palier inférieur au temps qui :'est écoulé depuis que toutes les cabines descendantes ont quitté le terminus. Faculta- tivement, on peut combiner le facteur ternes et le facteur charge pour obtenir une mesure du trafic existant. 



   Quelle vue soit la   méthode     de¯   calcul utilisée, lorsque la grandeur totale mesurée relative aux cabines montantes dépasse d'une valeur déterminée la grandeur mesurée relative aux   cabints   descendantes, le dispositif intervient automatiquement pour choisir un programme de travail apte à tenir compte du trafic   Montant.   In- versement, si la différence entre les facteurs mesurés est en faveur des cabines descendantes, le dispositif intervient pour choisir un programme de travail qui facilite le transport des   passagers descen-     dants.

   Au   cours des périodes ou la   différencu   entre les mesures du trafic de montée et du trafic de   descente   ne dépasse pas une valeur déterminée, le dispositif intervient pour sélectionner un programme de travail apte à desservir également bien le? cabines montantes et les cabines descendantes. 



   Si on le désire, on peut influencer les temps d'attente. des cabines au terminus d'attente en récuisant la difféience en- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tre les indications de trafic mesurées. 



   Dans le système de commande conforme à l'invention, on fait varier le temps   d*attente   en fonction du fait que les cabines sont en retard ou en avance sur leur temps d'arrivée théorique au terminus d'attente. Cette mesure s'effectue sans   interruption;   cela signifie que, pour chaque cabine et pour chaque mesure, une influence correspondante s'effectue jusqu'au moment de la mesure suivante. L'influence de chaque mesure sur l'allongement ou le raccourcissement du temps d'attente dépend de l'importance de   l'avan'   ce ou du ret&rd de la cabine ainsi que de l'importance du temps d'attente adopté à ce moment. En outre, le temps d'attente est con- tinuellement allongé ou raccourci pendant tout le temps que la cabi- ne est soit en retard, soit en avance. 



   Dans la description donnée ci-après, on se réfère, pour les parties propres à une installation d'ascenseurs auxquelles l'in- vention peut être appliquée, aux installations d'ascenseurs décrites dans le brevet américain n  2. 589.242 et le brevet anglais n*   721.988.   



   Les particularités et les avantages de la présente inven- tion ressortiront clairement de ce qui précède, de la description donnée ci-après avec référence au dessin annexé du fonctionnement d'une forme d'exécution préférée de l'invention, ainsi que des revendications. 



   Dans les dessins annexés 
La figure 1 est un schéma de câblage simplifié de circuits de sélection automatique de programmes et de circuits de minutage de montée. 



   La figure ls permet de localiser les bobines et les con- tacts de la figure 1, et 
La figure 2 est un graphique montrant comment on fait varier le temps d'attente pour des cabines en avance ou en retard. 



   Sur la figure 1 il n'est fait référence qu'aux contacts de certains relais ou commuta Leurs, pour des raisons de   simplifica-   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 lion de )exposé. Ces reltis pu commutateurs sont désigné!! de la manière 11 van te AIR - 1 31ai8 à temps auxiliaire. 



  DGD - Commutateur auxiliaire de descente. 



  DGU Commutateur auxiliaire de montée. 



    HCL   Relais de montée.      



  HG - Commutateur d'appel de la cabine la plus haute. 



  ML   @-   Commutateur du palier principal. 



  NO Relaisnon   stop.   



    SC   - Relais   ,électeur.   
 EMI5.2 
 



  SCD Relais indicateur de sélection. 



  SU   -   Relais d'espacement. 
 EMI5.3 
 



  XC± - Relais de suppression de mise en marche. 



  Cet relais ou commutateurs correspondent à des relais ou COW.l11uta- ter:'s désignés de la même façon dans le brevet américain n    2.682.31.   La description donnée ci-après   intéresse   la partie du   fonctionnement   des ascenseurs correspondant à l'excitation ou la 
 EMI5.4 
 dt3excitàtion de chaque bobine et à l'actionnement de ses contacts. 



  Pour faire la distinction entre les circuits des diffé- rf its ascenseurs, les références utilisées pour désigner les divers éléments de l'installation sont affectées des lettres minuscules 
 EMI5.5 
 "a", nbn, "c" ou "da suivant l'ascenseur considéré. 



   Les résistances portent la référence R, les condensateurs la référence C et les redresseurs la référence V. Tl et T2 désignent des tubes électroniques triodes pouvant être tous- deux dans une même 
 EMI5.6 
 enveloppe de tube, par exemple la double triode type 6SN7. chaque triode ayant une grille de   commande,   une anode et une cathode. Une tension de + 120 volts est appliquée aux circuits anodiques de cha- que tube, tandis   qu'une   tension de - 120 volts est appliquée aux circuits cathodiques correspondants. KS et   TPS   désignent des' interrupteurs à main. 



   Des condensateurs portent les références Cl et C3. 



   L'invention se comprendra le mieux en décrivant les sui- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tes des opérations. Il est supposé que les quatre cabines a à d fonctionnant en groupe. Pans ces conditions,, le relais non strop 
NS et le relais de suppression de mise en marche   XCS   de chaque ca- bine sont actionnés, indiquant ainsi que   1&   cabine est en service et apte à être mise en marche,, Quand l'interrupteur à main TPS se trouve dans sa position   A,   l'installation est préréglée de façon à fonctionner conformément à l'un quelconque de trois programmes   déter   laines servant à adapter au mieux l'installation aux périodes de trafic important.

   Ces programmes peuvent être dits "trafic intense de montés" que   l'on   utilise quand en substance tout le trafic se fuit en montée (UP), par exemple quand tout le monde rentre dans l'immeuble; "trafic intense de descente" que l'on utilise quand en substance tout le trafic se fait en descente (DP) par exemple lors- que l'immeuble se vide, et "montée et descente" que l'on utilise lorsque le trafic est en substance le même (UD) dans les deux sens*   Afin   de décrire au mieux comment le sélecteur automatique de programmes mesure continuellement le trafic et choisit automati- quement, en réponse à ces mesures, le programme prédéterminé qui convient le mieux aux conditions de trafic existantes, on décrira d'abord la réponse du sélecteur automatique à une cabine, par exemple la cabine a,

   lorsque celle-ci est expédiée du palier infé- rieur d'attente, accomplit sa course jusqu'au palier supérieur et   revient   à son point de départ. 



   Il est supposé que la cabine a se trouve au palier infé- rieur d'attenta, prête à monter et que son tour de partir est venu. 



   Dans ces conditions, le commutateur auxiliaire de montée DGUa est actionné, indiquant que la   cabine'il   est en état pour la montée, tandis que le relais à   temps   auxiliaire ATRa   est   déclenché, indiquant que   c'est   au tour de cette cabine de partir. Lorsque la   cabine a.   quitte le palier principal ou d'attente, le relais d'espacement SUa est actionné et reste actionné jusqu'au moment où la cabine change de sens pour redescendre. 



   Le relais SUa ferme ses contacts SU7a, ce qui ferme un circuit de charge négatif d'un condensateur de grille C3 allant 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de la borne d'alimentation - 120 volts, par les contacts  SU7a,   
 EMI7.1 
 p(}U9fI..,. la résistance Rlla, les contacts XCS5a, les résistances R7.Za K13, zur14 et le condensateur de grille C3, jusqu'à la ligne de terre G.. Les résistances R13 et R14 ont une Influence de limi- tation de manière à freiner suffisamment la charge. 



   Lorsque la cabine atteint le palier supérieur, le relais 
 EMI7.2 
 à temps auxiliaire ATKa est excité et sépare ses contacts A'1'H4a. 



  Lorsque la cabine arrive au palier supérieur et est mise en état de descente, le commutateur auxiliaire de descenteDGDa est actionné et ferme ses contacts DGD9a, tandis que le relais d'espacement SUa déclenche et ferme ses contacts SU6a, ce qui est sans influence à ce moment. Le relais SUa ouvre .aussi ses contacts SU7a de manière à interrompre le circuit de charge négatif du condensateur de grille C3. Le commutateur auxiliaire de montée DCUa déclenche et ouvre ses contacts   J)GU9a,   ce qui est sans effet à ce moment. 



   Pendant que la cabine a se trouve au palier supérieur, attendant d'être renvoyée vers le bas, le condensateur   dn   grille C3 se décharge, à une vitesse déterminée lente, par les résistances 
 EMI7.3 
 R14# ?13 et kl.2a les contacts XC85a, les résistunees tcl.la, 1ùOa it l'interrupteur à main KS, vers 1 terre G. 



  Quand le relais à temps auxiliaire A.Th déclenche de façon à démarrer la cabine a. vers le bas, ses contacts ATttç4a se ferment de manière à compléter un circuit de charge positif du      
 EMI7.4 
 condensateur de grille C3 passant par les contacts J.T1\4a, ,3t,T6a, DOD9ae la résistance 1\lb., les contacts XCS5a, et les résistance): Rl2a, R13 et hul4. 



  Le condensateur de grille C3 se charge lentement dans le 
 EMI7.5 
 sens positif à une vitesse déterminée et continue ainsi jusqu'à ce que la cabine atteigne le palier inférieur ou   palier   principal d'attente. Lorsque la cabine atteint le palier inférieur d'attente, 
 EMI7.6 
 le relais à temps ATha est actionné et ouvre ses contacts 6'iht,a, - '# "'#"..Yf'- ce qui interrompt le circuit de charge positif du condensateur de grille C3. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Lorsque la cabine est Mise en état de montée à partir du palier d'attente inférieur, le commutateur auxiliaire de descente 
DGDa déclenche et le commutateur auxiliaire de   mbntée   DGUa enclenche de manière à ouvrir les contacts DGD9a et à fermer les contacts 
DGU9a,   respectivement,   Ceci est sans influence à ce moment, puisque les contacts SU7a du relais d'espacement SU sont ouverts et le restent jusque ce que la cabine quitte le palier inférieur d'atten- te. 



   Comme au palier supérieur, lorsque la cabine .il reste au palier inférieur d'.attente en attendant d'être envoyée vers le haut, le condensateur de grille C3 se décharge vers la terre à une vitesse   lente   déterminée, au travers du circuit de décharge décrit .précédemment. 



   Il ressort de ce qui précède que, lorsque la cabine est en montée, le condensateur C3 reçoit une charge de la source -120 volts. Inversement, lorsque la cabine descend, le condensateur reçoit une charge de la source + 120 volts. En outre, pendant que la cabine reste arrêtée au palier supérieur ou inférieur, le condensa-. teur ne reçoit aucune charge, ni négative ni positive, mais au lieu de cela, il se décharge et tend vers le potentiel de terre.

   Cette charge positive ou négative et cette décharge sont rendues posai-   - blés   par le fait que le circuit du condensateur C3 a une connexion commune se situant au peint de jonction des contacts DGU9a, DGD9a, NO7a et des résistances RlOa et R11a, 
La figure 1 montre que des circuits identiques aux cir- cuits décrits pour la cabine a, existent pour les cabines b, c, et d et qu'ils sont indépendants entre eux en ce sens que leur état à tout moment donné dépend uniquement de la position et du sens de déplacement éventuel de la cabine correspondante* sans dépendre au- cunement de   l'état   d'un des circuits conjugués. 



   Ces différents circuits de cabine sont reliés en parallè- le au point de jonction des résistances R12a, R12b, etc... et R13. 



  On voit donc que te condensateur C3 reçoit une tension de charge né- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 gative pour n'importe quelle cabine montante, qu'il reçoit une ten- sion de charge positive pour n'importe quelle cabine descendante, et qu'il se décharge vers le potentiel de terre sous l'action de toutes les cabines qui sont à l'arrêt à l'un   ou 4   l'autre terminus. 



   La vitesse de charge du condensateur C3 est rendue dépen- dante du poids en charge de chaque cabine, indépendamment de son sens de déplacement, grâce aux contacts   N07   du relais non strop NO qui sont associés au commutateur de mesure du poids en charge action. né par la charge de la cabine correspondante. Lorsque ces contacts   N07   se ferment, ils   court-circuitent  la résistance   hll   de manière   à.   augmenter la vitesse de charge du condensateur.

   Si, pour des raisons de simplification, une seule paire de contacts   N07   sensible   au. poids   en charge des ascenseurs a été décrite, on peut, si on le désire, faire actionner plusieurs de ces contacts en fonction de différents. degrés de poids en charge des ascenseurs, de manière à court- circuiter progressivement des parties de plus en plus grandes de la résistance R11, lorsque le poids en charge augmente.   On   remarquera que chaque résistance Rlla, Rllb, etc... se trouve dans la partie commune du circuit de charge du condensateur C3 pour chaque cabine, de sorte que l'influence du poids en charge d'une cabine montante peut être annulée par l'influence d'un poids en charge semblable d'une cabine descendante. 



   Il ressort de ce qUi précède que la polarité et l'impor- tance de la charge du condensateur C3 et leur influence sur l'élec- trode de commande du tube à vide T2 constituent l'ensemble des poids en charge de toutes les cabines en service à tout moment donné, que ces cabines soient en mouvement ou arrêtées. Un excès de char- ge positive indique une durée excessive des courses descendantes ainsi que le sens de déplacement pour lequel le poids an charge des cabines est prédominant et constitue donc une mesure du trafic      en descente.

   De même, un excès de charge négative est une   indica-   tion de l'importance du trafic en montée.   On   peut, en actionnant l'interrupteur à main   KS,   faire en sorte que ces résultats influen- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 cent ou non, à volonté, les cabines se trouvant au terminus. 



   La mesure du trafic est utilisée pour, en actionnant les commutateurs sélecteurs de programmes XDP et XUP, sélectionner un programme de travail déterminé approprié au trafic mesuré à ce moment. Les bobines des commutateurs sélecteurs de programmes XDP et XUP sont reliées, par l'intermédiaire des redresseurs respectif. 



   V1 et V2, entre la cathode du tube T2 et la terre de façon à ac-   tionner   le commutateur   CDP   quand'le potentiel de la cathode du tube T2 devient positif, d'une certaine quantité, par rapport à la terre et à actionner le commutateur   XUP   quand le potentiel de la cathode devient suffisamment négatif par rapport à   la' terre.   



   Par conséquent, lorsque le trafic en descente est prédominant et que le potentiel du condensateur,C3 et de l'élebtrode de commande du tube cathodyne T2 devient suffisamment positif, l'excitation de. la bobine du commutateur sélecteur de programmer XDP devient suffi-   sante   (la cathode suivant l'électrode de commande dans le sens posi- tif) pour que ce commutateur ferme ses contacts XDP2 dans le cir- ' cuit du commutateur de "trafic intense en descente" DP et ouvre ses contacts XDP1 dans le circuit du.commutateur de "montée et descente- 
UD. Ceci a pour effet de placer les ascenseurs dans les conditions du programme de -trafic intense en descente" et de mettre hors d'action le programme de "sontée et descente". 



   Inversement, lorsque le trafic intense en descente diminue, la charge du condensateur C3 devient   suffisamment   moins positive pour que le potentiel de la cathode ne puisse plus maint.. nir le commutateur CDP actionné.   Ce   commutateur déclenche et ouvre ses contacta   XDP2   de manière à   exprimer   le fonctionnement en "trafic intense en descente", tout en fermant ses contacts XDP1 qui; en association avec les contacts XUP2 du commutateur XUP actuelle- ment déclenché, fermant un circuit d'excitation de la bobine du commutateur de "montée et descente"   UD.   Ceci a pour résultat de sélectionner le   programma    déterminé convenant le mieux à un trafic en substance équilibré. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Si on   suppose.main tenant   que le trafic en montée devient suffisamment intense, le potentiel du condensateur C3 et de l'élec- trode de commande du tube T2 devient assez négatif pour abaisser le      
 EMI11.1 
 potentiel de, la cathoae à un ni-'eau actionnant le commutateur XU4'J. 



  Ceci a pour effet d'ouvrir les contacts XUP2 dans le circuit du commutateur UD et de fermer les contacts XUP1 dans le circuit du 
 EMI11.2 
 commutateurUP. De cette manière, on soustrait les ascenseurs à l'influence du progré.,J1Jlc de trafic équilibré en montée et en descen- te et on les fait fonctionner conformément aux paramètres.du Pro-   gramme   de "trafic Intense en montée". 



   Si plus tard le trafic s'inverse, le processus inverse 
 EMI11.3 
 de commutation a lieu, entraînant la sélection di i'rogr!I:J1e équili- bré ou du programme de trafic intense en descente. 
 EMI11.4 
 Si on désire éventuellement pouvoir choisir entre plus de trois programmes, par exemple cinq programmes, il suffit simple- ment d'ajouter des commutateurs supplémentaires lont les   ccoines   
 EMI11.5 
 sont suffisamment excitées par des tensions étagces intéainires entre les valeurs qui actionnent les CO,llL1J.túteurs XYZ et YOUP. Les contacts des commutatfiurs supplémentaire  doivent être intercalés dans le circuit des bobines des cumulateurs de p::og'tl.n.nes corres- pondants. 



   En mesurant continuellement le nombre de cabines se déplaçant dans un sens donné, leurs poids en charge et la   durée   de leurs courses dans ce sens, et en   comparant continuellement   cette mesure à une mesure semblable relative aux cabines se déplaçant dans le sens opposé tout en, si on le désire, réduisant tout déséqui- libre résultant au moment où les cabines se trouvent à l'arrêt aux paliers d'attente, le sélecteur automatique de   programmes  décrit reflète d'une manière   extrêmement   précise les conditions de trafic 
 EMI11.6 
 existantes à tout moment donné. Il utilise alors cette infotvn&tion ou mesure pour choisir automatiquement le prograrunt. de travail déter- miné pour les cabines convenant le mieux au trafic à ce !I1O..lun t.

   Le sélecteur commute automatiquement l' in a ta lia Lion sur un utr2 pro- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 gramme de travail déterminé, lorsque les conditions de trafic chan- gent. 



   Dans une des formes d'exécution de l'invention, les cabi- nes sont mises en marche, durant les programmes de trafic intense en Montée et de trafic équilibré, du palier d'attente inférieur, ceci à des intervalles de temps minutés en fonction d'un ou plu- sieurs événements venant à se produire. 



   Dans le cas du programme de trafic intense en montée, on désire que, si la cabine suivante à mettre en marche se trouve au palier d'attente lorsque l'intervalle de temps précédent expire, le début de l'intervalle de temps suivant soit retardé jusqu'à ce qu'il se produise un événement que l'on Juge devoir entraîner le départ d'une nouvelle cabine dans un temps très court. Dans la forme d'exécution décrite, cet événement est l'un des deux évè-   nements   suivants se présentant le premier :l'enregistrement d'un appel par le bouton de cabine de la cabine sélectionnée ou l'inver- sion de sens de la dernière cabine montante.

   Dans le cas de ce programme, l'intervalle de temps est maintenu, de préférence, en substance constant d'une cabine à l'autre, quoique l'intervalle entre les départs successifs variera en fonction des conditions de commande. 



   Dans le cas du programme équilibré de montée et de des-   cente,   on désire, dans la forme d'exécution décrite, que les cabi- nes disposent d'un temps suffisant pour achever leurs course aller et retour et pour être disponibles quand vient leur tour suivant de départ. L'intervalle de temps débute au moment du démarrage du   processus de mise en marche ; plusprécisément, il débute lorsque la   sélection relative à la aise en marche est transférée de la cabine qui est prête à quitter le terminus à celle qui va suivre.   Au   cours de ce programme, le temps nécessaire aux cabines pour qu'elles aillent du palier inférieur au palier supérieur et retour augmente et diminue lorsque le trafic est plus grand ou plus petit.

   Si on veut maintenir une discipline dans le processus de mise en marche des différentes cabines, il est sounaitable d'augmenter l'inter- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 valle de temps entre cabines lorsque le trafic augmente, ce qui permet d'allouer un temps pins long pour une course complète aller et retour, et de diminuer cet intervalle lorsque le trafic faiblit, afin d'augmenter la fréquence des passages pour ceux qui désirent utiliser les- cabines. 



   La façon dont la minuterie d'intervalle UTR remplitcette double fonction ressortira mieux si on explicue d'abord comment le potentiel de la cathode de Tl est rendu plus grand ou plus petit ou bien est maintenu en substance constant . Cette cathode est reliée à la source - 120 volts par l'intermédiaire des résistances R6 et R7. La résistance   R6   comporte un curseur C qui est relié, par les contacts normalement fermés   UTft3   du relais de minuterie de montée UTR, à l'extrémité inférieure des résistances R4 et R5   reliées   en série. L'extrémité côté électrode de la résistance R6 est reliée au point de jonction de R4 et R5 par des contacts normalement ou- verts SCD1 du relais indicateur de sélection SCD et UTH2 du relais de minuterie UTH.

   L'extrémité supérieure de la résistance R4 est reliée à une extrémité du condensateur Cl et à une extrémité de la résistance R3. Le point de jonction des résistances R4, R3 et du .. condensateur Cl est relié à la grille de commande lu tube T1. L'au- tre extrémité de la résistance R3 est reliée, par l'intermédiaire de contacts -normalement fermés UD4 du commutateur de trafic équi- libré UD, à un curseur de la résistance h2 qui, à son tour, est connectée entre la source + 120 volts etla terre.

   L'extrémité restante du condensateur Cl est mise au potentiel de terre, de sor- te que ce condensateur est connecté entre la terre et le diviseur. de tension à résistances connecté entre les sources   +   120 volts et - 120 volts lorsque les contacts   UD4   du commutateur de trafic équi- libré UD sont fermés du fait que la bobine de ce dernier   conuuta-   teur n'est pas excitée. Cet état existe lorsque l'installation fonc-   tionne   suivant le programme de trafic intense en montée (UP) pendant lequel la charge du condensateur Cl et les potentiels de l'électrode de commande et de la cathode du tube   'Il   sont pratiquement constants. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



  La façon dont la présence de ce potentiel constant sur la cathode .du tube Tl provoque l'établissement d'intervalles de minutage suc-   cessifs     ayant   en substance la même durée, est expliquée brièvement ci-après avec référence au programme de trafic intense en montée. 



   Quand l'installation fonctionne suivant le programme équilibré pendant lequel il y a tendance à raccourcir ou à allonger les intervalles successifs de manière à obtenir des courses plus longues ou plus courtes, les contacts UD4 sont ouvertsgrâce à l'ex- citation de la bobine du commutateur de trafic équilibré UD. Quand cela se produit, le condensateur Cl n'est plus chargé par le divi- seur de tension précité mais, au contraire, par le diviseur de ten- sion se composant de la résistance effective du circuit anode-      cathode du tube Tl et des résistances R6 et R7. 



   Ces diviseurs de tension et le condensateur Cl sont parfois appelés ci-après dispositifs de mesurage continu ou d'inté- gration. 



   La relation normale entre cathode et grille peut varier dans le sens croissant ou décroissant lorsque la durée d'une course complète de cabine augmente ou diminue sous   l'effet   du trafic. Cette variation dépend de ce que le condensateur Cl est chargé par le potentiel du cathode ou par le potentiel du   curseur   C de la résistan- ce de charge cathodique R5. Ce dilemme dépend, à son tour, de ce que les cabines arrivent au palier d'attente avant ou après le début du processus de mise en marche dont le résultat est le départ de la cabine de ce palier. Tout ceci est'obtenu par le jeu mutuel des contacts UTR2, UTR3 et SCD1, ainsi que par la différence de poten- tiel entre la cathode et la curseur C de la résistance R6. 



   Comme décrit ci-après, les contacts   SCD1   du relais indica- teur de sélection SCD se ferment lorsqu'une cabine sélectionnée se trouve à son palier d'attente et s'ouvrent lorsqu'il n'y a pas de cabine à sélectionner à ce palier. Les contacts UTR2 sont fermés et les contacts UTR3 sont ouverts, pendant l'intervalle de minutage. A l'expiration de l'intervalle de minutage, ces contacts inversent 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 leurs états, de sorte que les contacts UTR3 se ferment. Par   consé-   quent, si Une cabine devient disponible et que les contacts SCD1 se ferment avant   l'expiration   de l'intervalle, le condensateur CI se charge dans- le sens du potentiel de la cathode par le circuit de charge comportant les contacts SCD1, UTR2 et la résistance R4.

   Il en est ainsi lorsque les cabines arrivent    en   avance",   c'est-à-dire   avant la fin de l'intervalle de minutage. Plus   longtemps   cet état se   maintient,   plus le potentiel du condensateur Cl est proche du poten- tiel de la cathode qui augmente, à son tour, lorsque fon électrode de commande augmente en potentiel pour produire un intervalle de minutage plus court, comme expliqué   ci-après   avec référence au fonc- tionnement du   programme.   équilibre. 



   Inversement, s'il n'y a pas de cabine disponible au pa- lier d'attente pour la sélection après expiration de 7 'intervalle de minutage, le circuit de charge s'ouvre aux contact:: SCD1 et UTR2, tandis qu'un circuit de décharge se ferme aux contact:   UTR3,   de sor- te que le condensateur Cl se décharge   Jans   le sens au potentiel du curseur C par le circuit de décharge contenant le curseur C, la résistance R6, les contacts UTR3 et   le:1   résistances   R4,   R5.Quand cela se produit, on dit que les cabines arrivons, "en retard" au terminus, et le potentiel de la cathode (ainsi que celui du curseur C) s'abaisse progressivement relativement à la terre lorsque la cathode suit la grille pour produire un   intervalle   de te.aps plus long, comme décrit plus loin. 



   Dans la forme d'exécution décrite, le potentiel de la   cathode   peut varier, par    rapport   à la terre, entre un maximum de +80 volts et un minimum de-3 volts, ce minimum étant réglé par la chute de tension dans le sens passant du redresseur sec   V3.   



   L'intervalle de minutage pour tout état donne est déter- miné par le temps nécessaire au potentiel se trouvant aux bornes de la bobine du relais de minuterie UTh pour descendre au-dessous de la valeur de "maintien" ou d'enclenchement du relais utilisé. Dans la forme d'exécution décrite, cette valeur est de 10 volts environ, 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 tandis que la tension de travailles! un peu plus élevée, aux environs de 30 volts par exemple.. Cette bobine de relais est connec-   'de   entre la cathode du tube Tl et le point de jonction des résis- tances   R8,   R9 qui shuntent le condensateur C2.

   Les résistances R8, 
R9 et le condensateur C2 constituent un circuit RC ayant une "constante de temps" déterminée qui règle la chute de tension expo- nentielle aux bornes du condensateur au moment de la disparition de la tension de charge. Par conséquent, chaque fois que la diffé- rence de potentiel entre la cathode et le point de jonction des ré- sistances R8, R9 entre lesquels la bobine est connectée, dépasse sa valeur   "d'actionnement",   le relais est actionné.

   Inversement, lorsque la connexion de charge du condensateur C2 est supprimée, le potentiel positif par rapport à la terre du point de jonction des résistances R8, R9, commence à décroître selon sa caractéristique exponentielle et lorsqu'il atteint une valeur telle que la   diffé-   rence entre ce potentiel et celui de la cathode est égale à 10 volts ou moins, le relais déclenche.

   Il ressort de ce qui précède que le temps pendant lequel le relais de minutage UTR reste actionné après le début du processus de minutage, dépend du potentiel de la cathode 
Celui-ci dépend, à son tour, de ce que   1::   condensateur Cl est chargé par le curseur C de la résistance R6, par le potentiel plus élevé de la cathode ou, comme dans le cas du programme de trafic intense en montée, par le diviseur de tension comprenant les contacts UD4. 



   Quand les cabines continuent à arriver en avance, le potentiel de cathode augmente et il faut moins de temps au circuit RC comprenant 
R8, R9 et C2 pour se décharger à un niveau où le relais de minuterie 
TR déclenche. Inversement, lorsque les cabines continuent à arriver en retard, le temps requis pour atteindre cette différence de po- tentiel entre le point de jonction des résistances R8, R9 et la .cathode augmente, et il en est de même de l'intervalle de minutage, 
La façon dont cet agencement   fonctionne   apparaîtra clairement si on se rappelle que, dans le système de commande décrit dans le brevet anglais n' 721,988, certains commutateurs et relais 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 sont actionnés par suite de la présence,d'une cabine au terminus, de l'enregistrement d'un appel dans la cabine sélectionnée,

   de l'ac- tionnement ou du déclenchement du relais de minuterie UTR et du rail qu'une cabine s'approche ou s'éloigne du palier supérieur. Si on suppose que l'installation fonctionne à partir d'une période de repos complète où les quatre cabines se trouvaient en attende au palier inférieur, une cabine, par exemple lu caoine a, est renvoyée immédiatement. Il en est ainsi parce que le condensateur C2 s'est   déchargé   pendant la période de reposa et qué le relais de minuterie UTR a déclenché,   fermant   ainsi ses contacts UTRla dans le circuit du relaisde montée HCLa (voir brevet anglaisn 721.988) qui,par l'intervention du commutateur   ATR,   peut actionner le commutateur de démarrage SRa de la cabine a.

   Le condensateur C2 se recharge im-   médiatement   par le circuit passant par C2, fil,   HCL6a,   ML9a, SCJ.Oa, puisque la sélection de la cabine a n'a pas encore été effectuée. 



  Le circuit de charge reste ou non en service suivant le programme de travail appliqué. S'il s'agit du programme de trafic intense en montée, la charge est maintenue bien que ce circuit soit trans- féré au moment du transfert de la sélection de cabine. Si   c'est   la   cabine   qui est sélectionnée (ce qui provoque la fermeture   de.s   contacts   SClOb),   le nouveau circuit passe par les contacts SClOb, HG6b,   HCL5a,   UP5, la résistance R1 et le condensateur C2 vers la terre.

   Ce circuit est maintenu fermé jusqu'à l'enregistrement d'un appel de cabine par la   cabine b   (ce qui provoque l'ouverture des contacts HG6b du commutateur d'appel de la cabine la plus haute HG) ou jusqu'au moment où la cabine a atteint le point haut de sa course et Inverse son sens de marche (ce qui   presque   l'ouverture des contacts HCL5a). Que ce soit l'un ou l'autre événement qui se produit le premier, il en résulte l'ouverture du circuit de charge du condensateur C2 dont le cycle de décharge commence. 



   A ce moment, le condensateur Cl a été cha par le cir- cuit allant de t 120 volts, par la résistance   h2,   les   contacts   UD4, les résistances R3, R4 et R5, les contacts UTR3 et les résistances 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 h6, R7, à - 120 volts. Ce circuit est modifié de manière à court- circuiter la résistance R5 et les contacts UTR3 lorsque le relais indicateur de sélection SCD   ferm'e   ses contacts SCD1 (en réponse à la sélection de la   cabine ±.   ou de la cabine b). Les valeurs relati- ves des résistances R4, R5 du circuit diviseur de tension font que l'introduction ou l'exclusion des résistances R4, R5 du circuit n'a pratiquement pas d'influence sur,la durée de l'intervalle de minu- tage.

   Cela signifie   que.,   durant le programme de trafic intense en monter l'intervalle d'attente reste pratiquement inchangé, que les cabines arrivent en avance ou en retard par rapport au moment   de   déclenchement du relais de minuterie UTR qui   amorce le   processus de mise en marche. Durant tout ceci; le relais de minuterie UTR a été actionné grâce à la charge quasi instantanée du condensateur C2. 



   Comme précité, le potentiel du condensateur Cl et de l'électrode de commande du tube T1 détermine le potentiel de la cathode du tube auquel la bobine du relais de minuterie UTR est con-   nectée.   Dans le cas de cette forme d'exécution décrite et expérimen- tée, il a été décidé qu'un intervalle de minutage d'environ 30 se-   condes   convenait pour le programme de trafic intense en montée. 



   En conséquence, les paramètres de circuit ont été choisis de façon que, durant ce   programme,   la cathode soit maintenue une tension en substance constante de + 28 volts par rapport à la terre. Ce      que cette tension représente pour toute autre forme de circuit don- née dépend évidemment   de.;:!   paramètres de circuit et de la tension né- cessaire aux bornes de la bobine du relais de minuterie de montée 
UTR pour maintenir celui-ci   enclenché.   



   Durant ce programme de trafic intense en montée, le cir- cuit de charge du condensateur   C2 est   interrompu soit par l'enre- gistrement   d'un   appel de cabine dans la cabine b, soit par le fait que la cabine inverse son sens de déplacement. Le condensateur commence à se décharger vers le potentiel de terre et la différence de potentiel aux bornes de la bobine du relais dé minuterie UTR com- mence à décroître. Lorsque la tension du point dé jonction des résis- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 tances R8, R9 atteint une valeur prédéterminée, la tension aux bornes de la bobine du relais UTH descend au-dessous de sa valeur de      "maintien" et le relais UTR déclenche de manière à actionner le relais de mise en marche HCLb de la cabine b, de manière à amorcer son mouvement de montée.

   Le condensateur C2 est immédiatement re- chargé par un circuit comparable à celui décrit précédemment (puis- que des circuits parallèles identiques sont prévus pour cloaque cabi- ne), et le processus de sélection se répète de façon.à préparer une autre cabine au départ après enregistrement d'un appel de cabine par ses boutons de cabine ou lorsque toutes les cabines montantes ont inversé leur sens de marche. 



   Lorsque des cabines suivantes atteignait à nouveau le palier inférieur, le circuit de charge du condensateur Cl peut être modifié de façon à inclure ou   exclure   la résistance h5 suivant que 1 arrivée précède ou suit le déclenchement du relais de minuterie UTR, mais, comme précité, cette modification n'a pas d'influence notable sur le potentiel de la cathode du tube   TL.   C'est pourquoi un intervalle de temps en substance constant sépare l'évènement (appui de cabine ou inversion de sens de marche) qui   amorce   l'intervalledu minutage de l'envoi subséquent de la cabine sélectionnée. 



   Le fonctionnement du   circuit   décrit ci-avant avec référens      ce au programme de trafic intense en montée est différent de son fonctionnement durant le programme équilibra. Si on suppose mainte- . nant que le trafic exige un changement de programme, le fonctionne- ment du tube T2 de la partie de sélection de programme du circuit (moitié inférieure de la figure 1) se modifie de la maniera décrite précédemment. Si cette modification est telle qu'il n'y a plus de prédominance de trafic ni fans l'un ni dans l'autre sens et   qu'aucun   des commutateurs sélecteurs de programmes XUP de montée et   XDP   de descente n'est actionné, le commutateur de programme équilibré UD agit de manière que l'instillation fonctionne selon le programme équilibré.

   Dans ces conditions, le circuit de charge du condensateur Cl est modifié par   l'ouverture   des contacts UN4 se trouvant dans le 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 conducteur allant vers la source d'alimentation + 120 volts. Comme précité, le potentiel du condensateur Cl et de l'électrode de com- mande du tuba Tl dépend maintenant de ce que la charge est fournie par le potentiel de cathoue ou par le potentiel du curseur C de la résistance H6. Dans ces conditions, l'arrivée en retard ou en avance des cabines au terminus Influence le potentiel de la cathode, le temps nécessaire à la tension aux bornes de la bobine du commutateur de minuterie UTH pour tomber à sa valeur de déclenchement et, par conséquent, la durée de l'intervalle de minutage. 



   On comprendra clairement le fonctionnement de l'agence- ment décrit dans le cas du programme équilibré, si on suppose que le commutateur de palier principal MLa est actionné, indiquant ainsi que la cabinet se trouve au palier inférieur, que le relais de   se*   lection SCa est actionné à la suite de la sélection de cette cabine comme cabine suivante à mettre en marche, et que le relais de montée HCLb est actjonné indiquant que la cabine b a été mise en marche précédemment et est en montée. Le fonctionnement de ces relais est décrit dans le brevet anglais précité. Le condensateur C2 est en pleine charge, son circuit de charge allant do C2 et R1, par les contacts   IICL6b,,   ML9b et   SClOb,   à la source + 120 volts.

   L'intervalle de minutage est amorcé par le transfert de la sélection de la cabine b à la cabine a, le circuit de charge du condensateur C2 étant interrompu   du.fait   de l'ouverture des contacts SClOb et un circuit comparable n'existant pas pour la cabine a puisque ce circuit est ouvert à hauteur des contacts HCL6a. Le condensateur C2 commence à se décharger et le temps nécessaire au relais de minuterie UTR pour déclencher dépend du potentiel de la cathode du tube Tl. Ce potentiel de cathode dépend lui-même de ce que les autres babines du groupe précèdent ou suivent le déclenchement du relais de minuterie UTR à leur arrivée au palier inférieur. 



   Si les cabines arrivent et sont sélectionnées avant que le relais de minuterie ouvre ses contacts UTR2, la tension de charge du condensateur Cl est donnée par le potentiel dé cathode. Inverse- 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 ment,   si   les cabines arrivent et son sélectionnées après déclenche- ment du relais de minuterie UTR, ceci ayant pour effet de fermer les contacts UTR3 et d'ouvrir les contacts UTR2, la tension de char- ge est fournie par le potentiel plus faible du curseur C de la résistance R6. De cette manière, le temps d'arrivée et de sélection de chaque cabine suivante à mettre en marche durant le programme équilibré a- la possibilité d'allonger ou de   raccouicir   de façon appropriée l'intervalle de minutage.

   La modification consiste à rac- courcir l'intervalle pour des cabines arrivant en avance, puisque ces cabines remontent le potentiel de la cathode et diminuent le      degré de décharge de condensateur C2 pour que la charge de celui-ci atteigne une valeur qui diffère du potentiel de la cathode d'une quantité insuffisante pour maintenir le relais UTR   enclenché.   De façon semblable, les cabines arrivant en retard diminuent la charge du condensateur Cl et le potentiel de la   cathode,   allongeant ainsi ' le temps   de,décharge   du condensateur C2 pour déclencher le relais de minuterieUTR.

   Dans le cas de la forme d'exécution décrite, les variations maxima du potentiel de cathode sont limitées entre appro- ximativement + 80 volts (point auquel la différence de potentiel entre cathode et grille est en substance nulle) et - 3 volts (point représentant la chute interne dans le sens passant du redresseur V3 shuntant   la.-,cathode   à la   terre).   



   11 est utile de noter que la variation de l'intervalle de minutage par seconde d'avance ou de retard à l'arrivée est   conti-   nue mais non uniforme. Cela signifie que l'influence d'une arrivée ; de cabine "en avance" après une période prolongée de cabines "en retard" est plus grande que dans le cas où la cabine serait simple- ment une autre cabine   tien     retards.   L'inverse est aussi vrai. 



   11 en est ainsi à cause de la caractéristique exponentiel- le des cycles de charge etde décharge des condensateurs Cl et C2, et aussi parce que le condensateur Cl ne commence pas à se charger ou à se décharger à partir du même potentiel et que ses circuits de charge ont des constantes de temps différentes, tandis que la   diffé--'   

 <Desc/Clms Page number 22> 

 rence de potentiel entre électrode de commande et cathode du tube   Tl   ne reste pas à 4 volts puisque leurs potentiels varient par rap- port à ceux correspondant à un intervalle normal*   On   se rappellera que, pour un tel intervalle, ces potentiels sont respectivement d'environ + 24 volts et + 28 volts. 



   La figure 2   représente   deux courbes qui montrent l'in- fluence d'une -avance ou d'un retard sur la variation des intervalles de temps (correspondant aux variations des potentiels de cathode). 



  En abscisse est porté l'intervalle d'attente en secondes, et en ordonnée le taux de variation del'intervalle d'attente en secondes par seconde. 



   Dans la forme d'exécution considérée, lorsque l'interval- le d'attente est ce que l'on considère un intervalle "normal"   c'est-à-dire   30 secondes, une cabine arrivant en avance diminue l'intervalle au même degré que cette cabine augmenterait cet inter-   valle   si elle était arrivée en retard. Quand l'intervalle a déjà été raccourci par rapport à l'intervalle "normal" par des cabines arrivant en avance, une cabine suivante arrivant en retard augmente plus fortement l'intervalle d'attente que la diminution d'intervalle qui aurait résulté d'une cabine arrivant en avance.

   Inversement, lorsque l'intervalle d'attente a déjà été allongé par rapport à l'intervalle "normal" par des cabines arrivant en retard, une cabine suivante arrivant en avance diminue plus rapidement cet intervalle que   1 'augmentation   d'intervalle qui aurait résulté d'une cabine      arrivant en retard. 



   Ces courbes montrent, par exemple, que, lorsque l'inter- valle a été Allongé jusqu'à 40 secondes, l'influence d'une cabine supplémentaire arrivant en retard' augmente l'intervalle de 0,23 se- conde par seconde de retard (courbe A), alors que l'influence   d'une   cabine arrivant en avance raccourcit l'intervalle de 0,29 seconde par seconde d'avance (courbe B).      



   On notera ici que les courbes de la figure 2 sont propres à la forme d'exécution décrite. Cependant, la minuterie de la forme d'exécution considérée est trêmement souple en ce que, en 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 choisissant convenablement les paramètres de circuit et la position du curseur de la résistance R2, la position du curseur de la résis-   tance   R6 et la position du curseur de la résistance R8, il est possible de faire varier   1* intervalle   de temps en fonction de cabi- nes en avance ou en retard, pratiquement de n'importe quelle manière désirée.

   Par exemple, on peut choisir les paramètres précités et faire les réglages de façon que les cabines en avance ou enretard réduisent ou augmentent respectivement l'intervalle d'attents   suivait   un degré constant dans toute la gamme de durée des intervalles d'at- 
 EMI23.1 
 tente. Ou bien, si on le désire, une cabine en retard peut aupen- ter extrêmement rapidement un intervalle notableMent raccourci, tout en augmentant un intervalle notablement allonge à   uae   vitesse extrêmement lente, ce genre de souplesse étant tris   intéressant.   
 EMI23.2 
 



  Si on suppose  tain tenant que le trafic ex1 e un d:t.8nCe- ment de programme tel que le trafic soit aut'f1s"ulilGt pr6doullfl.-t dans le sens de la descente, le tonct1OMent du tulbs f2 de la partie de sélection de programme des circuits (moitié Ihr:11f11j).ft aâaa la figure 1) provoque l'actlonneaent du CCIoMUQ.te1' sti.ect6U' de programmes de descente XDP de N.n1èr. que 1luat,9.la.t,i flJ.I8cUOIIIIlIti automatiquement conformément au pl'O&:-a8e -de trafic interna*  su 4es- cente (DP), comme décrit ci-avant.

   Dana csa conditions, 1..cU:ma.e- ment des circuits de minutage d''e,ttente peu: e<e pas tiré .fi,s'9l1)lCtë an départ des cabines du palier inférieur* aw CQlAtI'a1re. la ni,%* ta marche d'une cabine vers le haut, par excnid.* 1  c*bi3n*   est provoquée par 1*actiom ent du jpelmis de mmt" 1OU te  que la cabine a'arite au palier intérieur et est sa  'em état 4* montée . 



  Ce qui précède oatra que le 8,fs,*- de 1ImI:".H 4e in présente invention coordonne ,,*tnftO¯¯t 1  CMMttMaent <6ws cabines d'ascenseur durant les p4M<MfKe<t dm t.n.ne i<Mms<e -chat- lissant automaUquott un prodxe cmwamt i 9nt<<)itx *a tane existant et en réglant l'1ftt.I'..-lle d'.t.li8  tft 9&<mi.t-e à Qannt4 au mieux le trafic selon lit pmt'MMt cbotsl,. 



  Bien entendu  des .ooU1,U'IMU3 psiwt %%Te <ap:porltiees à 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 la forme d'exécution décrite ci-avant, et de nombreuses formes d'exécution nettement différentes peuvent être réalisées sans sortir du cadre de la présente invention. 
 EMI24.1 
 h n t o i c H1 1 o il s. ¯¯¯¯¯---------------.¯¯¯------- 
1.- Système de commande de cabines d'ascenseurs,   caracté-   risé en ce qu'il comporte des circuits contenant plusieurs disposi- .   tifs   de commande parmi lesquels un premier dispositif de commutation 
 EMI24.2 
 de C'OfI!I'IP'"des et un deuxième dispositif de commutation de commandes (00, UP ou TàP) servant à modifier le fonctionnement des cabines   d'ascenseurs   conformément a l'un ou l'autre programme de trafic préréglé.

   un   troisième   dispositif de commande (C3, T2) étant prévu pour   mesurer     cane   Interruption, relativement à un terminus d'attente la   différence   entre les temps de parcours des cabines montantes et



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Elevator traffic control and regulator system.



   The present invention relates to control systems for elevator cabins working in groups.



   These systems ensure that the booths operate according to specific work schedules which are calculated to meet different conditions. The selection of the cabin work program is occasionally made by hand based on observations made by the chief lift attendant or an attendant.



   Such an installation of elevators is, moreover, usually provided with a dispatching or traffic regulator device, making it possible to better coordinate the operation of the cabins. This device chooses, among the different cabins, the one which will be the first to be installed. restart and minute periods of time

 <Desc / Clms Page number 2>

   *. purifying the successive departures. The cabins leave, when they go up, from the main waiting level, usually the ground floor of the building, while, during the descent, the cabins leave either from the upper landing, or another level lower than this upper level.

   Experience has shown, however, that the distribution of cabins along the route to be traveled is irregular.



   The present invention relates to a cabin control system? considerably improved elevator system which is characterized in that it comprises circuits containing several control devices among which a first control switching device and a second control switching device for changing the operation of the elevator cars in accordance with one or the other preset traffic program, a third control device being provided to measure without interruption, relative to a waiting terminal, the difference between the travel times of the ascending cabins and the journey times of descending cabins,

   while a fourth control device responds to the measured travel time differences and automatically chooses an operating mode for the cars in accordance with a given traffic program as a function of a determined measured difference while choosing a so-called 'operating mode will make for a different measured difference. the invention provides electronic means for automatically adjusting the waiting time in accordance with variations in traffic conditions, these means consisting in automatically choosing, from among several work programs, the suitable program, best for the conditions of the traffic. existing traffic, as measured by a comparison between the rise time and the descent time of the cabins as well as by the comparison of the loads of these cabins.



   Another feature of the invention consists in coordinating and regulating the operation of the cabins, in the case of a

 <Desc / Clms Page number 3>

 "timed departure" of the cabins from a waiting level, by automatically adjusting the waiting time according to the advance and delay of the cabins when they arrive at this level.



   The invention is applicable in a device in which one must choose, at a given moment, one of several determined work programs which control the movements of the cabins, the determined work program chosen being a function of the working conditions. actual traffic existing at that time. These traffic conditions can be expressed using several factors.

   In a preferred embodiment of the invention, the travel time of the cabins or the chart. cabins, or both, can be measured to give an indication of the traffic existing at that time. This is how we can compare the load of these ascending cabins to the load of the descending cabins, or you can compare the time that has elapsed since all the ascending cabins left the lower landing. at the time which: 'has elapsed since all the descending cabins left the terminus. Optionally, the dull factor and the load factor can be combined to obtain a measure of existing traffic.



   Regardless of the calculation method used, when the total measured quantity relating to the ascending cabins exceeds by a determined value the measured quantity relating to the descending cabints, the device intervenes automatically to choose a work program able to take account of the traffic. . Conversely, if the difference between the factors measured is in favor of the descending cabins, the device intervenes to choose a work program that facilitates the transport of the descending passengers.

   During periods when the difference between the measurements of the ascent traffic and the descent traffic does not exceed a determined value, the device intervenes to select a work program capable of serving the? ascending cabins and descending cabins.



   If desired, we can influence the waiting times. cabins at the waiting terminal while shining the difference in-

 <Desc / Clms Page number 4>

 be the measured traffic indications.



   In the control system according to the invention, the waiting time is varied depending on whether the cars are late or ahead of their theoretical arrival time at the waiting terminal. This measurement is carried out without interruption; this means that, for each booth and for each measurement, a corresponding influence takes place until the moment of the next measurement. The influence of each measurement on the lengthening or shortening of the waiting time depends on the importance of the advance or the retraction of the cabin as well as the importance of the waiting time adopted at that time. . In addition, the waiting time is continuously lengthened or shortened while the car is either late or early.



   In the description given below, reference is made, for the parts specific to an elevator installation to which the invention can be applied, to the elevator installations described in US Pat. No. 2,589,242 and British Pat. n * 721,988.



   The features and advantages of the present invention will become clear from the foregoing, from the description given hereinafter with reference to the accompanying drawing of the operation of a preferred embodiment of the invention, as well as from the claims.



   In the accompanying drawings
Figure 1 is a simplified wiring diagram of automatic program selection circuits and rise timing circuits.



   Figure ls is used to locate the coils and contacts of figure 1, and
Figure 2 is a graph showing how the waiting time is varied for early or late booths.



   In figure 1 reference is made only to the contacts of certain relays or switched, for reasons of simplicity.

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 lion of) exposed. These reltis pu switches are designated !! in the manner 11 van te AIR - 1 31ai8 at auxiliary time.



  DGD - Auxiliary descent switch.



  DGU Auxiliary up switch.



    HCL Rise relay.



  HG - Upper cabin call switch.



  ML @ - Main landing switch.



  NO Relay no stop.



    SC - Relay, elector.
 EMI5.2
 



  SCD Selection indicator relay.



  SU - Spacing relay.
 EMI5.3
 



  XC ± - Switch-on suppression relay.



  This relay or switches correspond to relays or COW.l11uta- ter: 's similarly designated in U.S. Patent No. 2,682.31. The description given below concerns the part of the operation of the elevators corresponding to the excitation or
 EMI5.4
 dt3excitàtion of each coil and the actuation of its contacts.



  To distinguish between the circuits of the different lifts, the references used to designate the various elements of the installation are assigned lowercase letters.
 EMI5.5
 "a", nbn, "c" or "da depending on the lift considered.



   The resistors carry the reference R, the capacitors the reference C and the rectifiers the reference V. Tl and T2 designate triode electron tubes which can both be in the same
 EMI5.6
 tube casing, for example the double triode type 6SN7. each triode having a control gate, an anode and a cathode. A voltage of + 120 volts is applied to the anode circuits of each tube, while a voltage of - 120 volts is applied to the corresponding cathode circuits. KS and TPS denote hand switches.



   Capacitors bear the references C1 and C3.



   The invention will be best understood by describing the following

 <Desc / Clms Page number 6>

 your operations. It is assumed that the four cabins a to d operate as a group. Under these conditions, the relay not strop
NS and the XCS start-up suppression relay of each cabin are actuated, indicating that 1 & cabin is in service and able to be switched on ,, When the TPS hand switch is in position A, the installation is preset to operate in accordance with any one of three specific programs to best suit the installation during periods of heavy traffic.

   These programs can be said to be "heavy up traffic" which is used when essentially all the traffic escapes uphill (UP), for example when everyone enters the building; "heavy downhill traffic" which is used when essentially all the traffic is downhill (DP) for example when the building is empty, and "up and down" which is used when the traffic is substantially the same (UD) in both directions * In order to best describe how the automatic program selector continually measures traffic and automatically chooses, in response to these measurements, the predetermined program that best suits the traffic conditions existing ones, we will first describe the response of the automatic selector to a car, for example car a,

   when it is dispatched from the lower waiting landing, it travels to the upper landing and returns to its starting point.



   It is assumed that cabin a is on the lower attenta landing, ready to go up and that its turn to leave has come.



   Under these conditions, the DGUa auxiliary climb switch is actuated, indicating that the cabin is ready for climb, while the ATRa auxiliary time relay is tripped, indicating that it is the cabin's turn to leave. When the cabin has. leaves the main or waiting landing, the SUa spacing relay is actuated and remains actuated until the car changes direction to come back down.



   Relay SUa closes its contacts SU7a, which closes a negative load circuit of a gate capacitor C3 going

 <Desc / Clms Page number 7>

 from the power supply terminal - 120 volts, via contacts SU7a,
 EMI7.1
 p (} U9fI ..,. the resistor Rlla, the contacts XCS5a, the resistors R7.Za K13, zur14 and the grid capacitor C3, up to the earth line G .. The resistors R13 and R14 have an Influence of limitation so as to sufficiently brake the load.



   When the car reaches the upper landing, the relay
 EMI7.2
 at auxiliary time ATKa is excited and separates its contacts A'1'H4a.



  When the car arrives at the upper landing and is put into the descent state, the auxiliary descent switch DGDa is actuated and closes its contacts DGD9a, while the spacing relay SUa releases and closes its contacts SU6a, which has no influence on this. moment. The relay SUa also opens its contacts SU7a so as to interrupt the negative load circuit of the gate capacitor C3. The DCUa auxiliary rise switch trips and opens its contacts J) GU9a, which has no effect at this time.



   While the cabin a is on the upper landing, waiting to be returned downwards, the grid capacitor C3 is discharged, at a slow determined speed, by the resistors
 EMI7.3
 R14 #? 13 and kl.2a contacts XC85a, resistors tcl.la, 1ùOa and hand switch KS, to 1 earth G.



  When the auxiliary time relay A.Th trips in order to start the car a. down, its ATttç4a contacts close so as to complete a positive charge circuit of the
 EMI7.4
 grid capacitor C3 passing through contacts J.T1 \ 4a,, 3t, T6a, DOD9ae resistor 1 \ lb., contacts XCS5a, and resistors): Rl2a, R13 and hul4.



  The gate capacitor C3 charges slowly in the
 EMI7.5
 positive direction at a determined speed and continues in this way until the car reaches the lower or main waiting landing. When the car reaches the lower waiting level,
 EMI7.6
 the time relay ATha is actuated and opens its contacts 6'iht, a, - '# "' #" .. Yf'- which interrupts the positive charge circuit of gate capacitor C3.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   When the car is brought up from the lower standby landing, the auxiliary descent switch
DGDa trips and the auxiliary switch DGUa engages so as to open the contacts DGD9a and to close the contacts
DGU9a, respectively, This has no influence at this time, since contacts SU7a of the spacing relay SU are open and remain open until the car leaves the lower holding landing.



   As at the upper landing, when the cabin remains at the lower waiting landing while waiting to be sent upwards, the gate capacitor C3 discharges to earth at a determined slow rate, through the discharge circuit previously described.



   It emerges from the above that, when the cabin is uphill, the capacitor C3 receives a load from the source -120 volts. Conversely, when the cabin goes down, the capacitor receives a load from the source + 120 volts. In addition, while the car remains stopped at the upper or lower landing, the condensa-. tor receives no charge, neither negative nor positive, but instead it discharges and tends towards the earth potential.

   This positive or negative charge and this discharge are made possible by the fact that the circuit of the capacitor C3 has a common connection located at the junction of the contacts DGU9a, DGD9a, NO7a and of the resistors RlOa and R11a,
Figure 1 shows that circuits identical to the circuits described for booth a, exist for booths b, c, and d and that they are independent of each other in the sense that their state at any given time depends only on the position and any direction of movement of the corresponding cabin * without depending in any way on the state of one of the combined circuits.



   These different cabin circuits are connected in parallel to the junction point of resistors R12a, R12b, etc ... and R13.



  We can therefore see that the capacitor C3 receives a charging voltage ne-

 <Desc / Clms Page number 9>

 gative for any rising cabin, that it receives a positive charge voltage for any falling cabin, and that it discharges towards the earth potential under the action of all the cabins which are at stop at either terminus.



   The charging speed of capacitor C3 is made dependent on the loaded weight of each cabin, independently of its direction of movement, thanks to the N07 contacts of the non-strop NO relay which are associated with the load weight measurement switch. born by the load of the corresponding cabin. When these contacts N07 close, they short-circuit the resistor hll so as to. increase the capacitor charging speed.

   If, for reasons of simplification, only one pair of contacts N07 sensitive to. load weight of elevators has been described, it is possible, if desired, to actuate several of these contacts according to different ones. degrees of loaded weight of the elevators, so as to progressively bypass larger and larger parts of resistor R11, as the loaded weight increases. Note that each resistor Rlla, Rllb, etc ... is in the common part of the charging circuit of capacitor C3 for each cabin, so that the influence of the loaded weight of a rising cabin can be canceled out by l influence of a similar loaded weight of a descending cabin.



   It emerges from the above that the polarity and the magnitude of the charge of the capacitor C3 and their influence on the control electrode of the vacuum tube T2 constitute the set of loaded weights of all the cabins in service at any given time, whether these cabins are moving or stopped. An excess of positive load indicates an excessive duration of downward strokes as well as the direction of travel for which the loaded weight of the cabins is predominant and therefore constitutes a measure of downhill traffic.

   Likewise, an excess of negative charge is an indication of the amount of uphill traffic. By actuating the hand switch KS, these results can be influenced.

 <Desc / Clms Page number 10>

 hundred or not, at will, the cabins being at the terminus.



   The traffic measurement is used to, by operating the program selector switches XDP and XUP, select a determined work program suitable for the traffic measured at that time. The coils of the XDP and XUP program selector switches are connected via the respective rectifiers.



   V1 and V2, between the cathode of tube T2 and earth so as to actuate the CDP switch when the potential of the cathode of tube T2 becomes positive, by a certain amount, with respect to the earth and to actuate the XUP switch when the potential of the cathode becomes sufficiently negative with respect to the earth.



   Therefore, when the downhill traffic is predominant and the potential of the capacitor, C3, and of the control electrode of the cathodyne tube T2 becomes sufficiently positive, the excitation of. the coil of the selector switch to program XDP becomes sufficient (the cathode following the control electrode in the positive direction) for this switch to close its contacts XDP2 in the circuit of the "heavy traffic downhill" switch "DP and opens its XDP1 contacts in the up and down switch circuit.
UD. This has the effect of placing the elevators in the conditions of the intense downhill traffic program and disabling the “up and down” program.



   Conversely, when the heavy traffic downhill decreases, the charge of the capacitor C3 becomes sufficiently less positive that the potential of the cathode can no longer maintain the CDP switch actuated. This switch triggers and opens its XDP2 contacts so as to express operation in "heavy traffic downhill", while closing its XDP1 contacts which; in conjunction with the XUP2 contacts of the currently tripped XUP switch, closing an energizing circuit of the UD "up and down" switch coil. This results in selecting the determined schedule best suited to substantially balanced traffic.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   If we assume that the uphill traffic becomes sufficiently intense, the potential of the capacitor C3 and of the control electrode of the tube T2 becomes negative enough to lower the voltage.
 EMI11.1
 one-level cathode potential activating the switch XU4'J.



  This has the effect of opening the XUP2 contacts in the UD switch circuit and closing the XUP1 contacts in the switch circuit.
 EMI11.2
 switchUP. In this way, the elevators are removed from the influence of the balanced upward and downward traffic progress and are made to operate according to the parameters of the "Heavy uphill traffic" program.



   If later the traffic reverses, the process reverses
 EMI11.3
 switching takes place, resulting in the selection of either balanced or heavy traffic downhill program.
 EMI11.4
 If you want to be able to choose between more than three programs, for example five programs, it is sufficient to add additional switches to the corners.
 EMI11.5
 are sufficiently excited by internal step voltages between the values which actuate the CO, llL1J.túteurs XYZ and YOUP. The contacts of the additional switches must be inserted in the circuit of the coils of the corresponding p :: og'tl.n.nes accumulators.



   By continually measuring the number of cars moving in a given direction, their loaded weights and the duration of their travels in that direction, and by continually comparing this measurement to a similar measurement for cars moving in the opposite direction while, if desired, reducing any imbalance resulting from the moment when the cars are stationary on the waiting floors, the automatic program selector described reflects the traffic conditions extremely precisely.
 EMI11.6
 existing at any given time. It then uses this information or measurement to automatically choose the program. of work determined for the cabins best suited to the traffic at this! I1O..mon t.

   The selector automatically switches the in a ta lia Lion to a pro utr2.

 <Desc / Clms Page number 12>

 gram of work determined, when traffic conditions change.



   In one of the embodiments of the invention, the cabins are started, during the programs of intense Uphill traffic and balanced traffic, from the lower waiting level, this at time intervals timed according to one or more events coming to occur.



   In the case of the intense uphill traffic program, it is desired that, if the next car to be started is on the waiting floor when the previous time interval expires, the start of the next time interval is delayed. until an event occurs which is deemed to have resulted in the departure of a new cabin in a very short time. In the embodiment described, this event is one of the two following events occurring first: the recording of a call by the car button of the selected car or the reversal of the direction of the car. the last rising cabin.

   In the case of this program, the time interval is preferably kept substantially constant from car to car, although the interval between successive departures will vary depending on the control conditions.



   In the case of the balanced up and down program, it is desired, in the embodiment described, that the cabins have sufficient time to complete their outward and return travel and to be available when their time comes. next start round. The time interval begins when the power-on process is started; more precisely, it begins when the selection relating to ease of use is transferred from the cabin which is ready to leave the terminal to the one which will follow. During this program, the time it takes for the cabs to go from the lower landing to the upper landing and back increases and decreases as the traffic is larger or smaller.

   If we want to maintain discipline in the process of starting up the various cabins, it is advisable to increase the inter-

 <Desc / Clms Page number 13>

 time value between cabins when the traffic increases, which makes it possible to allocate a long time for a complete outward and return trip, and to reduce this interval when the traffic weakens, in order to increase the frequency of passages for those who wish use the cabins.



   How the UTR interval timer fulfills this dual function will be best seen if one first explains how the potential of the cathode of T1 is made larger or smaller or is kept substantially constant. This cathode is connected to the source - 120 volts through resistors R6 and R7. The resistor R6 has a cursor C which is connected, through the normally closed contacts UTft3 of the rise timer relay UTR, to the lower end of the resistors R4 and R5 connected in series. The electrode side end of resistor R6 is connected to the junction point of R4 and R5 by normally open contacts SCD1 of the selection indicator relay SCD and UTH2 of the timer relay UTH.

   The upper end of resistor R4 is connected to one end of capacitor C1 and to one end of resistor R3. The junction point of resistors R4, R3 and of the capacitor C1 is connected to the control grid read tube T1. The other end of resistor R3 is connected, via normally closed contacts UD4 of the balanced traffic switch UD, to a slider of resistor h2 which, in turn, is connected between the source + 120 volts and earth.

   The remaining end of capacitor C1 is put to earth potential, so that this capacitor is connected between earth and the divider. voltage with resistances connected between the + 120 volts and - 120 volts sources when the contacts UD4 of the balanced traffic switch UD are closed because the coil of the latter switch is not energized. This state exists when the plant is operated under the heavy traffic uphill (UP) schedule during which the charge of capacitor C1 and the potentials of the control electrode and cathode of tube II are practically constant.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



  The way in which the presence of this constant potential on the cathode of the tube T1 causes the establishment of successive timing intervals of substantially the same duration, is explained briefly below with reference to the heavy traffic program uphill. .



   When the installation works according to the balanced program during which there is a tendency to shorten or lengthen the successive intervals so as to obtain longer or shorter strokes, the UD4 contacts are opened thanks to the energization of the coil of the UD balanced traffic switch. When this happens, the capacitor C1 is no longer charged by the aforementioned voltage divider but, on the contrary, by the voltage divider consisting of the effective resistance of the anode-cathode circuit of the tube Tl and the resistors. R6 and R7.



   These voltage dividers and the capacitor C1 are sometimes referred to hereinafter as continuous measurement or integration devices.



   The normal relationship between cathode and grid may vary in an increasing or decreasing direction as the duration of a complete car stroke increases or decreases under the effect of traffic. This variation depends on whether the capacitor C1 is charged by the potential of the cathode or by the potential of the cursor C of the cathodic charge resistor R5. This dilemma, in turn, depends on whether the booths arrive at the standby landing before or after the start of the switch-on process which results in the car leaving that landing. All this is obtained by the mutual play of contacts UTR2, UTR3 and SCD1, as well as by the difference in potential between the cathode and the cursor C of the resistor R6.



   As described below, the SCD1 contacts of the SCD selection indicator relay close when a selected car is at its waiting floor and open when there is no car to select at this. bearing. UTR2 contacts are closed and UTR3 contacts are open, during the timing interval. When the timing interval expires, these contacts reverse

 <Desc / Clms Page number 15>

 their states, so that the UTR3 contacts close. Consequently, if a car becomes available and the contacts SCD1 close before the expiration of the interval, the capacitor CI is charged in the direction of the potential of the cathode by the load circuit comprising the contacts SCD1, UTR2 and resistor R4.

   This is the case when the cars arrive in advance ", that is to say before the end of the timing interval. The longer this state is maintained, the closer the potential of the capacitor Cl is to the potential of the cathode which in turn increases as its control electrode increases in potential to produce a shorter timing interval, as explained below with reference to the operation of the equilibrium program.



   Conversely, if there is no car available at the waiting deck for selection after the expiration of 7 'timing interval, the charging circuit opens at contacts :: SCD1 and UTR2, while a discharge circuit closes on contacts: UTR3, so that the capacitor Cl discharges Jans the direction to the potential of the cursor C by the discharge circuit containing the cursor C, the resistor R6, the contacts UTR3 and the: 1 resistors R4, R5. When this happens, the cabs are said to be arriving, "late" at the terminus, and the potential of the cathode (as well as that of the cursor C) gradually decreases relative to earth as the cathode follows the grid to produce a longer te.aps interval, as described later.



   In the embodiment described, the potential of the cathode can vary, with respect to the earth, between a maximum of +80 volts and a minimum of -3 volts, this minimum being regulated by the voltage drop in the forward direction. of the dry rectifier V3.



   The timing interval for any given state is determined by the time required for the potential across the coil of the timer relay UTh to drop below the "hold" or cut-in value of the relay used. . In the embodiment described, this value is approximately 10 volts,

 <Desc / Clms Page number 16>

 while the tension is working! a little higher, around 30 volts for example. This relay coil is connected between the cathode of the tube T1 and the junction point of the resistors R8, R9 which shunt the capacitor C2.

   R8 resistors,
R9 and capacitor C2 constitute an RC circuit having a determined "time constant" which regulates the exponential voltage drop across the capacitor at the time of the disappearance of the load voltage. Therefore, whenever the potential difference between the cathode and the junction point of resistors R8, R9 between which the coil is connected, exceeds its "actuation" value, the relay is actuated.

   Conversely, when the load connection of capacitor C2 is removed, the positive potential with respect to earth of the junction point of resistors R8, R9, begins to decrease according to its exponential characteristic and when it reaches a value such that the difference. rence between this potential and that of the cathode is equal to 10 volts or less, the relay trips.

   It follows from the above that the time during which the UTR timing relay remains actuated after the start of the timing process depends on the potential of the cathode.
This, in turn, depends on whether 1 :: capacitor C1 is charged by the cursor C of resistor R6, by the higher potential of the cathode or, as in the case of the heavy uphill traffic program, by the voltage divider comprising the UD4 contacts.



   As the booths keep coming early, the cathode potential increases and it takes less time for the RC circuit including
R8, R9 and C2 to discharge to a level where the timer relay
TR triggers. Conversely, as the cars continue to arrive late, the time required to reach this difference in potential between the junction point of resistors R8, R9 and the cathode increases, and so does the timing interval. ,
How this arrangement works will become clear if it is remembered that in the control system described in UK Patent No. 721,988 certain switches and relays

 <Desc / Clms Page number 17>

 are activated following the presence, of a car at the terminus, of the recording of a call in the selected car,

   the actuation or tripping of the UTR timer relay and the rail as a car approaches or moves away from the upper landing. If it is assumed that the installation is operating from a complete rest period when all four cabins were waiting on the lower landing, a cabin, for example lu canyon a, is returned immediately. This is because the capacitor C2 has discharged during the idle period and the timer relay UTR has tripped, thus closing its contacts UTRla in the circuit of the rise relay HCLa (see UK patent 721,988) which by the intervention of the ATR switch, can activate the starter switch SRa of the cabin a.

   The capacitor C2 is recharged immediately by the circuit passing through C2, wire, HCL6a, ML9a, SCJ.Oa, since the selection of cabin a has not yet been carried out.



  The charging circuit may or may not remain in service depending on the work program applied. If it is the heavy uphill traffic program, the load is maintained although this circuit is transferred when the cabin selection is transferred. If the car is selected (which causes the SClOb contacts to close), the new circuit passes through the SClOb, HG6b, HCL5a, UP5 contacts, the resistor R1 and the capacitor C2 to earth.

   This circuit is kept closed until a car call is recorded by car b (which causes the opening of contacts HG6b of the highest car call switch HG) or until the moment when the cabin has reached the high point of its travel and Reverses its direction of travel (which almost opens the HCL5a contacts). Whether one or the other event occurs first, it results in the opening of the charge circuit of the capacitor C2 whose discharge cycle begins.



   At this moment, the capacitor C1 was cha by the circuit going from t 120 volts, by the resistor h2, the contacts UD4, the resistors R3, R4 and R5, the contacts UTR3 and the resistors.

 <Desc / Clms Page number 18>

 h6, R7, at - 120 volts. This circuit is modified so as to short-circuit resistor R5 and contacts UTR3 when the selection indicator relay SCD closes its contacts SCD1 (in response to the selection of cabin ±. Or cabin b). The relative values of resistors R4, R5 of the voltage divider circuit mean that the introduction or exclusion of resistors R4, R5 from the circuit has practically no influence on the duration of the minute interval. floor.

   This means that, during the heavy traffic program up the wait interval remains practically unchanged, whether the cars arrive early or late in relation to the moment of triggering of the UTR timer relay which initiates the setting process. market. During all this; the UTR timer relay was actuated by the almost instantaneous charging of capacitor C2.



   As mentioned above, the potential of capacitor C1 and the tube control electrode T1 determines the potential of the tube cathode to which the coil of the timer relay UTR is connected. In the case of this described and tested embodiment, it has been decided that a timing interval of about 30 seconds is suitable for the heavy uphill traffic schedule.



   Accordingly, the circuit parameters were chosen such that during this program the cathode is maintained a substantially constant voltage of + 28 volts with respect to earth. What this voltage represents for any other given form of circuit obviously depends on.;:! circuit parameters and voltage required across the coil of the rise timer relay
UTR to keep it engaged.



   During this program of intense uphill traffic, the charging circuit of capacitor C2 is interrupted either by the recording of a car call in car b, or by the fact that the car reverses its direction of movement. . The capacitor begins to discharge to earth potential and the potential difference across the coil of the timer relay UTR begins to decrease. When the voltage at the junction point of the resistors

 <Desc / Clms Page number 19>

 tances R8, R9 reach a predetermined value, the voltage across the coil of the UTH relay drops below its "hold" value and the UTR relay trips so as to actuate the HCLb switch-on relay of the cabin b , so as to begin its upward movement.

   The capacitor C2 is immediately recharged by a circuit comparable to that described previously (since identical parallel circuits are provided for the cabin vent), and the selection process is repeated so as to prepare another cabin for the start. after recording a car call using its car buttons or when all the rising cars have reversed their direction of travel.



   When subsequent cabins again reach the lower landing, the capacitor charging circuit C1 can be changed to include or exclude resistor h5 depending on whether 1 arrival precedes or follows the triggering of the timer relay UTR, but, as mentioned above, this modification has no appreciable influence on the potential of the cathode of the TL tube. This is why a substantially constant time interval separates the event (car support or direction reversal) which initiates the timing interval of the subsequent sending of the selected car.



   The operation of the circuit described above with reference to the intense uphill traffic program is different from its operation during the equilibra program. If we assume now. As the traffic requires a program change, the operation of tube T2 of the program selection part of the circuit (lower half of Fig. 1) changes as described above. If this change is such that there is no longer a predominance of traffic or fans in either direction and neither of the XUP up and XDP down program selector switches are actuated, the UD balanced program switch acts so that instillation operates according to the balanced program.

   Under these conditions, the charging circuit of the capacitor C1 is modified by the opening of the contacts UN4 located in the

 <Desc / Clms Page number 20>

 conductor going to the + 120 volt power source. As mentioned above, the potential of capacitor C1 and of the tuba control electrode T1 now depends on whether the charge is supplied by the cathode potential or by the cursor potential C of resistor H6. Under these conditions, the late or early arrival of the cars at the terminus influences the potential of the cathode, the time required for the voltage at the terminals of the coil of the timer switch UTH to drop to its trigger value and, consequently , the duration of the timing interval.



   The operation of the arrangement described in the case of the balanced program will be clearly understood if it is assumed that the main landing switch MLa is actuated, thus indicating that the cabinet is on the lower landing, that the selector relay SCa is actuated following the selection of this car as the next car to be started, and that the climb relay HCLb is actuated indicating that the car b has been started up previously and is climbing. The operation of these relays is described in the aforementioned English patent. Capacitor C2 is fully charged, its charging circuit going to C2 and R1, through contacts IICL6b ,, ML9b and SClOb, at the source + 120 volts.

   The timing interval is initiated by the transfer of the selection from cabin b to cabin a, the charging circuit of capacitor C2 being interrupted by opening the contacts SClOb and a comparable circuit not existing for the cabin has since this circuit is open at the level of the HCL6a contacts. Capacitor C2 begins to discharge and the time it takes for the UTR timer relay to trip depends on the potential of the cathode of the tube T1. This cathode potential itself depends on whether the other chops in the group precede or follow the tripping of the tube. UTR timer relay when they arrive at the lower landing.



   If the cabs arrive and are selected before the timer relay opens its contacts UTR2, the charging voltage of capacitor C1 is given by the cathode potential. Reverse-

 <Desc / Clms Page number 21>

 ment, if the booths arrive and are selected after the UTR timer relay has tripped, this having the effect of closing the UTR3 contacts and opening the UTR2 contacts, the charging voltage is supplied by the lower potential of the cursor C of resistor R6. In this way, the arrival and selection time of each subsequent booth to be started during the balanced program has the possibility of appropriately lengthening or shortening the timing interval.

   The modification consists in shortening the interval for cabins arriving in advance, since these cabins raise the potential of the cathode and reduce the degree of discharge of capacitor C2 so that the charge of the latter reaches a value which differs from the potential. insufficient amount of cathode to keep the UTR relay engaged. Likewise, late-arriving booths decrease the charge on capacitor C1 and the potential of the cathode, thereby lengthening the discharge time of capacitor C2 to trigger the timer relay UTR.

   In the case of the embodiment described, the maximum variations of the cathode potential are limited between approximately + 80 volts (point at which the potential difference between cathode and grid is substantially zero) and - 3 volts (point representing the internal drop in the passing direction of rectifier V3 shunting the .-, cathode to earth).



   It is useful to note that the variation of the timing interval per second of advance or late arrival is continuous but not uniform. This means that the influence of an arrival; cabin "early" after an extended period of cabin "late" is greater than if the cabin is just another cabin is late. The reverse is also true.



   This is so because of the exponential characteristic of the charge and discharge cycles of capacitors C1 and C2, and also because capacitor C1 does not start to charge or discharge from the same potential and its circuits charge have different time constants, while the different

 <Desc / Clms Page number 22>

 rence of potential between control electrode and cathode of tube T1 does not remain at 4 volts since their potentials vary with respect to those corresponding to a normal interval * It will be remembered that, for such an interval, these potentials are respectively d ' approximately + 24 volts and + 28 volts.



   FIG. 2 represents two curves which show the influence of an advance or a delay on the variation of the time intervals (corresponding to the variations of the cathode potentials).



  On the abscissa is plotted the waiting interval in seconds, and on the ordinate the rate of change of the waiting interval in seconds per second.



   In the embodiment considered, when the waiting interval is what is considered a "normal" interval, that is to say 30 seconds, a car arriving in advance decreases the interval to the same. degree that this cabin would increase this interval if it had arrived late. When the interval has already been shortened from the "normal" interval by cars arriving early, a subsequent car arriving late increases the waiting interval more sharply than the decrease in interval which would have resulted from a cabin arriving early.

   Conversely, when the waiting interval has already been lengthened from the "normal" interval by cars arriving late, a subsequent car arriving early decreases this interval more quickly than the increase in interval which would have resulted. a cabin arriving late.



   These curves show, for example, that when the interval has been extended to 40 seconds, the influence of an additional car arriving late 'increases the interval by 0.23 seconds per second by. delay (curve A), while the influence of an early arriving car shortens the interval by 0.29 seconds per second of advance (curve B).



   It will be noted here that the curves of FIG. 2 are specific to the embodiment described. However, the timer of the considered embodiment is extremely flexible in that, in

 <Desc / Clms Page number 23>

 By suitably choosing the circuit parameters and the cursor position of resistor R2, the cursor position of resistor R6 and the cursor position of resistor R8, it is possible to vary the time interval as a function of booths early or late, virtually any way you want.

   For example, one can choose the aforementioned parameters and make the settings so that the cars ahead or behind reduce or increase respectively the waiting interval followed a constant degree over the whole range of duration of the waiting intervals.
 EMI23.1
 attempted. Or, if desired, a late car can increase a noticeably shortened interval extremely quickly, while increasing a noticeably lengthened interval at an extremely slow speed, this kind of flexibility being very interesting.
 EMI23.2
 



  If we assume that the traffic ex1 has a program d: t.8nCement such that the traffic is aut'f1s "ulilGt predoullfl.-t in the direction of descent, the tonct1OMent of tulbs f2 of the part of program selection of the circuits (half Ihr: 11f11j) .ft aâaa figure 1) causes the activation of the CCIoMUQ.te1 'sti.ect6U' of XDP descent programs of N. n1st. than 1luat, 9.la.t, i flJ.I8cUOIIIIlIti automatically in accordance with the pl'O &: - a8e -de trafic interna * su 4es- cente (DP), as described above.

   Under these conditions, 1..cU: ma.e- ment of the timing circuits, ttent little: e <e not fired .fi, s'9l1) lCtë when leaving the cabins on the lower landing * aw CQlAtI ' a1re. the ni,% * ta walk from one cabin to the top, by excnid. * 1 c * bi3n * is caused by the actiom ent of the jpelmis of mmt "1 OR that the cabin arises at the interior landing and is its 'em state 4 * climb.



  The above oatra that the 8, fs, * - of 1ImI: ". H 4th in the present invention coordinates ,, * tnftO¯¯t 1 CMMttMaent <6ws elevator cabs during p4M <MfKe <t dm tnne i < Mms <e -chat- lissant automaUquott un prodxe cmwamt i 9nt <<) itx * a tane existing and by setting the 1ftt.I '..- lle d'.t.li8 tft 9 & <mi.te to Qannt4 at best traffic according to reads pmt'MMt cbotsl ,.



  Of course .ooU1, U'IMU3 psiwt %% Te <ap: porltiees à

 <Desc / Clms Page number 24>

 the embodiment described above, and many distinctly different embodiments can be produced without departing from the scope of the present invention.
 EMI24.1
 h n t o i c H1 1 o il s. ¯¯¯¯¯ ---------------. ¯¯¯ -------
1.- Control system for elevator cabs, characterized in that it comprises circuits containing several devices. control elements among which a first switching device
 EMI24.2
 and a second command switching device (00, UP or TàP) serving to modify the operation of the elevator cars in accordance with one or the other preset traffic program.

   a third control device (C3, T2) being provided to measure cane Interruption, relative to a waiting terminal, the difference between the travel times of the rising cabins and


    

Claims (1)

EMI24.3 les teaft de par urs des cabines descendantes, tandis qu'un quatriè. ose dispositif de commande (UP ou XtfP) répond aux différences de tempsi de farcoors mesurées et choisit automatiquement un mode de "I18eUt. U1) pour les cabines conforme, à un programme de tra- fie damé m fonction d'une différence mesuré* déterminée tout en àtecisi.s,rrt un osode de fonctionnement différent (DP ou UP) pour une Mfféinemem .-1U.I'ée différente 2.- Bystbae de commode suivant la revendication l, ÚJ'1- aa ce tt'jH comprend des moyens de mesure (Cl, UTH3, 8J'J1.1i#- 111) es r4m & l'arrivée prématurée ou tardive de cabines au tem....-.ttcte,' et une minttterie (UTR, R8, R9, C2$ t1J'dL <<.<t!MdtiB<e en sotl.n avec ces moyens de mesure, EMI24.3 the teaft in descending cabins, while a fourth. ose control device (UP or XtfP) responds to the time differencesi of measured farcoors and automatically chooses a mode of "I18eUt. U1) for the cabins which conforms to a groomed traffic program m as a function of a determined measured difference * while àtecisi.s, rrt a different operating mode (DP or UP) for a different Mfféinem.-1U.I'ée 2.- Bystbae of dresser according to claim 1, ÚJ'1- aa this tt'jH comprises measuring means (Cl, UTH3, 8J'J1.1i # - 111) are r4m & the premature or late arrival of booths on time ....-. ttcte, 'and a mintterie (UTR, R8, R9, C2 $ t1J'dL <<. <t! MdtiB <e in sotl.n with these measuring means, des jhR<oe!PM&Mt< e impm Po le départ de chaque Ob1- 8 du terminus '."#8'" et <t lIIeU11P1e saac variations se produisant dans les maayewtfi c :!MM9M e sorte ijne les Intervalles de temps sont d181- on swomtêo 4* Attifer* z, refléter des arrivées prématurées ou 9JeS> dw <?&!&?#? OWL 1tBtt)MM .-.tUDte 5*- s6rsue H:1..t la revendication 1| qM uns source die BMnastt a&t1UMt <)s<a.i"t<. des IOtGtl.1s: des jhR <oe! PM & Mt <e impm Po the start of each Ob1- 8 of the terminus '. "# 8'" and <t lIIeU11P1e saac variations occurring in the maayewtfi c:! MM9M e sort ijne the Time intervals are d181 - on swomtêo 4 * Attifer * z, reflect premature arrivals or 9JeS> dw <? &! &? #? OWL 1tBtt) MM .-. TUDte 5 * - s6rsue H: 1..t claim 1 | qM uns source die BMnastt a & t1UMt <) s <a.i "t <. des IOtGtl.1s: po.l tif, négattf et de <Desc/Clms Page number 25> terre, caractérisé en ce que le troisième dispositif de commande fonctionne électroniquement ot est soumis, par l'intermédiaire des dits circuits, à un potentiel de charge négatif par les cabines montantes et-à un potentiel de charge positif par les cabines des- cendantes, tandis qu'une décharge vers le potentiel de terre se pro- duit quand une ou plusieurs cabines sont arrêtées au terminus d'attente. po.l tif, negattf and de <Desc / Clms Page number 25> earth, characterized in that the third control device operates electronically ot is subjected, by means of said circuits, to a negative charge potential by the rising cabins and - to a positive load potential by the descending cabins, while a discharge to earth potential occurs when one or more cars are stopped at the waiting terminal. 4.- Système suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'un excès de charge positive indique un excès de temps néces' saire pour là descente des cabines de manière à établir, dans le troisième dispositif de commande, une mesure de l'importance du trafic des cabines en descente, tandis qu'un excès de charge né- gative indique l'importance du trafic des cabines dans le sens de la montée. 4.- System according to claims 1 to 3, characterized in that an excess of positive charge indicates an excess of time necessary for the descent of the cabins so as to establish, in the third control device, a measurement of the The importance of cabin traffic going downhill, while a negative excess load indicates the importance of cabin traffic in the upward direction. 5.- Système suivant les revendications 1 à 3, caractéri- sé en ce que.la durée de parcours des cabines et leur poids en char- ge dans un sens présélectionné sont mesurés par le troisième dispo- sitit de commande et sont comparés à une mesure semblable pour les cabines se déplaçant en sens inverse, de manière à obtenir, à un moment donné,'au quatrième dispositif de commande, un reflet du trafic existant. 5.- System according to claims 1 to 3, characterized in that the travel time of the cars and their laden weight in a preselected direction are measured by the third control device and are compared to a similar measure for cars moving in the opposite direction, so as to obtain, at a given moment, at the fourth control device, a reflection of the existing traffic. 6.- Système suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprendes relais automatiques servant à provoquer le départ des cabines suivant un programme convenant pour un trafic en substan- / ce équilibré / ,/ en montée et en descente, un relais de trafic Intense en montée servant à provoquer le départ des cabines suivant un pro- gramme convenant à un trafic plus intense dans le gens de la montée que dans le sens de la descente, et un relais de trafic intense en ' descente servant à provoquer le départ des cabines suivant un pro- gramme convenant à un trafic plus intense dans le sens de la descen- te que dans le sens de la montée, 6.- System according to claim 1, characterized in that it comprises automatic relays serving to cause the departure of the cabins according to a program suitable for a traffic in substan- / this balanced /, / up and down, a relay Heavy traffic on the way up serving to cause the departure of the cabins according to a program suitable for a more intense traffic in the people of the ascent than in the direction of the descent, and a relay of heavy traffic on the descent serving to provoke the departure cabins following a program suitable for more intense traffic in the direction of descent than in the direction of ascent, et en ce que la différence résultante entre les temps de parcours des cabines montantes et des cabines descendantes est réduite à un taux déterminé en prenant en ; <Desc/Clms Page number 26> considération le temps pendant lequel une ou plusieurs cabines restent à l'arrêt au terminus d'attente, grâce à quoi le sens du trafic prédominant est déterminé électroniquement. and in that the resulting difference between the journey times of the rising cabins and the descending cabins is reduced to a rate determined by taking by; <Desc / Clms Page number 26> consideration of the time during which one or more cabins remain stationary at the waiting terminal, whereby the predominant direction of traffic is determined electronically. 7.- Système suivant les- revendications 1 à 3 et 6, carac- térisé en de que le troisième dispositif de commande est pourvu d'une triode (T2) à laquelle un condensateur de grille (C3) est fonctionnellement relié de façon que, lorsque le potentiel du con- densateur de grille (C3) et de l'électrode de commande de la triode (T2) devient suffisamment positif'ou fait de la prédominance de trafic en descente, l'exditation de la bobine d'un commutateur sé- lecteur de programmes qui constitue le quatrième dispositif de com- mande (XDP) augmente au point de provoquer un changement des cir- cuits entraînant l'inclusion du second commutateur de commandes (DP) et d'ouvrir les circuits contenant le premier dispositif de commutation de commandes (UD). 7.- System according to les- claims 1 to 3 and 6, charac- terized in that the third control device is provided with a triode (T2) to which a gate capacitor (C3) is functionally connected so that, when the potential of the gate capacitor (C3) and of the triode control electrode (T2) becomes sufficiently positive or causes the predominance of downhill traffic, the release of the coil of a separate switch - program reader which constitutes the fourth control device (XDP) increases to the point of causing a change in the circuits involving the inclusion of the second control switch (DP) and opening the circuits containing the first control device. command switching (UD). 8.- Système suivant la.revendication 7, caractérisé en ce que, lorsque le trafic montant prédomine, le potentiel du conden- sateur de grille (C3) et de l'électrode de commande de la triode (T2) devient suffisamment négatif pour que la bobine du commutateur sélecteur de programmes, qui constitue le quatrième dispositif de commande (XUP), soit excitée pour inclure dans les circuitsle second dispositif de commutation de commandes (UP) et à ouvrir les circuits contenant le premier dispositif de commutation de comman- des (UD). 8.- System according to claim 7, characterized in that, when the upward traffic predominates, the potential of the gate capacitor (C3) and of the control electrode of the triode (T2) becomes sufficiently negative so that the coil of the program selector switch, which constitutes the fourth control device (XUP), is energized to include in the circuits the second control switching device (UP) and to open the circuits containing the first control switching device (UD). 9. - Système de commande d'ascenseur, caractérisé en ce qu'il comprend un premier moyen de mesure (C3, T2) qui détermine continuellement, relativement à un terminus d'attente, la différence entre les temps de parcours des cabines montantes et les temps de parcours des cabines descendantes ,et peut être fonctionnellement relié à un commutateur sélecteur (XDP ou XUP) qui répond à la différence de temps de parcours mesurée et choisit automatiquement un mode de fonctionnement prédéterminé pour les cabines, tandis qu'un second moyen de mesure (Cl, UTR2, UTR3, Tl) répond à des arri- <Desc/Clms Page number 27> vées prématurées ou tardives de cabines successives au terminus d'attente et; 9. - Elevator control system, characterized in that it comprises a first measuring means (C3, T2) which continuously determines, relative to a waiting terminal, the difference between the travel times of the rising cars and the travel times of the descending cars, and can be functionally connected to a selector switch (XDP or XUP) which responds to the measured travel time difference and automatically chooses a predetermined operating mode for the cars, while a second means measurement (Cl, UTR2, UTR3, Tl) responds to <Desc / Clms Page number 27> premature or late arrivals of successive cabins at the waiting terminal and; en association avec une minuterie (UTh, C2, R8, R9), détermine continuellement la durée d'intervalles de temps en répon- se aux variations se produisant dans le second moyen de mesure, de façon que les intervalles de temps soient raccourcis ou prolonges pour obtenir un espacement déterminé entre cabines successives, afin d'organiser adéquatement l'installation en fonction du trafic existant à ce moment. in association with a timer (UTh, C2, R8, R9), continuously determines the length of time intervals in response to variations occurring in the second measuring means, so that the time intervals are shortened or extended to obtain a determined spacing between successive cabins, in order to properly organize the installation according to the traffic existing at the time. 10.- Système suivant la revendication 9, caractérisé en ce que le fait d'allonger ou de raccourcir l'intervalle de temps dépend du¯ degré d'avance ou de retard d'une cabine ainsi que de la durée de l'intervalle de temps à ce moment, durée qui est continuel- lement réglée aussi longtemps que la cabine est an retird ou en avance* 11.- Dispositif de commande, s'utilisant spécialement avec le système régulateur de trafic et de commande de cabines f d'ascenseurs fonctionnant à partir d'un terminus d'attente conformé- ment à un programme de travail déterminé, caractérisa en ce qu'il comprend une minuterie (UTR, C2, R8, R9) pour établir de*: 10.- System according to claim 9, characterized in that the fact of lengthening or shortening the time interval depends on the degree of advance or delay of a cabin as well as on the duration of the interval of time at this moment, duration which is continuously regulated as long as the car is down or in advance * 11.- Control device, specially used with the traffic control and control system of elevator cars operating from a waiting terminal according to a determined work program, characterized in that it includes a timer (UTR, C2, R8, R9) to establish *: interval- les minutés de mise en marche des cabines à partir du terminus et un moyen Intégrateur (Cl, R4, R5, UTR2, SCD1 ou !JTR3) pour Mesurer continuellement l'avance et le retard des cabines arrivant à ce terminus, ce moyen intégrateur comprenant un dispositif à fonctionnel ment électronique (Tl, R6, R7) auquel la minuterie est fonctionnel- ' lement reliée pour commander le fonctionnement de cette dernière, afin de raccourcir continuellement les intervalles de temps propor- tionnellement à l'avancé mesurée des cabines ou afin d'allonger les. intervalles de temps proportionnellement au retard mesuré ces ca- bines. interval- the timed start-up of the cabins from the terminal and an Integrator means (Cl, R4, R5, UTR2, SCD1 or! JTR3) to continuously measure the advance and delay of the cabins arriving at this terminal, this means integrator comprising an electronically operable device (Tl, R6, R7) to which the timer is operatively connected to control the operation of the latter, in order to continuously shorten the time intervals in proportion to the measured progress of the cabins or in order to lengthen them. time intervals proportional to the delay measured these cabins. 12.- Dispositif de commande suivant la revendication 11, caractérisé en ce que le dispositif à fonctionnement électronique (Tl, R6, R7) comprend un diviseur de tension ayant une résistance effective (C) dans le circuit.anode-cachode d'une, triode (T1), de <Desc/Clms Page number 28> façon qu'un condensateur (Cl) du moyen intégrateur se charge dans le sens du potentiel de cathode quand les cabines arrivent en avan- ce au terminus et avant l'expiration d'un intervalle de temps pré- réglé, afin d'obtenir ainsi un intervalle de temps raccourci, tandis que,lorsque les cabines sont en retard, le condehsateur (Cl) se décharge et fait que le potentiel de la cathode t'abaisse progressi- vement par rapport à la terre, afin d'allonger l'intervalle de temps. 12.- Control device according to claim 11, characterized in that the electronically operated device (Tl, R6, R7) comprises a voltage divider having an effective resistance (C) in the anode-cachode circuit of a, triode (T1), of <Desc / Clms Page number 28> so that a capacitor (C1) of the integrating means charges in the direction of the cathode potential when the cars arrive early at the terminus and before the expiration of a pre-set time interval, in order to thus obtain a shortened time interval, while, when the cabins are late, the condehsateur (Cl) discharges and causes the potential of the cathode to gradually lower you relative to the earth, in order to lengthen the interval of time. 13. - Dispositif suivant la revendication 11 ou 12, carac- térisé en ce que, pour raccourcir les intervalles de temps de cabi- nes arrivant en avance au terminus d'attente, on fait remonter le potentiel de la cathode du dispositif à fonctionnement électronique (Tl, R6, R7) de manière que la quantité dont le condensateur (Cl) de la minuterie doit se décharger pour provoquer le déclenchement de la minuterie (UTR) soit diminuée. 13. - Device according to claim 11 or 12, charac- terized in that, in order to shorten the time intervals of cabins arriving in advance at the waiting terminal, the potential of the cathode of the electronic device is raised. (T1, R6, R7) so that the amount by which the timer capacitor (C1) must discharge to cause the timer (UTR) to be triggered is reduced. 14.- Dispositif suivant les revendications 11 à 13, caraco térisé en ce que, pour allonger l'intervalle* de temps de cabines arrivant en retard au terminus d'attente, on provoque une diminution de la charge du condensateur (Cl) et du potentiel de la cathode du dispositif à fonctionnement électronique, de manière à augmenter le temps pendant lequel le condensateur (C2) doit se décharger pour provoquer le déclenchement de la minuterie (UTR). 14.- Device according to claims 11 to 13, caraco terized in that, to extend the time interval * of cars arriving late at the waiting terminal, it causes a decrease in the charge of the capacitor (Cl) and of the potential of the cathode of the electronically operated device, so as to increase the time during which the capacitor (C2) must discharge to trigger the timer (UTR). 15.- Dispositif de commande pour cabines d'ascenseurs, en substance comme décrit ci-dessus et comme représenté aux dessins annexés. 15.- Control device for elevator cars, essentially as described above and as shown in the accompanying drawings.
BE626924D BE626924A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE626924A true BE626924A (en)

Family

ID=197493

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE626924D BE626924A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE626924A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0321657A1 (en) * 1987-12-22 1989-06-28 Inventio Ag Process for controlling the dispatch of lift cabins from the main stop at rush hours

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0321657A1 (en) * 1987-12-22 1989-06-28 Inventio Ag Process for controlling the dispatch of lift cabins from the main stop at rush hours
US4926976A (en) * 1987-12-22 1990-05-22 Inventio Ag Method and apparatus for the control of elevator cars from a main floor during up peak traffic

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2851087A1 (en) SYSTEM AND METHOD FOR A MOTOR LOCK DETECTION.
EP1354254A1 (en) Power converter control for automatic maximum power point tracking
FR2466681A1 (en) DEVICE FOR TREATING ANOMALIES FOR AUTOMATIC TRANSMISSION CONTROL SYSTEM, PARTICULARLY FOR MOTOR VEHICLES
FR2536921A1 (en) LOW WASTE VOLTAGE REGULATOR
EP1265336A2 (en) Equalisation method for an electric battery in a discontinuous recharging mode and battery management system for carrying out the same
FR2981787A1 (en) METHOD FOR DIAGNOSING AN OPERATING STATE OF A CONTACTOR AND CONTACTOR FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2547468A1 (en) BATTERY CHARGING APPARATUS
EP2600462A1 (en) Method for balancing the voltages of electrochemical cells arranged in a plurality of parallel arms
FR2824229A1 (en) DISCHARGE LAMP IGNITION CIRCUIT, ESPECIALLY FOR AUTOMOTIVE LAMP
BE626924A (en)
EP0670629B1 (en) Phase locked loop
FR2812476A1 (en) ALTERNATIVE-CONTINUOUS CONVERTER
FR2476047A1 (en) ELEVATOR INSTALLATION
FR2581050A1 (en) EMERGENCY POSITION SIGNALING SYSTEM IN AN ELEVATOR
US6778365B2 (en) Charging circuit
FR2542559A1 (en)
FR2644663A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A PHOTOGRAPHIC DEVICE FLASH
FR2767934A1 (en) CONSTANT VOLTAGE PRODUCTION CIRCUIT
EP1009004A1 (en) Control device for an electromagnet, with detection of accidental movement of the movable core of the electromagnet
OA11640A (en) A method of controlling a power station associated with a temporally random power source.
FR2521540A1 (en) ELEVATOR SYSTEM
CH371000A (en) Vehicle wheel braking control system
EP3202015B1 (en) Improved power transfer management device
EP0267064B1 (en) Process and device for controlling an electrical motor, especially a motor for raising the window of a motor car
FR2541787A1 (en) END OF FILM DETECTOR FOR A CAMERA