BE605614A - - Google Patents

Info

Publication number
BE605614A
BE605614A BE605614DA BE605614A BE 605614 A BE605614 A BE 605614A BE 605614D A BE605614D A BE 605614DA BE 605614 A BE605614 A BE 605614A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ring
film
water
reaction
mass
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE605614A publication Critical patent/BE605614A/fr

Links

Landscapes

  • Polyamides (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INVENTION 
La présente invention se rapporte aux procédés de préparation de polymères linéaires synthétiques de poids moléculaire élevé, en particulier de ceux préparés par des réactions de   condensation,   tels que des polyamides, des polyesters, et des composés du même genre.

   Plus   particuli-   rement l'invention concerne   un   procédé pour la préparation continue de   polycarbonamides   linéaires d'un type caractérisé par un poids moléculaire élevé, comprenant ceux particulière- ment utiles pour la production d'articles de forme déterminée tels que des filaments, des fibres et des objets du même .genre, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 La prodttction de polyrsèras linéaires de conden- sation à partir de corps réactionnels polymérisables a pris une importance industrielle croissante dans diverses indus- tries.

   Quand on forme de tels polymères linéaires, en parti- culier ceux du type possédant la propriété de former des pellicules et des fibres, le produit polymère final peut être une polycarbonamide qui est   tonnée   à partir de compo- sitions liquides comprenant des corps réactionnels formant des polycarbonamides. 



   Dans un exemple de préparation de polycarbonamides tels que les "Nylons" et les composés du même genre, une solution aqueuse d'une composition formatrice de polycarbo- namides est soumise à des conditions d'évaporation, puis à des pressions supérieures à la pression atmosphérique et à des températures où se forment les polyamides, de façon à réaliser la polycondensation, ou réaction de formation des polyamides.

   A mesure que la polycondensation de cette composition formatrice de polyamides se développe, la viscosité de la masse de réaction contenant les polyamides augmente ; et on a constaté qu'en utilisant les appareils connus jusqu'ici, des parties de cette masse de réaction visqueuse ont tendance à rester dans un état relativement stagnant, ou physiquement inerte, en particulier pendant les derniers stades de l'opération de polycondensation, durant lesquels la masse se trouve habituellement dans des conditions peu favorables.

   Ces conditions peu favorables à la polycondensation, en même temps que la viscosité crois- sante de la masse, ont tendance à empêcher le développement      efficace de l'opération de   polycondensatioh,   du fait que les liaisons de polymérisation entre le s groupes amines terminaux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et les groupes carboxylique$   terminaux   sont empêchées dans une grande mesure,, et que   l'on   éprouve de très grandes difficultés pour éliminer de la masse l'eau provenant de la réaction.

   Comme conséquence de la propension pour l'eau de la réaction à rester emprisonnée dans la masse, il existe une tendance du processus de polycondensation à s'inverser, ou à ne pas se développer jusqu'à son achèvement normal, donnait ainsi comme produit une polyamide de qualité inférieure* 
D'autres difficultés ont été rencontrées dans l'utilisation de l'appareil actuel de polycondensation, non seulement comme conséquence des conditions peu favorables inhérentes à l'utilisation de l'appareil connu, et auxquelles la masse de réaction est soumise, mais aussi comme conséquence des mauvaises conditions de transfert de la chaleur qui sont courantes dans ces appareils, tant pendant l'évaporation que pendant la polycondensation.

   Eh raison de ces inconvénients, on a constaté que la masse de réaction doit être maintenue à une haute température pendant des laps de temps trop longs, pour assurer l'évaporation des matières volatiles et un achèvement favorable de la réaction de   polycondensa-   tion. Ainsi qu'il est bien connu, le maintien de compositions engendrant des polymères, telles que celles décrites ci- dessus, à une haute température pendant une période rela- tivement longue produit une dégradation thermique ou une dégénérescence du polymère résultant.

   De plus, lorsque la polymérisation approche de son achèvement et que la vis- cosité de la masse de réaction se rapproche de la valeur optimale voulue, l'apport de chaleur auquel la m asse est soumise entratne un excès de polymérisation en certains en- droits, et/ou des réactions secondaires indésirables, avec 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le résultat qu'il se forme des agrégats indésirables de matières, que l'on désigne communément sous le nom de "gels". 



   Bien que l'on   n'ait   pas déterminé avec certitude la   composi.-   tion chimique de ces   "gels",   il est connu que ces "gels" sont indésirables, et qu'ils entratnent un   abaisseront   notable de la qualité du produit polymère final. Divers dispositifs ont été   proposés   pour maintenir la masse de réaction en   turbulence     et améliorer   les conditions de transfert de la chaleur pendant le dernier stade de la polymérisation, mais aucun d'entre eux n'a permis de résoudre ce   problème   de gélification. De plus, la dégradation thermique du polymère se produit toujours. 



   Un faible rapport surface/volume entre les matières subissant la polycondensation et les gaz ambiants a tendance à limiter l'élimination de l'eau ou du produit de réaction du même genre de la phase liquide vers la phase gazeuse. Comme on l'a indiqué ci-dessus, la séparation de l'eau d'avec la masse de réaction est d'une   importance   essentielle pour la réalisation efficace de certaines opérations de polycondensation.

   Il est donc très souhaitable   qutun   fort rapport surface/volume soit obtenu, afin de favoriser l'élimination de l'eau ou de la matière du même genre résultant de l'union de la molécule subissant la polycondensation, et d'augmenter l'efficacité de l'opéra- tion de   polycondensation.   De plus, un faible rapport surface/ volume réduit la vitesse à laquelle l'eau de la solution contenue dans la masse s'évapore, ce qui ajoute une autre limitation à la réalisation efficace d'une opération de polycondensation en solution. 



   L'invention a précisément pour but principal de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fournir un procédé nouveau pour la production de polymères synthétiques. 



     Un   autre but de l'invention est de fournir un nouveau procédé pour la production de polymères linéaires synthétiques de polycondensation de qualité   supérieure   
 EMI5.1 
 par exemple de polycarbb'n'ud'dêa# et en particulier do tels polymères ayant la propriété ,de former des pellicules et d<$ fibrws* - ,%)(joj?gµµ   Un   autre but encors de l'invention est de fournir   un   nouveau procédé pour   préparer des   polymères   linéaires   synthétiques de   polycondensation   qui peuvent être obtenus en un laps de temps minimum, et de réduire ainsi,ou de supprimer pratiquement la dégradation thermique et les for- mations gélatineuses dans les masses de réaction   polyméri-   sables. 



   Un autre but de   l'invention   est de fournir un nouveau procédé pour préparer des polymères linéaires syn- thétiques dans lequel l'opération de polymérisation peut être réalisée d'une façon rapide et efficace, qui utilise un minimum d'appareillage, et qui donne un produit polymère final pratiquement exempt de matières indésirables telles que les "gels" et les produits du même genre. 
 EMI5.2 
 



  , Linventioncte,rtyh,aussi un nouveau procédé pour la production de polymérel'"lînéaires synthétiques de poly- condensation tels que des polyamides, caractérisé per   ltuti..   lisation d'une forte   turbulence'ou   d'une activité induite 
 EMI5.3 
 >q;,j",, /,t:> , ,., # 'n"h" ,y "J#y et   un   fort rapport   surface/volume   dans la masse de réaction pendant la conversion de la masse de réaction en polymères 
 EMI5.4 
 ,>1 . : '' , . ' de poids   moléculaire     élevé.   



   Un autre but de l'invention est de réaliser un 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 nouveau procédé original pour la production de polymères linéaires synthétiques, qui utilise des moyens du type à pellicule mince pour extraire la matière volatile sous forme d'une vapeur, par exemple un évaporateur, qui veut être in- corporé sélectivement à un ou plusieurs stades d'un procédé continu de polymérisation des polycarbonamides. 



   Les buts de l'invention sont atteints en utilisant une masse de réaction polymérisable qui, dans le mode de réalisation préféré, comprend une solution aqueuse   d'un   sel      d'une amine et d'un   di-acide   organique carboxylique. Dans 'le nouveau procédé selon l'invention, la masse de réaction est déplacée de façon continue, suivant un trajet déterminé, sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent, carac- térisé par un fort rapport surface/volume ; et on chauffe la pellicule mince.

   Pendant qu'elle se trouve sous la forme d'une pellicule   mince,.la   masse est soumise à des températures ot à des pressions élevées de façon à évaporer les produits volatils tels que l'eau de la solution et l'eau de la réac- tion, et à réaliser progressivement la polycondensation de la masse polymérisable. Pour mettre la masse sous cette forme de pellicule mince, on peut utiliser un appareil d'évaporation du type à pellicule, que la masse de réaction traverse rapidement sous forme d'une mince pellicule annu- laire, et dans lequel la pellicule est chauffée pendant son mouvemont. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fora bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du dessin que du texte faisant, bien entendu, partie de ladite invention. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La figure 1 est un diagramme schématique illus- trant le procédé de polymérisation selon l'invention. 



   La figure 2 est une vue en plan d'un appareil d'évaporation du type à pellicule mince qui peut être uti- lisé pour la mise en oeuvre du procédé solon l'invention. 



   La figure 3 est une vue en coupe partielle sui- vant la ligne   3-3   de la figure 2. 



   La figure 4 est un diagramme schématique illus- trant un autre modo de mise en oeuvre de l'invention. 



   Sur la figure 1, on a représenté schématiquement, sous forma de diagramme, un mode de mise en oeuvre du nouveau procédé selon l'invention de production de poly- mères linéaires, L'appareil de polymérisation utilisé pour la mise en oeuvre du procédé de la figure 1 comprend, doux récipients ou réservoirs de mélange 10 et 11 dans lesquels dos proportions convenables des constituants formant la composition polymérisable ou masse de réaction sont initialement placées et éventuellement uniformément mélangées. 



   Bien qu'en général n'importe quelle composition polymérisable puisse être traitée par le nouveau procédé de l'invention, on traite de préférence des matières capables do subir une polycondensation de façon à former des polymères de poids moléculaire élevé, par exemple des polymères présentant la propriété de former des fibres. 



  C'est en se référant à de telles matières que le nouveau procédé selon l'invention sera décrit à titre d'exemple. 



  Les compositions polymérisables convenant pour la prépara- tion de polymères filables selon 1'.invention peuvent être du type à partir duquel on prépare des polycarbonamides, et 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la description ci-après s'applique à la   réoaration   des polycarbonamides, qui comprennent les "Nylons" produits industriellement. A titre d'exemple, la masse de réaction contenue dans les réservoirs de mélange   10   et 11 peut comprendre un mélange d'une diamine organique primaire ou secondaire et d'un di-acide carboxylique organique, un sel   -. -de   ces composés ou un acide organique mono aminé polyméri- sable.

   Il est bien entendu que le procédé selon   l'inven-   tion peut être avantageusement mis en oeuvre en mettant initialement la compcsition de formation de la polyamide sous forme   d'une   solution aqueuse. Par exemple, on peut former une solution aqueuse à 40-50   %   du sel générateur de polyamide, tel que l'hexaméthylène-adipamide. 



   Par un moyen tel qu'une pompe 12 disposée dans une canalisation d'alimentation 13, la solution de sel générateur de polyamide, ou masse de réaction, est envoyée à un appareil d'évaporation ou à un   appareil   du même genre permettant de chasser l'eau en chauffant, par exemple un évaporateur 14, à travers lequel la masse avance d'une façon continue et dans lequel la teneur en matière géné- ratrice du polymère est portée à, par exemple, 60-75 pour cent en poids, ou plus. L'évaporateur 14 peut être un type d'échangeur de chaleur connu, par exemple à tubes, dans lequel la chaleur est fournie à la masse de réaction par un fluide de chauffage convenable qui peut être constitué par des vapeurs de "Dowtherm", de la vapeur d'eau, etc.

   Le fluide de chauffage peut circuler d'une façon continue à travers l'évaporateur 14 grâce à des canalisations d'entrée et de sortie 16 et 17, et la masse de réaction dans l'éva- porateur 14 est de préférence agitée par des moyens appropriée 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 (non représentés) afin d'améliorer le transfert de chaleur et les conditions d'expulsion de l'eau. 



   La solution aqueuse du sel générateur de polyamide est chauffée suffisamment dans l'évaporateur 14 pour évapo- rer uhe partie de l'eau de solution de la masse de réaction. 



  Par exemple, la solution du sel peut être chauffée à une température d'environ   105-115 C   pendant environ 20 à 30 minutes sous des pressions convenables pour produire cette évaporation, et dans le mode de mise en oeuvre représenté, l'eau évaporée de la solution, ou la vapeur, est extraite de l'évaporateur 14 par une canalisation de sortie 18. 



  Dans l'évaporateur, il peut se produire une oligomérisation limitée, suivant les conditions utilisées. 



   La masse de réaction traitée dans l'évaporateur 14 est ensuite extraits de cet évaporateur par une canali- sation 19, à l'aide d'une pompe 21 par exemple, et elle est envoyée dans un autoclave ou réacteur 22. Dans le mode de réa- lisation représenté, le réacteur 22 est de préférence simi- laire à l'appareil d'évaporation 14, et il peut être, par conséquent, du type à tubes à travers lequel la masse de réaction progresse dé façon continue pendant qu'elle est chauffée.

   Afin d'obtenir une polycondensation du sel de l'acide adipique et de l'hexaméthylène-diamine, la masse de réaction est portée dans le réacteur 22 sous une pres- sion d'environ 16,9 à 18,3   kg/cm2,   et elle est chauffée à une température élevée à laquelle se forme la polyamide, qui peut être d'environ 225 à   260 C,   Comme dans l'évapora- teur 14, la masse se trouvant dans le réacteur est de préférence chauffée au moyen d'un fluide de chauffage qui circule d'une façon continue grâce aux canalisations d'entrée;      

 <Desc/Clms Page number 10> 

 et de sortie 23 et 24, respectivement, et la masse subis- sant la polycondensation est agitée de façon à améliorer les conditions de transfert de chaleur.

   Les produits volatils comprenant l'eau de solution résiduelle et l'eau de la réac- tion produite dans le réacteur pendant la polycondensation sont extraits du réacteur par une canalisation 26 de sortie. 



   A la pression élevée et à la température de forma- tion de la polyamide qui existent dans le réacteur 22, un pourcentage important de la masse de réaction qui progresse de façon continue dans ce réacteur est polycondensé et trans formé en une polyamide de faible poids moléculaire. Bien que la durée de séjour de la masse de réaction dans le réacteur 22 soit choisie en fonction de l'opération particulière à réaliser, dans le procédé de polymérisation conforme à l'in- vention, une durée de séjour d'environ deux heures est avan- tageuse. 



   A la fin de l'opération de conversion en polymère dans le réacteur 22, la masse partiellement polymérisée est extraite du réacteur par une canalisation 27, et elle est envoyée à un   appareil/détendeur   ou de vaporisation instantanée 28, par un moyen tel qu'une pompe 29. La masse de réaction partiellement polymérisée se trouvant dans l'appareil de vaporisation instantanée 28 est amenée rapidement et continuellement à une pression sensiblement égale à la pression atmosphérique, et l'eau occluse dans la phase liquide de la masse est évaporée ou vaporisée ins- tantanément de la mances.   @   muttant une augmentation du degré de polymérisation de la masse.

   En même temps, une quantité prédéterminée de chaleur est de préférence fournie à la masse de façon à remplacer la chaleur perdue pendant 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 l'opération de vaporisation instantanée. Cette chaleur peut être fournie par un fluide de chauffage convenable circulant depuis une canalisation d'entrée 31 jusqu'à une canalisation de sortie 32. 



   Les opérations décrites ci-dessus du processus de polymérisation, qui sont utilisées dans le nouveau procédé selon l'invention, sont bien connues, et elles sont d'un emploi général dans l'industrie. Les valeurs qui ont été indiquées pour les pressions et les températures, ainsi que la succession particulière des opérations dont il a été question ci-dessus ont été données à titre d'illustration seulement, et on peut y apporter des modifications, en restant dans le cadre général de l'invention, pour obte- nir la masse de réaction partiellement polymérisée qui est déchargée de l'appareil de vaporisation instantanée 28.

   De plus, il doit être entendu que la masse sortant de l'appareil de vaporisation instantanée n'est pas complètement polycon- densée, et qu'une polycondensation   supolémentaire   conduisant à un polymère de poids moléculaire plus   élev   est nécessaire pour obtenir un produit final satisfaisant. 



   La masse de réaction partiellement polymérisée, à ce stade, est extrêmement visqueuse et difficile à mani- puler. Selon la présente invention, des moyens sont pré- vus pour terminer rapidement la polymérisation de la masse de réaction afin d'obtenir une polycarbonamide   d   qualité particulièrement élevée. 



   Plus précisément, la masse de réaction partiel- lement polymérisée est envoyée par la canalisation 33, au moyen d'une pompe 34 par exemple, à un troisième appareil d'évaporation ou de finissage 35, qu'elle traverse suivant 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 un trajet déterminé sous forme d'une mince pellicule mobile à l'état turbulent caractérisée par un fort rapport surface/volume. L'appareil do finissage 35 est du type communément appelé "évaporateur à pellicule mince", et il fonctionne de façon à faire progresser rapidement les fluides à traiter qu'il contient sous forme d'une mince pollicule à laquelle de la chaleur est fournie d'un coté de l'appareil pendant que le   f luide   le traverse.

   Un tel appareil d'évaporation à oellicule mince se trouve faci- lement dans le commerce, et il sera décrit en détail plus loin, De préférence, cet appareil d'évaporation est un appareil "AJUSTO-FILM" fabriqué par la Société dite   s "Kontro   
Company" do Petersham (Massachusetts). 



   La chaleur est fournie à la masse de réaction sous forme de pellicule mince à   l'intérieur   de l'appareil de finissage 35 au moyen d'un fluide de chauffage circu- lant dans un circuit de chauffage 36 comportant un réchauf- feur 37 pour chauffer le fluide. Dans l'appareil de finis- sage 35, l'opération de polymérisation est conduite prati- quement à son terme, et le polymère peut être extrait de   l'appareil   de finissage par une canalisation 38. Les vapeurs formées dans l'appareil 35 sont enlevées par une canalisa- tion de sortie 39. 



   L'opération de finissage du polymère qui est effectuée dans l'appareil do finissage 35, nécessite -une durée de séjour de la masse de réaction beaucoup plus courte que dans les appareils antérieurs, ce qui aide de façon inattendue à réduire la formation dans la masse de "gels", ou ce qui est communément désigné sous le nom de "gélification", et supprime pratiquement la dégradation 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 thermique. La masse de réaction partiellement polymérisée décrite ci-dessus, qui précédemment exigeait une opération do finissage d'environ une heure ou plus, peut maintenânt être amenée à son terme en un laps de temps beaucoup plus court pour donner un produit polymère final présentant une grande uniformité et pratiquement exempt de constituants polymères formés d'une façon incorrecte.

   Par exemple, la masse de réaction peuttraverser l'appareil de finissage en 
5 à 10 minutes, ou moins. De plus, on a constaté que l'uti- lisation d'un appareil d'évaporation à pellicule mince pour l'opération de finissage décrite ci-dessus permet d'obtenir des   résultats   bien meilleurs que les autres procédés. de   for.-   mation de polymères. Selon le nouveau concept à la base de l'invention, bien qu'une réduction de l'épaisseur de la couchr de polymère traversant l'appareil de finissage 35 fournisse une amélioration des conditions de la polymérisation, il est considéré comme désirable de réduire la pellicule à une épais- seur inférieure à 2,5 mm pour obtenir une amélioration nota- ble. En conséquence, d'une façon générale, l'épaisseur de la pellicule doit être choisie entre 0,127 mm et 2,54 mm. 



     De   préférence, la pellicule a une épaisseur comprise entre   0,254   mm et 1,27 mm. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Un appareil d'évaporation à pellicule mince qui convient bien pour la mise en oeuvre du procédé de poly-   mérisation   décrit ci-dessus est représenté en détail sur les figures 2 et 3. Comme on l'a indiqué précédemment, on peut utiliser un type d'appareil d'évaporation à pellicule mince disponible dans le commerce, et celui vendu par la Kontro Company, représenté sur les figures 2 et 3, a été utilisa et a donné. des résultats remarquables. 



   Comme représenté sur les figures 2 et 3, l'appareil qui'peut présenter des dimensions quelconques suivant la capacité detransfert de chaleur requise, comprend une      partie senaiblement oylindrique 41 et une partie tronco- nique 42 comportant   upe   paroi 43 qui   délimite   une chambre d'évaporation 44. Un arbre creux   46   est monté axialement dans l'appareil et tourne dans des paliers 47 et 48, prévus à chaque extrémité. L'arbre 46 présente un alésage central 49, et un certain nombre d'ouvertures ou orifices d'admission 51 percés dans sa paroi de façon à communiquer aveo la chambre 44, comme on le voit sur la figure 3. 



  Plusieurs ailettes ou pales radiales en forme de coin 52, espacées sur sa périphérie, sont montées sur la surface extérieure de l'arbre 48 de fagon à tourner avec lui ; et chacune des ailettes 52 présente un bord extérieur 53 qui est situé très près de la surface intérieure de la paroi latérale 43. Lea   bords   extérieurs 53 des ailettes 52   délimitent,   avec la surface intérieure de la paroi 43, 
 EMI14.1 
 UP q#py;, (µ$$ fi$@ipo 54, dy ±yµh isseur radiale, d ''N,""Ç'4 " Fe ac19n le sous forme ...].f '61I'iJI''iJj1' ,t "'f.I..., II" '\! Jt;t' "'.\ i 1-' d'une Pé#té4# e. 



     L'appareil     comporte   aussi une   tubulure   d'admission 55, par laquelle la   Mage   de réaction arrive dans la chambre 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 44. Les ailettes 52 présentent des encoches appropriées 56, près de l'extrémité intérieure de la tubulure d'ad- mission 55, de façon à obtenir initialement un étalement ou la mise sous forme d'anneau de la masse de réaction le long de la surface intérieure de la paroi 43 de la cham- bre.

   La masse de réaction, sous forme d'une pellicule annulaire mince, est par suite   entraînée   le long de la surface périphérique intérieure de la paroi 43 de la chambre dans l'espace libre 54, dans la direction de la flèche H, sous l'action des forces centrifuges   engendrées   par la rotation des ailettes ou pales 52. Quand la masse de réaction avançant d'une façon continue atteint l'ex- trémité de droite de l'appareil, sur la figure 3, elle s'écoule par un tuyau de décharge ou de sortie 57 fixé d'une façon appropriée quelconque à l'extrémité de plus grand diamètre de l'appareil. 



   Afin de fournir de la chaleur à la masse de réaction avançait sous forme d'une pellicule mince pendant son parcours le long de la surface intérieure de la paroi 43, une enveloppe 58 est fixée de façon appropriée à sa périphérie extérieure, et présente un orifice d'entrée 59 et un orifice de sortie 60, de façon à permettre à un fluide de chauffage d'un type connu, tel que le "Dowtherm" ou à un fluide du même genre, de circuler continuellement dans l'enveloppe, pour céder de la chaleur à la pelli- cule mince formée par la masse de réaction avançant dans l'espace libre 54. 



   Pendant le traitement de la masse de réaction dans l'appareil, qui comprend l'apport de chaleur à la masse, les produits volatils, comme l'eau et les substances volatiles du môme genre qui sont produites pendant le 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 
 EMI16.1 
 eMffage dqlt Ra.... de réaction  un for  de pello..   winoe   de la   matière   décrite   ci-dessus$     découlant   redia- 
 EMI16.2 
 leaect vers l'intérieur en paMast psr les 0%'11'108. 51 de la paroi de l'arbre 46, et axialement   le     long   de   l'alésage   49 de l'arbre, dans la direction indiquée par la flèche I.

   Plusieurs orifices d'échappement 61 sont percés dans la paroi de la partie de l'arbre 46 qui s'étend à l'intérieur de la partie 41 de l'appareil, par lesquels ces matières volatiles sortent de   1'intérieur   de l'arbre, et elles sont ensuite extraites ou entraînées par une canalisation de sortie ou un conduit de décharge 62 dans la partie 41 de l'appareil. 



   Dans le mode do mise en oeuvre représenté sur la figure 4, on a remplacé l'évaporateur 14 et le réacteur 22 de la figure 1 par des appareils à "pellicule mince" 14' et 22', respectivement. La solution de sel formateur de polyamide, ou masse de réaction, est refoulée par la pompe 12' dans la canalisation 13' jusqu'à l'évaporateur 14'. Le fluide de chauffage traverse continuellement l'appareil 14', grâce au circuit de circulation 16', et il est chauffé par un moyen approprié quelconque de   chauf   fage désigné par 17'. L'eau évaporée de la solution est évacuée, de l'appareil 14' par la canalisation de sortie 18'. La masse de réaction se trouvant dans l'appareil 14' en sort par la canalisation 19', sous l'action de la pompe 21', et elle est refoulée à travers le réacteur 22' qu'elle traverse comme elle a traversé l'évaporateur 14'.

   Comme pour ce dernier, un fluide de chauffage circule dans me circuit 23' et le réchauffeur 24'. Les matières volatiles produites dans le réacteur 22' sont évacuées par la 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 
 EMI17.1 
 cualiaation de sortie 26'. En 80rtant du. rieckur 220, lu eMM de réattion partl111saent polJl8énMe est z   ?eN   l'appareil de   vaporisation     instantanée   28' par la pompe   29',   montée dans la canalisation 27'. La chaleur nécessaire pour remplacer celle qui eat perdue pendant l'opération de vaporisation instantanée peut être fournie par un fluide de chauffage approprié circulant dans un circuit 31' muni d'un réchauffeur 32'.

   La masse de réao- tion polymérisée passe ensuite dans la canalisation 33' et sous l'action de la pompe 34', pénètre dans l'appareil de finissage 35'. De la chaleur est fournie à la masse dans l'appareil 35' par un fluide de chauffage circulant dans un circuit 36' muni d'un réchauffeur 37'.Le polymère est extrait par la canalisation 38'. Les vapeurs sont enlevées par la canalisation de sortie 39'. 



   Il est bien entendu, toutefois, que l'on peut utiliser éventuellement un nombre inférieur ou supérieur d'appareils à pellicule mince pour la mise en oeuvre du procédé de polymérisation spécifié ci-dessus tout en restant dans le cadre général de l'invention. Par exemple, il peut être avantageux d'utiliser un seul appareil à pellicule mince remplaçant à la fois l'évaporateur 14 et le réacteur 22 ; ou, dans certains cas, il peut être possible d'utili- ser un seul appareil d'évaporation à pellicule mince pour réaliser l'ensemble des opérations du processus de polymérisation qui sont effectuées par les trois appar3ils 14, 22 et 35 de la figure 1.

   Cependant, il convient de noter qu'un traitement très efficace des compositions polymérisables et une marche plus souple sont obtenus quand trois appareils d'évaporation à pellicule mince 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 14',  22'   et 35', sont utilisés en série comme on le voit sur la figure 4. 



   L'exemple suivent est destiné à illustrer, d'une façon nulleaent   limitative,   le procédé utilisé pour la mise en oeuvre de l'invention. 



  EXEMPLE : 
En utilisant des appareils d'évaporation à pellicule mince tels que ceux représentés sur les figures 2 et 3, et disposés comme on le voit sur le diagramme de la 
 EMI18.1 
 figure 4, une solution à 48% d'heraméthylbne-adipaaide est soutirée des Peservoirs de mélange   10'   et 11' à raison d'environ 54,9 kg à l'heure. Le sel d'adipamide, ou la masse de réaction, est introduit dans l'évaporateur 14' ayant la capacité voulue pour donner une surface de transfert de chaleur d'environ 0,09 mê, et on le fait avancer à travers l'évaporateur en suivant un trajet dans   lequul   il se trouve à l'état de pellicule mince.

   On four- nit de la chaleur, à raison d'environ 11 260 kilocalories par heure, à la pellicule mince formée par la masse de réaction à la pression atmosphérique, pour porter la température de cette masse à environ 109 C. Les produits volatils, tels que la vapeur d'eau, sont extraits de l'évaporateur 14' à raison d'environ 15 kg/heure. La durée de séjour dans l'évaporateur 14' de la masse qui s'écoule d'une façon continue est d'environ 6 à 12 seconde' et la masse sort de l'appareil sous un débit d'environ 39,9 kg/heure, à la concentration de 65%.

   A ce moment, on ajoute à la masse 2,27 kg/heure d'une bouillie à 3% de bioxyde de titane comme pigment, portée à la tempéra- ture de 1098C, pour délustrer les filaments obtenus comme produits finals ; et la masse est conduite dans un second 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 appareil d'évaporation à pellicule   ou... acteur     22' ,  ayant une surface de transfert do chaleur d'environ 0,09 mê. 



   Environ 11 740 kilocalories par heure sont fournies à la pellicule mince constituant la masse de réaction dans le réacteur 22' pour porter sa température à environ 
235 C, et la pression agissant sur la masse est portée à environ 17,6 kg/cm2. Les produits volatils de réaction comprenant l'eau de solution restante et l'eau de réaction formée, sont évacués du réacteur 22' à raison de 15,4 kg/ heure.

   La durée de séjour dans le réacteur 22' de la masse qui avance d'une façon continue est d'environ 6 à 12 secondes, et la masse partiellement polymérisée sort du réacteur à raison de 26,3 kg/heure, à une température d'environ   235 C.   La masse est ensuite conduite dans l'appareil de vaporisation instantanée 26',où la pression agissant sur la masse est rapidement réduite à la pression atmosphérique, faisant sortir de la masse, par vaporisa- tion, l'eau emprisonnée. Environ 2. 000 à 2. 800 kilo- calories par heure sont fournies à la masse dans l'appareil de vaporisation instantanée pour compenser la chaleur perdue pendant la vaporisation de l'eau et pour porter la température de la masse à 280 C.

   La vapeur dégagée   apparai+   dans la masse sous   forùie   de mousse ; et quand la masse est conduite au troisième appareil d'évaporation, ou appareil de finissage 35', la vapeur est extraite à raison de 3,6 kg/heure. L'appareil de finissage 35 présente une surface de transfert de chaleur de 0,14 mê, et la durée de séjour du polymère   danstcet   appareil est d'environ 1 minute.De 0 à 750 kilocalories par heure sont fournies à la masse formant la pellicule mince dans l'appareil de finissage 35' pour maintenir sa température à environ 

 <Desc/Clms Page number 20> 

   280 C.   Le polymère est déchargé de l'appareil de finissage à raison de 22,7 kg/heure. 



   Le fait que la masse de réaction se déplace sous force de pellicule mince dans les appareils 14'; 22' et 
35' orée un fort rapport surface/volume, ainsi qu'une turbulence, et améliore notablement les   caractéristiques   de transfert de chaleur, de sorte que la masse n'est .pas   Maintenue   longtemps à haute température pour poser dea problème tels que la dégradation thermique du poly-   mère*   Un autre avantage de l'appareil à pellicule mince est la facilité avec laquolle l'eau peut   Atre   emparée de la masse. De plus, les gouttelettes d'eau formées dans la masse peuvent facilement s'échapper de la surface de la pellicule mince et être évacuées, aidées évidemment par l'état d'agitation de la pellicule.

   Ainsi qu'il est bien connu, une faible teneur en eau est avantageuse, car la réaction do polymérisation est une réaction   d'équilibrr'   et se produit d'autant plus dans le sens de formation du polymère qu'il y a moins d'eau présente. Jusqu'ici, les appareils d'évaporation classiques rassemblaient la composition polymérisable sous forme d'une masse visqueuse importante et volumineuse, et un laps de temps considéra- ble était nécessaire pour mener à son terme le processus de polymérisation, avec ses conséquence normales de dégradation thermique, gélification, et tendance à l'in- version du processus do polymérisation, en raison de la présence d'une quantité d'eau excessive. 



   Avec le nouveau dispositif décrit, le traitement de la composition polymérisable, du début à la fin, peut   Atre   effectué en un laps de temps aussi faible que 5 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 minutes environ, ou moins, avec une durée de séjour d'environ 6 à 12 secondes dans l'évaporateur 14', 6 à 
12 secondes dans le réacteur 22', et 30 à 45 secondes dans l'appareil de   finissage   30'. Les appareils de   polymérisa-   tion antérieurs exigeaient souvent de 1 à 6 heures du début, à la fin et les avantages   procurés   par l'invention sont donc   très nets.   



   Eventuellement, la   pression   dans l'évaporateur peut 
 EMI21.1 
 entre $oÀµ$]1$j(,µ kgl cm et. la concentration de la salu.au âaa :raporateur peut stre portée à 
75-90%. Par des températures plus élevées peuvent être   utilisées   dans l'évaporateur et elles peuvent être comprises entre approximativement 125 C et 160 C. 



     Gomme   on l'a spécifié précédemment, bien que l'on ait représenté l'évaporateur et le réacteur comme des apparoil distincts, on peut conaovoir que les deux appareils soient combinés en un seul dans lequel l'eau de solution et l'eau de réaction peut être éliminée   successivement..   



   Le procédé de l'invention est applicable à de nombreux types de compositions formant des polymères linéaires, et il convient particulièrement bien pour la préparation de polycarbonamides linéaires synthétiques qui contiennent   des   groupes carbonamides revenant pério- diquement comme   partie intégrante   de la chaîne moléculaire   principale,   séparés par au moins deux atomes de carbone, 
 EMI21.2 
 ces composés englobant des interpolyamides et interpoly- " mèrie#""ér,Aïrïtx d,'nûtN groupas en pLas des groupes amides dans la chane principale d'atomes.

   Parmi les.plus utiles de eus compo aïtl one -p,1,vmé'ri sables se trouvent les solu- j tions aqueuses d'une diamine organique primaire ou   secon- )   daire appropriée 'et d'un acide dicarboxylique convenable 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 ou de ses dérivés générateurs d'amides, ainsi que des sels de ces composés, comme par exemple les sels de l'acide adipique ou sébacique avec des diamines comme 
 EMI22.1 
 Ll 9 hexamét%lène-di amine. / l'étly-7.'ne- am ne, a cam hy3.ène-diamine.

   Des solu- tions aqueuses d'acides   monoaminocarboxyliques   polyméri- sables et de leurs dérivés générateurs d'amides, par exemple la 3-pyrrolidone et l'acide 6-amino-caproique ou son lactame, avec ou sans addition d'autres corps réac- tionnels formateurs de polyamides comme les sels de diamines et d'acides dibasiques, sont aussi avantageusement polymérisées par le procédé de l'invention. 



   Il va de soi que l'on pout apporter des modifications aux modes de mise en oeuvre qui ont été décrits, notam- ment par substitution de moyens techniques équivalents, cana que l'on sorte pour cela du cadre de la présente invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT
The present invention relates to processes for the preparation of high molecular weight synthetic linear polymers, in particular those prepared by condensation reactions, such as polyamides, polyesters, and the like.

   More particularly the invention relates to a process for the continuous preparation of linear polycarbonamides of a type characterized by a high molecular weight, comprising those particularly useful for the production of articles of determined shape such as filaments, fibers. and objects of the same kind,

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 The production of linear condensing polymers from polymerizable reactants has gained increasing industrial importance in various industries.

   When forming such linear polymers, particularly those of the type possessing the property of forming films and fibers, the final polymeric product may be a polycarbonamide which is formed from liquid compositions comprising reactants forming reactants. polycarbonamides.



   In an example of the preparation of polycarbonamides such as "Nylons" and the like, an aqueous solution of a polycarbonate forming composition is subjected to evaporation conditions, then to pressures above atmospheric pressure. and at temperatures where the polyamides are formed, so as to carry out the polycondensation, or reaction for the formation of the polyamides.

   As the polycondensation of this polyamide-forming composition develops, the viscosity of the reaction mass containing the polyamides increases; and it has been found that by using the apparatuses known heretofore, parts of this viscous reaction mass tend to remain in a relatively stagnant, or physically inert state, particularly during the later stages of the polycondensation operation, during which the mass is usually found in unfavorable conditions.

   These unfavorable conditions for polycondensation, together with the increasing viscosity of the mass, tend to prevent the efficient development of the polycondensation operation, because the polymerization bonds between the terminal amine groups

 <Desc / Clms Page number 3>

 and the terminal carboxylic groups are largely hindered, and great difficulty is experienced in removing the water resulting from the reaction from the mass.

   As a consequence of the propensity for the water of the reaction to remain trapped in the mass, there is a tendency for the polycondensation process to reverse itself, or not to develop until its normal completion, thus giving as product a inferior polyamide *
Other difficulties have been encountered in using the current polycondensation apparatus, not only as a consequence of the unfavorable conditions inherent in the use of the known apparatus, and to which the reaction mass is subjected, but also as consequence of the poor heat transfer conditions which are common in these devices, both during evaporation and during polycondensation.

   Because of these drawbacks, it has been found that the reaction mass has to be maintained at a high temperature for too long periods of time to ensure evaporation of volatiles and favorable completion of the polycondensation reaction. As is well known, maintaining polymer-generating compositions, such as those described above, at high temperature for a relatively long period of time produces thermal degradation or degeneration of the resulting polymer.

   In addition, as the polymerization nears completion and the viscosity of the reaction mass approaches the optimum desired value, the heat input to which the mass is subjected causes excess polymerization in certain places. , and / or unwanted side reactions, with

 <Desc / Clms Page number 4>

 the result is that unwanted aggregates of material are formed, commonly referred to as "gels".



   Although the chemical composition of these "gels" has not been determined with certainty, it is known that these "gels" are undesirable, and that they will significantly lower the quality of the final polymer product. . Various devices have been proposed to keep the reaction mass in turbulence and to improve the heat transfer conditions during the last stage of the polymerization, but none of them has made it possible to solve this gelation problem. In addition, thermal degradation of the polymer always occurs.



   A low surface / volume ratio between the materials undergoing the polycondensation and the ambient gases tends to limit the removal of water or the like reaction product from the liquid phase to the gas phase. As indicated above, the separation of water from the reaction mass is of essential importance for the efficient performance of certain polycondensation operations.

   It is therefore very desirable that a high surface / volume ratio is obtained, in order to promote the elimination of water or the same material resulting from the union of the molecule undergoing polycondensation, and to increase the efficiency. of the polycondensation operation. In addition, a low surface area to volume ratio reduces the rate at which water from the solution contained in the mass evaporates, which adds another limitation to the efficient performance of a polycondensation operation in solution.



   The main aim of the invention is precisely to

 <Desc / Clms Page number 5>

 to provide a new process for the production of synthetic polymers.



     Another object of the invention is to provide a new process for the production of high quality synthetic linear polycondensation polymers.
 EMI5.1
 for example of polycarbb'n'ud'dêa # and in particular of such polymers having the property of forming films and d <$ fibrws * -,%) (joj? gµµ Another object still of the invention is to provide a novel process for preparing synthetic linear polycondensation polymers which can be obtained in a minimum time, and thereby reduce, or substantially eliminate thermal degradation and gelatinous formations in the polymerizable reaction masses.



   Another object of the invention is to provide a new process for preparing synthetic linear polymers in which the polymerization operation can be carried out in a rapid and efficient manner, which uses a minimum of equipment, and which gives a final polymeric product substantially free from undesirable materials such as "gels" and the like.
 EMI5.2
 



  , Linventioncte, rtyh, also a novel process for the production of synthetic polycondensation polymers such as polyamides characterized by the use of high turbulence or induced activity.
 EMI5.3
 > q;, j ",, /, t:>,,., # 'n" h ", y" J # y and a high surface area / volume ratio in the reaction mass during the conversion of the reaction mass to polymers
 EMI5.4
 ,> 1. : '',. 'high molecular weight.



   Another object of the invention is to achieve a

 <Desc / Clms Page number 6>

 new original process for the production of synthetic linear polymers, which uses thin film type means to extract the volatile material in the form of a vapor, for example an evaporator, which is to be selectively incorporated in one or more stages of 'a continuous process for the polymerization of polycarbonamides.



   The objects of the invention are achieved by using a polymerizable reaction mass which, in the preferred embodiment, comprises an aqueous solution of a salt of an amine and of an organic dicarboxylic acid. In the new process according to the invention, the reaction mass is moved continuously, along a determined path, in the form of a thin film in the turbulent state, characterized by a high surface / volume ratio; and the thin film is heated.

   While in the form of a thin film, the mass is subjected to high temperatures and pressures so as to evaporate volatile products such as water from solution and water from reaction. - tion, and gradually achieve the polycondensation of the polymerizable mass. To put the mass into this thin film form, a film type evaporator can be used, through which the reaction mass passes rapidly as a thin annular film, and in which the film is heated for its movement.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, helps to understand how the invention can be achieved, the particularities which emerge both from the drawing and from the text forming, of course, part of said invention. .

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Figure 1 is a schematic diagram illustrating the polymerization process according to the invention.



   Figure 2 is a plan view of a thin film type evaporation apparatus which may be used for carrying out the method of the invention.



   Figure 3 is a partial sectional view taken along line 3-3 of Figure 2.



   Figure 4 is a schematic diagram illustrating another embodiment of the invention.



   In FIG. 1, there is shown schematically, in diagram form, an embodiment of the new process according to the invention for the production of linear polymers, the polymerization apparatus used for carrying out the process of linear polymerization. Figure 1 comprises soft mixing vessels or reservoirs 10 and 11 in which suitable proportions of the constituents forming the polymerizable composition or reaction mass are initially placed and optionally uniformly mixed.



   Although in general any polymerizable composition can be treated by the novel process of the invention, preferably materials capable of undergoing polycondensation are treated so as to form high molecular weight polymers, for example polymers exhibiting. the property of forming fibers.



  It is with reference to such materials that the new process according to the invention will be described by way of example.



  Polymerizable compositions suitable for the preparation of spinnable polymers according to the invention may be of the type from which polycarbonamides are prepared, and

 <Desc / Clms Page number 8>

 the following description applies to the reoaration of polycarbonamides, which include the industrially produced "nylons". By way of example, the reaction mass contained in the mixing tanks 10 and 11 may comprise a mixture of a primary or secondary organic diamine and of an organic dicarboxylic acid, a salt -. -of these compounds or a polymerizable mono-amino organic acid.

   It is understood that the process according to the invention can advantageously be carried out by initially using the composition for forming the polyamide in the form of an aqueous solution. For example, a 40-50% aqueous solution of the polyamide generator salt, such as hexamethylene adipamide, can be formed.



   By a means such as a pump 12 arranged in a supply pipe 13, the polyamide-generating salt solution, or reaction mass, is sent to an evaporation apparatus or to a similar apparatus making it possible to expel the liquid. water by heating, for example an evaporator 14, through which the mass advances in a continuous fashion and in which the content of generating material of the polymer is increased to, for example, 60-75 percent by weight, or more. The evaporator 14 may be a known type of heat exchanger, for example tube type, in which the heat is supplied to the reaction mass by a suitable heating fluid which may consist of "Dowtherm" vapors of water vapor, etc.

   The heating fluid can flow continuously through the evaporator 14 by means of inlet and outlet pipes 16 and 17, and the reaction mass in the evaporator 14 is preferably agitated by means. appropriate

 <Desc / Clms Page number 9>

 (not shown) to improve heat transfer and water expulsion conditions.



   The aqueous solution of the polyamide generator salt is heated sufficiently in evaporator 14 to evaporate a portion of the water of solution from the reaction mass.



  For example, the salt solution can be heated to a temperature of about 105-115 ° C for about 20-30 minutes at pressures suitable to produce this evaporation, and in the embodiment shown, the water evaporated from the solution, or the vapor, is extracted from the evaporator 14 through an outlet pipe 18.



  In the evaporator, limited oligomerization may occur, depending on the conditions used.



   The reaction mass treated in the evaporator 14 is then extracted from this evaporator by a pipe 19, using a pump 21 for example, and it is sent to an autoclave or reactor 22. In the mode of The embodiment shown, the reactor 22 is preferably similar to the evaporator 14, and it may therefore be of the tube type through which the reaction mass progresses continuously as it is is heated.

   In order to obtain a polycondensation of the salt of adipic acid and of hexamethylenediamine, the reaction mass is brought to the reactor 22 under a pressure of about 16.9 to 18.3 kg / cm2, and it is heated to an elevated temperature at which the polyamide is formed, which may be about 225 to 260 ° C. As in evaporator 14, the mass in the reactor is preferably heated by means of. a heating fluid which circulates continuously through the inlet pipes;

 <Desc / Clms Page number 10>

 and outlet 23 and 24, respectively, and the mass undergoing polycondensation is stirred so as to improve the heat transfer conditions.

   The volatiles comprising the residual solution water and the reaction water produced in the reactor during the polycondensation are withdrawn from the reactor through an outlet line 26.



   At the elevated pressure and polyamide-forming temperature which exist in reactor 22, a large percentage of the reaction mass which continuously progresses in this reactor is polycondensed and converted to a low molecular weight polyamide. . Although the residence time of the reaction mass in the reactor 22 is chosen depending on the particular operation to be carried out, in the polymerization process according to the invention a residence time of about two hours is required. advantageous.



   At the end of the operation of conversion to polymer in the reactor 22, the partially polymerized mass is extracted from the reactor by a line 27, and it is sent to an apparatus / pressure reducer or instant vaporization 28, by a means such as a pump 29. The partially polymerized reaction mass in the flash vaporizer 28 is rapidly and continuously brought to a pressure substantially equal to atmospheric pressure, and the water occluded in the liquid phase of the mass is evaporated or instantly sprayed with mance. @ muttant an increase in the degree of polymerization of the mass.

   At the same time, a predetermined amount of heat is preferably supplied to the mass so as to replace the waste heat during

 <Desc / Clms Page number 11>

 instant vaporization operation. This heat can be supplied by a suitable heating fluid circulating from an inlet pipe 31 to an outlet pipe 32.



   The operations described above of the polymerization process, which are used in the new process according to the invention, are well known, and they are of general use in industry. The values which have been indicated for the pressures and the temperatures, as well as the particular succession of the operations mentioned above have been given by way of illustration only, and modifications can be made, while remaining within the general scope of the invention, to obtain the partially polymerized reaction mass which is discharged from flash vaporizer 28.

   In addition, it should be understood that the mass exiting the flash vaporizer is not completely polycondensed, and that an additional polycondensation leading to a higher molecular weight polymer is necessary to obtain a satisfactory final product. .



   The partially polymerized reaction mass, at this stage, is extremely viscous and difficult to handle. According to the present invention, means are provided for rapidly terminating the polymerization of the reaction mass in order to obtain a polycarbonamide of particularly high quality.



   More precisely, the partially polymerized reaction mass is sent through line 33, by means of a pump 34 for example, to a third evaporation or finishing apparatus 35, which it passes through next.

 <Desc / Clms Page number 12>

 a path determined in the form of a thin film mobile in the turbulent state characterized by a high surface / volume ratio. The finishing apparatus 35 is of the type commonly referred to as a "thin film evaporator", and it operates to rapidly advance the fluids to be treated therein in the form of a thin pollicle to which heat is supplied. on one side of the device while the fluid is passing through it.

   Such a thin-film evaporation apparatus is readily available on the market, and it will be described in detail later. Preferably, this evaporation apparatus is an "AJUSTO-FILM" apparatus manufactured by the so-called Company. Kontro
Company "of Petersham, Massachusetts.



   Heat is supplied to the reaction mass as a thin film within the finishing apparatus 35 by means of a heating fluid circulating in a heating circuit 36 having a heater 37 for heating. the fluid. In the finisher 35, the polymerization process is carried out substantially to completion, and the polymer can be withdrawn from the finisher through a line 38. The vapors formed in the apparatus 35 are removed. removed by an outlet pipe 39.



   The polymer finishing operation which is carried out in the finishing apparatus 35 requires a much shorter reaction mass residence time than in prior apparatus, which unexpectedly helps to reduce formation in the polymer. mass of "gels", or what is commonly referred to as "gelation", and practically suppresses degradation

 <Desc / Clms Page number 13>

 thermal. The partially polymerized reaction mass described above, which previously required a finishing operation of about an hour or more, can now be brought to completion in a much shorter period of time to give a final polymeric product exhibiting high performance. uniformity and substantially free of improperly formed polymer constituents.

   For example, the reaction mass can pass through the finishing apparatus by
5 to 10 minutes, or less. In addition, it has been found that the use of a thin film evaporator for the finishing operation described above gives much better results than the other methods. of polymer formation. According to the new concept underlying the invention, although a reduction in the thickness of the polymer coating passing through the finishing apparatus provides an improvement in the conditions of the polymerization, it is considered desirable to reduce the thickness of the polymerization. film to a thickness less than 2.5 mm to obtain a noticeable improvement. In general, therefore, the thickness of the film should be chosen between 0.127 mm and 2.54 mm.



     Preferably, the film has a thickness between 0.254 mm and 1.27 mm.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   A thin film evaporator which is well suited for carrying out the polymerization process described above is shown in detail in Figures 2 and 3. As previously indicated, one type can be used. commercially available thin film evaporator apparatus, and that sold by the Kontro Company, shown in Figures 2 and 3, was used and donated. remarkable results.



   As shown in Figures 2 and 3, the apparatus which may have any dimensions depending on the heat transfer capacity required, comprises a substantially cylindrical portion 41 and a frustoconical portion 42 having a wall 43 which delimits a chamber of heat transfer. evaporation 44. A hollow shaft 46 is axially mounted in the apparatus and rotates in bearings 47 and 48, provided at each end. The shaft 46 has a central bore 49, and a number of openings or intake ports 51 drilled in its wall so as to communicate with the chamber 44, as seen in Figure 3.



  A plurality of wedge-shaped radial vanes or blades 52, spaced around its periphery, are mounted on the outer surface of shaft 48 to rotate with it; and each of the fins 52 has an outer edge 53 which is located very close to the inner surface of the side wall 43. The outer edges 53 of the fins 52 define, with the inner surface of the wall 43,
 EMI14.1
 UP q # py ;, (µ $$ fi $ @ ipo 54, dy ± yµh radial isseur, d '' N, "" Ç'4 "Fe ac19n le in the form ...]. F '61I'iJI' ' iJj1 ', t "' fI .., II" '\! Jt; t' "'. \ i 1-' of a Pé # té4 # e.



     The apparatus also has an intake manifold 55, through which the reaction Mage enters the chamber.

 <Desc / Clms Page number 15>

 44. The fins 52 have suitable notches 56 near the inner end of the inlet tubing 55 so as to initially achieve a spreading or ringing of the reaction mass along it. the interior surface of the wall 43 of the chamber.

   The reaction mass, in the form of a thin annular film, is therefore entrained along the inner peripheral surface of the wall 43 of the chamber in the free space 54, in the direction of the arrow H, under the action of the centrifugal forces generated by the rotation of the vanes or blades 52. When the continuously advancing reaction mass reaches the right-hand end of the apparatus, in figure 3, it flows through a pipe discharge or outlet 57 attached in any suitable manner to the larger diameter end of the apparatus.



   In order to provide heat to the advancing reaction mass as a thin film as it travels along the inner surface of wall 43, a casing 58 is suitably attached to its outer periphery, and has an orifice inlet 59 and an outlet orifice 60, so as to allow a heating fluid of a known type, such as "Dowtherm" or a fluid of the same kind, to circulate continuously in the casing, to give way heat to the thin film formed by the reaction mass advancing through free space 54.



   During the processing of the reaction mass in the apparatus, which includes the supply of heat to the mass, the volatiles, such as water and similar volatiles which are produced during the process.

 <Desc / Clms Page number 16>

 
 EMI16.1
 eMffage dqlt Ra .... of reaction a for de pello .. winoe of the material described above $ arising redia-
 EMI16.2
 leaect inward in paMast psr the 0% '11'108. 51 from the shaft wall 46, and axially along the shaft bore 49, in the direction indicated by arrow I.

   Several exhaust ports 61 are drilled in the wall of the part of the shaft 46 which extends inside the part 41 of the apparatus, through which these volatiles exit from the interior of the shaft. , and they are then extracted or entrained by an outlet pipe or a discharge pipe 62 in the part 41 of the apparatus.



   In the embodiment shown in Figure 4, the evaporator 14 and reactor 22 of Figure 1 have been replaced by "thin film" devices 14 'and 22', respectively. The polyamide-forming salt solution, or reaction mass, is delivered by pump 12 'in line 13' to the evaporator 14 '. The heating fluid continuously passes through the apparatus 14 ', by virtue of the circulation circuit 16', and it is heated by any suitable means of heating designated by 17 '. The water evaporated from the solution is discharged from the apparatus 14 'through the outlet pipe 18'. The reaction mass in the apparatus 14 'leaves it through the pipe 19', under the action of the pump 21 ', and it is discharged through the reactor 22' which it passes through as it passed through the 14 'evaporator.

   As for the latter, a heating fluid circulates in the circuit 23 'and the heater 24'. The volatiles produced in the reactor 22 'are evacuated by the

 <Desc / Clms Page number 17>

 
 EMI17.1
 output cualiaation 26 '. Starting from. rieckur 220, read the reaction partl111saent polJl8énMe is z? eN the instantaneous vaporization apparatus 28 'by the pump 29', mounted in the pipe 27 '. The heat necessary to replace that which is lost during the instantaneous vaporization operation can be supplied by a suitable heating fluid circulating in a circuit 31 'provided with a heater 32'.

   The polymerized reaction mass then passes through line 33 'and under the action of pump 34' enters the finishing apparatus 35 '. Heat is supplied to the mass in the device 35 'by a heating fluid circulating in a circuit 36' provided with a heater 37 '. The polymer is extracted through the pipe 38'. The vapors are removed through the outlet line 39 '.



   It is of course understood, however, that one can optionally use a smaller or greater number of thin-film devices for carrying out the polymerization process specified above while remaining within the general scope of the invention. For example, it may be advantageous to use a single thin film apparatus replacing both the evaporator 14 and the reactor 22; or, in some cases, it may be possible to use a single thin film evaporator to perform all of the operations of the polymerization process which are performed by the three apparatuses 14, 22 and 35 of FIG. 1.

   However, it should be noted that very efficient processing of the polymerizable compositions and smoother operation is obtained when three thin film evaporators

 <Desc / Clms Page number 18>

 14 ', 22' and 35 ', are used in series as seen in Figure 4.



   The following example is intended to illustrate, in a non-limiting manner, the method used for carrying out the invention.



  EXAMPLE:
Using thin film evaporators such as those shown in Figures 2 and 3, and arranged as seen in the diagram of
 EMI18.1
 FIG. 4, a 48% solution of heramethylbne-adipaid is withdrawn from the mixing tanks 10 'and 11' at a rate of approximately 54.9 kg per hour. The adipamide salt, or reaction mass, is introduced into evaporator 14 'having the capacity to give a heat transfer area of about 0.09 m, and is advanced through the evaporator. by following a path in which it is in the state of a thin film.

   Heat, at the rate of about 11,260 kilocalories per hour, is supplied to the thin film formed by the reaction mass at atmospheric pressure, to bring the temperature of this mass to about 109 C. The volatiles, such as water vapor, are extracted from the evaporator 14 'at a rate of about 15 kg / hour. The residence time in the evaporator 14 'of the mass which flows continuously is about 6 to 12 seconds' and the mass leaves the apparatus at a flow rate of about 39.9 kg / hour, at a concentration of 65%.

   At this time, 2.27 kg / hour of a slurry of 3% titanium dioxide as a pigment, brought to a temperature of 1098C, is added to the mass to deluster the filaments obtained as final products; and the mass is conducted in a second

 <Desc / Clms Page number 19>

 film evaporator or ... actor 22 ', having a heat transfer surface area of about 0.09 m.



   About 11,740 kilocalories per hour are supplied to the thin film constituting the reaction mass in the reactor 22 'to bring its temperature to about
235 C, and the pressure acting on the mass is increased to about 17.6 kg / cm2. The volatile reaction products comprising the water of the remaining solution and the water of reaction formed, are discharged from the reactor 22 'at a rate of 15.4 kg / hour.

   The residence time in the reactor 22 'of the continuously advancing mass is about 6 to 12 seconds, and the partially polymerized mass exits the reactor at a rate of 26.3 kg / hour, at a temperature of d. 'approximately 235 C. The mass is then conducted into the instant vaporizer 26', where the pressure acting on the mass is rapidly reduced to atmospheric pressure, causing the trapped water to escape from the mass by vaporization. . About 2,000 to 2,800 kilocalories per hour are supplied to the mass in the flash vaporizer to compensate for the heat lost during the vaporization of the water and to raise the temperature of the mass to 280 C.

   The vapor released appears + in the mass under the foam; and when the mass is taken to the third evaporation apparatus, or finishing apparatus 35 ', the vapor is extracted at the rate of 3.6 kg / hour. The finishing apparatus 35 has a heat transfer area of 0.14 m, and the residence time of the polymer therein is about 1 minute. 0 to 750 kilocalories per hour are supplied to the mass forming the film. thin in the 35 'finisher to maintain its temperature at about

 <Desc / Clms Page number 20>

   280 C. The polymer is discharged from the finishing apparatus at a rate of 22.7 kg / hour.



   The fact that the reaction mass moves under thin film force in the devices 14 '; 22 'and
It has a high surface area to volume ratio, as well as turbulence, and significantly improves the heat transfer characteristics, so that the mass is not held for long at high temperature to cause problems such as thermal degradation. Polymer * Another advantage of the thin film apparatus is the ease with which the glue water can be taken up from the mass. In addition, the water droplets formed in the mass can easily escape from the surface of the thin film and be washed away, obviously aided by the state of agitation of the film.

   As is well known, a low water content is advantageous, since the polymerization reaction is an equilibrating reaction and occurs more in the direction of polymer formation the less there is. water present. Hitherto, conventional evaporators collected the polymerizable composition in the form of a large and bulky viscous mass, and a considerable time was required to complete the polymerization process, with its normal consequences. thermal degradation, gelation, and tendency to reverse the polymerization process, due to the presence of an excessive amount of water.



   With the new device described, the processing of the polymerizable composition from start to finish can be carried out in as little as 5 minutes.

 <Desc / Clms Page number 21>

 minutes, or less, with a residence time of about 6 to 12 seconds in the evaporator 14 ', 6 to
12 seconds in the reactor 22 ', and 30 to 45 seconds in the finishing apparatus 30'. Previous curing devices often required 1 to 6 hours from start to finish and the advantages of the invention are therefore very clear.



   Eventually, the pressure in the evaporator can
 EMI21.1
 between $ oÀµ $] 1 $ j (, µ kgl cm and. the concentration of salu.au âaa: raporateur can stre brought to
75-90%. Higher temperatures can be used in the evaporator and they can range from approximately 125 C to 160 C.



     As previously specified, although the evaporator and the reactor have been represented as separate apparatus, it can be seen that the two devices are combined into one in which the water of solution and the water of reaction can be eliminated successively.



   The process of the invention is applicable to many types of compositions forming linear polymers, and it is particularly suitable for the preparation of synthetic linear polycarbonamides which contain carbonamide groups which periodically return as an integral part of the main molecular chain, separated. by at least two carbon atoms,
 EMI21.2
 these compounds encompassing interpolyamides and interpoly- "merry #" "er, Aritx d, 'nutN groups in pLas of amide groups in the main chain of atoms.

   Among the most useful of these compounds which can be mixed are aqueous solutions of a suitable primary or secondary organic diamine and a suitable dicarboxylic acid.

 <Desc / Clms Page number 22>

 or its amide-generating derivatives, as well as salts of these compounds, such as for example the salts of adipic or sebacic acid with diamines such as
 EMI22.1
 L1 9 hexamet% lene-diamine. / etly-7.'ne- amne, a cam hy3.ene-diamine.

   Aqueous solutions of polymerizable monoaminocarboxylic acids and their amide-forming derivatives, for example 3-pyrrolidone and 6-amino-caproic acid or its lactam, with or without the addition of other reactants. Tional polyamide formers, such as the salts of diamines and of dibasic acids, are also advantageously polymerized by the process of the invention.



   It goes without saying that modifications can be made to the embodiments which have been described, in particular by substitution of equivalent technical means, so that this is outside the scope of the present invention.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Un procédé pour la préparation continue de poly- mères linéaires synthétiques, qui consiste à former une mas- se de réaction polymérisable, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction suivant un trajet déterminé sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent pré- sentant un fort rapport surface/volume, et à soumettre cette pellicule mince à l'action de la chaleur et de la pression de façon à convertir la masse presque complètement en polymére. CLAIMS 1. A process for the continuous preparation of synthetic linear polymers, which consists in forming a polymerizable reaction mass, in continuously advancing this reaction mass along a determined path in the form of a thin film in the turbulent state having a high surface area to volume ratio, and subjecting this thin film to the action of heat and pressure so as to convert the mass almost completely to polymer. 2..Un procédé selon la revendication 1, dans lequel la masse de réaction est partiellement polymérisée. 2. A process according to claim 1, wherein the reaction mass is partially polymerized. 3; Un procédé pour la préparation continue de po- lymères linéaires synthétiques de polycondensation, qui consiste à former une masse de réaction polymérisables, à soumettre cette masse de réaction à une température et à une pression élevée de façon à convertir progressivement une partie notable de cette masse de réaction en un poly- mère capable de subir une autre polycondensation, à faire avencer la masse de réaction partiellement polycondensée résultante, d'une façon continue, suivant un trajet dé- terminé, sous forme d'une pellicule mince à l'état turbu- lent présentant un fort rapport surface/volume, et à four- nir de la chaleur à cette pellicule mince pour achever pra- tiquement la conversion de cette masse en un polymère à poids moléculaire élevé. 3; A process for the continuous preparation of synthetic linear polycondensation polymers, which comprises forming a polymerizable reaction mass, subjecting this reaction mass to high temperature and pressure so as to gradually convert a significant part of this mass of reaction into a polymer capable of undergoing further polycondensation, in causing the resulting partially polycondensed reaction mass in a continuous fashion along a defined path as a turbulent thin film. - slow having a high surface / volume ratio, and to provide heat to this thin film to substantially complete the conversion of this mass into a high molecular weight polymer. 4;' Un procédé selon la revendication 3, dans le- quel la pellicule mince a une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm. <Desc/Clms Page number 24> 4; ' A process according to claim 3, wherein the thin film has a thickness of between 0.127mm and 2.54mm. <Desc / Clms Page number 24> 5, Un procédé selon la revendication 3, dans le- quel la pellicule mince a une épaisseur comprise entre 0,254 mm et 1,27 mm. 5. A method according to claim 3, wherein the thin film has a thickness between 0.254mm and 1.27mm. 6. Un procédé pour la préparation continue de po- lycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à for- mer une masse de réaction comprenant une solution aqueuse d'un sel polymérisable d'une diamine organique et d'un acide dicarboxylique, à soumettre cette masse de réaction à une température et à une pression élevées pour conver- tir progressivement une partie de cette masse de réaction en une polycarbonamide capable de subir une autre poly- condensation, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polycondensée suivant un trajet déterminé sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, 6. A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which comprises forming a reaction mass comprising an aqueous solution of a polymerizable salt of an organic diamine and a dicarboxylic acid, in subjecting this mass reaction mass at elevated temperature and pressure to gradually convert part of this reaction mass into a polycarbonamide capable of undergoing further polycondensation, to continuously advance this partially polycondensed reaction mass following a path determined in the form of a thin film in the turbulent state exhibiting a high surface / volume ratio, et à fournir de la chaleur à cette pellicule mince de façon à achever pratiquement la conversion de cette masse en une polycarbonamide à poids moléculaire élevé 7'. Un procédé pour la préparation continue de poly- carbonamides selon la revendication 1, dans lequel on fait avancer successivement la masse de réaction, sous forme de pellicule mince à l'état turbulent, suivant plusieurs trajets disposés en série, on fournit de la chaleur aux pellicules minces dans chacun de ces trajets, et on met la masse sous pression sur au moins l'un de ces traiets, de façon qu'elle se transforme presque complètement en poly- carbonamide . and providing heat to this thin film so as to substantially complete the conversion of this mass to a high molecular weight polycarbonamide 7 '. A process for the continuous preparation of polycarbonamides according to claim 1, wherein the reaction mass is successively advanced as a thin film in a turbulent state through several paths arranged in series, heat is supplied to the thin films in each of these paths, and the mass is pressurized over at least one of these paths so that it almost completely converts to polycarbonamide. 8. Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à former une masse de réaction comprenant une solution aqueuse <Desc/Clms Page number 25> d'un sel polymérisable d'une diamine organique et d'un acide dicarboxylique, à évaporer une partie de l'eau de solution de cette masse, à soumettre cette masse à une température et à une pression élevées de façon à en conver- tir progressivement une partie en une polycarbonamide ca- pable de subir une autre polycondensation, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polycondensée suivant un trajet dans lequel elle se trou- ve sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, 8. A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which comprises forming a reaction mass comprising an aqueous solution. <Desc / Clms Page number 25> of a polymerizable salt of an organic diamine and of a dicarboxylic acid, in evaporating part of the water from solution of this mass, in subjecting this mass to a high temperature and pressure so as to convert it progressively a part of a polycarbonamide capable of undergoing a further polycondensation, in continuously advancing this partially polycondensed reaction mass along a path in which it is in the form of a thin film in the state. turbulent with a high surface / volume ratio, et à fourni- de la chaleur à cette pelliçule mince de façon à achever pres- que complètement la conversion de cette masse en une poly- carbonamide de poids moléculaire élevé. and providing heat to this thin film so as to almost completely complete the conversion of this mass to a high molecular weight polycarbonamide. 9'. Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides selon les revendications 7 et 8, dans lequel la masse de réaction est une solution aqueuse du sel de l'acide adipique avec l'hexaméthylène-diamine. 9 '. A process for the continuous preparation of polycarbonamides according to claims 7 and 8, wherein the reaction mass is an aqueous solution of the salt of adipic acid with hexamethylenediamine. 10' Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à former une masse de réaction comprenant une solution aqueuse d'un sel polymérisable d'une diamine organique et d'un acide dicarboxylique, à fournir de la chaleur à cette masse de réaction de façon à éliminer une partie de l'eau de so- lution de cette masse, à soumettre la masse de réaction à une pression élevée à une température de formation de ia polyamide, de façon à convertir la majeure partie de cette masse en une polycarbonamide capable de subir une autre polycondensation, à ramener la masse à la pression atmos- phérique, 10 'A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which comprises forming a reaction mass comprising an aqueous solution of a polymerizable salt of an organic diamine and a dicarboxylic acid, providing heat to this mass reaction mass so as to remove part of the water of solution from this mass, to subject the reaction mass to an elevated pressure at a temperature of formation of the polyamide, so as to convert the major part of this mass to a polycarbonamide capable of undergoing another polycondensation, of reducing the mass to atmospheric pressure, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polycondensée suivant un <Desc/Clms Page number 26> trajet dans lequel elle se trouve sous forme d'une pelli- cule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, tout en fournissant de la chaleur à cette pellicule de façon à achever la conversion de la masse en une polycarbonamide de poids moléculaire élève. in continuously advancing this partially polycondensed reaction mass following a <Desc / Clms Page number 26> path in which it is in the form of a thin film in a turbulent state having a high surface / volume ratio, while providing heat to this film so as to complete the conversion of the mass into a polycarbonamide of molecular weight increases. Il ) Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à former une masse de réaction comprenant une solution aqueuse d'un sel d'une diamine et d'un acide carboxylique diba- sique, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction suivant un premier trajet dans lequel elle se trouve sous la forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, à soumettre cette masse de réaction à une forte pression, à une tem- pérature de formation de la polycarbonamide, de façon à convertir partiellement cette masse de réaction en poly- carbonamide, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polymérisée suivant un trajet dans lequel elle se trouve sous forme d'une pelli, II) A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which comprises forming a reaction mass comprising an aqueous solution of a salt of a diamine and of a dibasic carboxylic acid, to be advanced in a manner continues this reaction mass following a first path in which it is in the form of a thin film in the turbulent state having a high surface / volume ratio, subjecting this reaction mass to a high pressure, to a temperature. polycarbonamide formation temperature, so as to partially convert this reaction mass into polycarbonamide, to continuously advance this partially polymerized reaction mass along a path in which it is in the form of a pelli, cule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, et à fournir de la chaleur à cette pelli- cule mince pendant qu'elle avance sur ce second trajet, de façon à achever la conversion de la masse en polycar- bonamide. thin film in a turbulent state exhibiting a high surface area to volume ratio, and to supply heat to this thin film as it advances on this second path, so as to complete the conversion of the mass to polycarbonate . 12 ) Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à former une masse de réaction comprenant une solution aqueuse d'un sel d'unc diamine et d'un acide carboxylique dibasique, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction suivant un premier trajet dans lequel elle se trouve sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, à soumettre cette masse d réaction à une forte pression <Desc/Clms Page number 27> à une température de formation de la polycarbonamide, de façon à convertir partiellement la masse de réaction en polycarbonamide, à ramener la masse à la pression atmos- phérique afin de vaporiser instantanément l'eau de réaction emprisonnée dans la phase liquide de la masse de réaction, 12) A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which consists in forming a reaction mass comprising an aqueous solution of a salt of a diamine and a dibasic carboxylic acid, in continuously advancing this reaction mass following a first path in which it is in the form of a thin film in the turbulent state having a high surface / volume ratio, in subjecting this reaction mass to a high pressure <Desc / Clms Page number 27> at a formation temperature of the polycarbonamide, so as to partially convert the reaction mass into polycarbonamide, to bring the mass back to atmospheric pressure in order to instantly vaporize the water of reaction trapped in the liquid phase of the reaction mass , à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polymérisée suivant un trajet dans lequel elle se trouve sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, et à fournir de la chaleur à cette pellicule mince pendant qu'elle avance sur ce second trajet,.pour achever la conversion de la masse en polycarbonamide. continuously advancing this partially polymerized reaction mass along a path in which it is in the form of a thin film in a turbulent state having a high surface / volume ratio, and supplying heat to this thin film as it advances on this second path, .to complete the conversion of the mass to polycarbonamide. 13 ) Un procédé pour la préparation continue de polycarbonamides linéaires synthétiques, qui consiste à former une masse de réaction comprenant une solution aqueuse d'un sel d'une diamine et d'un acide carboxylique dibasique, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction suivant un premier trajet alors qu'elle se trouve sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/volume, à fournir de la chaleur à cette pellicule, à faire avancer d'une façon con- tinue cette masse de réaction suivant un second trajet alors qu'elle se trouve sous forme d'une pellicule mince à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/ volume, sous une forte pression et à une température de formation de la polycarbonamide, de façon à convertir en polycarbonamide une fraction notable de la masse de réac- tion, 13) A process for the continuous preparation of synthetic linear polycarbonamides, which consists in forming a reaction mass comprising an aqueous solution of a salt of a diamine and of a dibasic carboxylic acid, in continuously advancing this reaction mass following a first path while in the form of a thin film in a turbulent state having a high surface / volume ratio, to supply heat to this film, to be advanced in a conical manner - Tinuates this reaction mass following a second path while it is in the form of a thin film in the turbulent state having a high surface / volume ratio, under high pressure and at a polycarbonamide formation temperature, so as to convert a significant fraction of the reaction mass into polycarbonamide, à faire avancer d'une façon continue cette masse de réaction partiellement polymérisée suivant un troisième tra- jet alors qu'elle se trouve sous forme d'une pellicule min- ce à l'état turbulent présentant un fort rapport surface/ volume, et à fournir de la chaleur à cette pellicule mince <Desc/Clms Page number 28> sur ce troisième trajet de façon à achever la conversion de la masse en polycarbonamide. continuously advancing this partially polymerized reaction mass in a third path while it is in the form of a thin film in a turbulent state exhibiting a high surface / volume ratio, and provide heat to this thin film <Desc / Clms Page number 28> on this third path so as to complete the conversion of the mass to polycarbonamide. 14. Un procédé pour la préparation continue de po- lycarbonamides selon la revendication 13, dans lequel on réduit rapidement la pression agissant sur la masse de réac- tion entre le second et le troisième trajet, de façon à va- poriser instantanément l'eau formée par la réaction qui se trouve emprisonnée dans la phase liquide de cette masse. 14. A process for the continuous preparation of polycarbonamides according to claim 13, in which the pressure acting on the reaction mass between the second and the third path is rapidly reduced, so as to instantly vaporize the water. formed by the reaction which is trapped in the liquid phase of this mass. 15. Dans le procédé de préparation continue de po-- lymères linéaires synthétiques contenant des groupes oar- bonamide récurrent? comme partie intégrante de la châine moléculaire principale, séparés par au moins deux atomes de carbone, et dans lequel une solution aqueuse d'une matière capable de subir une polycondensation pour former ce polymère est évaporée de façon à réduire sa teneur en eau, le résidu de l'évaporation est chauffé sous pression pour convertir cette matière en un polymère capable de subir une autre conversion fournissant un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, la pression sur le produit partiellement converti est réduite, le poids molécu- laire du produit partiellement converti est accru et le-eau de réaction en est chassée, 15. In the process of continuous preparation of synthetic linear polymers containing recurring arbonamide groups? as an integral part of the main molecular chain, separated by at least two carbon atoms, and in which an aqueous solution of a material capable of undergoing polycondensation to form this polymer is evaporated so as to reduce its water content, the residue of evaporation is heated under pressure to convert this material into a polymer capable of undergoing further conversion providing a higher molecular weight polymer with removal of water of reaction, the pressure on the partially converted product is reduced, the molecular weight - the area of the partially converted product is increased and the water of reaction is driven out, le perfectionnement qui consiste à faire couler d'une façon continue ladite solution aqueuse dans une zone limitée sous forme d'une pellicule mince, à faire avancer cette pellicule à travers cette zone, et à chauffer cette pellicule pendant son passage à travers cette zone,, de façon à réduire la teneur en eau de la solution aqueuse. <Desc/Clms Page number 29> the improvement which consists in continuously flowing said aqueous solution in a limited zone in the form of a thin film, in advancing this film through this zone, and in heating this film during its passage through this zone, , so as to reduce the water content of the aqueous solution. <Desc / Clms Page number 29> 16: Dans le procédé de préparation continue de polymères linéaires synthétiques contenant des groupes car- bonamides récurrents comme partie intégrante de la chaîna moléculaire principale, séparés par au moins deux atomes de carbone, et dans lequel une solution aqueuse d'une matière capable de subir une polycondensation pour former et poly- mère est évaporée pour réduire sa teneur en eau, le résidu de l'évaporation est chauffé sous pression pour convertir cette matière en un polymère capable de subir une autre con.. version en un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, la pression sur le produit partiellement converti est réduite, le poids moléculaire du produit partiellement converti est accru et l'eau de réac- tion en est chassée, 16: In the process for the continuous preparation of synthetic linear polymers containing recurring carbonamide groups as an integral part of the main molecular chain, separated by at least two carbon atoms, and in which an aqueous solution of a material capable of undergoing polycondensation to form and polymer is evaporated to reduce its water content, the residue of the evaporation is heated under pressure to convert this material into a polymer capable of undergoing further conversion to a polymer of higher molecular weight. high with elimination of water of reaction, the pressure on the partially converted product is reduced, the molecular weight of the partially converted product is increased and the water of reaction is driven out, le perfectionnement qui consiste à mettre d'une façon continue la solution aqueuse sous forme annulaire d'anneau constitué par une pellicule/mince, en la centri- fugeant contre la périphérie intérieure d'un anneau, à faire avancer cette pellicule d'une façon continue le long de cet anneau, et à chauffer cette pellicule pendant son mouvement le long de l'anneau, de façon à réduire la teneur en eau de la solution aqueuse. the improvement which consists in continuously putting the aqueous solution in the annular form of a ring formed by a thin film, by centering it against the inner periphery of a ring, in advancing this film in a manner continues along this ring, and heating this film during its movement along the ring, so as to reduce the water content of the aqueous solution. 17. Dans le procédé de préparation continue de EMI29.1 lthexaméthylène-adipmide polymère dans lequel on df.ssout l'hexaméthylene-adipamido dans de l'eau pour former une so- lution aqueuse, on évapore la solution résultante pour ré- duire sa teneur en eau, on chauffe,ensuite sous pression le résidu de l'évaporation pour convertir l'examéthylène- adipamide en un polymère capable de subir une conversion ul- térieure en un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, on réduit la pression <Desc/Clms Page number 30> sur le produit partiellement converti, on augmente le poids moléculaire de ce produit partiellement converti à une tem- pérature élevée de façon que le polymère résultant soit fi- lable, et on en chasse l'eau de réaction, 17. In the process of continuous preparation of EMI29.1 a polymeric xamethylene adipmide in which hexamethylene adipamido is dissolved in water to form an aqueous solution, the resulting solution is evaporated to reduce its water content, heated, then under pressure the residue. evaporation to convert the examethylene adipamide into a polymer capable of undergoing further conversion to a higher molecular weight polymer with removal of water of reaction, the pressure is reduced <Desc / Clms Page number 30> on the partially converted product, the molecular weight of this partially converted product is increased at an elevated temperature so that the resulting polymer is stringable, and the water of reaction is removed therefrom, le perfectionnement qui consiste à mettre d'une façon continue la solution aqueuse sous forme d'anneau formé par une pellicule annulai- re ayant une épaisseur comprise entre 0,127 et 2,54 mm en la contrifugeant contre la périphérie intérieure d'un anneau, à faire avancer cette pellicule d'une façon continue le long de cet- anneau, et à chauffer la pellicule pendant qu'elle 40 déplace le long de l'anneau, de façon que l'eau contenue dans la solution aqeuse soit expulsée de la pellicule ra- dialement vers l'intérieur, et enlevée axialement de l'anneau. the improvement which consists in continuously placing the aqueous solution in the form of a ring formed by an annular film having a thickness of between 0.127 and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a ring, to advancing this film continuously along this ring, and heating the film as it moves along the ring, so that the water contained in the aqueous solution is expelled from the film radially inward, and axially removed from the ring. 18, Dans le procédé de préparation continue de EMI30.1 iihexaméthylène-adipam3.de polymère dans lequel on dissout l'hexam4thyléne-adipamide dans de l'eau pour former une so- lution aqueuse, on évapore la solution résultante pour ré- duire sa teneur en eau, on chauffe ensuite sous pression le résidu de l'évaporation pour convertir l'hexaméthylène-adi- pamide en un polymère capable de subir une conversion ul- térieure en un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, on réduit la pression sur le produit partiellement converti, on augmente le poids molécu- laire de ce produit partiellement converti à une température élevée de façon que le polymère résultant soit filable, et on en chasse l'eau de réaction, 18, In the process of continuous preparation of EMI30.1 a polymer in which hexamethylene adipamide is dissolved in water to form an aqueous solution, the resulting solution is evaporated to reduce its water content, then the residue is heated under pressure. evaporation to convert hexamethylene adipamide to a polymer capable of further conversion to a higher molecular weight polymer with removal of water of reaction, the pressure on the partially converted product is reduced, increases the molecular weight of this partially converted product at an elevated temperature so that the resulting polymer is spinnable, and the water of reaction is removed therefrom, le perfectionnement qui con - siste. a mettre en anneau d'une façon continue le résidu de cette évaporation, sous forme d'une pellicule annulaire d'une épaisseur comprise entre 0,127 et 2,54 mm, en le centrifu- geant contre la périphérie intérieure d'un anneau, à faire <Desc/Clms Page number 31> avancer cette pellicule d'une façon continue le long de cet anneau, et à chauffer la pellicule pendant son mouvement la long de l'anneau, à une température d'environ 220 à 260 C, sous une pression d'environ 16,9 à 18,3 kg/cmê,pour conver- EMI31.1 tir l'hexamdthylène-adipamide en polymère capable de subir une conversion ultérieure en un polymère de poids moléculai- re plus élevé, the improvement that consists. to continuously ring the residue of this evaporation, in the form of an annular film with a thickness between 0.127 and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a ring, to make <Desc / Clms Page number 31> advancing this film continuously along this ring, and heating the film during its movement along the ring, to a temperature of about 220 to 260 C, under a pressure of about 16.9 to 18.3 kg / cmê, to convert EMI31.1 drawing hexamethylene adipamide into a polymer capable of undergoing subsequent conversion into a polymer of higher molecular weight, à chasser radialement et vers l'intérieur l'eau de réaction et l'eau de solution résiduelle contenue dans la pellicule et à extraire axialement cette eau de l'anneau. in expelling radially and inwardly the water of reaction and the water of residual solution contained in the film and in extracting this water axially from the ring. 19. Dans le procédé de préparation continue de EMI31.2 i'hexam4OEy1éne-adipamide polymère dans lequel on dissout l'hexaméthylène-adipamide dans de l'eau pour former une soaqueuse, on évapore la solution EMI31.3 J u on)rsùltante pour r u re sa teneur en eau, on chauffe ensuite sous pression le résidu de l'évaporation pour conver- EMI31.4 tir J.heXaméthylne-adipam3.de en un polymère capable de su- bir une conversion ultérieure en un polymère de poids mo- léculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, on réduit la pression sur le produit partiellement converti; 19. In the process of continuous preparation of EMI31.2 i'hexam4OEy1ene-adipamide polymer in which the hexamethylene-adipamide is dissolved in water to form a aqueous solution, the solution is evaporated EMI31.3 J u on) rsùltante to r u re its water content, the residue of the evaporation is then heated under pressure to convert EMI31.4 shooting J.heXamethylene-adipam3.de into a polymer capable of undergoing subsequent conversion to a polymer of higher molecular weight with removal of water of reaction, the pressure on the partially converted product is reduced; on augmente à haute température le poids moléculaire du produit partiellement converti afin que le polymère résultant soit /on/ filable, et/en chasse l'eau de réaction, le perfectionnement qui consiste à mettre en anneau d'une façon continue la so- lution aqueuse, sous forme d'une première pellicule annulaire d'une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm, en a centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un premier anneau, à faire avancer cette première pellicule d'une façon continue le long de ce premier anneau, à chauffer cette pre- mière pellicule pendant son mouvement le long de l'anneau de façon à réduire la teneur en eau de la solution aqueuse, à <Desc/Clms Page number 32> EMI32.1 ftd1a1M8nt 1'*au de aolution de la P811. the molecular weight of the partially converted product is increased at high temperature so that the resulting polymer is / on / spinnable, and / with the water of reaction removed, the improvement which consists in continuously ringing the solution aqueous, in the form of a first annular film of a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, by centrifuging against the inner periphery of a first ring, advancing this first film in a continuous fashion along of this first ring, in heating this first film during its movement along the ring so as to reduce the water content of the aqueous solution, to <Desc / Clms Page number 32> EMI32.1 ftd1a1M8nt 1 '* au de aolution of P811. woat 1' et à l'.xu.1re x.38.8lFlt de ce pr88ier si à cetf> *=*au d'une façon C")t3.e le produ1t JMIri1e1- l<Matt CfAWe%'t1 Soffl 18188 d'une seconde pellicule annulai- re d'une fpaias:wr 08IIIP±'1" entre axi2? et 2,54 at, en le . centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un second anneau, à faire avancer cette seconde pellicule d'une fa- çon continue le long de ce second anneau, à chauffer cette seconde pellicule pendant son mouvement le long de l'anneau de façon à augmenter le poids moléculaire du produit par- tiellement converti afin que le polymère résultant soit fi- lable, et à en chasser l'eau de réaction radialement vers /et/ l'intérieur de la seconde pellicule%sa, l'extraire axialement du second anneau. woat 1 'and at the.xu.1re x.38.8lFlt of this pr88ier if at cetf> * = * in a way C ") t3.e the product JMIri1e1- l <Matt CfAWe%' t1 Soffl 18188 d 'a second cancellation film of a fpaias: wr 08IIIP ±' 1 "between axi2? and 2.54 at, in. centrifuging against the inner periphery of a second ring, to advance this second film in a continuous fashion along this second ring, to heat this second film during its movement along the ring so as to increase the molecular weight of the partially converted product so that the resulting polymer is stringable, and to drive the water of reaction radially to / and / inside the second film% sa, extract it axially from the second ring. 20. Dans le procédé de préparation continue de l'hexaméthylène-adipamide polymère dans lequel on dissout EMI32.2 lhexaméthylène-adipam3de dans de l'eau pour former une so- lution aqueuse, on évapore la solution résultante pour ré- duire sa teneur en eau, on chauffe ensuite sous pression la résidu de l'évaporation pour convertir l'hexaméthylène-adi- pamide en un polymère capable de subir une conversion ulté- rieure en un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction, on réduit la pression sur le produit partiellement converti, on augmente à haute tempéra- ture le poids moléculaire du produit partiellement converti afin que le polymère résultant soit filable, et l'eau de réac- tion en est chassée, 20. In the process for the continuous preparation of polymeric hexamethylene adipamide in which is dissolved EMI32.2 hexamethylene adipamide in water to form an aqueous solution, the resulting solution is evaporated to reduce its water content, then the evaporation residue is heated under pressure to convert hexamethylene adipamide to a polymer capable of undergoing a subsequent conversion to a polymer of higher molecular weight with elimination of water of reaction, the pressure on the partially converted product is reduced, the molecular weight of the partially converted product is increased at high temperature. converted so that the resulting polymer is spinnable, and the water of reaction is removed therefrom, le perfectionnement qui consiste à met- tre en anneau d'une façon continue ledit résidu d'évaporation sous la forme d'une première pellicule annulaire ayant une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm, en le centri- fugeant contre la périphérie intérieure d'un premier anneau, à faire avancer cette première pellicule d'une façon conti- <Desc/Clms Page number 33> EMI33.1 nue le long de ce p3fMtior anneau, ot chauffer cette pn- miere pellicule pendant son mouvement le long de ot annmu 1 une toMrstue d'environ 230 t 21 a0U8 une pression d'envia: the improvement which consists in continuously ringing said evaporation residue in the form of a first annular film having a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, centering it against the periphery interior of a first ring, to advance this first film in a continuous manner. <Desc / Clms Page number 33> EMI33.1 naked along this p3fMtior ring, ot heat this first film during its movement along ot annmu 1 a toMrstue of about 230 t 21 a0U8 a pressure of envia: on <9 8,3 !tg/caa , pour convertir l'hextiyir.. adlpeadde en un polymère %uscoptiblo d'être converti ulté- Ir eurmmt mvp-olymb" de poids ntolculeir plus élevé, . chasser radialement vers l'intérieur de cette première pelli- cule l'eau de réaction dt l'eau de solution résiduelle et à l'extraire axialement de ce premier anneau: on <9 8.3! tg / caa, to convert the hextiyir .. adlpeadde to a% uscoptiblo polymer to be subsequently converted to a higher ntolculeir weight Ir eurmmt mvp-olymb ",. drive out radially inwards from this first films the water of reaction in the water of residual solution and extracts it axially from this first ring: à mettre en anneau d'une façon continue le produit partiellement conver- ti, sous forme d'une seonde pellicule annulaire ayant une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm en le centri- fugeant contre la périphérie intérieure d'un second anneau, à faire avancer de façon continue cette seconde pellicule le long du second anneau, à chauffer la seconde pellicule pendant son mouvement le long de cet anneau afin d'augmen- ter le poids moléculaire du produit partiellement converti afin que le polymère résultant soit filable, et à chasser l'eau de réaction, radialement vers l'intérieur de la secon- de pellicule et à l'extraire axialement du second anneau. in continuously ringing the partially converted product, in the form of a second annular film having a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, centering it against the inner periphery of a second ring , continuously advancing this second film along the second ring, heating the second film during its movement along this ring in order to increase the molecular weight of the partially converted product so that the resulting polymer is spinnable, and expelling the water of reaction radially towards the interior of the second film and extracting it axially from the second ring. 21. Dans le procédé de préparation de l'hexamé- thylène-adipamide polymère dans lequel on dissout l'hexamé- thylène-adipamide dans de l'eau pour former une solution a- queuse, on évapore la solution résultante pour réduire sa teneur en eau, on chauffe ensuite sous pression le résidu de l'évaporation pour convertir l'hexaméthylèno-adipamide en un polymère capable de subir une conversion ultérieure pour donner Un polymère de poids moléculaire plus élevé avec éli- mination d'eau de réaction, on réduit la pression agissant sur le produit partiellement converti, ou augmente à haute <Desc/Clms Page number 34> EMI34.1 température le polds moidcculaire du produit pertielloMtnt converti afin que la polymère résuitant soit filable, et on en chasse l'eau de réaction, 21. In the process for the preparation of polymeric hexamethylene adipamide in which hexamethylene adipamide is dissolved in water to form an aqueous solution, the resulting solution is evaporated to reduce its content of. water, the residue from the evaporation is then heated under pressure to convert the hexamethyleno-adipamide into a polymer capable of undergoing subsequent conversion to give a higher molecular weight polymer with elimination of water of reaction, reduced the pressure acting on the partially converted product, or increases to high <Desc / Clms Page number 34> EMI34.1 temperature the moidcculaire product pertielloMtnt converted so that the resulting polymer is spinnable, and the water of reaction is driven off, le perfectionnement qui consiste à mettre en anneau d'une façon continue la solution aqueuse tous forme d'une première pellicule annulaire ayant une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm, en la centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un premier anneau, à faire avancer d'une façon continue cette préfère pellicule le long de ce premier anneau, à chauffer cette première pellicule pendant son mouvement le long de l'anneau de façon à réduire la teneur en eau de la solution aqueuse, l'eau de solution étant expulsée radialement vers l'intérieur de la première pellicule et extraite axialement du premier anneau, à mettre en anneau d'une façon continue le résidu de l'évaporation sous forme d'une seconde pellicule annulaire d'une épaisseur comprise entre 0, the improvement which consists in continuously ringing the aqueous solution all in the form of a first annular film having a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a first ring, to continuously advance this preferable film along this first ring, to heat this first film during its movement along the ring so as to reduce the water content of the aqueous solution, the water of solution being expelled radially towards the inside of the first film and extracted axially from the first ring, in continuously ringing the residue of the evaporation in the form of a second annular film with a thickness between 0, 127 mm et 2,54 mm, en le centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un second anneau, à faire avancer d'une façon continue cette seconda pellicule le long du second anneau, et à chauffer cette se- conde pellicule, pendant son mouvement le long de l'anneau. à une température d'environ 220 à 260 C et sous une pression d'environ 16,9 à 18,3 kg/cm 2 afin de convertir l'hexaméthyl- lène-adipamide en un polymère capable d'être converti ul- térieurement en un polymère à poids moléculaire plus élevé, et à chasser radialement vers l'intérieur de la seconde pel- licule l'eau de réaction et l'eau de solution résiduelle et à l'extraire axialement du second anneau. <Desc/Clms Page number 35> EMI35.1 a2. 127 mm and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a second ring, to continuously advance this second film along the second ring, and to heat this second film, during its movement along the ring. at a temperature of about 220 to 260 C and under a pressure of about 16.9 to 18.3 kg / cm 2 in order to convert hexamethylene adipamide into a polymer capable of being subsequently converted to a higher molecular weight polymer, and in driving radially inwardly of the second film the water of reaction and the water of residual solution and extracting it axially from the second ring. <Desc / Clms Page number 35> EMI35.1 a2. nana l, poo4Q6 de Préparation do l'h4xaa4thl- lkn1-a4ipaa!4t poly4ébn dans lequel on dld80ut l'nlxe- .4tbal.nt-acUpu1.C18 dans de l'eau pour tomer une 801u- tion aqueuse, on évapora la solution résultant@ pour EMI35.2 réduire sa t8MW' un tout on chautte siieuite le résidu de l'4vaporat1oft. bouts pr8'lion, pour convertir 1'hoxo- méthylène-adipamide en un polymère capable de subir une conversion ultérieure en un polymère de poids moléculaire plus élevé avec élimination d'eau de réaction. nana l, poo4Q6 of Preparation of h4xaa4thl- lkn1-a4ipaa! 4t poly4ébn in which one dld80ut the nlxe- .4tbal.nt-acUpu1.C18 in water to fall an aqueous 801u- tion, the solution is evaporated resulting @ for EMI35.2 reduce its t8MW 'a while we chautite the residue of the 4vaporat1oft. pr8'lion ends, to convert the oxomethylene adipamide into a polymer capable of undergoing subsequent conversion to a higher molecular weight polymer with removal of water of reaction. on réduit la pression sur le produit partiellement converti, on augmente à température élevée le poids moléculaire du produit partiellement converti afin que le polymère en )résultant soit filable et on/chasse l'eau de réaction, le perfectionnement qui consiste à mettre en anneau d'une façon continue la solution aqueuse, sous forme d'une première pellicule annulaire ayant une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm, en la centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un premier anneau, à faire avancer cette première pellicule d'une façon continue le long du premier anneau, à chauffer cette première pelli- cule pendant son mouvement le long de l'anneau de façon à réduire la teneur en eau de la solution aqueuse, l'eau de solution étant chassée radialement vers l'intérieur de la pellicule et extraite axialement du premier anneau ; the pressure on the partially converted product is reduced, the molecular weight of the partially converted product is increased at a high temperature so that the resulting polymer is spinnable and the water of reaction is / is driven off, the improvement which consists in putting in a ring d 'continuously the aqueous solution, in the form of a first ring film having a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a first ring, to advance this first film of continuously along the first ring, in heating this first film during its movement along the ring so as to reduce the water content of the aqueous solution, the water of solution being driven radially inwards film and extracted axially from the first ring; à mettre en anneau d'une façon continue le résidu de l'é- vaporation pour former une seconde pellicule annulaire d'une épaisseur comprise entre 0,127 et 2,54 mm, en le centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un second anneau, à faire avancer cette seconde pellicule d'une façon continue le long du second anneau, et à chauffer <Desc/Clms Page number 36> cette seconde pellicule pendant son mouvement le long de l'anneau, à une température d'environ 220 à 260 0, et sous une pression d'environ 16,9 à 18,3 kg/cmê, de EMI36.1 façon à convertir l'hexamèthylbne-adipamide en un poly- mère susceptible d'être converti ultérieurement en un polymère de poids moléculaire plus élevé, continuously ringing the residue of the evaporation to form a second annular film with a thickness between 0.127 and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a second ring, to advance this second film continuously along the second ring, and heat <Desc / Clms Page number 36> this second film during its movement along the ring, at a temperature of about 220 to 260 0, and under a pressure of about 16.9 to 18.3 kg / cm3, of EMI36.1 so as to convert the hexamethylbne-adipamide into a polymer capable of being subsequently converted into a polymer of higher molecular weight, à chasser radialement vers l'intérieur de la seconde pellicule l'eau de réaction et l'eau de solution résiduelle et à 1 'extraira axialement du second anneau; à mettre en anneau d'une façon continue le produit partiellement converti sous forme d'une troisième pellicule annulaire ayant une épaisseur comprise entre 0,127 mm et 2,54 mm, en le centrifugeant contre la périphérie intérieure d'un troisième anneau, à faire avancer cette troisième pelli- cule d'une façon continue le long de ce troisième anneau, à chauffer cette troisième pellicuale pendant qu'elle progresse le long de l'anneau pour augmenter le poids moléculaire du produit partiellement converti afin que le polymère résultant soit filable, expelling the water of reaction and the residual solution water radially towards the inside of the second film and extracting it axially from the second ring; continuously ringing the partially converted product in the form of a third annular film having a thickness between 0.127 mm and 2.54 mm, by centrifuging it against the inner periphery of a third ring, to advance this third film continuously along this third ring, heating this third film as it progresses along the ring to increase the molecular weight of the partially converted product so that the resulting polymer is spinnable, et pour chasser l'eau de réaction radialement vers l'intérieur de la troisième pellicule, à l'extraire axialement du troisième anneau. and to drive the water of reaction radially towards the interior of the third film, extracting it axially from the third ring. 23. Chaque particularité nouvelle et/ou chaque combinaison de particularités nouvelles telles qu'elles ont été décrites ci-dessus. 23. Each new feature and / or each combination of new features as described above.
BE605614D BE605614A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE605614A true BE605614A (en)

Family

ID=192832

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE605614D BE605614A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE605614A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH445856A (en) Method and apparatus for the production of linear polycarboxylamides
EP2129702B1 (en) Process for producing polyamide
JP5591111B2 (en) Method for producing low-hydrolyzable polyester granules made of high-viscosity polyester melt, and apparatus for producing the polyester granules
FR2770151A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE CONTINUOUS MICROMIXING OF FLUIDS AND THEIR USE, IN PARTICULAR FOR POLYMERIZATION REACTIONS
JP6214754B2 (en) Method and apparatus for decolorizing PET flakes (crushed PET)
EP2598554B1 (en) Method for producing polyamide
WO2003103818A1 (en) Method for continuously and dynamically mixing at least two fluids, and micromixer
FR2981600A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF POLYAMIDE PELLETS
EP3212582A1 (en) Process and plant for thermal hydrolysis of sludge
BE605614A (en)
FR2527102A1 (en) PROCESS FOR TREATING A POLYMERIZATION REACTOR
AU2012372492B2 (en) Process and plant for producing a solid product
FR2533573A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR THE PRODUCTION OF COPOLYMERS OF STYRENIC COMPOUNDS AND ALKENYLNITRILIC COMPOUNDS
EP0380424A1 (en) Process for the concentration by pervaporation of an aqueous fluid containing volatile or carrier water vapour-distillable organic compounds
FR2510136A1 (en) CONTINUOUS METHOD OF SAPONIFICATION AND DEVICE FOR IMPLEMENTING SAID METHOD
FR2490103A1 (en) USE OF A MULTI-EFFECT FALLING FILM EVAPORATOR FOR RECOVERING A LIGHT ORGANIC COMPOUND FROM A MIXTURE THEREOF WITH A HEAVY ORGANIC COMPOUND
FR2497205A1 (en) Continuous dissolution of casein contg. milk protein - by pumping aq. suspension contg. solubilisers through a reactor under shear
BE835702A (en) APPARATUS AND METHOD FOR INSTANT ADIABATIC VAPORIZATION OF LIQUIDS
BE697034A (en)
BE471335A (en)
EP0263044B1 (en) Process for the isolation and purification of polyisocyanates containing biuret groups
WO1996037518A1 (en) Method for extracting and producing hydrocolloidal polymers from animal or plant material
FR2547749A1 (en) Installation for the thermal destruction of polymer materials
FR2540512A1 (en) Process and polyvalent installation for distilling with concentration of heat sensitive effluents or liquids
FR2798966A1 (en) Pressure pump for pumping liquids containing solids in suspension incorporates feed agitator fitted to the drive shaft, which drives the charge towards the pumping element and keeps the solids in suspension in the liquid