BE604099A - - Google Patents

Info

Publication number
BE604099A
BE604099A BE604099DA BE604099A BE 604099 A BE604099 A BE 604099A BE 604099D A BE604099D A BE 604099DA BE 604099 A BE604099 A BE 604099A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
deoxy
epi
oxytetracycline
chloro
product
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE604099A publication Critical patent/BE604099A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/70Carbohydrates; Sugars; Derivatives thereof

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Nouveaux agents antibactériens. 



   La présente invention se rapporte à des tétracyclines      nouvelles et utiles et au procédé pour les produire. Plus particu-   lièrement,   la présente invention se rapporte aux 6-épi-6-désoxytéra- cyclines, à leurs analogues substitués sur le cycle D, à leurs analogues   lla-substitués,   et à leurs analogues cycle D-lla-substi- tués, de même qu'au procédé de fabrication de ces composés. 



   Selon la présente invention, on a trouvé que l'hydrogéna- tion de   6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracyclines,   comprenant différents analogues substitués sur le cycle D et en lla-, est un procédé très valable pour produire des 6-désoxytétracyclines connues et de plus, produit une catégorie de dérivés nouveaux et utiles ayant des propriétés chimiques, physiques et biologiques différentes , de ces 6-désoxytétracyclines connues par suite d'une configura- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tion stéréochimique modifiée.

   Ces nouvelles tétracyclines ont une activité microbiologique définie contre une variété de microorga- nismes Gram-positifs et Gram.-négatifs et sont désignées correctement comme 6-épi-6-désoxytétracyclines puisque la configuration stérique du groupement 6-méthyl est l'opposé de celle des 6-désoxytétracycli- nes connues. Par conséquent, la nomenclature   "6-épi"   employée ici est absolument conforme à la nomenclature reconnue pour désigner les   4-épitétracyclines   connues. 



   Selon le procédé de la présente invention, un composé tétracycline approprié défini ci-dessous, est dissous ou mis en suspension sous forme amphotère, ou sous forme d'un sel obtenu par addition d'acide ou sous forme d'un sel complexe avec un métal polyvalent, dans un solvant réactionnel inerte en présence d'une quantité catalytique d'un catalyseur qui est un métal noble et mis en présence d'hydrogène à une température et une pression convenables, jusqu'à ce que la réduction du groupement 6-méthylène ait lieu. 



  Ensuite, on peut récupérer un mélange de   6-épi-6-désoxytétracycline   et de 6-désoxytétracycline par les procédés habituels comprenant la séparation du catalyseur et la récupération du solvant. Ce mélange peut ensuite être soumis à une chromatographie ou à d'autres procédés de séparation d'un tel mélange en ses composants. 



   L'expression "solvant réactionnel inerte" employée ici concerne n'importe quel milieu qui est un solvant ou un agent de suspension convenable pour le réactif antibiotique, qui est stable dans les conditions d'hydrogénation et qui ne modifie pas l'efficacité du catalyseur et qui ne réagit pas avec l'antibiotique. Les solvants organiques polaires conviennent généralement et comprennent les alcools inférieurs comme le méthanol, l'éthanol et le butanol, etc.; des éthers solubles dans l'eau, cycliques ou à chaîne ouverte, comme le dioxane, le tétrahydrofurane, l'éther diéthylèneglycol monométhylique, le 2-éthoxyéthanol, les acides monocarboxyliques inférieurs tels que l'acide acétique, l'acide propionique, des milieux aqueux contenant les solvants ci-dessus, de l'acide chlorhydrique aqueux dilué, etc.

   On remarquera que ces solvants et d'autres sont cou- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rants dans les techniques d'hydrogénation connues appliquées aux antibiotiques contenant des tétracyclines et par là-même, sont irréfutables. De meilleurs résultats sont néanmoins obtenus   iorsçu'on   emploie des milieux acides au lieu de milieux basiques qui peuvent provoquer des décompositions et réduire ainsi le rende:nent du pro- duit désiré. L'emploi des meilleurs solvants est illustré par les exemples ci-après. 



   La température n'est pas plus critique dans le présent procédé qu'elle ne l'est dans d'autres hydrogénations d'antibioti- ques de la série des tétracyclines. En fait, le meilleur domaine de température est de 0 à 60 C environ, la meilleure température dans ce domaine est de 10 à 50 C et de préférence à température ambiante. 



  Pour des températures inférieures à 0 C la réaction est excessivement lente et pour des températures au-dessus de 60 C des décompositions du produit de départ peuvent se produire. Comme on peut s'y attendre, plus la température est élevée, plus la réaction est rapide. 



   Les catalyseurs de métaux nobles utilisés dans la présente invention comprennent le platine, le palladium, le rhénium, le rhodium,et le ruthénium, soit avec, soit sans support, de même que leurs composés catalytiques connus tels que oxydes, chlorures, etc. 



  Des exemples de supports catalytiques convenables sont du carbone, de la silice et du sulfate de baryum. Les catalyseurs peuvent être préparés d'avance ou préparés in situ par préréduction d'un sel approprié du composé catalytique. Les meilleurs catalyseurs sont par exemple du palladium sur carbone   5%,   du platine sur carbone 5%, du rhodium sur carbone 5%, du chlorure de platine, du chlorure de palladium, de l'oxyde de platine et de l'oxyde de ruthénium. Des produits comme ces derniers, dans lesquels le métal est sous une forme combinée, non élémentaire, requièrent généralement une préréduction avant que l'hydrogénation puisse être faite.

   Ceci est réalisé simplement en suspendant le précurseur catalytique dans le milieu d'hydrogénation, en l'hydrogénant, en ajoutant le substrat et en continuant 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 1-lhyd.ro-zena-uion. Loutre part, tous les composants peuvent ttre incorpores en une fois àt 2"xyàrog,en-tion peut être co:aEr.cëc. c.c procédé F- 1,F-,,-zznT,& c e de permettre 1"ipëraicùr de déter.aine r :;éc.i't'- ment la   quantité     d'hydrogène   absorbée pendant la   préréduction,   catalytique et pendant la phase d'hydrogénolyse. L'avancement de l'hy- 
 EMI4.2 
 drogénation de l'antibiotique peut être alors contrôlée plus aisé- ment. 



   L'expression "quantité catalytique" employée ici sera facilement   comprise   par les spécialistes des hydrogénations de   tétra-   cyclines connues, c'est la   mène   quantité que celle employée dans les 
 EMI4.3 
 exesplep oui suivent. 



   Le   rhodium est   le meilleur catalyseur pour le procédé de la   présente   invention car il donne le rendement global le plus   élevé   
 EMI4.4 
 en 6-tpi--céoY;- et c-âéso:ytëtr4cyclines. De plus, 1-1e--i,,loi dit rhodius permet le maintien d'un substituant 7-halogéné lorsque le produit de départ est', par exeniple, la 7-halo-6-désoxy-6-déraétryl-6mePylene-5-of-,ëtrüc;cline. Guand il n'est pas nécessaire de préserver un substituant 7-haloénéj il est préférable d'employer le palladium come catalyseur. Néanmoins, les autres catalyseurs de létaux nobles sont parfaitement convenables pour l'obtention des 6-épi-E-.àëso- et 6-désoxtétracyclines. 



   La pression employée pendant l'hydrogénation n'est pas critique mais dépend principalement des possibilités de l'appareil. 



  En général, les pressions employées vont de la pression   atmosphéricue   à des pressions de 2.000 livres/pouce carré (140 kg/cm2).   Comme   on le sait, l'hydrogénation à la pression atmosphérique est généralement effectuée dans un appareil dans lequel un volume déterminé d'hydrogène contenu dans un réservoir est relié à un manomètre de façon à pouvoir mesurer la quantité   d'hydrogène   consommé. On peut encore employer une bouteille de citrate ou de magnésie et un agitateur mécanique avec une jauge de pression étalonnée, ou un autoclave à   hautes pressions avec agitation. 



  Pour le procédé de cette invention, les produits de départ   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 convenables cO.:lprt.:nnt::rd" ceux oui ront. r;prt,senL:1; pe.r 1:: !c,- .,.':'\..5 suivantes : 
 EMI5.2 
 
 EMI5.3 
 oà Y peut être un hydrogène ou un hydroxyle, X un hyàroiéne, un chlore, un iode ou un brome, X1 un hydrogène, un   araino   ou un   alyl-   amino inférieur, X2 un hydrogène ou un azote et Z un chlore ou un fluor. De plus, on peut employer les sels obtenus par addition d'acide et les sels complexes de métaux polyvalents de ces composas. Il faut   remarquerque   les configurations stériques des positions 5a et lla sont indiquées dans la seconde formule ci-dessus. 



   Puisque les produits de cépart du procédé de la présente invention décrits ci-dessus sont des composés de tétracyclines rela-   tivement   nouveaux bien que connus, on trouvera plus loin des exemples I à XXXI pour illustrer leur préparation et donner les produits de départ nécessaires. En général, le mode de préparation comprend le traitement d'un   lla-halo-6,12-hémicétal   d'une tétracycline appropriée avec un acide fort du type déshydratant comme l'acide sulfurique, trifluoracétique, polyphosphorique, perchlorique, fluorhydrique ou un autre du même genre. Parmi ceux-ci, on préférera l'acide fluorhydrique. Les conditions optimum sont d'habitude déterminées par la routine.

   En général, l'hémicétal lla-halogéné   dhoisi   est simplement ajouté à l'acide choisi et on les laisse réagir à une température située au mieux entre 0 et 50 C   etendant   une durée 
 EMI5.4 
 tendant une dur' 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 hilare de   une ci   plusieurs meures. Lorsque   la   réaction estconplète, le produit est isolé   de   façon appropriée,   c'est-a-dire,   dans le cas ('acides volatils, en évaporant ceux-ci pour obtenir le produit résiduel, et dans les autres cas, par des procédés habituels comme par exemple en agitant avec un solvant dans lequel le produit ne soit pas   solrble   (par exemple de l'étner diéthylique) afin de le précipiter.

   Ces composés 0-méthylène peuvent être convertis avant l'hydrogénation en sels tels que des chlorhydrates, par les procédés habituels. 



   Des variations de substituants des produits de départ du procédt de la présente invention sont aussi illustrées dans les exemples ci-après. 



  En bref, la 7-halogénation du produit de départ peut être obtenue par halogénation directe d'une   lla-halo-6-désoxy-6-déméthyl-6-   méthylène-5-oxytétracycline par des réactifs bien connus tels que N-chloro-, N-bromo- et N-iocosuccinimide. tour rette réalisation, on a trouvé que l'acide fluorhydrique liquide est un excellent milieu réactionnel et que des températures allant de   -40 C   jusqu'à 60 C sont parfaitement convenables. Le composé 7,lla-dihalogéné résultant peut être employé tel quel ou peut être converti en dérivé lla-déshalogéné correspondant par les procédés illustrés dans   l'exemple   VI. 



   La nitration directe de la 6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline choisie convient pour préparer les produits de départ 9-nitro de la présente invention. On fait réagir le produit de départ avec de l'acide nitrique par se ou formé in situ, par exemple avec du nitrate de potassium et de l'acide sulfurique. Les meilleurs résultats sont obtenus lorsque la nitration est effectuée dans un solvant tel que l'acide fluorhydrique liquide, un acide alkylique inférieur, etc. Quand on emploie l'acide fluorhydrique comme solvant, il peut aussi agir comme donneur de protons et former l'acide nitrique in situ avec des nitrates.

   Il faut éviter d'élever la température au-dessus de 50 C, les meilleurs résultats étant obtenus température ambiante et il faut même travailler à des températures inférieures quand on emploie l'acide fluorhydrique comme solvant. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 Les durées de réaction peuvent varier de 15 minutes à 12 heures. 
 EMI7.1 
 



  Lorsque le produit de départ souhaite est une lla-césnalo- 6-désoxy-b-déméthyl-b-méthylènetétracyclir¯e, la lla-déshalogénation peut être faite par réduction soit chimique, soit catalytique en utilisant les procédés bien connus des spécialistes. L'exemple XXXVII ci-dessous illustre la réduction par hydrogénation d'une 
 EMI7.2 
 lla-chloro-6-désoxy-6-déaéthyl-6-méthylènetétracycline Pour obtenir le dérivé lla-déchloruré correspondant et montre aussi que le groupement lla-fluoro n'est pas susceptible d'une réduction par ce procédé. Par contre, les groupements lla-fluoro sont éliminés dans les produits de départ souhaités par des procédés de réduction illustrés dans l'exemple IV, méthode D, dans lesquels on emploie jour faire la réduction du zinc en poudre et de l'acide chlorhydrique dilué. 
 EMI7.3 
 



  La préparation des produits de âtaart 9-à:xii;o èu procécé de la présente invention peut être faite par réduction des composés 9-nitro correspondants en utilisant les procédés généralement employés pour la conversion des composés nitro en composés amino. 



  De tels procédés sont illustrés par les exemples XIII, XIV et XXX. Les composés de départ 9-amino acylés de la présente invention sont 
 EMI7.4 
 sussi préparés par les procédés habituels dans ce conrine. Le meilleur procédé comprend l'acylation de la 9-nino-E-3ésoxy-bdéméthyl-6-séthylënetétracycline par l'anilydride diacide désiré ou par un équivalent de ce dernier tel qu' un chlorure d'acide en présence d'une base, par exemple une   amine   tertiaire telle que la pyridine, dans un solvant inerte. Les exemples XVIII et XIX, entre autres, illustrent ces techniques d'acylation. 



   Comme on l'a dit ci-dessus, la réduction du groupement 6-méthylène d'un composé de départ choisi en accord avec la présente invention peut produire l'élimination d'un substituant 7-halogéné et produit l'élimination d'un substituant lla-chloro. Si l'on désire 
 EMI7.5 
 que de tels substituants existent dans le .:J.éla!1l>t: final ou dans chacun de ses composants, par exemple, la 6-épi-é-àésoxyLétracy"cline 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ou la 6-désoxytétracycline, ils peuvent être réintroduits par la technique de chloruration décrite ci-dessus et illustrée par les exemples   XLI-XLV.   En outre, en supposant qu'un produit de départ lla-fluoro soit utile pendant la réduction du groupement 6-méthylène, ce substituant peut être ensuite éliminé par le procédé décrit dans l'exemple   XXXVIII.   



   Le choix d'une   9-nitro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-   tétracycline comme produit de départ du procédé de réduction de la présente invention causera la réduction du groupement 9-nitro en 9-amino. En conséquence, si l'on désire la   9-ni   ne de configuration normale ou épimérique, le groupement 9-nitro devza être introduit dans le produit du procédé de réduction de la présente invention par les mêmes moyens de nitration que ceux décrits,' ci-dessus et illustrés par les exemples L, LIV,   LV,   LVI et LVIII. 



   Afin de stabiliser en milieu acide les produits 6-désoxy du procédé de la présente invention, les dérivés 9-amino substitués tels que la 6-épi   -6-désoxy-9-amino-5-oxytétracycline   peuvent être convertis en les composés 9-chloro correspondants. Ce procédé comprend une diazotation suivie d'une classique réaction de Sandmeyer et illustrée dans l'exemple LIII. On se rendra compte plus loin que cette réaction de Sandmeyer peut être appliquée à la préparation d'autres dérivés halogénés, nitriles, etc. 



   La nitration directe des produits finals ou des produits de départ du procédé de la présente invention favorise la substitution en position 9, des quantités minimes des dérivés 7-nitro étant parfois détectées. Pour préparer des produits de départ 7-amino ou des produits finals 7-amino dans le cadre de la présente invention, la meilleure technique comporte la préparation du dérivé 7-azo aromatique correspondant suivie d'une réduction qui donne le dérivé 7-amino désiré, réduction effectuée de préférence .par hydrolyse catalytique en présence d'un catalyseur-métal noble.

   De manière générale, n'importe quelle amine primaire aromatique diazotable peut être employée pour préparer les composés   7-azo,   et il est indispensable que la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 position 11, 12 énolique soit protégée par un groupement lla-halo- gène ou tout autre groupement approprié qui bloque. Pendant la réac- tion de couplage, il est préférable d'employer un excès de sel de diazonium et de maintenir la température de la réaction à 0-10 C. 



   Un mélange de solvants aqueux tel qu'une solution aqueuse à 50%      d'un alcool inférieur soluble dans l'eau ou une cétone peut   convenir.   t
Les exemples XLVI-XLVII illustrent la réaction de couplage du diazonium suivie de réduction pour obtenir le composé 7-amino.      



   La description ci-dessus du procédé de la présente inven-      tion montre que la substitution sur le cycle D du produit final peut être obtenue à partir d'un choix judicieux des produits de départ substitués sur le cycle D ou par une substitution judicieuse      du cycle D des 6-épi6-désoxytétracycline ou   6-désoxytétracycline   choisies. En général, la meilleure technique comprend la substitution;' du cycle D du produit résultant du procédé d'hydrogénation reven- diqué ici car les rendements qui en résultent sont d'habitude plus élevés. 



   En résumant le procédé de la'présente invention, on remar- quera qu'il constitue non seulement un moyen commode de produire de nouvelles et utiles 6-épi-6-désoxytétracyclines mais encore il donne des 6-désoxytétracyclines connues. Bien que ces derniers composés puissent être obtenus par hydrogénation d'un antibiotique tétracycli- que homologue, c'est-à-dire contenant à la fois un substituant 6- méthyl et 6-hydroxy, le procédé de la présente invention est cepen- dant meilleur car les rendements en sont nettement plus élevés que ceux obtenus par le procédé habituel. 



   L'hydrogénation des produits de départ 6-désoxy-6-déméthyl- 6-méthylènetétracycline de la présente invention, lorsqu'elle est menée dans les conditions acides qui sont les meilleures, produit parfois également une faible quantité de dérivés   4-épi.   Si on le désire, ces composés 4-épi peuvent être   séparés   des composés ayant une configuration en position 4 normale par la chromatographie sur papier habituelle. De plus, les analogues   4-desdiméthylamino   des pro- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 duits de départ de la présente invention définis précédemment peuvent être employés pour produire les analogues 4-desdiméthylamino des produits en question. 



   Les produits de la présente invention comprennent les   6-épi-6-désoxy-,   6-épi-6-désoxy-7-substitué-, 6-épi-6-désoxy-9substitué-, 6-épi-6-désoxy-lla-chloro-, 6-épi-6-désoxy-lla-fluoro-,   6-épi-6-désoxy-7,lla-dichloro-, 6-épi-6-désoxy-7-substitué-9-substi-   tué-, et les analogues lla-fluoro- et chloro- de ce dernier composé et   6-épi-6-désoxy-7-chloro-lla-fluorotétracyclines,   avec et sans substituant 5-hydroxyl-, de même que leurs sels obtenus par addition diacide et leurs sels métalliques acceptables du point de vue pharmaceutique, les substituants des positions 7 et 9 étant choisis parmi les groupements chloro, bromo, iodo, nitro, amino et alkylamino inférieur.

   Parmi ceux-ci, un des meilleurs groupes de composés comprend ceux comprenant un substituant 5-hydroxyle, car ils ont une efficacité in vivo particulièrement bonne. 



   Les nouveaux composés qui viennent d'être décrits, à l'exception des composés 9-nitro-, sont utiles en raison de leur haute activité à la fois in vivo et in vitro contre toute une variété de microorganismes. Les composés 9-nitro- ont d'habitude une-activité plus faible. Ces composés nitro sont utiles pour la préparation des composés 9-amino- correspondants comme il est décrit ici. 



   Le tableau ci-après résume l'activité in vitro comparée de la   6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline   (1) et du chlorhydrate de 6désoxy-5-oxytétracycline (2) contre une variété de microorganismes destructeurs. La concentration inhibitrice minimum (MIC) est déterminée par la technique bien connue de la dilution en série. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
 EMI11.1 
 



  0i'Gf.?iIi14E* AIC (mc6fml) (1) (2)   icrococcus   pyogenes,   var.aureus   0,78 0,78 Streptococcus pyogenes 0,09 0,09 Streptococcus fascalis 0,39 0,78 Diplococcus pneumoniae 0,19 (p.i.) 0,39   Erysipelothrix   rhusiopathiae 0,39 0,39 Corynebacterium diphtheriae 0,19 1,56 Listeria monocytogenes 0,19 1,56 Bacillus subtilis 0,19 0,19 
 EMI11.2 
 Bacterium awnoniagenes - 0,78 Aerobacter aerogenes 6,3 12,5 Escherichia coli 3,12 12,5 Proteus vulgaris 100 > 200   Pseudononas   aeruginosa 12,5   > 200   Salmonella typhosa 6,3 6,3 Salmonella gallinarum 3,12 12,5 Klebsiella pneumoniae 3,16 6,3   Neisseria   gonorrhoeae 0,09 6,3 Hemophilus influenzae 0,09 0,39 Shigella sonnei 3,12   6,3   Brucella bronchiseptica 0,78 3,12   Malleomyces   mallei 0,

  78 25   Vibrio     comma   0,39 6,3 Pasteurella multocida 0,19 Streptococcus agalactiae 0,19 - 
 EMI11.3 
 Souches résistantes aux antibiotiques de Micrococcus pyogenes var. aureus : 376 6,3 (p.i.) >200 400 6,3   (p.i.)   200 (p.i.) = inhibition partielle. 



   Dans le tableau qui suit sont comparées les propriétés 
 EMI11.4 
 de la 6-épi-6-d6soxY-5-oxy tétracycline (1) et de la 6-désoxY-5oxytétracycline (2) : Propriétés des 6-désoxy-oxytétracYclines. 



   (1) (2) Bioactivité contre K. pneumoniage 
 EMI11.5 
 (par rapport à l'ox.3rtétracTcline) Ca. 1500 y/mg Ca. 500 bzz 1 max HC1-jJ,éthanol 267 266 ( = 17.300) ( = 18.10Q) 
351 343 (   @ =   13. 200)   ( @ =   13.200)   Rf@   0,5 0,3 
 EMI11.6 
 x Chromatographie sur papier saturé avec un tampon aqueux ¯4ac ilvaîne pH 3,5, développé pendant une heure avec nitronéthzne:chlorororme: pyridine   0:10:3   en volume. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
 EMI12.1 
 



  Les .10u.veaux C0::lpOS:;S de La ô-c?i-6-a6soxyt-.c/lL.i.L-'i- .......1 --Y"! -..Pf '{ tf co-mùosi-.i-)ns ....".1 't'- piéciJ<-. pil=-.r.-.= r¯u", 11- s dans aifférentes CJ21JOS1. Ll'Wl:: ....<:-¯0,"". à celles des tétracyclines homologues dorn. ils dérivent. Ils son: utiles du point de vue thérapeutique cans les al inents ou C-j:..'t.      
 EMI12.2 
 stimulants de croissance, en pratique vétérinaire et en agriculture. 



  Pour la thérapeutique chez 1 'ho:'':le, la dose orde habi-   tuelle   de ces nouveaux composés est de environ 0,1 à   environ   par jour pcur un adulte moyen. Le produit est formulé sous forne de 
 EMI12.3 
 capsules ou de compri.nés contenant de 25 à 250 .1g d'antibiotique sur une base d' activité. Des suspensions et des solutions dns différents véhicules sont préparées en utilisant des concentrations c-llant' de 5 à 125 mg ml. Pour une administration parentércle   intramusculaire   ou intraveineuse, la dose journalière est réduite à environ 0,05 à 1,0 g. Les formulations intramusculaires comprennent ces solutions 
 EMI12.4 
 d'antibiotique à des concentrations aîia<;1 de 50 à 100 :nç/.al.

   L'f1inistrtion intraveineuse se fait au .noyen de solutions isotoni- ques ayant une concentration en antibiotique d'environ 10 mg ml. 



  Les deux types de produits parentéraux sont distribués sous forme de compositions solides pour la reconstitution. Ces produits peuvent aussi être employés pour des applications sur les milieux qui se développent habituels. De toutes façons, le médecin traitant doit 
 EMI12.5 
 évidesunent indiquer la dose qui convient à chaque patient en parti- culier. On emploiera des doses moindres pour les enfants. 



   La présente invention concerne tous les sels, y compris les sels métalliques et ceux obtenus par addition d'acide, des antibiotiques amphotères nouvellement reconnus. Les procédés bien 
 EMI12.6 
 connus de préparation de sels des composés tétracycliqaes sont appli- cables dans ce cas et sont illustrées par des exemples ci-après. Ces      sels peuvent être formés avec des métaux et des acides acceptables du point de vue pharmaceutique, mais aussi non acceptables. Par "accep- table du 'point de vue pharmaceutique",, on comprend les métaux et les acides susceptibles de former des sels qui n'augmentent pas de façon appréciable la toxicité des agents   antimirobiens   amphotères.

   Les sels les meilleurs sont ceux obtenus par addition d'acide et les 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sels métalliques acceptables du point de vue   pharmaceutique.   



   Les sels obtenus par addition diacide, acceptables au point de vue phammaceutique, sont particulièrement intéressants au point de vue thérapeutique. Ils comprennent des sels d'acides minéraux tels que les acides chlorhydrique, iodhydrique, bromhydri- que, phosphorique, métaphosphorique, nitrique et sulfurique, de même que des sels d'acides organiques tels que les acides tartrique, acétique, citrique,   malique,   benzoïque, glycolique, gluconique,   gulonique,   succinique, arylsulfoniques, par exemple p-toluène- sulfonique, et d'autres semblables. Les sels obtenus par addition d'acide inacceptables du point de vue pharmaceutique, bien qu'ils ne soient pas employés en   téhrapeutique,   peuvent être employés pour l'isolation et la purification du nouvel antibiotique reconnu.

   De plus, ils peuvent être employés pour la préparation de sels accepta-   bles   du point de vue   pharmaceutique,   Parmi ceux-ci, les plus courants comprennent les sels formés avec les acides   fluorhydrique   et perchlorique. Les fluorhydrates sont particulièrementutiles pour la préparation de sels acceptables du point de vue pharmaceutique, par exemple le chlorhydrate, par solution dans de l'acide chlorhydrique et cristallisation du chlorhydrate obtenu. Les sels d'acide perchlorique sont utiles pour la purification et la cristallisation du nouvel antibiotique. 



   Tandis que tous les sels métalliques peuvent être préparés et sont employés à différentes fins, les sels métalliques acdeptables du point de vue pharmaceutique ont une valeur particulière à cause de leur utilité en thérapeutique. Les métaux acceptables du point de vue pharmaceutique comprennent le plus souvent le sodium, le potassium et les métaux alcalino-terreux de nombre atomique inférieur ou égal à 20, comme le magnésium et le calcium, et également   lalu-   minium, le zinc, le fer et le manganèse, entre autres. En effet, les sels métalliques comprennent des sels complexes tels que les chélates métalliques, qui sont bien connus dans le domaine de la tétracycline.

   Les sels métalliques inacceptables du point de vue 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 pharmaceutique comprennent le plus souvent les sels de lithium et de .:létaux alcalino-terreux de nombre atomique supérieur a 20,   co.n.ne   le   baryum   et le strontium, qui sont utilisés pour l'isolation et la   purification,   de l'antibiotique. Du fait que le nouvel   antibotique   est amphotère, il forme également des sels avec les a.nines suffisam- ment basiques. 



   Il est évident que, en plus de leur qualités thérapeuti- ques, les sels métalliques et acides acceptables du point de vue pharmaceutique sont également utiles pour l'isolation et la purifi- cation. 



   Les exemples suivants sont donnes à titre indicatif et ne limitent en aucune façon l'invention, de nombreuses variantes étant possibles dans le cadre de celle-ci. 



  EXEMPLE   I . -   11a-fluoro-5-oxytétracycline-6,12-hémicétal. 



   1 un mélange de 6,9 g de la base oxytétracycline anhydre dissous   aans   285 :nl de méthanol refroidi au bain de glace, on ajoute un équivalent d'une solution 1N de méthoxyde de sodium dans le méthanol. Le sel de sodium jaune précipite. On fait passer un courant de fluorure de perchloryle qui dissout le sel de sodium,   uand   le mélange approche de la neutralité, un précipité lourd commence à se former. L'excès de fluorure de perchoryle est chassé par un courant d'azote, le produit est séparé par filtration, lavé avec du méthanol froid et séché sous vide à température ambiante pour obtenir 5,1 g de cristaux jaune pâle. L'absorption infrarouge ne montre pas d'absorption due au carbonyle en dessous de 6 microns.

   Un essai biologique sur   K.pneumoniae   montre une activité de 4 meg mg a l'échelle de la tétracycline. L'absorption ultraviolette montre des maxima à 265 et 335 microns. L'analyse élémentaire donne après recristallisation du produit dans l'eau les résultats suivants : Calculé pour C22H23O9N2F.2H2O: C, 51,4; H, 5,25; N, 5,5 Trouvé C, 51,2; H, 5,3; N,   5,7.   

 <Desc/Clms Page number 15> 

 
 EMI15.1 
 



  ."¯..i..¯':i'L .l.l.lla-cnloro-5-oxytétracycline-6,12-hémicÉtal. 



  On dissout 23 g d'oxytétracycline anhydre dans 250 :.il de 1,2-âiméthoxyéthane et on ajoute ensuite 3 4--e N-chlorosuccini- mide. On agite le mélange pendant deux minutes et on le verse ensuite dans 1 litre d'eau en agitant. Le produit qui se sépare est recueilli par filtration, lavé à l'eau et séché.   L'analyse   infrarouge du produit (KBr à une concentration de 1%) ne contre pas d'absorption due au carbonyle dans la région de 5-6 microns mais 
 EMI15.2 
 contre les pics principaux suivants: b,12, 6,35, 6,66, 6,5, 7,;z, 7,55, 7,75, 7,92, 8,1..4., 8,36, 8,7ô, 9,18, 9,43 iicrons, Un essai biologique contre une activité de la tétracycline de 4 c/. . 



  .:0#.IPLE III . lla-chloro-6-âéso -6-dééth 1-b-:néthvlàne---o tétrac cline. 



  On ajoute 5 g de lla-chloro-5-ox,tétracycline-b,12-héi- cétal à 15   ;nI   d'acide fluorhydrique liquide et sec et le mélange est agité pendant 3,5 heures à la température du bain de glace. L'acide fluorhydrique est évaporé en chauffant sous un courant d'azote our obtenir le fluorhydrate. 



   Le fluorhydrate brut est dissous dans de   l'eau   et on ajouLe goutte à goutte de l'HCl concentré ou de l'acide perchlorique 
 EMI15.3 
 (70;) pour précipiter les chlorhydrate ou perchlorate. L'i0èhyàrate est précipité à partir d'une solution dans l'acétone du fluorhydrate brut par addition d'acide iodhydrique à 47%. 



   Ou, en variante, le mélange réactionnel initial est  cilué   avec 6 ou 7 volumes d'eau et de glace et on ajoute de l'acide perchlorique ou de l'acide naphtalènesulfonique (acide concentré) pour précipiter leurs sels respectifs. Une dilution dans l'acétone du mélange réactionnel initial, suivie de l'addition d'HI, précipite l'iochydrate. 
 EMI15.4 
 



  L'analyse élémentaire de l'iodhydrate donne les valeurs suivantes: Calculé pour C22H21Ii20gC1.FiI : C, 43,7; IM, 3,7; 11, 4,6; Cl, 5,8 Trouvé C,   44,0;   H, 4,0; N, 4,2;   Cl,5,5.   

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



  L'analyse ultraviolette montre les maxima suivants : 222, 270 et 372 m. L'analyse infrarouge montre les pics principaux à 3,05,3,2, 5,7, 
 EMI16.1 
 6,Ô2, 6,03, 6,22, 6,., 6,88, 7,4, 7,$, 8,1, 8,9, et 9,1 microns. Le perchlorate montre à l'analyse ultraviolette des maxima à 237, 270 et 372 m. 
 EMI16.2 
 



  La lla-fluoro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétra- cycline est préparée de la même façon en utilisant du lla-fluoro-5- ' o: tétracycline-b,12-hémieétal comme composé de départ. 



  EXE4PLE IV.- 6-désoxt-6-déméthyl-6-méthYlène-5-oxytétracycline. 



  Procédé A. 



   A une solution de 5 g du produit de l'exemple III (sous 
 EMI16.3 
 forme d'iodhydrate) dans 125 ml d'acide chlorhydrique dilué (1 partie   d'HCl   concentré dans 55 parties d'eau) à 20 C on ajoute 2 g de zinc en poudre. Après avoir agité pendant 10 minutes, on élimine le zinc par filtration, on   amène   le filtrat à un pH de 0,3 et on l'extrait avec du butanol. L'extrait butanolique est concentré sous pression réduite jusqu'à obtention d'un résidu qui est trituré avec de l'éther. Le résidu insoluble dans l'éther est cristallisé à partir d'un mélange   méthanol-acétone-HCl   conc.-éther pour obtenir le chlor- 
 EMI16.4 
 hydrate-aononéthanolate (2,5 g) qui fond en se décomposant à 205 C.

   L'analyse ultraviolette dans l'HCl 0,01N dans le méthanol montre les 
 EMI16.5 
 maxima 1\ max 252 n / u, h' 1 cm 450 et max 345 bzz' Ll'  1 cm 302; dans NaOR OOIN dans méthanol, 235 mu, ig ., 442; dans le NAOH O'Olli dans le méthanol, max 235 m/u, E 1 cm j42; ; 4u. 1& .40g; À 385 5 m,,U.J, 1 -:1, 329; max 2' m/u E 1 cm, 408; max 38S m!u cm' 39, ninf 2b0 m/u' El' 1 cmj, 329; dans le MgC12 0,01N dans le méthanol, À max 240 m/u, Eloem 1 461; Max 277 n/u, E1/, 1 cm 326; À max 351 m u, E1% cm, 282. 



  L'analyse infrarouge montre les pics principaux à 6,03; 6,2; 6,37 et 6,87 microns. Un essai biologique montre une valeur de 2. 000 à 
 EMI16.6 
 2.400 mcg/mg (essai turbimétrique sur K. pneumoniae en se rapportant à l'oxytétracyclinc). L'analyse élémentaire du produit donne les valeurs suivantes: C, 55,0; H, 5,2; N, 5,5 ; Cl, 7,0; OCH3, 3,4. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



  Le produit montre des valeurs de Rf de 0 et de 0,35 respectivement dans les systèmes suivants : 
Phase mobile Phase immobile (1) 20:3 toluène-pyridine tampon pH 4,2 (aqueux) saturé avec un tampon pH 4,2   (2) 20 :10:3 tampon pH 3,5 (aqueux)   chloroforme, pyridine saturé avec un tampon pH 3,5. 



  Procédé B. 



   Un mélange de 1 g du produit lla-chloro- de l'exemple III dans 10 ml de méthanol contenant 200 mg de rhodium à 5% sur du carbone est hydrogéné à la température ambiante et sous une atmosphè- re d'hydrogène jusqu'à ce qu'une quantité équimolaire d'hydrogène soit absorbée (2 heures). Le catalyseur est filtré, le filtrat est évaporé à sec et le résidu cristallisé comme dans la méthode A. 



  Procédé C. 



   Un mélange d'l g du produit lla-chloro- de l'exemple III dans 70 ml d'eau contenant 1 g d'hydrosulfite de sodium est agité pendant 0,5 heure à température ambiante. On extrait ensuite le mélange avec du butanol et l'extrait butanolique est évaporé à sec. 



  Le produit est cristallisé à partir du résidu cornue dans le procédé A. 



  Procédé B. 



   En utilisant la procédure du procédé A, on réduit du      
 EMI17.1 
 perchlorate de lla-rluÉro-6-désoxy-6-dénéthyl-6-méthylène-5- oxytétracycline en   6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline.   



   Le chlorhydrate-méthanolate cristallin de cet exemple peut être recristallisé à partir d'isopropanol pour donner du chlor- 
 EMI17.2 
 hydrate de 6-désoxy-b-déméthyl-6-mQthylène-5-o?ry tétracycline. Le produit recristallisé montre les pics suivants à l'analyse infrarouge : 3,1,3,75, 6,02, 6,23, 6,36,6,55, 6,9, 7,35, 7,7,7,8, 8,15,   8,26,   8,5, 9,27, 9,95, 10,55, 10,8, 11,53, 11,93 et 12,15 microns. 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 EXEMPLE   V.-   
 EMI18.1 
 7,lla-dichlojo-6-désoxv-6-dénéthyl-6-méthYlène-5.-oxYtétracvcline. 



  Procédé A. 



   On ajoute 1,5 g de N-chlorosuccinimide à 5 g   d'iodhydrate   
 EMI18.2 
 de lla-chloro-d-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline dans 15 ml d'acide fluorhydrique liquide à la température du bain de glace. La solution est agitée à la température du bain de glace pendant 1,5 heure. Le produit brut est précipité par l'addition de 500 ml d'éther et recueilli par filtration. 



   Le produit brut est repris dans du méthanol à température ambiante, le produit insoluble est filtré, le filtrat est traité au carbone réactif, filtré et concentré sous pression réduite. Le résidu restant est repris dans de l'acide chlorhydrique dilué à partir duquel le produit est recristallisé en tant que chlorhydrate. 



  L'analyse ultraviolette dans le HCl   0,01N   dans le méthanol montre 
 EMI18.3 
 Àmax239 mû 1 m 352, À max 37ô mu El%cm 1 60, \ion z5g mou E1% cm   324.   L'analyse I.R. montre les bandes principales à 5,7, 6,0 et   5, 9   /u. 



  Procédé B.-
On ajoute 5 g de   lla-chloro-5-oxytétracycline-6,12-     hémicétal à   15 ml d'acide fluorhydrique liquide à la température du bain de glace. Après savoir agité pendant 3,5 heures à la température du bain de glace, on applique le procédé A après addition du même poids de   N-chlorosuccinimide   pour obtenir le produit. 



   Un autre procédé un peu meilleur est le suivant. Après avoir éliminé la plus grande partie de l'acide fluorhydrique liquide, on ajoute 100 ml d'eau et ensuite 5 g d'acide   -naphtalènesulfonique.   



  Le produit précipite en tant que   -naphtalènesulfonate   et est recueilli par filtration. 



   Un autre procédé comprend la dilution du mélange réactionnel initial dans 6 à 7 volumes d'eau, suivie par l'addition goutte à goutte de l'acide concentré pour précipiter le perchlorate et le   @-   
 EMI18.4 
 nàphtalénesulfonzte cornue il est décrit dans l'exemple III. Le per- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 chlorate brut ainsi obtenu est cristallisé sous forme de longues aiguilles à partir d'isopropanol et montre à l'analyse ultraviolette des maxima à 260 et 377 m/u et une inflexion à 260 m . L'analyse infrarouge montre des Dics à 5,7, 6,0, 6,26, 6,55, 6,88, 7,2, 7,85 et 8,35 microns. 



    EXEMPLE VI.-   
 EMI19.1 
 ?-chloro-b-désox-b-déméthvl-b-méthYlène-5-oxytétracycl ne. 



  Procédé A. 



   On ajoute 0,45 g d'hydrosulfite de sodium à une solution 
 EMI19.2 
 de 0,5 g de perchlorate de 7,lla-dichloro-6-désoxy-6-déxéthyl-6méthylène-5-oxytétracyclin.e dans 7,5 ml d'eau et le mélange obtenu est agité pendant 12 minutes. Le produit se sépare et est recueilli par filtration. Un essai biologique du produit donne une valeur de 3.400 mcg mg (essai turbimétrique sur   K.pneumoniae   en se rapportant 
 EMI19.3 
 à l'oxytétracycline (1000 mcg/mg)). 



  Procédé B. 



  20 g du -rphtalènesu1fonate de l'exemple précédent sont misen suspension dans 500   ml   de méthanol contenant 5 g de rhodium à 5% sur du carbone et le mélange est hydrogéné à température ambiante sous 1 atmosphère d'hydrogène. Lorsque 700 ml d'hydrogène ont été absorbés, le mélange réactionnel est filtré et le filtrat évaporé à sec pour obtenir 15,4 g de résidu. 



   La solution   méthanolique   de 11 g du résidu est alors ajustée à un pH de 6,5 avec de la triéthylamine et passée à travers une colonne de 8 x 100 cm contenant 2 kg de poudre de cellulose, l'eau étant la phase fixe. La colonne est éluée avec de l'acétate d' éthyle saturé d'eau et on recueille des fractions de   45   ml. L'évolution de l'élution est suivie par chromatographie sur papier et les fractions 132 à 260 sont recueillies, évaporées à sec, agitées dans l'éther et filtrées pour donner 2,74 g d'un produit amphotère pur et amorphe. 



   Le produit est cristallisé en dissolvant 1,6 g dans 40   ml   de méthanol chaud et en grattant. On filtre et on recueille 890 mg du 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 
 EMI20.1 
 produis sous forme de base &-:1;>:-10 t:::re. J..:' (,.::é;.l::e infrarouge 1<:OE'i± les pics suivants : 2.9C, 3,29, 3,4z, 6,06, 6,1, 6,30, ,5?, -, 7,19, 7,4, 7,70, 3,ij, 9,06, 9,33, 1063,..0,92, 11,55 et 11,76 ';1crons.

   L'anal;se ultraviolette .contre : dans 15Cl 0,011; dans le méthanol, des :na::i:1& à 247 :'1/u (106 t: 4,2<D) et 346 ID/u (log é. 4,J2) et une inflexion à 370 -./ -1 u (lot 1 3,9;3); dans lià0E O,OlN dans le méthanol, ces ::Iéxiuê. à 23 ./u (logÉ4,24), 253 :a/u (log E. 4,22) et 389 :au (log 4,12) et une inflexion à 284 :"/1.1 (log E. 4,07); dans :3Cl..:: 301.-! dans le '1{té.nol, (es Jl.xi.ll6. à 241 ::1/1.1 (logg4,32), 349 mu (low <4,04) et 372 a/1i (epauleaent) {loË ,.,02). 



   Le produit contre les valeurs de Hf suivantes dans les   systèmes   de   solvants     indiques :   
 EMI20.2 
 Valeur dc Lf Phase !lobile 2ystène c'e solvants Phase iJ1TIobilE. 



  O,JS acétate d'éthyle tampon phosphate aqueux sature d' e4u JE 3 ,J,33 acétate d'éthyle tcuapon de :1étc Ilvaine sature G'ea"01 pH 4, Un ess¯1 tiologicue (sur K. PEE:u:10nié...e en se n.9;:ort&n ;- l'oY'tétré::.- cycline)   conne   une valeur de 6000   mcg/mg.   
 EMI20.3 
 Le perchlorate cristallin du produit de exemple précé- dent est kydrogéné pour donner ce produit qui est cristallisé à. partir de méthanol et d'acide perchloricue à   70.,. Le   perchlorate du produit   contre     un   spectre ultraviolet identique à celui de la base amphotère. 



  Procédé C. 



   Ce produit peut également être obtenu par réduction du composé de départ du procédé ± avec du zinc et un acide suivant le procédé de   l'exeple   IV. 



  EXEMPLE   VII . -   
 EMI20.4 
 7-bro yo-lla-chloro-6-désox;y-6-déméthvl-6-:uc thyléne-5-oxytétrac rcline.      



  Ce produit est préparé suivant les procédés A et B de 
 EMI20.5 
 1."exe;lple V en utilisant une quantité équivalente de À-broL-1osuccIni- mide au lieu de N-chlorosucciniraide. 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 EXEMPLE VIII. - 
 EMI21.1 
 7-br :o--d soxa-,-dc  : thYl-6-,:,ë tb:l Àne--o-r. tr trr c;cl in c . 



  Ce produit est obtenu à partir du produit de 1-l'E,-.,,-,,-LVII en le traitant ar de l'hydrosulfite de sorii n courte décrit ans l'exemple VI. 



   Les composes suivants sont préparés à partir des   composes   
 EMI21.2 
 1?a-halogénés correspondants par le procède des e: e¯.ples procèdent?: 7-chloro-lla-:luoro-ô-désoxy-6-démé thyl-6-:aé thyléne-5-oz.y tétrüc,cline '; -iodo-11G-chloro-6-désoxy-6-déméthyl-6-:ct :;lène-5-o:.,té trac;cli¯e 7-broo-lla-fluoro-é-désor-6-dérnéth;l--aÉtbylène-5-oryt4 trac;,cline. 



   Ces composes sont convertis en leurs dérivas 11a-déshalogénés correspondants par les procédés mentionnes   ci-aessus.   



  EXEMPLE IX. - 
 EMI21.3 
 7 -cz:lo ro-9-ni tro-6-d é sox.y-6-dérné thYl-ô-mé th=Tléne-5-o y té trn c¯,cl in e. 



  A une solution de 1,0 g de la base 7-chloro-6-cïésox,-6- à..ét¯ßl-6-méthylène-5-oxtétrac3cline dans :3 .:il diacide fluorh;cricuc liquide anhydre (3F) à 0 C, on ajoute 220 .n#; de Le :.1f:l&r:;e est agité pendant 30 minutes à 0 C et HF est chassé par un courant   d'azote.   Le résidu est trituré dans de l'éther sec, filtré et séché. 



  Ci-dessous sont notées les valeurs de Rf dans les systèmes de sol-   vants   indiqués: Rf Système de solvants- 
Phase mobile Phase immobile   0,2 acétate d'éthyle tampon phosphate aqueux saturé d'eau (pH on p   0,55 nitrométhane, tampon de Mac Ilvaine toluène, pyridine (pH = 3,5) (20:10:3) L'analyse ultraviolette dans NaOH 0,01 M dans le méthanol contre des maxima à 248, 341 et 447 m/u et un épaulement à 275 m . Un essai biologique montre une valeur inférieure à 100 mcg/mg (essai turbimé- trique sur K.pneumoniae en comparaison avec l'oxytétracycline). 



  EXEMPLE   X. -   
 EMI21.4 
 9-nitro-7,lla-dichloro-6-désoxv-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracvc7 A une solution de 600 mg de perchlorate de 7,lla-di- 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 
 EMI22.1 
 chloI'O-O-désoxy-o-èé.:.tétY.y:-o-.n.jt:-:Jl;:;ne-5-o;;Q t.trilcycl in dans .1.,:..::1 décide fluorhydrique liquide ûni¯y:.rc, on ajoute 100 'Olt. de .r:t03" Le mélange est agité à 5 C pendant 15 -minutes, et le produit estalors précipité avec de l'éther et recueilli par filtration, après lavage à   l'éther.   
 EMI22.2 
 



  EXE.:.1PLE I . - 9-nitro-6-désoxv-6-déréthyl-6-céthyléne-5-oxxtétr4c- cli.^.e. 



  A un mélange de 500 ng de 6-désoxy-6-déEiéthyl-6-méthylene- 5-oxytétracycline dans 1,5 ml d'acide fluorhydrique anhydre et 
 EMI22.3 
 liçuide, on ajoute 100 mg de SN03. Le mélange est agité à 15 C pen- dant 30 minutes et ensuite évaporé à sec. Le résièu est trituré dans l'éther et filtré pour obtenir le produit brut qui ast trituré 
 EMI22.4 
 dans HCl aqueux 5ro et extrait avec du butanol. L'extriit butanolique est concentré jour obtenir le produit. EXEMPLE   XII.-   
 EMI22.5 
 nitro-lla-chloro-6-déso;g-6-ddaéthyl-à-.aéthylène-5-->atétr-c;.cline. 



  On laisse reposer une sulution de 5 de lla-chloro-3oxytétracycl-ine-6,12-hé-icétal dans 10 inl d'acide fluoI'Ïlycricue an- hydre pendant   3 1/ :   h.   puiscn   y ajoute   1, 2   g de KNO3 en agitant. L'agitation est poursuivie pendant 1 heure à la température du bain de glace et le mélange est alors versé dans 200 ml d'éther sec, filtré et lavé à l'éther pour obtenir le produit brut. 
 EMI22.6 
 



  EXE."IPLE XIZI. - 7-chloro-9-0.nino-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline. h une solution de 1,42 g de 7-chloro-9-nitro-6-désoxy-6déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline dans 50 :ni d'eau et 2ul d'HCl cane., on ajoute à   20    1,3 g de zinc en poudre en agitant. 



  Après 15 minutes, le mélange est filtré, le pH ajusté à 2,5 et le mélange est extrait avec du butanol (5 x 30   ni).   L'extrait butanolique donne, après concentration, 760 mg du produit (sous forme de 
 EMI22.7 
 chlorhydrate). Un essai biologique (K.pneuraoniae) donne une valeur dE 1680 mcg/mg. L'analyse ultraviolette dans HCl 0,01 N dans MeOH 
 EMI22.8 
 montre des maxima à 262 et 348 m/u; dans NaOH 0,01À-;.le0E, à 264 et 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 
 EMI23.1 
 350 L I u. 



  Le'produit donne les valeurs de Pffuivantes :     
Rf Système de solvants 
Phase mobile Phase immobile 
0,2 acétate d'éthyle tampon aqueux saturé d'eau (pH = 3) 
 EMI23.2 
 0,35 nitronéthane, tampon de Me Ilvaine chloroforme, pyridine (pH = 3,5) (20: 10:3) Ce produit peut également être obtenu par réduction (avec 
 EMI23.3 
 de l'hydrosuifi e de sodium aqueux) de la 9-ritro-7,lla-ci^hloro-6désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxyté tracycline. 



  EXEMPLE XIV.- 9-a.ino-é-dé soxy--défe th vl-d-é thvlène-5-oxytétr4ccline. 



   Ce produit est obtenu par réduction du dérivé 9-nitrocorrespondant par de l'hydrosulfite de sodium dans de l'eau ou SnCl2 dans ce l'acide chlorhydrique aqueux. 



    EXEMPLE   XV.- 
 EMI23.4 
  -nitro-lla-chloro-6-déso;v-à-àéxéthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline. r une solution de 1 g de lla-chloro-6-désoxy-6-dé'nëthyl-6- :éthylêne-5-oxytétracyclire dans 20 :nl diacide acétique, on ajoute 1 ml d'acide nitrique concentré. On laisse reposer le mélange pendant 2 heures, on l'évaporé ensuite au quart de son volume initial et on ajoute alors 200 ml d'éther. Le produit se sépare sous forme de nitra. te et est recueilli par filtration. 



   On prépare de la même façon le dérivé lla-fluorocorrespondant. 



  EXEMPLE   XVI . -   
 EMI23.5 
 -aino-6-désoxsr-6-dëétnvl-6-néthvlène-5-oxytétracycline. 



   Ce produit est obtenu par réduction du produit de l'exemple précédent selon le procédé de l'exemple IV. 



   Ce produit peut aussi être obtenu par réduction chimique 
 EMI23.6 
 ou catalytique de la 9-nitro-6-àésoxy-6-àéméthyl-6-métiayléne-5- oxytétracycline. 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 EXEMPLE   XVII . -   
 EMI24.1 
 7 lla-dichloro- -n:itro-6-désc -6-déméthT 1-6-méth lène- -o¯ té:tra- cycline. cycline. 1 g de chlorhydrate de 7,lla-dietdoro-6-désozy-6- déméthyl-6-mthylène-5-OxYtétracycline est dissous dans 20 ml d'aci- de acétique et on y ajoute 1 ml d'HNO3 conc.. Le mélange est laissé au repos pendant 12 heures et ensuite est concentré au quart de son volume initial. On y ajoute goutte à goutte 200 ml d'éther en agitant et en maintenant dans un bain de glace- 1;'agitation est continuée pendant 3 heures puis on recueille le solide par filtration.

   Le solide est trituré plusieurs fois dans l'éther et ensuite séché et   on)        obtient ainsi le produit sous forme de chlorhydrate. 



   En utilisant le même procédé, on a obtenu, au départ des dérivés initiaux correspondants, les produits suivants : 
 EMI24.2 
 7-chloro-lla-fluoro-9-nitro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5oxytétracycline 7-brono-lla-chloro-9-nitro-6-désox3r-6-dé.nétiayl-6-méthyléne-5-oxy.tétracycline 7-iodo-lla-fluoro-9-nitro-6-àésoxy-6-dénméthyl-6-méthylène-5-oxytétra- cyline. 



   Ces produits sont convertis en   7-broino-,   7-iodo- et 7- 
 EMI24.3 
 chloro-9-amino-6-désoxy-6-déméthyl-6-néthylène-5-oytétracycline par les procédés de réduction des exemples précédents.   EXEMPLE XVIII.-   
 EMI24.4 
 -form lamino-6-déso. -6-déméth 1-6-aéth lène- -o tétrac cline A une solution de 4,5 g de 1; hase 9-amino-6-désoxy-6démétàyl-6-;éthyléne-5-oxytétracycline dans 40 ml de pyridine sèche, on ajoute 20 ml d'acide acétylformique à la température du bain de   glace.   Le mélange est agité pendant 15 minutes à la température du ain de glace puis 1 litre d'éther sec est,* ajouté goutte à goutte. Le produit final est filtré, remis en suspension dans de l'éther et refiltré. 



   Le produit brut est mis en suspension dans 100 ml d'eau 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 réalisant une solution de pH : 4,2 et agité pendant 10 minutes afin d'hydrolyser les groupements 0-formyle. Le pH du mélange est alors ajusté à pH = 5,5 et la solution est séchée en la congelant, ce qui donne le produit brut qui est ensuite chromatographié sur une colonne de cellulose de façon à obtenir le produit purifié dans la fraction principale. 



    EXEMPLE   XIX.- 
 EMI25.1 
 9-aeétvla.nino-6-désoxy-6-déméthvl-6-méthse-5-oxytétraeycline 
A une solution de   4,2   g du produit de départ de l'exemple XVII dans 200 ml de tétrahydrofurane sec et 200 ml de méthanol sec, on ajoute 20 ml d'anhydride acétique et le mélange est agité pendant 45 minutes à la température ambiante. On enlève alors la plus grande partie du solvant et le mélange est versé goutte à goutte dans de l'éther sec, filtré et le magma solide est retrituré dans de l'éther, filtré et séché pour donner le produit brut. 



   Le produit brut est chromatographié comme dans l'exemple   XVIII   et la fraction principale donne le produit purifié. 



   En employant les procédés des exemples XVIII et XIX, les produits suivants ont été préparés : 
 EMI25.2 
 9-formylamino-7-chloro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylëne-5-oxytétracyline 9-acétalamino-7-chlaro-6-désoxy-6-dététhyl-6-méthylène-5-axytÉtraculine 9-butyrylamino-7-chloro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline 9-propionylanino-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylëne-5-oxytétracycline 9-valérylamino-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline. 



  EXEMPLE   XX. -     lla-chlorotétracycline-6,12-hémicétal.   



   Ce composé est préparé suivant le procédé de   1-'exemple   II en substituant l'oxytétracycline de l'exemple II par une quantité équivalente de tétracycline. 

 <Desc/Clms Page number 26> 

   :EXEMPLE   XXI.- 
 EMI26.1 
 .7,lla-dichlorotétracycline-6,12-hémicétal. 



   Ce composé esc préparé selon le procédé de l'exemple XX en employant une quantité équivalente de tétracycline et en rempla- çant l'eau par de l'éther ou un mélange éther-hexane pour précipiter le produit. 



  EXEMPLE XXII.- 
 EMI26.2 
 lla-chloro-6-désoxy-6-déméthYl-6-méth,lénetêtracycline. 



   Le lla-chlorotétracycline-6,12-hémicétal est dissous dans de l'acide fluorhydrique liquide (à raison de 2 g/15   ml)   à 0 C. Le mélange est maintenu à cette température pendant 10-15 minutes, puis l'acide fluorhydrique est chassé. Le résidu est trituré avec de l'éther et on obtient un produit solide, la 11a-chloro-6-désoxy-6déméthyl-6-méthylènetétracycline, sous forme de son chlorhydrate qui est recristallisé dans le méthanol. 



   En variante, le fluorhydrate brut (10 g) est dissous dans 350 ml d'eau en chauffant et en agitant. Un volume égal d'acide chlorhydrique concentré est ajouté à la solution limpide et le produit cristallise sous forme de son chlorhydrate. L'analyse élémentaire du chlorhydrate ainsi obtenu donne les résultats suivants: 
 EMI26.3 
 Calculé CEz0NzCi: C, 53,11; He 4,56; N, 5,63; chlorure 7,13 Trouvé C, 52,62; H, 4,63; N, 5,54; chlorure 6,84. 



  L'analyse infrarouge du produit en tant que chlorhydrate dans une pastille de KBr à une concentration de 1% montre une absorption due au carbonyle à 5,70 de même que les pics significatifs suivants:   6,1,     6,2",   6,36, 6,45 (épaulement), 6,91, 7,85, 8,14, 8,55, 10,22, 
 EMI26.4 
 10,55 et 10, 9 Un essai biologique du produit (K.pneumoniae) montre une activité de   l'oxytétracycline   de 50-100 mcg/mg. L'analyse ultra- 
 EMI26.5 
 violette de l'échantillon dans 0,01#1 HCl-méthano1 montre des maxima à 376, 278 et 242 m/u.

   Le produit a une valeur Rf de 0,2 à 0,3 dans le système suivant : Phase mobile Phase immobile 20 :3 toluène-pyridine tampon aqueux à pH 4,saturé par un tampon à pH 4,2 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 En examinant le chromatogramme en lumière ultraviolette, on remarque que la tache du produit n'est pas très fluorescente. Cependant, en pulvérisant dessus de l'hydrosulfite de sodium aqueux, elle devient fortement fluorescente. 



     L'épimère   en   C.4   de ce produit, présent à l'état d'impure-   té,   montre un Rf = 0,1 dans ce système. 



  EXEMPLE   XXIII. -   
 EMI27.1 
 iia-fluoro-6-dôsoxz-6-àéméthyl-6-zéthyiénetitr c cline. ¯ On agite 250 ag de lla-fluoro-té-tracyclîne-6,12-hénicëtal dans 2 ml d'acide perchlorique aqueux à 63%. Le solide se dissout en chauffant à   60-65 C   pendant 15 minutes, après quoi le mélange est refroidi et de l'eau y est ajoutée et on obtient la 11a-fluoro-6- 
 EMI27.2 
 désoxy-6-déxiéthyl-6-a&thylènetétracycline sous for-ne de son chlor- hydrate. L'analyse ultraviolette révèle une absorption semblable à celle de l'exemple XXII. 
 EMI27.3 
 



  XE:.fPL r.:CT V . Les composés ci-dessous sont préparés au départ des llah.?oté',râcyclines-b,12-héicétGls correspondants, les composés lla- fluoro par le procédé de l'exemple XXIII et les autres composés 1-lahalogénés par le procédé de l'exemple XXII : 
 EMI27.4 
 7,lla-dichloro-b-désoxy-6-d ¯ é t'¯.;1-'v-é tb.rlènetétracrcline 7-chloro-lla-fluoro-6-désoxy-6-déJéthyl-b-2(thylènetétracycline 'l-bromo-Ila-chloro-6-désor-6-né.nétnyl-6-r^ét:lylènetétrücycline 7-iodo-lla-chloro-6-dGsoxy-6-dé3Léthyl-6-"iéthylënetétracycline EJ#.'iPLE XXV.- 6-dnsot-ô-dé¯néthyl-b-méthylènetétracycline. 



  Méthode A. 



   Le produit de l'exemple XXII (5 mg) est dissous dans 3 ml de méthanol et on y ajoute une solution fraîchement préparée d'hydrosulfite de sodium (20 mg dans 2 ml d'eau). On laisse reposer le mélange pendant 15 minutes à la température ambiante, après quoi on le débarrasse du méthanol et on l'extrait avec du butanol. 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 
 EMI28.1 
 



  L'extrait :.'i ï;:lJl7.i:,lt. est CO:1C:¯n I'', ¯¯our obtenir 1 .1'.)c'..iit .. 7: - -C¯¯''.߯'1T1--:àt:t:jil ¯ïlP.t"irF..C;,rClî:l'. L: ¯rC".it " v C¯;,c.llL¯ partir .^¯'2'¯I sous 1'<;'..ie ce J.J-tOl11-':Í..Á-L:!1é.t. par ic<ôiliJ=i <;', <1.. p-toluënesulfonique. Ou encore, il est cristallisa 2: partir .-,i.u sous forze ée chloyàrte &r 4ûci tion -11-z-Cl concentra. ôn essai sur 1±, piùewioniac contre nue le produits u-e activité 0'o.xyttra.c.'Ícline d-au --,oins 11'jO .1Cs/lg.

   Le y3Z'O i.;1 c. ;3.1's= valeur hf de 36 dans le syst:;.;1", décrit dans 1'c:CF. ;lE 1.Ziii  r une valeur r,r (:e 8,9 dans le S7St;l8 suivant : Phase ;labilE: t'flL,S 1:1.mobile ?liti,o.Jé.it;ini-chloroJfor,Je- t<,-:pon  r¯c;ux 3>5 pyridine 1(): 3 L'0..::Ji:"1?1',:: '.:on C. t;. de cette substance z =es :1<..1 :.C"' mf d'-:-1l'.'L-')2: 1,L, et C'CfiVlrC?1 06 oans les deux syst.:les. 
 EMI28.2 
 



  Méthode 
 EMI28.3 
 ,'18 .'1oc:e On refroioit a. 4C au bain 6e lbce ur,. "oution é:1 5') b de chlorhydrate ce i14-chlor.-b-c% .::r--:.¯.t:¯;'-. 



  ;.1t710ne.;trèc7cline dans 500 :il à ' é t' = e r ...on3-ithyli:,uc ou ct'u'-i éne Clycol et cette solution agitée neiC;1J.s.ent est traitée par 30 g due pourre de zinc ajoutes ;Z'&Ci,lC.l.lE''?E'= en 10 'îl.¯"I',lvë environ. La t-::::.1,t;sré:. Lure s'élève à 12 C pendant cette addition. 



  'Lorsque l'addition est terninée, la température C()J'1("nce à baisser.' Après une durée réactionnelle totale de 15 minutes, le zinc 
 EMI28.4 
 est élimine par filtration rapide et lavé avec un solvant. On 
 EMI28.5 
 ajoute 1 litre d'E:.é:.1.1 au filtrat, graduellement en 10 minutes environ. Le complexe du produit avec le zinc for2e une boue jaune. 



  Le pi de la solution est ensuite ajusté à 6,8 avec de l'hydroxyde de sodium aqueux à 10,:. 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 



   On laisse reposer la boue résultante pendant environ 1 1/2 heure dans un bain de glace et on la filtre. Le gâteau   humide   est ensuite trituré dans 750 ml d'eau et on ajoute de   l'HCl   concentré goutte à goutte jusqu'à obtention d'une solution limpide. Un léger excès d'HCl concentré provoque la cristallisation rapide du chlorhydrate de   6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylèneté-   tracycline sous forme d'aiguilles brillantes. Après un repos d'une heure, le produit est filtré et séché. Le rendement est de 37,8 g. 



  Le produit fond en se décomposant à 213,8-214,2 C. 



  EXEMPLE   XXVI . -  
Le procédé de l'exemple XXV est répété pour déchlorer les lla-chloro-6-méthylènetétracycline des exemples précédents, pour obtenir les produits suivants : 
 EMI29.1 
 7-bromo-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline 7-chloro-f-désoxy-b-déméthyl-E-méthylènetétracycline Les   épimères   en   C.4   peuvent apparaitre sous forme d'impuretés. EXEMPLE XXVII,- 
 EMI29.2 
 lla-chloro- -nitro-b-déso -6-démé h 1-6-mpth lénetétr c c ne 
On laisse reposer pendant 12 heures un mélange de 1 g du produit de l'exemple   XXII   dans 20 ml d'acide acétique contenant 1 ml d'HNO3 concentré, après quoi l'addition de 20   ml     d'H20   cristallise le produit sous forme de nitrate.

   Le produit est recueilli par filtration, lavé à l'eau et séché. 
 EMI29.3 
 



  EXJ24PLE XKVI I I . - -nitro-6-dés 1-6-méth énetétrac cline.- 
Ce produit est obtenu à partir du composé lla-chlorocorrespondant ('exemple   XXVII)   en traitant 1 g dans 70 ml d'eau avec un équivalent d'hydrosulfite de sodium. Le mélange réactionnel est agité à la température ambiante pendant 1/2 heure et le produit désiré est obtenu par extraction butanolique et évaporation à sec de l'extrait sous pression réduite. 



  EXEMPLE   XXIX.-   
 EMI29.4 
 7-chlçro-4-r¯i tro-6-d ésoxy-E-démé thZrh6-réth,,l ène té raçyçlin 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 On ajoute 220 mg de KNO3à une solution de 1,0 g de 
 EMI30.1 
 7-cbacro-6-désaxy-6-déméthyl-6-môthylénetétracycline dans 8 ml d'acide fluorhydrique liquide anhydre (HF) à 19 C. Le mélange est agité pendant 30 minutes à 0 C et le HF évaporé sous un courant d'azote. Le résidu est trituré dans de l'éther sec, filtré et séché. 



  EXEMPLE XXX. - 
 EMI30.2 
 7-chloro-9-nmino-6-désoxv-6-déméthyl-6-méthylèhetétracycline 
On ajoute en agitant à 20 C , 1,3 g de poudre de zinc à une solution de 1,42 g de   7-chloro-9-nitro-6-déscxy-6-déméthyl-6-   méthylène-tétracycline dissoute dans 50 ml d'eau et 2 ml   d'@Cl   concentré. Après 15 minutes, le mélange est filtré, le pH est ajusté à 2,5 et le mélange est extrait avec cinq fois 30 ml de butanol. La concentration de l'extrait butanolique donne le produit désiré scus forme de dichlorhydrate. 



  EXEMPLE   XXXI . -   
 EMI30.3 
 7lla-dichloro-9-r.itro-6-désoxy-6-démél-6-mé.thylènetétracvcline On dissout 1 g de chlorhydrate de 7,lla-dichloro-6-désoxy- 6-déméthyl-6-r.:éthylènetétracyclin: dans 20 ml d'acide acétique et on ajoute 1 ml d'acide nitrique concentré. On laisse reposer le mélange pendant 12 heures et ensuite on le concentre à 1/4 du volume original. On l'ajoute goutte à goutte   @ 200   ml d'éther en agitant à la température du bain de glace. On continue à agiter pendant 3 heures et le solide est récupéré par filtration. Le solide est trituré plusieurs fois dans l'éther et ensuite séché pour obtenir le produit sous forme de chlorhydrate. 



   En employant, le même procédé on obtient les produits suivants à partir des composés de départ correspondants : 7-chloro-lla-fluoro-9-nitro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracy- cline    7-bromo-lla-chloro-9-nitro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracy-   cline 
 EMI30.4 
 7-iodo-Ila-fluoro-9-nitro-6-désoxy-6-dénéthyl-6-réthylènetétracy- cline 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 Ces produits sont convertis en 7-bromo-, 7-iodo- et 7- 
 EMI31.1 
 chloro-9-amino-6-fiésoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline par les procédés de réduction des exemples précédents. EXEMPLE   XXXII.-   
 EMI31.2 
 z0 g de 6-désoxy-6-déméthyl-6-réthylène-5-oxytétracycline, %5,1 de HC1 0,01N et 40 g de rhodium sur carbone à 5p sont intro- duits dans un appareil à hydrogénation courant.

   On introduit alors de l'hydrogène dans l'appareil et on le maintient à une pression de 1800   livres/Douce   carré (126 kg/cm2) à la température de 30 C pendant 20 heures. Ensuite le catalyseur est filtré et le filtrat est congelé et séché pour obtenir 23,9 g de solide, un mélange de 6- 
 EMI31.3 
 désoxy-5-cxytétracycline et 6-épi-6-désoxy-5-cxrtétracycline. Le rendement de cette opération, s'élevant à environ 60%, peut être amélioré en employant du rhodium à 5% sur un support de sulfate de baryum afin de réduire les pertes par absorption sur le carbone   catalyique   de support. 



   On emploie un mélange de méthanol et d'eau (25 ml de chacun) pour dissoudre 20,8 g des solides bruts de l'cpération précédente. On y ajoute une solution de 20 g d'acide sulfesalycilique dans un mélange de méthanol et d'eau(50 ml de chacun). Les 
 EMI31.4 
 6-dêsexy-5-oxSTtétracyclinescristallisent aisément srus forne de   sulfosalycilates.   La boue est ensuite filtrée et le gâteau est lavé avec du méthanol aqueux à   50%   et séché pour obtenir 24 2 g de sel (rendement de l'opération   75%).   



   On emploie une distribution à contre-courant pour séparer 
 EMI31.5 
 la6-épi-&ohsoxy-5-oxytëtracycline de la 6-désoxy-5-oxytétracycline. 



  Dans ce but, on dissout 500 mg du sel de l'opération précédente dans 30 ml d'acétate d'éthyle plus 10 ml de phosphate acide de sodium 2M. Les deux phases résultantes sont agitées et le pH ajusté à 6,8 par.addition de Na2HPO4. La phase aqueuse est séparée dans une ampoule à décanter et équilibrée avec 30 ml d'acétate d'éthyle frais. Cette opération est encore répétée deux fois avec des portions fraîches d'acétate d'éthyle et la phase aqueuse est alors mise de 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 
 EMI32.1 
 côté. Le tampon aqueux Na2HP04-KHZP04 de pH 6,8 (10 ml) est équili- bré avec chacune des couches d'acétate d'éthyle   dans s   quatre ampoules et ensuite mis de côté. Cette opération est encore répétée deux fois avec un tampon frais de pH 6,8.

   Les quatre couches d'acétate d'éthyle sont réunies et évaporées à sec pour donner 172 mg de 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline pratiquement pure (rendement de l'opération environ 50%). Le produit restant dans les couches du tampon aqueux est concentré pour donner de la 6-désoxy-5,oxytétracycline (rendement de l'opération environ 50%). 
 EMI32.2 
 



  La 6-épi-6-désoay-5-oxytétrayline de l'opération pré-   cédente   est finalement purifiée en la dissolvant dans 1 ml   d'éthanol   et en y ajoutant 3 gouttes   d'HC1   concentré. Elle cristallise sous forme de chlorhydrate pur dont l'analyse est :
Trouvé : C, 53,69; H, 5,81
Calculé: C, 53,86;   H,   5,70
Ce produit essayé contre   l'oxytétracycline   sur les   K.pneu-   moniae accuse 1400 unités par milligramme. 



  EXEMPLE   XXXIII.-  
On introduit de l'hydrogène dans un appareil à hydrogénation normal contenant 10 g de chlorhydrate de 6-désoxy-6-déméthyl- 
 EMI32.3 
 6-méthy2ène-5-azcytétracycline, 150 ml de méthanol et 5 g de rhodium sur carbone à   5%.   La pression est maintenue à 50 livres/pouce carré (3,5 kg/cm2) avec agitation à la température ambiante pendant   24   heures. Le catalyseur est alors filtré; le gâteau lavé avec du   méthanol   et les filtrats réunis sont évaporés à sec. Les solides séchés sont triturés dans de l'éther, filtrés et séchés à nouveau. Les solides résultants ont une activité biologique de 1345 unités par   milligramme   vis-à-vis de K.pneumoniae. 



   35   ml   d'eau sont employés pour dissoudre 8,5 g du produit ci-dessus et le pH est ajusté à 6 avec de la triéthylamine, 
 EMI32.4 
 en ajoutant suffisamment de diilléthylformamide pour rraintenir les solides en solution. On met en suspension 2 kg de poudre de cellulose dans de l'eau saturée d'acétate d'éthyle et on verse le tout dans une colonne d'environ 9 cm de diamètre et d'une hauteur de 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 0,9 m. La solution du produit est alors chromatographiée sur cette colonne, en éluant avec environ 12 litres d'eau saturée d'acétate d'éthyle. La première fraction contenant du produit recueillie sous la colonne fournit 1,85 g de   6-épi-6-désoxy-5-   oxytétracycline. La fraction suivante contient 2,Og de 6-désoxy- 
 EMI33.1 
 6-démétbyl-6-méthylène-5-ozytétracycline.

   La troisième fraction donne z8 g de 6-désoxy-5-oxytétracyclme. 



  EXEMPLE   XXXIV.-  
A une solution de 500 mg de chlorhydrate de 7-chloro- 
 EMI33.2 
 6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylèhe-5-oxytétracycline dans 25 ml de méthanol, on ajoute 500 mg de palladium sur carbone à 5%. La suspension est hydrogénée à la pression atmosphérique jusqu'à ce qu'il n'y ait plus d'absorption d'hydrogène. Le catalyseur est séparé par filtration et le filtrat est évaporé à sec in vacuo. Une chromatographie sur papier du résidu révèle de fortes concentrations de 6- 
 EMI33.3 
 épi-6-désoxy-5-oxytétracycline et 6-désoxy-5-OxYtétracycline avec des traces de produit de départ. 



   Le procédé du paragraphe précédent est répété en employant comme produit de départ les chlorhydrates des produits suivants : 
 EMI33.4 
 7-bromo-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthyléne-5-oxytétracycline 7-iodo-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylèhe-5-oxytétracycline 7-chloro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline pour obtenir des mélanges séparables des 7-déshalo-6-épi-6-désoxytétracyclines et   7-déshalo-6-désoxytétracycline   correspondantes. 



   De la même façon, on réduit les chlorhydrates de 7-chloro- 
 EMI33.5 
 9-amino-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylène-5-oxytétracycline, 7-chloro- 9-acétylamino-6-àésoy-6-déméthyl-6-méthyléne-5-oxytétracyclme et 7chloro-9-amino-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline pour obtenir des mélanges séparables des 7-déshalo-9-substitués-6-épi-6désoxytétracycllnes et 7-déshalo-9-substitués-6-désoxytétracyclines. 



  De la même façon, les chlorhydrates de ?lla-dichloro-9-ni= tro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylénetétracycline et de 7-bromo-lla-   chloro-9-nitro-6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline   sont ré- duits en mélanges séparables de   9-amino-6-épi-désoxytétracycline   et de 9-amino-6-désoxytétracycline. 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 



  EXEMPLE XXXV.-
A une solution de 500 mg de chlorhydrate de 7-chloro-6-   désoxy-6-d--'méthyl-6-méthYlène-5-oxytitracycline   dans 25 ml de méthanol, on ajoute 500 mg de rhodium sur carbone   5%.   La suspension est hydrogénée à une pression de 2.000 p.s.i. jusqu'à ce qu'une mole d'hydrogène soit absorbée. Le catalyseur est éliminé par filtration et le filtrat évaporé à sec in vacuo. Une chromatographie sur papier utilisant le système de solvants acétate d'éthyle-eau est employée pour isoler la   7-chloro-6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline.   



  EXEMPLE  XXXVI.-  
On sature en hydrogène une suspension de lg de dioxyde de platine dans 500 ml de méthanol. On y ajoute une solution de 15g 
 EMI34.1 
 de 9¯nitro-b-méthyléne-5-oxytétracycline dans 200 ml de méthanol et 1 ml d'acide chbrhydrique concentré. La suspension xst hydrogénée aux conditions atmosphériques   jusqu'avec   que 3 moles d'hydrogène aient été consommées. L'élimination du catalyseur par filtration et l'évaporation du filtrat donne un résidu qui est la   9-amino-6-   méthylène-5-oxytétracycline. 



  EXEMPLE   XXXVU:.-  
On ajoute 500 mg de palladium sur carbone   5%   à des solu- 
 EMI34.2 
 tions séparées de 500 mg de chlohydrate de lla-chlcro-6-désoxy-6- déméthyl-6-méthylènetétracycline et du dérivé lla-fluoro- correspondant dans 25 ml de méthanol. Chaque suspensbn est ensuite hydrogénée à la pression atmosphérique jusqu'à ce qu'une mole d'hydrogène ait été absorbée. Le catalyseur est éliminé par filtration et le filtrat évaporé à sec in vacuo . Les composés séparés sent 
 EMI34.3 
 respectivement la 6-désoxy-6-déméthyl-6-méthylènetétracycline et un mélange de lla-fluoro-6-désoxytétracycline et lla-fluoro-6-6pi-6- désoxytétracycline. 



  EXEMPLE XXXVIII. -   A   50 g d'un mélange des produits   lla-fluoro-6-désoxytétra-   
 EMI34.4 
 cycline et lla-fluoro-6-épi-6-déooxytétracycline de l'exemple XXXVII dissous dans 1,25 ml d'HCl aqueux 1%, on ajoute 30 g de zinc 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 en poudre et le mélange est agité pendant 15 minutes à 20 C . Le zinc est éliminé par filtration et le produit est extrait du mélange réactionnel avec du butanol. Après éva;oration à sec, on obtient un mélange de 6-désoxytétracycline et de 6-épi-6-désoxytétracycline. 



  EXEMPLE   XXXIX.-   
 EMI35.1 
 Sels obtenus ar addition d'acide de 6-é i-6-déao -c. tétrac cline La 6-épi-6-désoay-5-oaytétracycline est dissoute dans du méthanol contenant une quantité équimolaire d'acide chlorhydrique. 



  Le chlorhydrate est alors précipité par addition d'éther et est recueilli par filtration et séché. Le chlorhydrate est recristallisé dans le butanol. 



   De la même façon, d'autres sels obtenus par addition 
 EMI35.2 
 d'acide de la 6-épi-6-désoxY-5-OxYtétracycline sont préparés en utilisant, au lieu d'acide chlorhydrique, les acides sulfurique, nitrique, perchloricue, bromhydrique, phosphorique, fluorhydrique, p-toluènesulfonique, iodhydrique, tartrique, acétique, citrique, malique, benzoïque glycollique, gluconique, gulonique, succinique et sulfosalycilique. 



   On prépare aussi de la même façon les sels obtenus par addition d'acide des produits cités dans les exemples ci-dessous. Ces sels obtenus par addition d'acide qui ne sont pas acceptables du point de vue pharmaceutique, peuvent être employés de la façon habituelle pour la purification dans la préparation , soit des composés amphotères, soit de leurs sels obtenus par addition d'acide 
 EMI35.3 
 acceptables du point de vueipharmaceutique. De plus, les sels obtenus par addition d'acide inacceptables du point de vue pharmaceutique sont utiles en tant qu'intermédiaites dans la préparation d'autres produits de la présente invention comme on le verra dans les exemples ci-dessous. 



    EXEMPLE XL,-    Sels métalliques de la   6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline   
 EMI35.4 
 Le sel de sodium de la 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline est préparé en dissolvant le composé amphotère dans du méthanol conte- 

 <Desc/Clms Page number 36> 

 nant une quantité équimoléculaire d'hydroxyde de sodium et en évaporant le mélange résultant in vacuo. D'autres sels métalliques sont préparés de la même façon, parmi lesquels des sels de   potassiun   calcium, baryum, lithium et strontium. 



   Les complexes-sels métalliques de la   6-épi-6-désoxy-6-oxy-   tétracycline sont préparés en la dissolvant dans un alcool aliphatique inférieur, de préférence, du méthanol et en la traitant avec une quantité équimoléculaire du sel métallique choisi, dissous de préférence dans l'alcool choisi. Les complexes-sels métalliques insolubles sont isolés par simple filtration. Cependant, de manière générale, la plupart d'entre eux sont solubles dans l'alcool et ils sont récupérés en évaporant le solvant ou en ajoutant un nonsolvant tel que l'éther diéthylique. 



   De cette manière, les complexes-sels métallique de la 6- épi-6-désoxy-5-oxytétracycline représentés principalement par des composés contenant le métal et la 6-épi-6-désoxytétracycline dans le rapport 1/1, sont préparés en employant les sels métalliques suivants: chlorure de calcium, chlorure de cobalt, sulfate de magnésium, chlorure de magnésium, chlorure stanneux, ch-orure de zinc, chlorure de cadmium, chlorure de baryum, nitrate d'argent, nitrate stanneux, nitrate de strontium, acétate de magnésium, chlorure de palladium, chlorure de magnanèse, chlorure de cérium, chlorure de titane, chlorure de platine, chlorure de vanadium, acétate de plomb, bromure stanneux sulfate de zinc, chlorure de chrome, et chlorure de nickel. 



   Et on prépare de la même façon également les complexessels des mêmes métaux des produits des exemples ci-dessous. 
 EMI36.1 
 



  EXI14PLg¯UI 2 - 6-é i-6-déso -Ila-ehloro- -o tétrac eline On ajoute 0,35 g de N-chlorosuccinimide à une solution froide et agitée de 1 g de 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline dans 15 ml de diméthoxyéthane. Après 20 minutes à 0-5 C, le produit est précipité par addition d'éther, filtré et lavé à l'éther. 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 
 EMI37.1 
 



  EXEMPLE XLII.- . 6-épi-6-désoxy-13a-fluoro-5-oxytétrac''ccline 
Une suspension de 4,8 g   .'le   chlorhydrate de   6-épi-6-désoxy-   5-oxytétracycline dans 100 ml de méthanol est refroidie à 0 C   tan@iis   qu'on y fait passer un courant d'azote. On y ajoute 20 ml d'une solution normale de méthoxyde de sodium dans du méthanol et le nélange est saturé de fluorure de perchloryle. On dépose le mélange au réfrigérateur pendant 24 heures, temps au bout duquel les cristaux de chlorate du produit désiré se sont formés. Le filtrat donne encore un second jet de cristaux moins purs. 



  EXEMPLE XLV.- 
 EMI37.2 
 6¯éui-b-désox9-?-choro-5-oxsrtétacvcline (1) 1 g du produit de l'exemple XLIII est ajouté à 50 ml de méthanol contenant 100 mg de rhodium sur carbone 5%. Le mêange est soumis à une pression de 3 atmosphères d'hydrogène à une température de 32 C. L'hydrogénation est arrêtée lorsqu'il n'y a plus d'hydrogène absorbé ; le mélange est filtré et la solution résultante est évaporée à sec sous pression réduite. Le résidu est trituré dans 25 ml d'éther, filtré et séché, pour obtenir le produit désiré. 



  (2) Des quantités équivalenes de   6-épi-6-désoxy-7,lla-dichlo-   
 EMI37.3 
 ro-5-oxytétracycline, d'iodure de sodium et de poudre de zinc sont chauffées à reflux dans l'acétone pendant 30 minutes. Le mélange réactionnel est refroidi et concentré sous pression réduite pour obtenir le produit désiré. 



  (3) On ajoute 0,45 g d'hydrosulfite de sodium à une solution 
 EMI37.4 
 de 0 , 45 g de perchlorate de 6-épi-6-àésoxy-7,lla-dichloro-5-oxyté- tracycline et le mélange résultant est agité pendant 12 minutes. Le produit se sépare et est recueilli par filtration. 



  EXEMPLE XLVI.- 
 EMI37.5 
 6-é i-b-déso -7- hén lazo-lla-chloro- -o tétrac cline 
Une quantité molaire d'aniline est dissoute dans de l'acide chlorhydrique AN, à raison de 20 ml par gramme d'aniline, et   cettesoli   tion est traitée avec un équivalent de nitrile de sodium à la tem- 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 pérature de 0 C. La solution résultante de chlorure de benzène diazonium est mélangée à une température allant de 0 C à 20 C, avec une solution aqueuse d'un équivalent de 6-épi-6¯désoxy-llachloro-5-oxytétracycline et d'une quantité équivalente d'hydroxyde de sodium, cette solution contenant suffisamment de carbonate de sodium pour neutraliser l'excès d'acide chlorhydrique présent dans la solution d'aniline diazotée. Le pH de la solution résultante est de l'ordre de 8 à 10.

   On continue l'agitation à 0 C pendant environ 2 heures, au cours desquelles la 6-épi-6-désoxy-7-phénylazolla-chloro-5-oxytétracycline se sépare. Ce produit est filtré, lavé et séché. 



  EXEMPLE XLVII.- 
 EMI38.1 
 6-épi-6-désoxy-7-amino-5-oxytétracycline 
Une partie en poids de   6-épi-6-désoxy-7-phénylazo-lla-   chloro-5-oxytétracycline est mélangée avec 20 parties en poids de méthanol et 1/5 de partie en poids de palladium sur carbone 5% (catalyseur d'hydrogénation) y est ajoutée. Le mélange est alors hydrogéné à 30-45 p.s.i. dans un appareil courant à 30 C   usqu'à   ce que l'absorption d'hydrogène césse. Le catalyseur est alors filtré et le filtrat évaporé à sec. Le résidu est un mélange d'aniline et 
 EMI38.2 
 de 6-épi-6.lésaxy-?-a.a:.nü-5-oxytétracycline. L'aniline est éliminée du résidu en le lavant à l'éther.

   EXEMPLE XLVIII.- 
 EMI38.3 
 6-6pi-6-désoXV-7-.nl¯ro-5-oxytétracygline 4,58 g de 6-ôpi-6-désoxy-7-amino-5-oxytétracycline sont dissous dans 20 ml d'acide nitrique 6N, à 0 C, et trait4s par 0,7 g de nitrite de sodium. On ajoute alors à cette solution une suspension d'oxyde de cuivre dans de l'eau, préparée par réduction d'une solution aqueuse de sulfate de cuivre (environ 5 g dans 50 ml d'eau) par une solution alcaline de glucose suivie d'une neutralisation par de l'acide acétique. Une réaction a lieu, au cours de laquelle de l'azote se dégage. Le mélange est fortement acidifié pour décom- 
 EMI38.4 
 poser les complexes du cuivre et la 6-épi-6-désoxy-7-nitro-5-oxy- 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 tétracycline est extraite de la solution avec de la méthylisobutylcétone. 



   Ce composé peut aussi être préparé, en même temps que 
 EMI39.1 
 la 6-bpi-6-désoxy-9-nitro-5-oxytêtracycline par nitration directe de la 6-épi-6-désoxy-5-owtétrac îine. En pratique, on disscout 0,96 g de chlorhydrate de¯¯6-épi-6-désoxy-5-ox,; tétracyline à 0-5 C dans 10 ml d'acide sulfuricue concentré puis on traite goutte à goutte par 1,4 ml d'une solution 10:1 d'acide sulfurique concentré et d'acide nitrique   70%,   en agitant et en maintenant la même   tempé-   rature pendant une durée de 15 minutes. La solution est alors ver- 
 EMI39.2 
 sée dans 400 ml d'éther anhydre et les 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycli. nes nitrées précipitent sous forme de leur sulfate acide. Le précipité est filtré, lavé et séché.

   Ce produit brut de nitration est   recristal.   lisé dans 5 ml environ de méthanol et donne un mélange de 7-nitro- 
 EMI39.3 
 et 9-nitro-6-épi-6-d6soXY-5-oxytétracycline. Le mélange est séparé par chromatographie de partage sur une colonne avec le syste t,'luène-pyridine-eau. Comme le composé 7-nitro est le moins polaire, il est élue le premier. 



   La technique du diazonium présente l'avantage de donner le dérivé 7-nitro seul et d'éviter cette séparation. 



  EXEMPLE   XLIX. -   
 EMI39.4 
 6i-6-désoxy-?-acétv2amino-5-o¯xtétracvline , On ajoute 20 ml d'anhydride acétique ¯¯ une solution de 4,58 g de 6-épi-6-désoxy-7-aràno-5-oxytétracycline dans 200 ml de tétrahydrofurane et 200 ml de méthanol sec, et le mélange est agité pendant 45 minutes à la température ambiante. Le mélange est alors débarrassé de la plus grande partie du solvant et versé goutte à goutte dans de l'éther sec, filtré et le gâteau solide est retrituré dans de l'éther, filtré et séché pour obtenir le produit brut. Le produit brut est chromatographié sur une colonne de cellulose et le produit purifié est obtenu dans la fraction principale. 



   En employant le même procédé, on a préparé les produits suivants : 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 
 EMI40.1 
 0...01;' 1.-t>- t$O" ) ('."'" 1':)!",,\y 1 &.111 n..'- II; ...t!:.ty tÁ t.rac)' cl1n- Ó..Áp!-o-d,:s.)r:y.."1.but'1 ry ,,'l'1o--I)t".cylln 6.. 6;11. ..d S.:J r:y- ?-prop1'ny la ltlno-li..ot8 tl"aCTclln. b;:i-t5-â,'soxy-'wt'Lé3aatixo.-oxyrttraayclW e KOEùa,X1,.b.,-.. 



  ¯..", 3. .,i"".."'.ic3 ' ' TS'al On ajout* 100 18& de nitrate de .'fotass1\.1l .\ <<n "\.;':':u'H. de 1?G 1ft de 6-3pi-6-d6soXr-o3-oxytétracyclin* dana 5,0 ml décide flurrir1('Hle liquida anhyttre. Le ;,±lange est Aclt4 . 15.C rendant '40 1!t1nl1t.. t '-nIP11 t 8vapor4 à sec. 1... :-Lidu est trituré d'ml de l'éther et n.l..tré pour obtenir lo produit brut qui est tritura dans de ...'aclde chlorhydrtouf &011..\1X À 5'< et ensuit. extrait avec du OO1;8no1. L'extrait butlhlo11que est concentre pour obtenir le produit ('ui est tecPiD%JliS4 dans de l'eau et de l'acide chlorhydrique. 



  Lm1 LI.= -ci-b- é,c.:r>--.r -Qçi'ttracvci3n On a,; ou te en agitant, à 20oC, .1, 3 g de zinc en poudre à une luH-'m de 2,5 5 g de 6-<!pi-6-deaoxy-9-nitro-5'-oxyt4tracyclitie dans 50 1 à'eal et 2 al d'HCl c-'ncentI 4. Aprea 15 minutes, le mélange est filtré, le pli est ajuste à 2,5 pt le élange est extrait avec au butanol. L'extrait butanG11que eat concentra et donne le produit i4stPé sous for-né de dlchlorhydrate. 



  FPLF LI 6-ti-6-âs,z -' c- c e 
 EMI40.2 
 20 ml diacide acétylformique sont ajoutés, à la tempé- 
 EMI40.3 
 rature du bain de glace, à une solution e z0 g de 6-épi-6¯dèsoxy- ' 1ino-5-oxytétracycline dans 40 mi da Pl1.,Une sëche .Le mélange est 1 à cette température pendant 15 minutes puis versé goutte A goutte ? 1 litre d'éther sec. Le produit est filtré, retrituré dans due l' éther r refiltré. Le produit brut est mis en suspension dans ir 'Tl d'eau réa'Ntjnt une solution de pH 4,2 et agité pendant 10 minutes pour ,' aroupaaents 0-foryrle. Le >H du mélange est Rlr ajusta 55 5 t solution est, congela et s4chée 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 
 EMI41.1 
 pour donner :<* produit brut qui est chromatographip r une colonne de cellulose et l'on obtient le produit purifié dans 1<: fraction 
 EMI41.2 
 principale. 
 EMI41.3 
 



  1) ,; 1ItICO façon, les produits suivants ont été prépara : 6-6pi-6-désoxy-9-acéùyInmo-5-oxyté%raoyclin* -pi-t-àsoxr..9-butrryiamiao-5 oxtrracTaiae ô-n; -6-désary--proay2,antno5-axyttracycline 6-'pi-6-désaxy-9-vaiôry1-o-5-aqù qam* EXEMPL! MH.- 6-ui-6oaoxv-<)-chioro-5-ûTVt<tMColin< A une solution, refroidie ctana un bain de Ilace, de 1,04. C de corhyrate da b-âpi-b-déso-9-ato-j-osftilqtclaae dana 5 al d'eau et 2 ml d'aclete ehtorldriqte ocra08Vi. on ajout. , dessous de la surface du l1qu1de. 150 as 4e ni%P1%O de 80àiUQ dans 2 mil d'eau, 1rès avoir agi%4 ,...&an' 20 ir"les \Ml ajoute 50 mg d'urne pour détruire 1'exo%s 4"014. ni%ronX. On ajoute du chlorure cuivreux/HCl et le m41ange est ttit la température ambiante pendant 5 minutes. Il est ..on 111. au bain d'eau à *!0*C pendant 20 minutes, refroidi, et extrait .....0 du butanol normal. 



  L'extrait est séché sur sulfate dar 8Od1- et drssspoi â sed. 



  J..8 chlorure cuivreux sst pNporé en aJoutant une solution chaude de 600 mg de sulfate de cuivra pentab7dra"..t 160 1111 de chlorure de sodium dans 2 ml d'ean à 160 .. de 1d.n.lf1te de sodium dans 1,7 ml d'hydroxyde de sodium 1.lN. Le melan<e est refroidi et le solide est lavé avec 1 ml d'eau. Il est alors dissous dans 1 ml 
 EMI41.4 
 d'HCl concentré et employé ci-dessus. 
 EMI41.5 
 Le p-toluènesulfonate cristallin est prépaa4 pat la 
 EMI41.6 
 technique habituelle. 
 EMI41.7 
 



  E.1CEMP lJE LIV.- 7=ChIOrO-9-ni%ro-6-éPi-4ôsoxY-5-oxvtétrjczcime On ajoute 220 g de gN03 à icho solution de 1g de la base 7-chloro-6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline dans 8 ml d'acide fluorhydrique liquide anhydre à 0 C. Le mélange est agité pendant 30 minutes 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 à 0 C et l'acide fluorhydrique est chassé par un courant d'azote. 



  Le résidu est trituré dans de l'éther sec, filtré et séché poia r obtenir le produit désiré. 



  EXEMPLE LV.- 
 EMI42.1 
 9-ni v- a-d c o -.6- 1-6-déso -o tétra cline 100 mg de KNO3 sont ajoutés à une-solution de 600 mg de perchlorate de 7ella-dichloro-6-6pi-6-désoxy-5-ozytétracycline dans 1,5 ml d'acide fluorhydrique liquide anhydre. Le mélange est agité à 15 C pendant 30 minutes et ensuite évaporé à sec. Le résidu est trituré dans de l'éther et filtré pour obtenir le produit brut qui est trituré dans HCl aqueux   5%   et extrait avec du butanol. 



  L'extrait butanolique est concentré et l'on obtient le produit qui est recristallisé dans de l'eau et de l'acide chlorhydrique. 



  EXEMPLE LVI. - 
 EMI42.2 
 9 -é -f-déso tétrac eline Une solution de 5 g de lla-chloro-6-épi-6-désoxy-5-oxy- tétracycline dans 10 ml d'acide fluorhydrique anhydre est laissée au repos pendant 3 1/2 heures, après quoi on y ajoute en agitant 1,2 g de KNO3. L'agitation est poursuivie pendant 1 heure encore à   la     température   du bain de glace et le mélange est versé dans   200     ml   d'éther sec. Le précipité formé est filtré, lavé avec de 
 EMI42.3 
 l'ether pour oben1 le produit brut. lIJ'JDI'P1.B g L ..g,K-t.rcLb-ui-6-riéc,x 5-Q.xS'tétrac9cline On ajoute, en agibcnt à 20 C, 1,3 g de zinc en poudre !mie scJ!uti"n do 1,4/. g de 7-càioro-9-nitro-6-6pi-6-désoxy-5oIQ"t4trJIttc;'lue dissous dans 50 ml d'eau et 2 ml d'HCl concentré. 



  Aprèn 15 minutes, le mélange est filré le pH ajusté à 2,5 et le ntlat"t'. 38 *7t"it 5 fois avec :30 l1Ù. de butanol par extraction. 



  Les rrc;cnits butanolique réunis donnent après concentration le 1iJ'e i dési rd sous forme de dichlorhydrate. 



  On obtient le même produit par réductiü..1. avec de l'hydreaulfite de sodiim "queux de la 3-nl.tro-'7,lla-dichlc.o-6-épi-6d6svxy--oxydtracyc:l ine. 

 <Desc/Clms Page number 43> 

 



  EXEMPLE   LVIII.-   
 EMI43.1 
 '7.,lla-dichloro-9-nit o-6-é i-6-déso -o tétrac cline On dissout 1 g de chlorhydrate de 7,lla-dichloro-6-6pi- 6-désoxy-5-oxytétracycline-dans 20 ml d'acide acétique et on ajoute 1 ml   d'HN03   concentré. On laisse reposer le mélange pendant 12 heures et ensuite on le concentre   jusqu'à   1/4 de son volume initial. On l'ajoute goûte à goutte à 200 ml d'éther en agitant à la température du bain de glace. On continue à agiter pendant 3 heures et on récupère ensuite le solide par filtration. Le solide est trituré plusieurs fois dans l'éther et ensuite séché pour obtenir le produit sous forme de chlorhydrate. 



   En employant le même procédé, on a obtenu les produits suivants à partir des composés de départ correspondants ; 
 EMI43.2 
 7-ehloro-lla-fluoro-9-nitro-6-épi-6-désoxY-5-oxytétracycline 7-brano-lla-chloro-9-nitro-6-épi-6-désc:xy-5-oxytétracycline 7=iodo-lla-fluoro-9-nitro-6-épi-6-désoxy-5-oa3'tétracycline Ces produits sont convertis respectivement en 7-ehlro-, 7-bromo-, et 7-iodo-9-amino-6-6pi-6-désoxy-5-OxYtétracyclines par les procédés de réduction des exemples précédents.   EXEMPLE   LIX.- 
 EMI43.3 
 fo 1 n - -c oro-6- i-6-déso -o tétracvcline A une solution de 4,5 g de la base 9-amino-7-chloro-6- épi-6-désoxy-5-oxytétracycline dans 40 ml de pyridine sèche, on ajoute 20 ml d'acide acétylformique à la température du bain de glace.

   Le mélange est agité pendant   15   minues à cette température, puis ajouté goutteà goutte à 1 litre d'éther sec. Le produit est filtré, trituré dans l'éther et à nouveau trituré. Le produit brut est ensuite suspendu dans 100 ml d'eau réalisant une solution de pH 4,2 et agité pendant 10 minutes pour hydrolyser les groupements   C-formyle.   Le pH du mélange est ensuite ajusté à 5,5 et la solution est congelée et séchée pour obtenir un produit brut qui est chromatographié sur une colonne de cellulose pour obtenir le produit purifié dans la fraction principale. 

 <Desc/Clms Page number 44> 

 



  EXEMPLE   LX. -   
 EMI44.1 
 -acétvlamino-7-chloro-b-i-b-desoxy- -trr=---cvçline A une solution de ±,2 g de la base ï-c.hloro- -a:nir:-é- épi-6-désoxy-5-oxytétracycline dans 200 mi detéti'xt;ydr7iuran-ne sec et 200 ml de méthanol sec, on ajoute 20 wl d' anhydrl<1t-' ac4tiq e et le mélange est agité pendant 45 minutes à la températur- a,nblante. Le mélange est ensuite débarrassé de la   @lus   grande partie du solvant et versé dans de l'éther sec, filtré et le gâteau solide est retrituré dans l'éther, filtré et séché pour obtenir le produit brut. Le produit brut est chromatographié comme dans l'exemple   LIX   our obtenir le produit purifié dans la fraction   -rincipale.   
 EMI44.2 
 



  En utilisant les procédés de l'exemple LIX set de l'E'x'>'1le présent, on obtient les produits sut8nts : 9-butyamino-?-chloro-6-ép.b-dés ,xy-5-oxyté tracy cl ine 9-propionylamino-7-chloro-6épi-6-désoxy-5-oxytétraglycline 9-valéryaminO:7-chloro-6-épi-6-désoXY-5-oxytétracycline EXE1P LE LXI.'7-Une suspension de 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline est préparée avec les compositions suivantes antibiotique 31,42 g sorbitol aqueux 70% 714,29 g glycérine U.S.P. 185,35 g gomme acacia (solution 10%) 100 ml pyrrolidone de polyvinyle 0,5 g parahydroxybenzoate de butyle (préservatif) 0,172g parahydroxybenzoate de propyle (préservatif)   0,094g   eau distillée, pour obtenir 1 litre A cette suspension on peut ajouter au choix différents agents édulcolorants et aromatisants, de même que des colorants acceptables. 



  La suspension contient approximativement 25 mg d'activité antibiotique par litre. 



  EXEMPLE LXII,-
Une suspension de   6-épi-6-désoxy-5-oxytétracycline   est 

 <Desc/Clms Page number 45> 

 préparée avec les compositions suivantes : antibiotique 30,22 g chlorure de magnésium hexahydratë 12,36 g 
 EMI45.1 
 wonoéthanolamine 8,85 ml propylène glycol 376 g ea 94 ml 
 EMI45.2 
 s 1 a une concentration de 50 mg/:nl et conviert pour l'acLnin -1. F - ra tion -ntArAle et sp4etaleinent oour yadninistration cintramusculaire. 



  E,>::;<:;1t' J., E .weI H . - Une base de compr qat préparée en inélangearit les ingrédients suivants : dansdes   pr@     criions   indiquées en poids: sucrose U.S.P. 80,3 
 EMI45.3 
 a'!11don de tapioca . 13, 2 stéarate de magnésium 6,5 A cette base, on mélange surf1sa!n.!n'nt de 6-Pi-h¯.P.S, -,xyttracycii.ne pour obtenir des comprLI1Ps contenant ?5, 100 et 25<))7 d'ingrédients actifs. 



  EXEMPLE LXIV,-
On prépare un mélange contenant les ingrédlpnts suivants :   car@onate   de calcium   U.S.p.   17,6 g phosphate   dicalcique   18,8 
 EMI45.4 
 trisilic>x:.e duo magnésium U.S.P. 5,2 lactone   U.@.@.   5,2 
 EMI45.5 
 amidon de POltU;-,O'? de terre 5,2 stéarate de   magnés@um   A 0,8 stéarate de magnésium B 0,35 
 EMI45.6 
 tan ajouté à ce mélange zfisa'7ment de 6-épi-6-dcsox,-h-oxftcira- cycline pour obtenir des   essuies   contenant 25,   100   et 250 mg d'ingrédients actifs. EXEMPLE LXV. - 
 EMI45.7 
 1000 g de 6-épi-6-desoxy-f:-oxytetracycline sont intimement mélangés et broyés avec 2500 g ,.1 'tcoroate de 900i1'11.

   Le mélange broyé et sec est vers dans des t'l.:i,as, st4rilLs±> avec de 

 <Desc/Clms Page number 46> 

 
 EMI46.1 
 l'oxyde d'étt1':,lr..ne et les files sent 5('ell."'t>s 'ho fa.on stérile. 



  Pour i'ad!....istr3tion iatravettneuse, ou aJout= 3ufr1q'W1!)".l?nt d'eau aux fioles WH..." obtenir une solution contenant 0 mg f:tnr= il.errt actif par   .Il.   
 EMI46.2 
 REVEND r C A T I 0 ii S . ------------------------------ 1.- Procédé pour la préparation d'une 6-désoxytétracyclinc, caractérisé en ce qu'on hydrogène un composa ayant la formule I ou II donnée ci-dessus, en présence d'un catalyseur de -étal noble. 



   2.-   Procédé   pour la production d'un mélange d'une 6- 
 EMI46.3 
 désorr-5-oxytétracycline et d'une 6-épi-6-désoxy-5-oxytétracyc;ine, caractérisa en ce qu'on hydrogène un composé ayant la formule I ou II   donné::'   ci-dessus, où ia substance Y est OH, en présence d'un catalyseur de métal noble.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  New antibacterial agents.



   The present invention relates to new and useful tetracyclines and the process for producing them. More particularly, the present invention relates to 6-epi-6-deoxyteracyclins, their D-substituted analogs, their 11a-substituted analogs, and their D-11a-substituted ring analogs, as well as to the manufacturing process of these compounds.



   According to the present invention, it has been found that the hydrogenation of 6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracyclines, comprising various analogs substituted on the D ring and in 11a-, is a very valuable process for producing 6-. known deoxytetracyclines and furthermore, produces a class of new and useful derivatives with different chemical, physical and biological properties, of these known 6-deoxytetracyclines as a result of configura-

 <Desc / Clms Page number 2>

 modified stereochemical tion.

   These new tetracyclines have defined microbiological activity against a variety of Gram-positive and Gram-negative microorganisms and are correctly designated as 6-epi-6-deoxytetracyclines since the steric configuration of the 6-methyl group is the opposite of that. known 6-deoxytetracyclines. Therefore, the "6-epi" nomenclature employed herein fully conforms to the recognized nomenclature for known 4-epitetracyclines.



   According to the process of the present invention, a suitable tetracycline compound defined below is dissolved or suspended in amphoteric form, or in the form of a salt obtained by addition of acid or in the form of a complex salt with a polyvalent metal, in an inert reaction solvent in the presence of a catalytic amount of a catalyst which is a noble metal and brought into the presence of hydrogen at a suitable temperature and pressure, until the reduction of the 6- group methylene takes place.



  Thereafter, a mixture of 6-epi-6-deoxytetracycline and 6-deoxytetracycline can be recovered by the usual methods including separation of the catalyst and recovery of the solvent. This mixture can then be subjected to chromatography or other methods of separating such a mixture into its components.



   The term "inert reaction solvent" as employed herein relates to any medium which is a suitable solvent or suspending agent for the antibiotic reagent, which is stable under hydrogenation conditions and which does not alter the efficiency of the catalyst. and which does not react with the antibiotic. Polar organic solvents are generally suitable and include lower alcohols such as methanol, ethanol and butanol, etc .; water soluble, cyclic or open chain ethers, such as dioxane, tetrahydrofuran, diethylene glycol monomethyl ether, 2-ethoxyethanol, lower monocarboxylic acids such as acetic acid, propionic acid, media aqueous containing the above solvents, dilute aqueous hydrochloric acid, etc.

   Note that these and other solvents are

 <Desc / Clms Page number 3>

 rants in the known hydrogenation techniques applied to antibiotics containing tetracyclines and thereby, are irrefutable. Better results are, however, obtained when acidic media are employed instead of basic media which may cause decompositions and thus reduce the yield of the desired product. The use of the best solvents is illustrated by the examples below.



   Temperature is not more critical in the present process than it is in other hydrogenations of antibiotics of the tetracycline series. In fact, the best temperature range is approximately 0 to 60 C, the best temperature in this range is 10 to 50 C and preferably at room temperature.



  For temperatures below 0 C the reaction is excessively slow and for temperatures above 60 C decompositions of the starting material may occur. As you would expect, the higher the temperature, the faster the reaction.



   The noble metal catalysts used in the present invention include platinum, palladium, rhenium, rhodium, and ruthenium, either with or without support, as well as their known catalytic compounds such as oxides, chlorides, etc.



  Examples of suitable catalytic supports are carbon, silica and barium sulfate. The catalysts can be pre-prepared or prepared in situ by prereduction of an appropriate salt of the catalytic compound. The best catalysts are, for example, palladium on carbon 5%, platinum on carbon 5%, rhodium on carbon 5%, platinum chloride, palladium chloride, platinum oxide and ruthenium oxide. . Products like these, in which the metal is in a combined, non-elemental form, generally require prereduction before hydrogenation can be done.

   This is done simply by suspending the catalytic precursor in the hydrogenation medium, hydrogenating it, adding the substrate and continuing.

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 1-lhyd.ro-zena-uion. On the other hand, all the components can be incorporated at once at 2 "xyàrog, en-tion can be co: aEr.cëc. Cc process F- 1, F - ,, - zznT, & this to allow 1" ipëraicùr to deter .aine r:; ec.i't'- ment the quantity of hydrogen absorbed during the prereduction, catalytic and during the hydrogenolysis phase. The advancement of the hy-
 EMI4.2
 Drogenation of the antibiotic can then be controlled more easily.



   The expression "catalytic amount" employed herein will be readily understood by those skilled in the hydrogenation of known tetracyclins, it is the less amount that that employed in
 EMI4.3
 exesplep yes follow.



   Rhodium is the best catalyst for the process of the present invention because it gives the highest overall yield.
 EMI4.4
 in 6-tpi - céoY; - and c-âéso: ytëtr4cyclines. In addition, 1-1e - i ,, law called rhodius allows the maintenance of a 7-halogen substituent when the starting material is', for example, 7-halo-6-deoxy-6-draetryl-6mePylene- 5-of-, ëtrüc; cline. When it is not necessary to preserve a 7-haloenea substituent, it is preferable to employ palladium as a catalyst. Nevertheless, the other noble lethal catalysts are perfectly suitable for obtaining 6-epi-E-.àëso- and 6-deoxtetracyclines.



   The pressure employed during the hydrogenation is not critical but depends mainly on the capabilities of the apparatus.



  In general, the pressures employed range from atmospheric pressure to pressures of 2,000 pounds / square inch (140 kg / cm2). As is known, hydrogenation at atmospheric pressure is generally carried out in an apparatus in which a determined volume of hydrogen contained in a reservoir is connected to a manometer so as to be able to measure the quantity of hydrogen consumed. A bottle of citrate or magnesia and a mechanical stirrer with a calibrated pressure gauge can also be used, or a high pressure autoclave with agitation.



  For the process of this invention, the starting materials

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 suitable cO.:lprt.:nnt::rd "those yes ront. r; prt, senL: 1; pe.r 1 ::! c, -.,. ':' \ .. 5 following:
 EMI5.2
 
 EMI5.3
 where Y may be hydrogen or hydroxyl, X may be hyaline, chlorine, iodine or bromine, X1 may be hydrogen, arrain or lower alylamino, X2 may be hydrogen or nitrogen, and Z may be chlorine or fluorine. In addition, the salts obtained by adding acid and the complex salts of polyvalent metals of these compounds can be used. Note that the steric configurations of positions 5a and 11a are shown in the second formula above.



   Since the start products of the process of the present invention described above are relatively new well known tetracycline compounds, Examples I to XXXI are given below to illustrate their preparation and to provide the necessary starting materials. In general, the method of preparation comprises treating an 11a-halo-6,12-hemiketal of a suitable tetracycline with a strong acid of the dehydrating type such as sulfuric, trifluoroacetic, polyphosphoric, perchloric, hydrofluoric or other acid. of the same kind. Among these, hydrofluoric acid will be preferred. Optimum conditions are usually determined by routine.

   In general, the selected 11a-halogenated hemiketal is simply added to the selected acid and allowed to react at a temperature best between 0 and 50 C for a period of time.
 EMI5.4
 stretching a hard '

 <Desc / Clms Page number 6>

 hilarious of one here several deads. When the reaction is complete, the product is suitably isolated, that is to say, in the case of volatile acids, by evaporating these to obtain the residual product, and in other cases by usual methods such as, for example, by stirring with a solvent in which the product is not soluble (for example diethyl eter) in order to precipitate it.

   These O-methylene compounds can be converted before hydrogenation to salts, such as hydrochlorides, by the usual methods.



   Variations in substituents of the starting materials of the process of the present invention are also illustrated in the examples below.



  Briefly, the 7-halogenation of the starting material can be obtained by the direct halogenation of a 11a-halo-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline by well known reagents such as N-chloro- , N-bromo- and N-iocosuccinimide. tour rette realization, it has been found that liquid hydrofluoric acid is an excellent reaction medium and that temperatures ranging from -40 C to 60 C are perfectly suitable. The resulting 7,11a-dihalogen compound can be used as such or can be converted to the corresponding 11a-dehalogenated derivative by the methods illustrated in Example VI.



   Direct nitration of the selected 6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline is suitable for preparing the 9-nitro starting materials of the present invention. The starting material is reacted with nitric acid by itself or formed in situ, for example with potassium nitrate and sulfuric acid. The best results are obtained when the nitration is carried out in a solvent such as liquid hydrofluoric acid, lower alkyl acid, etc. When hydrofluoric acid is used as a solvent, it can also act as a proton donor and form nitric acid in situ with nitrates.

   It is necessary to avoid raising the temperature above 50 C, the best results being obtained at room temperature and it is necessary to work even at lower temperatures when using hydrofluoric acid as a solvent.

 <Desc / Clms Page number 7>

 Reaction times can vary from 15 minutes to 12 hours.
 EMI7.1
 



  When the desired starting material is 11a-cesnalo-6-deoxy-b-demethyl-b-methylenetetracycline, the 11a-dehalogenation can be carried out by either chemical or catalytic reduction using methods well known to those skilled in the art. Example XXXVII below illustrates the reduction by hydrogenation of a
 EMI7.2
 lla-chloro-6-deoxy-6-deaethyl-6-methylenetetracycline To obtain the corresponding lla-dechlorinated derivative and also shows that the lla-fluoro group is not susceptible to reduction by this process. On the other hand, the lla-fluoro groups are removed in the desired starting products by reduction methods illustrated in Example IV, method D, in which the reduction of the powdered zinc and of the dilute hydrochloric acid is employed day. .
 EMI7.3
 



  The preparation of the products of âtaart 9-to: xii; or of the process of the present invention can be made by reduction of the corresponding 9-nitro compounds using the methods generally employed for the conversion of nitro compounds to amino compounds.



  Such methods are illustrated by Examples XIII, XIV and XXX. The acylated 9-amino starting compounds of the present invention are
 EMI7.4
 sussi prepared by the procedures customary in this case. The best method comprises the acylation of 9-nino-E-3esoxy-bdemethyl-6-sethylenetetracycline by the desired diacid anilydride or by an equivalent thereof such as an acid chloride in the presence of a base, for example a tertiary amine such as pyridine, in an inert solvent. Examples XVIII and XIX, among others, illustrate these acylation techniques.



   As stated above, reduction of the 6-methylene moiety of a starting compound selected in accordance with the present invention can produce the removal of a 7-halogen substituent and produce the removal of a. substituting lla-chloro. If we want
 EMI7.5
 that such substituents exist in the.: J.éla! 11> t: final or in each of its components, for example, the 6-epi-esoxyLetracy "cline

 <Desc / Clms Page number 8>

 or 6-deoxytetracycline, they can be reintroduced by the chlorination technique described above and illustrated by Examples XLI-XLV. Further, assuming that a 11a-fluoro starting material is useful during reduction of the 6-methylene group, this substituent can then be removed by the method described in Example XXXVIII.



   The choice of a 9-nitro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-tetracycline as the starting material for the reduction process of the present invention will cause the reduction of the 9-nitro group to 9-amino. Therefore, if the 9-ni ne of normal or epimeric configuration is desired, the 9-nitro moiety should be introduced into the product of the reduction process of the present invention by the same nitration means as described herein. above and illustrated by Examples L, LIV, LV, LVI and LVIII.



   In order to stabilize the 6-deoxy products of the process of the present invention in an acidic medium, the substituted 9-amino derivatives such as 6-epi -6-deoxy-9-amino-5-oxytetracycline can be converted into the 9- compounds. corresponding chloro. This process comprises diazotization followed by a conventional Sandmeyer reaction and illustrated in Example LIII. It will be appreciated later that this Sandmeyer reaction can be applied to the preparation of other halogenated derivatives, nitriles, etc.



   Direct nitration of the end products or starting materials of the process of the present invention promotes substitution at the 9 position, with minimal amounts of the 7-nitro derivatives sometimes being detected. To prepare 7-amino starting materials or 7-amino end products within the scope of the present invention, the best technique involves the preparation of the corresponding 7-azo aromatic derivative followed by reduction which gives the desired 7-amino derivative. , reduction preferably carried out by catalytic hydrolysis in the presence of a noble metal catalyst.

   In general, any diazotizable aromatic primary amine can be employed to prepare the 7-azo compounds, and it is essential that the

 <Desc / Clms Page number 9>

 enol position 11, 12 is protected by an 11a-halogen group or any other suitable group which blocks. During the coupling reaction, it is preferable to use an excess of diazonium salt and to maintain the reaction temperature at 0-10 C.



   A mixture of aqueous solvents such as a 50% aqueous solution of a water soluble lower alcohol or a ketone may be suitable. t
Examples XLVI-XLVII illustrate the diazonium coupling reaction followed by reduction to obtain the 7-amino compound.



   The above description of the process of the present invention shows that the substitution on the D ring of the final product can be obtained from a judicious choice of the starting products substituted on the D ring or by a judicious substitution of the ring. D of selected 6-epi6-deoxytetracycline or 6-deoxytetracycline. In general, the best technique involves substitution; ' cycle D of the product resulting from the hydrogenation process claimed herein because the resulting yields are usually higher.



   In summarizing the process of the present invention, it will be appreciated that it not only provides a convenient means of producing new and useful 6-epi-6-deoxytetracyclines but also gives known 6-deoxytetracyclines. Although the latter compounds can be obtained by hydrogenation of a homologous tetracyclic antibiotic, i.e. containing both a 6-methyl and 6-hydroxy substituent, the process of the present invention is however. better because the yields are significantly higher than those obtained by the usual process.



   The hydrogenation of the 6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline starting materials of the present invention, when carried out under the best acidic conditions, sometimes also produces a small amount of 4-epi derivatives. If desired, these 4-epi compounds can be separated from compounds having a normal 4-position configuration by conventional paper chromatography. In addition, the 4-desdimethylamino analogues of the pro

 <Desc / Clms Page number 10>

 The starting materials of the present invention defined above can be used to produce the 4-desdimethylamino analogs of the products in question.



   The products of the present invention include 6-epi-6-deoxy-, 6-epi-6-deoxy-7-substituted-, 6-epi-6-deoxy-9substituted-, 6-epi-6-deoxy-11a -chloro-, 6-epi-6-deoxy-11a-fluoro-, 6-epi-6-deoxy-7, 11a-dichloro-, 6-epi-6-deoxy-7-substituted-9-substituted- , and the analogues lla-fluoro- and chloro- of the latter compound and 6-epi-6-deoxy-7-chloro-lla-fluorotetracyclines, with and without 5-hydroxyl- substituent, as well as their salts obtained by addition of diacid and their pharmaceutically acceptable metal salts, the substituents at positions 7 and 9 being selected from chloro, bromo, iodo, nitro, amino and lower alkylamino groups.

   Among these, one of the best groups of compounds includes those comprising a 5-hydroxyl substituent, since they have particularly good in vivo efficacy.



   The new compounds which have just been described, with the exception of the 9-nitro- compounds, are useful because of their high activity both in vivo and in vitro against a variety of microorganisms. The 9-nitro- compounds usually have lower activity. These nitro compounds are useful for the preparation of the corresponding 9-amino compounds as described herein.



   The table below summarizes the comparative in vitro activity of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline (1) and 6-deoxy-5-oxytetracycline hydrochloride (2) against a variety of destructive microorganisms. The minimum inhibitory concentration (MIC) is determined by the well known technique of serial dilution.

 <Desc / Clms Page number 11>

 
 EMI11.1
 



  0i'Gf.? IIi14E * AIC (mc6fml) (1) (2) icrococcus pyogenes, var.aureus 0.78 0.78 Streptococcus pyogenes 0.09 0.09 Streptococcus fascalis 0.39 0.78 Diplococcus pneumoniae 0.19 (pi) 0.39 Erysipelothrix rhusiopathiae 0.39 0.39 Corynebacterium diphtheriae 0.19 1.56 Listeria monocytogenes 0.19 1.56 Bacillus subtilis 0.19 0.19
 EMI11.2
 Bacterium awnoniagenes - 0.78 Aerobacter aerogenes 6.3 12.5 Escherichia coli 3.12 12.5 Proteus vulgaris 100> 200 Pseudononas aeruginosa 12.5> 200 Salmonella typhosa 6.3 6.3 Salmonella gallinarum 3.12 12.5 Klebsiella pneumoniae 3.16 6.3 Neisseria gonorrhoeae 0.09 6.3 Hemophilus influenzae 0.09 0.39 Shigella sonnei 3.12 6.3 Brucella bronchiseptica 0.78 3.12 Malleomyces mallei 0,

  78 25 Vibrio comma 0.39 6.3 Pasteurella multocida 0.19 Streptococcus agalactiae 0.19 -
 EMI11.3
 Antibiotic resistant strains of Micrococcus pyogenes var. aureus: 376 6.3 (p.i.)> 200 400 6.3 (p.i.) 200 (p.i.) = partial inhibition.



   In the following table the properties are compared
 EMI11.4
 6-epi-6-d6soxY-5-oxy tetracycline (1) and 6-deoxY-5oxytetracycline (2): Properties of 6-deoxy-oxytetracYclines.



   (1) (2) Bioactivity against K. pneumoniage
 EMI11.5
 (relative to ox.3rtetracTcline) Ca. 1500 y / mg Ca. 500 bzz 1 max HC1-jJ, ethanol 267 266 (= 17.300) (= 18.10Q)
351 343 (@ = 13. 200) (@ = 13.200) Rf @ 0.5 0.3
 EMI11.6
 x Chromatography on paper saturated with aqueous buffer ¯4ac ilvain pH 3.5, developed for one hour with nitronethzne: chlorororm: pyridine 0: 10: 3 by volume.

 <Desc / Clms Page number 12>

 
 EMI12.1
 



  The .10u.veaux C0 :: lpOS:; S de La ô-c? I-6-a6soxyt-.c / lL.iL-'i- ....... 1 --Y "! - .. Pf '{tf co-mùosi-.i-) ns .... ". 1' t'- piéciJ <-. pil = -. r .-. = r¯u ", 11- s in different CJ21JOS1. Ll'Wl :: .... <: - ¯0," ". to those of the homologous tetracyclines dorn. they are derived. sound: therapeutically useful in al inents or Cj: .. 't.
 EMI12.2
 growth stimulants, in veterinary practice and in agriculture.



  For therapy in men, the usual normal dose of these new compounds is from about 0.1 to about per day for an average adult. The product is formulated under the form of
 EMI12.3
 capsules or compri.nés containing 25 to 250 .1g of antibiotic on an activity basis. Suspensions and solutions in various vehicles are prepared using concentrations ranging from 5 to 125 mg ml. For intramuscular or intravenous parenteral administration, the daily dose is reduced to about 0.05 to 1.0 g. Intramuscular formulations include these solutions
 EMI12.4
 of antibiotic at concentrations ≥1 from 50 to 100: nç / .al.

   Intravenous administration is done using isotonic solutions having an antibiotic concentration of about 10 mg ml.



  Both types of parenteral products are supplied as solid compositions for reconstitution. These products can also be used for applications on the usual growing media. In any case, the attending physician must
 EMI12.5
 Obviously, indicate the dose which is appropriate for each patient in particular. Smaller doses will be used for children.



   The present invention relates to all salts, including metal salts and those obtained by addition of acid, of newly recognized amphoteric antibiotics. The processes well
 EMI12.6
 known preparations of salts of tetracycliqa compounds are applicable in this case and are illustrated by examples below. These salts can be formed with metals and acids which are pharmaceutically acceptable, but also unacceptable. By "pharmaceutically acceptable" is meant metals and acids capable of forming salts which do not appreciably increase the toxicity of amphoteric antimirobial agents.

   The best salts are those obtained by adding acid and

 <Desc / Clms Page number 13>

 pharmaceutically acceptable metal salts.



   The salts obtained by diacid addition, which are acceptable from a pharmaceutical point of view, are particularly advantageous from a therapeutic point of view. They include salts of mineral acids such as hydrochloric, hydriodic, hydrobromic, phosphoric, metaphosphoric, nitric and sulfuric acids, as well as salts of organic acids such as tartaric, acetic, citric, malic, benzoic acids. , glycolic, gluconic, gulonic, succinic, arylsulfonic, for example p-toluenesulfonic, and the like. Pharmaceutically unacceptable salts obtained by addition of acids, although they are not used therapeutically, can be employed for the isolation and purification of the recognized new antibiotic.

   In addition, they can be employed for the preparation of pharmaceutically acceptable salts. Of these, the most common include salts formed with hydrofluoric and perchloric acids. The hydrofluorides are particularly useful for the preparation of pharmaceutically acceptable salts, for example the hydrochloride, by solution in hydrochloric acid and crystallization of the hydrochloride obtained. The salts of perchloric acid are useful for the purification and crystallization of the new antibiotic.



   While all metal salts can be prepared and are employed for different purposes, pharmaceutically acceptable metal salts have particular value because of their therapeutic utility. Pharmaceutically acceptable metals most commonly include sodium, potassium and alkaline earth metals of atomic number less than or equal to 20, such as magnesium and calcium, and also aluminum, zinc, iron. and manganese, among others. Indeed, the metal salts include complex salts such as metal chelates, which are well known in the field of tetracycline.

   Metal salts unacceptable from the point of view

 <Desc / Clms Page number 14>

 Pharmaceuticals most often include lithium salts and.: lethal alkaline earth metals with atomic number greater than 20, co.n.ne barium and strontium, which are used for isolation and purification, antibiotic . Because the new antibiotic is amphoteric, it also forms salts with sufficiently basic amino acids.



   It is evident that, in addition to their therapeutic qualities, the pharmaceutically acceptable acid and metal salts are also useful for isolation and purification.



   The following examples are given by way of indication and do not in any way limit the invention, many variations being possible within the scope thereof.



  EXAMPLE I. - 11a-fluoro-5-oxytetracycline-6,12-hemiketal.



   1 a mixture of 6.9 g of the anhydrous oxytetracycline base dissolved in 285: nl of methanol cooled in an ice bath, one equivalent of a 1N solution of sodium methoxide in methanol is added. The yellow sodium salt precipitates. A stream of perchloryl fluoride is passed which dissolves the sodium salt, when the mixture approaches neutral, a heavy precipitate begins to form. The excess perchoryl fluoride is removed with a stream of nitrogen, the product is filtered off, washed with cold methanol and dried under vacuum at room temperature to obtain 5.1 g of pale yellow crystals. Infrared absorption does not show carbonyl absorption below 6 microns.

   A bioassay on K. pneumoniae shows an activity of 4 meg mg on the tetracycline scale. Ultraviolet absorption shows maximums at 265 and 335 microns. Elemental analysis gives the following results after recrystallization of the product in water: Calculated for C22H23O9N2F.2H2O: C, 51.4; H, 5.25; N, 5.5 Found C, 51.2; H, 5.3; N, 5.7.

 <Desc / Clms Page number 15>

 
 EMI15.1
 



  . "¯..i..¯ ': i'L .l.l.lla-cnloro-5-oxytetracycline-6,12-hemicetal.



  23 g of anhydrous oxytetracycline are dissolved in 250 μl of 1,2-imethoxyethane and then 34 N-chlorosuccinamide is added. The mixture is stirred for two minutes and then poured into 1 liter of water with stirring. The product which separates is collected by filtration, washed with water and dried. The infrared analysis of the product (KBr at a concentration of 1%) does not show any absorption due to carbonyl in the region of 5-6 microns but
 EMI15.2
 against the following main peaks: b, 12, 6.35, 6.66, 6.5, 7,; z, 7.55, 7.75, 7.92, 8.1..4., 8.36 , 8.76, 9.18, 9.43 microns, A bioassay against tetracycline activity of 4c /. .



  .: 0 # .IPLE III. lla-chloro-6-aéso -6-deeth 1-b-: nethvlane --- o tetrac cline.



  5 g of 1α-chloro-5-ox, tetracycline-b, 12-hei-ketal with 15 μl of liquid and dry hydrofluoric acid are added and the mixture is stirred for 3.5 hours at the temperature of the ice bath. . The hydrofluoric acid is evaporated off by heating under a stream of nitrogen to obtain the hydrofluoride.



   The crude hydrofluoride is dissolved in water and concentrated HCl or perchloric acid is added dropwise.
 EMI15.3
 (70;) to precipitate the hydrochloride or perchlorate. The hydrochloride is precipitated from an acetone solution of the crude hydrofluoride by addition of 47% hydriodic acid.



   Or, alternatively, the initial reaction mixture is ciluted with 6 or 7 volumes of water and ice and perchloric acid or naphthalenesulfonic acid (concentrated acid) is added to precipitate their respective salts. Acetone dilution of the initial reaction mixture, followed by addition of HI, precipitates the iohydrate.
 EMI15.4
 



  Elemental analysis of the hydrochloride gives the following values: Calculated for C22H21Ii20gCl1.FiI: C, 43.7; IM, 3.7; 11, 4.6; Cl, 5.8 Found C, 44.0; H, 4.0; N, 4.2; Cl, 5.5.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



  Ultraviolet analysis shows the following maxima: 222, 270 and 372 m. Infrared analysis shows the main peaks at 3,05,3,2, 5,7,
 EMI16.1
 6, Ô2, 6.03, 6.22, 6,., 6.88, 7.4, 7, $, 8.1, 8.9, and 9.1 microns. Perchlorate shows on ultraviolet analysis maxima at 237, 270 and 372 m.
 EMI16.2
 



  11a-fluoro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetra-cyclin is prepared in the same way using lla-fluoro-5- 'o: tetracycline-b, 12-hemiaetal as the compound of departure.



  EXAMPLE IV - 6-deoxt-6-demethyl-6-methYlene-5-oxytetracycline.



  Method A.



   To a solution of 5 g of the product of Example III (under
 EMI16.3
 form of hydrochloride) in 125 ml of dilute hydrochloric acid (1 part of concentrated HCl in 55 parts of water) at 20 ° C., 2 g of powdered zinc are added. After stirring for 10 minutes, the zinc was removed by filtration, the filtrate was brought to a pH of 0.3 and extracted with butanol. The butanol extract is concentrated under reduced pressure until a residue is obtained which is triturated with ether. The residue insoluble in ether is crystallized from a mixture of methanol-acetone-HCl conc.-ether to obtain chlor-
 EMI16.4
 hydrate-aononethanolate (2.5 g) which melts and decomposes at 205 C.

   Ultraviolet analysis in 0.01N HCl in methanol shows the
 EMI16.5
 maxima 1 \ max 252 n / u, h '1 cm 450 and max 345 bzz' Ll '1 cm 302; in NaOR OOIN in methanol, 235 mu, ig., 442; in NAOH O'Olli in methanol, max 235 m / u, E 1 cm j42; ; 4u. 1 &.40g; At 385 m ,, U.J, 1 -: 1.329; max 2 'm / u E 1 cm, 408; max 38S m! u cm '39, ninf 2b0 m / u' El '1 cmj, 329; in 0.01N MgCl2 in methanol, At max 240 m / u, Eloem 1461; Max 277 n / u, E1 /, 1 cm 326; At max 351 m u, E1% cm, 282.



  Infrared analysis shows the main peaks at 6.03; 6.2; 6.37 and 6.87 microns. A bioassay shows a value of 2,000 to
 EMI16.6
 2,400 mcg / mg (turbimetric test on K. pneumoniae with reference to oxytetracyclinc). Elemental analysis of the product gives the following values: C, 55.0; H, 5.2; N, 5.5; Cl, 7.0; OCH3, 3.4.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



  The product shows Rf values of 0 and 0.35 respectively in the following systems:
Mobile phase Immobile phase (1) 20: 3 toluene-pyridine buffer pH 4.2 (aqueous) saturated with pH 4.2 buffer (2) 20: 10: 3 buffer pH 3.5 (aqueous) chloroform, pyridine saturated with a pH 3.5 buffer.



  Method B.



   A mixture of 1 g of the 11a-chloro product of Example III in 10 ml of methanol containing 200 mg of 5% rhodium on carbon is hydrogenated at room temperature and under a hydrogen atmosphere until that an equimolar amount of hydrogen is absorbed (2 hours). The catalyst is filtered off, the filtrate is evaporated to dryness and the residue crystallized as in method A.



  Method C.



   A mixture of 1 g of the 11a-chloro product of Example III in 70 ml of water containing 1 g of sodium hydrosulphite is stirred for 0.5 hour at room temperature. The mixture is then extracted with butanol and the butanol extract is evaporated to dryness.



  The product is crystallized from the retort residue in method A.



  Method B.



   Using the procedure of method A, we reduce
 EMI17.1
 11a-rluero-6-deoxy-6-denethyl-6-methylene-5-oxytetracycline to 6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline perchlorate.



   The crystalline hydrochloride-methanolate of this example can be recrystallized from isopropanol to give chlor-
 EMI17.2
 6-deoxy-b-demethyl-6-methylene-5-o-ry tetracycline hydrate. The recrystallized product shows the following peaks on infrared analysis: 3,1,3,75, 6,02, 6,23, 6,36,6,55, 6,9, 7,35, 7,7,7 , 8, 8.15, 8.26, 8.5, 9.27, 9.95, 10.55, 10.8, 11.53, 11.93 and 12.15 microns.

 <Desc / Clms Page number 18>

 EXAMPLE V.-
 EMI18.1
 7, 11a-dichlojo-6-deoxv-6-denethyl-6-methYlene-5.-oxYtetracvcline.



  Method A.



   1.5 g of N-chlorosuccinimide are added to 5 g of hydrochloride
 EMI18.2
 1a-chloro-d-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline in 15 ml of liquid hydrofluoric acid at the temperature of the ice bath. The solution is stirred at the temperature of the ice bath for 1.5 hours. The crude product is precipitated by the addition of 500 ml of ether and collected by filtration.



   The crude product is taken up in methanol at room temperature, the insoluble product is filtered off, the filtrate is treated with reactive carbon, filtered and concentrated under reduced pressure. The remaining residue is taken up in dilute hydrochloric acid from which the product is recrystallized as hydrochloride.



  Ultraviolet analysis in 0.01N HCl in methanol shows
 EMI18.3
 Àmax239 mu 1 m 352, À max 376 mu El% cm 1,60, \ ion z5g mou E1% cm 324. I.R. analysis shows the main bands at 5.7, 6.0 and 5.9 / u.



  Method B.-
5 g of 11a-chloro-5-oxytetracycline-6,12-hemiketal are added to 15 ml of liquid hydrofluoric acid at ice bath temperature. After having been stirred for 3.5 hours at the temperature of the ice bath, method A is applied after addition of the same weight of N-chlorosuccinimide to obtain the product.



   Another slightly better method is the following. After having removed most of the liquid hydrofluoric acid, 100 ml of water are added and then 5 g of -naphthalenesulfonic acid.



  The product precipitates as -naphthalenesulfonate and is collected by filtration.



   Another method involves diluting the initial reaction mixture in 6-7 volumes of water, followed by the dropwise addition of the concentrated acid to precipitate the perchlorate and the -
 EMI18.4
 retort naphthalenesulfonzte it is described in example III. The per-

 <Desc / Clms Page number 19>

 The crude chlorate thus obtained is crystallized in the form of long needles from isopropanol and shows on ultraviolet analysis maxima at 260 and 377 m / u and an inflection at 260 m. Infrared analysis shows Dics at 5.7, 6.0, 6.26, 6.55, 6.88, 7.2, 7.85 and 8.35 microns.



    EXAMPLE VI.-
 EMI19.1
 ? -chloro-b-deox-b-demethyl-b-methYlene-5-oxytetracycl ne.



  Method A.



   0.45 g of sodium hydrosulfite is added to a solution
 EMI19.2
 0.5 g of 7, lla-dichloro-6-deoxy-6-dexethyl-6methylene-5-oxytetracyclin.e perchlorate in 7.5 ml of water and the resulting mixture is stirred for 12 minutes. The product separates and is collected by filtration. A biological test of the product gives a value of 3,400 mcg mg (turbimetric test on K. pneumoniae with reference to
 EMI19.3
 with oxytetracycline (1000 mcg / mg)).



  Method B.



  20 g of -rphthalenesulphonate from the preceding example are suspended in 500 ml of methanol containing 5 g of 5% rhodium on carbon and the mixture is hydrogenated at room temperature under 1 atmosphere of hydrogen. When 700 ml of hydrogen had been absorbed, the reaction mixture was filtered and the filtrate evaporated to dryness to obtain 15.4 g of residue.



   The methanolic solution of 11 g of the residue is then adjusted to a pH of 6.5 with triethylamine and passed through an 8 x 100 cm column containing 2 kg of cellulose powder, water being the fixed phase. The column is eluted with water-saturated ethyl acetate and 45 ml fractions are collected. The progress of the elution is followed by chromatography on paper and the fractions 132 to 260 are collected, evaporated to dryness, stirred in ether and filtered to give 2.74 g of a pure and amorphous amphoteric product.



   The product is crystallized by dissolving 1.6 g in 40 ml of hot methanol and scraping off. Filtered and collected 890 mg of

 <Desc / Clms Page number 20>

 
 EMI20.1
 produce in basic form & -: 1;>: - 10 t ::: re. J ..: '(,. :: é; .l :: e infrared 1 <: OE'i ± the following peaks: 2.9C, 3.29, 3.4z, 6.06, 6.1, 6, 30,, 5 ?, -, 7.19, 7.4, 7.70, 3, ij, 9.06, 9.33, 1063, .. 0.92, 11.55 and 11.76 '; 1crons .

   Anal; is ultraviolet against: in 15Cl 0.011; in methanol, des: na :: i: 1 & at 247: '1 / u (106 t: 4.2 <D) and 346 ID / u (lodged 4, J2) and an inflection at 370 -. / -1 u (batch 1 3.9; 3); in O, OlN in methanol, these :: Iéxiuê. at 23 ./u (logE4.24), 253: a / u (log E. 4.22) and 389: au (log 4.12) and an inflection at 284: "/ 1.1 (log E. 4.07 ); in: 3Cl .. :: 301.-! in the '1 {té.nol, (es Jl.xi.ll6. to 241 :: 1 / 1.1 (logg4,32), 349 mu (low <4, 04) and 372 a / 1i (epauleaent) {loË,., 02).



   The product against the following Hf values in solvent systems indicated:
 EMI20.2
 Dc value Lf Phase! Lobile 2ystene c'e solvents Phase iJ1TIobilE.



  O, JS ethyl acetate aqueous phosphate buffer saturated with e4u JE 3, J, 33 ethyl acetate tcuapon de: 1etc Ilvaine saturates G'ea "01 pH 4, Un ess¯1 tiologicue (on K. PEE: u : 10nié ... e en se n.9;: ort &n; - oY'tétré :: .- cycline) conne a value of 6000 mcg / mg.
 EMI20.3
 The crystalline perchlorate of the product of the previous example is hydrogenated to give this product which crystallizes out. from methanol and perchloric acid at 70.,. The perchlorate of the product against an ultraviolet spectrum identical to that of the amphoteric base.



  Method C.



   This product can also be obtained by reduction of the starting compound of the process ± with zinc and an acid according to the process of example IV.



  EXAMPLE VII. -
 EMI20.4
 7-bro yo-lla-chloro-6-deox; y-6-demethvl-6-: uc thylene-5-oxytetrac rcline.



  This product is prepared according to processes A and B of
 EMI20.5
 1. "Example; lple V using an equivalent amount of α-broL-1osuccinimide instead of N-chlorosucciniraide.

 <Desc / Clms Page number 21>

 EXAMPLE VIII. -
 EMI21.1
 7-br: o - d soxa -, - dc: thYl-6 -,:, ë tb: l Donkey - o-r. tr trr c; cl in c.



  This product is obtained from the product of 1-E, -. ,, - ,, - LVII by treating it with the short-term hydrosulphite described in Example VI.



   The following compounds are prepared from the compounds
 EMI21.2
 1? A-halogenated by the process of e: ē.ples proceed ?: 7-chloro-lla-: luoro-6-deoxy-6-demethyl-6-: aé-thylene-5-oz.y tetrüc, cline '; -iodo-11G-chloro-6-deoxy-6-demethyl-6-: ct:; lene-5-o:., té trac; clīe 7-broo-lla-fluoro-é-désor-6-dénéth ; l - aEtbylene-5-oryt4 trac;, cline.



   These compounds are converted to their corresponding 11a-dehalogenated derivatives by the above-mentioned methods.



  EXAMPLE IX. -
 EMI21.3
 7 -cz: lo ro-9-ni tro-6-d é sox.y-6-derné thYl-ô-mé th = Tléne-5-o y té trn c¯, cl in e.



  Has a solution of 1.0 g of the base 7-chloro-6-cesox, -6- to..et¯ßl-6-methylene-5-oxtetrac3cline in: 3.: Il diacid fluorh; anhydrous liquid cricuc (3F ) at 0 C, add 220 .n #; de Le: .1f: l &r:; e is stirred for 30 minutes at 0 C and HF is removed with a stream of nitrogen. The residue is triturated in dry ether, filtered and dried.



  Below are the values of Rf in the indicated solvent systems: Rf Solvent system-
Mobile phase Immobile phase 0.2 ethyl acetate aqueous phosphate buffer saturated with water (pH on p 0.55 nitromethane, Mac Ilvaine buffer toluene, pyridine (pH = 3.5) (20: 10: 3) L ' ultraviolet analysis in 0.01 M NaOH in methanol against maxima at 248, 341 and 447 m / u and a shoulder at 275 m. A bioassay shows a value less than 100 mcg / mg (turbimetric test on K. pneumoniae in comparison with oxytetracycline).



  EXAMPLE X. -
 EMI21.4
 9-nitro-7,11a-dichloro-6-deoxv-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracvc7 To a solution of 600 mg of 7, lla-di- perchlorate

 <Desc / Clms Page number 22>

 
 EMI22.1
 chloI'OO-deoxy-o-èé.:. tetY.y: -o-.n.jt: -: Jl;:; ne-5-o ;; Q t.trilcycl in in .1.,: .. :: 1 decides liquid hydrofluoric ûnīy: .rc, 100 'Olt is added. de .r: t03 "The mixture is stirred at 5 ° C for 15 minutes, and the product is then precipitated with ether and collected by filtration, after washing with ether.
 EMI22.2
 



  EXE.:.1PLE I. - 9-nitro-6-deoxv-6-derethyl-6-ethylene-5-oxxtetr4c-cli. ^. E.



  Has a mixture of 500 ng of 6-deoxy-6-deEiethyl-6-methylene-5-oxytetracycline in 1.5 ml of anhydrous hydrofluoric acid and
 EMI22.3
 liçuide, 100 mg of SN03 are added. The mixture is stirred at 15 ° C for 30 minutes and then evaporated to dryness. The residue is triturated in ether and filtered to obtain the crude product which is triturated.
 EMI22.4
 in 5ro aqueous HCl and extracted with butanol. The butanolic extract is concentrated day to obtain the product. EXAMPLE XII.-
 EMI22.5
 nitro-11a-chloro-6-deso; g-6-ddaethyl-à-.aethylene-5 -> atétr-c; .cline.



  A sulution of 5 of 11a-chloro-3oxytetracycl-in-6,12-he-ketal in 10 inl of anhydrous fluoIllycric acid is allowed to stand for 3 l / h. then add 1.2 g of KNO3 to it while stirring. Stirring is continued for 1 hour at the temperature of the ice bath and the mixture is then poured into 200 ml of dry ether, filtered and washed with ether to obtain the crude product.
 EMI22.6
 



  EXE. "IPLE XIZI. - 7-chloro-9-0.nino-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline. H a solution of 1.42 g of 7-chloro-9-nitro- 6-deoxy-6demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline in 50 µl of water and 2 µl of cane HCl. 1.3 g of powdered zinc are added to 20 with stirring.



  After 15 minutes the mixture is filtered, the pH adjusted to 2.5 and the mixture is extracted with butanol (5 x 30 µl). The butanolic extract gives, after concentration, 760 mg of the product (in the form of
 EMI22.7
 hydrochloride). A bioassay (K.pneuraoniae) gives a value of 1680 mcg / mg. Ultraviolet analysis in 0.01 N HCl in MeOH
 EMI22.8
 shows maxima at 262 and 348 m / u; in 0.01A NaOH; .0E, at 264 and

 <Desc / Clms Page number 23>

 
 EMI23.1
 350 L I u.



  The product gives the values of Pffuivants:
Rf Solvent system
Mobile phase Immobile phase
0.2 ethyl acetate aqueous buffer saturated with water (pH = 3)
 EMI23.2
 0.35 nitronethane, Me Ilvaine buffer chloroform, pyridine (pH = 3.5) (20: 10: 3) This product can also be obtained by reduction (with
 EMI23.3
 aqueous sodium hydrosulfide) of 9-ritro-7, 11a-chloro-6deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxyte tracycline.



  EXAMPLE XIV - 9-a.ino-é-de soxy - defe th vl-d-thylene-5-oxytetr4ccline.



   This product is obtained by reduction of the 9-nitrocorresponding derivative with sodium hydrosulfite in water or SnCl2 in this aqueous hydrochloric acid.



    EXAMPLE XV.-
 EMI23.4
  -nitro-11a-chloro-6-deo; v-to-xethyl-6-methylene-5-oxytetracycline. r a solution of 1 g of lla-chloro-6-deoxy-6-de'nëthyl-6-: ethylene-5-oxytetracyclire in 20: nl diacetic acid, 1 ml of concentrated nitric acid is added. The mixture is left to stand for 2 hours, then evaporated to a quarter of its initial volume and 200 ml of ether are then added. The product separates out as nitra. te and is collected by filtration.



   The corresponding IIa-fluorocortical derivative is prepared in the same way.



  EXAMPLE XVI. -
 EMI23.5
 -aino-6-deoxsr-6-dëétnvl-6-néthvlene-5-oxytetracycline.



   This product is obtained by reducing the product of the preceding example according to the process of example IV.



   This product can also be obtained by chemical reduction
 EMI23.6
 or catalytic 9-nitro-6-esoxy-6-emethyl-6-metiaylene-5-oxytetracycline.

 <Desc / Clms Page number 24>

 EXAMPLE XVII. -
 EMI24.1
 7 lla-dichloro- -n: itro-6-desc -6-demethT 1-6-meth lene- -ō tee: tra-cyclin. cycline. 1 g of 7,11a-dietdoro-6-deozy-6-demethyl-6-methyl-5-OxYtetracycline hydrochloride is dissolved in 20 ml of acetic acid and 1 ml of conc. HNO3 is added thereto. mixture is left to stand for 12 hours and then is concentrated to a quarter of its initial volume. 200 ml of ether are added dropwise thereto with stirring and while maintaining in an ice bath; stirring is continued for 3 hours and then the solid is collected by filtration.

   The solid is triturated several times in ether and then dried, and the product is thus obtained in the form of the hydrochloride.



   Using the same process, the following products were obtained from the corresponding initial derivatives:
 EMI24.2
 7-chloro-lla-fluoro-9-nitro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5oxytétracycline 7-brono-lla-chloro-9-nitro-6-deox3r-6-de.nétiayl-6-methylene -5-oxy.tetracycline 7-iodo-11a-fluoro-9-nitro-6-esoxy-6-denmethyl-6-methylene-5-oxytetracyline.



   These products are converted to 7-broino-, 7-iodo- and 7-
 EMI24.3
 chloro-9-amino-6-deoxy-6-demethyl-6-ethylene-5-oytetracycline by the reduction methods of the preceding examples. EXAMPLE XVIII.-
 EMI24.4
 -form lamino-6-deso. -6-demeth 1-6-aethene- -o tetrac cline A solution of 4.5 g of 1; hase 9-amino-6-deoxy-6demetal-6-; ethylene-5-oxytetracycline in 40 ml of dry pyridine, 20 ml of acetylformic acid are added at the temperature of the ice bath. The mixture is stirred for 15 minutes at ice cold temperature and then 1 liter of dry ether is added dropwise. The final product is filtered, resuspended in ether and refiltered.



   The crude product is suspended in 100 ml of water

 <Desc / Clms Page number 25>

 producing a solution of pH: 4.2 and stirred for 10 minutes in order to hydrolyze the 0-formyl groups. The pH of the mixture is then adjusted to pH = 5.5 and the solution is dried by freezing it, which gives the crude product which is then chromatographed on a cellulose column so as to obtain the purified product in the main fraction.



    EXAMPLE XIX.-
 EMI25.1
 9-aeétvla.nino-6-deoxy-6-demethvl-6-methse-5-oxytetraeycline
To a solution of 4.2 g of the starting material of Example XVII in 200 ml of dry tetrahydrofuran and 200 ml of dry methanol is added 20 ml of acetic anhydride and the mixture is stirred for 45 minutes at room temperature . Most of the solvent is then removed and the mixture is poured dropwise into dry ether, filtered and the solid magma is re-titrated in ether, filtered and dried to give the crude product.



   The crude product is chromatographed as in Example XVIII and the main fraction gives the purified product.



   Using the methods of Examples XVIII and XIX, the following products were prepared:
 EMI25.2
 9-formylamino-7-chloro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracyline 9-acetalamino-7-chlaro-6-deoxy-6-detethyl-6-methylene-5-axytEtraculin 9-butyrylamino- 7-chloro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline 9-propionylanino-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline 9-valerylamino-6-deoxy-6-demethyl- 6-methylene-5-oxytetracycline.



  EXAMPLE XX. - lla-chlorotetracycline-6,12-hemiketal.



   This compound is prepared according to the process of Example II by substituting the oxytetracycline of Example II with an equivalent amount of tetracycline.

 <Desc / Clms Page number 26>

   : EXAMPLE XXI.-
 EMI26.1
 .7, 11a-dichlorotetracycline-6,12-hemiketal.



   This compound esc prepared according to the method of Example XX employing an equivalent amount of tetracycline and replacing the water with ether or an ether-hexane mixture to precipitate the product.



  EXAMPLE XXII.-
 EMI26.2
 11a-chloro-6-deoxy-6-demethYl-6-meth, lenettracycline.



   The lla-chlorotetracycline-6,12-hemiketal is dissolved in liquid hydrofluoric acid (at a rate of 2 g / 15 ml) at 0 C. The mixture is maintained at this temperature for 10-15 minutes, then the acid hydrofluoric is driven off. The residue is triturated with ether and a solid product, 11a-chloro-6-deoxy-6demethyl-6-methylenetetracycline, is obtained in the form of its hydrochloride which is recrystallized from methanol.



   Alternatively, the crude hydrofluoride (10 g) is dissolved in 350 ml of water with heating and stirring. An equal volume of concentrated hydrochloric acid is added to the clear solution and the product crystallizes in the form of its hydrochloride. Elemental analysis of the hydrochloride thus obtained gives the following results:
 EMI26.3
 Calculated CEzONzCi: C, 53.11; He 4.56; N, 5.63; chloride 7.13 Found C, 52.62; H, 4.63; N, 5.54; chloride 6.84.



  Infrared analysis of the product as hydrochloride in a KBr pellet at a concentration of 1% shows absorption due to carbonyl at 5.70 as well as the following significant peaks: 6.1, 6.2 ", 6, 36, 6.45 (shoulder), 6.91, 7.85, 8.14, 8.55, 10.22,
 EMI26.4
 10, 55 and 10, 9 A bioassay of the product (K. pneumoniae) shows an oxytetracycline activity of 50-100 mcg / mg. Ultra- analysis
 EMI26.5
 sample violet in 0.01 # 1 HCl-methano1 shows maxima at 376, 278 and 242 m / u.

   The product has an Rf value of 0.2 to 0.3 in the following system: Mobile phase Immobile phase 20: 3 toluene-pyridine aqueous buffer at pH 4, saturated with buffer at pH 4.2

 <Desc / Clms Page number 27>

 By examining the chromatogram in ultraviolet light, we notice that the product stain is not very fluorescent. However, when spraying aqueous sodium hydrosulfite on it, it becomes strongly fluorescent.



     The C.4 epimer of this product, present in the impurity state, shows an Rf = 0.1 in this system.



  EXAMPLE XXIII. -
 EMI27.1
 ia-fluoro-6-dôsoxz-6-àémethyl-6-zéthyienetitr c cline. ¯ 250 ag of 11a-fluoro-tet-tracycline-6,12-henicëtal is stirred in 2 ml of 63% aqueous perchloric acid. The solid dissolves on heating at 60-65 C for 15 minutes, after which the mixture is cooled and water is added to it and 11a-fluoro-6- is obtained.
 EMI27.2
 deoxy-6-dexiethyl-6-a & thylenetetracycline in the form of its hydrochloride. Ultraviolet analysis reveals absorption similar to that of Example XXII.
 EMI27.3
 



  XE: .fPL r.:CT V. The compounds below are prepared starting from the corresponding llah.?oté',râcyclines-b,12-héicétGls, the lla-fluoro compounds by the process of Example XXIII and the other 1-lahalogenated compounds by the process of example XXII:
 EMI27.4
 7, lla-dichloro-b-deoxy-6-d ¯ é t'¯.; 1-'v-é tb.rlènetetracrcline 7-chloro-lla-fluoro-6-deoxy-6-deJethyl-b-2 (thylenetetracycline 1-Bromo-Ila-chloro-6-desor-6-né.nétnyl-6-r ^ et: lylenetetrücycline 7-iodo-lla-chloro-6-dGsoxy-6-de3Lethyl-6- "iethylenetetracycline EJ #. ' iPLE XXV.- 6-dnsot-6-de¯nethyl-b-methylenetetracycline.



  Method A.



   The product of Example XXII (5 mg) is dissolved in 3 ml of methanol and a freshly prepared solution of sodium hydrosulfite (20 mg in 2 ml of water) is added thereto. The mixture is allowed to stand for 15 minutes at room temperature, after which it is freed from methanol and extracted with butanol.

 <Desc / Clms Page number 28>

 
 EMI28.1
 



  The extract:. 'I ï;: lJl7.i:, lt. is CO: 1C: ¯n I '', ¯¯our get 1 .1 '.) c' .. iit .. 7: - -C¯¯ ''. ߯'1T1 -: àt: t: jil ¯ïlP.t "irF..C;, rClî: l '. L: ¯rC" .it "v C¯;, c.llL¯ from. ^ ¯'2'¯I under 1' <; '.. ie this JJ-tOl11 - ': Í..Á-L:! 1é.t. by ic <ôiliJ = i <;', <1 .. p-toluënesulphonic. Or, it is crystallized 2: from .-, iu under forze ée chloyàrte & r 4ûci tion -11-z-Cl concentrated on a test on 1 ±, piùewioniac against naked the products of 0'o.xyttra.c.'Í activity 0'o.xyttra.c.'Ícline d-au-, oins 11'jO. 1Cs / lg.

   The y3Z'O i.; 1 tsp. ; 3.1's = hf value of 36 in the syst:;.; 1 ", described in 1'c: CF.; LE 1.Ziii r a value r, r (: e 8.9 in the following S7St; l8 : Phase; labilE: t'flL, S 1: 1.mobile? Liti, o.Jé.it; ini-chloroJfor, Je- t <, -: pon r¯c; ux 3> 5 pyridine 1 (): 3 L'0 .. :: Ji: "1? 1 ', ::'.: We C. t ;. of this substance z = es: 1 <.. 1: .C" 'mf d' -: - 1l '.'L -') 2: 1, L, and C'CfiVlrC? 1 06 oin both systems: the.
 EMI28.2
 



  Method
 EMI28.3
 , '18 .'1oc: e We refroioit a. 4C in 6th lbce ur bath ,. "option: 1 5 ') b of hydrochloride ce i14-chlor.-b-c%. :: r - :. ¯.t: ¯;' -.



  ; .1t710ne.; Trèc7cline in 500: il à 'é t' = er ... on3-ithyli:, uc or ct'u'-i en Clycol and this stirred solution neiC; 1J.s.ent is treated with 30 g due to the added zinc; Z '& Ci, lC.l.lE' '? E' = in 10 'îl.¯ "I', lvë approximately. La t - ::::. 1, t; sré :. Lure rises to 12 C during this addition.



  When the addition is finished, the temperature C () J'1 ("nce to drop." After a total reaction time of 15 minutes, the zinc
 EMI28.4
 is removed by rapid filtration and washed with a solvent. We
 EMI28.5
 add 1 liter of E: .é: .1.1 to the filtrate, gradually over about 10 minutes. The complex of the product with zinc forms a yellow sludge.



  The pl of the solution is then adjusted to 6.8 with 10% aqueous sodium hydroxide.

 <Desc / Clms Page number 29>

 



   The resulting slurry is allowed to stand for about 1 1/2 hours in an ice bath and filtered. The wet cake is then triturated in 750 ml of water and concentrated HCl is added dropwise until a clear solution is obtained. A slight excess of concentrated HCl causes rapid crystallization of 6-deoxy-6-demethyl-6-methyleneetetracycline hydrochloride in the form of shiny needles. After standing for one hour, the product is filtered and dried. The yield is 37.8 g.



  The product melts and decomposes at 213.8-214.2 C.



  EXAMPLE XXVI. -
The process of Example XXV is repeated to dechlorinate the 11a-chloro-6-methylenetetracycline from the previous examples, to obtain the following products:
 EMI29.1
 7-Bromo-6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline 7-chloro-f-deoxy-b-demethyl-E-methylenetetracycline C.4 epimers can appear as impurities. EXAMPLE XXVII, -
 EMI29.2
 lla-chloro- -nitro-b-deso -6-demé h 1-6-mpth lénetétr c c ne
A mixture of 1 g of the product of Example XXII in 20 ml of acetic acid containing 1 ml of concentrated HNO3 is left to stand for 12 hours, after which the addition of 20 ml of H2O crystallizes the product in the form of nitrate.

   The product is collected by filtration, washed with water and dried.
 EMI29.3
 



  EXJ24PLE XKVI I I. - -nitro-6-dice 1-6-meth enetetrac cline.
This product is obtained from the corresponding 11a-chloro compound (Example XXVII) by treating 1 g in 70 ml of water with one equivalent of sodium hydrosulphite. The reaction mixture is stirred at room temperature for 1/2 hour and the desired product is obtained by butanol extraction and evaporation of the extract to dryness under reduced pressure.



  EXAMPLE XXIX.-
 EMI29.4
 7-chlçro-4-r¯i tro-6-deoxy-E-demé thZrh6-reth ,, lene té raçyçlin

 <Desc / Clms Page number 30>

 220 mg of KNO3 are added to a solution of 1.0 g of
 EMI30.1
 7-cbacro-6-desaxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline in 8 ml of anhydrous liquid hydrofluoric acid (HF) at 19 C. The mixture is stirred for 30 minutes at 0 C and the HF evaporated under a stream of nitrogen. The residue is triturated in dry ether, filtered and dried.



  EXAMPLE XXX. -
 EMI30.2
 7-chloro-9-nmino-6-deoxv-6-demethyl-6-methylethetetracycline
1.3 g of zinc powder are added with stirring at 20 ° C. to a solution of 1.42 g of 7-chloro-9-nitro-6-descxy-6-demethyl-6-methylene-tetracycline dissolved in 50 ml. of water and 2 ml of concentrated @ Cl. After 15 minutes, the mixture is filtered, the pH is adjusted to 2.5 and the mixture is extracted with five times 30 ml of butanol. Concentration of the butanol extract gives the desired product as a dihydrochloride.



  EXAMPLE XXXI. -
 EMI30.3
 7lla-dichloro-9-r.itro-6-deoxy-6-demel-6-métthylènetétracvcline 1 g of 7, lla-dichloro-6-deoxy-6-demethyl-6-r.: Ethylenetetracyclin hydrochloride is dissolved. : in 20 ml of acetic acid and 1 ml of concentrated nitric acid is added. The mixture is allowed to stand for 12 hours and then concentrated to 1/4 of the original volume. It is added dropwise @ 200 ml of ether with stirring at ice bath temperature. Stirring is continued for 3 hours and the solid is collected by filtration. The solid is triturated several times in ether and then dried to obtain the product in the form of the hydrochloride.



   Using the same process the following products are obtained from the corresponding starting compounds: 7-chloro-lla-fluoro-9-nitro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline 7-bromo-lla- chloro-9-nitro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline
 EMI30.4
 7-iodo-Ila-fluoro-9-nitro-6-deoxy-6-denethyl-6-retethylenetetracy- cline

 <Desc / Clms Page number 31>

 These products are converted to 7-bromo-, 7-iodo- and 7-
 EMI31.1
 chloro-9-amino-6-fiesoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline by the reduction methods of the preceding examples. EXAMPLE XXXII.-
 EMI31.2
 z0 g of 6-deoxy-6-demethyl-6-ethylene-5-oxytetracycline, 5.1% of 0.01N HCl and 40 g of rhodium on 5p carbon are introduced into a common hydrogenation apparatus.

   Hydrogen is then introduced into the apparatus and maintained at a pressure of 1800 pounds / Soft square (126 kg / cm2) at a temperature of 30 C for 20 hours. Then the catalyst is filtered off and the filtrate is frozen and dried to obtain 23.9 g of solid, a mixture of 6-
 EMI31.3
 deoxy-5-cxytetracycline and 6-epi-6-deoxy-5-cxrtetracycline. The efficiency of this operation, amounting to about 60%, can be improved by employing 5% rhodium on a barium sulphate support in order to reduce absorption losses on the supporting catalyic carbon.



   A mixture of methanol and water (25 ml each) is used to dissolve 20.8 g of the crude solids from the previous operation. A solution of 20 g of sulfesalycilic acid in a mixture of methanol and water (50 ml of each) is added thereto. The
 EMI31.4
 6-desexy-5-oxSTtetracyclines readily crystallize from sulfosalycilates. The slurry is then filtered and the cake is washed with 50% aqueous methanol and dried to obtain 242 g of salt (operation yield 75%).



   Counter-current distribution is used to separate
 EMI31.5
 6-epi- & ohsoxy-5-oxytetracycline of 6-deoxy-5-oxytetracycline.



  For this purpose, 500 mg of the salt from the previous operation are dissolved in 30 ml of ethyl acetate plus 10 ml of 2M sodium acid phosphate. The two resulting phases are stirred and the pH adjusted to 6.8 by addition of Na2HPO4. The aqueous phase is separated in a separatory funnel and equilibrated with 30 ml of fresh ethyl acetate. This operation is repeated twice more with fresh portions of ethyl acetate and the aqueous phase is then put to

 <Desc / Clms Page number 32>

 
 EMI32.1
 side. Na2HPO4-KHZPO4 aqueous buffer pH 6.8 (10 ml) is equilibrated with each of the ethyl acetate layers in four vials and then set aside. This operation is repeated twice with a fresh buffer of pH 6.8.

   The four layers of ethyl acetate are combined and evaporated to dryness to give 172 mg of substantially pure 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline (operation yield about 50%). The product remaining in the aqueous buffer layers is concentrated to give 6-deoxy-5, oxytetracycline (operation yield about 50%).
 EMI32.2
 



  The 6-epi-6-deoay-5-oxytetrayline from the previous operation is finally purified by dissolving it in 1 ml of ethanol and adding 3 drops of concentrated HC1 thereto. It crystallizes in the form of pure hydrochloride, the analysis of which is:
Found: C, 53.69; H, 5.81
Calculated: C, 53.86; H, 5.70
This product tested against oxytetracycline on K. pneumoniae shows 1400 units per milligram.



  EXAMPLE XXXIII.-
Hydrogen is introduced into a normal hydrogenation apparatus containing 10 g of 6-deoxy-6-demethyl- hydrochloride.
 EMI32.3
 6-methylene-5-azcytetracycline, 150 ml of methanol and 5 g of 5% rhodium on carbon. The pressure is maintained at 50 pounds / square inch (3.5 kg / cm2) with stirring at room temperature for 24 hours. The catalyst is then filtered; the cake washed with methanol and the combined filtrates are evaporated to dryness. The dried solids are triturated in ether, filtered and dried again. The resulting solids have a biological activity of 1345 units per milligram against K. pneumoniae.



   35 ml of water are used to dissolve 8.5 g of the above product and the pH is adjusted to 6 with triethylamine,
 EMI32.4
 adding enough diillethylformamide to hold the solids in solution. 2 kg of cellulose powder are suspended in water saturated with ethyl acetate and the whole is poured into a column about 9 cm in diameter and with a height of

 <Desc / Clms Page number 33>

 0.9 m. The product solution is then chromatographed on this column, eluting with approximately 12 liters of water saturated with ethyl acetate. The first fraction containing product collected under the column provides 1.85 g of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline. The following fraction contains 2.0g of 6-deoxy-
 EMI33.1
 6-demetbyl-6-methylene-5-ozytetracycline.

   The third fraction gives z8 g of 6-deoxy-5-oxytetracyclme.



  EXAMPLE XXXIV.-
Has a solution of 500 mg of 7-chloro-hydrochloride
 EMI33.2
 6-deoxy-6-demethyl-6-methylèhe-5-oxytetracycline in 25 ml of methanol, 500 mg of 5% palladium on carbon are added. The suspension is hydrogenated at atmospheric pressure until there is no more absorption of hydrogen. The catalyst is separated by filtration and the filtrate is evaporated to dryness in vacuo. Paper chromatography of the residue reveals high concentrations of 6-
 EMI33.3
 epi-6-deoxy-5-oxytetracycline and 6-deoxy-5-OxYtetracycline with traces of starting material.



   The process of the previous paragraph is repeated using as starting product the hydrochlorides of the following products:
 EMI33.4
 7-bromo-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline 7-iodo-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline 7-chloro-6-deoxy-6-demethyl- 6-methylene-5-oxytetracycline to obtain separable mixtures of the corresponding 7-dehalo-6-epi-6-deoxytetracyclines and 7-dehalo-6-deoxytetracycline.



   In the same way, the hydrochlorides of 7-chloro-
 EMI33.5
 9-amino-6-deoxy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracycline, 7-chloro-9-acetylamino-6-esoy-6-demethyl-6-methylene-5-oxytetracyclme and 7chloro-9-amino- 6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline to obtain separable mixtures of 7-dehalo-9-substituted-6-epi-6-deoxytetracyclines and 7-dehalo-9-substituted-6-deoxytetracyclines.



  Likewise, the hydrochlorides of? Lla-dichloro-9-ni = tro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline and 7-bromo-lla-chloro-9-nitro-6-deoxy-6- demethyl-6-methylenetetracycline are reduced to separable mixtures of 9-amino-6-epi-deoxytetracycline and 9-amino-6-deoxytetracycline.

 <Desc / Clms Page number 34>

 



  EXAMPLE XXXV.-
To a solution of 500 mg of 7-chloro-6-deoxy-6-d - methyl-6-methYlene-5-oxytitracycline hydrochloride in 25 ml of methanol, 500 mg of rhodium on carbon 5% are added. The suspension is hydrogenated at a pressure of 2,000 p.s.i. until one mole of hydrogen is absorbed. The catalyst is removed by filtration and the filtrate evaporated to dryness in vacuo. Paper chromatography using the ethyl acetate-water solvent system is employed to isolate 7-chloro-6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline.



  EXAMPLE XXXVI.-
A suspension of 1 g of platinum dioxide in 500 ml of methanol is saturated with hydrogen. We add a 15g solution
 EMI34.1
 of 9¯nitro-b-methylene-5-oxytetracycline in 200 ml of methanol and 1 ml of concentrated hydrochloric acid. The suspension is hydrogenated at atmospheric conditions until 3 moles of hydrogen have been consumed. Removal of the catalyst by filtration and evaporation of the filtrate gives a residue which is 9-amino-6-methylene-5-oxytetracycline.



  EXAMPLE XXXVU: .-
500 mg of 5% palladium on carbon are added to solutions.
 EMI34.2
 separate tions of 500 mg of lla-chlcro-6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline hydrochloride and the corresponding lla-fluoro- derivative in 25 ml of methanol. Each suspension is then hydrogenated at atmospheric pressure until one mole of hydrogen has been absorbed. The catalyst is removed by filtration and the filtrate evaporated to dryness in vacuo. The separate compounds smell
 EMI34.3
 respectively 6-deoxy-6-demethyl-6-methylenetetracycline and a mixture of 11a-fluoro-6-deoxytetracycline and 11a-fluoro-6-6pi-6-deoxytetracycline.



  EXAMPLE XXXVIII. - 50 g of a mixture of the products lla-fluoro-6-deoxytetra-
 EMI34.4
 cyclin and lla-fluoro-6-epi-6-deooxytetracycline of Example XXXVII dissolved in 1.25 ml of 1% aqueous HCl, 30 g of zinc are added

 <Desc / Clms Page number 35>

 powder and the mixture is stirred for 15 minutes at 20 C. The zinc is removed by filtration and the product is extracted from the reaction mixture with butanol. After eva; oration to dryness, a mixture of 6-deoxytetracycline and 6-epi-6-deoxytetracycline is obtained.



  EXAMPLE XXXIX.-
 EMI35.1
 Salts obtained by addition of 6-e i-6-deao -c acid. tetrac cline 6-épi-6-désoay-5-oaytetracycline is dissolved in methanol containing an equimolar amount of hydrochloric acid.



  The hydrochloride is then precipitated by adding ether and is collected by filtration and dried. The hydrochloride is recrystallized from butanol.



   In the same way, other salts obtained by addition
 EMI35.2
 6-epi-6-deoxY-5-OxYtetracycline acid are prepared using, instead of hydrochloric acid, sulfuric, nitric, perchloric acid, hydrobromic, phosphoric, hydrofluoric, p-toluenesulfonic, hydroiodic, tartaric acids, acetic, citric, malic, benzoic glycollic, gluconic, gulonic, succinic and sulfosalycilic.



   The salts obtained by adding acid to the products mentioned in the examples below are also prepared in the same way. These salts obtained by addition of acid, which are not acceptable from the pharmaceutical point of view, can be used in the usual way for the purification in the preparation, either of amphoteric compounds or of their salts obtained by addition of acid.
 EMI35.3
 pharmacologically acceptable. In addition, salts obtained by addition of pharmaceutically unacceptable acids are useful as intermediates in the preparation of other products of the present invention as will be seen in the examples below.



    EXAMPLE XL, - Metal salts of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline
 EMI35.4
 The sodium salt of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline is prepared by dissolving the amphoteric compound in methanol containing

 <Desc / Clms Page number 36>

 taking an equimolecular amount of sodium hydroxide and evaporating the resulting mixture in vacuo. Other metal salts are prepared in the same way, including potassium, calcium, barium, lithium and strontium salts.



   The complex-metal salts of 6-epi-6-deoxy-6-oxy-tetracycline are prepared by dissolving it in a lower aliphatic alcohol, preferably methanol and treating it with an equimolecular amount of the chosen metal salt, dissolved. preferably in the chosen alcohol. The insoluble metal salt complexes are isolated by simple filtration. However, generally speaking, most of them are soluble in alcohol and they are recovered by evaporating the solvent or by adding a non-solvent such as diethyl ether.



   In this way, the metal salt complex of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline represented mainly by compounds containing the metal and 6-epi-6-deoxytetracycline in the ratio 1/1, are prepared by employing the following metal salts: calcium chloride, cobalt chloride, magnesium sulfate, magnesium chloride, stannous chloride, zinc chloride, cadmium chloride, barium chloride, silver nitrate, stannous nitrate, strontium nitrate, magnesium acetate, palladium chloride, magnesium chloride, cerium chloride, titanium chloride, platinum chloride, vanadium chloride, lead acetate, stannous bromide zinc sulfate, chromium chloride, and nickel chloride.



   And in the same way also the complex salts of the same metals of the products of the examples below are prepared.
 EMI36.1
 



  EXI14PLg¯UI 2 - 6-é i-6-déso -Ila-ehloro- -o tetrac eline 0.35 g of N-chlorosuccinimide is added to a cold and stirred solution of 1 g of 6-epi-6-deoxy- 5-oxytetracycline in 15 ml of dimethoxyethane. After 20 minutes at 0-5 C, the product is precipitated by adding ether, filtered and washed with ether.

 <Desc / Clms Page number 37>

 
 EMI37.1
 



  EXAMPLE XLII.-. 6-epi-6-deoxy-13a-fluoro-5-oxytetrac''ccline
A suspension of 4.8 g of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline hydrochloride in 100 ml of methanol is cooled to 0 ° C. while a stream of nitrogen is passed through it. 20 ml of a normal solution of sodium methoxide in methanol are added thereto and the mixture is saturated with perchloryl fluoride. The mixture is placed in the refrigerator for 24 hours, after which time the chlorate crystals of the desired product have formed. The filtrate still gives a second jet of less pure crystals.



  EXAMPLE XLV.-
 EMI37.2
 6¯éui-b-deox9 -? - choro-5-oxsrtétacvcline (1) 1 g of the product of Example XLIII is added to 50 ml of methanol containing 100 mg of rhodium on 5% carbon. The mixture is subjected to a pressure of 3 atmospheres of hydrogen at a temperature of 32 C. The hydrogenation is stopped when no more hydrogen is absorbed; the mixture is filtered and the resulting solution is evaporated to dryness under reduced pressure. The residue is triturated in 25 ml of ether, filtered and dried, to obtain the desired product.



  (2) Equivalent amounts of 6-epi-6-deoxy-7, 11a-dichlo-
 EMI37.3
 ro-5-oxytetracycline, sodium iodide and zinc powder are refluxed in acetone for 30 minutes. The reaction mixture is cooled and concentrated under reduced pressure to obtain the desired product.



  (3) 0.45 g of sodium hydrosulfite is added to a solution
 EMI37.4
 of 0.45 g of 6-epi-6-esoxy-7, 11a-dichloro-5-oxyte-tracycline perchlorate and the resulting mixture is stirred for 12 minutes. The product separates and is collected by filtration.



  EXAMPLE XLVI.-
 EMI37.5
 6-e i-b-deso -7- hén lazo-lla-chloro- -o tetrac cline
A molar amount of aniline is dissolved in AN hydrochloric acid, at a rate of 20 ml per gram of aniline, and this composition is treated with an equivalent of sodium nitrile at temperature.

 <Desc / Clms Page number 38>

 temperature of 0 C. The resulting solution of benzene diazonium chloride is mixed at a temperature ranging from 0 C to 20 C, with an aqueous solution of an equivalent of 6-epi-6¯deoxy-llachloro-5-oxytetracycline and d 'an equivalent amount of sodium hydroxide, this solution containing sufficient sodium carbonate to neutralize the excess hydrochloric acid present in the diazotized aniline solution. The pH of the resulting solution is of the order of 8 to 10.

   Stirring is continued at 0 C for about 2 hours, during which the 6-epi-6-deoxy-7-phenylazolla-chloro-5-oxytetracycline separates. This product is filtered, washed and dried.



  EXAMPLE XLVII.-
 EMI38.1
 6-epi-6-deoxy-7-amino-5-oxytetracycline
One part by weight of 6-epi-6-deoxy-7-phenylazo-lla-chloro-5-oxytetracycline is mixed with 20 parts by weight of methanol and 1/5 of a part by weight of 5% palladium on carbon (catalyst of hydrogenation) is added thereto. The mixture is then hydrogenated at 30-45 p.s.i. in a current device at 30 C until the hydrogen absorption ceases. The catalyst is then filtered off and the filtrate evaporated to dryness. The residue is a mixture of aniline and
 EMI38.2
 of 6-epi-6.lesaxy -? - a.a: .nü-5-oxytetracycline. The aniline is removed from the residue by washing it with ether.

   EXAMPLE XLVIII.-
 EMI38.3
 6-6pi-6-deoXV-7-.nl¯ro-5-oxytetracygline 4.58 g of 6-opi-6-deoxy-7-amino-5-oxytetracycline are dissolved in 20 ml of 6N nitric acid, at 0 C, and treated with 0.7 g of sodium nitrite. To this solution is then added a suspension of copper oxide in water, prepared by reducing an aqueous solution of copper sulfate (approximately 5 g in 50 ml of water) with an alkaline solution of glucose followed by 'neutralization with acetic acid. A reaction takes place in which nitrogen is released. The mixture is strongly acidified to decompose
 EMI38.4
 pose the complexes of copper and 6-epi-6-deoxy-7-nitro-5-oxy-

 <Desc / Clms Page number 39>

 tetracycline is extracted from solution with methyl isobutyl ketone.



   This compound can also be prepared at the same time as
 EMI39.1
 6-bpi-6-deoxy-9-nitro-5-oxyteracycline by direct nitration of 6-epi-6-deoxy-5-owtetracine. In practice, 0.96 g of ¯6-epi-6-deoxy-5-ox hydrochloride is dissolved; tetracyline at 0-5 C in 10 ml of concentrated sulfuric acid then treated dropwise with 1.4 ml of a 10: 1 solution of concentrated sulfuric acid and 70% nitric acid, stirring and maintaining the same temperature for a period of 15 minutes. The solution is then ver-
 EMI39.2
 dried in 400 ml of anhydrous ether and 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycli. Nitrated compounds precipitate in the form of their acid sulfate. The precipitate is filtered off, washed and dried.

   This crude nitration product is recrystallized. read in about 5 ml of methanol and give a mixture of 7-nitro-
 EMI39.3
 and 9-nitro-6-epi-6-d6soXY-5-oxytetracycline. The mixture is separated by partition chromatography on a column with the t, 'luene-pyridine-water system. Since the 7-nitro compound is the least polar, it is eluted first.



   The diazonium technique has the advantage of giving the 7-nitro derivative alone and of avoiding this separation.



  EXAMPLE XLIX. -
 EMI39.4
 6i-6-deoxy -? - acetv2amino-5-ōxtetracvline, 20 ml of acetic anhydride ¯¯ is added to a solution of 4.58 g of 6-epi-6-deoxy-7-arano-5-oxytetracycline in 200 ml of tetrahydrofuran and 200 ml of dry methanol, and the mixture is stirred for 45 minutes at room temperature. The mixture is then freed from most of the solvent and poured dropwise into dry ether, filtered and the solid cake is re-titrated in ether, filtered and dried to obtain the crude product. The crude product is chromatographed on a cellulose column and the purified product is obtained in the main fraction.



   Using the same process, the following products were prepared:

 <Desc / Clms Page number 40>

 
 EMI40.1
 0 ... 01; ' 1.-t> - t $ O ") ('."' "1 ':)!" ,, \ y 1 & .111 n ..'- II; ... t!:. ty tÁ t.rac) 'cl1n- Ó..Áp! -od,: s.) r: y .. "1.but'1 ry ,,' l'1o - I) t ".cylln 6 .. 6; 11. ..d S.:J r: y-? -prop1'ny la ltlno-li..ot8 tl "aCTclln. b;: i-t5-â, 'soxy-'wt'Lé3aatixo.-oxyrttraayclW e KOEùa, X1 , .b., - ..



  ¯ .. ", 3.., I" ".." '. Ic3' 'TS'al Add * 100 18 & of .'fotass1 \ .1l nitrate. \ << n "\ .;': ': u'H. of 1? G 1ft of 6-3pi-6-d6soXr-o3-oxytetracyclin * dana 5.0 ml decides flurrir1 ('Hle liquida anhyttre. Le;, ± mixture is Aclt4. 15.C making '40 1 ! t1nl1t .. t '-nIP11 t 8vapor4 dry 1 ...: -Lidu is triturated with ml of ether and nl.tré to obtain the crude product which is triturated in ...' aclde hydrochloride & 011 .. \ 1X to 5% and then extracted with OO1; 8no1. The butlhloic extract is concentrated to obtain the product (which is tecPiD% JliS4 in water and hydrochloric acid.



  Lm1 LI. = -Ci-b- é, c.: R> -. R -Qçi'ttracvci3n We have ,; or while stirring, at 20oC, .1, 3 g of powdered zinc at an uH-'m of 2.5 5 g of 6 - <! pi-6-deaoxy-9-nitro-5'-oxyt4tracyclitie in 50 1 al and 2 al of HCl c-'ncentI 4. After 15 minutes, the mixture is filtered, the fold is adjusted to 2.5 pt the mixture is extracted with butanol. The butanhydrate extract will concentrate to give the product i4stPé in the form of the hydrochloride.



  FPLF LI 6-ti-6-âs, z - 'c- c e
 EMI40.2
 20 ml of acetylformic diacid are added at room temperature.
 EMI40.3
 rature of the ice bath, to a solution of z0 g of 6-epi-6¯deoxy- '1ino-5-oxytetracycline in 40 mi of Pl1., A dry. The mixture is 1 at this temperature for 15 minutes then poured drop By drop? 1 liter of dry ether. The product is filtered, re-triturated in re-filtered ether. The crude product is suspended in 1 liter of water making a solution of pH 4.2 and stirred for 10 minutes for 0-foryrl aroupaents. The> H of the mixture is adjusted Rlr 55 5 t solution is, frozen and dried

 <Desc / Clms Page number 41>

 
 EMI41.1
 to give: <* crude product which is chromatographed on a cellulose column and the purified product is obtained in 1 <: fraction
 EMI41.2
 main.
 EMI41.3
 



  1),; 1ItICO, the following products were prepared: 6-6pi-6-deoxy-9-acéùyInmo-5-oxyté% raoyclin * -pi-t-àsoxr..9-butrryiamiao-5 oxtrracTaiae 6-n; -6-désary - proay2, antno5-axyttracycline 6-'pi-6-désaxy-9-vaiôry1-o-5-aqù qam * EXEMPL! MH.- 6-ui-6oaoxv - <) - chioro-5-ûTVt <tMColin <To a solution, cooled in an Ilace bath, of 1.04. C of corhyrate da b-âpi-b-déso-9-ato-j-osftilqtclaae in 5 al of water and 2 ml of aclete ehtorldriqte ocra08Vi. we add. , below the surface of the l1qu1de. 150 as 4th ni% P1% O of 80àiUQ in 2 mil of water, 1st having acted% 4, ... & an '20 ir "les \ Ml adds 50 mg of urn to destroy the exo% s 4" 014 . ni% ronX. Cuprous chloride / HCl is added and the mixture is kept at room temperature for 5 minutes. It was placed in a water bath at 0 ° C for 20 minutes, cooled, and extracted ... 0 from normal butanol.



  The extract is dried over 8Od1- and drssspoi-sed sulphate.



  J..8 cuprous chloride is introduced by adding a hot solution of 600 mg of copper sulphate pentab7dra ".. t 160 1111 of sodium chloride in 2 ml of water at 160 .. of 1d.n.lf1te of sodium in 1.7 ml of 1.lN sodium hydroxide. The mixture is cooled and the solid is washed with 1 ml of water, then dissolved in 1 ml.
 EMI41.4
 of concentrated HCl used above.
 EMI41.5
 Crystalline p-toluenesulfonate is prepared by
 EMI41.6
 usual technique.
 EMI41.7
 



  E.1CEMP lJE LIV.- 7 = ChIOrO-9-ni% ro-6-éPi-4ôsoxY-5-oxvtétrjczcime 220 g of gN03 are added to a solution of 1g of base 7-chloro-6-épi-6- 5-deoxy-oxytetracycline in 8 ml of anhydrous liquid hydrofluoric acid at 0 C. The mixture is stirred for 30 minutes

 <Desc / Clms Page number 42>

 at 0 C and the hydrofluoric acid is driven off with a stream of nitrogen.



  The residue is triturated in dry ether, filtered and dried to obtain the desired product.



  EXAMPLE LV.-
 EMI42.1
 9-ni v- ad co -.6- 1-6-deo -o tetracline 100 mg of KNO3 are added to a solution of 600 mg of 7ella-dichloro-6-6pi-6-deoxy-5- perchlorate ozytetracycline in 1.5 ml of anhydrous liquid hydrofluoric acid. The mixture is stirred at 15 C for 30 minutes and then evaporated to dryness. The residue is triturated in ether and filtered to obtain the crude product which is triturated in 5% aqueous HCl and extracted with butanol.



  The butanolic extract is concentrated and the product is obtained which is recrystallized from water and hydrochloric acid.



  EXAMPLE LVI. -
 EMI42.2
 9 -e -f-deso tetrac eline A solution of 5 g of lla-chloro-6-epi-6-deoxy-5-oxy-tetracycline in 10 ml of anhydrous hydrofluoric acid is left to stand for 3 1/2 hours , after which 1.2 g of KNO3 are added with stirring. Stirring is continued for a further 1 hour at the temperature of the ice bath and the mixture is poured into 200 ml of dry ether. The precipitate formed is filtered off, washed with
 EMI42.3
 ether for oben1 the crude product. LIJ'JDI'P1.B g L ..g, Kt.rcLb-ui-6-riéc, x 5-Q.xS'tétrac9cline Was added, while agibcnt at 20 C, 1.3 g of powdered zinc! The solution is 1.4 µg of 7-colioro-9-nitro-6-6pi-6-deoxy-5oIQ ”dissolved in 50 ml of water and 2 ml of concentrated HCl.



  After 15 minutes, the mixture is filtered, the pH adjusted to 2.5 and the ntlat "t '. 38 * 7t" it 5 times with: 30 l1Ù. of butanol by extraction.



  The combined butanol compounds give, after concentration, the desired 1iJ'e i in the form of the dihydrochloride.



  The same product is obtained by reductiü..1. with sodium hydreaulfite like 3-nl.tro-'7, lla-dichlc.o-6-épi-6d6svxy - oxydtracyc: l ine.

 <Desc / Clms Page number 43>

 



  EXAMPLE LVIII.-
 EMI43.1
 7,11a-dichloro-9-nit o-6-é i-6-deo -o tetrac cline 1 g of 7, ll-dichloro-6-6p-6-deoxy-5-oxytetracycline- hydrochloride is dissolved. in 20 ml of acetic acid and 1 ml of concentrated HNO3 is added. The mixture is allowed to stand for 12 hours and then concentrated to 1/4 of its original volume. It is added dropwise to 200 ml of ether with stirring at the temperature of the ice bath. Stirring is continued for 3 hours and the solid is then recovered by filtration. The solid is triturated several times in ether and then dried to obtain the product in the form of the hydrochloride.



   Using the same process, the following products were obtained from the corresponding starting compounds;
 EMI43.2
 7-ehloro-lla-fluoro-9-nitro-6-épi-6-deoxY-5-oxytetracycline 7-brano-lla-chloro-9-nitro-6-épi-6-desc: xy-5-oxytetracycline 7 = iodo-lla-fluoro-9-nitro-6-epi-6-deoxy-5-oa3'tetracycline These products are converted to 7-ehlro-, 7-bromo-, and 7-iodo-9-amino-6-, respectively. 6pi-6-deoxy-5-OxYtetracyclines by the reduction methods of the previous examples. EXAMPLE LIX.-
 EMI43.3
 fo 1 n - -c oro-6- i-6-deo -o tetracvcline A a solution of 4.5 g of the base 9-amino-7-chloro-6- epi-6-deoxy-5-oxytetracycline in 40 ml of dry pyridine, 20 ml of acetylformic acid are added at the temperature of the ice bath.

   The mixture is stirred for 15 min at this temperature, then added dropwise to 1 liter of dry ether. The product is filtered, triturated in ether and again triturated. The crude product is then suspended in 100 ml of water producing a solution of pH 4.2 and stirred for 10 minutes to hydrolyze the C-formyl groups. The pH of the mixture is then adjusted to 5.5 and the solution is frozen and dried to obtain a crude product which is chromatographed on a cellulose column to obtain the purified product in the main fraction.

 <Desc / Clms Page number 44>

 



  EXAMPLE LX. -
 EMI44.1
 -acetvlamino-7-chloro-bib-deoxy- -trr = --- cvçline To a solution of ±, 2 g of the base ï-c.hloro- -a: nir: - epi-6-deoxy-5 -oxytetracycline in 200 ml of dry detéti'xt; ydr7iuran-ne and 200 ml of dry methanol, 20 wl of anhydrl <1t- 'ac4tiq e are added and the mixture is stirred for 45 minutes at temperature a, nblante. The mixture is then freed from most of the solvent and poured into dry ether, filtered and the solid cake is re-titrated in ether, filtered and dried to obtain the crude product. The crude product is chromatographed as in Example LIX to obtain the product purified in the -rincipale fraction.
 EMI44.2
 



  Using the methods of Example LIX set from E'x '>' 1le present, the following products are obtained: 9-butyamino -? - chloro-6-ep.b-des, xy-5-oxyté tracy cl ine 9-propionylamino-7-chloro-6epi-6-deoxy-5-oxytetraglycline 9-valeryaminO: 7-chloro-6-epi-6-deoXY-5-oxytetracycline EXE1P LE LXI.'7-A suspension of 6- epi-6-deoxy-5-oxytetracycline is prepared with the following compositions antibiotic 31.42 g aqueous sorbitol 70% 714.29 g glycerin USP 185.35 gum acacia (10% solution) 100 ml polyvinyl pyrrolidone 0.5 g butyl parahydroxybenzoate (preservative) 0.172 g propyl parahydroxybenzoate (preservative) 0.094g distilled water, to obtain 1 liter To this suspension can be added to choice of different sweetening and flavoring agents, as well as acceptable colorings.



  The suspension contains approximately 25 mg of antibiotic activity per liter.



  EXAMPLE LXII, -
A suspension of 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracycline is

 <Desc / Clms Page number 45>

 prepared with the following compositions: antibiotic 30.22 g magnesium chloride hexahydrate 12.36 g
 EMI45.1
 wonoethanolamine 8.85 ml propylene glycol 376 g ea 94 ml
 EMI45.2
 s 1 has a concentration of 50 mg /: nl and is suitable for acLnin -1. F - tion -ntArAle and sp4etaleinent for cintramuscular administration.



  E,> ::; <:; 1t 'J., E .weI H. - A compound base prepared by mixing the following ingredients: in pr @ criions indicated by weight: sucrose U.S.P. 80.3
 EMI45.3
 a donation of tapioca. 13, 2 magnesium stearate 6.5 On this basis, surf1sa! N.! N'nt of 6-Pi-h¯.PS, -, xyttracycii.ne is mixed to obtain tablets containing? 5, 100 and 25 < )) 7 active ingredients.



  EXAMPLE LXIV, -
A mixture is prepared containing the following ingredients: Calcium carbohydrate U.S.p. 17.6 g dicalcium phosphate 18.8
 EMI45.4
 trisilic> x: .e duo magnesium U.S.P. 5.2 U. @. @. Lactone 5.2
 EMI45.5
 POltU starch; -, O '? earth 5.2 magnesium stearate @ um A 0.8 magnesium stearate B 0.35
 EMI45.6
 Tan added to this mixture zfisa'7ment of 6-epi-6-dcsox, -h-oxftcira-cyclin to obtain towels containing 25, 100 and 250 mg of active ingredients. EXAMPLE LXV. -
 EMI45.7
 1000 g of 6-epi-6-deoxy-f: -oxytetracycline are thoroughly mixed and ground with 2500 g of 900i1111 tcoroate.

   The ground and dry mixture is poured into t'l.: I, as, st4rilLs ±> with

 <Desc / Clms Page number 46>

 
 EMI46.1
 ett1 'oxide:, lr..ne and the strands sent 5 (' ell. "'t> s' ho fa.on sterile.



  For i'ad! .... iatravettneuse istr3tion, or aJout = 3ufr1q'W1!) ". L? Nt water to flasks WH ..." obtain a solution containing 0 mg f: tnr = il.errt active by .He.
 EMI46.2
 RESELL r C A T I 0 ii S. ------------------------------ 1.- Process for the preparation of a 6-deoxytetracyclinc, characterized in that hydrogen is a compound having the formula I or II given above, in the presence of a noble metal catalyst.



   2.- Process for the production of a mixture of a 6-
 EMI46.3
 desorr-5-oxytetracycline and a 6-epi-6-deoxy-5-oxytetracyc; ine, characterized in that a compound having the formula I or II given: 'above is hydrogenated, where the substance Y is OH, in the presence of a noble metal catalyst.


    

Claims (1)

3.- Procédé suivant la revendication 1 ou la revendica- EMI46.4 ti m 2, caract risé en ce que le cata yseur de mptpl nobip est du rhodium ou du pailadi'n. 3. A method according to claim 1 or claim EMI46.4 ti m 2, characterized in that the catalyst of mptpl nobip is rhodium or pailadi'n. 4.- Procédé suivant l'une quelconaue des revendications précédent- s, caractérisé en ce que l'hydrogénation est réalisée à une pression comprise entre une atnios hère et 2000 livres pouce carré (140 kg/cm2). 4. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the hydrogenation is carried out at a pressure between one atom and 2000 pounds square inch (140 kg / cm2). 5. - Procédé suivant l'une Quelconque des revendications EMI46.5 préc tes, caractérise en ce nue la température utilisée est comprise en .-). et 60 C. 5. - Process according to any one of the claims EMI46.5 Preces, characterized in this bare the temperature used is included in .-). and 60 C. 6.¯ Pro suivant l'une quelconaue des revendications précédentes, aractérls que les composés 6-désoxy- et 6-épi- 5..dbsnç,rttsacycline sont obtenue -iréraent. 6.¯ Pro according to any one of the preceding claims, aractérls that the compounds 6-deoxy- and 6-epi- 5..dbsnç, rttsacycline are obtained -iréraent. 7.- Procédé suivant -> 'une que\3ccr.., des revendications précédentes, caractérisé en ce utip l'on .1oursuit-'-à6 -1 ognation jusqu'à réaction de 1 à 6 moles dehydrogéne par mole du coi,., de départ. EMI46.6 7.- Process according to -> 'one that \ 3ccr .., of the preceding claims, characterized in that utip one .1oursuit -'- à6 -1 ognation until reaction of 1 to 6 moles of hydrogen per mole of coi, ., starting. EMI46.6 8.- Procédé l'i production ries ,.7s-h.lo-5pi.-<isooy-5¯ oxytétrl1cyc.Lines, caract?rlsr fm ce que surr ment en cnncirt uno <Desc/Clms Page number 47> EMI47.1 6-épi-6-déso,-5-oxyté.tracycline avec un agent halogénant dans un solvant inerte. 8.- Process the i production ries, .7s-h.lo-5pi .- <isooy-5¯ oxytétrl1cyc.Lines, character? Rlsr fm that surely in cnncirt uno <Desc / Clms Page number 47> EMI47.1 6-epi-6-deso, -5-oxyté.tracycline with a halogenating agent in an inert solvent. 9. - Procédé suivant la revendication 8, caractérisé en EMI47.2 ce que l'agent halogénant est du chlore; des N-chloro-a.mides acides alkyliques inférieures; des imides d'acides '-nydrocaibonés-dicarbox-yli ques ou des anilides N alkyle inférieures; !--- 3-chloro- ou 3,5cii ; hloro-5, 5-diméthylhT d antoine; des alcbydrates de perchlorure de ridinium; des hypochlorites d'aikyles inférieurs ; ou du fluorulede perchloryle. 9. - Method according to claim 8, characterized in EMI47.2 that the halogenating agent is chlorine; N-chloro-alpha lower alkyl acid acids; imides of '-nydrocaibonés-dicarbox-yli c acids or N lower alkyl anilides; ! --- 3-chloro- or 3.5cii; Antoine's 5, 5-dimethylhT; ridinium perchloride alkhydrates; lower aikyl hypochlorites; or perchloryl fluoride. 10.- Procédé suivant la revendication 8 ou 9, caractérisé en ce que l'agent halogénant est employé en quantités allant de 1 à 1,2 mole par mole de tétracycline. 10. A method according to claim 8 or 9, characterized in that the halogenating agent is used in amounts ranging from 1 to 1.2 moles per mole of tetracycline. 11.- Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications à 10, caractérisé en re que l'halogénation est menée en préserce d'un solvant miscible à l'eau. 11. A method according to either of claims to 10, characterized in re that the halogenation is carried out in the presence of a water-miscible solvent. 12. - Procédé suivant la revendication 11, caractérisé EMI47.3 en ce que l'agent halogénant eii di; fluorure de perchloryle et le solvant 1,n alcool alkylique infr: .r. 12. - Process according to claim 11, characterized EMI47.3 in that the halogenating agent eii di; perchloryl fluoride and the solvent 1, n alkyl alcohol infr: .r. 13.- Procr'dé suivant 1 ree.-dication 12, caractérisé en ce que la iiuoru1 ation est menée en ;JréE'f1Cf> d'une base. 13.- Procr'dé 1 ree.-dication 12, characterized in that the iiuoru1 ation is carried out in; JréE'f1Cf> of a base. I4.- r'ror.clrs s ,ivarit 1 ''-'Pt'' u 1-1,K. tre dPs revendications 8 à 13, caractérisa en ce '(ùf-' .'1;a;<g<'1. tion b't veinée µ 1=ne température inférieure à 5('oC. I4.- r'ror.clrs s, ivarit 1 '' -'Pt '' u 1-1, K. tre dPs claims 8 to 13, characterized in that '(ùf-' .'1; a; <g <'1. veined b't tion µ 1 = ne temperature below 5 (' oC. 15.- Prncéoé suivant ia r(''I'f'J <lLca+1,>n 8 0'1.. '9, crira-.tér-àls,7 en ce que l'agent ha1ogpnrd1t est pn'rï0:r. '";1:',5 des rropt. Tâtons d'au moins 2 moles par mole de tétracycline. 15.- Prncéoé following ia r ('' I'f'J <lLca + 1,> n 8 0'1 .. '9, crira-.tér-àls, 7 in that the agent ha1ogpnrd1t is pn'rï0 : r. '"; 1:', 5 of rropt. Gropings of at least 2 moles per mole of tetracycline. 16.- Prcced suivant 'ur;e ,"pJ ccnl-.,1-,,? des revP:.c?.caW.r:s précédentes.. caractérisé en ce @@'en traite en outre le produit obtenu par un agent de nitration. EMI47.4 16.- Prcced according to 'ur; e, "pJ ccnl -., 1 - ,,? Of the previous revP: .c? .CaW.r: s .. characterized in that @@' further treats the product obtained by a nitration agent. EMI47.4 17.- Une fa-cpi-c-fscxy.-5-Gtctrac:=clir.e substlt.u<'e sur le cycle E, dans lrquc=1.1E l 51 bstituant ç'st un chlore, un hyrir0Fi.e ou un groupement nit!'n, 4ml, ,'111 ,Ütyl-t!:',l1'1(,) irùSrir1ar. 17.- A fa-cpi-c-fscxy.-5-Gtctrac: = clir.e substlt.u <'e on cycle E, in lrquc = 1.1E l 51 bstituent is a chlorine, a hyrir0Fi.e or a nit! 'n, 4ml,,' 111, Ütyl-t!: ', l1'1 (,) irùSrir1ar group. 18.- Un (lr1....; ii-chloro- ''''. ',ILIi)3'Cf-- tif-' j>r<>< 1I n; '.P la rErt vpr; j, cÉa t i c)11 17. <Desc/Clms Page number 48> EMI48.1 18.- Un (lr1 ....; ii-chloro- '' ''. ', ILIi) 3'Cf-- tif-' j> r <> <1I n; '.P the rErt vpr; j, cÉa t i c) 11 17. <Desc / Clms Page number 48> EMI48.1 11.- La 6-cpi-6-désoxy-5-o:xytétracycline. 11.- 6-cpi-6-deoxy-5-o: xytetracycline. 20.- La 6-épi-6-désoxy-7-chloro-5-oxytétracycline. 20.- 6-epi-6-deoxy-7-chloro-5-oxytetracycline. 21.- La 6-épi-6-désoxy-lla-fauoro-5-oytétracycline. 21.- 6-epi-6-deoxy-11a-fauoro-5-oytetracycline. 22.- La 6-épi-6-désoxy-9-nitro-5-oxytétracycline. 22.- 6-epi-6-deoxy-9-nitro-5-oxytetracycline. 23.- La 6-épi-6-désoxy-9-s.rüino-5-oaytétracycline. 23.- 6-epi-6-deoxy-9-s.rüino-5-oaytetracycline. 24.- La 6-épi-6-désoxy-9-acétylamino-5-oxytétracycline. 24.- 6-epi-6-deoxy-9-acetylamino-5-oxytetracycline. 25. - La 6-épi-6-désoxy-7-chloro-lla-fluoro-5-oxytétracycline. 25. - 6-epi-6-deoxy-7-chloro-11a-fluoro-5-oxytetracycline. 26.- La 6-épi-6-désoxy-lla-chloro-5-oxytétracycline. 26.- 6-epi-6-deoxy-11a-chloro-5-oxytetracycline. 27.- Les sels des composés de l'une quelconque des revendications 17 à 26. 27.- The salts of the compounds of any one of claims 17 to 26. 28. - Un produit suivant la revendication 17, en substance EMI48.2 commèci-dessus. décrit. 28. - A product according to claim 17, in substance EMI48.2 as above. described. 29. - Un produit suivant la revendication 18, en substance comme ci-dessus . décrit. 29. - A product according to claim 18, substantially as above. described. 30. - Procédé suivant la revendication 1, en substance comme ci-dessus décrit. 30. - A method according to claim 1, in substance as described above. 31. - Procédé suivant la revendication 8, en substance comme ci-dessus décrit. 31. - A method according to claim 8, in substance as described above.
BE604099D BE604099A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE604099A true BE604099A (en)

Family

ID=192738

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE604099D BE604099A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE604099A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3200149A (en) alpha-6-deoxytetracycline derivatives and process
CA2164798C (en) Novel erythromycin derivatives, process for preparing the same and their use as drugs
FR2464956A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF 10-DEAZAMINOPTERIN AND ITS 10-ALKYL DERIVATIVES, COMPOUNDS OBTAINED AND PHARMACEUTICAL COMPOSITION CONTAINING SAME
WO2019193608A1 (en) Improved process for the preparation of iron (iii) carboxymaltose
JPS5829959B2 (en) Method for producing partolysin derivatives
CH638221A5 (en) OXIMES DERIVED FROM 3-SUBSTITUTED 7-AMINO ACID THIAZOLYL ACETAMIDO CEPHALOSPORANIQUE, THEIR PREPARATION PROCESS AND THE PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING THEM.
BE604099A (en)
EP2376496B1 (en) Synthesis of morphine-6-glucuronide or of a derivative thereof
EP0080944B1 (en) Cephalosporin derivatives substituted in position 3 with a thiomethylheterocyclic group, process for their preparation and pharmaceutical compositions containing them
FR2482104A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF SODIUM CEFUROXIME AND SOLVATE OF SODIUM CEFUROXIME AND TETRAHYDROFURAN OBTAINED BY THIS PROCESS
US6147228A (en) Convenient method for the large scale isolation of garcinia acid
CH628906A5 (en) Semi-synthetic derivatives of 4&#39;&#39;-erythromycin A and medicinal products containing them
US3632811A (en) Processes for chemical compounds
FR2662360A1 (en) INCLUSION COMPOUNDS OF NIMESULIDE WITH CYCLODEXTRIN, PROCESSES FOR THE PREPARATION THEREOF AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS WITH ANALGESIC AND ANTI-INFLAMMATORY ACTIVITY CONTAINING SAME
CN113209030B (en) Preparation method of piperacillin sodium and tazobactam sodium sterile powder injection
CH622808A5 (en)
JPH11515011A (en) Method for producing crystalline salt of amoxicillin
EP0000679B1 (en) Process for the preparation of glafenine
CA1043336A (en) SALTS OF 1,3-BIS-(.beta.-ETHYLHEXYL)-5-AMINO-5-METHYL-HEXAHYDROPYRIMIDINES, PROCESSES FOR PRODUCING THESE SALTS AND THEIR USE ESPECIALLY IN COMPOSITIONS HAVING BACTERIOSTATIC ACTIVITY
BE593853A (en)
JPS6259708B2 (en)
US3002021A (en) New derivatives of the tetracycline-type antibiotics
BE639292A (en)
FR2460953A1 (en) NOVEL PROCESS FOR THE PREPARATION OF ANOMERS AND ASTERIC MIXTURES OF NEW SPECTINOMYCIN ANALOGS
BE875470A (en) PIPERAZINYL-BENZOHETEROCYCLIC COMPOUNDS, THEIR PREPARATION AND THEIR THERAPEUTIC USES