BE572634A - - Google Patents

Info

Publication number
BE572634A
BE572634A BE572634DA BE572634A BE 572634 A BE572634 A BE 572634A BE 572634D A BE572634D A BE 572634DA BE 572634 A BE572634 A BE 572634A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
speed
circular blade
rotation
carriage
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE572634A publication Critical patent/BE572634A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23DPLANING; SLOTTING; SHEARING; BROACHING; SAWING; FILING; SCRAPING; LIKE OPERATIONS FOR WORKING METAL BY REMOVING MATERIAL, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23D47/00Sawing machines or sawing devices working with circular saw blades, characterised only by constructional features of particular parts
    • B23D47/08Sawing machines or sawing devices working with circular saw blades, characterised only by constructional features of particular parts of devices for bringing the circular saw blade to the workpiece or removing same therefrom
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23DPLANING; SLOTTING; SHEARING; BROACHING; SAWING; FILING; SCRAPING; LIKE OPERATIONS FOR WORKING METAL BY REMOVING MATERIAL, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23D45/00Sawing machines or sawing devices with circular saw blades or with friction saw discs
    • B23D45/18Machines with circular saw blades for sawing stock while the latter is travelling otherwise than in the direction of the cut

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Sawing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Dans l'industrie de la fabrication de tubes laminés à chaud ou obte- nus à partir dé rubans soudés, on emploie de plus en plus fréquemment des machi- nes d'où le tube sort à une vitesse considérable, jusqu'à 8   m/sec.   et davantage et en longueurs tellement grandes qu'elles ne peuvent être admises dans le   commer-   ce. Il en dérive la nécessité de découper le tube à des longueurs prédéterminées, à sa sortie du laminoir ou de la machine de fabrication, et ce pendant le mouve- ment d'avancement du tube. 



   On ne peut utiliser dans ce but les "cisailles volantes" utilisées pour d'autres types de laminés, car elles déformeraient le tube en le fermant à ses extrémités. Il devient donc nécessaire d'utiliser des scies, lesquelles, puis- qu'elles ne sont pas fixes mais suivent le tube sur son parcours et pendant tout le temps de coupe, sont dénommées ésoies volantes". 



   La condition fondamentale qui doit être satisfai.te par une scie vo- lante est donc celle de se déplacer à une vitesse absolument égale à celle du tu- be pendant l'opération de coupe. 



   A cet effet on a construit initialement des scies volantes montées sur un support porté par un chariot se mouvant en va-et-vient sur un parcours   paràllè-   le et proche de celui du tube, à la même vitesse que ce dernier. Le support pou- vait se déplacer normalement au parcours du chariot, la scie se rapprochant du tube lors du mouvement dans le même sens, le découpant à la longueur requise. Le tube découpé, la soie s'éloignait du tube, le chariot revenant à sa position de départ. 



   Ce système convient pour de faibles vitesses du tube et était   utili-   sé jusque récemment presque exclusivement pour couper les tubes fabriqués par le système   Fretz   Moon, servant à fabriquer le tube depuis le auban soudé. 



   Dernièrement, cependant, l'utilisation toujours plus étendue de la- minoirs réducteurs par étirage, lesquels travaillent des tubes provenant des types les plus variés de laminoirs traditionnels (pour tubes soudés et sans soudu- re), a conduit à la fabrication   à'des   vitesses élevées de tubes finis de   longùeur   considérable. Cela a rendu nécessaire l'utilisation de scies volantes de type plus moderne, soit à mouvement non alternatif, en s'écartant des scies à mouvement de va-et-vient lesquelles, en raison des masses considérables en jeu, à savoir lame, support, chariot, moteur électrique , comportant des poids de l'ordre de quelques quintaux, ne conviennent pas pour le fonctionnement aux vitesses élevées. 



   Vu que les scies du type alternatif sont en train de disparaître, même dans les installations travaillant par le système   Fretz   Moon, et ne sont absolument pas utilisables pour découper des tubes fabriqués par les autres ses- tèmes, pour les raisons indiquées ci-dessus, la technique plus récente s'est orientée vers des scies à fonctionnement continu rotatif. Ces scies sont, en, principe, constituées par une lame circulaire tournant autour d'un axe parallèle à l'axe du tube. Cette lame, tout en se maintenant parallèle à elle-même, se m'eut sur une trajectoire orbitale circulaire située dans un plan dans lequel se trou- ve également l'axe du tube. L'axe de cette trajectoire circulaire peut être verti- cal ou bien horizontal , mais n'est jamais parallèle à l'axe du tube.

   Le tube peut ainsi être coupé par la lame qui s'approche d'un côté et descend d'en haut. 



   Dans tous ces types de scies, la lame est calée directement sur l'ar- bre du moteur qui   l'entraîner   dans ces conditions, il est évident que le moteur doit suivre la trajectoire décrite par la lame. Il en dérive, comme premier incon- vénient, que le moteur est soumis à des forces d'inertie et centrifuges très impor-   tantes,,,   en raison des accélérations et décélérations élevées- auxquelles il est' soumis. Dans ces conditions, le moteur peut subir des pannes fréquentes. De plus, comme le rayon de l'orbite est généralement proportionnel à la longueur moyenne des tubes à découper (la vitesse sur la trajectoire orbitale à la tangence devant être égale à la vitesse du tube) il en dérive des groupes rotatifs doués d'une inertie considérable.

   Dans ces conditions, le réglage de la vitesse sur la trajec- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 toire orbitale et la phase de rapprochement du tube exigeraient des puissances et des appareillages relativement importants, ce qui empêche de pouvoir disposer d'un système élastique et sensible aux actions des appareillages de réglage et de   contr8le.   



   L'utilité de pouvoir régler la vitesse et la phase mentionnées ci-des. sus dérive du fait que, généralement, le tube ne sort pas de la machine en lon- gueurs pratiquement infinies, mais possède des longueurs finies. On cherche donc à prévoir l'alimentation des machines fabriquant le tube de manière que la lon- gueur de tube sortant de la machine soit, sauf en faible excès, un multiple aussi exact que possible de la longueur commerciale désirée. La scie doit donc couper le premier tronçon avec beaucoup de précision, en n'éliminant que la partie non utilisable, soit le faible excès mentionné ci-dessus, de manière que la   produc-   tion soit vraiment industrielle. 



   Une condition   secondaire,   mais toujours importante, à laquelle doit satisfaire une scie volante, en plus de la condition fondamentale de l'avance- ment à la même vitesse que le tube, est donc la possibilité de réglage de sa pha- se, c'est-à-dire que la scie doit s'accoler au tube au point le plus convenable pour la première coupe. 



   Il y a donc lieu de prévoir un réglage aussi précis que possible de la phase, de façon à scier à l'endroit voulu le tube dès   qu'il     son.+   du laminoir. 



   A ce point de vue, le problème de la coupe de tubes fabriqués encore actuellement par le système Fretz Moon, est celui qui présente le moins de difficultés, le tube sortant avec continuité et sur de grandes longueurs du laminoir, la scie coupant le tube avec un rythme constant* La précision de la T'première coupe " ou "coupe de la pointe" n'a pas d'importance   pratiqua   dans ce cas, le pourcentage de longueur du premier tronçon étant négligeable par rapport   à   la longueur totale du tube. Par contre, cette précision exerce une influence importante dans le cas de tubes provenant des autres laminoirs mentionnés, la longueur des bouts éliminés pouvant, à la fin du travail ,atteindre des pourcen- tages sensibles par rapport à la longueur totale fabriquée, ce qui entraîne une perte de produit commercial. 



   Pour éviter ce déchet on est donc obligé d'exiger de la scie une précision considérable de coupe du premier tronçon, de façon à réduire la longueur de celui-ci au minimum. Cette condition a conduit à réaliser des scies équipées de groupes compliqués de contrôle, aptes à satisfaire à la condition ci-dessus. 



  La complexité du problème augmente encore:par la vitesse toujours croissante que l'on tend à assurer pendant le laminage. 



   En définitive, afin que la scie vienne en contact avec le tube au moment requis, elle doit pouvoir être réglable en vitesse et en phase sur sa trajectoire orbitale.Or, les scies existantes rencontrent des difficultés sérieu- ses de réglage en raison des masses importantes en jeu, à accélérer et à décélérez ces difficultés croissant toujours avec la vitesse ,soit les forces élevées d'inertie réagissant à chaque tentative de réglage. 



   La soie selon l'invention assure facilement le réglage de la vitesse, du fait que ces parties mobiles ont une masse, donc une inertie relativement réduite. 



   La caractéristique principale de la scie selon l'invention consiste dans le fait que ltéquipage mobile portant la scie accomplit un mouvement de ro- tation autour d'un axe parallèle à l'axe du tube, portant dans une position excen- trique la lame circulaire qui tourne et se déplace axialement par rapport à un axe parallèle aux axes ci-dessus. 



   Le déplacement axial de la lame circulaire est contrôlé par une came, sa rotation étant contr8lée par un moteur électrique porté par l'équipage mobile dans une position telle qu'elle réduit au minimum l'inertie, de cet équipage, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ou bien, par l'intermédiaire de transmissions appropriées, par un moteur électri- que fixe situé hors de la machine. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention seront mieux compris de la description détaillée qui suit se référant aux dessins ci-joints qui montrent schématiquement et à titre d'exemple non limitatif une réalisation   pati-   que. 



   La figure 1 est une vue en coupe verticale schématique de l'ensemble, la figure 2 en est une vue latérale, la figure 3 montre le développement de la came pour la commande du déplacement axial de la lame circulaire, la figure 4 est un schéma de fonctionnement de la scie, la figure 5 montre une variante d'un détail de la figure 1, et la figure 6 est une vue latérale de la figure 5. 



   1 indique un bâti muni d'une embase et de deux bras verticaux au som- met desquels sont agencés des pivots horizontaux coaxiaux 2 autour desquels est articulé un bâti mobile 3 en portique. 



   Le bâti mobile 3 porte, à l'extrémité inférieure de ces éléments verticaux, des moyeux coaxiaux 4, dans lesquels sont guidés les pivots d'extrémi- té 5 d'un équipage mobile rotatif 6. 



   L'équipage mobile 6 est muni de deux bras 7 sur les extrémités desquels est guidé un arbre 8 dirigé parallèlement à l'axe de rotation de cet équipage mobile, et sur lequel est fixé une lame circulaire 9 entraînée en rota- tion par un moteur électrique 10 par l'intermédiaire d'une première transmission à courroie 42, un arbre de renvoi 43 pouvant tourner à l'intérieur de l'un des pivots 5 qui est creux à cet effet, et une deuxième transmission à courroie 11. 



   Le moteur électrique 10 est monté fixe sur un support 44, son axe coïncidant avec l'axe des pivots 2. La durée du moteur de commande de la scie est donc augmentée considérablement par rapport à celle des moteurs des scies connues. L'arbre 8 accomplit en outre un mouvement de déplacement axial   commandé   par une came 12 fixée au bâti en portique 3 au droit de l'un des moyeux 4. Sur le profil de la came 12 appuie un galet 13 auquel s'oppose la tige mobile 14 d' un vérin pneumatique 15. La tige 14 est reliée à un balancier 16 osccillant autour d'un pivot 17 et agissant sur l'arbre 8 de façon à assurer son déplacement axial d'après une loi dépendant du profil de-la came, montré à la figure 3. 



   L'équipage mobile 6 est entraîné en rotation par un moteur électrique 20 par l'intermédiaire d'un variateur continu de vitesse 21 et d'une paire de roues dentées coniques 22. 



   Si on le désire, le moteur 20 peut être du type à vitesse réglable, le variateur 21 étant alors omis: 
Le variateur de vitesse 21 peut être de type quelconque, mécanique par exemple, ou bien comportant des appareillages électroniques, ce variateur as- surant la variation de la vitesse de rotation de l'équipage 6 d'après une loi quel- conque, en faisant varier soit le support de transmission de la chaîne cinémati- que, soit la vitesse du moteur 20 en vue d'adapter la vitesse de cet équipage à la vitesse d'avancement du tube selon la longueur à laquelle ce tube doit être découpé. De plus, le variateur de vitesse 21 doit être tel, par rapport à l'iner- tie de l'ensemble, qu'il assure la mise en phase initiale de la rotation de l'équi- page mobile 6 par rapport à l'avancement du tube afin d'effectuer la première coupe à la position désirée. 



   Le tube chaud sortant du laminoir avance dans une direction parallèle à l'axe de rotation de l'équipage mobile et de la lame circulaire 9 au droit de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'embase du bâti 1. Ce tube appuie sur un chariot 23 à profil convenable, tel   qu'il   sert d'enclume à la coupe assurée par la lame circulaire 9. Le chariot 23 est mobile   longitudinalement   par rapport à des guides 24 lesquelles sont por- tées par un support mobile 25 pouvant accomplir un mouvement de soulèvement et d'abaissement cyclique ou non cyclique selon les exigences, ce support étant re- lié à deux bras oscillants 26, dont le mouvement est   synchronisé   au moyen d'une barre d'accouplement 27.

   Le mouvement de soulèvement et d'abaissement du support 25 est opéré par un vérin hydraulique ou pneumatique 28 qui assure le déplacement vertical du tube de façon à   L'amener,   au moment désiré, à une position telle qu' il interfère avec la trajectoire parcourue par la lame circulaire 9 en vue de découper le tube, Normalement, le support mobile 25 se maintient abaissé, le tube avançant à une position telle   qu'été   évite toute interférence avec la trajectoire parcourue par la lame circulaire 9. 



   Le déplacement longitudinal du chariot 23   s'opère   en synchronisme avec le déplacement axial de la lame circulaire 9, et est assuré par une came frontale 29 montée sur un disque 30 qui est mis en rotation par l'intermédiaire d'une transmission comportant un arbre horizontal 31 et un arbre vertical 32 dérivant son mouvement d'un variateur de vitesse 21 entraînant l'équipage mobile 6. La came 29 tourne donc parfaitement en synchronisme avec l'équipage mobile 6. 



  Sur le profil de la came 29 appuie un galet 33 porté par la tige mobile 34 d'un vérin pneumatique 35. La tige 34 est reliée à un bras 36 oscillant par rapport à un pivot 37 et relié à son extrémité au chariot 23. 



   L'équipage mobile 6 tourne à une vitesse variable autour des pivots 5, de façon à amener périodiquement la lame circulaire 9. maintenue elle-même en rotation, à la zone d'avancement du tube laminé. Le tube n'est découpé que si, lors du passage de la lame circulaire 9, le support mobile 25 se   soulève   en même temps. Il est évident qu'en opérant le'soulèvement du support mobile 25 à chaque tour, ou bien tous les deux ou les trois tours de l'équipage mobile 6, le tube laminé est découpé à des longueurs multiples l'une de l'autre. 



   Pendant la phase de coupe du tube la lame circulaire 9 et le chariot 23 accomplissent un déplacement longitudinal à vitesse uniforme, les galets 13 et 33 parcourant pendant cette période de temps la section BC à incrément constant des cames correspondantes. 



   En vue de réduire la vitesse de choc au début du contact de la lame circulaire et du tube, le bâti en portique 3 accomplit pendant cette période de temps une faible oscillation assurée par un vérin hydraulique ou pneumatique 38, en sens contraire au sens de rotation de l'équipage mobile 6. Le tube découpé, la lame circulaire 9 et le chariot 23 sont ramenés à leur position initiale prêts pour une coupe suivante. 



   L'équipage mobile 6 peut être muni d'un contrepoids indépendant 40. 



  Les longueurs variables des tubes peuvent s'obtenir en réglant convenablement la vitesse de rotation de l'équipage mobile,tout en maintenant cette vitesse, pen- dant la phase de coupe, à une valeur telle qu'elle assure l'avancement de la lame circulaire 9 en synchronisme avec le tube grâce au profil de la came 12 sur la sec tion B-C. D'après la variante de l'invention montrée aux figures 5 et 6, la lame circulaire 9 est entraînée par le moteur 20 de commande du.réducteur 21 par 1' intermédiaire duquel l'équipage mobile est mis en rotation, A cet effet des pou- lies 45 sont calées sur l'axe du moteur 20 et entraînent, par l'intermédiaire de courroies 46 des poulies 47 calées sur un arbre 48 coaxiales aux pivots 2 d'oscillation du bâti à portique 3.

   Sur l'arbre 48 sont également calées des pou- lies 49 lesquelles, par l'intermédiaire de courroies 50, entraînent des poulies 51 calées sur un arbre 52 pouvant tourner à l'intérieur d'un des pivots 5 qui est creux à cet effet. L'arbre 52 entraine, par l'intermédiaire de la transmission à courroie il, l'arbre 8 de façon analogue à la réalisation montrée à la figure 1. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les autres parties de la scie étant analogues à celles de la figure 1, ne sont ni décrites, ni représentées. Selon d'autres variantes de réalisation de l'invention, non montrées aux dessins, le moteur 10 de commande de la scie pourrait être monté sur l'équipage 6, son arbre étant préférablement coaxial à l'axe de rotation de cet équipage, soit à l'intérieur de l'équipage, soit, pré - férablement, à l'extérieur pour faciliter le maintient. 



   Il demeure bien entendu que, tout en laissant le principe de l'inven- tion inaltérée ses réalisations et détails constructifs pourront être modifiés largement par rapport à ce qui a été décrit et représenté à titre d'exemple, sans sortir du cadre de cette invention. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Scie volante à découper à chaud des tubes laminés, du type où la scie comporte une lame circulaire portée par un équipage mobile en vue de découper le tube pendant son avancement continu, caractérisée en ce que l'équipa- ge (6) accomplit un mouvement de rotation autour d'un axe (5-5) parallèle à l'axe du tube et porte dans une position excentrique la lame circulaire (9) qui tourne et est déplaçable axialement par rapport à un axe (8) parallèle aux axes ci-dessus. 



   2. - Scie volante selon 1, caractérisée en ce que la lame circulaire (9) est entraînée par un moteur électrique (10,20) monté à un emplacement   fixe.   



   3. - Scie volante selon 1, caractérisée en ce que la lame circulaire est entraînée par un moteur électrique monté sur l'équipage moblle,   4.-   Scie volante selon 3, caractérisée en ce que le moteur (10) d' entraînement de la lame circulaire est monté à l'intérieur de l'équipage mobile. 



   5.- Scie volante selon 3, caractérisée en ce que le moteur (10) de commande de la lame circulaire est monté à l'extérieur de l'équipage mobile. 



   6.- Scie volante selon 1, caractérisée en ce que le déplacement axial de la lame circulaire (9), est assuré par une came (12) ou organe mécanique équi- valent. 



   7.- Scie volante selon le caractérisée en ce que l'équipage mobilé (6) est entraîné par des moyens moteurs à vitesse réglable en vue de faire varier la vitesse de rotation de cet équipage d'après la longueur à laquelle le tube doit être découpé, et sa vitesse d'avancement. 



     8.-   Scie volante selon 7, caractérisée en ce que les moyens moteurs d'actionnement de l'équipage mobile comportent un moteur à vitesse réglable. 



   9. - Scie volante selon 7, caractérisée en ce que la chaîne cinématique de l'équipage mobile comporte un moteur (20) à vitesse fixe et un variateur de vitesse (21), monté en cascade sur le moteur (20). 



   10. - Scie volante selon 7, caractérisée en ce que le moteur (20) de commande de la rotation de l'équipage mobile actionne également la lame circu- laire (9). 



   Il.- Scie volante 6, caractérisée en ce que la came opérant le dépla- cement axial de la lame circulaire est montée solidaire du bâti de support de 1' équipage mobile (6) et comporte une section à incrément constant (BC) apte à assu- rer le déplacement axial de la lame circulaire pendant la phase de coupe de tube. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   In the industry for the manufacture of tubes hot-rolled or obtained from welded tapes, machines are used more and more frequently from which the tube exits at a considerable speed, up to 8 m / dry. and more and in lengths so great that they cannot be admitted in the trade. This derives from this the need to cut the tube to predetermined lengths, when it leaves the rolling mill or the manufacturing machine, and this during the movement of advancement of the tube.



   The "flying shears" used for other types of laminates cannot be used for this purpose, as they would deform the tube by closing it at its ends. It therefore becomes necessary to use saws, which, since they are not fixed but follow the tube on its path and during the entire cutting time, are called flying gouges ".



   The fundamental condition which must be satisfied by a flying saw is therefore that of moving at a speed absolutely equal to that of the tube during the cutting operation.



   For this purpose, flying saws were initially constructed mounted on a support carried by a carriage moving back and forth on a parallel path and close to that of the tube, at the same speed as the latter. The stand could move normally along the carriage path, the saw pulling closer to the tube when moving in the same direction, cutting it to the required length. With the tube cut, the silk moved away from the tube, the carriage returning to its starting position.



   This system is suitable for low tube speeds and until recently was used almost exclusively for cutting tubes made by the Fretz Moon system, used to fabricate the tube from the welded auban.



   Lately, however, the ever-increasing use of reducer drawing rollers, which process tubes from the most varied types of traditional rolling mills (for welded and seamless tubes), has led to the manufacture of tubes. high speeds of finished tubes of considerable length. This made it necessary to use flying saws of a more modern type, either non-reciprocating, moving away from reciprocating saws which, due to the considerable masses involved, namely blade, support , trolley, electric motor, with weights of the order of a few quintals, are not suitable for operation at high speeds.



   As saws of the reciprocating type are disappearing, even in installations working with the Fretz Moon system, and are absolutely not usable for cutting tubes made by other systems, for the reasons indicated above, the more recent technique has been directed towards continuously rotating saws. These saws are, in principle, constituted by a circular blade rotating around an axis parallel to the axis of the tube. This blade, while keeping itself parallel to itself, followed me on a circular orbital path situated in a plane in which also lies the axis of the tube. The axis of this circular path can be vertical or horizontal, but is never parallel to the axis of the tube.

   The tube can thus be cut by the blade which approaches from one side and descends from above.



   In all these types of saws, the blade is wedged directly on the motor shaft which drives it under these conditions. It is obvious that the motor must follow the path described by the blade. It follows, as a first drawback, that the motor is subjected to very large inertial and centrifugal forces, owing to the high accelerations and decelerations to which it is subjected. Under these conditions, the engine can suffer frequent breakdowns. In addition, as the radius of the orbit is generally proportional to the average length of the tubes to be cut (the speed on the orbital path at tangency must be equal to the speed of the tube) it derives from it rotating groups endowed with a considerable inertia.

   Under these conditions, the speed adjustment on the path

 <Desc / Clms Page number 2>

 Orbital roof and the phase of approaching the tube would require relatively large powers and equipment, which prevents the availability of a system that is elastic and sensitive to the actions of the adjustment and control equipment.



   The usefulness of being able to adjust the speed and phase mentioned above. sus derives from the fact that, generally, the tube does not exit the machine in practically infinite lengths, but has finite lengths. It is therefore sought to provide for the supply of the machines manufacturing the tube so that the length of the tube leaving the machine is, except in small excess, as exact a multiple as possible of the desired commercial length. The saw must therefore cut the first section with great precision, eliminating only the non-usable part, namely the small excess mentioned above, so that the production is truly industrial.



   A secondary condition, but still important, which must satisfy a flying saw, in addition to the fundamental condition of advance- ment at the same speed as the tube, is therefore the possibility of adjusting its phase, c ' that is, the saw should fit against the tube at the most convenient point for the first cut.



   It is therefore necessary to provide as precise an adjustment as possible of the phase, so as to saw the tube at the desired location as soon as it comes from the rolling mill.



   From this point of view, the problem of cutting tubes still manufactured today by the Fretz Moon system is the one that presents the least difficulty, the tube coming out with continuity and over great lengths of the rolling mill, the saw cutting the tube with a constant rhythm * The precision of the first cut "or" cut of the point "does not matter in this case, the percentage of length of the first section being negligible compared to the total length of the tube. On the other hand, this precision exerts an important influence in the case of tubes coming from the other rolling mills mentioned, the length of the ends removed being able, at the end of the work, to reach appreciable percentages compared to the total length manufactured, which entails loss of commercial product.



   To avoid this waste, it is therefore necessary to require from the saw considerable precision in cutting the first section, so as to reduce the length of the latter to a minimum. This condition has led to the production of saws equipped with complicated control units capable of satisfying the above condition.



  The complexity of the problem increases still further: by the ever increasing speed which one tends to ensure during rolling.



   Ultimately, in order for the saw to come into contact with the tube at the required moment, it must be able to be adjustable in speed and phase on its orbital path. However, existing saws encounter serious adjustment difficulties due to the large masses in play, to accelerate and decelerate these difficulties always increasing with the speed, that is to say the high forces of inertia reacting to each attempt of adjustment.



   The silk according to the invention easily ensures the speed adjustment, owing to the fact that these moving parts have a mass, and therefore a relatively low inertia.



   The main characteristic of the saw according to the invention consists in the fact that the mobile equipment carrying the saw performs a rotational movement about an axis parallel to the axis of the tube, carrying the circular blade in an eccentric position. which rotates and moves axially with respect to an axis parallel to the axes above.



   The axial displacement of the circular blade is controlled by a cam, its rotation being contr8lée by an electric motor carried by the mobile unit in a position such that it minimizes the inertia of this unit,

 <Desc / Clms Page number 3>

 or, by means of suitable transmissions, by a fixed electric motor located outside the machine.



   Other characteristics and advantages of the invention will be better understood from the detailed description which follows with reference to the accompanying drawings which show schematically and by way of non-limiting example a simple embodiment.



   Figure 1 is a schematic vertical sectional view of the assembly, Figure 2 is a side view, Figure 3 shows the development of the cam for controlling the axial displacement of the circular blade, Figure 4 is a diagram operation of the saw, Figure 5 shows a variation of a detail of Figure 1, and Figure 6 is a side view of Figure 5.



   1 indicates a frame provided with a base and two vertical arms at the top of which are arranged coaxial horizontal pivots 2 around which a movable frame 3 is articulated.



   The mobile frame 3 carries, at the lower end of these vertical elements, coaxial hubs 4, in which the end pivots 5 of a rotating mobile assembly 6 are guided.



   The moving unit 6 is provided with two arms 7 on the ends of which is guided a shaft 8 directed parallel to the axis of rotation of this moving unit, and on which is fixed a circular blade 9 driven in rotation by a motor. electric 10 by means of a first belt transmission 42, a countershaft 43 rotatable inside one of the pivots 5 which is hollow for this purpose, and a second belt transmission 11.



   The electric motor 10 is fixedly mounted on a support 44, its axis coinciding with the axis of the pivots 2. The duration of the saw control motor is therefore considerably increased compared with that of the motors of known saws. The shaft 8 further performs an axial displacement movement controlled by a cam 12 fixed to the gantry frame 3 to the right of one of the hubs 4. On the profile of the cam 12 supports a roller 13 against which the rod is opposed. movable 14 of a pneumatic cylinder 15. The rod 14 is connected to a rocker 16 oscillating around a pivot 17 and acting on the shaft 8 so as to ensure its axial displacement according to a law depending on the profile of the cam, shown in figure 3.



   The mobile assembly 6 is driven in rotation by an electric motor 20 by means of a continuous speed variator 21 and a pair of bevel gear wheels 22.



   If desired, the motor 20 can be of the adjustable speed type, the variator 21 then being omitted:
The speed variator 21 can be of any type, mechanical for example, or else comprising electronic equipment, this variator ensuring the variation in the speed of rotation of the crew 6 according to any law, by making vary either the transmission support of the kinematics chain, or the speed of the motor 20 with a view to adapting the speed of this gear to the speed of advance of the tube according to the length at which this tube must be cut. In addition, the speed variator 21 must be such, with respect to the inertia of the assembly, that it ensures the initial phasing of the rotation of the mobile equipment 6 with respect to the. advancement of the tube in order to make the first cut at the desired position.



   The hot tube coming out of the rolling mill advances in a direction parallel to the axis of rotation of the mobile assembly and of the circular blade 9 to the right of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the base of the frame 1. This tube rests on a carriage 23 of suitable profile, such that it serves as an anvil for the cut provided by the circular blade 9. The carriage 23 is movable longitudinally relative to guides 24 which are carried by a movable support 25 capable of accomplishing a cyclic or non-cyclical raising and lowering movement as required, this support being connected to two oscillating arms 26, the movement of which is synchronized by means of a bar d 'coupling 27.

   The movement of raising and lowering of the support 25 is operated by a hydraulic or pneumatic cylinder 28 which ensures the vertical displacement of the tube so as to bring it, at the desired moment, to a position such that it interferes with the path traveled. by the circular blade 9 in order to cut the tube, Normally, the movable support 25 is kept lowered, the tube advancing to a position such as summer avoids any interference with the path traversed by the circular blade 9.



   The longitudinal movement of the carriage 23 takes place in synchronism with the axial movement of the circular blade 9, and is provided by a front cam 29 mounted on a disc 30 which is rotated by means of a transmission comprising a shaft horizontal 31 and a vertical shaft 32 deriving its movement from a speed variator 21 driving the moving assembly 6. The cam 29 therefore rotates perfectly in synchronism with the moving assembly 6.



  On the profile of the cam 29 bears a roller 33 carried by the movable rod 34 of a pneumatic cylinder 35. The rod 34 is connected to an arm 36 which oscillates with respect to a pivot 37 and connected at its end to the carriage 23.



   The mobile assembly 6 rotates at a variable speed around the pivots 5, so as to periodically bring the circular blade 9, itself kept in rotation, to the advancement zone of the rolled tube. The tube is cut only if, during the passage of the circular blade 9, the movable support 25 is raised at the same time. It is evident that by operating the lifting of the movable support 25 at each turn, or alternatively every two or three turns of the movable assembly 6, the rolled tube is cut to multiple lengths from each other. .



   During the phase of cutting the tube, the circular blade 9 and the carriage 23 perform a longitudinal movement at uniform speed, the rollers 13 and 33 during this period of time traversing the section BC at constant increment of the corresponding cams.



   In order to reduce the shock speed at the start of contact between the circular blade and the tube, the gantry frame 3 performs during this period of time a slight oscillation provided by a hydraulic or pneumatic cylinder 38, in the opposite direction to the direction of rotation. of the mobile assembly 6. The cut tube, the circular blade 9 and the carriage 23 are returned to their initial position ready for a next cut.



   The mobile unit 6 can be provided with an independent counterweight 40.



  The variable lengths of the tubes can be obtained by suitably adjusting the speed of rotation of the mobile assembly, while maintaining this speed, during the cutting phase, at a value such as to ensure the advancement of the blade. circular 9 in synchronism with the tube thanks to the profile of the cam 12 on the section BC. According to the variant of the invention shown in Figures 5 and 6, the circular blade 9 is driven by the motor 20 for controlling the reducer 21 through which the moving assembly is rotated. pulleys 45 are wedged on the axis of the motor 20 and drive, via belts 46, pulleys 47 wedged on a shaft 48 coaxial with the oscillation pivots 2 of the gantry frame 3.

   On the shaft 48 are also wedged pulleys 49 which, by means of belts 50, drive pulleys 51 wedged on a shaft 52 which can rotate inside one of the pivots 5 which is hollow for this purpose. . The shaft 52 drives, by means of the belt transmission 11, the shaft 8 in a manner analogous to the embodiment shown in FIG. 1.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The other parts of the saw being similar to those of FIG. 1, are neither described nor shown. According to other variant embodiments of the invention, not shown in the drawings, the saw control motor 10 could be mounted on the assembly 6, its shaft preferably being coaxial with the axis of rotation of this assembly, or inside the crew, or preferably outside to facilitate maintenance.



   It remains of course that, while leaving the principle of the invention unaltered, its embodiments and constructive details may be modified widely compared to what has been described and shown by way of example, without departing from the scope of this invention. .



   CLAIMS.



   1.- Flying saw for cutting hot rolled tubes, of the type where the saw comprises a circular blade carried by a movable assembly with a view to cutting the tube during its continuous advancement, characterized in that the assembly (6) performs a rotational movement around an axis (5-5) parallel to the axis of the tube and carries in an eccentric position the circular blade (9) which rotates and is movable axially with respect to an axis (8) parallel to the axes above.



   2. - Flying saw according to 1, characterized in that the circular blade (9) is driven by an electric motor (10,20) mounted at a fixed location.



   3. - Flying saw according to 1, characterized in that the circular blade is driven by an electric motor mounted on the moblle crew, 4.- Flying saw according to 3, characterized in that the motor (10) for driving the circular blade is mounted inside the movable crew.



   5.- Flying saw according to 3, characterized in that the motor (10) for controlling the circular blade is mounted outside the mobile assembly.



   6.- Flying saw according to 1, characterized in that the axial displacement of the circular blade (9) is provided by a cam (12) or equivalent mechanical member.



   7.- Flying saw according to the characterized in that the mobilized crew (6) is driven by adjustable speed motor means in order to vary the rotational speed of this crew according to the length at which the tube must be cut, and its forward speed.



     8. A flying saw according to 7, characterized in that the motor means for actuating the moving assembly comprise an adjustable speed motor.



   9. - Flying saw according to 7, characterized in that the kinematic chain of the mobile unit comprises a motor (20) at fixed speed and a speed variator (21), mounted in cascade on the motor (20).



   10. - Flying saw according to 7, characterized in that the motor (20) for controlling the rotation of the mobile assembly also actuates the circular blade (9).



   II.- Flying saw 6, characterized in that the cam operating the axial displacement of the circular blade is mounted integral with the support frame of the mobile unit (6) and comprises a section with constant increment (BC) capable of ensure the axial displacement of the circular blade during the tube cutting phase.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

12.- Scie volante selon 1, caractérisée en ce que le tube est guidé par un chariot (23) accomplissant un mouvement longitudinal synchronisé avec celui de la lame circulaire (9), ce chariot étant porté par un support (25) déplaçable verticalement en phase ou hors de phase avec la rotation de l'équipage rotatif(6) en vue d'amener le tube au contact de la lame circulaire, le déplacement longitu- dinal du chariot (23) étant assuré par une came (29) tournant en synchronisme avec <Desc/Clms Page number 6> l'équipage mobile (6). 12.- Flying saw according to 1, characterized in that the tube is guided by a carriage (23) performing a longitudinal movement synchronized with that of the circular blade (9), this carriage being carried by a support (25) movable vertically in phase or out of phase with the rotation of the rotary assembly (6) in order to bring the tube into contact with the circular blade, the longitudinal displacement of the carriage (23) being ensured by a cam (29) rotating in synchronism with <Desc / Clms Page number 6> the mobile crew (6). 13.- Scie volante selon 1, caractérisée en ce que le déplacement ver- tical du support mobile (25) est assuré par un vérin hydraulique ou pneumatique (28) ou bien électriquement ou par un appareil mécanique de commande de mise en phase. 13. Flying saw according to 1, characterized in that the vertical movement of the movable support (25) is provided by a hydraulic or pneumatic jack (28) or else electrically or by a mechanical phasing control device. 14.- Scie volante selon 1, caractérisée en ce que.l'équipage mobile est porté par un bâti (3) pouvant osciller autour d'un axe (2) parallèle à l'axe (5) de rotation de cet équipage, des moyens étant prévus pour assurer l'oscilla- tion de cette structure à une fréquence correspondantàla vitesse de rotation de l'équipage et à une phase telle qu'elle réduit la vitesse de choc de la lame sur le tube au début de la coupe. 14.- Flying saw according to 1, characterized in que.l'équipe mobile is carried by a frame (3) which can oscillate about an axis (2) parallel to the axis (5) of rotation of this crew, means being provided to ensure the oscillation of this structure at a frequency corresponding to the speed of rotation of the crew and to a phase such as to reduce the speed of impact of the blade on the tube at the start of the cut. 15.- Scie volante selon 14, caractérisée en ce que les moyens de com- mande de l'oscillation du bâti de support de l'équipage mobile comportent des vérins à fluide. 15.- Flying saw according to 14, characterized in that the means for controlling the oscillation of the support frame of the moving assembly comprise fluid jacks.
BE572634D BE572634A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE572634A true BE572634A (en)

Family

ID=190370

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE572634D BE572634A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE572634A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2251129A1 (en) * 2009-05-13 2010-11-17 System TM A/S Apparatus for Cutting Wooden Elements

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2251129A1 (en) * 2009-05-13 2010-11-17 System TM A/S Apparatus for Cutting Wooden Elements

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0108695B1 (en) Automatic machine for bending thin and rectilinear metallic elements, especially metal wire, into a spatial configuration
EP0090744B1 (en) Machine comprising an annnular saw for cutting-off tubes
CH641391A5 (en) MACHINE TOOL.
EP3490747B1 (en) Rotary knife for packaging-producing machine and method using said knife
BE572634A (en)
WO2012127153A2 (en) Method and device for creating parts, notably elongate parts of revolution, by machining a bar held fixed in rotation
EP0084509A1 (en) Reversible variable-speed drive mechanism for dough-laminator conveyors
CH668576A5 (en) ROTARY CUTTING DEVICE.
FR2716394A1 (en) Method and device for cutting hollow bodies.
FR2971176A1 (en) ULTRASONIC SOLDERING DEVICE
EP0473739B1 (en) Device for straightening a wire
EP1670621B1 (en) Method for cutting an in-line tube and cutting device therefor
FR2467028A1 (en) SPRING WINDING MACHINE PROVIDED WITH IMPROVED MEANS FOR DRIVING FEED ROLLERS
FR2865722A1 (en) TWO DRIVE ROLLER WINDING DEVICE FOR CONTINUOUS WINDING MACHINE AND WINDING METHOD WITH REGULATION OF DRIVE ROLL APPLICATION EFFORT
CH638417A5 (en) METHOD AND DEVICE FOR CUTTING TUBULAR PARTS.
FR2694228A1 (en) Method for performing precision grinding of camshaft cams and precision grinding machine for carrying out this process
BE492007A (en)
FR2943574A3 (en) Elongated revolution part e.g. beam, manufacturing device, has transmission unit providing connection between motor and supports such that distance between axes of tools and main axis is continuously adjustable by controlling motor
BE399010A (en)
IT201900015710A1 (en) MACHINE FOR CUTTING ROLLS
FR2460778A1 (en) Spiral carton forming wrapper - has two mandrels in series on same axis and side cutters travelling parallel on trolley
FR2462227A1 (en) IMPROVEMENTS ON TUBE CUTTERS
FR2558396A1 (en) Method for pilger rolling of pipes, rolling mill for its implementation and pipes rolled in accordance with the said method
FR2557823A1 (en) Machine tool for the finishing or cutting off of long products in tube or bar form
BE558372A (en)