BE571681A - - Google Patents

Info

Publication number
BE571681A
BE571681A BE571681DA BE571681A BE 571681 A BE571681 A BE 571681A BE 571681D A BE571681D A BE 571681DA BE 571681 A BE571681 A BE 571681A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mandrel
weight
protective layer
refractory
opening
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE571681A publication Critical patent/BE571681A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D7/00Casting ingots, e.g. from ferrous metals
    • B22D7/06Ingot moulds or their manufacture
    • B22D7/10Hot tops therefor

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Furnace Housings, Linings, Walls, And Ceilings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un appareil et un procédé pour appli- quer une garniture protectrice sur la surface intérieure d'une masselotte de lin- gotière. 



   Il est courant, pour couler de l'acier en fusion dans des lingotières, d'utiliser une masselotte qui est associée à l'extrémité supérieure de la lingo- tière dans laquelle le métal est coulé, et lorsqu'une masselotte de ce genre est placée sur la lingotière, le métal en fusion est coulé dans et à travers une ouver- ture ménagée dans la masselotte et pénètre dans la lingotière, qu'il remplit ainsi que, au moins dans une certaine mesure, la masselotte. Lorsque le métal contenu dans la lingotière se refroidit, il se contracte et tend à laisser une cavité axiale.

   La masselotte est isolée par une garniture réfractaire qui en constitue la surface intérieure, de sorte que le métal y contenu reste en fusion   suffisam-   ment longtemps pour pouvoir refluer dans la lingotière pour empêcher la formation de la cavité, 
Une forme de masselotte comprend une enveloppe comportant une ouverture allant en se rétrécissant longitudinalement qui la traverse de part en part, une garniture intérieure en briques isolantes réfractaires tendres et une couche de matière réfractaire protectrice sur la garniture en briques réfractaires servant à protéger les briques du métal en fusion qui est coulé dans la masselotte. 



  La couche protectrice réfractaire, dite placage, doit être remplacée chaque fois que l'on utilise la masselotte, 
Comme la couche protectrice doit être remplacée après chaque coulée, il est souhaitable de disposer d'un appareil facilitant son application. Une forme d'appareil peut comprendre un mandrin qui télescope dans la masselotte à 1' intérieur de laquelle la couche protectrice doit être appliquée. 



   La masselotte est supportée dans la position télescopée par un organe ou plate-forme qui obture une de ses extrémités, et la surface extérieure du man- drin est uniformément espacée de la surface intérieure de la masselotte,   c'est-à-   dire de la garniture en briques réfractaires de la masselotte,, d'une distance égale à l'épaisseur désirée pour la couche protectrice. La matière à appliquer comme couche protectrice peut alors être chassée entre le mandrin et la garniture en briques réfractaires de façon à former la couche protectrice. Le mandrin doit être ensuite enlevé pour permettre l'utilisation de la masselotte. Mais, lorsqu' on utilise le type d'appareil décrit, le mandrin retiré d'une pièce tend à arra- cher la couche protectrice de la garniture en briques réfractaires ce qui annule l'effet de l'appareil. 



   La présente invention prévoit un appareil et un procédé nouveaux et perfectionnés pour appliquer une couche protectrice sur la garniture en briques réfractaires d'une masselotte comportant une ouverture allant en se rétrécissant qui la traverse de part en part, dans lesquels un mandrin et une masselotte sont télescopés de façon à former un moule pour la couche protectrice et sont séparés par un déplacement relatif de la masselotte et du mandrin qui s'opère d'une façon propre à empêcher l'arrachement de la couche protectrice de la masselotte. 



   La présente invention prévoit également un appareil nouveau et per- fectionné pour appliquer une couche protectrice de matière réfractaire plastique ou meuble sur la garniture en briques réfractaires d'une masselotte comportant une paroi intérieure qui se rétrécit vers l'intérieur vers une extrémité de la masselotte, dans lequel un-mandrin conique et la masselotte sont télescopés de façon à former un moule pour la couche protectrice et la surface extérieure du mandrin est formée de plusieurs sections qui sont supportées de façon à pouvoir se déplacer dans le plan de leurs faces extérieures, de sorte que les sections peuvent être déplacées parallèlement à la surface adjacente de la couche protec- trice mise en place pour séparer le mandrin de la couche protectrice après forma- tion de cette dernière. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   D'autres avantages et particularités de la présente invention ressor- tiront de la description détaillée de sa forme d'exécution préférée, donné ci- après avec référence aux dessins annexés, dans lesquels: la figure 1 est une coupe verticale fragmentaire, en partie en éléva- tion, de la forme d'exécution préférée de la présente invention ; la figure 2 est une coupe fragmentaire, partie en élévation, approxima- tivement suivant la ligne 2-2 de la figure 1; la figure 3 est une coupe approximativement suivant la ligne 3-3 de la figure 2 ; et, la figure 4 est une vue en élévation fragmentaire du mandrin de l'ap- pareil de la figure 1. 



   La présente invention vise à procurer un appareil nouveau et perfection né ainsi qu'un procédé pour former une couche protectrice de matière réfractaire sur la surface intérieure d'une masselotte composée d'un récipient à extrémités ouvertes comportant une ouverture qui le traverse de part en part et d'une garni- ture intérieure en briques réfractaires pour l'intérieur du récipient, la paroi latérale de l'ouverture de la masselotte se rétrécissant vers l'intérieur vers une extrémité de la masselotte, et dans ce procédé et cet appareil un mandrin compor- tant plusieurs sections mobiles constituant sa surface extérieure est télescopé.

   dans la masselotte de façon à former un moule servant à mouler la couche protec- trice réfractaire, et lorsque le mandrin et la masselotte doivent être séparés après la formation de la couche protectrice, on déplace les sections parallèlement à la face adjacente de la couche protectrice mise en place pour séparer d'abord le mandrin de la couche. 



   Dans la forme d'exécution représentée, la couche protectrice en matière réfractaire doit être appliquée à l'intérieur d'une masselotte 10 qui est formée par un récipient creux 11 à extrémités ouvertes comportant une garniture   intérieu-   re 12 en briques réfractaires. Les parties d'extrémité opposées 13,14 du récipiem 11 comportent des brides intérieures 15 qui forment des rebords entre lesquels la garniture en briques réfractaires 12 est supportée. Un anneau ou bague réfrac- taire 17 est relié de façon détachable à la partie d'extrémité 13 du récipient 11, à l'extérieur de la bride adjacente 15 et comporte une ouverture centrale 18 qui est en ligne avec   l'ouverture   centrale du récipient 11.

   Pendant la coulée, l'anneau 17 empêche tout contact du récipient 11 avec le métal chaud de la lingo- tière et est fixé à l'enveloppe 11 par n'importe quel moyen classique, qui ne fait pas partie de la présente invention. La partie d'extrémité 13 est l'extrémité de la masselotte qui glisse sur le métal en fusion dans la lingotière lorsque la masselotte est utilisée, et l'anneau réfractaire 17 sert à protéger le récipien 11 de la chaleur du métal en fusion. 



   La forme extérieure de la masselotte représentée 10 est approximative- ment carrée, vue en coupe, et les parois latérales intérieures de la masselotte définissant l'ouverture centrale et formées par la garniture en briques réfrac- taires 12 sont désignées par les chiffres de référence 20 et suivent dans l'ensem- ble la forme extérieure carrée de la masselotte mais sont reliées aux coins par des cornières qui forment des parois latérales de coin 21. Il est clair toute- fois, que l'ouverture de la masselotte peut avoir d'autres formes que celle ré- présentée. 



   Comme le montrent clairement les figures 1 et 2, les parois latérales intérieures 20 et 21 vont en se rapprochant vers l'axe longitudinal de la masse- lotte 10, depuis la partie d'extrémité 13 de la   masselotte   vers la partie d'extré- mité 14. On peut dire que la garniture en briques réfractaires forme dans la mas- selotte une cavité ou un espace en forme de pyramide tronquée dont la grande base se trouve à l'extrémité supérieure pourvue de l'anneau réfractaire. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'appareil servant à appliquer une couche protectrice de matière ré- fractaire sur la garniture en briques réfractaires 12 comprend un mandrin 25 de même forme que l'ouverture de la masselotte et propre à télescoper dans la masse- lotte 10 pour former avec les parois intérieures de la masselotte un moule ser- vant à mouler la couche protectrice. 



   Le mandrin 25 est supporté dans une position verticale fixe, dans la forme d'exécution représentée, par plusieurs montants verticaux 26. Les montants 26 supportent le mandrin 25 au-dessus d'un transporteur entraîné 27 qui peut ame- ner la masselotte 10 dans une position dans laquelle la masselotte et le mandrin 25 peuvent se télescoper. Le transporteur entraîné 27 comprend une section 28 placée immédiatement en dessous du mandrin 25.

   La section 28 est supportée de façon à pouvoir se déplacer verticalement vers le haut depuis une position dans laquelle elle se trouve horizontalement en ligne avec les sections adjacentes du transporteur entraîné 27 et elle est déplacée verticalement par un vérin hydrau- lique 30 comportant un piston   31'et   une tige de piston 32 reliée à une extrémité au piston 31 et à l'autre extrémité à la section mobile 28. Le vérin 30 supporte la section mobile 28 et lorsqu'il reçoit du fluide sous pression, le piston 31 se déplace vers le haut pour élever la section mobile 28 du transporteur 27. 



   La masselotte à traiter est placée sur le transporteur 27 et est amenée par ce dernier sur la section mobile 28. Lorsque la masselotte se trouve sur la section 28, le vérin 30 soulève la section 28 et la masselotte pour que le, mandrin 25 et la masselotte 10 se télescopent. La partie d'extrémité 14 est la section de la masselotte ou l'ouverture centrale qui la traverse est la plus étroite et 1' extrémité inférieure du mandrin a une dimension lui permettant de s'adapter étroi- tement dans l'ouverture traversant l'enveloppe à la partie d'extrémité 14. 



   La forme extérieure du mandrin 25 épouse la forme intérieure de la masselotte   10,   et lorsque le mandrin 25 et la masselotte 10 se télescopent, la surface extérieure de la masselotte est espacée de la surface intérieure de la garniture en briques réfractaires 12 de sorte qu'il y a un espace entre le mandrin 25 et la masselotte. Cet espace forme la cavité du moule destinée à recevoir la matière réfractaire argileuse ou plastique. Dans la forme d'exécution représentée, le mandrin 25 a la forme d'une pyramide tronquée comportant huit côtés qui vien- nent chacun en regard d'une des faces respectives de la garniture en briques ré- fractaires 12 parallèlement à ces faces.

   Le mandrin est constitué par un corps 35 comportant huit faces correspondant aux côtés du mandrin et supportant chacune une plaque 36, ces plaques formant les parois latérales extérieures du mandrin 25. Les plaques 36 sont reliées chacune au corps 35 du mandrin par une glissière à queue d'aronde 38 ménagée sur la plaque et qui s'engage dans un guide 40 s'é- tendant longitudinalement sur la face correspondante du corps 35. Les glissières 38 et les guides 40 permettent aux plaques 36 de se déplacer longitudinalement le long du corps 35 dans le plan des faces extérieures des plaques 36 et parallèle- ment aux faces adjacentes de la couche protectrice mise en place, disposées en regard de ces premières faces.

   Dans la machine et la masselotte représentées, les parois s'étendent parallèlement aux faces opposées de la garniture en briques ré- fractaires et se déplacent parallèlement à celles-ci. 



   Les plaques 36 peuvent se déplacer sur le corps 35, comme le montrent les figures 1 et 2, vers des positions inférieures, dans lesquelles elle butent contre un épaulement 41 en saillie vers l'extérieur sur la partie d'extrémité inférieure du corps 35. La longueur des plaques 36 est telle qu'elle vont depuis l'épaulement   41,   vers le haut à travers l'anneau réfractaire 17. Les extrémités supérieures des plaques 36 sont pourvues de brides en saillie vers l'extérieur 42 qui, lorsque le mandrin 25 et la masselotte 10 sont télescopés, viennent à' l'extérieur de l'anneau réfractaire 17, et qui peuvent être utilisées pour dépla- cer les plaques. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La longueur du corps 35 du mandrin est telle que les plaques 36 peuvent être déplacées le long des guides 40 vers une position où elles sont en substance dégagées de l'intérieur de la masselotte 10. Dans la forme d'exécution représen- tée, la longueur du mandrin 25 est telle que les plaques 36 peuvent être déplacées vers une position située au-dessus et hors de contact de l'anneau réfractaire 17. 



   Mais il est clair que l'étendue du déplacement des plaques 36 ne doit suffire qu' à réaliser le but décrit ci-après. 



   Lorsque les plaques 36 sont placées près de l'extrémité inférieure du mandrin 25 comme le montre la figure 2, et lorsque la masselotte est télescopée sur le mandrin 25 de la façon également représentée sur la figure 2, de la matière réfractaire argileuse peut être débitée de l'intérieur du mandrin pour remplir l'espace séparant le mandrin 25 de l'intérieur de la masselotte. Dans la forme d'exécution représentée,le corps 35 du mandrin 25 est pourvu d'un passage longi-   tudinal   44. Ce passage s'étend jusqu'à un point situé près de l'extrémité infé- rieure du corps 35 et communique avec des passages 47 qui partent du passage 44, traversent la partie du corps 35 formant l'épaulement 41 et débouchent dans l'es- pace séparant le mandrin de la garniture en briques réfractaires lorsque la masse- lotte et le mandrin sont télescopés.

   La matière réfractaire argileuse à appliquer- comme couche protectrice est introduite dans le mandrin par une lumière 48 communi- quant avec le passage 44. La matière peut être amenée par n'importe quel   dispositif   approprié propre à être raccordé à la lumière. Après avoir pénétré dans le passage 44, la matière réfractaire est chassée hors du passage 44 par un plongeur 50 placé dans le passage 44 et relié à la tige de piston 51 d'un cylindre à pression de   'Fluide   52 supporté par un croisillon 53 qui s'étend entre les extrémités supérieure des montants 26.

   Lorsqu'une pression de fluide est appliquée à l'extrémité supé- rieure du cylindre 52, le plongeur 50 descend pour chasser la matière réfractairé dans le passage 44 et la faire sortir à travers les passages 47 pour remplir l'es- pace séparant le mandrin 25 de la garniture en briques réfractaires 12. Il est à remarquer que la surface intérieure de l'anneau réfractaire 17 est en contact avec le mandrin 25 pour obturer l'extrémité supérieure de l'espace séparant le mandrin 
25 de la garniture en briques réfractaires 12. De plus, l'anneau réfractaire 17 sert comme surface de frottement lorsqu'on retire les plaques 36 après moulage de la couche protectrice. 



   Lorsque la couche protectrice a été appliquée à l'intérieur de la gar- niture en briques réfractaires 12, on déplace d'abord les plaques 36 longitudina- lement par rapport au mandrin pour séparer les plaques de la couche protectrice façonnée. Lorsqu'on enlève les plaques 36 de cette façon, les forces exercées sur la couche protectrice n'ont pratiquement pas tendance à arracher la couche protectrice fraîche de la garniture en briques réfractaires   12,   Lorsque les pla- ques ont été séparées de la couche protectrice, le vérin 30 peut être actionné pour dégager la masselotte du mandrin 25 et renvoyer la section 28 à une position dans laquelle la masselotte peut être déplacée par le transporteur 27.

   Si le corps 35 et les plaques 36 étaient déplacés axialement pour séparer le mandrin 
25 de la couche protectrice fraîche, une composante de forces serait appliquée à la couche moulée, par suite de l'adhérence de la couche au mandrin et aurait tendance à arracher la couche protectrice fraîche de la garniture en briques réfractaires. Lorsqu'on utilise un appareil construit de la façon décrite, ces forces sont en substance éliminées et le mandrin et la masselotte peuvent être séparés pratiquement sans aucune tendance à arracher la couche de protection de la garniture en briques réfractaires. 



   Le déplacement des plaques 36 s'opère à la main dans la forme d'exécu- tion représentée mais peut être effectuée mécaniquement, par exemple à l'aide de cylindres à pression de fluide reliés au cadre de l'appareil et aux extrémités supérieures des plaques 36, 
On peut se rendre compte que la présente invention procure un procédé et un appareil nouveaux et perfectionnés pour appliquer une couche protectrice de matière réfractaire sur les faces de la garniture inclinée vers l'intérieur et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 que l'appareil peut être séparé de la couche sans arracher cette couche de la garniture. 



  Quoique les plaques 36 aient été décrites comme se déplaçant parallèlement à la face adjacente de la couche protectrice mise en place, leur déplacement par rap- port au corps 35 peut avoir une composante qui les   entraîne   légèrement vers la couche mise en place lorsqu'elles sont retirées de la cavité de la masselotte. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Appareil servant à appliquer une couche protectrice de matière réfractaire argileuse sur les   arois   latérales d'une ouverture centrale d'une mas- selotte, comprenant un   mandrin,propre   à télescoper dans la masselotte pour former avec les parois latérales de celle-ci une   cavité!de   moulage pour la couche protec- trice, ce mandrin comprenant un corps et des dispositifs servant à introduire la matière réfractaire dans la cavité pour former la couche sur les parois latérales de la masselotte, caractérisé en ce que le corps'du mandrin porte une section de paroi qui forme une surface extérieure de la partie du mandrin télescopée dans la masselotte et une paroi latérale de la cavité de moulage,

   cette section de paroi étant supportée sur   le   corps du mandrin de façon à pouvoir se déplacer par rapport à ce dernier le long de la face adjacente de la couche formée et en contact avec cette face vers une position où elle est pratiquement dégagée de la couche.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to an apparatus and method for applying a protective liner to the interior surface of a liner feeder.



   It is common for pouring molten steel into ingots to use a weight which is associated with the upper end of the ingot into which the metal is poured, and when such a weight is placed on the ingot mold, the molten metal is poured into and through an opening in the weight and enters the ingot, which it fills as well as, at least to some extent, the weight. When the metal contained in the mold cools, it contracts and tends to leave an axial cavity.

   The weight is isolated by a refractory lining which constitutes its interior surface, so that the metal contained therein remains molten long enough to be able to flow back into the mold to prevent the formation of the cavity,
One form of flyweight comprises a casing having a longitudinally narrowing opening which passes right through it, an interior lining of soft refractory insulating bricks and a layer of protective refractory material on the refractory brick lining to protect the bricks from the heat. molten metal which is poured into the flyweight.



  The refractory protective layer, called plating, must be replaced each time the weight is used,
As the protective layer must be replaced after each casting, it is desirable to have an apparatus which facilitates its application. One form of apparatus may include a mandrel which telescopes into the flyweight within which the protective layer is to be applied.



   The weight is supported in the telescoped position by a member or platform which closes one of its ends, and the outer surface of the chuck is evenly spaced from the inner surface of the weight, i.e. from the refractory brick lining of the weight, a distance equal to the thickness desired for the protective layer. The material to be applied as a protective layer can then be driven between the mandrel and the refractory brick lining so as to form the protective layer. The mandrel must then be removed to allow the use of the weight. However, when the type of apparatus described is used, the mandrel removed from one piece tends to tear off the protective layer of the refractory brick lining which negates the effect of the apparatus.



   The present invention provides a new and improved apparatus and method for applying a protective layer to the refractory brick lining of a flyweight having a narrowing opening which passes right through it, in which a mandrel and a flyweight are. telescoped so as to form a mold for the protective layer and are separated by a relative movement of the weight and the mandrel which takes place in a manner such as to prevent the tearing of the protective layer from the weight.



   The present invention also provides a new and improved apparatus for applying a protective layer of plastic or loose refractory material to the refractory brick liner of a weight having an interior wall which tapers inward toward one end of the weight. , wherein a conical mandrel and the weight are telescoped so as to form a mold for the protective layer and the outer surface of the mandrel is formed of several sections which are supported so as to be able to move in the plane of their outer faces, so that the sections can be moved parallel to the adjacent surface of the protective layer placed to separate the mandrel from the protective layer after formation of the latter.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Further advantages and features of the present invention will emerge from the detailed description of its preferred embodiment, given hereinafter with reference to the accompanying drawings, in which: Figure 1 is a fragmentary vertical section, partly in elevation of the preferred embodiment of the present invention; Figure 2 is a fragmentary sectional view, partly in elevation, taken approximately on the line 2-2 of Figure 1; Figure 3 is a section taken approximately on line 3-3 of Figure 2; and, Figure 4 is a fragmentary elevational view of the mandrel of the apparatus of Figure 1.



   The present invention aims to provide a new and improved apparatus as well as a method for forming a protective layer of refractory material on the interior surface of a flyweight composed of an open ended container having an opening which passes right through it. part and an inner liner of refractory bricks for the interior of the container, the side wall of the opening of the flyweight tapering inward towards one end of the flyweight, and in this method and apparatus a mandrel comprising several movable sections constituting its outer surface is telescoped.

   in the feeder so as to form a mold for molding the refractory protective layer, and when the mandrel and the weight are to be separated after the formation of the protective layer, the sections are moved parallel to the adjacent face of the protective layer set up to first separate the mandrel from the diaper.



   In the embodiment shown, the protective layer of refractory material must be applied inside a weight 10 which is formed by a hollow receptacle 11 with open ends having an internal lining 12 of refractory bricks. The opposing end portions 13,14 of the container 11 have inner flanges 15 which form flanges between which the refractory brick liner 12 is supported. A refractory ring or ring 17 is detachably connected to the end portion 13 of the container 11, outside the adjacent flange 15 and has a central opening 18 which is in line with the central opening of the container. 11.

   During casting, the ring 17 prevents any contact of the container 11 with the hot metal of the mold and is fixed to the casing 11 by any conventional means, which does not form part of the present invention. The end portion 13 is the end of the weight which slides over the molten metal in the ingot mold when the weight is used, and the refractory ring 17 serves to protect the container 11 from the heat of the molten metal.



   The outer shape of the flyweight shown 10 is approximately square in sectional view, and the interior sidewalls of the flyweight defining the central opening and formed by the refractory brick liner 12 are designated by reference numerals 20. and generally follow the square outer shape of the flyweight but are connected at the corners by angles which form wedge sidewalls 21. It is clear, however, that the opening of the flyweight can have many dimensions. other forms than the one presented.



   As clearly shown in Figures 1 and 2, the inner side walls 20 and 21 approach towards the longitudinal axis of the mass-burbot 10, from the end portion 13 of the flyweight towards the end portion. Mité 14. It can be said that the refractory brick lining forms in the mas- selotte a cavity or a space in the form of a truncated pyramid, the large base of which is at the upper end provided with the refractory ring.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The apparatus for applying a protective layer of refractory material to the refractory brick lining 12 comprises a mandrel 25 of the same shape as the opening of the weight and adapted to telescope into the mass 10 to form with the walls inside the weight a mold serving to mold the protective layer.



   Mandrel 25 is supported in a fixed vertical position, in the embodiment shown, by a plurality of vertical posts 26. Posts 26 support mandrel 25 above a driven conveyor 27 which can feed flyweight 10 into it. a position in which the weight and the mandrel 25 can telescope. The driven conveyor 27 includes a section 28 placed immediately below the mandrel 25.

   Section 28 is supported so that it can move vertically upward from a position in which it lies horizontally in line with adjacent sections of driven conveyor 27 and is moved vertically by a hydraulic cylinder 30 having a piston 31. 'and a piston rod 32 connected at one end to the piston 31 and at the other end to the movable section 28. The cylinder 30 supports the movable section 28 and when it receives pressurized fluid, the piston 31 moves towards up to raise the movable section 28 of the conveyor 27.



   The weight to be treated is placed on the conveyor 27 and is brought by the latter to the movable section 28. When the weight is on the section 28, the cylinder 30 lifts the section 28 and the weight so that the mandrel 25 and the weight 10 are telescoped. The end portion 14 is the section of the flyweight or the central opening passing through it is narrowest and the lower end of the mandrel has a size to allow it to fit tightly into the opening passing through the mandrel. envelope at the end part 14.



   The outer shape of mandrel 25 matches the inner shape of flyweight 10, and when mandrel 25 and flyweight 10 telescope, the outer surface of the flyweight is spaced from the inner surface of the refractory brick liner 12 so that there is a space between the mandrel 25 and the weight. This space forms the mold cavity intended to receive the clay or plastic refractory material. In the embodiment shown, the mandrel 25 has the shape of a truncated pyramid having eight sides which each face one of the respective faces of the refractory brick lining 12 parallel to these faces.

   The mandrel is formed by a body 35 comprising eight faces corresponding to the sides of the mandrel and each supporting a plate 36, these plates forming the outer side walls of the mandrel 25. The plates 36 are each connected to the body 35 of the mandrel by a tail slide. dovetail 38 formed on the plate and which engages in a guide 40 extending longitudinally on the corresponding face of the body 35. The slides 38 and the guides 40 allow the plates 36 to move longitudinally along the body 35 in the plane of the outer faces of the plates 36 and parallel to the adjacent faces of the protective layer in place, placed opposite these first faces.

   In the machine and the weight shown, the walls extend parallel to the opposing faces of the refractory brick lining and move parallel thereto.



   The plates 36 can move on the body 35, as shown in Figures 1 and 2, to lower positions, where it abuts a shoulder 41 projecting outwardly on the lower end portion of the body 35. The length of the plates 36 is such that they extend from the shoulder 41 upwards through the refractory ring 17. The upper ends of the plates 36 are provided with outwardly projecting flanges 42 which when the mandrel 25 and flyweight 10 are telescoped, come outside of refractory ring 17, and which can be used to move the plates.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The length of the mandrel body 35 is such that the plates 36 can be moved along the guides 40 to a position where they are substantially released from the interior of the weight 10. In the embodiment shown, the The length of the mandrel 25 is such that the plates 36 can be moved to a position above and out of contact with the refractory ring 17.



   But it is clear that the extent of movement of the plates 36 should be sufficient only to achieve the purpose described below.



   When the plates 36 are placed near the lower end of the mandrel 25 as shown in Fig. 2, and when the flyweight is telescoped onto the mandrel 25 as also shown in Fig. 2, clay refractory can be fed. from the inside of the mandrel to fill the space between the mandrel 25 from the inside of the weight. In the illustrated embodiment, the body 35 of the mandrel 25 is provided with a longitudinal passage 44. This passage extends to a point near the lower end of the body 35 and communicates with it. passages 47 which start from the passage 44, pass through the part of the body 35 forming the shoulder 41 and open into the space separating the mandrel from the refractory brick lining when the mass-lotte and the mandrel are telescoped.

   The argillaceous refractory material to be applied as a protective layer is introduced into the mandrel by a lumen 48 communicating with the passage 44. The material can be supplied by any suitable device suitable for connection to the lumen. After entering the passage 44, the refractory material is forced out of the passage 44 by a plunger 50 placed in the passage 44 and connected to the piston rod 51 of a pressure cylinder of 'Fluid 52 supported by a spider 53 which extends between the upper ends of the uprights 26.

   When fluid pressure is applied to the upper end of cylinder 52, plunger 50 descends to force refractory material into passage 44 and exit through passages 47 to fill the space between the passage. mandrel 25 of the refractory brick lining 12. It should be noted that the inner surface of the refractory ring 17 is in contact with the mandrel 25 to close the upper end of the space between the mandrel.
25 of the refractory brick lining 12. In addition, the refractory ring 17 serves as a friction surface when removing the plates 36 after molding the protective layer.



   When the protective layer has been applied to the interior of the refractory brick liner 12, the plates 36 are first moved longitudinally of the mandrel to separate the plates from the shaped protective layer. When the plates 36 are removed in this way, the forces exerted on the protective layer have little tendency to tear off the fresh protective layer from the refractory brick liner 12, when the plates have been separated from the protective layer. , the cylinder 30 can be actuated to disengage the weight from the mandrel 25 and return the section 28 to a position in which the weight can be moved by the conveyor 27.

   If the body 35 and the plates 36 were moved axially to separate the mandrel
25 of the fresh protective layer, a component of forces would be applied to the molded layer as a result of the layer adhering to the mandrel and would tend to tear the fresh protective layer from the refractory brick lining. When an apparatus constructed as described is used, these forces are substantially eliminated and the mandrel and weight can be separated with virtually no tendency to tear off the protective layer from the refractory brick lining.



   The movement of the plates 36 takes place by hand in the embodiment shown but can be effected mechanically, for example by means of fluid pressure cylinders connected to the frame of the apparatus and to the upper ends of the devices. plates 36,
It will be appreciated that the present invention provides a new and improved method and apparatus for applying a protective layer of refractory material to the faces of the liner inclined inward and outward.

 <Desc / Clms Page number 5>

 that the device can be separated from the layer without pulling this layer from the trim.



  Although the plates 36 have been described as moving parallel to the adjacent face of the applied protective layer, their movement relative to body 35 may have a component which pulls them slightly toward the applied layer when they are placed. removed from the cavity of the flyweight.



   CLAIMS.



   1. Apparatus for applying a protective layer of argillaceous refractory material on the side walls of a central opening of a mas- selotte, comprising a mandrel, suitable for telescoping in the weight to form with the side walls thereof a mold cavity for the protective layer, this mandrel comprising a body and devices for introducing the refractory material into the cavity to form the layer on the side walls of the weight, characterized in that the body of the mandrel carries a wall section which forms an outer surface of the part of the mandrel telescoped in the weight and a side wall of the mold cavity,

   this wall section being supported on the body of the mandrel so as to be able to move relative to the latter along the adjacent face of the formed layer and in contact with this face towards a position where it is practically free from the layer.


    

Claims (1)

2. Appareil suivant la revendication l, caractérisé en ce que le corps du mandrin porte plusieurs sections de parois, ces sections formant les surfaces extérieures du mandrin qui constituent les parois latérales de la cavité de moulage lorsque le mandrin est télescopé dans la masselotte. 2. Apparatus according to claim l, characterized in that the mandrel body carries several wall sections, these sections forming the outer surfaces of the mandrel which constitute the side walls of the mold cavity when the mandrel is telescoped in the weight. 3. Appareil suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le nom- bre des sections de parois correspond à celui des parois latérales de l'ouverture de la masselotte et en ce que chaque section de parois est disposée en regard d' une paroi latérale de l'ouverture de la masselotte, a une forme correspondant à celle de cette paroi, et'est mobile parallèlement au c8té extérieur du corps du mandrin. 3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the number of wall sections corresponds to that of the side walls of the opening of the weight and in that each wall section is arranged opposite a side wall. of the opening of the weight, has a shape corresponding to that of this wall, and is movable parallel to the outer side of the body of the mandrel. 4.Appareil suivant la revendication 3, caractérisé en ce que chaque section de paroi est parallèle à la paroi latérale de l'ouverture de la masselotte en regard de laquelle elle se trouve. 4. Apparatus according to claim 3, characterized in that each wall section is parallel to the side wall of the opening of the weight opposite which it is located. 5. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'extrémité du corps du mandrin située près de l'extrémité étroite de l'ouverture centrale comprend des butées servant à limiter le déplace- ment des sections de paroi vers l'extrémité étroite de l'ouverture de la masselot- te. 5. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the end of the mandrel body located near the narrow end of the central opening includes stops for limiting movement of the wall sections towards. the narrow end of the opening of the weight. 6. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que le mandrin a la forme d'une pyramide tronquée. 6. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the mandrel has the shape of a truncated pyramid. 7.Procédé pour appliquer une couche réfractaire protectrice à l'inté- rieur d'une maaselotte comportant une ouverture centrale longitudinale dont les parois latérales sont inclinées vers l'intérieur vers une extrémité de la masselot- te, caractérisé en ce qu'on fait télescoper un mandrin dans la masselotte pour former dans cette masselotte une cavité de moulage pour la couche protectrice à appliquer, on introduit une matière réfractaire meuble dans la cavité pour former la couche protectrice et on retire le mandrin après la formation de la couche en déplaçant les surfaces extérieures du mandrin qui forment les parois latérales de la cavité, parallèlement à la surface adjacente de la couche formée. 7.Process for applying a protective refractory layer to the interior of a maaselotte comprising a longitudinal central opening, the side walls of which are inclined inwardly towards one end of the weight, characterized in that one makes telescoping a mandrel in the weight to form in this weight a mold cavity for the protective layer to be applied, a loose refractory material is introduced into the cavity to form the protective layer and the mandrel is removed after the formation of the layer by moving the outer surfaces of the mandrel which form the side walls of the cavity, parallel to the adjacent surface of the formed layer.
BE571681D BE571681A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE571681A true BE571681A (en)

Family

ID=189786

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE571681D BE571681A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE571681A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2626508A1 (en) CASTING MOLD OF METALS, EQUIPPED WITH A SLEEVE CONTAINING A FILTER
FR2473923A1 (en) METHOD FOR INJECTING MOLTEN METAL AND CORRESPONDING VERTICAL PRESSURE CASTING MACHINE
FR2665654A1 (en) Machine for die- (pressure-) casting a metal alloy in the thixotropic state
FR2727895A1 (en) METHOD FOR PRODUCING AN OPTICAL LENS OF POLYMERIZABLE SYNTHETIC MATERIAL AND CORRESPONDING APPARATUS
FR2554029A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF A FIBER REINFORCED COMPOSITE MATERIAL
FR2635702A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MOLDING
FR2837132A1 (en) Flexible plastic tube with a head fitted with a neck to give an opening to spread out the tube contents has a wall covering over the neck opening with a circular notch to allow the cover to be ruptured to clear the opening
BE571681A (en)
FR2705259A1 (en) Device for supplying molten metal, in particular cast iron, with a casting machine, and casting installation incorporating this feed device.
FR2659593A1 (en) Device for automatically producing products made from cast concrete requiring mould release by overturning
FR2471270A1 (en) AUTOMATIC DEVICE FOR MOLDING A PREFORM USED TO MANUFACTURE A DISC
FR2487233A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING CARTRIDGE SLEEVES AND CARTRIDGE SLEEVES OBTAINED THEREBY
FR2821773A1 (en) PRECISION MOLDING USING EXOTHERMIC MATERIAL
WO2011048279A1 (en) Method for manufacturing a metal ingot comprising a bore, and associated ingot and molding device
FR2472434A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MOLDING PARTS BY METAL CASTING IN A PERMANENT MOLD WITH A PLUNGER WHICH SLIGHTLY COMPRISES THE MOLDED PART AT THE TIME OF ITS COOLING
FR2651160A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CASTING METAL BARS OR THE LIKE.
BE452404A (en)
FR2473370A1 (en) PRESSURE MOLDING METHOD AND DEVICE FOR THE PRODUCTION OF A RADIAL BLADE ROTOR
CA1278414C (en) Apparatus for extracting stepwise, from a mold, a long object derived fromcontinuous rising pouring
FR2496507A1 (en) PRESS WITH INDIRECT EXTRUSION WITH PUNCHING OF THE BILLETTE
FR2525131A1 (en) Casting large hollow steel ingots - using gas cooled metal core
CH370004A (en) Plant for the production of plastic containers
CH620144A5 (en)
CH363316A (en) Process for manufacturing a tubular body and tubular body obtained by this process
BE449161A (en)