BE570544A - - Google Patents

Info

Publication number
BE570544A
BE570544A BE570544DA BE570544A BE 570544 A BE570544 A BE 570544A BE 570544D A BE570544D A BE 570544DA BE 570544 A BE570544 A BE 570544A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
door
door closer
cylinder
closer according
fluid
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE570544A publication Critical patent/BE570544A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05FDEVICES FOR MOVING WINGS INTO OPEN OR CLOSED POSITION; CHECKS FOR WINGS; WING FITTINGS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR, CONCERNED WITH THE FUNCTIONING OF THE WING
    • E05F3/00Closers or openers with braking devices, e.g. checks; Construction of pneumatic or liquid braking devices
    • E05F3/04Closers or openers with braking devices, e.g. checks; Construction of pneumatic or liquid braking devices with liquid piston brakes
    • E05F3/10Closers or openers with braking devices, e.g. checks; Construction of pneumatic or liquid braking devices with liquid piston brakes with a spring, other than a torsion spring, and a piston, the axes of which are the same or lie in the same direction
    • E05F3/104Closers or openers with braking devices, e.g. checks; Construction of pneumatic or liquid braking devices with liquid piston brakes with a spring, other than a torsion spring, and a piston, the axes of which are the same or lie in the same direction with cam-and-slide transmission between driving shaft and piston within the closer housing
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05FDEVICES FOR MOVING WINGS INTO OPEN OR CLOSED POSITION; CHECKS FOR WINGS; WING FITTINGS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR, CONCERNED WITH THE FUNCTIONING OF THE WING
    • E05F3/00Closers or openers with braking devices, e.g. checks; Construction of pneumatic or liquid braking devices
    • E05F3/22Additional arrangements for closers, e.g. for holding the wing in opened or other position
    • E05F3/225Additional arrangements for closers, e.g. for holding the wing in opened or other position mounted at the bottom of wings, e.g. details related to seals, covers, connections to the wings, embedding in the floor

Landscapes

  • Closing And Opening Devices For Wings, And Checks For Wings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne les dispositifs, du type généralement appelé "ferme-porte". Un dispositif de ce type est constitué, de façon connue, par un mécanisme logé dans un carter métallique placé dans le sol et muni d'un couver- cle à fermeture étanche qui affleur le sol. Ce dispositif, tout en permettant le pivotement de la porte et son ouverture quand on la pousse, assure son retour automatique à sa position de fermeture quand cesse la poussée. 



   On rappelle, pour la clarté de la description ultérieure de l'inven- tion, quels sont habituellement les éléments constitutifs principaux d'un tel mécanisme, en se référant aux figures de principe 1, 2 et 3 des dessins. 



   Ces figures sont des vues schématiques en plan du mécanisme, le cou- vercle du carter étant supposé enlevé. 



   La figure 1 est une telle vue dans laquelle la porte est en position de fermeture. 



   La figure 2 correspond à la figure 1, la porte étant en position d'ou- verture à 90 . 



   La figure 3 représente une variante du mécanisme, la porte étant en position de fermeture. 



   La figure 4 est une vue en perspective d'une forme de réalisation d'un mécanisme de ferme-porte suivant l'invention. 



   Les figures 5 et 6 représentent, en coupe, une forme de réalisation d'un dispositif amortisseur d'un ferme-porte suivant l'invention. 



   La figure 7 est une vue en coupe d'un clapet de remplissage du cy- lindre de l'amortisseur. 



   Les figures 8, 9 et 10 représentent un mode de montage suivant l'in- vention des ressorts moteurs du ferme-porte.. 



   La figure   11 est   une vue de la canalisation de refoulement du fluide d'un dispositif de ferme-porte conforme à l'invention et de l'orifice d'écoule- ment du fluide réglé par un pointeau. 



   La figure 12 est une vue partielle correspondante, à plus grande échelle, montrant la présence du film stationnaire. 



   La figure 13, qui correspond également à la figure 11, représente le perfectionnement, objet de la présente addition. 



   La figure 14 est une vue de détail, à plus grande échelle, de la fi- gure   13.   



   Sur la figure 1, la porte est représentée, en position fermée, par son plan de symétrie X-X' qui coincide alors avec le plan de symétrie du ferme- porte; elle est solidaire, par l'intermédiaire d'une penture non représentée, d'une came 1 qui possède un plan de symétrie coïncidant avec le plan X-X' et qui est susceptible de pivoter autour de l'axe 2, fixe par rapport au carter. La came 1 agit sur trois galets cylindriques 3, 3', 4, solidaires d'un chariot 5 coulis- sant dans le carter entre des glissières 6,6'. Le profil de la came est tel que les galets, pris par paire, 3-4 ou 3'-4, peuvent rouler sur lui avec un très lé- ger jeu. Les galets 3-3' interviennent pour le rappel de la porte à sa position de fermeture; le galet 4 intervient pour amortir cette course de retour.

   Le cha- riot 5 comporte des pattes recourbées en équerre, 7,7' sur chacune desquelles prend appui l'une des extrémités d'un ressort hélicoïdal 8, 8', l'autre extrémité de chaque ressort prenant appui sur un épaulement 9-9' du carter. Ces ressorts ont pour rôle de ramener automatiquement la porte à la position de fermeture, en agissant sur la came 1 par l'intermédiaire du chariot 5 et des galets 3,3'.

   La tige Ila d'un piston 11 coulissant dans un cylindre étanché 12, rempli d'huile, fixé dans le carter, est maintenue en contact permanent avec le chariot 5 par un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ressort 13; les deux chambres du cylindre 12 situées de part et d'autre du piston 11 communiquent entre elles par une canalisation 14, comportant un clapet de re- tenue 15, tel que l'huile puisse circuler seulement dans le sens de la flèche f, et par une ou plusieurs autres canalisations à ajutage calibré, 16. Cet ensemble a un rôle d'amortisseur dans le mouvement de fermeture de la porte. 



   Sur la figure 2, la porte est représentée en position ouverte, et les ressorts 8, 8' sont comprimés; l'huile du cylindre est passée rapidement, au cours de l'ouverture de la porte, par le clapet 15 dans la chambre de droite du cylindre 12. 



   L'ajutage calibré 16 freinera ensuite le passage de l'huile vers la chambre de gauche du cylindre, et donc la fermeture de la porte. 



   Dans la variante de la figure 3, le carter du ferme-porte est rempli d'huile, le cylindre étanche 12 est alors remplacé par un cylindre ouvert 17 comportant un ressort 18 jouant le même rôle que le ressort 13. Le cylindre 17 admet l'huile du carter librement à une de ses extrémités 19 et, par l'intermé-   diaire d'un clapet 20, à son autre extrémité 21 ; clapet 20 est, par exemple,   constitué par une bille à fonctionnement horizontal pouvant s'appliquer sur un siège, permettant l'entrée d'huile dans le cylindre mais en interdisant la sortie. 



  La chambre du cylindre comprise entre le piston 22 et le clapet 20 communique également avec le carter par un ou plusieurs ajutages calibrés 23. 



   L'invention a pour objet un ferme-porte du type général décrit ci- dessus, perfectionné de telle manière qu'il procure des avantages intéressants dans le fonctionnement des portes qui en sont équipées, ainsi que des facilités de remplacement d'organes, en particulier des ressorts moteurs. 



   Un premier perfectionnement vise à maintenir automatiquement la porte dans une position d'ouverture déterminée. On sait, en effet, qu'avec un ferme- porte du type décrit ci-dessus, si on ouvre la porte en l'amenant par exemple dans le plan Y-Y' (figure 2) et qu'on l'abandonne, elle revient automatiquement à la position fermée, sous l'action des ressorts 8,8'. 



   Le perfectionnement selon l'invention consiste à ménager dans le pro- fil de la came 1 une encoche verticale, de hauteur inférieure à la hauteur du profil, et à l'associer à un galet 3 ayant la même hauteur que l'encoche ou une    hauteur légèrement inférieure. L'encoche est avantageusement cylindrique ; sapro-   fondeur est déterminée de telle façon que le galet ne puisse s'échapper sans sol- licitation extérieure, par exemple sans une poussée sur la porte. On peut prévoir sur la came 2 deux encoches disposées symétriquement par rapport au plan de symé- trie X-X', ceci dans le cas où l'ouverture de la porte peut s'effectuer dans les deux sens. 



   La figure 4 est une vue en perspective d'une forme de réalisation d'une came et de galets possédant ces caractéristiques. Les encoches 24, 24', cylindri- ques, s'étendent parallèlement aux génératrices du profil de la came, depuis la base de celle-ci jusqu'à un niveau situé au-dessous de sa face supérieure. Les galets 3, 3' sont de hauteur légèrement inférieure à celle des encoches et on a représenté, par des hachures en 25 sur la came, la zone sur laquelle roule le ga- let 3'. Le galet 4, dont la hauteur est la même que celle de la came, roule sur toute la hauteur du profil de celle-ci sur la zone hachurée en 26. Il ne peut donc pénétrer dans les encoches et provoquer un à-coup lors de la fermeture de la porte. 



   Un second perfectionnement selon l'invention concerne le cas où le cy- lindre d'amortissement est ouvert, le carter du ferme-porte étant alors rempli d'huile comme dans la variante de la figure 3. On sait que le remplissage du cy- lindre s'effectue en même temps que celui du carter quand l'ensemble est entière- ment monté et il faut que l'on puisse évacuer l'air stationnant dans le cylindre, préalablement à la mise en service du ferme-porte. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le dit perfectionnement a pour but de permettre de chasser l'air, ras- semblé à la partie supérieure du cylindre, par une canalisation latérale située à un niveau inférieur, de façon'à pouvoir loger les ajutages d'échappement cali- brés sur le côté du cylindre et éviter, par là même, l'augmentation de hauteur du ferme-porte que causerait le logement des dits ajutages à la partie supérieure du cylindre. Il consiste à disposer, au fond du cylindre, une bague possédant sur sa paroi latérale une gorge circulaire communiquant à sa partie haute avec le cylindre et à sa partie basse avec un canal par lequel de l'huile, chassée par les mouvements du piston, entraîne l'air à l'extérieur du cylindre. L'huile ainsi évacuée est automatiquement remplacée par l'huile du carter aspirée à la partie basse de celui-ci. 



   Une forme de réalisation de ce perfectionnement est représentée en coupe sur les figures 5 et 6,dans lesquelles le cylindre 17, de forme extérieure parallélépipédique, est logé à plat dans le carter, sa face supérieure 27 se trouvant à petite distance du couvercle du ferme-porte.Au fond de la cavité cy- lindrique 28 est disposée une bague 29 comportant une gorge médiane 30 communi- quant par une encoche 31 avec les génératrices supérieures de la cavité cylindri- que et en 32 avec un canal 33 bouché à son extrémité 34. Le canal 33 est relié au bain d'huile du carter par l'intermédiaire de deux canaux 35 - 36. Un pointeau 37 réglable par une vis non représentée, obture plus ou moins le canal 35 pendant le service normal du ferme-porte. 



   Pour chasser l'air du cylindre, avant la mise en service on ouvre en grand les orifices calibrés 23 (fig. 3) et le pointeau à vis 37, et on actionne   le piston 22 ; et l'air chassés par le piston suivent le trajet indiqué   par les flèches en trait interrompu et débouchent dans le carter pour remonter à la partie supérieure du bain d'huile. Selon un autre perfectionnement de l'inven- tion, applicable lui aussi aux ferme-porte à carter plein d'huile, le clapet de remplissage du cylindre lors de l'ouverture de la porte est un clapet à fonction- nement vertical représenté figure 7.

   Il est constitué par une bille 39 reposant sur un siège 40, l'orifice d'entrée de l'huile étant en 38, à la partie inférieu- re du cylindre 17 ; cette disposition du clapet présente comme premier avantage   celui de puiser une huile exempte de bulles d'air ; second avantage se trouve   dans le cas de fonctionnement du ferme-porte, avec une huile rendue très visqueu- se par le froid. En effet, dès que l'inversion du mouvement du piston se produit, la bille revient aussitôt sur son siège, son propre poids agissant dans le sens de l'obturation à réaliser, ce qui permet de prévoir une large section de passage pour l'huile. Cette large section de passage permet alors, même dans le cas d'une huile très visqueuse, un remplissage rapide du cylindre. 



   Un autre perfectionnement de l'invention procure l'avantage de pouvoir, après un certain temps de fonctionnement, enlever les ressorts-moteurs 8-8', les remplacer par des ressorts neufs ou de force différente, sans pour cela devoir dé- monter ni la porte ni le ferme-porte ainsi qu'il est nécessaire de le faire jus- qu'à présent. Ce perfectionnement consiste à disposer chaque ressort autour d'un axe métallique entre deux rondelles de butée susceptibles d'être rapprochées l'une de l'autre et bloquées dans une position qui permet d'extraire, par une fe- nêtre ménagée dans le couvercle du ferme-porte, l'ensemble constitué par le res- sort, la tige et les deux butées. Dans une opération inverse, on introduit un nouvel ensemble, on libère les rondelles de leur position de blocage et on ferme la fenêtre du couvercle. 



   Une forme d'exécution de ce perfectionnement est représentée sur les figures 8, 9 et 10. Le ressort 8 est représenté sur la figure 8 en coupe vertica- le; il est monté entre les rondelles 41,  42   qui peuvent coulisser librement sur un axe métallique 43. Celui-ci est immobilisé en translation dans un sens par l'épaulement 44 du carter et dans l'autre sens par un jonc 45. Il comporte en 46 une gorge annulaire dont le rôle apparaîtra ci-après. Un manchon 47 assure le gui- dage du ressort 8. Les rondelles 41-42 prennent appui respectivement sur l'épaule- ment 44 du carter et sur le coude 48 du chariot 5; cette partie coudée 48 comporte 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 une fente verticale 49 dans laquelle se loge l'extrémité de l'axe 43.

   Comme il apparaît sur la figure   9,   qui est une vue partielle en plan, la rondelle 42 com- porte deux évidements médians 50-50, disposés symétriquement par rapport à l'axe 43. 



   L'enlèvement d'un ressort - 8 ou 8' - s'opère comme suit : au-dessus de chacun des ressorts, dans le couvercle du carter, est prévue une fenêtre non représentée. Celle-ci étant ouverte, on manoeuvre la porte de façon à déplacer le chariot 5 dans le sens de la flèche F1, de la longueur nécessaire pour que les    évidements 50 de la bague 42 viennent en regard de la gorge 46 ; onenfonce alors   un cavalier, représenté figure 10, dans les évidements 50 et dans la gorge   46.   



  La rondelle 42 est ainsi solidarisée avec l'axe 43, de sorte que l'ensemble- ressort 8, axe 43 et rondelles 41-42 - peut être enlevé en le tirant dans le sens de la flèche F2 . Il suffit de placer alors un ensemble neuf, monté préalable- ment avec un cavalier; une manoeuvre de la porte permet de retirer le cavalier et de libérer ainsi la rondelle 42 ; après fermeture de la fenêtre, le ferme- porte est prêt de nouveau à fonctionner. 



   Dans les modes de réalisation du mécanisme ferme-porte, objet de l'in- vention, décrits précédemment, la porte se ferme automatiquement sous l'action des ressorts moteurs de ce mécanisme auxquels est associé, dans le but d'assurer une vitesse de fermeture désirée, un organe de freinage hydraulique constitué essentiellement par un piston qui refoule un fluide dans une canalisation com- portant un orifice dont la section est réglable au moyen d'un pointeau. Selon que cette section est plus ou moins grande, l'écoulement du fluide est plus ou moins rapide et la vitesse de fermeture de la porte, qui en dépend, peut ainsi être déterminée. Cette vitesse étant choisie il est indispensable qu'elle ne va- rie pas sensiblement à l'usage et cela suppose que les conditions de fonction- nement du mécanisme ne varient pas elles-mêmes.

   Il est, en particulier, indispen- sable que la section de l'orifice ne soit pas réduite par la formation d'un film. stationnaire du fluide utilisé, autour dudit orifice. 



   La présente invention a également pour objet un perfectionnement au dispositif assurant, par laminage d'un fluide refoulé à travers un orifice étroit, le freinage du mouvement de fermeture dans le mécanisme de ferme-porte, qui per- met d'éviter la formation d'un film stationnaire et qui consiste à produire sur les éléments où se forme un tel film des chocs répétés qui peuvent résulter no- tamment,et cela d'une manière automatique, du mouvement même de la porte. L'expé- rience a montré, qu'avec les fluides couramment utilisés, le film stationnaire est détruit à la suite d'un choc. 



   On décrit ci-après à titre d'exemple une forme d'exécution du ferme-por- te ainsi perfectionné. 



   Avec référence aux figures 11 et 12 : 
Le fluide, refoulé par le piston référencé 11 sur la figure 1, circule dans la canalisation 51 et accède à un orifice annulaire 52, réglable par le pointeau 53 de la vis 54. Il subit ainsi en 52 un important laminage et est en- suite évacué dans le carter, par l'orifice 55. 



   L'expérience montre que, après quelques battements de ce frein hydrau- lique, consécutifs à quelques fermetures de la porte, il se produit un ralentis- , sement de plus en plus accentué de la vitesse de fermeture, pouvant aller jusqu'à l'arrêt total. Or, la Demanderesse a établi, d'une part que ce phénomène est causé par le fait que des films stationnaires du fluide, se forment à la fois sur la paroi de la canalisation en 56a et sur le pointeau dans la zone de lami- nage, en 56b, - d'autre part que ces films peuvent être détruits par un simple   choc.   



   Au moyen du dispositif perfectionné représenté sur les figures 13 et   14,   ces chocs sont engendrés automatiquement dans les conditions suivantes: 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Le pointeau 53 est supprimé et la vis de réglage 54 possède un simple prolongement 57, formant butée. Dans un alésage   58,   débouchant par l'orifice 59 dans le conduit 51, coulisse un piston-plongeur 60, entre la butée 57 et ledit orifice qu'il peut obstruer par sa base conique 61. Le piston 60 exécute un mou- vement alternatif commandé dans un sens par le fluide sous pression et dans le sens opposé par un ressort antagoniste 62. L'échappement du fluide pendant la fermeture de la porte s'opère par l'orifice 55 dont l'accès est plus ou moins dégagé en 63 par le piston 60.

   Un orifice 64 le permet, en annulant les contre- pressions, le libre mouvement de ce piston. 



   Le piston-plongeur 60 effectue des battements successifs au rythme de l'ouverture et de la fermeture de la porte. 



   A l'ouverture de la porte, le piston 11 (fig. 1) rétrograde dans son cylindre : le fluide n'étant pas refoulé, aucune pression n'existe dans le con- duit 51, de sorte que le plongeur 60 est repoussé par son ressort 62 vers l'ori- fice 59: c'est le battement à l'ouverture, lequel a pour effet de détruire le film stationnaire qui a pu se former en 65a - 65b à la fermeture. La section d'écoulement du fluide, en 63 peut être réglée une fois pour toutes par la vis 54 en tenant compte de l'épaisseur présumée du film. 



   Il est à remarquer qu'à l'action de choc du piston-plongeur 60 à l'ou- verture de la porte s'ajoute une action mécanique de cisaillement du film. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Ferme-porte perfectionné comportant, dans un carter : une came solidaire de la porte et pivotant autour d'un axe fixe par rapport au carter, des galets formant liaison entre cette came et un chariot également situé dans le carter et mobile dans celui-ci, un système de rappel, généralement à ressort, sus- ceptible de faire mouvoir le chariot automatiquement dans le sens correspondant à la fermeture de la porte, et un dispositif amortisseur, généralement hydrauli- que et du type à cylindre et piston, intervenant lors du retour automatique du chariot à la position correspondant à la fermeture de la porte, le perfectionne- ment consistant en ce que le ferme-porte détermine automatiquement le maintien de la porte en position d'ouverture.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to devices of the type generally referred to as a "door closer". A device of this type consists, in a known manner, of a mechanism housed in a metal casing placed in the ground and provided with a sealed cover which is flush with the ground. This device, while allowing the pivoting of the door and its opening when pushed, ensures its automatic return to its closed position when the push stops.



   It will be recalled, for the clarity of the subsequent description of the invention, which are usually the main constituent elements of such a mechanism, with reference to the principle figures 1, 2 and 3 of the drawings.



   These figures are schematic plan views of the mechanism with the housing cover assumed to be removed.



   Figure 1 is such a view in which the door is in the closed position.



   Figure 2 corresponds to Figure 1, the door being in the 90-degree open position.



   FIG. 3 represents a variant of the mechanism, the door being in the closed position.



   Figure 4 is a perspective view of one embodiment of a door closer mechanism according to the invention.



   Figures 5 and 6 show, in section, an embodiment of a damping device of a door closer according to the invention.



   Figure 7 is a sectional view of a damper cylinder filling valve.



   FIGS. 8, 9 and 10 represent an assembly method according to the invention of the motor springs of the door closer.



   FIG. 11 is a view of the fluid delivery pipe of a door closer device according to the invention and of the fluid outlet orifice adjusted by a needle.



   FIG. 12 is a corresponding partial view, on a larger scale, showing the presence of the stationary film.



   FIG. 13, which also corresponds to FIG. 11, represents the improvement, subject of the present addition.



   Figure 14 is a detail view, on a larger scale, of Figure 13.



   In FIG. 1, the door is represented, in the closed position, by its plane of symmetry X-X 'which then coincides with the plane of symmetry of the door closer; it is secured, by means of a not shown hinge, to a cam 1 which has a plane of symmetry coinciding with the plane XX 'and which is capable of pivoting about the axis 2, fixed with respect to the housing . The cam 1 acts on three cylindrical rollers 3, 3 ', 4, integral with a carriage 5 sliding in the housing between guides 6, 6'. The profile of the cam is such that the rollers, taken in pairs, 3-4 or 3'-4, can roll on it with a very slight play. The rollers 3-3 'intervene to return the door to the door. its closed position; the roller 4 intervenes to cushion this return stroke.

   The cart 5 has brackets bent at right angles, 7,7 'on each of which rests one of the ends of a helical spring 8, 8', the other end of each spring resting on a shoulder 9- 9 'from the housing. These springs have the role of automatically returning the door to the closed position, by acting on the cam 1 via the carriage 5 and the rollers 3, 3 '.

   The rod Ila of a piston 11 sliding in a sealed cylinder 12, filled with oil, fixed in the crankcase, is kept in permanent contact with the carriage 5 by a

 <Desc / Clms Page number 2>

 spring 13; the two chambers of cylinder 12 located on either side of piston 11 communicate with each other via a pipe 14, comprising a check valve 15, such that the oil can circulate only in the direction of arrow f, and by one or more other pipes with calibrated nozzle, 16. This assembly acts as a shock absorber in the closing movement of the door.



   In Figure 2, the door is shown in the open position, and the springs 8, 8 'are compressed; The oil in the cylinder passed rapidly, during the opening of the door, through the valve 15 into the right chamber of the cylinder 12.



   The calibrated nozzle 16 will then brake the passage of oil to the left chamber of the cylinder, and therefore the closing of the door.



   In the variant of FIG. 3, the housing of the door closer is filled with oil, the sealed cylinder 12 is then replaced by an open cylinder 17 comprising a spring 18 playing the same role as the spring 13. The cylinder 17 admits l the crankcase oil freely at one of its ends 19 and, through a valve 20, at its other end 21; Valve 20 is, for example, constituted by a horizontally operating ball which can be applied to a seat, allowing the entry of oil into the cylinder but preventing the exit.



  The chamber of the cylinder between the piston 22 and the valve 20 also communicates with the crankcase by one or more calibrated nozzles 23.



   The object of the invention is a door closer of the general type described above, improved in such a way that it affords interesting advantages in the operation of the doors which are fitted therewith, as well as facilities for replacing components, in especially motor springs.



   A first improvement aims to automatically maintain the door in a determined open position. We know, in fact, that with a door closer of the type described above, if the door is opened by bringing it for example in the plane YY '(figure 2) and that it is abandoned, it returns automatically in the closed position, under the action of the 8.8 'springs.



   The improvement according to the invention consists in providing in the profile of the cam 1 a vertical notch, of height less than the height of the profile, and in associating it with a roller 3 having the same height as the notch or a slightly lower height. The notch is advantageously cylindrical; its depth is determined in such a way that the roller cannot escape without external stress, for example without a push on the door. Two notches can be provided on the cam 2, arranged symmetrically with respect to the plane of symmetry X-X ', this in the case where the opening of the door can be effected in both directions.



   Figure 4 is a perspective view of one embodiment of a cam and rollers having these characteristics. The notches 24, 24 ', cylindrical, extend parallel to the generatrices of the profile of the cam, from the base of the latter to a level situated below its upper face. The rollers 3, 3 'are of a height slightly less than that of the notches and there is shown, by hatching at 25 on the cam, the area on which the roller 3' rolls. The roller 4, the height of which is the same as that of the cam, rolls over the entire height of the profile of the latter on the hatched area at 26. It cannot therefore enter the notches and cause a jerk when closing the door.



   A second improvement according to the invention relates to the case where the damping cylinder is open, the casing of the door closer then being filled with oil as in the variant of FIG. 3. It is known that the filling of the cylinder is then filled with oil. letting is carried out at the same time as that of the casing when the assembly is fully assembled and it is necessary to be able to evacuate the air standing in the cylinder, prior to putting the door closer into service.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The purpose of the said improvement is to make it possible to expel the air, assembled at the upper part of the cylinder, by a lateral duct located at a lower level, so as to be able to accommodate the exhaust nozzles calibrated on the cylinder. side of the cylinder and thereby avoid the increase in height of the door closer caused by the housing of said nozzles at the top of the cylinder. It consists in having, at the bottom of the cylinder, a ring having on its side wall a circular groove communicating at its upper part with the cylinder and at its lower part with a channel through which the oil, expelled by the movements of the piston, drives air out of the cylinder. The oil thus discharged is automatically replaced by the oil from the crankcase sucked from the lower part of the latter.



   One embodiment of this improvement is shown in section in Figures 5 and 6, in which the cylinder 17, of parallelepipedal exterior shape, is housed flat in the housing, its upper face 27 being at a small distance from the cover of the farm. -porte.At the bottom of the cylindrical cavity 28 is disposed a ring 29 comprising a median groove 30 communicating by a notch 31 with the upper generatrices of the cylindrical cavity and at 32 with a channel 33 blocked at its end 34. The channel 33 is connected to the oil bath of the housing by means of two channels 35 - 36. A needle 37 adjustable by a screw not shown, more or less closes the channel 35 during normal operation of the door closer. .



   To expel the air from the cylinder, before commissioning, the calibrated orifices 23 (fig. 3) and the screw needle 37 are opened wide, and the piston 22 is actuated; and the air expelled by the piston follows the path indicated by the arrows in broken lines and emerges in the crankcase to go up to the upper part of the oil bath. According to another improvement of the invention, also applicable to door closers with a crankcase full of oil, the cylinder filling valve when the door is opened is a valve with vertical operation shown in FIG. .

   It consists of a ball 39 resting on a seat 40, the oil inlet orifice being at 38, in the lower part of cylinder 17; this arrangement of the valve has as a first advantage that of drawing an oil free of air bubbles; second advantage is found in the case of operation of the door closer, with an oil made very viscous by the cold. Indeed, as soon as the reversal of the movement of the piston occurs, the ball immediately returns to its seat, its own weight acting in the direction of the obturation to be achieved, which makes it possible to provide a large passage section for the oil. This large passage section then allows, even in the case of very viscous oil, rapid filling of the cylinder.



   Another improvement of the invention provides the advantage of being able, after a certain period of operation, to remove the mainsprings 8-8 ', to replace them with new springs or of different strength, without having to dismantle or remove them. neither the door nor the door closer as necessary. This improvement consists in placing each spring around a metal axis between two stop washers capable of being brought together and blocked in a position which makes it possible to extract, by a window provided in the cover. door closer, the assembly consisting of the spring, the rod and the two stops. In a reverse operation, a new assembly is introduced, the washers are released from their locking position and the cover window is closed.



   An embodiment of this improvement is shown in Figures 8, 9 and 10. The spring 8 is shown in Figure 8 in vertical section; it is mounted between the washers 41, 42 which can slide freely on a metal shaft 43. The latter is immobilized in translation in one direction by the shoulder 44 of the casing and in the other direction by a ring 45. It comprises in 46 an annular groove, the role of which will appear below. A sleeve 47 guides the spring 8. The washers 41-42 bear respectively on the shoulder 44 of the casing and on the elbow 48 of the carriage 5; this bent part 48 comprises

 <Desc / Clms Page number 4>

 a vertical slot 49 in which the end of the pin 43 is housed.

   As can be seen in FIG. 9, which is a partial plan view, the washer 42 comprises two median recesses 50-50, arranged symmetrically with respect to the axis 43.



   The removal of a spring - 8 or 8 '- takes place as follows: above each of the springs, in the housing cover, a window is provided, not shown. This being open, the door is maneuvered so as to move the carriage 5 in the direction of arrow F1, by the length necessary so that the recesses 50 of the ring 42 come opposite the groove 46; a jumper, shown in FIG. 10, is then inserted into the recesses 50 and into the groove 46.



  The washer 42 is thus secured to the pin 43, so that the assembly - spring 8, pin 43 and washers 41-42 - can be removed by pulling it in the direction of arrow F2. It suffices to place a new assembly, fitted beforehand with a jumper; an operation of the door makes it possible to remove the jumper and thus free the washer 42; after closing the window, the door closer is ready for operation again.



   In the embodiments of the door closer mechanism, object of the invention, described above, the door closes automatically under the action of the motor springs of this mechanism to which is associated, in order to ensure a speed of desired closure, a hydraulic braking member consisting essentially of a piston which forces a fluid into a pipe comprising an orifice whose section is adjustable by means of a needle. Depending on whether this section is larger or smaller, the fluid flow is more or less rapid and the door closing speed, which depends on it, can thus be determined. This speed being chosen, it is essential that it does not vary appreciably with use and this assumes that the operating conditions of the mechanism do not themselves vary.

   In particular, it is essential that the cross section of the orifice is not reduced by the formation of a film. stationary fluid used, around said orifice.



   The present invention also relates to an improvement in the device ensuring, by rolling a fluid discharged through a narrow orifice, the braking of the closing movement in the door closer mechanism, which makes it possible to avoid the formation of 'a stationary film and which consists in producing repeated shocks on the elements where such a film is formed which can result in particular, and this automatically, from the movement of the door itself. Experience has shown that with the fluids currently used, the stationary film is destroyed following an impact.



   An embodiment of the thus improved door closer is described below by way of example.



   With reference to figures 11 and 12:
The fluid, delivered by the piston referenced 11 in FIG. 1, circulates in the pipe 51 and accesses an annular orifice 52, adjustable by the needle 53 of the screw 54. It thus undergoes at 52 a significant rolling and is then discharged into the crankcase, through port 55.



   Experience shows that, after a few beats of this hydraulic brake, following a few closings of the door, there is an increasingly marked slowing down of the closing speed, which can go as far as total stop. However, the Applicant has established, on the one hand that this phenomenon is caused by the fact that stationary films of the fluid are formed both on the wall of the pipe at 56a and on the needle in the rolling zone. , in 56b, - on the other hand that these films can be destroyed by a simple shock.



   By means of the improved device shown in Figures 13 and 14, these shocks are generated automatically under the following conditions:

 <Desc / Clms Page number 5>

 
The needle 53 is omitted and the adjustment screw 54 has a simple extension 57, forming a stop. In a bore 58, opening through the orifice 59 in the duct 51, slides a plunger 60, between the stop 57 and said orifice which it can obstruct by its conical base 61. The piston 60 performs a reciprocating movement. controlled in one direction by the pressurized fluid and in the opposite direction by an opposing spring 62. The fluid escaping during the closing of the door takes place through the orifice 55, the access to which is more or less clear at 63 by piston 60.

   An orifice 64 allows this, by canceling the back pressures, for the free movement of this piston.



   The plunger 60 performs successive beats at the rate of the opening and closing of the door.



   When the door is opened, the piston 11 (fig. 1) retrograde in its cylinder: the fluid not being discharged, no pressure exists in the pipe 51, so that the plunger 60 is pushed back by its spring 62 towards the orifice 59: this is the beating on opening, which has the effect of destroying the stationary film which may have formed at 65a - 65b on closing. The fluid flow section, at 63, can be adjusted once and for all by screw 54, taking into account the assumed thickness of the film.



   It should be noted that the impact action of the plunger 60 on opening the door is supplemented by a mechanical shearing action of the film.



   CLAIMS.



   1. - Improved door closer comprising, in a housing: a cam integral with the door and pivoting about an axis fixed relative to the housing, rollers forming a connection between this cam and a carriage also located in the housing and movable in this, a return system, generally spring-loaded, capable of making the carriage move automatically in the direction corresponding to the closing of the door, and a damping device, generally hydraulic and of the cylinder and piston type, occurring during the automatic return of the carriage to the position corresponding to the closing of the door, the improvement consisting in that the door closer automatically determines whether the door is kept in the open position.


    

Claims (1)

2. - Ferme-porte perfectionné suivant la revendication le caractérisé en ce que la came porte une ou plusieurs encoches creusées dans son profil et d'une hauteur inférieure au dit profil; les galets assurant le retour automati- que de la porte ont une hauteur telle qu'ils peuvent pénétrer dans les encoches au cours de la rotation de la came et s'y maintenir en l'absence d'une sollicita- tion extérieure, tandis que le ou les galets intervenant pour l'amortissement de ce retour ont une hauteur supérieure à celle des encoches et ne peuvent y pénétrer. 2. - An improved door closer according to claim characterized in that the cam carries one or more notches hollowed out in its profile and of a height less than said profile; the rollers ensuring the automatic return of the door have a height such that they can penetrate into the notches during the rotation of the cam and remain there in the absence of any external stress, while the roller or rollers involved in the damping of this return have a height greater than that of the notches and cannot enter them. 3. - Ferme-porte suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'a- mortisseur est du type hydraulique à cylindre et piston ; cylindre communique avec le carter par son extrémité opposée à son fond, de sorte que le carter est du type "à bain d'huile"; au fond du cylindre est disposée une bague comportant sur sa paroi latérale une gorge circulaire communiquant à sa partie haute avec le cylindre et à sa partie basse avec un canal relié au bain d'huile du carter avec interposition d'un pointeau réglable. 3. - Door closer according to claim 1, characterized in that the mortiser is of the hydraulic cylinder and piston type; cylinder communicates with the crankcase by its end opposite to its bottom, so that the crankcase is of the "oil bath" type; at the bottom of the cylinder is arranged a ring comprising on its side wall a circular groove communicating at its upper part with the cylinder and at its lower part with a channel connected to the oil bath of the crankcase with the interposition of an adjustable needle. 4. - Ferme-porte suivant la revendication 3, caractérisé en ce que le cylindre de l'amortisseur placé dans un carter à bain d'huile comporte un clapet de retenue d'huile, à déplacement vertical, disposé dans un canal vertical de grande section débouchant au voisinage du fond du carter. 4. - Door closer according to claim 3, characterized in that the damper cylinder placed in an oil bath housing comprises an oil retaining valve, with vertical displacement, arranged in a vertical channel of large section opening near the bottom of the housing. 5. - Ferme-porte suivant l'une quelconque des revendications précéden- tes caractérisé en ce que les ressorts qui, prenant appui d'une part sur le car- ter et d'autre part sur le chariot mobile, assurent le rappel automatique de la <Desc/Clms Page number 6> porte à la position de fermeture, sont disposés chacun autour d'un axe métalli- que, entre deux rondelles de 'butée susceptibles d'être rapprochées l'une de l'au- tre et bloquées dans une position qui permet, par une fenêtre ménagée dans le couvercle du ferme-porte, d'extraire l'ensemble constitué par le ressort, l'axe et les deux rondelles, et de le remplacer par un ensemble neuf. 5. - Door closer according to any one of the preceding claims characterized in that the springs which, bearing on the one hand on the casing and on the other hand on the movable carriage, ensure the automatic return of the <Desc / Clms Page number 6> door in the closed position, are each arranged around a metal axis, between two stop washers capable of being brought closer to one another and blocked in a position which allows, through a window provided in the cover of the door closer, extract the assembly consisting of the spring, the pin and the two washers, and replace it with a new assembly. 6. - Ferme-porte suivant l'une quelconque des revendications précéden- tes, caractérisé par la production de chocs répétés dans la zone de laminage du fluide, de façon à détruire le film stationnaire de fluide qui peut avoir ten- dance à se former sur les parois dudit orifice. 6. - Door closer according to any one of the preceding claims, characterized by the production of repeated impacts in the rolling zone of the fluid, so as to destroy the stationary film of fluid which may tend to form. on the walls of said orifice. 7. - Ferme-porte suivant la revendication 6, caractérisé par l'interpo- sition, entre deux butées, dans la canalisation de refoulement du fluide, d'un organe anime de mouvements saccadés, au rythme de l'ouverture et de la fermeture de la porte. 7. - Door closer according to claim 6, characterized by the interposition, between two stops, in the discharge pipe of the fluid, a member animates jerky movements, at the rate of opening and closing. Door. 8.- Ferme-porte suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le- dit organe est un piston mobile dans un alésage de la canalisation de refoule- ment du fluide. 8. A door closer according to claim 7, characterized in that said member is a movable piston in a bore of the fluid delivery pipe. 9. - Ferme-porte suivant la revendication 7, caractérisé en ce que les déplacements de ce piston sont commandés alternativement par la pression du fluide lors de la fermeture de la porte et par un ressort antagoniste, lors de l'ouverture. 9. - Door closer according to claim 7, characterized in that the movements of this piston are controlled alternately by the pressure of the fluid when closing the door and by a counter spring, when opening.
BE570544D BE570544A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE570544A true BE570544A (en)

Family

ID=189063

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE570544D BE570544A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE570544A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2631670C (en) Pressure device for a variable compression ratio engine
FR2819835A1 (en) FLUSHING MECHANISM FOR TOILET TANK
FR2463351A1 (en) SHOCK ABSORBER DEVICE FOR NON-RETURN VALVES
EP1476886B1 (en) Spring-driven mechanism for a rectilinear displacement circuit breaker
FR2788258A1 (en) FILL LIMITER FOR LIQUID STORAGE TANK
FR2937671A1 (en) DAMPING DEVICE OF AN OPENING OF A MILITARY VEHICLE
BE570544A (en)
FR2594473A1 (en) Stop device for a moving panel
EP0564345B1 (en) High-speed apparatus for crimping tins
CH353277A (en) Close door
EP0128096A1 (en) Actuator with a pneumatic pressure reservoir, especially for valves
EP1518989B1 (en) Built-in door closer
FR2519061A1 (en) MECHANICAL STOP DEVICE FOR DOOR CLOSER, ESPECIALLY FLOOR CLOSER
EP1375807B1 (en) Door closer with hydraulic damping
FR2860551A1 (en) HYDRAULIC ACTUATOR FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE AND INTERNAL COMBUSTION ENGINE COMPRISING AT LEAST ONE SUCH HYDRAULIC ACTUATOR
FR3110657A1 (en) Automated chain lubrication system
WO2021089940A1 (en) Variable-length connecting rod for an engine with a controlled compression ratio
FR2824741A1 (en) Gymnastic apparatus with counterweights and pneumatic cylinder with sliding piston and damping chamber
FR2665891A1 (en) Filling limiter for liquid storage tank
FR2887579A1 (en) ANTI-FALL PROTECTION DEVICE FOR A HANDLING DOOR
FR3110658A1 (en) Lubricant injection device for a chain
BE507143A (en)
BE523328A (en)
BE340703A (en)
CH500042A (en) Movable stop device