BE569576A - - Google Patents

Info

Publication number
BE569576A
BE569576A BE569576DA BE569576A BE 569576 A BE569576 A BE 569576A BE 569576D A BE569576D A BE 569576DA BE 569576 A BE569576 A BE 569576A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
groups
mixture
acetylene
ethanolamine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE569576A publication Critical patent/BE569576A/fr

Links

Landscapes

  • Heterocyclic Carbon Compounds Containing A Hetero Ring Having Nitrogen And Oxygen As The Only Ring Hetero Atoms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à de nouveaux composés   acétyléni-   ques, et notamment à des éthanolamines non saturées   acétyléniquement;   l'invention se rapporte spécialement à des éthanolamines non saturées acétyléniquement ayant la formule chimique suivante :

   
 EMI1.1 
   Dans la formule ci-avant, R1, R2 et R4 à R7 peuvent être de 1' hydrogène, des groupes alkyliques, des groupes aryliques, des groupes alkaryliques   ou des groupes aralkyliques, pourvu que R1 ou R2 soient de   l'hydrogénée   Les fac-   teurs limitatifs sont que R1 et R2 ne peuvent pas tous deux être un groupe alkylique ou arylique, et que R3 ne soit pas de l'hydrogèneo  
R8 peut être de   l'hydrogène,   un groupe alkylique, un groupe alkénylique, un groupe arylique, un groupe aralkylique, un groupe alkarylique, ou un groupe hydroxyalkylique. 



   Les composés nouveaux de la présente invention sont préparés par la réaction de tout composé mono-acétylénique quelconque contenant au moins un atome d'hydrogène actif, avec une   oxazolidine,   Cette réaction se développe suivant l'équation suivante : 
 EMI1.2 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Les conditions de réaction pour la réaction donnée ci-avant sont, d'une façon générale,les suivantes. 



   L'oxazolidine choisie est dissoute dans un solvant convenable, de préférence du dioxane ou du diméthylformamide, ce dernier étant spécialement préféré. Bien que la réaction ci-avant puisse se développer en l'absence du solvant, on a trouvé que la réaction se développe plus doucement,et sous un meilleur contrôle, si un solvant est présent. La quantité du solvant utilisé dépendra jusqu'à un certain point de l'installation utilisée. D'une façon générale, cependant, environ 1 à 5 parties de solvant par partie de l'oxazolidine sont utilisées.

   Lorsque du dioxane est le solvant utilisé, on préfère ordinairement utiliser 2 à 3 parties de dioxane par partie de   l'oxazolidine.   Lorsque le diméthylformamide est le solvant utilisé, on préfère utiliser 1 à 5 parties par partie de   l'oxazolidineo   
La réaction se développe de façon exothermique et il est préférable'd'opérer à des températures variant d'environ Oo à 60  C. Une gamme de températures préférable est de 5  à 10  C. Il doit cependant être compris que les limitations de température ne sont pas critiques. La réaction est contrôlée cependant par le réglage convenable de la température. 



   Les réactions de la présente invention peuvent être mises en oeuvre sous une large gamme de pressions allant d'une pression inférieure à la pression atmosphérique à une pression supérieure à la pression   atmosphériqueo   Bien qu'il semble qu'il y ait une certaine relation entre la vitesse et la douceur de la réaction avec pression, ce point n'a pas encore été pleinement explorée Ordinairement, les réactions se développent doucement à des pressions variant d'environ 5 à environ 14 pouces de mercure, 8 à 10 pouces étant préféréso 
Comme le composé acétylénique est ordinairement une matière gazeuse, on considère que des gaz diluants, tels que de l'azote et autres gaz inertes, peuvent être utilisés, afin d'empêcher une explosion ou une surcharge accidentelle du composé acétylénique. 



   Une des caractéristiques essentielles des nouvelles réactions auxquelles la présente invention se rapporte est la présence d'une source d'ions cupreux. Ces ions oupreux forment un complexe de cuivre catalytique avec le composé acétylénique. La source des ions cupreux peut être constituée par tout selde cuivre quelconque qui se dissocie dans le mélange de réaction pour donner les ions cupreux requis. Par exemple, le chlorure cupreux, le sulfate oupreux, etc., sont utilisables. 



   Après que   l'oxazolidine   a été mise en solution dans le solvant désiré, que les ions cupreux ont été introduits et que la pression et la température ont été réglées au point désiré, on fait passer le composé acétylénique dans le mélange d'ingrédients avec agitation jusqu'à ce que la quantité désirée ait été ajoutée. Normalement, on trouve un précipité de couleur vive qui représente le complexe cuivre-acétylène. Cette matière est filtrée pour la séparer du mélange de réaction. On préfère alors faire passer de l'hydrogène sulfuré à travers le mélange de réaction pour précipiter tous les ions oupreux résiduaires quelconques. 



  Il doit être entendu évidemment que tout autre moyen convenable peut être utilisé pour enlever l'excès d'ions   cupreuxo   
Après enlèvement des ions cupreux résiduaires, le mélange de réaction est ensuite distillé pour enlever le solvant. Le produit désiré est enlevé par distillation après le solvant, à une température déterminée qui ne varie habituellement pas plus de 2 à 100. Le traitement du produit est complété par l'une quelconque des méthodes connues en pratique. Ces méthodes sont la redistillation, la recristallisation,   etc.   Le produit obtenu est contrôlé   grâce-   à une titration non aqueuse, une hydrogénation pour vérifier la quantité d'hydrogène fixée, et d'autres méthodes familières. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les éthanolamines acétyléniquement non saturées de la présente invention ont un grand nombre d'applications, aussi bien dans le domaine industriel que pharmaceutiqueo Elles sont intéressantes dans la formation d'un grand nombre de composés industriels du fait de la présence de trois groupes très actifs dans la molécule, à savoir le groupe acétylénique, le groupe amino et le groupe hydroxyle, pouvant tous réagir avec divers réactifs connus pour donner les réactions classiques de ces composés. 



   Par exemple, lorsque R8 de la formule est de l'hydrogène, les éthanolamines acétyléniquement non saturées subissent toutes les réactions acétyléniques classiques, telles qu'éthynylation, vinylation, carbonylation, etc. 



    Lorsque R8 est un radical organique, tel que méthyle, éthyle, propyle, etc., les composés subissent des réactions d'addition, telles qu'halogénation, hydro-   génation, etc. Lorsqu'on le désire, les composés peuvent être utilisés pour subir les réactions d'amines tertiaires classiques, telles que la formation de sels, la formation de composés d'ammonium quaternaire, etco 
Le groupe hydroxyle peut être utilisé pour former des esters, des éthers, des alcoolates de métaux, etc. 



   Les éthanolamines acétyléniquement non saturées de la présente invention ont leur utilité comme composés pharmacologiques. Certains dérivés, spécialement les chlorhydrates, ont des propriétés hypnotiques et sédatives, lorsqu' ils sont administrés aux animaux. Les matières de la présente invention sont également intéressantes comme agents de cuisson et ont leur utilité dans la cuisson de matières, telles que les résines époxy et autres matières résineuses de ce type. 



   Les oxazolidines utilisées comme matières premières pour la formation des éthanolamines acétyléniquement non saturées de la présente invention peuvent être convenablement préparées par des méthodes connues en pratiqueo Une telle synthèse peut être décrite dans les termes généraux suivants. 



   Une amine primaire est mise en réaction avec un 1,2-époxyde en présence d'eau pour former une   éthanolamineo   L'éthanolamine est ensuite condensée avec un aldéhyde ou une   oétone,   avec élimination d'une molécule d'eau, pour òrmer l'oxazolidine désirée. Cette synthèse peut être représentée par la formule donnée ci-après : 
 EMI3.1 
 
Les mono-éthanolamines, mono-substituées, telles que représentées dans la formule ci-avant, peuvent égale.ment être préparées par l'alkylation réductrice d'une   mono-éthanolamine   avec un aldéhyde ou une cétone, en présence 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'hydrogène et d'un catalyseur d'hydrogénation. 



   Les nouveaux composés de   l'invention   et leur procédé de préparation peuvent être plus clairement expliqués avec référence aux exemples suivants. 



  EXEMPLE 1 : N-isobutyl-N-(2-propynyl)éthanolamine. 



   A. Préparation de   3-isobutyloxazolidineo   
On plaçait dans un flacon à trois cols, d'un litre, équipé d'un dispositif d'agitation, d'un thermomètre et d'un collecteur Dean-Starke pour l'enlèvement d'eau, et surmonté par un condenseur de reflux, 200 ml de benzène, 122 gr de mono-éthanolamine et 144 gr d'isobutyraldéhyde. Le mélange était agité et soumis à reflux pendant 5 heures, période durant laquelle 36 ml d'eau se séparaient dans le collecteur   Dean-Starkeo   Le flacon était ensuite monté en vue d'une distillation et tout le solvant benzène était enlevé par distillation. 



  Au résidu, on ajoutait ensuite 300 ml de méthanol et 0,2 gr de platine comme catalyseur, et le mélange était hydrogéné sur un secoueur Parr à la température ambiante. Lorsque la quantité théorique d'hydrogène était absorbée, la solution était filtrée pour la séparer du catalyseur, le méthanol était enlevé par distillation et le résidu était distillé. On obtenait 181 gr de N-isobutyléthanolamine. Cette matière était chargée dans un flacon équipé comme décrit ci-avanto Ensuite, 250 ml de benzène étaient ajoutés et, finalement, 46,5 gr de paraformaldéhyde étaient introduits. Le mélange était soumis à reflux pendant 6 heures, période durant laquelle on enlevait 21 ml d'eau dans le collecteur Dean-Starke. 



  Le benzène solvant était enlevé par distillation et le résidu était distillé sous le vide. On obtenait 124 gr de 3-isobutyloxazolidine bouillant à 61 C/20 mm. 



   Bo Réaction d'acétylène avec la   3-isobutyloxazolidine.   



   On chargeait dans un flacon d'un litre, équipé d'un dispositif d' agitation, d'un tube d'admission pour l'introduction d'acétylène et d'un tube de sortie connecté à un manomètre à mercure à tube en U du type ouvert, 109 gr de 3-isobutyloxazolidine, 250 ml de dioxane et 5 gr de chlorure cupreux pulvérulent. Le mélange était agité et on y faisait passer de l'acétylène sous une pression de 2 à 3 pouces de mercure, au-dessus de la pression atmosphérique. 



  La température était maintenue à environ 20-25  C grâce à un bain de glace pendant introduction de   l'acétylène,,   Sur une période de 2 heures, un total de 20 gr d' acétylène était absorbé. Le catalyseur était enlevé du mélange de réaction par filtration, le dioxane était enlevé par distillation à pression réduite, et le   résidu était fractionné. On obtenait 59 gr de produit bouillant à 59 C/0,7 mm. 



  Le N25 de cette matière était de 1,4545; une titration non aqueuse indiquait que 98,8 % du produit constituaient le composé désiré, à savoir la N-isobutyl-N-(2-   propynyl) éthanolamine. 



  EXEMPLE 2 : N-t-butyl-N-(2-propynyl)   éthanolaminee   
A. Préparation de   l'oxazolidineo   
On prévoyait la préparation de la manière habituelle à partir de tbutyléthanolamine, de   paraformaldéhyde   et de benzène. 



   Bo Réaction avec l'acétylène. 



   Dans un flacon convenable, on chargeait 65 gr de 3-t-butyloxazolidine, 200 ml de diméthylformamide et 5 gr de chlorure cupreux. On y faisait passer 16 gr d'acétylène sur une période de 6 heures à 15-25  C. Le mélange était traité avec de l'hydrogène sulfuré, du charbon de bois, du Filter-Cel, puis filtrée Le filtrat était libéré du diméthylformamide à la trompe à eau, et le résidu était enlevé au   sommet   donner 41 gr de N-t-butyl-N-(2-propynyl)éthanolmaine, bouillant à   63 -70    C/0,24 mmo Une redistillation de la matière donnait un pro-   duit bouillant à 980-101 /25 mm. Cette matière titrait 97,3% par une titration non aqueuse et avait un N25 de 1,46650   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 EXEMPLES : NtmbutylNm lnpropyl2-propynyl)éthanolam.neo A Préparation de l'oxazolidine. 



  L'oxazolidine était préparée en partant de t-butyléthsllc---&,nine et de butyraldéhyde, en utilisant du benzène comme agent azéotrop.nto Le processus utilisé était tel que décrit ci-avanto 
 EMI5.2 
 Bo Réaction de l'oxazolidine avec 1'lacétvlêneo On chargeait dans un flacon convenable, 86 gr de 1   oxazolidï.ne 200 ml de   diméthylformamide   et 10 gr de chlorure cupreux. On faisait passer de l'acétylène dans ce mélange agité avec une absorption de 8,5   gr   en 3 heures, après 
 EMI5.3 
 quoi on ajoutait 100 ml supplémentaires de diméthylformamide et OD faisait à nouveau passer l'acétylène. Le mélange enlevait alors une quantité supplémentaire de 7,5 gr d'acétylène sur une période de 5 heures, ce qui donne un total de 16 gr d'acétylène.

   Le mélange était filtré pour enlever le cuivre catalyseur, et le cuivre résiduaire était enlevé par passage d'hydrogène sulfuré dans le filtrat, addition de Filter-Cel et filtration. Le diméthylformamide'était enlevé à la trompe à eau et lorsqu'il était totalement enlevé, un solide se séparait dans le flacon. Le solide était enlevé par filtration et lavé avec du Skellysolve, avec ensuite combinaison avec le filtrato Le filtrat était ensuite débarrassé du Skellysolve et le résidu était distillé pour donner 28,5 gr de N-t-butyl-N-(l-npropyl-2-propynyl) éthanolamine bouillant à   80-83 /0,5   mmo Cette matière titrait pour la structure ci-avant   101 %   par une titration non aqueuse et elle avait un N25 de 1,46350 
 EMI5.4 
 EXEMPLE 4 : N-t-butyl-N-(2-propynyl)-bêta-phényléthanolamine. 



  A. Préparation de 3-t-but:l- hp x,y1 oxazolidineo 
Dans un flacon équipé d'un condenseur de reflux, d'un collecteur Dean-Starke, d'un agitateur et d'un thermomètre, on chargeait 79 gr de t-butyl-   bêta-phényléthanolamine   préparée par le procédé développé dans le   JACS     78,   4039 (1956), 122 gr de   paraformaldéhyde   et 150 ml de benzène. Ce mélange était chauffé avec agitation au reflux et l'eau formée dans la réaction était séparée dans le collecteur   Dean-Starkeo   Le benzène était enlevé à la trompe à eau et le résidu   était distillé sous un vide élevéo On obtenait 77 gr, bouillant à 88 /0,3 mm, ayant un N25 de 1,51380  
Bo Réaction avec acétylène. 



   On chargeait dans un flacon convenable 77 gr de   l'oxazolidine   ciavant, 250 ml de diméthylformamide et 5 gr de chlorure   oupreuxb     On   y faisait passer de l'acétylène à la température ambiante sur une période de 8 heures. On avait une absorption totale de 17 gr d'acétylène. Le mélange était traité de la   manière habituelle et, à la distillation, il donnait 50 gr de matière bouillant à 130 /0,25 mmo Cette matière titrait 96,3 %. Le N25 était de 1,51850   
 EMI5.5 
 EXEMPLE 5 : -. N-benzyl-N-(2-propn;Zl)éthanolamine. 



  A. Préparation de 3-benzyloxaolidineo 
On chargeait dans un flacon de 3 litres, équipé d'un dispositif d' agitation, d'un collecteur   Dean-Starke   surmonté par un condenseur de reflux et d'un thermomètre, 755 gr de benzyléthanolamine, 800 ml de benzène et 180 gr de 
 EMI5.6 
 paraformaldéhedee Le mélange était agité et soumis à reflux et 95 ce d'eau étaient enlevés dans le collecteur   Dean-Starkec   Le benzène était enlevé par une distillation atmosphérique et le produit était distillé sous pression réduite. 



  On obtenait un rendement pratiquement quantitatif de   3-benzyloxazolidine   bouil- 
 EMI5.7 
 lant à 125 -127 /18 mm. 



  . i3o Rcaotion â, 3.a tam érature e,mbiante d.e mbenz loxazol..ine aveo 18 Wot ln. o On chargeait dans un flacon approprié, équipé comme décrit à l' 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 exemple 1, 83 gr de   3-benzyloxazolidine,   200 ml de dioxane et 5 gr de chlorure oupreux. -On faisait passer de   l'acétylène   dans ce mélange à 20-30 C. 



   En 3 heures, 15 gr d'acétylène étaient absorbés. Le mélange était laissé au repos pendant environ 2 jours, était filtré à partir du catalyseur, le dioxane était enlevé par distillation sous pression réduite, et le résidu était distillé. On obtenait 54 gr de produit bouillant à 124 /1,5 mm et 20 gr de matière bouillant à   124-150 /1,5   mm avec décomposition., Le produit dans la première fraction était titré par une titration non aqueuse et on trouvait qu'il correspondait 
 EMI6.1 
 à la N-benzyi-N-(2-propynyi) éthanolamineo 
On trouvait que ce composé, qui est une base sous forme liquide, produisait une hypnose de courte durée, lorsqu'il est administré à des souris par 
 EMI6.2 
 voie intrapéritonéale (9eRoQ.m56) On préparait, par conséquent,

   un chlorhydrate pour vérifier son activité par administration   intraveineuseo   Le sel était recueilli sous forme d'une solution aqueuse à 9,18 %. Les résultats sont les suivants* 
 EMI6.3 
 (a) Toxicité intrapéritonéale intense pour les souriso 
 EMI6.4 
 
<tb> 
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> Mortalité
<tb> 
 
 EMI6.5 
 intrapéro 1 Temps Nombre ±l±7111  D U Temps de souris ------------ -..--........aa¯lil"lIftI:!"¯1I :;W----¯Y8¯-¯'&":.JIII III -----...¯-¯-.:- .-;

  ---------- 
 EMI6.6 
 
<tb> 
<tb> Sédation <SEP> Sous- <SEP> Hypnose
<tb> hypnose
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 577 <SEP> 0,5 <SEP> @
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 751 <SEP> 0,5 <SEP> 
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 976 <SEP> 5/5 <SEP> 20 <SEP> mina <SEP> 5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1269 <SEP> 5/5 <SEP> 10 <SEP> min. <SEP> 5
<tb> 
 
 EMI6.7 
 ------...¯-=a¯.....d>:III;II-..IooaI--¯-¯W<R¯-------------,*,---------------- 3007056 A-LD50 - 856 mgr/  (5/20 souris intrapër.;

   28 gr) 
 EMI6.8 
 (b) Toxicité intense par voie orale, j2our les ratso 
 EMI6.9 
 
<tb> 
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> Mortalité
<tb> orale
<tb> mgr/Kg <SEP> D/U <SEP> Temps <SEP> Nombre
<tb> de
<tb> rats
<tb> 
 
 EMI6.10 
 ----<1 .....8:1.h...1 ¯ ..l8CIaEI Sécla- Sous- Eypno- Vo Mo 
 EMI6.11 
 
<tb> 
<tb> tion <SEP> hypno- <SEP> se
<tb> se
<tb> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 400 <SEP> 0/5
<tb> 4/5 <SEP> 1/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 600 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 900 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1350 <SEP> 0/5 <SEP> #
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 2025 <SEP> 0/5 <SEP> 
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 3040 <SEP> 4/5 <SEP> 12 <SEP> min.

   <SEP> 4
<tb> 4550 <SEP> (5/5) <SEP> supposé
<tb> 
 
 EMI6.12 
 3007056 A-LD50 = 2690 219 SD mgr/Kg (5/30 rat oral; 111-20 gr) 48 5 SE mg:r/Kg 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
Dans les doses non léthales, tous les rats sont hypnotisés en 10 minutes et reviennent de l'hypnose en 30 minutes. il y a lieu de noter que les rats étaient anesthésiés à 900 mgr par Kgo La dose anesthésique orale estimée (Anes D50) est de 735   mgr/Kg   ou 27 % A-LD50 (rat voie   orale) .   
 EMI7.1 
 



  CoRaction à basse température de 3-benzyloxazoliine avec l'aoétylèneo 
83 gr de 3-benzyloxazolidine, 200 ml de dioxane et 5 gr de chlorure oupreux étaient chargés dans un flacon d'un litre équipé comme décrità l'exemple 2. Le mélange était refroidi dans un bain de glace à environ 10  et on y faisait passer l'acétylène à cette températureo Sur une période de 5 heures, 16 gr d' acétylène étaient absorbéso Le catalyseur était enlevé par filtration, le dioxane était enlevé par distillation sous pression réduite, et le produis était distillé. 



  On obtenait 68,5 gr de produit bouillant à   124 -128 /1,5   mmo 
 EMI7.2 
 Do Réaction d'acétylène avec de la 3=benzyloxazolidine en utilisant de l'acétone comme solvanto 83 gr de 3-benzylozazolidine, 250 ml d'acétone et 5 gr de chlorure- oupreux étaient chargés dans un flacon de 1 litre équipé comme décrit à l'exemple 2. Le mélange de réaction était refroidi dans un bain de glace avant passage de l'acétylène, et sur une période de 6 heures, 15 gr d'acétylène étaient absorbés. 



  Le catalyseur était enlevé par filtration de la manière habituelle, l'acétone était enlevée par distillation sous pression réduite, et le produit était distillée On obtenait 41 gr de produite 
 EMI7.3 
 o Réaction d'acétylène avec de la¯3=ben loxazolidÀne,¯enlèvement du catalyseur avec H2S. 



   On chargeait dans un flacon de réaction de 1 litre, équipé comme à l'exemple 2, 83 gr de   3-benzyloxazolidine,   200 ml de dioxane, et 5 gr de chlorure   cupreuxo   Le mélange était refroidi avec un bain de glace à environ 10 , et on y 
 EMI7.4 
 faisait passer de l'acétylène sur une période de 4 heures à 5-10  0. Le rigiange était laissé au   repos à   la température ambiante pendant une nuit. 



  15,5 gr d'acétylène étaient absorbés. Le catalyseur était enlevé par filtration, en utilisant un lit d'adjuvant de filtration. Le gâteau de catalyseur était lavé avec du dioxane, la liqueur de lavage étant combinée avec le filtrat, et le   filtrat était traité avec du H2s pour donner un précipité de sulfure de cuivreo Celui-ci était enlevé par filtration. Le filtrat résultant n'était cependant pas   clair; en conséquence, on y faisait passer de l'hydrogène sulfuré supplémentaire, du charbon actif était ajouté et   1 opération   de filtration était répétée  De   cette manièreon obtenait un filtrat de couleur orange clair.

   Le dioxane était enlevé par distillation sous pression réduite, et le résidu était distillé sous 
 EMI7.5 
 le vide pour donner 70 gr de produit bouillant à 104=106%927 mmo Il n'y avait pas de décomposition durant cette distillation. 



  EXEMPLE 6 s N-b e n zyl-N-(1-phényl 2-pro ynl)éthanolaminao A. Préparation de 2-Dhényl-3-benzyloxazolidine. 



  Cette oxazolidine était préparée de la manière décrite dans la partie A de l'exemple 1, en utilisant 151 gr de benzlthanole,mine, 300 ce de benzène et 106 gr de benzaldhdeo On obtenait 200 gr de lloxazolidant désiré,bouillant à 130 /1 mm, avec un N25 de 1,50750 Bo Réaction dtAe¯y ,1en¯avec de la 2= hn 13benz loazol.di..eo Cette réaction était développée comme à l'exemple le partie B, en utilisant 119 gr de phnrlm3'bpnztloxazolidine, 250 or, de dioxane, 10 gr de chlorure   oupreux   et 12 gr d'acétylène.

   La fournée était traitée de manière ha- 
 EMI7.6 
 bituelle et on obtenait 75 gr du produit désiré, bouillant à z-1550/0,25 mm, avec un N5 de 195695- Ce composé montrait l'effet pharmacoiogique suivante 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 
<tb> 
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> M <SEP> o <SEP> r <SEP> t <SEP> a <SEP> lit <SEP> é
<tb> Intrapéro <SEP> D/U <SEP> Temps <SEP> Nombre <SEP> de
<tb> mgr/Kg <SEP> souris
<tb> 
 
 EMI8.2 
 ------------------------------------>--- -----L--- 
 EMI8.3 
 
<tb> 
<tb> Ataxie <SEP> Pseudo- <SEP> Convulhypnose <SEP> sions
<tb> - <SEP> 100 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> 372 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 629 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> 818 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 1063 <SEP> 2/5 <SEP> 10 <SEP> min. <SEP> t; <SEP> 24hr:

   <SEP> 1
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 1382 <SEP> 1/5 <SEP> 10 <SEP> " <SEP> 1
<tb> - <SEP> 1797 <SEP> 1/5 <SEP> 10 <SEP> " <SEP> 1
<tb> - <SEP> 4/5 <SEP> - <SEP> 2326 <SEP> 2/5 <SEP> 30 <SEP> " <SEP> 2
<tb> - <SEP> 4/5 <SEP> 2/5 <SEP> 3024 <SEP> 3/5 <SEP> 30 <SEP> " <SEP> 3
<tb> - <SEP> 5/5 <SEP> 3913 <SEP> 5/5 <SEP> 10 <SEP> " <SEP> 5
<tb> 
 
 EMI8.4 
 2307056 A-LD50. 2576 - 311 SD mgr/Kg (5/40 souris intrapéro; 23,9 gr) 68 SE " EXEMPLE 7 :

   N-benzyl-I!-(l-n-propyl-2-pro'!)ynyl) éthanolamine o Ao Préparation de 2-N-proyl-3-benzyloxazolidineo Avec un processus décrit à l'exemple 4, partie A, ci-avant, en partant de 129 gr de bensyléthanolamine, de 300 cc de benzène et de 72 gr de N- butyraldéhyde, on obtenait 150 gr de   l'oxazolidine   désirée, bouillant à 143-145 / 
 EMI8.5 
 12 mm, avec un Nu5 de 1,5 760 D Bo Béaation¯4e 2z$-nro¯pyi=3=be ioxazoiidine avec l'acétylène 
En répétant le processus de l'exemple 4, partie B, on obtenait, en partant de 103 gr de   l'oxazolidine,   de 200 cc de dioxane, de 10 gr de chlorure cupreux et de 15   gr   d'acétylène, 95 gr du produit désire, bouillant à 
 EMI8.6 
 115"-117 /3 mm< avec un NJ de 1,

  51550 Ce composé montrait l'effet pharmaoologi- que suivante 
 EMI8.7 
 
<tb> 
<tb> Dose <SEP> ' <SEP> Mortalité
<tb> Intrapéro <SEP> Temps <SEP> Nombre <SEP> de
<tb> mgr/Kg <SEP> D/U <SEP> souris
<tb> Sédation <SEP> Sous- <SEP> Hypnose
<tb> hypnose
<tb> 5/5 <SEP> 1063 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 3/5 <SEP> 1382 <SEP> 1/5 <SEP> 48 <SEP> hr. <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1797 <SEP> 1/5 <SEP> # <SEP> 24 <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 2326 <SEP> 5/5 <SEP> 3 <SEP> " <SEP> 2; <SEP> 24 <SEP> hr <SEP> :
<tb> 248 <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 3024 <SEP> 4/5 <SEP> # <SEP> 3 <SEP> " <SEP> 2; <SEP> 24 <SEP> hr <SEP> :
<tb> 
   3007056 AOLD50 = 1877 - 216 SD mgr/Kg (5/25 souris intrapéro; 27,7 gr) 48 SE "   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
 EMI9.1 
 EXEMPLE 8 : avec 3=benzyloxazolidine en utilisant du dmti1lformamid comme solvant. 



  Dans un flacon convenable, on chargeait 87 gr de 3-be-nzvlozazolidineg 250 ml de diméthylformamide et 5 gr de chlorure cupreuxo On f&iit passer de 1' acétylène dans ce mélange avec une agitation rapide à une pression de 3-6 pouces 
 EMI9.2 
 de mercure au-dessus de la pression atmosphérique La température était réglée à 5-io < Ii y avait une absorption extrêmement rapide d'acétylène et après 1 heu- re, 22 gr   d'acétylène   avaient été enlevés par ce mélange.

   A celui-ci, on ajoutait alors un adjuvant de filtration disponible dans le commerce sous la marque   Filter-Cel,   le mélange était filtrée et le gâteau était lavé avec une petite quantité d'acétoneo Le filtrat était traité avec de l'hydrogène   sulfuré,   on ajoutait du   charbon   de bois et on filtrait ensuite à nouveau pour enlever le charbon et le   sulfure   de enivre.On obtenait un filtrat, incolore clair qui était séparée sous pression réduite, de l'acétone et-   du.     diméthylformamidao   La matière 
 EMI9.3 
 à point d'ébullitioa.

   élevé était ensuite distillée et on obtenait 82 gr de produit, bouillant à l06=110o/025 memo Ceci constitue un rendement de 82 % du rendement théoriqueo EXEMPLE 9 a Acétate de N-benzyl=N-(-aaétoxy--méthyl=2=entynylJéthanolamineo Dans un :t1.-:'.:on à trois sois d'un litre, équipé d'un thermomètre, d? un condenseur de reflux, d'un entonnoir à robinet, et d'un dispositif d'agitation, on chargeait 85 gr de   3-benzyloxazolidine,   200 ml de dioxane et 10 gr de chlorure cupreux.

   Avec agitation, on ajoutait alors, par l'entonnoir à robinet;, 50 gr de 
 EMI9.4 
 diméthyléthynylearbinolo Lors de l'addition du carbinol, il y avait une légère réaction exothermique et la température était portée à 48  C, puis maintenue à   45-47    avec un léger refroidissement par application d'un bain de   glace.  La durée d'addition du   diméthyléthynylcarbinol   était de 40 minutes. On agitait le mélange pendant 2 heures, après quoi il devenait très   épais,   et 200 ml supplémentaires de dioxine étaient ajoutés pour   -l'éclaircir   quelque peu.

   Le mélange était laissé au repos pendant la nuit, on faisait ensuite passer l'hydrogène 
 EMI9.5 
 sulfuré dans ce mélange, du charbon de bois et du Filter-Ce-1 a..en.t ajoutés.,, et le mélange était filtréo On obtenait une solution claire de laquelle le dioxane était enlevé à pression réduite, et le résidu était traité comme suit. 



   On ajoutait à ce résidu, dans un flacon convenable équipé d'un dispositif d'agitation,   d'un   thermomètre et d'un entonnoir à robinet, 300 ml de benzène, 80 gr de pyridine et ensuite  avec   agitation, 180 gr de chlorure d'acétyle sur une période de 30 minutes en maintenant la température au. voisinage de 75  à l'aide d'un bain de glace.On agitait le mélange pendant 30 minutes   supplémen-     taires,   et on ajoutait lentement une solution de 92 gr de soude   caustique   dans 
 EMI9.6 
 150 a; dlectu, tout en maintenant la température en dessous de 20  avec un bain de glace.

   Le mélange était ensuite filtré à travers du 'ilter0e.lg le pH était réglé jusqu'au point neutre avec du carbonate de sodium, la couche supérieure était séparée et la couche inférieure était extraite avec du   benzèneo  Les extraits au benzène étaient combinés avec la couche supérieure et   sèches   sur du carbonate de potassium anhydre.Le benzène était enlevé à pression réduite et le 
 EMI9.7 
 résidu était distillé pour produire 125 gr de matière, bouillant à 167%926 o Cette matière était identifiée par une titration non aqueuse comme étant de l acétate de N=benzyl=N=(4-acétoxy=4=méthyl-2= pentynyl)éthanolamineo EXEMPLE 1'0 : T 'ben ltm 4h r -4 mth l=mhe i 1 th..o.in.e Dans une expérience similaire, on chargeait dans le flacon 48 gr de 3=benlooldi2e9 200 ml de dioxane et 5 gr.de chiorure eupreux.

   On ajoutait ensuite â zus 5 gr de methyléthynyloarbinolo On agitait le mélange pendant 2 heures et on le laissait ensuite au repos pendant la nuitc On faisait passer de l'hydrogène sulfuré da-rie le mélange, on ajoutait-u charbon de bois et le mélange était ensuite filtré. Le dioxane était enlevé à la pompe à eau et le résidu était distille pour donner 54 gr, d'un point d v\;r.ulli tion de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   175 -180%,26   mmo Cette matière était titrée par la méthode non aqueuse et elle 
 EMI10.1 
 titrait 998 % en tant que N isoproprlN 4mhydroxymQ.méthyl2 hezynylthanolaminea Le N5 était de 1,5366. 



  EXEMPLE 11 : NbanzylmN(2heptynl)éthanolaminao 
Dans un flacon à trois cols   d'un   litre, équipé d'un dispositif d'agi-   tation,   d'un thermomètre, d'un entonnoir à robinet et d'un condenseur de reflux, 
 EMI10.2 
 on chargeait 86 gr àe 3 bensrlaazolidine9 250 ml de dioxane et 5 gr de chlorure oupreux.

   On ajoutait ensuite 46 gr de n-butylaoétylène sur une période de 20 minuteso Il y avait une légère exothermie lors de l'addition du   butylacétylèneo   Le mélange de réaction était agité pendant 5 heures, laissé au repos pendant la nuit, et ensuite chauffé jusqu'à 50  et agité pendant 60 heures supplémentaires à   40-50 o  Le mélange était   filtré,   le filtrat était traité avec de l'hydrogène 
 EMI10.3 
 sulfuré, on ajoutait du F'.ltarCel9 et on filtrait à nouveau.

   Le filtrat était séparé du dioxane à la trompe à eau et le résidu était distillé pour donner 86 gr de N-benzyl-N-(2-ootyrlyl)éthanolamineo Le N25 de cette matière était de 1,5202 et titrait 97 % par une titration non aqueuseo EXEMPLE 12 : 1 isopropyl T(2mpropynrl)éthanolaminee AoPréparation de 3-isopropyloxazolidineo 
On chargeait dans un flacon à trois cols d'un litre, équipé d'un collecteur   Dean-Starke   surmonté d'un condenseur à reflux, d'un dispositif d' agitation et d'un thermomètre, 103 gr de N-isopropyléthanolamine, 200 ml de 
 EMI10.4 
 benzène et 30 gr de paraf'ormaldéhyde Le mélange était soumis à relfux et 20 or d'eau étaient séparés dans le collecteur Dean-Starkeo Le benzène était enlevé par une distillation atmosphérique,

   et le résidu était distillé sous le video 
 EMI10.5 
 On obtenait 82 gr de 3igaproprlaazolidine bouillant à 45 /30 mmo Bo Réaotïon d#UÊZ-lê-ne avec de la¯3-isopropyloxasolidineo On chargeait dans un flacon convenable, 77,5 gr de 3isoproploazo   iidine,   200 ml de dioxane et 5 gr de chlorure   cupreuxo   On faisait passer l' acétylène dans ce mélange à   1020    C et, sur une période de 8 heures, 17 gr étaient absorbés (théorie, 19 gr). Le catalyseur était enlevé par filtration, le filtrat était saturé d'hydrogène sulfuré, du charbon activé Norite était ajouté, et le mélange était filtréo Le dioxane était enlevé par distillation sous le vide, et le produit était distillé sous le vide. On obtenait 46,5 gr du produit désiré bouillant à   96-98 /16   mm.

   Il y avait une fraction de point d'ébullition supérieur, qui bouillait de 64 à   145 /15     mm,   qui n'était pas autrement caractérisé. 
 EMI10.6 
 



  EXEMPLE 13 : N-isopropyl-N-(4-hydroxy-4"méthyl-2-hexynyl) éthanolamine 
Dans une expérience similaire, on chargeait 74 gr de 3-isopropyloxa-   zolidine,   qui titrait   80 %   de matière, 200 ml de dioxane et 10 gr de chlorure   cupreuxo   On y laissait ensuite tomber goutte à goutte 50 gr de méthyléthyléthynylcarbinol sur une période de 30 minutes, en maintenant la température en dessous de 40  avec un bain de glace. On agitait le mélange pendant 2 heures et ensuite on le laissait reposer pendant une nuit. Il était traité de la manière habituelle;. 



  Après enlèvement du dioxane à la trompe à eau, le résidu était enlevé au sommet 
 EMI10.7 
 pour donner 65 gr de N ieoproplN (.hpdro 4mméthrl2mhexnyl) éthe.nolamine   Cette matière titrait 99,7 % par une titration non aqueuse et avait un N5 de 1,4821.   
 EMI10.8 
 



  EXEMPLE 14 : N-iso'propylN./3'-(2.oyclohexanol)-2-propynylethanolamine. 



  Dans une expérience similaire, on chargeait, dans un flacon, 85 gr de 3isoproploazol.dina' 200 ml de dioxane et 5 gr de chlorure cupreux. Par 1 entonnoir à robinet, on ajoutait alors, avec agitation, une solution consistant en 62 gr d'éthynyloycslohexanol et 20 ce de dioxane L'addition de la solution 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
 EMI11.1 
 d'éthynylcyclohexanol prenait 20 minutes et la température maximum atteignait 38  Le mélange était agité pendant 2 heures et demie et ensuite traité de la manière habituelleo On obtenait 65 gr de Nïsoprop-.N..---(2rcloh:xa oi)2 propynyl7éthaziolanîiie bouillant à 158%,5 mmo La matière avsit run ?i±5 .e 15 57 et titrait 99 % par une titration non aqueuseo EXEMPLE 15¯:

   â N ïrop;pl N(4hYdro 4-mét,h;l2hen.;i ât,n,olaxnin 
On chargeait dans un flacon d'un litre, équipé d'un condenseur de reflux, d'un entonnoir à robinet, d'un dispositif d'agitation et d'un thermomètre, 60 gr de   3-isopropyloxazolidine   et 200 ml de dioxane, et le mélange était 
 EMI11.2 
 chauffé jusqu'à 30".,moment auquel on ajoutait 50 gr de méthylêtùyléthynylcarbinolo On n'utilisait pas de catalyseur. Le mélange était maintenu à 7L-801 pendant 7 heures, refroidi et distillé. On récupérait de la oproploaol.d,ine9 du dioxane et du métl-tyléthylêthynylcarbinol. Il n'y avait pas de formation de produit à point d'ébullition élevé. 



  EXEMPLE 16 : .!=is.9proPzl=N-( 2-b tyfoE thygggolamineo Dans un flacon semblable à celui utilisé pour les réactions d'acétylène, on chargeait 60 gr de 3isopropyloxe,o7 .di.ne 250 ml de dioxane et 5 gr de chlorure   cupreuxo   On faisait passer dans ce mélange du   méthylacétylène   (l-propyne) venant d'un réservoir, à   25-30 ,   sur une période de 10 heures, durant lesquelles 34   gr   de   méthyl-acétyléne   étaient absorbés.

   Le mélange était filtré à partir du catalyseur, traité avec de l'hydrogène sulfuré de la manière habituelle, séparé du dioxane à la trompe à eau, et le résidu était distillé pour   donner 63 gr de N-isopropyl-N-(2-butynyl) éthanolamine qui bouillait à 64 /0,6 mm et titrait 97,3 % par une titration non aqueuse, avec un N25D de 1047280   
 EMI11.3 
 EXEMPLE 17 : é 19Z :yl dY(5inet11Y1 "Uténe3ne) .0 3-isopropyloxazolidine aveo ieoropénylaot;lneo Cette expérience était réalisée d'une manière semblable à celle employée pour le butylacétylèneô Dans un flacon d'un litre, on chargeait 120 gr de 3mieoproprloaol3dzne 200 ml de dioxane et 75 gr de ehloTure cupreuxo On ajoutait lentement ensuite une solution consistant en 68 gr d.' isopropén;ylaè:é- tylène dans 100 mgr de dioxane.

   Une réaction exothermique amenait la température à 35  et cette température était maintenue entre 30-35  avec refroidissement, durant toute l'addition qui prenait 25 minutesoOn agitait le mélange pendant 3   heuresy   tandis que le mélange   refroidissait--'   graduellement. On laissait   alors   reposer le mélange pendant une nait et on   '-Le   traitait de la manière habituelle par filtration, traitement avec de l'hydrogène sulfuré, et   enlèvement   du Solvant à bas point d'ébullition à la pompe à eau. On obtenait 136 gr. de produit bouillant à   72%,25   mmg   qui,,   par une titration non aqueuse,  titrit   98 % de N-isoprepyl-N-(2-méthyl-1-   butène-2-yne)   éthanolamine. 
 EMI11.4 
 



  EXEMPLE 18 Nie rca 1N b.e t 1 tha,lonarine De la manière décrite ci-avant, on mettait en réaction 120 gr de 3-isopropyloxazolidine, 400 ml de dioxane et 10 gr de chlorure supr&ne avec 86 gr de butylacétylène. La température était de 33-40  C durant l'addition de oe brutyla.oôtl6neo On agitait le mélange pendant 2 heures, on le chauffait à 60  pendant 20 minutes et on l'amenait à 68  pendant 45   minuteso   La source de   chauf-   fage était alors écartée, on agitait le bain et on le refroidissait jusqu'à la température ambiante.Le catalyseur était enlevé par filtration et le filtrat était traité à l'hydrogène sulfuré, puis au Darco   G-60g   puis filtré à   nouveau.   



  Le dioxane était séparé à la pompe à eau et le résidu était distillé sous un 
 EMI11.5 
 vide élevé pour donner 165 Ur de lTm.eopropliV (2hept; nl) éthanolawina bouillant à bzz,5 mmo Le ND5 était de 194678. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
 EMI12.1 
 



  EXEMPLE 19 : N isorrouyl N(4 hrdrox 2mbut¯n.yl) éthanolamine à Prpe.ration de 3-(bta-hydroxcthyl)2-dthyloazolidine : 
Dans un flacon à 3 cols d'un litre équipé d'un dispositif d'agitation, d'un thermomètre, d'un collecteur   Dean-Starke   et d'un condenseur, on chargeait 210 gr de   diéthanolamine,   250 ml de benzène et 120 gr de propioaldéhydeo Le mélange était agité et soumis à reflux et on enlevait 40 ml d'eauo Le benzène était enlevé par distillation atmosphérique et le résidu était distillé sous le vide. 
 EMI12.2 
 



  On obtenait 197 gr de l'oxazolidine désirée bouillant à 108=112 /15 mmo Le N25 était de 1,4665 et la matière titrait   100,25 %   pour une   titra%ion   non aqueuse . 



   B. Réaction avec   l'acétylène:   
Dans un flacon équipé d'un agitateur, d'un tube d'entrée de gaz, d' un tube de sortie de gaz connecté à un manomètre à mercure du type ouvert, et d'un thermomètre, on chargeait 143 gr de   l'oxazolidine   ci-avant, 350 ml de di-   méthylformamide   et 8 gr de chlorure   oupreux.   Avec agitation, le mélange était refroidi à 3  et, après balayage avec de l'acétylène, la concentration   d'aoé-   tylène était amorcée et la réaction était développée pendant 4 heures à -3  à 40. Il y avait une   absorption   totale de 14 gr d'acétylène. Le mélange était filtré pour enlever le cuivre catalyseur, le filtrat était dilué avec 500 ml   d'acé-   tone et saturé d'hydrogène sulfuré.

   La solution était filtrée pour enlever le sulfure et l'acétone et le diméthylformamide était enlevé à la pompe à eau. 
 EMI12.3 
 



  Le résidu était distillé sous le vide¯et on obtenait 85 gr de N-%gdroxy-ù-(1-   éthyl-2-propyne) éthanolamine, bouillant à 122 -128 /1,3 mmo Le N25 était de 1,4895 et la matière titrait 102,8 % pour une titration non aqueuseo   
Un flacon de 2 litres équipé d'un dispositif à agitation, d'un   conden-   seur, d'un thermomètre et d'un entonnoir à robinet, était chargé de 800 ml de 
 EMI12.4 
 dioxane et de 130 gr (1,13 mole) de N-îaopropylozazolidineo Lorsqu'on ajoutait ensuite 40 gr de chlorure ouprène, on notait une légère exothermie allant jusqu'à 35  00 Par l'entonnoir à robinet, on ajoutait 125 gr (2,23 moles) d'alcool propargylique sur une période de 45 minutes.

   La réaction était exothermique; elle atteignait 49  0 comme température maximumo On agitait pendant 2 heures, et on filtrait ensuite pour enlever un solide jaune (sel de cuivre d'alcool propargylique)o Le filtrat était traité à l'hydrogène sulfuré et filtré pour enlever le sulfure de cuivre ainsi   précipité.   Le filtrat (de couleur rouge-orange) était épuré pour enlever le dioxane et l'excès d'alcool propargylique. Une distillation sous la pompe à vide donnait une petite tête de distillation d'alcool pro- 
 EMI12.5 
 pargylique qui n'a pas réagi. Le produit était recueilli à 147-150%,75 mm, et une quantité de 91 gr avec un N25 de -194974. Un résidu résineux de 48 g restait dans la cuve de distillation. 



  EXEMPLE 20 : lmth.yl-N (1-thénl-2royn.yl) éthanolamine A. Préparation de 2mphny'1=3 mthyloxazoliâine : En utilisant le même processus que celui décrit ci-avant, en partant de 65 gr de monométhyléthanola.mine, de 200 cc de benzène et de 106 gr de benzaldéhyde, on obtenait 106 gr de l'oxazolidine désirée bouillant à .10 -115 18 mm Bo Réaction de 2-phenyl-3 mthloxazolidine avec l'aaét lèneô 
Par le processus décrit ci-avant, on obtenait, en partant de 81 gr de   l'oxazolidine,   de 200 ce de dioxane, de 10 gr de chlorure cupreux et de 8,5 gr d'acétylène, 41 gr du produit désiré bouillant à 1070/0,26 mmo 
 EMI12.6 
 EXEMPLE 21 N-hydroxyéthyl-N-(2-propynyl) éthanolamine Ao Préparation de 3-(bêta-hydroxyethyl)-oxazolidine s En partant de 105 gr de diêthanolamine, de 200 ce de benzène et de 30 gr de paraformald.éhyde, on obtenait 100,

  5 gr de l'oxazolidine bouillant à 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 
 EMI13.1 
 680/095 mm-9 -ie 5 t¯ 194775. 



  B. Rêaotîon à,j± @%$ène¯¯aveo le 3 4bgtél hg#oqgµt #g % oxyo@@Ôneo Par le processus décrit ci-avant, en partant de 585 gi- -1, l"oxasoli'dinee de 200 co de dioxane de 7 gr de chlorure ouprene et de 1495 gr alacâtylène, on obtenait 32 gr de produit 'bouillant à 1130-1160/095 illillo L> matière se solidifiait au repos et titrait 96 % de pureté pour une non 5,q:aeuse,, 
 EMI13.2 
 Ce composé avait l'effet pharmacologique suivant:

   
 EMI13.3 
 
<tb> 
<tb> Effet <SEP> Dose <SEP> Mortalité
<tb> 
 
 EMI13.4 
 intrapéri 0, 1VOnibre de mg!' /'f4s ID lu Temps souris sédatio-n 395 1.382 095 595 1.797 0,5 1# 2.326 3,5 s 24 hr li 48hr s 2 É# 3.024 3, 5 24 hr 2 '(2hr 1 (m.) 
 EMI13.5 
 12/10/56 à-LD   2527 - 230 SD mgr/Kg (5/ 20 souris in.trapoj 2695 gr) -51 SE Il EXEMPLE 22 NhénYl=N=(2=propy11éthanolandneo 4 9gyé%# éltion¯dg¯ 3=¯phµ J¯glgzazglj@j#e En partant de 139 gaz de phényléthano1wnine, de 100 0 de benzène et de 30 gr de paraformaldéhydeg on obtenait, par le processus déorit nt9 135 gr de 3-phéRyloxasolidine bauillaïlt à 87 %/0928 nia et ayant tin- Jl"5 'le 1,57300 La matière titrait 104 % par une titration non aqueuse 6e 00mpGfB 3vixnait les résultats pharmarcologiques suivants 
 EMI13.6 
 Effet Dose îortalité intrapério Nombre de TI1f!,T IKg Diu temps souris Sédaj;;LcJj,1;

   1 p 4/5 3/5 372 1/5 x 24- 5/5 EB 484 2/5 s 24 " z 48trr' B9 ; BE 629 3/5 s 24 ?; Vi   5/5 8 8 5/5 s 6 mÜlo If ;v " 1063 PP 5mino 5 
 EMI13.7 
 10/8/56 A-LD50 - 534.- 64 SD mg/Kg (5/25 souris intrapo, 2801 gm) 14 SE ét/îQ ZKBWLE 23 -me ïU (.,wpeyYï)  t.a,.ï3ie 1 o Px x . ¯. j-o ïï ..z. 
 EMI13.8 
 



  Dans UN.@ 6xpérienoe ... 9 100 ger de t-C!tyléthaùla:Jîil1e9 200 e-c de benzène et 18y 5 gr de p&raform&.ld4hyde étéient s0mis à reflux et Il cc dl eau éti9nt enlevés .:v:âJ le collecteur. 



  Le 'benzène était éniei:1 a la pompe à aau et le résidu qui p+s ,i,t 136,5 ger était oorisid4zé OOmJ1!ê ';'::1.. t gïv-ßrzy de la. t-ocityloxasolidine. 



  B 0 - J:1..:h(J..tJ5),- de -".,a;..rdicâ...r r .: 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
Dans une expérience similaire, on soumettait à agitation 136,5 gr du résidu ci-avant, 250 cc de dioxane et 5 gr de chlorure cuprène, tandis qu'on faisait passer de l'acétylène dans le mélange à la température ambiante.Sur une période de 8 heures, il y avait une absorption de 15   gr   d'acétylène.

   Le mélange était traité de la manière habituelle et, lors d'une distillation, il donnait 
 EMI14.1 
 78,5 gr de N-t-oetyl-N-(2-propynyl) éthanolamine bouillant â l04 112 19 72mmo Cette matière avait un N25 de 1,4722 et titrait 101   %   pour une titration non aqueuse 
 EMI14.2 
 EXEMPLE¯24 :

   y N tmoct lN hn- ro 12 ro e éthanolamine A, Préparation de 1 oxazolidine¯ Lli4=azolidine était préparée dé la manière habituelle en partant de t-octyléthanolamine, de n-butyraldéhyde et de benzène comme agent aéotropant Bo Réaction avec l'actv rie 114 gr de 2-n-piopyl-3-t-oatyloxazolidine, 300 ml de diméthylformami- de et 7 gr de chlorure   cupreux   étaient traités avec de l'acétylène de la manière   habituelle.   Sur une période de 4 heures à une température de   15-25 ,   on avait une absorption de 16 gr d'acétylèneo Le catalyseur était enlevé par filtration et le filtrat était utilisé tel quel, car il n'y avait pas de coloration indiquant un résidu de cuivre. Le diméthylformamide était enlevé à la trompe à eau et le résidu était distillé.

   On obtenait 76 gr de produit bouillant à   81-85 /   
 EMI14.3 
 0,75 midi La matière avait un N±5 de 1,4561a 
En résumé, la présente invention est relative à de nouvelles   étha-   nolamines non saturées acétyléniquement, qui sont formées par la réaction, avec un catalyseur à ions de cuivre, de l'oxazolidine correspondante et d'un composé   acétylénique.   La réaction est mise en oeuvre en présence d'un solvant, tel que ' le dioxane ou le   diméthylformamide,   à une température comprise dans une gamme de 10 à 30  0 et à une pression allant de 5 à 10 pouces de mercure au-dessus de la pression atmosphérique. 



   REVENDICATIONS. la Comme nouveaux composés, les éthanolamines non saturées acétyléniquement,ayant la formule : 
 EMI14.4 
 dans laquelle "l' R et R à R sont choisis dans le groupe comprenant   l'hydro-   
 EMI14.5 
 gène, les groupes aîkyliques, les groupes aryliques, les groupes alkaryliques ou les groupes arailiquespourru que R 1 ou R2 soient de l'hydrogène; R est choisi dans le groupe comprenant les groupes alkyliquexs les groupes aryliquesy les groupes alkaryliques ou les groupes aralkyliques; Ra est choisi dans le groupe comprenant l'hydrogéne, les groupes ..-.i,uee les groupes ,Lk'i3quess les 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to new acetylenic compounds, and in particular to acetylenically unsaturated ethanolamines; the invention relates especially to acetylenically unsaturated ethanolamines having the following chemical formula:

   
 EMI1.1
   In the above formula, R1, R2 and R4 to R7 may be hydrogen, alkyl groups, aryl groups, alkaryl groups or aralkyl groups, provided that R1 or R2 are hydrogenated. limiting factors are that R1 and R2 cannot both be an alkyl or aryl group, and that R3 is not hydrogen.
R8 can be hydrogen, an alkyl group, an alkenyl group, an aryl group, an aralkyl group, an alkaryl group, or a hydroxyalkyl group.



   The new compounds of the present invention are prepared by the reaction of any mono-acetylenic compound containing at least one active hydrogen atom, with an oxazolidine. This reaction proceeds according to the following equation:
 EMI1.2
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The reaction conditions for the reaction given above are generally as follows.



   The chosen oxazolidine is dissolved in a suitable solvent, preferably dioxane or dimethylformamide, the latter being especially preferred. Although the above reaction can proceed in the absence of the solvent, it has been found that the reaction proceeds more smoothly, and under better control, if a solvent is present. The amount of solvent used will depend to some extent on the plant used. Generally, however, about 1 to 5 parts of solvent per part of oxazolidine is used.

   When dioxane is the solvent used, it is usually preferred to use 2 to 3 parts of dioxane per part of the oxazolidine. When dimethylformamide is the solvent used, it is preferred to use 1 to 5 parts per part of the oxazolidineo
The reaction proceeds exothermically and it is preferred to operate at temperatures varying from about 0o to 60 C. A preferable temperature range is 5 to 10 C. It should be understood, however, that temperature limitations do not apply. are not critical. The reaction is controlled, however, by the proper control of the temperature.



   The reactions of the present invention can be carried out under a wide range of pressures from a pressure below atmospheric pressure to a pressure above atmospheric pressure. Although there appears to be some relationship between speed and smoothness of the reaction with pressure, this point has not yet been fully explored Ordinarily, reactions develop smoothly at pressures varying from about 5 to about 14 inches of mercury, 8 to 10 inches being preferred.
Since the acetylene compound is ordinarily a gaseous material, it is believed that diluent gases, such as nitrogen and other inert gases, can be used, in order to prevent accidental explosion or overcharging of the acetylene compound.



   One of the essential characteristics of the new reactions to which the present invention relates is the presence of a source of cuprous ions. These ouprous ions form a complex of catalytic copper with the acetylene compound. The source of the cuprous ions can be any copper salt which dissociates in the reaction mixture to give the required cuprous ions. For example, cuprous chloride, ouprous sulfate, etc., are usable.



   After the oxazolidine has been dissolved in the desired solvent, the cuprous ions have been introduced and the pressure and temperature have been adjusted to the desired point, the acetylene compound is passed through the mixture of ingredients with stirring. until the desired amount has been added. Normally, a brightly colored precipitate is found which represents the copper-acetylene complex. This material is filtered to separate it from the reaction mixture. It is then preferred to pass hydrogen sulfide through the reaction mixture to precipitate any residual orprous ions.



  It should of course be understood that any other suitable means can be used to remove excess cupreuxo
After removing the residual cuprous ions, the reaction mixture is then distilled to remove the solvent. The desired product is removed by distillation after the solvent, at a determined temperature which usually does not vary more than 2 to 100. The treatment of the product is completed by any of the methods known in the art. These methods are redistillation, recrystallization, etc. The product obtained is monitored by non-aqueous titration, hydrogenation to check the amount of hydrogen attached, and other familiar methods.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The acetylenically unsaturated ethanolamines of the present invention have a large number of applications, both in the industrial and pharmaceutical fields. They are of interest in the formation of a large number of industrial compounds due to the presence of three very active groups in the molecule, namely the acetylenic group, the amino group and the hydroxyl group, all capable of reacting with various reagents known to give the conventional reactions of these compounds.



   For example, when R8 of the formula is hydrogen, acetylenically unsaturated ethanolamines undergo all the conventional acetylenic reactions, such as ethynylation, vinylation, carbonylation, etc.



    When R8 is an organic radical, such as methyl, ethyl, propyl, etc., the compounds undergo addition reactions, such as halogenation, hydrogenation, etc. When desired, the compounds can be used to undergo conventional tertiary amine reactions, such as salt formation, formation of quaternary ammonium compounds, etc.
The hydroxyl group can be used to form esters, ethers, metal alcoholates, etc.



   The acetylenically unsaturated ethanolamines of the present invention have utility as pharmacological compounds. Certain derivatives, especially the hydrochlorides, have hypnotic and sedative properties, when administered to animals. The materials of the present invention are also of interest as curing agents and have utility in the curing of materials, such as epoxy resins and other resinous materials of this type.



   The oxazolidines used as raw materials for the formation of the acetylenically unsaturated ethanolamines of the present invention can be suitably prepared by methods known in the art. Such a synthesis can be described in the following general terms.



   A primary amine is reacted with a 1,2-epoxide in the presence of water to form an ethanolamineo The ethanolamine is then condensed with an aldehyde or an oetone, with the elimination of a water molecule, to erode the oxazolidine desired. This synthesis can be represented by the formula given below:
 EMI3.1
 
The mono-ethanolamines, mono-substituted, as represented in the formula above, can also be prepared by the reductive alkylation of a mono-ethanolamine with an aldehyde or a ketone, in the presence

 <Desc / Clms Page number 4>

 hydrogen and a hydrogenation catalyst.



   The new compounds of the invention and their method of preparation can be more clearly explained with reference to the following examples.



  EXAMPLE 1: N-isobutyl-N- (2-propynyl) ethanolamine.



   A. Preparation of 3-isobutyloxazolidineo
It was placed in a three-necked, one liter flask, equipped with a stirring device, a thermometer and a Dean-Starke manifold for water removal, and surmounted by a reflux condenser , 200 ml of benzene, 122 g of mono-ethanolamine and 144 g of isobutyraldehyde. The mixture was stirred and refluxed for 5 hours, during which time 36 ml of water separated in the Dean-Starkeo manifold. The flask was then mounted for distillation and all the benzene solvent was removed by distillation.



  To the residue were then added 300 ml of methanol and 0.2 g of platinum as a catalyst, and the mixture was hydrogenated on a Parr shaker at room temperature. When the theoretical amount of hydrogen was absorbed, the solution was filtered to separate it from the catalyst, the methanol was removed by distillation and the residue was distilled off. 181 g of N-isobutylethanolamine were obtained. This material was loaded into a flask equipped as described above. Then, 250 ml of benzene was added and, finally, 46.5 g of paraformaldehyde was introduced. The mixture was refluxed for 6 hours, during which time 21 ml of water were removed in the Dean-Starke manifold.



  The benzene solvent was removed by distillation and the residue was distilled off in vacuo. 124 g of 3-isobutyloxazolidine were obtained, boiling at 61 C / 20 mm.



   Bo Reaction of acetylene with 3-isobutyloxazolidine.



   It was loaded into a liter flask, fitted with a stirring device, an inlet tube for the introduction of acetylene and an outlet tube connected to a U-tube mercury manometer. of the open type, 109 g of 3-isobutyloxazolidine, 250 ml of dioxane and 5 g of pulverulent cuprous chloride. The mixture was stirred and acetylene was passed through it at a pressure of 2 to 3 inches of mercury, above atmospheric pressure.



  The temperature was maintained at about 20-25 C by means of an ice bath while introducing the acetylene. Over a period of 2 hours, a total of 20 g of acetylene was absorbed. The catalyst was removed from the reaction mixture by filtration, the dioxane was removed by distillation at reduced pressure, and the residue was fractionated. 59 g of product boiling at 59 C / 0.7 mm were obtained.



  The N25 of this material was 1.4545; non-aqueous titration indicated that 98.8% of the product constituted the desired compound, namely N-isobutyl-N- (2-propynyl) ethanolamine.



  EXAMPLE 2: N-t-butyl-N- (2-propynyl) ethanolaminee
A. Preparation of oxazolidineo
The preparation was planned in the usual manner from tbutylethanolamine, paraformaldehyde and benzene.



   Bo Reaction with acetylene.



   In a suitable flask, 65 g of 3-t-butyloxazolidine, 200 ml of dimethylformamide and 5 g of cuprous chloride were charged. 16 g of acetylene were passed through it over a period of 6 hours at 15-25 C. The mixture was treated with hydrogen sulfide, charcoal, Filter-Cel, then filtered The filtrate was liberated from dimethylformamide with a water pump, and the residue was removed at the top give 41 g of Nt-butyl-N- (2-propynyl) ethanolmaine, boiling at 63 -70 C / 0.24 mmo Redistillation of the material gave a pro- milk boiling at 980-101 / 25 mm. This material titrated 97.3% by a non-aqueous titration and had an N25 of 1.46650

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 EXAMPLES: NtmbutylNm lnpropyl2-propynyl) ethanolam.neo A Preparation of oxazolidine.



  Oxazolidine was prepared starting from t-butylethsllc --- &, nine and butyraldehyde, using benzene as the azeotropic agent. The process used was as described above.
 EMI5.2
 Bo Reaction of oxazolidine with acetyleneo A suitable flask was loaded with 86 g of 1 oxazolidine, 200 ml of dimethylformamide and 10 g of cuprous chloride. Acetylene was passed through this stirred mixture with an absorption of 8.5 g in 3 hours, after
 EMI5.3
 which was added a further 100 ml of dimethylformamide and OD again passed acetylene. The mixture then removed an additional 7.5 g of acetylene over a 5 hour period, making a total of 16 g of acetylene.

   The mixture was filtered to remove the catalyst copper, and the residual copper was removed by passing hydrogen sulfide through the filtrate, adding Filter-Cel and filtering. The dimethylformamide was removed with the water pump and when it was completely removed a solid separated in the vial. The solid was removed by filtration and washed with Skellysolve, then combined with the filtrate The filtrate was then freed from Skellysolve and the residue was distilled to give 28.5 g of Nt-butyl-N- (1-npropyl-2- propynyl) ethanolamine boiling at 80-83 / 0.5 mmo This material titrated for the above structure 101% by a non-aqueous titration and it had an N25 of 1.46350
 EMI5.4
 EXAMPLE 4: N-t-butyl-N- (2-propynyl) -beta-phenylethanolamine.



  A. Preparation of 3-t-but: l- hp x, y1 oxazolidineo
In a flask equipped with a reflux condenser, a Dean-Starke collector, a stirrer and a thermometer, 79 gr of t-butyl-beta-phenylethanolamine prepared by the process developed in JACS 78 were charged. , 4039 (1956), 122 g of paraformaldehyde and 150 ml of benzene. This mixture was heated with stirring at reflux and the water formed in the reaction was separated in the Dean-Starkeo manifold The benzene was removed with a water pump and the residue was distilled under a high vacuum o 77 g were obtained, boiling at 88 / 0.3 mm, having an N25 of 1.51380
Bo Reaction with acetylene.



   77 g of the above oxazolidine, 250 ml of dimethylformamide and 5 g of oupreux chloride were charged into a suitable flask. Acetylene was passed through it at room temperature over a period of 8 hours. We had a total absorption of 17 g of acetylene. The mixture was treated in the usual manner and, on distillation, gave 50 g of material boiling at 130 / 0.25 mmo. This material assayed 96.3%. The N25 was 1.51850
 EMI5.5
 EXAMPLE 5: -. N-Benzyl-N- (2-propn; Zl) ethanolamine.



  A. Preparation of 3-benzyloxaolidineo
Into a 3 liter flask, equipped with a stirring device, a Dean-Starke collector surmounted by a reflux condenser and a thermometer, 755 gr of benzylethanolamine, 800 ml of benzene and 180 gr of
 EMI5.6
 paraformaldehyde The mixture was stirred and refluxed and 95 cc of water was removed in the Dean-Starkec manifold. Benzene was removed by atmospheric distillation and the product was distilled off under reduced pressure.



  A practically quantitative yield of boiled 3-benzyloxazolidine was obtained.
 EMI5.7
 lant to 125 -127 / 18 mm.



  . i3o Rcaotion â, 3.a low temperature, mbenz loxazol..in aveo 18 Wot ln. o Loaded into an appropriate vial, equipped as described in

 <Desc / Clms Page number 6>

 Example 1, 83 g of 3-benzyloxazolidine, 200 ml of dioxane and 5 g of oupreux chloride. -Acetylene was passed in this mixture at 20-30 C.



   In 3 hours, 15 g of acetylene were absorbed. The mixture was allowed to stand for about 2 days, was filtered from the catalyst, the dioxane was removed by distillation under reduced pressure, and the residue was distilled. 54 g of product boiling at 124 / 1.5 mm and 20 g of material boiling at 124-150 / 1.5 mm with decomposition were obtained. The product in the first fraction was titrated by non-aqueous titration and it was found that 'he matched
 EMI6.1
 with N-benzyi-N- (2-propynyi) ethanolamineo
This compound, which is a base in liquid form, was found to produce short-lived hypnosis, when administered to mice by
 EMI6.2
 intraperitoneal route (9eRoQ.m56) We prepared, therefore,

   a hydrochloride to check its activity by intravenous administration o The salt was collected as a 9.18% aqueous solution. The results are as follows *
 EMI6.3
 (a) Intense intraperitoneal toxicity to mice
 EMI6.4
 
<tb>
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> Mortality
<tb>
 
 EMI6.5
 intrapero 1 Time Number ± l ± 7111 DU Mouse time ------------ -.. - ........ aālil "lIftI:!" ¯1I:; W ---- ¯Y8¯-¯ '& ":. JIII III -----... ¯-¯ -.:- .-;

  ----------
 EMI6.6
 
<tb>
<tb> Sedation <SEP> Sub- <SEP> Hypnosis
<tb> hypnosis
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 577 <SEP> 0.5 <SEP> @
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 751 <SEP> 0.5 <SEP>
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 976 <SEP> 5/5 <SEP> 20 <SEP> mina <SEP> 5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1269 <SEP> 5/5 <SEP> 10 <SEP> min. <SEP> 5
<tb>
 
 EMI6.7
 ------... ¯- = à ..... d>: III; II - .. IooaI - ¯-¯W <R¯ ------------ -, *, ---------------- 3007056 A-LD50 - 856 mgr / (5/20 mice intrape .;

   28 gr)
 EMI6.8
 (b) Intense oral toxicity, in rats o
 EMI6.9
 
<tb>
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> Mortality
oral <tb>
<tb> mgr / Kg <SEP> D / U <SEP> Time <SEP> Number
<tb> from
<tb> rats
<tb>
 
 EMI6.10
 ---- <1 ..... 8: 1.h ... 1 ¯ ..l8CIaEI Sécla- Sous- Eypno- Vo Mo
 EMI6.11
 
<tb>
<tb> tion <SEP> hypno- <SEP> se
<tb> se
<tb> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 400 <SEP> 0/5
<tb> 4/5 <SEP> 1/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 0/5 <SEP> 600 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 900 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1350 <SEP> 0/5 <SEP> #
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 2025 <SEP> 0/5 <SEP>
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 3040 <SEP> 4/5 <SEP> 12 <SEP> min.

   <SEP> 4
<tb> 4550 <SEP> (5/5) <SEP> assumed
<tb>
 
 EMI6.12
 3007056 A-LD50 = 2690 219 SD mgr / Kg (5/30 oral rat; 111-20 gr) 48 5 SE mg: r / Kg

 <Desc / Clms Page number 7>

 
In non-lethal doses, all rats are hypnotized within 10 minutes and return from hypnosis within 30 minutes. it should be noted that the rats were anesthetized at 900 mgr per kg. The estimated oral anesthetic dose (Anes D50) is 735 mgr / Kg or 27% A-LD50 (oral rat).
 EMI7.1
 



  Low temperature coRaction of 3-benzyloxazoliine with aoetyleneo
83 g of 3-benzyloxazolidine, 200 ml of dioxane and 5 g of ouprous chloride were loaded into a one liter flask equipped as described in Example 2. The mixture was cooled in an ice bath to about 10 and there pass the acetylene at this temperature. Over a period of 5 hours, 16 g of acetylene were absorbed. The catalyst was removed by filtration, the dioxane was removed by distillation under reduced pressure, and the product was distilled off.



  68.5 g of product boiling at 124 -128 / 1.5 mmo were obtained
 EMI7.2
 Do Reaction of acetylene with 3 = benzyloxazolidine using acetone as solvent o 83 gr of 3-benzylozazolidine, 250 ml of acetone and 5 gr of chloride- orprous were charged in a 1 liter flask equipped as described in Example 2. The reaction mixture was cooled in an ice bath before passage of acetylene, and over a period of 6 hours, 15 g of acetylene was absorbed.



  The catalyst was removed by filtration in the usual manner, acetone was removed by distillation under reduced pressure, and the product was distilled. 41 g of product were obtained.
 EMI7.3
 o Reaction of acetylene with lā3 = ben loxazolidÀne, ¯ removal of the catalyst with H2S.



   Was charged into a 1 liter reaction flask, equipped as in Example 2, 83 g of 3-benzyloxazolidine, 200 ml of dioxane, and 5 g of cupreuxo chloride The mixture was cooled with an ice bath to about 10%. and we there
 EMI7.4
 changed acetylene over 4 hours to 5-10 ° C. The rigiange was allowed to stand at room temperature overnight.



  15.5 g of acetylene were absorbed. The catalyst was removed by filtration, using a bed of filter aid. The catalyst cake was washed with dioxane, the wash liquor being combined with the filtrate, and the filtrate was treated with H2s to give a precipitate of copper sulfide. This was removed by filtration. The resulting filtrate, however, was not clear; as a result, additional hydrogen sulfide was passed through it, activated carbon was added and 1 filtration operation was repeated. In this way, a light orange colored filtrate was obtained.

   The dioxane was removed by distillation under reduced pressure, and the residue was distilled under
 EMI7.5
 the vacuum to give 70 g of product boiling at 104 = 106% 927 mmo There was no decomposition during this distillation.



  EXAMPLE 6 N-b e n zyl-N- (1-phenyl 2-pro ynl) ethanolaminao A. Preparation of 2-Dhenyl-3-benzyloxazolidine.



  This oxazolidine was prepared as described in part A of Example 1, using 151 g of benzlthanole, lead, 300 cc of benzene and 106 g of benzaldhdeo. 200 g of the desired oxazolidant, boiling at 130/1 mm, were obtained. , with an N25 of 1.50750 Bo Reaction dtAēy, 1in¯with 2 = hn 13benz loazol.di..eo This reaction was developed as in the example part B, using 119 g of phnrlm3'bpnztloxazolidine , 250 gold, dioxane, 10 g of oupreux chloride and 12 g of acetylene.

   The batch was treated in a ha-
 EMI7.6
 common and 75 g of the desired product were obtained, boiling at z-1550 / 0.25 mm, with an N5 of 195695 - This compound showed the following pharmacological effect

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 
<tb>
<tb> E <SEP> f <SEP> f <SEP> e <SEP> t <SEP> Dose <SEP> M <SEP> o <SEP> r <SEP> t <SEP> a <SEP> lit <SEP > é
<tb> Intrapero <SEP> D / U <SEP> Time <SEP> Number <SEP> of
<tb> mgr / Kg <SEP> mouse
<tb>
 
 EMI8.2
 ------------------------------------> --- ----- L ---
 EMI8.3
 
<tb>
<tb> Ataxia <SEP> Pseudo- <SEP> Convulhypnosis <SEP> sions
<tb> - <SEP> 100 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> 372 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 629 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> 818 <SEP> 0/5
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 1063 <SEP> 2/5 <SEP> 10 <SEP> min. <SEP> t; <SEP> 24hr:

   <SEP> 1
<tb> - <SEP> - <SEP> - <SEP> 1382 <SEP> 1/5 <SEP> 10 <SEP> "<SEP> 1
<tb> - <SEP> 1797 <SEP> 1/5 <SEP> 10 <SEP> "<SEP> 1
<tb> - <SEP> 4/5 <SEP> - <SEP> 2326 <SEP> 2/5 <SEP> 30 <SEP> "<SEP> 2
<tb> - <SEP> 4/5 <SEP> 2/5 <SEP> 3024 <SEP> 3/5 <SEP> 30 <SEP> "<SEP> 3
<tb> - <SEP> 5/5 <SEP> 3913 <SEP> 5/5 <SEP> 10 <SEP> "<SEP> 5
<tb>
 
 EMI8.4
 2307056 A-LD50. 2576 - 311 SD mgr / Kg (5/40 intrapero mice; 23.9 g) 68 SE "EXAMPLE 7:

   N-benzyl-I! - (ln-propyl-2-pro '!) Ynyl) ethanolamine o Ao Preparation of 2-N-proyl-3-benzyloxazolidineo With a process described in Example 4, part A, above , starting from 129 gr of bensylethanolamine, 300 cc of benzene and 72 gr of N-butyraldehyde, we obtain 150 gr of the desired oxazolidine, boiling at 143-145 /
 EMI8.5
 12 mm, with a Nu5 of 1.5 760 D Bo Béaation¯4e 2z $ -nrōpyi = 3 = be ioxazoiidine with acetylene
By repeating the process of Example 4, part B, we obtained, starting from 103 gr of oxazolidine, 200 cc of dioxane, 10 gr of cuprous chloride and 15 gr of acetylene, 95 gr of the product. desires, boiling at
 EMI8.6
 115 "-117 / 3 mm <with an NJ of 1,

  51550 This compound showed the following pharmaoological effect
 EMI8.7
 
<tb>
<tb> Dose <SEP> '<SEP> Mortality
<tb> Intrapero <SEP> Time <SEP> Number <SEP> of
<tb> mgr / Kg <SEP> D / U <SEP> mouse
<tb> Sedation <SEP> Sub- <SEP> Hypnosis
<tb> hypnosis
<tb> 5/5 <SEP> 1063 <SEP> 0/5
<tb> 5/5 <SEP> 3/5 <SEP> 1382 <SEP> 1/5 <SEP> 48 <SEP> hr. <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 1797 <SEP> 1/5 <SEP> # <SEP> 24 <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 2326 <SEP> 5/5 <SEP> 3 <SEP> "<SEP> 2; <SEP> 24 <SEP> hr <SEP>:
<tb> 248 <SEP> 1
<tb> 5/5 <SEP> 5/5 <SEP> 3024 <SEP> 4/5 <SEP> # <SEP> 3 <SEP> "<SEP> 2; <SEP> 24 <SEP> hr <SEP> :
<tb>
   3007056 AOLD50 = 1877 - 216 SD mgr / Kg (5/25 intrapero mice; 27.7 gr) 48 SE "

 <Desc / Clms Page number 9>

 
 EMI9.1
 EXAMPLE 8: with 3 = benzyloxazolidine using dmti1lformamid as solvent.



  Into a suitable flask were charged 87 g of 3-be-nzvlozazolidineg 250 ml of dimethylformamide and 5 g of cupreux chloride o Acetylene was passed through this mixture with rapid stirring at a pressure of 3-6 inches.
 EMI9.2
 of mercury above atmospheric pressure. The temperature was set at 5%. There was extremely rapid absorption of acetylene and after 1 hour 22 g of acetylene had been removed by this mixture.

   To this was then added a filter aid available commercially under the trademark Filter-Cel, the mixture was filtered and the cake was washed with a small amount of acetone. The filtrate was treated with hydrogen sulfide, Charcoal was added and then filtered again to remove charcoal and drunken sulphide. A clear, colorless filtrate was obtained which was separated under reduced pressure from acetone and du. dimethylformamidao The material
 EMI9.3
 at boiling point.

   high was then distilled and 82 g of product were obtained, boiling at l06 = 110o / 025 memo This constitutes a yield of 82% of the theoretical yield o EXAMPLE 9 a N-benzyl acetate = N - (- aaetoxy - methyl = 2 = entynylJéthanolamineo In a: t1 .-: '.: one to three are of a liter, equipped with a thermometer, a reflux condenser, a funnel with tap, and a stirring device, we loaded 85 g of 3-benzyloxazolidine, 200 ml of dioxane and 10 g of cuprous chloride.

   With stirring, one then added, by the funnel with tap ;, 50 gr of
 EMI9.4
 dimethylethynylearbinolo When adding the carbinol there was a slight exothermic reaction and the temperature was raised to 48 ° C., then maintained at 45-47 with slight cooling by application of an ice bath. The addition time of dimethylethynylcarbinol was 40 minutes. The mixture was stirred for 2 hours, after which it became very thick, and an additional 200 ml of dioxin was added to thin it out somewhat.

   The mixture was left to stand overnight, then the hydrogen was passed
 EMI9.5
 sulphide in this mixture, charcoal and Filter-Ce-1 added. ,, and the mixture was filtered. A clear solution was obtained from which the dioxane was removed at reduced pressure, and the residue was treated as follows.



   Was added to this residue, in a suitable flask equipped with a stirring device, a thermometer and a funnel with a stopcock, 300 ml of benzene, 80 g of pyridine and then with stirring, 180 g of d chloride. acetyl over a period of 30 minutes while maintaining the temperature at. around 75 using an ice bath. The mixture was stirred for an additional 30 minutes, and a solution of 92 g of caustic soda was slowly added to
 EMI9.6
 150 a; carried out, while maintaining the temperature below 20 with an ice bath.

   The mixture was then filtered through ilter0e.lg the pH was adjusted to neutral with sodium carbonate, the upper layer was separated and the lower layer was extracted with benzene. The benzene extracts were combined with the layer. top and dry over anhydrous potassium carbonate. Benzene was removed under reduced pressure and the
 EMI9.7
 residue was distilled to produce 125 g of material, boiling 167% 926 o This material was identified by non-aqueous titration as N = benzyl acetate = N = (4-acetoxy = 4 = methyl-2 = pentynyl) ethanolamineo EXAMPLE 1'0: T 'ben ltm 4h r -4 mth l = mhe i 1 th..o.in.e In a similar experiment, 48 g of 3 = benlooldi2e9 were loaded into 200 ml of dioxane and 5 gr. of euprous chiorure.

   Then added to zus 5 gr of methylethynyloarbinolo The mixture was stirred for 2 hours and then left to stand overnightc Hydrogen sulfide was passed through the mixture, added charcoal and mixture was then filtered. The dioxane was removed with the water pump and the residue was distilled to give 54 g, boiling point of.

 <Desc / Clms Page number 10>

   175 -180%, 26 mmo This material was titrated by the non-aqueous method and it
 EMI10.1
 titrated 998% as N isoproprlN 4mhydroxymQ.methyl2 hezynylthanolaminea The N5 was 1.5366.



  EXAMPLE 11: NbanzylmN (2heptynl) ethanolaminao
In a one-liter three-necked flask, fitted with a stirring device, a thermometer, a funnel with stopcock and a reflux condenser,
 EMI10.2
 86 g of 3 bensrlaazolidine9 were loaded with 250 ml of dioxane and 5 g of opre chloride.

   46 grams of n-butylaoetylene were then added over a period of 20 minutes. There was a slight exotherm when adding the butylacetylene. The reaction mixture was stirred for 5 hours, left to stand overnight, and then heated to at 50 and stirred for an additional 60 hours at 40-50 o The mixture was filtered, the filtrate was treated with hydrogen
 EMI10.3
 sulphide, F'.ltarCel9 was added and filtered again.

   The filtrate was separated from the dioxane with a water pump and the residue was distilled to give 86 g of N-benzyl-N- (2-ootyrlyl) ethanolamineo The N25 of this material was 1.5202 and titrated 97% by titration. non-aqueous o EXAMPLE 12: 1 isopropyl T (2mpropynrl) ethanolaminee Ao Preparation of 3-isopropyloxazolidineo
Into a three-necked one-liter flask, fitted with a Dean-Starke manifold surmounted by a reflux condenser, a stirring device and a thermometer, 103 g of N-isopropylethanolamine, 200 ml of
 EMI10.4
 benzene and 30 gr of paraf'ormaldehyde The mixture was subjected to relfux and 20 gold of water were separated in the Dean-Starkeo collector. Benzene was removed by atmospheric distillation,

   and the residue was distilled under the video
 EMI10.5
 82 g of 3igaproprlaazolidine boiling at 45/30 mmo were obtained. Bo Reactivation of UÊZ-le-ne with 3-isopropyloxasolidineo. of cupreuxo Chloride The acetylene was passed in this mixture at 1020 ° C. and, over an 8 hour period, 17 g were absorbed (theory, 19 g). The catalyst was removed by filtration, the filtrate was saturated with hydrogen sulfide, Norite activated carbon was added, and the mixture was filtered. Dioxane was removed by vacuum distillation, and the product was vacuum distilled. 46.5 g of the desired product were obtained, boiling at 96-98 / 16 mm.

   There was a higher boiling point fraction, which boiled 64 to 145 / 15mm, which was not further characterized.
 EMI10.6
 



  EXAMPLE 13: N-isopropyl-N- (4-hydroxy-4 "methyl-2-hexynyl) ethanolamine
In a similar experiment, 74 g of 3-isopropyloxazolidine, which titrated 80% of matter, 200 ml of dioxane and 10 g of cupreux chloride were charged o 50 g of methylethylethynylcarbinol were then dropped therein dropwise over a period of 30 minutes, keeping the temperature below 40 with an ice bath. The mixture was stirred for 2 hours and then allowed to stand overnight. He was treated in the usual way.



  After removing the dioxane with a water pump, the residue was removed at the top
 EMI10.7
 to give 65 g of N ieoproplN (.hpdro 4mmethr12mhexnyl) ethe.nolamine This material titrated 99.7% by a nonaqueous titration and had an N5 of 1.4821.
 EMI10.8
 



  EXAMPLE 14: N-iso'propylN. / 3 '- (2.oyclohexanol) -2-propynylethanolamine.



  In a similar experiment, 85 g of 3isoproploazol.dina, 200 ml of dioxane and 5 g of cuprous chloride were charged in a flask. A solution consisting of 62 g of ethynyloycslohexanol and 20 cc of dioxane was then added, with stirring, through 1 tap funnel. The addition of the solution

 <Desc / Clms Page number 11>

 
 EMI11.1
 of ethynylcyclohexanol took 20 minutes and the maximum temperature reached 38 The mixture was stirred for 2 and a half hours and then treated in the usual way. 65 g of Nisoprop-.N ..--- (2rcloh: xa oi) 2 propynyl7éthaziolanîiie were obtained. boiling at 158%, 5 mmo The material had run? i ± 5 .e 15 57 and titrated 99% by a non-aqueous titration o EXAMPLE 15¯:

   â Nirop; pl N (4hYdro 4-met, h; l2hen.; i ât, n, olaxnin
60 g of 3-isopropyloxazolidine and 200 ml of dioxane were loaded into a one liter flask, equipped with a reflux condenser, a funnel with stopcock, a stirring device and a thermometer, and the mixture was
 EMI11.2
 heated to 30 "., at which time 50 g of methyletuylethynylcarbinolo were added. No catalyst was used. The mixture was kept at 7L-801 for 7 hours, cooled and distilled. Oproploaol.d, ine9 was recovered. dioxane and metl-tylethylethynylcarbinol There was no formation of high boiling product.



  EXAMPLE 16:.! = Is.9proPzl = N- (2-b tyfoE thygggolamineo In a flask similar to that used for the acetylene reactions, 60 g of 3isopropyloxe, o7 .di.ne 250 ml of dioxane and 5 were charged. g of cupreuxo Chloride Methylacetylene (1-propyne) from a reservoir was passed through this mixture at 25-30 over a period of 10 hours, during which 34 g of methyl acetylene was absorbed.

   The mixture was filtered from the catalyst, treated with hydrogen sulfide in the usual manner, separated from dioxane with a water pump, and the residue was distilled to give 63 g of N-isopropyl-N- (2-butynyl. ) ethanolamine which boiled at 64 / 0.6 mm and titrated 97.3% by non-aqueous titration, with an N25D of 1047280
 EMI11.3
 EXAMPLE 17: 19Z: yl dY (5inet11Y1 "Uténe3ne) .0 3-isopropyloxazolidine aveo ieoropénylaot; lneo This experiment was carried out in a manner similar to that employed for butylacetylene6 In a one liter flask, 120 g of 3mieoproprloaol3dzne 200 ml of dioxane and 75 g of cupreuxo was added slowly a solution consisting of 68 g of. isopropén; ylaè: etylene in 100 mgr of dioxane.

   An exothermic reaction brought the temperature to 35 and this temperature was maintained between 30-35 with cooling, throughout the addition which took 25 minutes. The mixture was stirred for 3 hours while the mixture gradually cooled. The mixture was then allowed to stand for a period of time and treated in the usual manner by filtration, treatment with hydrogen sulfide, and removal of the low boiling solvent at the water pump. We obtained 136 gr. of product boiling at 72%, 25 mmg which, by a non-aqueous titration, titrates 98% of N-isoprepyl-N- (2-methyl-1-butene-2-yne) ethanolamine.
 EMI11.4
 



  EXAMPLE 18 Nie rca 1N b.e t 1 tha, lonarine In the manner described above, 120 g of 3-isopropyloxazolidine, 400 ml of dioxane and 10 g of chloride supr & ne were reacted with 86 g of butylacetylene. The temperature was 33-40 C during the addition of oe brutyla.oôtl6neo The mixture was stirred for 2 hours, heated at 60 for 20 minutes and brought up to 68 for 45 minutes o The heating source was then discarded, the bath was stirred and cooled to room temperature. The catalyst was removed by filtration and the filtrate was treated with hydrogen sulfide, then with Darco G-60g and then filtered again.



  The dioxane was separated at the water pump and the residue was distilled under a
 EMI11.5
 high vacuum to give 165 Ur of lTm.eopropliV (2hept; nl) ethanolawina boiling at bzz, 5 mmo The ND5 was 194678.

 <Desc / Clms Page number 12>

 
 EMI12.1
 



  EXAMPLE 19: N isorrouyl N (4 hrdrox 2mbut¯n.yl) ethanolamine in preparation of 3- (bta-hydroxcthyl) 2-dthyloazolidine:
210 g of diethanolamine, 250 ml of benzene and 120 g were charged in a 3-necked bottle of 1 liter equipped with a stirring device, a thermometer, a Dean-Starke collector and a condenser. gr of propioaldehyde The mixture was stirred and refluxed and 40 ml of water removed. The benzene was removed by atmospheric distillation and the residue was distilled in vacuo.
 EMI12.2
 



  197 g of the desired oxazolidine were obtained, boiling at 108 = 112/15 mmo. The N25 was 1.4665 and the material titrated 100.25% for a non-aqueous titra% ion.



   B. Reaction with acetylene:
In a flask equipped with a stirrer, a gas inlet tube, a gas outlet tube connected to an open type mercury manometer, and a thermometer, 143 g of the gas were charged. oxazolidine above, 350 ml of dimethylformamide and 8 g of oupreux chloride. With stirring, the mixture was cooled to 3 and after flushing with acetylene the concentration of aoetylene was initiated and the reaction was developed for 4 hours at -3 to 40. There was a total absorption of 14. gr of acetylene. The mixture was filtered to remove catalyst copper, the filtrate was diluted with 500 ml of acetone and saturated with hydrogen sulfide.

   The solution was filtered to remove sulfide and acetone and the dimethylformamide was removed with the water pump.
 EMI12.3
 



  The residue was distilled under the vidēet one obtains 85 g of N-% gdroxy-ù- (1-ethyl-2-propyne) ethanolamine, boiling at 122 -128 / 1.3 mmo The N25 was 1.4895 and the material titrated 102.8% for a non-aqueous titration o
A 2 liter flask fitted with a stirrer, condenser, thermometer and stopcock funnel was charged with 800 ml of
 EMI12.4
 dioxane and 130 gr (1.13 mol) of N-Îaopropylozazolidineo When 40 gr of ouprene chloride were then added, a slight exothermic effect was noted, going up to 3500. Through the tap funnel, 125 gr (2 , 23 moles) of propargyl alcohol over a period of 45 minutes.

   The reaction was exothermic; it reached 490 as the maximum temperature o Stirred for 2 hours, and then filtered to remove a yellow solid (copper salt of propargyl alcohol) o The filtrate was treated with hydrogen sulfide and filtered to remove copper sulfide as well precipitate. The filtrate (red-orange in color) was scrubbed to remove dioxane and excess propargyl alcohol. Vacuum pump distillation gave a small pro alcohol distillation head.
 EMI12.5
 pargylic who did not react. The product was collected at 147-150%, 75 mm, and an amount of 91 gr with an N25 of -194974. A resinous residue of 48 g remained in the still tank.



  EXAMPLE 20: lmth.yl-N (1-thénl-2royn.yl) ethanolamine A. Preparation of 2mphny'1 = 3 mthyloxazoliâine: Using the same process as described above, starting with 65 g of monomethylethanola.mine , 200 cc of benzene and 106 g of benzaldehyde, 106 g of the desired oxazolidine were obtained boiling at .10 -115 18 mm Bo Reaction of 2-phenyl-3 mthloxazolidine with aaet lene 6
By the process described above, there was obtained, starting with 81 g of oxazolidine, 200 cc of dioxane, 10 g of cuprous chloride and 8.5 g of acetylene, 41 g of the desired product boiling at 1070 / 0.26 mmo
 EMI12.6
 EXAMPLE 21 N-hydroxyethyl-N- (2-propynyl) ethanolamine Ao Preparation of 3- (beta-hydroxyethyl) -oxazolidine s Starting with 105 g of diethanolamine, 200 cc of benzene and 30 g of paraformaldehyde, we got 100,

  5 gr of boiling oxazolidine

 <Desc / Clms Page number 13>

 
 EMI13.1
 680/095 mm-9 -ie 5 t¯ 194775.



  B. Reaotion at, j ± @% $ ènē¯aveo le 3 4bgtél hg # oqgµt #g% oxyo @@ Ôneo By the process described above, starting from 585 gi- -1, the oxasoli'dinee of 200 co of dioxane of 7 gr of ouprene chloride and 1495 gr of alacatylene, we obtained 32 gr of product boiling at 1130-1160 / 095 illillo L> matter solidified on standing and titrated 96% purity for a non 5, q : aeuse ,,
 EMI13.2
 This compound had the following pharmacological effect:

   
 EMI13.3
 
<tb>
<tb> Effect <SEP> Dose <SEP> Mortality
<tb>
 
 EMI13.4
 internal 0, 1V mg free! ' / 'f4s ID read Time mouse sedation 395 1,382 095 595 1,797 0.5 1 # 2.326 3.5 s 24 hr li 48hr s 2 É # 3.024 3, 5 24 hr 2' (2hr 1 (m.)
 EMI13.5
 12/10/56 à-LD 2527 - 230 SD mgr / Kg (5/20 mice in.trapoj 2695 gr) -51 SE Il EXAMPLE 22 NhénYl = N = (2 = propy11éthanolandneo 4 9gyé% # éltion¯dg¯ 3 = ¯phµ J¯glgzazglj @ j # e Starting with 139 gas of phenylethano1wnine, 100 0 of benzene and 30 gr of paraformaldehydeg we obtained, by the process deorit nt9 135 gr of 3-phéRyloxasolidine bauillaïlt at 87% / 0928 nia and having tin- Jl "5 'le 1.57300 The material titrated 104% by a non-aqueous titration 6e 00mpGfB 3vixnait the following pharmarcological results
 EMI13.6
 Effect Dose Intraperiortality Number of TI1f!, T IKg Diu time mouse Sedaj ;; LcJj, 1;

   1 p 4/5 3/5 372 1/5 x 24- 5/5 EB 484 2/5 s 24 "z 48trr 'B9; BE 629 3/5 s 24?; Vi 5/5 8 8 5/5 s 6 mÜlo If; v "1063 PP 5mino 5
 EMI13.7
 10/8/56 A-LD50 - 534.- 64 SD mg / Kg (5/25 intrapo mice, 2801 gm) 14 SE et / îQ ZKBWLE 23 -me ïU (., WpeyYï) ta, .ï3ie 1 o Px x . ¯. j-o ïï ..z.
 EMI13.8
 



  In ONE. @ 6experienoe ... 9,100 ger of t-C! Tylethala: Jîil1e9 200 e-c of benzene and 18y 5 gr of p & raform & .ld4hyde were refluxed and He cc of water was removed.: V: âJ the collector.



  The benzene was eniei: 1 at the water pump and the residue which p + s, i, t 136.5 ger was oorisid4zé OOmJ1! Ê ';' :: 1 .. t giv-ßrzy de la. t-ocityloxasolidine.



  B 0 - J: 1 ..: h (J..tJ5), - de - "., A; .. rdicâ ... r r.:

 <Desc / Clms Page number 14>

 
In a similar experiment, 136.5 g of the above residue, 250 cc of dioxane and 5 g of cuprene chloride were stirred, while acetylene was passed through the mixture at room temperature. 8 hour period, there was an absorption of 15 g of acetylene.

   The mixture was processed in the usual manner and, on distillation, gave
 EMI14.1
 78.5 gr of N-t-oetyl-N- (2-propynyl) ethanolamine boiling at 104 112 19 72mmo This material had an N25 of 1.4722 and titrated 101% for a non-aqueous titration
 EMI14.2
 EXAMPLE¯24:

   y N tmoct lN hn- ro e ethanolamine A, Preparation of 1 oxazolidinē Lli4 = azolidine was prepared in the usual way starting from t-octylethanolamine, n-butyraldehyde and benzene as air-propellant Bo Reaction with actv 114 g of 2-n-piopyl-3-t-oatyloxazolidine, 300 ml of dimethylformamide and 7 g of cuprous chloride were treated with acetylene in the usual manner. Over a period of 4 hours at a temperature of 15-25, there was an absorption of 16 g of acetylene The catalyst was removed by filtration and the filtrate was used as is, as there was no coloration indicating a residue of copper. The dimethylformamide was removed with a water pump and the residue was distilled off.

   76 g of product boiling at 81-85 /
 EMI14.3
 0.75 noon The material had an N ± 5 of 1.4561a
In summary, the present invention relates to novel acetylenically unsaturated ethanolamines, which are formed by the reaction, with a copper ion catalyst, of the corresponding oxazolidine and an acetylenic compound. The reaction is carried out in the presence of a solvent, such as dioxane or dimethylformamide, at a temperature in the range of 10 to 30 0 and at a pressure of 5 to 10 inches of mercury above. atmospheric pressure.



   CLAIMS. As new compounds, acetylenically unsaturated ethanolamines, having the formula:
 EMI14.4
 wherein "R and R to R are selected from the group consisting of hydro-
 EMI14.5
 gene, akyl groups, aryl groups, alkaryl groups or arailic groups for R 1 or R2 are hydrogen; R is selected from the group consisting of alkyl groups, aryl groups, alkaryl groups or aralkyl groups; Ra is selected from the group consisting of hydrogen, groups ..-. I, uee groups, Lk'i3quess

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

groupes aryliques, les groupes alkaryliques, les groupes aralkyliques et les groupes hydroxy alkyliques. <Desc/Clms Page number 15> aryl groups, alkaryl groups, aralkyl groups and alkyl hydroxy groups. <Desc / Clms Page number 15> 2. Comme nouveau composé, le N-isobutyl-N-(2-propynyl)éthanolamine. 2. As a new compound, N-isobutyl-N- (2-propynyl) ethanolamine. 3. Comme nouveau composé, le N-benzyl-N- (2-propynyl).éthanolamine. 3. As a new compound, N-benzyl-N- (2-propynyl) .ethanolamine. 40 Comme nouveau composée la N-isopropyl-N-(2-propynyl)éthanolamine. 40 As a new compound, N-isopropyl-N- (2-propynyl) ethanolamine. 5. Comme nouveau composé, la N-hydroxyéthyl-N-(2-propynyl)éthanolamine 6. Comme nouveau composé, le N-isopropyl-N-(4-hydroxy-4-méthyl-2- hexynyl) éthanolamine. 5. As a new compound, N-hydroxyethyl-N- (2-propynyl) ethanolamine 6. As a new compound, N-isopropyl-N- (4-hydroxy-4-methyl-2-hexynyl) ethanolamine. 7. Procédé de préparation de nouvelles éthanolamines non saturées acétyléniquement, qui comprend la mise en réaction d'une oxazolidine ayant la formule EMI15.1 avec un composé non saturé acétyléniquement ayant la formule : R8C - CH formules dans lesquelles R1, R2 et R4 à R7 sont choisis dans le groupe comprenant l'hydrogène;, les groupes alkyliques, les groupes aryliques, les groupes alkaryliques ou les groupes aralkyliques, pourvu que R1 ou R2 soient de l'hydrogène; 7. A process for the preparation of novel acetylenically unsaturated ethanolamines, which comprises reacting an oxazolidine having the formula EMI15.1 with an acetylenically unsaturated compound having the formula: R8C - CH formulas in which R1, R2 and R4 to R7 are selected from the group consisting of hydrogen ;, alkyl groups, aryl groups, alkaryl groups or aralkyl groups, provided that R1 or R2 are hydrogen ; R3 est choisi dans le groupe comprenant les groupes alkyliques, les groupes aryliques, les groupes alkaryliques ou les groupes aralkyliques - R8 est choisi dans le groupe comprenant l'hydrogène, les groupes alkyliques, les groupes alkényliques, les groupes aryliques, les groupes alkaryliques, les groupes aralkyliques et les groupes hydroxy alkyliques, en présence d'un solvant pour l'oxazolidine et d'une source d'ions ouprène à une température de 0 à 30 C et à une pression comprise entre la pression atmosphérique et 14 pouces de mercure au-dessus de cette pression atmosphérique, l'enlèvement des constituants qui n'ont pas réagi, hors du mélange de réaction, et la distillation, à partir de celui-ci, du produit final désiré. R3 is chosen from the group comprising alkyl groups, aryl groups, alkaryl groups or aralkyl groups - R8 is chosen from the group comprising hydrogen, alkyl groups, alkenyl groups, aryl groups, alkaryl groups, aralkyl groups and alkyl hydroxy groups, in the presence of a solvent for oxazolidine and a source of ouprene ions at a temperature of 0 to 30 C and at a pressure between atmospheric pressure and 14 inches of mercury above this atmospheric pressure, removing unreacted components from the reaction mixture and distilling therefrom the desired end product.
BE569576D BE569576A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE569576A true BE569576A (en)

Family

ID=188482

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE569576D BE569576A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE569576A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE462272A (en) Process for the preparation of chemical compounds
CH679150A5 (en)
EP0374041B1 (en) Medicaments containing 2-benzothiazolamine derivatives, compounds and their preparation
FR2662695A1 (en) 2-Amino-6-(polyfluoroalkoxy)benzoselenazoles, their preparation and the medicaments containing them
EP0002978B1 (en) Thiazolidinedione-2,4 derivatives, their preparation and pharmaceutical applications
EP0074873B1 (en) Derivatives of 3-phenoxy-3-propanol, their preparation and their therapeutic use
EP0089894A1 (en) N-(2-(4-hydroxy-3-methoxy-phenyl)-2-hydroxy-ethyl)-3-amino-1(1-benzimidazolyl) butane and salts and hydrates with beta-adrenergic activity, therapeutical applications and process for their preparation
BE569576A (en)
EP0064445A1 (en) N-substituted 2,4-dialkoxybenzene sulfon amides
EP0008259A1 (en) Piperidyl-benzimidazolinone derivatives, processes for their preparation and pharmaceutical compositions containing them
EP0486385A1 (en) Imidazole derivatives, process for their fabrication and pharmaceutical compositions containing them
EP0002148A1 (en) Compositions containing aminoalkoxyamines, and processes for their preparation
CA1100968A (en) No translation available
FR2695125A1 (en) New polyiodinated compounds, preparation process, contrast medium containing them.
WO1991018892A1 (en) Benzothiazoline derivatives, process for their preparation and drugs containing same
EP0868419A1 (en) Method for preparing n,n-dimethyl-n&#39;-phenylureas
CH624089A5 (en)
FR2690917A1 (en) New amino-di:chloro-benzyl-propanol ester cpds. - used to treat depression, neuroses, mood disturbance, migraine, insomnia and nausea
FR2528040A1 (en) BENZHYDRYLSULFINYLETHYLAMINES, PREPARATION METHOD AND THERAPEUTIC USE
EP0659175A1 (en) Optically active alkylammonium (amino-3 phenyl)-1 ethanesulfonate derivatives, preparation and use thereof.
CH407147A (en) Process for the preparation of anti-tumor compounds
CH420107A (en) Process for the preparation of new substituted aralkylaminoalkylcyclohexane derivatives
FR2738825A1 (en) PROCESS FOR THE PURIFICATION OF 1,3-BIS (3-AMINOPROPYL) -1,1,3,3-TETRAORGANO-DISILOXANE
FR2471967A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF N, N-DISUBSTITUTED P-PHENYLENEDIAMINE DERIVATIVES
BE560631A (en)