BE566149A - - Google Patents

Info

Publication number
BE566149A
BE566149A BE566149DA BE566149A BE 566149 A BE566149 A BE 566149A BE 566149D A BE566149D A BE 566149DA BE 566149 A BE566149 A BE 566149A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
coupling according
convoy
desmodromic
thrust
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE566149A publication Critical patent/BE566149A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63BSHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; EQUIPMENT FOR SHIPPING 
    • B63B21/00Tying-up; Shifting, towing, or pushing equipment; Anchoring
    • B63B21/56Towing or pushing equipment
    • B63B21/62Towing or pushing equipment characterised by moving of more than one vessel
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D13/00Steering specially adapted for trailers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Toys (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour   objet   des perfec- tionnements apportés aux attelages des convois d'éléments poussés et à leurs applications  notamment pour la constitution d'un convoi de bateaux poussés destiné plus spéoialement à la navigation fluviale ou maritime. 



   Les convois d'éléments poussés employés à l'heure actuelle sont soit rigides, soit de forme modifiable sous l'influence de mécanismes intérieurs aux éléments du convoi qui ne permettent que   de faibles   déformations élastiques sous l'action de forces extérieures. Dans certaines réalisations de convois poussés à forme modifiable, on emploie un pousseur 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tournant librement autour d'une charnière placée à l'arrière du oonvoi en gouvernant par le gouvernail du bateau qui reçoit la poussée de ce pousseur.   Si,   dans ce dernier cas, le système est stable en direction, il n'en est pas de même dans les autres cas car il possède alors une tendance nette à se plier, à moins que la position relative de deux éléments successifs ne soit fixée par des éléments géométriques indéformables.

   



   En vue, d'une part, de remédier aux inconvénients précités et, d'autre part, de rendre aisément possible la navigation fluviale de tels convois dans des courbes à faible rayon et la navigation dans la houle, tout en utilisant des bateaux de types normaux sans en modifier la forme, la présente invention a pour objet un procédé de poussage d'un convoi d'éléments poussés, tels que bateaux normaux, bateaux munis de roues, de chenilles, de plans de   sustentation   et remorques terrestres à roues orientables, selon lequel on établit entre deux éléments successifs du convoi une liaison desmodromique, cinématique et dynamique, réversible provoquant, pour toute déviation angulaire de l'un desdits éléments par rapport à l'autre,

   un éoartement en- tre eux avec éloignement de leur centre instantané de rotation de leurs plans longitudinaux de symétrie, écartement et éloignement d'autant plus grands que cette déviation croît   angulairement,   et tendant, par conséquent, à maintenir ou à   rétablie automatiquement   l'alignement desdits éléments sous la seule action de la poussée. 



   Un-autre objet de l'invention est de prévoir, entre deux éléments successifs du convoi, un dispositif directeur disposé dans les plans longitudinaux de symétrie confondus des éléments alignée et guidé longitudinalement sur des supports articulés sur ces éléments au moins autour 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'aves verticaux;

  , et un dispositif de transmission réciproque de poussée de longueur   ajustable.,   relié   auxdits   supports par des liaisons desmodromiques réversibles qui prennent appui sur des points fixes de ces éléments et sont déterminées de telle sorte que,   ds   qu'un couple déviateur rompt l'alignement des éléments, ces supports s'écartent entre eux le long du dispositif directeur, d'une distance supérieure à la demi-largeur moyenne de ces éléments multipliés par la tangente de   l'angle   de déviation, avec application simultanée à ce dispositif directeur, par l'intermédiaire de ces supports..   d'un   couple de redressement engendré par la poussée.

   La position: stable du convoi en forme courbe est atteinte lorsque le couple de redressement poissant appliqué au dispositif directeur atteint la   va.leur'   du couple de courbure engendrant l'angle de déviation. 



   D'autres particularités de l'invention apparaftront dans la description qui va suivre, en regard des dessins annexés à titre d'exemples non limitatifs, et qui fera bien comprendre comment l'invention peut être mise en pratique. 



   Les figures 1 et 2 sont respectivement des vues partielles en élévation et en plan de deux éléments successifs d'un convoi de bateaux poussés munis d'un dispositif d'attelage conforme à l'invention, suivant une première forme d'exécution de ce dispositif. 



   La figure 3 est une vue analogue à la figure 1,   l'un   des deux éléments successifs ayant subi une déviation angulaire par rapport à   l'autre.   



   Les figures   4   et 5 sont respectivement des vues partielles en plan et en élévation de deux éléments suecessifs d'un convoi de bateaux poussés munis de dispositifs d'attelage conforme à l'invention, respectivement suivant 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 deux autres modes d'exécution des demi-attelages. 



   Là figure 6 est une vue analogue à la figure 4, l'un des deux éléments successifs ayant subi une déviation angulaire par rapport à l'autre. 



   La figure 7 représente à plus grande échelle une came amplificatrice utilisée dans l'un des demi-attelages du dispositif illustré aux figures 4 et 5. 



   La figure 8 représente en perspective un demi-   attelage   conforme à l'invention, suivant une quatrième, forme d'exécution. 



   La figure 9 est une vue en plan d'un élément équipa du demi-attelage illustré à la figure 8 après      déviation angulaire par rapport à la ligne du convoi. 



   Les figures 10 et 11 représentent l'utilisation d'attelages du genre de celui illustré à la figure 8 dans des convois comportant des éléments accolés. 



   La figure 12 est une vue schématique de deux éléments successifs d'un convoi de bateaux à roulettes poussés équipés de dispositifs d'attelage conformes à l'invention. 



   La figure 13 est une vue schématique de deux éléments successifs d'un convoi de bateaux à ailerons poussés équipés de dispositifs d'attelage conformes à   l'invention.   



   La figure 14 est une vue schématique de deux éléments successifs d'un convoi poussé de remorques terrestres à roues orientable,%équipées de dispositifs d'attelage conformes à l'invention. 



   La figure 15 représente schématiquement   l'aigre     'd'un   convoi de bateaux poussés équipés d'un dispositif de oourbage conforme à l'invention, lors du passage dans la courbe d'un fleuve. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les figures 16 et 17 sont respectivement des vues en plan et en élévation d'un dispositif de courbage par modification de la géométrie du système, conforme à l'invention. 



   La figure 18 est une vue d'un dispositif de courbage par application d'une force temporaire à l'attelage illustré à la figure 8. 



   La figure 19 représente l'allure d'un convoi de bateaux poussés équipés de dispositifs de courbage, lors du passage de courbes en S dans un fleuve. 



   Les figures 20 et 21 montrent schématiquement les forces appliquées à un bateau dévié, respectivement, dans le cas d'un attelage habituel et d'Un attelage suivant l'invention. 



   Dans la forme d'exécution illustrée aux figures 1 à 3, les deux bateaux successifs,l et 2 se déplaçant suivant la flèche F sont munis au voisinage de leurs bords adjacents de pivots verticaux 3 et 4 sur lesquels sont montées en pivotement des chapes 5 et 6 munies d'axes horizontaux 7 et 8 sur lesquels s'articulent deux gouttières 9 et 10 dans lesquelles coulisse une barre 11 jouant à la fois le rôle de barre directrice et de barre de poussée. 



   Les extrémités de la barre 11 sont coiffées par des chapes 12 et 13 qui peuvent tourillonner librement autour de cette barre. Ces chapes portent à leurs extrémités des galets 14 et 15 qui roulent sur des cames verticales 16 et 17 sensiblement en forme de V pratiquées sur des pièces 19 et 19 fixées sur les bateaux 1 et 2. 



  Ces cames disposées symétriquement par rapport aux plans longitudinaux de symétrie des bateaux ont leurs sommets dirigés vers les centres des bateaux. Les points de leurs profils sont situés à des distances décroissantes des axes 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de pivots 3 et   4   depuis le sommet du V. 



   Si sous l'action de forces extérieures le bateau 1 s'oriente par rapport au bateau 2 en pivotant vers babord, ainsi que représenté à la figure 3, la barre directrice 11 s'incline par rapport aux deux bateaux, entraînant un pivotement des gouttières 9 et 10 autour des pivots 3 et 4. La distance entre l'axe des galets 14 et 15 et les axes de ces pivots diminue, ce qui provoque un allongement du convoi. Les réactions des surfaces des cames 16 et 17 sur les galets 14 et 15 engendrées par la poussée créent un couple sur la barre 11, qui tend à réaligner les deux gouttières 9 et 10 et, par suite, à redresser le convoi tout en raccourcissant l'attelage. 



  Le pivotement des chapes 12 et 13 sur la barre 11 et les déplacements de cette barre dans les plans verticaux longitudinaux de symétrie des gouttières 9 et 10 permettent les mouvements relatifs des deux bateaux dus au roulis et au tangage. 



   Dans la forme d'exécution de l'attelage entre bateaux 20 et 21 illustrée aux figures 4 à 6, une gouttière 22 à bras manivelles 23 et 23a opposés munie d'une rainure profonde dans laquelle se déplace une barre directrice   24   est montée sur le bateau poussé 20. Les bras 23 et 23a sont articulés sur deux leviers 25 et 25a articulés   à   leur tour en 26 et 26a sur le bateau.

   Ces bras portent à leurs extrémités des poulies 27 et 27a sur lesquelles s'enroule un câble 28 qui passe sur une poulie centrale double de renvoi 29, fixée sur le bateau, et sur 'deux poulies de renvoi 30 et 30a fixées elles aussi sur le bateau pour aboutir à des supports 31 et 31a fixés aux extrémités de barres latérales de poussée 32 et 32a munies de tampons 33 et 33a, et guidées par des paliers   34.   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Sur le bateau pousseur   21   est montée une crapaudine 35 dans laquelle pivote une gouttière 36 munie de deux bras manivelles 37 et 37a opposés et d'une rainure profonde dans laquelle peut se déplacer la barre directrice 24.Les bras 37,37a portent deux chaînes 38 et 38a agissant comme bielles souples et réunies à un coulisseau 39 déplaçable longitudinalement par rapport au'bateau dans une coulisse   40.   Sur le coulisseau 39 est fixé un câble 41 qui s'enroule sur une poulie   42   dont le pivot 43 fixé sur le bateau sert en même temps de pivot à une came amplificatrice à gorge 44 à profil en arc de spirale,' solidaire de la poulie 42 (fig. 7) et servant à l'enroulement d'un câble 45 attelé à un moufle 46 muni   d'une   poulie double 47 fixée sur le bateau.

   Un câbles 48 s'enroule sur ce moufle 46 et de là sur deux poulies de renvoi   49   et 49a elles aussi fixées sur le bateau pour aboutir à des supports 50 et 50a fixés aux extrémités de barres de poussée 51 et 51a munies de tampons 52 et   52a.   



   Si, sous l'action de forces extérieures, le bateau 20 s'oriente par rapport au bateau 21 en pivotant vers babord, ainsi que représenté à la figure 6, la barre directrice 24 s'incline par rapport aux deux bateaux. Sur le bateau 20 cette inclinaison   entraîne   une déformation du pentagone symétrique formé par   les   leviers 25 et 25a et le câble 28 par   pivotement   des leviers 25 et 25a autour de 26 et 26a,   et;,   par suite, un déplacement transversal de la gouttière 22, qui, combinée à   l'inclinaison   de cette gouttière, a pour effet d'exercer sur le câble 28 par le bras 23a une traction opposée à,la poussée exeroée par le tampon 52 sur   le   tampon 33.

   Sous l'action de cette traction,- la barre de poussée 32a tend à déborder davantage à l'arrière du bateau. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   En ce qui concerne le bateau 21, sous l'action de la barre directrice 24 la gouttière 36 pivote autour de la crapaudine 35 et le bras 37a tend la chaîne 38a, la chaîne 38 devenant molle. Le coulisseau 39 se déplace, entraînant la rotation de la poulie   42   autour de l'axe   43   et, par suite, celle de la came amplificatrice   44   qui, par 1.'intermédiaire du moufle   46,   exerce sur les brins babord et tribord du câble   48   des tensions dirigées en sens inverses. La tension ainsi exercée sur la portion de babord du câble 48 est opposée   à   la réaction exercée par le tampon 33 sur le tampon 51.

   Sous son action, la barre de   poussée   51a tend à déborder davantage à l'avant du bateau 21, les tampons 33a et 52a restant toujours en contact. La barre directrice   24   se déplace dans les rainures profondes des gouttières 22 et 36 en reculant par rapport aux deux éléments, laissant ainsi   l'attelage   s'allonger par rapport à la position représentée à la figure   4.   



   La poussée exercée par les barres de poussée 51 et 51a est transformée en fonction de l'angle par l'action du trapèze déformable formé par les bras 23 et 23a et les leviers 25 et 25a, dans le cas du bateau 20, et par amplification sous l'action du moufle 46 et de la came   44,   pour le bateau 21, en un couple qui agit sur la barre directrice 24 par l'intermédiaire des gouttières pour redresser le Convoi. Les déplacements de la barre directrice 24 dans les plans verticaux longitudinaux de symétrie des gouttières permettent les mouvements de tangage et de roulis de   l'un   des bateaux par rapport à l'autre. 



   Dans les figures   4   à 6, les bateaux 20 et 21 sont représentés comme équipés de deux demi-attelages différents. Ils pourraient tous deux porter des demi-attelages 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du Genre représente pour chacun d'eux. 



   Dans le mode de réalisation illustré à la figure 8, à barre directrice et de poussée unique 53, cette barre est montée dans une fourche   51   articulée par charnons sur un axe 55   à   la partle inférieure d'une pièce amplificatrice 56. Celle-ci porte deux barres non parallèles 57 et 57a, articulées sur elle par des rotules disposées plus près du bord supérieur de cette pièce que de son bord inférieur. Ces barres sont reliées à des rotules fixées aux extrémités d'une traverse 58 montée par   rotuleur   les sommets de deux plaques triangulaires 59 et 59a, articulées sur l'élément 60 par deux charnières 61 et 61a parallèles au plan longitudinal de symétrie de cet élément.

   Le milieu du sommet de la plaque amplificatrice 56 est relié par une rotule à une barre 62 montée à rotule sur l'élément 60, l'ensemble étant, au repos, disposé symétriquement par rapport au plan longitudinal de symétrie de l'élément. 



   Les barres 57, 57a et 62 pourraient être remplacées par des chaînes, Pareillement, les pièces triangulaires pourraient être remplacées par deux montants disposés comme leurs côtés verticaux et fixés par des crapaudines sur l'élément, et par des chaînes disposées comme leurs cotés obliques 63 et 63a et fixées à la traverse 58 et sur l'élément. 



   Lorsque l'élément 60 est dévié vers babord, la barre directrice et de poussée 53 entraîne un déplacement et une inclinaison vers tribord de la plaque 56 autour du centre instantané de rotation de cette plaque tel que défini par les éléments qui la supportent. Il en résulte un gauchissement du quadrilatère déformable, formé par les barres 57,57a et 58 dt la plaque 56, et une avancée du 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 pent d'attache de la barre 62 sur cette plaque, ce qui entraîne un raccourcissement, de La perpendiculaire commune à l'axe 55 et   à   La barre 58. Le milieu de l'axe 55 se rapproche du plan -transversal dans lequel se déplace la barre   58,   c'est-à-dire recule par rapport à   l'élément.,   faisant reculer à son tour la barre directrice et de poussée 53.

   On obtient donc bien ainsi un allongement de l'attelage à une valeur déterminée pour un angle de déviation donne entre- éléments. 



  Les mouvements de roulis sont absorbés par-les   mouvements   angulaires des barres 57 et 57a, 
Le dispositif illustré à la fig. 8 au lieu d'être appliqué à un attelage entre deux éléments successifs peut être utilisé pour assurer un attelage entre paires d'éléments accolés rigidement, ainsi que représenté à la fig. 10, ou, ainsi que représenté   à   la fig. 11, entre une paire d'éléments accolés et un élément unique. Il suffit pour cela d'utiliser une traverse 58b enjambant deux éléments accolés 60b et 60c sur lesquels sont respectivement articulées les deux plaques triangulaires 61b et 61c, les plaques amplificatrices telles que la plaque 56b enjambant les bords mitoyens des deux éléments. 



  La barre de redressement 62b peut être fixée sur un point commun aux bords mitoyens des éléments ou 'assurer la liaison de l'une des plaques amplificatrices 56b diune paire d'éléments   à   l'autre plaque amplificatrice 56c de la même paire. Ce dernier montage pourrait d'ailleurs être utilisé dans le cas de l'attelage d'éléments successifs représenté à la figure 8. 



   Le tracé des cames 16 et 17 (le la figure 1 et l'amplification par moufles 28 ou 46   de-.la.   figure4,ou par la plaque amplificatrice 56 de la figure 8, donne la possibilité de régler l'allongement de l'attelage de façon 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 quil soit supérieur à la demi-largeur moyenne de ces bateaux multipliés par la tangente de l'angle de déviation . 



  On assure ainsi la stabilité du système même pour le grands angles de déviation. 



   En effet, si l'on considère deux bateaux A et B (figure 20) articulés entre eux sur l'angle commun   C,   le bateau A dévié suivant la figure est rappelé en alignement tant que/la résistance hydrodynamique R passe à tribord du centre de courbure C et se replie sur le bateau B si cette poussée passe à babord de C. Lorsque la poussée passe 
Dans l'attelage suivant l'invention, le bateau A' (fig. 21) est dévié par rapport au,bateau B' par pivotement autour du centre instantané de rotation ou centre de courbure C" par lequel passe la résultante de la poussée et du couple appliqués à A' par la barre de poussée t. La résistance hydrodynamique R' passant à tribord du centre de courbure C' tend à redresser le bateau A'   m8me   pour des angles de déviation bien supérieurs à Ó d'où accroissement de la stabilité.

   L'écartement moyen e' est supérieur à e. 



   Les figures   12   à 14 représentent schématiquement l'utilisation d'un dispositif d'attelage conforme à l'invention, d'une part, entre deux éléments successifs d'un convoi poussé de bateaux   64,  munis de roulettes 65 pour passer sur les hauts fonds (fig. 12). d'autre part, entre deux éléments successifs d'un convoi poussé de bateaux 66 munis de plans de sustentation 67 susceptibles de porter tout ou partie du poids du bateau (fig. 13) et,;enfin, entre deux éléments successifs d'un convoi poussé de remorques terrestres 68 munies de roues orientables 69 (figure 14). 



   Le convoi d'éléments poussés équipé; de dispositifs 

 <Desc/Clms Page number 12> 

   d'attelage   du genre illustré aux figures 1 à 11 lui permettent de se déformer de façon stable sous l'action de forças extérieures au convoi est en outre équipé de dispo- sitifs permettant de courber volontairement ce convoi, notamment pour passer dans les courbes de fleuves, telles que la courbe C de la figure 15.

   Un tel courbage du convoi peut être obtenu en munissant le bateau de tête d'un bouteur, 
En vue de rompre la symétrie de l'ensemble pour remplacer l'alignement stable de base des éléments par une déviation angulaire stable prédéterminée d'élément à élément, le   courbage   peut être obtenu soit par une modification de la géométrie du système (figures 16 et 17), soit en appliquant à l'attelage une force intérieure temporaire assurant une déforma- tion du-système (figure 18). 



   Dans le dispositif de courbage illustré aux figures 16 et 17 appliqué à l'attelage illustré aux figures 1 et 2, la came en V 70 est portée par un plateau 71 à denture périphérique 72 montée pivotante sur le pivot 73 portant la gouttière 74 dans laquelle se déplace la barre directrice et de poussée 75. Ce plateau repose sur l'élément 76 par des billes 77 et est commandé en tourillonnement autour du   pibot   73 par une roue dentée 78 commandée à son tour par un volant 79.Si l'on fait   tourner''le   plateau 72 dans le sens de la flèche f, la barre directrice a tendance à revenir vers le sommet de la came 70 ce qui dévie l'élément 76 dans le sens désiré. Si cet élément est équipé à l'avant d'un dispositif analogue, on en fait tourner le plateau en sens inverse de la flèche f.

   Un dispositif analogue pourrait être associé aux ,attelages illustrés à la figure 4, les gouttières étant alors solidaires du plateau qui se déplaceraitpar rapport aux bras manivelles. 



   Dans le dispositif de   oourbage   illustré à la figure 18 et appliqué à l'attelage illustré à la figure 8, l'axe inférieur 80 de la plaque amplificatrice porte deux poulies 81 et $la, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

   Deux poulies de renvoi 82 et 82a sont fixées sur l'élément 83, Deux câbles 84 et 84a passent respectivement sur les poulies 81 82 et $la, 82a et sur les poulies analogues des autres demiattelages du convoi. 



  Si l'on exerce une traction sur le câble 84a dans la direction de la flèche f, la poulie 81a se rapproche de la poulie 82a et l'ensemble du dispositif tend à se courber comme indiqué à la figure 9. Si l'on relâche la traction exercée sur le câble 84a et que l'on tire sur le câble 84, la courbure du convoi est inversée. 



  Le dispositif ci-dessus est indiqué à titre d'exemple, toute dissymétrie créée dans l'attelage pouvant être utilisée pour produire le courbage, en agissant sur la position des poulies 81 et 81a, de la barre directrice 53 sur la charnière oulde la retenue 85 sur l'élément. 



  Les dispositifs de courbage de convoi décrits ci-dessus permettent aussi de modifier l'allure rectiligne d'un convoi pour lui donner une forme en S en vue de passer dans deux courbes successives d'un fleuve ayant des courbures inversées ainsi que représenté à la figure 19. 



  Si le dispositif de courbage équipant le convoi est du genre de celui illustré aux figures 16 et 17, les plateaux 71 seront entraînés en pivotement suivant le sens de la flèche f à l'arrière des éléments e et e3 et à l'avant @ des éléments e3 et e4, alors que ces plateaux seront déplacés en pivotement en sens inverse de la flèche f à l'avant des éléments e1 et e2 et à l'arriére des éléments e4 et e5. 



  Si le dispositif de courbage équipant le convoi est du genre illustré à la figure 18, les câbles 84 et 84a sont fixés de toute manière connue sur l'élément e3 de facon à tirer sur le brin du câble 84a passant sur le   

 <Desc/Clms Page number 14> 

 demi-attelage arrière de cet élément c3 et sur les attelages des éléments e2 et e1 alors qu'on tire sur le brin du câble 84 passant à l'avant de l'élément e3 et sur les éléments e4   et e .   



   L'attelage est complété par des moyens de liaison positive entre les éléments successifs, tels que, ainsi que représenté à titre d'exemple aux figures 1 à 7, deux câbles mous croisés 86. 



   En ce qui concerne le roulis et les embardées on peut interposer dans l'attelage un filtre d'un type classique constitué par un ressort, une inertie et un   amortisseur.   



   Enfin, on vue d'éviter l'entraînement en déplacement d'une masse importante d'eau entre les éléments successifs du convoi, lorsque ceux-ci sont alignés, on peut régler la longueur des barres de poussée pour amener presque au contact les bords en regard de deux bateaux successifs au moyen d'un dispositif de raccourcissement commandé par le pilote. 



   C'est ainsi   qu'à   titre d'exemple et comme représenté à la figure 8, la barre 53 est constituée en deux parties dont l'une est solidarisée avec le corps 87 d'un vérin à simple effet et l'autre avec le piston 88 de ce vérin. Un tel montage peut être réalisé pour l'une quelconque des barres directrices des attelages illustrés aux figures. 



  Les vérins des barres directrices d'un même convoi sont réunis à des conduites générales aboutissant à un poste de commande. Dans le cas de l'attelage illustré à la figure 8, la barre directrice et de poussée pourrait être remplacée danr ce but par un dispositif à oiseaux de   Nuremberg.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to improvements made to the couplings of convoys of pushed elements and their applications in particular for the constitution of a convoy of pushed boats intended more specifically for river or maritime navigation.



   The convoys of pushed elements employed at the present time are either rigid or of modifiable form under the influence of mechanisms internal to the elements of the convoy which allow only small elastic deformations under the action of external forces. In some embodiments of pushed convoys with modifiable shape, a pusher is used

 <Desc / Clms Page number 2>

 rotating freely around a hinge placed at the rear of the convoy while steering by the rudder of the boat which receives the thrust of this pusher. If, in the latter case, the system is stable in direction, it is not the same in the other cases because it then has a clear tendency to bend, unless the relative position of two successive elements is fixed. by undeformable geometric elements.

   



   With a view, on the one hand, to remedy the aforementioned drawbacks and, on the other hand, to make it easily possible for river navigation of such convoys in curves with a small radius and navigation in swells, while using boats of the type normal without modifying the shape, the present invention relates to a method of pushing a convoy of pushed elements, such as normal boats, boats provided with wheels, caterpillars, support planes and land trailers with steerable wheels, according to which a reversible desmodromic, kinematic and dynamic link is established between two successive elements of the convoy causing, for any angular deviation of one of said elements with respect to the other,

   a spacing between them with a distance from their instantaneous center of rotation from their longitudinal planes of symmetry, the spacing and the distance all the greater as this deviation increases angularly, and tending, consequently, to maintain or automatically re-establish the alignment of said elements under the sole action of the thrust.



   Another object of the invention is to provide, between two successive elements of the convoy, a steering device arranged in the longitudinal planes of symmetry coinciding with the elements aligned and guided longitudinally on supports articulated on these elements at least around

 <Desc / Clms Page number 3>

 vertical aves;

  , and a reciprocal thrust transmission device of adjustable length., connected to said supports by reversible desmodromic links which are supported on fixed points of these elements and are determined such that, as soon as a deviating couple breaks the alignment elements, these supports move apart along the steering device, by a distance greater than the average half-width of these elements multiplied by the tangent of the angle of deflection, with simultaneous application to this steering device, by the intermediary of these supports .. a recovery torque generated by the thrust.

   The stable position of the curved convoy is reached when the tacky straightening torque applied to the steering device reaches the va.leur 'of the curvature torque generating the deflection angle.



   Other features of the invention will appear in the description which follows, with reference to the accompanying drawings by way of nonlimiting examples, and which will make it clear how the invention can be put into practice.



   Figures 1 and 2 are respectively partial elevation and plan views of two successive elements of a convoy of pushed boats provided with a coupling device according to the invention, according to a first embodiment of this device .



   FIG. 3 is a view similar to FIG. 1, one of the two successive elements having undergone an angular deviation with respect to the other.



   Figures 4 and 5 are respectively partial plan and elevational views of two successive elements of a convoy of pushed boats provided with coupling devices according to the invention, respectively following

 <Desc / Clms Page number 4>

 two other embodiments of the half-couplings.



   Figure 6 is a view similar to Figure 4, one of the two successive elements having undergone an angular deviation relative to the other.



   FIG. 7 represents on a larger scale an amplifying cam used in one of the half-couplings of the device illustrated in FIGS. 4 and 5.



   FIG. 8 shows in perspective a half-coupling according to the invention, according to a fourth embodiment.



   FIG. 9 is a plan view of an equipped element of the half-hitch illustrated in FIG. 8 after angular deviation from the line of the convoy.



   Figures 10 and 11 show the use of couplings of the type illustrated in Figure 8 in convoys comprising adjoining elements.



   FIG. 12 is a schematic view of two successive elements of a convoy of pushed wheeled boats equipped with coupling devices according to the invention.



   FIG. 13 is a schematic view of two successive elements of a convoy of boats with pushed fins equipped with coupling devices according to the invention.



   FIG. 14 is a schematic view of two successive elements of a pushed convoy of land trailers with steerable wheels,% equipped with coupling devices according to the invention.



   Figure 15 shows schematically the sour 'of a convoy of pushed boats equipped with a oourbage device according to the invention, during the passage in the curve of a river.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   FIGS. 16 and 17 are respectively plan and elevational views of a device for bending by modifying the geometry of the system, in accordance with the invention.



   Figure 18 is a view of a bending device by applying a temporary force to the hitch shown in Figure 8.



   FIG. 19 represents the appearance of a convoy of pushed boats equipped with bending devices, during the passage of S-curves in a river.



   Figures 20 and 21 show schematically the forces applied to a deviated boat, respectively, in the case of a conventional hitch and a hitch according to the invention.



   In the embodiment illustrated in Figures 1 to 3, the two successive boats, 1 and 2 moving along the arrow F are provided in the vicinity of their adjacent edges with vertical pivots 3 and 4 on which are pivotally mounted yokes 5 and 6 provided with horizontal axes 7 and 8 on which are articulated two gutters 9 and 10 in which slides a bar 11 playing both the role of guide bar and push bar.



   The ends of the bar 11 are capped by yokes 12 and 13 which can pivot freely around this bar. These yokes carry at their ends rollers 14 and 15 which roll on vertical cams 16 and 17 substantially V-shaped formed on parts 19 and 19 fixed on boats 1 and 2.



  These cams arranged symmetrically with respect to the longitudinal planes of symmetry of the boats have their tops directed towards the centers of the boats. The points of their profiles are located at decreasing distances from the axes

 <Desc / Clms Page number 6>

 of pivots 3 and 4 from the top of V.



   If under the action of external forces the boat 1 is oriented relative to the boat 2 by pivoting towards port, as shown in Figure 3, the steering bar 11 tilts relative to the two boats, causing the gutters to pivot. 9 and 10 around the pivots 3 and 4. The distance between the axis of the rollers 14 and 15 and the axes of these pivots decreases, which causes an elongation of the convoy. The reactions of the surfaces of the cams 16 and 17 on the rollers 14 and 15 generated by the thrust create a torque on the bar 11, which tends to realign the two gutters 9 and 10 and, consequently, to straighten the convoy while shortening the 'coupling.



  The pivoting of the yokes 12 and 13 on the bar 11 and the movements of this bar in the longitudinal vertical planes of symmetry of the gutters 9 and 10 allow the relative movements of the two boats due to the roll and to the pitch.



   In the embodiment of the hitch between boats 20 and 21 illustrated in Figures 4 to 6, a gutter 22 with opposite crank arms 23 and 23a provided with a deep groove in which moves a guide bar 24 is mounted on the pushed boat 20. The arms 23 and 23a are articulated on two levers 25 and 25a articulated in turn at 26 and 26a on the boat.

   These arms carry at their ends pulleys 27 and 27a on which is wound a cable 28 which passes over a central double return pulley 29, fixed on the boat, and on two return pulleys 30 and 30a also fixed on the boat to end in supports 31 and 31a fixed to the ends of side push bars 32 and 32a provided with buffers 33 and 33a, and guided by bearings 34.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   On the pusher boat 21 is mounted a slider 35 in which pivots a gutter 36 provided with two opposite crank arms 37 and 37a and a deep groove in which the steering bar 24 can move. The arms 37,37a carry two chains 38 and 38a acting as flexible connecting rods and joined to a slide 39 movable longitudinally with respect to the boat in a slide 40. On the slide 39 is fixed a cable 41 which is wound on a pulley 42 whose pivot 43 fixed on the boat serves at the same time as a pivot to a groove amplifying cam 44 with a spiral arc profile, 'integral with the pulley 42 (fig. 7) and serving for winding a cable 45 coupled to a block 46 provided with a double pulley 47 fixed on the boat.

   A cable 48 is wound on this block 46 and from there on two return pulleys 49 and 49a also fixed to the boat to end in supports 50 and 50a fixed to the ends of push bars 51 and 51a provided with buffers 52 and 52a.



   If, under the action of external forces, the boat 20 is oriented with respect to the boat 21 by pivoting towards the port side, as shown in FIG. 6, the steering bar 24 tilts with respect to the two boats. On the boat 20, this inclination causes a deformation of the symmetrical pentagon formed by the levers 25 and 25a and the cable 28 by pivoting of the levers 25 and 25a around 26 and 26a, and, therefore, a transverse displacement of the gutter 22, which, combined with the inclination of this gutter, has the effect of exerting on the cable 28 by the arm 23a a traction opposite to the thrust exeroed by the buffer 52 on the buffer 33.

   Under the action of this traction, - the push bar 32a tends to overflow further to the rear of the boat.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   As regards the boat 21, under the action of the steering bar 24, the gutter 36 pivots around the frame 35 and the arm 37a tightens the chain 38a, the chain 38 becoming soft. The slider 39 moves, causing the rotation of the pulley 42 around the axis 43 and, consequently, that of the amplifying cam 44 which, through the intermediary of the block 46, exerts on the port and starboard strands of the cable 48 voltages directed in opposite directions. The tension thus exerted on the port portion of the cable 48 is opposed to the reaction exerted by the buffer 33 on the buffer 51.

   Under its action, the push bar 51a tends to overflow further to the front of the boat 21, the buffers 33a and 52a still remaining in contact. The steering bar 24 moves in the deep grooves of the gutters 22 and 36 by moving backwards with respect to the two elements, thus allowing the hitch to stretch out from the position shown in FIG. 4.



   The thrust exerted by the push bars 51 and 51a is transformed as a function of the angle by the action of the deformable trapezoid formed by the arms 23 and 23a and the levers 25 and 25a, in the case of the boat 20, and by amplification under the action of the block 46 and the cam 44, for the boat 21, in a couple which acts on the steering bar 24 via the gutters to straighten the Convoy. The movements of the steering bar 24 in the longitudinal vertical planes of symmetry of the gutters allow the pitch and roll movements of one of the boats with respect to the other.



   In Figures 4 to 6, the boats 20 and 21 are shown as equipped with two different half-couplings. They could both wear half-hitches

 <Desc / Clms Page number 9>

 Gender represents for each of them.



   In the embodiment illustrated in FIG. 8, with a single steering and thrust bar 53, this bar is mounted in a fork 51 articulated by knuckles on a pin 55 at the lower part of an amplifying part 56. The latter carries two non-parallel bars 57 and 57a, articulated on it by ball joints arranged closer to the upper edge of this part than to its lower edge. These bars are connected to ball joints fixed to the ends of a cross member 58 mounted by a ball joint the tops of two triangular plates 59 and 59a, articulated on the element 60 by two hinges 61 and 61a parallel to the longitudinal plane of symmetry of this element.

   The middle of the top of the amplifying plate 56 is connected by a ball joint to a bar 62 mounted with a ball joint on the element 60, the assembly being, at rest, disposed symmetrically with respect to the longitudinal plane of symmetry of the element.



   The bars 57, 57a and 62 could be replaced by chains, Similarly, the triangular pieces could be replaced by two uprights arranged as their vertical sides and fixed by sliders on the element, and by chains arranged as their oblique sides 63 and 63a and fixed to the cross member 58 and to the element.



   When the element 60 is deflected towards port, the steering and push bar 53 causes a displacement and an inclination towards starboard of the plate 56 around the instantaneous center of rotation of this plate as defined by the elements which support it. This results in a warping of the deformable quadrilateral, formed by the bars 57,57a and 58 dt the plate 56, and an advance of the

 <Desc / Clms Page number 10>

 pent attachment of the bar 62 on this plate, which results in a shortening of the perpendicular common to the axis 55 and to the bar 58. The middle of the axis 55 approaches the transverse plane in which moves the bar 58, that is to say moves back relative to the element., in turn causing the steering and thrust bar 53 to move back.

   An elongation of the coupling to a determined value for a given deflection angle between elements is therefore thus obtained.



  The rolling movements are absorbed by the angular movements of the bars 57 and 57a,
The device illustrated in FIG. 8 instead of being applied to a coupling between two successive elements can be used to provide a coupling between pairs of rigidly joined elements, as shown in FIG. 10, or, as shown in FIG. 11, between a pair of adjoining elements and a single element. It suffices for this to use a cross member 58b spanning two adjoining elements 60b and 60c on which the two triangular plates 61b and 61c are respectively articulated, the amplifying plates such as the plate 56b spanning the party edges of the two elements.



  The straightening bar 62b can be attached to a point common to the common edges of the elements or 'connect one of the amplifier plates 56b of one pair of elements to the other amplifier plate 56c of the same pair. This latter assembly could also be used in the case of the coupling of successive elements shown in Figure 8.



   The layout of the cams 16 and 17 (the figure 1 and the amplification by muffles 28 or 46 of figure 4, or by the amplifying plate 56 of figure 8, gives the possibility of adjusting the elongation of the hitch way

 <Desc / Clms Page number 11>

 that it is greater than the average half-width of these boats multiplied by the tangent of the deflection angle.



  This ensures the stability of the system even for large angles of deviation.



   Indeed, if we consider two boats A and B (figure 20) articulated between them on the common angle C, the boat A deviated according to the figure is recalled in alignment as long as / the hydrodynamic resistance R passes to starboard of the center of curvature C and folds back onto boat B if this thrust passes to port of C. When the thrust passes
In the coupling according to the invention, the boat A '(fig. 21) is deflected with respect to the boat B' by pivoting around the instantaneous center of rotation or center of curvature C "through which passes the resultant of the thrust and of the torque applied to A 'by the thrust bar t.The hydrodynamic resistance R' passing to starboard of the center of curvature C 'tends to straighten the boat A' even for angles of deviation much greater than Ó hence increasing the stability.

   The average spacing e 'is greater than e.



   Figures 12 to 14 schematically show the use of a coupling device according to the invention, on the one hand, between two successive elements of a pushed convoy of boats 64, provided with rollers 65 to pass over the tops. funds (fig. 12). on the other hand, between two successive elements of a pushed convoy of boats 66 provided with support planes 67 capable of carrying all or part of the weight of the boat (fig. 13) and, finally, between two successive elements of a Pushed convoy of land trailers 68 fitted with steerable wheels 69 (Figure 14).



   The convoy of pushed elements equipped; of devices

 <Desc / Clms Page number 12>

   coupling of the type illustrated in Figures 1 to 11 allow it to deform in a stable manner under the action of forces external to the convoy is also equipped with devices allowing this convoy to be bent voluntarily, in particular to pass through curves. rivers, such as curve C in figure 15.

   Such bending of the convoy can be obtained by providing the head boat with a bulldozer,
In order to break the symmetry of the assembly to replace the basic stable alignment of the elements with a predetermined stable angular deviation from element to element, the bending can be obtained either by a modification of the geometry of the system (figures 16 and 17), or by applying a temporary internal force to the hitch to deform the system (figure 18).



   In the bending device illustrated in Figures 16 and 17 applied to the coupling illustrated in Figures 1 and 2, the V-shaped cam 70 is carried by a plate 71 with peripheral toothing 72 pivotally mounted on the pivot 73 carrying the gutter 74 in which moves the steering and thrust bar 75. This plate rests on the element 76 by balls 77 and is controlled in journalling around the pibot 73 by a toothed wheel 78 controlled in turn by a flywheel 79. turn '' the plate 72 in the direction of the arrow f, the guide bar tends to return to the top of the cam 70 which deflects the element 76 in the desired direction. If this element is equipped at the front with a similar device, the plate is rotated in the opposite direction to the arrow f.

   A similar device could be associated with the couplings illustrated in FIG. 4, the gutters then being integral with the plate which would move relative to the crank arms.



   In the oourbage device illustrated in FIG. 18 and applied to the coupling illustrated in FIG. 8, the lower axis 80 of the amplifying plate carries two pulleys 81 and $ la,

 <Desc / Clms Page number 13>

   Two return pulleys 82 and 82a are fixed to the element 83. Two cables 84 and 84a pass respectively over the pulleys 81 82 and $ la, 82a and over the similar pulleys of the other half-couplings of the convoy.



  If one exerts a traction on the cable 84a in the direction of the arrow f, the pulley 81a approaches the pulley 82a and the whole of the device tends to bend as shown in figure 9. If one relaxes the traction exerted on the cable 84a and that one pulls on the cable 84, the curvature of the convoy is reversed.



  The above device is indicated by way of example, any asymmetry created in the coupling that can be used to produce the bending, by acting on the position of the pulleys 81 and 81a, of the steering bar 53 on the hinge or of the retainer. 85 on the element.



  The convoy curving devices described above also make it possible to modify the rectilinear shape of a convoy to give it an S-shape with a view to passing through two successive curves of a river having inverted curvatures as shown in figure 19.



  If the bending device fitted to the convoy is of the type shown in Figures 16 and 17, the plates 71 will be driven in pivoting in the direction of the arrow f at the rear of the elements e and e3 and at the front @ of the elements e3 and e4, while these plates will be pivoted in the opposite direction to the arrow f at the front of the elements e1 and e2 and at the rear of the elements e4 and e5.



  If the bending device fitted to the convoy is of the type illustrated in FIG. 18, the cables 84 and 84a are fixed in any known manner on the element e3 so as to pull on the strand of the cable 84a passing over the

 <Desc / Clms Page number 14>

 rear half-hitch of this element c3 and on the hitches of elements e2 and e1 while pulling on the end of the cable 84 passing to the front of element e3 and on elements e4 and e.



   The coupling is completed by means of positive connection between the successive elements, such as, as shown by way of example in Figures 1 to 7, two crossed soft cables 86.



   As regards the roll and the swerves, it is possible to interpose in the coupling a filter of a conventional type consisting of a spring, an inertia and a damper.



   Finally, it is possible to avoid the driving in movement of a large mass of water between the successive elements of the convoy, when these are aligned, the length of the push bars can be adjusted to bring the edges almost into contact. next to two successive boats by means of a shortening device controlled by the pilot.



   Thus, by way of example and as shown in FIG. 8, the bar 53 consists of two parts, one of which is secured to the body 87 of a single-acting jack and the other with the piston 88 of this cylinder. Such an assembly can be achieved for any one of the guide bars of the couplings illustrated in the figures.



  The cylinders of the guide bars of the same convoy are joined to general pipes leading to a control station. In the case of the hitch illustrated in Figure 8, the steering and push bar could be replaced for this purpose by a Nuremberg bird device.


    

Claims (1)

- REVENDICATIONS- 1. Procédé de poussage d'un convoi poussé d'éléments tels que bateaux normaux, bateaux munis de roues, de chenilles, de plans de sustentation et remorques terrestres à roues orientables., selon lequel on établit entre deux éléments successifs du convoi une liaison desmodromique, cinématique et dynamique, réversible provoquant, pour toute déviation angulaire de l'un desdits éléments par rapport à l'autre, un écartement entre eux avec éloignement du centre instantané de rotation de leurs plans longitudinaux de symétrie, écartement et éloignement d'autant plus grands que cette déviation croît angulairement, et tendant, par conséquent, . à maintenir ou à rétablir automatiquement l'alignement desdits éléments sous la seule action de la poussée. - CLAIMS- 1. Method of pushing a pushed convoy of elements such as normal boats, boats equipped with wheels, tracks, lift planes and land trailers with steerable wheels., According to which one establishes between two successive elements of the convoy a desmodromic, kinematic and dynamic link, reversible causing, for any angular deviation of one of said elements with respect to the other, a separation between them with a distance from the instantaneous center of rotation of their longitudinal planes of symmetry, spacing and separation all the more large as this deviation increases angularly, and tending, consequently,. in automatically maintaining or restoring the alignment of said elements under the sole action of the thrust. 2. Attelage pour convoi poussé d'éléments' permettant la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comprend, entre deux éléments successifs du convoi, un dispositif directeur disposé dans les plans longitudinaux de symétrie confondus des éléments alignés et guidé longitudinalement sur des supports articulés sur ces éléments au moins autour d'axes verticaux, et un dispositif de transmission réciproque de poussée de longueur ajustable relié auxdits supports par des liaisons desmodromiques réversibles qui prennent appui sur des points fixes de ces éléments et sont déterminées de telle sorte que, dès qu'un couple déviateur rompt l'alignement des éléments, ces supports s'écartent entre eux, le long du dispositif directeur, 2. Coupling for pushed convoy of elements' allowing the implementation of the method according to claim 1, characterized in that it comprises, between two successive elements of the convoy, a steering device arranged in the longitudinal planes of symmetry combined with elements aligned and guided longitudinally on supports articulated on these elements at least around vertical axes, and a reciprocal thrust transmission device of adjustable length connected to said supports by reversible desmodromic links which rest on fixed points of these elements and are determined such that, as soon as a deflection couple breaks the alignment of the elements, these supports move apart from each other, along the steering device, d'une distance supérieure à la demi-largeur moyenne de ces éléments multipliés par la tangente de l'angle de déviation, avec application simultanée à ce dispositif directeur, par l'intermédiaire de ces supports, d'un couple de <Desc/Clms Page number 16> redr ssement engendré par la poussée. a distance greater than the average half-width of these elements multiplied by the tangent of the deflection angle, with simultaneous application to this steering device, via these supports, of a torque of <Desc / Clms Page number 16> straightening caused by the thrust. 3. Attelage suivant la revendication. 2, caractérisé par le fait que le dispositif directeur fait corps avec ce dispositif de transmission réciproque de poussée. 3. Coupling according to claim. 2, characterized by the fact that the steering device is integral with this reciprocal thrust transmission device. Attelage suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que les liaisons desmodromiques réversibles sont symétriques par rapport aux plans longitudinaux de symétrie des éléments alignés. Coupling according to Claim 2, characterized in that the reversible desmodromic links are symmetrical with respect to the longitudinal planes of symmetry of the aligned elements. Attelage suivant la revendication 2, caractérisé par le fait qu'au moins un dispositif amplificateur d'effort est inséré dans chaque liaison desmodromique réversible. Coupling according to Claim 2, characterized in that at least one force amplifier device is inserted in each reversible desmodromic link. Attelage suivant les revendications 2 et 4, caractérisé par le fait qu'il comprend deux paires de barres latérales de poussée et que l'une au moins des liaisons desmodromiques réversibles est constituée par une liaison funiculaire entre les extrémités de ces barres,disposée suivant un polygone symétrique déformable dont un côté est constitué par des bras manivelles opposés portés par le support et disposés perpendiculairement au plan longitudinal de symétrie de l'élément correspondant en période d'aligne- ment, ce polygone présentant au moins deux sommets symétriques solidaires de l'élément. Coupling according to claims 2 and 4, characterized in that it comprises two pairs of lateral push bars and that at least one of the reversible desmodromic links is constituted by a funicular link between the ends of these bars, arranged in a deformable symmetrical polygon, one side of which is formed by opposite crank arms carried by the support and arranged perpendicular to the longitudinal plane of symmetry of the corresponding element during the alignment period, this polygon having at least two symmetrical vertices integral with the element. 7. Attelage suivant les revendications 2 et 4, caractérisé par le fait qu'il comprend deux paires de barres latérales de poussée et que l'une au moins des liaisons desmodromiques réversibles est constituée par deux bras manivelles opposés portés par le support, disposés perpendiculairement au plan longitudinal de symétrie de l'élément correspondant en période d'alignement et reliés à deux bielles souples dont les extrémités sont mobiles lpngitudinalement par rapport à l'élément, une liaison <Desc/Clms Page number 17> funiculaire entrebarres de poussée qui pas±;(' sur deux poulies symétriques portées par l'élément étant reliée en un point intermédiaire aux extrémitées mobites de ces bielles souples. 7. Coupling according to claims 2 and 4, characterized in that it comprises two pairs of lateral push bars and that at least one of the reversible desmodromic connections is constituted by two opposite crank arms carried by the support, arranged perpendicularly in the longitudinal plane of symmetry of the corresponding element during the alignment period and connected to two flexible connecting rods whose ends are movable lpngitudinally with respect to the element, a <Desc / Clms Page number 17> funicular between thrust bars which not ±; ('on two symmetrical pulleys carried by the element being connected at an intermediate point to the mobile ends of these flexible connecting rods. 8. Attelage suivant la revendication 5 et l'un quelconque des revendications 6 et 7, caractérisé par le fait que le dispositif amplificateur de poussée est constitué par un moufle. 8. Coupling according to claim 5 and any one of claims 6 and 7, characterized in that the thrust amplifier device consists of a block. 9. Attelage suivant la revendication 5 et l'une quelconque des revendications 6 et 7, caractérisé par le fait que le dispositif amplificateur de poussée est constitué par une paire de poulies à gorge de même.axe dont l'une a un profil circulaire, l'autre ayant un profil en spirale. 9. Coupling according to claim 5 and any one of claims 6 and 7, characterized in that the thrust amplifier device consists of a pair of grooved pulleys of the same axis, one of which has a circular profile, the other having a spiral profile. 10. Attelage suivant la revendication. 5 et l'une quelconque des revendications 6 et 7, caractérisé par le fait que le dispositif amplificateur de poussée est constitué par deux leviers portant le support, convergeant vers le bord de l'élément voisin du support et articulés sur l'élément. 10. Hitch according to claim. 5 and any one of claims 6 and 7, characterized in that the thrust amplifier device consists of two levers carrying the support, converging towards the edge of the element adjacent to the support and articulated on the element. 11. Attelage suivant les revendications 3 et 4, caractérisé par le fait qu'il comprend une barre unique de direction et de poussée qui porte en tourillonnement des galets à axes verticaux prenant appui sur des cames verticales amplificatrices d'effort symétriquement disposées par rapport au plan longitudinal de symétrie des éléments et sensiblement en forme de V dont les sommets sont dirigés vers les centres de ces éléments. 11. Coupling according to claims 3 and 4, characterized in that it comprises a single steering and thrust bar which journalally carries rollers with vertical axes resting on vertical force amplifying cams symmetrically arranged with respect to the longitudinal plane of symmetry of the elements and substantially V-shaped, the vertices of which are directed towards the centers of these elements. 12. Attelage suivant les revendications 3 et 4, caractérisé par le fait qu'il comprend une barre directrice et de poussée articulée à ses extrémités autour d'axes, horizontaux en période d'alignement, portés par des pièces amplificatrices transversales symétriques montées en rotation sur des axes parallèles aux axes d'articulation de <Desc/Clms Page number 18> la barre directrice, ces derniers axes étant mobiles par rapport aux éléments autour des centres instantanés de rotation de ces pièces dont un point à l'opposé des axes d'articulation par rapport à ces derniers axes est relié à l'élément correspon- 13. 12. Coupling according to claims 3 and 4, characterized in that it comprises a steering and push bar articulated at its ends about axes, horizontal in the alignment period, carried by symmetrical transverse amplifying parts mounted in rotation on axes parallel to the articulation axes of <Desc / Clms Page number 18> the guide bar, these latter axes being movable relative to the elements around the instantaneous centers of rotation of these parts, a point of which opposite the articulation axes with respect to these latter axes is connected to the corresponding element 13. Attelage suivant la revendication 12, pour convoi comportant au moins une paire d'éléments accolés, caractérisé par le fait que pour chaque paire d'éléments accolés chaque pièce amplificatrice enjambe symétriquement les bords mitoyens des éléments accolés et est reliée soit à un point commun de ces bords mitoyens, soit à l'autre pièce amplificatrice de la même paire d'éléments. Coupling according to Claim 12, for a convoy comprising at least one pair of contiguous elements, characterized in that for each pair of contiguous elements each amplifying part symmetrically spans the common edges of the contiguous elements and is connected either to a common point of these party edges, or to the other amplifying part of the same pair of elements. 14. Attelage suivant l'une quelconque des revendications 2 à 13, caractérisé par le fait qu'il comprend en outre un dispositif courbeur adapté pour déformer à la demande la liaison desmodromique réversible en vue d'assurer le courbage du convoi. 14. Coupling according to any one of claims 2 to 13, characterized in that it further comprises a bending device adapted to deform the reversible desmodromic link on demand in order to ensure the bending of the convoy. 15. Attelage suivant la revendication 14, caractérisé par le fait que le dispositif courbeur comprend un organe de commande et une pièce déplaçable sur l'élément, portant au moins l'un des points d'appui de la liaison desmodromique sur cet élément et dont le déplacement est commandé par cet organe. 15. Coupling according to claim 14, characterized in that the bending device comprises a control member and a movable part on the element, carrying at least one of the bearing points of the desmodromic link on this element and of which the movement is controlled by this organ. 16. Attelage suivant la revendication 14 et l'une quelconque des revendications 6 et 7, caractérisé par le fait que le dispositif courbeur comprend un organe de commande et une transmission commandée ,par lui pour modifier angulairement la direction de guidage du dispositif directeur par rapport aux bras manivelles. 16. Coupling according to claim 14 and any one of claims 6 and 7, characterized in that the bending device comprises a control member and a transmission controlled by it to angularly modify the guiding direction of the steering device relative to the crank arms. 17. Attelage suivant les revendications 11 et 14, caractérisé par le fait que le dispositif courbeur comprend un plateau monté pivotant sur l'élément autour de <Desc/Clms Page number 19> l'axe du support correspondant et portant les cames amplificatrices, ledit plateau étant commandé en rotation réglée par un organe de commande. 17. Coupling according to claims 11 and 14, characterized in that the bending device comprises a plate pivotally mounted on the element around <Desc / Clms Page number 19> the axis of the corresponding support and carrying the amplifying cams, said plate being controlled in rotation regulated by a control member. 18. Attelage suivant la revendication 14, caractérisé par le fait que le dispositif courbeur est adapte 'pour appliquer à la liaison desmodromique une force temporaire, d'intensité ajustée à la demande, qui en assure la déformation. 18. Coupling according to claim 14, characterized in that the bending device is adapted to apply to the desmodromic link a temporary force, of intensity adjusted to the demand, which ensures the deformation thereof. 19. Attelage suivant les revendications 12 et 18, caractérisé par le fait que la pièce amplificatrice de chaque demi-attelage est munie sur au moins l'un de ses côtés la.téraux d'une poulie sur laquelle passe un câble latéral engageant une poulie de renvoi fixée du même côté sur l'élément, chaque câble latéral courant le long du convoi d'élément à élément en vue d'assurer par traction sur ce câble une rotation semblable pour toutes les pièces amplificatrices du convoi. 19. Coupling according to claims 12 and 18, characterized in that the amplifying part of each half-coupling is provided on at least one of its la.térale sides with a pulley on which passes a lateral cable engaging a pulley of return fixed on the same side on the element, each lateral cable running along the convoy from element to element in order to ensure by traction on this cable a similar rotation for all the amplifying parts of the convoy. 20. Attelage suivant la revendication 14, caractérisé par le fait que les dispositifs courbeurs des éléments placésnà l'amont d'un élément intermédiaire déforment les liaisons desmodromiques réversibles correspondantes dans le même sens par rapport aux plans longitudinaux de symétrie de ces éléments alors que ceux des éléments disposés à l'aval de cet élément intermédiaire les déforment en sens inverse en vue de courber le convoi en forme de S, 20. Coupling according to claim 14, characterized in that the curving devices of the elements placed upstream of an intermediate element deform the corresponding reversible desmodromic links in the same direction with respect to the longitudinal planes of symmetry of these elements, whereas those elements arranged downstream of this intermediate element deform them in the opposite direction in order to bend the convoy in the form of an S,
BE566149D BE566149A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE566149A true BE566149A (en)

Family

ID=186399

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE566149D BE566149A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE566149A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3125059A (en) * 1964-03-17 Articulated boat train and coupling tending to

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3125059A (en) * 1964-03-17 Articulated boat train and coupling tending to

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3041699B1 (en) Three-wheeled tilting vehicle
EP1092108B1 (en) Deep water pipelaying ship
FR2467128A1 (en)
BE566149A (en)
US3062170A (en) Method of pushing trains of pushed elements and couplers between elements for carrying out said method
FR2740427A1 (en) VESSEL TRACTED BY KITE VIA AN ARTICULATED ARM
FR2531055A1 (en) LIFTING CRANE
FR2473444A1 (en) UNMANNED CONVEYOR SPEED CONTROL CAM VEHICLE USING THE VEHICLE
FR2639042A1 (en) DEVICE FOR DRIVING THE MOTOR ROLLS OF A SANDING MACHINE FOR SHEET-GLAZING AND CALANDER EQUIPPED WITH SAID DEVICE
CH353641A (en) Coupling of vehicles in a convoy intended to be pushed
EP2186414B1 (en) Cutting system for a machine for longitudinal chopping of slaughtered animal carcasses
CA2260319A1 (en) Vehicle for driving on snowy surfaces
FR3047227A1 (en) UNIVERSAL BOAT OR BER SUPPORT WITH TWO ARMS WITH ADJUSTABLE INCLINATION ANGLE FOR THE RECEPTION OF VARIOUS BOAT SHELL PROFILES
EP3439946A1 (en) Cycle crankset with self-positioned floating chainring
CH352016A (en) Drive device for an elongated workpiece
FR2668995A1 (en) RETURN SYSTEM FOR CARRIER TRUCKS LINKED TO RAILS AND WITHOUT A CLEAN MOTOR SYSTEM.
FR2463045A1 (en) Derailleur gear for bicycle - has parallelogram linkage pivoted to cycle fork with tensioning and guide rollers
FR2581372A1 (en) BELT EXTENSIONER
FR2495972A1 (en) MACHINE FOR BENDING TUBES
FR2879577A1 (en) Support station for belt of conveyor, has cradle with five rollers successively articulated with each other to form chain, where middle roller has two ends connected with girders of chassis by tierods
CH190010A (en) Vehicle with endless tracks.
FR2546825A1 (en) Method for increasing the turning angle of vehicles consisting of a trailer towed by a tractor by means of a drawbar and folding sprung drawbar for implementing this method
FR3131356A1 (en) device and method for transmitting movement, robot and motor vehicle equipped with such a device
BE516183A (en)
BE412119A (en)