BE564602A - - Google Patents

Info

Publication number
BE564602A
BE564602A BE564602DA BE564602A BE 564602 A BE564602 A BE 564602A BE 564602D A BE564602D A BE 564602DA BE 564602 A BE564602 A BE 564602A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
aforementioned
body according
charac
terized
orifice
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE564602A publication Critical patent/BE564602A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65BMACHINES, APPARATUS OR DEVICES FOR, OR METHODS OF, PACKAGING ARTICLES OR MATERIALS; UNPACKING
    • B65B21/00Packaging or unpacking of bottles
    • B65B21/02Packaging or unpacking of bottles in or from preformed containers, e.g. crates
    • B65B21/14Introducing or removing groups of bottles, for filling or emptying containers in one operation
    • B65B21/18Introducing or removing groups of bottles, for filling or emptying containers in one operation using grippers engaging bottles, e.g. bottle necks

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a essentiellement pour objet un organe de préhension ou tête preneuse pour bouteilles, flacons, tubes à col façonné, etc... 



   Le but de l'invention est de prévoir un organe de préhension par- ticulièrement simple permettant de limiter au maximum les mouvements et commandes à prévoir, par exemple, pour des dispositifs ou appareils de transfert de bouteilles qu'il équipe. 



     Cet   organe de préhension est remarquable, notamment en ce qu'il est constitué par un support percé d'un orifice de dimensions appropriées et destiné à venir coiffer le col ou goulot de la bouteille ou analogue à saisir et par une ou plusieurs pièces logées dans ledit orifice et   délimitant   intérieurement un orifice, un logement ou un passage de section légèrement inférieure à celle du col ou goulot de la bouteille, des por- tions au moins de la ou desdites pièces qui forment le bord intérieur du- dit orifice, logement ou passage étant élastiquement déformables. 



   On voit qu'en coiffant simplement le col ou goulot d'une bouteille ou analogue à saisir, par l'organe de préhension précité et en exerçant sur lui une légère pression de haut en bas, on oblige les portions élastiquement déformables précitées à s'effacer légèrement au passage du bourrelet supé- rieur du goulot de la bouteille et à s'engager ensuite dans l'une des gor- ges périphériques en creux qui sont prévues habituellement sous ce bourre- let. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, le support précité est muni intérieurement d'une série d'organes élastiquement défor-   mables   en forme de languettes ou analogues disposées sensiblement en cou- ronne dans l'orifice dudit support et ménageant entre eux l'orifice ou pas- sage précité. 



   Le nombre, l'épaisseur et la forme de ces languettes sont choisis de telle sorte qu'une fois engagées dans cette gorge et en position d'arc- boutement, elles créent une liaison élastique suffisante entre l'organe de préhension et le col de la bouteille pour qu'en soulevant ensuite l'organe de préhension la bouteille soit entraînée et puisse suivre les déplacements de l'organe de préhension. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, les organes élastiquement déformables précités sont constitués par des languettes ou analogues obtenues au moyen de fentes pratiquées dans le bord intérieur de l'orifice central d'une rondelle ou analogue en matière élastiquement déformable logée dans l'orifice de la pièce précitée. 



   Pratiquement, l'organe de préhension peut être constitué seule- ment par deux pièces, à savoir, d'une part, un support sensiblement en forme de mandrin cylindrique creux et, d'autre part, une rondelle telle que celle précitée logée à l'intérieur de ce mandrin. 



   La rondelle précitée peut être en toute matière appropriée, en caoutchouc, en matière synthétique,   etc...   



   D'autres caractéristiques de l'invention apparaîtront au cours de la description qui va suivre. 



   Dans les dessins annexés donnés uniquement à titre d'exemple - la figure 1 montre en élévation et demi-coupe axiale un organe de préhension suivant l'invention. 



   - la figure 2 est une coupe transversale suivant la ligne 11-11 de la figure 1. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   - la figure 3 montre en perspective le même organe de préhension avec une bouteille dont le goulot est emprisonné'par cet organeo - la figure 4 montre en coupe longitudinale l'ensemble de la figure 30 - la figure 5 montre en élévation et section axiale un organe de préhension suivant une variante. 



   - la figure 6 est une vue analogue de cet organe de préhension dont la bague intérieure après contraction emprisonne le sommet du goulot d'une bouteille. 



   - la figure 7 est une vue par dessus de l'organe de préhension de la figure 5. 



   - la figure 8 est une vue en coupe axiale d'un organe de préhension suivant une autre varianteo - la figure 9 est une vue analogue de l'organe de préhension de la figure 8 en position de prise. 



   - la figure 10 est une vue en coupe axiale d'une autre variante. 



   - la figure 11 est une vue en perspective d'un organe de préhension qui, suivant encore une autre variante, constitue un organe à postes multi-   pleso   - la figure 12 est une coupe longitudinale suivant la ligne XII-XII de la figure 11. 



   Suivant l'exemple de la figure 1, un organe de préhension ou tête preneuse comprend suivant l'invention une pièce principale ou sup- port 1, par exemple en forme de mandrin cylindrique creux dans lequel est logée une rondelle 2 en matière élastiquement déformable, caoutchouc, matière synthétique, etc... Cette rondelle, comme montré à la figure 2, a sensiblement la forme d'une couronne formant vers son centre une série de languettes 3 obtenues au moyen de fentes 4 pratiquées dans la matière de cette rondelle. Ces fentes 4 peuvent être sensiblement radiales ou en étoile et s'étendre depuis le bord de l'orifice central 5 de la rondelle   juàqutà   une certaine distance vers la portion médiane de cette rondelle. 



   Le nombre et la forme de ces languettes peuvent être quelconques;, de même que la disposition des fentes 4 qui leur donnent naissance. 



   Le bord périphérique extérieur 14 de cette rondelle 2 est mainte- nu en hauteur dans le mandrin 1 grâce à une gorge intérieure 6 prévue dans la paroi intérieure du mandrin 1 à la partie supérieure de ce dernier. 



  Le fond de cette gorge 6 se raccorde à la face radiale supérieure 7 du mandrin ainsi qu'à la paroi cylindrique intérieure 9 de ce dernier par deux portions tronconiques 8 et 8' respectivemento Il est bien évident que la rondelle 2 peut aussi être maintenue en place par une simple gorge de dimensions appropriées. 



   Le mode d'action de cet organe de préhension est très simple 
Ayant amené l'organe de préhension au-dessus du col 10 d'une bouteille 11 (figure 3). il suffit de l'abaisser jusqu'à ce que le goulot de cette bouteille soit maintenu par les languettes 3 qui, après s'être effacées au passage du bourrelet supérieur 12 de ce goulot, sont engagées partiellement dans la gorge en creux 13 disposée sous ce bourrelet 120 On voit que dans cette position (figure 4) les languettes 3 venues par leur face supérieure contre la portion tronconique 8 de la paroi intérieure du mandrin se trouvent elles-mêmes disposées sensiblement suivant une surface 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tronconique dans une position d'are-btoutement qui s'oppose à la chute de la 'bouteille.

   De plus, dans cette position les languettes assurent un cen- trage parfait du goulot de la bouteille dans l'organe de préhension, ce qui facilite, par exemple, une opération de mise en place de 'bouteilles dans les cases d'un casier ou analogue. 



   La position ainsi occupée par ces languettes 3 est obtenue par simple déformation du corps de la rondelle 2. 



   Pour retirer le mandrin du goulot de la bouteille, il suffit de maintenir celle-ci et d'exercer une légère pression de bas en haut sur le mandrin ou, encore, en maintenant le mandrin d'appuyer légèrement de haut en bas sur le goulot de la bouteille. On peut également décrocher la bouteille par une légère secousse ou   vibration.   



   Les languettes 3 s'effacent à nouveau au passage du bourrelet supérieur 12 du goulot et reprennent leur position de départ (figure 1). 



   De préférence, et comme représenté à la figure 2, le bord intérieur de l'orifice central de la rondelle est échancré, comme   repré-   senté en 15 de telle sorte que les portions extrêmes des languettes 3 qui s'engagent dans la gorge 13 du goulot de la bouteille aient une largeur relativement faible et s'aplatissent ainsi plus facilement au passage du bourrelet 12 du goulot, 
Naturellement on peut, sans sortir du cadre de l'invention, ima- giner pour le mandrin ou support 1 des formes diverses ainsi que pour les languettes 3. En particulier, ces languettes peuvent être en nombre très réduit, par exemple au nombre de trois ; elles peuvent encore être fixées à l'intérieur du support au lieu d'être réunies en formant une rondelle indépendante. 



   Leur épaisseur peur être choisie dans chaque cas particulier sui- vant le poids de la bouteille qu'elles auront à supporter, 
On peut encore sans sortir du cadre de l'invention, imaginer   d'au-   tres types de.pièces élastiquement déformables, pièces unique ou mul tiples en forme de bagues, manchons, etc... ménageant d'une manière semblable un bourrelet ou analogue intérieur, élastiquement déformable susceptible de s'adapter d'une manière souple et provisoire sur le goulot d'une bouteille. 



   C'est ainsi que suivant l'exemple de la figure 5, le corps cylin-   drique   creux 16 de l'organe de préhension comporte intérieurement une pièce 17 en matière élastiquement déformable, par exemple une bague ou un manchon de caoutchouc en forme de diabolo, dont le plus faible diamètre intérieur d est légèrement supérieur au diamètre du goulot 18 de la bou- teille à saisira Cette bague 17 se trouve normalement en appui par se face inférieure sur un rebord 19 prévu à la base du support 16 et légèrement en saillie vers l'intérieur. Au dessus de la bague 17 est montée une plaque mobile 20 qui a un diamètre sensiblement égal   à   celui de la plus grande section de cette bague 17 et qui est fixée à l'extrémité inférieure.d'une tige de commande 21 montée coulissante par rapport au support 16.

   Cette tige 21 traverse un orifice 22 prévu dans une plaque de fermeture 23 se vissant, par exemple, à la partie supérieure du support 16. 



   La bague 17 peut être, soit simplement posée sur le rebord 19 du support 16, soit éventuellement fixée à sa partie supérieure sous la plaque mobile 20. 



   On voit que   1 organe   de préhension étant amené au-dessus du goum lot d'une bouteille ou analogue 18 dans la position représentée à la   figu   re 5, il suffit d'abaisser alors la plaque mobile 20 au moyen de la tige 21 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pour comprimer la bague élastique 17 et provoquer ainsi sa contraction, comme représenté à la figure 2, ce qui détermine l'emprisonnement du sommet du goulot de la bouteille. 



  Cette compression de la bague 17 ne peut évidemment se produire que par le mouvement relatif de la plaque 20à l'intérieur du support 16 lequel peut être à cet effet soit fixe, soit en appui sur toute surface fixe appropriéeo On peut encore imaginer tout dispositif de liaison entre le support 16 et la tige de commande 21 de la plaque 20 pour permettre le mouvement relatif axial de ces deux organeso 
On peut, si l'on veut, utiliser un dispositif de verrouillage destiné à immobiliser la plaque mobile 20 et la bague élastique 17 dans la position représentée à la figure 6 pendant tout le temps que doit du- rer, par exemple, le transport de la bouteille 18 au moyen de cette tête preneuse.

   Un tel dispositif de verrouillage peut être constitué   d'une   manière simple par un doigt 24 monté pivotant à l'une de ses extrémités en 25 sur le couvercle 23 du support 16 et commandé à son autre extémit une part par un câble de manoeuvre 26 et, d'autre part, par un ressort de rap- pel 270 Ce doigt maintenu par le ressort 27 en appui contre la surface ex- térieure de la tige 21 s'engage en position de prise dans une encoche 28 prévue dans la surface de la tige 21 lorsque celle-ci, étant abaissée, pré- sente son encoche 28 en regard du doigt 24. 



  Pour relâcher le goulot de la bouteille, il suffit ensuite de dégager le doigt 24 de l'encoche 28 en exerçant une traction sur le câble 26, ce qui libère la tige 21 et permet à la plaque mobile 20 de remonter sous l'effet de la force élastique de la bague 17 qui se détende 
Suivant la variante de la figure 8, la bague en forme de diabolo 17 vue précédemment est remplacée par deux bagues de forme tronconique 17a et 17b superposées.

   La première bague 17a repose sur le bord inférieur 19 du support 16., tandis que la bague supérieure 17b est fixée, par exemple, sous la plaque mobile 20 qui est commandée comme précédemment par une tige 21 
Le fonctionnement de cet organe de préhension est analogue à celui de la figure 5, l'abaissement de la plaque 20 provoquant un écrassement ré- ciproque des deux bagues 17a   17b,   comme représenté à la figure 9 L'emprisonnement du goulot de la bouteille se fait au niveau du plan de jonction des deux bagues, lesquelles sont en contact par leur section de plus faible diamètre, comme représenté en 290 
Suivant la variante de la figure 10, une seule bague élastique- ment déformable de forme sensiblement tronconique 17c est montée à l'inté- rieur du support 16 et fixée, par exemple,

   sous la plaque mobile 20 de telle sorte qu'elle s'engage légèrement par son bord inférieur de plus faible diamètre à l'intérieur de l'orifice 30 délimité par le bord inférieur en saillie 19 du support 16 L'abaissement de la plaque 20 à l'intérieur du support provoque l'écrasement et, par suite, la contraction de la bague 17c qui vient dans la position représentée en pointillé en   17 ce   
On peut naturellement associer à l'une ou l'autre des variantes de figures 8 et 10 un dispositif de verrouillage fonctionnant comme le doigt 24 vue à l'occasion de la figure 1   ou,   éventuellement, d'un tout autre type. 



   Suivant la variante des figures 11 et 12, plusieurs bagues élas- tiquement déformables 17', 17'', 17''.. d'une forme analogue à celle de la bague 17 de la figure 5, sont montées   enre   deux plaques 31 et 32 superposées et mobiles l'une par rapport à   l'autre.   Ces bagues sont   dispo-   sées au-dessus d'orifices 33',33'', 33''', percés dans la plaque inférieure 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 31 et destinés à coiffer toute une série de bouteilles ou flacons qui peuvent ainsi être saisis simultanément par les différentes bagues du dispositif lors d.u   rapprochement   des deux plaques 31 et 32 l'une de l'autre. 



   Ces deux plaques peuvent être manoeuvrées, par exemple au moyen d'une tige 34 qui est fixée à sa partie inférieure sensiblement au centre de la plaque inférieure 31 et qui est montée coilissante dans un manchon 35 fixé, de son côté, sur la plaque supérieure 32. On peut ainsi abaisser la plaque 32 par une pression exercée de,haut en bas sur le manchon 35 pour provoquer simultanément l'écrasement de toutes les bagues élastiques dispo- sées entre ces deux plaques, ce mouvement s'accompagnant d'un guidage par- fait des deux plaques, l'une par rapport à l'autre, grâce au coulissement de la tige centrale 34 à l'irtérieur du manchon 350 On peut, éventuellement, prévoir un système de verrouillage, comme vu précédemment pour immobiliser dans la position de prise les deux   plaques .31   et 32 l'une par rapport à l'autre. 



   On peut naturellement, sans sortir du cadre de l'invention, pré- voir entre les plaques 31 et 32 des bagues élastiquement déformables d'une autre forme que celles en forme de diabolo représentées, notamment, des bagues d'un type analogue à celles représentées aux variantes des figures 8 et 100 
On peut constituer, suivant le principe des figures 11 et 12, des organes de préhension à postes multiples servant à transporter un nom- bre quelconque de bouteilles, flacons ou analogues. 



   Il est bien entendu que l'on peut, sans sortir du cadre de l'inven- tion, donner aux bagues élastiquement déformables qui viennent d'être décri- tes des formes sensiblement différentes de celles représentées, notamment leur donner la forme de segments sphériques ou elliptiques en les utilisant, soit seules comme dans le cas de la bague tronconique 17c de la figure 10, soit en combinaison avec une autre bague de forme analogue mais en posi- tion inversée, comme dans le cas de la figure 80 
On peut encore imaginer des pièces intérieures présentant seule- ment au niveau de l'orifice central des portions de paroi élastiquement dé- formableso 
Bien entendu, l'invention n'est nullement limitée aux modes d'exé- cution décrits et représentés qui n'ont été donnés qu'à titre d'exemple.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention essentially relates to a gripping member or gripper head for bottles, flasks, shaped neck tubes, etc.



   The object of the invention is to provide a particularly simple gripping member making it possible to limit as much as possible the movements and commands to be provided, for example, for devices or apparatus for transferring bottles which it equips.



     This gripping member is remarkable, in particular in that it consists of a support pierced with an orifice of appropriate dimensions and intended to come to cover the neck or neck of the bottle or the like to be gripped and by one or more parts housed in said orifice and internally delimiting an orifice, a housing or a passage of section slightly smaller than that of the neck or neck of the bottle, portions at least of said part or parts which form the inner edge of said orifice, housing or passage being elastically deformable.



   It can be seen that by simply covering the neck or neck of a bottle or the like to be grasped, by the aforementioned gripping member and by exerting a slight pressure on it from top to bottom, the aforementioned elastically deformable portions are forced to s' lightly erase when passing the upper bead of the neck of the bottle and then engage in one of the recessed peripheral grooves which are usually provided under this bead.



   According to another characteristic of the invention, the aforementioned support is provided internally with a series of elastically deformable members in the form of tabs or the like arranged substantially in a crown in the orifice of said support and leaving between them the orifice or passage mentioned above.



   The number, thickness and shape of these tongues are chosen so that once engaged in this groove and in the bracing position, they create a sufficient elastic connection between the gripping member and the neck of the handle. the bottle so that by then lifting the gripping member the bottle is driven and can follow the movements of the gripping member.



   According to another characteristic of the invention, the aforementioned elastically deformable members are constituted by tongues or the like obtained by means of slots made in the inner edge of the central orifice of a washer or the like of elastically deformable material housed in the orifice of the aforementioned part.



   In practice, the gripping member can consist of only two parts, namely, on the one hand, a support substantially in the form of a hollow cylindrical mandrel and, on the other hand, a washer such as the aforementioned one housed at the bottom. inside this mandrel.



   The aforementioned washer can be of any suitable material, of rubber, of synthetic material, etc.



   Other characteristics of the invention will become apparent from the description which follows.



   In the appended drawings, given only by way of example - Figure 1 shows in elevation and axial half-section a gripping member according to the invention.



   - Figure 2 is a cross section taken on line 11-11 of Figure 1.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   - Figure 3 shows in perspective the same gripping member with a bottle whose neck is imprisoned by this organeo - Figure 4 shows in longitudinal section the assembly of Figure 30 - Figure 5 shows in elevation and axial section a gripping member according to a variant.



   - Figure 6 is a similar view of this gripping member, the inner ring after contraction traps the top of the neck of a bottle.



   - Figure 7 is a top view of the gripping member of Figure 5.



   - Figure 8 is an axial sectional view of a gripping member according to another variant - Figure 9 is a similar view of the gripping member of Figure 8 in the gripping position.



   - Figure 10 is an axial sectional view of another variant.



   - Figure 11 is a perspective view of a gripping member which, according to yet another variant, constitutes a member with multi-pleso stations - Figure 12 is a longitudinal section along the line XII-XII of Figure 11.



   According to the example of FIG. 1, a gripping member or gripping head comprises according to the invention a main part or support 1, for example in the form of a hollow cylindrical mandrel in which is housed a washer 2 made of elastically deformable material, rubber, synthetic material, etc. This washer, as shown in FIG. 2, has substantially the shape of a crown forming towards its center a series of tongues 3 obtained by means of slots 4 made in the material of this washer. These slots 4 may be substantially radial or star-shaped and extend from the edge of the central orifice 5 of the washer up to a certain distance towards the middle portion of this washer.



   The number and shape of these tabs can be any ;, as well as the arrangement of the slots 4 which give rise to them.



   The outer peripheral edge 14 of this washer 2 is maintained in height in the mandrel 1 by virtue of an inner groove 6 provided in the inner wall of the mandrel 1 at the upper part of the latter.



  The bottom of this groove 6 is connected to the upper radial face 7 of the mandrel as well as to the inner cylindrical wall 9 of the latter by two frustoconical portions 8 and 8 'respectively. It is obvious that the washer 2 can also be held in place. place by a simple groove of appropriate dimensions.



   The mode of action of this gripping organ is very simple
Having brought the gripping member above the neck 10 of a bottle 11 (Figure 3). it suffices to lower it until the neck of this bottle is held by the tabs 3 which, after being erased when passing the upper bead 12 of this neck, are partially engaged in the hollow groove 13 placed under this bead 120 It can be seen that in this position (FIG. 4) the tongues 3 coming by their upper face against the frustoconical portion 8 of the inner wall of the mandrel are themselves disposed substantially along a surface

 <Desc / Clms Page number 3>

 frustoconical in an upright position which opposes the fall of the bottle.

   In addition, in this position, the tongues ensure perfect centering of the neck of the bottle in the gripping member, which facilitates, for example, an operation of placing bottles in the compartments of a rack or similar.



   The position thus occupied by these tongues 3 is obtained by simple deformation of the body of the washer 2.



   To remove the mandrel from the neck of the bottle, all you have to do is hold the bottle and exert a light pressure from bottom to top on the mandrel or, even, while maintaining the mandrel to press lightly from top to bottom on the neck from the bottle. You can also unhook the bottle by a slight shake or vibration.



   The tongues 3 retract again when the upper bead 12 of the neck passes through and return to their starting position (FIG. 1).



   Preferably, and as shown in Figure 2, the inner edge of the central hole of the washer is indented, as shown at 15 so that the end portions of the tabs 3 which engage in the groove 13 of the washer. neck of the bottle have a relatively small width and thus flatten more easily when passing the bead 12 of the neck,
Of course, without departing from the scope of the invention, it is possible to imagine various shapes for the mandrel or support 1 as well as for the tabs 3. In particular, these tabs can be very small in number, for example three in number. ; they can still be fixed inside the support instead of being united by forming an independent washer.



   Their thickness can be chosen in each particular case according to the weight of the bottle that they will have to support,
It is also possible, without departing from the scope of the invention, to imagine other types of elastically deformable parts, single or multiple parts in the form of rings, sleeves, etc ... providing in a similar manner a bead or internal analogue, elastically deformable capable of adapting in a flexible and temporary manner on the neck of a bottle.



   Thus, following the example of FIG. 5, the hollow cylindrical body 16 of the gripping member internally comprises a part 17 made of elastically deformable material, for example a ring or a rubber sleeve in the form of a diabolo. , of which the smallest internal diameter d is slightly greater than the diameter of the neck 18 of the bottle to be gripped This ring 17 is normally supported by its lower face on a rim 19 provided at the base of the support 16 and slightly protruding towards the inside. Above the ring 17 is mounted a movable plate 20 which has a diameter substantially equal to that of the largest section of this ring 17 and which is fixed to the lower end of a control rod 21 mounted to slide relative to support 16.

   This rod 21 passes through an orifice 22 provided in a closure plate 23 which is screwed, for example, to the upper part of the support 16.



   The ring 17 can be either simply placed on the rim 19 of the support 16, or possibly fixed to its upper part under the movable plate 20.



   It can be seen that 1 gripping member being brought above the goum batch of a bottle or the like 18 in the position shown in figu re 5, it suffices to lower the movable plate 20 by means of the rod 21

 <Desc / Clms Page number 4>

 to compress the elastic ring 17 and thus cause its contraction, as shown in Figure 2, which determines the imprisonment of the top of the neck of the bottle.



  This compression of the ring 17 can obviously only occur by the relative movement of the plate 20 inside the support 16 which can be for this purpose either fixed or resting on any suitable fixed surface. One can also imagine any device for connection between the support 16 and the control rod 21 of the plate 20 to allow the axial relative movement of these two organs
It is possible, if desired, to use a locking device intended to immobilize the movable plate 20 and the elastic ring 17 in the position shown in FIG. 6 during the entire time that the transport of goods must last, for example. the bottle 18 by means of this gripper head.

   Such a locking device can be constituted in a simple manner by a finger 24 pivotally mounted at one of its ends at 25 on the cover 23 of the support 16 and controlled from its other part by a control cable 26 and , on the other hand, by a return spring 270 This finger held by the spring 27 resting against the external surface of the rod 21 engages in the engaged position in a notch 28 provided in the surface of the rod. rod 21 when the latter, being lowered, has its notch 28 facing finger 24.



  To release the neck of the bottle, it is then sufficient to release the finger 24 from the notch 28 by exerting a traction on the cable 26, which releases the rod 21 and allows the movable plate 20 to rise under the effect of the elastic force of the ring 17 which relaxes
According to the variant of FIG. 8, the diabolo-shaped ring 17 seen above is replaced by two frustoconical-shaped rings 17a and 17b superimposed.

   The first ring 17a rests on the lower edge 19 of the support 16., while the upper ring 17b is fixed, for example, under the movable plate 20 which is controlled as before by a rod 21
The operation of this gripping member is similar to that of Figure 5, the lowering of the plate 20 causing reciprocal crushing of the two rings 17a 17b, as shown in Figure 9 The imprisonment of the neck of the bottle is made at the junction plane of the two rings, which are in contact by their section of smaller diameter, as shown at 290
According to the variant of FIG. 10, a single resiliently deformable ring of substantially frustoconical shape 17c is mounted inside the support 16 and fixed, for example,

   under the movable plate 20 so that it engages slightly by its lower edge of smaller diameter inside the orifice 30 delimited by the protruding lower edge 19 of the support 16 The lowering of the plate 20 inside the support causes the crushing and, consequently, the contraction of the ring 17c which comes into the position shown in dotted lines at 17 this
One can naturally associate with one or the other of the variants of Figures 8 and 10 a locking device functioning as the finger 24 seen on the occasion of Figure 1 or, optionally, of a completely different type.



   According to the variant of Figures 11 and 12, several elastically deformable rings 17 ', 17 ", 17" ... of a shape similar to that of the ring 17 of Figure 5, are mounted between two plates 31 and 32 superimposed and movable relative to each other. These rings are placed above holes 33 ', 33' ', 33' '', drilled in the lower plate.

 <Desc / Clms Page number 5>

 31 and intended to cap a whole series of bottles or flasks which can thus be gripped simultaneously by the different rings of the device when the two plates 31 and 32 are brought together.



   These two plates can be maneuvered, for example by means of a rod 34 which is fixed to its lower part substantially in the center of the lower plate 31 and which is mounted in a coiled manner in a sleeve 35 fixed, on its side, on the upper plate 32. It is thus possible to lower the plate 32 by a pressure exerted from top to bottom on the sleeve 35 to simultaneously cause the crushing of all the elastic rings arranged between these two plates, this movement being accompanied by a guide. of the two plates, one with respect to the other, thanks to the sliding of the central rod 34 inside the sleeve 350. It is possible, optionally, to provide a locking system, as seen previously to immobilize in the position of engagement the two plates .31 and 32 relative to each other.



   It is naturally possible, without departing from the scope of the invention, to provide between the plates 31 and 32 elastically deformable rings of a shape other than those in the form of a diabolo shown, in particular, rings of a type similar to those shown in the variants of Figures 8 and 100
Multi-station grippers for transporting any number of bottles, flasks or the like can be constructed, following the principle of Figures 11 and 12.



   Of course, it is possible, without departing from the scope of the invention, to give the elastically deformable rings which have just been described shapes that are appreciably different from those shown, in particular to give them the shape of spherical segments. or elliptical using them, either alone as in the case of the frustoconical ring 17c of figure 10, or in combination with another ring of similar shape but in an inverted position, as in the case of figure 80
It is also possible to imagine interior parts having only at the level of the central orifice elastically deformable wall portions.
Of course, the invention is in no way limited to the embodiments described and shown which have been given only by way of example.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Un organe de préhension ou tête preneuse pour bouteilles, flacons, tubes à col façonné caractérisé en ce qu'il est constitué par un support percé d'un orifice de dimensions appropriées et destiné à venir coiffer le col ou goulot de la bouteille ou analogue à saisir et par une ou plusieurs pièces logées dans ledit orifice et délimitant intérieure- ment un orifice, un logement ou un passage de section légèrement inférieure à celle du col ou goulot de la bouteille, des portions au moins de la ou desdites pièces qui forment le bord intérieur dudit orifice, CLAIMS 1.- A gripping member or gripper head for bottles, flasks, tubes with a shaped neck characterized in that it consists of a support pierced with an orifice of appropriate dimensions and intended to come to cap the neck or neck of the bottle or the like to be grasped and by one or more parts housed in said orifice and internally delimiting an orifice, a housing or a passage of section slightly smaller than that of the neck or neck of the bottle, at least portions of said part or parts which form the inner edge of said orifice, logement ou passage étant élastiquement déformableso 20 - Organe suivant la revendication 1 caractérisé en ce que le support précité est muni intérieurement d'une série d'organes élastique- ment déformables en forme de languettes ou analogues disposées sensible- ment en couronne dans l'orifice dudit support et ménageant entre eux l'ori- fice ou passage précité 30 - Organe suivant l'une des revendications précédentes caracté- risé en ce que les organes élastiquement déformables précités sont consti- <Desc/Clms Page number 6> tués par des languettes ou analogues obtenues au moyen de fentes pratiquées dans le bord intérieur de l'orifice central d'une rondelle ou analogue en matière élastiquement déformable logée dans l'orifice de la pièce précitéeo 4.- Organe suivant l'une des revendications housing or passage being elastically deformable 20 - Body according to claim 1 characterized in that the aforementioned support is internally provided with a series of resiliently deformable members in the form of tongues or the like disposed substantially in a crown in the orifice of said support and leaving between them the aforementioned opening or passage 30 - Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that the aforementioned elastically deformable members are formed. <Desc / Clms Page number 6> killed by tongues or the like obtained by means of slots made in the inner edge of the central orifice of a washer or the like of elastically deformable material housed in the orifice of the aforementioned part 4.- Body according to one of the claims précédentes carac- térisé en ce que les fentes précitées sont sensiblement radiales ou en étoileo 50 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que la rondelle précitée est en caoutchouc, matière synthéti- que, etcoooo 60 - Organe suivant l'une des revendications précédentes caracté- risé en ce que la pièce précitée a sensiblement la forme d'un mandrin cy- lindrique creux tandis que la rondelle précitée a sensiblement la forme d'une couronne circulaireo 70 - Organe suivant l'une des revendications précédentes caracté-. risé en ce que la pièce précitée comporte intérieurement une rainure ou gorge périphérique dans laquelle est maintenu le bord périphérique de la rondelle précitéeo 80 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- previous ones, characterized in that the aforesaid slots are substantially radial or staro 50 - Body according to one of the preceding claims charac- terized in that the aforementioned washer is made of rubber, synthetic material, etcoooo 60 - Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that the aforementioned part has substantially the shape of a hollow cylindrical mandrel while the aforementioned washer has substantially the shape of a circular crown. 70 - Body according to one of the preceding claims charac-. ized in that the aforementioned part internally has a peripheral groove or groove in which the peripheral edge of the aforementioned washer is held. 80 - Body according to one of the preceding claims charac- térisé en ce que la rainure ou gorge précitée est disposée à un endroit quelconque du mandrin, de préférence à la partie supérieure, et se raccorde à la face supérieure de ce dernier par exemple par une portion de paroi de forme tronconique. terized in that the aforementioned groove or groove is disposed at any location of the mandrel, preferably at the upper part, and is connected to the upper face of the latter, for example by a portion of wall of frustoconical shape. 90 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que l'orifice central que ménagent entre elles les languettes précitées peut être à bord continu ou à bord échancréo 10.- Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que la ou les pièces en matière élastiquement déformable délimitant l'orifice intérieur de la tête forment au moins une surface sen- siblement conique ou tronconique dont la plus petite base est tournée vers le bas, 90 - Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that the central orifice formed between them by the aforementioned tabs may have a continuous edge or a notched edge. 10.- Body according to one of the preceding claims, characterized in that the part or parts of elastically deformable material delimiting the internal orifice of the head form at least one substantially conical or frustoconical surface, the smallest base of which is facing down, et une pièce mobile associée au support ou corps de la tête est disposée au-dessus de la ou desdites pièces en matière élastiquement défor- mable de manière à pouvoir être abaissée dans ledit support et provoquer momentanément l'écrassement et la contraction de la ou desdites pièces en matière élastiquement déformable pour leur permettre d'emprisonner le col des bouteilles ou analogues lors de la manoeuvre de préhensiono 11.- Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que, suivant un mode de réalisation, le support de tête com- porte une bague ou pièce annulaire intérieure en forme de double tronc de cône ou de diabolo disposée entre deux surfaces d'appui mobiles l'une par rapport à l'autre. and a movable part associated with the support or body of the head is arranged above said part or parts of elastically deformable material so as to be able to be lowered into said support and momentarily cause the crushing and contraction of said one or more. parts of elastically deformable material to enable them to trap the necks of bottles or the like during the gripping maneuver 11.- Body according to one of the preceding claims charac- terized in that, according to one embodiment, the head support comprises a ring or inner annular part in the form of a double truncated cone or diabolo arranged between two. bearing surfaces movable relative to one another. 120 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que le support de tête a sensiblement la forme d'un mandrin creux dont le bord de l'orifice inférieur, en saillie forme intérieure- ment une surface d'appui pour la bague précitée, une plaquette mobile étant montée dans ledit mandrin au-dessus de ladite bague et commandée de l'ex- térieur pour provoquer l'écrasement de ladite bague. 120 - Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that the head support has substantially the form of a hollow mandrel, the edge of the lower orifice protruding from it internally forms a bearing surface for the aforementioned ring, a movable plate being mounted in said mandrel above said ring and controlled from the outside to cause said ring to be crushed. 130 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que la plaquette précitée est portée par une tige de manoeu- vre qui est montée coulissante à travers une plaque de fermeture supérieure du mandrin précité. 130 - Device according to one of the preceding claims, characterized in that the aforementioned plate is carried by an operating rod which is slidably mounted through an upper closing plate of the aforementioned mandrel. 14.- Organe suivant l'une des revendications précédentes caracté- risé en ce qu'un dispositif à cliquet ou autre est prévu pour bloquer momen- <Desc/Clms Page number 7> tanément la tige de commande de la plaque mobile précitée par rapport au support de tête en position de préhension de la bague élastique, puis libérer ladite tige. 14.- Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that a ratchet device or the like is provided to block momen- <Desc / Clms Page number 7> immediately the control rod of the aforementioned movable plate relative to the head support in the gripping position of the elastic ring, then release said rod. 15.- Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que-, suivant une variante, la bague ou pièce annulaire en ma- tière élastiquement déformable a sensiblement la forme d'un tronc de cône dont la base de plus petit diamètre est tournée vers le bas. 15.- Body according to one of the preceding claims charac- terized in that-, according to one variant, the ring or annular part made of elastically deformable material has substantially the shape of a truncated cone, the base of which is smaller. diameter is facing down. 160 - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que la bague ou pièce annulaire précitée est simplement po- sée sur le fond ou le bord de l'orifice inférieur du mandrin ou analogue où elle est fixée sous la plaquette de manoeuvre précitée, 17. - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que suivant un autre mode de réalisation la tête comporte une première bague élastique tronconique allant en s'évasant vers le bas et disposée au fond du mandrin, et une deuxième bague tronconique de dis- position inverse, montée au-dessus de la précédente et fixée sous la plaque de manoeuvre mobile précitée, 160 - Body according to one of the preceding claims, characterized in that the aforementioned ring or annular part is simply placed on the bottom or the edge of the lower orifice of the mandrel or the like where it is fixed under the plate. aforementioned maneuver, 17. - Body according to one of the preceding claims charac- terized in that according to another embodiment the head comprises a first frustoconical resilient ring flaring downwards and disposed at the bottom of the mandrel, and a second ring frustoconical with the opposite arrangement, mounted above the previous one and fixed under the aforementioned movable maneuvering plate, lesdites bagues venant en contact le long de leur base de plus petit diamètre et s'écrasant mutuellement par rapproche- ment de la plaque de manoeuvre du fond du mandrin lors d'une manoeuvre de préhension. said rings coming into contact along their base of smaller diameter and crushing each other by bringing the operating plate closer to the bottom of the mandrel during a gripping maneuver. 18.- Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que plusieurs bagues tronconiques, en forme de diabolo ou autres précitées sont montées entre deux plaques mobiles l'une par rap- port à l'autre, et sont disposées en regard d'orifices prévus dans la pla- que inférieure en vue de former une série d'organes de préhension permet- tant de prendre simultanément plusieurs flacons, bouteilles ou analogues par rapprochement des deux plaques l'une de 1'autres 19. - Organe suivant l'une des revendications précédentes carac- térisé en ce que les deux plaques précitées sont reliées entre elles par un dispositif coulissant constitué par exemple par un manchon fixé au centre de la plaque supérieure dans lequel coulisse une tige fixée à sa partie inférieure sur la plaque inférieure. 18.- Body according to one of the preceding claims, charac- terized in that several frustoconical rings, in the form of a diabolo or other abovementioned are mounted between two plates movable relative to one another, and are arranged in sight glass of orifices provided in the lower plate with a view to forming a series of gripping members enabling several flasks, bottles or the like to be taken simultaneously by bringing the two plates closer to one another 19. - Body according to one of the preceding claims charac- terized in that the two aforementioned plates are interconnected by a sliding device consisting for example of a sleeve fixed to the center of the upper plate in which slides a rod fixed to its lower part on the lower plate. 200 - A titre de produits industriels nouveaux, les dispositifs, machines et appareils divers pour la manipulation des bouteilles ou ana- logues munies ' d'organes de préhension du type précitée 21.- Un organe de préhension ou tête preneuse en substance comme décrit et représenté aux dessins annexés. 200 - As new industrial products, various devices, machines and apparatus for handling bottles or the like provided with grippers of the aforementioned type 21.- A gripping member or gripper head substantially as described and shown in the accompanying drawings.
BE564602D BE564602A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE564602A true BE564602A (en)

Family

ID=185411

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE564602D BE564602A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE564602A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3822790A (en) * 1971-09-09 1974-07-09 Molins Ltd Tool-holding devices

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3822790A (en) * 1971-09-09 1974-07-09 Molins Ltd Tool-holding devices

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2643232B1 (en) Device for stopping a container, container provided with such a device, and method for closing a batch of such containers
CA2141662C (en) Device for dispensing liquid or pulverulent products
EP0813829A1 (en) Product dispenser with a rotary actuating member and method for making it
FR2579969A1 (en)
FR2779040A1 (en) DEVICE FOR DISPENSING PASTE PRODUCT, ESPECIALLY COSMETIC, AND METHOD FOR MANUFACTURING THE DEVICE
FR2711620A1 (en) Distribution assembly equipped with a unidirectional closing member.
FR2867396A1 (en) PERFORATING PERFORMER WITH STERILE CONNECTION
FR2776628A1 (en) PACKAGING AND DISPENSING ASSEMBLY OF A LIQUID PRODUCT
FR2701876A1 (en) Ferrule with flexible metal fingers for closing a rim container.
FR2688197A1 (en) DISTRIBUTOR CLOSURE WITH TIP COLLAR.
FR2584050A1 (en) CONTAINER SUCH AS A BOTTLE WITH AN INVIOLABLE CLOSURE DEVICE COMPRISING A SCREW CAPSULE WITH A DETACHABLE GUARANTEE PART
WO2017118742A1 (en) Accessory for gripping a container
FR2804940A1 (en) STOPPER FOR BOTTLES WITH SPARKLING WINES AND METHOD FOR MANUFACTURING SUCH A STOPPER
FR2913670A1 (en) Beverage can opening and closing device, has opening unit extending in surface to entirely cover gaping hole, and gripping unit to press on edge of cover of beverage can and to exert pressure on cover to ensure sealing with gaping hole
EP1406041A2 (en) Security device for puncturable cartridge
BE564602A (en)
FR3005307A1 (en) CAPPER FOR EFFERVESCENT LIQUID BOTTLE
FR2468471A1 (en)
CH343881A (en) Gripping device for necked containers
FR2669896A1 (en) Metal package consisting of a fully opening container and a hermetically closed lid
FR2572719A1 (en) Resealing stopper, particularly for gassy beverages
CH616129A5 (en) Cork-compression device for bottle-corking machine
FR2780390A1 (en) Automatic corkscrew
FR2738897A1 (en) SET OF A LIQUEFIED, COMPRESSED OR DISSOLVED GAS STORAGE CONTAINER UNDER PRESSURE, PRESSURIZED GAS STORAGE CONTAINER AND HANDLING CAP FOR SUCH CONTAINER
FR2871442A1 (en) Cooking device for bottle containing sparking wine or soda, has pumping unit introducing gas within bottle and partly housed within hollow cylindrical body, and corking device partly inserted within bottle