BE559073A - - Google Patents

Info

Publication number
BE559073A
BE559073A BE559073DA BE559073A BE 559073 A BE559073 A BE 559073A BE 559073D A BE559073D A BE 559073DA BE 559073 A BE559073 A BE 559073A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
base
seat
seat frame
frame according
tubular
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE559073A publication Critical patent/BE559073A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/50Seat suspension devices
    • B60N2/502Seat suspension devices attached to the base of the seat
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47CCHAIRS; SOFAS; BEDS
    • A47C3/00Chairs characterised by structural features; Chairs or stools with rotatable or vertically-adjustable seats
    • A47C3/20Chairs or stools with vertically-adjustable seats
    • A47C3/28Chairs or stools with vertically-adjustable seats with clamps acting on vertical rods
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/50Seat suspension devices
    • B60N2/509Seat guided by slides or the like
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/50Seat suspension devices
    • B60N2/54Seat suspension devices using mechanical springs
    • B60N2/544Compression or tension springs

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Seats For Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative aux montures pour sièges et a objet d'établir un système pour monter un sirge élastiquement sur un support, de telle manière que le taug de fléchissement ou de contraction élastiques du siège puisse étre   modifié   à volonté par un simple déplacement d'un organe de eglage qui se trouve constamment à portée de la   personne  qul occupe.le siège. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Selon l'invention, il est prévu une monture de siège comprenant: un   socla   pour le siège, ce socle pouvant se contrac ter élastiquement ssus la charge portée par le siège, dans un sens parallèle à celui de la hauteur du socle; un dispositif pour fixer un siège a ce socle; un dispositif pour assujettir le socle à un support fixe (par exemple le plancher d'un véhi- cule à moteur); et un dispositif pour régler le taux de con- traction élastique du socle par unité de charge portée par le siège   et   agissant sur ce socle, le dispositif mentionné en dernier lieu étant muni d'un élément de manoeuvre qui lui est propre et qui occupe une position extérieure par rapport à la monture. 



   Conformément à un mode de réalisation général et particu- lièrement favorable de l'invention, la construction est établie de telle façon que le socle comprend: un élément extrême supé- rieur; un élément extrême inférieur; et un système élastique intermédiaire disposé de manière à transmettre les poussées aux deux éléments extrêmes, une extrémité de l'élément élas- tique intermédiaire étant fixe par rapport à un des éléments extrêmes, tandis que son autre extrémité est en liaison fonc- tionnelle avec le système de réglage du taux de fléchissement élastique.   L'élément   extrême, auquel est fixée l'extrémité mentionnée en premier lieu du système intermédiaire élastique, est de préférence l'élément extrême supérieur. 



   Toujours selon ledit mode de réalisation général le plus favorable, le dispositif pour régler le taux de fléchissement élastique comporte un système à cames rotatives monté à rota- tion sur une pièce qui représente ledit dispositif pour assu- jetter le socle audit support fixe, ou sur une pièce qui oc- cupe une position   fixt;

  .   par rapport à ce dernier dispositif ledit système à cames coopérant, à la suite de l'actionnement du   dispositif   de réglage, ave une surface ou des surfaces 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 palpuses prévues sur ladite autre extrémité du système élas- tique intermédiaire 
Selon une entre caractéristique de l'invention, la hau- teur totale de la monture est réglable indépendamment des variations de cette hauteur dues à l'affaissement élastique du socle sous la charge reposant sur le siège. 



   Selon une autre caractéristique de l'invention, on peut adopter une'construction où le socle comporte deux parties, soit, une partie supérieure qui porte les organes de fixation du siège et une partie inférieure qui porte les organes sup- portant ce socle, ladite partie supérieure étant montée à rotation, par rapport à la partie inférieure, autour d'un axe parallèle au sens de la hauteur du socle, de telle sorte que le siège, une fois monté sur le socle, peut tourner, autour dudit axe, par rapport à la partie inférieure dudit socle et, par conséquent, par rapport à la surface fixe à laquelle le socle est assujettie lorsque la monture est en service, un dispositif étant de préférence prévu pour le verrouillage amovible de   la   partie supérieure du socle par rapport à la partie inférieure de celui-ci,

   de façon à empêcher cette par- tie supérieure d'effectuer ladite rotation par rapport à la- dite partie inférieure. 



   Cette construction peut être utilisée, par exemple,dans un autobusun tramway ou tout moyen de transport en commun, du type où le siège du conducteur se trouve dans le comparti- ment a voyageurs du véhicule et où le conducteur encaisse le prix du voyage à   masure   que les voyageurs pénètrent dans le 
 EMI3.1 
 7?- '-!,';') t , ¯-C18.::'8.1""cl:r..t, dans un véhicule de ce--1.type, le con- é!.U'J+':;'E' i.- , - 3 S J:i:' son siège pendant qu'il encaisse le prix du voyap:; i -c,';::T; , -n ¯;^né vers l'entrée des voyageurs, pour dé- lii#=3r .3 :.:, :.,'C ''::1 9't encaisser le prix.

   Grâce au siège é-ta- bl.T. ; "i , = :I:Be invention, qui constitue virtuellement 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un siège pivotant, et conformément à la construction dont il est question ici, la manoeuvre du conducteur consistant à se tourner vers le voyageur qui pénètre dans le véhicule et à retourner ensuite à la position de conduite normale dar... le véhicule, se trouve facilitée. 



   La présente invention sera décrite d'une façon plus dé-   tailléé   en se reportant aux dessins annexés, qui représentent la forme générale la plus favorable de la présente invention, décrite plus haut. 



   Dans ces dessins : 
La Fig 1 est une vue d'élévation frontale de la monture d'un siège, certaines parties étant arrachées afin de montrer la construction plus clairement. 



   La Fig 2 est une vue latérale correspondante, enregar- dant dans la direction de la flèche désignée par 2 dans la Fig 1, alors que la vue de cette dernière Fig est obtenue lorsqu'on regarde dans le sens de la flèche désignée par 1 dans la Fig 2. 



   La Fig 3 est une vue en coupe horizontale à travers la monture, prise suivant la ligne de coupe 3-3 de la Fig 2 ; et 
La Fig 4 est une vue de détail montrant une variante possible, qui sera décrite dans la suite. 



   Les mêmes lettres et chiffres de référence ont été ap- pliqués aux mêmes éléments dans les diverses Figures. 



   La monture de siège représentée comporte un socle té-   lescopique   constitué par trois éléments tubulaires cylindri- ques 1, 2,3, les éléments 1 et 2 étant amenés à télescoper l'un dans l'autre, tandis que l'élément 3 est en contact de coulissement avec la partie supérieure de l'élément 2, de façon à pouvoir coulisser librement par rapport à ce dernier, en vue de modifier la hauteur totale de la monture. L'élément   2   constitue l'élément extrême supérieur", tandis que l'élément 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 1 .fG:;ile 1'"élément extrême inférieur", du socle, comme,indi- que plus haut 
L'élément tubulaire 1 est monté sur une base 4, par la- quelle le socle peut être assujetti à un support fixe, par exemple le plancher   d'un   véhicule à moteur.

   La base 4 présente la forme creuse montrée dans les dessins, l'élément 1 étant fixé à cette base par soudure à un rebord annulaire 5 qui s'élève depuis la paroi supérieure 6 de cette base. 



   L'extrémité supérieure de l'élément tubulaire 3 supporte un élément en forme de cuvette 7 soudé à l'élément 3 le long d'un rebord annulaire 8 qui se dirige vers le bas depuis la paroi de fond 9 de cet élément en forme de cuvette.. 



   La cuvette 7 est formée de manière à présenter une bride 10 autour de son bord supérieur, bride à laquelle sont fixés deux systèmes à glissières, généralement désignés par A et B et par l'intermédiaire desquels la banquette du siège (non représentée) est montée sur l'élément 7 de façon à pouvoir coulisser par rapport à ce dernier dans le sens de la pro- fondeur du siège, c'est-à-dire, dans le sens arrière-avant de celui-ci. 



   Les systèmes à glissières A et B ne font pas partie de l'invention en eux-mêmes. Il convient de remarquer oependant qu'ils comportent chacun un rail fixe 11 boulonné à la bride 10 ainsi au un tiroir ou chariot 12 qui peut se déplacer   librement   en coulissant par rapport au rail. Un des deux sys- times est muni d'un dispositif de verrouillage 13 destiné à 
 EMI5.2 
 :i :: ; - --;::=- o -:;L'Qir ou chariot 12, et par conséquent la ban- ;¯,.-. :.f:ce ::.)  r- est solidaire, dans une quelconque d'une série do-.é' : , , w tcrs d utilisation le long du rail 11. 



  A ¯:. ";<ci30.r du socle formé par les éléments tubulai- .xw : , 1¯, 5 5#:5 :wnosé un "élément élastique intermédiaire", 0G.:; . - , . ¯1:.:,. haut. Cet élément intermédiaire, qui est 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 désigné de façon générale par C dans la Fig 1, est constitué, dans le mode d'exécution particulier de l'invention représenté ici, par un amortisseur de chocs à ressort d'un type connu, qui consiste en une enveloppe télescopique établie en deux parties 14, 15 et renfermant un ressort de compression 16 qui sollicite élastiquement les parties 14 et 15 de l'enveloppe en sens opposés. 



   L'extrémité supérieure de l'amortisseur est fixée à l'élément tubulaire 2 du socle, cette extrémité étant boulon- née à une patte 17, laquelle est boulonnée à son tour à une console 18, elle-même soudée, le long de ses rebords 19, à la -paroi de'l'élément 2. Ladite extrémité supérieure de l'amor- tisseur est boulonnée à la console 17 au moyen d'un boulon 20 dont le fût s'étend à travers un anneau 21 qui fait partie de l'extrémité supérieure de l'amortisseur. 



   L'extrémité inférieure 14 de l'enveloppe de l'amortis- seur porte un élément cylindrique 22, qui occupe une position fixe par rapport à ladite partie inférieure. L'élément 22, qui est   coaxial   avec l'amortisseur, est assujetti à ladite partie inférieure 14 à l'aide de vis de ' fixation 23, tandis que la face d'extrémité inférieure 24 de l'élément 22 constitue un chemin de cames annulaire (palpeur) pour une paire de cames rotatives 25, 26 dont l'arbre commun 27 est rigidement soli- daire d'une poignée de rotation 28 dont la tige traverse un ,orifice 29 pratiqué dans la paroi latérale inclinée 30 de la base   4   du socle, la disposition étant telle qu'en tournant la poignée on produit un déplacement angulaire des cames, lequel détermine un mouvement ascendant de l'élément cylindrique 22 et, par conséquent,

   de la partie inférieure 14 de l'enveloppe de l'amortissuer, cela à l'encontre de la réaction de la partie supérieure du socle, transmise par l'intermédiaire du ressort 16 de l'amortisseur. On obtient ainsi une construction 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dans laquelle le taux de contraction du socle par unité de charge de siège agissant sur lui peut être réglé à volonté par la simple rotation de la poignée 29 d'une quantité plus ou moins grande autour de l'axe de l'arbre 27 des cames. La mesure dans laquelle le taux de contraction élastique   es-t   réglable dépend évidemment de l'angle de rotation de la poi gnée 28.

   La base 4 du socle sera avantageusement munie d'une plaque graduée 31 pourvue de repères appelés à indiquer les positions de la poignée 28 qui correspondent respectivement à une série de mesures, déterminées d'avance, du réglage du taux de contraction du socle. Il ressort de ce qui précède que les cames rotatives 25,26 forment, conjointement avec l'arbre 27, un "système à cames", comme il a été dit plus haut. 



   Ce système est monté à rotation dans les ailes latéra- les 32, 33 d'un support 34 fixé à l'aide de boulons 35 à la face inférieure de la paroi supérieure 6 de la base 4 du socle. 



   Sous l'effet du poids de la personne utilisant le siège, l'amortisseur C se comprime à rencontre de la réaction du système à cames 25,26, 27, de telle sorte que l'élément tu- bulaire 2 du socle se déplace vers le bas par rapport à l'é-   lément   tubulaire 1, tandis que l'élément tubulaire 3 se dé- place   solidairement-   avec   l'élément   2. Ce dernier élément est guidé en cours de ce déplacement par une tige 36 qui agit dans une fente   37''   cette'tige étant supportée par l'élément 2 tandis que la fente 37 est formée dans l'élément 1. La tige 36 est supportee sur l'élément 2 par l'intermédiaire d'une console 38 fixée à ce dernier élément, cette tige étant sol- licitée élastiquement par un ressort 39, dans le sens de sa position active dans la fente 37.

   L'extrémité extérieure de la tige 36 porte   'en   pivot 40 dont les deux extrémités sont 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 engagées dans des fourches 41,42 solidaires du bras vertical 43 d'une pédale à levier coudé 44 montée à basculement sur un support 45 fixé à l'élément tubulaire 2. La disposition est telle qu'en abaissant la pédale 44 à l'encontre de la poussée du ressort 39, ainsi qu'à l'encontre de l'action d'un deuxième ressort 46 dont l'effort s'ajoute à celui du ressort 39, on provoque le retrait de la tige 36 depuis sa position de travail dans la fente 37, de sorte que la partie supérieure du socle peut désormais être tournée par rapport à la   partie.   inférieure de celui-ci, autour de l'axe de ce socle, cela d'une manière et dans un but qui ont été exposés plus haut. 



   La pédale 44 est située à l'avant du socle, de sorte qu'elle est aisément accessible au pied de l'usager du siège. 



  Après avoir manoeuvré la pédale et avoir exécuté une révolu- tion ensemble avec le siège et la partie supérieure de la monture, l'usager relâche la pédale, en laissant celle-ci retourner automatiquement, ensemble avec la tige 36 et sous la poussée conjointe des ressorts 39 et 46, jusqu'à ce que les divers organes reprennent leur position de repos, ce qui se produit dès que la tige 36 atteint à nouveau une position dans laquelle elle coïncide avec la fente 37, c'est-à-dire, lorsque la partie supérieure de la monture retourne à la position normale par rapport à la partie inférieure de cette dernière. 



   Pendant le déplacement rotatif de la partie supérieure de la monture, le chemin de cames annulaire 24, prévu sur l'élément cylindrique 22, glisse sur les cames 25,26, ce glissement étant rendu possible par le fait que ce chemin de cames est coaxial par rapport au socle, les actions décrites ci-dessus se produisant quelle que soit la position angulaire des cames et, par conséquent, celle de la poignée de manoeuvre 28 qui leur est associée. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



     Comme   il a été indiqué plus haut, l'élément tubulaire 3 du socle se déplace normalement d'une seule pièce avec l'élément tubulaire 2 pendant que ce dernier télescope vers le haut et vers le bas par rapport à l'élément tubulaire in- férieur 1, lorsque l'amortisseur C entre en jeu On a noté en outre que l'élément 3 est capable de coulissement   par rap-   port à'l'élément 2 afin de permettre le réglage de la   hauteur   globale de la monture. Toutefois, l'élément 3 est normalement immobilisé par rapport à l'élément 2 et est maintenu dans cet- te position relative par une tige 47 qui pénètre dans l'un ou l'autre des trous faisant partie de la série 48, 49, 50 et prévus dans la paroi de l'élément 3.

   La disposition est talle que cette   tige';   peut   s' engager   dans n'importe lequel de ces trous à volonté, suivant le réglage voulu de la hauteur glo- bale en question. Cette tige est normalement maintenue dans sa position d'engagement dans un trou 48, 49 ou 50 au moyen d'un ressort de compression 51 interposé entre une cheville transversale 52, supportée par la tige 47, et l'extrémité postérieure d'un support 53 que la tige 47 traverse pour s'articuler au bras plongeant 54 d'un levier coudé 55 monté à pivotement sur l'élément 7 en forme de cuvette, qui fait partie de l'ensemble du socle, par l'intermédiaire d'une chape 56 fixée à l'élément   7:   La tige 47 est articulée au bras 53 par l'intermédiaire d'une cheville 57 portée par la tige 47 et agissant dans des fourches 58, 59, solidaires du bras 54.

   Le bras horizontal du levier 55, porte une poignée 60 grâce à laquelle ce levier est aisément accessible en vue de sa manipulation par l'usager du siège. Au levier 55 est affecté un second ressort 61 qui agit de façon à renforcer l'action du ressort, 51 visant à ramener la tige 47 et le levier à la position de repos, la tige 47 étant de ce fait engagée dans l'orifice choisi, soit, 48,49 ou 50. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   L'élément tubulaire 3,et les organes qui se déplacent solidairement avec celui-ci sont guidés, lors du déplacement de ce dernier vers le haut et vers le bas, par une tige 62 supportée sur ledit élément 3 et se déplaçant dans une fente 63 de l'élément 2. De cette façon, la tige 47 est guidée, lors de son mouvement ascendant et descendant, en vue d'oc- cuper la position active, dans laquelle cette tige coïncide avec le trou choisi, soit 48, 49 ou 50. 



   Selon une variante possible, représentée dans la Fig 4 des dessins annexés, la partie supérieure de la monture de siège selon la présente invention peut être prévue non rota- tive par rapport à la partie inférieure de cette monture, dans lequel cas les éléments constitués par la tige 36, la pédale 44 et les éléments connexes 38, 39, 40, 43, 45 et 46 peuvent être remplacés par une tige 64 analogue à la tige 62 mentionnée plus haut, la tige étant dans ce cas fixe par rapport à l'élément tubulaire 2, l'extrémité intérieure de la tige se déplaçant dans la fente 37 pendant que l'élément 2 se déplace vers le haut et vers le bas au cours de son mouvement de télescopage par rapport à l'élément tubulaire 1. 



   Il ressort de ce qui précède que la présente invention permet d'établir un système de monture pour. sièges, à l'aide duquel l'usager peut ajuster son siège de façon à le rappro- cher ou à l'éloigner par rapport aux pédales du véhicule; élever ou abaisser le siège; et, de plus, modifier à volonté la mesure dans laquelle le siège se rapproche et s'écarte élastiquement par rapport au plancher du véhicule, le système pour modifier le taux de fléchissement élastique du siège étant pourvu dtun organe de manoeuvre qui lui est propre et qui occupe une position extérieure par rapport à la monture, de façon'à être aisément accessible à l'usager du siège.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to mounts for seats and it is an object to establish a system for mounting a sirge resiliently on a support, such that the taug of elastic flexion or contraction of the seat can be changed at will by a simple displacement of 'an adjustment organ which is constantly within reach of the person who occupies the seat.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the invention, there is provided a seat frame comprising: a base for the seat, this base being able to contract elastically ssus the load carried by the seat, in a direction parallel to that of the height of the base; a device for fixing a seat to this base; a device for securing the base to a fixed support (for example the floor of a motor vehicle); and a device for adjusting the rate of elastic contraction of the base per unit load carried by the seat and acting on this base, the device last mentioned being provided with an operating element which is specific to it and which occupies a external position in relation to the frame.



   In accordance with a general and particularly favorable embodiment of the invention, the construction is established such that the pedestal comprises: an upper end element; a lower extreme element; and an intermediate elastic system arranged so as to transmit the thrusts to the two end elements, one end of the intermediate elastic element being fixed with respect to one of the end elements, while its other end is in operative connection with the end element. elastic deflection rate adjustment system. The end element, to which the first mentioned end of the elastic intermediate system is attached, is preferably the upper end element.



   Still according to said most favorable general embodiment, the device for adjusting the elastic deflection rate comprises a rotary cam system rotatably mounted on a part which represents said device for securing the base to said fixed support, or on a part which occupies a fixed position;

  . with respect to the latter device, said cam system cooperating, following actuation of the adjusting device, with a surface or surfaces

 <Desc / Clms Page number 3>

 palpuses provided on said other end of the intermediate elastic system
According to one of the characteristics of the invention, the total height of the frame is adjustable independently of variations in this height due to the elastic sag of the base under the load resting on the seat.



   According to another characteristic of the invention, it is possible to adopt a construction where the base comprises two parts, namely an upper part which carries the seat fixing members and a lower part which carries the members supporting this base, said base. upper part being mounted to rotate, relative to the lower part, about an axis parallel to the height direction of the base, so that the seat, once mounted on the base, can rotate, around said axis, by relative to the lower part of said base and, therefore, relative to the fixed surface to which the base is subject when the frame is in use, a device preferably being provided for the removable locking of the upper part of the base with respect to the lower part of it,

   so as to prevent this upper part from effecting said rotation relative to said lower part.



   This construction can be used, for example, in a bus, tram or any means of public transport, of the type where the driver's seat is in the passenger compartment of the vehicle and where the driver collects the cost of the trip to the house. that travelers enter the
 EMI3.1
 7? - '- !,'; ') t, ¯-C18. ::' 8.1 "" cl: r..t, in a vehicle of this - 1.type, the concé! .U'J + ':;' E 'i.-, - 3 SJ: i:' his seat while he collects the price of the travel :; i -c, '; :: T; , -n ¯; ^ born towards the entrance of the travelers, for de- lii # = 3r .3:.:,:., 'C' ':: 1 9't cash the price.

   Thanks to the é-tab.T. ; "i, =: I: Be invention, which virtually constitutes

 <Desc / Clms Page number 4>

 a swivel seat, and in accordance with the construction discussed here, the driver's maneuver of turning to the traveler entering the vehicle and then returning to the normal driving position in ... the vehicle, is found facilitated.



   The present invention will be described in more detail with reference to the accompanying drawings, which show the most favorable general form of the present invention, described above.



   In these drawings:
Fig 1 is a front elevational view of a seat frame with some parts broken away in order to show the construction more clearly.



   Fig 2 is a corresponding side view, looking in the direction of the arrow denoted by 2 in Fig 1, while the view of the latter Fig is obtained when looking in the direction of the arrow denoted by 1 in Fig 2.



   Fig 3 is a horizontal sectional view through the frame, taken along section line 3-3 of Fig 2; and
FIG. 4 is a detail view showing a possible variant, which will be described below.



   The same letters and reference numerals have been applied to the same elements in the various Figures.



   The seat frame shown comprises a telescopic base consisting of three cylindrical tubular elements 1, 2, 3, elements 1 and 2 being made to telescope one into the other, while element 3 is in position. sliding contact with the upper part of the element 2, so as to be able to slide freely relative to the latter, with a view to modifying the total height of the frame. Element 2 constitutes the upper extreme element ", while element

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 1 .fG:; ile 1 '"lower end element" of the base, as indicated above
The tubular element 1 is mounted on a base 4, by which the plinth can be secured to a fixed support, for example the floor of a motor vehicle.

   The base 4 has the hollow shape shown in the drawings, the element 1 being fixed to this base by welding to an annular rim 5 which rises from the upper wall 6 of this base.



   The upper end of the tubular member 3 supports a cup-shaped member 7 welded to the member 3 along an annular flange 8 which runs downward from the bottom wall 9 of this cup-shaped member. bowl..



   The cup 7 is formed so as to have a flange 10 around its upper edge, to which flange are attached two slide systems, generally designated by A and B and through which the seat bench (not shown) is mounted. on element 7 so as to be able to slide relative to the latter in the direction of the depth of the seat, that is to say, in the rear-to-front direction thereof.



   Slide systems A and B do not form part of the invention in themselves. It should be noted that they each comprise a fixed rail 11 bolted to the flange 10 as well as a drawer or carriage 12 which can move freely by sliding relative to the rail. One of the two systems is provided with a locking device 13 intended to
 EMI5.2
 : i ::; - -; :: = - o - :; The Qir or carriage 12, and therefore the ban-; ¯, .-. : .f: ce ::.) r- is integral, in any of a series of do-.é ':,, w tcrs of use along the rail 11.



  AT:. "; <ci30.r of the base formed by the tubular elements .xw:, 1¯, 5 5 #: 5: wnose an" intermediate elastic element ", 0G.:;. -,. ¯1:.:,. top. This intermediate element, which is

 <Desc / Clms Page number 6>

 generally designated by C in FIG. 1, is constituted, in the particular embodiment of the invention shown here, by a spring shock absorber of a known type, which consists of a telescopic casing established in two parts 14, 15 and enclosing a compression spring 16 which elastically urges parts 14 and 15 of the casing in opposite directions.



   The upper end of the shock absorber is fixed to the tubular element 2 of the base, this end being bolted to a lug 17, which in turn is bolted to a bracket 18, itself welded, along its legs. flanges 19, at the wall of the element 2. Said upper end of the shock absorber is bolted to the bracket 17 by means of a bolt 20, the shank of which extends through a ring 21 which forms part from the upper end of the shock absorber.



   The lower end 14 of the shock absorber casing carries a cylindrical element 22 which occupies a fixed position relative to said lower part. Element 22, which is coaxial with the damper, is secured to said lower part 14 by means of fixing screws 23, while lower end face 24 of element 22 constitutes a cam track. annular (feeler) for a pair of rotary cams 25, 26, the common shaft 27 of which is rigidly integral with a rotation handle 28, the rod of which passes through a hole 29 made in the inclined side wall 30 of the base 4 of the base, the arrangement being such that by turning the handle an angular displacement of the cams is produced, which determines an upward movement of the cylindrical element 22 and, consequently,

   of the lower part 14 of the casing of the damper, this against the reaction of the upper part of the base, transmitted by means of the spring 16 of the damper. We thus obtain a construction

 <Desc / Clms Page number 7>

 in which the rate of contraction of the plinth per unit seat load acting on it can be adjusted at will by simply rotating the handle 29 by a greater or lesser amount around the axis of the shaft 27 of the cams . The extent to which the rate of elastic contraction is adjustable obviously depends on the angle of rotation of the handle 28.

   The base 4 of the base will advantageously be provided with a graduated plate 31 provided with marks called to indicate the positions of the handle 28 which correspond respectively to a series of measurements, determined in advance, of the adjustment of the rate of contraction of the base. It emerges from the above that the rotary cams 25, 26 form, together with the shaft 27, a "cam system", as has been said above.



   This system is rotatably mounted in the lateral wings 32, 33 of a support 34 fixed by means of bolts 35 to the underside of the upper wall 6 of the base 4 of the plinth.



   Under the effect of the weight of the person using the seat, the shock absorber C compresses against the reaction of the cam system 25, 26, 27, so that the tubular element 2 of the base moves towards the bottom relative to the tubular element 1, while the tubular element 3 moves integrally with the element 2. The latter element is guided during this movement by a rod 36 which acts in a slot 37 '' this rod being supported by the element 2 while the slot 37 is formed in the element 1. The rod 36 is supported on the element 2 by means of a bracket 38 fixed to the latter element, this rod being elastically solicited by a spring 39, in the direction of its active position in the slot 37.

   The outer end of the rod 36 carries a pivot 40, the two ends of which are

 <Desc / Clms Page number 8>

 engaged in forks 41, 42 integral with the vertical arm 43 of an angled lever pedal 44 tiltably mounted on a support 45 fixed to the tubular element 2. The arrangement is such that by lowering the pedal 44 against of the thrust of the spring 39, as well as against the action of a second spring 46, the force of which is added to that of the spring 39, the rod 36 is withdrawn from its working position in the slot 37, so that the upper part of the plinth can now be rotated relative to the part. lower of the latter, around the axis of this base, in a manner and for a purpose which have been explained above.



   The pedal 44 is located at the front of the base, so that it is easily accessible at the foot of the user of the seat.



  After having maneuvered the pedal and having executed a revolution together with the seat and the upper part of the frame, the user releases the pedal, allowing it to return automatically, together with the rod 36 and under the joint pressure of the springs 39 and 46, until the various members return to their rest position, which occurs as soon as the rod 36 again reaches a position in which it coincides with the slot 37, that is to say, when the upper part of the frame returns to the normal position relative to the lower part of the latter.



   During the rotary movement of the upper part of the frame, the annular cam track 24, provided on the cylindrical element 22, slides on the cams 25,26, this sliding being made possible by the fact that this cam path is coaxial relative to the base, the actions described above occurring whatever the angular position of the cams and, consequently, that of the operating handle 28 which is associated with them.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



     As indicated above, the tubular element 3 of the plinth normally moves integrally with the tubular element 2 while the latter telescopes up and down relative to the tubular element. lower 1, when the shock absorber C comes into play It has further been noted that the element 3 is capable of sliding relative to the element 2 in order to allow the adjustment of the overall height of the frame. However, element 3 is normally immobilized with respect to element 2 and is held in this relative position by a rod 47 which penetrates into one or other of the holes forming part of the series 48, 49, 50 and provided in the wall of element 3.

   The arrangement is as far as this rod '; can engage in any of these holes at will, depending on the desired overall height setting. This rod is normally maintained in its position of engagement in a hole 48, 49 or 50 by means of a compression spring 51 interposed between a transverse pin 52, supported by the rod 47, and the rear end of a support 53 that the rod 47 passes through to be articulated to the plunging arm 54 of an elbow lever 55 pivotally mounted on the element 7 in the form of a cup, which is part of the whole of the base, by means of a yoke 56 fixed to the element 7: The rod 47 is articulated to the arm 53 by means of a pin 57 carried by the rod 47 and acting in forks 58, 59, integral with the arm 54.

   The horizontal arm of the lever 55 carries a handle 60 by virtue of which this lever is easily accessible for its manipulation by the user of the seat. To the lever 55 is assigned a second spring 61 which acts to reinforce the action of the spring, 51 aiming to return the rod 47 and the lever to the rest position, the rod 47 being thereby engaged in the chosen orifice. , that is, 48,49 or 50.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The tubular element 3, and the members which move integrally with it are guided, during the movement of the latter upwards and downwards, by a rod 62 supported on said element 3 and moving in a slot 63 of element 2. In this way, the rod 47 is guided, during its upward and downward movement, with a view to occupying the active position, in which this rod coincides with the chosen hole, either 48, 49 or 50.



   According to a possible variant, shown in Fig. 4 of the accompanying drawings, the upper part of the seat frame according to the present invention can be provided non-rotating with respect to the lower part of this frame, in which case the elements constituted by the rod 36, the pedal 44 and the related elements 38, 39, 40, 43, 45 and 46 can be replaced by a rod 64 similar to the rod 62 mentioned above, the rod being in this case fixed relative to the tubular member 2, the inner end of the rod moving through slot 37 as member 2 moves up and down during its telescoping movement relative to tubular member 1.



   It emerges from the above that the present invention makes it possible to establish a mounting system for. seats, with the help of which the user can adjust his seat in such a way as to bring it closer or further away from the pedals of the vehicle; raise or lower the seat; and, moreover, modifying at will the extent to which the seat approaches and elastically deviates from the floor of the vehicle, the system for modifying the rate of elastic deflection of the seat being provided with an actuator of its own and which occupies an external position relative to the frame, so as to be easily accessible to the user of the seat.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. 1) Monture de siège comprenant : un socle pour le siège, co socle pouvant se contracter éplastiquement sous la charge portée par le siège, dans un sens parallèle à celui de la hauteur du.socle; un dispositif pour fixer un siège à ce so- cle ; un dispositif pour assujettir le socle à un support fi- (par exemple le plancher d'un véhicule à moteur); et un dispositif pour ajuster le taux de fléchissement ou de con- traction élastiques du socle par unité de charge portée par le siège et agissant sur ce socle, le dispositif mentionné en dernier lieu étant muni d'un élément de manoeuvre qui lui est propre et qui occupe une position extérieure par rapport à la monture. 1) Seat frame comprising: a base for the seat, co-base capable of contracting eplastically under the load carried by the seat, in a direction parallel to that of the height of the base; a device for fixing a seat to this base; a device for securing the base to a fixed support (eg the floor of a motor vehicle); and a device for adjusting the rate of elastic deflection or contraction of the base per unit load carried by the seat and acting on this base, the last-mentioned device being provided with an operating element which is specific to it and which occupies an external position relative to the frame. 2) Monture de siège selon la revendication 1, carac- térisée en ce que le socle comprend : un élément extrême su- périeur; un élément extrême inférieur; et un système élasti- que intermédiaire disposé de manière à transmettre les pous- sées aux deux éléments extrêmes, une extrémité du système élastique intermédiaire étant fixe par rapport à un des élé- ments extrêmes, tandis que son autre extrémité est en liai- son fonctionnelle avec le système de réglage du taux de fléchissement élastique. 2) Seat frame according to claim 1, characterized in that the base comprises: an upper end element; a lower extreme element; and an intermediate elastic system arranged so as to transmit the thrusts to the two end elements, one end of the intermediate elastic system being fixed with respect to one of the end elements, while its other end is in functional connection. with elastic deflection rate adjustment system. 3) Monture de siège selon la revendication 2, caracté- risée en ce que l'élément extrême auquel est fixée l'extré- mité mentionnée en premier lieu du système intermédiaire est l'élément extrême supérieur. 3. Seat frame according to claim 2, characterized in that the end element to which the first mentioned end of the intermediate system is attached is the upper end element. 40 Monture de siège selon la revendication 2 ou la re- vendicatin 3, caractérisée en ce que le dispositif de ré- glage'du taux de fléchissement élastique comprend un système rotatif à cames monté à rotation soit sur une pièce qui <Desc/Clms Page number 12> constitue ledit dispositif pour fixer le socle au support fixe susdit, soit sur une pièce occupant une position fixe par rapport à ce dernier dispositif, ledit système à cames coopérant, à la suite de l'actionement du dispositif de réglage, avec une surface ou des surfaces de contact pour cames, prévues sur ladite autre extrémité du système élas- tique intermédiaire. 40 A seat frame according to claim 2 or claim 3, characterized in that the device for adjusting the elastic deflection rate comprises a rotary cam system mounted for rotation either on a part which <Desc / Clms Page number 12> constitutes said device for fixing the base to the aforesaid fixed support, either on a part occupying a fixed position relative to the latter device, said cam system cooperating, following the action of the adjustment device, with a surface or cam contact surfaces provided on said other end of the intermediate elastic system. 5) Monture de siège selon une quelconque des revendi- cations 2, 3 ou 4, caractérisée en ce que les éléments ex- trêmes supérieur et inférieur du socle sont constitués par deux éléments tubulaires qui télescopent l'un dans l'autre, l'élément supérieur pouvant coulisser librement par rapport à l'élément inférieur, de façon à permettre les variations en hauteur du socle, lorsque ce dernier se contracte sous la charge reposant sur le siège. 5) Seat frame according to any one of claims 2, 3 or 4, characterized in that the extreme upper and lower elements of the plinth are constituted by two tubular elements which telescoping one inside the other, the upper element being able to slide freely with respect to the lower element, so as to allow variations in height of the base, when the latter contracts under the load resting on the seat. 6) Monture de siège selon la revendication 5, carac- térisée en ce qu'il est prévu un dispositif pour guider ledit déplacement de l'élément tubulaire supérieur, de façon qu'il soit limité à un déplacement axial relatif entre ces éléments. 6) Seat frame according to claim 5, charac- terized in that a device is provided for guiding said movement of the upper tubular element, so that it is limited to a relative axial movement between these elements. 7) Monture de siège selon la revendication 6, caracté- risée en ce que ledit dispositif de guidage comporte une ti- ge solidaire d'un des éléments tubulaires et mobile dans une fente pratiquée dans l'autre de ces éléments. 7) A seat frame according to claim 6, charac- terized in that said guide device comprises a rod integral with one of the tubular elements and movable in a slot made in the other of these elements. 8) Monture de siège selon une quelconque des revendi- cations précédentes, caractérisée en ce que la hauteur to- tale de la monture est réglable indépendamment des variations de cette hauteur dues à l'affaissement élastique du socle sous la charge agissant sur le siège. 8) Seat frame according to any one of the preceding claims, characterized in that the total height of the frame is adjustable independently of the variations in this height due to the elastic sag of the base under the load acting on the seat. 9) Monture de siège selon la revendication 8, construite comme spécifié dans une quelconque des revendications 5, 6 ou 7, caractérisée en ce que le dispositif pour fixer le siège <Desc/Clms Page number 13> au socle comprend une pièce portant le siège et montée sur l'élément extrême supérieur du socle, de façon à être ré- glable en position par rapport à celui-ci dans un sens paral- lèle à celui de la hauteur du socle. 9) A seat frame according to claim 8, constructed as specified in any one of claims 5, 6 or 7, characterized in that the device for fixing the seat <Desc / Clms Page number 13> on the base comprises a part carrying the seat and mounted on the upper end element of the base, so as to be adjustable in position relative to the latter in a direction parallel to that of the height of the base. 10) Monture de siège selon la revendication 9, caracté- risée en ce que ladite pièce faisant partie du dispositif de fixation du siège, et montée sur l'élément extrême supérieur du socle, consiste en un troisième élément tubulaire qui té- lescote au contact de l'élément tubulaire constituant ledit élément extrême supérieur, un dispositif étant prévu pour relier amoviblement ledit troisième élément tubulaire audit élément tubulaire constituant l'élément extrême supérieur, dans une quelconque des positions faisant partie d'une série de positions sélectables, déterminées d'avance, par rapport à ce dernier élément tubulaire, suivant la hauteur totale voulue de la monture. 10) A seat frame according to claim 9, charac- terized in that said part forming part of the seat fixing device, and mounted on the upper end element of the base, consists of a third tubular element which removes in contact. of the tubular element constituting said upper end element, a device being provided for releasably connecting said third tubular element to said tubular element constituting the upper end element, in any of the positions forming part of a series of selectable positions, determined by advances, relative to the latter tubular element, according to the desired total height of the frame. 11) Monture de siège selon la revendication 10, carac- térisée en ce que ledit dispositif pour relier amoviblement le troisième élément tubulaire à l'élément tubulaire qui for- me l'élément extrême supérieur du socle est constitué par une tige portée par ledit troisième élément tubulaire et pouvant être engagée sélectivement dans un orifice quelconque faisant partie de la série d'orifices destinés à recevoir cette tige et pratiqués dans l'élément tubulaire qui constitue l'élément extrême supérieur, avec ceci que la tige, laquelle est de préférence sollicitée élastiquement vers la position opérante, est pourvue d'organes de manoeuvre, par exemple un levier monté à pivotement sur une pièce fixe par rapport au troi- sième élément tubulaire, cet organe de manoeuvre occupant une position extérieure sur la monture. 11) Seat frame according to claim 10, charac- terized in that said device for releasably connecting the third tubular element to the tubular element which forms the upper end element of the base is constituted by a rod carried by said third tubular element and which can be selectively engaged in any orifice forming part of the series of orifices intended to receive this rod and made in the tubular element which constitutes the upper end element, with the exception that the rod, which is preferably stressed elastically towards the operating position, is provided with operating members, for example a lever mounted to pivot on a part fixed with respect to the third tubular element, this operating member occupying an external position on the frame. <Desc/Clms Page number 14> <Desc / Clms Page number 14> 12) Monture de siège selon une quelconque des revenu dications précédentes, caractérisée en-ce que le socle com- prend deux parties, à savoir, une partie supérieure qui porte le dispositif de fixation de la banquette, et une partie inférieure qui porte le dispositif de support du socle, ladite partie supérieure étant montée à rotation, par rapport à la partie inférieure, autour d'un axe parallèle au sens de la hauteur du.socle, de sorte qu'une banquette montée sur le so- cle peut être tournée, autour dudit axe, par rapport à la partie inférieure du socle, et donc par rapport à la surface fixe à laquelle le socle est assujetti, lorsque la monture est en service. 12) Seat frame according to any of the preceding dications income, characterized in that the base comprises two parts, namely, an upper part which carries the device for fixing the bench seat, and a lower part which carries the device. support of the base, said upper part being mounted to rotate, with respect to the lower part, about an axis parallel to the direction of the height of the base, so that a bench mounted on the base can be rotated , around said axis, relative to the lower part of the base, and therefore relative to the fixed surface to which the base is attached, when the mount is in use. 13) Monture de siège selon la revendication 12, carac- térisée en ce qu'il est prévu un dispositif pour verrouiller amoviblement la partie supérieure du socle par rapport à la partie inférieure de celui-ci, de façon à empêcher ladite ro- tation par rapport à cette dernière partie du socle. 13) Seat frame according to claim 12, charac- terized in that there is provided a device for removably locking the upper part of the base with respect to the lower part thereof, so as to prevent said rotation by compared to this last part of the base. 14) Monture de siège selon la revendication 13, cons- truite comme spécifié dans la revendication 7, caractérisée en ce que ladite tige, qui forme, conjointement avec la fente qui lui est affectée, le dispositif de guidage pour l'élément tubulaire supérieur, peut être amenée dans la position opé- rante dans la fente et hors de cette position, à volonté, la disposition étant telle que, lorsque la tige occupe la'posi- tion inopérante (retirée de la fente), l'élément tubulaire supérieur peut tourner par rapport'à l'élément tubulaire in- férieur, solidairement avec la banquette montée sur le socle. 14) A seat frame according to claim 13, constructed as specified in claim 7, characterized in that said rod, which forms, together with the slot assigned to it, the guide device for the upper tubular element, can be brought into and out of the operative position in and out of the slot at will, the arrangement being such that when the rod occupies the inoperative position (withdrawn from the slot) the upper tubular member can rotate relative to the lower tubular element, integrally with the bench mounted on the base. 15) Monture de siège selon la revendication 14, carac- térisée'en ce que la tige, laquelle est de préférence sol- licitée élastiquement vers la position opérante, est action- née à l'aide d'une pédale, la disposition étant telle que cette pédale peut être manoeuvrée par une personne assise sur la banquette. <Desc/Clms Page number 15> 15) Seat frame according to claim 14, charac- terized in that the rod, which is preferably elastically solicited towards the operative position, is actuated by means of a pedal, the arrangement being such that this pedal can be operated by a person sitting on the bench. <Desc / Clms Page number 15> 16) Monture de siège selon une quelconque des revendi- cations 12 à 15, construite selon la revendication 4, carac- térisée en ce que ledit système à cames comporte un axe de rotation horizontal et en ce que ladite surface de contact est constituée par un chemin à cames annulaire, solidaire d'une pièce occupant une position fixe par rapport au système élastique intermédiaire du socle, ledit chemin à cames étant coaxial avec les éléments tubulaires. 16) A seat frame according to any one of claims 12 to 15, constructed according to claim 4, characterized in that said cam system has a horizontal axis of rotation and in that said contact surface is constituted by a Annular cam track, integral with a part occupying a fixed position relative to the intermediate elastic system of the base, said cam track being coaxial with the tubular elements. 17) Monture de siège selon la revendication 16, carac- térisée en ce que ladite pièce qui porte le chemin à cames est un élément cylindrique disposé coaxialement avec les éléments tubulaires, le chemin à cames étant constitué par la faxe en bout inférieure, tournée vers le bas, dudit élé- ment cylindrique, la poussée active des cames agissant de haut en bas sur ladite face en bout. 17) Seat frame according to claim 16, charac- terized in that said part which carries the cam path is a cylindrical element arranged coaxially with the tubular elements, the cam path being formed by the faxe at the lower end, facing towards the bottom, of said cylindrical element, the active thrust of the cams acting from top to bottom on said end face. 18) Monture de siège selon une quelconque des revendi- cations précédentes, construite comme exposé dans la revendi- cation 2, caractérisée en ce que le système élastique inter- médiaire est constitué par une enveloppe télescopique ren- fermant un ressort de compression qui sollicite élastiquement et en sens opposés les éléments de l'enveloppe mobiles l'un par rapport à l'autre. 18) Seat frame according to any one of the preceding claims, constructed as set out in claim 2, characterized in that the intermediate elastic system is constituted by a telescopic envelope containing a compression spring which resiliently urges and in opposite directions the elements of the casing movable relative to each other. 19) Monture de siège selon une quelconque des revendi- cations précédentes, caractérisée en ce que le dispositif pour fixer un siège au socle de la monture comprend un ou plusieurs systèmes de glissières, grâce auxquels la banquette peut glis- ser vers l'arrière ou vers l'avant jusqu'à une position.voulue quelconque par rapport au socle de la monture. 19) Seat frame according to any one of the preceding claims, characterized in that the device for fixing a seat to the base of the frame comprises one or more slide systems, thanks to which the bench can slide backwards or forward to any desired position relative to the frame base. 20) Monture de siège appelée à être utilisée dans un véhicule à moteur par exemple, construite, ordonnée et prévue <Desc/Clms Page number 16> EMI16.1 pour fonctionner en substance COIrJ.:e dlcrit ci...des2l,$.i, an se reportant aux dessins annexés. 20) Seat frame intended for use in a motor vehicle for example, constructed, orderly and planned <Desc / Clms Page number 16> EMI16.1 to function in substance COIrJ.:e described here ... des2l, $. i, an with reference to the accompanying drawings.
BE559073D BE559073A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE559073A true BE559073A (en)

Family

ID=181911

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE559073D BE559073A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE559073A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1345810B1 (en) Seat convertible into a bed, in particular for aircraft
EP2713982A1 (en) Vehicle with at least three stable bearing points on the ground
FR2734522A1 (en) VEHICLE SEAT WITH ADJUSTABLE SEAT LENGTH
EP0907549B1 (en) Man-propelled vehicle, such as in particular a cycle
FR2562003A1 (en) Seat cushion adjusting device, especially in a motor vehicle
FR2498536A1 (en) SEAT ADJUSTMENT DEVICE, PARTICULARLY FOR A MOTOR VEHICLE SEAT
FR2571003A1 (en) LOCKING DEVICE FOR A SEAT SUSPENSION, PARTICULARLY FOR VEHICLES
EP0050999B1 (en) Steering column adjustable in height
FR2495911A1 (en) HEIGHT ADJUSTING DEVICE FOR SEATS, IN PARTICULAR FOR SEATS OF MOTOR VEHICLES
FR2747079A1 (en) VEHICLE SEAT, MOVABLE FORWARD TO ACCESS A REAR SPACE
FR2653070A1 (en) PIVOTING CASTER FOR TROLLEY.
EP0231698A1 (en) Folding seats for vehicles
BE559073A (en)
FR2977202A1 (en) Seat for use in automobile, has lifting unit conceived to move base between low position and high position, and pivoting unit conceived to pivot base around pivot axis when base is positioned in high position
FR2822102A1 (en) Support with turntable and seat for modeller&#39;s or sculptor&#39;s work has adjusters for turntable height and angle
FR2913659A1 (en) Suspension bicycle, has end of additional chain and axle separated by distance that varies when front and rear semi-chassis are displaced with respect to one another, and protection cover covering wheel and chain
EP0024982B1 (en) Bicycle with telescopic frame adaptable as a home trainer
FR2780003A1 (en) ADJUSTABLE REAR SEAT IN LONGITUDINAL POSITION IN A MOTOR VEHICLE INTERIOR
FR2458405A1 (en) ROTATING WHEEL WITH AUTOMATIC BLOCKING DEVICE FOR ARMCHAIRS, CHAIRS AND SIMILAR ELEMENTS
FR2752779A1 (en) Motor vehicle gearbox control lever
EP0923017B1 (en) Foot-controlled device for a system such as a braking assistance system of a vehicle
EP0569292B1 (en) Castor wheel
EP0368385B1 (en) Device for adjusting the tool of an apparatus for mounting and removing automotive tyres
WO2016156620A1 (en) Removable device for stabilizing a wheelchair or the like
FR2888760A1 (en) BICYCLE ENGINE THAT CAN BE DIRECTED BY A STANDING USER IN TRANSVERSAL POSITION WITH FRONT PLATE IN DOOR-A-FALSE