BE559020A - - Google Patents

Info

Publication number
BE559020A
BE559020A BE559020DA BE559020A BE 559020 A BE559020 A BE 559020A BE 559020D A BE559020D A BE 559020DA BE 559020 A BE559020 A BE 559020A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cable
groove
grooves
sheath
support
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE559020A publication Critical patent/BE559020A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01BCABLES; CONDUCTORS; INSULATORS; SELECTION OF MATERIALS FOR THEIR CONDUCTIVE, INSULATING OR DIELECTRIC PROPERTIES
    • H01B7/00Insulated conductors or cables characterised by their form
    • H01B7/40Insulated conductors or cables characterised by their form with arrangements for facilitating mounting or securing

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention est relative aux câbles électriques tels que les câbles de transport d'énergie et les câbless poux communications. L'invention est particulièrement applicable. aux câbles sous-marins et aux câbles aériens , mais a également d'autres applications ainsi qu'il ressortira de ce qui   suit .   



   Lors de la pose, de certains câbles , des ten- sions considérables sont appliquées au câble , lequel doit être établi pour supporter ces tensions . Par exemple, en posant descâbles sous-marins en mer profonde , des tensions d'un ordre très élevé peuvent être rencontrées et un cable sons-marin d'agencement connu présente une structure consis- tant en un ensemble de conducteurs et d'isolants entourés par des fils d'armature de haute résistance à la traction 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 enroules en hélice autour du câble Un   câble   ayant cette struc- ture est difficile à maniquler en raison de son poids , et il est susceptible de se boucler et   s'emmêler   du fait des tensions appliquées aux fils d'armature/. 



   Il a également été proposé de construire un câble sous- marin avec une âme ou noyau contenant un organe à haute résistance à la traction   en.remplacement   des fils d'armature externes. 



  L'organe est normalement d'une construction en torons , enroulés de manière telle que le câble soit   "neutre" ,   c'est-à-dire de façon que la tendance à la torsion soit extrêmement faible Cette   disposition.de   câble est généralement plus légère par unité de longueur que le câble à fils d'armature externes , mais il est difficile d'exécuter des jonctions entre des longueurs séparées ou tronçons du câble , 
En outre, pour les deux formes de câble sous-marin qui viennent   d'être   décrites , des difficultés additionnelles se présentent si des bottiers rigides , par exemple des logements de répétiteurs , sont incorporés dans le câble .

   Comme ces loge- ments ne peuvent être passés autour d'un tambour de pose de câble , des processus spéciaux doivent être adoptés , qui sont complexes et interrompent généralement le déroulement paisible de l'opération de pose . 



   A une échelle moindre , des difficultés analogues se rencontrent dans la pose ou passage de câbles souterrains dans des canalisations . Il doit être pris soin que des tensions appliquées au câble n'endommagent pas celui-ci . 



   Un objet de   l'invention   est de prévoir une forme perfectionnée de câble., qui peut être posé sans imposer des tensions au câble . 



   Conformément à la présente invention , un câble élec- trique comporte une gaine externe présentant une gorge ou rainure 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 parallèle à l'axe longitudinal du câble , et propre à recevoir et saisir un cordage aa câble de support du câble électrique. 



   Dans une variante de réalisation de l'invention , le câble électrique comporte une gaine pour-vue   d'une   pluralité de gorges ou rainures parallèles à l'axe longitudinal du câble, dont chacune est propre à recevoir et   saisir un   cordage   au.   câble différent d'une pluralité de cordages ou câblesde support du câble électrique . 



   Dans la forme de l'invention qui vient d'être décrite , la gorge ou rainure , ou la pluralité de gorges ou rainures peut   -être discontinue,   le solutions de continuité étant espacées suivant la longueur du câble 
Dans une'forme modifiée de l'invention, le câble électrique est établi ou pourvu d'une pluralité de longueurs ou tronçons de gaine, qui forment des prises et sont espacées suî- vant sa longueur , chaque prise comportant une ou. des rainures. ou gorges longitudinales dont chacune est propre à recevoir et saisir un cordage ou câble de support . 



   De préférence, la gaine externe est , ou bien les prises sont formées d'une matière telle que chlorure de pol.yvinyle ou , polythène, pouvant être appliquée ou produite par extrusion ou autres procédés de moulage . Les cordages ou câbles de support peuvent également comporter une mince gaine extrudée d'une telle matière , afin d'accroître l'action de prise par friction de la gorge ou rainure . Alternativement, les cordages ou câbles de support peuvent être recouverts d'une bande de coton imprégné de bitume . 



   Des exemples de câbles électriques pourvus de gaines externes à gorges ou rainures longitudinales , sont donnés dans les dessins annexés , qui montrent des sections droites des câbles , et sur lesquels : 
Fig. 1 et 2 montrent une forme de câble ; et , 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
Figs. 3,4 et 5 montrent d'autres formes 
Dans les fibres 1 et 2 , on a montré un câble peur communications , avec une gaine 2 en polythène , dont la section droite d'ensemble est pratiquement circulaire , mais en observant que le câble est excentrique par rapport à la gaine .

   Dans la partie la plus épaisse de la gaine , est prévue une gorge ou. rainure 3 , s'étendant sur toute la   lenteur   du câble et qui est parallèle à son axe longitudinal La dimension 4 de la gorge ou rainure 3 est légèrement plus petite que le diamètre   glubal   d'un cordage ou câble de support 5 , également montré Fij, 1 , qui comprend une âmé formée de torons de fils d'acier à haute résistance à la traction , recouverte   d'une   couche de polythène . 



   Lorsque , dans le but qui sera expliqué plus avant , il est nécessaire d'accoupler le câble électrique au cordage ou câble de support , ce dernier est engagé à force dans la gorge ou rainure 3 , dont les lèvres 6 se déforment légèrement pour permettre le passage du cordage ou. câble de support , et re- prennent ensuite la position montrée fig. 2 , dans laquelle le cordage ou câble de support est fermement maintenu, dans la rainure ou gorge . 



   La gaine 2 peut être établie-avec un ou plusieurs passages longitudinaux 7 , qui   recuisent   la quantité de matière nécessaire pour la gaine , et par suite le poids du câble . Les passages peuvent être utilisés pour loger des fils , comme   de^   fils d'acier, destinés à renforcer le câble , ou bien ils peuvent être utilisés pour loger des conducteurs additionnels. 



   La section droite circulaire du câble montré fig. 1 est avantageuse, du fait qu'elle facilite l'enroulement du câble dans des réservoirs d'emmagasinage . 



   Dans la réalisation montrée fig. 3 , la gaine 2 a sensiblement la forme d'une poire , vue en section droite , A nouveau , la gorge ou rainure 3 est formée dans la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 partie. :ta, R1\'1..s épa,ss: d..:e:. l1a ga.1\n13, f  et la. iZm;a. 4), d 1 rainure ou gorge- e'st. égroent. Bs'Retite.' q1,Q. lie, à#iam&%*= global du camdage, ou. câ.3e de support 5. . 



  La ffg." 4- montre un câble pque e Qm:C'a.:ll:itQJ:'J$1 } :b.. représenté comme un câble co-ax:±,al. avec- une g;1n.Et ex.'t..cud.ée de polythène . 



   La section droite de la gaine et celle   du, câble   sont pratiquement circulaires , mais on observera que le câble 1 est excentrique par rapport à la gaine Dans la partie la plus épaisse de la gaîne sont formées quatre rainures ou gorges longitudinales 8,9, 10 et 11 . Dans la fig.   4   on montre quatre rainures ou gorges , uais un nombre plus grand ou plus réduit   (plus grand que 1) pourrait être employé. . Egalement dans la   fig. 4 , les gorges ou ,rainures 8 et 11 sont légèrement plus petites en àiamètre que les gorges ou rainures 9 et 10 . La dimension en travers , de l'ouverture de chaque gorge ou rainure est légèrement moindre que le diamètre d'un cordage ou câble de support à loger dans la gorge ou rainure .

   Dans la fig. 4 ,des cordages ou câbles de support 12,13, 14 et 15 sont montrés mis en place dans les gorges ou rainures , y ayant été intro- duits en pressant les cordages ou câbles de support contre les gorges ou rainures afin de provoquer une déformation de l'ouver- ture de ces gorges ou rainures suffisante pour permettre l'entrée du cordage ou câble de support . Lorsque les cordages ou câbles de support sont en place , lesrainures ou -gorges les agrippent fermement . 



   Les cordages ou câbles de support 12-15 utilisés dans la fig. 4 sont en acier de résistance à la traction rela- tivement basse , et ils sont   de   préférence recuuverts d'une gaine extrudée en polythène afin d'accroître la prise par friction sur les cordages ou câbles de support 
Des rainures 16 et 17 sont   également   formées dans 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la gaine 2 pour réduire la quantité de   Entière   utilisée 
La construction du câble que montre la fig. 5 est analogue à celle du. câble montré   fi.   4 ,  saur   que des cordages ou câbles   de   support 12-15 en acier à halte résis- tance à traction sont utilisés et sont , par suite , de moindre diamètre comparés aux cordages ou câbles de support du câble montré fig. 4 . 



     Sur   lesdessins, le câble pour communications est représenté comme étant du type coaxial , mais il doit être entendu que l'invention peut être appliquée à d'autres formes de câble pour communications, par exemple des câbles téléphoniques et télégraphiques non coaxiaux , notamment   paires   multiples-. L'invention peut être appliquée égale- ment aux câbles pour la transport d'énergie-électrique . 



   La fonction du cordage ou câble de support est de recevoir et supporter les tensions rencontrées pendant la pose et , si c'est nécessaire , de supporter le câble après pose 
Dans le cas d'un câble sons-marin , le ou lescor- dages ou câbles de support doivent avoir une résistance , ou une résistance d'ensemble suffisante pour supporter lesten- sions rencontrées pendant la pose et la reprise ou relève , et peuvent être toronnés d'une manière propre à assurer lq   "neutralité".   Une méthode'de pose de câble avec , par exemple, un cordage ou câble de support , est quelquepeu différente des méthodes existantes 
Deux séries de   réservoirs sont   nécessaires dans le bateau poseur de câbles , dont une série contient le câble électrique tandis que l'autre série contient le cordage ou câble de support . 



     Pour   poser oa   filer   le câble, le cordage ou câble de support est passé des réservoirs d'emmagasinage sur un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tambour à filer qui supporte la tension de pose et contrôle le   mouvement   du cordage pu câble de support dans la mer, 
Le câble électrique est amené de ses réservoirs d'emmagasinage par tous moyens convenables , et il est accouplé au cordage ou câble de support avant que ce dernier ne passe' par dessus bord.

   dans la mer .  Le   câble électrique by-passe ou contourne le tambour à filer et il est fixé'au cordage ou câble de sup- port en un point où ce dernier est déjà en tension 
Le cordage ou câble de support est engagé à-force dans la gorge ou rainure du câble électrique en passant les deux dans -un appareil comportant des rouleaux-guides , des rouleaux-presseurs et des moyens propres à assurer que le câble soit amené à l'appareil dans une position déterminée / 
Les rouleaux de pression qui repoussent le cordage ou câble de support dans la rainure ou gorge peuvent être profilés'd'après la conformation du câble , et sont montés élastiquement pour éviter d'exercer une pression excessive sur le câble électri- que . Un montage pneumatique peut être employé .

   Si le câble électrique comporte des appareils montés dans des logements rigides , par exemple des répétiteurs , il peut être désirable de prévoir des prises additionnelles pour assujettir les lo- gements ou cordage' ou câble de support . Normalement , les logements rigides ne seront pas passés dans l'appareil qui vient d'être décrit pour engager le cordage ou câble de support dans   la.   rainure ou gorge du câble . 



     On   observera que les logements rigides   n'interfè-   rent pas avec la pose du cordage ou câble de support , et aucun problème ne se présente résultant de la rigidité des logements et leurs longueurs , en relation avec le diamètre du tambour à filer , du fait que les logements by-passent ou contournent ce tambour . Il peut être nécessaire de pré- voir une commande particulière pour la mise à la mer des loge - ments.de manière à libérer le cordage ou câble de support 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 des tensions additionnelles dues à la présence des logements . 



   L'assujetissement du câble   électrique   à un corda- ge ou câble de   support   sépare , tendis que ce dernier est sous tension, a comme résultat que le câble électrique n'est jamais soumis à des forces de traction excessives . lorsque la tension est relâchée sur le cordée ou câble de support , le câble électrique est libre de prendre une déformation naturelle sans plier ou boucler les conducteurs .   Egalement ,  s'il y avait une légère torsion du cordage ou câble de support ré- sultant de la tension , le câble électrique ne ferait que s'enrouler lui-même autour du cordage ou câble de support lors du relâchement de la tension . Ceci ne peut conduire à de sérieux dommages si le cordage ou câble de support ne prend pas une torsion de,plus de , par exemple ,une centaine de tours par mille marin . 



   Des câbles souterrains construits conformément à l'invention, peuvent être tirés dans des   conduits   d'une manière quelque peu analogue . Le câble et le ou les cordages ou câbles de support sont accouplés ensemble avant passage dans les conduits et, à nouveau, les tensions sont toutes appliquées à ce au ces cordages ou câbles-de support . 



   Des câbles aériens peuvent être supportés à l'aide   d'un   cordage ou câble de support , qui agit alors comme un fil "messager". 



   La gaine uu   câale   peut comporter des vides à intervalle dans sa longueuer, pour permettre la fixation du ou des cordages ou câbles   de   support aux poteaixou autres dispositifs de support . 



     Lorsqu'il   n'est pas   nécessaire   que le cordage ou câble de support soit accouplé au câble électrique   d'une   façon continue , ce câble   électrique   peut   comporter   des prises analogies à de courtes   longueurs   de gaine, espacées 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 sur sa   longueur .  Ces prises peuvent-être extrudées sur le câble au cours de sa fabrication ou peuvent recevoir la forme d'attaches   séparées'.   Les prises sont établies avec une ou plusieurs gorges ou rainures , propres à recevoir et saisir un ou des cordages ou câbles de support les gorges ou rainures sont parallèles à l'axe longitudinal du câble 
 EMI9.1 
 R E jT E TT 3) .I C 1.

   ^1 I u IT S 
1.- Un câble électrique comportant une gaine externe pourvue   d'une   gorge ou rainure parallèle à l'axe longitudinal du câble, et propre à recevoir et faire prise sur un   corda   ou câble de support du câble électrique . 



   2.- Un câble électrique comportant une gaine exterr pourvue d'une pluralité de gorges ou rainures   espacées ,   parallèles à l'axe longitudinal du câble, dont chacune est propre à recevoir et faire prise sur un cordage ou câble de support différent d'une pluralité de cordages ou câbles de supportdu câble électrique .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to electric cables such as power transmission cables and communications cables. The invention is particularly applicable. submarine cables and overhead cables, but also has other applications as will emerge from what follows.



   When laying some cables, considerable stresses are applied to the cable, which must be established to withstand these stresses. For example, when laying submarine cables in the deep sea, voltages of a very high order can be encountered and a marine sound cable of known arrangement has a structure consisting of a set of conductors and insulators surrounded. by high tensile reinforcement wires

 <Desc / Clms Page number 2>

 helically wound around the cable A cable of this structure is difficult to handle due to its weight, and it is susceptible to buckling and tangling due to the tensions applied to the reinforcing wires /.



   It has also been proposed to construct a submarine cable with a core or core containing a member with high tensile strength in replacement of the external reinforcing wires.



  The member is normally of a stranded construction, wound in such a way that the cable is "neutral", that is to say so that the tendency to twist is extremely low. This cable arrangement is generally more light per unit length than cable with external reinforcing wires, but it is difficult to make junctions between separate lengths or sections of the cable,
In addition, for the two forms of submarine cable which have just been described, additional difficulties arise if rigid casings, for example housings for repeaters, are incorporated in the cable.

   As these housings cannot be passed around a cable laying drum, special processes have to be adopted which are complex and generally interrupt the smooth running of the laying operation.



   On a smaller scale, similar difficulties are encountered in the laying or passage of underground cables in pipelines. Care must be taken that tensions applied to the cable do not damage it.



   An object of the invention is to provide an improved form of cable, which can be laid without imposing tensions on the cable.



   According to the present invention, an electric cable has an outer sheath having a groove or groove.

 <Desc / Clms Page number 3>

 parallel to the longitudinal axis of the cable, and suitable for receiving and gripping a rope aa supporting cable for the electric cable.



   In an alternative embodiment of the invention, the electric cable comprises a sheath for-sight of a plurality of grooves or grooves parallel to the longitudinal axis of the cable, each of which is suitable for receiving and gripping a rope. cable different from a plurality of ropes or cables supporting the electric cable.



   In the form of the invention which has just been described, the groove or groove, or the plurality of grooves or grooves may be discontinuous, the solutions of continuity being spaced along the length of the cable.
In a modified form of the invention, the electrical cable is made or provided with a plurality of lengths or sections of sheath, which form taps and are spaced apart along its length, each tap having one or. grooves. or longitudinal grooves, each of which is suitable for receiving and gripping a support rope or cable.



   Preferably the outer jacket is, or the plugs are formed of a material such as polyvinyl chloride or polythene, which can be applied or produced by extrusion or other molding processes. The support ropes or cables may also include a thin extruded sheath of such material, in order to increase the frictional gripping action of the groove or groove. Alternatively, the ropes or support cables can be covered with a cotton strip impregnated with bitumen.



   Examples of electric cables provided with external sheaths with grooves or longitudinal grooves are given in the accompanying drawings, which show straight sections of the cables, and on which:
Fig. 1 and 2 show a form of cable; and,

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Figs. 3, 4 and 5 show other shapes
In fibers 1 and 2, a communications cable has been shown, with a polythene sheath 2, the overall cross section of which is practically circular, but observing that the cable is eccentric with respect to the sheath.

   In the thickest part of the sheath, there is a groove or. groove 3, extending over the entire slowness of the cable and which is parallel to its longitudinal axis The dimension 4 of the groove or groove 3 is slightly smaller than the glubal diameter of a rope or support cable 5, also shown Fij , 1, which comprises a core formed of strands of high tensile steel son, covered with a layer of polythene.



   When, for the purpose which will be explained later, it is necessary to couple the electric cable to the support rope or cable, the latter is forcibly engaged in the groove or groove 3, the lips 6 of which are slightly deformed to allow the passage of the rope or. support cable, and then return to the position shown in fig. 2, in which the support rope or cable is firmly held, in the groove or groove.



   The sheath 2 can be established with one or more longitudinal passages 7, which anneal the amount of material needed for the sheath, and hence the weight of the cable. The passages can be used to house wires, such as steel wires, for reinforcing the cable, or they can be used to house additional conductors.



   The circular cross section of the cable shown in fig. 1 is advantageous because it facilitates the winding of the cable in storage tanks.



   In the embodiment shown in fig. 3, the sheath 2 has substantially the shape of a pear, seen in cross section, Again, the groove or groove 3 is formed in the

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 part. : ta, R1 \ '1..s shoulder, ss: d ..: e :. l1a ga.1 \ n13, f and la. iZm; a. 4), d 1 groove or groove- e'st. egroent. Bs'Retite. ' q1, Q. bind, to # iam &% * = global camdage, or. support cable 5..



  The ffg. "4- shows a cable pque e Qm: C'a.: Ll: itQJ: 'J $ 1}: b .. represented as a co-ax cable: ±, al. With- a g; 1n. And eg, polythene cud.



   The cross section of the sheath and that of the cable are practically circular, but it will be observed that the cable 1 is eccentric with respect to the sheath In the thickest part of the sheath are formed four longitudinal grooves or grooves 8, 9, 10 and 11. In fig. 4 four grooves or grooves are shown, but a larger or smaller number (greater than 1) could be used. . Also in fig. 4, the grooves or, grooves 8 and 11 are slightly smaller in diameter than the grooves or grooves 9 and 10. The dimension across the opening of each groove or groove is slightly less than the diameter of a rope or support cable to be accommodated in the groove or groove.

   In fig. 4, support ropes or cables 12, 13, 14 and 15 are shown in place in the grooves or grooves, having been introduced therein by pressing the support ropes or cables against the grooves or grooves in order to cause deformation. the opening of these grooves or grooves sufficient to allow the entry of the rope or support cable. When the support ropes or cables are in place, the grooves or throats grip them firmly.



   The ropes or support cables 12-15 used in fig. 4 are of relatively low tensile strength steel, and they are preferably covered with an extruded polythene sheath to increase the frictional grip on the support ropes or cables.
Grooves 16 and 17 are also formed in

 <Desc / Clms Page number 6>

 sheath 2 to reduce the amount of whole used
The construction of the cable shown in fig. 5 is analogous to that of. cable shown fi. 4, be aware that tensile-strength steel support ropes or cables 12-15 are used and are, therefore, of smaller diameter compared to the ropes or cables supporting the cable shown in fig. 4.



     In the drawings, the communications cable is shown as being of the coaxial type, but it should be understood that the invention can be applied to other forms of communications cable, for example non-coaxial telephone and telegraph cables, especially multiple pairs. -. The invention can also be applied to cables for the transport of electrical energy.



   The function of the support rope or cable is to receive and withstand the tensions encountered during laying and, if necessary, to support the cable after laying.
In the case of a marine-sound cable, the ropes or support cables must have sufficient strength, or overall strength to withstand the loads encountered during laying and recovery or recovery, and may be stranded in a manner suitable for ensuring "neutrality". A method of laying a cable with, for example, a rope or support cable, is somewhat different from existing methods.
Two sets of tanks are required in the cable laying boat, one set of which contains the electric cable while the other set contains the rope or support cable.



     To lay the cable, the rope or support cable is passed from the storage tanks onto a

 <Desc / Clms Page number 7>

 spinning drum which supports the laying tension and controls the movement of the rope or the support cable in the sea,
The electric cable is brought from its storage tanks by any suitable means, and it is coupled to the support line or cable before the latter goes overboard.

   in the sea . The electric cable bypasses or bypasses the spinning drum and is fixed to the line or support cable at a point where the latter is already under tension.
The support rope or cable is forcibly engaged in the groove or groove of the electric cable by passing the two through an apparatus comprising guide rollers, pressure rollers and means suitable for ensuring that the cable is brought to the end. 'device in a determined position /
The pressure rollers which push the support rope or cable back into the groove or groove can be profiled according to the conformation of the cable, and are resiliently mounted to avoid exerting excessive pressure on the electric cable. Pneumatic mounting can be used.

   If the electrical cable includes apparatus mounted in rigid housings, for example repeaters, it may be desirable to provide additional outlets for securing the housings or support cord or cable. Normally, the rigid housings will not be passed through the device which has just been described in order to engage the support rope or cable in the. groove or groove in the cable.



     It will be observed that the rigid housings do not interfere with the laying of the support rope or cable, and no problem arises resulting from the rigidity of the housings and their lengths, in relation to the diameter of the drum to be spun, because that the housings bypass or bypass this drum. It may be necessary to provide a special order for the launching of the accommodation in order to release the rope or support cable

 <Desc / Clms Page number 8>

 additional tensions due to the presence of housing.



   Securing the electrical cable to a separate support cord or cable, while the latter is under tension, results in the electrical cable never being subjected to excessive tensile forces. when the tension is released on the rope or support cable, the electric cable is free to take a natural deformation without bending or curling the conductors. Also, if there was a slight twist of the support line or cable as a result of the tension, the electric cable would only wrap itself around the support line or cable when the tension was released. This cannot lead to serious damage if the line or support cable does not take a twist of, for example, more than one hundred turns per nautical mile.



   Underground cables constructed in accordance with the invention can be pulled through conduits in a somewhat analogous manner. The cable and the support line (s) or cables are mated together before passing through the conduits and, again, all tensions are applied to this support line (s) or cables.



   Overhead cables can be supported with a support rope or cable, which then acts as a "messenger" wire.



   The sheath uu wedge may have voids at intervals in its length, to allow the attachment of the ropes or support cables or poles or other support devices.



     Where it is not necessary for the support cord or cable to be coupled to the electrical cable in a continuous fashion, this electrical cable may have analog plugs in short lengths of sheath, spaced apart.

 <Desc / Clms Page number 9>

 along its length. These plugs may be extruded onto the cable during its manufacture or may be in the form of separate clips. The sockets are established with one or more grooves or grooves, suitable for receiving and gripping one or more ropes or support cables the grooves or grooves are parallel to the longitudinal axis of the cable
 EMI9.1
 R E jT E TT 3) .I C 1.

   ^ 1 I u IT S
1.- An electric cable comprising an outer sheath provided with a groove or groove parallel to the longitudinal axis of the cable, and suitable for receiving and making a socket on a cord or cable supporting the electric cable.



   2.- An electric cable comprising an external sheath provided with a plurality of spaced grooves or grooves, parallel to the longitudinal axis of the cable, each of which is suitable for receiving and taking hold of a rope or support cable different from a plurality of ropes or cables supporting the electric cable.


    

Claims (1)

3.- Une modification du câble revendique dans la revendication 1 oa 2 , dans laquelle la , ou chaque.gorge ou rainure est discontinue , et dans laquelle il y'a une série de solutions de continuité espacées suivant la lon- gueur du câble . 3. A modification of the cable as claimed in claim 1 or 2, wherein the or each groove or groove is discontinuous, and in which there is a series of breaks of continuity spaced along the length of the cable. 4 .- Un câble électrique comportant une série de . longueurs ou tronçon; de gaine espacés suivant sa longueur, chaque longueur ou tronçon de gaine comprenant une groge ou rainure parallèle à l'axe longitudinal du câble, propre à recevoir et à faire prise sur un cordage ou câble de suppor du câble électrique . 4 .- An electric cable comprising a series of. lengths or section; sheath spaced along its length, each length or section of sheath comprising a groge or groove parallel to the longitudinal axis of the cable, suitable for receiving and making grip on a rope or cable supporting the electric cable. @ 5.- Un câble électrique comportant une série de longueurs ou tronçons de gaine espacée suivant la lon- gueur du câble , chaque' longueur ou tronçon comprenant une pluralité de gorges ou rainures espacées , parallèle à <Desc/Clms Page number 10> à l'axe longitudinal du câble et propres à recevoir eta faire prise sur un cordage ou câble de support différent d'une pluralité de cordages ou câbles de support du câble électrique . 5. An electrical cable comprising a series of lengths or sections of sheath spaced along the length of the cable, each length or section comprising a plurality of spaced grooves or grooves parallel to each other. <Desc / Clms Page number 10> to the longitudinal axis of the cable and suitable for receiving and making a socket on a different support rope or cable from a plurality of electric cable support ropes or cables. 6. - Un câble électrique selon l'une quelconque des revendications précédentes , dans lequel la gaine , ou les longueurs ou tronçons de gaine est ou sont en une matière isolante . 6. - An electric cable according to any preceding claim, wherein the sheath, or the lengths or sections of sheath is or are of an insulating material. 7.- Un câble électrique selon la revendication 1 ou 2, dans lequel la gaine comporte un ou plusieurs passages longitudi- naux continus , 8.- Un câble électrique comportant une gaine externe avec une gorge ou rainure parallèle à l'axe longitudinal du câble, et un cordage ou câble de support du câble électrique disposé dans la gorge ou rainure en engagement de prise avec elle . 7. An electric cable according to claim 1 or 2, wherein the sheath comprises one or more continuous longitudinal passages, 8.- An electric cable comprising an outer sheath with a groove or groove parallel to the longitudinal axis of the cable, and a support rope or cable for the electric cable arranged in the groove or groove in engagement engagement with it. 9.- Un câble électrique comportant une gaine externe en matière isolante, avec une sériede gorges ou rainures , espacées parallèles à l'axe longitudinal du câble, et une série de cordages ou câbles de support du câble électrique dont chacun est reçu dans et retenu en engagement de prise avec une gorge ou rainure différente de la série de gorges ou rainures 10.- Une modification du câble électrique selon la revendication 8, ou la revendication 9, dans laquelle la, ou chaque rainure ou gorge est discontinue , et dons laquelle il y a une série de solutions de continuité, espacées suivant la longueur du câble . 9.- An electric cable comprising an outer sheath of insulating material, with a series of grooves or grooves, spaced parallel to the longitudinal axis of the cable, and a series of ropes or cables supporting the electric cable, each of which is received in and retained in engagement with a groove or groove different from the series of grooves or grooves 10. A modification of the electrical cable according to claim 8, or claim 9, wherein the or each groove or groove is discontinuous, and in which there is a series of breaks in continuity, spaced along the length of the cable. 11.- Un câble sous-marin, en substance comme décrit en référence à , et comme illustré par la fig. 1 , ou la fig. 2 , ou la fig.3. ou la fig. 4 des dessins annexés 11.- A submarine cable, in substance as described with reference to, and as illustrated by fig. 1, or fig. 2, or fig. 3. or fig. 4 of the accompanying drawings
BE559020D BE559020A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE559020A true BE559020A (en)

Family

ID=181878

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE559020D BE559020A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE559020A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2819950A1 (en) * 2001-01-23 2002-07-26 Infra Sa Electric cable with optical fibre seating includes open sided channel between cables receiving optical fibre
GB2469521A (en) * 2009-04-17 2010-10-20 Richard Knight Cable with integral support structures

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2819950A1 (en) * 2001-01-23 2002-07-26 Infra Sa Electric cable with optical fibre seating includes open sided channel between cables receiving optical fibre
GB2469521A (en) * 2009-04-17 2010-10-20 Richard Knight Cable with integral support structures

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2011142436A1 (en) Fiber-optic cable terminal fixture and fiber-optic cable terminal fixing method
CA2661931A1 (en) Multi-element twisted assembly and method using reverse axial torsion
FR2486665A1 (en) METHOD FOR CONNECTING WEAPONED CABLES, ESPECIALLY OPTICAL FIBER SUBMARINE CABLES, AND SPLICING ARMORED THREADS OF SUCH CABLES
US20110132660A1 (en) Cable with electrical conductor included therein
US3136844A (en) Stranded cable joint
CN101369472B (en) Sea floor optoelectronic composite cable filling strip for providing optical unit with remaining length
JP2003070143A (en) Device for anchoring terminal part of outer sheath wire of outer sheath cable
BE559020A (en)
FR2652572A1 (en) METHOD FOR DOUBLE WINDING A CABLE OR THE LIKE ON THE EXTERNAL SURFACE OF A WHEEL.
FR2463994A1 (en) DEVICE FOR TRANSMITTING ENERGY THROUGH AN ELECTRIC WIRE OR OPTICAL CABLE COILS ON A DRUM
JP3160110U (en) Retention end structure of twisted wires
CN201084484Y (en) An undersea photoelectric composite cable stuffing bar that provides a light unit with residual length
WO2017221454A1 (en) Method for gripping optical fiber cable, and optical fiber cable gripping tool
US3087216A (en) Utility cable splice cover
CA2143270C (en) Electric conductor cable screen connecting device; method for implementing same
US3333804A (en) Cable clamp
CN101855801B (en) Tool for transmitting tension
CN217639684U (en) 8 word optical cable strain clamp
EP0683495A1 (en) Apparatus for installing a telecommunication cable in a duct
JPS58166311A (en) Optical fiber converting case
US3164373A (en) Slack maker apparatus for facilitating cable connections
FR2707435A1 (en) Anchoring device for self-supporting overhead cable
CN114496389A (en) High-conductivity aluminum stranded wire for extra-high voltage power transmission and preparation method thereof
EP0071894A1 (en) Device for avoiding the deterioration of an under-water connecting-cable at a housing outlet during its reeling on a drum and a roller
BE898103A (en) Fiber optic cable.