BE557873A - - Google Patents

Info

Publication number
BE557873A
BE557873A BE557873DA BE557873A BE 557873 A BE557873 A BE 557873A BE 557873D A BE557873D A BE 557873DA BE 557873 A BE557873 A BE 557873A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cabinet
filing
guide rails
rails
compartments
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE557873A publication Critical patent/BE557873A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47BTABLES; DESKS; OFFICE FURNITURE; CABINETS; DRAWERS; GENERAL DETAILS OF FURNITURE
    • A47B57/00Cabinets, racks or shelf units, characterised by features for adjusting shelves or partitions
    • A47B57/04Cabinets, racks or shelf units, characterised by features for adjusting shelves or partitions with means for adjusting the inclination of the shelves

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour objet un meuble de classement, et plus   particulièrement     un   meuble de classement dé grande capacité, servant à recevoir des documents, grâce à des éléments mobiles en forme de corbeille. 



   L'invention part de l'idée que l'on pourrait satsifaire à un besoin très sérieux si l'on créait un meuble facile à transporter et peu encombrant, facile à monter et à démonter, qui donnerait satisfaction quant au guidage et à la manipulation des éléments qui portent les documents, et où l'on attacherait une importance particulière à une bonne visibilité d'ensemble. 



   La disposition conforme à l'invention remplit tou- tes ces conditions. On y parvient, d'après l'invention, par une série de moyens sur lesquels on s'étendra en détail dans ce qui suit. 



   L'idée inventive, qui constitue en quelque sorte la bse de l'agencement conforme à l'invention, apparaît dans¯le fait que celui-ci est réalisé sous forme de meuble démontable et sert à recevoir des éléments mobiles transpor- tables, en forme de corbeille, lesquels sont destinés à re- cevoir les documents. Dans la réalisation de cette idée inven- tive, s'avère particulièrement avantageuse une disposition dont la caractéristique est que le meuble démontable compor- te des supports faits de tubes d'acier étirés, de section carrée, ou de profilés analogues, qui sont assemblés à leurs extrémités supérieures et inférieures par des fers, plats ou cornières démontables, et, latéralement, par des traverses de guidage spéciales.

   Si l'on enlève les traverses d'assemblage supérieures et inférieures, qui peuvent   stenga-   ger par exemple par des chevilles dans les tubes supports, on peut placer les uns sur les autres de façon peu encom- brante les éléments séparés restants du meuble. Il est facile 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de se rendre compte que le montage et le démontage sont simples et peuvent être exécutés sans recours à des outils ou à des éléments auxiliaires. Les liaisons latérales servent de rails de guidage et pour cela sont, selon l'invention, fabriquées avantageusement à partir de profilés en U.   C'est   sur elles que roulent les galets de guidage des , éléments en forme de corbeille mentionnés, dont il sera encore question plus loin.

   En même temps ces rails latéraux de guidage constituent des éléments de résistance qui amé- liorent considérablement la rigidité du meuble. 



   Les rails latéraux de guidage peuvent selon l'in- vention présenter des saillies vers le haut, mais aussi des échancrures soit pour assurer à l'élément en corbeille,      une fois tiré, une position inclinée facilitant la vue 'd'en- semble, soit pour assurer une position médiane de butée, afin que les éléments en corbeille, dans lesquels se trouvent suspendus les documents, puissent être utilisés des deux cotés. 



   Les éléments en forme de corbeille sont adaptés aux particularités du dispositif conforme à l'invention. La fabri- cation à partir de fil métallique ou d'une matière analogue confère à l'élément mobile un poids très réduit avec une ex- cellente stabilité. Si les éléments mobiles sont ouverts vers le bas, comme il est prévu dans l'invention, les classeurs peuvent pendre vers le bas, ce qui économise de la place. 



  En d'autres termes on peut dire que la hautéur des documents suspendus ne dépend   ps   de la hauteur des éléments en forme de corbeille. 



   Une entretoise horizontale ainsi que, de préférence deux éléments de liaison entre les cadres inférieur et supé- rieur de la corbeille, disposés en diagonale, séparent le casier en deux surfaces orales et empêchent, particulièrement lorsque le casier est incliné, que les   d&ssiers   glissent d'un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 compartiment dans l'autre. Des échancrures vers le bas assu- rent l'arrêt des éléments mobiles au milieu, de sorte qu'on est assuré ainsi de ne pas pousser trop loin les éléments. mobiles. 



   Aussi les caractéristiques suivantes sont-elles pour l'invention d'une   importahce   primordiale. 



   1.- La réunion de deux éléments mobiles en un seul, qui est accessible des deux cotés et permet ainsi une utili- sation beaucoup plus rationnelle des dossiers. 



   2. - La possibilité d'une mise en position inclinêe des éléments mobiles. 



   3. - Les rails de guidage comportent des saillies en forme de triangle ou de rectangle pour le guidage de l'axe arrière lorsque les éléments mobiles sont inclinés. 



   4.- Des échancrures dans le milieu des rails de guidage, qui ont un effet de butée à l'égard du déplacement des éléments mobiles. 



   5. - La possibilité de démonter le meuble suivant l'invention. 



   On peut voir un autre progrès apporté par   ltinven-   tion dans le fait que les casiers, qui se tirent sur une partie de leur longueur, sont montés dans l'armoire sur un plan incliné, sur lequel ils sont maintenus de façon effaça- ble par des organes de blocage usuels. Le plan incliné est formé de préférence par une planche de fond placée'en biais dans l'armoire. Il est alors également du domaine de l'inven- tion de prévoir dans un étage du meuble - il s'agit ici de préférence   decompartiments   supérieurs, d'accès difficile- à partir du milieu jusqu'aux deux cotés de l'armoire, des plans inclinés pour supporter les casiers qui se tirent sur u- ne partie de leur longueur. 



   Les casi.ers mentionnés sont guidés dans des tails, et ce avec des guidages ou galets latéraux sur les casiers de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 classement qui servent à recevoir les dossiers. Ces rails de guidage sont munis de saillies destinées à amener en posi- tion inclinée les casiers de classement qui se tirent. Dans les saillies des parties supérieures des rails de guidage, on doit encore prévoir selon l'invention des butées régla- bles en hauteur. 



   La construction spéciale, conforme à l'invention, des casiers de classement, qui en particulier ont la possi- bilité de pivoter en s'inclinant, est en rapport étroit avec l'idée inventive expliquée dans ce qui précède. D'après l'in- vention, des éléments de guidage disposés à l'intérieur, qui sont constitués de préférence par des galets, peuvent être guidés dans des rails disposés horizontalement dans le meu- ble, mais des éléments de guidage du casier de classement disposés extérieurement, qui sont eux aussi, de préférence, des galets, sont montés sur le meuble, organes de guidage ou galets sur lesquels le casier de classement glisse grâce à des. éléments profilés avec la pente voulue.

   Afin de permet tre leur basculement, les casiers de classement peuvent être montés sur des barres télescopiques, et il faut dans ce cas placer les casiers de classement sur celle des barres télescopiques qui se tire vers l'extérieur. Ces barres télescopiques sont montées dans le meuble de façon à pouvoir pivoter d'un angle déterminé. Les autres formes de réalisation du meuble de classement résultant de leur mode de coopération particulier avec les casiers de classement ressortent des exemples de réalisation reproduits sur les dessins. 



   Des modes de réalisation de l'objet de l'invention sont! représentés au dessin annexé donné uniquement à titre d'exemple et décrits dans ce qui suit. 



   - la fig. 1 représente le dispositif assemblé avec double élément mobile en forme de corbeille; 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 - la fig. 2 représente un détail du casier; - la fig. 3 montre comment la saillie médiane des rails de guidage latéraux amène l'élément mobile en position inclinée ; - la fig. 4 montre comment la saillie ou échancrure médiane dirigée vers le bas forme butée pour l'élément mobile ; - la fig. 5 montre la subdivision de l'élément mo- bile en deux parties qui peuvent être utilisées à partir de la gauche et de la droite ou à partir de l'avant et de l'arrière; - la fig. 6 représente schématiquement l'élément mobile double; - lesfig. 7 à 9 représentent d'autres caractéris-. tiques du dispositif; - la fig. 10 est une vue de c8té de la partie supérieure d'un autre mode de réalisation de meuble de classement ; - la fig.

   Il représente le meuble de la   fig.10   avec un casier tité laissant voir les dossiers suspendus ; - la fig. 12 représente à plus grande échelle une partie de la saillie des rails de guidage; - la fig. 13 représente une partie des rails de guidage réalisés de façon correspondant à la fig. 12 ; - les fig. 14 et 15 représentent deux montants parallèles, entre lesquels les rails de guidage sont fixés de façon réglable en hauteur; - les fig. 16 et 17 sont des coupes longitudinales d'armoires de classement; - la fig. 18 représente un étage d'une armoire de classement dans lequel seuls sont dessinées les parties essentielles ; - la fig. 19 représente une barre de guidage d'une forme différente de celle de la fig. 18; 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 - la fig. 20 correspond à la fig. 19, les casier'de classement étant, cette fois, tiré ;

   - la fig. 21 représente une armoire de classement avec rail télescopique tiré pour l'utilisation des casiers de classement;   @   la fige 22 est une vue de dessus d'un casier de classement particulièrement indiqué pour l'armoire considérée ; - la fig. 23 représente à plus grande échelle une partie du casier de la fig. 22. 



   Aux   fig. 1   et 2 on reconnaît en 1 les tubes d'acier étiré de section carrée, dans lesquels s'engagent des appen- dices 2 en forme de tenon de fers plats ou cornières 3 prévus en haut et en bas. Cette construction permet un démontage et un assemblage faciles sans recours à des outils ou un matériel auxiliaire. 



   On peut reconnaître aux fig.l, 3, 4 et 5 les élé- ments mobiles doubles, qui constituent des casiers en fil métallique en forme de corbeille . Ils sont désignés par le chiffre de référence 4, et se déplacent sur des galets 5 à l'intérieur de rails latéraux de guidage 6. Trois axes 7, 
8 et 9 sont prévus pour chaque casier. Les galets qui en font parties sont montés sur roulements à billes,ce qui est avantageux dans la manoeuvre du casier et apparaît rationnel du point de vue statique, compte tenu de la position du cen- tre de gravité. Les éléments mobiles en forme de corbeille servant à recevoir les documents, qui y sont disposés dans des reliures ou pochettes suspendues.

   Pour économiser de la place à l'intérieur du meuble, les dossiers sont suspendus, comme on l'a déjà vu Les entretoises 10 ainsi que les pièces de renforcement 11 placées en diagonale divisent l'élément mobile en deux compartiments égaux A et B et, en particulier dans la position inclinée, représentée à la fig. 3, empêchent que les dossiers glissent du compartiment B dans le comparti- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ment   A   et inversement. 



   On reconnaît en 12 la saillie déjà mentionnée en forme de triangle. Grâce à elle, l'élément mobile   4   en forme de corbeille est amené, lorsqu'on le tire, en une position inclinée telle que l'on ait une bonne vue d'ensemble sur les dossiers suspendus. 



   Les rails des étages situés plus bas présentent une saillie vers le bas qui, comme on l'a déjà vu, a une forme adaptée aux formes rondes des galets de roulement 5. 



   On voit une saillie inférieure à la fig. 4 en 13. 



   Cette saillie constitue une butée pour l'élément mobile en position médiane, car sinon il serait,possible de pousser trop loin d'un des deux   côtés   l'élément mobile. 



   Le chemin de roulement inférieur ou les chemins de roilements inférieurs du casier est ou sont avantageu- sement munis de deux corbeilles roulantes, qui ne sont pas réunies comme les autres éléments mobiles, mais forment des éléments indépendants qui peuvent ainsi être enlevés séparé- ment du casier, pour pouvoir être posés par exemple sur une table. Ceci permet- de ne pas être obligé, lorsqu'on travaille sur des documents déposés dans l'élément mobile inférieur, de le faire seulement dans une attitude courbée. Il est néces- saire également pour tenir propre le meuble ou le plancher que le compartiment inférieur soit d'accès facile, ce qui est assuré par la disposition conforme à l'invention. 



     Dans   les éléments mobiles, on peut, suivant l'invention, ajouter une barre de butée 14   (fig.7).   Cette barre 14 se déplace horizontalement et parallèlement à l'axe médian 8. On la monte après   l'introduction   des éléments   @   mobiles, en la faisant passer à travers deux pontets 15 disposés sur le cadre de support et avantageusement soudés et en l'assujettissant par deux goupilles 16. Comme on le voit à la   fig,   8, les extrémités de la barre 14 dépassent hors des éléments mobiles.   @eur   rôle est d'arrêter la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 sortie de l'élément mobile au moment où il est tiré à moitié. 



  Les deux extrémités de la barre de butée 14 heurtent alors les deux montants 17 et empêchent de retirer involontairement l'élément. Avantage qui n'est pas le moindre, ils confèrent à l'élément mobile un meilleur guidage lorsque celui-ci est amené en position inclinée, l'axe arrière s'engageant avec ses galets dans deux saillies triangulaires, comme on le voit à la fig. 3. Mais ces saillies peuvent aussi, en vue d'une meilleure manoeuvre, être agencées comme on le voit à la fig. 9. 



   Dans le meuble de classement la représenté à la fig.10 d'une façon schématique, on a prévu des rails de gui-. dage 2a qui, selon la fig.12, ont une saillie vers le haut, comme on le voit en 3a. Dans ces saillies se trouvent des butées 4a en caoutchouc, qui peuvent être réglées en hauteur par   l'intermédiaire   des tiges 5a au moyen des vis de fixation 6a. On peut ainsi prévoir par réglage des butées   4a   la posi- tion de basculement la mieux appropriée. Comme on le voit à la'fig. 13, deux de ces saillies 3a sont prévues sur un rail en trois saillies nettement moins importantes 7a à la partie inférieure du rail   2a. Conformément'   à la fig.   14,   le rail 2a peut être réglé en-hauteur entre les montants 8a et 9a du meuble au'moyen des plaquettes   10a   et 11a.

   Les boulons 12a sont enlevés en conséquence et remis en place dans la position de réglage désirée. 



   Comme on le voit aux fig. 10 et 11, le rail de guidage 2a, qui sert à guider le casier 13a dans son glisse- ment, ce dernier portant les dosseirs mis en place, est monté de façon à pouvoir basculer. A cet effet est prévue une pla- que intermédiaire 15a articulée en 16a et 17a d'une part sur les rails de guidage, et d'autre part sur un élément trans- versal 18a du meuble. Grâce à cela, il est possible, comme on le voit à la fig. 11, de faire basculer le rail dans la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 position inclinée désirée. Les barres rondes 19a servent alors au guidage latéral des rails 2a. Ces derniers compor- tent des ferrures 20a en forme d'anse que traversent les barres rondes 19a.

   Pour qu'il puisse se produire aussi un pivotement vers le côté opposé à la   fig.ll,   la plaque 15a est articulée de la façon représentée. le est donc possible aussi de faire basculer les casiers 13a vers le côté gauche de la   fig.10   de la même manière qu'à la fig.11. Les blocs de caoutchouc 21a constituent un élément intermédiaire élas- tique, et assurent -aussi entre les .parties prenant appui l'une sur l'autre l'écartement nécessaire du fait de la présence des axes 16a et 17a. 



   Comme on le voit à la fig. 16, la plaque de fond 
22 est placée en biais dans l'armoire, de sorte que le ca- sier de classement 23 peut être tiré du compartiement   corres-'   pondant 24, en position inclinée, de la longueur désirée. 



   On peut aussi prévoir les casiers de classement 23 de telle façon qu'on puisse les pousser librement vers la gauche . aussi, de sorte qu'ils peuvent aussi du côté gauche être tirés des rayons sur 50% environ de leur profondeur totale. Le casier la, comme on peut le voir, comporte plusieurs étages. 



   On peut aussi, comme il est induqué à titre d'exemple aux fig. 14 et 15, prévoir les étages réglables à des distances quelconques les uns des autres, ce qui est possible à tout moment après la fin de la fabrication. Mais la plaque de fond du compartiment en question peut aussi, comme on le   voit .à   la fig. 17, comporter son point haut au milieu en 
25a, de sorte que les plans inclinés 26a permettent de tirer les casiers de classement 23a en position inclinée du côté gauche et ducôté droit. Le maintien des casiers de classe- ment 23a peut s'opérer par des organes d'arrêt usuels et effaçables à volonté. 



   On peut voir aux fige 18-20 une autre forme de réalisation permettant de sortir en position inclinée les casiers de classement 23a. Ceux-ci sont guidés dans 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les rails horizontaux 28a du meuble de classement la au moyen de leurs guidages intérieurs en forme de galets 27a; toute- fois ils glissent à leurs extrémités extérieures sur les guidages ou galets 29a prévus sur le meuble la. Le profil des éléments longitudinaux, comme il apparaît en 30a , a pour effet que les casiers de classement 23a prennent, lors- qu'ils sont tirés, une position inclinée déterminée. Le profil donné aux éléments longitudinaux du meuble peut aussi être réalisé comme représenté en 31a. 



   Le casier de classement prévu spécialement pour l'armoire comprend essentiellement le cadre 32a, sur lequel sont montés les galets ou roues 33a. Le cadre 32a   est,consti:-   tué en cadre plat et permet, par suite de la forme particuliè. re donnée au meuble la , une conformation particulièrement économique comme cadre plat, dans laquelle les documents suspendus peuvent pendre librement vers le bas. Le cadre 32a est renforcé en son milieu avec un profilé en U   34a    .. Une.   entretoise 35a est également prévue. Des entailles ou crans 
36a sont ménagés pour empêcher les pièces classées de glisser lorsque le cadre de classement est en position inclinée. Ces entailles empêchent les pièces classées, par exemple sous forme de classeurs, de glisser.

   D'après la fige 22, quatre sections 37a sont prévues pour recevoir des classeurs. Des chevilles 38a provoquent l'arrêt par butée contre le.meuble lors du pivotement du cadre de classement représenté. Une poignée 39a, qu'il faut aussi prévoir de l'autre côté dans le cas oà   l'extradtion   est possible des deux côtés, facilite la sortie du cadre 32a. 



     Comme   il apparaît à la fig. 23, une tôle avec deux côtés 40a et 41a est fixée sur la partie dirigée vers le haut du cadre 32. Cette tôle est munie des entailles 36. Le côté 41a. est replié vers l'intérieur du fait de la présence d'une arête 42a. Ce pliage peut être réglé à la main, par 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 exemple au moyen d'une pince, de manière que les pièces se trouvant dans les classeurs ne puissent pas sortir en glissant latéralement. 



   . Bien entendu, l'invention n'est pas limitée aux modes d'exécution représentés et décrits, qui n'ont été      donnés qu'à titre d'exemples.   @   
REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a filing cabinet, and more particularly a large capacity filing cabinet, used to receive documents, thanks to movable elements in the form of a basket.



   The invention starts from the idea that we could satisfy a very serious need if we created a piece of furniture that was easy to transport and compact, easy to assemble and disassemble, which would give satisfaction in terms of guidance and handling. elements that bear the documents, and where particular importance would be attached to good overall visibility.



   The arrangement according to the invention fulfills all these conditions. This is achieved, according to the invention, by a series of means which will be discussed in detail in what follows.



   The inventive idea, which in a way constitutes the basis of the arrangement according to the invention, appears in the fact that it is produced in the form of a removable piece of furniture and is used to receive portable mobile elements, in in the form of a basket, which are intended to receive documents. In the realization of this inventive idea, proves to be particularly advantageous an arrangement whose characteristic is that the removable piece of furniture comprises supports made of drawn steel tubes, of square section, or of similar profiles, which are assembled. at their upper and lower ends by dismountable irons, plates or angles, and, laterally, by special guide rails.

   If the upper and lower connecting rails are removed, which can be locked into the support tubes, for example, by means of dowels, the remaining separate furniture parts can be placed on top of each other in a space-saving manner. It is easy

 <Desc / Clms Page number 2>

 to realize that assembly and disassembly are simple and can be carried out without the use of tools or auxiliary elements. The lateral connections serve as guide rails and for this are, according to the invention, advantageously manufactured from U-profiles. It is on them that the guide rollers of the basket-shaped elements mentioned, which will be described, roll on them. still question further.

   At the same time these lateral guide rails constitute elements of resistance which considerably improve the rigidity of the furniture.



   The lateral guide rails can according to the invention have projections upwards, but also notches either to ensure the basket element, once pulled out, an inclined position facilitating the overall view, or to ensure a central stop position, so that the basket elements, in which the documents are suspended, can be used on both sides.



   The basket-shaped elements are adapted to the particularities of the device according to the invention. The manufacture from metal wire or the like gives the movable member a very low weight with excellent stability. If the movable elements are open at the bottom, as provided for in the invention, the filing cabinets can hang downwards, which saves space.



  In other words we can say that the height of the hanging documents does not depend on the height of the basket-shaped elements.



   A horizontal spacer as well as, preferably two connecting elements between the lower and upper frames of the basket, arranged diagonally, separate the box into two oral surfaces and prevent, particularly when the box is inclined, that the boxes slide out. 'a

 <Desc / Clms Page number 3>

 compartment in the other. Notches at the bottom ensure that the moving parts stop in the middle, so that it is ensured that the parts are not pushed too far. mobile.



   Also the following characteristics are for the invention of primary importance.



   1.- The combination of two movable elements in one, which is accessible from both sides and thus allows a much more rational use of the files.



   2. - The possibility of placing the mobile elements in an inclined position.



   3. - The guide rails have projections in the shape of a triangle or a rectangle for guiding the rear axle when the movable elements are inclined.



   4.- Notches in the middle of the guide rails, which act as a stop with regard to the movement of the mobile elements.



   5. - The possibility of dismantling the furniture according to the invention.



   A further advancement brought about by the invention can be seen in the fact that the lockers, which pull out part of their length, are mounted in the cabinet on an inclined plane, on which they are reliably held by usual locking members. The inclined plane is preferably formed by a bottom board placed at an angle in the cabinet. It is then also within the scope of the invention to provide in a floor of the cabinet - this is preferably upper compartments, difficult to access - from the middle to both sides of the cabinet, inclined planes to support racks which are pulled out over part of their length.



   The boxes mentioned are guided in tails, and this with guides or side rollers on the boxes of

 <Desc / Clms Page number 4>

 classification which are used to receive the files. These guide rails are provided with projections intended to bring the pull-out filing boxes into an inclined position. In the projections of the upper parts of the guide rails, according to the invention, height-adjustable stops must also be provided.



   The special construction, according to the invention, of the filing cabinets, which in particular have the possibility of pivoting by tilting, is closely related to the inventive idea explained in the foregoing. According to the invention, guide elements arranged inside, which preferably consist of rollers, can be guided in rails arranged horizontally in the furniture, but guide elements of the storage rack. classification arranged externally, which are also preferably rollers, are mounted on the cabinet, guide members or rollers on which the filing cabinet slides through. profiled elements with the desired slope.

   In order to allow them to be tilted, the filing boxes can be mounted on telescopic bars, and in this case it is necessary to place the filing boxes on that of the telescopic bars which is pulled outwards. These telescopic bars are mounted in the cabinet so as to be able to pivot at a determined angle. The other embodiments of the filing cabinet resulting from their particular mode of cooperation with the filing cabinets emerge from the embodiments shown in the drawings.



   Embodiments of the object of the invention are! shown in the accompanying drawing, given by way of example only and described in the following.



   - fig. 1 shows the device assembled with a double mobile element in the form of a basket;

 <Desc / Clms Page number 5>

 - fig. 2 shows a detail of the locker; - fig. 3 shows how the median projection of the side guide rails brings the movable element into an inclined position; - fig. 4 shows how the central projection or notch directed downwards forms a stop for the movable element; - fig. 5 shows the subdivision of the movable element into two parts which can be operated from the left and the right or from the front and rear; - fig. 6 schematically represents the double movable element; - lesfig. 7 to 9 represent other features. device ticks; - fig. 10 is a side view of the upper part of another embodiment of a filing cabinet; - fig.

   It represents the cabinet of fig.10 with a titled locker showing the hanging files; - fig. 12 shows on a larger scale part of the projection of the guide rails; - fig. 13 shows part of the guide rails produced in a manner corresponding to FIG. 12; - fig. 14 and 15 show two parallel uprights, between which the guide rails are fixed in an adjustable manner in height; - fig. 16 and 17 are longitudinal sections of filing cabinets; - fig. 18 shows a floor of a filing cabinet in which only the essential parts are drawn; - fig. 19 shows a guide bar of a different shape from that of FIG. 18;

 <Desc / Clms Page number 6>

 - fig. 20 corresponds to FIG. 19, the classification records being, this time, drawn;

   - fig. 21 shows a filing cabinet with a telescopic rail pulled for the use of filing cabinets; @ the freeze 22 is a top view of a filing cabinet particularly suitable for the cabinet in question; - fig. 23 shows on a larger scale part of the rack of FIG. 22.



   In fig. 1 and 2 one recognizes in 1 the drawn steel tubes of square section, in which are engaged appendages 2 in the form of tenons of flat bars or angles 3 provided at the top and bottom. This construction allows for easy disassembly and assembly without the need for tools or auxiliary equipment.



   One can recognize in Figs. 1, 3, 4 and 5 the double movable elements, which constitute wire baskets in the form of a basket. They are designated by the reference numeral 4, and move on rollers 5 inside side guide rails 6. Three axes 7,
8 and 9 are provided for each locker. The rollers which form part of it are mounted on ball bearings, which is advantageous in the operation of the rack and appears to be rational from a static point of view, taking into account the position of the center of gravity. Movable basket-shaped elements used to receive documents, which are arranged there in binders or suspended pockets.

   To save space inside the cabinet, the files are suspended, as we have already seen The spacers 10 as well as the reinforcing pieces 11 placed diagonally divide the mobile element into two equal compartments A and B and , in particular in the inclined position, shown in FIG. 3, prevent the backrests from sliding from compartment B into the compartment

 <Desc / Clms Page number 7>

 ment A and vice versa.



   The projection already mentioned in the shape of a triangle can be recognized at 12. Thanks to it, the mobile element 4 in the form of a basket is brought, when it is pulled, into an inclined position such that one has a good overview of the suspension files.



   The rails of the floors located below have a downward projection which, as we have already seen, has a shape adapted to the round shapes of the rollers 5.



   We see a lower projection in FIG. 4 in 13.



   This projection constitutes a stop for the movable element in the middle position, because otherwise it would be possible to push the movable element too far from one of the two sides.



   The lower raceway or the lower raceways of the rack is or are advantageously provided with two rolling baskets, which are not joined together like the other movable elements, but form independent elements which can thus be removed separately from the locker, so that it can be placed on a table, for example. This makes it possible not to be obliged, when working on documents deposited in the lower movable element, to do so only in a bent attitude. In order to keep the cabinet or the floor clean, it is also necessary for the lower compartment to be easily accessible, which is ensured by the arrangement according to the invention.



     In the movable elements, one can, according to the invention, add a stop bar 14 (fig.7). This bar 14 moves horizontally and parallel to the median axis 8. It is mounted after the introduction of the mobile elements @, by passing it through two bridges 15 arranged on the support frame and advantageously welded and securing it. by two pins 16. As can be seen in FIG, 8, the ends of the bar 14 protrude outside the movable elements. @ir role is to stop the

 <Desc / Clms Page number 8>

 out of the movable element when it is pulled halfway.



  The two ends of the stop bar 14 then collide with the two uprights 17 and prevent the element from being unintentionally removed. An advantage which is not the least, they give the mobile element better guidance when it is brought into an inclined position, the rear axis engaging with its rollers in two triangular projections, as seen in fig. 3. But these projections can also, for a better maneuvering, be arranged as seen in FIG. 9.



   In the filing cabinet shown in Fig.10 schematically, there are provided gui- rails. dage 2a which, according to fig.12, have a projection upwards, as seen in 3a. In these projections there are rubber stops 4a, which can be adjusted in height by means of the rods 5a by means of the fixing screws 6a. By adjusting the stops 4a, it is thus possible to provide the most suitable tilting position. As seen in the'fig. 13, two of these projections 3a are provided on a rail in three distinctly smaller projections 7a at the lower part of the rail 2a. In accordance with FIG. 14, the rail 2a can be adjusted in height between the uprights 8a and 9a of the cabinet au'moyen plates 10a and 11a.

   The bolts 12a are accordingly removed and replaced in the desired adjustment position.



   As seen in Figs. 10 and 11, the guide rail 2a, which serves to guide the rack 13a in its sliding, the latter carrying the brackets in place, is mounted so as to be able to tilt. For this purpose there is provided an intermediate plate 15a articulated at 16a and 17a on the one hand on the guide rails, and on the other hand on a transverse element 18a of the cabinet. Thanks to this it is possible, as seen in fig. 11, to tilt the rail in the

 <Desc / Clms Page number 9>

 desired inclined position. The round bars 19a then serve for the lateral guidance of the rails 2a. The latter comprise fittings 20a in the form of a handle through which the round bars 19a pass.

   So that a pivoting can also occur towards the side opposite to fig.ll, the plate 15a is hinged as shown. the is therefore also possible to tilt the racks 13a to the left side of fig.10 in the same way as in fig.11. The rubber blocks 21a constitute an elastic intermediate element, and also ensure between the .parties bearing on each other the necessary spacing due to the presence of the pins 16a and 17a.



   As seen in fig. 16, the bottom plate
22 is placed at an angle in the cabinet, so that the filing cabinet 23 can be pulled out of the corresponding compartment 24, in an inclined position, to the desired length.



   It is also possible to provide the filing boxes 23 in such a way that they can be pushed freely to the left. also, so that they can also be fired from the left side of the rays to about 50% of their total depth. The locker, as we can see, has several floors.



   It is also possible, as is evident by way of example in FIGS. 14 and 15, provide the stages adjustable at any distances from each other, which is possible at any time after the end of manufacture. But the bottom plate of the compartment in question can also, as can be seen in fig. 17, have its high point in the middle in
25a, so that the inclined planes 26a make it possible to pull the filing boxes 23a in an inclined position on the left side and on the right side. The storage compartments 23a can be maintained by means of usual stop members which can be erased at will.



   One can see at the figs 18-20 another embodiment making it possible to exit in an inclined position the filing compartments 23a. These are guided in

 <Desc / Clms Page number 10>

 the horizontal rails 28a of the filing cabinet la by means of their inner guides in the form of rollers 27a; however, they slide at their outer ends on the guides or rollers 29a provided on the cabinet 1a. The profile of the longitudinal elements, as seen at 30a, causes the filing boxes 23a to assume, when pulled out, a determined inclined position. The profile given to the longitudinal elements of the cabinet can also be produced as shown at 31a.



   The filing cabinet provided especially for the cabinet essentially comprises the frame 32a, on which the rollers or wheels 33a are mounted. The frame 32a is, consti: - killed in a flat frame and allows, as a result of the particular shape. re given to the piece of furniture 1a, a particularly economical conformation as a flat frame, in which the hanging documents can hang freely downwards. The frame 32a is reinforced in the middle with a U-profile 34a .. A. spacer 35a is also provided. Notches or notches
36a are provided to prevent the classified pieces from slipping when the filing frame is in an inclined position. These notches prevent parts classified, for example in the form of binders, from slipping.

   According to fig 22, four sections 37a are provided to receive binders. Ankles 38a cause the stop by abutment against le.meuble during the pivoting of the filing frame shown. A handle 39a, which must also be provided on the other side in the event that the extradition is possible from both sides, facilitates the exit of the frame 32a.



     As it appears in fig. 23, a sheet with two sides 40a and 41a is fixed on the part directed upwards of the frame 32. This sheet is provided with the notches 36. The side 41a. is folded inward due to the presence of an edge 42a. This folding can be adjusted by hand, by

 <Desc / Clms Page number 11>

 example by means of a clamp, so that the parts in the filing cabinets cannot slide out sideways.



   . Of course, the invention is not limited to the embodiments shown and described, which have been given only as examples. @
CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

L'invention a pour objet un meuble de classement en forme d'armoire comportant, pour recevoir des documents ou éléments analogues, des casiers formant tiroirs, tels que des galets, ce meuble étant remarquable notamment par les caractéristiques suivantes prises séparément ou en combinai-. sons : a) - les rails de guidage sont constitués de préférence par des profilés en U et présentent à leur partie supérieure une saillie destinée à permettre la mise en position inclinée des casiers, qui peuvent avantageuse- ment être tirés des deux cotés; b) - les rails de guidage comportent une échancrure formée vers le bas, de manière à réaliser une butée pour les casiers lorsqu'on les sort ou lorsqu'on les rentre; The subject of the invention is a filing cabinet in the form of a cabinet comprising, for receiving documents or similar elements, compartments forming drawers, such as rollers, this cabinet being remarkable in particular by the following characteristics taken separately or in combination. . sounds: a) - the guide rails are preferably formed by U-shaped sections and have at their upper part a projection intended to allow the inclined position of the racks, which can advantageously be pulled from both sides; b) - the guide rails have a notch formed downwards, so as to produce a stop for the racks when they are taken out or when they are in; c) - les rails de guidage des casiers'traversent les montant du meuble, de sorte que les casiers peuvent être tirés des deux côtés; d) - les casiers qui peuvent être tirés sur une partie de leur longueur sont montés dans l'armoire sur un plan incliné, sur lequel ils sont immobilisés de façon effaçable au moyen d'organes de retenue connus en soi; e) - dans un étage, à partir du milieu environ et jusqu'aux deux côtés de l'armoire, des plans inclinés sont prévus pour supporter les casiers susceptibles d'être sortis sur une partie de leur lohgueur; c) - the guide rails of the compartments cross the uprights of the cabinet, so that the compartments can be pulled from both sides; d) - the compartments which can be pulled out over part of their length are mounted in the cabinet on an inclined plane, on which they are immobilized in an erasable manner by means of retaining members known per se; e) - in one floor, from about the middle and up to both sides of the cabinet, inclined planes are provided to support the lockers that may be taken out over part of their length; <Desc/Clms Page number 12> f) - des butées réglables en hauteur sont prévues dans les saillies des parties supérieures des rails de guidage g) - les rails de guidage des casiers sont articulés de manière que l'on puisse, après avoir tiré les casiers, faix basculer, par l'intermédiaire de ces derniers, les rails dans la position inclinée voulue; h) - les rails de guidage sont guidés par des bar- res rondes ou éléments de guidage analogues disposés latéra- lement sur le meuble, ces éléments traversant des appen- dices en forme d'anses, prévus sur les rails; <Desc / Clms Page number 12> f) - height-adjustable stops are provided in the projections of the upper parts of the guide rails g) - the guide rails of the compartments are articulated in such a way that it is possible, after pulling out the compartments, to tilt, by the 'Intermediate these, the rails in the desired inclined position; h) - the guide rails are guided by round bars or similar guide elements arranged laterally on the cabinet, these elements passing through appendages in the form of handles, provided on the rails; i) - les rails de guidage sont articulés au moyen de charnières sur une plaque normalement horizontale, qui est elle-même, à son autre extrémité, articulée sur le meu- bke au moyen de charnières, de sorte que les rails de guidage peuvent pivoter vers l'un ou vers l'autre côté du meuble de classement ; j) - des blocs de caoutchouc sont placés entre les rails de guidage pivotante et la plaque intermédiaire; k) - les rails de guidage sont fixés à des plaques de montage, lesquelles sont ficées de façon séparable à des montants adjacents du meuble; i) - the guide rails are articulated by means of hinges on a normally horizontal plate, which is itself, at its other end, articulated on the moulder by means of hinges, so that the guide rails can pivot towards either side of the filing cabinet; j) - rubber blocks are placed between the pivoting guide rails and the intermediate plate; k) - the guide rails are fixed to mounting plates, which are attached separably to adjacent uprights of the cabinet; 1) - le casier de classement est guidé au moyen d'éléments de guidage intérieurs, de préférence des galets, dans des rails montés horizontalement dans le meuble, des éléments de guidage extérieurs du casier étant prévus par l'intermédiaire d'organes de guidage (galets) montés sur le meuble, sur lequel le casier de classement glisse avec la pente désirée en suivant des barres profilées; m) - dans le but de faire pivoter le casier de clas- sement lorsqu'on le tire, ce dernier est monté sur des rails télescopiques - le casier de classement est prévu sur le rail extérieur qui se tire vers l'avant- lesquels rails sont montés sur le meuble de façon à pouvoir;pivoter d'un <Desc/Clms Page number 13> angle déterminé; 1) - the filing cabinet is guided by means of internal guide elements, preferably rollers, in rails mounted horizontally in the cabinet, external guide elements of the cabinet being provided by means of guide members (rollers) mounted on the cabinet, on which the filing cabinet slides with the desired slope following profiled bars; m) - in order to rotate the filing box when pulled out, the latter is mounted on telescopic rails - the filing box is provided on the outer rail which pulls forward - which rails are mounted on the cabinet so that they can be swiveled <Desc / Clms Page number 13> determined angle; n) - le casier de- classement,- servant ,à recevoir des dossiers suspendus et éléments analogues comporte sur son cadre des entailles ou crans pour recevoir..les dossiers.;' o) - les entailles ont la forme de,traits de. scie et sont prévues dans des tôles et corps analogue, qui sont repliés en formant un rebord du côté voulu du cadre; p) - le rebord de ces ôles rapportées adjacent aux dossiers est plié latéralement,. de façon réglable, afin de maintenir l'espacement des dossiers; q) - le cadre du casier de classement est renforcé en son milieu suivant¯la longueur par un profilé en U ouvert. vers le haut, dont les côtés sont munis de crans, de sorte que deux compartiments contigüs l'un à l'autre sont disponibles pour les documents à classer;: n) - the filing cabinet, - serving to receive suspension files and similar elements has on its frame notches or notches to receive ... files .; ' o) - the notches have the shape of, lines of. saw and are provided in sheets and the like, which are folded back forming a flange on the desired side of the frame; p) - the edge of these inserts adjacent to the files is folded laterally ,. adjustable, to maintain file spacing; q) - the frame of the filing cabinet is reinforced in its middle along the length by an open U-profile. upwards, the sides of which are provided with notches, so that two contiguous compartments are available for the documents to be classified ;: r) - une entretoise médiane est prévue dans le cadre., formant quatre compartiments de classement dans le casier. r) - a middle spacer is provided in the frame, forming four filing compartments in the locker.
BE557873D BE557873A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE557873A true BE557873A (en)

Family

ID=181128

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE557873D BE557873A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE557873A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8109526B2 (en) Convertible A-frame cart
EP0337043B1 (en) Shopping cart with pivotable basket
EP4056070B1 (en) Table with central extension
FR2979210A1 (en) Furniture piece for use by professional for supporting e.g. portfolio during painting, has wall moved in translation between two positions, zone providing side access to contents of drawers, and another zone active independent of positions
FR2646050A1 (en) ELECTRICAL CONNECTION CABINET WITH EXTRACTIBLE FRAME FOR MOUNTING MODULAR ELEMENT MOUNTS
FR2906983A1 (en) Overhead storage device for use with e.g. kitchen furniture, has vertical displacement device to displace storage case between raised and lowered positions, and sliding device enabling case to horizontally slide with respect to support
BE557873A (en)
EP0036817B1 (en) Interior fittings for a vehicle such as a folding caravan
FR2787688A1 (en) SHELF FURNITURE
EP2097306B1 (en) Room service trolley for hotels
FR2815234A1 (en) Folding cupboard for use e.g. in military hospitals has top and bottom which are hinged so that they fold down on to back, doors which fold back against outside of sides and sides which then fold in against back, forming flat unit
EP3093249B1 (en) Collapsible container
FR2934133A1 (en) Table e.g. kitchen table, has retracting unit including displacement system displacing main plates with respect to extension plate, and translation system that vertically displaces main plates to certain height or descends main plates
FR2899782A1 (en) Detachable parts e.g. headlamp insert, storage device for use in assembly line of motor vehicle, has upper deformable case sliding to load products in lower rigid case and passing into deployed position so that racks are accessible
FR2598133A1 (en) Foldable and dismantlable trolley with arms for transporting very diverse loads and able to be converted into a garden barbecue
CH94401A (en) Bookcase with drawers.
CH711834A2 (en) Library module.
FR2712157A1 (en) Storage chest with inner sliding compartment
FR2720611A1 (en) Device for presenting articles
FR2866217A1 (en) Storage furniture e.g. cabinet, for office, has reinforcing stretcher received between side rails in removable manner, door sliding and closing unit snapped in reversible manner on frame, and bottom plate removably mounted on frame
FR2461475A1 (en) Movable stand for newspapers and magazines - has wire supports for pivoting plates and compartments fixed between uprights
FR3062363A1 (en) HANDLING TROLLEY FOR CONSTRUCTION EQUIPMENT
BE515156A (en)
FR2797756A1 (en) Storage unit has two side supports and shelves consisting of central section with bores which can be fastened with pegs to edge components
EP1728605A1 (en) Wheelbarrow with sidepieces for handling, conditioning and carrying wood