BE553669A - - Google Patents

Info

Publication number
BE553669A
BE553669A BE553669DA BE553669A BE 553669 A BE553669 A BE 553669A BE 553669D A BE553669D A BE 553669DA BE 553669 A BE553669 A BE 553669A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
transformer
oscillator
lamp
high voltage
winding
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE553669A publication Critical patent/BE553669A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05CELECTRIC CIRCUITS OR APPARATUS SPECIALLY DESIGNED FOR USE IN EQUIPMENT FOR KILLING, STUNNING, OR GUIDING LIVING BEINGS
    • H05C1/00Circuits or apparatus for generating electric shock effects
    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08BSIGNALLING OR CALLING SYSTEMS; ORDER TELEGRAPHS; ALARM SYSTEMS
    • G08B13/00Burglar, theft or intruder alarms
    • G08B13/22Electrical actuation

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour objet un dispositif générateur d'impulsions électriques, notamment pour lampes de signalisation, appareil de gardiennage et autres applications similaires, comportant un transitron fonctionnant en oscillateur bloqué, alimenté par une batterie de piles, un ensemble formé d'une capacité et d'une résistance, et un transformateur à trois enroulements.

   Il est caractérisé en ce que la fréquence de l'oscillateur est déterminée par la self-induction de l'enroulement primaire du transformateur, en ce que la période de blocage de l'oscillateur est déterminée par la self-induction du deuxième enroulement et par la constante de temps de la capacité et de la résistance, le troisième enroulement du transformateur développant une haute tension proportionnelle au,rapport dudit transformateur, de manière à engendrer des impulsions électriques de faible intensité dont la cadence est déterminée par la constante de temps. 



   Le dessin annexé, donné à titre d'exemple, représente un schéma du dispositif générateur d'impulsions électriques, ainsi que deux formes d'exécution du dispositif appliquées à une lampe de signalisation et à un appareil de gardiennage respectivement. 



   La fig. 1 est un schéma électrique commun aux deux formes d'exécution du dispositif. 



   Les fig.2 à 5 représentent une première forme d'exécution du dispositif appliqué à une lampe de signalisation dont la fig. 2 est une coupe en élévation, suivant la ligne II-II de la fig. 3, la fig. 3, une coupe en plan, suivant la ligne III-III de la fig. 2, la fig. 4, une vue latérale de la lampe de signalisation, et la fig. 5, une vue en plan de la fig. 4. 



   Les fig. 6 et 7 représentent une seconde forme d'exécution du dispositif appliqué à un appareil de gardiennage dont la fig. 6 est une vue en élévation et la fig. 7, une vue en plan de la fig. 6. 



   Le dispositif générateur d'impulsions selon l'invention comporte une batterie de piles 1 (fig. 1) de 12 V ou 24 V, alimentant un oscillateur bloqué 2, constitué par un transitron 3, relié, d'une part, à une capacité 4 et à une résistance 5 dont la constante de temps détermine la période de blocage de l'oscillateur, et, d'autre part, à un transformateur 6 à trois enroulements aux bornes 7 et 8 duquel est recueillie la tension alternative, par exemple de 200 V, 400 périodes. 



   Dans une première forme d'exécution (fig. 1 à 5), le dispositif générateur d'impulsions selon l'invention est appliqué à une lampe de signalisation à feu clignotant. Cette lampe se présente sous la forme d'une borne cylindrique lumineuse comportant à sa partie supérieure un tube 9/ en matière translucide, qui contient une lampe au néon 10, de forme tubulaire. 



  Cette lampe 10 est branchée aux bornes 7 et 8 de l'enroulement haute tension 11 du transformateur 6, les deux autres enroulements dudit transformateur étant constitués par un circuit primaire 12 et par un circuit de réaction 13. 



   Le tube 9 est surmonté d'une coupole   14,   également en matière translucide, dans laquelle sont logés un réflecteur 15 et une cellule photo- électrique 16, branchée au pôle positif 17 de la batterie de piles 1 et à la base du transitron 3. La cellule 16, sensible à la lumière du jour et dont la résistance interne varie suivant le flux lumineux reçu, produit une polarisation positive de la base du transitron 3 proportionnelle au flux lumineux et, de ce fait, l'oscillateur 2 se trouve bloqué pendant le jour et débloqué pendant la nuit. 



   L'installation électrique de la lampe de signalisation est complétée par un interrupteur 18 et par un fusible de protection 19, tous deux branchés sur le pôle négatif 20 de la batterie. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  La batterie de piles 1 ainsi que l'oscillateur bloqué 2 sont logés dans la partie inférieure du tube 9, qui est peint en blanc sur les deux tiers de sa hauteur, avec des bandes fluorescentes 21, de couleur rouge, pour servir de borne lumineuse. Le tube 3 est, en outre, fixé à un socle 22, de forme tronconique, donnant la stabilité nécessaire à la borne. 



   La lampe de signalisation à feu clignotant est destinée à la signalisation lumineuse des chantiers de travaux publics en campagne, lorsqu'on ne dispose pas de réseau électrique ou que les travaux exécutés, de courte durée, entraîneraient trop de frais pour l'installation d'une canalisation électrique branchée au réseau. 



   Le transitron 3 fonctionne en oscillateur bloqué à une fréquence déterminée par la self-induction de l'enroulement 12, d'environ 400 périodes. L'ensemble constitué par la capacité 4 et la résistance 5 a une constante de temps, par exemple une seconde, et détermine la période de blocage de l'oscillateur 2. La haute tension, soit environ 220 V, recueillie aux bornes 7 et 8 de l'enroulement 11 du transformateur, est utilisée pour illuminer le tube au néon 10, lequel s'allumera ou s'éteindra au rythme déterminé par la constante de temps 4 et 5. 



   La lampe de signalisation fonctionne dès que le glux lumineux re- çu par la cellule 16 devient insuffisant pour bloquer l'oscillateur 2. Ce fonctionnement est donc entièrement automatique et ne nécessite pas de mise en marche manuelle, évitant ainsi le déplacement d'un employé sur les différents chantiers pour l'extinction ou la mise en marche de la lampe de signalisation. 



   Parmi les principaux avantages de la lampe de signalisation décrite, il y a lieu de remarquer qu'elle ne crée pas de parasites radiophoniques du fait que le dispositif ne comporte aucun contact mécanique susceptible de provoquer des étincelles génératrices de parasites radiophoniques. 



  Etant donné le très haut rendement d'environ 80 % de ce type d'oscillateur sans contact mécanique, la durée de la batterie de piles est très grande, le courant primaire de celle-ci ne dépassant pas 20 mA pour allumer une lampe au néon courante de 3 à 4 W. En outre, la grande robustesse et la longue durée du transitron permettent de construire une lampe de signalisation qui ne demande pratiquement aucun entretien pendant de nombreuses années, si ce n'est l'échange des batteries de piles lorsque celles-ci sont usées. 



   On pourrait intercaler entre le pôle positif 17 (fig. 1) de la batterie 1 et l'interrupteur 18 une capacité électrique 23 pour empêcher les courants de haute fréquence développés par le circuit oscillant de passer dans la batterie 1. 



   Selon une variante, la lampe de signalisation décrite dans la première forme d'exécution pourrait également servir de lampe clignotante pour signaler un danger lors d'un accident routier nécessitant un constat de police. Le fonctionnement de cette lampe est le même que celui de la borne lumineuse, exception faite de la cellule photo-électrique 16 qui serait supprimée, la mise en marche et l'arrêt de la lampe s'effectuant au moyen de l'interrupteur 18. 



   Dans une seconde forme d'exécution (fig. 1, 6 et 7), le dispositif générateur d'impulsions selon l'invention est appliqué à un appareil de gardienna,ge automatique pour les animaux en pacage dans les champs. 



   En supprimant la cellule photo-électrique 16 (fig. l), il ressort du schéma électrique que, lorsque l'interrupteur 18 est fermé, il se produit aux bornes 7 et 8 du transformateur 3 un courant à haute tension et à très faible intensité. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'appareil de gardiennage est constitué par un pieu cylindrique 24, en fer galvanisé, dans lequel sont logés la batterie de piles 1 et l'oscillateur 2 produisant la haute tension. Le pieu 24 est muni à sa base d'une pointe 25 et d'un disque 26 fixé à une hauteur d'environ 30 cm à partir de sa base, destiné à enfoncer le pieu dans le sol avec le pied et à servir de blocage à l'enfoncement dudit pieu. A sa partie supérieure, le pieu est muni de deux isolateurs 27 servant de bornes au branchement d'un conducteur électrique 28 relié à une série de pieux isolés délimitant le champ de pacage des animaux. 



   En reliant la borne 7 du transformateur 6 à la masse représentée par le sol et la borne 8 du conducteur électrique 28, soutenu par les pieux isolés, le courant émis par l'oscillateur bloqué parcourra le circuit par intermittance à la cadence de la constante de temps 4 et 5. Dès qu'un animal vient en contact avec le fil, il reçoit une décharge électrique de très faible intensité, par conséquent inoffensive, qui aura pour effet de l'éloigner de la limite de gardiennage. 



   L'appareil de gardiennage décrit possède une grande robustesse du fait qu'il ne comporte aucun contact mécanique susceptible de se détériorer par l'oxydation provoquée par l'humidité de l'air. Par suite de la longue durée des piles alimentant l'appareil, la consommation en courant primaire n'est que de 1 à 2 mA. Grâce aux bonnes conditions de rendement de cet appareil à piles, on évite l'emploi de batteries d'accumulateurs exigeant des recharges périodiques et nécessitant un entretien onéreux. Enfin, l'appareil de gardiennage, comme la lampe de signalisation de la première forme d'exécution, ne provoque pas de troubles radiophoniques.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to an electrical pulse generator device, in particular for signaling lamps, guarding apparatus and other similar applications, comprising a transitron operating as a blocked oscillator, powered by a battery of cells, an assembly formed of a capacity and a resistor, and a transformer with three windings.

   It is characterized in that the frequency of the oscillator is determined by the self-induction of the primary winding of the transformer, in that the blocking period of the oscillator is determined by the self-induction of the second winding and by the time constant of the capacitance and of the resistance, the third winding of the transformer developing a high voltage proportional to the ratio of said transformer, so as to generate electrical pulses of low intensity, the rate of which is determined by the time constant.



   The appended drawing, given by way of example, represents a diagram of the device for generating electrical pulses, as well as two embodiments of the device applied to a signaling lamp and to a guarding device respectively.



   Fig. 1 is an electrical diagram common to the two embodiments of the device.



   Figs. 2 to 5 show a first embodiment of the device applied to a signaling lamp of which fig. 2 is a sectional elevation, taken along line II-II of FIG. 3, fig. 3, a plan section, taken along line III-III of FIG. 2, fig. 4, a side view of the signal lamp, and FIG. 5, a plan view of FIG. 4.



   Figs. 6 and 7 show a second embodiment of the device applied to a guarding device of which FIG. 6 is an elevational view and FIG. 7, a plan view of FIG. 6.



   The pulse generator device according to the invention comprises a battery of batteries 1 (FIG. 1) of 12 V or 24 V, supplying a blocked oscillator 2, consisting of a transitron 3, connected, on the one hand, to a capacity 4 and to a resistor 5 whose time constant determines the blocking period of the oscillator, and, on the other hand, to a transformer 6 with three windings at terminals 7 and 8 from which the alternating voltage is collected, for example from 200 V, 400 periods.



   In a first embodiment (Fig. 1 to 5), the pulse generator device according to the invention is applied to a flashing signal lamp. This lamp is in the form of a luminous cylindrical terminal comprising at its upper part a tube 9 / made of translucent material, which contains a neon lamp 10, of tubular shape.



  This lamp 10 is connected to terminals 7 and 8 of the high voltage winding 11 of transformer 6, the other two windings of said transformer being formed by a primary circuit 12 and by a feedback circuit 13.



   The tube 9 is surmounted by a dome 14, also of translucent material, in which are housed a reflector 15 and a photoelectric cell 16, connected to the positive pole 17 of the battery of batteries 1 and to the base of the transitron 3. Cell 16, sensitive to daylight and whose internal resistance varies according to the received luminous flux, produces a positive polarization of the base of the transitron 3 proportional to the luminous flux and, therefore, the oscillator 2 is blocked for during the day and unlocked during the night.



   The electrical installation of the signal lamp is completed by a switch 18 and a protection fuse 19, both connected to the negative pole 20 of the battery.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  The battery pack 1 as well as the blocked oscillator 2 are housed in the lower part of the tube 9, which is painted white over two thirds of its height, with fluorescent bands 21, red in color, to serve as a light terminal . The tube 3 is, moreover, fixed to a base 22, of frustoconical shape, giving the necessary stability to the terminal.



   The flashing signal lamp is intended for the light signaling of public works sites in the countryside, when there is no electricity network or when the work carried out, of short duration, would entail too much cost for the installation of an electrical pipe connected to the network.



   The transitron 3 operates as a blocked oscillator at a frequency determined by the self-induction of the winding 12, of approximately 400 periods. The assembly formed by capacitor 4 and resistor 5 has a time constant, for example one second, and determines the blocking period of oscillator 2. The high voltage, ie about 220 V, collected at terminals 7 and 8 of the winding 11 of the transformer, is used to illuminate the neon tube 10, which will turn on or off at the rate determined by the time constant 4 and 5.



   The signal lamp operates as soon as the light glux received by cell 16 becomes insufficient to block oscillator 2. This operation is therefore fully automatic and does not require manual switching on, thus avoiding the displacement of an employee. on the various sites for switching off or switching on the signal lamp.



   Among the main advantages of the signaling lamp described, it should be noted that it does not create radio interference because the device does not include any mechanical contact liable to cause sparks which generate radio interference.



  Given the very high efficiency of about 80% of this type of mechanical contactless oscillator, the battery life is very long, the primary current of the latter not exceeding 20 mA to light a neon lamp current from 3 to 4 W. In addition, the great robustness and the long life of the transitron make it possible to build a signal lamp which requires practically no maintenance for many years, except the exchange of the batteries of batteries when these are worn.



   An electric capacity 23 could be inserted between the positive pole 17 (FIG. 1) of the battery 1 and the switch 18 to prevent the high frequency currents developed by the oscillating circuit from passing into the battery 1.



   According to a variant, the signaling lamp described in the first embodiment could also serve as a flashing light to signal a danger during a road accident requiring a police report. The operation of this lamp is the same as that of the light terminal, except for the photoelectric cell 16 which would be eliminated, the switching on and off of the lamp being effected by means of the switch 18.



   In a second embodiment (Fig. 1, 6 and 7), the pulse generator device according to the invention is applied to a gardienna apparatus, automatic ge for animals grazing in the fields.



   By eliminating the photoelectric cell 16 (fig. L), it emerges from the electrical diagram that, when the switch 18 is closed, a high voltage and very low intensity current occurs at terminals 7 and 8 of transformer 3. .

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The guarding apparatus consists of a cylindrical pile 24, made of galvanized iron, in which the battery pack 1 and the oscillator 2 producing the high voltage are housed. The pile 24 is provided at its base with a point 25 and a disc 26 fixed at a height of about 30 cm from its base, intended to drive the pile into the ground with the foot and to act as a blocking at the sinking of said pile. At its upper part, the stake is provided with two insulators 27 serving as terminals for the connection of an electrical conductor 28 connected to a series of insulated piles delimiting the grazing field of the animals.



   By connecting terminal 7 of transformer 6 to the mass represented by the ground and terminal 8 of electrical conductor 28, supported by insulated piles, the current emitted by the blocked oscillator will flow through the circuit intermittently at the rate of the constant of times 4 and 5. As soon as an animal comes into contact with the wire, it receives an electric shock of very low intensity, therefore harmless, which will have the effect of moving it away from the guard limit.



   The guarding device described is very robust owing to the fact that it does not include any mechanical contact liable to deteriorate by oxidation caused by the humidity in the air. Due to the long battery life of the device, the primary current consumption is only 1 to 2 mA. Thanks to the good performance conditions of this battery-powered device, the use of accumulator batteries requiring periodic recharging and costly maintenance is avoided. Finally, the security apparatus, like the signal lamp of the first embodiment, does not cause radio disturbances.


    

Claims (1)

EN' RESUME. IN SUMMARY. L'invention se réfère à un dispositif générateur d'impulsions électriques, notamment pour lampe de signalisation, appareil de gardiennage et autres applications similaires, comportant un transitron fonctionnant en oscillateur bloqué, alimenté par une batterie de piles, un ensemble, formé d'une capacité et d'une résistance, et un transformateur à trois enroulements, invention caractérisée en ce que: The invention refers to an electrical pulse generator device, in particular for a signaling lamp, guarding device and other similar applications, comprising a transitor operating as a blocked oscillator, powered by a battery of cells, an assembly formed of a capacitor and resistance, and a transformer with three windings, invention characterized in that: 1) D'une part, la fréquence de l'oscillateur est déterminée par la sef-induction de l'enroulement primaire du transformateur et, d'autre part, la période de blocage de l'oscillateur est déterminée par la selfinduction du deuxième enroulement et par la constante de temps de la capacité et de la résistance, le troisième enroulement du transformateur développant une haute tension proportionnelle au rapport dudit transformateur, de manière à engendrer des impulsions électriques de faible intensité dont la cadence est déterminée par la constante de temps. 1) On the one hand, the frequency of the oscillator is determined by the sef-induction of the primary winding of the transformer and, on the other hand, the blocking period of the oscillator is determined by the selfinduction of the second winding and by the time constant of the capacitance and the resistance, the third winding of the transformer developing a high voltage proportional to the ratio of said transformer, so as to generate electrical pulses of low intensity, the rate of which is determined by the time constant. 2) Dans une première forme d'exécution du dispositif générateur d'impulsions selon l'invention, une lampe au néon est branchée aux bornes de l'enroulement haute tension du transformateur, ladite lampe étant logée dans le tube translucide d'une borne lumineuse à feu clignotant, une cellule photo-électrique, branchée au pôle positif de la batterie de piles et au transitron fonctionnant en oscillateur bloqué, étant logée dans la coupole recouvrant ledit tube translucide et ayant pour effet d'assurer le fonctionnement automatique de la lampe, dès que le flux lumineux reçu par la cellule photo-électrique devient insuffisant pour bloquer l'oscillateur. 2) In a first embodiment of the pulse generator device according to the invention, a neon lamp is connected to the terminals of the high voltage winding of the transformer, said lamp being housed in the translucent tube of a light terminal flashing light, a photoelectric cell, connected to the positive pole of the battery of batteries and to the transitron operating as a blocked oscillator, being housed in the dome covering said translucent tube and having the effect of ensuring the automatic operation of the lamp, as soon as the luminous flux received by the photoelectric cell becomes insufficient to block the oscillator. 3) Dans une variante à la première forme d'exécution, spécifiée sous 2), un tube au néon,commandé par un interrupteur, est branché aux bornes de l'enroulement haute tension du transformateur, ledit tube au néon étant logé dans une lampe de signalisation à feu clignotant dont la mise <Desc/Clms Page number 4> en marche et l'arrêt sont réglés par ledit interrupteur. 3) In a variant of the first embodiment, specified under 2), a neon tube, controlled by a switch, is connected to the terminals of the high voltage winding of the transformer, said neon tube being housed in a lamp flashing light signaling whose setting <Desc / Clms Page number 4> on and off are set by said switch. 4) Dans une seconde forme d'exécution du dispositif générateur d'impulsions selon l'invention, la batterie de piles et l'oscillateur bloqué produisant la haute tension sont logés, ainsi qu'un interrupteur, dans un pieu en fer galvanisé, muni à sa partie supérieure de deux isolateurs servant de bornes au branchement d'un conducteur électrique supporté par une série de pieux dont l'ensemble constitue un appareil de gardiennage automatique pour les animaux en pacage, la fermeture de l'interrupteur commandant le circuit de l'oscillateur, ce dernier produisant aux bornes du transformateur un courant à haute tension et de très faible intensité qui est transmis au conducteur, la décharge électrique produite dans ledit conducteur ayant pour effet d'éloigner de la limite de gardiennage un animal venant en contact avec le fil. 4) In a second embodiment of the pulse generator device according to the invention, the battery of batteries and the blocked oscillator producing the high voltage are housed, as well as a switch, in a galvanized iron pile, provided at its upper part, two insulators serving as terminals for the connection of an electrical conductor supported by a series of piles the assembly of which constitutes an automatic guarding device for grazing animals, the closing of the switch controlling the circuit of the 'oscillator, the latter producing at the terminals of the transformer a high voltage current of very low intensity which is transmitted to the conductor, the electric discharge produced in said conductor having the effect of removing from the guard limit an animal coming into contact with thread.
BE553669D BE553669A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE553669A true BE553669A (en)

Family

ID=178382

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE553669D BE553669A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE553669A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1210364B (en) * 1964-10-09 1966-02-03 Bosch Gmbh Robert Flashing light signal device

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1210364B (en) * 1964-10-09 1966-02-03 Bosch Gmbh Robert Flashing light signal device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4236544A (en) Safety-enhancing walking stick
US4177500A (en) Power failure light and circuit therefor
US5204586A (en) Solar powered lamp having a circuit for providing positive turn-on at low light levels
FR2496384A1 (en) STARTER FOR PRIMING A DISCHARGE TUBE IN A GAS AND / OR A STEAM, AND AN ELECTRIC DEVICE AND LAMP HAVING A STARTER OF THIS TYPE
EP0633710B1 (en) Power supply for an arc discharge lamp
FR2631102A1 (en) Lamp with light-emitting diodes
BE553669A (en)
FR2500251A1 (en) DEVICE FOR SUPPORTING FEEDBACK OF A FLUORESCENT LUMINAIRE
EP0467766B1 (en) Electrostimulation apparatus
CH323157A (en) Device comprising an electrical pulse generator, in particular signaling lamp and guarding device
FR2470515A1 (en) POWER SUPPLY FOR AN ELECTRIC FLASH DEVICE
CA1089526A (en) Photographic flash device
EP0012784A1 (en) High-frequency ignition device for internal-combustion engine
FR2763777A1 (en) CONTROL CIRCUIT FOR A VIBRATING MEMBRANE
FR2473763A1 (en) CHARGING DEVICE OF A CAPACITOR
EP0026531A1 (en) Starter for lamps such as discharge lamps
JPS5720823A (en) Switching power supply circuit
RU100362U1 (en) BITE ALARM
FR2599208A1 (en) ELECTRONIC POWER SYSTEM FOR ELECTRODE FLUORESCENT TUBES
CH600518A5 (en) Excitation circuit for linear electromagnetic control
SU1709970A1 (en) Insect killing device
FR2634093A3 (en) IMPROVED ELECTRIC LAMP WITH AUTOMATIC IGNITION
NL8101331A (en) ELECTRICAL FLASHING DEVICE.
FR2516737A1 (en) Series connected circuit for gas discharge lamp - uses power factor correction, series inductive ballast and thyristor activated lamp ignition (CS 25.6.82)
BE418392A (en)