BE552253A - - Google Patents

Info

Publication number
BE552253A
BE552253A BE552253DA BE552253A BE 552253 A BE552253 A BE 552253A BE 552253D A BE552253D A BE 552253DA BE 552253 A BE552253 A BE 552253A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ash
gas
mixing device
pieces
gasification
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE552253A publication Critical patent/BE552253A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10JPRODUCTION OF PRODUCER GAS, WATER-GAS, SYNTHESIS GAS FROM SOLID CARBONACEOUS MATERIAL, OR MIXTURES CONTAINING THESE GASES; CARBURETTING AIR OR OTHER GASES
    • C10J3/00Production of combustible gases containing carbon monoxide from solid carbonaceous fuels
    • C10J3/02Fixed-bed gasification of lump fuel
    • C10J3/20Apparatus; Plants
    • C10J3/34Grates; Mechanical ash-removing devices

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Processing Of Solid Wastes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un procédé pour extraire de manière étanche aux gaz de la cendre en morceaux ou en grains grossiers d'une chambre réactionnelle travaillant sous une surpression et servant à la gazéification de combus- tibles pulvérulents, de préférence en suspension avec de l'oxy- gène et de la vapeur d'eau. L'invention concerne, en outre, un dispositif pour la mise en oeuvre de ce procédé. 



   Il est connu de gaséfilier des   combustibles   pulvéru- lents avec de l'oxygène et de la vapeur d'eau. Récemment, un 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 procédé de gazéification pour combustibles pulvérulents a pris une notable expansion, ledit procédé consistant à insuffler le combustible pulvérulent, en mélange homogène avec l'oxygène et, le cas échéant, avec la vapeur d'eau, dans une chambre réactionnelle se trouvant à haute température, de sorte qu'ain- si la réaction entre le carbone solide et les agents de gazéi- fication a lieu en suspension, c'est-à-dire à courant de même sens du carbone et des agents de gazéification. Les résidus de la gazéification se présentent, dans ce cas, en majeure partie sous forme finement divisée et sont extraits de la cham- bre réactionnelle avec le gaz utile.

   Une partie des résidus de la gazéification se dépose toutefois sous forme d'une scorie liquide qui s'écoule alors par une ouverture de soutirage de la chambre de réaction et se solidifie par contact avec les surfaces refroidies des parois ou en tombant dans de l'eau, et quitte finalement la chambre réaction nelle sous une forme plus ou moins granuleuse. 



   Tant qu'il ne règne pas, dans la chambre de gazéifi- cation, une surpression trop différente de la pression normale, l'extraction de la cendre en grains grossiers ou en morceaux n'offre par de difficultés. Elle est simplement éliminée à l'aide de râcleurs d'une tasse plongeuse dans laquelle elle est parvenue depuis la chambre réactionnelle.Toutefois, lorsque la gazéification doit avoir lieu sous pression élevée, par exemple sous une pression de 20 atmosphères et davantage, la réalisation de l'étanchéité du dispositif de soutirage des scories, qui se raccorde à la chambre réactionnelle, ne peut plus être exécutée sous la forme d'une tasse plongeuse.

   Dans ce cas, l'élimination de la cendre en morceaux de la chambre réactionnelle soumise à une pression élevée doit avoir lieu par une autre voie, pour laquelle la présente invention fait 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une avantageuse proposition. L'invention se sert, dans ce cas, d'un procédé connu dans la technique et servant à faire pas- ser une matière pulvérulente d'une enceinte à haute-pression dans une enceinte où règne une pression moindre.

   Ce'procédé connu consiste à transporter la matière pulvérulente par un canal tubulaire entre les deux enceintes situées à une   pres-   sion différente, le canal tubulaire étant réalisé de maniè- re que le dispositif transporteur, qui envoie sous pression la poussière dans le   canalpar   exemple un piston animé d'un mouvement de   va-et-vient,   provoque la formation d'un bouchon, constitué par de la matière pulvérulente, qui sert alors d'é- lément d'étanchéité proprement dit entre les deux enceintes soumises à.une pression différente.

   En conformant de ma- nière appropriée le canal s'étendant entre les enceintes, il est possible de rendre pratiquement étanche le bouchon de poussière, de sorte qu'on peut encore maintenir des diffé- rences de pression notables entre les deux enceintes, même lorsque le bouchon de poussière doit rester immobile pendant un certain temps sans que d'autres quantités de poussière soient pressées dans le canal par le piston de transport. 



   L'avantage de ce dispositif connu réside dans le fait que le degré de l'étanchéité réalisée entre les deux enceintes est indépendant d'une usure du canal. 



   Ce procédé d'étanchéiage connu ne convient toute- fois pas lorsqu'il s'agit d'une matière en grains grossiers ou même d'une matière en morceaux. Même dans le cas de pres- sions très élevées,' on ne peut pas, à partir d'une telle ma tière, réaliser un bouchon possédant une   étanchéité suffi-   sante pour le but indiqué. 



   La présente invention consiste maintenant à mélan- ger la cendre en morceaux avec une substance en grains fins 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ou avec une substance pulvérulente, au-dessous de la pres- sion de fonctionnement de l'installation de gazéification,' et à envoyer le mélange, avec formation d'un bouchon étanche aux gaz, par une tubulure dans un dispositif tamiseur soumis à la pression normale, dans lequel les fractions en morceaux sont séparées des fractions pulvérulentes, ces dernières étant ensuite, au moins partiellement, utilisées à nouveau pour être mélangées avec d'autres quantités de cendre en morceaux.

   La substance additionnelle en grains fins qui remplit les vi- des entre les fractions de cendre en grains grossiers provo- que, en liaison avec celles-ci, un bouchon étanche aux gaz qui, lorsqu'on choisit correctement les proportions du mé lange et les pressions de pressage, présente l'étanchéité aux gaz désirée. Comme substance additionnelle en grains fins, on envisage toute substance possédant, aux   températu-:   res utilisées, une résistance suffisante.   On   peut, par exem- ple, utiliser du sable finement broyé ou analogue, ou éga- lement des résidus de gazéification pulvérulents qui ont été, soit séparés du gaz utile, soit se sont formés à par- tir de la cendre en morceaux grossiers par suite de la com- pression à l'intérieur du tube de transfert. 



   Bien que les explications précédentes se rapportent en premier lieu à un procédé de gazéification dans lequel le combustible pulvérulent est gazéifié sous pression et en suspension, elles sont également applicables aussi aux au- tres procédés de gazéification dans lesquels les résidus de gazéification se forment au moins partiellement sous la for- me d'une cendre en morceaux ou d'une cendre en grains gros- siers. 



   Un dispositif pour la mise en oeuvre du procédé conforme à l'invention est représenté d'une façon simplifiée 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sur le dessin annexé. La gazéification sous pression a lieu dans la chambre de 'gazéification 1, dont on n'a représenté' que la partie inférieure de la maçonnerie réfractaire   2'et   .l'ouverture d'extraction 3 pour les résidus de gazéification en morceaux grossiers. La cendre en grains grossiers s'accu- mule dans un cendrier 4 et parvient, par la conduite   'dans   un dispositif mélangeur 6 Dans ce dispositif mélangeur 6 parvient en outre, par la conduite 7 une substance en grains fins, par exemple du sable en grains fins ou de la cendre en grains fins, qui parvient d'un tube d'amenée ±! dans le canal où elle est comprimée à l'aide du piston en formant un bouchon.

   La résistance dans le canal 1 est provoquée par un certain rétrécissement de ce canal en 10 Dans le dispositif mélangeur 6 qui, par suite de la température relativement éle- véè de la cendre en grains grossiers, est pourvu,le cas éché- ant, d'une enveloppe 11 refroidie à l'eau, les fractions en grains fins et les fractions en grains grossiers sont soi- gneusement mélangées entre elles et elles parviennent alors, par le tube 12,

   dans le dispositif transporteur 13 travail- lant sensiblement de la même manière que le dispositif de   .compression   qui introduit la matière en grains fins dans le dispositif mélangeur 6 Le dispositif transporteur 13 est constitué par un tube 14 et par un piston 15 qui se déplace dans ce tube suivant un mouvement de va-et-vient et qui est actionné par l'intermédiaire d'une timonnerie   16   partir d'un dispositif d'entraînement non représenté.Le bouchon ob- tenu à partir du mélange de la matière en grains fins et de la cendre en morceaux parvient, par le tube 17 dans un dis- positif tamiseur 18 dans lequel la matière fine est séparée des fractions en morceaux grossiers.La matière en grains fins est rassemblée dans la trémie 19 et parvient, par la tubulure 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 20,

   dans le récipient de fond   21   d'un élévateur qui transpor- te cette matière, par la conduite 22, dans le tube   réparti-   teur 8 Les fractions en grains grossiers sont soutirées par l'ouverture de soutirage 23 et tombent alors dans une berline 24. 



   Dans la forme d'exécution de l'invention qui vient d'être décrite, la cendre en morceaux parvient, telle   qu'el-   le se forme dans le gazogène, du cendrier 4 dans le dispo- sitif mélangeur 6 en passant par la tubulure 5 Il est tou- tefois possible d'intercaler sur le trajet entre le cendrier 4 et le dispositif mélangeur 6 un dispositif de préconcas- sage travaillant également d'une manière étanche à la pres- sion et qui soumet à un concassage préalable la cendre se présentant avec une grosseur de grain très variable, en vue de l'amener à la grosseur de grain désirée.

   De plus, on peut prévoir, entre un tel dispositif de concassage préa- lable et le dispositif mélangeur 6, par exemple à la suite de la conduite 5 un dispositif répartiteur particulier as- surant un remplissage par doses, dans le dispositif mélan- geur, de la cendre préalablement broyée, lorsqu'il s'avère plus avantageux d'effectuer une extraction discontinue de la cendre pour adapter cette extraction au fonctionnement de la gazéification ou à la formation, éventuellement   va-   riable, de cendre en morceaux.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process for extracting, in a gas-tight manner, ash in pieces or in coarse grains from a reaction chamber operating under an overpressure and serving for the gasification of pulverulent fuels, preferably in suspension with oxygen and water vapor. The invention further relates to a device for implementing this method.



   It is known to gasify pulverulent fuels with oxygen and water vapor. Recently a

 <Desc / Clms Page number 2>

 gasification process for pulverulent fuels has grown significantly, said process consisting in blowing the pulverulent fuel, in a homogeneous mixture with oxygen and, where appropriate, with water vapor, into a reaction chamber located at high temperature , so that the reaction between the solid carbon and the gasifying agents takes place in suspension, that is to say with a flow in the same direction of the carbon and the gasifying agents. The residue from the gasification is in this case mostly in finely divided form and is extracted from the reaction chamber with the useful gas.

   However, part of the gasification residues are deposited in the form of liquid slag which then flows through a draw-off opening of the reaction chamber and solidifies on contact with the cooled surfaces of the walls or by falling into liquid. water, and finally leaves the reaction chamber in a more or less granular form.



   As long as there is not an excess pressure in the gasification chamber which is too different from the normal pressure, the extraction of the ash in coarse grains or in pieces does not present any difficulties. It is simply removed with the aid of scrapers from a plunger cup into which it has entered from the reaction chamber. However, when gasification is to take place under high pressure, for example at a pressure of 20 atmospheres and above, the realization the sealing of the slag withdrawal device, which connects to the reaction chamber, can no longer be carried out in the form of a dip cup.

   In this case, the removal of the lumpy ash from the reaction chamber subjected to high pressure must take place by another route, for which the present invention makes.

 <Desc / Clms Page number 3>

 an advantageous proposition. In this case, the invention makes use of a method known in the art for passing a pulverulent material from a high pressure vessel into a lower pressure vessel.

   This known process consists in conveying the pulverulent material by a tubular channel between the two enclosures situated at a different pressure, the tubular channel being produced in such a way that the conveying device, which sends the dust under pressure into the channel, for example. a piston driven by a reciprocating movement, causes the formation of a plug, consisting of pulverulent material, which then serves as the actual sealing element between the two enclosures subjected to a. different pressure.

   By suitably shaping the channel extending between the enclosures, it is possible to make the dust plug substantially sealed, so that significant pressure differences can still be maintained between the two enclosures, even when the dust plug should remain stationary for some time without further amounts of dust being pressed into the channel by the transport piston.



   The advantage of this known device lies in the fact that the degree of sealing produced between the two enclosures is independent of wear of the channel.



   This known sealing method is, however, not suitable for coarse-grained material or even for lumpy material. Even in the case of very high pressures, it is not possible, from such a material, to produce a stopper having a sufficient seal for the indicated purpose.



   The present invention now consists in mixing the lumpy ash with a fine-grained substance.

 <Desc / Clms Page number 4>

 or with a pulverulent substance, below the operating pressure of the gasification plant, 'and to send the mixture, with formation of a gas-tight plug, through a pipe into a sieve device subjected to the normal pressure, in which the lumpy fractions are separated from the powdery fractions, the latter then being, at least partially, again used to be mixed with further amounts of lumpy ash.

   The additional fine-grained substance which fills the voids between the coarse-grained ash fractions, in conjunction with them, causes a gas-tight plug which, when the proportions of the mixture and the mixture are correctly chosen. pressing pressures, exhibits the desired gas tightness. As an additional fine-grained substance, any substance which has sufficient strength at the temperatures used. For example, finely ground sand or the like can be used, or also powdery gasification residues which have either been separated from the useful gas or have formed from the ash in coarse pieces by. after compression inside the transfer tube.



   Although the foregoing explanations relate primarily to a gasification process in which the pulverulent fuel is gasified under pressure and in suspension, they are also applicable also to other gasification processes in which at least gasification residues are formed. partially in the form of lumpy ash or coarse-grained ash.



   A device for implementing the method according to the invention is shown in a simplified manner.

 <Desc / Clms Page number 5>

 on the accompanying drawing. The gasification under pressure takes place in the gasification chamber 1, of which only the lower part of the refractory masonry 2 is shown and the extraction opening 3 for the coarse lump gasification residues. The coarse-grained ash accumulates in an ashtray 4 and passes through line 'into a mixing device 6. In this mixing device 6, furthermore, through line 7, a fine-grained substance, for example sand sand, arrives. fine-grained or fine-grained ash, which comes from a feed pipe ±! in the channel where it is compressed using the piston, forming a plug.

   The resistance in channel 1 is caused by a certain narrowing of this channel in the mixing device 6 which, owing to the relatively high temperature of the coarse-grained ash, is provided, if necessary, with In a casing 11 cooled with water, the fine-grained fractions and the coarse-grained fractions are carefully mixed together and they then pass through the tube 12.

   in the conveyor device 13 working in substantially the same way as the compression device which introduces the fine grain material into the mixing device 6 The conveyor device 13 consists of a tube 14 and a piston 15 which moves in this tube following a reciprocating movement and which is actuated by means of a linkage 16 from a drive device, not shown. The stopper obtained from the mixture of the fine grain material and lumpy ash passes through tube 17 into a sieve device 18 in which the fine material is separated from the coarse-lumped fractions. The fine-grained material is collected in the hopper 19 and passes through the tube

 <Desc / Clms Page number 6>

 20,

   in the bottom container 21 of an elevator which conveys this material, through line 22, into the distributor tube 8 The coarse-grained fractions are withdrawn through the draw-off opening 23 and then fall into a sedan 24 .



   In the embodiment of the invention which has just been described, the ash in pieces reaches, as it forms in the gasifier, from the ashtray 4 into the mixing device 6, passing through the pipe. 5 It is however possible to interpose on the path between the ashtray 4 and the mixing device 6 a pre-crushing device which also operates in a pressure-tight manner and which subjects the ash to prior crushing. presenting with a very variable grain size, in order to bring it to the desired grain size.

   In addition, it is possible to provide, between such a prior crushing device and the mixing device 6, for example following the pipe 5, a particular distribution device ensuring filling in doses, in the mixing device, pre-crushed ash, when it turns out to be more advantageous to carry out a discontinuous extraction of the ash in order to adapt this extraction to the operation of the gasification or to the formation, possibly variable, of ash in pieces.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1) Procédé pour extraire d'une manière étanche aux gaz de la cendre en morceaux ou en grains grossiers d'une chambre réactionnelle travaillant sous une surpression-et servant à la gazéification de combustibles pulvérulents en suspension avec de l'oxygène et de la vapeur d'eau, caractérisé par le fait qu'on mélange la cendre,en morceaux avec une substance en grains fins ou avec une substance pulvérulente, au-dessous de la pression de fonctionnement de l'installation de gazéification, et qu'on envoie le mélange, avec formation:; CLAIMS 1) A method for extracting, in a gas-tight manner, lumpy or coarse-grained ash from a reaction chamber working under overpressure - and serving for the gasification of pulverulent fuels in suspension with oxygen and steam of water, characterized in that the ash is mixed, in pieces with a fine-grained substance or with a powdery substance, below the operating pressure of the gasification plant, and that the mixture, with formation :; d'un bouchon étanche aux gaz, par une tubulure dans un dispositif tamiseur soumis à la pression normale dans lequel les fractions en morceaux sont séparées des fractions pulvérulentes, ces dernières étant ensuite, au moins partiellement, utilisées à nouveau pour être mélangées avec, d'autres quantités de cendre en morceaux, 2'-). Procédé suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'on utilise comme substance additionnelle pulvérulente du sable finement broyé ou analogue, ou également des résidus de gazéification pulvérulents qui sont séparés en un autre point du gaz utile produit. a gas-tight stopper, by a pipe in a sieve device subjected to normal pressure in which the lumpy fractions are separated from the powdered fractions, the latter then being, at least partially, used again to be mixed with, d 'other quantities of ash in pieces, 2'-). Process according to Claim 1, characterized in that finely ground sand or the like is used as additional powdery substance, or also powdery gasification residues which are separated at another point from the useful gas produced. 3) Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait qu'il comporte un dispositif mélangeur étanche aux gaz et résistant à la pression, dans lequel est introduite la cendre en morceaux provenant de la chambre de gazéification, et dans lequel est également introduite, avec maintien de la fermeture étanche aux gaz, la substance additionnelle pulvérulente ; un dispositif d'extraction monté à la suite du dispositif mélangeur et dans lequel le mélange de cendre en <Desc/Clms Page number 8> morceaux et de matières fines est comprimé, à l'aide d'une sorte de presse à bouchon, pour donner un bouchon étanche aux gaz et est pressé à travers une tubulure; 3) Device for the implementation of the method according to claims 1 and 2, characterized in that it comprises a gas-tight and pressure-resistant mixing device, into which is introduced the ash in pieces from the chamber of gasification, and into which is also introduced, with maintenance of the gas-tight seal, the additional pulverulent substance; an extraction device mounted after the mixing device and in which the ash mixture in <Desc / Clms Page number 8> pieces and fine material is compressed, using a kind of plug press, to give a gas-tight plug and is squeezed through a tubing; un dispositif tamiseur dans lequel la cendre en morceaux est séparée des fractions fines et, en outre, un dispositif de renvoi, à l'aide duquel la fraction fine séparée est à nouveau renvoyée au dispositif mélangeur,, 4) Dispositif suivant la revendication 3, caracté- risé par le fait que l'introduction de la substance pulvéru- lente dans le dispositif mélangeur se fait également à l'aide d'une presse à bouchon. a sieve device in which the lumpy ash is separated from the fine fractions and, in addition, a return device, with the aid of which the separated fine fraction is again returned to the mixing device, 4) Device according to claim 3, charac- terized in that the introduction of the pulverulent substance into the mixing device is also done using a plug press. 5) Dispositif suivant les revendications 3 et 4 caractérisé par'le fait que le dispositif mélangeur présente une chemise refroidie à l'eau et des bras agitateurs refoi dis à l'eau. 5) Device according to claims 3 and 4 characterized par'le the fact that the mixing device has a jacket cooled with water and stirring arms said water. 6) Dispositif suivant les revendications 3 à 5 caractérisé par le fait qu'avant son entrée dans le dispositif mélangeur, la cendre en morceaux est soumise, dans un disposi- tif concasseur, à un concassage préalable à la grosseur de grain désirée. 6) Device according to claims 3 to 5 characterized in that before entering the mixing device, the ash in pieces is subjected, in a crusher device, to a prior crushing to the desired grain size. 7) Dispositif suivant les revendications 3 à 6, ca- ractérisé par le fait que sur le trajet de la. cendre du gazo- gène au dispositif mélangeur, il est prévu un dispositif ré- partiteur assurant une délivrance par doses de la cendre au dispositif mélangeur. 7) Device according to claims 3 to 6, charac- terized in that on the path of the. As the ash from the gas to the mixing device, a distributing device is provided for delivering the ash in doses to the mixing device.
BE552253D BE552253A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE552253A true BE552253A (en)

Family

ID=177507

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE552253D BE552253A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE552253A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5915308A (en) * 1996-01-18 1999-06-29 Siemens Aktiengesellschaft Discharge apparatus

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5915308A (en) * 1996-01-18 1999-06-29 Siemens Aktiengesellschaft Discharge apparatus

Similar Documents

Publication Publication Date Title
AU2006241311B2 (en) Method and apparatus for discharging slag from gasification reactors
US4738687A (en) Process for the removal of residue particles from a pressurized gasification reactor
FR2735791A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR COOLING MELTED BLAST FURNACE DAIRY
EP2689133A1 (en) Piston-type transfer pump device, method for transferring particulate solid matter using such a device, application of the method to the feeding of a gasification reactor
EP0711254B1 (en) Method of rendering inert, with the aid of a plasma torch, products containing metals, in particular heavy metals, and facility for carrying out said method
CN101959997A (en) Gasification device with slag removal
BE552253A (en)
FR2556983A1 (en) PROCESS AND INSTALLATION FOR TREATING FLUIDIZED BED MATERIALS, PARTICULARLY FOR COMBUSTION OR GASIFICATION OF COMBUSTIBLE MATERIAL
CH619486A5 (en)
CA3093099A1 (en) A process and process line for solvent extraction of bitumen from oil sands
KR20100076976A (en) Gas generator for gasifying solid granular fuels by applying pressure
FR2537592A1 (en) PROCESS FOR GASIFYING FIXED BED CARBON AGGLOMERATES
FR2517590A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF A CERAMIC MATERIAL, IN PARTICULAR A MIXTURE FOR THE MANUFACTURE OF TILES AND INSTALLATION FOR THE IMPLEMENTATION OF THIS PROCESS
EP3397733A1 (en) Arrangement and method for preparing a gas
FR2493861A1 (en) PROCESS FOR PRODUCTION OF SYNTHETIC GAS PRACTICALLY FREE OF PARTICLES
JP2011012146A (en) Device of gasification, and method of gasification
CA1107959A (en) Charging fuel into agglomerates for gasification of coal using binder which hardens when heated
BE1004228A3 (en) Method for the intermediate storage of waste of any kind, transportation and / or use of their energy and materials that contain.
US1278180A (en) Apparatus for making gas.
EP3371276B1 (en) Device for thermolysis in stages
BE543277A (en)
BE357237A (en)
FR2621575A1 (en) Process and device for the continuous production of liquid silicon from carbon and silica
FR2608167A1 (en) Fuel, process for the preparation of this fuel and plant for making use of the said process
CH278227A (en) A method and apparatus for gasifying coarse-grained carbonaceous materials which agglomerate upon heating.