BE551392A - - Google Patents

Info

Publication number
BE551392A
BE551392A BE551392DA BE551392A BE 551392 A BE551392 A BE 551392A BE 551392D A BE551392D A BE 551392DA BE 551392 A BE551392 A BE 551392A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
electrodes
group
fixed
electrode
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE551392A publication Critical patent/BE551392A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03CMAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03C3/00Separating dispersed particles from gases or vapour, e.g. air, by electrostatic effect
    • B03C3/34Constructional details or accessories or operation thereof
    • B03C3/40Electrode constructions

Landscapes

  • Physical Or Chemical Processes And Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention a pour objet une disposition d'électro- des, spécialement pour séparateur d'électro-filtre, carac- térisée par le fait que les électrodes se composent   -de   corpe en forme de coquille, sont divisées en deux groupes reliés entre eux par une source de tension continue, et rentrent les unes dans les autres, de sorte qu'une électrode du premier groupe alterne avec une électrode du deuxième grou- pe. 



   L'avantage de la nouvelle disposition d'électrodes réside dans sa rigidité. Les corps en forme de coquille présentent par essence, pour une épaisseur de paroi égale, une rigidité plus grande que, par exemple, les plaques planes. Il suffit d'attacher les corps en forme de   coquil-   le uniquement par un de leurs bords, ce qui ne serait pas possible l,our les électrodes en plaques, à moins qu'elles soient très épaisses. 



   On peut renoncer pour cette raison à étayer récipro- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 quement les électrodes au moyen de corps isolants placés du côté d'évacuation des gaz et éviter ainsi les pertes      de puissance dues aux courants de fuite et l'encrassement des corps isolants. Cette modalité simplifiée de fixation des corps en forme de coquille s'avère en effet suffisante, quoique l'intervalle séparant les électrodes dans les dis- positions d'électrodes des électro-filtres doive être en général respecté sur tous les points avec une exactitude relative. On sait qu'une faible diminution de cet. écarte- ment peut déjà engendrer des claquages.

   En cas d'électro- des flexibles ou insuffisamment attachées, ce danger s'a- vère très grand à cause des forces s'exerçant sur les   diffé-   rentes électrodes,'par exemple par suite du passage du courant de gaz ou à cause de   If attraction   électrostatique. 



   Les électrodes peuvent être constituées, en parti- culier, de surfacés de révolution coaxiales s'emboîtant les unes dans les autres et à angle d'ouverture variable, et dont la génératrice présente'par conséquent une incli- naison variable. De tels corps possèdent, comme on le sait, une rigidité particulièrement grande. 



   Les électrodes peuvent présenter en   outre,sur   la .majeure partie de leurs surfaces, des surfaces coniques pareilles. les unes aux autres, afin de s'emboîter alors coaxialement les unes dans les autres. Pour réaliser une telle disposition d'électrodes, il suffit de faire appel uniquement à un seul ou au maximum à deux outils. Chaque surface conique peut être pourvue, au moins sur l'un des côtés, d'un bord recourbé. Ce bord s'avère avantageux non seulement à l'égard de la rigidité, mais peut également servir pour mieux fixer ce genre de corps ou diminuer   l'intensité- excessive   du champ électrique qui se manifeste normalement dans le voisinage immédiat de l'arête la plus extérieure de ces derniers. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le fait que les électrodes n'aient besoin d'être tenues que par un seul de leurs bords est particulièrement avantageux lorsque les particules séparées constituent   un.   dépôt conducteur d'électricité. Moins il y a de -points de fixation pour les différentes électrodes, plus l'isolation réciproque des deux groupes d'électrodes se trouve simpli- fiée. Il est possible de faire en sorte que les corps iso- lants destinés à servir d'appui entre les deux groupes d' électrodes soient disposés exclusivement du côté de l'é- chappement des gaz du séparateur. Les corps isolants ne sont alors léchés que par le gaz épuré.

   Il ne peut donc pas se former sur ceux-ci de dépôt conducteur de l'électri- cité, qui augmenterait de manière inadmissible la consomma- tion de courant par le séparateur.Ce n'est qu'ainsi qu'il devient pour la première fois possible de réaliser un sé- parateur qui ne soit pas mis hors fonction dès que le gaz à épurer contient des particules qui constituent un dépôt conducteur, c'est-à-dire, par exemple, de fines gouttelet- tes d'eau ou de particules de fumée de tabac.On peut même monter en amont de l'ionisateur et du système de séparation formé par les électrodes, un dispositif pulvérisateur pour enrichir le gaz à épurer de liquide en gouttelettes destiné à constituer sur les électrodes une mince couche fluide ruisselante dont l'écoulement charrie les particules sépa-' rées restantes. 



   La protection du séparateur contre les courants de fuite, qui ne pourraient se produire d'après ce qui précè-. de qu'à la suite de dépôts dont la formation soit condi- tionnée par la condensation de vapeur d'eau ou de substan- ces similaires sur les corps isolants, peut encore être accrue par le fait que ces corps isolants sont composés, au moins sur leur partie   superficille,   de matériau hydro-- fuge ou peuvent être chauffés électriquement. 



   Sous l'appellation de corps en forme de coquille, on entend, suivant l'invention, toutes les surfaces simple- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ment recourbées, c'est-à-dire susceptibles   d'être;   dérou- lées sur le même plan., ou deublemenrecourbées, fermées sur elles-mêmes, et à un ou deux bords, pour lesquelles surfaces, la section transversale du passage de courant de gaz entre deux électrodes varie !uns le sens de ce cou- rant. Se rangent par exemple parmi celles-ci non seulement les surfaces coniques ou autres corps de pure révolution, comme par exemple les calottes sphériques, mais également les parties d'un ellipsoïde, d'un cône   elliptique   et au- tres forces irrégulières. 



   D'autres caractéristiques de l'invention résultent de la description ci-dessous se référant aux dessins. Ces derniers représentent : 
Figure 1 : un exemple de réalisation de l'invention, où les électrodes sont fixées alternativement par leur bord intérieur at   leur'bord   extérieur. 



   Figure 2 : un autre exemple de réalisation de l'in- vention où les électrodes sont toutes fixées par leur bord extérieur, et figure 3 :un autre exemple encore de réalisation de l'invention, où les   électrodes   sont logées à l'intérieur d'une zone de pression. 



   Le séparateur de l'électro-filtre représenté possè- de dans la   figure   1 un premier groupe d' électrodes se com-- posant des électrodes 1,2, 3, 4 et 5 et un second groupe composé des électrodes 6, 7, 8 et 9, les électrodes des divers groupes se succédant alternativement et étant cons- tituées essentiellement de surfaces coniques identiques entre elles. Les électrodes 1 et 5 sont confectionnées en un matériau plus épais et entourent et protègent en même temps la chambre de séparation proprement dite. 



   Les électrodes du   pre@ier   groupe sont fixées uni- quement par leur bord allongé vers l'extérieur. L'électro- de 1 constitue par son extrémité extérieure une carcasse 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fixe l' de forme cylindrique, dans laquelle s'emboîtent les autres électrodes de ce groupe, séparées par des pièces d'espacement 10. Ces pièces d'espacement ne doivent pas      nécessairement être faites en. matériau isolant, mais peuvent être confectionnées en matériau conducteur, par exemple en métal. Ces pièces ont de préférence une forme annulaire et possèdent un diamètre extérieur qui correspond au diamètre intérieur de l'enveloppe cylindrique 1'.

   La plaque de base 11 peut être reliée à la partie d'enveloppe l' au moyen d'un dispositif de fixation .(,par exemple un joint à baïonnette) de façon à retenir fermement et rigidement les électrodes du premier groupe à l'intérieur de l'enveloppe. 



   . Les électrodes du deuxième groupe sont fixées uni- quement par leur bord interne, allongé vers l'intérieur et maintenu chacun entre deux disques annulaires plats 12. Au moins trois groupes de colonnes d'entretoisement 13, répar- ties uniformément sur le pourtour du bord interne de l'é- lectrode, assurent le centrage des différentes électrodes dans le sens radial et le maintien entre elles, dans le sens axial, de l'écartement exact. Chaque colonne d'entretoise- ment peut présenter à cette fin une cheville qui passe à travers les disques annulaires   12'et   s'enfonce dans une cavité correspondante- de la colonne voisine 13. Ce disposi- tif de fixation n'a pas besoin non plus d'être fait en ma- tériau isolant et peut être confectionné en matériaux con- ducteurs. 



   L'isolation entre les deux groupes d'électrodes à potentiel différent a lieu grâce aux bagues isolantes 14 et 15. Celles-ci sont montées de façon à bloquer et retenir fermement le dispositif de fixation dés électrodes du se- cond groupe. en même temps qu'a lieu le serrage des électro- des du premier groupe. 



   Les bagues isolantes 14 et 15 sont montées sur la partie amont du séparateur, de sorte qu'il n'y a qu'une 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 faible éventualité qu'un sédiment conducteur vienne les recouvrir. Elles sont en outre pourvues dans cet exemple de réalisation d'enroulements ohauffants 16, par lesquels elles sont amenées jusqu'à une température dépassant le point de condensation, de sorte que la formation d'un dépôt se trou- ve entièrement éliminée. 



   Les enroulements chauffants sont alimentés par un bobinage spécial de l'appareil à haute tension 17 qui est disposé dans l'espace libre 19 formé par l'électrode 5 en forme de pot et le couvercle 18. Il est utile que cet espa- ce libre soit traversé par le gaz épuré. L'appareil à hau- te tension 17 est relié grâce au câble 20 à la source de basse tension.

   1 
Le gaz à épurer,   dans.lequel   les particules en sus- pension ont été au préalable chargées électriquement de ma-' nière quelconque,-est dirigé à travers les ouvertures 21 de la zone des bords des électrodes du premier groupe dans la chambre de séparation qu'il quitte épuré par les espaces intercalaires 22 aménagés entre les différentes colonnes   d'entretoiseraent   13, pour être amené enfin à travers les ouvertures 23 pratiquées dans le couvercle de fermeture 24 du filtre, à la destination qui lui est réservée. 



   Dans la figure 2, les dispositifs de fixation 28 du premier groupe d'électrodes et les dispositifs de fixa- tion 29 du deuxième groupe d'électrodes sont disposés sur une plaque de base 27 en matériau isolant. Le dessin ne représente toujours qu'un seul de ces dispositifs de fixa- tion,' qui sont répartis de préférence uniformément sur la périphérie de la plaque de   base'27.   Ces dispositifs pré- sentent chacun des pièces d'entretoisement 30, respecti- vement 31, qui maintiennent l'écartement exact entre les différentes électrodes.

   Les électrodes 32 du premier grou- pe d'électrodes sont fixées par leur bord extérieur au moyen du'dispositif de fixation 28, cependant que les é- lectrodes 33 du deuxième groupe d'électrodes sont également 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 fixées par leur bord extérieur par les dispositifs de fixa- tion 29, décalés par rapport aux dispositifs de fixation 28. 



   Considérant que les électrodes 32 et 33 sont   empi-   lées dans une direction presque verticale et ne sont fixées que par leur bord supérieur, même des quantités assez for- tes de liquide, déposées dans le séparateur, n'arrivent pas à déranger le fonctionnement de ce dernier, car elles tom- bent simplement sous forme de gouttes, ou s'écoulent, en direction contraire à celle du courant de gaz. Il n'y a en particulier aucun danger à ce que l'isolation entre les dif- férents groupes   d'électrodes, 1 c'est-à-dire   ici la plaque      de base 27, soit recouverte d'une mince couche de liquide, car cette dernière ne peut, venir en contact qu'avec du gaz épuré.

   On peut même   ajouta  au gaz à épurer un liquide fi-   nement   pulvérisé qui, après avoir été chargé électriquement. sur les électrodes, sera des nouveau séparé du gaz, char-   riera lorsqu'il   tombera sous forme de gouttes, les parti-. cules de poussière et saletés séparées   simultanément,   et      nettoyera ainsi continuellement les électrodes. 



   Dans cet exemple de réalisation,   l'ionisateur   est combiné, directement.avec les,   électrodes   du séparateur, Les bandes 34 placées vis-à-vis   d'-une   arête' de l'électrode voisine, ont pour rôle d'ioniser le gaz à épurer par une décharge à effluves. Il est préférable que les bandes 34 soient faites en matériau semi-conducteur, la décharge à effluves étant ainsi stabilisée à l'égard d'une décharge jaillissante et d'une décharge en aigrette. Il est particu- lièrement avantageux pour les électrodes à surface conique de cette forme de réalisation, de découper en spirale les bandes dans un disque plat, de sorte que chaque, ensemble de   ban@es   appliqué sur une électrode soit composé d'un seul morceau. 



   L'électro-filtre représenté par la   fiure   3 est destina à épurer les   gaz   sous pression. Tout le dispositif 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est logé dans un vase à pression, formé d'un fond 35, d'un manchon cylindrique   36   et d'un couvercle 37. Le gaz à épu- rer est amené par un tuyau 38 et évacué par un tuyau 39.. 



  Les électrodes 40 du premier groupe d'électrodes possèdent le potentiel de la terre, sont fixées uniquement par leur bord extérieur, et sont maintenues à une distance exacte l'une de l'autre au moyen de pièces d'espacement 41. Les électrodes 42 du deuxième groupe sont fixées uniquement par leur bord intérieur. Elles y sont serrées entre   daux   dis- ques annulaires plats 43, qui sont séparés à leur tour des disques voisins par les anneaux d'entretoisement 45 pour- vus d'ouvertures 44. Des chevilles ajustées 46 ont pour rôle de centrer les électrodes dans le sens radial et d'as- surer entre les anneaux d'entretoisement 45 et les disques annulaires 43 une jonction sûre, malgré une fixation déta- . chable . Deux bagues isolantes 47 et 48 permettent aux deux groupes d'électrodes de potentiel différent de s'étaler réciproquement. 



     L'assemblage   de ce dispositif est très simple, car il suffit simplement de monter les différentes électrodes avec leurs pièces d'entretoisement respectives, les unes après les autres, et de visser ensuite solidement le fond 35 au manchon cylindrique 36, afin que l'ensemble du dis- positif d'électrodes se trouve serré et fixé sans poasibi- lité de déplacement.

   "clé 
L'électrode conique la plus inférieure 40, consti- tue avec une enveloppe en forme de calotte   49   (qui-est pressée lors du serrage du fond   35-par--une   pièce d'appui 50 contre l'électrode la plus inférieure 40) un espace vide 51   où   se trouvent le transformateur à haute tension 52, le tube.redresseur 53 et un contacteur manométrique 54, destiné à relier l'enroulement primaire du transfor- mateur à haute tension 52 à une source de basse tension par l'intermédiaire d'un câble 55. Ce câble 55 est isolé et passe par le canal central d'évacuation. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Tandis que le   premier groupe   d'électrodes est relié au transformateur à haute tension 52 par la masse, le deu- xième groupe 'est branché au même transformateur 52 par l'intermédiaire du tube redresseur 53. Une lampe lumines- élevée cente 56, reliée par une résistance ohmique/57 au groupe d'électrodes sous tension, signale en s'allumant que le dispositif est en marche.      



   Une bague 58, enduite d'une préparation radio-ac- tive, sert d'ionisateur, Cette bague est reliée au moyen de fils d'appui 59 à l'ùne des électrodes 42 du deuxième groupe d'électrodes et possède par conséquent par rapport à son voisinage, notamment l'électrode la plus élevée 40 du premier groupe et le manchon cylindrique 36, un poten- tiel plus élevé, qui permet que les particules en suspen- sion dans le gaz à épurer reçoivent une charge unipolaire. 



   Le gaz pénètre par le tuyau 38 dans le vase à pres- sion et se trouve d'abord dévié directement en direction' tangentielle, afin d'en permettre une répartition plus uni- forme. Après son ionisation et le chargement électrique des particules y contenues dans la zone de la bague en fil 58, le gaz passe par les ouvertures 60 dans la chambre de séparation proprement dite, dont il s'échappe à travers les orifices 44 pratiqués dans les anneaux d'entretoise- ment 45, pour être dirigé vers le point d'utilisation par la conduite 39. La partie du gaz dont le courant passe à travers la chambre de séparation comprise entre les deux électrodes les plus inférieures, est dirigée d'abord à tra- vers les orifices 61 dans l'espace vide 51 et ne sera réu- nie de nouveau avec le courant principal que lorsque cet espace vide aura été aéré.

   Le liquide séparé du gaz peut s'écouler le long des électrodes et s'accumuler sur le fond 35, d'où il peut s'écouler par une conduite 63 pourvue d'une soupape ou d'un robinet ordinaire de vidange 62. 



   Les joints 64 servent à isoler par rapport à l'ex- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 térieur l'ensemble du vase à pression, tandis que les joints 65 sont destinés à ,pêcher que du gaz non épuré puisse pénétrer dans le trajet emprunté- par le gaz déjà      épuré.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The object of the invention is an arrangement of electrodes, especially for an electro-filter separator, characterized in that the electrodes consist of a shell-shaped body, are divided into two groups linked together. by a DC voltage source, and enter into each other, so that an electrode of the first group alternates with an electrode of the second group.



   The advantage of the new arrangement of electrodes lies in its rigidity. Shell-shaped bodies essentially exhibit greater rigidity for equal wall thickness than, for example, flat plates. It suffices to attach the shell-shaped bodies only by one of their edges, which would not be possible with the plate electrodes, unless they are very thick.



   For this reason we can renounce to support recipro-

 <Desc / Clms Page number 2>

 the electrodes by means of insulating bodies placed on the gas discharge side and thus avoid power losses due to leakage currents and clogging of the insulating bodies. This simplified method of fixing the shell-shaped bodies is in fact sufficient, although the interval separating the electrodes in the electrode positions of the electro-filters must in general be respected at all points with relative accuracy. . It is known that a slight decrease in this. spacing can already cause breakdowns.

   In the event of flexible or insufficiently attached electrodes, this danger becomes very great because of the forces exerted on the various electrodes, for example as a result of the passage of the gas current or because of If electrostatic attraction.



   The electrodes can consist, in particular, of surfaces of coaxial revolution which fit into each other and have a variable opening angle, and the generatrix of which therefore has a variable inclination. Such bodies have, as we know, a particularly great rigidity.



   The electrodes can also have, on the major part of their surfaces, similar conical surfaces. to each other, in order to then fit coaxially into each other. To achieve such an arrangement of electrodes, it suffices to use only one or at most two tools. Each conical surface may be provided, at least on one of the sides, with a curved edge. This edge proves to be advantageous not only with regard to rigidity, but can also serve to better fix this kind of body or to decrease the excessive intensity of the electric field which normally manifests itself in the immediate vicinity of the edge. more exterior of these.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The fact that the electrodes only need to be held by one of their edges is particularly advantageous when the separate particles constitute one. electrically conductive deposit. The fewer fixing points there are for the different electrodes, the more the mutual isolation of the two groups of electrodes is simplified. It is possible to arrange for the insulating bodies intended to act as a support between the two groups of electrodes to be arranged exclusively on the gas exhaust side of the separator. The insulating bodies are then licked only by the purified gas.

   Therefore, no electrically conductive deposit can form on them, which would inadmissibly increase the current consumption by the separator. It is only in this way that it becomes for the first time It is also possible to produce a separator which is not switched off as soon as the gas to be purified contains particles which constitute a conductive deposit, that is to say, for example, fine droplets of water or tobacco smoke particles.A spray device can even be fitted upstream of the ionizer and the separation system formed by the electrodes to enrich the gas to be purified with liquid in droplets intended to form a thin fluid layer on the electrodes streaming, the flow of which carries the remaining separated particles.



   The protection of the separator against leakage currents, which could not occur according to the above. that as a result of deposits the formation of which is conditioned by the condensation of water vapor or similar substances on the insulating bodies, can be further increased by the fact that these insulating bodies are composed, at least on their surface part, of water-repellent material or can be heated electrically.



   The term shell-shaped body is understood to mean, according to the invention, all simple surfaces.

 <Desc / Clms Page number 4>

 ment curved, that is to say capable of being; unwound on the same plane., or deublemenrecurved, closed on themselves, and with one or two edges, for which surfaces, the cross section of the passage of gas current between two electrodes varies! according to the direction of this rant. These include, for example, not only conical surfaces or other bodies of pure revolution, such as, for example, spherical caps, but also parts of an ellipsoid, of an elliptical cone and other irregular forces.



   Other characteristics of the invention result from the description below with reference to the drawings. These represent:
Figure 1: an exemplary embodiment of the invention, where the electrodes are fixed alternately by their inner edge at their outer edge.



   Figure 2: another exemplary embodiment of the invention where the electrodes are all fixed by their outer edge, and Figure 3: yet another exemplary embodiment of the invention, where the electrodes are housed inside the invention. 'a pressure zone.



   The separator of the electro-filter shown has in figure 1 a first group of electrodes consisting of electrodes 1, 2, 3, 4 and 5 and a second group consisting of electrodes 6, 7, 8 and 9, the electrodes of the various groups alternately succeeding each other and being constituted essentially of conical surfaces identical to each other. The electrodes 1 and 5 are made of a thicker material and at the same time surround and protect the separation chamber itself.



   The electrodes of the first group are fixed only by their elongated edge towards the outside. The electro- of 1 constitutes by its outer end a carcass

 <Desc / Clms Page number 5>

 fixed the cylindrical shape, in which fit the other electrodes of this group, separated by spacers 10. These spacers do not necessarily have to be made of. insulating material, but can be made of a conductive material, for example metal. These parts preferably have an annular shape and have an outer diameter which corresponds to the inner diameter of the cylindrical shell 1 '.

   The base plate 11 may be connected to the casing part 1 'by means of a fixing device (eg a bayonet seal) so as to firmly and rigidly retain the electrodes of the first group therein. of the envelope.



   . The electrodes of the second group are fixed only by their inner edge, elongated inward and each held between two flat annular discs 12. At least three groups of spacer columns 13, evenly distributed around the perimeter of the edge. internal electrode, ensure the centering of the various electrodes in the radial direction and the maintenance between them, in the axial direction, of the exact spacing. Each spacer column may have for this purpose a pin which passes through the annular discs 12 'and is inserted into a corresponding cavity of the neighboring column 13. This fixing device does not need either. more than being made of insulating material and can be made of conductive materials.



   The insulation between the two groups of electrodes with different potential takes place by means of the insulating rings 14 and 15. These are mounted so as to block and firmly retain the device for fixing the electrodes of the second group. at the same time as the tightening of the electrodes of the first group takes place.



   The insulating rings 14 and 15 are mounted on the upstream part of the separator, so that there is only one

 <Desc / Clms Page number 6>

 low possibility of a conductive sediment covering them. They are furthermore provided in this exemplary embodiment with heating windings 16, by which they are brought to a temperature exceeding the dew point, so that the formation of a deposit is entirely eliminated.



   The heating coils are fed by a special winding of the high voltage apparatus 17 which is arranged in the free space 19 formed by the pot-shaped electrode 5 and the cover 18. It is useful that this free space is crossed by the purified gas. The high voltage apparatus 17 is connected by means of the cable 20 to the low voltage source.

   1
The gas to be purified, in which the suspended particles have been previously electrically charged in any way, is directed through the openings 21 of the area of the edges of the electrodes of the first group into the separation chamber. that it leaves uncluttered by the spacers 22 arranged between the various spacer columns 13, to finally be brought through the openings 23 made in the closing cover 24 of the filter, to the destination reserved for it.



   In FIG. 2, the fasteners 28 of the first group of electrodes and the fasteners 29 of the second group of electrodes are arranged on a base plate 27 of insulating material. The drawing still shows only one of these fasteners, 'which are preferably distributed evenly over the periphery of the base plate'27. These devices each have spacers 30, respectively 31, which maintain the exact spacing between the different electrodes.

   The electrodes 32 of the first group of electrodes are fixed by their outer edge by means of the fixing device 28, while the electrodes 33 of the second group of electrodes are also.

 <Desc / Clms Page number 7>

 fixed by their outer edge by the fixing devices 29, offset with respect to the fixing devices 28.



   Considering that the electrodes 32 and 33 are stacked in an almost vertical direction and are only fixed by their upper edge, even rather large quantities of liquid, deposited in the separator, do not manage to disturb the operation of the device. the latter because they simply fall in the form of drops, or flow, in the direction opposite to that of the gas stream. In particular, there is no danger that the insulation between the different groups of electrodes, 1 ie here the base plate 27, is covered with a thin layer of liquid, because the latter can only come into contact with purified gas.

   It is even possible to add to the gas to be purified a finely pulverized liquid which, after being electrically charged. on the electrodes, will again be separated from the gas, will carry away when it falls in the form of drops, the parti-. dust and dirt separated simultaneously, and will thus continuously clean the electrodes.



   In this exemplary embodiment, the ionizer is combined, directly with the electrodes of the separator, The strips 34 placed opposite an edge 'of the neighboring electrode, have the role of ionizing the gas. to be purified by a discharge with corona. It is preferable that the strips 34 are made of a semiconductor material, whereby the corona discharge is stabilized against gushing discharge and tassel discharge. It is particularly advantageous for the tapered surface electrodes of this embodiment to spirally cut the strips from a flat disc so that each set of strips applied to one electrode is made up of a single piece. .



   The electro-filter represented by fiure 3 is intended to purify the pressurized gases. All the device

 <Desc / Clms Page number 8>

 is housed in a pressure vessel, formed of a bottom 35, a cylindrical sleeve 36 and a cover 37. The gas to be purified is supplied through a pipe 38 and discharged through a pipe 39 ..



  The electrodes 40 of the first group of electrodes have the potential of earth, are fixed only by their outer edge, and are kept an exact distance from each other by means of spacers 41. The electrodes 42 of the second group are fixed only by their inner edge. They are clamped there between flat annular discs 43, which in turn are separated from the neighboring discs by the spacer rings 45 provided with openings 44. Adjusted pegs 46 serve to center the electrodes in the electrode. radial direction and to ensure a secure junction between the spacer rings 45 and the annular discs 43, despite detachment. chable. Two insulating rings 47 and 48 allow the two groups of electrodes of different potential to spread out reciprocally.



     The assembly of this device is very simple, because it suffices simply to mount the various electrodes with their respective spacer pieces, one after the other, and then firmly screw the bottom 35 to the cylindrical sleeve 36, so that the the whole of the electrode device is clamped and fixed without being able to move.

   "key
The lowest conical electrode 40, consists of a cap-shaped casing 49 (which is pressed during the clamping of the bottom 35-by - a support part 50 against the lowest electrode 40) an empty space 51 where there are the high voltage transformer 52, the rectifier tube 53 and a pressure switch 54, intended to connect the primary winding of the high voltage transformer 52 to a low voltage source via a cable 55. This cable 55 is insulated and passes through the central discharge channel.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   While the first group of electrodes is connected to the high voltage transformer 52 by ground, the second group is connected to the same transformer 52 through the rectifier tube 53. A high lumen lamp 56, connected by an ohmic resistor / 57 to the energized group of electrodes, lights up when the device is switched on.



   A ring 58, coated with a radioactive preparation, serves as an ionizer. This ring is connected by means of support wires 59 to one of the electrodes 42 of the second group of electrodes and consequently has with respect to its vicinity, in particular the highest electrode 40 of the first group and the cylindrical sleeve 36, a higher potential, which allows the particles in suspension in the gas to be purified to receive a unipolar charge.



   The gas enters the pressure vessel through pipe 38 and is first diverted directly in a tangential direction in order to allow a more uniform distribution. After its ionization and the electrical charging of the particles contained therein in the zone of the wire ring 58, the gas passes through the openings 60 into the separation chamber proper, from which it escapes through the orifices 44 made in the rings. spacer 45, to be directed to the point of use through line 39. The part of the gas the current of which passes through the separation chamber between the two lower electrodes, is directed first to through the orifices 61 into the void space 51 and will not be reunited with the main stream until this void space has been ventilated.

   The liquid separated from the gas can flow along the electrodes and collect on the bottom 35, from where it can flow through a line 63 provided with a valve or an ordinary drain cock 62.



   The seals 64 serve to isolate from the former

 <Desc / Clms Page number 10>

 ter the whole of the pressure vessel, while the seals 65 are intended to fish that unclean gas can enter the path taken by the gas already cleaned.


    

Claims (1)

R E S U M E 'Disposition d'électrodes, spécialement pour sépa- rateur d'électro-filtre , caractérisée par les points sui- vants séparément ou en combinaisons : 1/ Les électrodes consistent en corps en forme de coquille , sont divisées en deux groupes reliés entre eux par une source de tension continue, et relurent les unes dans les autres, de sorte qu'une électrode du premier groupe alterne avec une électrode du deuxième groupe. R E S U M E 'Arrangement of electrodes, especially for electro-filter separator, characterized by the following points separately or in combinations: 1 / The electrodes consist of shell-shaped bodies, are divided into two groups connected to each other by a direct voltage source, and re-read each other, so that an electrode of the first group alternates with an electrode of the second group. 2/ Les électrodes sont constituées de surfaces de révolution coaxiales, emboîtées les unes dans les autres et à angle d'ouverture variable, dont la génératrice présente par conséquent une inclinaison variable. 2 / The electrodes consist of coaxial surfaces of revolution, nested one inside the other and with a variable opening angle, the generatrix of which consequently has a variable inclination. 3/ Les électrodes présentent, sur la majeure par- tie de leur surface, des surfaces contres identiques entre elles, qui rentrent coaxialement les unes dans les autres. 3 / The electrodes have, over the major part of their surface, opposite surfaces which are identical to each other, which fit coaxially into each other. 4/ Chaque surface conique est pourvue, au moins sur l'un de ses côtés, d'un bord recourbé. 4 / Each conical surface is provided, at least on one of its sides, with a curved edge. 5/ Les électrodes ne sont fixées que par un seul de leurs bords. 5 / The electrodes are only fixed by one of their edges. 6/ Les corps isolants destinés à étayer réciproque- ment les deux groupes d'électrodes sont montés du côté de la sortie des gaz du séparateur. 6 / The insulating bodies intended to support the two groups of electrodes reciprocally are mounted on the gas outlet side of the separator. 7/ Les corps isolants sont composés, au moins sur leur partie superficiel, de matériau hydrofuge, 8/ Les corps isolants peuvent être chauffés élec- tri quemen t. 7 / The insulating bodies are made, at least on their surface part, of water-repellent material, 8 / The insulating bodies can be heated electrically. 9/ Un dispositif de pulvérisation est monté en amont de l'ionisateur et du système de séparation formé <Desc/Clms Page number 11> par les électrodes, et il enrichit le gaz à 'épurer en gouttelettes de liquide destiné à constituer sur les élec- trodes une mince couche qui charie en s'écoulant les par- ticules séparées restantes. 9 / A spraying device is mounted upstream of the ionizer and the separation system formed <Desc / Clms Page number 11> by the electrodes, and it enriches the gas to be purified in droplets of liquid intended to form a thin layer on the electrodes which charms the remaining separated particles as they flow. 10/ Les électrodes sont empilées dans une direction presque verticale et sont toutes:retenues uniquement par leur bord supérieur. 10 / The electrodes are stacked in an almost vertical direction and are all: retained only by their top edge. 11/ Les électrodes d'un'premier groupe sont fixées uniquement par leur bord allongé vers il'intérieur et de circonférence plus réduite, tandis que les électrodes du deuxième groupe sont fixées seulement par leur bord allon- gé vers.l'extérieur et de circonférence plus grande. 11 / The electrodes of a first group are fixed only by their edge elongated towards the inside and of smaller circumference, while the electrodes of the second group are fixed only by their edge elongated towards the outside and of larger circumference. 12/ Les électrodes ainsi fixées sont logées succes- sivement et séparées par des pieces d'écartement adéquates dans une enveloppe rigide qui est munie d'un dispositif de serrage dont l'action sur le$ électrodes d'un groupe serre également les électrodes de l'autre groupe, grâce à l'in- tervention de corps isolants qui ' retiennent ces dernières et sont situés entre les deux électrodes extérieures du premier groupe. 12 / The electrodes thus fixed are housed successively and separated by suitable spacers in a rigid casing which is provided with a clamping device whose action on the electrodes of a group also clamps the electrodes of the other group, thanks to the intervention of insulating bodies which retain the latter and are situated between the two outer electrodes of the first group. 13/ LA dernière électrode en forme de coquille pré- sente un fond et délimite, avec un couvercle, un espace vide où est logé un'transformateur à haute tension. 13 / The last shell-shaped electrode has a bottom and delimits, with a cover, an empty space where a high voltage transformer is housed.
BE551392D BE551392A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE551392A true BE551392A (en)

Family

ID=176942

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE551392D BE551392A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE551392A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4147522A (en) Electrostatic dust collector
FR2665571A1 (en) ELECTRIC CIRCUIT BREAKER WITH ROTATING ARC AND SELF - EXPANSION.
FR2875394A1 (en) CYCLONE DUST COLLECTION DEVICE.
EP1254972A1 (en) Modular electrochemical cell
EP0559661A1 (en) Apparatus for generating ozone.
BE551392A (en)
CH618785A5 (en)
US4077783A (en) Insulator means for electrostatic precipitators
CA1301836C (en) Very high voltage electrical energy storing device, particularly for a high energy density marx generator, and electrode for said device
FR2970188A1 (en) Separator for separating particles in e.g. gas environment, by combining centrifugal and electrostatic effects, for e.g. purification of pyrolysis gas, has assembly constituting electrical system for producing crown-ionization effect
FR2802115A1 (en) PERMEATION INSTALLATION
FR3082760A1 (en) DEVICE FOR PURIFYING A GASEOUS MEDIUM LOADED WITH PARTICLES
EP0200641B1 (en) Ion pump with a current proportional to the pumped quantity
EP0494807A1 (en) High voltage binding post
BE483224A (en)
FR2786944A1 (en) Electrical cut-out for medium and high tension comprises sealed box enclosing step-down transformer to provide low voltage for control of operation
EP0097101A1 (en) Lighting apparatus with means for removing static electricity from nonconducting walls
FR2546414A1 (en) CARTRIDGE FILTER, AS WELL AS A FILTRATION SYSTEM INCLUDING SUCH A FILTER
EP0581663A1 (en) Heat exchanger with annularly mounted water-tubes, in particular for a condensing boiler
BE551393A (en)
BE473441A (en)
FR2880061A1 (en) PARTICLE FILTER FOR THE TREATMENT OF EXHAUST GAS FROM AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE OF A MOTOR VEHICLE AND METHOD OF FILTERING EXHAUST GAS CORRESPONDING THERAPY
BE491130A (en)
BE621420A (en)
BE551613A (en)