BE547640A - - Google Patents

Info

Publication number
BE547640A
BE547640A BE547640DA BE547640A BE 547640 A BE547640 A BE 547640A BE 547640D A BE547640D A BE 547640DA BE 547640 A BE547640 A BE 547640A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
treatment
coffee
raw
coffees
injection
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE547640A publication Critical patent/BE547640A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23FCOFFEE; TEA; THEIR SUBSTITUTES; MANUFACTURE, PREPARATION, OR INFUSION THEREOF
    • A23F5/00Coffee; Coffee substitutes; Preparations thereof
    • A23F5/02Treating green coffee; Preparations produced thereby

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Tea And Coffee (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Le procédé qui fait l'objet de la présente invention présente l'avantage d'être très simple et de ne nécessiter qu'un traitement de courte durée qui n'exige aucune manipulation spéciale ou onéreuse des cafés crus. 



   Suivant ce procédé, qui est avantageusement appliqué à des cafés crus dont les fèves sont très belles ou de grosseur régu- libre, le café cru est soumis à un ou deux traitements successifs selon qu'il s'agit de cafés crus de qualité moyenne ou de cafés de très mauvais goût. Ce ou ces traitements peuvent être suivis de la torréfaction normale sans qu'il soit nécessaire d'enlever les fèves 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 traitées du talnbtLlt' lit' LUI'l'lÙI( t.10l1. 1)0 Tii7¯7r ( Il'' ; 1(; c'JûlJ dM pro- duits mis en oeuvre cub iW;i[:nl1'lmI1, pur rÙpp(JI.t 1. la quantité de cafés crus   traités.   



   Par exemple, co   procède   peut   titre   utilisé pour le traite- ment des cafés crus de très mauvaise   qualitG,   tels que certains cafés : Congo, Indonésie, Angola, Rio, Victoria, etc. et contenant même un grand pourcentage de fèves noires, lesdits cafés ayant un goût très prononcé de terroir ou pharmaceutique. Dans ce cas, ils sont soumis, dans le tambour du torréfacteur à un premier traitement à l'eau, d'une durée de vingt à trente minutes (séchage compris) suivant les quantités et les qualités traitées. Après séchage et refroidissement de tels cafés peuvent être incorporés à d'autres cafés de qualité moyenne et peuvent être soumis ensemble avec ces derniers à l'action d'une solution aqueuse d'acide acétique (de préférence du vinaigre d'alcool) et de saccharine. 



   Si   on -le   désire, les cafés de mauvaise qualité et générale- ment d'aspect très irrégulier à la torréfaction peuvent être soumis aux deux traitements successifs et à la torréfaction sans les sortir du tambour. Au total, ces opérations prennent de quarante cinq à soixante minutes, suivant les quantités et les qualités mises en oeuvre. 



   La torréfaction de tels cafés crus, même mélangés et d'ori- gines différentes, donnent une torréfaction très régulière et un goût Plaisant ; les mauvais   goûts   sont éliminés à 100   %,   à condition que les traitements soient bien effectués. 



   Quant aux cafés crus de belle qualité, mais ayant un goût amer ou légèrement terreux, où aux cafés bleus de seconde zône, etc. ceux-ci peuvent être mélangés ensemble et ne subir que le second traitement consistant à les soumettre à l'action d'une solution 'tueuse d'acide acétique (de préférence du vinaigre d'alcool) et de saccharine. Après avoir subi ce traitement et après avoir été séché, leur torréfaction est effectuée, comme de coutume, au degré voulu. Dans ce cas, on obtiendra également une torréfaction très régulière, et un goût très fin.

   La durée totale de ces opérations 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   @raitement,   séchage et torréfaction sera de trente à quarante cinq minutes, suivant les quantités et qualités   traitées.'   
Un autre avantage du procédé réside dans le fait que si   l'on   désire ajouter une petite   quantité   de cafés crus de très bonne origine, bleus ou autres, ce qui n'est pas   stric-tement   indispensable,: pour obtenir un fin café torréfié, on procède comme suit :

   après traitement à la solution aqueuse d'acide acétique (de préférence du vinaigre d'alcool) et de saccharine, le café cru traité est séché à suffisance et l'on y ajoute à ce moment, la quantité désirée de café cru fin et on obtiendra une torréfaction aussi régulière que s'il s'agissait d'un café torréfié non traité . de première provenance. 



   L'homme de l'art peut déterminer avec la précision voulue, après une très courte mise au courant et après des essais pratiques et simples, les quantités de solution à utiliser ainsi que la durée du traitement nécessaire dans chaque cas pour obtenir le résultat cherché. 



   Si on le désire, les cafés crus traités, d'origine pure ou mélangés et ayant subis les traitements suivant le présent procédé, peuvent être stockés Indéfiniment après séchage et refroidissement et être torréfiés par la suite sans que leur goût soit altéré, comme s'il s'agissait de cafés crus normaux. 



   L'homme de l'art est toujours soucieux de maintenir l'inva- riabilité de ses mélanges de café selon les possibilités, pour obte- nir toujours un même arôme, la question est cependant toute autre en ce qui concerne le procédé de la présente invention, les mélanges et l'origine des cafés à traiter peuvent être changés selon les désirs et les avantages du torréfacteur, tout en obtenant le même arôme à la torréfaction. 



   Suivant l'invention, le procédé consiste à soumettre le café cru à traiter, chauffé et séché (déshydraté) dans le tambour de torréfaction, depuis un ton jaune clair jusqu'à un ton brun clair suivant les origines et les mélanges effectués (température comprise entre 40 et   1702   C et maintenue aussi basse que possible) à l'ac- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 tion d'une solution aquc.tuu d'acide noutique (ùa p."-''-ence du vi- naigre d'alcool) et de saccharine. Cette solution est injectée et pulvérisée dans le four de torréfaction, nu moment voulu et suivant le ton désiré suivant les qualités des   café:;   crus traités. Cette injection est lente ou plus rapide   suivnnt   la   température   atteinte. 



   L'appareillage utilisé pour ce traitement est conçu pour donner à l'opérateur le contrôle exact de la quantité de solution injectée et de la durée du traitement. La quantité de solution aqueuse d'acide acétique (de préférence du vinaigre d'alcool) et de saccha- rine à mettre en oeuvre oscille entre 10 à 18 litres par 100 kg. de cafés crus à traiter. 



   Lorsqu'il s'agit de cafés crus présentant un très mauvais goût, par exemple : goût de terroir, acide ou pharmaceutique, le traitement, décrit ci-dessus, est précédé d'un traitement à l'eau, opéré également dans le tambour de torréfaction. A cet effet, de l'eau pure, prélevée à la température ambiante, est injectée et pulvérisée, dans le dit tambour, sur le café préalablement chauffé et séché à la température maximum possible (200 à   2402   C) à attein- dre au moment de l'injection, le ton du café à traiter devant attein- dre le jaune clair jusqu'au brun foncé suivant les qualités des cafés à traiter ; les injections d'eau se font en quatre à six étapes séparées par des temps d'arrêt, soit sous une forte pression ou sous une pression plus réduite suivant la température atteinte et les quantités de café à traiter.

   Cette eau, au contact du café chauffé et de la chaleur régnant dans l'enceinte du torréfacteur, se vaporise instantanément et pénètre au coeur même des fèves pour en éliminer les substances responsables du mauvais goût. Il est essentiel que ce traitement à l'eau soit, à la fois, suffisant pour atteindre chacune et toutes les fèves enfermées dans le torréfacteur, et, également assez rapide et sous une température exactement choi- sie pour ne pas provoquer la volatilisation des essences aromatiques du café. 



   La quantité d'eau à injecter varie de 25 à 40 litres par 100 kgs. de cafés crus à traiter et suivant la qualité de ces   de-   niers. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Après injection de la quantité d'eau voulue, la   températu-   re à l'intérieur du four de torréfaction sera généralement tombée entre 100 et 150  C et le café ,traité sera séché lentement en veil- lant à ne pas dépasser la température de   1702   C. 



   Après ce premier traitement, les fèves de café peuvent être soumises sans autre, et sans être retirées du torréfacteur, au traitement à la solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine   dont,;il   est question plus haut. Après avoir subi ces traitements, la torréfaction du café s'effectue au degré désiré, comme de coutume ou bien, le café traité, peut -après séchage et refroidissement, être mis en stock et être torréfié par la suite. 



   L'appareillage nécessaire pour la mise en oeuvre du pro- cédé est des plus simple et se compose d'un ou deux réservoirs jau- geurs et doseurs sous pression, raccordés par une tuyauterie et un jeu de vannes à une lance d'injection et de pulvérisation qui, au cours du traitement à appliquer, est introduite dans le torréfac- teur par exemple, au travers de l'ouverture généralement prévue et utilisée pour le prélèvement des échantillons nécessaires pour le contrôle du degré de torréfaction. 



   Une forme d'exécution, donnée à titre d'exemple non limi- tatif, est représentée au dessin annexé. 



   Cet appareillage comporte deux réservoirs doseurs-jaugeurs I et II, le premier est destiné au traitement à l'eau, le second est destiné au traitement à la solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine. Ces deux réservoirs sont identiques sauf en ce que le réservoir II est équipé d'un agitateur permettant d'obtenir un mélange homogène de l'acide acétique et de la saccharine incorporée à l'eau. 



   Chacun de ces réservoirs est constitué par un corps cylin- drique creux 1, fermé à chacune de ses extrémités par un fond bombé 2 et 2'. Le fond bombé 2, supérieur, formant couvercle est muni en son centre d'une tubulure obturée par un bouchon fileté 3. Ce même fond porte deux raccorda 4 et 5 obturables destinés à recevoir l'un, une prise de pression et l'autre un dispositif de remplissage ou de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dosage, le remplissage pourrait également se faire par la tubulure   avec bouchon 3 ; porte, en outre, un manomètre 6 qui est en   communication avec l'espace intérieur du réservoir et indique la pression qui y règne. Sous le couvercle, le corps du réservoir porte un robinet avec raccord 7. 



   Diamétralement opposé au robinet 7, le corps du réservoir est équipé d'un indicateur à niveau avec réglette graduée, d'un type classique et désigné dans son ensemble sous le repère   8.   



   Le fond 2', inférieur, porte en son centre, une tubulure de raccord 9 sur laquelle est fixée la canalisation 10 ans la- quelle est intercalée la vanne d'arrêt 11. En outre, le rond 2', porte un robinet de vidange 12. 



   Le réservoir II est identique au réservoir I, sauf le fait qu'il est équipé d'un agitateur à palettes 13 qui peut être actionné à l'aide d'une manivelle 14 dont l'axe traverse, par l'intermédiaire d'une garniture d'étanchéité, le centre du fond inférieur dudit ré- servoir. Une tuyauterie de décharge 15 est raccordée au fond du ré- servoir II, cette tuyauterie dans laquelle est intercalée la vanne d'arrêt 16 rejoint la tuyauterie de décharge 10 du réservoir I en un point 17 où se raccorde par l'intermédiaire d'une vanne d'arrêt 17, la tuyauterie souple 19 se terminant par la lance d'injection et de pulvérisation 20. 



   Une canalisation 21 équipée de la vanne d'arrêt 22 raccor- de l'ensemble à une canalisation de distribution d'eau sous pres- sion. Cette canalisation 21, outre le fait qu'elle permet, par la manoeuvre appropriée des vannes équipant l'appareillage, le rinçage et le nettoyage de ce dernier, permet également de négliger dans certains cas le réservoir I, l'eau nécessaire pour le traitement eau, étant prélevée directement depuis la distribution d'eau sous pression. 



   La lance d'injection et de pulvérisation 20 comporte un corps cylindrique 23 dont le diamètre extérieur et la longueur correspondent à ceux de l'ouverture pratiquée dans le torréfacteur pour le prélèvement des échantillons du café en cours de torréfac- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

      tion. Ce corps se prolonge par une lance, conotituée par tube borgne   24   perforé de trous 25. Les trous 25 sont   perfora   sur toute la périphérie du tube 24 et leur dimension et leur   nombre   sont déter- minés suivant la longueur dudit tube et la profondeur du tambour du torréfacteur dans lequel il doit être introduit. 



   Il est précisé que tout cet appareillage, réservoirs, tuyau teries, etc. est exécuté de manière à répondre aux prescriptions réglementaires concernant les installations destinées au traitement de produits alimentaireso 
Les quantités d'acide acétique (de préférence du vinaigre d'alcool) et de saccharine nécessaires peuvent être introduites dans filetée le.réservoir II par la tubulure/3 ou par l'un des raccords 4 ou 5, l'autre servant à introduire dans le dit réservoir II, l'air com- primé nécessaire pour mettre ce dernier sous la pression voulue. 



   Il peut en être de même, d'ailleurs, en ce qui concerne le réservoir I; dans le cas où l'on ne dispose pas d'une distribution d'eau sous pression, l'eau peut être introduite dans ce réservoir par la tubu- lure filetée 3 ou par l'un ou l'autre de ces raccords 4 et 5, le second étant utilisé pour l'introduc-tion de l'air comprimé. 



   A l'aide de l'appareillage réprésenté et décrit ci-dessus, le   procède   d'ennoblissement des cafés, suivant la présente inven- tion, est mis en oeuvre comme suit 
Il est supposé, dans l'exemple décrit, que le café remplis- sant le torréfacteur, doit.subir les deux traitements, le premier: à l'eau, le second à la solution aqueuse d'acide, acétique et de saccharine. 



   Chacun des réservoirs est en premier lieu, chargé de la quantité de liquide nécessaire pour les traitements à effectuer, le réservoir I avec de l'eau pure, le réservoir II avec la solution aqueuse contenant 10 à 25 litres de vinaigre d'alcool à 11  et 65 à 130 grs. de saccharine par cent litres de solution. Ensuite les deux réservoirs sont mis sous la pression désirée par l'adjonction d'air comprimé... 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Lorsque le café se trouvant dans le torréfacteur atteint la   empérature   voulue, la lance d'injection et de pulvérisation 20, 23, 24 est introduite dans le torréfacteur et pnr la manoeuvre des robinets 11 et 12, une première injection d'eau est faite dans le torréfacteur, la quantité d'eau injectée et la durée de cette injec- tion sont déterminées par l'expérience. L'eau injectée se transforme instantanément en vapeur au contact du café et des parois intérieu- res du torréfacteur ; cette vapeur pénètre au coeur même des fèves de café et élimine les substances à mauvais goût. Si besoin en est, cette première injection peut être suivie d'une seconde, d'une troisième et plus, si nécessaire. 



   L'indicateur du niveau équipant le réservoir doseur et jaugeur, permet à l'opérateur de suivre et de connaître à tout mo- ment, les quantités d'eau utilisées pour le traitement ainsi que la rapidité de l'injection. 



   Après achèvement de ce premier traitement qui, comme dit plus haut, n'est nécessaire que si le café à traiter est reconnu de qualité nettement inférieure et de très mauvais goût, la canalisa- tion reliant le réservoir I à la lance d'injection et de pulvérisa- tion est bloquée par la manoeuvre des vannes d'arrêt correspondan- tes. 



   Il est ensuite procédé au second traitement consistant à soumettre le café, toujours dans le torréfacteur et dans les condi- tions de température indiquées plus haut, à l'action de la solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine. Cette solution est in- jectée et pulvérisée dans le four de torréfaction au moment voulu et suivant le ton désiré, suivant les quantités et les qualités des cafés crus traités. 



   Il est rappelé que dans la plupart des cas, seul le trai- tement du café à la solution aqueuse d'acide acétique et de saccha- rine, suffit pour procurer au café les qualités de gotit et d'arôme que l'on peut exiger d'un excellent café. Il est à remarquer que le procédé d'ennoblissement des cafés qui fait l'objet de la présente 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 invention n'altère aucunement les caractéristiques des cafés traités, notamment en ce qui concerne la teneur en acide caféique, en cendres, etc. ; de très nombreux essais et contrôles effectués en laboratoi- re ne font apparaître que des différences négligeables, au maximum quelques centièmes pour cent. 



   Il est, en outre, expressément spécifié que l'appareillage nécessaire pour la mise en oeuvre du procédé, n'est pas exclusivement limité à la forme d'exécution décrite et représentée et que des modifications peuvent y être apportées notamment en ce qui concerne les dimensions, les formes et la disposition de ses éléments consti- tutifs pour autant que les dites modifications ne soient pas contre- dites par les revendications qui suivent. 



   REVENDICATIONS 
1.- Procédé pour l'ennoblissement des cafés crus de qua- lité inférieure, caractérisé en ce qu'il consiste à soumettre le café à traiter, chauffé et séché (déshydraté) dans le tambour   de   torréfaction depuis un ton jaune clair jusqu'à un ton brun foncé suivant les origines et les mélanges effectués, à l'action d'une solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine injectée et pul- vérisée dans le dit four, dans des proportions et pendant des pério- des de temps variables selon l'origine, la nature et la quantité et la qualité du café soumis audit traitement et en ce que le cas échéant, le dit traitement est précédé dans les mêmes conditions de lieu à un traitement à l'eau, celle-ci   éant   également injectée et pulvérisée dans l'enceinte du four de torréfaction.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The process which is the subject of the present invention has the advantage of being very simple and of requiring only a short treatment which does not require any special or expensive handling of the raw coffees.



   According to this process, which is advantageously applied to raw coffees of which the beans are very fine or of regular size, the raw coffee is subjected to one or two successive treatments depending on whether it is a question of raw coffees of medium quality or very bad tasting coffees. This or these treatments can be followed by normal roasting without the need to remove the beans

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 processed from talnbtLlt 'reads' LUI'l'lÙI (t.10l1. 1) 0 Tii7¯7r (Il ''; 1 (; c'JûlJ dM products used cub iW; i [: nl1'lmI1, pure rÙpp (JI.t 1. the quantity of raw coffees processed.



   For example, co-proceeds may be used for the treatment of raw coffees of very poor quality, such as certain coffees: Congo, Indonesia, Angola, Rio, Victoria, etc. and even containing a large percentage of black beans, said coffees having a very pronounced local or pharmaceutical taste. In this case, they are subjected, in the drum of the roaster to a first treatment with water, for a duration of twenty to thirty minutes (including drying) depending on the quantities and qualities treated. After drying and cooling such coffees can be incorporated into other coffees of medium quality and can be subjected together with the latter to the action of an aqueous solution of acetic acid (preferably alcohol vinegar) and saccharin.



   If desired, coffees of poor quality and generally very irregular in roasting appearance can be subjected to two successive treatments and roasting without removing them from the drum. In total, these operations take from forty five to sixty minutes, depending on the quantities and qualities used.



   The roasting of such raw coffees, even mixed and of different origins, results in a very regular roasting and a Pleasant taste; bad tastes are 100% eliminated, provided the treatments are carried out correctly.



   As for raw coffees of good quality, but having a bitter or slightly earthy taste, or second-zone blue coffees, etc. these can be mixed together and only undergo the second treatment consisting in subjecting them to the action of a killer solution of acetic acid (preferably alcohol vinegar) and saccharin. After having undergone this treatment and after having been dried, their roasting is carried out, as usual, to the desired degree. In this case, we will also obtain a very regular roasting, and a very fine taste.

   The total duration of these operations

 <Desc / Clms Page number 3>

   @treatment, drying and roasting will take thirty to forty-five minutes, depending on the quantities and qualities treated.
Another advantage of the process lies in the fact that if it is desired to add a small quantity of raw coffees of very good origin, blue or otherwise, which is not strictly essential: to obtain a fine roasted coffee, we proceed as follows:

   after treatment with the aqueous solution of acetic acid (preferably alcohol vinegar) and saccharin, the treated raw coffee is sufficiently dried and at this time, the desired amount of fine raw coffee is added to it and will obtain a roasting as regular as if it were untreated roasted coffee. of first provenance.



   Those skilled in the art can determine with the desired precision, after a very short training and after practical and simple tests, the quantities of solution to be used as well as the duration of the treatment necessary in each case to obtain the desired result. .



   If desired, the treated raw coffees, of pure origin or blended and having undergone the treatments according to the present process, can be stored indefinitely after drying and cooling and be roasted afterwards without their taste being altered, as in s' they were normal raw coffees.



   Those skilled in the art are always anxious to maintain the invariability of their coffee blends according to the possibilities, in order to always obtain the same flavor, the question is however quite different as regards the process of the present invention. invention, the blends and the origin of the coffees to be processed can be changed according to the desires and advantages of the roaster, while obtaining the same aroma on roasting.



   According to the invention, the process consists in subjecting the raw coffee to be treated, heated and dried (dehydrated) in the roasting drum, from a light yellow tone to a light brown tone depending on the origins and the mixtures made (temperature included between 40 and 1702 C and kept as low as possible) at ac-

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 tion of an aqueous solution of noutic acid (ùa p. "-" - alcohol vinegar) and saccharin. This solution is injected and sprayed into the roasting oven at the desired time and depending on the desired tone depending on the qualities of the coffees:; raw processed This injection is slow or faster depending on the temperature reached.



   The equipment used for this treatment is designed to give the operator exact control over the amount of solution injected and the duration of the treatment. The quantity of aqueous solution of acetic acid (preferably alcohol vinegar) and of saccharine to be used varies between 10 to 18 liters per 100 kg. of raw coffees to process.



   When it comes to raw coffees presenting a very bad taste, for example: local, acidic or pharmaceutical taste, the treatment, described above, is preceded by a treatment with water, also operated in the drum roasting. To this end, pure water, taken at room temperature, is injected and sprayed, in said drum, on the coffee previously heated and dried at the maximum possible temperature (200 to 2402 C) to be reached at the time. from the injection, the tone of the coffee to be treated should reach light yellow to dark brown depending on the qualities of the coffees to be treated; the water injections are carried out in four to six stages separated by stopping times, either under high pressure or under lower pressure depending on the temperature reached and the quantities of coffee to be treated.

   This water, in contact with the heated coffee and the heat prevailing in the roaster enclosure, vaporizes instantly and penetrates into the very heart of the beans to eliminate the substances responsible for the bad taste. It is essential that this water treatment is both sufficient to reach each and all of the beans locked in the roaster, and also fast enough and under an exactly chosen temperature so as not to cause volatilization of the essences. aromatic coffee.



   The quantity of water to be injected varies from 25 to 40 liters per 100 kgs. of raw coffees to be processed and according to the quality of these last.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   After injection of the desired quantity of water, the temperature inside the roasting oven will generally have fallen between 100 and 150 C and the treated coffee will be dried slowly, taking care not to exceed the temperature of 1702. vs.



   After this first treatment, the coffee beans can be subjected without further, and without being removed from the roaster, to the treatment with the aqueous solution of acetic acid and saccharin which,; it is question above. After having undergone these treatments, the coffee is roasted to the desired degree, as usual, or else the treated coffee, perhaps after drying and cooling, be put into storage and subsequently roasted.



   The equipment necessary for the implementation of the process is very simple and consists of one or two gauging and dosing tanks under pressure, connected by a pipe and a set of valves to an injection lance and spray which, during the treatment to be applied, is introduced into the roaster, for example, through the opening generally provided and used for taking the samples necessary for checking the degree of roasting.



   One embodiment, given by way of non-limiting example, is shown in the accompanying drawing.



   This apparatus comprises two metering-gauging tanks I and II, the first is intended for water treatment, the second is intended for treatment with the aqueous solution of acetic acid and saccharin. These two reservoirs are identical except in that the reservoir II is equipped with a stirrer making it possible to obtain a homogeneous mixture of the acetic acid and of the saccharin incorporated in the water.



   Each of these reservoirs consists of a hollow cylindrical body 1, closed at each of its ends by a domed bottom 2 and 2 '. The domed bottom 2, upper, forming a cover is provided in its center with a pipe closed by a threaded plug 3. This same bottom carries two closable connectors 4 and 5 intended to receive one, a pressure tap and the other a filling or

 <Desc / Clms Page number 6>

 dosing, filling could also be done through the tubing with stopper 3; carries, moreover, a pressure gauge 6 which is in communication with the interior space of the tank and indicates the pressure which prevails there. Under the cover, the body of the tank has a tap with connection 7.



   Diametrically opposed to tap 7, the body of the tank is fitted with a level indicator with graduated rule, of a conventional type and designated as a whole under the reference 8.



   The bottom 2 ′, lower, carries in its center, a connection pipe 9 on which is fixed the 10 year pipe which is interposed the stop valve 11. In addition, the round 2 ′, carries a drain valve. 12.



   The tank II is identical to the tank I, except the fact that it is equipped with a paddle stirrer 13 which can be actuated using a crank 14 whose axis passes through, via a seal, the center of the lower bottom of said tank. A discharge pipe 15 is connected to the bottom of tank II, this pipe in which the stop valve 16 is interposed joins the discharge pipe 10 of tank I at a point 17 where it is connected by means of a shut-off valve 17, the flexible pipe 19 ending with the injection and spray lance 20.



   A pipe 21 equipped with the shut-off valve 22 connecting the assembly to a pressurized water distribution pipe. This pipe 21, in addition to the fact that it allows, by the appropriate operation of the valves fitted to the apparatus, the rinsing and cleaning of the latter, also makes it possible to neglect in certain cases the reservoir I, the water necessary for the treatment. water, being taken directly from the pressurized water supply.



   The injection and spray lance 20 comprises a cylindrical body 23 whose outer diameter and length correspond to those of the opening made in the roaster for taking samples of the coffee being roasted.

 <Desc / Clms Page number 7>

      tion. This body is extended by a lance, constituted by a blind tube 24 perforated with holes 25. The holes 25 are perforated over the entire periphery of the tube 24 and their size and number are determined according to the length of said tube and the depth of the drum. of the roaster in which it is to be introduced.



   It is specified that all this equipment, tanks, pipes, etc. is executed in such a way as to meet the regulatory requirements for installations intended for the treatment of food products.
The quantities of acetic acid (preferably alcohol vinegar) and saccharin required can be introduced into the threaded reservoir II through the tubing / 3 or through one of the connectors 4 or 5, the other being used to introduce in said reservoir II, the compressed air necessary to put the latter under the desired pressure.



   It can be the same, moreover, with regard to the reservoir I; in the event that a pressurized water supply is not available, the water can be introduced into this tank through the threaded pipe 3 or through one or the other of these fittings 4 and 5, the second being used for the introduc-tion of compressed air.



   Using the apparatus shown and described above, the process of finishing coffees, according to the present invention, is carried out as follows
It is assumed, in the example described, that the coffee filling the roaster must undergo two treatments, the first: with water, the second with the aqueous solution of acid, acetic and saccharin.



   Each of the reservoirs is first of all loaded with the quantity of liquid necessary for the treatments to be carried out, reservoir I with pure water, reservoir II with the aqueous solution containing 10 to 25 liters of alcohol vinegar at 11 and 65 to 130 grs. of saccharin per hundred liters of solution. Then the two tanks are put under the desired pressure by adding compressed air ...

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   When the coffee in the roaster reaches the desired temperature, the injection and spray lance 20, 23, 24 is introduced into the roaster and by the operation of the taps 11 and 12, a first injection of water is made into the roaster. the roaster, the quantity of water injected and the duration of this injection are determined by experience. The injected water instantly transforms into steam on contact with the coffee and the interior walls of the roaster; this vapor penetrates the very heart of the coffee beans and eliminates bad tasting substances. If necessary, this first injection can be followed by a second, a third and more, if necessary.



   The level indicator fitted to the dosing and leveling tank allows the operator to monitor and know at any time the quantities of water used for treatment as well as the speed of injection.



   After completion of this first treatment which, as said above, is only necessary if the coffee to be treated is recognized as being of markedly inferior quality and of very bad taste, the pipe connecting the reservoir I to the injection lance and spraying valve is blocked by the operation of the corresponding shut-off valves.



   The second treatment is then carried out, consisting in subjecting the coffee, still in the roaster and under the temperature conditions indicated above, to the action of the aqueous solution of acetic acid and saccharin. This solution is injected and sprayed into the roasting oven at the desired time and in the desired tone, depending on the quantities and qualities of the raw coffees treated.



   It is recalled that in most cases, only the treatment of the coffee with the aqueous solution of acetic acid and saccha- rine is sufficient to provide the coffee with the qualities of taste and aroma that may be required. excellent coffee. It should be noted that the process for finishing coffees which is the subject of this present

 <Desc / Clms Page number 9>

 The invention in no way alters the characteristics of the coffees processed, in particular with regard to the content of caffeic acid, ash, etc. ; a great many tests and checks carried out in the laboratory reveal only negligible differences, at most a few hundredths per cent.



   It is, moreover, expressly specified that the equipment necessary for the implementation of the method, is not exclusively limited to the embodiment described and shown and that modifications can be made therein in particular as regards the dimensions, shapes and arrangement of its constituent elements, provided that said modifications are not contradicted by the following claims.



   CLAIMS
1.- Process for the finishing of raw coffees of lower quality, characterized in that it consists in subjecting the coffee to be treated, heated and dried (dehydrated) in the roasting drum from a light yellow shade to a dark brown tone depending on the origins and the mixtures made, by the action of an aqueous solution of acetic acid and saccharin injected and sprayed into the said oven, in varying proportions and for varying periods of time depending on the origin, nature and quantity and quality of the coffee subjected to said treatment and in that, where appropriate, said treatment is preceded under the same conditions of place to a treatment with water, the latter also being injected and sprayed into the chamber of the roasting oven.


    

Claims (1)

2. - Procédé pour l'ennoblissement des cafés crus, de qua- lité inférieure suivant la revendication 1, caractérisé en ce que, lors du traitement à la solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine, la température de déshydratation du café cru à traiter doit être comprise entre 140 et 1702 C et être maintenue @ussi basse que possible..,. 2. - Process for the finishing of raw coffees, of lower quality according to claim 1, characterized in that, during the treatment with the aqueous solution of acetic acid and saccharin, the dehydration temperature of the raw coffee at to treat should be between 140 and 1702 C and be kept @as low as possible ..,. @ <Desc/Clms Page number 10> 3. - Procédé pour l'ennoblissement des cafés crus de qualité inférieure suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que lors du traitement à l'eau, la température de déshydrata- tion du café cru à traiter doit être poussée au maximum plssible (entre 200 et 2402 C). @ <Desc / Clms Page number 10> 3. - Process for the finishing of inferior raw coffees according to claims 1 and 2, characterized in that during the treatment with water, the dehydration temperature of the raw coffee to be treated must be pushed to the maximum plssible. (between 200 and 2402 C). 4.- Procédé pour l'ennoblissement des cafés crus de qua- lité inférieure, suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que ladite solution aqueuse contient 10 à 25 litres de vinaigre d'alcool à 11 et 65 à 130 grs. de saccharine par cent litres de solution. 4.- Process for the finishing of raw coffees of lower quality, according to claims 1 to 3, characterized in that said aqueous solution contains 10 to 25 liters of alcohol vinegar at 11 and 65 to 130 grs. of saccharin per hundred liters of solution. 5.- Procédé suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'après traitement, la torréfaction du café est poursuivie au degré désiré. 5. A method according to claims 1 to 3, characterized in that after treatment, the roasting of the coffee is continued to the desired degree. 6. - Appareillage pour la mise en oeuvre du procédé sui- vant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce qu'il comporte au moins un réservoir jaugeur et doseur sous pression destiné à conte- nir le liquide de traitement et raccordé par une tuyauterie et un jeu de vannes à une lance d'injection et de pulvérisation, qui au cours du traitement, est introduite dans le torréfacteur, par exemple au travers de l'ouverture pratiquée dans ce dernier et utilisée pour le prélèvement des échantillons de café au cours de sa torréfaction. 6. - Apparatus for implementing the method according to claims 1 to 4, characterized in that it comprises at least one measuring and dosing tank under pressure intended to contain the treatment liquid and connected by a pipe. and a set of valves to an injection and spray lance, which during the treatment is introduced into the roaster, for example through the opening made in the latter and used for taking coffee samples during of its roasting. 7.- Appareillage suivant la revendication 6, caractérisé en ce qu'il comporte deux réservoirs jaugeurs et doseurs destiné à contenir le premier l'eau utilisée pour le traitement à l'eau et le second la solution aqueuse d'acide acétique et de saccharine. 7.- Apparatus according to claim 6, characterized in that it comprises two gauging and metering tanks intended to contain the first water used for water treatment and the second the aqueous solution of acetic acid and saccharin. . 8. - Appareillage suivant la revendication 7, caractérisé en ce que la tuyauterie et les vannes raccordant les dits réservoirs, à la lance d'injection et de pulvérisation, sont disposés de manière à permettre la mise en service d'un quelconque des deux réservoirs, l'autre étant complètement isolé du circuit. 8. - Apparatus according to claim 7, characterized in that the piping and the valves connecting said reservoirs, to the injection and spray lance, are arranged so as to allow the commissioning of any of the two reservoirs. , the other being completely isolated from the circuit. 9.- Appareillage suivant la revendication 6, caractérisé en ce que la lance d'injection et de pulvérisation peut être rac- cordée directement à une distribution d'eau sous pression, indépen- damment de la tuyauterie qui la raccorde au seul réservoir jaugeur- doseur. <Desc/Clms Page number 11> 9. Apparatus according to claim 6, characterized in that the injection and spray lance can be connected directly to a pressurized water supply, independently of the piping which connects it to the single gauge tank. doser. <Desc / Clms Page number 11> 10.- Appareillage suivant les revendications 6 à 9, caractérisé en ce que; la lance d'injection et de pulvénisation comporte un corps cylindrique dont.le diamètre extérieur et la longueur correspondent à ceux de l'ouverture servant à son introduc- tion dans le four de torréfaction et en ce que le dit corps cylindri- que est prolongé par un tube borgne perforé de trous pour la projec- tion du liquide de traitement, la dimension et le nombre des dits trous étant fonction de la longueur dudit tube et de la profondeur du tambour du torréfacteur dans lequel il doit être introduit. 10.- Apparatus according to claims 6 to 9, characterized in that; the injection and spray lance comprises a cylindrical body the outside diameter and length of which correspond to those of the opening serving for its introduction into the roasting oven and in that said cylindrical body is extended by a blind tube perforated with holes for the projection of the treatment liquid, the size and the number of said holes being a function of the length of said tube and of the depth of the drum of the roaster into which it must be introduced.
BE547640D BE547640A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE547640A true BE547640A (en)

Family

ID=174522

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE547640D BE547640A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE547640A (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0271957A2 (en) * 1986-12-19 1988-06-22 The Procter & Gamble Company Process for treating coffee beans to make a better-tasting coffee
EP0282345A2 (en) * 1987-03-13 1988-09-14 SARA Lee/DE N.V. Process for improving the flavour of robusta coffee sorts
FR2653641A1 (en) * 1989-10-26 1991-05-03 Lebert Patrick Method for transforming unroasted coffee into non-roasted ground white coffee and coffee obtained by implementing said method

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0271957A2 (en) * 1986-12-19 1988-06-22 The Procter & Gamble Company Process for treating coffee beans to make a better-tasting coffee
EP0271957A3 (en) * 1986-12-19 1990-01-10 The Procter & Gamble Company Process for treating coffee beans to make a better-tasting coffee
EP0282345A2 (en) * 1987-03-13 1988-09-14 SARA Lee/DE N.V. Process for improving the flavour of robusta coffee sorts
EP0282345A3 (en) * 1987-03-13 1989-08-16 Compack Kereskedelmi Csomagolo Vallalat Process for improving the flavour of robusta coffee sorts
FR2653641A1 (en) * 1989-10-26 1991-05-03 Lebert Patrick Method for transforming unroasted coffee into non-roasted ground white coffee and coffee obtained by implementing said method

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2051611B1 (en) Device for preparing a hot or cold drink by brewing a product in water
US5358725A (en) Method and device for extracting effective ingredients from dried plant materials
FR2500288A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR THE PREPARATION OF EXPRESS COFFEE BY MICROWAVES
JP2020531106A (en) Extraction tank
EP1786604B1 (en) Method and device for heat treatment of wooden staves designed to form aromatic inserts
FR2764063A1 (en) INSTALLATION AND METHOD FOR DETERMINING THE LEVEL AND DENSITY OF A LIQUID IN A TANK, BY MEANS OF A SINGLE SUBMERSIBLE BOILING ROD
BE547640A (en)
FR2785166A1 (en) DROP-BY-DROP COFFEE MAKER COMPRISING A WATER TREATMENT DEVICE
FR2569041A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR TESTING THE WELL SEALING OF A NUCLEAR FUEL ASSEMBLY
US2422944A (en) Apparatus for making coffee infusions
FR2644984A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING OIL AROMATIZED WITH NATURAL BLACK TRUFFLE AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2864965A1 (en) Wood ageing procedure for alcoholic beverages in casks consists of immersing strips of wood with origin, quantity and treatment designed to produce desired organoleptic modifications
EP2942431B1 (en) Method for operating an ironing appliance comprising a vessel for generating pressurised steam
FR2462103A1 (en) Steam chamber for cooking food prods. - is brought to vacuum pressure before steam is injected
EP2942430B1 (en) Method for operating an ironing appliance comprising a vessel for generating pressurised steam
EP1029962B1 (en) Method for optimizing the working cycle of a dishwasher and a dishwasher using the method
WO2010055236A1 (en) Device and method for monitoring the concentration of a halogenated disinfectant in a swimming pool or the like
FR2633808A1 (en) Method for improving the quality of the grape vintage by overripening with a view to vinification, and device for implementing this method
FR2788954A1 (en) Coffee machine for preparing expresso coffee includes diffuser with inclined exterior wall inclined to control spread of injected water on coffee
FR3095746A1 (en) Machine for preparing a drink provided with a water tank and a pressure sensor for measuring a quantity of water extracted from said tank
WO2008141943A1 (en) Method for solid/liquid extraction of substances from a mass of dry material and device for carrying out said method
EP4124432A1 (en) Method for repackaging of barrels by ultrasound
FR3063925A1 (en) THERMAL TREATMENT DEVICE FOR LOGS
JPH0568972B2 (en)
WO2016116695A1 (en) Device for carrying out fermentation tests with a small volume of must