BE545706A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545706A
BE545706A BE545706DA BE545706A BE 545706 A BE545706 A BE 545706A BE 545706D A BE545706D A BE 545706DA BE 545706 A BE545706 A BE 545706A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
sep
oil
butyrolactone
solvent
boiling
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545706A publication Critical patent/BE545706A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D11/00Solvent extraction
    • B01D11/04Solvent extraction of solutions which are liquid
    • B01D11/0488Flow sheets
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10GCRACKING HYDROCARBON OILS; PRODUCTION OF LIQUID HYDROCARBON MIXTURES, e.g. BY DESTRUCTIVE HYDROGENATION, OLIGOMERISATION, POLYMERISATION; RECOVERY OF HYDROCARBON OILS FROM OIL-SHALE, OIL-SAND, OR GASES; REFINING MIXTURES MAINLY CONSISTING OF HYDROCARBONS; REFORMING OF NAPHTHA; MINERAL WAXES
    • C10G21/00Refining of hydrocarbon oils, in the absence of hydrogen, by extraction with selective solvents
    • C10G21/06Refining of hydrocarbon oils, in the absence of hydrogen, by extraction with selective solvents characterised by the solvent used
    • C10G21/12Organic compounds only
    • C10G21/16Oxygen-containing compounds

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un nouveau pro- cédé d'extraction par solvant, utilisant des lactones, de   préfé-   rence de la butyrolactone, comme solvant pour l'amélioration de fractions de pétrole. La présente invention est relative plus particulièrement à   l'extraction.d'hydrocarbures   et de mélanges hydrocarbonés avec un solvant consistant en butyrolactone. Dans une de ses variantes, la présente invention est d'utilité par-   ticulière   dans le traitement de fractions de gasoil dérivant d'une huile de pétrole brute, de manière à améliorer   sensïble-   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 ment les caractéristiques du gasoil en vue d'un ,. a* dvrûr: rir un cracking catalytique.

   Le procédé d'extraction du la présente invention est remarquable en ce qu'il procure !;t', technique d' extraction sélective de douillures métalliques . ait composée aro- matiques 4 noyaux condensés et de composés azotés normalement présents dans les fractions d'huile de pét3ß . point d'ébulli- tion élevé.

   Dans une autre variante de la p" ¯.;'11:;,,,;- invention, le solvant sélectif est utilisé dans la conce3i, 1-ein d'hydrocarbu- res aromatiques et/ou oléfiniques à partir d'r ire carbures paraf- finiques, comme des concentrations d' hydro(:f:' '/"..::2, aromatiques bouillant dans la gamme des carburants de motens, partir de mélanges   paraffiniques   à indice d'octane   inférieur.   Dans une autre variante encore, de la   bytu rolactone   est utilisée comme solvant sélectif pour l'enlèvement d'aromatiques, à partir de kérosène, pour améliorer le point de fumée, tandis qu 'une forme d'application encore de la présente invention est rel&tive à l'extraction de carburant Diesel pour améliorer le taux de cé- tane. 



   On a depuis quelques temps effectué des efforts im- portants dans le domaine du raffinage du pértrole pour augmenter la récupération d'une alimentation de   @rac@ing   catalytique, à partir de fractions résiduaires d'huile de petiole.  Habituelle-   ment, la charge d'alimentation à une opération de cracking   cata-   lytique consiste en une traction dite de gasoil provenant d'une huile brute et qui bout dans la gamme d'environ 400  à 800 F ou un peu au-dessus. Des portions de l'huile brute de pétrole, bouil- lant au-dessus de la gamme d'ébullitions du gasoil, peuvent être 
 EMI2.2 
 considérées comme fractions de pétrole rési t'el 1:'9 telle fractions résiduaires peuvent être utilisées zo.;-s;: s oui ces d'as- phalte, de combustible et d'autres produit i SC'L ';"3 valeur économique relativement faible.

   Il devient) ,'.l' ;::ClI;' }'1uent, in- téressant de prévoir des moyens permettant J'atiliisr avec succès des portions des fractions résiduaires d'huit b:'\,é"r comme char- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ges d'alimentation de cracking catalytique. 



   Les essais effectués pour utiliser des fractions plus lourdes d'huile brute pour le cracking catalytique ont été limités jusqu'à présent, du fait de la présence de certaines souillures métalliques dans de tells fractions lourdes. Les frac- tions   à   plus haut point d'ébullition   d'une   huile brute contien- nent des portions importantes de   souillurus   métalliques, notam- ment des composés de nickel, de vanadium et de fer. Les frac- tions résiduaires d'huiles brutes contiennent généralement ces souillures métalliques'en des quantités d'environ 10 à 50 livres de souillures métalliques par 1000 barrels.

   Lorsqu'on tente de séparer les fractions de distillation de point d'ébullition su- périeur d'une huile brute, une certaine partie de ces souillures métalliques est par inhérence et inévitablement emportée dans les produits de distillation.Par exemple, dans une opération de distillation sous le vide, dans laquelle une fraction de gasoil à point d'ébullition élevé est séparée d'une huile brute, on au- ra environ 0,5 à 10 livres de souillures métalliques par 1000 barrels dans le distillat de gasoil dans un cas particulier. Dans cet exemple, le distillât de gasoil en cause aurait une gamme d'ébullitions d'environ 800  à 1100 F ou plus. 



   Les opérations de cracking catalytique sont affectées par la présence de souillures métalliques et il est nécessaire de disposer de certains moyens pour récupérer les fractions à point d'ébullition élevé d'une huile brute, tout en éliminant les souillures métalliques en question. La présence de celles-ci, spé- cialement de nickel et/ou de vanadium, dans une opération de crac. king catalytique a pour résultat une souillure directe du cata- lyseur par le composé métallique. Le métal continue à s'accumu- ler sur le catalyseur durant la vie de celui-ci,   av,ec   pour résul- tat une sérieuse altération des propriétés catalytiques du ca- talyseur. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Un des effets de cette intoxication du catalyseur est de provoquer une production excessive d'hydrogène durant le cracking catalytique avec pour résultat une   modification   des ca- ractéristiques de cracking du catalyseur. Dans   les   opérations effectives, le production d'hydrogène est devenue si importante, du fait de l'intoxication du catalyseur,   qu@   le provoque un cuvais fonctionnement ou une rupture des compresseurs à gaz, du fait du changement de densité des gaz, avec pour résultat l'inon- dation de l'installation de lumière et de   fractionnement.   Le pro- blème de la souillure du catalyseur est, par   conséquent,   un pro- blème urgent actuellement. 



   La présente invention, dans une de ces formes d'ap- plication, est basée sur la découverte que des lactones et no- tamment des butyrolactones sont remarquablement efficaces pour l'enlèvent sélectif de souillures métalliques, de charges d'ali- mentation lourdes de pétrole. Il en résulte que l'utilisation de butyrolactone permet en enlèvement sélectif de souillures métal'. liques, ce qui provoque une élimination importante de ces souil- lures, des charges d'alimentation de cracking catalytique avec peu de perte dans les productions de charge d'alimentation. On a trouvé également que les lactones exercent aussi une action dissolvante sélective avantageuse envers les autres constituants indésirables normalement présents dans la charge d'alimentation de cracking.

   En particulier, de la butyrolactone sert à enlever des composés aromatiques à noyaux condensés et des composés azo- tés, en même temps que les souillures métalliques, de manière à améliorer ainsi de façon sensible les caractéristiques de crac- king de la charge d'alimentation. 



   Le mécanisme suivant lequel une butyrolactone exerce ces propriétés dissolvantes inhabituelles n'est pas connu pour le moment. Il semble probable cependant que la structure   moléu-   laire particulière de ce composé établit un équilibre   colique   entre une solubilité d'hydrocarbures et un pouvoir dissolvant, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pour les composés énumérés, ce qui convient particulièrement bien pour les besoins de l'invention. On a établi, par exemple, qu' une butyrolactone exerce des pouvoirs   dissovants,   dans la mise en pratique de la présente invention, totalement distincts de ceux d'autres solvants qui ont été utilisés, tels que le furfu- ral. 



   En même temps,il est possible d'utiliser des modi- ficateurs de solvants avec la butyrolactone pour des applica- tions particulières. De tels modificateurs sont choisis de ma- nière à ne pas affecter sensiblement l'   -,on   dissolvante sélec- tive de la butyrolactone, tout en modifiant quelque peu ses ca- ractéristiques de solubilité dans l'huile. Des modificateurs de solvants sont spécialement intéressants nour permettre une   extrac-   tion avec de la butyrolactone à des températures supérieures à la normale. Parmi les modificateurs qu'on peut utiliser, on a l'eau, les alcools aliphatiques, l'acide acétique, et le glycol éthylénique.

   De tels composés peuvent être employés en combinai- son avec une butyrolactone en petites quantités donnant une com- position dissolvante dans laquelle les modificateurs de solvants sont   présants   en des quantités inférieures à environ un tiers de la composition dissolvante totale. 



   Des extractions par solvant, utilisant une butyrolac- tone suivant une forme d'application de la présente invention, peuvent être réalisées aux températures de la large gamme allant d'environ 80  à   500 F.   Cependant, les propriétés de sélectivité de la butyrolactone ne sont pas affectées de façon critique par la température, de sorte qu'il est généralement préférable d'opé- rer à des températures modérées choisies pour maintenir la char- ge d'alimentation, à une viscosité convenable pour le traitement. 



  C'est ainsi qu'une température d'environ 100  à 200 F est spé- cialement intéressante. L'extraction peut être menée à toute 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pression quelconque choisie dans la large gamme d'environ 15 à 750 livres par pouce carré. A nouveau, cependant , la pression n'est pas particulièrement importante dans la mise en oeuvre de l'invention, ce qui permet le deroulement du procédé à la pres- sion atmosphérique, ce qu'on préfère donc normalement. 



   La quantité de composition dissolvante employée dans la mise en oeuvre de la présente invention varie quelque peu sui- vant la charge d'alimentation à traiter et le degré de chargement requis. En général cependant, la quantité de solvant à employer sera choisie dans la gamme de 0,5 à 3 volumes de solvant par vo- lume d'huile à traiter. Pour la plupart des applications, il est spécialement préférable d'utiliser environ 1 volume de sol- vant par volume d'huile à traiter. 



   Le procédé de traitement par solvant peut être mis en oeuvre par les techniques habituelles d'extraction par sol- vant. C'est ainsi que suivant les désirs, on peut utiliser une opération prévoyant un mélange et une sédimentation par fournées ou bien une opération continue et à contre-courant. Il est préfé- rable, par exemple, de mettre en oeuvre le procédé en introdui- sant la butyrolactone dans une partie supérieure d'une tour de traitement pour la faire circuler vers le bas à contre-courant par rapport à l'huile à traiter, qui est introduite près du fond de la tour de traitement. Des éléments de bourrage, des plateaux perforés ou autres moyens adjuvants de contact peuvent être em- ployés dans ce système. Une phase de raffinat constituée de l'hui. le traitée et de petites portions de butyrolactone peut être enle- vée au sommet de cette tour.

   Une phase d'extrait, constituée principalement de butyrolactone avec de petites quantités de constituants enlevés de l'huile traitée, peut être enlevée du bas de la tour de traitement. 



   Le solvant peut être récupéré des phases de raffinat et d'extrait par des techniques courantes. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



     L'extraction   par solvant utilisant de la butyrolac- tone est spécialement intéressante pour l'amélioration de char- ges d'alimentation de cracking catalytique. De telles charges d'alimentation peuvent être définies comme étant la fraction'de gasoil d'une huile brute de pétrole, bouillant au-dessus de la gamme d'ébullitions de l'essence ou au-dessus d'environ 450 F. 



   Le point final d'ébullition de cette fraction de gasoil peut être aussi élevé qu'on le désire, allant jusqu'à environ 1050 F à 1300 F (point d'ébullition atmosphérique équivalent). On peut observer que l'extraction par solvant d'un distillat d'huile lubrifiante bouillant dans la gamme d'ébullitions du gasoil, telle que définie, est spécialement intéressante. En utilisant le pro- cédé de la présente invention, une telle extraction par solvant sert à enlever les composés aromatiques indésirés, d'une huile lubrifiante, de manière à fournir des rendements élevés d'huile lubrifiante de qualité élevée. 



   L'invention est largement applicable à l'extraction de gasoil bouillant dans la gamme d'environ 450, à 1300 F, et cette forme d'application de l'invention est d'application parti- culière à la portion de ces fractions bouillant au-dessus d'en- . viron   900 F   à   950 F.   De telles fractions de gasoil de point d'é- bullition élevé sont celles dans lesquelles les souillures métal- liques sont spécialement concentrées. Pour cette raison, dans la préparation d'une charge d'alimentation de cracking catalytique, il est spécialement préférable de séparer la portion de la char- ge d'alimentation, bouillant au-dessus d'environ   950 F   et de soumettre ensuite cette fraction particulière au procédé de la présente invention. 



   Les dessins annexés illustrent une forme de mise en oeuvre particulière et préférée de la présente invention, mon- trant son application à la préparation d'une charge d'alimenta- tion de cracking catalytique. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   En se référant à la figure 1, la référence   l@est@   utilisée pour désigner un système de fractionnement du.type ha- bituellement utilisé pour la ségrégation d'huile brute en frac- tions de différentes   garnies   d'ébullitions. Le système de frac- tionnement 1 peut consister en une combinaison d'une   unifié' de   distillation atmosphérique et d'une unité de distillation sous le vide, ou peut consister en d'autres types d'installations de distillation pouvant procurer les fractions emparées à identi- fier. Le système de fractionnement est du type permettant la sé- grégation d'une huile brute introduite par la conduite 2 en pro- duits 3, 4, 5, 6 et 7.

   Des gaz C4 et plus légers peuvent être enlevés au sommet par la conduite 3, et une fraction de naphte peut être enlevée comme produit secondaire par la conduite 4. 



  Un courant de gasoil léger bouillant dans la gamme d'environ   450    à 950 F est enlevé, de préférence, comme produit secondai- re à point d'ébullition plus élevé par la conduite 5. Enfin, le produit secondaire ayant le plus haut point d'ébullition, enle- vé par la conduite 6, est un gasoil lourd bouillant dans la gam- me d'environ 950  à 1300 F. Les constituants lourds résiduaires de l'huile sont enlevés du système de fractionnement par la con- duite d'enlèvement inférieure 7. 



   Suivant la présente invention, la fraction de gasoil lourd de la conduite 6, contenant des portions importantes de souillures   métalliques,est   soumise à une extraction par solvant dans la tour 8. La butyrolactone est introduite au système d'ex- traction par la conduite 9 pour être mise en contact à contre- courant par rapport au gasoil lourd dans la tour. L'extraction peut être menée, par exemple, à une température d'environ 150 F, à la pression atmosphérique et en utilisant environ 1 volume de butyrolactone par volume de gasoil lourd. 



   La phase de raffinat constituée par l'huile traitée avec de petites quantités de butyrolactone est   enlevée   au sommet 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du système d'extraction 8 par la conduite 10. Le solvant rési- duaire peut être enlevé de l'huile traitée dans une zone de sé- paration ou épuration 11, la butyrolactone séparée étant recy- clée par la conduite 12 à la conduite 9. L'huile traitée libérée du solvant résiduaire est ensuite envoyée par la conduite 13 au système de cracking catalytique   14.   



   La phase d'extrait enlevée du système d'extraction par solvant   $ 'par   la conduite 15 peut être également envoyée à un appareil de séparation du solvant 16, ce qui amène l'enlève- ment de butyrolactone par la conduite supérieure 17.Une huile extraite sera enlevée du bas de l'appareil l6 par la conduite 
18. Cette huile extraite peut être mélangée avec une huile com- bustible ou peut être employée comme source de produits chimiques ou dans d'autres buts. 



   L'huile traitée de la conduite 13 qui est soumise à un cracking catalytique est de caractéristiques de cracking amé- liorées du fait de l'élimination importante de souillures métal- liques. De plus, cette huile a de meilleures caractéristiques de cracking à cause de l'élimination de composés d'azote et de com- posés aromatiques à noyaux condensés, de poids moléculaire éle- vé. Cette huile traitée peut être soumise à un cracking catalyti- que habituel dans la zone 14. C'est ainsi que le cracking peut être du type à lit fixe, en suspension ou mobile ou du type à solides fluidifiés. On préfère cependant utiliser le procédé de cracking à solides fluidifiés. 



   La technique des solides fluidifiés pour le cracking d'hydrocarbures prévoit une zone de réaction et une zone de régénération, utilisées conjointement avec une zone de frac- tionnement. Le réacteur et le régénérateur de catalyseur sont ou peuvent être agencés approximativement a un même niveau. L'opé- ration de la zone de réaction et de la zone de régénération se déroule comme expliqué ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Un trop-plein ou système de débordement est prévu dans la zone de régénération au niveau désiré de   cataly&eur.   Le catalyseur déborde dans une conduite d'enlèvement qui a, de pré- férence, la forme d'une branche en forme   de U   formant joint, reliant la zone de régénération à la zone de réaction. Le courant d'alimentation introduit est habituellement préchauffé jusqu'à une température de l'ordre d'environ 500  à   650 F,   par échange de chaleur avec des gaz de combustion du régénérateur, qui sont en- levés au sommet de la zone de régénération, ou par échange de chaleur avec des produits craqués. Le courant d'alimentation pré- chauffé est ensuite introduit dans le réacteur.

   La branche à joint est habituellement suffisamment inférieure au point de l'injection de l'huile d'alimentation pour empêcher les vapeurs d'huile de retourner dans le régénérateur en cas d'à-coups nor- maux. Comme il n'y a pas de restriction dans la conduite de dé- bordement partant du régénérateur, une circulation satisfaisante de catalyseur se produira aussi longtemps que le niveau de cata- lyseur dans le réacteur est légèrement inférieur au niveau de catalyseur dans le régénérateur, lorsque les récipients sont maintenus à environ la même pression. Le catalyseur épuisé ve- nant du réacteur passe par une   seconde   branche en forme de U et formant joint, qui part du bas du réacteur pour aller au bas du régénérateur.

   La vitesse de circulation de catalyseur est réglée en injectant une certaine quantité de l'air dans la con- duite de transfert de catalyseur allant au régénérateur. 



   La pression dans le régénérateur pourêtre réglée au niveau désiré par un régulateur à papillon prévu dans la con- duite de tête partant du régénérateur. C'est ainsi que la pres- sion dans le régénérateur peut être réglée à tout niveau désiré par un régulateur à papillon qui peut être   commandé,   si on le désire, par un appareil à pression différentielle. Si la diffé- rence de pression entre les deux récipients   e@   Maintenue mini- mum, les branches formant joints empêcheront le passage de gaz 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 d'un récipient à l'autre, dans le cas où la circulation de cata- lyseur cesserait dans les branches. 



   Le réacteur et le régénérateur peuvent être conçus en vue d'un fonctionnement à vitesse élevée, supposant des vi- tesses de gaz superficielles linéaires d'environ 2,5 à 4 pieds par seconde. Cependant, la vitesse superficielle des gaz ascen- dantspeut varier d'environ 1 à 5 pieds par seconde et plus. Lee pertes de catalyseur sont réduites au minimum et pratiquement empêchées dans le réacteur par l'utilisai  'on   d'étages multiples de séparateurs à cyclone. La zone de régénération est également pourvue de séparateurs à cyclone. Ceux-ci comprennent habituel- lement 2 ou 3 étages ou plus. 



   Des'grilles de distribution peuvent être employées dans lez zones de réaction et de régénération. Les températures et pressions opératoires peuvent varier, de façon appréciable, suivant les charges d'alimentation traitées et suivant les pro- duits désirés. Les températures opératoires sont, par exemple, de l'ordre d'environ 800  à 1000 F, de préférence d'environ 850  à 950 F dans la zone de réaction. On peut utiliser des pressions élevées mais, en général, on utilise des pressions effectives inférieures à 100 livres par pouce carré. Dn préfère des pres- sions effectives de l'ordre de 1 à 30 livres par pouce carré. 



  On utilise des rapports catalyseur/huile d'environ 3 à 10, de préférence d'environ 6 â b en poids. 



   La matière catalytique utilisée dans l'opération de cracking catalytique fluidifié sont des catalyseurs de cracking habituels. Ces catalyseurs sont des oxydes des métaux des groupes II,   III, IV..   et V de la Table Périodique. Un catalyseur préféré consiste en silice-alumine, le poids   en '/0   de l'alumine étant de l'ordre d'environ 5 à 20%. Un autre catalyseur préféré est cons- titué par la silice-magnésie avec un pourcentage en poids de ma- gnésie d'environ 20 à 35%. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   La dimension des particules de catalyseur est habituelle- ment inférieure à environ 200 microns. Habituellement, au moins 50% du catalyseur ont une dimension en microns de L'ordre d'en- viron 20 à 80. Sous ces conditions, avec la vitesse superficielle telle que donnée, un lit fluidifié est maintenu, dans lequel exil. te, dans la section inférieure du réacteur, une phase dense de catalyseur, tandis qu'une phase dispersée existe dans la zone supérieure du réacteur. 



   Dans .le système de cracking catalytique, est inclus un appareil de fractionnement de produits, prévu pour séparer l'essence et les fractions à plus haut point d'ébullition du produit craqué. 



   Dans la forme de réalisation particulière de l'in- vention, illustrée à la figure 1, la fraction de gasoil lourd est soumise elle-même à une extraction avec de la butyrolactone, de manière à améliorer les caractéristiques de cracking du gasoil lourd. Le gasoil léger, enlevé du système de fractionnement 1 par la conduite 5, peut être envoyé directement à un système de cracking catalytique 14. Ou bien, par contre, une partie ou tou- te cette huile légère peuvent être extraites avec le gasoil lourd dans la zone d'extraction. On préfère utiliser une petite portion du gasoil léger en mélange avec le gasoil lourd pour réduire la viscosité du gasoil jusqu'au point désiré. 



   Les exemples suivants illustrent la nature et l'uti- lité de cette forme d'application de l'invention. 



    EXEMPLE   1 
Un gasoil lourd ayant un point d'ébullition à 50% de 950 F et un point d'ébullition final supérieur à 1100 F était soumis au procédé de la présente invention. Ce gasoil contenait 2,3 parties de nickel pour mille, et 0,2 partie de   vana@ium   pour mille avant le traitement. L'huile était traitée par une ex- traction discontinue avec de la butyrolactone en trois traite- ments en utilisant 1 volume de butyrolactone par volume d'huile 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 dans chaque traitement à une température de 180 F et à la pres- sion atmosphérique. Une mise en contact par agitation mécanique pendant '5 minutes, suivie d'un dépôt pendant 5 à 10 minutes, é- tait appropriéepour ce type discontinu d'extraction. Une sépara- tion du solvant du produit raffiné donnait une production de 87% d'huile traitée.

   Cette huile avait une concentration en nickel s'élevant seulement à 0,25 partie pour mille et une concentra- tion nulle de vanadium. On peut voir de ces résultats que le pro- cédé d'extraction de la présente invention convient spécialement pour une élimination importante de souillures métalliques, de gasoils lourds , tout en donnant des rendements élevés d'huile traitée. A titre comparatif, on peut noter que, dans une extrac- tion similaire avec du phénol comme solvant, et avec de petites additions d'eau pour régler la solubilité de l'huile, on obtenait   des résultats nettement plus pauvres. Dans.ce cas, on obtenait /des rendements d'huile n'atteignant que 72%, pour une même te-   neur en niqkel. L'extraction avec du furfural jusqu'à 0,25 par- tie de nickel pour mille ne donnait que 77% d'huile.

   On peut voir, par conséquent, que la butyrolactone est efficace pour la réduction de la teneur en nickel de l'huile traitée jusqu'à une très basse concentration et que les rendements d'huile traitée étaient de beaucpup supérieurs à ceux obtenus lorsque l'extrac- tion était faite avec des solvants habituels, tels que phénol ou furfural. 



    EXEMPLE   2 
Le gasoil lourd employé dans l'exemple 1 était mis en contact avec un solvant de 90% de butyrolactone et de 10% d'eau dans une série d'extractions discontinues à   1GO F.   Une comparai- son des rendements d'huile à la mime teneur en nickel (0,25 à 1 partie pour mille) montre la même sélectivité que celle qui résultait de l'utilisation d'un solvant à 100% de butyrolactone. 



    EXEMPLE 3    
Une extraction par butyrolactone du gasoil de l'exem- ple 1 était effectuée à 100 F, en diluant le gasoil lourd avec 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
 EMI14.1 
 deux volumes d'une fraction hydrocarbonée légère ('..:,7). Trois ex- tractions discontinues, suivies d'un enlèvement du diluant, don- naient 94% d'huile raffinée ayant une teneur en nickel de   0,49   partie pour mille. Ce rendement est de 13% supérieur à celui résultant d'une extraction au phénol pour la même teneur en nickel. 



    EXEMPLE 4   
 EMI14.2 
 Afin d'établir d'autres propriétés, 0ae solvant, de la butyrolactone, une série d'huiles hydrocarbonées variées, contenant des composés azotés, étaient extraites avec de la butyrolactone. Les charges d'alimentation employées et les ré- sultats de ces extractions sont résumés au tableau I suivant. 



   TABLEAU I 
Extraction d'huile contenant de l'azote 
 EMI14.3 
 
<tb> Nombre <SEP> Tempe- <SEP> Raffinat
<tb> 
 
 EMI14.4 
 Test d' extrac-rature, 7¯3 ïT 7 no ' Solvant tions oF IFende- Nu discon- F m%nt> ###tinues 
 EMI14.5 
 
<tb> A <SEP> ------Huile <SEP> de <SEP> schiste <SEP> brute <SEP> du <SEP> Colorado <SEP> 100
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 90% <SEP> de <SEP> butyrolactone
<tb> 
 
 EMI14.6 
 10  d'eau 1 95 85 1, 5. 



  B -----Huile de schiste partiellement Butyrolactone hydrogénée-¯-¯¯¯¯¯ 100 0,21 Butyrolactone 95 S5 0,03 C -----Gasoil lourd d'El Segundo ----------- 100 0 ,3 $ Butyrolactone 1 105 z;3 0$20 
 EMI14.7 
 
<tb> 90% <SEP> de <SEP> butyrolactone
<tb> 
 
 EMI14.8 
 i0tp d'eau 2 105 89 0,21 
On observera de ces résultats que la butyrolactone exerçait une action dissolvante sélective sur les composés azotés 
 EMI14.9 
 présents dans les diverses huiles traitées.

   Comme e>e;;:x;ls de la signification de ces résultats, on notera que l' :r =.i dç t3on U gasoil lourd avec de la butyrolactone donnait un. huile irait Se en rendements de 83%, tout en atteignant 85c d ornement des souillures de nickel, 100p d'enlèvement des impuretés de vana- dium, et tout en faisant tomber la concentration des composés azotés de 0,38 à   0,20%.   

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



    EXEMPLE 5    
Afin de montrer la variété des propriétés dissol- vantes de la butyrolactone, une huile de cycle catalytique lour- 
 EMI15.1 
 de bouillant dans la gamme d'environ "7QU  à }.00oF était traitée avec environ 260% de   butyrolactone.   On a trouvé récemment que de telles huiles de cycle lourdes, bouillant au-dessus de la gamme d'ébullition des huiles de chauffage et obtenues de diverses charges d'huiles lubrifiantes mixtes contiennent des quantités intéressantes de composants d'huile lubrifiante de qualité éle- vée, Le traitement de   l'huile 'de   cycle   catalytique   était effec- tué dans un appareil de contact discontinu à une température 
 EMI15.2 
 de ..00"F et à la pression atmosphérique.

   Des chiffres montrant les résultats de ges expériences sont donnés au tableau . suivant . 
 EMI15.3 
 XflJ3JjJiiAU XX 
 EMI15.4 
 
<tb> Extraction <SEP> à <SEP> fournées <SEP> multiples <SEP> d'une <SEP> huile <SEP> de <SEP> cycle
<tb> catalytique <SEP> lourde <SEP> 
<tb> (Température <SEP> :

   <SEP> 200 F. <SEP> pression <SEP> atmosphérique)
<tb> 
<tb> ,¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯Raffinât¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
<tb> N  <SEP> % <SEP> Vol.de <SEP> Rende- <SEP> Gravité <SEP> VSO <SEP> Indice <SEP> Constante
<tb> 
 
 EMI15.5 
 extr, solvant ment, OAPI 100 F 'lO F de Vis.-gr. total -'"" - "-'-" visco- 
 EMI15.6 
 
<tb> poids <SEP> site
<tb> 
<tb> Alimentation <SEP> 0 <SEP> 100 <SEP> 17,0 <SEP> 103,3 <SEP> 38,8 <SEP> 59,1 <SEP> 0,926
<tb> 
 
 EMI15.7 
 ¯¯¯¯T¯¯¯¯¯.,.,T¯¯.,¯¯¯¯3utyxolactoe comme solvant ---------------- 1 100 57,7 33,1 71,3 37,1 127,ë 0$821 
 EMI15.8 
 
<tb> 2 <SEP> 165 <SEP> 42,5 <SEP> 35,6 <SEP> 69,8 <SEP> 37,2 <SEP> 141,2 <SEP> 0,806
<tb> 
<tb> 3 <SEP> 216 <SEP> 39,9 <SEP> 37,5 <SEP> 69,8 <SEP> -- <SEP> -- <SEP> 0,795
<tb> 4 <SEP> 262 <SEP> 39,0 <SEP> 38,2 <SEP> 69,0 <SEP> 37,2 <SEP> 145,2 <SEP> 0,

  791
<tb> 
 
 EMI15.9 
 ------------------90% phénol comme solvant ###-.#.-##### 1 100 54,6 ' 25,0 58,2x 38,1 93,0 0,870 
 EMI15.10 
 
<tb> 2 <SEP> 168 <SEP> 39,5 <SEP> 32,5 <SEP> 55,2@ <SEP> 37,8 <SEP> 120,0 <SEP> 0,622
<tb> 
<tb> 
<tb> 216 <SEP> 34,5 <SEP> 35,9 <SEP> 53,1@ <SEP> 37,4 <SEP> 136,0 <SEP> 0,803
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 4 <SEP> 257 <SEP> 29,3 <SEP> 37,2 <SEP> 52,8@ <SEP> 37,4 <SEP> 144,0 <SEP> 0,797
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> @ <SEP> 130  <SEP> F.
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   On observera de ces résultats que l'extraction avec de la butyrolactone était effectuée pour enlever de façon effica- ce les constituants indésirables pour l'huile lubrifiante, de manière à fournir une huile lubrifiante de haute qualité et d'un indice de viscosité élevé. En considérant ces résultats, il est particulièrement intéressant de considérer, à titre comparatif, les résultats dtextraction obtenus en utilisant du phénol comme agent d'extraction. Dans ce cas, des rendements d'huile lubrifi- ante de qualité équivalente (indice de viscosité de 140) étaient obtenus en des quantités n'atteignant que 73% de celles qu'on peut obtenir par le procédé de la présente invention.

   La quanti- té de butyrolactone requise pour produire une amélioration donnée de l'indice de viscosité était beaucoup plus faible que la   quanti'   té de phénol nécessaire pour réaliser la même amélioration. Ces exigences sont données à titre comparatif au tableau suivant . 



   TABLEAU III 
 EMI16.1 
 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> viscosité <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> de <SEP> solvant <SEP> nécessaire
<tb> 
<tb> produit <SEP> Butyrolactone <SEP> 90 <SEP> de <SEP> phénol
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 59 <SEP> (alimentation) <SEP> 0 <SEP> 0
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100 <SEP> 45 <SEP> 100
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 115 <SEP> 70 <SEP> 140
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 130 <SEP> 105 <SEP> 190
<tb> 
   On     admettra   de ces résultats que le procédé de   la .   présente invention est un procédé intéressant et à possibilités multiples pour l'amélioration de fractions de pétrole bouillant dans la   gansa   d'ébullitions   du   gasoil.

   Comme décrit, le procédé est   spécialisent   intéressant pour la préparation de charges d'a- limentation de cracking catalytique et pour la   fabrication   de lubrifiants de haute qualité. 



   Dans use autre   :forme   d'application de la présente Invention,, le solvant   sélectif   de lactone, spécialement une butyrolactone, est   utilisé   dans la concentration d'hydrocarbures 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 aromatiques et/ou oléfiniques bouillant dans la gamme   d'ébulli'-   tions des   carburants   de moteurs. La haute stabilité et la sélec- tivité élevée de ce composé le rend particulièrement intéressant pour cet usage. Comme dans le cas où ce solvant est utilisé pour l'extraction de gasoils, il peut être utilisé sous une forme re- lativement pure ou en mélange avec d'autres modificateurs de so- lubilité. 



   C'est ainsi qu'un mélange d'hydrocarbures aromati- ques et non aromatiques peut être extrait avec le solvant à une température de l'ordre 4'environ 50  à 300 F et à des pressions allant d'environ la pression atmosphérique jusqu'à 400 livres   .   par pouce carré pour former des phases d'extrait et de raffinat. 



   La phase d'extrait comprend les hydrocarbures aroma- tiques et   oléfiniques   dissous dans le solvant, tandis que la phase de raffinât comprend les non aromatiques. 



   L'utilisation de   la   -butyrolactone comme solvant très sélectif est employée de façon spécialement avantageuse dans des opérations de reforming catalytiques, dans lesquels des paraffines à chaînes droites et à chaînes ramifiées sont conver- ties catalytiquement, en présence d'hydrogène et d'un catalyseur convenable, tel que du platine ou du molybdène-alumine, ou au-   tres   agents connus, en un mélange contenant des aromatiques. Par ce reforming, ou une phase d'hydroforming, l'indice d'octane du carburant est fortement accru. 



   Un dispositif permettant de réaliser cette opération est représenté schématiquement à la figure II. Un naphte vierge bouillant dans la gamme d'environ 200  à 325 F est envoyé par la conduite 20 dans un appareil d'hydroforming 22 (indice d'octane : 
87,8). De l'hydrogène est alimenté par la conduite 24. Le réac- teur 22 fonctionne sous des conditions de réaction habituelles. d' 
L'effluent/hydroforming ou hydroformat passe par la conduite 26 vers la zone de distillation 28 dans laquelle les C4 et la matière 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 plus légère sont enlevés au sommet par la conduite 36 en vue d'un usage suivant les besoins.

   La fraction C5, prise comme courant   secondaire,eet,   de préférence, séparée avant la phase d'extrac- tion par solvant, mais est recpmbinée avec l'extrait par la con- duite 34.   L'hydroformat   C6 et plus est passé par la conduite 32 vers la zone d'extraction par solvant 30 dans laquelle, de la manière décrite ci-avant en liaison avec l'extraction de frac- tions de gasoil, l'hydroformat est traité avec de   la [gamma]   -butyro- lactone. Le raffinat provenant de ce procédé, qui, dans la forme d'application précédente, était le produit désiré, est de préfé- rence recyclé, dans la présente forme d'application, à l'étage d'hydroforming par la conduite 38, en vue d'une nouvelle conver- sion en aromatiques.

   La phase d'extrait contenant les aromatiques récupérés est ensuite séparée du solvant par une des méthodes ou une combinaison des méthodes décrites ci-avant pour les huiles r plus loudes et est enlevée par la conduite 40 et combinée avec des hydrocarbures C5 séparés antérieurement, pour former une es- sence C5 et plus d'indice d'octane élevé. 



   L'utilisation de butyrolactone comme solvant extrac- tif d'essence a été décrite en liaison avec le reforming et l'hy- droforming catalytiques. La butyrolactone est également utilisée avantageusement dans l'extraction de naphtes craqués thermique- ment ou catalytiquement, dans laquelle des quantités importantes d'oléfines d'indice d'octane élevé sont formées. La butyrolacto- ne a l'avantage remarquable d'être utilisable avec des alimenta- tions contenant des oléfines, qui jusqu'à présent ne pouvaient pas être traitées avec des solvants courants,tels que de l'anhy- dride sulfureux. 



   Les avantages de la présente invention sont aisément apparents des exemples illustrés suivants. 



  EXEMPLE VI 
Pour montrer la nature hautement sélective de la 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 lactone cornue agent d'extraction   d'aromatiques,   un   mélange   de 50% dtheptane normal et de 50% de toluène   était     prépare   et sou- mis à extraction avec de la butyrolactone   et;   de la -propio- lactone. A titre comparatif, des extractions similaires   @@ient   réalisa avec du glycol   diéthylénque   qui est un solvant commer- cial utilisé, de préférence, à cet effet. La température d'ex- traction était de 80 F. Ces estimations do la valeur des sol- vents étaient réalisées; par une extraction discontinue. La buty- rolactone montre une sélectivité élevée, supérieure à celle du glycol.

   De plus, la capacité dissolvante de la   / -butyrolac-   tone est de loin supérieure,'comme montré au tableau suivant. 



   TABLEAU   IV   
 EMI19.1 
 
<tb> Comparaison <SEP> des <SEP> capacités <SEP> dissolvantes
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> (Extractions <SEP> à <SEP> une <SEP> seule <SEP> fournée <SEP> avec <SEP> du <SEP> solvant <SEP> non <SEP> dilué; <SEP> ré-
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> sultats <SEP> mis <SEP> en <SEP> corélation)
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> % <SEP> de <SEP> toluène <SEP> Solvant <SEP> nécessaire, <SEP> % <SEP> Vol.

   <SEP> par <SEP> rapport <SEP> à <SEP> l'&limen-
<tb> 
<tb> 
<tb> dans <SEP> tation <SEP> de <SEP> toluène-heptane
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> raffinat
<tb> 
<tb> 
<tb> produit <SEP> Butyrolactone <SEP> @-propiolactone <SEP> Glycol <SEP> dié-
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> ¯¯¯¯ <SEP> thylénique
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 15 <SEP> 200 <SEP> 265 <SEP> 1500 <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 25 <SEP> 110 <SEP> 150 <SEP> 640
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 35 <SEP> 55 <SEP> 80 <SEP> 260
<tb> 
 
Le ss-propiolactone montre également une bonne sé-   lectivité,   bien qu'avec une capacité dissolvante légèrement in- férieure.

   La qualité très supérieure de ces deux lactones sera relevée   au   tableau précédent, Gomme on le verra d'ailleurs plus en détail aussi au tableau V. 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 



  TABLEAU . 
 EMI20.1 
 
<tb> 



  Evaluation <SEP> des <SEP> solvants <SEP> pour <SEP> une <SEP> extraction <SEP> d'aromatiques
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> (extractions <SEP> par <SEP> fournée <SEP> à <SEP> 80 F; <SEP> alimentation <SEP> : <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 50% <SEP> de <SEP> toluène <SEP> et <SEP> 50 <SEP> d'heptane <SEP> en <SEP> volumes).
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  Rapport <SEP> Raffinat <SEP> - <SEP> Extrait
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Solvant <SEP> solvant/ <SEP> conc. <SEP> Rendt., <SEP> Cône. <SEP> Rendt.,
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> huile <SEP> tolu- <SEP> @ <SEP> tolu-
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> ( <SEP> extrac.) <SEP> iall, <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> Vol. <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> Vol.
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  I.R.@@ <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> Vol. <SEP> I.R.@@ <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> Vol.
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  100% <SEP> de <SEP> B <SEP> (1) <SEP> l(IX) <SEP> 1,4128 <SEP> 26 <SEP> 52 <SEP> 1,4650 <SEP> 74 <SEP> 48
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> B <SEP> 2 <SEP> (IX) <SEP> 1,4025 <SEP> 15 <SEP> 37 <SEP> 1,4588 <SEP> 70 <SEP> 63
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> B <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4030 <SEP> 15 <SEP> 40 <SEP> 1,4610 <SEP> 71 <SEP> 60
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 95% <SEP> de <SEP> B <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4078 <SEP> 20 <SEP> 52 <SEP> 1,4706 <SEP> 81 <SEP> 48
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 85% <SEP> de <SEP> B <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4180 <SEP> 30 <SEP> 68 <SEP> 1,4797 <SEP> 89 <SEP> 32
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 75% <SEP> de <SEP> B <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4261 <SEP> 38 <SEP> 79 <SEP> 1,

  4837 <SEP> 93 <SEP> 21
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> ss-P <SEP> (2) <SEP> l(IX) <SEP> 1,4061 <SEP> 20 <SEP> 50 <SEP> 1,4680 <SEP> 79 <SEP> 50
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> G. <SEP> D <SEP> (3) <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4270 <SEP> 39 <SEP> 80 <SEP> 1,4808 <SEP> 90 <SEP> 20
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> G.D <SEP> 4(IX) <SEP> 1,4184 <SEP> 30 <SEP> 67 <SEP> 1,4770 <SEP> 87 <SEP> 33
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 100% <SEP> de <SEP> G.D <SEP> 8(IX) <SEP> 1,4096 <SEP> 23 <SEP> 53 <SEP> 1,4700 <SEP> 80 <SEP> 47
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 90% <SEP> de <SEP> G.D <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4325 <SEP> 44 <SEP> 89 <SEP> 1,4848 <SEP> 94 <SEP> 11
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 85% <SEP> de <SEP> G.D <SEP> 2(IX) <SEP> 1,4338 <SEP> 45 <SEP> 91 <SEP> 1,

  4807 <SEP> 90 <SEP> 9
<tb> 
 :dilution avec de l'eau   **:indice   de réfraction à 26 C (1) Butyrolactone (3) Glycol' diéthylénique (2) ss-propiolactone 
EXEMPLE VII 
Un hydroformat d'indice d'octane Research de 87,8 était libéré de son pentane, et la fraction d'hydrocarbures C6 et supérieurs (indice d'octane Research : 89,8) était extraite dans un appareil d'extraction continue à phases multiples. Une injection d'eau était utilisée pour régler la solubilité des hydrocarbures.

   Des résultats comparatifs obtenus à l'extraction de l'hydroformat avec de la butyrolactone et avec du glycol dié- thylénique comme solvants montrent que les séparations les plus 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 favorables des aromatiques et des non aromatiques étaient obte- 
 EMI21.1 
 nues avec la butyrolactone* La capacité disolvanfe élevée trou- vée dans des   teste   préliminaires pour   la   laptone était également confirmée dans les extractions continues à phases multiples. Le glycol diéthylénique est moins sélectif et exige des rapports sol vant/huile beaucoup plus élevés. Un résumé de ces comparaisons est donné au tableau suivant. 
 EMI21.2 
 



  Solvant Butyrqlactone Glycol ¯¯¯¯¯¯¯¯¯#. 5.in C,' ecl1 diéthylénique , 
 EMI21.3 
 
<tb> Rendement <SEP> d'extrait <SEP> à <SEP> 100 <SEP> d'in-
<tb> 
<tb> dice <SEP> d'octane,
<tb> 
 
 EMI21.4 
 eii en Vc,. d ycrctcarbures C et 
 EMI21.5 
 
<tb> supérieurs <SEP> jusqu'à <SEP> extraction <SEP> 71 <SEP> 43
<tb> 
<tb> rapport <SEP> solvant/huile
<tb> à <SEP> 50,> <SEP> de <SEP> rendement <SEP> d'extrait <SEP> 1,5 <SEP> 7,5
<tb> 
 
Des résultats plus détaillés obtenus dans ces   ex-   tractions sont donnés au tableau VI. 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 
 EMI22.1 
 
<tb> 



  TABLEAU <SEP> VI
<tb> 
<tb> Extraction <SEP> par <SEP> solvant <SEP> d'un <SEP> hydroformat <SEP> d'hydrocarbures <SEP> C6 <SEP> et
<tb> supérieurs <SEP> dans <SEP> un <SEP> appareil <SEP> d'extraction <SEP> à <SEP> étages <SEP> multiples
<tb> 
 
 EMI22.2 
 ' et à 80 F 
 EMI22.3 
 
<tb> Alimenta- <SEP> Glycol
<tb> 
<tb> 
<tb> tion <SEP> d'hy- <SEP> Butyro- <SEP> diéthylénique
<tb> 
<tb> 
<tb> Solvant <SEP> droformat <SEP> lactone
<tb> 
<tb> 
<tb> Solvant <SEP> à <SEP> l'appa-
<tb> 
<tb> 
<tb> reil <SEP> d'ex-
<tb> 
 
 EMI22.4 
 ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ tration ¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯ 
 EMI22.5 
 
<tb> % <SEP> d'addition <SEP> d'eau <SEP> 7,5 <SEP> 0 <SEP> 0
<tb> 
<tb> Rapport <SEP> solvant/huile <SEP> 2 <SEP> 4 <SEP> 8
<tb> Extrait
<tb> 
 
 EMI22.6 
 Rendement, % Vol. 66..- . j3 - 5 
 EMI22.7 
 
<tb> Indice <SEP> d'octane, <SEP> Res.

   <SEP> 100,6 <SEP> 101,2 <SEP> 99,6
<tb> 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> réfraction <SEP> '(26 C) <SEP> 1,4812 <SEP> 1,4&73 <SEP> 1,4850
<tb> 
<tb> 
<tb> Raffinât
<tb> 
<tb> Rendement, <SEP> % <SEP> Vol. <SEP> 34 <SEP> 67 <SEP> 48
<tb> 
 
 EMI22.8 
 Indice d'otan,Res.c1air, 9,$ 36,2 72,8 54,7 
 EMI22.9 
 
<tb> Indice <SEP> de <SEP> réfraction <SEP> (26 C) <SEP> 1,4535 <SEP> 1,3992 <SEP> 1,4366 <SEP> 1,4198
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Gravité, <SEP>  API <SEP> 44,4 <SEP> 65,4 <SEP> 50,1 <SEP> 56,6
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Distillation <SEP> A.S.T.M.
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  Point <SEP> d'ébullition <SEP> initial,
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb>  F <SEP> 207 <SEP> 205 <SEP> 206 <SEP> 209
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 5% <SEP> enlevés <SEP> à <SEP> : <SEP> 220 <SEP> 216 <SEP> 221 <SEP> 223
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 10% <SEP> " <SEP> " <SEP> 225 <SEP> 219 <SEP> 228 <SEP> 229
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 20% <SEP> " <SEP> " <SEP> 233 <SEP> 224 <SEP> 236 <SEP> 234
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 30% <SEP> il <SEP> il <SEP> 240 <SEP> 228 <SEP> 242 <SEP> 240
<tb> 
 
 EMI22.10 
 40%"" 250 ii34 249 247 
 EMI22.11 
 
<tb> 50% <SEP> " <SEP> 258 <SEP> 239 <SEP> 257 <SEP> 253
<tb> 
 
 EMI22.12 
 60% tr 261 z46 267 262 
 EMI22.13 
 
<tb> 70% <SEP> " <SEP> " <SEP> 283 <SEP> 254 <SEP> 278 <SEP> 274
<tb> 
 
 EMI22.14 
 60% tif u 299 b6 292 288 
 EMI22.15 
 
<tb> 90% <SEP> " <SEP> " <SEP> 319 <SEP> 284 <SEP> 312 <SEP> .

   <SEP> 309 <SEP> 
<tb> 
 
 EMI22.16 
 95%" 1t 330 300 330 327 oint d'ébullition final, F 385 334 387 397 
 EMI22.17 
 
<tb> Récupération <SEP> 98,5 <SEP> 98,5 <SEP> 99 <SEP> 99
<tb> Résidu <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 
EXEMPLE VIII 
Pour montrer la nature très sélective d'autres   [gamma]-lactones   comme solvants pour des aromatiques, un mélange de 35% de mésitylène et de 65% de décane normal était préparé et extrait à fournées avec de l'angélicalactone et avec de la   [gamma]   -valérolactone. Une comparaison est également faite avec de l'acide lévulinique qui peut être converti en ces lactones. 



  Ces estimations de la valeur de solvants étaient faites à 80 F. 



  Le tableau VII suivant et la figure 3 résument les résultats de ces estimations et montrent les propriétés dissolvantes supé- rieures des lactones comparativement à celles de l'acide   appa-   renté lorsque l'extraction se fait pour obtenir un raffinât de la même teneur en aromatiques. 



   A la figure   '),le   pourcentage en volumes de mésitylè- ne dans le raffinat est donné en ordonnée, tandis que le pour- centage de solvant en volumes est donné en abscisse. La courbe marquée de petits cercles (courbe supérieure) se rapporte à l'a- cide lévulinique, tandis que l'autre courbe se rapporteà l'angé- licalactone et à la   [gamma]-valérolactone,   les petits triangles se rapportant à l'angélicalactone, tandis que le losange se rappor- te à la / -valérolactone. 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 



  TABLEAU VII 
 EMI24.1 
 
<tb> Extraction <SEP> à <SEP> fournée <SEP> unique <SEP> avec <SEP> du <SEP> solvant <SEP> non <SEP> dilué <SEP> (80 F)
<tb> 
 
 EMI24.2 
 (alimentation : 35110 de mésitylène et 65)f' de décane normal; résultats mis en corélation) Solvant nécessaire,  ,,j en Vol. par rapport à l'alimentation hydrocarbonée ; dtaromatiques dans le raffinat Angélicalactone -valérolctone acide produit lévulini ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ que 
 EMI24.3 
 
<tb> 17 <SEP> 150 <SEP> 150 <SEP> 600
<tb> 
 
 EMI24.4 
 25 85 ë5 250 
 EMI24.5 
 
<tb> Angélicalactone <SEP> : <SEP> CH3-C-CH
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> O <SEP> CH2
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> # <SEP> #
<tb> 
<tb> 
<tb> C
<tb> 
<tb> 
<tb> #
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> -Valérolactone <SEP> :

   <SEP> CH3-CH-CH2
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> tt
<tb> 
 
 EMI24.6 
 0" C ..-GHZ 
 EMI24.7 
 
<tb> n
<tb> 0
<tb> 
 
 EMI24.8 
 Acide lévulinique : CHJCO(GH2)2GOOH   REVENDICATIONS   
1. Le procédé de ségrégation d'huiles de pétrole en leurs constituants relativement plus aromatiques et en leurs cons- tituants relativement plus paraffiniques, comprenant la mise en contact de ces huiles de pétrole avec une lactone sous des con- ditions propres à former une phase d'extrait par solvant et une phase de raffinat, et la séparation des phases respectives.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a novel solvent extraction process, using lactones, preferably butyrolactone, as a solvent for improving petroleum fractions. The present invention relates more particularly to the extraction of hydrocarbons and of hydrocarbon mixtures with a solvent consisting of butyrolactone. In one of its variants, the present invention is of particular utility in the treatment of gas oil fractions derived from a crude petroleum oil, so as to significantly improve.

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 ment the characteristics of the diesel with a view to a,. a * dvrûr: laughing catalytic cracking.

   The extraction process of the present invention is remarkable in that it provides a technique for the selective extraction of metal bushings. composed of condensed 4-ring aromatic compounds and nitrogen compounds normally present in pet3β oil fractions. high boiling point.

   In another variant of the p "¯.; '11:; ,,,; - invention, the selective solvent is used in the conception of aromatic and / or olefinic hydrocarbons from r ire Paraffinic carbides, such as concentrations of aromatic hydro (: f: '' /"..::2, boiling in the range of motens fuels, from lower octane paraffinic mixtures. In another variation still, bytu rolactone is used as a selective solvent for the removal of aromatics, from kerosene, to improve the smoke point, while a further form of application of the present invention relates to the extraction. of diesel fuel to improve the cetane level.



   Significant efforts have recently been made in the petroleum refining field to increase the recovery of a catalytic feedstock from waste petiole oil fractions. Usually the feedstock to a catalytic cracking operation is a so-called diesel pull from crude oil which boils in the range of about 400 to 800 F or a little above. Portions of crude petroleum oil boiling above the boiling range of gas oil can be
 EMI2.2
 considered as residual petroleum fractions 1: '9 such residual fractions can be used zo.; - s ;: s yes these asphalt, fuel and other products i SC'L'; "3 relatively low economic value.

   It becomes), '. L'; :: ClI; ' } '1uent, interesting to provide means for successfully using portions of the residual fractions of eight b:' \, é "r as char-

 <Desc / Clms Page number 3>

 catalytic cracking feed management.



   Attempts to use heavier crude oil fractions for catalytic cracking have heretofore been limited due to the presence of certain metallic soils in such heavy fractions. The higher boiling fractions of a crude oil contain significant portions of metallic contaminants, including compounds of nickel, vanadium and iron. Crude oil waste fractions generally contain these metallic soils in amounts of about 10 to 50 pounds of metallic soils per 1000 barrels.

   When attempting to separate the higher boiling point distillation fractions of a crude oil, some portion of these metallic soils is inherently and inevitably washed away in the distillation products. For example, in a distillation operation. vacuum distillation, in which a fraction of high boiling gas oil is separated from a crude oil, there will be about 0.5 to 10 pounds of metallic soils per 1000 barrels in the gas oil distillate in one case. particular. In this example, the gas oil distillate in question would have a boiling range of about 800 to 1100 F or more.



   Catalytic cracking operations are affected by the presence of metal soils and it is necessary to have some means to recover the high boiling point fractions of a crude oil, while removing the metal soils in question. The presence of these, especially nickel and / or vanadium, in a cracking operation. Catalytic king results in direct contamination of the catalyst by the metallic compound. Metal continues to build up on the catalyst during the life of the catalyst, resulting in serious deterioration of the catalytic properties of the catalyst.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   One of the effects of this catalyst poisoning is to cause excessive production of hydrogen during catalytic cracking resulting in a change in the cracking characteristics of the catalyst. In the actual operations, the production of hydrogen has become so important, due to the intoxication of the catalyst, that it causes an operation or rupture of the gas compressors, due to the change in density of the gases, with for result in flooding of the light and fractionation installation. The problem of the contamination of the catalyst is, therefore, an urgent problem at present.



   The present invention, in one of these forms of application, is based on the discovery that lactones and in particular butyrolactones are remarkably effective in the selective removal of metallic soils, heavy feedstocks of food. oil. As a result, the use of butyrolactone allows for selective removal of metal soils. liques, which causes significant removal of such soils, catalytic cracking feedstocks with little loss in feedstock productions. It has also been found that lactones also exert an advantageous selective dissolving action towards other undesirable constituents normally present in the cracking feedstock.

   In particular, butyrolactone serves to remove condensed ring aromatics and nitrogen compounds, along with metallic soils, thereby significantly improving the cracking characteristics of the feedstock. .



   The mechanism by which a butyrolactone exerts these unusual dissolving properties is not known at this time. It seems probable, however, that the particular molecular structure of this compound establishes a colonic equilibrium between a hydrocarbon solubility and a dissolving power,

 <Desc / Clms Page number 5>

 for the compounds listed, which is particularly suitable for the purposes of the invention. For example, butyrolactone has been shown to exert dissolving powers in the practice of the present invention totally distinct from those of other solvents which have been used, such as furfurale.



   At the same time, it is possible to use solvent modifiers with butyrolactone for particular applications. Such modifiers are chosen so as not to substantially affect the selective solvent of butyrolactone, while modifying somewhat its oil solubility characteristics. Solvent modifiers are of particular interest in allowing extraction with butyrolactone at above normal temperatures. Among the modifiers which can be used are water, aliphatic alcohols, acetic acid, and ethylenic glycol.

   Such compounds can be used in combination with butyrolactone in small amounts to provide a solvent composition in which the solvent modifiers are present in amounts less than about one-third of the total solvent composition.



   Solvent extractions, using a butyrolactone according to one application form of the present invention, can be carried out at temperatures in the wide range of from about 80 to 500 F. However, the selectivity properties of butyrolactone are not not critically affected by temperature, so it is generally preferable to operate at moderate temperatures selected to maintain the feedstock at a viscosity suitable for processing.



  Thus, a temperature of about 100 to 200 F is particularly interesting. Extraction can be carried out at any

 <Desc / Clms Page number 6>

 any pressure selected from the wide range of about 15 to 750 pounds per square inch. Again, however, pressure is not particularly important in the practice of the invention, which allows the process to take place at atmospheric pressure, which is therefore normally preferred.



   The amount of solvent composition employed in the practice of the present invention will vary somewhat depending upon the feed to be treated and the degree of loading required. In general, however, the amount of solvent to be employed will be chosen from the range of 0.5 to 3 volumes of solvent per volume of oil to be treated. For most applications it is especially preferred to use about 1 volume of solvent per volume of oil to be treated.



   The solvent treatment process can be carried out by the usual solvent extraction techniques. Thus, as desired, one can use an operation providing for mixing and sedimentation in batches or a continuous operation and against the current. It is preferable, for example, to carry out the process by introducing the butyrolactone into an upper part of a treatment tower in order to circulate it downwards in countercurrent to the oil to be treated. , which is introduced near the bottom of the treatment tower. Stuffing elements, perforated trays, or other adjuvant contact means may be employed in this system. A raffinate phase consisting of oil. the processed and small portions of butyrolactone can be removed at the top of this tower.

   An extract phase, consisting primarily of butyrolactone with small amounts of constituents removed from the processed oil, can be removed from the bottom of the processing tower.



   The solvent can be recovered from the raffinate and extract phases by standard techniques.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



     Solvent extraction using butyrolactone is especially useful for improving catalytic cracking feedstocks. Such feedstocks can be defined as the gas oil fraction of a crude petroleum oil, boiling above the gasoline boiling range or above about 450 F.



   The final boiling point of this gas oil fraction can be as high as desired, ranging up to about 1050 F to 1300 F (equivalent atmospheric boiling point). It can be observed that the solvent extraction of a lubricating oil distillate boiling in the gas oil boiling range, as defined, is of particular interest. Using the process of the present invention, such solvent extraction serves to remove unwanted aromatics from lubricating oil so as to provide high yields of high quality lubricating oil.



   The invention is widely applicable to the extraction of gas oil boiling in the range of about 450 to 1300 F, and this form of application of the invention is of particular application to the portion of such fractions boiling in the hot water. -above of-. from about 900 F to 950 F. Such high boiling gas oil fractions are those in which the metallic soils are especially concentrated. For this reason, in preparing a catalytic cracking feedstock, it is especially preferable to separate the portion of the feedstock boiling above about 950 F and then subject this fraction to particular to the process of the present invention.



   The accompanying drawings illustrate a particular and preferred embodiment of the present invention, showing its application to the preparation of a catalytic cracking feedstock.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Referring to Figure 1, the numeral 1 @ is used to denote a fractionation system of the type usually used for the segregation of crude oil into fractions of different boilers. The fractionation system 1 may consist of a combination of a unified atmospheric distillation unit and a vacuum distillation unit, or may consist of other types of distillation plant which can supply the stored fractions to identify. The fractionation system is of the type allowing the segregation of a crude oil introduced through line 2 into products 3, 4, 5, 6 and 7.

   C4 and lighter gases can be removed at the top through line 3, and a fraction of naphtha can be removed as a by-product through line 4.



  A stream of light gas oil boiling in the range of about 450 to 950 F is preferably removed as a higher boiling side product through line 5. Finally, the side product having the highest d The boil, removed through line 6, is a heavy gas oil boiling in the range of about 950 to 1300 F. The residual heavy constituents of the oil are removed from the fractionation system through the gas line. lower removal 7.



   According to the present invention, the fraction of heavy gas oil from line 6, containing large portions of metallic soils, is subjected to solvent extraction in tower 8. The butyrolactone is introduced into the extraction system via line 9. to be brought into contact against the current to the heavy gas oil in the tower. The extraction can be carried out, for example, at a temperature of about 150 F, at atmospheric pressure and using about 1 volume of butyrolactone per volume of heavy gas oil.



   The raffinate phase consisting of the oil treated with small amounts of butyrolactone is removed at the top

 <Desc / Clms Page number 9>

 from the extraction system 8 through line 10. The residual solvent can be removed from the treated oil in a separation or scrub zone 11, the separated butyrolactone being recycled through line 12 to line 9 The treated oil freed from the residual solvent is then sent via line 13 to the catalytic cracking system 14.



   The extract phase removed from the solvent extraction system $ 'through line 15 can also be sent to a solvent separation apparatus 16, which causes the removal of butyrolactone through upper line 17. An oil. extracted will be removed from the bottom of the device l6 by the pipe
18. This extracted oil can be mixed with a fuel oil or can be used as a source of chemicals or for other purposes.



   The treated oil from line 13 which is subjected to catalytic cracking has improved cracking characteristics due to the significant removal of metal soils. In addition, this oil has better cracking characteristics due to the removal of high molecular weight nitrogen compounds and condensed ring aromatics. This treated oil can be subjected to the usual catalytic cracking in zone 14. Thus the cracking can be of the fixed bed type, in suspension or moving or of the fluidized solids type. However, it is preferred to use the fluidized solids cracking process.



   The fluidized solids technique for cracking hydrocarbons provides for a reaction zone and a regeneration zone, used in conjunction with a fractionation zone. The reactor and the catalyst regenerator are or can be arranged at approximately the same level. The operation of the reaction zone and of the regeneration zone takes place as explained below.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   An overflow or overflow system is provided in the regeneration zone at the desired level of catalyst. The catalyst overflows into a removal line which is preferably in the form of a U-shaped branch forming a seal, connecting the regeneration zone to the reaction zone. The feed stream introduced is usually preheated to a temperature on the order of about 500 to 650 F, by heat exchange with combustion gases from the regenerator, which are removed at the top of the regeneration zone. , or by heat exchange with cracked products. The preheated feed stream is then introduced into the reactor.

   The seal branch is usually sufficiently below the point of feed oil injection to prevent oil vapors from returning to the regenerator in normal jerks. Since there is no restriction in the overflow line from the regenerator, satisfactory catalyst circulation will occur as long as the level of catalyst in the reactor is slightly below the level of catalyst in the regenerator. when the containers are maintained at approximately the same pressure. Spent catalyst from the reactor passes through a second U-shaped, sealant branch which runs from the bottom of the reactor to the bottom of the regenerator.

   The catalyst flow rate is controlled by injecting a quantity of the air into the catalyst transfer line to the regenerator.



   The pressure in the regenerator to be adjusted to the desired level by a butterfly valve provided in the head line from the regenerator. Thus, the pressure in the regenerator can be adjusted to any desired level by a butterfly valve which can be controlled, if desired, by a differential pressure apparatus. If the pressure difference between the two receptacles is kept to a minimum, the branches forming the joints will prevent the passage of gas

 <Desc / Clms Page number 11>

 from one container to another, in the event that the circulation of catalyst ceases in the branches.



   The reactor and regenerator can be designed for high speed operation, assuming linear surface gas speeds of about 2.5 to 4 feet per second. However, the surface velocity of the rising gases can vary from about 1 to 5 feet per second and more. Catalyst losses are minimized and practically prevented in the reactor by the use of multiple stages of cyclone separators. The regeneration zone is also equipped with cyclone separators. These usually include 2 or 3 or more floors.



   Distribution grids can be employed in the reaction and regeneration zones. The operating temperatures and pressures can vary appreciably depending on the feedstocks being processed and the products desired. Operating temperatures are, for example, on the order of about 800 to 1000 F, preferably about 850 to 950 F in the reaction zone. High pressures can be used but, in general, effective pressures of less than 100 pounds per square inch are used. We prefer effective pressures on the order of 1 to 30 pounds per square inch.



  Catalyst / oil ratios of about 3 to 10, preferably about 6 to bw by weight are used.



   The catalytic material used in the fluidized catalytic cracking operation are usual cracking catalysts. These catalysts are oxides of metals of Groups II, III, IV, and V of the Periodic Table. A preferred catalyst is silica-alumina, the weight in% of the alumina being on the order of about 5 to 20%. Another preferred catalyst is silica-magnesia with a weight percent magnesia of about 20-35%.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The size of the catalyst particles is usually less than about 200 microns. Usually at least 50% of the catalyst will have a micron size on the order of about 20 to 80. Under these conditions, with the surface velocity as given, a fluidized bed is maintained in which to exile. te, in the lower section of the reactor, a dense phase of catalyst, while a dispersed phase exists in the upper zone of the reactor.



   Included in the catalytic cracking system is a product fractionator, designed to separate gasoline and higher boiling fractions from the cracked product.



   In the particular embodiment of the invention, illustrated in FIG. 1, the heavy gas oil fraction is itself subjected to extraction with butyrolactone, so as to improve the cracking characteristics of the heavy gas oil. The light gas oil, removed from fractionation system 1 through line 5, can be sent directly to a catalytic cracking system 14. Or, on the other hand, some or all of this light oil can be extracted with the heavy gas oil in the extraction area. It is preferred to use a small portion of the light gas oil mixed with the heavy gas oil to reduce the viscosity of the gas oil to the desired point.



   The following examples illustrate the nature and utility of this form of application of the invention.



    EXAMPLE 1
Heavy gas oil having a 50% boiling point of 950 F and a final boiling point greater than 1100 F was subjected to the process of the present invention. This diesel contained 2.3 parts of nickel per thousand, and 0.2 part of vana @ ium per thousand before treatment. The oil was treated by batch extraction with butyrolactone in three treatments using 1 volume of butyrolactone per volume of oil.

 <Desc / Clms Page number 13>

 in each treatment at a temperature of 180 F and at atmospheric pressure. Contacting by mechanical agitation for 5 minutes, followed by deposition for 5-10 minutes, was suitable for this batch type of extraction. Separation of the solvent from the refined product gave an 87% production of treated oil.

   This oil had a nickel concentration of only 0.25 parts per thousand and a zero concentration of vanadium. It can be seen from these results that the extraction process of the present invention is especially suitable for extensive removal of metallic soils, heavy gas oils, while giving high yields of treated oil. For comparison, it can be noted that in a similar extraction with phenol as a solvent, and with small additions of water to control the solubility of the oil, significantly poorer results were obtained. In this case, oil yields of only 72% were obtained for the same niqkel content. Extraction with furfuraldehyde up to 0.25 parts nickel per thousand gave only 77% oil.

   It can be seen, therefore, that butyrolactone is effective in reducing the nickel content of the treated oil to a very low concentration and that the yields of treated oil were much higher than those obtained when the treated oil. extraction was done with usual solvents, such as phenol or furfural.



    EXAMPLE 2
The heavy gas oil employed in Example 1 was contacted with a solvent of 90% butyrolactone and 10% water in a series of batch extractions at 1GO F. A comparison of oil yields to The same nickel content (0.25 to 1 part per thousand) shows the same selectivity as that which resulted from the use of a 100% solvent of butyrolactone.



    EXAMPLE 3
A butyrolactone extraction of the gas oil of Example 1 was carried out at 100 F, by diluting the heavy gas oil with

 <Desc / Clms Page number 14>

 
 EMI14.1
 two volumes of a light hydrocarbon fraction ('..:, 7). Three batch extracts, followed by removal of the diluent, yielded 94% refined oil with a nickel content of 0.49 parts per thousand. This yield is 13% higher than that resulting from an extraction with phenol for the same nickel content.



    EXAMPLE 4
 EMI14.2
 In order to establish other properties, the solvent, of butyrolactone, a series of various hydrocarbon oils, containing nitrogen compounds, was extracted with butyrolactone. The feedstocks employed and the results of these extractions are summarized in Table I below.



   TABLE I
Extraction of oil containing nitrogen
 EMI14.3
 
<tb> Number <SEP> Tempe- <SEP> Raffinate
<tb>
 
 EMI14.4
 Extraction test, 7¯3 ïT 7 no 'Solvents oF IFende- Nu discon- F m% nt> ### tinues
 EMI14.5
 
<tb> A <SEP> ------ Oil <SEP> from <SEP> crude <SEP> <SEP> from <SEP> Colorado <SEP> 100
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 90% <SEP> of <SEP> butyrolactone
<tb>
 
 EMI14.6
 10 of water 1 95 85 1, 5.



  B ----- Shale oil partially Hydrogenated butyrolactone-¯-¯¯¯¯¯ 100 0.21 Butyrolactone 95 S5 0.03 C ----- Heavy gas oil from El Segundo -------- --- 100 $ 0.3 Butyrolactone 1 105 z; 3 $ 20 20
 EMI14.7
 
<tb> 90% <SEP> of <SEP> butyrolactone
<tb>
 
 EMI14.8
 i0tp of water 2 105 89 0.21
It will be observed from these results that butyrolactone exerted a selective dissolving action on nitrogen compounds.
 EMI14.9
 present in the various oils processed.

   As e> e ;;: x; ls of the significance of these results, it will be noted that the: r = .i dç t3on U heavy gas oil with butyrolactone gave a. Oil would go Se in yields of 83%, while achieving 85c of ornamental nickel soils, 100p of removal of vanadium impurities, and while dropping the concentration of nitrogen compounds from 0.38 to 0.20% .

 <Desc / Clms Page number 15>

 



    EXAMPLE 5
In order to show the variety of dissolving properties of butyrolactone, a heavy catalytic cycle oil.
 EMI15.1
 boiling range in the range of about "7QU to} .00oF was treated with about 260% butyrolactone. It has recently been found that such heavy cycle oils boiling above the boiling range of heating oils and obtained from various feeds of mixed lubricating oils contain valuable amounts of high quality lubricating oil components. The catalytic cycle oil treatment was carried out in a batch contact apparatus at a temperature.
 EMI15.2
 of ..00 "F and at atmospheric pressure.

   Figures showing the results of these experiments are given in the table. next .
 EMI15.3
 XflJ3JjJiiAU XX
 EMI15.4
 
<tb> Extraction <SEP> to <SEP> multiple <SEP> batches <SEP> of a <SEP> oil <SEP> of <SEP> cycle
<tb> catalytic <SEP> heavy <SEP>
<tb> (Temperature <SEP>:

   <SEP> 200 F. <SEP> atmospheric pressure <SEP>)
<tb>
<tb>, ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Refinât¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
<tb> N <SEP>% <SEP> Vol.de <SEP> Rende- <SEP> Severity <SEP> VSO <SEP> Index <SEP> Constant
<tb>
 
 EMI15.5
 extr, solvent ment, OAPI 100 F '10 F from Vis.-gr. total - '"" - "-'-" visco-
 EMI15.6
 
<tb> weight <SEP> site
<tb>
<tb> Power supply <SEP> 0 <SEP> 100 <SEP> 17.0 <SEP> 103.3 <SEP> 38.8 <SEP> 59.1 <SEP> 0.926
<tb>
 
 EMI15.7
 ¯¯¯¯T¯¯¯¯¯.,., T¯¯., ¯¯¯¯3utyxolactoe as solvent ---------------- 1 100 57.7 33.1 71.3 37.1 127, ë $ 0 821
 EMI15.8
 
<tb> 2 <SEP> 165 <SEP> 42.5 <SEP> 35.6 <SEP> 69.8 <SEP> 37.2 <SEP> 141.2 <SEP> 0.806
<tb>
<tb> 3 <SEP> 216 <SEP> 39.9 <SEP> 37.5 <SEP> 69.8 <SEP> - <SEP> - <SEP> 0.795
<tb> 4 <SEP> 262 <SEP> 39.0 <SEP> 38.2 <SEP> 69.0 <SEP> 37.2 <SEP> 145.2 <SEP> 0,

  791
<tb>
 
 EMI15.9
 ------------------ 90% phenol as solvent ### -. # .- ##### 1 100 54.6 '25.0 58.2x 38, 1 93.0 0.870
 EMI15.10
 
<tb> 2 <SEP> 168 <SEP> 39.5 <SEP> 32.5 <SEP> 55.2 @ <SEP> 37.8 <SEP> 120.0 <SEP> 0.622
<tb>
<tb>
<tb> 216 <SEP> 34.5 <SEP> 35.9 <SEP> 53.1 @ <SEP> 37.4 <SEP> 136.0 <SEP> 0.803
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 4 <SEP> 257 <SEP> 29.3 <SEP> 37.2 <SEP> 52.8 @ <SEP> 37.4 <SEP> 144.0 <SEP> 0.797
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> @ <SEP> 130 <SEP> F.
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 16>

 



   It will be seen from these results that the extraction with butyrolactone was carried out to effectively remove the undesirable constituents of the lubricating oil, so as to provide a lubricating oil of high quality and of a high viscosity index. In considering these results, it is particularly interesting to consider, by way of comparison, the extraction results obtained using phenol as an extractant. In this case, yields of lubricating oil of equivalent quality (viscosity index of 140) were obtained in amounts as low as 73% of those obtainable by the process of the present invention.

   The amount of butyrolactone required to produce a given improvement in viscosity index was much less than the amount of phenol required to achieve the same improvement. These requirements are given for comparison in the following table.



   TABLE III
 EMI16.1
 
<tb> <SEP> index of <SEP> viscosity <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> of <SEP> solvent <SEP> required
<tb>
<tb> product <SEP> Butyrolactone <SEP> 90 <SEP> of <SEP> phenol
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 59 <SEP> (power) <SEP> 0 <SEP> 0
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100 <SEP> 45 <SEP> 100
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 115 <SEP> 70 <SEP> 140
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 130 <SEP> 105 <SEP> 190
<tb>
   It will be admitted from these results that the process of. The present invention is an interesting and multifaceted process for the improvement of boiling petroleum fractions in the gas oil boiling range.

   As described, the process is particularly interesting for the preparation of catalytic cracking feedstocks and for the manufacture of high quality lubricants.



   In another application form of the present invention, the selective lactone solvent, especially butyrolactone, is used in the concentration of hydrocarbons.

 <Desc / Clms Page number 17>

 aromatics and / or olefins boiling in the boiling range of engine fuels. The high stability and high selectivity of this compound makes it particularly attractive for this use. As in the case where this solvent is used for gas oil extraction, it can be used in a relatively pure form or in admixture with other solubility modifiers.



   Thus, a mixture of aromatic and non-aromatic hydrocarbons can be extracted with the solvent at a temperature of the order of about 50 to 300 F and at pressures ranging from about atmospheric pressure up to. at 400 pounds. per square inch to form extract and raffinate phases.



   The extract phase comprises the aromatic and olefinic hydrocarbons dissolved in the solvent, while the raffinate phase comprises the non-aromatics.



   The use of -butyrolactone as a highly selective solvent is employed especially advantageously in catalytic reforming operations, in which straight and branched chain paraffins are catalytically converted in the presence of hydrogen and a. suitable catalyst, such as platinum or molybdenum-alumina, or other known agents, in a mixture containing aromatics. By this reforming, or a hydroforming phase, the octane number of the fuel is greatly increased.



   A device making it possible to carry out this operation is shown schematically in FIG. II. Virgin naphtha boiling in the range of about 200 to 325 F is sent through line 20 to a hydroforming apparatus 22 (octane number:
87.8). Hydrogen is fed through line 24. Reactor 22 is operated under customary reaction conditions. of
The effluent / hydroforming or hydroformate passes through line 26 to the distillation zone 28 in which the C4 and the material

 <Desc / Clms Page number 18>

 lighter are removed at the top through line 36 for use as needed.

   Fraction C5, taken as the side stream, is preferably separated before the solvent extraction phase, but is re-mixed with the extract via line 34. Hydroformate C6 and above is passed through the extract. Conducted 32 to the solvent extraction zone 30 where, as described above in connection with the extraction of gas oil fractions, the hydroformate is treated with [gamma] -butyrolactone. The raffinate from this process, which in the previous application form was the desired product, is preferably recycled, in the present application form, to the hydroforming stage through line 38. view of a new conversion into aromatics.

   The extract phase containing the recovered aromatics is then separated from the solvent by one of the methods or a combination of the methods described above for the heavier oils and is removed through line 40 and combined with C5 hydrocarbons separated previously, to form C5 gasoline and higher with a high octane number.



   The use of butyrolactone as an extractive gasoline solvent has been described in connection with catalytic reforming and hydroforming. Butyrolactone is also advantageously used in the extraction of thermally or catalytically cracked naphtha, in which large amounts of high octane olefins are formed. Butyrolactone has the remarkable advantage of being usable with feeds containing olefins, which heretofore could not be treated with common solvents, such as sulfur dioxide.



   The advantages of the present invention are readily apparent from the following illustrated examples.



  EXAMPLE VI
To show the highly selective nature of the

 <Desc / Clms Page number 19>

 lactone retort aromatics extractant, a mixture of 50% normal dtheptane and 50% toluene was prepared and extracted with butyrolactone and; -propiolactone. For comparison, similar extractions were carried out with diethylenic glycol which is a commercial solvent preferably used for this purpose. The extraction temperature was 80 F. These estimates of the value of the solvents were made; by discontinuous extraction. Butyrolactone shows a high selectivity, superior to that of glycol.

   In addition, the solvent capacity of β-butyrolac- tone is far superior, as shown in the following table.



   TABLE IV
 EMI19.1
 
<tb> Comparison <SEP> of <SEP> dissolving <SEP> capacities
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> (Extractions <SEP> to <SEP> a single <SEP> <SEP> batch <SEP> with <SEP> of the <SEP> solvent <SEP> not <SEP> diluted; <SEP> re-
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> sultats <SEP> put <SEP> in <SEP> correlation)
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>% <SEP> of <SEP> toluene <SEP> Solvent <SEP> required, <SEP>% <SEP> Vol.

   <SEP> by <SEP> report <SEP> to <SEP> l '& limen-
<tb>
<tb>
<tb> in <SEP> <SEP> tation of <SEP> toluene-heptane
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> raffinate
<tb>
<tb>
<tb> product <SEP> Butyrolactone <SEP> @ -propiolactone <SEP> Glycol <SEP> di-
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> ¯¯¯¯ <SEP> thylenic
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 15 <SEP> 200 <SEP> 265 <SEP> 1500 <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 25 <SEP> 110 <SEP> 150 <SEP> 640
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 35 <SEP> 55 <SEP> 80 <SEP> 260
<tb>
 
S-propiolactone also shows good selectivity, although with slightly lower solvent capacity.

   The very superior quality of these two lactones will be noted in the previous table, as we will also see in more detail in Table V.

 <Desc / Clms Page number 20>

 



  BOARD .
 EMI20.1
 
<tb>



  <SEP> evaluation of <SEP> solvents <SEP> for <SEP> a <SEP> extraction <SEP> of aromatics
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> (extractions <SEP> by <SEP> batch <SEP> to <SEP> 80 F; <SEP> power supply <SEP>: <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 50% <SEP> of <SEP> toluene <SEP> and <SEP> 50 <SEP> of heptane <SEP> in <SEP> volumes).
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  Report <SEP> Raffinate <SEP> - <SEP> Extract
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Solvent <SEP> solvent / <SEP> conc. <SEP> Rendt., <SEP> Cone. <SEP> Rendt.,
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> oil <SEP> tolu- <SEP> @ <SEP> tolu-
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> (<SEP> extrac.) <SEP> iall, <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> Vol. <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> Vol.
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  I.R. @@ <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> Vol. <SEP> I.R. @@ <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> Vol.
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  100% <SEP> of <SEP> B <SEP> (1) <SEP> l (IX) <SEP> 1.4128 <SEP> 26 <SEP> 52 <SEP> 1.4650 <SEP> 74 <SEP> 48
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> B <SEP> 2 <SEP> (IX) <SEP> 1.4025 <SEP> 15 <SEP> 37 <SEP> 1.4588 <SEP> 70 <SEP> 63
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> B <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4030 <SEP> 15 <SEP> 40 <SEP> 1.4610 <SEP> 71 <SEP> 60
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 95% <SEP> of <SEP> B <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4078 <SEP> 20 <SEP> 52 <SEP> 1.4706 <SEP> 81 <SEP> 48
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 85% <SEP> of <SEP> B <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4180 <SEP> 30 <SEP> 68 <SEP> 1.4797 <SEP> 89 <SEP> 32
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 75% <SEP> of <SEP> B <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4261 <SEP> 38 <SEP> 79 <SEP> 1,

  4837 <SEP> 93 <SEP> 21
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> ss-P <SEP> (2) <SEP> l (IX) <SEP> 1.4061 <SEP> 20 <SEP> 50 <SEP> 1.4680 <SEP > 79 <SEP> 50
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> G. <SEP> D <SEP> (3) <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4270 <SEP> 39 <SEP> 80 <SEP> 1, 4808 <SEP> 90 <SEP> 20
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> G.D <SEP> 4 (IX) <SEP> 1.4184 <SEP> 30 <SEP> 67 <SEP> 1.4770 <SEP> 87 <SEP> 33
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 100% <SEP> of <SEP> G.D <SEP> 8 (IX) <SEP> 1.4096 <SEP> 23 <SEP> 53 <SEP> 1.4700 <SEP> 80 <SEP> 47
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 90% <SEP> of <SEP> G.D <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4325 <SEP> 44 <SEP> 89 <SEP> 1.4848 <SEP> 94 <SEP> 11
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 85% <SEP> of <SEP> G.D <SEP> 2 (IX) <SEP> 1.4338 <SEP> 45 <SEP> 91 <SEP> 1,

  4807 <SEP> 90 <SEP> 9
<tb>
 : dilution with water **: refractive index at 26 C (1) Butyrolactone (3) Diethylenic glycol (2) ss-propiolactone
EXAMPLE VII
A hydroformate with a Research octane number of 87.8 was released from its pentane, and the hydrocarbon fraction C6 and higher (Research octane number: 89.8) was extracted in a continuous phase extraction apparatus. multiple. Water injection was used to control the solubility of the hydrocarbons.

   Comparative results obtained from the extraction of the hydroformate with butyrolactone and with ethylene glycol as solvents show that the most

 <Desc / Clms Page number 21>

 favorable aromatics and non-aromatics were obtained.
 EMI21.1
 Naked with Butyrolactone * The high dissolving capacity found in preliminary tests for laptone was also confirmed in continuous multi-phase extractions. Diethylene glycol is less selective and requires much higher solvent / oil ratios. A summary of these comparisons is given in the following table.
 EMI21.2
 



  Solvent Butyrqlactone Glycol ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ #. 5.in C, 'ecl1 diethylenic,
 EMI21.3
 
<tb> Yield <SEP> of extract <SEP> to <SEP> 100 <SEP> of in-
<tb>
<tb> dice <SEP> of octane,
<tb>
 
 EMI21.4
 eii in Vc ,. d ycrctcarbons C and
 EMI21.5
 
<tb> superior <SEP> up to <SEP> extraction <SEP> 71 <SEP> 43
<tb>
<tb> solvent / oil <SEP> ratio
<tb> to <SEP> 50,> <SEP> from <SEP> Extract <SEP> <SEP> 1.5 <SEP> 7.5
<tb>
 
More detailed results obtained in these extractions are given in Table VI.

 <Desc / Clms Page number 22>

 
 EMI22.1
 
<tb>



  TABLE <SEP> VI
<tb>
<tb> Extraction <SEP> by <SEP> solvent <SEP> of a <SEP> hydroformate <SEP> of hydrocarbons <SEP> C6 <SEP> and
<tb> upper <SEP> in <SEP> a <SEP> device <SEP> of extraction <SEP> with <SEP> stages <SEP> multiple
<tb>
 
 EMI22.2
 'and at 80 F
 EMI22.3
 
<tb> Alimenta- <SEP> Glycol
<tb>
<tb>
<tb> <SEP> tion of hy- <SEP> Butyro- <SEP> diethylenic
<tb>
<tb>
<tb> Solvent <SEP> droformat <SEP> lactone
<tb>
<tb>
<tb> Solvent <SEP> to <SEP> the appliance
<tb>
<tb>
<tb> reil <SEP> from ex-
<tb>
 
 EMI22.4
 ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ tration ¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯
 EMI22.5
 
<tb>% <SEP> of addition <SEP> of water <SEP> 7.5 <SEP> 0 <SEP> 0
<tb>
<tb> Solvent / oil <SEP> ratio <SEP> 2 <SEP> 4 <SEP> 8
<tb> Extract
<tb>
 
 EMI22.6
 Yield,% Vol. 66 ..-. d3 - 5
 EMI22.7
 
<tb> Octane <SEP> number, <SEP> Res.

   <SEP> 100.6 <SEP> 101.2 <SEP> 99.6
<tb>
<tb> Index <SEP> of <SEP> refraction <SEP> '(26 C) <SEP> 1.4812 <SEP> 1.4 & 73 <SEP> 1.4850
<tb>
<tb>
<tb> Raffinate
<tb>
<tb> Yield, <SEP>% <SEP> Vol. <SEP> 34 <SEP> 67 <SEP> 48
<tb>
 
 EMI22.8
 Nato Index, Res.c1air, 9, $ 36.2 72.8 54.7
 EMI22.9
 
<tb> Refractive index <SEP> <SEP> (26 C) <SEP> 1.4535 <SEP> 1.3992 <SEP> 1.4366 <SEP> 1.4198
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Severity, <SEP> API <SEP> 44.4 <SEP> 65.4 <SEP> 50.1 <SEP> 56.6
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Distillation <SEP> A.S.T.M.
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  Initial boiling point <SEP>,
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> F <SEP> 207 <SEP> 205 <SEP> 206 <SEP> 209
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 5% <SEP> removed <SEP> to <SEP>: <SEP> 220 <SEP> 216 <SEP> 221 <SEP> 223
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 10% <SEP> "<SEP>" <SEP> 225 <SEP> 219 <SEP> 228 <SEP> 229
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 20% <SEP> "<SEP>" <SEP> 233 <SEP> 224 <SEP> 236 <SEP> 234
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 30% <SEP> il <SEP> il <SEP> 240 <SEP> 228 <SEP> 242 <SEP> 240
<tb>
 
 EMI22.10
 40% "" 250 ii34 249 247
 EMI22.11
 
<tb> 50% <SEP> "<SEP> 258 <SEP> 239 <SEP> 257 <SEP> 253
<tb>
 
 EMI22.12
 60% tr 261 z46 267 262
 EMI22.13
 
<tb> 70% <SEP> "<SEP>" <SEP> 283 <SEP> 254 <SEP> 278 <SEP> 274
<tb>
 
 EMI22.14
 60% tif u 299 b6 292 288
 EMI22.15
 
<tb> 90% <SEP> "<SEP>" <SEP> 319 <SEP> 284 <SEP> 312 <SEP>.

   <SEP> 309 <SEP>
<tb>
 
 EMI22.16
 95% "1t 330 300 330 327 final boiling point, F 385 334 387 397
 EMI22.17
 
<tb> Recovery <SEP> 98.5 <SEP> 98.5 <SEP> 99 <SEP> 99
<tb> Residue <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP>
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 23>

 
EXAMPLE VIII
To show the highly selective nature of other [gamma] -lactones as solvents for aromatics, a mixture of 35% mesitylene and 65% normal decane was prepared and batch extracted with angelicalactone and with [ gamma] -valerolactone. A comparison is also made with levulinic acid which can be converted into these lactones.



  These estimates of the value of solvents were made at 80 F.



  The following Table VII and Figure 3 summarize the results of these estimations and show the superior dissolving properties of lactones compared to those of related acid when the extraction is carried out to obtain a raffinate of the same aromatic content. .



   In figure '), the percentage by volume of mesitylene in the raffinate is given on the ordinate, while the percentage of solvent by volume is given on the abscissa. The curve marked with small circles (upper curve) relates to levulinic acid, while the other curve relates to angelicalactone and [gamma] -valerolactone, the small triangles relating to angelicalactone, while the diamond refers to / -valerolactone.

 <Desc / Clms Page number 24>

 



  TABLE VII
 EMI24.1
 
<tb> Extraction <SEP> to <SEP> batch <SEP> single <SEP> with <SEP> of <SEP> solvent <SEP> not <SEP> diluted <SEP> (80 F)
<tb>
 
 EMI24.2
 (feed: 35110 of mesitylene and 65) f 'of normal decane; results correlated) Solvent required, ,, j in Vol. with respect to the hydrocarbon feed; dtaromatics in the raffinate Angelicalactone -valerolctone acid produces levulini ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ that
 EMI24.3
 
<tb> 17 <SEP> 150 <SEP> 150 <SEP> 600
<tb>
 
 EMI24.4
 25 85 ë5 250
 EMI24.5
 
<tb> Angelicalactone <SEP>: <SEP> CH3-C-CH
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> O <SEP> CH2
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> # <SEP> #
<tb>
<tb>
<tb> C
<tb>
<tb>
<tb> #
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> -Valerolactone <SEP>:

   <SEP> CH3-CH-CH2
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> tt
<tb>
 
 EMI24.6
 0 "C ..- GHZ
 EMI24.7
 
<tb> n
<tb> 0
<tb>
 
 EMI24.8
 Levulinic acid: CHJCO (GH2) 2GOOH CLAIMS
1. The process of segregating petroleum oils into their relatively more aromatic constituents and into their relatively more paraffinic constituents, comprising contacting these petroleum oils with a lactone under conditions such as to form a phase. solvent extract and a raffinate phase, and separation of the respective phases.


    

Claims (1)

2. Le procédé suivant la revendication 1, qui com- prend la mise en contact de ces huiles à une température d'envi- ron 80 à environ 500 F avec une lactone, et la séparation d'une huile traitée. de 3. Le procédé de la revendication 1 ou/la revendi ca- tion 2, dans lequel la lactone est de la [gamma] -butyolactone. 2. The process of claim 1 which comprises contacting such oils at a temperature of from about 80 to about 500 F with a lactone, and separating a treated oil. of 3. The process of claim 1 or / claim 2, wherein the lactone is [gamma] -butyolactone. 4. Le procédé suivant la revendication 1, lorsqu'il est utilisé pour améliorer un hydroformat de naphte préparé dans <Desc/Clms Page number 25> une zone d'hydro.rming par mise en contact de vapeurs de naphte vierge avec un gaz contenant de l'hydrogène à des températures et pressions élevées et un catalyseur d'hydroforming, qui com- prend la séparation de la fraction C5de cet hydroformat, l'ex- traction de naphte C6 et supérieur à une température d'environ 50 à 300 F avec de la [gamma]-butyrolactone pour former une phase d'extrait et une phase de raffinat, la séparation de ces phases. la récupération du solvant, et le recyclage d'au moins une por- tion du raffinat à la zone d'hydroforming. 4. The process according to claim 1, when used to improve a hydroformate of naphtha prepared in <Desc / Clms Page number 25> a hydro.rming zone by bringing virgin naphtha vapors into contact with a gas containing hydrogen at high temperatures and pressures and a hydroforming catalyst, which comprises the separation of the C5 fraction from this hydroformate, the extraction of naphtha C6 and higher at a temperature of about 50 to 300 F with [gamma] -butyrolactone to form an extract phase and a raffinate phase, the separation of these phases. recovering the solvent; and recycling at least a portion of the raffinate to the hydroforming zone. 5. Le procédé suivant la revendication 2 pour le frai* tement d'une huile bouillant dans la gamme d'environ 400 à 1300 F, qui comprend la mise en contact de cette huile avec environ 50 à 300% en volumes d'une lactone, ladite huile constituant la fraction de gasoil d'une huile brute comprenant des constituants bouillant au-dessus d'environ 950 F. 5. The process of claim 2 for the freshening of an oil boiling in the range of about 400 to 1300 F, which comprises contacting this oil with about 50 to 300% by volume of a lactone. , said oil constituting the gas oil fraction of a crude oil comprising constituents boiling above about 950 F. 6. Le procédé de la revendication 1, dans lequel la- dite lactone comporte des modificateurs de solvant choisis dans le groupe comprenant l'eau, des alcools alphatiques solubles dans l'eau, l'acide acétique et le glycol éthylénique. 6. The process of claim 1, wherein said lactone comprises solvent modifiers selected from the group consisting of water, water soluble alphatic alcohols, acetic acid and ethylenic glycol. 7. Le procédé suivant la revendication 1, utilisant environ 100 à 300% en volumes de butyrolactone. 7. The process of claim 1 using about 100 to 300% by volume butyrolactone. 8. Le procédé suivant la revendication 1, comprenant les phases de fractionnement d'une huile brute de pétrole pour obtenir des constituants de gasoil à point d'ébullition élevé, notamment ceux de la gamme d'ébullitionsd'environ 950 à 1300 F, de traitement de cette fraction à point d'ébullition élevé avec ladite butyrolactone, de séparation d'une huile traitée produite., et.ensuite de cracking catalytique de cette huile traitée. 8. The process according to claim 1, comprising the stages of fractionation of a crude petroleum oil to obtain high-boiling gas oil constituents, in particular those of the boiling range of about 950 to 1300 F, from treatment of this high boiling point fraction with said butyrolactone, separation of a treated oil produced, and then catalytic cracking of this treated oil. 9. Le procédé'suivant la revendication 1, pour la pro- duction d'une huile lubrifiante de qualité élevée, à partir d'un gasoil bouillant dans la gamme d'environ 700 à 1100 F, qui com- prend la mise en contact de ce gasoil avec environ 100 à 300 <Desc/Clms Page number 26> volumes % de butyrolactone, et la séparation d'une huile raffinée d'indice de viscosité amélioré . 9. The process of claim 1 for the production of a high quality lubricating oil from boiling gas oil in the range of about 700 to 1100 F, which includes contacting. of this diesel with around 100 to 300 <Desc / Clms Page number 26> % butyrolactone volumes, and the separation of a refined oil of improved viscosity index. 10. Le procédé tel que décrit ci-avant et illustré par les exemples. 10. The process as described above and illustrated by the examples.
BE545706D BE545706A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545706A true BE545706A (en)

Family

ID=173254

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545706D BE545706A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545706A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2301985C (en) Process for converting petroleum heavy fractions comprising hydro conversion in boiling pits and a hydrotreatment stage
EP0621334B1 (en) Process for producing a fuel by extraction and hydrotreatment of a hydrocarboneous feed and produced gasoil
CA2248882C (en) Procedure for the conversion of heavy petroleum fractions and consisting of an ebullating-bed conversion stage and a hydroprocessing stage
EP1116777A1 (en) Process for the conversion of petroleum fractions comprising ebullated bed hydroconversion, separation, hydrodesulfurisation and cracking steps
EP0201364B1 (en) Process for de-asphalting a hydrocarbon charge containing asphaltene
FR2814467A1 (en) Combined multi-stage process of partial solvent de-asphalting and delayed coking of a charge by thermal cracking in the absence of hydrogen with fractionation of oil and vapour from the coking unit
FR2968010A1 (en) METHOD FOR CONVERTING A HEAVY LOAD TO MEDIUM DISTILLATE
FR2635112A1 (en) HYDROCARBON FRACTIONATION AND EXTRACTION PROCESS FOR OBTAINING IMPROVED OCTANE INDEX AND IMPROVED SMOKELINE KEROSENE
CA1337477C (en) Process and device for steam cracking hydrocarbons in a fluidized phase
EP0661371B1 (en) Process for the production of an internal combustion engine fuel by hydrotreatment and extraction
EP0235027B1 (en) Process of fractionating solid asphalts
FR3044319A1 (en) OPTIMIZATION OF A DESASPHALTAGE METHOD IN THE OBJECT OF PRODUCING A CHARGE OF CARBON BLACK UNIT
CA2815618A1 (en) Method for converting hydrocarbon feedstock comprising a shale oil by hydroconversion in an ebullating bed, fractionation by atmospheric distillation and liquid/liquid extraction of the heavy fraction
BE545706A (en)
FR2467879A1 (en) METHOD FOR TWO-STAGE COAL LIQUEFACTION WITH SOLVENT PRODUCTION FROM THE PROCESS
CA2815685A1 (en) Method for converting hydrocarbon feedstock comprising a shale oil by decontamination, hydroconversion in an ebullating bed, and fractionation by atmospheric distillation
BE1019627A3 (en) PROCESS FOR THE VALORISATION OF HEAVY BURNS AND PETROLEUM RESIDUES
US2254322A (en) Process for obtaining diesel fuels from tars
FR2593079A1 (en) Process for separating, by microfiltration, at least one solid phase from a gaseous phase, and use in a process for gasifying a hydrocarbon feedstock
FR3127228A1 (en) HYDROCRACKING PROCESS
BE545908A (en)
BE541678A (en)
FR3102488A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF PROPYLENE AND LOW SULFUR OIL COMPONENTS
BE515868A (en)
FR2627188A1 (en) METHOD OF DESASPHALIZING HEAVY HYDROCARBON LOAD AND APPLICATIONS THEREOF