BE542501A - - Google Patents

Info

Publication number
BE542501A
BE542501A BE542501DA BE542501A BE 542501 A BE542501 A BE 542501A BE 542501D A BE542501D A BE 542501DA BE 542501 A BE542501 A BE 542501A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
columns
machine
cutting
conveyor
working
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE542501A publication Critical patent/BE542501A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21CMINING OR QUARRYING
    • E21C27/00Machines which completely free the mineral from the seam
    • E21C27/10Machines which completely free the mineral from the seam by both slitting and breaking-down
    • E21C27/12Machines which completely free the mineral from the seam by both slitting and breaking-down breaking-down effected by acting on the vertical face of the mineral, e.g. by percussive tools
    • E21C27/126Machines which completely free the mineral from the seam by both slitting and breaking-down breaking-down effected by acting on the vertical face of the mineral, e.g. by percussive tools with slitting and breaking-down members situated in parallel on an intermediary level

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Excavating Of Shafts Or Tunnels (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention est relative à une haveuse,   desti   née à .être déplacée sur le front de taille et à travail ler en bout, alternativement dans l'un et l'autre sens de déplacement. 



   La plupart des haveuses de ce type connues jusqu'ici fonctionnent de la manière suivante; la   mechta   ne, déplacée sur le transporteur exécute une ou plu- sieurs saignées parallèlement au pendage, et, en même temps, lorsqu'il s'agit d'une machine moderne, une en- taille verticale de détalonnage du charbon, entaille qui est pratiquée à la profondeur la plus grande possible, au moyen d'un "champignon" porté par le bras de havage. 



   La profondeur de la ou des saignées horizontales est choisie en fonction des caractéristiques du toit. 



   Etant donné la position en hauteur' de la ma- chine déterminée par sa disposition sur le transporteur. il n'est pas possible de pratiquer la saignée, ou la saignée la plus basse lorsqu'il s'agit d'une machine à- plusieurs bras, au voisinage immédiat du sel, à moins que le bras haveur inférieur ne soit recourbé vers le sol jusqu'au dessous du point le plus bas de la machine. 



  Cette disposition entraîne cependant une construction compliquée et, par suite de la vitesse relativement im- portante de la chatne haveuse, une usure   rapidant   du bras haveur que de la chatne elle-même. De plus, même lorsque plusieurs entailles horizontales sont prati- quées l'une au-dessus de l'autre, il peut arriver que le charbon détalonné ne s'éboule pas de   lui-même,   comme il serait souhaitable.

   Si, ainsi qu'il a déjà été proposé, au lieu de faire déplacer la haveuse ainsi agencée sur le transporteur, on dispose le groupe d'entraînement à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   1 intérieur   de l'espace dans lequel la   machine'elle-   même travaille librement, il est possible de pratiquer la saignée au voisinage immédiat du sol, mais la cons- truction de la machine devient très compliquée et n'est pas compensée par une capacité de production satisfai- sante. 



   On connaît déjà également une haveuse, agen- cée de manière à effectuer simultanément une saignée sur le toit et sur le sol et une saignée verticale de détalonnage. Cette machine se déplace entre le front de taille et le transporteur, qui, en conséquence, doivent être relativement éloignés l'un de l'autre, de sorte que la surface de toit non soutenue par des étançons devient trop importante par rapport à la dernière   @@n-   gée d'étançons du coté de la taille.

   De plus, il est difficile, dans cette haveuse de type connu, d'évacuer sur le transporteur, à travers le bâti de la machine, les fines abattues par les deux bras haveurs travail- lant au sol l'un au-dessus de l'autre; il est   nécessai-   re, en outre, de démonter et de remonter, à chaque chan. gement du sens de marche, le déblayeur ou élément éva- cuateur de cette machine qui travaille dans les deux directions. 



   On connaît enfin une baveuse à l'aide de   la-   quelle l'abattage du charbon devrait pouvoir se faire sur toute, ou sur la plus grande partie de l'épaisseur de la veine, et qui est munie, dans ce but, de disposi- tifs haveurs horizontaux, placés à la   partie supérieure   et à la partie inférieure,. et qui travaillent au voisi- nage du toit et dans la zone du sol. Cette machine   , connue,   qui est destinée également 4 travailler alter- nativement dans les deux sens ne convient pas dans la pratique, parce que sa construction ne lui permet pas 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de supporter les efforts auxquels sont soumis les orga- nes haveurs travaillant au toit et au sol, constitués par des   chatnes   tournant sur des plateaux triangulaire, et fixées à la machine proprement dite. 



   L'invention a pour objet une machine   haveusq,   d'application pratique, travaillant dans les deux sens de son déplacement, et qui permet l'abattage du char- bon, sur la totalité de l'épaisseur de la veine par découpe simultanée directement au toit et au sol, avec détalonnage du bloc, et l'évacuation du charbon extrait dans un transporteur de type quelconque, à grand débit, La machine selon l'invention est caractérisée par le fait que les dispositifs haveurs, travaillant au sol et au toit, sont fixés de manière rigide à des colonne* de havage verticales, disposées au point le plus pro- fond de la taille, et qui prennent appui sur le bâti central de la machine recevant le mécanisme   dtentrat-   nement, colonnes à partir desquelles sont actionnés les dispositifs haveurs,

   qui s'étendent depuis le fond de la taille jusqu'au transporteur. Le bâti recevant le mécanisme d'entraînement est agencé de manière à servir de déblayeur. Il repose sur une plaque d'assise conformée de telle manière que le charbon entaillé par les bras haveurs inférieurs dans chacun des sens de marche de la machine et qui est abattu au-dessus de ces entailles, glisse sur ladite plaque le long du bâtu de la machine jusqu'au transporteur disposé au voisinage immédiat du front de taille. 



   Le déblayeur constitué par le bâti de la machine peut présenter, dans ce but, une formée   triangu-   laire,   trapézoïdale,   semi-elliptique, ou tout autre forme favorisant le travail de chargement. 



    @   
D'autres caractéristiques de l'invention an- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 paraîtront au cours de la description qui va suivre, faite en référence au dessin annexé, donné à titre d'exemple illustratif seulement, et sur lequel : - les figures 1 à 3 représentent, respective ment en élévation, en plan et en vue de profil, une pre mière forme d'exécution d'une haveuse selon l'invention combinée avec un transporteur à raclettes à double chaîne ; - les figures   4   à 6 sont des vues analogues d'une autre forme de réalisation de l'invention, dans laquelle la haveuse coopère avec un convoyeur à brin inférieur porteur. 



   La haveuse représentée aux figures 1 à 3 com- porte une plaque d'assise 1, de forme générale trapé-   zoidale,   qui longe le transporteur à double chaîne 2 et qui, dans l'exemple représenté, peut être déplacée à travers la taille au moyen de chaînes ou câbles, en- traînés par des treuils et des mécanismes hydrauliques disposés dans les galeries. L'organe de traction peut également être ancré aux extrémités de la taille et, par l'intermédiaire d'une roue dentée ou élément   analo.,   gue ou par enroulement multiple sur un tambour   convena.   blement agencé, traverser l'intérieur de la haveuse,   d@   sorte que la machine se tire elle-même à travers la taille. 



   Sur la plaque trapézoïdale, au voisinage des      deux semelles, sont disposées les colonnes haveuses verticales 3, dont chacune porte un bras inférieur et un bras supérieur 4, dirigés de manière à converger vers le transporteur 2 en suivant les bords latéraux de la plaque d'assise trapézoïdale 1. Le bras infé- rieur   4   de chaque colonne haveuse est avantageusement disposé directement au-dessus du sol et   parallèlemen&   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 à celui-ci de sorte que la chaîne qu'il porte découpe le charbon au voisinage immédiat du sol, tandis que le bras supérieur est disposé, de préférence, à une hauteur telle qu'il détache le charbon très près du toit. 



   Sans qu'il soit nécessaire, comme dans les ha- veuses connues jusqu'à présent, de déplacer la chaîne hors de son plan de déplacement, la disposition des deux bras et de la colonne haveuse qui les relie permet donc de découper le charbon par panneaux et de le détacher complètement. 



   Dans le cas où le charbon est particulière- ment tenace, il est possible, comme représenté au des- sin,   \le   prévoir entre les bras haveurs supérieur et   in,   férieur un ou plusieurs autres bras 5, divisant le bloc de charbon, de telle sorte qu'il n'est plus nécessaire de prévoir des moyens de fractionnement auxiliaires,   te   qu'un déblayeur à commande mécanique, qui consomme de l'énergie et est à l'origine de nombreux incidents. 



   Au centre de la plaque d'assise trapézoïdale 1 est disposé le bâti 9, qui reçoit le groupe   d'entra!-     nement 6   (moteur et transmissions) des deux colonnes haveuses 3, et qui sert en même temps de déblayeur. 



  Dans l'exemple d'entraînement, il présente en section la forme d'un trapèze, dont la petite base est accolée au transporteur. Il peut également présenter une forme semi-circulaire, semi-elliptique ou tout autre forme analogue, facilitant l'évacuation du charbon. 



   Deux supports 7 et 8, formant carter de chat- ne, soutiennent les colonnes, haveuses et transmettent le mouvement à celles-ci'par des chaînes 12. Les colon, nes 3 et les bras 4 sont disposés à une certaine dis- tance du bâti 9 servant de déblayeur. Les surfaces de coupe des bras 4 ne sont pas, ainsi qu'il ressort du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dessin, parallèles aux parois latérales du bâti 9, mais disposées de manière que l'intervalle 11 entre ce der- nier et chacun des bras aille en s'élargissant vers le transporteur. Cette disposition évite tout risque d'ac- cumulation du charbon abattu derrière les bras haveurs et favorise son écoulement vers le transporteur, le charbon susceptible de se trouver dans l'appareil étant refoulé d'abord vers le fond de la saignée. 



   Etant donné qu'à la hauteur des emplacements de l'assemblage des supports 7 et 8 sur les colonnes 3, il ne peut être prévu de dents haveuses tournantes, ce sont les extrémités même des supports qui sont munies de pointes 13 et 14, qui brisent le charbon. Dans le cas de charbons très durs et tenaces, il peut être pré- vu, à la place desdites pointes des têtes perforatrices de faible longueur, actionnées à partir des colonnes haveuses 3 par l'intermédiaire de pignons coniques. 



   Afin de permettre une adaptation de la machine à des épaisseurs de veine différentes, il est avantageux de prévoir la possibilité d'un certain déplacement lon- gitudinal, de préférence pendant la marche, des colonnes de havage, par voie mécanique ou hydraulique. L'éner- gie nécessaire à ce déplacement peut être fournie éga- lement par le mécanisme d'entraînement 6 et être trans- mise aux deux colonnes par l'intermédiaire des supports 
7 et 8.

   Afin de conserver aux deux colonnes leur action de coupe sur toute leur largeur, lorsqu'elles sont en position rallongée, il est avantageux de prévoir sur la partie de leur enveloppe extérieure se trouvant au-des- sus du support 8 une denture 15, constituant en quelque sorte un accouplement à griffes (figure 1) et de munir cette partie supérieure,de pointes haveuses, de sorte que les colonnes 3 peuvent toujours travailler sur toute 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 leur périphérie. 



   En cas de changement de direction de la ma- chine, il suffit d'inverser le mécanisme d'entralnement d'une colonne à l'autre, et d'arrêter en même temps la première de celles-ci. 



   Dans l'exemple de réalisation des figures 1 à 3, c'est-à-dire lorsque la haveuse selon l'invention est utilisée en combinaison avec un transporteur à dou- ble chaîne, il est avantageux d'appliquer la disposition déjà signalée plus haut, d'un autre bras haveur 5 qui ne se trouve que légèrement au-dessus au bras inférieur   4   (voir figures 1 et   2).   



   Grâce à cette disposition, le charbon en gros morceaux, tombant au-dessus des deux bras   râcleurs     4   et 5, peut arriver aussitôt dans le transporteur, à hauteur de l'arête supérieure de   celui-ci,   en passant sur la plaque d'assise 1, qui est, dans ce cas, relatif vement épaisse. 



   Il est avantageux, dans ce cas, de choisir une avance de la machine qui ne soit pas trop importan- te; sinon, il pourrait se produire des dislocations trop fortes du toit, celui-ci n'étant pas étayé sur une largeur relativement grande lorsqu'il n'est pas prévu d'étançon entre le front de taille et le toit afin de permettre le déplacement de l'ensemble du transporteur. 



   Etant donné que, par suite de l'inclinaison de ses bras haveurs et de. l'agencement sous forme de déblayeur du bâti recevant le mécanisme d'entraînement, la haveuse selon l'invention reçoit une.forte composas te de déplacement en direction du front de taille, elle peut se guider elle-même sur la paroi d'abattage par un patin 16, sans qu'il soit nécessaire de prévoir, à cet effet, des dispositifs auxiliaires, tels que des   cylin..   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dres poussoirs. C'est pourquoi la machine peut être utilisée également en combinaison avec un transporteur à bande, comme représenté aux figures 4 à 6, dans les- quelles, à titre d'exemple de réalisation, le transpor- teur est du type à brin inférieur porteur, connu en soi. 



   Dans cet exemple de réalisation, afin de ré- duire le plus possible la longueur de la machine, le mécanisme d'entraînement 6 est agencé de manière à pou- voir être logé dans un carter 9, de forme générale triangulaire, dont la pointe peut, le cas échéant, se trouver à une certaine distance du transporteur. Ceci oblige à complèter le plan d'évacuation du charbon abat- tu, ce qui se fait, dans l'exemple représenté, au moyen d'une tôle complémentaire 10, mise en position voulue suivant la direction de marche de la machine, et qui amène le charbon havé du transporteur, en l'empêchant de glisser d'un c8té à l'autre de la machine. 



   La plaque d'assise 1 est, dans ce cas, pro- longée vers le transporteur et elle porte, du côté du remblai, une tale bombée en cuvette 22, qui constitue un guide entourant le bord du brin porteur du trans- porteur 21. Cet agencement empêche le charbon abattu et poussé par le déblayeur sur la bande transporteuse de tomber sur la voie de la machine. En raison de la grande différence de vitesse entre le brin porteur du transporteur et la haveuse, le charbon est très bien réparti sur le brin porteur, sans surcharge locale de celui-ci, de sorte qu'il ne risque pas de s'ébouler lors de son parcours sur ie transporteur. 



   Lorsque le travail est terminé dans un quar- tier, on fait avancer la haveuse avec le transporteur à brin inférieur porteur dans le quartier suivant, en opérant sensiblement de la même façon que, dans l'exem- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ple précédent, avec le transporteur à double chaine. 



   Le transporteur à brin inférieur porteur pouvant être amené sans effort notable dans le quartier suivant, sans qu'il faille se préoccuper des étançons en place, il est possible, dans ce dernier cas, de disposer le soutè- nement immédiatement derrière la haveuse, sans avoir à effectuer à la mainaucun travail de déblocage ou de chargement. 



   Lorsque la haveuse selon   l'invention   est uti- lisée en combinaison avec un transporteur à brin por- teur inférieur, il est donc possible de prévoir une avance plus forte que dans le cas d'un transporteur à double chaîne. L'abattage et le chargement peuvent donc être effectués à grand débit et d'une façon entiè- rement automatique, même avec un charbon très dur. 



   Il va de soi que l'invention n'est pas limi- tée aux exemples de réalisation décrits ci-dessus et / représentés aux dessins et que de nombreuses variantes sont possibles, tout en demeurant dans le cadre de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a shearer, intended to be moved on the working face and to work at the end, alternately in one and the other direction of movement.



   Most of the cutters of this type known hitherto operate in the following manner; the mechta ne, moved on the conveyor, performs one or more slashes parallel to the dip, and, at the same time, in the case of a modern machine, a vertical indentation of the coal relief, notch which is performed at the greatest possible depth, by means of a "mushroom" carried by the cutting arm.



   The depth of the horizontal groove (s) is chosen according to the characteristics of the roof.



   Given the height position of the machine determined by its arrangement on the conveyor. it is not possible to perform the bleeding, or the lowest bleeding in the case of a machine with several arms, in the immediate vicinity of the salt, unless the lower cutting arm is curved towards the ground to below the lowest point of the machine.



  This arrangement, however, results in a complicated construction and, owing to the relatively high speed of the cutter, rapid wear of the chopping arm and of the chain itself. In addition, even when several horizontal notches are made one on top of the other, it may happen that the relieved coal does not collapse on its own, as would be desirable.

   If, as has already been proposed, instead of moving the cutter thus arranged on the conveyor, the drive unit is placed at

 <Desc / Clms Page number 2>

   1 inside the space in which the machine itself works freely, it is possible to practice the bleeding in the immediate vicinity of the ground, but the construction of the machine becomes very complicated and is not compensated by a capacity of satisfactory production.



   A shearer is also already known, arranged so as to simultaneously perform a bleeding on the roof and on the ground and a vertical bead cut. This machine moves between the working face and the conveyor, which, therefore, must be relatively far from each other, so that the roof area not supported by props becomes too large compared to the last @@ n- row of props on the waist side.

   In addition, it is difficult, in this known type of shearer, to evacuate on the conveyor, through the frame of the machine, the fines felled by the two chopping arms working on the ground one above the machine. 'other; it is also necessary to dismantle and reassemble at each chan. direction of travel, the mucking unit or evacuation element of this machine which works in both directions.



   Finally, we know a slobber with the aid of which the removal of coal should be able to be carried out over the whole, or over the greater part of the thickness of the vein, and which is provided, for this purpose, with disposi - horizontal cutters, placed at the top and at the bottom ,. and who work near the roof and in the ground area. This known machine, which is also intended to work alternately in both directions, is not suitable in practice, because its construction does not allow it.

 <Desc / Clms Page number 3>

 to withstand the stresses to which the chopping units working on the roof and on the ground are subjected, made up of casings rotating on triangular plates, and fixed to the machine itself.



   The object of the invention is a Haveusq machine, of practical application, working in both directions of its movement, and which allows the removal of coal, over the entire thickness of the vein by simultaneous cutting directly from the grain. roof and ground, with relief of the block, and the evacuation of the extracted coal in a conveyor of any type, at high flow rate, The machine according to the invention is characterized by the fact that the chopping devices, working on the ground and on the roof , are rigidly fixed to vertical cutting columns *, arranged at the deepest point of the waist, and which rest on the central frame of the machine receiving the tensioning mechanism, columns from which are actuated chopping devices,

   that extend from the bottom of the waist to the carrier. The frame receiving the drive mechanism is arranged to serve as a mucking device. It rests on a base plate shaped in such a way that the coal notched by the lower chopping arms in each direction of travel of the machine and which is felled above these notches, slides on said plate along the frame of the machine to the conveyor located in the immediate vicinity of the working face.



   The mucking device formed by the frame of the machine can have, for this purpose, a triangular, trapezoidal, semi-elliptical shape, or any other shape favoring the loading work.



    @
Other characteristics of the invention an-

 <Desc / Clms Page number 4>

 will appear during the description which follows, made with reference to the appended drawing, given by way of illustrative example only, and in which: - Figures 1 to 3 represent, respectively in elevation, in plan and in profile view , a first embodiment of a shearer according to the invention combined with a double chain scraper conveyor; FIGS. 4 to 6 are similar views of another embodiment of the invention, in which the shearer cooperates with a conveyor with a lower carrying strand.



   The shearer shown in Figures 1 to 3 comprises a base plate 1, generally trapezoidal in shape, which runs alongside the double chain conveyor 2 and which, in the example shown, can be moved through the waist at the waist. by means of chains or cables, driven by winches and hydraulic mechanisms arranged in the galleries. The traction member can also be anchored at the ends of the waist and, by means of a toothed wheel or analogous element, gue or by multiple winding on a suitable drum. properly arranged, go through the inside of the shearer, so that the machine pulls itself through the waist.



   On the trapezoidal plate, in the vicinity of the two soles, are arranged the vertical chopping columns 3, each of which carries a lower arm and an upper arm 4, directed so as to converge towards the conveyor 2 following the lateral edges of the plate. trapezoidal seat 1. The lower arm 4 of each cutting column is advantageously placed directly above the ground and parallel to the ground.

 <Desc / Clms Page number 5>

 to the latter so that the chain which it carries cuts through the coal in the immediate vicinity of the ground, while the upper arm is preferably arranged at a height such that it detaches the coal very close to the roof.



   Without it being necessary, as in the cutters known until now, to move the chain out of its displacement plane, the arrangement of the two arms and of the shearing column which connects them therefore makes it possible to cut the coal by panels and detach it completely.



   In the case where the coal is particularly tenacious, it is possible, as shown in the drawing, to provide it between the upper and lower cutting arms, one or more other arms 5, dividing the block of coal, in such a way. so that it is no longer necessary to provide auxiliary means of fractionation, such as a mechanically controlled mucking machine, which consumes energy and is the source of numerous incidents.



   In the center of the trapezoidal base plate 1 is arranged the frame 9, which receives the drive group 6 (engine and transmissions) of the two chopping columns 3, and which at the same time serves as a mucking device.



  In the training example, it has in section the shape of a trapezoid, the small base of which is contiguous to the conveyor. It may also have a semi-circular, semi-elliptical or any other similar shape, facilitating the removal of the coal.



   Two supports 7 and 8, forming a cat case, support the columns, cutters and transmit the movement to them by chains 12. The colon, no. 3 and the arms 4 are arranged at a certain distance from the column. frame 9 serving as a mucking machine. The cutting surfaces of the arms 4 are not, as can be seen from

 <Desc / Clms Page number 6>

 drawing, parallel to the side walls of the frame 9, but arranged so that the gap 11 between the latter and each of the arms widens towards the conveyor. This arrangement avoids any risk of accumu- lation of the felled coal behind the cutting arms and promotes its flow towards the conveyor, the coal likely to be in the device being first forced back to the bottom of the bleed.



   Given that at the height of the locations of the assembly of the supports 7 and 8 on the columns 3, no rotating cutting teeth can be provided, it is the very ends of the supports which are provided with points 13 and 14, which smash coal. In the case of very hard and tenacious coals, it can be provided, instead of said points, of short-length perforating heads, actuated from the cutting columns 3 by means of bevel gears.



   In order to allow adaptation of the machine to different vein thicknesses, it is advantageous to provide for the possibility of a certain longitudinal displacement, preferably during operation, of the cutting columns, by mechanical or hydraulic means. The energy necessary for this movement can also be supplied by the drive mechanism 6 and be transmitted to the two columns by means of the supports.
7 and 8.

   In order to maintain the cutting action of the two columns over their entire width, when they are in the extended position, it is advantageous to provide on the part of their outer casing located above the support 8 a toothing 15, constituting in a way a claw coupling (figure 1) and to provide this upper part with cutting points, so that the columns 3 can still work on any

 <Desc / Clms Page number 7>

 their periphery.



   In the event of a change of direction of the machine, it suffices to reverse the drive mechanism from one column to the other, and to stop the first of these at the same time.



   In the embodiment of FIGS. 1 to 3, that is to say when the shearer according to the invention is used in combination with a double chain conveyor, it is advantageous to apply the arrangement already indicated above. top, of another chopping arm 5 which is only slightly above the lower arm 4 (see Figures 1 and 2).



   Thanks to this arrangement, the coal in large pieces, falling above the two scraping arms 4 and 5, can immediately arrive in the conveyor, at the height of the upper edge of the latter, passing over the base plate. 1, which is, in this case, relatively thick.



   It is advantageous, in this case, to choose an advance of the machine which is not too great; otherwise, too strong dislocations of the roof could occur, the latter not being supported over a relatively large width when no prop is provided between the working face and the roof in order to allow displacement of the entire carrier.



   Since, as a result of the inclination of his cutting arms and. the arrangement in the form of a mucking unit of the frame receiving the drive mechanism, the shearer according to the invention receives a strong component of displacement in the direction of the working face, it can guide itself on the felling wall by a pad 16, without it being necessary to provide, for this purpose, auxiliary devices, such as cylin ..

 <Desc / Clms Page number 8>

 dres pushers. This is why the machine can also be used in combination with a belt conveyor, as shown in Figures 4 to 6, in which, as an exemplary embodiment, the conveyor is of the lower carrying strand type. , known per se.



   In this exemplary embodiment, in order to reduce the length of the machine as much as possible, the drive mechanism 6 is arranged so as to be able to be housed in a casing 9, of generally triangular shape, the tip of which can be accommodated. , if necessary, be at a certain distance from the carrier. This makes it necessary to complete the plan for evacuating the coal you fell, which is done, in the example shown, by means of an additional sheet 10, placed in the desired position according to the running direction of the machine, and which brings the shaved coal from the conveyor, preventing it from sliding from one side of the machine to the other.



   The base plate 1 is, in this case, extended towards the conveyor and it carries, on the backfill side, a convex plate 22, which constitutes a guide surrounding the edge of the carrying strand of the conveyor 21. This arrangement prevents the coal felled and pushed by the mucking machine onto the conveyor belt from falling onto the track of the machine. Due to the large speed difference between the carrier strand of the conveyor and the chopper, the coal is very well distributed on the carrier strand, without local overloading of the latter, so that it does not run the risk of collapsing during of its journey on the transporter.



   When the job is finished in one quarter, the shearer is advanced with the load-bearing bottom line conveyor into the next quarter, operating in much the same way as in the example.

 <Desc / Clms Page number 9>

 previous ple, with the double chain conveyor.



   As the carrier with the lower supporting line can be brought without noticeable effort into the next quarter, without having to worry about the props in place, it is possible, in the latter case, to place the support immediately behind the shearer, without have to do no unlocking or loading work by hand.



   When the cutter according to the invention is used in combination with a conveyor with a lower carrying strand, it is therefore possible to provide a greater feed than in the case of a double chain conveyor. Felling and loading can therefore be carried out at a high rate and fully automatically, even with very hard coal.



   It goes without saying that the invention is not limited to the exemplary embodiments described above and / represented in the drawings and that numerous variants are possible, while remaining within the scope of the invention.


    

Claims (1)

RESUME L'invention a pour objet une machine haveuse, déplaçable sur le front de taille, travaillant dans les deux sens, et destinée à opérer l'abattage, sur toute l'épaisseur ou la plus grande partie de l'épaisseur de la veine, au moyen de dispositifs haveurs horizontaux supérieurs et inférieurs, travaillant au voisinage du toit et du sol, ladite machine haveuse étant remarqua- ble, notamment par les caractéristiques suivantes con- sidérées séparément ou en combinaisons : ABSTRACT The object of the invention is a shearing machine, movable on the working face, working in both directions, and intended to operate the felling, over the entire thickness or most of the thickness of the vein, at the means of upper and lower horizontal chopping devices, working in the vicinity of the roof and the ground, said chopping machine being remarkable, in particular by the following characteristics considered separately or in combinations: a) les dispositifs haveurs, travaillant au sol et au toit, sont fixés de manière rigide à des colonnes de havage verticales, disposées au point le plus pro- <Desc/Clms Page number 10> fond de la taille, et qui prennent appui sur le bâti central de la machine recevant le mécanisme d'entraîne- ment, colonnes à partir desquelles sont actionnés les dispositifs haveurs, qui s'étendent depuis le fond de la taille jusqu'au transporteur ; a) the cutting devices, working on the ground and on the roof, are rigidly fixed to vertical cutting columns, arranged at the most pro- <Desc / Clms Page number 10> bottom of the waist, and which rest on the central frame of the machine receiving the drive mechanism, columns from which are actuated the cutting devices, which extend from the bottom of the waist to the conveyor; b) les colonnes haveuses sont fixées au bâti recevant le mécanisme d'entraînement de la machine et à une certaine distance dudit bâti, par des bras sup- ports sensiblement parallèles à la direction de dépla- cement de la machine et servant en même temps de guide- chaîne et les bras, portés par les colonnes et travail- lant au niveau du sol et au niveau du toit, sont diri- gés de telle manière que la distance qui les sépare des faces latérales du bâti précité lest au plus constante, ou, de préférence, aille en augmentant vers le quartier d'abattage ; c) les colonnes portent des bras haveurs supplé- mentaires, disposés entre ceux qui travaillent au ni- veau du toit et ceux qui travaillent au niveau du sol ; d) les bras' supports des colonnes se terminent par des couteaux ou des pointes à arêtes vives ; b) the cutting columns are fixed to the frame receiving the drive mechanism of the machine and at a certain distance from said frame, by supporting arms substantially parallel to the direction of movement of the machine and serving at the same time as chain guide and arms, carried by the columns and working at ground level and at roof level, are directed in such a way that the distance separating them from the side faces of the aforementioned frame is at most constant, or preferably go increasing towards the slaughter quarter; c) the columns carry additional cutting arms, placed between those working at roof level and those working at ground level; d) the support arms of the columns terminate in knives or sharp-edged points; e) lés extrémités des bras supports sont munies de têtes perforatrices, actionnées par les organes d'en- traînement des colonnes haveuses ou, directement, par les éléments mobiles de celles-ci; f) les colonnes de havage sont réglables en hau- teur et la paroi extérieure, munie de pointes haveuses, de la partie supérieure des colonnes en deux tronçons, est formée de deux dentures en regard l'une de l'autre disposées axialément; g) la machine se déplace au moyen d'un patin, dans chacun des deux sens de marche, en direction hori- zontale et verticale, dans l'angle compris entre le sol <Desc/Clms Page number 11> et la paroi non encore abattue; e) the ends of the support arms are fitted with perforating heads, actuated by the drive members of the cutting columns or, directly, by the mobile elements thereof; f) the cutting columns are adjustable in height and the outer wall, provided with cutting points, of the upper part of the columns in two sections, is formed of two toothings facing one another arranged axially; g) the machine moves by means of a runner, in each of the two directions of travel, in a horizontal and vertical direction, in the angle between the ground <Desc / Clms Page number 11> and the wall not yet broken down; h) lorsque la haveuse est utilisée en combinai- son avec un transporteur à raclettes à double chaîne de type courant, il est prévu un bras haveur supplémen- taire, qui travaille à une faible distance au-dessus de celui qui travaille au sol; i) la plaque d'assise portant le bâti d'entrai- nement se prolonge du côté du remblai et sert de sup- port à un transporteur à brin porteur inférieur coopé- rant avec la haveuse, et la plaque d'assise porte une tôle pecourbée vers le haut, qui constitue une cuvette de guidage pour le brin transporteur du transporteur et entoure ses bords. h) when the chopper is used in combination with a conventional double chain squeegee conveyor, an additional chopping arm is provided, which works a short distance above the one working on the ground; i) the base plate carrying the drive frame is extended from the side of the backfill and serves as a support for a lower carrying strand conveyor cooperating with the shear, and the base plate carries a sheet pecurved upwards, which constitutes a guide cup for the conveyor strand of the conveyor and surrounds its edges.
BE542501D BE542501A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE542501A true BE542501A (en)

Family

ID=171141

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE542501D BE542501A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE542501A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0021987B1 (en) Machine for driving underground galleries
EP0125175B1 (en) Apparatus for cutting continuously manufactured cardboard tubes
FR3070818A3 (en) MACHINE FOR TILLING THE FIELD
FR2480815A1 (en) RAILWAY CONSTRUCTION MACHINE COMPRISING A DEVICE FOR DEBLAYING AND PLACING THE BALLAST LAYER
BE542501A (en)
FR2560107A1 (en) MACHINE FOR PRODUCING CHIPS WITH LOGS AND RECOVERY WOOD
FR2541618A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MILLING THE BIRTH OF ROOTS ON LOGS
FR2576634A1 (en) GALLERY DRILLING MACHINE OR ROTATING HEAD DRUMS AND / OR DRUMS.
EP0124464B1 (en) Wire saw for the profile cutting of stone, granite or the like
EP0016688B1 (en) Stabilizing device for a rotating diamond disk in a stone-working machine
FR2496537A1 (en) MACHINE FOR AUTOMATIC DECOUPAGE OF THE CRUISE OF SLICED PRODUCTS
FR2738707A1 (en) Seaweed harvester, esp. for Laminaria Hyperborea on sea-bed
BE558155A (en)
FR2510444A1 (en) MACHINE FOR SHAPING A CONTINUOUS FLAT PRODUCT, SUCH AS A METAL WELDING WELDING
BE504264A (en)
FR2615544A1 (en) Method and machine for preparing trenches for cables or the like in all types of ground
FR2537827A1 (en) Device for harvesting algae of the Laminaria Hyperborea type
BE469821A (en)
EP0207871B1 (en) Wire saw for the profile cutting of stone, granite and the like
BE563872A (en)
FR2460192A2 (en) Cutter for cellular extrusion clay roof tiles - has three synchronised cutting carriages giving end shapes for overlap joint
BE547090A (en)
BE522991A (en)
BE825875A (en) DEVICE FOR FLOOR LEVELING
FR2691079A1 (en) Compact refuse grinder - has shaft carrying shredding wheels at bottom of first hopper and second hopper housing grinding drum with granulating teeth