BE541160A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541160A
BE541160A BE541160DA BE541160A BE 541160 A BE541160 A BE 541160A BE 541160D A BE541160D A BE 541160DA BE 541160 A BE541160 A BE 541160A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
ignition
gas
burner
magnetic
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541160A publication Critical patent/BE541160A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23NREGULATING OR CONTROLLING COMBUSTION
    • F23N5/00Systems for controlling combustion
    • F23N5/02Systems for controlling combustion using devices responsive to thermal changes or to thermal expansion of a medium
    • F23N5/10Systems for controlling combustion using devices responsive to thermal changes or to thermal expansion of a medium using thermocouples
    • F23N5/107Systems for controlling combustion using devices responsive to thermal changes or to thermal expansion of a medium using thermocouples using mechanical means, e.g. safety valves
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23QIGNITION; EXTINGUISHING-DEVICES
    • F23Q9/00Pilot flame igniters
    • F23Q9/08Pilot flame igniters with interlock with main fuel supply
    • F23Q9/12Pilot flame igniters with interlock with main fuel supply to permit the supply to the main burner in dependence upon existence of pilot flame

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding And Controlling Fuel (AREA)
  • Control Of Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil à gaz, en particulier fourneau à gaz à   allumeur   magnétique. 



   L'invention concerne un appareil à gaz avec un brûleur principal, un robinet d'arrêt ainsi qu'un brûleur d'allumage pour le brûleur principal, un allumeur magné- tique pour enflammer le brûleur d'allumage et un disposi-      tif qui lorsque le robinet d'arrêt est ouvert empêche la manoeuvre effective de l'allumeur magnétique et par consé- quent la production d'étincelles d'allumage. 



   Dans le Brevet principal on a déjà indiqué quel- ques dispositifs pour empêcher l'allumage quand le robinet du brûleur principal est ouvert. Une sécurité accrue contre   ( les   accidents du genre décrit dans le brevet principal peut 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 être obtenue suivant l'invention par l'application comme robinet d'arrêt pour l'arrivée de gaz au brûleur principal, une soupape de sécurité connue en elle-même qui, quand la flamme d'allumage   s'éteint,   coupe automatiquement l'arrivée de gaz aussi bien au brûleur principal qu'au brûleur d'allu- mage, mais ne libère simplement pour de nouveaux allumages de la flamme d'allumage, que l'arrivée de gaz au brûleur d'allumage après la manoeuvre d'un organe qui estaccouplé au dispositif qui.

   empêche la production d'étincelles d'al- lumage de telle façon que l'allumeur magnétique ne puisse être manoeuvré efficacement que si et tant que cet organe se trouve dans la position dans laquelle le gaz n'arrive qu'au brûleur d'allumage. 



   Une solution particulièrement simple est obtenue quand sur la soupape de sûreté est monté un dispositif de court-circuit de l'allumeur magnétique, qui estaccouplé mécaniquement à un bouton poussoir qui sert d'organe de manoeuvre de la soupape de sûreté pour ouvrir l'arrivée de gaz vers la conduite du brûleur d'allumage. 



   Un autre moyen également efficace pour mettre hors d'action l'allumeur magnétique quand le robinet principal est ouvert, peut être obtenu quand le levier de commande de l'allumeur magnétique est accouplé mécaniquement à l'organe de manoeuvre de la soupape de sûreté de telle sorte que l'al- lumeur magnétique est manoeuvré en même temps par le bouton poussoir à l'ouverture de la soupape de sûreté. 



   Ces deux moyens peuvent aussi être appliqués avec avantage dans les robinets à gaz dans lesquels le boisseau du robinet est réuni dans un bottier commun avec une soupape de sécurité et l'axe de rotat on du boisseau du robinet peut se déplacer dans le sens longitudinal pour l'ouverture de la soupape. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans le dessin est représenté un exemple d'exécution pour chacune de ces solutions. 



   La figure 1 représente comme premier exemple par- tiellement schématiquement, partiellement en coupe, un four- neau à gaz avec soupape de sûreté et allumeur magnétique avec commutateur de court-circuit. 



   La figure 2 représente comme deuxième exemple une installation analogue à la figure 1, dans laquelle la soupape de sûreté et l'allumeur magnétique sont accouplés ensemble mécaniquement. 



   La figure 3 représente comme troisième exemple une installation dans laquelle sont réunis le robinet à   gaz,,   la soupape de sûreté, le commutateur de court-circuit de l'allumeur magnétique.   a   figure   4   représente une coupe suivant la ligne IV-IV de la figure 3. 



   La figure 5 représente la coulisse de communication du robinet à. gaz 4e la figure 3, 
La figure 6 une coupe comme dans la figure   4,   mais avec une autre position du.boisseau du robinet à gaz. 



   La figure 7 représente comme quatrième exemple également une installation avec le'robinet à gaz et la sou- pape de sécurité solidaire ainsi qu'avec un allumeur   magnéti-   que dont le levier de commande est accouplé au robinet à gaz. 



   La figure 8 représente la coulisse de communication du robinet à   gaz   suivant la figure 7 à grande échelle. 



   Le fourneau à gaz suivant la figure 1 a un bottier en tôle 10 indiqué en traits fins dans lequel est disposé un tube 11 avec une série de tuyères de brûleurs 12. Le tuyau avec les tuyères forme le brûleur principal. Avant le tuyau 11 est branchée une soupape de sûreté qui contient      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dans son boîtier   14   deux clapets de soupape disposés l'un par rapport à l'autre dans le même axe, à savoir un clapet de soupape 15 dessiné en position d'ouverture et un clapet de soupape 16 dessiné en position de fermeture. 



   Au brûleur principal est associé un brûleur d'allu-   mage 17.   Son tuyau d'arrivée 18 est branché sur un alésage -transversal 19 qui débouche entre les surfaces d'appui 20 et 21 des clapets 15 et 16 à l'intérieur du bottier de soupape   14.   



   Dans le sens de la flamme. du brûleur d'allumage 17 se trouve un thermo-élément 25. Celui-ci, sous l'effet d'é- chauffement par la flamme d'allumage, fournit un courant qui est amené par un câble 27 à un petit   électro-aimant   26 dans le boîtier   14   de la soupape de sûreté. Avec 1'électro-aimant 
26 coopère une armature en fer doux 28 qui est montée à l'une des extrémités d'un arbre 29, à l'autre extrémité duquel est fixé le clapet de soupape   16,,     Un   ressort à boudin 22   tend à maintenir   le clapet de soupape 16 dans sa position dessinée de fermeture. 



   Le clapet de soupape 15 est monté coulissant sur une tige 30 qui pend à l'intérieur du bottier 14 à travers un raccord 31 vissé dans le   boîtier   de soupape et une bague d'étanchéité 32 du genre presse étoupe. A son extrémité intérieure la tige ,8 une collerette 33.   A son   extrémité extérieure une pièce rapportée   34   constituée comme bouton poussoir est fixée par une goupille transversale 35. 



   Un ressort à boudin   36   qui s'appuie d'une part sur le raccord 31 et d'autre part contre le bouton poussoir   34   tend à maintenir dans la position   dessinéela   tige 30 guidée coulissante contre la peession du ressort 36. De plus la collerette 33 à l'extrémité intérieure de la tige maintient en position d'ouverture le clapet de soupape 15 contre la pression d'un ressort de fermeture 37 en prise 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 avec lui. Sur le bouton-poussoir est fixée dans le même axe que la tige 30 une   gaine   38 composée d'un morceau de tube qui est guidé dans le collet 39 du raccord 31. 



   L'allumeur magnétique a un bottier en matière com- primée   40   dans lequel est logé un système magnétique qui se   com-   pose d'un aimant permanent   41,   de deux pièces polaires fixes 42 et 43 appliquées sur celui-ci ainsi que d'une pièce mobile 44 conductrice des lignes de force. Les deux pièces polaires et la   pièce   conductrice des lignes de force sont composées de tôles. 



  La pièce conductrice des lignes de force a   l'une   de ses faces longitudinales en face de la pièce polaire   43   et une de ses faces frontales en face de la face avant d'un petit téton 46 sur la pièce polaire 42. A l'aide d'une languette de laiton 45 sortant du boîtier 40, sur laquelle elle est fixée, la pièce conductrice   44   peut être détachée   de' la   saillie 46. La saillie   46   et la partie voisine de celle-ci,de la pièce conductrice sont entourées par une bobine qui se compose d'un enroulement primaire   47   et d'un enroulement haute tension   48.   



   Avec la pièce mobile 44 conductrice des lignes de force, coopère un interrupteur dont le contact fixe 50 est monté sur une cornière métallique 51 isolée par rapport au système magnétique. A celui-ci sont réunies une extrémité de l'enroulement primaire   47   et une armature d'un condensateur 52. L'autre ex-   trémité   de l'enroulement primaire et   l'autre '\ (armature   du conden- sateur sont   à.   la masse par l'intermédiaire du système   magné-   tique par le bottier   14   de la soupape de cureté. 



   Le contact mobile   54   de l'interrupteur est placé au voisinage de l'extrémité libre d'un ressort à lame 55 qui est fixé sur le système magnétique et est relié à celui-ci de façon conductrice. Les contacts de l'interrupteur s'ouvrent quand la pièce conductrice des lignes de force est détachée en appuyant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sur un bouton de manoeuvre 56 de   l'allumeur   magnétique, disposé au voisinage du bouton poussoir 34 de la soupape et dans ce déplacement la languette de laiton 45 placée devant la pièce con- ductrice des lignes de force vient heurter le ressort à lame 55. 



   Dans le cas où on n'aurait pris aucune disposition par- ticulière, à chaque enfoncement du bouton de manoeuvre 56 dans l'enroulement primaire 48 il se produirait une tension assez élevée pour qu'une étincelle jaillisse sur une électrode d'allumage 58 placée en face du thermo-élément 25 et reliée à l'enroulement haute tension   48.   



   Pour empêcher une manoeuvre effective de l'allumeur magnétique quand l'arrivée de gaz au   brûleur   principal est ouverte, il est prévu un interrupteur électrique simple qui court-circuite l'enroulement primaire. Il se compose d'un ressort de contact 60 qui est fixé sur une bague en matière isolante 61 et relié par un conducteur 62 au contact fixe 50 et à   l'extrémité   qui lui est reliée de l'enroulement primaire. 



  La bague en matière isolante 61 est montée fixe sur le collet 39 du raccord. Dans la position dessinée le ressort de contact est appliqué sous sa tension propre sur le bord du collet 39 et de ce fait couret-circui l'interrupteur. 



   'Pour ouvrir le commutateur un cône en matière iso- lante 63 est fixé sur la pièce tubulaire   38,   cône qui se déplace avec le bouton 34   quand   on l'enfonce et dégage le ressort 60 du collet 39. 



   L'installation décrite fonctionne comme suit 
Pour allumer le brûleur principal 11, 12 11 faut d'abord alimenter en gaz le   brûleur   d'allumage 17. Pour cela. on appuie sur le bouton poussoir 37. De ce fait la. tige 30 est déplacée jusqu'à ce que son extrémité intérieure bute contre le clapet de soupape 16 et soulève celui-ci de son siège 21 contre la pression du ressort de fermeture 22. Sous l'action de son ressort de fermeture 39 le clapet de soupape 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
15 suit le mouvement de la tige 30 jusqu'à ce qu'il- s'applique sur son siège 20 et barre le chemin du tube decombustion 11 au gaz arrivant dans le sens   de   la flèche 1. 



   Par contre le gaz peut maintenant passer près du cla- pet de soupape 16 soulevé à avers l'alésage 19 par la ca- nalisation 18 vers le brûleur d'allumage 17   et'   en sortir en un rayon étroit dirigé vers le thermo-élément 25 et l'électrode d'allumage 58. En même temps que le mouvement d'enfoncement de la tige 30, le cône en matière isolante 63 a soulevé le ressort de contact 60 du collet 38 et de ce fait supprimé le court-circuit sur l'interrupteur de l'allumeur magnétique, de sorte que celui-ci peut être mis en action en appuyant sur le bouton de manoeuvre et peut fournir une étincelle d'allumage sur l'électrode d'allumage 58. 



   Après l'allumage de la flamme d'allumage il faut encore maintenir le bouton poussoir 35 quelques secondes en position enfoncée jusqu'à ce que la flamme d'allumage ait suffisamment échauffé le thermo-élément pour que le courant produit par lui et traversant 1'électro-aimant 26 puisse re- tenir son armature 28 contre la pression du ressort de ferme- ture 22. Quand on lâche le bouton poussoir, le ressort 32 ramène la tige   30   avec le clapet de soupape 15 dans la   posi-   tion du dessin. Quand les deux clapets de soupape se trouvent alors dans leur position d'ouverture, le gaz peut arriver aussi au brûleur principal. Le gaz sortant du brûleur principal s'allume à la flamme d'allumage. 



   En même temps que le recul de la tige 30 avec la pièce tubulaire 38 qui y est fixée et le coin en matière iso- lante 63, le ressort du contact 60 peut aussi revenir dans la position de court-circuit représentée, La production ultérieure d'étincelles d'allumage par l'allumeur magnétique est de ce fait empêchée. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Si   l'arrivée   de gaz fait défaut, les flammes s'é- teignent sur le tube de combustion et sur le brûleur d'allu- mage et le thermo-élément se refroidit rapidement. Par conséquent le courant de retenue disparaît dans l'électro- aimant 26 et l'armature 28 sous l'action du ressort 22 est écartée de 1'électro-aimant. De plus le clapet de soupape 16 revient à la position de fermeture représentée dans laquelle il bloque l'arrivée de gaz aussi bien au brûleur principal qu'au   brûleur   d'allumage. Il ne peut donc pas passer de gaz dans le cas où la pression du gaz se rétablit. 



   Pour allumer à nouveau le brûleur principal, il faut que le processus décrit se renouvelle, ouverture de la soupape 15 en appuyant sur le bouton 37 en fermant en même temps la soupape 16 ainsi que suppression du court-circuit de l'allumeur magnétique; ensuite manoeuvre de l'allumeur magnétique et fermeture maintenue de la soupape 16 ;    ensuiteaprès quelques secondes lâcher le bouton 35 et libérer ainsi   l'arrivée de gaz au brûleur principal. 



   L'exemple suivant la figure 2 ne se différencie essentiellement du précédent que par ce qu'au lieu d'un bou- ton particulier de manoeuvre et d'un commutateur de court-cir- cuit pour l'allumeur magnétique, il est prévu un bouton de manoeuvre commun pour la soupape de sécurité et l'allumeur magnétique et que leur association réciproque est telle qu'en enfonçant le bouton commun on bloque d'abord le chemin vers le brûleur principal avant que l'allumeur magnétique ne produise une étincelle d'allumage. 



   Dans ce but l'allumeur magnétique est muni d'un levier 70 qui 'est articulé   à   l'une des extrémités du boîtier 40 de l'allumeur magnétique et entoure à son extrémité libre la pièce tubulaire 38. Pour produire une étincelle d'allumage il faut enfoncer le bouton poussoir 34 du trajet Celui-ci 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 se compose d'un trajet de marche à vide s1 qui correspond à l'intervalle entre l'extrémité intérieure 33 de la tige 30 et le clapet de soupape et du trajet d'ouverture s2 dont il faut soulever le clapet de soupape   jusqu'à,   ce que l'armature 28 s'applique sur l'électro-aimant 26 ainsi que de ladistance s3 dont,il faut déplacer l'extrémité libre du levier 70 de la posi- tion de repos représentée à la position d'allumage indiquée en pointillé. 



   Mais dans ce cas l'armature 28 ne peut pas être montée fixe sur l'arbre 29 comme cela est représenté dans la figure 1 mais doit pouvoir se déplacer de la distance s3 vers le clapet de soupape 16.      



   Dans le troisième exemple d'exécution (voir figures        3,   4 et 5) un robinet à gaz avec une soupape de sécurité thermo-électrique est monté dans un   boîtier   commun 114,ro- binet qui est branché en amont d'un tube de combustion 111, muni des tuyères 112. Le bottier   114   contient un boisseau 113 rotatif, ouvert sur sa face la plus petite, dans un alésage conique, un électro-aimant 126 dont les bobines sont bran- chées sur un thermo-élément 125 et un clapet de soupape 116 qui est fixé sur l'extrémité d'un arbre 129. A l'autre extré-      mité de l'arbre 129 est montée une armature 128 qui peut se déplacer vers le clapet de soupape 116. 



   Dans la position d'ouverture du boisseau 113   re-   présentée dans les figures 3 et   4,   se trouve à peu près dans le même axe que l'alésage 115 du boîtier en fonte, al- lant au brûleur principal, un alésage principal 120 disposé dans le boisseau transversalement à l'axe de celui-ci.

   Dia- métralement opposé à celui-ci, est pratiqué un alésage   se-   condaire 121 qui débouche dans une rainure située sur la périphérie du boisseau et qui amène le gaz d'allumage à un alésage opposé 119 pour autant que la rainure 122 se trouve en face de celui-ci,      

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
Pour faire tourner le boisseau du robinet 113 il est prévu une pièce tubulaire 138 avec une goupille transver- sale 135, qui est guidée dans deux rainures longitudinales opposées 141, 142 dans le collet 140 du boisseau et entraîne le boisseau quand on tourne la poignée 137.

   Une extrémité de la goupille 135 pénètre dans une rainure 139 servant de coulisse de commutation qui est fraisée dans une-pièce tu- bulaire 136 reliée fixe au bottier 114 et cette rainure est représentée développée dans la figure 5 et à plus grande échelle que dans la figure 4. 



   L'allumeur magnétique employé pour allumer la flam- me d'allumage correspond à. celui du premier exemple, son enroulement haute tension 148 est relié à une électrode 'al- lumage 158 de laquelle jaillit une étincelle sur le bottier du thermo-élément 125 relié par la masse à l'allumeur magnétique quand on fait fonctionner l'allumeur magnétique. 



  En outre comme dans'le premier exemple il est prévu un com- mutateur pour court-circuiter l'allumeur magnétique, commu- tateur dont le ressort de contact 160 est relié par un   conduc-'   teur de liaison 162 à l'enroulement primaire 147 de   l'allu-   meur magnétique et touche le bord de la pièce tubulaire 136 dans la position d'ouverture du boisseau du robinet à gaz repré- senté dans les figures 3 et 4. 



   L'adjonction de la coulisse 139 au boisseau 113 et aux alésages de raccordement dans le bottier 114 se fait de la façon suivante :Dans la position de coupure dans laquelle la goupille 135 prend dans la coulisse 139 la position désignée par A dans la figure 5, le boisseau de robinet obture aussi bien l'alésage 115 allant au brûleur principal 111 que l'alésage 119 allant au brûleur d'alluma- gé 117 en passant par la canalisation   Ils   de gaz d'allumage. 



  Pour   atteindre   la position d'allumage, dans 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 laquelle la goupille 135 se   trouven   B dans la   coulisse   et où le boisseau prend la position représentée dans la figure il faut d'abord enfoncer la poignée 137 contre la force   d'un   ressort à boudin 132 et   .la   faire tourner ensuite   d'un   petit angle dans le sens des aiguilles d'une montre. 
 EMI11.1 
 



  Quand on enfonce la pnien4E  117r la grn1pl11A tri:in>T- versale 135 glisse dans les rainures 141 et 142 et la tige 130 se déplace longitudinalement dans le boisseau. Le clapet de soupape 116 est donc soulevé de son siège de sorte que le gaz entrant dans le sens de la flèche 1 peut arriver dans l'espace intérieur creux du boisseau 113. A la rotation suivante de la poignée la goupille transversale 135   entraîne   le boisseau. 



   De plus, la rainure 122 arrive dans la zone de l'alésage 119 de sorte que du gaz peut arriver au brûleur d'allumage. 



   Par le guidage de la goupille transversale 135   . dans   la coulisse 139 le tube 138 avec la poignée est   verrouillé   dans la position d'enclenchement nécessaire pour maintenir la ouverte., position dans laquelle le ressort de contact 
160 est en même temps soulevé du bord de la pièce tubulaire 136 par le cône de matière' isolante 163 assez loin pour qu'il n'ait plus de liaison conductrice avec celle-ci et permette une ma- noeuvre efficace de l'allumeur magnétique. 



   Quand le gaz sortant du brûleur d'allumage 117 est alluma par une étincelle d'allumage et quand la flamme d'al- lumage en brûlant a échauffé le thermo-élément 125   suffisam-   ment pour qu'il fournisse dans les électro-aimants 126 un cou- rant suffisant pour maintenir l'armature 128, on peut conti- nuer   à   faire tourner la poignée 137 jusqu'à la position   d'ou-   verture C représentée 'dans les figures 3 et 4. Dans cette position toute la section de   l'alésage   principal 120 est à la disposition du gaz arrivant au   brûleur   principale comme 
 EMI11.2 
 section de passage.

   Dans la posiÈtOn (1'étranglellll:mt D qu'on peut atteindre en continuant à tourner la poignée, 'Les sections des alésages 115 et 120 ne se recouvrent que partiellement et 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 fournissent une section de passage très diminuée par rapport à la position C, section qui a pour conséquence que le gaz ne sort que sous une faible pression dans le tube de com- bustion et fournit de petites flammes. 



   Cette disposition offre l'avantage particulier d'une double sécurité contre des allumages intempestifs, 
Notamment quand dans la position C ou D du robinet l'arri- vée de gaz s'arrête pour une raison quelconque, le brûleur principal s'éteint ainsi que le brûleur d'allumage. 



   Dans ce cas après peu de temps le clapet de soupa- pe 116 revient   à.   la position de fermeture indiquée en   poin-   tillé dans la figure 3, parce que par suite du refroidisse-      ment du thermo-élément 125 le courant dans l'électro-aimant 
126 devient toujours plus petit et que la force d'attrac-   tion   de l'aimant diminue tellement qu'elle est surpassée , par la force du ressort de fermeture 122 et que l'arma- ture 128 est détachée de l'aimant.

   Le clapet de soupape est en même temps appuyé contre son siège et bloque de ce fait l'entrée du gaz dans le tuyau de combustion par le robinet à gaz encore ouvert; 
Mais si la durée d'interruption de l'arrivée du gaz 'est plus courte que le laps de temps qui s'écoule de l'extinction de la flamme d'allumage   jusqu'à,   ce que l'é-   lectro-aimant   libère le clapet de soupape et si alors   quelqu'un   essaie de manoeuvrer l'allumeur magnétique, avant que l'électro-aimant ait libéré le clapet, il pour- rait se produire un allumage explosif si la sécurité supplé- mentaire par le commutateur de court-circuit n'existait pas. 



   Ce n'est qu'après que le robinet à gaz auparavant dans la position d'allumage a été ramené en arrière et de cette façon que le brûleur principal est fermé et que le commu-   tateur   de   court, circuit   est ouverte qu'une   @     @   

 <Desc/Clms Page number 13> 

   d'e   l'allumeur magnétique peut avoir lieu.

   ' 
Dans le quatrième exemple d'exécution suivant les figures 7 et 8, comme dans le deuxième exemple d'exé- cution suivant la figure 2, l'allumeur magnétique est direc- tement accouplé mécaniquement avec la poignée du robinet à gaz tandis que le robinet à gaz lui-même, réuni avec la soupape de sécurité se distingue de celui du troisième exemple sim- plement par ce que dans la position B dans laquelle le brûleur principal est encore fermé, mais le clapet de soupape déjà   ,oulevé   et que le trajet au brûleur d'allumage 117 est   li-   béré par le gaz, la coulisse de commutation est munie d'une rainure   181     dérivée   de la rainure 139.

   Cette rainure dérivée permet d'enfoncer encore plus loin vers le robinet à gaz la poignée 137 avec   e   tube 138, une butée 182 sur la pièce tu- bulaire 138 entraînant le levier de manoeuvre 170 de l'al-   lumeur   magnétique 4ans la position indiquée en pointillé quand la goupille transversale 135 est amenée dans la posi- tion d'allumage désignée par E.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Gas appliance, in particular gas stove with magnetic igniter.



   The invention relates to a gas appliance with a main burner, a shut-off valve and a pilot burner for the main burner, a magnetic igniter for igniting the pilot burner and a device which when the shut-off valve is open prevents the effective operation of the magnetic igniter and consequently the production of ignition sparks.



   In the main patent some devices have already been indicated to prevent ignition when the main burner valve is open. Increased safety against (accidents of the kind described in the main patent may

 <Desc / Clms Page number 2>

 be obtained according to the invention by the application as a shut-off valve for the gas supply to the main burner, a safety valve known in itself which, when the ignition flame goes out, automatically cuts off the gas supply to the main burner as well as to the ignition burner, but, for new ignitions of the ignition flame, only the gas supply to the ignition burner after the operation of a organ which is coupled to the device which.

   prevents the production of ignition sparks in such a way that the magnetic igniter can only be operated effectively if and as long as this component is in the position in which the gas reaches only the pilot burner .



   A particularly simple solution is obtained when on the safety valve is mounted a device for short-circuiting the magnetic igniter, which is mechanically coupled to a push-button which serves as an operating member of the safety valve to open the inlet. gas to the pilot burner line.



   Another equally effective means of disabling the magnetic igniter when the main valve is open, can be obtained when the control lever of the magnetic igniter is mechanically coupled to the actuator of the safety valve. so that the magnetic igniter is actuated at the same time by the push-button when opening the safety valve.



   These two means can also be applied with advantage in gas taps in which the valve plug is united in a common housing with a safety valve and the axis of rotation of the valve plug can move in the longitudinal direction to opening the valve.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the drawing is shown an example of execution for each of these solutions.



   Figure 1 shows as a first example partially schematically, partially in section, a gas oven with safety valve and magnetic igniter with short-circuit switch.



   FIG. 2 shows as a second example an installation similar to FIG. 1, in which the safety valve and the magnetic igniter are mechanically coupled together.



   FIG. 3 shows as a third example an installation in which the gas valve, the safety valve, the short-circuit switch of the magnetic igniter are combined. a figure 4 shows a section along the line IV-IV of figure 3.



   FIG. 5 represents the communication slide of the valve to. gas 4th figure 3,
Figure 6 a section as in Figure 4, but with a different position of the gas valve plug.



   FIG. 7 also shows as a fourth example an installation with the gas tap and the integral safety valve as well as with a magnetic igniter whose control lever is coupled to the gas tap.



   FIG. 8 represents the communication slide of the gas valve according to FIG. 7 on a large scale.



   The gas stove according to Figure 1 has a sheet metal housing 10 indicated in thin lines in which is disposed a tube 11 with a series of burner nozzles 12. The pipe with the nozzles forms the main burner. Before the pipe 11 is connected a safety valve which contains

 <Desc / Clms Page number 4>

 in its housing 14 two valve flaps arranged relative to each other in the same axis, namely a valve flap 15 drawn in the open position and a valve flap 16 drawn in the closed position.



   The main burner is associated with an ignition burner 17. Its inlet pipe 18 is connected to a transverse bore 19 which opens between the bearing surfaces 20 and 21 of the valves 15 and 16 inside the casing. valve 14.



   In the direction of the flame. of the ignition burner 17 there is a thermo-element 25. This, under the effect of heating by the ignition flame, supplies a current which is brought by a cable 27 to a small electromagnet 26 in the housing 14 of the safety valve. With the electromagnet
26 cooperates a soft iron frame 28 which is mounted at one end of a shaft 29, at the other end of which is fixed the valve plug 16 ,, A coil spring 22 tends to hold the valve plug 16 in its drawn closed position.



   The valve flap 15 is slidably mounted on a rod 30 which hangs inside the housing 14 through a fitting 31 screwed into the valve housing and a sealing ring 32 of the stuffing box type. At its inner end, the rod, 8 a collar 33. At its outer end an insert 34 constituted as a push button is fixed by a transverse pin 35.



   A coil spring 36 which rests on the one hand on the connector 31 and on the other hand against the push button 34 tends to maintain in the drawn position the rod 30 sliding against the movement of the spring 36. In addition the collar 33 at the inner end of the rod maintains the valve flap 15 in the open position against the pressure of an engaged closing spring 37

 <Desc / Clms Page number 5>

 with him. On the push-button is fixed in the same axis as the rod 30 a sheath 38 composed of a piece of tube which is guided in the collar 39 of the connector 31.



   The magnetic igniter has a housing of compressed material 40 in which is housed a magnetic system which consists of a permanent magnet 41, two fixed pole pieces 42 and 43 applied thereon as well as a movable part 44 conducting lines of force. The two pole pieces and the conductive piece of the lines of force are made of sheets.



  The conductive piece of the lines of force has one of its longitudinal faces facing the pole piece 43 and one of its end faces facing the front face of a small stud 46 on the pole piece 42. Using of a brass tab 45 coming out of the housing 40, to which it is fixed, the conductive part 44 can be detached from the projection 46. The projection 46 and the neighboring part thereof, of the conductive part are surrounded by a coil which consists of a primary winding 47 and a high voltage winding 48.



   With the movable part 44 conducting lines of force, cooperates a switch whose fixed contact 50 is mounted on a metal angle 51 isolated from the magnetic system. To this are joined one end of the primary winding 47 and an armature of a capacitor 52. The other end of the primary winding and the other end (the armature of the capacitor are at. mass via the magnetic system via the casing 14 of the cleaning valve.



   The movable contact 54 of the switch is placed in the vicinity of the free end of a leaf spring 55 which is fixed to the magnetic system and is connected to the latter in a conductive manner. The switch contacts open when the conductive part of the lines of force is detached by pressing

 <Desc / Clms Page number 6>

 on an operating button 56 of the magnetic igniter, placed in the vicinity of the push button 34 of the valve and in this movement the brass tab 45 placed in front of the conductive part of the lines of force strikes the leaf spring 55.



   In the event that no special provision had been taken, each time the operating button 56 was pressed into the primary winding 48, a voltage would be produced high enough for a spark to shoot out on an ignition electrode 58 placed opposite the thermo-element 25 and connected to the high voltage winding 48.



   To prevent effective operation of the magnetic igniter when the gas supply to the main burner is open, a simple electrical switch is provided which bypasses the primary winding. It consists of a contact spring 60 which is fixed to a ring of insulating material 61 and connected by a conductor 62 to the fixed contact 50 and to the end which is connected to it of the primary winding.



  The ring of insulating material 61 is fixedly mounted on the collar 39 of the connector. In the position drawn, the contact spring is applied under its own tension on the edge of the collar 39 and thus the switch is circulated.



   To open the switch a cone of insulating material 63 is attached to the tubular piece 38, which cone moves with the button 34 when it is depressed and disengages the spring 60 from the collar 39.



   The described installation works as follows
To ignite the main burner 11, 12 11 must first supply gas to the ignition burner 17. For this. pushbutton 37 is pressed. Therefore. rod 30 is moved until its inner end abuts against the valve flap 16 and lifts the latter from its seat 21 against the pressure of the closing spring 22. Under the action of its closing spring 39 the valve flap valve

 <Desc / Clms Page number 7>

 
15 follows the movement of the rod 30 until it rests on its seat 20 and blocks the path of the combustion tube 11 to the gas arriving in the direction of arrow 1.



   On the other hand, the gas can now pass close to the valve plug 16 raised against the bore 19 by the pipe 18 towards the ignition burner 17 and 'exit in a narrow radius directed towards the thermo-element 25. and the ignition electrode 58. Simultaneously with the driving-in movement of the rod 30, the cone of insulating material 63 has lifted the contact spring 60 of the collar 38 and thereby eliminated the short circuit on the magnetic igniter switch, so that it can be activated by pressing the operating button and can provide an ignition spark on the ignition electrode 58.



   After ignition of the ignition flame, pushbutton 35 must be kept for a few seconds in the depressed position until the ignition flame has sufficiently heated the thermo-element so that the current produced by it and passing through 1 The electromagnet 26 can hold its armature 28 against the pressure of the closing spring 22. When the push button is released, the spring 32 returns the rod 30 with the valve flap 15 to the position of the drawing. . When the two valve flaps are then in their open position, gas can also reach the main burner. The gas coming out of the main burner ignites at the pilot flame.



   At the same time as the retraction of the rod 30 with the tubular part 38 attached to it and the wedge of insulating material 63, the spring of the contact 60 can also return to the short-circuit position shown. Ignition sparks by the magnetic igniter are thereby prevented.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   If there is no gas supply, the flames are extinguished on the combustion tube and on the pilot burner and the thermocouple cools quickly. Consequently, the restraining current disappears in the electromagnet 26 and the armature 28 under the action of the spring 22 is moved away from the electromagnet. In addition, the valve flap 16 returns to the closed position shown in which it blocks the supply of gas to both the main burner and the pilot burner. It can therefore not pass gas if the gas pressure is reestablished.



   To reignite the main burner, the process described must be repeated, opening the valve 15 by pressing the button 37 while at the same time closing the valve 16 as well as removing the short-circuit of the magnetic igniter; then actuation of the magnetic igniter and maintained closing of the valve 16; then after a few seconds release button 35 and thus release the gas supply to the main burner.



   The example according to FIG. 2 differs essentially from the preceding one only by the fact that instead of a particular operating button and a short-circuit switch for the magnetic igniter, a common operating button for the safety valve and the magnetic igniter and that their reciprocal association is such that by pressing the common button the path to the main burner is first blocked before the magnetic igniter produces a spark d 'ignition.



   For this purpose the magnetic igniter is provided with a lever 70 which is articulated to one of the ends of the housing 40 of the magnetic igniter and surrounds at its free end the tubular part 38. To produce an ignition spark it is necessary to press the push button 34 of the journey This one

 <Desc / Clms Page number 9>

 consists of an idling path s1 which corresponds to the gap between the inner end 33 of the rod 30 and the valve plug and the opening path s2 from which the valve plug must be lifted up to , that the armature 28 is applied to the electromagnet 26 as well as the distance s3 of which, it is necessary to move the free end of the lever 70 from the rest position shown to the ignition position indicated in dotted.



   But in this case the armature 28 cannot be fixedly mounted on the shaft 29 as shown in figure 1 but must be able to move from the distance s3 towards the valve flap 16.



   In the third exemplary embodiment (see Figures 3, 4 and 5) a gas valve with a thermoelectric safety valve is mounted in a common housing 114, which valve is connected upstream of a combustion tube. 111, fitted with nozzles 112. The casing 114 contains a rotary plug 113, open on its smaller face, in a conical bore, an electromagnet 126 whose coils are connected to a thermo-element 125 and a valve. valve 116 which is attached to the end of a shaft 129. At the other end of the shaft 129 is mounted an armature 128 which can move towards the valve plug 116.



   In the open position of the plug 113 shown in Figures 3 and 4, is located approximately in the same axis as the bore 115 of the cast iron housing, going to the main burner, a main bore 120 disposed in the bushel transversely to the axis thereof.

   Diametrically opposed to the latter, a secondary bore 121 is formed which opens into a groove situated on the periphery of the plug and which brings the ignition gas to an opposite bore 119 provided that the groove 122 is in face of it,

 <Desc / Clms Page number 10>

 
To turn the valve plug 113 there is provided a tubular part 138 with a transverse pin 135, which is guided in two opposed longitudinal grooves 141, 142 in the collar 140 of the valve and drives the plug when turning the handle 137 .

   One end of the pin 135 enters a groove 139 serving as a switching slide which is milled in a tubular part 136 fixedly connected to the housing 114 and this groove is shown developed in Figure 5 and on a larger scale than in Figure 5. figure 4.



   The magnetic igniter used to light the ignition flame corresponds to. that of the first example, its high voltage winding 148 is connected to an ignition electrode 158 from which a spark shoots out on the housing of the thermo-element 125 connected by the mass to the magnetic igniter when the magnetic igniter is operated. .



  In addition, as in the first example, a switch is provided for bypassing the magnetic igniter, the switch of which the contact spring 160 is connected by a connecting conductor 162 to the primary winding 147. of the magnetic igniter and touches the edge of the tubular piece 136 in the open position of the plug of the gas valve shown in Figures 3 and 4.



   The addition of the slide 139 to the plug 113 and to the connection bores in the housing 114 is done as follows: In the cut-off position in which the pin 135 takes in the slide 139 the position designated by A in figure 5 , the valve plug closes both the bore 115 going to the main burner 111 and the bore 119 going to the ignited burner 117 via the ignition gas line Il.



  To reach the ignition position, in

 <Desc / Clms Page number 11>

 where the pin 135 is located in B in the slide and where the plug assumes the position shown in the figure it is first necessary to depress the handle 137 against the force of a coil spring 132 and then rotate it a little clockwise angle.
 EMI11.1
 



  When pushing in the pnien4E 117r the grn1pl11A tri: in> T- versale 135 slides in the grooves 141 and 142 and the rod 130 moves longitudinally in the plug. The valve flap 116 is therefore lifted from its seat so that the gas entering in the direction of arrow 1 can reach the hollow interior space of the plug 113. On the next rotation of the handle, the transverse pin 135 drives the plug. .



   In addition, the groove 122 enters the area of the bore 119 so that gas can reach the pilot burner.



   By guiding the transverse pin 135. in the slide 139 the tube 138 with the handle is locked in the latching position necessary to keep the open., position in which the contact spring
160 is at the same time lifted from the edge of the tubular piece 136 by the cone of insulating material 163 far enough so that it no longer has a conductive connection therewith and allows efficient operation of the magnetic igniter .



   When the gas coming out of the ignition burner 117 is ignited by an ignition spark and when the ignition flame while burning has heated the thermo-element 125 enough for it to supply in the electromagnets 126 sufficient current to maintain the frame 128, the handle 137 can be continued to rotate to the opening position C shown in Figures 3 and 4. In this position the entire section of the main bore 120 is available for gas arriving at the main burner as
 EMI11.2
 passage section.

   In the position (1'étranglellll: mt D which can be reached by continuing to turn the handle, 'The sections of bores 115 and 120 overlap only partially and

 <Desc / Clms Page number 12>

 provide a very small passage section compared to position C, a section which results in the gas only exiting under low pressure in the combustion tube and providing small flames.



   This arrangement offers the particular advantage of a double security against inadvertent ignition,
Particularly when in position C or D of the valve the gas supply stops for any reason, the main burner and the pilot burner go out.



   In this case after a short time the valve flap 116 returns to. the closed position indicated by a dotted line in figure 3, because as a result of the cooling of the thermo-element 125 the current in the electromagnet
126 becomes ever smaller and the attracting force of the magnet decreases so much that it is overwhelmed by the force of the closing spring 122 and the armature 128 is detached from the magnet.

   At the same time, the valve flap is pressed against its seat and thereby blocks the entry of gas into the combustion pipe via the gas valve which is still open;
But if the duration of the interruption of the gas supply is shorter than the time elapsing from the extinction of the ignition flame until, the electromagnet releases valve plug and if then someone tries to operate the magnetic igniter, before the electromagnet has released the valve, an explosive ignition could occur if the additional safety by the switch is short -circuit did not exist.



   It is only after the gas valve previously in the ignition position has been turned back and in this way that the main burner is closed and the short circuit switch is opened that a @ @

 <Desc / Clms Page number 13>

   e magnetic igniter can take place.

   '
In the fourth exemplary embodiment according to figures 7 and 8, as in the second exemplary embodiment according to figure 2, the magnetic igniter is directly mechanically coupled with the handle of the gas valve while the valve gas itself, together with the safety valve differs from that of the third example simply in that in position B in which the main burner is still closed, but the valve flap already, lifted and the path the ignition burner 117 is released by the gas, the switching slide is provided with a groove 181 derived from the groove 139.

   This derivative groove makes it possible to push the handle 137 with the tube 138 even further towards the gas valve, a stop 182 on the tubular part 138 driving the operating lever 170 of the magnetic igniter 4 in the position indicated. dotted when the cross pin 135 is brought to the ignition position designated by E.


    

Claims (1)

RESUME Appareil à gaz avec un brûleur principal, un robinet de fermeture et un brûleur d'allumage pour le brûleur princi- pal, un allumeur magnétique pour enflammer le brûleur d'al- lumage et un dispositif qui, quand le robinet d'arrêt est ouvert empêche la manoeuvre efficace de l'allumeur magné- tique et par conséquent la production d'étincelles d'alluma- ge, caractérisé par une soupape de sécurité connue en elle- même comme robinet d'arrêt pour l'arrivée du gaz au brûleur principal, soupape qui lorsque la flamme d'allumage s'éteint arrête automatiquement l'arrivée de gaz aussi bien au brûleur principal qu'au brûleur d'allumage, mais libère simplement <Desc/Clms Page number 14> pour un nouvel allumage de la flamem d'allumage, ABSTRACT Gas appliance with a main burner, a shut-off valve and an ignition burner for the main burner, a magnetic igniter to ignite the ignition burner and a device which, when the shut-off valve is open prevents efficient operation of the magnetic igniter and consequently the production of ignition sparks, characterized by a safety valve known per se as a shut-off valve for the gas supply to the main burner , valve which when the ignition flame goes out automatically stops the gas supply to both the main burner and the pilot burner, but simply releases <Desc / Clms Page number 14> for a new ignition of the ignition flame, l'arrivée de gaz au brûleur d'allumage après la manoeuvre d'un organe et que cet organe est accouplé au dispositif pour empêcher la production d'étincelles d'allumage, de telle façon que l'allumeur magnétique ne peut être manoeuvra efficacement que si, et tant que, cet organe se trouve dans une position dans laquelle le gaz n'arrive qu'au brûleur d'allumage. the arrival of gas to the ignition burner after the operation of a member and that this member is coupled to the device to prevent the production of ignition sparks, so that the magnetic igniter can only be operated effectively if, and as long as, this member is in a position in which the gas only arrives at the ignition burner.
BE541160D BE541160A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541160A true BE541160A (en)

Family

ID=170272

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541160D BE541160A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541160A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1290904B (en) * 1963-05-30 1969-03-20 Saunier Duval Switching device for gas-heated devices

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1290904B (en) * 1963-05-30 1969-03-20 Saunier Duval Switching device for gas-heated devices

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2010007221A1 (en) Device for secure electrical connection
JP4469091B2 (en) Practical lighter
JP5004510B2 (en) Gas cooker ignition device
JP4863270B2 (en) Gas cooker ignition device
BE541160A (en)
FR2610703A1 (en) REGULATION AND CONTROL DEVICE FOR A GAS HEATED HOUSEHOLD COOKING OVEN WITH ADDITIONAL GRILL BURNER
EP1477259B1 (en) Gassparer mit automatischer Zündung und Kontrol für Oxygen-Gas-Brenner
JP2004308977A (en) Gas control device
EP0333540A1 (en) Gas valve with a thermocouple safety system, and apparatus using such a valve
FR2583506A1 (en) Gas tap equipped with a safety valve and having a reduced height requirement, for hotplates and gas cooking appliances, in particular for cookers
EP3091287B1 (en) Control device for igniting and adjusting a flow of gas
CH651680A5 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE ENERGY SUPPLY OF A GAS AND ELECTRICITY APPLIANCE.
JP2004012063A (en) Gas controller
JPH0480520A (en) Gas cooking device and gas equipment safety device
JPH09196224A (en) Manual valve of gas equipment
KR19980081674A (en) Gas mechanism with latch solenoid valve
FR2667125A1 (en) COMBINED CONTROL KNOB FOR GAS APPLIANCE.
BE732053A (en)
BE535706A (en)
FR2479395A3 (en) VALVE VALVE HAVING A TWO STAGE OPENING CHARACTERISTIC, IN PARTICULAR A FUEL VALVE FOR GAS-FIRED APPLIANCES
BE442193A (en)
BE633975A (en)
BE553087A (en)
FR2482264A3 (en) Gas fitting for heaters and boilers - has safety valve with closure member operated by spring and magnet
JP2004044825A (en) Gas controller