BE532168A - - Google Patents

Info

Publication number
BE532168A
BE532168A BE532168DA BE532168A BE 532168 A BE532168 A BE 532168A BE 532168D A BE532168D A BE 532168DA BE 532168 A BE532168 A BE 532168A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
generator
inductor
motor
circuit
armature
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE532168A publication Critical patent/BE532168A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K49/00Dynamo-electric clutches; Dynamo-electric brakes
    • H02K49/08Dynamo-electric clutches; Dynamo-electric brakes of the collector armature type

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Electric Propulsion And Braking For Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative à un dispositif électroma- gnétique pour la transmission d'un couple moteur, d'un organe moteur à un organe à entraîner. 



   L' invention a pour but de prévoir un système qui permette un   em-   brayage et un débrayage aisés et qui permette en outre un démarrage progres- sif sans paliers de l'organe à entraîner. A cet effet, le dispositif selon l'invention comprend une génératrice de courant électrique, dont l'inducteur est solidaire d'un des organes précités et dont l'induit est solidaire de l'autre organe précité, l'inducteur et l'induit étant montés de manière à pouvoir tourner l'un et l'autre, le circuit inducteur de la génératrice pouvant être coupé par un interrupteur placé sous la commande de l'opéra- teur . 



   Dans une forme de réalisation avantageuse, le dispositif comprend une génératrice de courant continu, de préférence une dynamo shunt. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront . de la description du dessin annexé au présent mémoire, description donnée à titre d'exemple non limitatif. 



   Le dispositif électromagnétique pour la transmission d'un couple moteur qui est conforme à l'invention comprend une génératrice de courant électrique 1 qui, dans le cas présent, est une dynamo shunt. Le rotor 2 de cette dynamo 1 est monté sur un arbre 3 et est solidaire de l'organe moteur, dans l'exemple choisi; l'inducteur 4, qui dans le cas d'une génératrice normale serait le stator,est monté sur un arbre 5; cet inducteur 4 est solidaire de l'organe à entraîner. Il est à noter que les rôles du rotor 2 et de l'inducteur 4 pourrait en être inversés, en ce sens que le rotor 2 pourrait être solidaire de l'organe à entraîner et l'inducteur 4 de l'organe moteur. 



   L'inducteur 4 porte deux enroulements inducteurs désignés par 6 et 7. L'enroulement 6 est l'enroulement inducteur principal et produit donc un flux inducteur plus fort que celui de l'enroulement 7 dont le flux inducteur est tout juste suffisant pour produire l'amorçage de la génératrice, lorsque l'organe moteur tourne et que l'organe à entratner est encore   immo-   bile. 



   Le rotor 2 est solidaire d'un collecteur 8 identique à celui que l'on trouve sur les génératrices habituelles. Sur ce collecteur portent deux balais 9 qui sont solidaires de l'arbre 5, donc de l'inducteur 4. D'autre part, l'arbre 5 porte trois bagues conductrices désignées par 10, 11 et 12. Sur les bagues 10, 11 et 12 posent des balais fixes 13, 14 et 15. 



   Le circuit de l'enroulement inducteur 7 est simplement mis en parallèle sur les balais 9. Quand à l'enroulement inducteur 6, il est raccordé d'une part à un des balais 9 et d'autre part à la bague 12. Les balais 9 sont raccordés aux bagues 10 et   Il.   Les balais correspondant à ces deux dernières bagues sont raccordés aux deux pôles d'un inverseur 16, tandis que la bague 15 est raccordée à une résistance variable 17 qui est mise en série avec un interrupteur 18, qui permet de couper le circuit de   l'enroule-   ment inducteur 6. L'interrupteur 18 est placé sous la commande de   l'opéra-.   teur. 



   L'inverseur 16 permet de mettre une batterie 19 dans le circuit de l'induit de la génératrice 1; celle-ci, suivant le sens de raccordement donné par l'inverseur 16, charge la batterie 19 ou est alimentée par celle-ci pour fonctionner en   moteur@   
Ayant ouvert l'inverseur 16 et l'interrupteur 18, on fait démarrer l'organe moteur, donc le rotor 2, on permet à la dynamo de   s'amorcer'-   sous l' influence du flux inducteur produit par l' enroulement 7 et l'organe à entraîner se met à tourner. On peut alors fermer l'interrupteur 18 qui commande le circuit de l'enroulement inducteur 6. On augmente ainsi la puissance que peut fournir la génératrice, donc le couple moteur qu'elle 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 peut transmettre. 



   Le dispositif décrit est particulièrement applicable aux véhicules automobiles ou aux motocyclettes. En fermant l'interrupteur 18, on augmente la rapidité de la variation de la vitesse de l'organe à entraîner Si les deux enroulements 6 et 7 sont bien proportionnés, la manoeuvre de l'interrupteur 18 permet le débrayage ou l'embrayage. 



   Le courant qui traverse l'enroulement 6 est assez important, de sorte que le fil constituant cet enroulement doit être prévu plus gros que dans les génératrices normales. 



   Il a été dit que l'inverseur 16 est laissé ouvert, donc que le circuit de l'induit de la génératrice est ouvert, mais on peut également, au moyen de l'inverseur 16, raccorder ce circuit sur la batterie 19 qui est celle normalement prévue dans le véhicule ou la motocyclette. 



  On assure ainsi la charge de cette batterie. Il est à noter que l'inverseur 16 pourrait être fermé automatiquement, par exemple lorsque la vitesse de l'organe à entraîner atteint une certaine valeur. Il suffirait de prévoir un interrupteur centrifuge ou un disjoncteur-conjoncteur. 



   Le rotor 2 de la génératrice 1 entraîne l'inducteur de plus en plus rapidement, de sorte que la vitesse relative de l'inducteur et de l'induit diminue, la vitesse absolue de l'organe à entraîner augmentant. Il est bien entendu qu'il subsiste toujours un certain glissement, c'est-à-dire que la vitesse de l'inducteur n'atteint pas celle du rotor 2. On arrive ainsi à un démarrage progressif sans paliers de l'organe à entraîner. 



   On peut se servir de la dynamo 1 pour le démarrage, A cette fin, on inverse les connexions de la batterie 19 au moyen fe l'inverseur 16. Cette batterie 19 alimente alors la génératrice et le rotor se met à tourner en provoquant un démarrage de l'organe moteur. 



   Le fait de prévoir la génératrice 1 comme indiqué ci-avant, en la montant de manière que le rotor soit solidaire de l'organe moteur ou de l'organe à entraîner, tandis que l'inducteur est solidaire de l'organe à entraîner ou de l'organe moteur, permet, dans un véhicule automobile, de supprimer le mécanisme d'embrayage et de débrayage généralement utilisé, la boite de vitesse, le démarreur et la petite génératrice qui sert à la charge de la batterie. De plus, la masse de l'inducteur, donc de la partie de la machine qui dans une génératrice normale, serait le stator, étant assez importante, si l'inducteur est solidaire de l'organe moteur, on peut supprimer le volant régulateur qui est normalement prévu sur cet organe moteur.

   Dans ce qui précède, il a été dit que le rotor et l'indueteur sont solidaires   d'un   des deux organes :organe moteur et organe à entraîner. Il doit être entendu que cette solidarisation peut se faire éventuellement par l'intermédiaire d'une démultiplication ou d'une multiplication appropriée. 



   Il est à noter qu'il n'est pas indispensable d'avoir recours à une génératrice à courant continu.   On   pourrait également prévoir un alternateur. Ce dernier cas est intéressant pour certains véhicules servant à la publicité ou au reportage et sur lesquels sont montés des appa-   reils   de radio ou de télévision ou encore sur des véhicules servant au soudage, qui exigent une alimentation en courant alternatif. Cependant, dans ce cas, on ne peut évidemment se servir de la génératrice 1 pour charger la batterie 19 ou pour fonctionner en moteur au démarrage, que si l'on prévoit un redresseur. 



   Il est à noter qu'il n'est pas indispensable de prévoir deux enroulements inducteurs 6 et 7. La magnétisme rémanant peut du reste être suffisant pour l'amorçage de la génératrice. Dans l'exemple choisi, le circuit de l'enroulement inducteur 7 ne comporte pas d'interrupteur. On pourrait prévoir un tel interrupteur, mais dans ce cas il faut une quatrième bague conductrice sur l'arbre 50 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Il doit du reste être entendu que l'invention n'est nullement limitée à la forme de réalisation décrite et que bien des modifications peuvent être apportées à cette dernière sans sortir du cadre du présent brevet.

     Cest   ainsi que le circuit de   l'induit   de la génératrice 1 peut ali-   menter   une source d'utilisation variable, une résistance dans le cas  d9une   génératrice à courant continu. En modifiant une telle résistance, on peut agir sur la vitesse de l'organe à entraîner. La chaleur dissipée dans une telle résistance peut servir éventuellement au chauffage du   vé-   hicule. La source d9utilisation variable pourrait aussi être un moteur qui aiderait la génératrice   à   faire tourner l'organe à entraîner. Si les puissances de la génératrice et d'un tel moteur sont sensiblement les mêmes, on peut arriver à supprimer le différentiel, dans les véhicules dans lesquels un tel différent!?! est normalement prévu. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Dispositif électromagnétique pour la transmission d'un couple moteur   d'un   organe moteur à un organe à entraînercaractérisé en ce qu'il comprend une génératrice de courant électrique dont l'inducteur est solidaire d'un des organes précités et dont l'induit est solidaire de l'autre organe   précité  1  inducteur   et l'induit étant montés de manière   à   pouvoir   tourner   l'un et l'autre, le circuit inducteur de la génératrice pouvant être coupé par un interrupteur placé sous la commande de   1?opéra-   teur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to an electromagnetic device for transmitting a driving torque, from a driving member to a member to be driven.



   The object of the invention is to provide a system which allows easy engagement and disengagement and which furthermore enables gradual, step-free starting of the component to be driven. To this end, the device according to the invention comprises an electric current generator, the inductor of which is integral with one of the aforementioned members and of which the armature is integral with the other aforementioned member, the inductor and the armature. being mounted so that they can both be rotated, the inductor circuit of the generator being able to be cut by a switch placed under the control of the operator.



   In an advantageous embodiment, the device comprises a direct current generator, preferably a shunt dynamo.



   Other details and features of the invention will emerge. of the description of the drawing appended to this specification, description given by way of non-limiting example.



   The electromagnetic device for transmitting a motor torque which is in accordance with the invention comprises an electric current generator 1 which, in the present case, is a shunt dynamo. The rotor 2 of this dynamo 1 is mounted on a shaft 3 and is integral with the motor member, in the example chosen; the inductor 4, which in the case of a normal generator would be the stator, is mounted on a shaft 5; this inductor 4 is integral with the member to be driven. It should be noted that the roles of the rotor 2 and of the inductor 4 could be reversed, in that the rotor 2 could be integral with the member to be driven and the inductor 4 with the motor member.



   The inductor 4 carries two inductor windings designated by 6 and 7. The winding 6 is the main inductor winding and therefore produces a stronger inducing flux than that of the winding 7, the inducing flux of which is just sufficient to produce the inductor. starting of the generator, when the motor unit is running and the unit to be driven is still stationary.



   The rotor 2 is integral with a collector 8 identical to that found on the usual generators. On this collector carry two brushes 9 which are integral with the shaft 5, therefore with the inductor 4. On the other hand, the shaft 5 carries three conductive rings designated by 10, 11 and 12. On the rings 10, 11 and 12 place fixed brushes 13, 14 and 15.



   The circuit of the inductor winding 7 is simply put in parallel on the brushes 9. When the inductor winding 6, it is connected on the one hand to one of the brushes 9 and on the other hand to the ring 12. The brushes 9 are connected to rings 10 and II. The brushes corresponding to these last two rings are connected to the two poles of an inverter 16, while the ring 15 is connected to a variable resistor 17 which is placed in series with a switch 18, which makes it possible to cut the circuit of the inductor winding 6. Switch 18 is placed under the control of the opera-. tor.



   The inverter 16 makes it possible to put a battery 19 in the circuit of the armature of the generator 1; the latter, depending on the direction of connection given by the inverter 16, charges the battery 19 or is supplied by the latter to operate as a motor @
Having opened the inverter 16 and the switch 18, we start the motor member, therefore the rotor 2, we allow the dynamo to prime '- under the influence of the inductive flux produced by the winding 7 and the component to be driven begins to rotate. It is then possible to close the switch 18 which controls the circuit of the inductor winding 6. This increases the power that the generator can provide, and therefore the motor torque that it can provide.

 <Desc / Clms Page number 2>

 can transmit.



   The device described is particularly applicable to motor vehicles or motorcycles. By closing the switch 18, the rapidity of the variation in the speed of the member to be driven is increased. If the two windings 6 and 7 are properly proportioned, the operation of the switch 18 allows disengagement or engagement.



   The current which passes through the winding 6 is quite large, so that the wire constituting this winding must be made larger than in normal generators.



   It has been said that the inverter 16 is left open, so that the armature circuit of the generator is open, but it is also possible, by means of the inverter 16, to connect this circuit to the battery 19 which is the one normally provided in the vehicle or motorcycle.



  This ensures the charge of this battery. It should be noted that the reverser 16 could be closed automatically, for example when the speed of the member to be driven reaches a certain value. It would suffice to provide a centrifugal switch or a circuit breaker.



   The rotor 2 of the generator 1 drives the inductor more and more quickly, so that the relative speed of the inductor and the armature decreases, the absolute speed of the member to be driven increasing. It is understood that there is always a certain slippage, that is to say that the speed of the inductor does not reach that of the rotor 2. We thus arrive at a gradual start-up without stages of the component. to train.



   The dynamo 1 can be used for starting. To this end, the connections of the battery 19 are reversed by means of the inverter 16. This battery 19 then supplies the generator and the rotor starts to turn, causing a start. of the motor organ.



   Providing the generator 1 as indicated above, mounting it so that the rotor is integral with the motor member or the member to be driven, while the inductor is secured to the member to be driven or of the driving member, allows, in a motor vehicle, to eliminate the clutch and disengagement mechanism generally used, the gearbox, the starter and the small generator which is used to charge the battery. In addition, the mass of the inductor, therefore of the part of the machine which in a normal generator, would be the stator, being quite large, if the inductor is integral with the motor member, we can remove the regulating flywheel which is normally provided on this motor unit.

   In the foregoing, it has been said that the rotor and the inductor are integral with one of the two members: motor member and member to be driven. It should be understood that this joining can possibly be done by means of an appropriate reduction or multiplication.



   It should be noted that it is not essential to use a direct current generator. One could also provide an alternator. The latter case is interesting for certain vehicles used for advertising or reporting and on which radio or television devices are mounted or even on vehicles used for welding, which require an alternating current supply. However, in this case, it is obviously not possible to use the generator 1 to charge the battery 19 or to operate as a motor on start-up, unless a rectifier is provided.



   It should be noted that it is not essential to provide two inductor windings 6 and 7. The remanent magnetism can moreover be sufficient for the starting of the generator. In the example chosen, the circuit of the inductor winding 7 does not include a switch. Such a switch could be provided, but in this case a fourth conductive ring is required on the shaft 50

 <Desc / Clms Page number 3>

 
It must also be understood that the invention is in no way limited to the embodiment described and that many modifications can be made to the latter without departing from the scope of the present patent.

     This is how the armature circuit of generator 1 can supply a source of variable use, a resistor in the case of a direct current generator. By modifying such resistance, we can act on the speed of the organ to be trained. The heat dissipated in such a resistor can optionally be used for heating the vehicle. The source of variable usage could also be a motor which would help the generator to turn the component to be driven. If the powers of the generator and such an engine are more or less the same, it is possible to eliminate the differential, in vehicles in which such a different!?! is normally expected.



   CLAIMS.



   1.- Electromagnetic device for the transmission of a driving torque from a driving member to a member to be driven, characterized in that it comprises an electric current generator, the inductor of which is integral with one of the aforementioned members and of which the armature is integral with the other aforementioned member 1 inductor and the armature being mounted so as to be able to rotate both, the inductor circuit of the generator can be cut by a switch placed under the control of 1? opera - tor.


    

Claims (1)

2.- Dispositif selon la revendication précédente caractérisé en ce qu'il comprend une génératrice de courant continua de préférence une dynamo shunt,-, 3.- Dispositif selon la revendication précédente., caractérisé en ce que linduit peut être raccordé à une batterie qu'il charge. 2.- Device according to the preceding claim characterized in that it comprises a DC generator preferably a shunt dynamo, -, 3.- Device according to the preceding claim., Characterized in that the armature can be connected to a battery that it charges. 4. - Dispositif selon 1?une ou 1?autre des revendications pré- cédentes;, caractérisé en ce qu'il comprend deux enroulements inducteurs montés en parallèle., l'un de ces enroulements donnant un flux inducteur faible, mais suffisant pour produire 1?amorçage de la génératrice,lorsque l'organe moteur tourne et que 1?organe entraîné est encore immobile. 4. - Device according to 1? One or 1? Other of the preceding claims ;, characterized in that it comprises two inductor windings connected in parallel., One of these windings giving a weak inductive flux, but sufficient to produce The generator is primed, when the motor member is running and the driven member is still stationary. Le circuit du second enroulement comprenant 1?interrupteur précité. The circuit of the second winding comprising the above-mentioned switch. 5. - Dispositif selon 19-une quelconque des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que la génératrice peut être alimentée par une batterie, la génératrice fonctionnant alors en moteur et servant au démarrage de 1?organe moteur. 5. - Device according to any one of claims 2 to 4, characterized in that the generator can be supplied by a battery, the generator then operating as a motor and serving to start the motor member. 6. - Dispositif selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que l'induit de la génératrice peut alimenter une source d'utilisation variable. 6. - Device according to any one of the preceding claims, characterized in that the armature of the generator can supply a source of variable use. 7.- Dispositif selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il est prévu., sur l'inducteur des bagues conductrices reliées aux extrémités du circuit inducteur et sur lesquelles posent des balais fixes assurant les raccordements du circuit inducteur et notamment le raccordement à 1-'interrupteur précité. 7.- Device according to any one of the preceding claims, characterized in that there is provided., On the inductor conductive rings connected to the ends of the inductor circuit and on which place fixed brushes ensuring the connections of the inductor circuit and in particular the connection to the aforementioned 1-switch. 80 - Dispositif électromagnétique pour la transmission d'un couple moteurtel que décrit ci-dessus ou représenté au dessin annexé. en annexe : 1 dessin. 80 - Electromagnetic device for the transmission of a motor torque as described above or shown in the accompanying drawing. in appendix: 1 drawing.
BE532168D BE532168A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE532168A true BE532168A (en)

Family

ID=164284

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE532168D BE532168A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE532168A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1537328A2 (en) Control device for a reversible rotating electrical machine
FR2918222A1 (en) METHOD AND ELECTRIC BRAKE MACHINE OF A HEAT ENGINE AND VEHICLE DURING THE STOPPING PHASE THEREOF
MXPA02009648A (en) Method for controlling a polyphase and reversible rotating electrical machine for heat-engine motor vehicle.
WO2003088471A2 (en) Arrangement for operating a multi-phased and reversible rotating electrical machine associated with a heat engine of a motor vehicle
EP2233732B1 (en) Starter device for an internal combustion engine, in particular of an automobile
EP3322612B1 (en) Rotary electric machine for vehicle
BE532168A (en)
EP3202019B1 (en) Rotary electrical machine provided with a capacitive module
FR2533375A1 (en) Electrical energy generating device for a vehicle, with multi-phase alternator and voltage regulator.
FR2495855A1 (en) ASYNCHRONOUS ELECTRIC MOTOR, DEVICE FOR CONTROLLING THE POWER SUPPLY OF SUCH AN ENGINE AND CIRCULATOR COMPRISING SUCH A MOTOR
BE541070A (en)
FR3109679A1 (en) Electric machine
FR2827438A1 (en) Dual function electrical machine for vehicle comprises rotor and polyphase stator with mechanical oscillator operating as generator and starter motor
EP0642209A1 (en) Apparatus for starting a turbine, especially a gas-turbine
FR2873870A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR REMOVING ELECTRIC NOISE IN A ROTOR ASSEMBLY FOR AN ELECTRIC MACHINE
WO2018051013A1 (en) System for transferring electrical power
US1289148A (en) Starting and lighting apparatus.
FR2859834A1 (en) Electromagnetic assembly for internal combustion engine, has speed regulator allowing coupling of alternator with respective rotation speed reduction ratios when engine is provided with rotation speed in two different ranges
FR3056359A1 (en) ALTERNATOR COMPRISING A FUNCTION TO HELP STOP A THERMAL MOTOR OF A MOTOR VEHICLE
FR3056833B1 (en) ROTATING ELECTRIC MACHINE EQUIPPED WITH TWO COILS
BE407849A (en)
WO1998001669A1 (en) System for managing electric energy and alternator for motor vehicle
WO2022199957A1 (en) Electronic component for controlling an inverter/rectifier
FR2744301A1 (en) INVERTER FOR SUPPLYING AN ELECTRIC VEHICLE TRACTION MOTOR
WO2017178760A1 (en) Combustion engine starter with improved performance