BE528570A - - Google Patents

Info

Publication number
BE528570A
BE528570A BE528570DA BE528570A BE 528570 A BE528570 A BE 528570A BE 528570D A BE528570D A BE 528570DA BE 528570 A BE528570 A BE 528570A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
paint
binder
volume
doses
pigments
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE528570A publication Critical patent/BE528570A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C09DYES; PAINTS; POLISHES; NATURAL RESINS; ADHESIVES; COMPOSITIONS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; APPLICATIONS OF MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • C09DCOATING COMPOSITIONS, e.g. PAINTS, VARNISHES OR LACQUERS; FILLING PASTES; CHEMICAL PAINT OR INK REMOVERS; INKS; CORRECTING FLUIDS; WOODSTAINS; PASTES OR SOLIDS FOR COLOURING OR PRINTING; USE OF MATERIALS THEREFOR
    • C09D7/00Features of coating compositions, not provided for in group C09D5/00; Processes for incorporating ingredients in coating compositions
    • C09D7/80Processes for incorporating ingredients

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Paints Or Removers (AREA)
  • Details Of Rigid Or Semi-Rigid Containers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La réfection de la peinture des véhicules automobiles en cir- culation pose un problème industriel car il existe de très nombreuses tein- tes de carrosseries. 



   Ces réparations de peinture sont effectuées par des garagistes qui n'ont en général pas d'installation de cuisson et exécutent de ce fait les réparations au pistolet avec des peintures séchant à   l'air.   



   Les fabricants de peinture   mettenL   à leur disposition des peintu- res cellulosiques aux teintes des voitures de série, qui sont vendues sous   forme concentrée dans des emballages métalliques à grande ouverture ; cesdeux   conditions étant nécessaires, la première pour ralentir la sédimentation des pigments, la deuxième pour permettre de remettre en suspension les pigments qui se déposent toujours dans une certaine mesure. 



   Pour l'utilisation au pistolet, il est absolument indispensable en outre de mélanger avec du circuit la peinture concentrée, préalablement homogénéisée, pour l'amener à une faible viscosité permettant une bonne ap- plication par pulvérisation au pistolet. 



   Il est à remarquer que la parfaite homogénéisation de la   peintu-   re concentrée avant l'emploi est très importante, car si le peintre n'utilise pas la totalité de la peinture concentrée contenue dans l'emballage, il ris- quera, quand il voudra employer le reste de cette peinture, d'obtenir une tein- te très différente de celle désirée. 



   D'autre part, l'opération de dilution, qui consiste à mélanger deux liquides de viscosités très différentes, risque souvent d'être imparfaite. 



   L'emballage de la peinture concentrée étant obligatoirement à   gran-   de ouverture pour le motif indiqué ci-dessus, si le peintre, après avoir employé une certaine quantité de cette peinture, attend un assez long délai avant de se servir du reste, il aura un risque d'évaporation et même, éventuellement, un risque d'oxydation et de polymérisation, dans le cas où interviennent dans la composition de la peinture concentrée des résines de condensation poly-alcool-polyacide. 



   Or, pratiquement les fabricants de peinture ne livrent la peinture concentrée à la teinte des véhicules de série qu'en boîtes minimum de 1 litre,, largement excédentaires pour de petites réparations, étant donné que si les fabricants voulaient livrer par exemple la peinture concentrée en boites de   1/4   de litre, les frais de conditionnement et d'emballage seraient plus élevés que la valeur de la peinture contenue dans les boîtes. 



   En outre, il serait difficile pour le stockiste dépositaire d'avoir des emballages de toutes dimensions, dans toutes les teintes, ce qui le conduirait à un stock difficilement rentable. 



   Le procédé objet de l'invention permet de remédier à tous ces inconvénients, Selon ce procédé, le producteur emballe à part dans une capsule ou enveloppe de dimension très réduite, tous les pigments constituant la teinte désirée, ces pigments étant dispersés dans un milieu étudié pour obtenir sous un très faible volume un liquide suffisamment mobile pour pouvoir s'extraire facilement de la capacité. 



   Il suffit alors de mettre à la disposition de l'usager du vernis ou liant incolore à fluidité de   pistolage,   ce liant pouvant être dans des emballages de n'importe quelles dimensions, qui peuvent être très importantes s'il s'agit d'un réparateur faisant de nombreuses réparations journalières, puisque dans ces conditions il n'y a aucun risque de sédimentation. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Au moment de l'emploi, le peintre n'a qu'à verser, dans une quantité dudit liant ou vernis, la dose correspondante du liquide pigmenté. 



   Pour préparer selon l'invention, une dose pigmentée de peinture cellulosique on s'y prendra par exemple comme suit : 
La totalité des pigments colorants minéraux ou organiques nécessaires à un volume de peinture cellulosique prête à l'emploi est broyée sur broyeuse à trois cylindres ou d'un autre type, après mélange, par exemple, avec de la résine glycérophtalique entrant dans la composition dudit volume de peinture. 



   On obtient ainsi une pâte épaisse. 



   Pour faciliter le remplissage et la vidange de l'enveloppe souple, il convient de diminuer la viscosité de cette pâte. Il n'est pas recommandé de lui ajouter, à cet effet, du diluant, car cela amaigrit simplement la pâte et risque de casser la dispersion semi-colloidale. 



     On   lui ajoute dans un malaxeur un peu de vernis cellulosique à   viscosité   faible, c'est-à-dire un mélange de nitro-cellulose et de solvant, On pourra utiliser, par exemple, un vernis contenant 7 à 8% de nitro-cellulose dont on ajoutera à la pâte pigmentée une quantité égale en poids. Le liquide mobile pigmenté ainsi obtenu est finalement capsulé. 



   Pour obtenir la peinture prête à l'emploi, le contenu de la capsule ou enveloppe sera mélangé avec un poids neuf fois plus grand environ du liant cellulosique formulé en tenant compte des constituants contenus dans la capsule. 



   Le mélange peut se faire directement dans le pot du pistolet dans lequel on versera d'abord le liant incolore, puis le liquide pigmenté. 



   Le mélange se fait instantanément et sans aucune difficulté. 



   Avant le capsulage, la dose pigmentée peut être centrifugée pour augmenter son homogénéité et éliminer tous les grains. Cette centrifugation s'exerçant sur une masse réduite, a sur la centrifugation habituelle, qui s'opère sur de grandes masses, l'avantage d'une économie de matière par réduction des pertes et également d'une économie de main d'oeuvre et d'énergie. 



   Selon un mode de réalisation particulièrement avantageux, il est possible de préparer la dose colorante de manière à la rendre universelle,   c'est-à-dire   utilisable avec les différentes sortes de liants qui sont connues de nos jours pour la préparation des peintures pistolables pour automobiles. 



   Dans ce mode de réalisation perfectionné, les pigments colorants minéraux ou organiques nécessaires à un volume de peinture prête à l'emploi sont' broyés avec une résine ou un plastifiant compatible avec ces divers liants et la pâte épaisse ainsi obtenue est ensuite mélangée, pour diminuer sa viscosité et permettre le remplissage facile des boîtes ou capsules ainsi que leu vidage, avec un liant de mêmes caractéristiques de compatibilité que celui ou ceux du broyage, mais à viscosité plus faible. 



    EXEMPLE 1. :    
Les pigments colorants sont broyés en présence d'une résine   alky-   de, par exemple une résine oléoglycérophtalique, de préférence du type semisiccatif, tel qu'une résine glycérophtalique courte en huile de soya qui est parfaitement compatible à la fois avec le liant nitro-cellulosique et les différents liants des peintures   glycérophtaliques.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Comme autre exemple d'une résine   alkyde   utilisable pour le broya- ge, on peut citer une résine abiéto maléique qui est également compatible avec la nitro-cellulose et les liants des peintures glycérophtaliques. 



   EXEMPLE 2. 



   On broie les pigments en présence d'une résine phénoplaste, par exemple la colophane, estérifiée, combinée à une résine formophénolique, en proportion suffisamment faible (7 à 8%) pour être compatible avec la ni- tro-cellulose, tout en étant compatible avec les liants glycérophtaliques. 



   EXEMPLE 3.: 
Le broyage est fait dans une résine naturelle par exemple-la 
Damar   décirée,   parfaitement compatible avec la nitro-cellulose et les liants   glycérophtaliques. 



  EXEMPLE 4.    



   Le broyage est fait dans un plastifiant du type polyester, par exemple l'adipate de glycol, également compatible avec la nitro-cellulose e t les liants glycérophtaliques. 



   Dans tous ces exemples, la pâte colorante épaisse obtenue qui, telle quelle, est difficilement manipulable pour remplir les boites ou cap- sules à la dose voulue, ou les vider, peut être rendue plus mobile avant la mise en boîte par mélange avec un liant à faible viscosité. Toutes les ré- sines ci-dessus énumérées peuvent servir à constituer ce liant que l'on préparera en dissolvant l'une de ces résines dans un solvant tel qu'hydro- carbure aromatique en proportion convenable. Cette proportion peut être avantageusement celle qui donne une viscosité de 15 à 25" à la coupe FORD N  4, à 20 C. 



   On obtient de la sorte une pâte colorante relativement mobile dont on peut remplir des boîtes ou capsules en doses adaptées à la prépara- tion, par addition d'un liant incolore, d'une quantité de peinture complète directement   pistolable,   correspondant soit au remplissage complet du pot ou godet du pistolet (généralement un   libre)   soit à une fraction déterminée du volume de ce pot, par exemple la moitié (un demi-litre)., 
Le grand avantage de telles doses est d'être universelles, car elles permettent d'obtenir selon la nature du liant incolore qu'on leur ajou- te au moment de l'emploi soit une peinture cellulosique de composition con- venable pour application directe au pistolet, soit une peinture glycérophta- lique, de n'importe lequel des types connus,

   et en particulier des différents types utilisés pour la repeinture des automobiles. 



   Le liant pourra être formulé de façon à sécher soit à l'air à la vitesse désirée, soit à l'étuve à la température de séchage désirée, soit aux rayons infra-rouges, ou encore, être un liant incolore de composi- tion convenant aux pistolets spéciaux pour application à chaud. 



   En un mot qu'il s'agisse de la peinture ou de la repeinture com- plète ou partielle des véhicules en service, l'invention permet de préparer, en versant la dose dans le pot du pistolet et en ajoutant dans ce pot la quan- tité proportionnée d'un liant de nature variable, une peinture prête à pis- toler du type exact désiré, en particulier séchant à l'air, ou séchant au four ou à l'infra-rouge, applicable à froid ou à chaud et même à séchage de durée variable pour la même qualité de peinture. 



   La fabrication se trouve ainsi considérablement facilitée puisque 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les teintes de base servant à la préparation des doses sont d'une composition identique. Les stocks peuvent être réduits ainsi que l'immobilisation des capitaux. Par exemple les- couleurs des principales voitures de série, mises en boîtes de 100 cm3, peuvent être vendues dans une caissette de petites dimensions donnant à son possesseur le moyen de satisfaire immédiatement le propriétaire de n'importe laquelle de ces voitures. 



   Il suffit en outre de stocker à part en bidons de 5,10 ou 50 litres, le liant ayant la consistance voulue pour une parfaite   pulvérisatbn,   ce qui conduit finalement à un volume et une immobilisation de stock infiniment moindres qu'avec les errements actuels. 



   Les boîtes ou capsules contenant les doses peuvent être, par   exem-   ple, constituées par un tube léger en aluminium embouti et couvercle à vis. ayant l'avantage de permettre par   rinçage   avec une petite quantité de liant incolore, après vidage du tube dans le pot du pistolet, une utilisation totale des pigments enfermés,   c'est-à-dire   l'obtention exacte de la teinte désirée, aucun pigment ne restant à l'intérieur du tube. 



   On peut aussi emballer les doses dans des capsules ou enveloppes en matière souple inattaquable aux composants du liquide pigmenté, par exemple en chlorure de polyvinyle ou en polyéthylène, ou autres matières de même genre soudables à chaud. De telles enveloppes, une fois remplies, peuvent être facilement fermées par soudage à chaud de leurs bords. On peut prendre, par exemple, un tube ou boudin de matière plastique de longueur indéfinie, le remplir complètement de liquide pigmenté, puis le fragmenter par soudage à chaud de ses parois en des lignes transversales intermédiaires et le découper finalement, le long de ces lignes, en enveloppes élémentaires, pleines de produit et complètement exemptes- d'air.

   Pour l'usage, ces enveloppes peuvent être facilement déchirées ou coupées, leur souplesse permettant une extraction facile de la totalité du liquide pigmenté contenu à leur intérieur. 



   La transparence des enveloppes en chlorure de polyvinyle ou polyéthylène facilite en outre la vérification de la teinte du produit contenu. 



   On peut conditionner la dose colorante correspondant au garnissage complet du pot du pistolet, c'est-à-dire à la préparation d'un litre de peinture pistolable, sous la forme de deux doses fragmentaires qui seront placées dans deux parties de l'emballage, accolées mais séparables, de sorte que l'on pourra n'utiliser que l'une des doses fragmentaires pour permettre la préparation d'un 1/2 litre de peinture pistolable, donc le garnissage à moitié du pot du pistolet, pour une petite réparation. 



   Le peintre a d'ailleurs la possibilité de faire varier dans des limites précises, qui lui sont indiquées par le fabricant, la proportion entre le liquide pigmenté capsulé et le liant incolore, selon qu'il veut obtenir une peinture plus ou moins couvrante. 



   Par exemple il peut prendre deux doses pour obtenir 3/4 de litre de peinture ou une dose pour 1 litre, réalisant. dans le premier cas une peinture très couvrante, pour une première couche par exemple, et dans le second cas une peinture moins couvrante mais très brillante. 



   Ceci est un avantage supplémentaire de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The repair of the paintwork of motor vehicles in circulation poses an industrial problem because there are very many colors of bodywork.



   These paint repairs are carried out by garage owners who usually do not have a cooking facility and therefore spray repairs with air-drying paints.



   Paint manufacturers make available cellulosic paints in the colors of production cars, which are sold in concentrated form in metal packaging with wide openings; these two conditions being necessary, the first to slow down the sedimentation of the pigments, the second to make it possible to resuspend the pigments which are still deposited to a certain extent.



   For use with a spray gun, it is also absolutely essential to mix the concentrated paint, previously homogenized, with the circuit to bring it to a low viscosity allowing good application by spraying with a spray gun.



   It should be noted that the perfect homogenization of the concentrated paint before use is very important, because if the painter does not use all of the concentrated paint contained in the packaging, he will risk, when he wants. using the rest of this paint, obtain a very different shade than desired.



   On the other hand, the dilution operation, which consists in mixing two liquids of very different viscosities, often risks being imperfect.



   The packaging of the concentrated paint being necessarily wide open for the reason indicated above, if the painter, after having used a certain quantity of this paint, waits a fairly long time before using the rest, he will have a risk of evaporation and even, possibly, a risk of oxidation and polymerization, in the event that polyalcohol-polyacid condensation resins are involved in the composition of the concentrated paint.



   However, in practice paint manufacturers only deliver concentrated paint to the color of production vehicles in at least 1 liter cans, largely surplus for small repairs, given that if the manufacturers wanted to deliver for example the paint concentrated in 1/4 liter cans, the packaging and wrapping costs would be higher than the value of the paint contained in the cans.



   In addition, it would be difficult for the custodian stockist to have packaging of all sizes, in all colors, which would lead to a stock that is difficult to profit.



   The method which is the subject of the invention makes it possible to remedy all these drawbacks, According to this method, the producer packs separately in a capsule or envelope of very small size, all the pigments constituting the desired shade, these pigments being dispersed in a studied medium. to obtain a sufficiently mobile liquid in a very small volume to be able to be easily extracted from the capacity.



   It is then sufficient to provide the user with varnish or colorless binder with spray fluidity, this binder can be in packaging of any size, which can be very large in the case of a spray. repairman making numerous daily repairs, since in these conditions there is no risk of sedimentation.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   At the time of use, the painter only has to pour, in a quantity of said binder or varnish, the corresponding dose of pigmented liquid.



   To prepare according to the invention, a pigmented dose of cellulose paint, for example, the following should be done:
All of the inorganic or organic coloring pigments necessary for a volume of ready-to-use cellulose paint is ground on a three-roll mill or of another type, after mixing, for example, with the glycerophthalic resin entering into the composition of said paint volume.



   This gives a thick paste.



   To facilitate the filling and emptying of the flexible envelope, the viscosity of this paste should be reduced. It is not recommended to add thinner to it for this purpose, as this simply makes the dough thinner and risks breaking the semi-colloidal dispersion.



     A little low-viscosity cellulose varnish, that is to say a mixture of nitro-cellulose and solvent, is added to it in a mixer.For example, a varnish containing 7 to 8% nitro-cellulose can be used. which will be added to the pigment paste an equal amount by weight. The pigmented mobile liquid thus obtained is finally encapsulated.



   To obtain the paint ready for use, the contents of the capsule or envelope will be mixed with about nine times the weight of the cellulosic binder formulated taking into account the constituents contained in the capsule.



   Mixing can be done directly in the gun pot, into which the colorless binder is poured first, then the pigmented liquid.



   The mixing is done instantly and without any difficulty.



   Before capping, the pigmented dose can be centrifuged to increase its homogeneity and remove all the grains. This centrifugation being exerted on a reduced mass, has over the usual centrifugation, which takes place on large masses, the advantage of an economy of material by reduction of the losses and also of a saving of labor and of energy.



   According to a particularly advantageous embodiment, it is possible to prepare the coloring dose so as to make it universal, that is to say usable with the different kinds of binders which are known today for the preparation of spray paints for automobiles.



   In this improved embodiment, the inorganic or organic coloring pigments necessary for a volume of ready-to-use paint are 'ground with a resin or a plasticizer compatible with these various binders and the thick paste thus obtained is then mixed, to reduce its viscosity and allow easy filling of the cans or capsules as well as their emptying, with a binder of the same compatibility characteristics as that or those of the grinding, but with lower viscosity.



    EXAMPLE 1:
The coloring pigments are ground in the presence of an alkyd resin, for example an oleoglycerophthalic resin, preferably of the semi-drying type, such as a short glycerophthalic resin in soybean oil which is perfectly compatible both with the nitro binder. cellulose and the various binders in glycerophthalic paints.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   As another example of an alkyd resin which can be used for grinding, there may be mentioned an abieto-maleic resin which is also compatible with nitro-cellulose and the binders of glycerophthalic paints.



   EXAMPLE 2.



   The pigments are ground in the presence of a phenoplast resin, for example rosin, esterified, combined with a formophenolic resin, in a sufficiently low proportion (7 to 8%) to be compatible with nitro-cellulose, while being compatible. with glycerophthalic binders.



   EXAMPLE 3 .:
The grinding is done in a natural resin for example - the
Dewaxed damar, perfectly compatible with nitro-cellulose and glycerophthalic binders.



  EXAMPLE 4.



   The grinding is carried out in a plasticizer of the polyester type, for example glycol adipate, also compatible with nitro-cellulose and glycerophthalic binders.



   In all these examples, the thick coloring paste obtained which, as it is, is difficult to handle to fill the boxes or capsules to the desired dose, or to empty them, can be made more mobile before canning by mixing with a binder. low viscosity. All of the resins listed above can be used to constitute this binder which will be prepared by dissolving one of these resins in a solvent such as aromatic hydrocarbon in a suitable proportion. This proportion can advantageously be that which gives a viscosity of 15 to 25 "to the FORD N 4 cut, at 20 C.



   In this way, a relatively mobile coloring paste is obtained which can be filled into cans or capsules in doses suitable for the preparation, by addition of a colorless binder, of a quantity of complete paint which can be sprayed directly, corresponding either to the complete filling. of the pot or cup of the gun (generally a free one) or to a determined fraction of the volume of this pot, for example half (half a liter).,
The great advantage of such doses is that they are universal, because they make it possible to obtain, depending on the nature of the colorless binder which is added to them at the time of use, either a cellulosic paint of suitable composition for direct application to the surface. spray gun, or a glycerophthalic paint, of any of the known types,

   and in particular of the different types used for repainting automobiles.



   The binder may be formulated so as to dry either in air at the desired speed, or in an oven at the desired drying temperature, or under infrared rays, or alternatively, be a colorless binder of suitable composition. special guns for hot application.



   In short, whether it concerns the painting or the complete or partial repainting of vehicles in service, the invention makes it possible to prepare, by pouring the dose into the jar of the gun and by adding in this jar the quantity - proportionality of a binder of variable nature, a ready-to-wet paint of the exact type desired, in particular drying in air, or drying in the oven or infrared, applicable cold or hot and even with variable drying time for the same paint quality.



   The manufacture is thus considerably facilitated since

 <Desc / Clms Page number 4>

 the base colors used for the preparation of the doses are of identical composition. Inventories can be reduced as well as the immobilization of capital. For example, the colors of the main production cars, placed in 100 cm3 boxes, can be sold in a small box, giving the owner the means to immediately satisfy the owner of any of these cars.



   It is also sufficient to store separately in cans of 5.10 or 50 liters, the binder having the desired consistency for a perfect pulverisatbn, which ultimately leads to a volume and an immobilisation of stock infinitely less than with current errors.



   The boxes or capsules containing the doses can be, for example, constituted by a light tube of pressed aluminum and screw cap. having the advantage of allowing by rinsing with a small quantity of colorless binder, after emptying the tube in the gun pot, a total use of the enclosed pigments, that is to say obtaining the exact shade desired, no pigment not remaining inside the tube.



   The doses can also be packaged in capsules or envelopes made of a flexible material which cannot be attacked by the components of the pigmented liquid, for example in polyvinyl chloride or in polyethylene, or other materials of the same type which can be heat welded. Such envelopes, when filled, can be easily closed by heat sealing their edges. We can take, for example, a tube or rod of plastic material of indefinite length, fill it completely with pigmented liquid, then fragment it by heat welding its walls into intermediate transverse lines and finally cut it along these lines. , in elementary envelopes, full of product and completely free of air.

   For use, these envelopes can be easily torn or cut, their flexibility allowing easy extraction of all of the pigmented liquid contained within them.



   The transparency of the polyvinyl chloride or polyethylene envelopes also makes it easier to check the color of the product contained.



   We can condition the coloring dose corresponding to the complete filling of the gun pot, that is to say to the preparation of a liter of sprayable paint, in the form of two fragmentary doses which will be placed in two parts of the packaging. , contiguous but separable, so that we can use only one of the fragmentary doses to allow the preparation of a 1/2 liter of spray paint, so the filling half of the gun pot, for a small repair.



   The painter has moreover the possibility of varying within precise limits, which are indicated to him by the manufacturer, the proportion between the pigmented liquid encapsulated and the colorless binder, according to whether he wants to obtain a more or less covering paint.



   For example it can take two doses to get 3/4 liter of paint or one dose for 1 liter, achieving. in the first case a very covering paint, for a first coat for example, and in the second case a less covering but very shiny paint.



   This is a further advantage of the invention.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. - Procédé de conditionnement des peintures particulièrement destinées à l'automobile, caractérisé en ce que la totalité des pigments mi- <Desc/Clms Page number 5> néraux et organiques plus une certaine quantité de liant nécessaire pour broyer ces pigments,est conditionnée à part dans une enveloppe ou capsule et sous un volume correspondant à la préparation d'une quantité déterminée et petite de peinture complète, tandis que le reste des constituants de la peinture peut être placé dans des emballages de dimensions quelconques dont l'usager mélangera le contenu avec la dose pigmentée quand il voudra obtenir une peinture prête à l'emploi. 1. - A method of conditioning paints particularly intended for automobiles, characterized in that all of the pigments <Desc / Clms Page number 5> mineral and organic plus a certain quantity of binder necessary to grind these pigments, is packaged separately in an envelope or capsule and in a volume corresponding to the preparation of a determined and small quantity of complete paint, while the rest of the constituents of the paint can be placed in packages of any size whose content the user will mix with the pigmented dose when he wants to obtain a ready-to-use paint. 2. - Procédé selon 1, caractérisé en ce que la pâte épaisse;, obtenue en broyant la totalité des pigments minéraux et organiques d'une peinture avec une résine ou un plastifiant compatibles avec différents liants, est rendue mobile par addition d'un liant de faible viscosité constitué par une résine ou un plastifiant de mêmes compatibilités, dissout dans un sol- vant. 2. - Method according to 1, characterized in that the thick paste ;, obtained by grinding all of the inorganic and organic pigments of a paint with a resin or a plasticizer compatible with different binders, is made mobile by adding a binder of low viscosity consisting of a resin or a plasticizer of the same compatibilities, dissolved in a solvent. 3. - Procédé selon 1. et 2.caractérisé en ce que la pâte colorante mobile est finalement enfermée dans des boîtes ou capsules en doses correspondant à l'obtention, par addition de liant incolore, d'un volume de peinture complète égal au volume du pot d'un pistolet ou à une fraction déterminée de ce volume. 3. - Method according to 1 and 2, characterized in that the mobile coloring paste is finally enclosed in boxes or capsules in doses corresponding to obtaining, by addition of colorless binder, a complete volume of paint equal to the volume from the pot of a pistol or to a specified fraction of that volume. 4. - Procédé selon l'une des revendications précédentes caractérisé en ce que les doses colorantes sont enfermées dans des tubes en métal ou dans des enveloppes ou capsules en matière plastique souple. 4. - Method according to one of the preceding claims characterized in that the coloring doses are enclosed in metal tubes or in flexible plastic envelopes or capsules. 5. - A titre de produits industriels nouveaux les doses colorantes enfermées dans des boîtes ou capsules que l'usager peut verser entièrement dans le pot du pistolet et complèter par une quantité d'un liant incolore pour garnir une fraction déterminée ou la totalité du volume dudit pot. 5. - As new industrial products, the coloring doses enclosed in boxes or capsules that the user can pour entirely into the jar of the gun and complete with a quantity of a colorless binder to garnish a determined fraction or the entire volume of said pot.
BE528570D BE528570A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE528570A true BE528570A (en)

Family

ID=161834

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE528570D BE528570A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE528570A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0154679A2 (en) * 1984-03-16 1985-09-18 Chesebrough-Pond's Inc. Nail coating compositions and process for preparing same

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0154679A2 (en) * 1984-03-16 1985-09-18 Chesebrough-Pond's Inc. Nail coating compositions and process for preparing same
EP0154679A3 (en) * 1984-03-16 1986-04-02 Chesebrough-Pond's Inc. Nail coating compositions and process for preparing same

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20070266901A1 (en) Encapsulated colorants for waterborne coating compositions system and kit and method
BE528570A (en)
EP0743923A1 (en) Silicates based on alkaline-earth elements, copper and optionally titanium, blue or purple pigments based on said silicates, preparation method therefor and use thereof
JP2018522121A (en) Influence of dispersants on aluminum pigments
EP0165098B1 (en) Device for the delivery of liquid or pasty ingredients
CH540789A (en) Non-aqueous coating composition and method of preparation
AU759807B2 (en) Method and composition for cosmetically repairing a blemish in a polyolefin object
EP1094096A1 (en) Method for manufacturing paints by mixing pre-determined amounts of fluid products
US2413093A (en) Film-forming resinous lining for metal containers
EP3573766B1 (en) Paint container comprising an optimised closure member
FR2606297A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR THE DEPOSITION OF A PRIMER OR &#34;SEALER&#34; OF TINT PROGRAMMED ON ANY OBJECT, PARTICULARLY A BODY OF A MOTOR VEHICLE, COMPRISING THE MIXTURE OF A NEUTRAL BASE OF PRIMER AND A PIGMENTED PULP AT THE TIME OF ITS DEPOSIT ON THIS OBJECT
WO2018137879A1 (en) Paint container comprising an optimised air inlet valve
JP2017534726A (en) Method for producing paint by mixing liquids
EP0069638B1 (en) Aerosol-type acrylic paintings or varnish compositions
FR2684979A1 (en) Method of providing a secondary closure on containers with the aid of caps based on biodegradable polymers made of natural products, secondary closure caps and containers fitted with secondary closures thus obtained
US3353973A (en) Method and composition for tinting oil and water base paints
RU2296145C2 (en) Concentrate of printing dye and method for its preparing
EP3573767A1 (en) Disposable paint container comprising a closable vent device
EP3394209A1 (en) Method for preparing a solid bitumen material at ambient temperature
CN205988689U (en) A kind of rotary-type oil paint stirring device
RU1778126C (en) Shoe polish
US2568864A (en) Flash dry wood filler
BE712754A (en)
CN104492319A (en) Continuous automobile paint discharging and stirring device
WO2002085993A1 (en) Method for producing paints, especially by mixing predetermined amounts of liquid products