BE527794A - - Google Patents

Info

Publication number
BE527794A
BE527794A BE527794DA BE527794A BE 527794 A BE527794 A BE 527794A BE 527794D A BE527794D A BE 527794DA BE 527794 A BE527794 A BE 527794A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
nozzle
collar
wipers
tubular body
contact
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE527794A publication Critical patent/BE527794A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K9/00Arc welding or cutting
    • B23K9/12Automatic feeding or moving of electrodes or work for spot or seam welding or cutting
    • B23K9/122Devices for guiding electrodes, e.g. guide tubes
    • B23K9/123Serving also as contacting devices supplying welding current to an electrode

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Plasma & Fusion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Arc Welding In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BUSE DE GUIDAGE ET   D'AMENEE   DE COURANT POUR UN FIL ELECTRODE DE SOUDAGE. 



   La présente invention se rapporte à une buse de guidage et d'amenée de courant pour un fil électrode de soudage et elle a pour but de réaliser un dispositif ayant une durée utile plus longue que les buses du type   massif,,,   grâce à des pièces d'usure rapportées qui peuvent être remplacées facilement et à bon marché et sont aptes à fournir à la tige de métal constituant l'électrode de soudage des densités de courant aussi grandes ou plus grandes que ne peut le faire ledit bec de type plein.

   Un autre but est la réalisation d'un bec de ce genre qui soit moins encombrant que le type dit à bloc en U, et permette son emploi commode dans des angles rentrants ou autres endroits non accessibles au type à bloc en Uo 
Les modèles actuels de porte-électrode utilisés pour le soudage à l'arc sous flux granulé et pour d'autres procédés de soudagedans lesquels la soudure est protégée de   l'aire   sont habituellement de deux typeso Dans l'un d'eux, la tige de métal d'apport est débitée à travers un bec de type plein. Un bec de ce genre présente l'avantage de donner une accessibilité maximum à la pièce travaillée mais il présente l'inconvénient d'avoir une durée utile courte à cause de   l'usure.   qui oblige à mettre le bec au rebut après un nombre d'heures de travail relativement petit.

   L'autre   type.,   ou guide en U comporte des blocs lourds de métaux conducteurs et il peut transmettre un courant maximum au fil électrode mais il est encombrant et ne se prête pas à l'utilisation lorsque le fil doit aller dans des angles rentrants. 



  Le besoin existe depuis longtemps d'un bec de soudage qui éliminerait les inconvénients de chacun de ces types   et    en même temps conserverait leurs avantages. La présente invention répond à ce besoin. 



   La buse suivant l'invention est établie pour des densités de courant appropriées en prévoyant une paire de mâchoires en bronze de manganèse 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en'porte à faux et qui serrent entre elles, élastiquement,,, un fil électrode. 



  Des pièces rapportées de faibles dimensions en cuivre au béryllium sont interposées entre les mâchoires et lé fil électrode et chacune de ces pièces est conformée de façon à serrer initialement l'électrode suivant deux lignes de contact qui s'élargissent avec   l'usure.   Les pièces rapportées sont. de préférence.. légèrement coniques de sorte que l'effort de serrage exercé par les mâchoires soit plus uniforme sur la longueur entière de chacune des pièces de contact ou frotteurs. 



   Si on se reporte au dessin. la figure 1 est une coupe longitudinale d'une réalisation préférée de la présente invention. La figure 2 est une vue qui correspond à la figure 1 mais qui représente un fil électrode serré en position. La figure 3 est une coupe selon la ligne 3-3 de la figure 1. La figure 4 est une coupe selon la ligne 4-4 de la figure 2. La figure'5 est une   vue.!)   avec   arrachements,   des pièces de contact représentées dans les figures précédentes du dessin. 



   Le tube 10 est en bronze au manganèse et il est muni d'un alésage central 11 prévu pour le passage du fil électrode 12. Un conducteur tu-   bulaire   13 est vissé dans le tube 10 et le courant de soudage pour le fil 12 est fourni par le conducteur 13. L'extrémité arrière' du tube 10 est légèrement conique en 14, autour de l'alésage pour faciliter l'entrée du fil électrode dans' l'alésage du tube 10. Pour réaliser une paire de bras élastiques en porte-à-faux 16 et 17. le tube 10 est fendu en 15. La fente 15 et la longueur des bras 16 et 17 dépendent du degré de pression de serrage élastique désiré. En pratique.. les bras 16 et 17 ont environ'136 mm de long pour un tube de 20 cms. ayant un diamètre extérieur de 28,6 mm avec un alésage de 8 mm de diamètre. 



   Pour fournir des contacts conducteurs et résistant à l'usure., pour l'amenée du courant au fil électrode.. des pièces rapportées en cuivre au béryllium 18 et 19 sont prévues.. selon la forme générale représentée. 



  Pour maintenir ces pièces rapportées en place contre la poussée qui leur est communiquée par l'électrode en mouvement.,, ces frotteurs sont retenus en position par la collerette repliée 21 d'un écrou à chapeau 20. Un collier de retenue d'écrou 22 est vissé sur l'écrou 20 et est immobilisé sur le tube   1:0-par'des   vis 23. Ces vis s'engagent en outre dans des encoches   24 mé-   nagées dans la face externe des   trotteurs..   en vue d'empêcher un déplacement angulaire d'un de ces frotteurs par rapport à   l'autre..   Chacun des frotteurs présente un rétreint 25 à son extrémité avant et un épaulement 26 contre lequel bute la collerette 21.

   Un tube 27 en micarta ou autre substance isolante appropriée entoure le tube 10 et repose sur des épaulements prévus pour le recevoir dans le collier 22 et dans une rondelle en laiton 28. 



   L'extrémité arrière des pièces de contact est chanfreinée, comme représenté en 29. pour faciliter l'entrée du fil électrode entre ces pièces de contact. Chacune des pièces de contact présente une rainure en V. 300 Dans la réalisation représentée, la rainure en V a un angle de 90  à son sommet. De cette façon. le contact entre chaque frotteur et le fil électrode a lieu initialement selon la ligne de tangence entre le fil et les flancs de la rainure en   V.   un espace étant ménagé pour les résidus.. comme les écailles   d'oxyde..     etc...  qui peuvent y tomber. A mesure que l'usure se produite cette ligne de contact s'élargit.

   Etant donné que la pression de serrage exercée par les bras en porte-à-faux serait maximum à l'extrémité arrière de ces pièces de contact en les supposant d'épaisseur uniforme; et comme il est désirable que le contact entre le fil électrode et la buse se produise près de la soudure et de façon sensiblement uniforme..

   les pièces de contact sont légèrement amincies sur leurs autres faces   adjacentes..comme   représenté en 31 dans la figure la Cet amincissement des pièces de contact est graduel et longitudinal, et il n'est que d'une fraction de degré,   ou.!!   plus exactement d'environ 31 minutes,

   pour se prêter au déplacement angulaire des côtés de la fente du tube 10 après insertion de la tige 120 La figure 1 montre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'amplitude approximative et la direction de l'amincissement donné à ces pièces d'insertiono Avec la tige de métal d'apport en   place   l'amincisse- ment ne se voit pas sur la figure 2 puisque son but est de répartir le con- tact longitudinalement entre les frotteurs et la tige de métal d'apport de façon sensiblement uniformeo
On peut donner au porte-électrode des dimensions lui permettant de recevoir une paire de frotteurs interchangeables convenant pour des élec- trodes de diverses   grosseurso   On sait que les frotteurs en cuivre à   2%'de   béryllium donnent un bon contact en même temps qu'une bonne résistance à l'usure.

   Ces pièces sont fabriquées à partir d'une tige qui a été recuite puis taillée à la forme   indquée   et ensuite durcie jusqu'à une dureté Rock-   ;   well C   32-36.   Le dessin représente la réalisation préférée sensiblement ' à 1'échelle. 



   Parmi les avantages de la présente invention, on peut mention- ner le fait que le porte électrode conforme à l'invention s'est révélé comme ayant une durée utile environ 18 fois plus longue que celle du type à bec pleine en faisant passer de 450 à 700 ampères à l'électrode. La forme extérieure et l'extrémité avant conique de la buse lui permettent d'aller dans des endroits plus étroits qu'on ne peut le faire avec le guide encombrant du type à bloc en U.

   Les pièces de contact remplaçables ont une durée utile qu'on a trouvée satisfaisante avant que leur usure soit devenue telle qu'elle ait enlevé pratiquement toutes les faces plates des rainures en V et avant que les pièces de contact ne soient marquées,, ou   rayées,.   L'emploi des bras ressorts en porte-à-faux donne une liberté de mouvement latéral qui peut être avantageuse au cas où la tige de métal d'apport n'a pas été complètement redressée avant son introduction dans le dispositif de la présente inventiono Au cas où la tige est légèrement incurvée.,, de sorte qu'il se.produit une flexion plus grande dans un bras que dans   l'autre,.   le bras dans lequel se produit la distorsion la plus grande serre la pièce de contact contre la tige avec une pression supérieure à la pression usuelle.

   pour rattraper l'écart de l'autre bras par rapport à sa pression de serrage habituelleo La flexion du bras en porte-à-faux est celle qui est causée par la grosseur de l'électrode passant dans le dispositifo   Lors qui aucune   électrode n'est en   place.,,   les bras 16 et 17 ne sont pratiquement soumis à aucun effort et les extrémités avant des frotteurs 18 et 19 sont sensiblement en contact comme représenté dans la figure 1. avant introduction de la tige de métal d'apport 12. 



   Gomme on 1'à représenté dans le dessin, le rapport de la longueur à l'épaisseur de chaque mâchoire en porte-à-faux est au moins de 5 environ,, pour augmenter l'élasticité de leur effet de serrage. 



    REVENDICATIONS.   



   1. Buse de guidage et d'amenée de courant pour un fil électrode de soudage.. caractérisée en ce qu'elle comprend plusieurs bras élastiques en   porte-à-faux   munis chacun à leur extrémité libre d'une pièce de contact remplaçable présentant une rainure longitudinale de section telle que les flancs de cette rainure soient tangents au fil électrode en étant appliqués contre ce fil par les bras élastiques.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  GUIDANCE AND CURRENT DELIVERY NOZZLE FOR A WELDING ELECTRODE WIRE.



   The present invention relates to a guide and current supply nozzle for a welding electrode wire and its aim is to provide a device having a longer useful life than the nozzles of the solid type ,,, by means of parts. Wear inserts which can be replaced easily and inexpensively and are able to provide the metal rod constituting the welding electrode with current densities as great or greater than can be done by said solid type nozzle.

   Another object is the production of a nozzle of this kind which is less bulky than the so-called U-block type, and allows its convenient use in re-entrant angles or other places not accessible to the U-block type.
The current models of electrode holder used for arc welding in granular flux and for other welding processes in which the weld is protected from the air are usually of two types o In one of them, the rod of filler metal is discharged through a solid type nozzle. A nozzle of this type has the advantage of giving maximum accessibility to the workpiece, but it has the drawback of having a short useful life because of wear. which forces the nozzle to be discarded after a relatively small number of working hours.

   The other type., Or U-guide has heavy blocks of conductive metals and can transmit maximum current to the electrode wire, but it is bulky and does not lend itself to use when the wire must go through nip angles.



  The need has long existed for a welding nozzle which would eliminate the disadvantages of each of these types and at the same time retain their advantages. The present invention meets this need.



   The nozzle according to the invention is established for suitable current densities by providing a pair of manganese bronze jaws.

 <Desc / Clms Page number 2>

 cantilevered and which tighten between them, elastically ,,, an electrode wire.



  Small beryllium copper inserts are interposed between the jaws and the electrode wire and each of these parts is shaped so as to initially clamp the electrode along two contact lines which widen with wear. The attachments are. preferably .. slightly conical so that the clamping force exerted by the jaws is more uniform over the entire length of each of the contact pieces or wipers.



   If we refer to the drawing. Figure 1 is a longitudinal section of a preferred embodiment of the present invention. Figure 2 is a view which corresponds to Figure 1 but which shows an electrode wire clamped in position. Figure 3 is a section on line 3-3 of Figure 1. Figure 4 is a section on line 4-4 of Figure 2. Figure 5 is a view.!) With cutaway parts of contact shown in the previous figures of the drawing.



   The tube 10 is made of manganese bronze and it is provided with a central bore 11 provided for the passage of the electrode wire 12. A tubular conductor 13 is screwed into the tube 10 and the welding current for the wire 12 is supplied. by the conductor 13. The rear end 'of the tube 10 is slightly conical at 14, around the bore to facilitate the entry of the electrode wire into the bore of the tube 10. To make a pair of resilient door arms - cantilever 16 and 17. the tube 10 is split at 15. The slot 15 and the length of the arms 16 and 17 depend on the degree of elastic clamping pressure desired. In practice .. the arms 16 and 17 are about 136 mm long for a 20 cm tube. having an outside diameter of 28.6 mm with a bore of 8 mm in diameter.



   To provide conductive and wear resistant contacts, for supplying current to the electrode wire, beryllium copper inserts 18 and 19 are provided in the general shape shown.



  To hold these inserts in place against the thrust communicated to them by the moving electrode. ,, these wipers are held in position by the folded collar 21 of a cap nut 20. A nut retaining collar 22 is screwed on the nut 20 and is immobilized on the tube 1: 0-by'des screws 23. These screws also engage in notches 24 made in the external face of the trotters .. in order to prevent an angular displacement of one of these wipers with respect to the other. Each of the wipers has a constriction 25 at its front end and a shoulder 26 against which the collar 21 abuts.

   A tube 27 of micarta or other suitable insulating substance surrounds the tube 10 and rests on shoulders provided to receive it in the collar 22 and in a brass washer 28.



   The rear end of the contact pieces is chamfered, as shown at 29, to facilitate entry of the electrode wire between these contact pieces. Each of the contact pieces has a V-groove. 300 In the embodiment shown, the V-groove has an angle of 90 at its apex. In this way. the contact between each wiper and the electrode wire takes place initially along the line of tangency between the wire and the sides of the V-shaped groove. a space being left for residues .. such as oxide scales .. etc ... that can fall into it. As wear occurs this line of contact widens.

   Since the clamping pressure exerted by the cantilever arms would be maximum at the rear end of these contact pieces assuming them of uniform thickness; and since it is desirable that the contact between the electrode wire and the nozzle occurs near the weld and in a substantially uniform fashion.

   the contact pieces are slightly thinned on their other adjacent faces .. as shown at 31 in FIG. 1a. This thinning of the contact pieces is gradual and longitudinal, and it is only a fraction of a degree, or. !! more exactly about 31 minutes,

   to lend themselves to angular displacement of the sides of the slot of the tube 10 after insertion of the rod 120 Figure 1 shows

 <Desc / Clms Page number 3>

 the approximate magnitude and direction of the thinning given to these inserts o With the filler metal rod in place the thinning is not seen in Figure 2 since its purpose is to distribute the con- longitudinal contact between the wipers and the filler metal rod in a substantially uniform manner
The electrode holder can be sized to accommodate a pair of interchangeable wipers suitable for electrodes of various sizes. It is known that 2% beryllium copper wipers give good contact at the same time as good resistance to wear.

   These parts are made from a rod that has been annealed then cut to the indented shape and then hardened to Rock- hardness; well C 32-36. The drawing shows the preferred embodiment substantially to scale.



   Among the advantages of the present invention, one can mention the fact that the electrode holder according to the invention has been found to have a useful life about 18 times longer than that of the full nose type by passing from 450 at 700 amps at the electrode. The outer shape and tapered front end of the nozzle allows it to go into narrower places than can be done with the bulky U-block type guide.

   Replaceable contact parts have a useful life which has been found to be satisfactory before their wear has become such as to remove substantially all the flat faces of the V-grooves and before the contact parts are marked, or scratched. ,. The use of the cantilevered spring arms gives freedom of lateral movement which may be advantageous in the event that the filler metal rod has not been completely straightened before its introduction into the device of the present invention. case where the rod is slightly curved. ,, so that more flexion occurs in one arm than in the other ,. the arm in which the greatest distortion occurs presses the contact piece against the rod with a pressure greater than the usual pressure.

   to make up for the deviation of the other arm from its usual clamping pressure o The flexion of the cantilever arm is that which is caused by the size of the electrode passing through the device o When no electrode is is in place. ,, the arms 16 and 17 are hardly subjected to any force and the front ends of the wipers 18 and 19 are substantially in contact as shown in FIG. 1 before introduction of the filler metal rod 12.



   As shown in the drawing, the length to thickness ratio of each cantilever jaw is at least about 5 to increase the elasticity of their clamping effect.



    CLAIMS.



   1. Guide and current supply nozzle for a welding electrode wire .. characterized in that it comprises several resilient cantilever arms each provided at their free end with a replaceable contact piece having a longitudinal groove of section such that the sides of this groove are tangent to the electrode wire by being applied against this wire by the elastic arms.


    

Claims (1)

2. Buse suivant la revendication 1, caractérisée par les points suivants appliqués séparément ou en toutes combinaisons : a) les bras élastiques sont formés en fendant longitudinalement un tube métallique,. de préférence en bronze au manganèse.. b) les pièces de contact rapportées sont en cuivre au béryllium; c) les flancs de la rainure de contact sont plans à l'état neuf. et forment un dièdre d'au moins 90 ; <Desc/Clms Page number 4> d) les pièces de contact sont amincies suivant leur longueur. la conicité étant d'une fraction dé degrés de préférence environ un demi-degré. de manière à exercer sur toute leur longueur une pression uniforme sur 1, électrode; 2. Nozzle according to claim 1, characterized by the following points applied separately or in any combination: a) the elastic arms are formed by slitting a metal tube longitudinally ,. preferably manganese bronze. b) the added contact parts are beryllium copper; c) the sides of the contact groove are flat when new. and form a dihedral of at least 90; <Desc / Clms Page number 4> d) the contact pieces are thinned along their length. the taper being a fraction of degrees, preferably about half a degree. so as to exert over their entire length a uniform pressure on 1, electrode; e) on prévoit pour divers diamètres d'électrodes des jeux de frotteurs interchangeables de tailles diverses et telles que le serrage élastique subsiste après une certaine usure des frotteurs; f) la longueur des bras élastiques est égale à au moins cinq fois leur épaisseur; g) la buse est pourvue de moyens pour immobiliser les trotteurs dans le sens longitudinal et pour les empêcher de tourner,, ces moyens comprenant notamment un écrou à chapeau avec collerette rabattue sous l'extrémité des frotteurs et un collier sur lequel se visse cet écrou, ce collier étant fixé sur le corps tubulaire de la buse par des vis dont la tête passe dans un trou du collier et dont l'extrémité s'engage dans une encoche du frotteur pour l'empêcher de tourner; e) sets of interchangeable wipers of various sizes are provided for various electrode diameters, such that the resilient clamping remains after a certain wear of the wipers; f) the length of the elastic arms is at least five times their thickness; g) the nozzle is provided with means for immobilizing the trotters in the longitudinal direction and to prevent them from turning, these means comprising in particular a cap nut with flange folded under the end of the rubbers and a collar onto which this nut is screwed , this collar being fixed to the tubular body of the nozzle by screws, the head of which passes through a hole in the collar and the end of which engages in a notch of the wiper to prevent it from rotating; h) le corps tubulaire de la buse est entouré d'un manchon isolant qui recouvre les têtes des vis suivant g) et dont une extrémité bute contre un épaulement'du collier suivant g). l'autre extrémité butant contre une pièce d'amenée de courant à la buse, vissée sur un filetage extérieur du corps tubulaire de la buse. h) the tubular body of the nozzle is surrounded by an insulating sleeve which covers the heads of the screws according to g) and one end of which abuts against a shoulder of the collar according to g). the other end abuts against a part for supplying current to the nozzle, screwed onto an external thread of the tubular body of the nozzle.
BE527794D BE527794A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE527794A true BE527794A (en)

Family

ID=161307

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE527794D BE527794A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE527794A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0026891A1 (en) * 1979-10-08 1981-04-15 ESAB Aktiebolag Device for advancing a welding wire

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0026891A1 (en) * 1979-10-08 1981-04-15 ESAB Aktiebolag Device for advancing a welding wire

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1134820B1 (en) Method of joining the electrode lugs with a terminal of an electrochemical generator and generator
FR3073101B1 (en) TOOL FOR DEGAINING AN ORIENTABLE BLADE
BE527794A (en)
FR2896713A1 (en) TOOL HOLDER CHUCK FOR THE EQUIPMENT OF A ROTATING MACHINE
EP2833006B1 (en) Screw with limited torque
FR2594730A1 (en) Pneumatically controlled spot-welding tongs (spot welder gun)
FR2731556A1 (en) Electric cable connector for use in electricity distribution network
EP1145789B1 (en) Machine tool feed clamp
EP1352453A1 (en) Pliers for crimping thimbles on electric cables
EP2789417B1 (en) Drilling jig for tubes of different diameters
FR2758661A1 (en) High current connector for cable on bolted terminal post for vehicles
EP0013655B1 (en) Anchoring sleeve for a bare electrical conductor and deformation device for assuring its junction with a bare electrical conductor by drawing
FR2918806A1 (en) Electrical connection and mechanical coupling device for e.g. programmed clamping screw, in motor vehicle, has head comprising part gripped with standard tool, part breakable by torque, and fins folded on ring that hooks screw on lug
FR3039086A1 (en) ADJUSTABLE CLAMP
FR3046702B1 (en) CONNECTION TERMINAL FOR AN ELECTRIC APPARATUS EQUIPPED WITH A CLAMP OF A CLAMP OF AMAGNETIC MATERIAL
FR2723769A1 (en) Welded stud-bolt, for use e.g. in motor vehicle assembly
FR2845938A1 (en) Extraction and/or replacement of the electrodes of a welding clamp or apparatus using a mobile transfer head with displacements controlled by computer
FR2626512A1 (en) AUTOMATIC DOWEL SCREWING TOOL HAVING JAWS AVOIDING THE DEFORMATION OF THE DOWEL THREAD AND METHOD FOR AVOIDING THE DEFORMATION OF THIS THREAD IN THIS APPARATUS
EP0724107B1 (en) Clamping collar having quick acting adjustment means.
BE517063A (en)
FR3015137A1 (en) CLAMP FOR CONNECTING AT LEAST TWO CABLES
FR2714395A1 (en) Soluble anode for an electrodeposition appts.
FR2588493A1 (en) Spot-welding electrode and welding station fitted with such an electrode
FR3116455A1 (en) Tube cutting device
FR3043581A1 (en) METHOD AND TOOL FOR FASTENING A TUBULAR BODY