BE525847A - - Google Patents

Info

Publication number
BE525847A
BE525847A BE525847DA BE525847A BE 525847 A BE525847 A BE 525847A BE 525847D A BE525847D A BE 525847DA BE 525847 A BE525847 A BE 525847A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cells
floor
walls
body according
bodywork
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE525847A publication Critical patent/BE525847A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D31/00Superstructures for passenger vehicles
    • B62D31/02Superstructures for passenger vehicles for carrying large numbers of passengers, e.g. omnibus

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  CARROSSERIE POUR VEHICULE. 



   L'invention a pour objet des perfectionnements aux carrosseries pour véhicules et en particulier pour voitures automobiles de grande dimen-   sion   tels que carcamion, etc... 



   L'un des buts de l'invention est la construction de carrosseries légères ne comportant pas de longerons   longitudinaux,   de brancards de pavil- lons ou de traverses. 



   Un autre but de l'invention est de permettre une construction ra- pide en série  dans laquelle on économise un poids important de tôles. 



   Suivant   l'invention   la caisse de la carrosserie est constituée par des cellules rigides comportant deux parois entre lesquelles sont   dispo-   ses des   éléments   légers d'écartement fermant chaque cellule. 



   Les cellules en question peuvent constituer le plancher les   parois,   l'arrière de la carrosserie et les   cotes   de pavillon. 



   La paroi inférieure des cellules peut être réalisée en tôle mince nervurée dans le sens   longitudinal   de la carrosserie 
Des arceaux à contour fermé s'étendant sur toute la section trans- versale de la carrosserie   consolident     celle-ci     @  
Le toit est constitué par une tôle mince nervurée   longitudinalement   et réunissant les cellules du coté du pavillon, 
Chaque cellule comporte une liaison rigide réunissant les deux   pa-   rois aux   environs   de leur centre. 



   Une matière plastique, par exemple du mastic, est placée dans des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rainures des tôles utilisées pour la construction des cellules. 



   Enfin, le plancher de la carrosserie est fixé sur le châssis au moyen d'éléments élastiques, par exemple en caoutchouc., solidaires du chassis par l'intermédiaire d'une fixation n'ayant de contact avec le châssis que par des organes insonores. 



   La portée de l'invention s'étend également à certaines réalisations spéciales., facilitant la suppression du châssis du véhicule, ou ne comportant qu'un seul essieu, comme   c'est   le cas pour les   semi-remorques.   



   Les premières de ces variantes permettent de réaliser une carrosserie formant poutre., suffisamment rigide pour non seulement se suporter   elle-même?   mais pouvoir   %tre   chargée de différents matériels., et même de machines lourdes telles que des machines-outils, lorsqu'il   s'agir   par exemple de   remorques-atelier Se   
La réalisation d'une carrosserie-poutre très rigide est spécialement intéressante dans le cas des   semi-remorques   qui sont supportées à l'arrière par un essieu et qui reposent sur un tracteur par exemple par   l'extré-   mité de leur partie avant. 



   Selon   13'invention.,   le plancher de la carrosserie forme caisson et comporte deux parois entre lesquelles des cellules sont ménagées par des éléments d'écartement des parois comprenant des fers profilés, en oméga par exemple., s'étendant dans le sens de la longueur de la carrosserie. 



   Des éléments d'écartement sont en outre disposés entre les parois perpendiculairement aux fers profilés de façon à former des cellules intérieures au plancher. 



   Enfindans le   cas où   le véhicule ne comporte pas de châssis? la partie inférieure du plancher reçoit les organes de suspension des essieux, et des éléments d'écartement résistants constitués par exemple par des fers profilés en oméga, sont placés entre les parois du plancher, à   proximité   ou au droit des points d'attache des organes de suspension des essieux, ces éléments d'écartement ayant une direction sensiblement perpendiculaire à la longueur du véhicule. 



   Une autre variante,porte plus particulièrement sur le toit ou pavillon que comporte la carrosserie. 



   Dans le cas cité plus haut où la carrosserie est celle d'un vé-   hicule   destiné au transport de charges lourdes, par exemple de machine pesant plusieurs tonnes, l'emplacement de cette machine dans le véhicule a une grande importanceo 
Ces machines étant très difficilement maniables, une fois qu'elles sont introduites dans le véhicule, le véhicule étant fermé de tous les cotés. 



   Or? il est indispensable., tant au point de vue   pose.,   qu'au point de vue déposé, par exemple en cas de   révision.,   que les machines puissent être facilement enlevées séparément? sans entrainer le démontage de l'ensemble de l'implantation. 



   L'invention consiste donc également à constituer le toit ou   pa-   villon du véhicule sous forme d'un ensemble indépendant entièrement démontable de façon à pouvoir être adapté à la caisse à l'aide d'une grue, pont roulant ou moyen analogue, et fixé à celle-ci par boulonnage ou tout autre moyen de serrage assurant la fixation et l'étanchéité. 



   Ce mode de réalisation du pavillon n'est évidemment possible qu'en raison de la grande rigidité de   celui-ci,   due à sa constitution., ainsi qu'il est décrit plus haut. Le caractère démontable du   pavillon   présente deux avantages principaux. 



   Le premier avantage vient du mode de construction du   pavillon   lui- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 même, monté préalablement en une seule pièce, puis fixé à la caisse égale- ment en une seule pièce. 



   Le second avantage vient du fait que le toit du véhicule étant pratiquement amovible à volonté, il devient possible de placer et enlever les charges lourdes, telles que les machines avec précision par le haut dans le véhicule, aux points d'implantation prévus. La conséquence de cette pos- sibilité est qu'il devient possible de déposer les machines directement sur les longerons du châssis; lorsque la répartition des charges le permet et dans ce cas  de supprimer le plancher proprement dit. On gagne donc le poids correspondant. Il en est de même dans le cas de caisse poutre à soubasse- ment.. caisson à section constante, la liaison du pavillon aux parois de la caisse peut être réalisée pour pouvoir utiliser le pavillon   lui-même   comme éléments travaillant en liaison avec tous les autres éléments de la caisse. 



   La manutention du pavillon s'effectue grâce à des anneaux fixés à l'extérieur de celui-ci et qui permettent sa prise par les engins de leva- ge et de manutention tels, que grues, ponts roulants, chèvres ou autres. 



   L'invention sera mieux comprise en se référant au dessin annexé sur   lequels   
La fige 1 est une vue en perspective d'une caisse de car dans la- quelle de   nanbreux   arrachements ont été faits, permettant de voir les dé - tails de construction,
La fige 2 est une vue en plan du plancher, la tôle supérieure ayant été enlevée pour permettre de voir les différentes cellules, 
La fige 3 est une vue montrant en traits forts la partie supérieure de la carrosserie dans laquelle sont disposées les cellules. 



   La fige 4 est une vue correspondant à la fige 3 pour la partie inférieure du car, les cellules étant marquées en traits forts. 



   La fige 5 est une coupe suivant V-V de la fig. 3 et de la fig.4. 



   La fige 6 est une coupe suivant   VI-VI   des figs. 3 et 4. 



   La fige 7 est une perspective partiellement arrachée   d'une   carrosserie de   semi-remorque,   illustrant plus particulièrement le cas où la carrosserie forme poutre. 



   La fige 8 est une coupe transversale de la   semi-remorque   représentée sur la fig.   7   et 
La figo 9 est une partie d'une coupe longitudinale de la semiremorque de la fig. 7 à l'endroit des suspensions de l'essieu arrière. 



   Si   l'on   se reporte tout   d' abord   aux figs1   à   6, on voit que l'ensemble de la carrosserie, du plancher, des éléments de coté et des côtés de pavillon, est constitué par des cellules réalisées au moyen d'une paroi extérieure 1, et d'une paroi intérieure   2,   les cellules étant fermées dans le sens transversal par des fers en forme d'oméga   3,   et dans le sens longitudinal par d'autres fers plus légers 4. 



   On se rend compte sur la   fig. 2   que les cellules ainsi constituées sont complètement fermées. 



   Pour   empêcher   les tôles de vibrer, celles-ci sont réunies les unes aux autres par des tendeurs 5 et forment des troncs de cône réunis aux parois 1 et 2. 



   Ce dispositif est extrêmement précieux pour éviter le bruit qui se produit habituellement dans les voitures, et qui ressemble à un   ronfle-   ment de la carrosserie. 



   Des cellules telles que celles qui viennent   d'être   décrites constituent le plancher, les parois latérales 6 (fige 1) et les cotés des pavil- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 lons 7 et   l'arrière   de la carrosserie. 



   Dans ces cellules les fers 3 et 4 jouent un rôle d'écartement et   n'ont   pas pour but de renforcer la carrosserie constituée par des   cellu-   les formant un ensemble rigide. 



   Dans les côtés de pavillon 7, les éléments d'écartement sont disposés à la partie supérieure des glaces 8 et   à   la partie supérieure des côtés de pavillon 9, le dessus du pavillon 10 est en tôle nervurée longitudinalement. 



   Cette tôle nervurée mince est d'ailleurs utilisée comme paroi intérieure des cellules. 



   De place en place, à l'endroit des montants Il des fenêtres 12 sont disposés des arceaux 13 en fer en oméga consolidant transversalement l'ensemble de la carrosserie. 



   Ces arceaux 13 sont disposés à l'intérieur des cellules et servent   eux-mêmes   de pièces d'écartement.. 



   Les arceaux 13 constituent un contour fermé entourant la carrosserie. 



   Pour faciliter le remplacement des tôles extérieures des côtés, en cas d'accident ayant abimé la paroi du car, les tôles extérieures des   pa-   rois de c8té sont simplement vissées et ne sont soudées que les autres tôles de formation de cellules. 



   En principes toutes les cellules, sauf celles des   c8tés,   sont entièrement soudées par points. 



   Pour faciliter la construction de la carrosserie, celle-ci est réalisée en deux parties, une partie supérieure (fig. 3) et une partie inférieure (figo 4). Les deux parties sont réunies à peu près à hauteur de la moitié des fenêtres et complètent les arceaux de raidissage 13. 



   La réunion se fait par soudure par points. 



   On obtient ainsi une caisse rigide que l'on peut fixer sur le châssisétant donné que la caisse n'a pas une même déformation que le chassis, et il convient de les réunir par un moyen élastique. 



   Ce moyen est représenté en coupe perspective sur la fig. 1 et en élévation sur la fige 6. 



   Un gros bloc de caoutchouc bi-conique 14 est fixé par une tige   15.   



   Le châssis 16 reçoit le bloc 14 et les tiges 15 sur des consoles 17. 



   Pour éviter au maximum tout   bruit..   les tiges métalliques 15 de fixation ne sont pas en contact directement avec les fers de la consolle 17 et une rondelle insonore 13 est interposée entre le boulon d'extrémité de la tige 15 et la console. 



   Les blocs 14   bi-coniques   constituent des points d'appui de la caisse et en même temps centrent celle-ci sur le châssis. 



   Les tiges 15 passent à travers le plancher et fixent celui-ci sur les blocs 14. 



   Les blocs 14 se logent facilement dans les tendeurs des cellules 5 de forme tronconique. 



   Une cale en bois ou en matière élastique 19 est disposée sous la carrosserie et coopère avec les blocs 14 pour réaliser une suspension élastique. 



   Les cales 19 sont fixées sur le châssis, mais ne sont pas fixées sur la caisse de façon à permettre de légers déplacements entre le plancher 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 et le   châssis.   



   On vient de voir que les tendeurs de cellule 5 servaient au cen- trage de la caisse sur le châssis. 



   Ces tendeurs peuvent être également utilises à d'autres fins et servir par exemple de support pour les sièges, les sièges 20 étant fixés sur les parois de coté du car, précisément sur des tendeurs 5. 



   Enfin, pour diminuer au minimum le bruit et les vibrations des tôles, du mastic ou autre matière plastique analogue est logé dans les rai- nures des   tôles.   



   L'une ou les deux parois de cellules peuvent comporter des rainu- res de raidissage dans lesquelles on dispose le mastic. 



   Celui-ci absorbe les vibrations et rend les cellules insonores. 



   Comme on l'a vu dans la description précédente, la carrosserie de car ne comporte ni longerons longitudinaux, ni traverse de force suffisan- te pour supporter la carrosserie, ni brancard de pavillon. 



   Les logements des roues 21 peuvent être constitués également par des cellules analogues à celles qui constituent le plancher. 



   Le logement de la roue de secours ou la caisse à outils située à l'arrière peut former l'un des sièges arrière et   'être   lui-même réalisé par des cellules. 



   Si l'on se reporte maintenant aux   figs. 7   à 9, on voit que la   semi=remorque   qui y est représentée compoend une carrosserie réalisée dans ses grandes lignes selon les principes et caractéristiques décrits ci-dessus, mais comportant toutefois un plancher formant caisson permettant la suppression du   châssis.   



   Ce plancher comporte., comme précédemment deux parois 22 et   23,   sensiblement parallèles, séparées par des éléments d'écartement qui cloisonnent l'espace existant entre les parois 22 et 23 et forment ainsi des cellules. Chaque cellule renferme un élément spécial   24.,   déjà décrit et réunissant les parois des cellules et évitant les vibrations des tôles. 



   L'écartement des parois 22 et 23 est toutefois plus important que dans la réalisation représentée sur les figs. 1 à 6 et les éléments   d'écar-   tement longitudinaux sont constitués par des fers profilés 25 à section transversale en oméga. Ces fers s'étendent sur pratiquement toute la longueur de la   semi-remorque   et lui donnent la rigidité longitudinale. 



   Les cloisonnements transversaux sont constitués par des fers légers 26 réunissant les fers profilés 250 
On obtient ainsi un plancher formant caisson, qui coopère avec l'ensemble de la semi-remorque pour constituer une carrosserie travaillant comme une poutre, le plancher étant suffisamment résistant pour supporter des charges lourdes telles que des   machines-outils   par exemple. 



   Bien entendu la carrosserie comprend des alvéoles   27   dans lesquelles les roues 28 peuvent passer. Ces roues sont montées sur des essieux liés à des ressorts 29 dont les extrémités s'artieulent à des mains en   tôle   pliée 30. 



     Au-dessus   des points d'articulation des ressorts 29; le plancher comporte transversalement des fers profilés. On peut prévoir par exemple comme représenté sur la   fig.   9, un fer profilé en   oméga   au-dessus de certains des points d'articulation, et la combinaison d'un fer profilé en oméga 32 et d'un fer en L 33   au-dessus   d'autres articulations, s'il est nécessaire de renforcer encore le plancher à ces dernières places, à cause, par exemple, de l'existence de vérins de support 34. 



   Bien entendu, la description qui vient   d'être   donnée avait unique- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ment pour but de faire comprendre l'invention et on peut changer des détails de réalisations ou appliquer l'invention   à   d'autres véhicules, tels que ca-   mion   ou voiture de plus petites dimensions, sans changer l'esprit de   l'inven-   tion. En particulier., les perfectionnements et modifications représentés aux figs  7   à 9 peuvent s'appliquer non seulement   à   une semi-remorque, mais   à   tout type de carrosserie pour véhicule. 



   REVENDICATIONS. le Carrosserie pour véhicules et en particulier pour voitures au-   tcmobiles   de grande dimension, tel que camion, car ou analogues caractérisées en ce que la caisse de la carrosserie est constituée par des cellules rigides comportant deux parois entre lesquelles sont disposés des éléments légers d'écartement fermant chaque cellule. 



   2. 'Carrosseries suivant 1 caractérisées en ce que les cellules constituent le plancher, les parois, l'arrière de la carrosserie et les   côtés   de pavillon. 



   3. Carrosseries suivant 1 et 2 caractérisées en ce que la paroi intérieure des cellules est réalisée par une tble mince nervurée dans le sens longitudinal de la carrosserie. 



   4. Carrosseries suivant 1   à   3 caractérisées en ce que la paroi de la carrosserie est consolidée par des arceaux à contour fermé s'étendant sur toute la section transversale de la carrosserie. 



   5. Carrosserie suivant 1 caractérisée en ce qu'elle est   consti-   tuée par des cellules rigides sans longerons longitudinaux traverses ou brancards de pavillon. 



   6. Carrosserie selon 1 à   5.,   caractérisée en ce que le toit est constitué par une   tôle   mince nervurée longitudinalement et réunissant les cellules de coté du pavillon. 



   7. Carrosserie suivant 1 à 6 caractérisée en ce qu'une liaison rigide réunie les deux parois de chaque cellule aux environs de leur centre. 



   8. Carrosserie suivant 1 à 7 caractérisée en ce qu'une matière plastique constituée par exemple par du mastic est placée dans des rainures des t8les utilisées pour la construction des cellules. 



   9. Carrosserie suivant 1 à 8 caractérisée en ce que le plancher de la carrosserie est fixé sur le châssis au moyen d'éléments élastiques, par exemple en caoutchouc, solidaires du châssis par l'intermédiaire d'une fixation n'ayant pas de contact avec le châssis que par des organes insonores. 



   10. Carrosserie suivant1 à 9 caractérisée en ce que le plancher de la carrosserie forme caisson et comporte deux parois entre lesquelles des cellules sont ménagées par des éléments d'écartement des parois comprenant des fers profilés, en   oméga   par exemple, s'étendant dans le sens de la longueur de la carrosserie. 



   11. Carrosserie suivant 1 à 10 caractérisée en ce que des éléments d'écartement sont disposés entre les parois perpendiculairement aux fers profilés de façon à former des cellules intérieures au plancher. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  BODYWORK FOR VEHICLE.



   The subject of the invention is improvements in bodywork for vehicles and in particular for large-sized motor cars such as trucks, etc.



   One of the aims of the invention is the construction of light bodies not comprising longitudinal spars, stretchers, pavilions or sleepers.



   Another object of the invention is to allow rapid construction in series in which a considerable weight of sheets is saved.



   According to the invention, the body of the bodywork is formed by rigid cells comprising two walls between which are arranged light spacing elements closing each cell.



   The cells in question can constitute the floor, the walls, the rear of the body and the roof dimensions.



   The lower wall of the cells can be made of thin sheet metal ribbed in the longitudinal direction of the bodywork
Closed contour arches extending over the entire cross section of the bodywork consolidate it @
The roof is formed by a thin sheet ribbed longitudinally and bringing together the cells on the side of the pavilion,
Each cell has a rigid connection uniting the two walls around their center.



   A plastic material, for example putty, is placed in

 <Desc / Clms Page number 2>

 grooves in the sheets used for the construction of the cells.



   Finally, the floor of the bodywork is fixed to the chassis by means of elastic elements, for example rubber., Integral with the chassis by means of a fixing having contact with the chassis only by soundproof members.



   The scope of the invention also extends to certain special embodiments, facilitating the elimination of the vehicle chassis, or comprising only one axle, as is the case for semi-trailers.



   The first of these variants make it possible to produce a body forming a beam., Sufficiently rigid not only to support itself? but to be able to be loaded with different materials., and even with heavy machines such as machine tools, when it concerns, for example, workshop trailers.
The production of a very rigid body-beam is especially advantageous in the case of semi-trailers which are supported at the rear by an axle and which rest on a tractor for example by the end of their front part.



   According to the invention., The floor of the bodywork box-shaped and comprises two walls between which cells are formed by wall spacing elements comprising profiled irons, in omega for example., Extending in the direction of the body length.



   Spacer elements are further arranged between the walls perpendicular to the profiled irons so as to form cells inside the floor.



   In the event that the vehicle does not have a chassis? the lower part of the floor receives the suspension components of the axles, and resistant spacer elements constituted for example by profiled omega irons, are placed between the walls of the floor, near or to the right of the attachment points of the components suspension of the axles, these spacers having a direction substantially perpendicular to the length of the vehicle.



   Another variant relates more particularly to the roof or pavilion that the body has.



   In the case mentioned above where the bodywork is that of a vehicle intended for the transport of heavy loads, for example a machine weighing several tons, the location of this machine in the vehicle is of great importance.
These machines are very difficult to handle, once they are introduced into the vehicle, the vehicle being closed from all sides.



   Gold? it is essential., both from the installation point of view, and from the registered point of view, for example in the event of an overhaul., that the machines can be easily removed separately? without causing the dismantling of the whole installation.



   The invention therefore also consists in constituting the roof or wing of the vehicle in the form of an independent assembly which can be completely dismantled so as to be able to be adapted to the body using a crane, traveling crane or the like, and fixed to it by bolting or any other tightening means ensuring the fixing and sealing.



   This embodiment of the pavilion is obviously only possible because of the great rigidity thereof, due to its constitution., As described above. The dismountable nature of the pavilion has two main advantages.



   The first advantage comes from the method of construction of the pavilion itself.

 <Desc / Clms Page number 3>

 even, pre-assembled in one piece, then attached to the body also in one piece.



   The second advantage comes from the fact that the roof of the vehicle being practically removable at will, it becomes possible to place and remove heavy loads, such as machines with precision from above in the vehicle, at the planned installation points. The consequence of this possibility is that it becomes possible to place the machines directly on the frame members; when the load distribution allows it and in this case to remove the floor itself. We therefore gain the corresponding weight. It is the same in the case of a sub-beam body. Constant section box, the connection of the roof to the walls of the body can be achieved in order to be able to use the roof itself as elements working in conjunction with all the components. other elements of the fund.



   The flag is handled by means of rings fixed to the outside of it and which allow it to be gripped by lifting and handling equipment such as cranes, overhead traveling cranes, goats or others.



   The invention will be better understood by referring to the appended drawing on which
Fig. 1 is a perspective view of a coach body in which several cutouts have been made, making it possible to see the construction details,
Fig. 2 is a plan view of the floor, the upper sheet having been removed to allow the different cells to be seen,
Fig 3 is a view showing in strong lines the upper part of the body in which the cells are arranged.



   Fig 4 is a view corresponding to Fig 3 for the lower part of the coach, the cells being marked in strong lines.



   Fig. 5 is a section along V-V of FIG. 3 and fig. 4.



   Fig 6 is a section along VI-VI of Figs. 3 and 4.



   Fig. 7 is a perspective partially broken away from a semi-trailer body, more particularly illustrating the case where the body forms a beam.



   The pin 8 is a cross section of the semi-trailer shown in FIG. 7 and
Figo 9 is part of a longitudinal section of the semi-trailer of fig. 7 at the location of the rear axle suspensions.



   If we refer first of all to figs 1 to 6, we see that the whole of the bodywork, the floor, the side elements and the roof sides, consists of cells made by means of a wall. outer 1, and an inner wall 2, the cells being closed in the transverse direction by omega-3 shaped irons, and in the longitudinal direction by other lighter irons 4.



   One realizes in fig. 2 that the cells thus formed are completely closed.



   To prevent the sheets from vibrating, they are joined to each other by tensioners 5 and form truncated cones joined to the walls 1 and 2.



   This device is extremely valuable for avoiding the noise which is usually produced in cars, and which resembles the hum of the bodywork.



   Cells such as those just described constitute the floor, the side walls 6 (freeze 1) and the sides of the pavilions.

 <Desc / Clms Page number 4>

 lons 7 and the rear of the body.



   In these cells, the irons 3 and 4 play a spacer role and are not intended to reinforce the bodywork formed by cells forming a rigid assembly.



   In the roof sides 7, the spacers are arranged at the top of the windows 8 and at the top of the roof sides 9, the top of the roof 10 is made of longitudinally ribbed sheet metal.



   This thin ribbed sheet is also used as the inner wall of the cells.



   From place to place, at the location of the uprights II of the windows 12 are arranged omega iron arches 13 transversely consolidating the entire body.



   These arches 13 are arranged inside the cells and themselves serve as spacers.



   The arches 13 constitute a closed contour surrounding the bodywork.



   To facilitate the replacement of the outer plates of the sides, in the event of an accident having damaged the wall of the coach, the outer plates of the side walls are simply screwed on and only the other cell forming plates are welded.



   In principle all cells, except those on the sides, are fully spot welded.



   To facilitate the construction of the body, it is made in two parts, an upper part (fig. 3) and a lower part (fig. 4). The two parts are joined together at about half the height of the windows and complete the stiffening arches 13.



   The meeting is done by spot welding.



   A rigid body is thus obtained which can be fixed to the frame given that the body does not have the same deformation as the frame, and it is necessary to join them together by elastic means.



   This means is shown in perspective section in FIG. 1 and in elevation on fig 6.



   A large bi-conical rubber block 14 is fixed by a rod 15.



   The frame 16 receives the block 14 and the rods 15 on brackets 17.



   To avoid noise as much as possible .. the metal fixing rods 15 are not in direct contact with the irons of the console 17 and a soundproof washer 13 is interposed between the end bolt of the rod 15 and the console.



   The bi-conical blocks 14 constitute points of support for the body and at the same time center the latter on the frame.



   The rods 15 pass through the floor and fix it on the blocks 14.



   The blocks 14 are easily housed in the tensioners of the cells 5 of frustoconical shape.



   A wedge made of wood or of elastic material 19 is arranged under the bodywork and cooperates with the blocks 14 to produce an elastic suspension.



   The wedges 19 are fixed on the frame, but are not fixed on the body so as to allow slight movements between the floor

 <Desc / Clms Page number 5>

 and the chassis.



   We have just seen that the cell tensioners 5 served to center the body on the chassis.



   These tensioners can also be used for other purposes and serve, for example, as a support for the seats, the seats 20 being fixed to the side walls of the coach, precisely on tensioners 5.



   Finally, to minimize the noise and vibrations of the sheets, mastic or other similar plastic material is housed in the grooves of the sheets.



   One or both of the cell walls may have stiffening grooves in which the mastic is placed.



   This absorbs vibrations and makes cells soundproof.



   As has been seen in the preceding description, the coach body has neither longitudinal side members, nor cross member of sufficient force to support the body, nor roof stretcher.



   The wheel housings 21 can also be formed by cells similar to those which constitute the floor.



   The housing of the spare wheel or the toolbox located at the rear can form one of the rear seats and 'itself be produced by cells.



   If we now refer to figs. 7 to 9, it can be seen that the semi = trailer which is represented therein compoend a body produced in broad outline according to the principles and characteristics described above, but comprising however a floor forming a box allowing the elimination of the chassis.



   This floor comprises., As previously two walls 22 and 23, substantially parallel, separated by spacer elements which partition the space existing between the walls 22 and 23 and thus form cells. Each cell contains a special element 24., already described and joining the walls of the cells and avoiding the vibrations of the sheets.



   The spacing between the walls 22 and 23 is however greater than in the embodiment shown in FIGS. 1 to 6 and the longitudinal spacers are formed by profile irons 25 with an omega cross section. These irons run virtually the entire length of the semi-trailer and give it longitudinal rigidity.



   The transverse partitions are formed by light irons 26 bringing together the profiled irons 250
A floor forming a box is thus obtained, which cooperates with the whole of the semi-trailer to form a bodywork working like a beam, the floor being sufficiently resistant to withstand heavy loads such as machine tools for example.



   Of course, the bodywork includes cells 27 in which the wheels 28 can pass. These wheels are mounted on axles linked to springs 29, the ends of which are articulated to folded sheet metal hands 30.



     Above the points of articulation of the springs 29; the floor comprises transversely profiled irons. It is possible for example to provide as shown in FIG. 9, an omega profile iron above some of the articulation points, and the combination of an omega 32 profile iron and a 33 L-iron above other joints, if necessary to further strengthen the floor in these latter places, because, for example, of the existence of support jacks 34.



   Of course, the description which has just been given had unique-

 <Desc / Clms Page number 6>

 The object of the invention is to make the invention understood and the details of embodiments can be changed or the invention can be applied to other vehicles, such as trucks or cars of smaller dimensions, without changing the spirit of the invention. tion. In particular, the improvements and modifications shown in FIGS. 7 to 9 can be applied not only to a semi-trailer, but to any type of bodywork for a vehicle.



   CLAIMS. Bodywork for vehicles and in particular for large-sized motor vehicles, such as trucks, cars or the like, characterized in that the body of the body is constituted by rigid cells comprising two walls between which are arranged light elements of gap closing each cell.



   2. Bodywork according to 1 characterized in that the cells constitute the floor, the walls, the rear of the body and the sides of the roof.



   3. Body according to 1 and 2 characterized in that the inner wall of the cells is produced by a thin ribbed tble in the longitudinal direction of the body.



   4. Body according to 1 to 3 characterized in that the wall of the body is consolidated by closed contour arches extending over the entire cross section of the body.



   5. Body according to 1 characterized in that it is constituted by rigid cells without longitudinal cross members or roof stretchers.



   6. Body according to 1 to 5., characterized in that the roof is constituted by a thin sheet ribbed longitudinally and joining the side cells of the roof.



   7. Body according to 1 to 6 characterized in that a rigid connection brings together the two walls of each cell around their center.



   8. Body according to 1 to 7 characterized in that a plastic material consisting for example of mastic is placed in the grooves of the t8les used for the construction of the cells.



   9. Body according to 1 to 8 characterized in that the floor of the body is fixed to the frame by means of elastic elements, for example rubber, integral with the frame by means of a fixing having no contact. with the frame only by soundproof organs.



   10. Bodywork according to 1 to 9 characterized in that the floor of the bodywork box-shaped and comprises two walls between which the cells are formed by wall spacers comprising profiled irons, in omega for example, extending into the length direction of the body.



   11. Body according to 1 to 10 characterized in that spacer elements are arranged between the walls perpendicular to the profiled irons so as to form internal cells in the floor.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

12. Carrosserie suivant 1 à 11 destinée à un véhicule ne comportant pas de châssis, caractérisée en ce que la partie inférieure du plancher reçoit les organes de suspension des essieux,, et des éléments d'écartement résistants constitués par exemple par des fers profilés en anega, sont placés entre les parois du planchers, à proximité ou au droit des points d' attache des organes de suspension des essieux ces éléments d'écartement ayant une direction sensiblement perpendiculaire à la longueur du véhiculée 13. Carrosserie suivant 1 à 12 caractérisée en ce que le pavillon constitue un élément d'ensemble indépendant, rigide, adaptable sur la caisse par boulonnage, ou tous autres moyens. <Desc/Clms Page number 7> 12. Body according to 1 to 11 intended for a vehicle not comprising a chassis, characterized in that the lower part of the floor receives the suspension members of the axles ,, and resistant spacer elements constituted for example by profiled irons in anega, are placed between the walls of the floor, near or in line with the attachment points of the suspension members of the axles, these spacer elements having a direction substantially perpendicular to the length of the vehicle 13. Body according to 1 to 12 characterized in that the roof constitutes an independent unit, rigid, adaptable to the body by bolting, or any other means. <Desc / Clms Page number 7> 14. Carrosserie suivant 1 à 13 caractérisée en ce que le pavil- lon est muni à l'extérieur de dispositif d'accrochage tels que des anneaux permettant sa manutention par une grue, un pont roulant ou machine analogue. 14. Body according to 1 to 13 characterized in that the pavilion is provided on the outside with a fastening device such as rings allowing its handling by a crane, an overhead crane or similar machine. 15. Carrosserie suivant 1 à 14 caractérisée en ce que les charges étant manutentionnées par le haut peuvent 'être déposées en des points précis directement à l'emplacement prévu, le papillon étant enlevé,, en annexe 6 dessins. 15. Body according to 1 to 14 characterized in that the loads being handled from the top can 'be deposited at specific points directly at the intended location, the butterfly being removed ,, in annex 6 drawings.
BE525847D BE525847A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE525847A true BE525847A (en)

Family

ID=159996

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE525847D BE525847A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE525847A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2853878A1 (en) REINFORCEMENT STRUCTURE FOR MOTOR VEHICLES
EP1245476A1 (en) Modular industrial vehicle
EP1609669B1 (en) Auxiliary chassis structure for haulage trucks with three axles, steerable, with tipping body.
FR2821323A1 (en) Self-supporting body for private motor vehicle has reinforcing structure with cross member extending over width of vehicle and fastened by ends to floor longitudinal supports on respective sides of vehicle
BE525847A (en)
FR2616722A1 (en) ALL-TERRAIN VEHICLE OF THE TYPE COMPRISING MEANS FOR RECEIVING, BY SUPERIMPOSITION, ANOTHER IDENTICAL VEHICLE
FR2882328A1 (en) FRONT STRUCTURE OF MOTOR VEHICLE
FR2970457A1 (en) BOGIE OF SUSPENDED RAIL VEHICLE
FR2548112A1 (en) LATERAL PROTECTION DEVICES FOR VEHICLES AND TRAILERS USING SUCH DEVICES
FR2933666A1 (en) DEVICE FOR REINFORCING A FRONT SEAT TRAY OF VEHICLE
FR2844766A1 (en) Chassis for lightweight motor vehicle has tubular aluminum lengthwise members and bolted-on cast aluminum alloy cross-members and arches
FR2919562A1 (en) Case for motor vehicle, has front structure with reinforcement element arranged near cab interior cell, where element is situated on side of apron and connects structure transversally to right front foot
EP3359408B1 (en) Wheeled rear axle assembly for motor vehicle incorporating a tank
EP3496998B1 (en) Utility vehicle with reinforced deck
EP1585699A1 (en) Material handling vehicle
EP1504953B1 (en) Mounting device for a dump bucket and vehicle equipped with such a device
FR2783487A1 (en) UNDER BODY FOR A VEHICLE TRAILER, PREFERABLY A CARAVAN
FR2882327A1 (en) Front structure for motor vehicle, has rear case extending vertically between frame and girder, where case is formed of profile soldered to frame and girder so as to form connection between two force absorption channels
FR3114566A1 (en) REINFORCED VEHICLE BODY
FR2919563A1 (en) AUTOMOTIVE VEHICLE BOX HAVING REINFORCED FRONT STRUCTURE AND CORRESPONDING VEHICLE.
FR2916414A1 (en) Reinforcement assembly for frame of e.g. front door, has reinforcement element provided with lower rail contacting with front structure pillar reinforcement, and forming front structure pillar stiffener and front structure pillar gusset
BE1010496A3 (en) And vehicle with the bucket.
FR3028478A1 (en) BODY STRUCTURE COMPRISING A REINFORCING ELEMENT
FR3122387A3 (en) Means of support for vehicle
BE439879A (en)