BE524236A - - Google Patents

Info

Publication number
BE524236A
BE524236A BE524236DA BE524236A BE 524236 A BE524236 A BE 524236A BE 524236D A BE524236D A BE 524236DA BE 524236 A BE524236 A BE 524236A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pump
shaft
centrifugal
casing
liquid manure
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE524236A publication Critical patent/BE524236A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04DNON-POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04D9/00Priming; Preventing vapour lock
    • F04D9/04Priming; Preventing vapour lock using priming pumps; using booster pumps to prevent vapour-lock
    • F04D9/041Priming; Preventing vapour lock using priming pumps; using booster pumps to prevent vapour-lock the priming pump having evacuating action
    • F04D9/042Priming; Preventing vapour lock using priming pumps; using booster pumps to prevent vapour-lock the priming pump having evacuating action and means for rendering its in operative
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04DNON-POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04D9/00Priming; Preventing vapour lock
    • F04D9/04Priming; Preventing vapour lock using priming pumps; using booster pumps to prevent vapour-lock
    • F04D9/044Means for rendering the priming pump inoperative
    • F04D9/049Means for rendering the priming pump inoperative by operator interventions

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structures Of Non-Positive Displacement Pumps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   FRANZ EISELE & SOHNE, résidant à   LAIZ-SIGMARINGEN     (Allemagne) .   



   POMPE A PURIN CENTRIFUGE AMORCABLE PAR UNE POMPE A VIDE. 



   Comme on le sait, les pompes centrifuges, utilisées fréquemment pour le transport du purin et celui de l'eau pure ou souillée, présentent l'inconvénient que, pour être amorcées, elles doivent être remplies avec de l'eau apportée de l'extérieur. Il est connu d'éliminer cet inconvénient par la prévision, sur l'arbre de commande qui porte la roue à ailettes de la pom- pe à purin, d'un piston rotatif faisant partie d'une pompe à piston rotatif agissant comme pompe à vide, pompe que l'on accouple temporairement à l'arbre de la roue à ailettes en vue de l'amorgage de l'installation de pompe et dont le canal d'aspiration d'air est mis en communication, au moins pendant ce laps de temps, avec le corps de la pompe centrifuge.

   Lorsque cette pompe à vide fonctionne, elle aspire de l'air depuis l'enveloppe de la pompe centri-    fuge, de sorte que lepurin peut affluer dans l'enveloppe de la pompe centrifuge, dont l'air a été évacué, et que cette dernière pompe peut désormais as-   surer le transport du liquide, après quoi on débraie la pompe à vide. 



   Dans la construction connue, le piston rotatif de la pompe à vide est monté directement sur l'arbre de la roue à ailettes. Ceci donne lieu à divers inconvénients. D'abord, l'arbre de la roue à ailettes, lequel continue à tourner pendant la marche de la pompe à purin centrifuge, provoque une usu- re intense et prématurée du forage de roulement du piston rotatif, qui est alors immobilisé sur cet arbre. D'autre part, cette disposition ne peut être réalisée que dans une installation de pompe nouvellement construite, alors qu'il serait avantageux de pouvoir appliquer une pompe à vide après coup aux pompes centrifuges existantes, cela sans avoir à entreprendre des transforma- tions et modifications coûteuses.

   D'autre part, l'établissement de la liaison à serrage entre l'arbre entraîné de la roue à ailettes et la pompe à vide, de même que l'ouverture et la fermeture du canal d'évacuation d'air allant de la pompe à vide à l'enveloppe de la pompe centrifuge, doivent s'effectuer au moyen d'une poignée de manoeuvre.

   Dans une pompe à purin centrifuge, dont l'a- morçage est assuré à l'aide d'une pompe à vide pouvant être embrayée à   1'.arbre   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de commande de la pompe à purin et être mise en communication avec celle-ci par l'intermédiaire d'un canal d'évacuation d'air, ce problème est résolu en ce sens que le mouvement de rotation est transmis temporairement de l'ar- bre entraîné de la pompe centrifuge à la pompe à vide à l'aide de moyens de transmission connus, en soi, par l'actionnement d'un levier de manoeuvre, de préférence à deux bras, qui effectue la liaison à serrage entre les organes de transmission, levier auquel est d'autre part relié, avantageusement, un dispositif obturateur, par exemple un tiroir, qui sert à ouvrir et à fermer le canal d'aspiration d'air. 



   Dans un mode de construction, et afin de satisfaire aux condi- tions formulées plus haut, le piston d'une pompe à piston rotatif, qui fonc- tionne comme pompe à vide, est disposé concentriquement par rapport à l'ar- bre de la pompe centrifuge, sur un moyeu de forme annulaire qui embrasse cet arbre et qui est solidaire de l'enveloppe qui entoure la pompe centri- fuge, ce piston étant muni d'un élément d'embrayage qui peut être mis en prise avec un élément d'embrayage complémentaire monté à coulissement axial sur l'arbre de la pompe centrifuge, par l'actionnement du levier pivotant mentionné plus haut.

   Selon un autre mode d'exécution, l'arbre d'une pompe à piston rotatif - pompe qui sert à créer une dépression et qui est monté sur l'enveloppe qui entoure cet arbre, les axes respectifs de la pompe à vide et de cet arbre étant décalés l'un par rapport à l'autre et parallèles entre eux - peut être entraîné en rotation depuis l'arbre d'entraînement de la pom- pe centrifuge à l'aide d'une courroie trapézoïdale par exemple, tandis que le levier de manoeuvre qui, dans ce mode de réalisation, peut être basculé dans un plan perpendiculaire par rapport aux arbres d'entraînement, est muni d'un appendice en forme de doigt, destiné à maintenir la courroie   trapézoï-   dale sous tension et pouvant présenter un galet tendeur.

   Dans ce mode d'exé- cution également,   l'accouplement   temporaire de la pompe à vide peut s'effec- tuer non pas au moyen d'une commande par courroie trapézoïdale, mais à l'ai- de de deux organes d'embrayage complémentaires, entre lesquels s'établit une liaison à serrage mutuel. Une disposition particulièrement avantageuse consiste à situer le canal d'aspiration d'air, qui débouche à l'intérieur de l'enveloppe de la pompe centrifuge, dans l'arbre de cette pompe, comme il est connu en soi, de préférence dans l'axe géométrique de cet arbre. 



     L'invention   sera exposée d'une manière plus détaillée en se ré- férant à deux exemples de réalisation représentés dans les dessins annexés, dans lesquels: la figure 1 est une vue en coupe de la pompe, côté commande, suivant la ligne A-B de la figure 2; la figure 2 est une vue en coupe longitudinale correspondant à la figure 1; la figure 3 est une vue d'élévation, côté commande, d'une autre forme de réalisation; la figure 4 est une vue latérale en coupe partielle correspon- dant à la figure 3. 



   Conformément à la disposition connue, l'arbre 1, muni à son ex- trémité d'une poulie 2, porte la roue à ailettes 3, disposée dans l'inté- rieur de l'enveloppe 4. Cette dernière présente un raccord d'aspiration 5 et un raccord de refoulement 6 pour le liquide transporté, ce dernier rac-   cord étant   muni d'une soupape-clapet 7 qui s'applique par gravité contre un siège prévu à l'intérieur de l'enveloppe, mais qui se soulève de ce siège sous la pression du liquide transporté, permettant ainsi à ce dernier d'at- teindre le raccord de refoulement 6,   d'où   il est dirigé vers la destina- tion voulue au moyen de conduites non représentées. 



   L'enveloppe 4 est munie d'un moyeu annulaire 8 qui entoure l'ar- bre 1 et sur la face extérieure duquel est disposé le piston 9 d'une pompe à piston¯rotatif, qui sert de pompe à vide. Un élément d'embrayage 10, so- lidaire de ce piston rotatif, peut être mis en prise avec un élément d'em- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 brayage 11 monté à coulissement axial sur l'arbre 1. Un ressort 12 est in- terposé entre les deux éléments d'embrayage. Un levier 14, monté à rota- tion autour du pivot 13, est relié à l'élément d'embrayage 11; de plus, un point de ce levier, situé au-dessus du pivot 13, est relié par une tringle 15 à un dispositif obturateur établi sous la forme d'un tiroir. 



   L'extrémité de l'arbre 1 sur laquelle est montée la roue à ailet- tes 3, est munie d'un forage central 17 qui communique d'une part, à tra- vers un forage transversal 18, avec l'intérieur de l'enveloppe 4 de la pom- pe centrifuge et d'autre part, par l'intermédiaire d'un canal transversal 19, avec un canal 20 prévu dans l'enveloppe   4.   Dans cette dernière est en outre prévu un canal 21 conduisant à la pompe à piston rotatif. Les canaux 20 et 21 peuvent être mis en communication ou isolés l'un de l'autre, sui- vant que le tiroir 16 occupe l'une ou l'autre de ses positions. L'extrémité de l'arbre 1 qui pénètre dans l'enveloppe 4 est recouverte, y compris   l'em-   bouchure du canal 18, d'un tamis 22. 



   Lorsqu'on désire mettre la pompe en marche, on produit la rota- tion de la poulie 2 depuis un moteur de commande disposé à l'extérieur de la pompe, de sorte que l'arbre 1 et la roue à ailettes 3 sont entraînés en rotation. Or, cette pompe ne peut refouler le purin ou tout autre liquide que lorsque ce dernier remplit tout l'espace intérieur de l'enveloppe 4 et que le niveau du liquide a atteint une hauteur déterminée. A cette fin, on fait pivoter le levier 14 dans le sens des aiguilles d'une montre, en consi- dérant la figure 2, de sorte que ce levier tourne autour de son pivot 13, en déplaçant axialement l'élément d'embrayage 11, après avoir vaincu la ten- sion du ressort 12, de sorte que cet élément se trouve en prise de serrage avec l'élément d'embrayage 10.

   Comme l'élément d'embrayage 11 est entraîné par l'arbre 1 lors de la rotation de celui-ci, le piston rotatif 9 partici- pera à la rotation de ces organes, vu la liaison existant désormais entre les éléments d'embrayage 10 et 11. Le pivotement susmentionné du levier 14 a eu d'autre part pour effet de déplacer le tiroir 16, de sorte que les ca- naux 20 et 21 communiquent désormais entre eux, établissant ainsi une com- munication entre la pompe à piston rotatif 9 et l'espace intérieur de l'en- veloppe 4 de la pompe centrifuge, en passant par les canaux 21,20, 19,17, 18. La pompe à piston rotatif, qui tourne à ce moment, aspire l'air de l'in- térieur de l'enveloppe 4 par le trajet de communication ainsi établi, de sorte que le purin peut pénétrer dans l'enveloppe 4 par le raccord d'aspi- ration 5.

   Le purin parvient ainsi dans le rayon d'action de la roue à ailet- tes 3 qui tourne solidairement avec l'arbre 1, après quoi cette roue re- foule le liquide ainsi aspiré vers la destination requise, à travers la tu- bulure de refoulement 6. 



   La pompe à vide 9 est débrayée aussitôt que l'air a été aspiré et que le purin à pris la place de celui-ci dans l'enveloppe 4 de la pompe centrifuge, ce débrayage étant réalisé en faisant pivoter le levier 14 dans le sens opposé, soit à l'inverse des aiguilles d'une montre, en considé- rant la figure 2. Ceci a pour effet d'écarter les éléments d'embrayage 11 et 10, de façon que la pompe à piston rotatif ne participe plus à la rotation de l'arbre 1. D'autre part, le tiroir 16 est déplacé de telle manière que les canaux 20 et 21 sont isolés l'un de l'autre. 



   Comme la pompe à piston rotatif est montée sur le prolongement 8 en forme de moyeu, elle n'est sujette à aucune dégradation ni usure de la part de l'arbre de commande, qui continue à tourner. 



   Les figures 3 et 4 montrent, à titre d'exemple, la manière dont une pompe à vide de cette nature peut être adjointe après-coup à une pompe à purin centrifuge,sans que l'installation doive subir des modifications importantes. Les organes qui correspondent à ceux des figures 1 et 2 portent les mêmes chiffres de référence. Ainsi, ici également, l'arbre d'entraîne- ment 1, muni de la poulie 2, porte la roue à ailettes 3 montée à rotation dans l'enveloppe 4, laquelle est munie du raccord d'entrée 5, du raccord de sortie 6 et du clapet 7 monté dans ce dernier. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'extrémité de l'arbre 1 qui pénètre dans l'enveloppe 4 est, ici également, munie d'un canal central 17, ainsi que de canaux transversaux 18 et 19, en communication avec le canal 17. L'extrémité antérieure de cet ar- bre est recouverte d'un tamis 22, comme dans la figure 2. 



   Dans ce mode de réalisation,la pompe à vide 9 est disposée sur la face supérieure de l'enveloppe qui entoure l'arbre 1 de la roue à ailet- tes. Cette face supérieure est nivelée soit par enlèvement de matière, soit par l'application de pièces d'adaptation qui épousent les formes des parties curvilignes de l'enveloppe, la surface plane ainsi constituée servant à re- cevoir le corps 25 de la pompe à vide 9 montée après coup et dont l'arbre d'entraînement 26, parallèle à l'arbre 1 de la pompe centrifuge, porte une poulie à double cône 27. Une courroie trapézoïdale 28 passe sur cette pou- lie, ainsi que sur une poulie à double cône   29.  montée sur l'arbre 1 de la pompe centrifuge, ces deux poulies pouvant être réunies par une liaison à serrage moyennant mise sous tension de cette courroie.

   Le corps de pompe 25 est muni d'un canal 20 qui peut être mis en communication temporaire avec un canal 21 allant vers la pompe à piston rotatif 9, de sorte qu'il s'éta- blit une communication ininterrompue depuis la pompe à piston rotatif rap- portée jusqu'à l'intérieur de l'enveloppe 4, communication par laquelle, une fois la pompe à piston rotatif mise en marche, l'air est aspiré de   l'en-   veloppe 4, dans laquelle peut ensuite affluer le purin. 



   L'accouplement temporaire de la pompe à piston rotatif 9 à l'arbre 1 de la pompe centrifuge, à l'aide de la courroie trapézoïdale 28, s'opère au moyen d'un levier 14 à deux bras pouvant être basculé autour du pivot 13 (Fig. 3) dans un plan perpendiculaire aux arbres 1 et 26, ce levier étant mu- ni, en un point situé à portée de la courroie trapézoïdale, d'un appendice en forme de doigt ou d'un galet tendeur 30, ce doigt ou ce tendeur servant à mettre la courroie trapézoïdale 28 sous tension après avoir été pressé contre celle-ci, de sorte que les poulies à double cône 27 et 29 se trouvent réunies par une liaison à serrage, ce qui assure la transmission du mouve- ment de rotation de l'arbre 1 à l'arbre 26 de la pompe à piston rotatif, de sorte que cette dernière est entraînée en rotation.

   Dans ce cas également, le levier 14 est réuni par une tringle 15 à un dispositif obturateur 16 établi en forme de tiroir, de sorte que les canaux 20 et 21 peuvent être soit en communication entre eux, soit isolés l'un de l'autre, suivant le cas. 



   Pour mettre l'installation de pompe en route, on fait pivoter le levier 14, de sorte que l'appendice en forme de doigt ou le galet tendeur 30, solidaire de ce levier, met sous tension la courroie trapézoïdale 28, ce levier établissant d'autre part la communication entre les canaux 20 et 21. 



  Cette position est représentée en traits mixtes dans la figure 3. La pompe à piston rotatif 9 est alors entraînée en rotation, aspire l'air de l'inté- rieur de l'enveloppe 4 par l'intermédiaire des canaux et permet ainsi l'af- flux du purin dans l'intérieur de l'enveloppe, de sorte que le transport ul- térieur peut être assuré par la roue à ailettes 3 qui tourne solidairement avec l'arbre 1. On débraie ensuite la pompe à air en ramenant le levier 14 à la position en traits pleins représentée dans la figure 3, de sorte que la courroie 28 se détend et que la pompe à vide cesse de participer au mou- vement de rotation de l'arbre 1. 



   Le mode d'exécution décrit en dernier lieu montre la manière dont une pompe à purin centrifuge existante peut être combinée après-coup avec une pompe à vide, cela moyennant des transformations relativement peu importantes. 



   Au lieu d'être réalisé par la mise sous tension et le relâche- ment d'une courroie trapézoïdale, l'accouplement temporaire de la pompe à vide 9 à l'arbre 1 de la roue à ailettes peut être opéré à l'aide d'un em- brayage. Ainsi, et conformément à un autre mode d'exécution, non représen- té, on peut prévoir sur l'arbre 1, entre la poulie 2 et un palier ex- - 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 térieur, un élément d'embrayage entraîné constamment en rotation solidaire avec cette poulie et qui peut être déplacé à l'aide d'un levier dans le sens longitudinal de l'arbre 1, c'est-à-dire axialement, et être mis en prise de serrage avec un élément d'embrayage complémentaire, monté librement sur cet arbre ou sur un moyeu de l'enveloppe, ce deuxième élément d'embrayage étant constitué par une roue dentée ou un plateau à friction à gorges triangulai- res.

   Comme on le voit, l'accouplement temporaire de la pompe à vide à l'ar- bre de la roue à ailettes peut être réalisé de plusieurs manières différen- tes qui remplissent toutes la condition qui stipule la combinaison, après coup, d'une pompe à purin centrifuge existante avec une pompe à vide au prix de transformations relativement minimes, ce qui procure, même dans les installations de pompe déjà existantes, l'avantage de pouvoir mettre en rou- te une pompe à purin centrifuge en évacuant l'air de l'enveloppe de la pompe centrifuge au moyen d'une pompe à vide pouvant être accouplée temporairement à l'arbre de la roue à ailettes, de façon que le purin puisse prendre la pla- ce de l'air dans l'enveloppe, pour être ensuite refoulé par la pompe centri-   fugeo   La pompe à vide sera de préférence une pompe à piston rotatif.

   On peut cependant utiliser dans ce but une pompe à palettes, une pompe à diaphragme ou une pompe à piston. 



   REVENDICATIONS. 



   1 - Pompe à purin centrifuge dont l'amorçage est assuré à l'aide d'une pompe à vide pouvant être embrayée à l'arbre de commande de la pompe à purin et être mise en communication avec celle-ci par l'intermédiaire d'un canal d'aspiration d'air, caractérisée en ce que le mouvement de rota- tion est transmis temporairement de l'arbre entraîné de la pompe centrifuge à la pompe à vide à l'aide de moyens de transmission connus en soi, par l'actionnement d'un levier de manoeuvre, de préférence à deux bras, qui ef- fectue la liaison à serrage entre les organes de transmission, levier au- quel est relié, avantageusement, un dispositif obturateur, par exemple un tiroir, qui sert à ouvrir et à fermer le canal d'aspiration d'air.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   FRANZ EISELE & SOHNE, residing in LAIZ-SIGMARINGEN (Germany).



   CENTRIFUGAL PURINE PUMP PRIMABLE BY A VACUUM PUMP.



   As we know, centrifugal pumps, frequently used for the transport of liquid manure and that of pure or dirty water, have the drawback that, to be primed, they must be filled with water brought from outside. . It is known to eliminate this drawback by providing, on the control shaft which carries the impeller of the liquid manure pump, a rotary piston forming part of a rotary piston pump acting as a rotary piston pump. vacuum, pump which is temporarily coupled to the shaft of the impeller for the purpose of priming the pump installation and whose air suction channel is placed in communication, at least during this period time, with the centrifugal pump body.

   When this vacuum pump is running, it draws air from the casing of the centrifugal pump, so that the purin can flow into the casing of the centrifugal pump, from which the air has been discharged, and this the last pump can now ensure the transport of the liquid, after which the vacuum pump is disengaged.



   In the known construction, the rotary piston of the vacuum pump is mounted directly on the shaft of the impeller. This gives rise to various drawbacks. First, the impeller shaft, which continues to rotate while the centrifugal slurry pump is in operation, causes intense and premature wear of the rotary piston bearing borehole, which is then immobilized on this shaft. . On the other hand, this arrangement can only be achieved in a newly built pump installation, whereas it would be advantageous to be able to apply a vacuum pump afterwards to existing centrifugal pumps, without having to undertake any modifications and costly modifications.

   On the other hand, the establishment of the clamp connection between the driven shaft of the impeller and the vacuum pump, as well as the opening and closing of the air discharge channel from the pump vacuum to the casing of the centrifugal pump, must be carried out by means of an operating handle.

   In a centrifugal liquid manure pump, the priming of which is effected by means of a vacuum pump which can be connected to the shaft

 <Desc / Clms Page number 2>

 control of the liquid manure pump and be put in communication with it via an air discharge channel, this problem is solved in that the rotational movement is temporarily transmitted from the ar - bre driven from the centrifugal pump to the vacuum pump using transmission means known per se, by the actuation of an operating lever, preferably with two arms, which performs the clamping connection between the transmission members, lever to which is also connected, advantageously, a shutter device, for example a slide, which serves to open and close the air suction channel.



   In one embodiment, and in order to satisfy the conditions formulated above, the piston of a rotary piston pump, which functions as a vacuum pump, is arranged concentrically with respect to the shaft of the centrifugal pump, on an annular-shaped hub which embraces this shaft and which is integral with the casing which surrounds the centrifugal pump, this piston being provided with a clutch element which can be engaged with an element of 'complementary clutch mounted axially on the shaft of the centrifugal pump, by actuating the pivoting lever mentioned above.

   According to another embodiment, the shaft of a rotary piston pump - pump which is used to create a vacuum and which is mounted on the casing which surrounds this shaft, the respective axes of the vacuum pump and of this shaft being offset with respect to each other and parallel to each other - can be rotated from the drive shaft of the centrifugal pump by means of a V-belt for example, while the operating lever which, in this embodiment, can be tilted in a plane perpendicular to the drive shafts, is provided with an appendage in the form of a finger, intended to keep the V-belt under tension and which can present a tensioner roller.

   Also in this embodiment, the temporary coupling of the vacuum pump can be effected not by means of a V-belt drive, but by means of two clutch members. complementary, between which a mutual tightening connection is established. A particularly advantageous arrangement consists in locating the air suction channel, which opens inside the casing of the centrifugal pump, in the shaft of this pump, as is known per se, preferably in the casing of the centrifugal pump. geometric axis of this tree.



     The invention will be explained in more detail with reference to two exemplary embodiments shown in the appended drawings, in which: FIG. 1 is a sectional view of the pump, on the control side, along the line AB of figure 2; FIG. 2 is a view in longitudinal section corresponding to FIG. 1; FIG. 3 is an elevational view, from the control side, of another embodiment; Figure 4 is a partial sectional side view corresponding to Figure 3.



   In accordance with the known arrangement, the shaft 1, provided at its end with a pulley 2, carries the paddle wheel 3, disposed inside the casing 4. The latter has a connection of. suction 5 and a discharge connection 6 for the liquid transported, the latter connection being provided with a check valve 7 which is applied by gravity against a seat provided inside the casing, but which lifts of this seat under the pressure of the transported liquid, thus allowing the latter to reach the discharge connection 6, from where it is directed to the desired destination by means of pipes not shown.



   The casing 4 is provided with an annular hub 8 which surrounds the shaft 1 and on the outer face of which the piston 9 of a rotary piston pump is arranged, which serves as a vacuum pump. A clutch element 10, integral with this rotary piston, can be engaged with a clutch element.

 <Desc / Clms Page number 3>

 clutch 11 mounted to slide axially on the shaft 1. A spring 12 is interposed between the two clutch elements. A lever 14, mounted for rotation around the pivot 13, is connected to the clutch element 11; in addition, a point of this lever, located above the pivot 13, is connected by a rod 15 to a shutter device established in the form of a drawer.



   The end of the shaft 1 on which the impeller 3 is mounted is provided with a central bore 17 which communicates on the one hand, through a transverse bore 18, with the interior of the shaft. casing 4 of the centrifugal pump and on the other hand, via a transverse channel 19, with a channel 20 provided in the casing 4. In the latter is further provided a channel 21 leading to the casing. rotary piston pump. Channels 20 and 21 may be placed in communication with or isolated from each other, depending on whether drawer 16 occupies either of its positions. The end of the shaft 1 which enters the casing 4 is covered, including the mouth of the channel 18, with a sieve 22.



   When it is desired to start the pump, the rotation of the pulley 2 is produced from a control motor arranged outside the pump, so that the shaft 1 and the impeller 3 are driven in rotation. However, this pump can only deliver the liquid manure or any other liquid when the latter fills the entire interior space of the casing 4 and the liquid level has reached a determined height. To this end, the lever 14 is rotated clockwise, with reference to figure 2, so that this lever rotates about its pivot 13, axially moving the clutch element 11. , after having overcome the tension of the spring 12, so that this element is in tight engagement with the clutch element 10.

   As the clutch element 11 is driven by the shaft 1 during the rotation of the latter, the rotary piston 9 will participate in the rotation of these members, given the connection now existing between the clutch elements 10. and 11. The aforementioned pivoting of lever 14 has also had the effect of moving spool 16, so that channels 20 and 21 now communicate with each other, thereby establishing communication between the rotary piston pump. 9 and the interior space of the casing 4 of the centrifugal pump, passing through the channels 21,20, 19,17, 18. The rotary piston pump, which is rotating at this moment, sucks in the air from inside the casing 4 via the communication path thus established, so that the liquid manure can enter the casing 4 via the suction connection 5.

   The liquid manure thus reaches the radius of action of the fin wheel 3 which rotates integrally with the shaft 1, after which this wheel pushes the liquid thus sucked back to the required destination, through the tube. discharge 6.



   The vacuum pump 9 is disengaged as soon as the air has been sucked in and the liquid manure has taken its place in the casing 4 of the centrifugal pump, this disengagement being carried out by rotating the lever 14 in the direction opposite, or counterclockwise, considering figure 2. This has the effect of moving the clutch elements 11 and 10 apart, so that the rotary piston pump no longer participates in the rotation of the shaft 1. On the other hand, the slide 16 is moved so that the channels 20 and 21 are isolated from each other.



   As the rotary piston pump is mounted on the hub-shaped extension 8, it is not subject to any degradation or wear from the control shaft, which continues to rotate.



   Figures 3 and 4 show, by way of example, how a vacuum pump of this nature can be subsequently added to a centrifugal liquid manure pump, without the installation having to undergo significant modifications. The bodies which correspond to those of Figures 1 and 2 bear the same reference numbers. Thus, here also, the drive shaft 1, provided with the pulley 2, carries the paddle wheel 3 rotatably mounted in the casing 4, which is provided with the inlet connection 5, the outlet connection 6 and the valve 7 mounted in the latter.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The end of the shaft 1 which enters the casing 4 is, here also, provided with a central channel 17, as well as transverse channels 18 and 19, in communication with the channel 17. The front end of this tree is covered with a sieve 22, as in figure 2.



   In this embodiment, the vacuum pump 9 is arranged on the upper face of the casing which surrounds the shaft 1 of the impeller. This upper face is leveled either by removing material or by applying adapters which follow the shapes of the curvilinear parts of the casing, the flat surface thus formed serving to receive the body 25 of the pump. vacuum 9 mounted afterwards and the drive shaft 26 of which, parallel to the shaft 1 of the centrifugal pump, carries a double cone pulley 27. A trapezoidal belt 28 passes over this pulley, as well as over a pulley double cone 29. mounted on the shaft 1 of the centrifugal pump, these two pulleys being able to be joined by a clamping connection by putting this belt under tension.

   The pump body 25 is provided with a channel 20 which can be placed in temporary communication with a channel 21 going to the rotary piston pump 9, so that there is uninterrupted communication from the piston pump. rotary brought to the interior of the casing 4, communication by which, once the rotary piston pump is started, the air is sucked from the casing 4, into which can then flow the manure.



   The temporary coupling of the rotary piston pump 9 to the shaft 1 of the centrifugal pump, by means of the V-belt 28, takes place by means of a lever 14 with two arms which can be swiveled around the pivot 13 (Fig. 3) in a plane perpendicular to the shafts 1 and 26, this lever being at a point located within reach of the V-belt, a finger-shaped appendage or a tensioner roller 30, this finger or this tensioner serving to put the V-belt 28 under tension after having been pressed against it, so that the double-cone pulleys 27 and 29 are joined by a clamping connection, which ensures the transmission of the movement - Rotation of the shaft 1 to the shaft 26 of the rotary piston pump, so that the latter is rotated.

   In this case also, the lever 14 is joined by a rod 15 to a shutter device 16 established in the form of a drawer, so that the channels 20 and 21 can be either in communication with each other or isolated from each other. , as the case may be.



   To start the pump installation, the lever 14 is pivoted so that the finger-shaped appendage or the tensioner roller 30, integral with this lever, puts the V-belt 28 under tension, this lever establishing d on the other hand communication between channels 20 and 21.



  This position is shown in phantom lines in Figure 3. The rotary piston pump 9 is then driven in rotation, sucks air from the interior of the casing 4 through the channels and thus allows the af- flow of liquid manure into the interior of the casing, so that subsequent transport can be ensured by the impeller 3 which rotates integrally with the shaft 1. The air pump is then disengaged by bringing the lever 14 to the position in solid lines shown in figure 3, so that the belt 28 slackens and the vacuum pump ceases to participate in the rotational movement of the shaft 1.



   The embodiment described last shows how an existing centrifugal slurry pump can be subsequently combined with a vacuum pump, with relatively minor conversions.



   Instead of being achieved by energizing and releasing a V-belt, the temporary coupling of the vacuum pump 9 to the shaft 1 of the impeller can be operated using 'a clutch. Thus, and in accordance with another embodiment, not shown, it is possible to provide on the shaft 1, between the pulley 2 and an ex- - bearing.

 <Desc / Clms Page number 5>

 tior, a clutch element driven constantly in rotation integral with this pulley and which can be moved by means of a lever in the longitudinal direction of the shaft 1, that is to say axially, and be placed in tightening engagement with a complementary clutch element, freely mounted on this shaft or on a hub of the casing, this second clutch element being constituted by a toothed wheel or a friction plate with triangular grooves.

   As can be seen, the temporary coupling of the vacuum pump to the impeller shaft can be achieved in several different ways which all fulfill the condition which stipulates the combination, after the fact, of a existing centrifugal liquid manure pump with a vacuum pump at the cost of relatively minimal conversions, which provides, even in existing pump installations, the advantage of being able to start a centrifugal liquid manure pump by evacuating the air the casing of the centrifugal pump by means of a vacuum pump which can be temporarily coupled to the shaft of the impeller, so that the liquid manure can take up the space of the air in the casing, to then be delivered by the centrifugal pump. The vacuum pump will preferably be a rotary piston pump.

   However, a vane pump, a diaphragm pump or a piston pump can be used for this purpose.



   CLAIMS.



   1 - Centrifugal liquid manure pump, the priming of which is ensured by means of a vacuum pump which can be connected to the control shaft of the liquid manure pump and be put in communication with the latter by means of 'an air suction channel, characterized in that the rotational movement is transmitted temporarily from the driven shaft of the centrifugal pump to the vacuum pump by means of transmission means known per se, for example the actuation of an operating lever, preferably with two arms, which performs the clamping connection between the transmission members, a lever to which is advantageously connected a shutter device, for example a drawer, which serves to open and close the air suction channel.


    

Claims (1)

2 - Pompe à purin centrifuge selon la revendication 1, caracté- risée en ce que le piston d'une pompe à piston rotatif, qui fonctionne com- me pompe à vide, est disposé concentriquement par rapport à l'arbre de la pompe centrifuge, sur un moyeu de forme annulaire, qui embrasse cet arbre et qui est solidaire de l'enveloppe qui entoure la pompe centrifuge, ce piston étant muni d'un élément d'embrayage qui peut être mis en prise de serrage avec un élément d'embrayage complémentaire monté à coulissement axial sur l'arbre de la pompe centrifuge. 2 - Centrifugal liquid manure pump according to claim 1, characterized in that the piston of a rotary piston pump, which functions as a vacuum pump, is arranged concentrically with respect to the shaft of the centrifugal pump, on an annular-shaped hub, which embraces this shaft and which is integral with the casing which surrounds the centrifugal pump, this piston being provided with a clutch element which can be put into clamping engagement with a clutch element complementary axially sliding on the shaft of the centrifugal pump. 3. - Pompe à purin centrifuge selon la revendication 1, caracté- risée en ce que l'arbre d'une pompe à piston rotatif - pompe qui sert à créer une dépression et qui est montée sur l'enveloppe qui entoure cet ar- bre, les axes respectifs de la pompe à vide et de cet arbre étant décalés l'un par rapport à l'autre et parallèles entre eux - peut être entraîné à rotation depuis l'arbre d'entraînement de la pompe centrifuge à l'aide d'une courroie trapézoïdale par exemple, tandis que le levier de manoeuvre, qui peut être basculé dans un plan perpendiculaire par rapport aux arbres d'en- traînement, est muni d'un appendice en forme de doigt ou d'un galet tendeur, destiné à maintenir la courroie trapézoïdale sous tension. 3. - Centrifugal liquid manure pump according to claim 1, characterized in that the shaft of a rotary piston pump - pump which serves to create a vacuum and which is mounted on the casing which surrounds this shaft. , the respective axes of the vacuum pump and of this shaft being offset with respect to each other and parallel to each other - can be rotated from the drive shaft of the centrifugal pump by means of 'a V-belt for example, while the operating lever, which can be tilted in a plane perpendicular to the drive shafts, is provided with an appendage in the form of a finger or a tensioning roller, intended keep the V-belt under tension. 4.- Pompe à purin centrifuge selon les revendications 1 à 3, ca- ractérisée en ce que le canal d'aspiration d'air, qui débouche à l'inté - rieur de l'enveloppe de la pompe centrifuge, est pratiqué dans l'arbre de cette pompe, comme il est connu en soi, de préférence dans l'axe géométrique de cet arbre. 4.- Centrifugal liquid manure pump according to claims 1 to 3, charac- terized in that the air suction channel, which opens into the interior of the casing of the centrifugal pump, is formed in the chamber. 'shaft of this pump, as is known per se, preferably in the geometric axis of this shaft.
BE524236D BE524236A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE524236A true BE524236A (en)

Family

ID=158923

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE524236D BE524236A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE524236A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3045603A (en) * 1959-10-26 1962-07-24 Barnes Mfg Co Self-priming centrifugal pump

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3045603A (en) * 1959-10-26 1962-07-24 Barnes Mfg Co Self-priming centrifugal pump

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3145745B1 (en) Vehicle-mounted hydraulic assistance device and method for evacuating such a device
FR2486197A1 (en) PRESSURE LUBRICATION DEVICE OF A MOTOR SHAFT
EP0082039B1 (en) Hydrostatic clutch
FR2525989A2 (en) LABELING DEVICE FOR BOTTLES OR SIMILAR ARTICLES
FR2514080A1 (en) PERISTALTIC PUMP WITH MOBILE STATOR
FR2549553A1 (en) CLUTCH FOR WORKING VEHICLE AS MOTORCYCLE
EP0647295B1 (en) Ratio change control method and related gear transmission device, in particular for a vehicle
FR2785352A1 (en) Hydraulically driven, continuously variable bevel slide belt drive with integrated torque sensor
BE524236A (en)
FR2688852A1 (en) HYDROMECHANICAL DRIVE SYSTEM FOR TRAINING VEHICLES OF PUBLIC WORKS OR THE LIKE.
FR2749045A1 (en) COMPRESSOR, IN PARTICULAR FOR AIR CONDITIONING SYSTEMS IN VEHICLES
EP0381716B1 (en) Clutch control device
FR2742631A1 (en) ROUND BALL PRESS FOR HARVEST PRODUCT
FR2692328A1 (en) Torque limiter for rotating machine.
FR2649449A1 (en) Vane-type vacuum pump for boost systems in motor vehicles.
FR2767634A1 (en) Silage separator
FR2884286A1 (en) Rotating axial piston hydraulic pump, has part with side including recess directly communicating with volume and pipeline, where recess is opposite to inlet orifice, and cylinder head whose position is reversed to preset degree
FR3031962A1 (en) METHOD FOR DRIVING ROTATION OF AN AIRCRAFT WHEEL
CH359935A (en) Friction clutch device
BE338658A (en)
FR2463094A1 (en) Centrifugal clutch assembly for hoist - has hydraulic command to ensure entrainment at low speeds
FR2770741A1 (en) Transmission system for agricultural machinery
BE409592A (en)
FR2688034A1 (en) Improvement to hydraulic pumps with pistons equipped with an intake valve
FR2613804A1 (en) Device for the hydromechanical transmission of rotational movement