BE517816A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517816A
BE517816A BE517816DA BE517816A BE 517816 A BE517816 A BE 517816A BE 517816D A BE517816D A BE 517816DA BE 517816 A BE517816 A BE 517816A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
radioactive
ionizer
chamber
coating
radiation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517816A publication Critical patent/BE517816A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03CMAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03C3/00Separating dispersed particles from gases or vapour, e.g. air, by electrostatic effect
    • B03C3/34Constructional details or accessories or operation thereof
    • B03C3/40Electrode constructions
    • B03C3/41Ionising-electrodes
    • B03C3/43Ionising-electrodes radioactive
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B03SEPARATION OF SOLID MATERIALS USING LIQUIDS OR USING PNEUMATIC TABLES OR JIGS; MAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03CMAGNETIC OR ELECTROSTATIC SEPARATION OF SOLID MATERIALS FROM SOLID MATERIALS OR FLUIDS; SEPARATION BY HIGH-VOLTAGE ELECTRIC FIELDS
    • B03C3/00Separating dispersed particles from gases or vapour, e.g. air, by electrostatic effect
    • B03C3/34Constructional details or accessories or operation thereof
    • B03C3/38Particle charging or ionising stations, e.g. using electric discharge, radioactive radiation or flames

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE ET DISPOSITIF POUR LA CHARGE ELECTRIQUE DES PARTICULES ETRANGERES D'UN
COURANT DE GAZ. 



   La présente invention est relative à un procédé et à un dispositif servant à charger électriquement des particules étrangères solides et liquides entraînées par un courant de gaz, par rencontre de ces particules avec des molécules de gaz ionisées, produites dans le courant de gaz. 



   Le procédé est caractérisé par le fait qu'on fait   passgr   le courant de gaz dans un espace dans lequel, au moyen de sources de rayonnement radio-actives réparties dans l'espace,   à   émission alpha prépondérante et rayonnement gamma plus faible allant en diminuant, on produit un   rayonnement   radioactif et,à l'aide de moyens supplémentaires, un champ électrique efficace au moins dans des parties de cet espace, ce champ étant dirigé surtout trans-   versalement     à   la direction de circulation du gaz et exerçant une force sur les molécules de gaz ionisées produites par le rayonnement radioactif, en direction des lignes du champ. 



   Le dispositif servant à la mise en oeuvre du procédé est caractérisé par le fait que l'espace dans lequel passe le courant de gaz comporte des sources de rayonnement radioactives, réparties dans l'espace, à émission alpha prépondérante et rayonnement gamma plus faible allant en diminuant, et des moyens servant à produire un champ électrique supplémentaire, dirigé à peu près transversalement au sens de circulation du gaz. 



   On connaît déjà des dispositifs servant à ioniser des gaz en vue de la charge des particules étrangères entraînées par eux,   comme   par exemple dans les filtres électriques servant à séparer du courant de gaz les particules étrangères, par déviation des particule s chargées au moyen de champs électriques dans un système d'électrodes au travers duquel passe le courant de gaz. 



  Ces filtres électriques nécessitent pour la plus grande partie une décharge électrique à effluve (effet de couronne) à la surface de fils minces ou d'élec- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 trodes d'une autre forme, pour ioniser les gaz pénétrant dans le filtre électrique . Indépendamment de la grande dépense technique nécessitée par ces ionisateurs à effluve, du fait de la tension électrique élevée nécessaire pour produire le phénomène d'effluve et le bon isolement nécessaire des électro- des, ce mode d'ionisation provoque une nouvelle formation de gaz. Dans un courant d'air,par exemple, il se produit en quantité sensible de l'ozone et des gaz nitreux, ce qui limite fortement l'utilisation de ces filtres électriques. 



   On a également déjà propcsé d'autres ionisateurs - par exemple de la lumière ultraviolette et des rayonnements radioactifs - mais jusqu'à présent on ne les a jamais encore utilisés à l'échelle industrielle car ces appareils présentent un effet d'ionisation beaucoup trop faible ou, comme avec le rayonnement radioactif, on dispose bien d'une énergie suffisante, mais cette énergie ne peut être rendue efficace que pour la plus faible partie én vue de la charge des particules étrangères. 



   Selon la présente invention, on utilise des sources de rayonnement radioactives avec émission alpha prépondérante, mais il est pris des dispositions supplémentaires qui, d'une part, permettent une transformation complète de l'énergie de chaque particule alpha émise en un nombre élevé correspondant de molécules de gaz ionisées et qui, d'autre part, au moyen d'un champ électrique superposé de façon déterminée à l'espace dans lequel se fait le rayonnement radioactif, rendent efficace la totalité des molécules de gaz ionisées pour charger électriquement les particules étrangères entrai- nées par le courant de gaz. Il en résulte qu'en n'utilisant que de très faibles quantités de substance radioactive, on a un degré d'ionisation élevé, en évitant tous les inconvénients des ionisateurs à effluve. 



   On a représenté quelques formes de réalisation, données à titre d'exemple, de dispositifs servant à la mise en oeuvre du procédé, sur les dessins annexés dans lesquels : 
Les fig. 1 et 2 représentent un ionisateur à section en forme de   secteur.   



   Les   fige 3   et   4   représentent l'assemblage de quatre ionisateurs en forge de secteur pour constituer un ionisateur tubulaire. 



   La fige -représente une variante d'un ionisateur tubulaire . 



   Les fige 6 et 7 représentent un ionisateur de section   rectangu-   laire . 



   Les fig. 8 et 9 représentent un ionisateur tubulaire avec plu- sieurs sources de rayonnement, 
On a représenté schématiquement, vue de face sur la fig, 1 et en coupe sur la fig.   2,   un exemple de réalisation de   l'ionisateur   selon l'invention, cet ionisateur étant en forme de secteur avec un revêtement ra- dioactif 1 au sommet. La chambre de l'ionisateur est constituée dans ce cas par une ouverture en forme de secteur dans un corps 2 en une matière non con- ductrice électriquement et elle comporte un angle d'ouverture (fig. 1) de
90    ou'   plus.

   Dans cette forme de la section de l'ionisateur, dans lequel l'air passe en direction de la flèche 3 (fig. 2), une partie aussi grande que possible de l'émission alpha provenant du revêtement radioactif 1, est , utilisée pour provoquer une ionisation intensive du courant d'air, Le reve- tement 1, constitué par des substances radioactives avec émission alpha pré- pondérante,   n' émet   pas que perpendiculairement à sa surface, mais dans toutes les directions.

   Si le revêtement radioactif 1, comme cela est indiqué sur les fige 1 et 2, est formé par une couche très mince de matière radioactive sur une matière de support métallique sous des couches de recouvrement minces, n'absorbant que peu les particules alpha, mais hermétiques au gaz, on obtient dans le plan de la fig. 1, effectivement dans toute la zone du secteur, un rayonnement radioactif pratiquement de   même   intensité lorsque l'angle du sec- teur a un ordre de grandeur de 90 à environ 120 .

   La grandeur du rayon R de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la chambre d'ionisateur en forme de secteur (fig. 1) est déterminée d'après l'énergie de l'émission alpha provenant du revêtement radioactif 1 et doit correspondre sensiblement à la portée maximum de la composante la plus riche en énergie de l'émission alpha dans le gaz qui passe, valeur qui est connue exactement pour les différentes substances radioactives. 



   Du fait que l'intensité de rayonnement de la chambre d'ionisateur en forme de secteur diminue lorsque la distance à la source du rayonnement
1 augmente et, en outre, du fait que le nombre des molécules de gaz ionisées produites par millimètre par une particule alpha le long de sa trajectoire est variable, il règne dans la totalité de la chambre d'ionisateur des densi- tés en ions différentes, mème lorsque la vitesse de passage du gaz à ioniser est la même dans toute la section de l'ionisateur. La différence des densités en ions conduirait naturellement à un degré d'efficacité de grandeur variable de l'ionisateur en ce qui concerne la charge électrique des particules étran- gères qui sont également réparties dans le courant de gaz.

   Pour éviter cet effet indésirable, qui a rendu impossible   jusqu'à   présent l'application indus- trielle d'ionisateurs radioactifs, il est prévu, dans le mode de construction selon l'invention, un champ électrique dirigé de façon prépondérante transver- salement à la circulation du gaz et, sur la fig. 1, dirigé radialement. A cet effet, la périphérie de la section du secteur en forme d'arc qui est disposée en regard du revêtement radioactif 1 comporte un revêtement métallique qui s'étend axialement sur une distance égale à celle du revêtement radioactif 1. Le support métallique :'de la source radioactive 1 et le revêtement métallique 4 sont reliés respectivement à une borne 5 ou 6 (fig. 2), reliées ellesmêmes aux poles d'une source de tension électrique, par exemple la borne 5 au pole positif et la borne 6 au pole négatif.

   Entre le revêtement radioactif 1 et le revêtement métallique 4 formant contre-électrode, il se produit alors un champ électrique dont les lignes de champ traversent radialement la chambre en forme de secteur et sont disposées surtout transversalement au sens d' écoulement de   l'air.   Ce champ électrique n'a pratiquement pas d'action sur les particules alpha elles-mêmes, du fait de leur grande énergie, mais il faut déplacer en direction des lignes du champ les ions dès gaz ionisés produits par les particules alpha dans toute l'étendue de la chambre d'ionisateur, ce qui donne une densité en ions uniforme dans la section de l'ionisateur et une augmentation de la charge électrique des particulesétrangères solides et liquides   entraînées   dans la chambre d'ionisateur, suivant le nombre et la grandeur de la charge.

   Du fait de l'encastrement du revêtement radioactif 1 et de son support métallique dans le corps isolant 2, on empèche le dépôt de particules étrangères sur le revêtement radioactif de sorte que, même dans le cas d'un long fonctionnement, il ne se produit pas d'affaiblissement de l' émission alpha par des dépôts de matières de ce genre. 



   Le système d'ionisateur représenté schématiquement   sur   les fige 3 et   4,   permet une utilisation de la place particulièrement favorable, quatre ionisateurs en forme de secteurs, ayant chacun un angle au   sommet   de 90  et une mème distance radiale R entre le revêtement radioactif 1 et la contre-électrode   4,   étant assemblés pour constituer un ionisateur à section transversale circulaire. L'ionisateur est alors formé par le mandrin métallique 7 qui, à l'aide de quatre entretoises 8 en une matière non conductrice électriquement, est maintenu concentriquement dans le tube métallique 4 et qui sert en même temps de support pour quatre revêtements 1 en substance radioactive. On applique entre le mandrin 7 et le tube 4 servant de contre-électrode une tension continue électrique.

   Suivant la largeur du   revêtement   radioactif, 1 les entretoises 8 peuvent aussi   4tre   en forme de coin, avec une plus grande largeur à l'endroit de la fixation sur le mandrin   7.   



   Le champ électrique superposé à la section irradiée radioactivement de l'ionisateur doit présenter une intensité de champ de quelques centaines de volts par centimètre, un potentiel positif sur le support métallique du revêtement radioactif étant préférable. Suivant la portée maximum de l'émission alpha du revêtement radioactif et la distance qui en résulte entre la contre-électrode de l'ionisateur et la couche émettrice, il est nécessai- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 re de disposer pour le champs de l'ionisateur d'une tension électrique d'environ 1000 volts jusqu'à quelques milliers de volts.

   Lorsqu'on utilise l'ionisateur radioactif pour un filtre électrique, on peut, en formant de façon appropriée le système d'électrodes dans ce séparateur, donner à la tension nécessaire une valeur qui peut être du même ordre de grandeur que celle nécessaire pour l'ionisateur, de sorte que l'on peut utiliser une source de tension commune. 



   L'ionisateur à quatre secteurs des figs. 3 et 4 peut également être réalisé suivant une construction conforme à la fig. 5, qui est une coupe du tube 4. La tige métallique ronde 7 est maintenue par des tiges isolante s 8 qui sont fixées à une couronne 9 à l'intérieur du tube métallique 4. 



  Le revêtement radioactif 1 est disposé dans une creusure annulaire de la tige 7 et il n'a, par exemple, qu'une faible longueur dans le sens de   l'axa.   



  Il pourrait y avoir plusieurs autres creusures annulaires de ce genre, dans chacune desquelles serait disposé un revêtement radioactif, le long de la tige 7. On applique entre le tube métallique extérieur 4 et la tige métallique intérieure ,7 une tension continue, de préférence avec le pale positif sur le conducteur intérieur 7. 



   La fig. 6 représente, vue en bout, et la fige 7 en coupe longitudinale, une forme de réalisation donnée à titre d'exemple d'un ionisateur à section rectangulaire ou carrée. En ce cas, deux sources de rayonnement analogues 1 sont disposées l'une en face de   l'autre,   chacune d'elles consistant en une revêtement étroit en forme de bande en substances radio-actives à émission alpha prépondérante. Comme support, il est prévu des bandes métalliques étroites sur lesquelles sont appliquées les substances radioactives, sous une feuille de recouvrement mince reliée de façon hermétique au métal de support et ne comportant, par rapport à l'émission alnha, d'une faible absorption.

   Les deux sources de rayonnement en forme de bandes s'étendent en direction axiale, sur toute la longueur de la chambre d'ionisateur et elles sont encastrées dans la paroi extérieure 2, en une matière non conductrice électriquement, de la chambre d'ionisateur. Le gaz passe dans la chambre rectangulaire ou carrée en direction de la flèche 3. Les bandes métalliques servant de 'support pour les sources de rayonnement 1 sont reliées aux   pbles   opposés d'une source de tension continue .

   La section transversale d'ionisateur irradiée   radioactivement   constitue, dans une certaine ne sure, deux secteurs irradiés radioactivement, sur lesquels est superposé   simultanément   un champ électrique dont les lignes de champ, en regardant la fig. 6, s'étendent entre les sources de rayonnement 1, ellesmêmes rectilignes, et se dirigent vers la gauche et vers la droite vers 1' extérieur selon des trajets courbes, de façon connue. 



   On pourrait encore disposer dans l'ionisateur des fig. 6 et 7 deux paires de sources de rayonnement 1, disposées en face l'une de l'autre, de telle sorte que les quatre coins du corps 2   comportent   chacun une source de rayonnement dont deux seraient branchées sur le pole positif et deux sur le pole négatif de la source de tension continue . Les ionisateurs selon les fig. 6 et 7, avec sections rectangulaires ou carrées, présentent cet avantage que, pour la plus grande partie des particules alpha émises par les sources de rayonnement, la totalité de leur trajectoire dans l'air est utilisée. 



     On   a représenté, vu en bout sur la fig. 8 et en coupe sur la fig. 



  9, un exemple de réalisation d'un ionisateur de section ronde avec plusieurs sources de rayonnement. les sources de rayonnement, qui sont ici au nombre de deux, sont disposées à l'intérieur du corps isolant tubulaire 2, en face d'un revêtement métallique 4 servant de contre-électrode. Chacune des sources de rayonnement 1 est ici encore constituée par un revêtement en substances radioactives à émission alpha prépondérante, appliqué hermétiquement sur une bande métallique étroite.   Toutes   les sources de rayonnement 1 sont reliées par le support métallique à un pale et la contre-électrode 4 au pole opposé d'une source de tension continue.

   Dans cette forme de réalisation donnée à titre d'exemple d'un ionisateur avec plus d'une source de rayonnement, on utilise également bien la portée maximum des particules alpha dans l'air. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans les formes de réalisation d'ionisateurs représentés sur les figo 1 à 9, il peut être prévu, du   cote   d'entrée de l'air, des diaphragmes qui empêchent le courant d'air d'entrer en des points de la section de 1, ionisateur où il se produirait une ionisation insuffisante de l'air. 



   L'ionisateur selon la présente invention utilise, pour ioniser les gaz souillés par desparticules solides et liquides entraînées, des subs- tances radioactives présentant une émission alpha prépondérante avec rayon- nement gamma faible de façon négligeable en particulier   une feuille   de mé- tal comportant d'un cote, finement réparti, un très mince revêtement en ra- dium D.Avant de monter cette feuille dans l'ionisateur, on la laisse repo- ser pendant au moins -six mois afin qu'il se forme dans le radium D une quan- tité suffisante de polonium qui, de son coté, provoque l'émission alpha.

   En utilisant du radium D ainsi vieilli, d'une part, on assure une émission al- pha suffisamment intense pour ioniser le courant de gaz et, d'autre part, on peut éliminer à peu près complètement les rayonnements gamma pénétrants, de sorte qu'il n'y a pas à craindre de détérioration nocive à l'usage, lors du transport ou de la mise en stock des ionisateurs. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Procédé pour la charge électrique de particules étrangères solides et liquides entraînées par un courant de gaz, par choc de celles-ci avec des molécules de gaz ionisées produites dans le courant de gaz, caractérisé en ce qu'on fait passer le courant de gaz dans une chambre dans laquelle, au moyen de sources de rayonnement radioactives réparties dans l'espace, à émission alpha prépondérante et rayonnement gamma faible, on produit un rayonnement radioactif et, à l'aide de moyens supplémentaires, un champ électrique efficace au moins sur des parties de cette chambre, la direction de ce champ étant surtout transversale au courant de gaz qui passe et exerçant une force dans la direction des lignes du champ sur les molécules de gaz ionisées produites par le rayonnement radioactif.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  METHOD AND DEVICE FOR ELECTRIC CHARGING OF FOREIGN PARTICLES OF A
GAS CURRENT.



   The present invention relates to a method and a device for electrically charging solid and liquid foreign particles entrained by a gas stream, by encountering these particles with ionized gas molecules produced in the gas stream.



   The process is characterized by the fact that the gas stream is passed through a space in which, by means of radioactive radiation sources distributed in space, with predominant alpha emission and weaker gamma radiation, decreasing, radioactive radiation is produced and, with the aid of additional means, an effective electric field at least in parts of this space, this field being directed mainly transversely to the direction of gas flow and exerting a force on the molecules of ionized gases produced by radioactive radiation towards the lines of the field.



   The device used to implement the method is characterized in that the space in which the gas stream passes comprises sources of radioactive radiation, distributed in space, with predominant alpha emission and weaker gamma radiation ranging in decreasing, and means for producing an additional electric field, directed approximately transversely to the direction of gas flow.



   Devices are already known for ionizing gases with a view to charging the foreign particles entrained by them, such as, for example, in electric filters serving to separate the foreign particles from the gas stream, by deflection of the charged particles by means of fields electrics in an electrode system through which the gas flow passes.



  Most of these electric filters require an electric corona discharge (corona effect) to the surface of thin wires or electri-

 <Desc / Clms Page number 2>

 trodes of another form, to ionize the gases entering the electric filter. Independently of the great technical expense required by these corona ionizers, due to the high electrical voltage required to produce the corona phenomenon and the good insulation required of the electrodes, this ionization mode causes new gas formation. In a current of air, for example, a significant amount of ozone and nitrous gases is produced, which greatly limits the use of these electric filters.



   Other ionizers have also been proposed - for example ultraviolet light and radioactive radiation - but until now they have never been used on an industrial scale because these devices have a much too weak ionization effect. or, as with radioactive radiation, sufficient energy is available, but this energy can only be made effective for the smallest part in view of the charge of the foreign particles.



   According to the present invention, radioactive radiation sources are used with predominant alpha emission, but additional arrangements are made which, on the one hand, allow a complete transformation of the energy of each alpha particle emitted into a corresponding high number of ionized gas molecules and which, on the other hand, by means of an electric field superimposed in a determined manner on the space in which the radioactive radiation takes place, make all the ionized gas molecules effective to electrically charge the foreign particles driven by the gas stream. It follows that by using only very small quantities of radioactive substance, there is a high degree of ionization, avoiding all the drawbacks of corona ionizers.



   A few embodiments, given by way of example, of devices serving to implement the method have been shown in the accompanying drawings in which:
Figs. 1 and 2 represent an ionizer with a sector-shaped section.



   Figures 3 and 4 represent the assembly of four ionizers in a sector forge to form a tubular ionizer.



   The freeze represents a variation of a tubular ionizer.



   Figures 6 and 7 represent an ionizer of rectangular section.



   Figs. 8 and 9 show a tubular ionizer with several sources of radiation,
There is shown schematically, front view in FIG, 1 and in section in FIG. 2, an exemplary embodiment of the ionizer according to the invention, this ionizer being in the form of a sector with a radioactive coating 1 at the top. In this case, the chamber of the ionizer consists of a sector-shaped opening in a body 2 made of an electrically non-conductive material and it has an opening angle (fig. 1) of
90 or more.

   In this form of the ionizer section, in which the air passes in the direction of arrow 3 (fig. 2), as much as possible of the alpha emission from the radioactive coating 1, is, used to cause an intensive ionization of the air current. The coating 1, made up of radioactive substances with predominant alpha emission, does not emit only perpendicular to its surface, but in all directions.

   If the radioactive coating 1, as shown in Figures 1 and 2, is formed by a very thin layer of radioactive material on a metallic support material under thin covering layers, absorbing only little alpha particles, but gas-tight, in the plane of FIG. 1, indeed in the whole area of the sector, radioactive radiation of practically the same intensity when the angle of the sector has an order of magnitude of 90 to about 120.

   The magnitude of the radius R of

 <Desc / Clms Page number 3>

 the sector-shaped ionizer chamber (fig. 1) is determined from the energy of the alpha emission from the radioactive coating 1 and should correspond approximately to the maximum range of the most energy-rich component of the alpha emission in the passing gas, a value which is known exactly for the different radioactive substances.



   Because the radiation intensity of the sector-shaped ionizer chamber decreases with increasing distance from the radiation source
1 increases and, moreover, because the number of ionized gas molecules produced per millimeter by an alpha particle along its trajectory is variable, there are different ion densities throughout the ionizer chamber. , even when the passage speed of the gas to be ionized is the same throughout the section of the ionizer. The difference in ion densities would naturally lead to a varying degree of efficiency of the ionizer with respect to the electric charge of the foreign particles which are equally distributed in the gas stream.

   In order to avoid this undesirable effect, which has hitherto made the industrial application of radioactive ionizers impossible, provision is made in the construction method according to the invention for an electric field directed predominantly transversely to the body. the gas circulation and, in fig. 1, radially directed. To this end, the periphery of the section of the sector in the form of an arc which is arranged opposite the radioactive coating 1 comprises a metal coating which extends axially over a distance equal to that of the radioactive coating 1. The metal support: ' of the radioactive source 1 and the metallic coating 4 are respectively connected to a terminal 5 or 6 (fig. 2), themselves connected to the poles of an electric voltage source, for example terminal 5 to the positive pole and terminal 6 to the negative pole.

   Between the radioactive coating 1 and the metal coating 4 forming a counter-electrode, an electric field then occurs, the field lines of which pass radially through the chamber in the form of a sector and are arranged above all transversely to the direction of air flow. This electric field has practically no action on the alpha particles themselves, because of their great energy, but it is necessary to move in the direction of the lines of the field the ions of ionized gases produced by the alpha particles throughout the body. extent of the ionizer chamber, resulting in a uniform ion density in the ionizer section and an increase in the electrical charge of solid and liquid foreign particles entrained in the ionizer chamber, depending on the number and size of load.

   Due to the embedding of the radioactive coating 1 and its metal support in the insulating body 2, the deposition of foreign particles on the radioactive coating is prevented so that, even in the case of long operation, it does not occur. no weakening of the alpha emission by deposits of such material.



   The ionizer system shown schematically in figs 3 and 4, allows a particularly favorable use of the space, four ionizers in the form of sectors, each having an angle at the top of 90 and the same radial distance R between the radioactive coating 1 and the counter-electrode 4, being assembled to constitute an ionizer with a circular cross section. The ionizer is then formed by the metal mandrel 7 which, by means of four spacers 8 made of an electrically non-conductive material, is held concentrically in the metal tube 4 and which at the same time serves as a support for four coatings 1 in substance radioactive. An electric direct voltage is applied between the mandrel 7 and the tube 4 serving as a counter-electrode.

   Depending on the width of the radioactive coating, the spacers 8 can also be wedge-shaped, with a greater width at the location of the attachment to the mandrel 7.



   The electric field superimposed on the radioactively irradiated section of the ionizer must have a field intensity of a few hundred volts per centimeter, a positive potential on the metallic support of the radioactive coating being preferable. Depending on the maximum range of the alpha emission of the radioactive coating and the resulting distance between the counter electrode of the ionizer and the emitting layer, it is necessary to

 <Desc / Clms Page number 4>

 re to have for the field of the ionizer an electric voltage of about 1000 volts up to a few thousand volts.

   When using the radioactive ionizer for an electrical filter, by appropriately forming the electrode system in this separator, the voltage required can be given a value which may be of the same order of magnitude as that required for the voltage. ionizer, so that a common voltage source can be used.



   The ionizer with four sectors of figs. 3 and 4 can also be produced according to a construction according to FIG. 5, which is a section of the tube 4. The round metal rod 7 is held by insulating rods 8 which are attached to a crown 9 inside the metal tube 4.



  The radioactive coating 1 is placed in an annular recess of the rod 7 and it has, for example, only a short length in the direction of the axis.



  There could be several other annular recesses of this kind, in each of which would be arranged a radioactive coating, along the rod 7. A direct voltage is applied between the outer metal tube 4 and the inner metal rod 7, preferably with the positive blade on the inner conductor 7.



   Fig. 6 shows, end view, and the pin 7 in longitudinal section, an embodiment given by way of example of an ionizer with a rectangular or square section. In this case, two similar radiation sources 1 are arranged opposite each other, each of them consisting of a narrow strip-like coating of radioactive substances with predominantly alpha emission. As a support, there are provided narrow metal bands on which the radioactive substances are applied, under a thin covering sheet hermetically connected to the support metal and having, in relation to the alnha emission, a low absorption.

   The two stripe-shaped radiation sources extend axially over the entire length of the ionizer chamber and are embedded in the outer wall 2, of an electrically non-conductive material, of the ionizer chamber. The gas passes through the rectangular or square chamber in the direction of the arrow 3. The metal bands serving as a support for the radiation sources 1 are connected to the opposing pbles of a DC voltage source.

   The radioactively irradiated ionizer cross section constitutes, in a certain sense, two radioactively irradiated sectors, on which is simultaneously superimposed an electric field, the field lines of which, looking at FIG. 6, extend between the sources of radiation 1, themselves rectilinear, and run to the left and to the right towards the exterior in curved paths, in a known manner.



   We could also have in the ionizer of FIGS. 6 and 7 two pairs of radiation sources 1, arranged opposite each other, so that the four corners of the body 2 each include a radiation source, two of which are connected to the positive pole and two to the negative pole of the DC voltage source. The ionizers according to fig. 6 and 7, with rectangular or square sections, have the advantage that, for the greater part of the alpha particles emitted by the radiation sources, their entire trajectory in air is used.



     There is shown, seen at the end in FIG. 8 and in section in FIG.



  9, an exemplary embodiment of a round section ionizer with several radiation sources. the radiation sources, which are two in number here, are arranged inside the tubular insulating body 2, facing a metal coating 4 serving as a counter-electrode. Each of the radiation sources 1 is here again formed by a coating of radioactive substances with predominant alpha emission, applied hermetically to a narrow metal strip. All the radiation sources 1 are connected by the metal support to a blade and the counter-electrode 4 to the opposite pole of a direct voltage source.

   In this exemplary embodiment of an ionizer with more than one radiation source, the maximum range of alpha particles in air is also well utilized.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the embodiments of ionizers shown in Figs 1 to 9, diaphragms may be provided on the air inlet side which prevent the air stream from entering at points of the air section. 1, ionizer where insufficient ionization of the air would occur.



   The ionizer according to the present invention uses, to ionize the gases soiled by entrained solid and liquid particles, radioactive substances exhibiting a predominant alpha emission with negligible low gamma radiation, in particular a sheet of metal comprising d on one side, finely distributed, a very thin coating of radium D. Before mounting this sheet in the ionizer, it is left to rest for at least -six months so that in the radium D a sufficient amount of polonium which in turn causes alpha emission.

   By using radium D thus aged, on the one hand, one ensures an alpha emission sufficiently intense to ionize the gas stream and, on the other hand, the penetrating gamma rays can be almost completely eliminated, so that 'There is no fear of harmful deterioration during use, transport or storage of the ionizers.



   CLAIMS.



   1. Method for the electric charge of solid and liquid foreign particles entrained by a gas stream, by impacting them with ionized gas molecules produced in the gas stream, characterized in that the current is passed from gas in a chamber in which, by means of spatially distributed radioactive sources of radiation, with predominantly alpha emission and low gamma radiation, radioactive radiation is produced and, by means of additional means, at least an effective electric field on parts of this chamber, the direction of this field being mainly transverse to the passing gas flow and exerting a force in the direction of the field lines on the ionized gas molecules produced by the radioactive radiation.


    

Claims (1)

2 Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on utilise carme substance radioactive du radium D enrichi en polonium. 2 Method according to claim 1, characterized in that one uses carme radioactive substance of radium D enriched in polonium. 3. Procédé selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le radium D est soumis à un vieillissement avant d'être utilisé. 3. Method according to claims 1 and 2, characterized in that the radium D is subjected to aging before being used. 4. Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que la chambre dans laquelle passe le courant de gaz comporte des sources de rayonnement radioactif réparties dans l'espace, à émission alpha prépondérante et rayonnement gamma faible, ainsi que des moyens servant à produire un champ électrique supplémentaire,dirigé sensiblement transversalement au sens d'écoulement du gaz. 4. Device for implementing the method according to claim 1, characterized in that the chamber through which the gas stream passes comprises sources of radioactive radiation distributed in space, with predominant alpha emission and low gamma radiation, as well as means for producing an additional electric field, directed substantially transversely to the direction of gas flow. 5.Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que la chambre d'ionisateur a une grande section transversale mais une faible profondeur dans le sens de l'écoulement du gaz, ou bien une faible section et une grande profondeur dans le sens de l'écoulement. 5.Device according to claim 4, characterized in that the ionizer chamber has a large cross section but a small depth in the direction of gas flow, or a small section and a large depth in the direction of the gas flow. 'flow. 6. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que transversalement à l'écoulement de l'air, la chambre d'ionisateur est en forme de secteur avec angle au sommet d'au moins 90 et un rayon de grandeur telle qu'il permet à la plus grande partie de toutes les particules alpha émises par le revètement radioactif disposé au sommet du secteur de circuler radialement de façon libre dans la chambre d'ionisateur, et également à la composante la plus riche en énergie de l'émission alpha d'avoir toute sa portée dans le courant de gaz. 6. Device according to claim 4, characterized in that transversely to the air flow, the ionizer chamber is in the form of a sector with an angle at the top of at least 90 and a radius of magnitude such that it allows most of all alpha particles emitted from the radioactive coating at the top of the sector to circulate freely radially in the ionizer chamber, and also the most energy-rich component of the alpha emission d 'have its full range in the gas stream. 7. Dispositif selon les revendications 4 et 6, caractérisé en ce que le sommet du secteur est porté par un support métallique et est enfermé hermétiquement par une couche de recouvrement n'absorbant que de façon insensible l'émission alpha, et qu'il est relié à un pble d'une source de tension dont l'autre pòle est relié à un revètement métallique qui est appliqué sur <Desc/Clms Page number 6> le côté intérieur de l'arc'.de .cercle fermant, la section de l'ionisateur EMI6.1 en forme de secteur9' r3ëgrrddu re-v*tâÉîd-Ét radioactif. 'J Uul..t..J,.., 80 Dispositif selon les revendications 4 et 7, caractérisé en ce que le support métallique du revétement radioaetie s re)J.: 7. Device according to claims 4 and 6, characterized in that the top of the sector is carried by a metal support and is hermetically sealed by a covering layer which absorbs only insensibly the alpha emission, and that it is connected to a pble of a voltage source whose other pole is connected to a metallic coating which is applied to <Desc / Clms Page number 6> the inner side of the closing circle arc, the ionizer section EMI6.1 in the form of a radioactive sector9 'r3ëgrrddu re-v * téîd-Ét. 'J Uul..t..J, .., 80 Device according to claims 4 and 7, characterized in that the metal support of the radioactive coating s re) J .: é au p3le osi- tif de la contre-électrode en arc placée sur le pourtour de la cnambre d'ionisateur en secteur est reliée au polo négatif d'une source de tension. é to the positive pole of the counter-arc electrode placed around the periphery of the mains ionizer cnambre is connected to the negative polo of a voltage source. 9. Dispositif selon les revendications 4 et 6 - 8, caractérisé en ce que quatre ionisateurs analogues, avec angle au sommet d'environ 90 , sont réunis de façon à constituer un ionisateur en quatre parties avec section circulaire 10. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que la partie de l'espace irradiée radioactivement est tubulaire avec section circu- laire et elle comporte une tige métallique ronde, relativement mince, placée dans l'axe du tube et portant sur son pourtour extérieur un revêtement annulaire en une substance radioactive, le diamètre de la limite métallique .e-xtérieure de la'chambre tubulaire'de l'ionisateur n'étant pas plus grand que la portée radiale maximum des particules alpha émises par le revêtement radioactif, 9. Device according to claims 4 and 6 - 8, characterized in that four similar ionizers, with an apex angle of approximately 90, are joined together so as to constitute an ionizer in four parts with circular section. 10. Device according to claim 4, characterized in that the part of the radioactively irradiated space is tubular with circular section and it comprises a round metal rod, relatively thin, placed in the axis of the tube and bearing on its periphery. outside an annular coating of a radioactive substance, the diameter of the outer metallic limit of the 'tubular chamber' of the ionizer not being greater than the maximum radial range of the alpha particles emitted by the radioactive coating, cette limite tubulaire extérieure et la tige intérieure étant isolée l'une de l'autre électriquement et étant reliées aux deux pòles d'une source de tension continue. this outer tubular limit and the inner rod being electrically isolated from one another and being connected to the two poles of a direct voltage source. 11. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce qu'une chambre d'ionisateur de section sensiblement carrée est irradiée radioactivement par au moins une paire de sources de rayonnement ,'disposées diamétralement en face les unes des autres, dans les coins de la chambre, chacune d'el- les consistant en substances radioactives à émission alpha prépondérante montées sur un support étroit,s'étendant axialement sur la longueur de la chambre et enfermées hermétiquement sur le support métallique par une couche de recouvrement mince n'absorbant pas sensiblement l'émission alpha, les sources de rayonnement radioactif situées en regard étant reliées par leur support nétallique à des pòles opposés d'une source de tension continue. 11. Device according to claim 4, characterized in that an ionizer chamber of substantially square section is radioactively irradiated by at least one pair of radiation sources, 'arranged diametrically opposite each other, in the corners of the chamber, each consisting of alpha-emitting radioactive substances mounted on a narrow support, extending axially the length of the chamber and hermetically enclosed on the metal support by a thin cover layer not substantially absorbing alpha emission, the sources of radioactive radiation located opposite being connected by their metallic support to opposite poles of a DC voltage source. 12. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce qu'une ehanbre d'ionisation tubulaire, de section sensiblement circulaire, et irradiée par plusieurs sources de rayonnement montées sur un tube consistant en une Entière isolante électriquement, limitant l'intérieur de la chambre , chacune de ces sources consistant en un revètement étroit, en forme de bande, s'étendant sur toute la chambre, en une substance radioactive à émission alpha prépondérante appliquée hermétiquement sur une bande métallique servant de support par une couche de recouvrement mince ne présentant qu'une faible absorpticn des rayons alpha, les sources de rayonnement en forme de bandes n'étant disposées que sur la moitié de la paroi intérieure du tube, parallèlement les unes aux autres,, à des distances régulières, 12. Device according to claim 4, characterized in that a tubular ionization ehanbre, of substantially circular section, and irradiated by several sources of radiation mounted on a tube consisting of an entire electrically insulating, limiting the interior of the chamber. , each of these sources consisting of a narrow, strip-shaped coating extending over the entire chamber of a predominantly alpha-emitting radioactive substance hermetically applied to a metal strip serving as a support by a thin covering layer having only 'low absorption of alpha rays, the stripe-shaped radiation sources being arranged only on half of the inner wall of the tube, parallel to each other, at regular distances, l'autre moitié portant un revètement métallique s'étendant axialement sur toute la longueur de la chambre tubulaire et relié à un pble d'une source de tension continue, les bandes métalliques de toutes les sources de rayonnement radioactif étant reliée s à 1'autre pòle. the other half bearing a metallic coating extending axially over the entire length of the tubular chamber and connected to a pble of a DC voltage source, the metal bands of all sources of radioactive radiation being connected to each other pole. 13.Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que du coté de rentrée de l'air de la chambre de l'ionisateur se trouve au moins un diaphragme qui réduit l'entrée de l'air dans les zones de la chambre où se produirait une ionisation insuffisante du courant de gaz. 13.Device according to claim 4, characterized in that the side of the air re-entry of the chamber of the ionizer is at least one diaphragm which reduces the entry of air into the areas of the chamber where there is would produce insufficient ionization of the gas stream. 14. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que le revètement radioactif situé dans l'ionisateur est encastré dans la matière qui le porte de telle sorte qu'il ne puisse se produire sur le revêtement radioactif un dépôt des particules solides et liquides entraînées par le courant de gaz. 14. Device according to claim 4, characterized in that the radioactive coating located in the ionizer is embedded in the material which carries it so that it cannot occur on the radioactive coating a deposit of the solid and liquid particles entrained. by the gas flow. 15.Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que les sources de rayonnement radioactif consistent en radium D enrichi en polonium. 15.Dispositif according to claim 4, characterized in that the sources of radioactive radiation consist of radium D enriched in polonium.
BE517816D BE517816A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517816A true BE517816A (en)

Family

ID=154589

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517816D BE517816A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517816A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3344873B1 (en) Gridded ion thruster with integrated solid propellant
EP1496727B1 (en) Closed electron drift plasma accelerator
EP1488443B1 (en) Device for confinement of a plasma within a volume
WO2002049767A1 (en) Electrostatic device for ionic air emission
FR2739941A1 (en) HIGH-RESOLUTION POSITION DETECTOR OF HIGH FLOWS OF IONIZING PARTICLES
FR2482404A1 (en) ACCELERATOR TUBE NEUTRON SOURCE WITH PERFECTED TARGET SECTION
EP0228318B1 (en) Electron gun operating by secondary emission under ionic bombardment
BE517816A (en)
EP2939317B1 (en) Concentric electrical discharge aerosol charger
FR2630576A1 (en) DEVICE FOR IMPROVING THE LIFETIME AND RELIABILITY OF A HIGH FLOW SEALED NEUTRONIC TUBE
EP3086140B1 (en) Spherical device for detecting particles or radiation
FR2681186A1 (en) ION SOURCE WITH ELECTRONIC CYCLOTRONIC RESONANCE AND COAXIAL INJECTION OF ELECTROMAGNETIC WAVES.
EP0165140B1 (en) Surface ionisation-type ion source, particularly for the realisation of an ionic probe
FR2657724A1 (en) Ion source for quadrupole mass spectrometer
EP0241362B1 (en) Device, particularly a duoplasmatron, for ionizing a gas, and method of using this device
WO2008129159A1 (en) Electron multiplication device and system for detecting ionising radiation
EP0362953A1 (en) Sealed neutron tube provided with an ion source with electrostatic confinement
FR2933532A1 (en) ELECTRONIC CYCLOTRON RESONANCE ION GENERATING DEVICE
FR2717711A1 (en) Electrofilter purifier ionizer in gaseous medium, of great power, with configuration of electric field of high density.
WO2017093630A1 (en) Ion-generating device
FR2647593A1 (en) LOW ENERGY ION TRAP
BE571344A (en)
CA2353336A1 (en) Particle accelerator
FR2647594A1 (en) Ion source of very high intensity
BE389493A (en)