BE517608A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517608A
BE517608A BE517608DA BE517608A BE 517608 A BE517608 A BE 517608A BE 517608D A BE517608D A BE 517608DA BE 517608 A BE517608 A BE 517608A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
flexible member
flexible
box
sep
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517608A publication Critical patent/BE517608A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04DNON-POSITIVE-DISPLACEMENT PUMPS
    • F04D33/00Non-positive-displacement pumps with other than pure rotation, e.g. of oscillating type

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS APPORTES AUX MECANISMES PROPULSEURS. 



   L'invention   est- relative,   d'une manière générale,   à   des dispo- sitifs pour propulser des substances qui peuvent se propager par écoulement et elle concerne, plus particulièrement, des dispositifs pour propulser des substances de ce genre par la production d'un mouvement ondulatoire dans la substance, de sorte que cette dernière soit obligée de s'écouler depuis une source prédéterminée suivant des lignes d'écoulement données, 
Conformément à un premier objet de l'invention, la propulsion de la substance a lieu en produisant un mouvement ondulatoire, ou substan- tiellement sinusoïdale dans un élément flexible de membrane qui est, ou bien immergé dans la substance, ou bien constitué de manière à contenir cette   dernière,

     ledit mouvement étant engendré en soumettant une partie margina- le de cet élément flexible à un mouvement oscillant, afin que le volume de la substance balayé par le mouvement ondulatoire subisse un déplacement ayant la même vitesse et la même direction que celles de l'onde se propa- geant depuis ladite partie marginale à travers l'élément flexible. 



   Des dispositifs établis suivant cette disposition de l'invention peuvent être utilisés pour la propulsion de gaz ou de liquides et, pour cette raison, ils peuvent servir à déplacer des aérodynes, aussi bien ceux plus légers que ceux plus lourds que l'air, à faire avancer des navires   ou   bateaux de n'importe quelle catégorie ou classe, à la surface de l'eau ou sous l'eau ainsi qu'à la propulsion de fluides gazeux où liquides dans des conduits,, des tuyaux ou autres passages délimités ou dans une masse plus grande du fluide sous la forme de courants non restreints,au lieu d'avoir recours aux pompes ou ventilateurs ordinaires. 



   Conformément à un deuxième objet de l'invention, la propulsion du fluide est obtenue en immergeant un organe flexible ayant une forme plane sensiblement circulaire dans le-fluide et en soumettant l'organe flexible à un mouvement ondulatoire ou sensiblement sinusoïdal qui débute., en   substan-   ce, au centre de cet organe et se propage vers la périphérie, de sorte que 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   @     @@@@ume   du fluide balayé par le mouvement ondulatoire subisse un déplace- ment qui a les mêmes vitesse et direction suivant des lignes d'écoulement radiales ou   spiralo#des   à mesure que   l'onde   avance depuis le centre vers la périphérie de l'organe. 



   Des dispositifs, établis suivant cette deuxième disposition de l'invention, peuvent être utilisés pour la propulsion de gaz ou de li- quides et peuvent donc servir à propager ou à faire circuler uniformément de l'air ou un gaz similaire depuis un point central dans toutes les direc- tions et pour refouler des fluides , gazeux ou liquides ,à la place de pom- pes actuellement en usage, plus particulièrement en remplacement des pompes centrifuges connues. Ils peuvent servir aussi à propulser des matières solides ou semi-solides qui peuvent couler, à l'état granulaire, pâteux ou pulvérulent tels que des céréales,du gravier, du sable,'du béton   fra#chement   malaxé, etc. 



   Dans la description l'expression "souple", utilisée pour carac- tériser ui organe flexible et ondulant, signifie que cet organe n'a qu'une tendance réduite ou nulle, dans le sens de sa longueur ou envergure ou, en substance, sur toute la longueur de la corde, à revenir à sa forme initi- ale, après que l'organe a été déformé ou déplacé, par flexion, depuis sa forme initiale. Ainsi, l'organe flexible et souple ne présente, en substan- ce, aucune résistance à la production d'un mouvement ondulatoire, de sorte qu'une onde, ayant une amplitude considérable, peut être obtenue avec une dépense minimum d'énergie. 



   Par ailleurs, l'expression "fluide" quand on l'utilise pour caractériser la substance sur laquelle agit l'organe flexible, désigne une matière qui peut couler. Elle ne désigne donc pas seulement des fluides gazeux ou liquides mais également des substances semi-solides capables d' être déplacées par les pressions qui peuvent être produites par les diffé- rents dispositifs qui font l'objet de l'invention. Parmi ces substances, on peut citer le sable, le gravier, les matières granuleuses, les matières pâteuses, les boues ou schlamms,du béton fraîchement malaxé, etc. 



   Conformément au premier objet de l'invention, le mouvement ondu- latoire est produit dans l'organe flexible en déplaçant la partie marginale   c'est-à-dire   le bord qui vient d'abord en contact avec le fluide à propul- ser, dudit organe suivant un mouvement alternatif dans des directions op- posées   à   partir du plan dudit organe. Ce déplacement de la partie marginale avant, dans une direction perpendiculaire à l'organe quand ce dernier est plat, peut avoir lieu suivant une quelconque des trois manières indiquées ou une combinaison de celles-ci,   c'est-à-dire   en déplaçant la partie mar- ginale avant suivant un mouvement alternatif dans le sens latéral, suivant un mouvement oscillant par un axe fixe. ou en faisant varier la cambrure de cette partie marginale avant. 



   L'organe ondulant peut être monté de manière telle que son bord avant soit rectiligne afin qu'un front d'onde linéaire soit formé. Son bord avant peut également avoir la forme d'un cercle, l'organe formant un tu- be ouvert à ses extrémités en créant ainsi un front d'onde circulaire., 
Conformément au deuxième objet de   l'invention,   le mouvement on- dulatoire est obtenu dans un organe souple ou flexible en déplaçant la partie centrale de celui-ci alternativement suivant des directions opposées sensi- blement perpendiculaires à la partie centrale de l'organe quand celle-ci est inactive.

   Ce déplacement de la partie centrale de l'organe flexible, qui a une forme sensiblement plane et circulaire, peut être obtenu de diffé- rentes manières parmi lesquelles on peut citer le mouvement alternatif de cette partie centrale ou le mouvement "basculant" de cette partie centrale. 



  On entend par mouvement "basculant" auquel on soumet la partie centrale un déplacement analogue à celui d'un disque rotatif qui se trouve dans un plan qui n'est pas perpendiculaire à l'axe de rotation du disque. Par conséquent, quand la partie centrale de l'organe flexible est animée d'un mouvement bas- culant, l'organe flexible effectue un déplacement ondulatoire à la fois   dms   la direction radiale et la direction circonférentielle,de la manière   dé@@ite   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ci-après en détail,

   de sorte que le fluide propulsé suit des trajets   spra-     lo#des   depuis le centre vers la périphérie de l'organe flexible alors qu'un' mouvement alternatif simple de la partie centrale de l'organe flexible donne lieu à des ondulations radiales ayant la même phase pour toutes les parties dudit organe qui sont angulairement écartées les unes des autres, de sorte que le fluide est propulsé suivant des trajets radiaux rectilignes et diver- gents . 



   Par ailleurs, conformément à l'invention, le mouvement basculant., qui anime la partie centrale de l'organe flexible, peut être avantageusement combiné avec le mouvement angulaire de cette partie, de sorte que les cour- bures des lignes d'écoulement   spiraloldes   sont augmentées de manière à ob- tenir un mouvement sensiblement tangentiel du fluide propulsé à la périphé- rie de l'organe flexible. Plusieurs des organes flexibles peuvent être   actionnes   en synchronisme dans une seule boite avec des mouvements ondula- toires qui sont en phase ou déphasés en ayant des amplitudes d'ondulations égales ou différentes. 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre d'exemples, plusieurs modes de réalisation de l'invention 
Les Figs. 1, 2 et 3 montrent schématiquement, les phases succes- sives du fonctionnement d'un mode de réalisation convenant à la mise en oeuvre du premier objet de   l'invention.,   le dispositif comprenant un seul organe ondulant. 



   La fig.   4   montre, semblablement, un autre dispositif qui est établi selon l'invention et qui comprend une série d'organes ondulants fonctionnant en synchronisme. 



   La fig.5  montre,   semblablement, un seul organe ondulé avec un dispositif pour former les vagues ou ondulations 
La fige 6 montre, semblablement, un organe analogue pour former les ondulations. 



   La fig. 7 montre, semblablement, un autre dispositif pour for- mer les ondulations 
La fig.8 montre, semblablement, un dispositif pour former les ondulations et qui est une combinaison des dispositifs des figs. 6 et   7.   



   La fig. 9 montre, en coupe longitudinale, un organe ondulant et indique, schématiquement, l'effet obtenu par une partie marginale avant asymétrique. 



   La fig. 10 montre, en coupe longitudinale, un organe ondulant muni d'une armature de renforcement dans le sens de la largeur. 



   Les figso Il et 12 montrent, respectivement en perspective et en coupe longitudinale, un autre dispositif établi selon l'invention et pour lequel l'organe ondulant à la forme d'un tube ouvert à ses extrémités. 



   La fig. 13 montre, schématiquement? comment un effort de soulè- vement peut être produit avec des dispositifs établis selon l'invention. 



   La fig 14 montre, en élévation schématique, des moyens pour faire varier l'effort de soulèvement produit par un dispositif établi   selcn   l'invention. 



   La fig. 15 montre, en coupe diamétrale, un dispositif établi selon l'invention et convenant à la mise en oeuvre du deuxième objet de l'invention. 



   La fig. 15a montre, à plus grande échelle, une partie de ce dispositif . 



   La fig. 16 montre, en coupe horizontale suivant 16-16 fig. 15 et à une échelle réduite, ce même dispositif. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fige 17 montre, en coupe diamétrale, un autre dispositif établi selon l'invention 
La fig. 17a montre, en coupe axiale et à plus grande échelle, le dispositif selon la fige 17 pour obtenir le mouvement basculant de la partie centrale de l'organe flexible faisant partie de ce dispositif. 



   La fig. 18 montre, en coupe horizontale selon 18-18 fig. 17 et à une échelle réduite, ce même dispositif. 



   La fig. 19 montre, schématiquement, le mouvement ondulatoire qui anime l'organe flexible du dispositif de la fig.   17,   par une série de sections diamétrales écartées angulairement les unes des autres. 



   La fig. 20 montre, schématiquement, le mouvement ondulatoire de l'organe flexible du dispositif de la fig. 17 dans le sens circonfé-   rentiel   tel que ce mouvement se présente quand il est développé sur une surface plane. 



   La fig. 21 montre, en coupe diamétrale analogue à celle de la fig.   17,   un autre dispositif établi selon l'invention. 



   Les figs. 22 et 23 montrent, respectivement en coupe diamétra- le partielle et en coupe horizontale, la partie centrale d'un autre dis- positif établi selon l'invention. 



   La fig. 24 montre, en coupe diamétrale, une autre variante qui comprend plusieurs organes flexibles commandés d'une manière similaire à celle du dispositif de la fig. 22. 



   La fig. 25 montre, en coupe suivant une corde et similaire à celle de la fig.   9 ,   le dispositif pour obtenir l'asymétrie voulue de la partie marginale avant. 



   Les figs.26, 26a,   27,   27a,   28,   28a, 29,   29a,   30 et 30a mon- trent,en vue de   coté?   différents genres de membranes qui peuvent être uti- lisées pour les dispositifs établis selon les figs. 1 à 10. 



   Les figs . 31, 31a, 32, 32a, 33 et 33a montrent, en coupe diamé- trale, différents genres de membranes qui peuvent être utilisées pour les dispositifs établis selon les figs 15 à 24. 



   Les figs. 34 et 35 montrent, respectivement en coupe transver- sale selon 34-34 fige 35 et en coupe   diamétrale;Un   dispositif pour faire varier l'amplitude de l'oscillation dans le cas du mécanisme des figs 22 et 23. 



   La fig. 36 montre, semblablement à la fig.   15,   une variante du dispositif de la fig15. 



   La fig. 37 montre, semblablement à la fig. 21, une variante du dispositif de la fig. 21. 



   Les figs. 38 et 39 montrent, respectivement en coupe suivant   38-38     fige   39 et en coupe suivant 39-39 fige 38, un dispositif analogue à ceux montrés sur les figs. 1 à 10 avec des moyens pour améliorer le ren- dement de ce dispositif. 



   Les figs.40 et   41   montrent, respectivement en perspective, en coupe diamétrale, une variante de moyens pour produire les ondulations d'un dispositif analogue à celui montré sur les figs   11   et   12.   



   La fig. 42 montre, à plus grande échelle (parties arrachées) ces mêmes moyens. 



   La figo   43   montre, en coupe diamétrale analogue à celle de la   fig .   41, une autre variante du dispositif selon les figs. 11 et 12. 



   Les figs. et 45 montrent, respectivement en plan et en coupe transversale selon 5-45 fig. 44, une partie d'un dispositif de commande à utiliser pour une variante des mécanismes des figs. 15, 36 et   37.   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les   figs.   1, 2 et 3 montrent la manière dont-un organ$ fle- xible, souple et ondulant, étant vu de cote, sert à propulser un-fluide dans lequel il est immergé. Les vues, en commençant par la fig. 1, con- cernent un demi-cycle du déplacement latéral du bord avant de l'organe, le déplacement latéral étant produit par un mécani-sme approprié.   Ainsi,   sur la fig. 1, on montre l'organe 10 avec son bord   avant'11     8.' sa   position extrême à gauche alors que sur les figs.2 et 3 ce bord avant, :désigné par 
11' et 112, est montré comme étant déplacé vers la droite en occupant sa position centrale et l'extrême position à droite.

   Pendant que le bord avant se déplace de cette manière, les volumes A, B, C et D, balayés'par les sur- faces opposées de l'organe 10 et délimités par ces surfaces et par les droites 12 et 13 qui correspondent à   1-'-amplitude   des ondulations ou vagues, avancent depuis le bord avant 11 vers le bord arrière 14 de 1-'organe,10. 



     Ainsi,   sur les vues successives, le volume., désigné par B, B' et B2, pro- gresse vers le bord arrière de l'organe ondulant et les autres volumes, non désignés, du fluide sont déplacés d'une manière similaire, . L'organe 
10 est montré en ayant son axe d'ondulation moyen orienté verticalement mais il est évident que le bord avant de cet organe peut être monté de ma- nière à être déplacé latéralement dans un plan sensiblement vertical, de sorte que l'axe moyen ou de symétrie des ondulations est horizontal ce qui oblige le fluide à se déplacer horizontalement. 



   Si le bord avant de l'organe ondulant est rectiligne, comme sur les figs. 1, 2 et   3,   la largeur de l'organe, c'est-à-dire la distance entre ses bords latéraux., doit être relativement grande par rapport à sa longueur ou corde, c'est-à-dire la distance qui sépare ses bords avant et arrière. Exprimé en termes   d'aéronautique?   l'organe ondulant doit avoir un allongement utile plus grand qu'une valeur minimum appropriée.

   On uti- lise l'expression "allongement utile" pour y inclure la situation pour la- quelle le rapport de l'envergure à la corde ne procure pas cet, allongement nécessaire mais pour laquelle le même effet est obtenu en montant des pla- ques terminales et   délimitantes   sur les côtés opposés de l'organe ondulant afin que le fluide propulsé ne déborde pas à ces côtés pour passer de zones dans lesquelles règne une pression élevée dans des zones à pression relati- vement basse   d'où   résulterait des pertes pour l'effet propulseur. 



   De plus, les lignes 12 et 13 de la fig, 1, qui désignent les amplitudes des ondulations, peuvent être remplacées par des parois entre le$- quelles l'organe ondulant est établi. Ces parois servent à augmenter l'ef- fet propulseur pour la raison qu'ils limitent la quantité du fluide soumis au mouvement ondulatoire aux volumes A, B, C et D balayés par l'or.gane on- dulant. En l'absence de parois se trouvant à proximité des lignes désignant les amplitudes des ondulations, le fluide qui se trouve en dehors des volu- mes refoulés, c'est-à-dire le fluide qui forme les bords de ces volumes, est mis en mouvement et diminue ainsi la poussée transmise au fluide quand il quitte le bord arrière ou   "de   fuite" de l'organe ondulant.

   Il est évident que le rendement est   diminué,   jusqu'à un certain degré, pour les   -dispositif   pour lesquels un mouvement substantiel peut être transmis au fluide qui se trouve de part et d'autre des volumes balayés. 



   Le même effet que celui obtenu par des parois qui se trouvent le long des lignes 12 et 13 de la fig.1, en ce qui concerne un seul'organe ondulant, peut être obtenu en se servant d'au moins deux organes ondulants? parallèles entre eux et fonctionnant en   sychronisme,   comme les organes 15, 16 et 17 de   la ,fig.   4 par exemple, dont les bords avant sont déplacés   simul=   tanément suivant un mouvement alternatif dans des directions indiquées   par '   les flèches à deux têtes Ces organes parallèles sont, de préférence.,   écartés'   les uns des autres de manière telle que les lignes désignant les amplitudes " des ondulations des organes adjacents   coïncident   en substance.

   Les organes   15,   16 et 17 sont espacés.de manière telle que les volumes entiers des inter- valles 18 et 19 compris entre les organes 15 et 16, d'une part, et les orga- nes 16 et 17, d'autre part, soient balayés par les ondulations, de sorte qu'aucune énergie n'est dépensée pour procurer du mouvement au fluide mar- ginal entre les organes parallèles et ondulés. Il est évident que des pa-' rois peuvent être établies le long des lignes 20 et 21 pour soutenir les .Laces 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 exterhas desorganes ondulés extérieurs 15 et 17 afin que le rendement ne soit pas   diminué   par le mouvement des fluides marginaux à proximité de ces faces externes. 



   Pour obtenir la propulsion du fluide en le soumettant à des on- -dulations, ce qui se distingue d'un simple refoulement par des palettes, la longueur ou envergure doit être suffisamment grande par rapport à l'amplitu- de et la fréquence des mouvements alternatifs et latéraux de son bord avant et à la résistance à la flexion latérale de l'organe le long de son enver- gure, de sorte qu'au moins un noeud complet soit formé par l'organe ondulant. 



   La fig. 5 montre, à titre   d'exemple,   un mécanisme pour obtenir un mouvement alternatif en substance latéral, du bord avant de l'organe on- dulant faisant partie d'un dispositif établi selon-l'invention. Un arbre 22 est tourillonné dans des paliers appropriés de manière à pouvoir osciller autour   -le  son axe longitudinal. Des bras radiaux 23 sont fixés sur l'arbre 22 es -surs extrémités libres supportent le bord avant   24   de l'organe souple 25.

   L'oscillation de l'arbre 22 donne lieu à un mouvement alternatif laté- ral   du   bord avant 24 par lequel l'organe 25 reçoit les ondulations montrées sur la fig. 5.' L'oscillation de l'arbre 22 peut être obtenue par tout méca- nisme usuel, par exemple à l'aide d'un bras radial 26, calé sur l'arbre 22 et articulé, par son extrémité libre, à une bielle 27 dont l'autre extrémité est articulée au manneton excentré d'une roue à manivelle 28 entraînée en rotation par un moteur approprié. 



   La fig. 6 montre, à titre d'exemple, un dispositif pour obtenir l'oscillation angulaire de la partie voisine du bord avant d'un organe avant faisant partie d'un dispositif établi selon l'invention de manière telle que le bord avant de l'organe ondulant subisse ce qu'on peut considérer comme étant des   déplacenents   latéraux.   Un   arbre 29 est tourillonné dans des paliers appropriés de manière à pouvoir osciller autour de son axe longitudinal et la partie avant 30 de l'organe ondulant 31 est attachée à cet arbre.

   Pour transférer les oscillations de l'arbrè 29 à la partie avant 30 de l'organe 31 afin que ce dernier forme les ondulations montrées, la partie avant 30 est renforcée, dans le sens de la longueur de l'organe 31, pour pouvoir os- ciller avec l'arbre   29.   Ce renforcement de la partie avant 30 peut être obtenu par une lame 32, qui est soudée, ou fixée autrement, à la partie arrière de l'arbre 29, cette partie avant 30 contournant l'arbre 29 pour entourer celui-ci et la lame 32 par un corps ayant un profil aérodynamique. 



  D'autres dispositifs constructifs peuvent être prévus pour renforcer con- venablement le bord avant de l'organe 31. Il est bien entendu que pour ce   dispositif,   l'organe 31 est souple, à l'exception de sa partie avant 30, c'est-à-dire qu'il n'a qu'une résistance réduite ou nulle à la flexion dans le sens de sa longueur. L'arbre 29 peut être animé d'un mouvement oscillant à la fréquence et avec l'amplitude angulaire voulues par un méca - nisme approprié, par exemple à l'aide d'un mécanisme manivelle-bielle ana- logue à celui utilisé pour actionner l'arbre 22 du dispositif de la fig. 5. 



   La fig. 7 montre un autre mécanisme pour produire les ondulations de l'organe souple pour refouler le fluide conformément à l'invention. 



  Dans ce cas, on fait intervenir des moyens pour faire varier la cambrure de la partie avant 32 de l'organe souple 33 de manière telle que la cam- brure présente d'abord sa face convexe dans un sens et ensuite dans le sens opposé. La partie avant 32 peut être constituée par une feuille 34 courbée ou pliée en 35 pour former deux parties divergentes orientées vers l'avant entre lesquelles sont intercalées des pièces de remplissage défor- mables 36. La feuille 34 est élastique et peut supporter des charges de compression dans le sens de la longueur de l'organe 33. Un support 37 est formé par un parallélogramme déformable qui est relié aux parties margina- les avant de la feuille 34.

   Le support 37 est constitué par deux entretoi- ses   37a   et   37b   qui peuvent osciller autour de leurs centres où sont établis des pivots portés par des appuis   38,   ces entretoises étant articulées, à leurs extrémités 39, à la partie avant de la feuille   34.   L'entretoise 37a oscille autour de ses pivots, fixés sur les appuis 38, pour déformer le parallélogramme formé par les entretoises 37a et 37b ainsi que les parties 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de la feuille 34 comprises entre les articulations 39 et cette déformation est transmise à la partie restante de la feuille 34 pour faire varier la cambrure de la partie avant 32.

   Par conséquent, le bord arrière ou plié 
35 de la feuille et,par suite, la partie arrière de la partie avant 32 os- cille de part et d'autre de l'axe   heutre,   comme montré en traits pleins et en traits interrompus, pour former les ondulations de la partie restante de l'organe souple   33. '   ' 
L'oscillation de l'entretoise 37a peut être obtenue par un plateau à manivelle ou excentrique tournant 40 muni d'une bielle 41 arti- culée à l'entretoise 37a et reliée à celle-ci en un point écarté du pivot' par lequel cette entretoise est montée sur les appuis 38.

   On voit sur la fig. 7 que les appuis 38 sont   soutenus   par un arbre 42 qui peut être fixe dans le cas de l'exemple décrit plus haut, de sorte que les ondulations   sent     produi-tos   uniquement par des variations de cambrure. Il est à noter toute- fois que l'arbre de soutien   42   peut être réglé dans le sens angulaire pour décaler l'axe neutre ou moyen des ondulations et faire varier ainsi la di- rection suivant laquelle agit la poussée des fluides propulsés. Il peut éga- lement être animé d'un mouvement oscillant pour augmenter la production des ondulations obtenues par le dispositif qui fait varier la   cambrure   d'une' manière similaire à ce qui est obtenu par le fonctionnement de l'arbre   29   du dispositif de la fig. 6. 



   Pour produire des ondulations par un mécanisme dans lequel on utilise à la fois l'oscillation de la partie avant de l'organe ondulé et la variation de la cambrure de cette partie, les dispositifs peuvent être com- binés de manière telle que ladite partie avant forme, en substanceune moitié d'un noeud de l'onde formée. On voit sur la fig.   8,   le mécanisme utilisé pour faire varier la cambrure de la partie avant et qui est analo- gue à celui décrit pour le dispositif de la fig. 7 mais l'arbre de soutien   42   oscille au lieu d'être fixe et le plateauà manivelle 40 est fixe au lieu de tourner.

   L'oscillation de l'arbre 42 peut'être obtenue par un   excen-   trique ou un plateau à manivelle rotatif 42a qui porte une biellette 42b ar- ticulée à un bras 42c fixé radialement sur l'arbre   42.   Ainsi, quand 1'ar- bre 42 tourne vers la gauche, par rapport à la fig. 8, en entraînant les appuis 38 avec lui, la manivelle fixe 40 oblige la biellette   41   à déplacer l'entretoise   37a   par rapport aux appuis 38, de sorte que la feuille 34 est courbée avec sa convexité vers la gauche. Par ce mouvement, on oblige le bord arrière de la partie avant 32 à rester, en substance, sur l'axe neutre pendant que la partie avant forme un demi-noeud de l'ondulation. 



   Quand l'arbre 42 se déplace dans la direction opposée, les supports 38 oscillent vers la droite de l'axe neutre et la cambrure de la partie avant 
32 est inversée. L'oscillation et l'inversion de la cambrure combinées - de la partie avant produisent ainsi les ondulations de l'organe souple 33 
En ce qui concerne la cambrure du bord avant de l'organe on- dulant, on a trouvé qu'une partie avant asymétrique provoque une courbure latérale de la ligne médiane des ondulations. On voit sur la fig. 9 que la partie avant 43 de l'organe ondulant   44   est asymétrique par rapport à l'axe neutre des oscillations de l'arbre 45 et la ligne médiane   46   des courbes des ondulations, de sorte que la poussée exercée'par le fluide propulsé comporte une composante latérale-.

   Cet effet présente une impor- tance particulière quand les dispositifs, faisant l'objet de l'invention, sont utilisés pour la propulsion   ,d'avions   car pour ces applications la com- posante latérale du fluide refoulé peut fournir, à elle seule, la force ascensionnelle comme dans le cas d'hélicoptères ou de pair avec des voi- lures d'avions usuels. Comme.la déviation du fluide refoulé dépend de l'asymétrie de la partie avant de l'organe ondulant, cette partie peut avantageusement comporter un dispositif à cambrure variable, analogue à celui de la fig. 7, de sorte que l'asymétrie peut être modifiée à volon- té pour régler la composante latérale du fluide refoulé.

   Une variante de ce dispositif est décrite plus loin en se référant à la fig. 25 
Bien que l'organe ondulant,, pour chacun des modes de réalis 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tion décrits peut être souple dans le sens-longitudinal, en substance sur toute la longueur, on peut prévoir des organes raidisseurs dans le sens de la largeur pour former un front d'onde linéaire pour s'opposer à la produc- tion de tourbillons et pour empêcher la torsion de l'organe ondulant. Sur la fig. 10, on montre une coupe longitudinale d'un organe ondulant   47   dans lequel sont incorporés des organes raidisseurs   48   écartés et disposés dans le sens de la largeur. 



   Sur les figs. 11 et 12, on montre un mode de réalisation de l'invention suivant lequel l'organe ondulant 49 a la forme d'un cylindre ouvert   à   son extrémité avant et à son extrémité arrière pour obtenir un allongement infini, de sorte qu'aucune perte ne se produit pour l'effet pro- pulseur par la communication entre des zones   à   haute et à basse pression aux surfaces opposées de l'organe ondulant autour des bords latéraux de ce dernier.

   On voit sur la fig.   12   que le bord avant de l'organe   cylin-   drique 49 peut être engagé dans un anneau 50 formé par un ressort circulai- re ou par une bague en plusieurs pièces reliées entre elles par des joints universels ou des accouplements afin que l'anneau 50 puisse être déplacé angulairement autour de son axe central 51   à   l'aide duquel l'anneau est monté, de manière à pouvoir osciller, sur des supports appropriés 52.

   L'os- cillation par roulement peut être obtenue en se servant d'une tête 53 à mou- vement alternatif linéaire,cette tête 53 étant reliée, par des biellettes 54, à des bras de commande 55 qui sont montés radialement en des points ap- propriés sur   1-1-anneau     50.   Les limites de l'oscillation de l'anneau 50 peu- vent être choisies de manière telle que la limite, vers l'intérieur et dans le sens radial, des ondulations corresponde au diamètre normal de l'organe cylindrique 49. Dans ce cas, les ondulations vers l'extérieur de l'organe 49 sont obtenues par une extension de la matière constituant cet organe. 



  Suivant une variante, les limites de l'oscillation de l'anneau 50 peuvent être choisies de manière telle que la   limite   vers l'extérieur des ondula- tions corresponde au diamètre normal de l'organe cylindrique, ce qui per- met à la matière, constituant ce dernier,   d'être   non extensible en formant des plis ou des fronces aux ondulations qui se trouvent radialement vers l'intérieur. Des variantes sont décrites ci-après à l'aide des figs.   40-42   et de la fig. 43. 



   A propos du mode de réalisation de la fig. 9,on a expliqué qu'un axe moyen et curviligne des ondulations, a pour effet de produire une composante de poussée dans la direction latérale propre à fournir une force ascensionnelle pour des applications à l'aviation. 



   Une composante similaire qui est perpendiculaire à la direction de l'avancement peut être obtenue simplement en déplaçant angulairement l'axe neutre des déplacements latéraux de la partie avant de l'organe ondu- lant par rapport à la direction du mouvement. Sur la fig.   13,   la flèche 56 représente la direction de l'avancement de l'avion qui comporte des dispo- sitifs propulseurs   établis.selon   l'invention L'organe ondulant 57   com-   porte un bord avant qui est déplacé latéralement suivant   un   mouvement alter- natif,de sorte que l'axe moyen 58 des ondulations forme un angle 59 avec la direction du mouvement.

   De cette manière, la poussée exercée par le fluide propulsé a une composante orientée vers le bas par rapport à la di- rection du mouvement pour créer une force ascensionnelle. On se rend compte en faisant varier l'angle 59, que la force ascensionnelle peut être modifiée de sorte que la proportion de la poussée utilisée pour le mouvement d'avan- cement et pour l'effet ascensionnel peut être modifiée pour le décollage, le vol en croisière et l'atterrissage. Ce réglage de l'angle 59 peut être obtenu, avec le mécanisme montré sur la fig. 14 pour lequel un dispositif de commande, analogue à celui de la fig. 5, est monté sur une plaque 60 qui peut osciller autour de l'axe de l'arbre 22. La plaque 60 a un bord en for- me de secteur denté 61 qui engrène avec une vis sans fin 62 entraînée par un moteur électrique réversible 63.

   La vis sans fin 62,   quand   elle tourne, fait osciller la plaque 60 pour faire varier l'angle entre   1-'axe   neutre 64 sur lequel oscille l'arbre 22 et la direction du mouvement 56 de l'avion intéressé. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



     Par   ailleurs, un effet de pas variable peut être obtenu en ré- glant l'amplitude des mouvements alternatifs latéraux de la partie du bord avant de l'organe ondulant et la fréquence de ces mouvements,   c'est-à-dire '   en réglant respectivement l'amplitude et la fréquence des ondulations. 



   Ainsi, de grands déplacements latéraux à des fréquences réduites correspon- dent à une condition pour laquelle une hélice d'avion fonctionne avec un pas réduit alors que des déplacements latéraux faibles et des fréquences élevées correspondent à une condition pour laquelle une hélice ordinaire fonctionne avec un pas élevé. On se rend compte que les mécanismes de commande usuels., adjoints à l'installation motrice et au dispositif par lequel on règle l'amplitude des déplacements latéraux et, par conséquent l'amplitude des ondulations, peuvent être prévus pour obtenir une vitesse sensiblement constante pour l'installation motrice. 



   Le dispositif, établi selon l'invention et tel que montré sur les figs 15 et 16 comprend une boite 110 formée par une partie supérieure 
111 et une partie inférieure   112   qui sont écartées l'une de l'autre tout en ayant la même forme. Les parties 111 et 112 ont, de préférence, la for- me de disques circulaires plats et comportent respectivement des trous cen- traux 113 et 114 pour l'admission du fluide à refouler dans l'espace 115 - subsistant entre les sections 111 et   112.   Celles-ci comprennent, de   préfé-   rence, des parties arrondies à proximité des trous 113 et 114 et desnervures radiales 116 qui sont orientées radialement vers l'extérieur et s'étendent sur une longueur relativement réduite le long des faces en regard des par- ties 111 et 112.

   Des doigts ou tubes d'écartement 117, qui peuvent avoir des   sections   transversales aérodynamiques, sont fixés,entre les extrémités externes des nervures, sur les parties 111 et 112 pour maintenir celles-ci à un écartement   prédéterminée   
Une membrane flexible 118, de forme circulaire et plane., est logée dans l'intervalle 115 et peut être constituée en une feuille de ma- tière plastique, en un tissu imprégné de caoutchouc, en caoutchouc ou toute autre matière flexible similaire. La membrane 118 comporte des trous con- venablement espacés par lesquels peuvent passer les doigts   117.   Elle comprend aussi des parties tubulaires flexibles 119 qui s'étendent'suivant un arc -de cercle entre les trous susdits pour recevoir un fil circulaire 120 sup- porté par les doigts 117.

   Ainsi , la membrane flexible   118   est montée sur les doigts 117 concentriquement par rapport aux parties 111 et 112 de la boite et entre celles-ci. 



   On voit sur la fig. 15, qu'un arbre 121 traverse le trou 114 et est supporté de manière qu'il puisse être déplacé suivant un mouvement al-   ternatif axial   dans une douille 122 supportée par les nervures ou ailettes 116 de la partie   112   de la boite. L'extrémité de l'arbre 121, engagée dans l'intervalle 115, est élargie et la partie centrale de la membrane flexible 118 est serrée contre cette extrémité élargie de   l'arbre   par une rondelle ou'plaque 123, évasée dans une direction opposée, qui est fixée sur l'arbre par des organes de -fixation appropriés, par exemple à l'aide d'une vis. 



  Un mécanisme approprié quelconque, non montré., est relié à l'arbre   121   pour obtenir le mouvement alternatif axial de celui-ci, comme indiqué par une   flè-L   che à deux têtes sur la   fig.     15,   de sorte que la partie centrale de la mem- brane   118   est animée d'un mouvement analogue dans une direction perpendicu- laire au plan de repos de cette partie centrale. 



   Un tel mouvement alternatif de la partie centrale de la membrane flexible 118 oblige cette partie centrale à osciller par rapport   à   l'axe cir- culaire défini par le fil   120,   de sorte que la partie centrale est   alterna-   tivement concave et convexe pour produire les ondulations de la membrane qui s'étendent radialement vers l'extérieur depuis le centre vers la périphérie. 



  Quand la partie centrale de la membrane flexible est simplement animée d'un mouvement alternatif, comme pour l'exemple décrit plus haut, le front   d'onde   est circulaire, c'est-à-dire les mouvements ondulatoires dans des sections diamétrales différentes de la membrane sont les mêmes et sont en phase, de sorte que le liquide est aspiré dans l'intervalle 115 par les trous cen- traux 113 et 114 et est ensuite refoulé vers le passage périphérique   fc---'   

 <Desc/Clms Page number 10> 

   @@@re   les bords des parties 111 et   112   de la boite en suivant ainsi des tra- jots radiaux rectilignes et divergents, comme indiqué par des flèches sur . la fige 16 par suite de l'effet propulseur obtenu par les ondulations ou le mouvement ondulatoire de la membrane. 



   Les volumes du fluide, refoulés par la membrane 118 au cours de son mouvement ondulatoire,   déterminent   la vitesse à laquelle le fluide est propulsé depuis les admissions centrales vers le passage d'échappement périphérique, le débit étant égal sur tout le pourtour de la boite 110. 



  En faisant varier la fréquence ou la course du mouvement alternatif de l'ar- bre 121, on modifie les caractéristiques de fréquence et d'amplitude du mou- vement ondulatoire produit par la membrane   118   et, par conséquent, on par- vient   à   régler la vitesse de décharge du fluide propulsé qui est débité par le passage périphérique. 



   Un dispositif du genre de ceux montrés sur les figs. 15 et 16 peut avantageusement être utilisé pour faire circuler de l'air dans un local, 1'air étant admis par la partie centrale de la boite 110 et étant déchargé en des endroits écartés du local avec une force égale pour éviter les courants d'air qui se produisent généralement avec les ventilateurs usuels. Les usages du dispositif des   figs .   15 et 16 ne sont pas limités à l'application particulière indiquée plus haut puisque ce dispositif peut être logé dans un réservoir contenant de l'eau ou un liquide similaire pour provoquer une circulation uniforme du liquide dans lequel il est immergé. 



  Par ailleurs , en reliant les trous d'entrée 113 et 114 à un conduit   d'ad-   mission et en fermant le passage périphérique, formé entre les bords des parties 111 et 112, par un anneau sur lequel on branche des conduits d'échappement appropriés, le dispositif tel que décrit peut avantageusement être agencé pour pouvoir pomper un fluide, gazeux ou liquide., vers un ou plusieurs points d'utilisation. 



   Les figs.   17,     17a   et 18 montrent un autre mode de réalisation de l'invention pour lequel un organe flexible est animé d'un mouvement bas- culant à sa partie centrale pour produire des ondulations ou un mouvement ondulatoire. Se mode de réalisation comprend une boite 124 avec des parois circulaires   espacées   125 et 126 dont les bords sont reliés entre eux par un anneau   127.   Un orifice d'admission 128 est ménagé dans la partie centrale 125 pour l'entrée du fluide qui doit être pompé depuis l'espace intérieur 129 de la boite. Une membrane flexible circulaire 130 est logée dans l'es- pace 129 et est soutenue, à sa partie centrale, par un support 131. 



   Le support 131 (fig.   17a)   comprend un arbre 132 qui est engagé dans la boîte 124 par la partie centrale de la paroi   126   dont l'extrémité 133 est déviée latéralement par rapport à l'axe de rotation de l'arbre. 



  Une pièce creuse 133a, ayant de préférence une forme sensiblement sphéri- que, est constituée en deux parties semi-sphériques 134 et 135 engagées sur l'extrémité 133 pour pouvoir tourner par rapport à celle-ci autour de l'axe longitudinal de ladite extrémité. A cet effet, des cages internes 136 et externes 137 de roulements à billes sont montées respectivement sur l'extrémité 133 de l'arbre et sur les parties semi-sphériques 134 et 135 , des billes appropriées étant intercalées entre ces cages.

     On   voit sur le dessin que la membrane flexible 130 comporte une ouverture centrale et la partie marginale de cette membrane flexible à proximité de cette ouver- ture centrale est serrée entre les faces opposées des pièces sensiblement semi-sphériques 134 et   135,  ces pièces comportant respectivement une partie taraudée et une partie filetée par lesquelles elles sont assemblées, la membrane flexible 130 étant serrée entre elles. 



   Un organe télescopique 138 est articulé par son extrémité 139 à la boite 124 et par son autre extrémité à la pièce 135a par un joint uni- versel approprié, par exemple par une rotule pour empêcher la rotation de la pièce 133a et, par conséquent, de la membrane flexible 130 tout en per- mettant   à   la pièce   133a   et à la partie centrale de la membrane 130 d'être animées d'un mouvement basculant produit par la rotation de l'arbre 132 et de son extrémité 133 déviée latéralement. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Le mouvement basculant de la pièce 133a provoque, pour chaque point du pourtour de celle-ci, un soulèvement et un abaissement alternatifs de sorte que l'on obtient une ondulation ou un mouvement ondulatoire dans la membrane flexible 130 ce mouvement se propageant radialement vers l'exté- rieur depuis ce point. Toutefois, comme les mouvements de soulèvement et d'abaissement des points espacés le long du pourtour de la pièce bascu- lante 133a sont déphasés, il est apparent que les mouvements ondulatoires suivant des rayons décalés angulairement de la membrane flexible 130 sont également déphasés.

   La fig. 18 montre des lignes diamétrales 1-5,   2-6,   3-7 et   4-8   qui sont décalées angulairement et sur la fig. 19 les mouvements on- dulatoires le long de ces lignes sont montrés schématiquement au moment où la pièce 133a occupe la position montrée sur la fig. 17. Si le coté de la pièce 133a, qui se trouve en regard du point 1 du pourtour de la mem- brane flexible 130 est complètement abaissé, le côté de la pièce 133a op- posé   a.   point 5 est, en même temps, complètement soulevé alors que les   c#-   tés opposés, qui se trouvent en regard des points 3 et 7 occupent des posi- tions neutres et les sections de la pièce 133a qui sont opposées aux points 
2 et 8 sont partiellement abaissées alors que les sections qui sont en con- tact des points 4 et 6 sont partiellement soulevées.

   On voit sur la fig. 



   19 que le pourtour de la membrane 130 est à une position neutre au point 1 à une position partiellement soulevée au point 2, à une position complète- ment soulevée au point 3, à une position partiellement soulevée au point 4 à une position neutre au point 5,   à   une position partiellement abaissée au point   6,   à une position complètement abaissée au point   7,     à   une position partiellement abaissée au point 8 et, en revenant au point 1, à une posi- tion neutre en ce dernier point.

   En développant ces positions du pourtour de la membrane 130 aux différents points, répartis angulairement le long de ce pourtour, sur une surface plane (fig. 20), on voit qu'une ondulation ou un mouvement circonférentiel ondulatoire, est produit dans la membrane flexible en même temps que les ondulations radiales montrées sur la fig. 



    19.   Alors que la fig. 20 montre seulement l'ondulation au pourtour de la membrane flexible, il est à noter que des ondulations similaires sont produites dans toutes les sections circonférentielles de la membrane.130 depuis le bord de la pièce 133a jusqu'au pourtour de la membrane 130. 



   Ainsi, le mouvement basculant de la pièce   133a   produit des ondulations radiales dans la membrane 130 qui se propagent depuis le cen- tre vers le pourtour de la membrane en même temps que des ondulations circonférentielles simultanées et coordonnées se déplacent autour de la membrane 130 dans le sens de la rotation de l'arbre 132, comme indiqué par- la flèche au centre de la fig. 18.

   Les ondulations radiales et circonfé- rentielles combinées refoulent le fluide, admis dans la boîte 124 par l'entrée centrale   128,   vers l'extérieur et vers l'anneau   127   suivant des lignes d'écoulement   spiralo#des   qui avancent dans le sens de rotation de l'arbre 132 comme indiqué par des flèches sur la fig.18, de sorte que le fluide subit un changement de direction, relativement petit, à l'entrée de l'anneau 127.

   On voit sur la fige   18   que l'anneau 127 comprend un ou plu- sieurs conduits d'échappement 140 qui sont disposés de manière telle que leurs axes soient, en substance, en alignement avec les parties terminales des trajets spiraloldes suivis par le fluide, de sorte que ce dernier peut pénétrer dans les conduits d'échappement en subissant un changement de direction réduit ou nul. 



   Comme l'anneau 127 est ouvert le long de tout le contour de la membrane 130 et comme les mouvements ondulatoires radiaux, dans des sections diamétrales, décalées angulairement, de la membrane flexible sont déphasés progressivement, certaines parties du pourtour de la membrane 130 occupent à tout moment, des positions qui conviennent à un effet de   maximum,   par exemple les points 3 et 7 de la fig. 19,de sorte que la pression dans   l'au-   neau 127 est maintenue sensiblement constante., comparativement à la pression d'échappement pour le   dispositif   selon la fig. 15 qui peut avoir une ten- dance à varier.. 



   En considérant à nouveau les figs 17 et   17a,   on voit que la pa- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 ro- 125 de la boite comporte, de préférence, une partie centrale 141, en   saillie,   sur laquelle est monté un moteur   142   qui entraîne l'arbre 132 en rotation. Dans l'organe 133a et dans la partie marginale de la membrane 130, qui est serrée dans cet organe, est ménagée une série de trous alignés 143 qui permettent le transfert du liquide entre les parties de l'espace 129 qui se trouvent au-dessus et en dessous de la membrane 130 à la partie centrale de cette dernière.

   On voit sur la fig. 17a qu'un tube de sortie 144 à debordement part de la partie en saillie 141 de la paroi de la boite pour déterminer le niveau du liquide dans cette   botte.   Un écran évasé   145'est   orienté vers le haut depuis la partie 134 de l'organe tout en   en-   tourant l'arbre 132 bien au-dessus du niveau libre 146 du liquide pour em- pêcher que le liquide puisse couler à l'intérieur de l'organe 133a, de sorte que les roulements sont protégés contre l'attaque par le liquide à propulser. 



   On voit sur la fig. 17 que la partie centrale de la paroi 125 de la   @@ite,   à proximité de l'entrée 128 du liquide a la forme d'une cuvet- te sphérique 147 dont le centre est confondu avec le centre 0 de l'organe 133a de sorte que le passage 148, compris entre la partie semi-sphérique 135 de l'organe 133a et la cuvette centrale   147   de la paroi, a une section trans- versale constante pour toutes les positions de l'organe 133a.

   Ainsi? aucune variation de pression ne se produit au centre de l'espace 129 lors du mouve- ment de basculement de l'organe 133a et toute contre-pression résultant du mouvement de la section nodale centrale de la membrane 130 vers une paroi de la boite, qui se trouve d'un côté de cette membrane, peut provoquer l'é- coulement du liquide par les trous 143 vers l'autre côté de la membrane pour remplir   l'espace,   dont le volume augmente, qui est délimité entre la première section nodale de la membrane flexible et la paroi de la boîte qui se trouve de l'autre coté de la membrane sans s'opposer au débit du liquide dans la boîte 124 par l'entrée   128.   



   Pour le mode de réalisation des figs 17,   17a   et   18,   le plan neutre des ondulations radiales et circonférentielles est une surface plate passant par le centre de basculement 0 de l'organe 133a. Toutefois, comme visible sur la fige 21, on peut constituer la boite 124a de manière telle que les parois 125a et 126a soient des hémisphères sensiblement concentri- ques avec des rayons différents, l'organe flexible étant également hémisphé- rique quand il est   inactif,   de sorte que l'axe neutre de chacune des ondu- lations radiales est semi-circulaire, cet axe étant par exemple celui désig né par 149a, alors que la surface neutre des ondulations radiales et cir- conférentielles est hémisphérique. Pour le dispositif montré sur la fig. 



  21, le liquide est admis dans la boite 124a par   l'orifice     128a   qui se trou- ve à la partie centrale du fond et il est déchargé sous la forme d'un cou- rant cylindrique et   spiralo#de;   dirigé vers le haut par une sortie annulaire 150, débouchant à la partie supérieure de la boite. Il est évident qu'on . peut établir un anneau, analogue à celui désigné par 127 sur la fig. 17, à la sortie 150 pour recueillir le liquide pompé afin qu'on puisse le dé- charger, en des points localisés, hors de la boite. De toute manière, le dispositif de la fig. 21 permet d'obtenir une décharge convenable du liqui- de pompé dans la même direction d'écoulement générale que celle suivant la- quelle le liquide est introduit dans l'entrée 128a. 



   Alors que l'organe basculant   133a,   du mode de réalisation des figs 17,   17a   et 18 est empêché de tourner avec l'arbre 132 par l'organe télescopique   138,   ce dernier organe peut être supprimé et l'organe bascu- lant 133a peut tourner avec l'organe flexible 130 par rapport à la boîte 124. Quand des roulements anti-friction, tels que des billes, logées en- tre les cages 136 et   137,   sont établis entre la partie   133   de l'arbre et l'organe 133a, il est évident que ce dernier ainsi que l'organe flexible 130 tournent à une vitesse inférieure à celle de l'arbre 132, la différen- ce entre les vitesses angulaires dépendant du frottement qui se produit dans les roulements.

   Quand l'organe 133a peut fonctionner en "roue libre!! par suite de la suppression de l'organe   138,   des ondulations radiales et circonférentielles simultanées ou des mouvements ondulatoires sont produits dans l'organe 130, comme pour l'exemple décrit plus haut, de sorte 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 que le liquide est refoulé vers l'extérieur depuis le centre le long de trajets, en forme de spirale,par rapport à l'organe 130 mais comme ce dernier tourne également par rapport à la boite 124, les filets liquides considérés relativement à la boite fixe, sont incurvés davantage dans la direction de rotation de l'organe flexible   1300   La rotation de l'organe 
130 a deux effets.

   D'abord, la courbure additionnelle des trajets d'écou- lement en forme de spirale a pour effet que les parties terminales de ces trajets sont plus ou moins tangentes à la périphérie de l'organe 130 et, ensuite, la rotation de l'organe 130 crée une force centrifuge qui agit sur le liquide propulsé pour augmenter davantage le mouvement du liquide vers le pourtour de la botte,, 
Comme le degré auquel les parties terminales des trajets spi-   ralo#des   sont tangentes au pourtour de l'organe 130 et l'intensité de la force centrifuge agissant sur le fluide dépendent de la vitesse angulaire de l'orgene 130, on se rend compte qu'il est désirable, dans certaines   conditionq,   de fixer l'organe 133a sur l'arbre 132 pour   qu'il,tourne     9. la   même vitesse que ce dernier. 



   Les figs. 22 et 23 montrent un mode de réalisation de l'inven- tion pour lequel le support central basculant pour l'organe   flexible   est fixé sur l'arbre entraîneur. Ce mode de réalisation comprend une boite 
151 ayant des parois circulaires 152 et 153, écartées l'une de l'autre et munies de parties centrales en forme de cuvette. Une entrée 154 pour le liquide est prévue au centre de la paroi 152 et un moteur 155 est monté sur la partie centrale de la paroi 153, un arbre 156 traversant un palier approprié 156a logé dans la partie centrale de la paroi 153. Un organe basculant 157, ayant une forme substantiellement sphérique, comprend deux parties 158 et 159.

   Dans la partie   158,   est ménagé un trou taraudé dans lequel est vissée l'extrémité de l'arbre   156.   Le plan de séparation des parties 158 et 159 est incliné par rapport à un plan perpendiculaire à l'axe de rotation de l'arbre 156 et, par conséquent, de l'organe basculant 157. Les bords des parties 158 et 159 comportent respectivement des bri- des 16o et 161 qui sont parallèles au plan de séparation et entre lesquel- les est serré le bord d'un trou central ménagé dans un organe flexible circulaire 1620 Ainsi, quand l'arbre 156 tourne, l'organe 157, en   tourt-   nant avec lui,soumet la partie centrale de l'organe flexible 162à un mouvement basculant pour produire des ondulations radiales et circonfé- rentielles dans celui-ci.

   En outre, cet organe oblige   l'organe   flexi- ble 162 à tourner dans la boite 151 à la vitesse de l'arbre 156. 



   On voit sur la fig. 22 que l'arbre 157 est creux, la partie 159 comprenant une ouverture 163 qui se trouve en regard de l'entrée   154   du liquide. La partie 158 comprend des trous 164 pour permettre l'écou- lement du liquide depuis l'entrée à travers l'organe 157 vers le coté de l'organe flexible 162 écarté de- ladite entrée. De plus, un tube de débordement 165 part d'un point surélevé de la partie centrale, en forme de cuvette, de la paroi 153 pour limiter le niveau du liquide dans la boîte afin que le liquide ne vienne pas en contact avec le palier 156a, de sorte qu'il n'est pas nécessaire de prévoir une boite de bourrage autour de l'arbre   156.   



   On voit sur la fig. 23' que le pourtour de la bofte 151 peut comporter une volute 166 formant un conduit de sortie ou d'échappement qui est sensiblement tangent au pourtour   d   l'organe flexible 162, de sorte que le liquide refoulé, qui forme des' trajets   spiralo#des   ayant une courbure prononcée comme indiqué par les flèches, pénètre dans le conduit de sortie 166 en subissant un changement de direction minimum., L'avantage obtenu par la rotation de l'organe flexible a une importance particulière pour des pompes à grande vitesse dans lesquelles l'écoule- ment tangentiel tend à réduire sensiblement les pertes dues à des chan- gements de direction du courant. 



   Alors que chacun des modes de réalisation décrits plus haut comprend un seul organe flexible dans lequel sont produits des ondulations 

 <Desc/Clms Page number 14> 

   @@ an     @ouvement   ondulatoire,l'invention n'est pas limitée dans. ce sens et au moins deux organes flexibles peuvent avantageusement être logés dans une seule boite pour renforcer l'effet obtenu pour le refoulement du liquide. 



  Ainsi, sur la fig.   24,   trois organes flexibles similaires 162a, 162b et 162c sont logés dans une boite l5la avec une entrée centrale 154a pour le liquide,qui est ménagée dans une paroi de la boîte, et une sortie périphé- rique 166a, ayant la forme d'une volute, Les organes flexibles 162a, 162b et 162c sont montés respectivement sur des organes 175a, 157b et 157c par lesquels on obtient le mouvement ondulatoire desdits organes flexibles et qui sont fixés sur un arbre commun 156a entraîné en rotation par un moteur 155a.

   Les organes 157a, 157b et 157c sont creux et communiquent entre eux tout en comportant des trous radiaux 167 et 168 qui se trouvent respecti- vement au-dessus et en dessous de l'élément flexible correspondant de sorte que le liquide, admis dans la botte par l'entrée 154a,peut s'écouler axialement dans les organes 157a, 157b et 157c et peut être débité radiale- ment par ces derniers pour être refoulé par les organes flexibles vers le contour de la boite., 
Alors quo pour l'exemple montré, les organes 157a,

     157b   et 157c sont montés angulairement les uns par rapport aux autres sur l'arbre commun 156a de manière telle que les ondulations radiales et circonférentielles soient en   phase?   il est à noter que ces organes pourraient être décalés an-   gulairement   sur ledit arbre pour produire des ondulations déphasées afin que l'action de pompage se fasse sans chocs et d'une manière continue au lieu d'être d'un genre pulsatoire comme dans le cas où les mouvements ondulatoi- res,7 obtenus par les différents organes flexibles sont en phase.

   De plus, alors que les organes   157a,   157b et 157c, tels que montrés, sont identiques entre eux pour pouvoir produire des ondulations ayant la même amplitude à l'aide des organes flexibles qu'ils supportent, ces organes pourraient, avantageusement, avoir des inclinaisons différentes afin que les amplitu- des des ondulations de l'organe flexible, qui est le plus écarté de l'entrée 154a, soient plus grandes que celles des ondulations de l'organe flexible qui est   voisin   de ladite entrée.

   Par ailleurs, les organes flexibles, mon- trés sur la fig. 24, sont tous logés dans une seule boite, de sorte que leurs effets de pompage agissent en parallèle mais chacun de ces éléments   flexi-   bles pourrait également être logé dans une boite séparée, la sortie d'une boite étant reliée à l'entrée de la boite suivante afin que les organes flexibles agissent en série pour produire une pression qui va en croissant Finalement, alors que les ondulations sont produites dans les éléments flexibles du mode de réalisation de la fig. 24 par des dispositifs construc- tifs qui sont approximativement les mêmes que ceux décrits à l'aide des figs 22 et 23, il est évident que les ondulations de chacun des organes flexibles pourraient être obtenues à l'aide d'un dispositif analogue à celui de la fige 15 ou de la   fig.   17a. 



   L'influence de l'asymétrie du bord avant de l'organe ondulant a été expliquée à l'aide de la fig. 9. Sur la fig. 25,on montre un dispo- sitif qui permet d'obtenir l'asymétrie voulue du bord avant dans chaque direction. Un arbre tubulaire oscillant 201 comporte un bras radial 202, soudé ou fixé autrement sur cet arbre pour agir comme organe de renforce- ment du bord avant 203 de l'organe ondulant 204. De chaque coté du bras 202 et à l'intérieur du bord avant 203 est ménagée une chambre 205ou 205', les deux chambres étant   reliées.,   respectivement par les tuyaux 206 et 206', à un distributeur rotatif 207 par lequel du fluide sous pression, fourni'par une source   208,   peut être introduit dans l'une ou l'autre des chambres 205 et 205' .

   Quand la chambre 205 communique avec la source 208 comme montré, la pression plus élevée régnant dans cette chambre crée 1' asymétrie du bord avant et déplace l'axe moyen effectif d'oscillation de- puis i à   i-.   Avec le dispositif de la fig. 25, il est possible de faire varier l'effet entre les limites opposées de l'asymétrie pendant que le dis- positif fonctionne. 



   Des expériences pratiques ont montré que le rapport entre l'é- paisseur et la longueur (corde) de l'organe ondulant peut varier entre des 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 limites écartées et qu'un choix correct de ces paramètres a une influence considérable sur le rendement. Par exemple, comme montré sur les fige. 26 et 26a, un organe ondulant relativement mince 211, qui est montré à l'état de repos sur la fig. 26 et en mouvement sur la fig. 26a, exécute un mouve- ment ondulatoire multi-sinusoldal pour une déviation ou oscillation donnée d.

   Par contre, un organe relativement épais 212, qui est au repos sur la fig. 27 et en mouvement sur la fig. 27a, exécute un mouvement ondulatoire avec à peine un peu plus d'un noeud pour la même déviation d, L'amplitude A du mouvement de l'organe 211 est toutefois moindre, pour la même dévia- tion d, que l'amplitude A' de l'organe 212. 



   Une analyse mathématique du volume balayé permet de trouver les paramètres les plus favorables pour une matière qui présente une   résis-   tance déterminée à la flexion, plus spécialement quand on désire éviter une diminution de la poussée par un effet de   trainée.   Il est clair, par exemple que pour un mouvement multi-sinusoidal comme celui de la fig. 26a, la trainée a une tendance à vaincre la poussée et à diminuer ainsi l'amplitu- de A quand la distance depuis la source d'oscillation augmente. 



   Au cours d'une série d'essais avec une petite chaloupe à moteur, équipée avec des organes ondulants ayant des dimensions différentes, on a constaté que la longueur de l'organe a une influence considérable sur la poussée. La chaloupe était actionnée par un moteur à quatre vitesses ac- coupéà un arbre oscillant auquel étaient fixés des organes en caoutchouc ayant une épaisseur de 8 mm, une envergure de 1350 mm, une dureté Shore de 75 et une longueur de (a) 360 mm, (b) 310 mm et (c) 260 mm. L'arbre   oscil-   le de 11  de part et d'autre d'un plan ou axe moyen de la sinusoïde. 



  A 1500 t/m la longueur (b) était la plus efficace pour faire avancer la chaloupe à 5 ,2 km/h. Les résultats suivants ont été obtenus. 
 EMI15.1 
 
<tb> t/m <SEP> rapport <SEP> de <SEP> longueur <SEP> vitesse <SEP> d'avancement
<tb> 
<tb> @ <SEP> transmission <SEP> ¯¯¯¯¯¯¯ <SEP> en <SEP> km/h.
<tb> 
<tb> 



  1500 <SEP> 3ème <SEP> vitesse <SEP> (a) <SEP> 2,35- <SEP> en <SEP> diminuant
<tb> 
<tb> 
<tb> 1500 <SEP> prise <SEP> directe <SEP> (a) <SEP> inférieure <SEP> à <SEP> 2
<tb> 
<tb> 
<tb> 1500 <SEP> 3ème <SEP> vitesse <SEP> (c) <SEP> 4 <SEP> stable
<tb> 
<tb> 
<tb> 1500 <SEP> prise <SEP> directe <SEP> (c) <SEP> 5,2 <SEP> en <SEP> diminuant
<tb> 
<tb> 
<tb> 1500 <SEP> prise <SEP> directe <SEP> (b) <SEP> 4 <SEP> stable
<tb> 
<tb> 
<tb> 1750 <SEP> prise <SEP> directe <SEP> (b) <SEP> 6,85 <SEP> stable
<tb> 
 
On peut   conclure,   du manque   d'uniformité   des résultats, que le couple moteur est de nature variable et que la poussée obtenue n'est pas en rapport direct avec le couple à l'arbre de sortie de la boite de   vitessea   Au même titre que les paramètres de l'organe ondulant, qui ont une influence sur le rendement,

   la section transversale de cet organe, en déterminant la forme de la   sinusoïde;,   est importante. Ainsi les mem- branes 213, 214 et   215,   qui sont montrées à   l'état   de repos, sur les figs. 



    28,   29 et 30, ont respectivement des sections transversales dont l'épais- seur va en diminuant vers   l'extrémité   libre de l'organe, ces sections ayant des bords rectilignes (fig. 28) ou des bords convexes ou une forme lenti-   culaire   (fig. 29) ou des bords   concavo-convexes   (fige   30).   Pendant le mou- vement, ces organes ont des allures sinusoïdales complètement différentes, comme montré sur les figs 28a, 29a et 30a. La différence la plus notable entre ces sinusoïdes est qu'une ligne parallèle à l'axe longitudinal vient en contact avec la sinusoïde respectivement en t, t' et t", le point t' étant plus près de l'arbre d'oscillation que le point t et le ppint   t"   étant plus éloigné de cet arbre que le point t.

   Par conséquent', la pres- sion active produite par le volume du liquide refoulé est différente pour chaque membrane de même que la pression et la vitesse du liquide qui quitte la membrane.. 



   Les mêmes considérations que celles qui concernent les figs 26 à 30a pour une membrane plate, s'appliquent aux figs 31 à 33a pour des 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 membrames ayant la forme d'un disque plat dont on se sert pour des disposi- tifs de pompage comme ceux des figs. 15 à 24. Egalement dans ce cas, les   membranes   216,217 et 218 forment des sinusoïdes absolument différentes. 



   Pour une série d'essais avec une seule membrane en caoutchouc et en forme de disque, ayant une dureté 75 Shore, le plan de la membrane fai- sant un angle de   11    avec l'arbre d'une turbine et la membrane tournant dans le stator ordinaire d'une turbine, on a obtenu les résultats   suivants :   épaisseur de la membrane : mm vitesse de rotation : 1400   t/m   Débit : 2   1/sec.   
 EMI16.1 
 
<tb> diamètre <SEP> de <SEP> la <SEP> membrane <SEP> Rendement,
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 250 <SEP> mm <SEP> 22,75 <SEP> %
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 252 <SEP> mm <SEP> 25,0%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 254 <SEP> mm <SEP> Il,0 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Débit: <SEP> 1,6 <SEP> 1/sec.
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  250 <SEP> mm <SEP> 21,5 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 252mm <SEP> 22,3%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 254mm <SEP> 20,8%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> Débit <SEP> : <SEP> 2 <SEP> 1/sec. <SEP> diamètre <SEP> : <SEP> 252 <SEP> mm
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> vitesse <SEP> t/m <SEP> Rendement
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 1450 <SEP> 22,3 <SEP> %
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 1800 <SEP> 15,8%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 2000 <SEP> 19,4%
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 2400 <SEP> 16,9 <SEP> % <SEP> 
<tb> 
 
Les essais avec une membrane circulaire sont effectués sans modifier l'équipement usuel existant, de sorte qu'il n'a pas été possible,

   bien que le rendement qui se rapproche de 25 % est plutôt favorable   compa-   ré   à   celui de 40 % d'une turbine, d'établir des règles certaines et rapides pour déterminer la forme et les paramètres de la membrane. Le mécanisme moteur de la chaloupe, toutefois,a été construit spécialement et on croit qu'une   membrane   ondulante, établie conformément à la première disposition qui fait l'objet de l'invention mais ayant un des profils montrés sur les figs   23   à   30a,   aurait du être constituée de manière telle que son rayon ait une longueur de 4 à 10 fois plus grande que l'épaisseur de la membrane   à   proximité de l'arbre oscillant. 



   Pour tous les modes de réalisation décrits plus haut, on a supposé que l'organe ondulant ou   'la   membrane ondulante est supportée de manière à occuper une position angulaire constante par rapport à l'arbre oscillant ou d'entraînement.   On   peut donc dire que ces dispositifs ont un pas fixe. Il peut être avantageux, toutefois, de pouvoir faire va- rier le pas pendant le fonctionnement et les figs   34   et 35 montrent une variante du dispositif des figs 22 et 23 avec des moyens pour faire varier la position angulaire de la membrane par rapport à l'arbre d'entraînement. 



  Le dispositif comprend, comme   membre,   un carter de pompe 221 dans lequel tourne une membrane 222 montrée sur un anneau rigide 223 qui peut pivoter autour d'un axe transversal 224 monté sur l'arbre d'entraînement 225. 



  L'extrémité libre de cet arbre 225 est engagée librement dans un bout d'un manchon coulissant 226 et l'autre bout de ce manchon est rendu soli- daire d'un organe de commande 227, de préférence par l'intermédiaire d'un roulement   anti-friction   ou à billes   228.   L'organe de commande 227 peut être réglé axialement par rapport au carter 221 de la pompe à l'aide d'un filetage 229 pour régler la position axiale du manchon 226 par rapport à l'arbre 225.

   Sur le manchon 226 est fixé un bras radial 230 relié par une 

 <Desc/Clms Page number 17> 

   bielle-.ce     231   à l'anneau   223 .   Les branches d'un compas 232 sont articulées respectigement à l'arbre 225 et au manchon 226, ce qui oblige ce dernier à tourner avec l'arbre   225.   Ce dispositif peut être remplacé par un équi- valent mécanique tel qu'une liaison à clavette longue. 



   Le déplacement angulaire de l'organe de commande 227 par rap- port au carter 221 de la pompe permet d'obtenir le réglage axial du manchon 
226 et de la biellette 231 pour modifier la position angulaire de la mem- brane 222 et de l'anneau 223 par rapport à l'arbre 225, par exemple depuis a jusque !};'. Cette modification de la position angulaire se traduit par une variation correspondante de la pression exercée sur le liquide refoulé par la pompe. 



   La fig. 36 montre une pompe analogue à celle des figs. 15 et 
16 mais sans le manchon flexible 119 incorporé dans la membrane flexible   Ils   et sans le fil annulaire 120 logé dans les tiges de support 117. Pour ce dernier mode de réalisation, la membrane flexible 118 occupe une posi- tion intermédiaire entre les parties 111 et 112 de la boite et elle est obligée de se déplacer de part et d'autre de cette position par suite du mouvement alternatif de l'arbre 121. Une pompe de ce genre peut être utilisée, par exemple, pour refouler des liquides ayant une viscosité plus grande que ceux refoulés par la pompe-des figs. 15 et 16 et l'organe flexible est soumis à une usure moindre par l'absence d'un pivot fixe   à   l'endroit où débute le premier noeud complet. 



   La fig. 37 montre un dispositif analogue à celui de la fig. 



   21 en ce qui concerne la forme de l'organe flexible semi-sphérique, mais ce dispositif comprend un arbre de commande 121, à mouvement alternatif, an a- logue à celui des figs 15 et   16.   Les chiffres de référence des figs. 15, 
16 et 21 désignent les mêmes organes sur la fig.37. 



   Les figs. 38 et 39 montrent un dispositif, établi conformément à celui des figs 1 à 10 et comprenant des moyens pour améliorer le rendement ainsi que des organes auxiliaires pour fixer le dispositif sur un bateau et pour l'actionner depuis celui-ci pour qu'il puisse servir à sa propulsion. 



  Sur la coque   241   du bateau est fixé un arbre tubulaire vertical   242,   qui peut être déplacé angulairement dans un palier 243. Dans l'arbre 242 peut coulisser un arbre 244 dont l'extrémité inférieure est articulée à une biel- lette 245 dont l'autre bout est relié à un bras 246 fixé sur l'arbre oscil- lant 247 pour déplacer l'organe flexible   248   suivant un mouvement ondulant. 



  L'extrémité inférieure de l'arbre creux   241   supporte une boite   249,   249' ayant un profil aérodynamique, de préférence, le profil d'une aile d'avion Cette boite est ouverte à ses extrémités avant et arrière pour former un conduit dans lequel est logé l'organe flexible 248 et dans lequel passe le liquide refoulé par cet organe. Le conduit est fermé, sur les cotés? par des plaques terminales 250 et   250'.   On voit clairement sur la fig. 39 que l'ensemble du conduit peut être déplacé angulairement avec l'arbre 241 dans le sens de la flèche A ou A' afin que la poussée exercée par le liquide refoulé par l'organe flexible 248 puisse être orientée suivant toute direction voulue pour agir comme un gouvernail. 



   Les figs 40   à   42 montrent une variante du dispositif de la fig. 12 pour actionner l'organe flexible tubulaire 49 de la   f ig .   11. Sur les figs. 40 à 42, l'organe 261 est supporté   son   bord avant par un an- neau flexible 262, formé par une corde à piano ou analogue, qui peut tourner dans un ressort hélicoïdal 263 recouvert d'une gaine   264,   en ca-   outchouc,  moulée dans le bord avant ou colléeà celui-ci.

   Un anneau 265, en forme de spirale et dont le diamètre est variable, se trouve à une certaine distance au-delà du bord avant et sert à déplacer l'organe 261 suivant un mouvement ondulatoire.   L"anneau   en spirale 265 comprend un fil intérieur 266 qui peut coulisser axialement dans un ressort hé- lico$dal 267 logé dans une gaine   268,   en caoutchouc, qui est moulée dans l'organe flexible 261 ou qui est collée à celui-ci. Les extrémités du ressort hélicoïdal et de la gaine en caoutchouc 268 ainsi qu'une extré- mité du fil 266 sont fixées les unes aux autres par une bague 269   trave   

 <Desc/Clms Page number 18> 

   @ée   librement par l'autre extrémité du fil 266, cette dernière étant reliée à   une   commande par câble Bowden ou analogue.

   En faisant coulisser le fil 265   dans la   bague de fixation 269, on obtient les variations du pourtour de l'organe flexible à l'endroit qui se trouve à la distance susdite du bord avant de l'organe flexible, de sorte que ce dernièr pivote autour dudit bord ce qui crée un mouvement ondulatoire vers le bord arrière 270 dudit organe. 



   Sur la fig.   43   on montre, en coupe axiale, un organe flexi- ble tubulaire 231, analogue   à   celui des   figs .   12 et 41 mais établi suivant   une variante?   le bord avant 282 présentant une asymétrie permanente qui est un peu exagérée sur le dessin. L'organe 281 est soutenu en 283 par plusieurs supports 234 répartis angulairement autour dudit organe 281 et engagés dans des fentes ou. ouvertures 285 qui sont ménagées dans celui-ci et qui sont traversées par un câble   Bowden   286 ou analogue.

   L'organe 281 pivote donc, pour ainsi dire, autour d'un axe* annulaire établi au niveau 283 si une pres- sion agit sur le bord avant 282 dans la direction de la flèche   287.   En in- versant alternativement la direction de cette pression, on provoque la   dé=-   formation de l'organe 281 entre la position montrée en traits pleins et la position   288   montrée en traits interrompus. 



   Sur les figs. 15, 16, 36 et 37,les corps de pompe comportent une entrée de liquide qui se trouve d'un   cté   de la membrane. Si on le désire,la pompe peut comporter seulement une entrée pour le liquide, comme sur les figs. 17,21 et   22 .   Dans ce   cas,   on doit prévoir des moyens pour permettre au liquide, qui pénètre dahs le corps de la pompe d'un c8té seu- lement, d'atteémdre également l'autre face de la membrane. A cet effet et comme montré sur les   figs .   44 et 45,la tige 21 des   figs .   15, 16, 36 et 37 est remplacée par une tige 291 munie de bras radiaux 292 qui supportent un anneau 293. La membrane 118 de la fig. 15 comporte un trou central dont le bord est logé dans une gorge périphérique   294   d'une bague 293.

   Dans le cas d'une pomps à plusieurs membranes, on peut avoir recours à plusieurs ba- gues 293a,295b, 295c,   etc.,  chaque bague portant une membrane   118.   On obtient ainsi que le liquide, qui pénètre d'un   coté   seulement dans la boite, peut avoir accès aux deux faces de chaque membrane 118. Si on le désire, le nombre des bras 292 peut également correspondre à celui des nervures 116 et ces bras peuvent être en alignement avec les nervures, pour faciliter le guidage du courant. 



   Pour le mode de réalisation montré sur la   fig.   37,la   membrane   130a est articulée en 119 aux tiges 117 mais elle est également libre de   flotter     d'une   manière analogue à celle de la membrane 118 de la fig.   36 .   



   Il est évident que les dispositifs, montrés sur les figs. 15 36, 37 et   @@   ainsi que les autres modes de réalisation pour lesquels l'or- gane moteur est animé d'un mouvement alternatif,conviennent tout particu- lièrement pour être reliés à une source électro-magnétique de puissance mé- canique. 



    REVENDICATIONS   
1) Dispositif pour produire un mouvement relatif d'une matière qui peut se propager en coulant, caractérisé par le fait qu'il comprend un organe flexible ou souple qui est en contact avec la substance ainsi que des moyens propres à déplacer une partie dudit organe alternativement sui- vant des directions opposées à partir du plan dudit organe pour produire des ondulations le long dudit organe depuis la partie susdite pour refou- ler la substance balayée par lesdites ondulations en l'écartant de ladite partie, la longueur dudit organe et sa résistance à la flexion dans la di- rection suivant laquelle les ondulations se propagent, ainsi que la fréquen- ce et l'amplitude des mouvements alternatifs de ladite partie de l'organe étant proportionnées de manière telle que les ondulations forment au moins un noeud sinusoïdal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS MADE TO THROTTLE MECHANISMS.



   The invention relates, in general, to devices for propelling substances which can be propagated by flow and it relates more particularly to devices for propelling such substances by the production of a fluid. wave movement in the substance, so that the latter is forced to flow from a predetermined source along given flow lines,
According to a first object of the invention, the propulsion of the substance takes place by producing an undulatory, or substantially sinusoidal movement in a flexible membrane element which is either immersed in the substance or else constructed so as to contain the latter,

     said movement being generated by subjecting a marginal part of this flexible element to an oscillating movement, so that the volume of the substance swept by the undulatory movement undergoes a movement having the same speed and the same direction as those of the wave. propagating from said marginal portion through the flexible member.



   Devices established according to this arrangement of the invention can be used for the propulsion of gases or liquids and, for this reason, they can be used to move aerodynes, both those lighter than those heavier than air, to to advance ships or boats of any category or class, on the surface of the water or under water as well as for the propulsion of gaseous or liquid fluids in conduits, pipes or other delimited passages or in a larger mass of the fluid in the form of unrestricted currents, instead of having recourse to ordinary pumps or fans.



   According to a second object of the invention, the propulsion of the fluid is obtained by immersing a flexible member having a substantially circular planar shape in the fluid and by subjecting the flexible member to an undulating or substantially sinusoidal movement which begins. substance, in the center of this organ and propagates towards the periphery, so that

 <Desc / Clms Page number 2>

   @ @@@@ ume of the fluid swept by the wave motion undergoes a displacement which has the same speed and direction along radial or spiral flow lines as the wave advances from the center to the periphery of the wave. the organ.



   Devices, established according to this second arrangement of the invention, can be used for the propulsion of gases or liquids and can therefore serve to propagate or circulate uniformly air or a similar gas from a central point in it. in all directions and for delivering fluids, gaseous or liquids, instead of pumps currently in use, more particularly as a replacement for known centrifugal pumps. They can also be used to propel solid or semi-solid materials which can flow, in a granular, pasty or powdery state such as cereals, gravel, sand, freshly mixed concrete, etc.



   In the description, the expression "flexible", used to characterize a flexible and undulating organ, means that this organ has only reduced or no tendency, in the direction of its length or span or, in substance, over the entire length of the cord, to return to its original shape, after the organ has been deformed or displaced, by bending, from its original shape. Thus, the flexible and supple member presents, in substance, no resistance to the production of a wave motion, so that a wave, having a considerable amplitude, can be obtained with a minimum expenditure of energy.



   Furthermore, the expression "fluid" when used to characterize the substance on which the flexible member acts, denotes a material which can flow. It therefore not only designates gaseous or liquid fluids but also semi-solid substances capable of being displaced by the pressures which can be produced by the various devices which are the subject of the invention. Among these substances, there may be mentioned sand, gravel, granular materials, pasty materials, sludge or slurry, freshly mixed concrete, etc.



   According to the first object of the invention, the undulating movement is produced in the flexible member by moving the marginal part, that is to say the edge which first comes into contact with the fluid to be propelled, of said member reciprocating in opposite directions from the plane of said member. This displacement of the front marginal part, in a direction perpendicular to the member when the latter is flat, can take place in any of the three ways indicated or a combination thereof, i.e. by moving the member. front marginal part in a reciprocating movement in the lateral direction, in an oscillating movement by a fixed axis. or by varying the camber of this front marginal part.



   The undulating member can be mounted such that its leading edge is rectilinear so that a linear wave front is formed. Its front edge can also have the shape of a circle, the organ forming a tube open at its ends, thus creating a circular wave front.
According to the second object of the invention, the wave movement is obtained in a flexible or flexible organ by moving the central part thereof alternately in opposite directions substantially perpendicular to the central part of the organ when that -ci is inactive.

   This displacement of the central part of the flexible member, which has a substantially planar and circular shape, can be obtained in different ways, among which there may be mentioned the reciprocating movement of this central part or the "rocking" movement of this part. central.



  The term “rocking” movement to which the central part is subjected to a displacement analogous to that of a rotating disc which is located in a plane which is not perpendicular to the axis of rotation of the disc. Therefore, when the central part of the flexible member is rocked, the flexible member performs a wave displacement in both the radial direction and the circumferential direction, as described above.

 <Desc / Clms Page number 3>

 below in detail,

   so that the propelled fluid follows spray paths from the center to the periphery of the flexible member while a simple reciprocating motion of the central part of the flexible member gives rise to radial corrugations having the same effect. same phase for all the parts of said member which are angularly separated from each other, so that the fluid is propelled along rectilinear and diverging radial paths.



   Furthermore, in accordance with the invention, the rocking movement, which drives the central part of the flexible member, can be advantageously combined with the angular movement of this part, so that the curvatures of the spiral flow lines are increased so as to obtain a substantially tangential movement of the fluid propelled to the periphery of the flexible member. Several of the flexible members can be actuated in synchronism in a single box with wave movements which are in phase or out of phase having equal or different wave amplitudes.



   The accompanying drawings show, by way of example, several embodiments of the invention
Figs. 1, 2 and 3 schematically show the successive phases of the operation of an embodiment suitable for implementing the first object of the invention, the device comprising a single undulating member.



   Fig. 4 shows, similarly, another device which is established according to the invention and which comprises a series of undulating members operating in synchronism.



   Fig. 5 shows, similarly, a single corrugated organ with a device for forming waves or undulations
Fig. 6 similarly shows a similar member for forming the undulations.



   Fig. 7 shows, similarly, another device for forming the undulations
Fig.8 shows, similarly, a device for forming the corrugations and which is a combination of the devices of figs. 6 and 7.



   Fig. 9 shows, in longitudinal section, an undulating member and indicates, schematically, the effect obtained by an asymmetric front marginal part.



   Fig. 10 shows, in longitudinal section, an undulating member provided with a reinforcement in the direction of the width.



   Figs II and 12 show, respectively in perspective and in longitudinal section, another device established according to the invention and for which the undulating member in the form of a tube open at its ends.



   Fig. 13 shows, schematically? how a lifting force can be produced with devices established according to the invention.



   FIG. 14 shows, in schematic elevation, means for varying the lifting force produced by a device established according to the invention.



   Fig. 15 shows, in diametral section, a device established according to the invention and suitable for the implementation of the second object of the invention.



   Fig. 15a shows, on a larger scale, part of this device.



   Fig. 16 shows, in horizontal section along 16-16 fig. 15 and on a reduced scale, this same device.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 17 shows, in diametral section, another device established according to the invention
Fig. 17a shows, in axial section and on a larger scale, the device according to figure 17 to obtain the rocking movement of the central part of the flexible member forming part of this device.



   Fig. 18 shows, in horizontal section according to 18-18 fig. 17 and on a reduced scale, this same device.



   Fig. 19 shows, schematically, the undulatory movement which drives the flexible member of the device of FIG. 17, by a series of diametral sections angularly spaced from each other.



   Fig. 20 shows, schematically, the undulating movement of the flexible member of the device of FIG. 17 in the circumferential direction as this movement occurs when it is developed on a flat surface.



   Fig. 21 shows, in diametral section similar to that of FIG. 17, another device established according to the invention.



   Figs. 22 and 23 show, respectively in partial diametrical section and in horizontal section, the central part of another device established according to the invention.



   Fig. 24 shows, in diametral section, another variant which comprises several flexible members controlled in a manner similar to that of the device of FIG. 22.



   Fig. 25 shows, in section along a chord and similar to that of FIG. 9, the device for obtaining the desired asymmetry of the front marginal part.



   Figs. 26, 26a, 27, 27a, 28, 28a, 29, 29a, 30 and 30a show, in side view? different kinds of membranes which can be used for the devices established according to figs. 1 to 10.



   Figs. 31, 31a, 32, 32a, 33 and 33a show, in diametral section, different kinds of membranes which can be used for the devices established according to Figs 15 to 24.



   Figs. 34 and 35 show, respectively in cross section along 34-34 fig 35 and in diametral section; A device for varying the amplitude of the oscillation in the case of the mechanism of Figs 22 and 23.



   Fig. 36 shows, similarly to FIG. 15, a variant of the device of fig15.



   Fig. 37 shows, similarly to fig. 21, a variant of the device of FIG. 21.



   Figs. 38 and 39 show, respectively in section along 38-38 fig 39 and in section along 39-39 fig 38, a device similar to those shown in FIGS. 1 to 10 with means for improving the efficiency of this device.



   Figs. 40 and 41 show, respectively in perspective, in diametral section, a variant of means for producing the corrugations of a device similar to that shown in Figs 11 and 12.



   Fig. 42 shows, on a larger scale (parts broken away) these same means.



   Figo 43 shows, in diametral section similar to that of fig. 41, another variant of the device according to FIGS. 11 and 12.



   Figs. and 45 show, respectively in plan and in cross section according to 5-45 fig. 44, part of a control device to be used for a variant of the mechanisms of FIGS. 15, 36 and 37.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figs. 1, 2 and 3 show how a flexible, supple and undulating organ, when seen from the side, serves to propel a fluid in which it is immersed. The views, starting with fig. 1, relates to a half cycle of the lateral displacement of the front edge of the member, the lateral displacement being produced by an appropriate mechanism. Thus, in FIG. 1, member 10 is shown with its leading edge '11 8.' its extreme left position whereas in figs. 2 and 3 this front edge,: designated by
11 'and 112, is shown to be moved to the right by occupying its central position and the extreme right position.

   As the leading edge moves in this manner, the volumes A, B, C and D, swept by the opposing surfaces of the member 10 and delimited by these surfaces and by the lines 12 and 13 which correspond to 1 -'- amplitude of the ripples or waves, advance from the front edge 11 to the rear edge 14 of 1-'organe, 10.



     Thus, in the successive views, the volume, designated by B, B 'and B2, progresses towards the rear edge of the undulating member and the other volumes, not designated, of the fluid are displaced in a similar manner, . The organ
10 is shown having its middle corrugation axis oriented vertically, but it is evident that the front edge of this member can be mounted so as to be moved laterally in a substantially vertical plane, so that the middle axis or Corrugation symmetry is horizontal which forces the fluid to move horizontally.



   If the front edge of the undulating member is rectilinear, as in figs. 1, 2 and 3, the width of the organ, that is to say the distance between its side edges., Must be relatively large compared to its length or chord, that is to say the distance which separates its front and back edges. Expressed in terms of aeronautics? the undulating member must have a useful elongation greater than an appropriate minimum value.

   The expression "useful elongation" is used to include therein the situation where the ratio of the wingspan to the chord does not provide this necessary elongation but where the same effect is obtained by mounting plates. terminals and delimiting on the opposite sides of the undulating member so that the propelled fluid does not overflow at these sides to pass from areas in which a high pressure prevails into areas of relatively low pressure, which would result in losses for the propellant effect.



   In addition, the lines 12 and 13 of fig, 1, which denote the amplitudes of the undulations, can be replaced by walls between the $ - which the undulating member is established. These walls serve to increase the propellant effect for the reason that they limit the quantity of the fluid subjected to the wave movement to the volumes A, B, C and D swept by the wave organ. In the absence of walls located near the lines designating the amplitudes of the undulations, the fluid which is outside the discharged volumes, that is to say the fluid which forms the edges of these volumes, is put in motion and thus decreases the thrust transmitted to the fluid as it leaves the trailing or "trailing" edge of the undulating member.

   It is evident that the efficiency is reduced, up to a certain degree, for devices for which substantial movement can be transmitted to the fluid which is on either side of the swept volumes.



   The same effect as that obtained by walls which lie along lines 12 and 13 of Fig. 1, with regard to a single undulating member, can be achieved by using at least two undulating members? parallel to each other and functioning in synchronism, like the members 15, 16 and 17 of the, fig. 4 for example, the front edges of which are moved simultaneously in a reciprocating motion in directions indicated by the double-headed arrows. These parallel members are preferably spaced apart from each other such that the lines denoting the amplitudes "of the undulations of the adjacent organs substantially coincide.

   The members 15, 16 and 17 are spaced in such a way that the entire volumes of the spaces 18 and 19 included between the members 15 and 16, on the one hand, and the members 16 and 17, on the other hand , are swept by the corrugations, so that no energy is expended to provide movement to the marginal fluid between the parallel and corrugated members. It is evident that walls can be established along lines 20 and 21 to support the laces.

 <Desc / Clms Page number 6>

 exterhas of the outer corrugated organs 15 and 17 so that the efficiency is not diminished by the movement of marginal fluids near these outer faces.



   To obtain the propulsion of the fluid by subjecting it to undulations, which differs from a simple repression by paddles, the length or span must be sufficiently large in relation to the amplitude and frequency of the movements. reciprocating and lateral sides of its leading edge and to the resistance to lateral flexion of the member along its span, so that at least one complete knot is formed by the undulating member.



   Fig. 5 shows, by way of example, a mechanism for obtaining a substantially lateral reciprocating movement of the front edge of the wave member forming part of a device established according to the invention. A shaft 22 is journalled in appropriate bearings so as to be able to oscillate around its longitudinal axis. Radial arms 23 are fixed to the shaft 22 and their free ends support the front edge 24 of the flexible member 25.

   The oscillation of the shaft 22 gives rise to a lateral reciprocating movement of the leading edge 24 whereby the member 25 receives the corrugations shown in FIG. 5. ' The oscillation of the shaft 22 can be obtained by any usual mechanism, for example using a radial arm 26, wedged on the shaft 22 and articulated, by its free end, to a connecting rod 27 of which the other end is articulated to the eccentric crank pin of a crank wheel 28 driven in rotation by a suitable motor.



   Fig. 6 shows, by way of example, a device for obtaining the angular oscillation of the part adjacent to the front edge of a front member forming part of a device established according to the invention such that the front edge of the undulating organ undergoes what can be considered to be lateral displacements. A shaft 29 is journalled in suitable bearings so as to be able to oscillate about its longitudinal axis and the front part 30 of the undulating member 31 is attached to this shaft.

   To transfer the oscillations of the shaft 29 to the front part 30 of the organ 31 so that the latter forms the undulations shown, the front part 30 is reinforced, in the direction of the length of the organ 31, to be able to bones - wobble with the shaft 29. This reinforcement of the front part 30 can be obtained by a blade 32, which is welded, or otherwise fixed, to the rear part of the shaft 29, this front part 30 bypassing the shaft 29 to surround it and the blade 32 by a body having an aerodynamic profile.



  Other constructive devices can be provided to suitably reinforce the front edge of the member 31. It is understood that for this device, the member 31 is flexible, with the exception of its front part 30, that is, for this device. that is, it has little or no resistance to bending along its length. The shaft 29 can be driven by an oscillating movement at the frequency and with the angular amplitude desired by an appropriate mechanism, for example by means of a crank-connecting rod mechanism similar to that used to actuate. the shaft 22 of the device of FIG. 5.



   Fig. 7 shows another mechanism for producing the corrugations of the flexible member for discharging the fluid in accordance with the invention.



  In this case, means are used to vary the camber of the front part 32 of the flexible member 33 so that the camber first has its convex face in one direction and then in the opposite direction. The front portion 32 may consist of a sheet 34 bent or folded at 35 to form two divergent forward-facing portions between which are interposed deformable filling pieces 36. The sheet 34 is resilient and can withstand loads of. compression in the direction of the length of the member 33. A support 37 is formed by a deformable parallelogram which is connected to the front marginal parts of the sheet 34.

   The support 37 is formed by two spacers 37a and 37b which can oscillate around their centers where pivots are established carried by supports 38, these spacers being articulated, at their ends 39, to the front part of the sheet 34. The spacer 37a oscillates around its pivots, fixed on the supports 38, to deform the parallelogram formed by the spacers 37a and 37b as well as the parts

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the sheet 34 included between the articulations 39 and this deformation is transmitted to the remaining part of the sheet 34 to vary the camber of the front part 32.

   Therefore, the back edge or folded
35 of the sheet and, consequently, the rear part of the front part 32 oscillates on either side of the beech axis, as shown in solid lines and in broken lines, to form the undulations of the remaining part of the flexible organ 33. ''
The oscillation of the spacer 37a can be obtained by a rotating crank or eccentric plate 40 provided with a connecting rod 41 articulated to the spacer 37a and connected to the latter at a point spaced from the pivot 'by which this spacer is mounted on the supports 38.

   We see in fig. 7 that the supports 38 are supported by a shaft 42 which can be fixed in the case of the example described above, so that the corrugations feel produi-tos only by variations in camber. It should be noted, however, that the support shaft 42 can be adjusted in the angular direction to offset the neutral or mean axis of the corrugations and thus vary the direction in which the thrust of the propelled fluids acts. It may also be provided with an oscillating movement to increase the production of the corrugations obtained by the device which varies the camber in a similar manner to that which is obtained by the operation of the shaft 29 of the device of the camber. fig. 6.



   To produce corrugations by a mechanism in which both the oscillation of the front part of the corrugated member and the variation of the camber of this part are used, the devices can be combined in such a way that said front part form, in substance, half of a node of the wave formed. We see in fig. 8, the mechanism used to vary the camber of the front part and which is analogous to that described for the device of FIG. 7 but the support shaft 42 swings instead of being fixed and the crank plate 40 is fixed instead of rotating.

   The oscillation of the shaft 42 can be obtained by an eccentric or a rotating crank plate 42a which carries a link 42b hinged to an arm 42c fixed radially on the shaft 42. Thus, when the ar - bre 42 turns to the left, with respect to fig. 8, by driving the supports 38 with it, the fixed crank 40 forces the link 41 to move the spacer 37a relative to the supports 38, so that the sheet 34 is curved with its convexity to the left. By this movement, the rear edge of the front part 32 is forced to remain, in substance, on the neutral axis while the front part forms a half-knot of the corrugation.



   As the shaft 42 moves in the opposite direction, the brackets 38 swing to the right of the neutral axis and the camber of the front part.
32 is reversed. The combined oscillation and inversion of the camber - of the front part thus produce the undulations of the flexible member 33
With regard to the curvature of the leading edge of the wave member, it has been found that an asymmetric front portion causes lateral curvature of the center line of the waves. We see in fig. 9 that the front part 43 of the undulating member 44 is asymmetric with respect to the neutral axis of the oscillations of the shaft 45 and the center line 46 of the curves of the undulations, so that the thrust exerted by the propelled fluid comprises a lateral component-.

   This effect is of particular importance when the devices forming the subject of the invention are used for the propulsion of airplanes, since for these applications the lateral component of the discharged fluid can provide, on its own, the pressure. lifting force as in the case of helicopters or in conjunction with conventional aircraft carriages. As the deflection of the discharged fluid depends on the asymmetry of the front part of the undulating member, this part can advantageously comprise a device with variable camber, similar to that of FIG. 7, so that the asymmetry can be changed at will to adjust the lateral component of the discharged fluid.

   A variant of this device is described later with reference to FIG. 25
Although the undulating organ, for each of the embodiments

 <Desc / Clms Page number 8>

 tion described may be flexible in the longitudinal direction, substantially over the entire length, there may be provided stiffening members in the width direction to form a linear wave front to oppose the production of vortices and to prevent twisting of the undulating member. In fig. 10, there is shown a longitudinal section of an undulating member 47 in which stiffening members 48 are incorporated which are spaced apart and arranged in the direction of the width.



   In figs. 11 and 12, an embodiment of the invention is shown according to which the corrugating member 49 has the shape of a cylinder open at its front end and at its rear end to obtain infinite elongation, so that no loss occurs for the propelling effect by the communication between high and low pressure zones at the opposite surfaces of the undulating member around the lateral edges of the latter.

   We see in fig. 12 that the front edge of the cylindrical member 49 can be engaged in a ring 50 formed by a circular spring or by a ring made of several pieces connected together by universal joints or couplings so that the ring 50 can be displaced angularly around its central axis 51 with the aid of which the ring is mounted, so as to be able to oscillate, on suitable supports 52.

   Rolling oscillation can be obtained by using a head 53 with reciprocating linear motion, this head 53 being connected, by connecting rods 54, to control arms 55 which are mounted radially at points apart. - properties on 1-1-ring 50. The limits of the oscillation of the ring 50 can be chosen such that the limit, inward and in the radial direction, of the corrugations corresponds to the normal diameter of the cylindrical member 49. In this case, the corrugations towards the outside of the member 49 are obtained by an extension of the material constituting this member.



  Alternatively, the limits of the oscillation of the ring 50 can be chosen such that the outward limit of the corrugations corresponds to the normal diameter of the cylindrical member, which allows the material , constituting the latter, to be non-extensible by forming folds or gathers with the undulations which are located radially inward. Variants are described below with the aid of FIGS. 40-42 and fig. 43.



   Regarding the embodiment of fig. 9, it has been explained that a mean and curvilinear axis of the undulations has the effect of producing a thrust component in the lateral direction capable of providing a lift force for aviation applications.



   A similar component which is perpendicular to the direction of travel can be obtained simply by angularly displacing the neutral axis of the lateral displacements of the front part of the waving member relative to the direction of the movement. In fig. 13, the arrow 56 represents the direction of the advance of the airplane which comprises propellant devices established according to the invention The undulating member 57 comprises a leading edge which is moved laterally in an alternating movement. , so that the mean axis 58 of the corrugations forms an angle 59 with the direction of movement.

   In this way, the thrust exerted by the propelled fluid has a component oriented downward with respect to the direction of movement to create an upward force. One realizes by varying the angle 59, that the upward force can be modified so that the proportion of the thrust used for the forward movement and for the upward effect can be modified for the takeoff, the cruise flight and landing. This adjustment of the angle 59 can be obtained with the mechanism shown in FIG. 14 for which a control device, similar to that of FIG. 5, is mounted on a plate 60 which can oscillate about the axis of the shaft 22. The plate 60 has an edge in the form of a toothed sector 61 which meshes with a worm 62 driven by a reversible electric motor. 63.

   The worm 62, as it rotates, oscillates the plate 60 to vary the angle between the neutral axis 64 on which the shaft 22 oscillates and the direction of movement 56 of the aircraft concerned.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



     Furthermore, a variable pitch effect can be obtained by adjusting the amplitude of the lateral reciprocating movements of the part of the leading edge of the undulating member and the frequency of these movements, that is to say by adjusting respectively the amplitude and the frequency of the ripples.



   Thus, large lateral displacements at reduced frequencies correspond to a condition where an airplane propeller operates at reduced pitch while low lateral displacements and high frequencies correspond to a condition where an ordinary propeller operates with a low pitch. not high. It will be appreciated that the usual control mechanisms, added to the power plant and to the device by which the amplitude of the lateral displacements and, consequently the amplitude of the undulations, can be adjusted to obtain a substantially constant speed. for the power plant.



   The device, established according to the invention and as shown in Figs 15 and 16 comprises a box 110 formed by an upper part
111 and a lower part 112 which are spaced apart from one another while having the same shape. The parts 111 and 112 are preferably in the form of flat circular discs and respectively comprise central holes 113 and 114 for the admission of the fluid to be delivered into the space 115 - remaining between the sections 111 and 112. These preferably include rounded portions near the holes 113 and 114 and radial ribs 116 which are oriented radially outward and extend a relatively short length along the facing faces of the sides. - ties 111 and 112.

   Spacer fingers or tubes 117, which may have aerodynamic cross sections, are fixed between the outer ends of the ribs on portions 111 and 112 to maintain the latter at a predetermined spacing.
A flexible membrane 118, of circular and planar shape, is housed in the gap 115 and may be made of a sheet of plastics, a fabric impregnated with rubber, rubber or other similar flexible material. The membrane 118 has suitably spaced holes through which the fingers 117 can pass. It also comprises flexible tubular parts 119 which extend in an arc of a circle between the aforesaid holes to receive a circular wire 120 supported. by fingers 117.

   Thus, the flexible membrane 118 is mounted on the fingers 117 concentrically with respect to the parts 111 and 112 of the box and between them.



   We see in fig. 15, that a shaft 121 passes through the hole 114 and is supported so that it can be moved in an alternating axial movement in a bush 122 supported by the ribs or fins 116 of the part 112 of the box. The end of the shaft 121, engaged in the gap 115, is widened and the central part of the flexible diaphragm 118 is clamped against this widened end of the shaft by a washer or plate 123, flared in an opposite direction. , which is fixed to the shaft by appropriate -fixation members, for example using a screw.



  Any suitable mechanism, not shown., Is connected to the shaft 121 to obtain the axial reciprocating movement thereof, as indicated by an arrow-L che with two heads in FIG. 15, so that the central part of the membrane 118 is animated by a similar movement in a direction perpendicular to the plane of rest of this central part.



   Such reciprocating movement of the central part of the flexible membrane 118 causes this central part to oscillate with respect to the circular axis defined by the wire 120, so that the central part is alternately concave and convex to produce the joints. corrugations of the membrane which extend radially outward from the center to the periphery.



  When the central part of the flexible membrane is simply animated with an alternating movement, as in the example described above, the wave front is circular, that is to say the undulatory movements in different diametral sections of the membrane are the same and are in phase, so that the liquid is drawn into the gap 115 through the central holes 113 and 114 and is then discharged to the peripheral passage fc --- '

 <Desc / Clms Page number 10>

   Re the edges of parts 111 and 112 of the box thus following rectilinear and diverging radial paths, as indicated by arrows on. the freeze 16 as a result of the propellant effect obtained by the undulations or the undulatory movement of the membrane.



   The volumes of the fluid, discharged by the membrane 118 during its undulating movement, determine the speed at which the fluid is propelled from the central inlets to the peripheral exhaust passage, the flow rate being equal over the entire periphery of the box 110 .



  By varying the frequency or the stroke of the reciprocating motion of the shaft 121, the frequency and amplitude characteristics of the wave motion produced by the diaphragm 118 are altered and, consequently, it is possible to adjust the discharge rate of the propelled fluid which is delivered through the peripheral passage.



   A device of the kind shown in figs. 15 and 16 can advantageously be used to circulate air in a room, the air being admitted through the central part of the box 110 and being discharged in places away from the room with an equal force to avoid drafts. air which generally occurs with conventional fans. The uses of the device of figs. 15 and 16 are not limited to the particular application indicated above since this device can be accommodated in a tank containing water or a similar liquid to cause a uniform circulation of the liquid in which it is immersed.



  Furthermore, by connecting the inlet holes 113 and 114 to an inlet duct and by closing the peripheral passage, formed between the edges of the parts 111 and 112, by a ring to which exhaust ducts are connected. suitable, the device as described can advantageously be arranged to be able to pump a fluid, gaseous or liquid., to one or more points of use.



   Figs. 17, 17a and 18 show another embodiment of the invention in which a flexible member is rocked at its central part to produce undulations or a wave movement. This embodiment comprises a box 124 with spaced circular walls 125 and 126 whose edges are interconnected by a ring 127. An inlet port 128 is formed in the central part 125 for the inlet of the fluid which is to be pumped from the interior space 129 of the box. A circular flexible membrane 130 is housed in the space 129 and is supported at its central part by a support 131.



   The support 131 (fig. 17a) comprises a shaft 132 which is engaged in the box 124 by the central part of the wall 126, the end 133 of which is deflected laterally with respect to the axis of rotation of the shaft.



  A hollow part 133a, preferably having a substantially spherical shape, consists of two semi-spherical parts 134 and 135 engaged on the end 133 in order to be able to rotate with respect to the latter about the longitudinal axis of said end. . To this end, internal 136 and external 137 ball bearing cages are mounted respectively on the end 133 of the shaft and on the semi-spherical parts 134 and 135, suitable balls being interposed between these cages.

     It can be seen from the drawing that the flexible membrane 130 has a central opening and the marginal part of this flexible membrane close to this central opening is clamped between the opposite faces of the substantially semi-spherical parts 134 and 135, these parts comprising respectively a threaded part and a threaded part by which they are assembled, the flexible membrane 130 being clamped together.



   A telescopic member 138 is articulated at its end 139 to the box 124 and at its other end to the part 135a by a suitable universal joint, for example by a ball joint to prevent the rotation of the part 133a and, therefore, from rotation. the flexible membrane 130 while allowing the part 133a and the central part of the membrane 130 to be animated by a rocking movement produced by the rotation of the shaft 132 and of its end 133 deflected laterally.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   The rocking movement of the part 133a causes, for each point of the periphery thereof, an alternating lifting and lowering so that an undulation or a wavy movement is obtained in the flexible membrane 130 this movement propagating radially towards the surface. outside from this point. However, since the lifting and lowering movements of the spaced points along the perimeter of the rocker 133a are out of phase, it is apparent that the wavy movements along angularly offset radii of the flexible membrane 130 are also out of phase.

   Fig. 18 shows diametral lines 1-5, 2-6, 3-7 and 4-8 which are angularly offset and in fig. 19 the wave movements along these lines are shown schematically as the part 133a occupies the position shown in FIG. 17. If the side of part 133a, which is opposite point 1 of the perimeter of flexible membrane 130 is completely lowered, the side of part 133a opposite a. point 5 is, at the same time, completely raised while the opposite sides, which are opposite points 3 and 7, occupy neutral positions and the sections of part 133a which are opposite to the points
2 and 8 are partially lowered while the sections which are in contact with points 4 and 6 are partially raised.

   We see in fig.



   19 that the periphery of the membrane 130 is at a neutral position at point 1, at a partially raised position at point 2, at a fully raised position at point 3, at a partially raised position at point 4 at a neutral position at point 5, to a partially lowered position at point 6, to a fully lowered position at point 7, to a partially lowered position at point 8 and, returning to point 1, to a neutral position at this last point.

   By developing these positions of the periphery of the membrane 130 at the various points, angularly distributed along this periphery, on a flat surface (fig. 20), it is seen that a corrugation or an undulating circumferential movement, is produced in the flexible membrane. at the same time as the radial corrugations shown in fig.



    19. While fig. 20 only shows the corrugation around the flexible membrane, note that similar corrugations are produced in all circumferential sections of the membrane. 130 from the edge of the piece 133a to the periphery of the membrane 130.



   Thus, the rocking motion of part 133a produces radial corrugations in membrane 130 which propagate from the center to the periphery of the membrane at the same time as simultaneous and coordinated circumferential undulations move around membrane 130 in the membrane. direction of rotation of shaft 132, as indicated by the arrow in the center of fig. 18.

   The combined radial and circumferential corrugations force the fluid, admitted into the box 124 through the central inlet 128, outwards and towards the ring 127 following spiral flow lines # des which advance in the direction of rotation. of shaft 132 as indicated by arrows in fig. 18, so that the fluid undergoes a relatively small change in direction at the entrance to ring 127.

   It can be seen from fig 18 that the ring 127 comprises one or more exhaust ducts 140 which are arranged such that their axes are, in substance, in alignment with the end parts of the spiral paths followed by the fluid, so that the latter can enter the exhaust ducts undergoing a reduced or no change of direction.



   As the ring 127 is open along the entire contour of the membrane 130 and as the radial wave movements, in diametral, angularly offset sections of the flexible membrane are progressively out of phase, some parts of the periphery of the membrane 130 occupy to at all times, positions which are suitable for maximum effect, for example points 3 and 7 in fig. 19, so that the pressure in the coil 127 is kept substantially constant, compared to the exhaust pressure for the device according to FIG. 15 which may have a tendency to vary.



   Considering again figs 17 and 17a, we see that the pa-

 <Desc / Clms Page number 12>

 ro-125 of the box preferably comprises a central projecting part 141 on which is mounted a motor 142 which drives the shaft 132 in rotation. In the member 133a and in the marginal part of the membrane 130, which is clamped in this member, is formed a series of aligned holes 143 which allow the transfer of the liquid between the parts of the space 129 which are located above. and below the membrane 130 at the central part of the latter.

   We see in fig. 17a that an overflow outlet tube 144 starts from the projecting part 141 of the wall of the box to determine the level of the liquid in this boot. A flared screen 145 ′ faces upward from part 134 of the organ while encircling the shaft 132 well above the free level 146 of the liquid to prevent liquid from flowing therein. of the member 133a, so that the bearings are protected against attack by the liquid to be propelled.



   We see in fig. 17 that the central part of the wall 125 of the wall near the liquid inlet 128 has the shape of a spherical cup 147 the center of which coincides with the center 0 of the member 133a of so that the passage 148, included between the semi-spherical part 135 of the member 133a and the central bowl 147 of the wall, has a constant cross section for all the positions of the member 133a.

   So? no pressure variation occurs in the center of the space 129 during the tilting movement of the member 133a and any back pressure resulting from the movement of the central nodal section of the membrane 130 towards a wall of the box, which is on one side of this membrane, can cause the liquid to flow through the holes 143 towards the other side of the membrane to fill the space, the volume of which increases, which is delimited between the first section nodal of the flexible membrane and the wall of the box which is located on the other side of the membrane without opposing the flow of liquid in the box 124 through the inlet 128.



   For the embodiment of Figs 17, 17a and 18, the neutral plane of the radial and circumferential undulations is a flat surface passing through the tilting center 0 of the member 133a. However, as visible in fig 21, the box 124a can be formed in such a way that the walls 125a and 126a are hemispheres which are substantially concentric with different radii, the flexible member also being hemispherical when it is inactive, so that the neutral axis of each of the radial corrugations is semi-circular, this axis being for example that designated by 149a, while the neutral surface of the radial and circumferential corrugations is hemispherical. For the device shown in fig.



  21, the liquid is admitted into the box 124a through the orifice 128a which is located in the central part of the bottom and it is discharged in the form of a cylindrical and spiral current. directed upwards by an annular outlet 150, opening out at the upper part of the box. It is obvious that we. can establish a ring, similar to that designated by 127 in fig. 17, at the outlet 150 to collect the pumped liquid so that it can be discharged, at localized points, out of the box. In any event, the device of FIG. 21 provides a suitable discharge of the pumped liquid in the same general direction of flow as that in which the liquid is introduced into the inlet 128a.



   While the rocker member 133a of the embodiment of Figs 17, 17a and 18 is prevented from rotating with the shaft 132 by the telescopic member 138, the latter member can be omitted and the rocker member 133a can be omitted. rotate with the flexible member 130 relative to the box 124. When anti-friction bearings, such as balls, housed between the cages 136 and 137, are established between the part 133 of the shaft and the member 133a, it is evident that the latter as well as the flexible member 130 rotate at a speed lower than that of the shaft 132, the difference between the angular speeds depending on the friction which occurs in the bearings.

   When member 133a can "freewheel !!" as a result of the removal of member 138, simultaneous radial and circumferential undulations or wave movements are produced in member 130, as in the example described above. , so

 <Desc / Clms Page number 13>

 that the liquid is forced outwards from the center along paths, in the form of a spiral, with respect to the member 130 but as the latter also rotates with respect to the box 124, the liquid streams considered relative to the box fixed, are more curved in the direction of rotation of the flexible member 1300 The rotation of the flexible member
130 has two effects.

   First, the additional curvature of the spiral-shaped flow paths causes the end portions of these paths to be more or less tangent to the periphery of member 130 and, second, the rotation of the member. organ 130 creates a centrifugal force which acts on the propelled liquid to further increase the movement of the liquid towards the periphery of the boot ,,
Since the degree to which the terminal portions of the spiral paths are tangent to the periphery of the organ 130 and the intensity of the centrifugal force acting on the fluid depend on the angular velocity of the organ 130, we realize that it is desirable, under certain conditions, to fix the member 133a on the shaft 132 so that it rotates at the same speed as the latter.



   Figs. 22 and 23 show an embodiment of the invention in which the pivoting central support for the flexible member is fixed on the drive shaft. This embodiment comprises a box
151 having circular walls 152 and 153, spaced apart from each other and provided with central cup-shaped parts. An inlet 154 for the liquid is provided in the center of the wall 152 and a motor 155 is mounted on the central part of the wall 153, a shaft 156 passing through a suitable bearing 156a housed in the central part of the wall 153. A tilting member 157, having a substantially spherical shape, comprises two parts 158 and 159.

   In part 158, a threaded hole is made in which the end of shaft 156 is screwed. The plane of separation of parts 158 and 159 is inclined relative to a plane perpendicular to the axis of rotation of the shaft. 156 and, consequently, of the rocking member 157. The edges of the parts 158 and 159 have respectively 16o and 161 bridges which are parallel to the plane of separation and between which is clamped the edge of a central hole. formed in a circular flexible member 1620 Thus, when the shaft 156 rotates, the member 157, by rotating with it, subjects the central part of the flexible member 162 to a rocking movement to produce radial and circumferential undulations In this one.

   Furthermore, this member forces the flexible member 162 to rotate in the box 151 at the speed of the shaft 156.



   We see in fig. 22 that the shaft 157 is hollow, the part 159 comprising an opening 163 which is located opposite the inlet 154 of the liquid. Part 158 includes holes 164 to allow liquid to flow from the inlet through member 157 to the side of flexible member 162 spaced from said inlet. In addition, an overflow tube 165 departs from a raised point in the central, bowl-shaped portion of the wall 153 to limit the level of liquid in the can so that the liquid does not come into contact with the bearing 156a. , so that it is not necessary to provide a stuffing box around the shaft 156.



   We see in fig. 23 'that the periphery of the box 151 may include a volute 166 forming an outlet or exhaust duct which is substantially tangent to the periphery of the flexible member 162, so that the discharged liquid, which forms' spiral paths # des having a pronounced curvature as indicated by the arrows, enters the outlet duct 166 undergoing a minimum change of direction., The advantage obtained by the rotation of the flexible member is of particular importance for high speed pumps in whereby tangential flow tends to significantly reduce losses due to changes in direction of current.



   While each of the embodiments described above comprises a single flexible member in which corrugations are produced.

 <Desc / Clms Page number 14>

   @@ an @owovement, the invention is not limited to. this direction and at least two flexible members can advantageously be housed in a single box to reinforce the effect obtained for the delivery of the liquid.



  Thus, in FIG. 24, three similar flexible members 162a, 162b and 162c are housed in a box 15a with a central inlet 154a for liquid, which is formed in a wall of the box, and a peripheral outlet 166a, in the form of a volute, the flexible members 162a, 162b and 162c are mounted respectively on members 175a, 157b and 157c by which the undulating movement of said flexible members is obtained and which are fixed on a common shaft 156a driven in rotation by a motor 155a.

   The members 157a, 157b and 157c are hollow and communicate with each other while comprising radial holes 167 and 168 which are located respectively above and below the corresponding flexible element so that the liquid, admitted into the boot through the inlet 154a, can flow axially into the members 157a, 157b and 157c and can be charged radially by the latter to be pushed back by the flexible members towards the contour of the box.
So, for the example shown, the organs 157a,

     157b and 157c are mounted angularly with respect to each other on the common shaft 156a such that the radial and circumferential corrugations are in phase? it should be noted that these members could be angularly offset on said shaft to produce out of phase undulations so that the pumping action takes place without shocks and in a continuous manner instead of being of a pulsating type as in the case where the undulatory movements, 7 obtained by the various flexible members are in phase.

   In addition, while the members 157a, 157b and 157c, as shown, are identical to each other in order to be able to produce undulations having the same amplitude using the flexible members which they support, these members could advantageously have different inclinations so that the amplitudes of the corrugations of the flexible member, which is farthest from the inlet 154a, are greater than those of the corrugations of the flexible member which is adjacent to said inlet.

   Furthermore, the flexible members, shown in FIG. 24, are all housed in a single box, so that their pumping effects act in parallel, but each of these flexible elements could also be housed in a separate box, the outlet of a box being connected to the inlet of the following box so that the flexible members act in series to produce an ultimately increasing pressure, as corrugations are produced in the flexible members of the embodiment of fig. 24 by constructive devices which are approximately the same as those described with the aid of figs 22 and 23, it is obvious that the corrugations of each of the flexible members could be obtained by means of a device similar to that of fig 15 or of fig. 17a.



   The influence of the asymmetry of the leading edge of the undulating member has been explained with the aid of fig. 9. In fig. 25, a device is shown which provides for the desired asymmetry of the leading edge in each direction. A tubular oscillating shaft 201 includes a radial arm 202, welded or otherwise fixed to this shaft to act as a reinforcing member for the front edge 203 of the undulating member 204. On each side of the arm 202 and inside the edge before 203 is formed a chamber 205 or 205 ', the two chambers being connected, respectively by pipes 206 and 206', to a rotary distributor 207 by which pressurized fluid, supplied by a source 208, can be introduced into the 'one or the other of the rooms 205 and 205'.

   When chamber 205 communicates with source 208 as shown, the higher pressure in that chamber creates asymmetry at the leading edge and moves the effective mean axis of oscillation from i to i. With the device of FIG. 25, it is possible to vary the effect between the opposite limits of the asymmetry while the device is in operation.



   Practical experiments have shown that the ratio between the thickness and the length (chord) of the undulating organ can vary between

 <Desc / Clms Page number 15>

 limits removed and that a correct choice of these parameters has a considerable influence on the efficiency. For example, as shown in the figs. 26 and 26a, a relatively thin undulating member 211, which is shown in the rest state in FIG. 26 and in motion in FIG. 26a, performs a multi-sinusoidal wave motion for a given deviation or oscillation d.

   On the other hand, a relatively thick member 212, which is at rest in FIG. 27 and in motion in FIG. 27a, performs a wave movement with barely a little more than one knot for the same deviation d, The amplitude A of the movement of the organ 211 is however less, for the same deviation d, than the amplitude A 'of organ 212.



   A mathematical analysis of the swept volume makes it possible to find the most favorable parameters for a material which has a determined resistance to bending, more especially when it is desired to avoid a decrease in thrust by a drag effect. It is clear, for example, that for a multisinusoidal movement like that of fig. 26a, the drag has a tendency to overcome the thrust and thus decrease the amplitude A as the distance from the source of oscillation increases.



   During a series of tests with a small motor boat, equipped with undulating members of different dimensions, it was found that the length of the member has a considerable influence on the thrust. The rowboat was powered by a four-speed motor driven by an oscillating shaft to which were attached rubber members having a thickness of 8 mm, a wingspan of 1350 mm, a Shore hardness of 75 and a length of (a) 360 mm , (b) 310 mm and (c) 260 mm. The shaft oscillates 11 on either side of a mean plane or axis of the sinusoid.



  At 1500 rpm, the length (b) was the most efficient to move the rowboat at 5.2 km / h. The following results were obtained.
 EMI15.1
 
<tb> t / m <SEP> ratio <SEP> of <SEP> length <SEP> speed <SEP> forward
<tb>
<tb> @ <SEP> transmission <SEP> ¯¯¯¯¯¯¯ <SEP> in <SEP> km / h.
<tb>
<tb>



  1500 <SEP> 3rd <SEP> speed <SEP> (a) <SEP> 2.35- <SEP> in <SEP> decreasing
<tb>
<tb>
<tb> 1500 <SEP> direct <SEP> socket <SEP> (a) <SEP> lower <SEP> to <SEP> 2
<tb>
<tb>
<tb> 1500 <SEP> 3rd <SEP> speed <SEP> (c) <SEP> 4 <SEP> stable
<tb>
<tb>
<tb> 1500 <SEP> direct <SEP> take <SEP> (c) <SEP> 5.2 <SEP> in <SEP> decreasing
<tb>
<tb>
<tb> 1500 <SEP> direct <SEP> socket <SEP> (b) <SEP> 4 <SEP> stable
<tb>
<tb>
<tb> 1750 <SEP> direct <SEP> socket <SEP> (b) <SEP> 6.85 <SEP> stable
<tb>
 
We can conclude, from the lack of uniformity of the results, that the engine torque is variable in nature and that the thrust obtained is not directly related to the torque at the output shaft of the gearbox a As well as the parameters of the undulating member, which have an influence on the efficiency,

   the cross section of this organ, determining the shape of the sinusoid ;, is important. Thus the membranes 213, 214 and 215, which are shown in the rest state, in FIGS.



    28, 29 and 30, respectively have transverse sections of which the thickness decreases towards the free end of the organ, these sections having rectilinear edges (fig. 28) or convex edges or a slow shape. cular (fig. 29) or concavo-convex edges (fig. 30). During movement, these organs have completely different sinusoidal shapes, as shown in Figs 28a, 29a and 30a. The most notable difference between these sinusoids is that a line parallel to the longitudinal axis comes in contact with the sinusoid at t, t 'and t "respectively, the point t' being closer to the oscillation shaft than the point t and the ppint t "being further from this tree than the point t.

   Therefore, the active pressure produced by the volume of the discharged liquid is different for each diaphragm as are the pressure and velocity of the liquid leaving the diaphragm.



   The same considerations as those which relate to Figs 26 to 30a for a flat membrane, apply to Figs 31 to 33a for

 <Desc / Clms Page number 16>

 Membrams in the form of a flat disc which are used for pumping devices like those of figs. 15 to 24. Also in this case, the membranes 216, 17 and 218 form absolutely different sinusoids.



   For a series of tests with a single disc-shaped rubber diaphragm, having a hardness of 75 Shore, the plane of the diaphragm making an angle of 11 with the shaft of a turbine and the diaphragm rotating in the Ordinary stator of a turbine, the following results were obtained: thickness of the membrane: mm speed of rotation: 1400 t / m Flow rate: 2 1 / sec.
 EMI16.1
 
<tb> diameter <SEP> of <SEP> the <SEP> membrane <SEP> Yield,
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 250 <SEP> mm <SEP> 22.75 <SEP>%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 252 <SEP> mm <SEP> 25.0%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 254 <SEP> mm <SEP> Il, 0 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Flow: <SEP> 1.6 <SEP> 1 / sec.
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  250 <SEP> mm <SEP> 21.5 <SEP>% <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 252mm <SEP> 22.3%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 254mm <SEP> 20.8%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Flow <SEP>: <SEP> 2 <SEP> 1 / sec. <SEP> diameter <SEP>: <SEP> 252 <SEP> mm
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> speed <SEP> t / m <SEP> Efficiency
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 1450 <SEP> 22.3 <SEP>%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 1800 <SEP> 15.8%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 2000 <SEP> 19.4%
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 2400 <SEP> 16.9 <SEP>% <SEP>
<tb>
 
The tests with a circular membrane are carried out without modifying the existing usual equipment, so that it was not possible,

   although the efficiency which approaches 25% is rather favorable compared to that of 40% of a turbine, to establish certain and rapid rules for determining the shape and parameters of the membrane. The motor mechanism of the rowboat, however, has been specially constructed and it is believed that an undulating membrane, made in accordance with the first arrangement which is the subject of the invention but having one of the profiles shown in Figs 23 to 30a, should have been constructed in such a way that its radius has a length of 4 to 10 times greater than the thickness of the membrane near the oscillating shaft.



   For all of the embodiments described above, it has been assumed that the undulating member or the corrugating membrane is supported so as to occupy a constant angular position relative to the oscillating or driving shaft. We can therefore say that these devices have a fixed pitch. It may be advantageous, however, to be able to vary the pitch during operation and figs 34 and 35 show a variant of the device of figs 22 and 23 with means for varying the angular position of the membrane relative to the diaphragm. drive shaft.



  The device comprises, as a member, a pump housing 221 in which rotates a diaphragm 222 shown on a rigid ring 223 which can pivot about a transverse axis 224 mounted on the drive shaft 225.



  The free end of this shaft 225 is freely engaged in one end of a sliding sleeve 226 and the other end of this sleeve is made integral with a control member 227, preferably by means of a anti-friction or ball bearing 228. The actuator 227 can be adjusted axially relative to the pump housing 221 using a thread 229 to adjust the axial position of the sleeve 226 relative to the shaft. 225.

   On the sleeve 226 is fixed a radial arm 230 connected by a

 <Desc / Clms Page number 17>

   connecting rod-.ce 231 to ring 223. The branches of a compass 232 are articulated respectively to the shaft 225 and to the sleeve 226, which forces the latter to rotate with the shaft 225. This device can be replaced by a mechanical equivalent such as a linkage to long key.



   The angular displacement of the control member 227 relative to the casing 221 of the pump makes it possible to obtain the axial adjustment of the sleeve.
226 and of the link 231 to modify the angular position of the diaphragm 222 and the ring 223 relative to the shaft 225, for example from a to!}; '. This modification of the angular position results in a corresponding variation in the pressure exerted on the liquid delivered by the pump.



   Fig. 36 shows a pump similar to that of FIGS. 15 and
16 but without the flexible sleeve 119 incorporated in the flexible membrane Ils and without the annular wire 120 housed in the support rods 117. For this latter embodiment, the flexible membrane 118 occupies an intermediate position between the parts 111 and 112. of the box and it is forced to move to either side of this position as a result of the reciprocating movement of the shaft 121. A pump of this kind can be used, for example, to deliver liquids having a higher viscosity. larger than those discharged by the pump of figs. 15 and 16 and the flexible member is subjected to less wear by the absence of a fixed pivot at the point where the first complete knot begins.



   Fig. 37 shows a device similar to that of FIG.



   21 as regards the shape of the semi-spherical flexible member, but this device comprises a control shaft 121, with reciprocating movement, analogous to that of FIGS. 15 and 16. The reference figures of FIGS. 15,
16 and 21 denote the same members in fig. 37.



   Figs. 38 and 39 show a device, established in accordance with that of Figs 1 to 10 and comprising means for improving the efficiency as well as auxiliary members for fixing the device on a boat and for operating it from there so that it can be used for its propulsion.



  On the hull 241 of the boat is fixed a vertical tubular shaft 242, which can be displaced angularly in a bearing 243. In the shaft 242 can slide a shaft 244 whose lower end is articulated to a link 245 of which the the other end is connected to an arm 246 attached to the oscillating shaft 247 for moving the flexible member 248 in an undulating motion.



  The lower end of the hollow shaft 241 supports a box 249, 249 'having an aerodynamic profile, preferably the profile of an airplane wing. This box is open at its front and rear ends to form a duct in which is housed the flexible member 248 and in which passes the liquid delivered by this member. Is the duct closed on the sides? by end plates 250 and 250 '. It is clearly seen in fig. 39 that the entire duct can be moved angularly with the shaft 241 in the direction of arrow A or A 'so that the thrust exerted by the liquid discharged by the flexible member 248 can be oriented in any direction desired to act like a rudder.



   Figs 40 to 42 show a variant of the device of fig. 12 to actuate the tubular flexible member 49 of f ig. 11. In figs. 40 to 42, the member 261 is supported at its front edge by a flexible ring 262, formed by a piano wire or the like, which can rotate in a helical spring 263 covered with a sheath 264, in rubber, molded into or glued to the front edge.

   A ring 265, in the form of a spiral and of variable diameter, is located at a certain distance beyond the leading edge and serves to move the member 261 in a wave motion. The spiral ring 265 includes an inner wire 266 which can slide axially in a helical spring 267 housed in a sheath 268, of rubber, which is molded into or glued to the flexible member 261. The ends of the coil spring and of the rubber sleeve 268 as well as one end of the wire 266 are secured to each other by a ring 269 trave.

 <Desc / Clms Page number 18>

   @ ée freely by the other end of the wire 266, the latter being connected to a control by Bowden cable or the like.

   By sliding the wire 265 in the fixing ring 269, one obtains the variations of the periphery of the flexible member at the place which is at the aforementioned distance from the front edge of the flexible member, so that the latter pivots around said edge which creates an undulating movement towards the rear edge 270 of said organ.



   In fig. 43 shows, in axial section, a flexible tubular member 231, similar to that of FIGS. 12 and 41 but established according to a variant? the front edge 282 exhibiting a permanent asymmetry which is a little exaggerated in the drawing. The member 281 is supported at 283 by several supports 234 distributed angularly around said member 281 and engaged in slots or. openings 285 which are formed therein and which are traversed by a Bowden cable 286 or the like.

   The member 281 therefore pivots, so to speak, about an annular axis * established at level 283 if pressure acts on the leading edge 282 in the direction of arrow 287. Alternately reversing the direction of this. pressure, it causes de = - formation of the member 281 between the position shown in solid lines and the position 288 shown in broken lines.



   In figs. 15, 16, 36 and 37, the pump bodies have a liquid inlet which is located on one side of the diaphragm. If desired, the pump can have only one inlet for the liquid, as in figs. 17,21 and 22. In this case, means must be provided to allow the liquid, which enters the pump body from one side only, to also reach the other side of the membrane. For this purpose and as shown in figs. 44 and 45, the rod 21 of figs. 15, 16, 36 and 37 is replaced by a rod 291 provided with radial arms 292 which support a ring 293. The membrane 118 of FIG. 15 has a central hole, the edge of which is housed in a peripheral groove 294 of a ring 293.

   In the case of a pump with several membranes, it is possible to have recourse to several rings 293a, 295b, 295c, etc., each ring carrying a membrane 118. In this way, the liquid is obtained, which penetrates on one side only in the box, can have access to both sides of each membrane 118. If desired, the number of arms 292 can also correspond to that of ribs 116 and these arms can be aligned with the ribs, to facilitate current guidance .



   For the embodiment shown in fig. 37, the membrane 130a is articulated at 119 to the rods 117 but it is also free to float in a manner analogous to that of the membrane 118 of FIG. 36.



   It is obvious that the devices, shown in figs. 15 36, 37 and @@ as well as the other embodiments for which the motor member is driven in a reciprocating motion, are particularly suitable for being connected to an electromagnetic source of mechanical power.



    CLAIMS
1) Device for producing a relative movement of a material which can propagate by flowing, characterized in that it comprises a flexible or flexible member which is in contact with the substance as well as means suitable for moving a part of said organ alternately in opposite directions from the plane of said member to produce corrugations along said member from the aforesaid part to force the substance swept by said corrugations away from said part, the length of said organ and its resistance to bending in the direction in which the undulations propagate, as well as the frequency and amplitude of the reciprocating movements of said part of the organ being proportioned in such a way that the undulations form at least one sinusoidal node.


    

Claims (1)

2) Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'on donne au rapport d'allongement utile dudit organe une valeur <Desc/Clms Page number 19> au moins égale à 1.0. 2) Device according to claim 1, characterized in that the useful elongation ratio of said member is given a value <Desc / Clms Page number 19> at least equal to 1.0. 3) Dispositif selon la revendication 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens propres à limiter la quantité de la sub- stance, sur laquelle agit ledit organe, substantiellement aux volumes ba- layés par les ondulations dudit organe. 3) Device according to claim 1 or 2, characterized in that it comprises means suitable for limiting the quantity of the substance, on which said member acts, substantially to the volumes swept by the corrugations of said member. 4) Dispositif selon la revendication 1, 2 ou 3, caractérisé par le fait qu'il comporte plusieurs organes écartés et parallèles, qui sont séparés entre eux suivant des distances qui sont sensiblement égales à l'am- plitude de leurs ondulations afin que toute la substanee, qui passe entre ces organes, soit balayée'par lesdites ondulations. 4) Device according to claim 1, 2 or 3, characterized in that it comprises several spaced apart and parallel members, which are separated from each other at distances which are substantially equal to the amplitude of their undulations so that any the substance, which passes between these organs, is swept by said undulations. 5) Dispositif selon une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que les déplacements alternatifs sont obtenus par le mouvement alternatif latéral de ladite partie de l'organe flexible. 5) Device according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the reciprocating movements are obtained by the lateral reciprocating movement of said part of the flexible member. 6) Dispositif selon une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que les déplacements alternatifs sont obtenus par l'oscillation angulaire de ladite partie de l'organe flexible. 6) Device according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the reciprocating movements are obtained by the angular oscillation of said part of the flexible member. 7) Dispositif selon une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que ladite partie est constituée par la partie terminale de l'organe flexible, les ondulations, produites à cette partie terminale, étant propagées vers l'extrémité opposée dudit organe. 7) Device according to any one of claims 1 to 6, characterized in that said part is constituted by the end part of the flexible member, the corrugations produced at this end part being propagated towards the opposite end of said member. 8) Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que ladite partie terminale est montée de manière à être rectiligne. 8) Device according to claim 7, characterized in that said end part is mounted so as to be rectilinear. 9) Dispositif selon la revendication 7, caractérisé par le fait que l'organe flexible a la forme d'un cylindre ouvert à ses extrémités op- posées, de sorte que le rapport d'allongement utile est infini- 10) Dispositif selon la revendication 8 ou 9, caractérisé par le fait que les déplacements alternatifs sont obtenus, tout au moins en par- tie, en faisant varier alternativement la cambrure de ladite partie termi- nale de l'organe flexible dans des directions opposées. 9) Device according to claim 7, characterized in that the flexible member has the shape of a cylinder open at its opposite ends, so that the useful aspect ratio is infinite 10) Device according to claim 8 or 9, characterized in that the reciprocating displacements are obtained, at least in part, by alternately varying the camber of said end part of the flexible member in opposite directions . 11) Dispositif selon la revendication 8 ou 9, caractérisé par le fait que ladite partie terminale de l'organe flexible a une forme asymé- trique par rapport à la position neutre dudit organe. 11) Device according to claim 8 or 9, characterized in that said end part of the flexible member has an asymmetrical shape with respect to the neutral position of said member. 12) Dispositif selon la revendication 8 ou 9, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens pour déformer, d'une manière varia- ble, ladite partie terminale de l'organe flexible pour obtenir l'asymétrie voulue de cette,partie par rapport à la position neutre dudit organe. 12) Device according to claim 8 or 9, characterized in that it comprises means for deforming, in a varia- ble manner, said end part of the flexible member to obtain the desired asymmetry of this part by relative to the neutral position of said organ. 13) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 6 , caractérisé par le fait que l'organe flexible a une forme circulaire et plate, la partie susdite se-trouvant au centre dudit organe, les ondulations étant produites à ladite partie centrale et étant propagées vers la périphé- rie dudit organe. 13) Device according to any one of claims 1 6, characterized in that the flexible member has a circular and flat shape, the aforesaid part being at the center of said member, the corrugations being produced at said central part and being propagated towards the periphery of said organ. 14) Dispositif selon la revendication 13, caractérisé par le fait que l'organe flexible est constitué par un disque plat. 14) Device according to claim 13, characterized in that the flexible member is constituted by a flat disc. 15) Dispositif selon la revendication 13, caractérisé par le fait que l'organe flexible a une forme semi-sphérique. 15) Device according to claim 13, characterized in that the flexible member has a semi-spherical shape. 16) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 13 à 15, caractérisé par le fait que les ondulations progressent radialement dans ledit organe flexible. 16) Device according to any one of claims 13 to 15, characterized in that the corrugations progress radially in said flexible member. 17) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 13 à 15, caractérisé par le fait que les ondulations progressent suivant une spirale dans ledit organe flexible. 17) Device according to any one of claims 13 to 15, characterized in that the corrugations progress in a spiral in said flexible member. 18) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 à 17, caractérisé par le fait que l'organe flexible est mince et a des faces planes parallèles, la longueur de cet organe étant suffisante pour que l'on obtienne la formation de plusieurs noeuds sinusoïdaux pendant le mouvons. @ <Desc/Clms Page number 20> 19) Dispositif selon la revendication 18, caractérisé par le fait que l'organe a une tendance réduite ou nulle à revenir à sa forme initiale après qu'il a été déformé par flexion à partir de celle-ci. 18) Device according to any one of claims 1 to 17, characterized in that the flexible member is thin and has parallel plane faces, the length of this member being sufficient to obtain the formation of several nodes sinusoidal during the movements. @ <Desc / Clms Page number 20> 19) Device according to claim 18, characterized in that the member has a reduced or no tendency to return to its initial shape after it has been deformed by bending from the latter. 20) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 à 17, caractérisé par le fait que l'organe a une section transversale dont l'épaisseur va en diminuant vers son extrémité libre, sa dimension en lon- gueur étant telle qu'il ne formeg substantiellement,pas plus d'un noeud sinusoïdal complet pendant le mouvement. 20) Device according to any one of claims 1 to 17, characterized in that the member has a cross section whose thickness decreases towards its free end, its length dimension being such that it does not substantially, no more than a full sine knot during movement. 21) Dispositif selon la revendication 20, caractérisé par le fait que la section transversale de l'organe est délimitée par des surfaces planes qui forment un angle entre elles. 21) Device according to claim 20, characterized in that the cross section of the body is delimited by flat surfaces which form an angle between them. 22) Dispositif selon la revendication 20, caractérisé par le fait que la section transversale de l'organe est délimitée par deux surfaces convexes. 22) Device according to claim 20, characterized in that the cross section of the body is delimited by two convex surfaces. 23) Dispositif selon la revendication 20, caractérisé par le fait que la section transversale de l'organe est délimitée par deux sur- faces curvilignes dont chacune comprend une partie convexe et une partie concave dans le sens de la progression des ondulations. 23) Device according to claim 20, characterized in that the cross section of the body is delimited by two curvilinear surfaces each of which comprises a convex part and a concave part in the direction of the progression of the corrugations. 24) Dispositif selon les revendications 5 et 8, caractérisé par le fait qu'il comprend un arbre,des paliers dans lesquels cet arbre peut osciller autour de son axe, deux bras parallèles, montés radialement sur ledit arbre dans une même direction., pour supporter le bord avant dudit organe et un mécanisme pour déplacer ledit arbre suivant un mouvement os- cillant . 24) Device according to claims 5 and 8, characterized in that it comprises a shaft, bearings in which this shaft can oscillate about its axis, two parallel arms, mounted radially on said shaft in the same direction., For supporting the front edge of said member and a mechanism for moving said shaft in an oscillating motion. 25) Dispositif selon les revendication 6 et 8, caractérisé par le fait qu'il comprend un arbre, des paliers dans lesquels ledit arbre peut osciller autour de son axe, des moyens montés radialement sur ledit arbre, le bord avant de l'organe flexible étant enroulé autour desdits moyens et duditarbre de manière à former un corps de profil aérodynami- que, et un mécanisme pour déplacer ledit arbre suivant un mouvement oscil- lant. 25) Device according to claims 6 and 8, characterized in that it comprises a shaft, bearings in which said shaft can oscillate about its axis, means mounted radially on said shaft, the front edge of the flexible member being wound around said means and said shaft so as to form an airfoil body, and a mechanism for moving said shaft in an oscillating motion. 26) Dispositif selon les revendications 6, 8 et 10, caracté- risé par le fait qu'il comprend un arbre, un excentrique fixé sur cet arbre deux ensembles articulés et parallèles montés dans des plans écartés et parallèles qui sont perpendiculaires audit arbre, des paliers supportant ledit arbre et lesdits ensembles articulés, des moyens reliant ces ensem- bles afin qu'ils se déplacent en même temps, une biellette reliant l'ex- centrique auxdits ensembles et un corps déformable, flexible et de profil aérodynamique qui est relié aux ensembles articulés tout en ayant une épais- seur qui va en diminuant à partir de ces ensembles, l'organe flexible étant relié, par son bord avant, à l'extrémité libre dudit corps. 26) Device according to claims 6, 8 and 10, charac- terized in that it comprises a shaft, an eccentric fixed on this shaft two articulated and parallel assemblies mounted in spaced and parallel planes which are perpendicular to said shaft, bearings supporting said shaft and said articulated assemblies, means connecting these assemblies so that they move at the same time, a connecting rod connecting the eccentric to said assemblies and a deformable body, flexible and of aerodynamic profile which is connected to the articulated assemblies while having a thickness which decreases from these assemblies, the flexible member being connected, by its front edge, to the free end of said body. 27) Dispositif selon les revendications 24 à 26, caractérisé par le fait qu'il comprend des moyens pour déplacer angulairement les pa- liers pour faire varier l'emplacement de l'axe moyen des ondulations dudit organe. 27) Device according to claims 24 to 26, characterized in that it comprises means for angularly moving the bearings to vary the location of the mean axis of the corrugations of said member. 28) Dispositif selon la revendication 26 ou 27, caractérisé par le fait qu'il comprend des moyens pour déplacer l'arbre angulairement. 28) Device according to claim 26 or 27, characterized in that it comprises means for moving the shaft angularly. 29) Dispositif selon la revendication 26 ou 27, caractérisé par le fait qu'il comprend, en outre des moyens propres à empêcher le dé- placement angulaire dudit arbre, un arbre oscillant supportant les paliers et un mécanisme pour déplacer angulairement ledit arbre oscillant. 29) Device according to claim 26 or 27, characterized in that it further comprises means adapted to prevent angular displacement of said shaft, an oscillating shaft supporting the bearings and a mechanism for angularly moving said oscillating shaft. 30) Dispositif selon les revendications 3, 6 et 8, caracté- risé par le fait qu'il comprend un conduit ouvert à ses extrémités avant et arrière et dont la forme correspond substantiellement à celle des volumes de la substance balayés par l'organe flexible. 30) Device according to claims 3, 6 and 8, characterized in that it comprises a duct open at its front and rear ends and the shape of which substantially corresponds to that of the volumes of the substance swept by the flexible member. . 31) Dispositif selon la revendication 30, caractérisé par le fait que le conduit comprend une paroi supérieure et une paroi inférinure <Desc/Clms Page number 21> ayant une section transversale de forme aérodynamique pour délimiter les lignes marginales du mouvement ondulatoire dudit organe, des parois termi- nales reliant lesdites parois entre elles. 31) Device according to claim 30, characterized in that the duct comprises an upper wall and a lower wall <Desc / Clms Page number 21> having a transverse section of aerodynamic shape to delimit the marginal lines of the undulatory movement of said organ, end walls connecting said walls together. 32) Dispositif selon la revendication 30 ou 31, caractérisé par le fait qu'il comporte un arbre rotatif creux pour relier le conduit à la coque d'un bateau, ledit organe occupant une position telle qu'il puisse onduler par rapport à un axe sensiblement horizontal, un mécanisme interve- nant pour faire osciller angulairement la partie avant dudit organe, ce mé- canisme comprenant une tige de liaison qui passe dans ledit axe creux. 32) Device according to claim 30 or 31, characterized in that it comprises a hollow rotary shaft for connecting the duct to the hull of a boat, said member occupying a position such that it can undulate relative to an axis substantially horizontal, a mechanism intervening to cause the front part of said member to oscillate angularly, this mechanism comprising a connecting rod which passes through said hollow axis. 33) Dispositif selon la revendication 32, caractérisé par le fait qu'il comprend des moyens pour déplacer l'arbre et le conduit suivant un mouvement angulaire pour diriger le bateau, un arbre oscillant suppor- tant le bord avant dudit organe pour faire osciller celui-ci, un bras radial étant monté sur ledit arbre oscillant et un joint universel étant établi en- tre ladite tige de liaison et ledit bras. 33) Device according to claim 32, characterized in that it comprises means for moving the shaft and the conduit in an angular movement to steer the boat, an oscillating shaft supporting the front edge of said member to oscillate that here, a radial arm being mounted on said oscillating shaft and a universal joint being established between said connecting rod and said arm. 34) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 8 et 18 à 33, caractérisé par le fait que l'organe flexible comporte des élé- ments de renforcement écartés qui sont incorporés dans cet organe et s'éten- dent dans le sens de la largeur de celui-ci. 34) Device according to any one of claims 8 and 18 to 33, characterized in that the flexible member comprises spaced reinforcing elements which are incorporated in this member and extend in the direction of the width of it. 35) Dispositif selon les revendications 6 et 9, caractérisé par le fait qu'il comprend un élément annulaire, le bord avant dudit organe flexible et cylindrique étant rabattu autour de cet élément et fixé rigide- ment à celui-ci, des moyens propres à supporter ledit élément annulaire pour permettre son oscillation, par roulement, autour de son axe interne, plusieurs bras étant montés sur l'élément annulaire en étant orientés radialement vers- l'intérieur et une tête étant déplacée suivant un mouvement alternatif le long de l'axe de l'organe cylindrique alors que des biellettes relient la tête auxdits bras. 35) Device according to claims 6 and 9, characterized in that it comprises an annular element, the front edge of said flexible and cylindrical member being folded around this element and rigidly fixed thereto, means specific to supporting said annular member to allow its oscillation, by rolling, about its internal axis, several arms being mounted on the annular member being oriented radially inwardly and a head being moved in a reciprocating motion along the same. axis of the cylindrical member while links connect the head to said arms. 36) Dispositif selon les revendications 6 et 9, caractérisé par le fait qu'il comprend un élément annulaire, le bord avant dudit organe- cylindrique comprenant un premier logement tubulaire dans lequel est engagé - librement l'élément annulaire,des moyens pour supporter l'élément annulaire à une position fixe, un deuxième logement ménagé dans ledit organe cylindri- que en un point écarté du bord avant de cet organe, un tube étant engagé dans le deuxième logement et étant fixé rigidement aux parois de celui-ci, un res- sort hélicoïdal étant engagé dans le tube susdit et étant fixé par ses extré- mités à celui-ci, 36) Device according to claims 6 and 9, characterized in that it comprises an annular element, the front edge of said cylindrical member comprising a first tubular housing in which is engaged - freely the annular element, means for supporting the 'annular element in a fixed position, a second housing formed in said cylindrical member at a point spaced from the front edge of this member, a tube being engaged in the second housing and being rigidly fixed to the walls thereof, a res - helical spell being engaged in the aforesaid tube and being fixed by its ends to the latter, un câble Bowden étant logé dans le ressort en ayant une extrémité fixée à ce dernier et à l'organe cylindrique alors que son autre' extrémité sort dudit organe, un mécanisme étant prévu pour déplacer cette- autre extrémité du fil suivant un mouvement alternatif pour modifier le pourtour de l'organe cylindrique par rapport au bord avant de celui-ci pour produire l'oscillation angulaire de la partie de cet organe qui est comprise' entre les deux logements susdits 37) Dispositif selon les revendications 5, 9 et 10, caracté- risé par le fait que l'organe cylindrique comprend une partie marginale avant inclinée vers l'intérieur et un logement tubulaire interne écarté de ladite partie marginale, a Bowden cable being accommodated in the spring having one end fixed to the latter and to the cylindrical member while its other end comes out of said member, a mechanism being provided for moving this other end of the wire in a reciprocating motion to modify the periphery of the cylindrical member with respect to the front edge thereof to produce the angular oscillation of the part of this member which is between the two aforementioned housings 37) Device according to claims 5, 9 and 10, charac- terized in that the cylindrical member comprises a front marginal portion inclined inwardly and an internal tubular housing spaced from said marginal portion, un élément annulaire étant engagé dans ledit logement en étant supporté par des moyens à une position fixe alors qu'un mécanisme est prévu pour comprimer, d'une manière intermittente, la partie marginale dans la direction dudit élément annulaire. an annular member being engaged in said housing being supported by means at a fixed position while a mechanism is provided for compressing, in an intermittent manner, the marginal portion in the direction of said annular member. 38) Dispositif selon les revendications 3 et 13; caractérisé par le fait qu'il comprend une boite constituée en deux parties écartées dont la forme concorde avec celle de l'organe flexible et des volumes de la substance balayés par celui-ci. 38) Device according to claims 3 and 13; characterized in that it comprises a box consisting of two spaced parts whose shape matches that of the flexible member and the volumes of the substance swept by the latter. 39) Dispositif selon la revendication 38, caractérisé par le fait que ladite boite comprend au moins un orifice d'entrée. axial et une ouverture de décharge latérale 40) Dispositif selon la revendication 39, caractérisé par le fait que l'ouverture de décharge comprend un passage périphérique. <Desc/Clms Page number 22> 39) Device according to claim 38, characterized in that said box comprises at least one inlet orifice. axial and a side discharge opening 40) Device according to claim 39, characterized in that the discharge opening comprises a peripheral passage. <Desc / Clms Page number 22> 41) Dispositif selon la revendication 39, caractérisé par le fait que l'ouverture de décharge comprend une volute dans laquelle débouche au moins un conduit tangentiel. 41) Device according to claim 39, characterized in that the discharge opening comprises a volute into which opens at least one tangential duct. 42) Dispositif selon les revendications 5 et 38-40, caracté- risé par le fait que les moyens pour obtenir le déplacement d'une-partie dudit organe flexible comprennent un arbre pénétrant axialement dans la bof- te, des moyens pour relier ledit arbre à la partie centrale dudit arbre et un mécanisme pour déplacer ledit arbre suivant un mouvement alternatif axial. 42) Device according to claims 5 and 38-40, charac- terized in that the means for obtaining the displacement of a-part of said flexible member comprise a shaft penetrating axially into the box, means for connecting said shaft at the central part of said shaft and a mechanism for moving said shaft in an axial reciprocating motion. 43) Dispositif selon la revendication 42, caractérisé par le fait que la boite comprend deux orifices d'entrée opposés, ledit arbre étant engagé dans un desdits orifices. 43) Device according to claim 42, characterized in that the box comprises two opposite inlet ports, said shaft being engaged in one of said ports. 44) Dispositif selon la revendication 42, caractérisé par le fait que la boite comprend un seul orifice d'entrée, les moyens pour relier l'arb@@ audit organe flexible comprenant des croisillons portés par cet ar- bre et reliés entre eux par un anneau muni d'une gorge périphérique externe dans laquelle est serré le bord d'une ouverture centrale ménagée dans ledit organe. 44) Device according to claim 42, characterized in that the box comprises a single inlet orifice, the means for connecting the arb @@ to said flexible member comprising braces carried by this shaft and interconnected by a ring provided with an external peripheral groove in which the edge of a central opening formed in said member is clamped. 45) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 38 à 44, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens établis entre le cen- tre et la périphérie dudit organe pour relier celui-ci, par des pivots, à ladite boite. 45) Device according to any one of claims 38 to 44, characterized in that it comprises means established between the center and the periphery of said member for connecting the latter, by pivots, to said box. 46) Dispositif selon les revendications 6, 38, 39 et 4!? carac- térisé par le fait que les moyens pour effectuer le déplacement d'une partie dudit organe comprennent un arbre logé axialement dans la boite, des moyens inclinés sur l'axe dudit arbre pour relier celui-ci audit organe et un mo- teur pour faire -tourner ledit arbre. 46) Device according to claims 6, 38, 39 and 4 !? characterized by the fact that the means for effecting the displacement of a part of said member comprise a shaft housed axially in the box, means inclined on the axis of said shaft to connect the latter to said member and a motor for rotate said tree. 47) Dispositif selon la revendication 46, caractérisé par le fait qu'il comprend un bout d'arbre incliné par rapport à l'axe de l'arbre, une tête montée sur ledit bout d'arbre par l'intermédiaire d'un roulement anti-friction et des moyens pour fixer fermement la tête au bord d'une ou- verture centrale ménagée dans ledit organe. 47) Device according to claim 46, characterized in that it comprises a shaft end inclined relative to the axis of the shaft, a head mounted on said shaft end by means of a bearing anti-friction and means for firmly fixing the head to the edge of a central opening made in said member. 48) Dispositif selon la revendication 47, caractérisé par le fait qu'il comporte des moyens pour empêcher la rotation de la tête par rapport au bout d'arbre. 48) Device according to claim 47, characterized in that it comprises means for preventing rotation of the head relative to the shaft end. 49) Dispositif selon la revendication 46, caractérisé par le fait qu'il comporte une tête qui peut tourner avec l'arbre qui la supporte, des moyens de serrage étant établis sur ladite tête dans un plan légèrement incliné par rapport à un plan perpendiculaire à l'axe dudit arbre, ces moyens de serrage étant fixés fermement au bord d'une ouverture centrale ménagée dans l'organe flexible. 49) Device according to claim 46, characterized in that it comprises a head which can rotate with the shaft which supports it, clamping means being established on said head in a plane slightly inclined relative to a plane perpendicular to the axis of said shaft, these clamping means being firmly fixed to the edge of a central opening made in the flexible member. 50) Dispositif selon l'une quelconque des revendications 46 à 49, caractérisé par le fait qu'il comprend des passages ménagés dans la- dite tête pour établir la communication entre deux volumes balayés par 1' organe flexible dans la boite. 50) Device according to any one of claims 46 to 49, characterized in that it comprises passages formed in the said head to establish communication between two volumes swept by one flexible member in the box. 51) Dispositif selon la revendication 46, caractérisé par le fait qu'il comprend un pivot logé transversalement dans ledit arbre et un anneau monté sur ledit pivot et comportant une gorge externe dans la- quelle est serré le bord d'une ouverture centrale ménagée dans l'organe flexible. 51) Device according to claim 46, characterized in that it comprises a pivot housed transversely in said shaft and a ring mounted on said pivot and comprising an outer groove in la- which is clamped the edge of a central opening formed in the flexible organ. 52) Dispositif selon la revendication 51, caractérisé par le fait qu'il comporte, en outre, un manchon qui peut coulisser axialement sur l'arbre dans le prolongement de celui-ci et en tournant avec lui, une biel- lette étant articulée audit manchon et à l'anneau, des moyens étant prévus pour régler la position axiale du manchon par rapport audit arbre. 52) Device according to claim 51, characterized in that it further comprises a sleeve which can slide axially on the shaft in the extension thereof and by rotating with it, a link being articulated to said sleeve and the ring, means being provided to adjust the axial position of the sleeve relative to said shaft.
BE517608D BE517608A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517608A true BE517608A (en)

Family

ID=154451

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517608D BE517608A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517608A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1994021914A2 (en) * 1993-03-19 1994-09-29 Ppv Verwaltungs Ag Flow body

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1994021914A2 (en) * 1993-03-19 1994-09-29 Ppv Verwaltungs Ag Flow body
WO1994021914A3 (en) * 1993-03-19 1994-11-24 Ppv Verwaltungs Ag Flow body

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US9115697B2 (en) Fluid interacting device
FR2505937A1 (en) DEVICE FOR CONVERTING WAVE ENERGY INTO A MORE USEFUL ENERGY FORM
FR2507251A1 (en) TURBINE INTENDED TO BE MOVED ALTERNATIVELY IN ONE SENSE AND IN THE OTHER BY THE WORKING FLUID
FR3019237A1 (en) ROTOR TYPE SAVONIUS
FR2567967A1 (en) DEVICE FOR EXTRACTING WAVE ENERGY IN A VOLUME OF LIQUID
FR3102139A1 (en) HYDRAULIC PROPULSION DEVICE FORMING PROPELLER PUMP AND SHIP EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE
WO1981000286A1 (en) Wind turbine
EP0354103A1 (en) Bidimensional and asymmetrical supersonic air intake for the combustion air of an aircraft engine
BE517608A (en)
FR2657122A1 (en) FUEL PUMP FOR INJECTION SYSTEMS OF EXPLOSION ENGINES.
EP0452601A1 (en) Buoyancy motor
EP4294716A1 (en) Lift-generating system and boat fitted with such a system
BE551977A (en)
WO2024008511A1 (en) Device for generating a fluid flow having a multi-directional membrane
WO2023194666A1 (en) Device for generating a fluid flow, having a membrane
EP0069604A1 (en) Hydraulic pumps or motors with helicoidal gears (screw turbines)
FR2865506A1 (en) Impeller driving method for transforming e.g. tide energy, involves modifying position of rotation plane of impeller to follow movement of stream line, so that plane and line are parallel to each other irrespective of orientation of line
FR2726247A1 (en) Propulsion system for ship or submarine
FR2936272A1 (en) ROTATING MACHINE WITH DEFORMABLE MULTIFUNCTION
FR2489429A1 (en) Vertical axis fluid powered turbine - uses multiple vanes on horizontal frame with motion of vanes limited so fluid closes then as they rotate with flow
FR2978195A1 (en) Rotary vane device e.g. high output rotary vane-type air motor, for e.g. transferring motive power for low pressure fluid, has rotor comprising openings, where distance between openings is variable based on rotation position
EP3976463A1 (en) Automatic variable pitch propeller
EP1150882A1 (en) Cycloid thrusters having blades whose shape and orientation are elastically modified by hydrodynamic thrusts
FR2985548A1 (en) Device for converting energy of e.g. wave movement of water surface in marine environment for e.g. producing electricity, has arms carrying floats and extending radially and distributed in star around vertical central axis of support
FR2682999A1 (en) Peristaltic pump